Dat hoeft mij helemaal niet te denken te geven. Dat de bijbel ervoor misbruikt kan worden ontken ik helemaal niet, noch dat dat in het verleden ook werkelijk gebeurt is, zoals ik al stelde. De praktijk leert alleen dat dat tegenwoordig nauwelijks of niet meer gebeurt. Dit in tegenstelling tot het misbruiken van de Koran als rechtvaardiging om te doden.quote:Op donderdag 19 januari 2006 18:12 schreef onemangang het volgende:
[..]
[knip]
Dat die bijbel dat mogelijk maakt zou je te denken moeten geven.
Oh? En is dat zo? Jij beweert dat, maar vertel me maar eens hoe jij aan die wijsheid komt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze beweert dat hier in Nederland de Koran wordt gebruikt voor huiselijk geweld, op grote schaal, en dat is je reinste bullshit. Dat weet ze ook wel.
Ook voor deze bewering wil ik wel eens bewijzen zien. Ik heb de laatste jaren geen christen een vliegtuig in een wolkenkrabber zien sturen of zichzelf zien opblazen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Dan ben je niet goed op de hoogte
Ook uit naam van het christendom worden nog dagelijks mensen onderdrukt en vermoord.
Dicht bij huis en al een paar decenia bezig: Noord-Ierland.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:04 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ook voor deze bewering wil ik wel eens bewijzen zien. Ik heb de laatste jaren geen christen een vliegtuig in een wolkenkrabber zien sturen of zichzelf zien opblazen.
En in Amerika worden veel moorden vanuit een christelijke achtergrond gepleegd, op bijvoorbeeld homo's en op abortusartsen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:28 schreef Doc het volgende:
[..]
Dicht bij huis en al een paar decenia bezig: Noord-Ierland.
Ach, als vrouwen in blijf-van-mijn-lijf-hiuzen dat vertellen, wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken? Geweld is vooral cultureel bepaald. Onderdrukking van vrouwen heeft uiteraard ook met godsdienst te maken maar dan moet je toch ook echt de bijbel in het verhaal meenemen, daar ging dat topic oorspronkelijk over.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:03 schreef Jalu het volgende:
[..]
Oh? En is dat zo? Jij beweert dat, maar vertel me maar eens hoe jij aan die wijsheid komt.
Dat is een oorlog tussen unionisten en separatisten; een ordinaire burgeroorlog. Geen Calimero-hetze van een groep religieuze fanatici tegen het Grote Boze Westen o.i.d.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:28 schreef Doc het volgende:
[..]
Dicht bij huis en al een paar decenia bezig: Noord-Ierland.
Kwestie van budget. Ik heb er wel eentje een oorlog zien starten die nog veel meer burgerslachtoffers heeft gemaakt. Eentje die zei dat God hem influisterde dat hij Al Quada moest vernietigen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:04 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ook voor deze bewering wil ik wel eens bewijzen zien. Ik heb de laatste jaren geen christen een vliegtuig in een wolkenkrabber zien sturen of zichzelf zien opblazen.
Nee, moet dat perse? Het is wel een oorlog gebaseerd op (christelijke) godsdienst. Net als die in Oeganda trouwens. En Bush en Bin Laden verschillen idd ook niet zoveel als het om geloofsfanatisme gaat.quote:Op donderdag 19 januari 2006 22:18 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat is een oorlog tussen unionisten en separatisten; een ordinaire burgeroorlog. Geen Calimero-hetze van een groep religieuze fanatici tegen het Grote Boze Westen o.i.d.
quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:45 schreef speknek het volgende:
Als ze niet veel verschillen in fanatisme zou er dus toch wel een duidelijk verschil tussen het Christelijke en Islamitische geloof moeten zitten.
Nou, dit topic ging er dacht ik over dat de teksten in de bijbel net zo erg waren als in de koran. Maar als je twee mensen hebt die een even grote geloofsfanaticus zijn, en een kan rustig een enorm land leiden en diplomatie voeren, en de ander denkt alleen aan totale vernietiging van iedereen die er Westers of Joods uitziet.. Dan zit er kennelijk een nogal belangrijk verschil in uitleg van dat geloof.quote:
Nu pak je wel heel veel dingen samen. Het punt is of er in beide boeken vergelijkbare teksten staan. Het antwoord is ja.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou, dit topic ging er dacht ik over dat de teksten in de bijbel net zo erg waren als in de koran. Maar als je twee mensen hebt die een even grote geloofsfanaticus zijn, en een kan rustig een enorm land leiden en diplomatie voeren, en de ander denkt alleen aan totale vernietiging van iedereen die er Westers of Joods uitziet.. Dan zit er kennelijk een nogal belangrijk verschil in uitleg van dat geloof.
Nou nou dat vind ik alweer een gewaagde uitspraak hoor. Volgens mij heeft hij daar geen enkele moeite mee. Maar het gaat nogmaals niet om hen, het gaat om die teksten.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:57 schreef speknek het volgende:
Ja dat had ik tussen aanhalingstekens moeten zetten. Maar goed, ik vind je vergelijking van Bush en Bin Laden op het gebied van geloofswaanzin nog veel gewaagder. Bush zou nooit moslims vermoorden omdat het moslims zijn, Bin Laden andersom wel.
Dilemma, als ik er op reageer.. Dan verdedig ik Bin Ladenquote:Op donderdag 19 januari 2006 23:57 schreef speknek het volgende:
Ja dat had ik tussen aanhalingstekens moeten zetten. Maar goed, ik vind je vergelijking van Bush en Bin Laden op het gebied van geloofswaanzin nog veel gewaagder. Bush zou nooit moslims vermoorden omdat het moslims zijn, Bin Laden andersom wel.
Er is dan ook geen grotere concentratie explosieve puinzooi te vinden dan het Midden-Oosten.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:00 schreef Triggershot het volgende:
Maar goed dat Bin laden een oorlog tegen moslims voert is bekent, Iran is ook bijna aan de beurt. Dat zou 3 moslimlanden in 6 jaar zijn? Terwijl NK Amerika op alle fronten uitdaagt.
Dus christenen mogen wel geweld gebruiken?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Er is dan ook geen grotere concentratie explosieve puinzooi te vinden dan het Midden-Oosten.
Onzin, waar staat dat?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus christenen mogen wel geweld gebruiken?
Hier:quote:
quote:Het enige probleem is dat landen als Irak en Iran levensgevaarlijk zijn als je ze niet in de gaten houd. Het volk is namelijk niet mans genoeg om zelf te regeren zoals wij hier doen, maar laat zich graag door een sterke leider(lees dictator) leiden.
En voordat ze te gevaarlijk worden moet je die uit het zadel gewipt hebben, grote klasse dat ze Saddam weggehaald hebben. En als Afganistan Bin Laden had willen uitleveren was er helemaal geen oorlog geweest daar.
Of Bush wel of niet Christelijk is maakt niet uit, waarom valt hij dan geen andere landen aan? Hindoes zijn ook geen christenen. Het is een feit dat er Moslims zijn die het westen bedreigen, en als die onderdak vinden in bepaalde landen is dat dus een reden om ze aan te vallen.quote:
Het is ook niet zomaar een meningsverschil maar een heel ander soort leven)breken met je eigen leven zoals je zei).quote:Op donderdag 19 januari 2006 18:32 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dat het niet gezellig is als er een mneingsverschil is is geen wijsheid die je van de Zoon van God hoeft te verwachten, daar gaat het hier dus niet om. Hier stelt hij duidelijk dat hij mensen zal verdelen (is goed gelukt). Terwijl verdeeldheid tussen mensen de grootste veroorzaker is van oorlogen en andere ellende. Overigens weet je ook wel dat Jezus op meerdere plaatsen in de bijbel stelde dat hem volgen veel belangrijker is dan je familie te verzorgen.
Basis van celibaat leven:
Lucas 14:26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.
Oorlogen zijn slecht in Gods ogen, maar dat wil neit zeggen dat we om die rede militaire dienst moeten weigeren. Als het in het belang vande staat is bv. ter verdediging oid.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus christenen mogen wel geweld gebruiken?
Oh ja? Hoe weet je dat zo zeker? En als een moslim zegt dat oorlog slecht is in Allah's ogen?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |