Dat hoeft mij helemaal niet te denken te geven. Dat de bijbel ervoor misbruikt kan worden ontken ik helemaal niet, noch dat dat in het verleden ook werkelijk gebeurt is, zoals ik al stelde. De praktijk leert alleen dat dat tegenwoordig nauwelijks of niet meer gebeurt. Dit in tegenstelling tot het misbruiken van de Koran als rechtvaardiging om te doden.quote:Op donderdag 19 januari 2006 18:12 schreef onemangang het volgende:
[..]
[knip]
Dat die bijbel dat mogelijk maakt zou je te denken moeten geven.
Oh? En is dat zo? Jij beweert dat, maar vertel me maar eens hoe jij aan die wijsheid komt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze beweert dat hier in Nederland de Koran wordt gebruikt voor huiselijk geweld, op grote schaal, en dat is je reinste bullshit. Dat weet ze ook wel.
Ook voor deze bewering wil ik wel eens bewijzen zien. Ik heb de laatste jaren geen christen een vliegtuig in een wolkenkrabber zien sturen of zichzelf zien opblazen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Dan ben je niet goed op de hoogte
Ook uit naam van het christendom worden nog dagelijks mensen onderdrukt en vermoord.
Dicht bij huis en al een paar decenia bezig: Noord-Ierland.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:04 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ook voor deze bewering wil ik wel eens bewijzen zien. Ik heb de laatste jaren geen christen een vliegtuig in een wolkenkrabber zien sturen of zichzelf zien opblazen.
En in Amerika worden veel moorden vanuit een christelijke achtergrond gepleegd, op bijvoorbeeld homo's en op abortusartsen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:28 schreef Doc het volgende:
[..]
Dicht bij huis en al een paar decenia bezig: Noord-Ierland.
Ach, als vrouwen in blijf-van-mijn-lijf-hiuzen dat vertellen, wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken? Geweld is vooral cultureel bepaald. Onderdrukking van vrouwen heeft uiteraard ook met godsdienst te maken maar dan moet je toch ook echt de bijbel in het verhaal meenemen, daar ging dat topic oorspronkelijk over.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:03 schreef Jalu het volgende:
[..]
Oh? En is dat zo? Jij beweert dat, maar vertel me maar eens hoe jij aan die wijsheid komt.
Dat is een oorlog tussen unionisten en separatisten; een ordinaire burgeroorlog. Geen Calimero-hetze van een groep religieuze fanatici tegen het Grote Boze Westen o.i.d.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:28 schreef Doc het volgende:
[..]
Dicht bij huis en al een paar decenia bezig: Noord-Ierland.
Kwestie van budget. Ik heb er wel eentje een oorlog zien starten die nog veel meer burgerslachtoffers heeft gemaakt. Eentje die zei dat God hem influisterde dat hij Al Quada moest vernietigen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:04 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ook voor deze bewering wil ik wel eens bewijzen zien. Ik heb de laatste jaren geen christen een vliegtuig in een wolkenkrabber zien sturen of zichzelf zien opblazen.
Nee, moet dat perse? Het is wel een oorlog gebaseerd op (christelijke) godsdienst. Net als die in Oeganda trouwens. En Bush en Bin Laden verschillen idd ook niet zoveel als het om geloofsfanatisme gaat.quote:Op donderdag 19 januari 2006 22:18 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat is een oorlog tussen unionisten en separatisten; een ordinaire burgeroorlog. Geen Calimero-hetze van een groep religieuze fanatici tegen het Grote Boze Westen o.i.d.
quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:45 schreef speknek het volgende:
Als ze niet veel verschillen in fanatisme zou er dus toch wel een duidelijk verschil tussen het Christelijke en Islamitische geloof moeten zitten.
Nou, dit topic ging er dacht ik over dat de teksten in de bijbel net zo erg waren als in de koran. Maar als je twee mensen hebt die een even grote geloofsfanaticus zijn, en een kan rustig een enorm land leiden en diplomatie voeren, en de ander denkt alleen aan totale vernietiging van iedereen die er Westers of Joods uitziet.. Dan zit er kennelijk een nogal belangrijk verschil in uitleg van dat geloof.quote:
Nu pak je wel heel veel dingen samen. Het punt is of er in beide boeken vergelijkbare teksten staan. Het antwoord is ja.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou, dit topic ging er dacht ik over dat de teksten in de bijbel net zo erg waren als in de koran. Maar als je twee mensen hebt die een even grote geloofsfanaticus zijn, en een kan rustig een enorm land leiden en diplomatie voeren, en de ander denkt alleen aan totale vernietiging van iedereen die er Westers of Joods uitziet.. Dan zit er kennelijk een nogal belangrijk verschil in uitleg van dat geloof.
Nou nou dat vind ik alweer een gewaagde uitspraak hoor. Volgens mij heeft hij daar geen enkele moeite mee. Maar het gaat nogmaals niet om hen, het gaat om die teksten.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:57 schreef speknek het volgende:
Ja dat had ik tussen aanhalingstekens moeten zetten. Maar goed, ik vind je vergelijking van Bush en Bin Laden op het gebied van geloofswaanzin nog veel gewaagder. Bush zou nooit moslims vermoorden omdat het moslims zijn, Bin Laden andersom wel.
Dilemma, als ik er op reageer.. Dan verdedig ik Bin Ladenquote:Op donderdag 19 januari 2006 23:57 schreef speknek het volgende:
Ja dat had ik tussen aanhalingstekens moeten zetten. Maar goed, ik vind je vergelijking van Bush en Bin Laden op het gebied van geloofswaanzin nog veel gewaagder. Bush zou nooit moslims vermoorden omdat het moslims zijn, Bin Laden andersom wel.
Er is dan ook geen grotere concentratie explosieve puinzooi te vinden dan het Midden-Oosten.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:00 schreef Triggershot het volgende:
Maar goed dat Bin laden een oorlog tegen moslims voert is bekent, Iran is ook bijna aan de beurt. Dat zou 3 moslimlanden in 6 jaar zijn? Terwijl NK Amerika op alle fronten uitdaagt.
Dus christenen mogen wel geweld gebruiken?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Er is dan ook geen grotere concentratie explosieve puinzooi te vinden dan het Midden-Oosten.
Onzin, waar staat dat?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus christenen mogen wel geweld gebruiken?
Hier:quote:
quote:Het enige probleem is dat landen als Irak en Iran levensgevaarlijk zijn als je ze niet in de gaten houd. Het volk is namelijk niet mans genoeg om zelf te regeren zoals wij hier doen, maar laat zich graag door een sterke leider(lees dictator) leiden.
En voordat ze te gevaarlijk worden moet je die uit het zadel gewipt hebben, grote klasse dat ze Saddam weggehaald hebben. En als Afganistan Bin Laden had willen uitleveren was er helemaal geen oorlog geweest daar.
Of Bush wel of niet Christelijk is maakt niet uit, waarom valt hij dan geen andere landen aan? Hindoes zijn ook geen christenen. Het is een feit dat er Moslims zijn die het westen bedreigen, en als die onderdak vinden in bepaalde landen is dat dus een reden om ze aan te vallen.quote:
Het is ook niet zomaar een meningsverschil maar een heel ander soort leven)breken met je eigen leven zoals je zei).quote:Op donderdag 19 januari 2006 18:32 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dat het niet gezellig is als er een mneingsverschil is is geen wijsheid die je van de Zoon van God hoeft te verwachten, daar gaat het hier dus niet om. Hier stelt hij duidelijk dat hij mensen zal verdelen (is goed gelukt). Terwijl verdeeldheid tussen mensen de grootste veroorzaker is van oorlogen en andere ellende. Overigens weet je ook wel dat Jezus op meerdere plaatsen in de bijbel stelde dat hem volgen veel belangrijker is dan je familie te verzorgen.
Basis van celibaat leven:
Lucas 14:26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.
Oorlogen zijn slecht in Gods ogen, maar dat wil neit zeggen dat we om die rede militaire dienst moeten weigeren. Als het in het belang vande staat is bv. ter verdediging oid.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 00:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus christenen mogen wel geweld gebruiken?
Oh ja? Hoe weet je dat zo zeker? En als een moslim zegt dat oorlog slecht is in Allah's ogen?quote:
Er werd gesteld dat "uit naam van het christendom worden nog dagelijks mensen onderdrukt en vermoord" worden en Noord-Ierland is daar weldegelijk een voorbeeld van. En dat heeft helemaal niets met het geloof te maken? Het is Katholieken tegen Protestanten en er wordt weldegelijk uit de naam van het christendom gemoord.quote:Op donderdag 19 januari 2006 22:18 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat is een oorlog tussen unionisten en separatisten; een ordinaire burgeroorlog. Geen Calimero-hetze van een groep religieuze fanatici tegen het Grote Boze Westen o.i.d.
Hangt ook van Bush positie af...quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:57 schreef speknek het volgende:
Verschil is dat er niet over de hele wereld steun aan word gegeven door christenen die elders wonen, terwijl moslims dat dus wel doen. Overal heb je van die broeihaarden, zelfs in Nederland.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:48 schreef Doc het volgende:
[..]
Er werd gesteld dat "uit naam van het christendom worden nog dagelijks mensen onderdrukt en vermoord" worden en Noord-Ierland is daar weldegelijk een voorbeeld van. En dat heeft helemaal niets met het geloof te maken? Het is Katholieken tegen Protestanten en er wordt weldegelijk uit de naam van het christendom gemoord.
Eerst zeg je dat het helemaal niet voorkomt en nu zeg je dat het wel voorkomt maar dat het niet massaal gesteund wordt? Het is wel een flinke verschuiving zeg.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 10:52 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Verschil is dat er niet over de hele wereld steun aan word gegeven door christenen die elders wonen, terwijl moslims dat dus wel doen. Overal heb je van die broeihaarden, zelfs in Nederland.
Het komt inderdaad niet voor, maar een groepje in Ierland gebruikt hun geloof als excuus, vandaar dat ze hier ook helemaal alleen in staan. Heb je ooit gehoord van dominee's en pastors die hier lopen te recruteren?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 10:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Eerst zeg je dat het helemaal niet voorkomt en nu zeg je dat het wel voorkomt maar dat het niet massaal gesteund wordt? Het is wel een flinke verschuiving zeg.
En in de islam wordt het geloof niet als excuus gebruikt?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:01 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Het komt inderdaad niet voor, maar een groepje in Ierland gebruikt hun geloof als excuus, vandaar dat ze hier ook helemaal alleen in staan.
Ja hoor. Ik ken zat christelijke groepen die oproepen tot de strijd als het erop aan komt.quote:Heb je ooit gehoord van dominee's en pastors die hier lopen te recruteren?
Zodra er feestende allochtone jongeren op straat lopen als er een of andere terrorist een par wolkenkrabbers naar beneden haalt en hier niet KEIHARD vanuit de moslim gemeenschap tegen opgetreden wordt denken ik en heel nederland met mij dat er steun voor deze mensen is.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:03 schreef SCH het volgende:
[..]
En in de islam wordt het geloof niet als excuus gebruikt?
[..]
Ja hoor. Ik ken zat christelijke groepen die oproepen tot de strijd als het erop aan komt.
Dat is jouw eigen keuze om zo te denken. Veroordeel jij de moord op abortusartsen in de VS openlijk? In jouw kerk? Zo niet, dan ga ik er vanuit dat jij die mensen steunt.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:06 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Zodra er feestende allochtone jongeren op straat lopen als er een of andere terrorist een par wolkenkrabbers naar beneden haalt en hier niet KEIHARD vanuit de moslim gemeenschap tegen opgetreden wordt denken ik en heel nederland met mij dat er steun voor deze mensen is.
In dit topic staan al genoeg voorbeelden maar ik wil vanmiddag wel even wat andere heftige groeperingen voor je opzoeken hoor.quote:En dan ben je de eerste van wie ik hoor dat christenen tot de strijd oproepenVertel me eens wie dan? Is er ooit een kerk in het nieuws geweest die dat deed?
quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:06 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
En dan ben je de eerste van wie ik hoor dat christenen tot de strijd oproepenVertel me eens wie dan? Is er ooit een kerk in het nieuws geweest die dat deed?
Vandaar dat de helft van het OT er vol mee staat. Geen verhalen hoe oorlogen werden voorkomen door God, maar oorlogen die werden GESTEUND door God. God heeft zelfs een oorlog verloren (weet even niet meer welke) Jij zegt dat God zegt dat oorlogen slecht zijn alleen omdat jij denkt dat God= goed. God is echter niets meer dan jouw eigen zelfreflexie.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 01:01 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Oorlogen zijn slecht in Gods ogen
Hiermee geef je zelf al aan naar wat voor gevaarlijke bekrompen gedachten religieus denken kan leiden. En excuseer je je voor de vele wandaden die zijn gedaan uit naam van God. Terwijl God in weze machteloos blijkt te zijn. Alle zaken waar we vroeger God achter zagen (aardbevingen, vulkanen, ziektes, oogsten, het weer, economie etc.) bliken we te kunnen voorspellen, voorkomen of te beheersen. Zodoende is de waarschijnlijkheid dat God niet bestaat enorm groot geworden, alleen beseffen de meeste mensen dat nog niet. Bovendien is de Christelijke God er ook maar eentje van al die 20.000 die de mensheid heeft aanbeden. Het bestaan van al die andere goden is net zo groot, wat, mocht de Christelijke God bestaan, de kans daartoe alleen al op die gronden nogmaals verkleind naar 1:20.000. Natuurlijk kan niemand zeggen dat God niet bestaat, maar ik kan wel zeggen dat de kans dat hij wel zou bestaan verwaarloosbaar klein is. En dat is maar goed ook want dan kan de mens niet meer zulke idiote excuses verzinnen om moord goed te praten.quote:En voor de mensen die vinden dat God een moordenaar is....dit gaat niet op als er na dit leven meer is. Een ander leven waar dit aardse leven een voorproefje van was. Dat kinderen dood gaan is niet Gods moord maar Gods verlossing van dit leven. En die kinderen zullen in de hemel(of wat je mening daar ook van is) verder leven.
Kerkenquote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:12 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ja, verschillende Amerikaanse kerken. En laat nou net daar de macht zitten.
Lees die quotes maar eens door en huiver.
Sekten? Het gaat om kerken met miljoenen aanhangers en om (oud)presidenten en vooraanstaande senaatsleden.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:37 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Kerkeneerder sekten en idioten heb je overal met name in Amerika.
Daar zitten er verhoudings gewijs heel veel godsdienst fanaten en andere engerds.![]()
Om in noord Ierland te blijven: Dominee Ian Paisleyquote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:01 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Heb je ooit gehoord van dominee's en pastors die hier lopen te recruteren?
Er zijn ook nogal wat organisaties, in Nederland bv. Christenen voor Israel, die (zei het soms wat verkapt) oproepen tot strijd tegen de Palestijnen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:23 schreef Doc het volgende:
[..]
Om in noord Ierland te blijven: Dominee Ian Paisley
(onder andere oprichter van de Ulster Protestant Volunteers, een groep die een serie bomaanslagen op het geweten heeft en afgelopen 40 jaar zo ongveer het geloof gebruikt voor acties die als terroristisch en haatzaaiend gekenmerkd worden)
38. Mar 9,40quote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:13 schreef onemangang het volgende:
Lucas 11:23 Wie niet met mij is, is tegen mij
Uitspraak van Jezus ... daarna geciteerd door George Bush...
Een domme, kortzichtige en vijandige uitspraak gemaakt vanuit een bijbelse visie op de wereld.
je bent lekker fanatiek bezig om teksten uit zijn verband te trekken om je eigen aannames en conclusies inzake de bijbel en het christelijk geloof te bevestigen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:13 schreef onemangang het volgende:
Lucas 11:23 Wie niet met mij is, is tegen mij
Uitspraak van Jezus ... daarna geciteerd door George Bush...
Een domme, kortzichtige en vijandige uitspraak gemaakt vanuit een bijbelse visie op de wereld.
Ik weet ook wel dat ik hier nu de nadruk leg op 'foute' teksten. Dat doe ik niet omdat ik denk dat er alleen foute teksten in die bijbel staan, maar omdat ik -als niet-gelovige zijnde- in staat ben om WEL die andere zijde van de medaille te bekijken. Liefde maakt blind.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:23 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
je bent lekker fanatiek bezig om teksten uit zijn verband te trekken om je eigen aannames en conclusies inzake de bijbel en het christelijk geloof te bevestigen.
de zaken liggen niet zo ongenuanceerd als jij ze doet overkomen.
In Nederland zijn christenfundamentalisten ook aardig bezig hoor.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:36 schreef SCH het volgende:
[..]
En in Amerika worden veel moorden vanuit een christelijke achtergrond gepleegd, op bijvoorbeeld homo's en op abortusartsen.
bronquote:Er is in Nederland al eens een straatverbod afgedwongen tegen anti-abortusactivisten. Het lukte begin jaren 90 de Rotterdamse abortuskliniek om de actiegroep "Michaël, red het leven" uit de omgeving te weren.8 In september 1989 bezetten 14 activisten van deze groep de Bloemenhovekliniek in Heemstede en richtten daar voor duizenden euro's schade aan. Bij haar bezettingen drong de groep steeds behandelkamers binnen om daar apparatuur te vernielen. Personeel en bezoeksters kregen dan grote kleurenfoto's van bloederige foetussen te zien en werden uitgemaakt voor "moordenaars". Ook werden er steeds foto's en video-opnamen gemaakt van bezoeksters. Bij blokkades werd regelmatig geprobeerd om op bezoeksters in te praten en om hen tegen te houden. De politie sleepte de actievoerders meestal aan de kant.
In februari 1991 werd er een bomaanslag gepleegd op een gebouw in Eindhoven. Daarin had tot een aantal maanden daarvoor de abortuskliniek gezeten. Het naambord van de kliniek was nog niet van de deur verwijderd. Er was anderhalf jaar eerder al brand gesticht. De aanslagen werden niet opgeëist. Volgens de directeur en het Fascisme Onderzoeks Kollektief moesten de daders worden gezocht in anti-abortuskringen. "Michaël, red het leven" was opgezet naar het voorbeeld van de Amerikaanse militante actiegroep "Rescue" die zich niet beperkte tot blokkades en bezettingen, maar ook artsen en personeelsleden thuis bedreigde. Ook pleegde men brandstichtingen en bomaanslagen op klinieken.
Opstootje
Nog geen week na de manifestatie, op 23 april, veroorzaakten de christenfundamentalisten een opstootje bij de Leidse abortuskliniek. Ze begonnen met ruim twee keer zoveel activisten als voorheen de bezoeksters lastig te vallen. Een voorbijgangster protesteerde luidkeels tegen hun aanwezigheid. Belangstellenden stroomden toe en medewerkers van de kliniek belden de politie. Na overleg met Bert van Herk, de algemeen directeur van de kliniek, stuurde de politie de christenfundamentalisten weg. In een persbericht reageerde het Comité voor recht op abortus dat het zo echt niet langer meer kon, en dat het lastig vallen van bezoeksters nu snel moest stoppen. Ook pleitte men voor een straatverbod.9
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |