abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34196007
Oftwel: de mythe dat de Koran het alleenrecht heeft op gruwelijke en discriminerende teksten, vooral rond vrouwen. Zullen we eens zien wat de Bijbel zegt?

Ik begin:

1 Timoteüs 2: 12
Ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn.
pi_34196094
Efeziėrs 5: 24

En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen.
pi_34196317
Exodus 21:7 Wanneer iemand zijn dochter als slavin verkoopt, kan zij niet vrijkomen zoals de mannelijke slaven. 8 Als haar meester haar voor zichzelf bestemd had en zij hem niet meer aanstaat, moet hij haar laten terugkopen; hij heeft niet het recht haar aan derden te verkopen, omdat hij zijn verplichtingen tegenover haar niet is nagekomen. 9 Bestemt hij haar voor zijn zoon, dan moet hij haar als een dochter behandelen. 10 Neemt hij naast haar een andere vrouw, dan mag hij de slavin niet minder voedsel of kleding geven en niet minder vaak gemeenschap met haar hebben;
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:48:47 #4
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34196422
Het hele oude testament is een vrijbrief voor geweld en ontuchtelijkheden, dat is ook wel algemeen bekend.
Maar wat ik me laatst nog afvroeg: is er in het NT ook geweldsophemeling te vinden?
pi_34196426
Sefanja 1 17
Ik zal de mensen angst aanjagen,
ze zullen rondlopen als blinden,
want ze hebben tegen de HEER gezondigd.
pi_34196521
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:48 schreef pfaf het volgende:
Het hele oude testament is een vrijbrief voor geweld en ontuchtelijkheden, dat is ook wel algemeen bekend.
Maar wat ik me laatst nog afvroeg: is er in het NT ook geweldsophemeling te vinden?
Jazeker. Wat te denken van deze uitspraak van JEZUS:

Lucas 19:27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’
pi_34196708
Deze vind ik persoonlijk nogal... nou ja...

2 Korinthiėrs 8
1 Voorts maken wij u bekend, broeders, de genade van God, die in de Gemeenten van Macedoniė gegeven is.

2 Dat in vele beproeving der verdrukking de overvloed hunner blijdschap, en hun zeer diepe armoede overvloedig geweest is tot den rijkdom hunner goeddadigheid.

3 Want zij zijn naar vermogen (ik betuig het), ja, boven vermogen gewillig geweest;

4 Ons met vele vermaning biddende, dat wij wilden aannemen de gave en de gemeenschap dezer bediening, die voor de heiligen geschiedt.

5 En zij deden niet alleen, gelijk wij gehoopt hadden, maar gaven zichzelven eerst aan den Heere en daarna aan ons, door den wil van God.

6 Alzo dat wij Titus vermaanden, dat, gelijk hij te voren begonnen had, hij ook alzo nog deze gave bij u voleinden zou.

7 Zo dan, gelijk gij in alles overvloedig zijt, in geloof, en in woord, en in kennis, en in alle naarstigheid, en in uw liefde tot ons, ziet, dat gij ook in deze gave overvloedig zijt.

8 Ik zeg dit niet als gebiedende, maar als door de naarstigheid van anderen ook de oprechtheid uwer liefde beproevende.

9 Want gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden.

10 En ik zeg in dezen mijn mening; want dit is u oorbaar, als die niet alleen het doen, maar ook het willen van over een jaar te voren hebt begonnen.

11 Maar nu voleindigt ook het doen; opdat, gelijk als er geweest is de volvaardigheid des gemoeds om te willen, er ook alzo zij het voleindigen uit hetgeen gij hebt.

12 Want indien te voren de volvaardigheid des gemoeds daar is, zo is iemand aangenaam naar hetgeen hij heeft, niet naar hetgeen hij niet heeft.

13 Want dit zeg ik niet, opdat anderen zouden verlichting hebben, en gij verdrukking;

14 Maar opdat uit gelijkheid, in dezen tegenwoordigen tijd, uw overvloed zij om hun gebrek te vervullen; opdat ook hun overvloed zij om uw gebrek te vervullen, opdat er gelijkheid worde.

15 Gelijk geschreven is: Die veel verzameld had, had niet over; en die weinig verzameld had, had niet te weinig.

16 Doch Gode zij dank, Die dezelfde naarstigheid voor u in het hart van Titus gegeven heeft;

17 Dat hij de vermaning heeft aangenomen, en zeer naarstig zijnde, gewillig tot u gereisd is.

18 En wij hebben ook met hem gezonden den broeder, die lof heeft in het Evangelie door al de Gemeenten;

19 En dat niet alleen, maar hij is ook van de Gemeenten verkoren, om met ons te reizen met deze gave, die van ons bediend wordt tot de heerlijkheid des Heeren Zelven, en de volvaardigheid uws gemoeds;

20 Dit verhoedende, dat ons niemand moge lasteren in dezen overvloed, die van ons wordt bediend;

21 Als die bezorgen, hetgeen eerlijk is, niet alleen voor den Heere, maar ook voor de mensen.

22 Wij hebben ook met hen gezonden onzen broeder, welken wij in vele dingen dikmaals beproefd hebben, dat hij naarstig is; en nu veel naarstiger, door het groot vertrouwen, dat hij heeft tot ulieden.

23 Hetzij dan Titus, hij is mijn metgezel en medearbeider bij u; hetzij onze broeders, zij zijn afgezanten der Gemeenten, en een eer van Christus.

24 Bewijst dan aan hen de bewijzing uwer liefde, en van onzen roem van u, ook voor het aangezicht der Gemeenten.
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:01:10 #8
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34196839
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:52 schreef onemangang het volgende:

[..]

Jazeker. Wat te denken van deze uitspraak van JEZUS:

Lucas 19:27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’
Aah fraai. Dan kan ik de volgende keer in dicsussie over het Chr. geloof dat argument ook onderuit halen.
Dankje.
pi_34196858
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

Aah fraai. Dan kan ik de volgende keer in dicsussie over het Chr. geloof dat argument ook onderuit halen.
Dankje.
Ik zal er nog wel eens wat meer voor je opzoeken pfaf.
pi_34196897
Maar over vrouwen en hoofddoekjes is deze bijbelquote eerg veelzeggend:

1 Korinthiėrs 11:6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:04:15 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34196958
Overigens zou er van mij best een 16+ label op de Bijbel mogen komen. Ik weet nog best dat ik vroeger passages uit de bijbel voorgeleest kreeg of las, waar de haren recht vanovereind kwamen te staan.
Ik herrinner me volkeren die per ongeluk niet door de God van Israel waren uitverkoren en door die hypocrisie van God maar onthoofd moesten worden.
Of de walgelijke plagen in Egypte. Alle eerstgeborene kinderen dood, wat voor een monster ben je dan niet. Als ik God ooit mag spreken of tegenkomen zou ik hem een keer flink tussen de benen trappen, de kindermoordenaar.
pi_34196999
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dankje.
Hier eentje om de mythe dat Jezus zo vredelievend zou zijn onderuit te halen:

Lucas 12:51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.

(dit is overigens de enigste voorspelling van Jezus die werkelijk is uitgekomen )
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:05:34 #13
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34197004
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik zal er nog wel eens wat meer voor je opzoeken pfaf.
Ik zag vorige week dat je dat nu niet meer betaald hoeft te doen?
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:06:49 #14
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34197051
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:05 schreef onemangang het volgende:

[..]

Hier eentje om de mythe dat Jezus zo vredelievend zou zijn onderuit te halen:

Lucas 12:51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.

(dit is overigens de enigste voorspelling van Jezus die werkelijk is uitgekomen )

Oef, dat is er een die het hele OT tegenspreekt...
pi_34197151
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:05 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik zag vorige week dat je dat nu niet meer betaald hoeft te doen?
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:11:34 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34197783
De Koran is toch geschreven omdat de Bijbel niet compleet zou zijn Allah stuurde de verzen naar Mohammed omdat de mensen de Bijbel niet goed interpreteerden. Lijkt me dat er dan ook wel veel op elkaar lijkt...

Edit: vergeef me als ik het mis heb, ik ben heiden
pi_34201376
nogal absurde vergelijkingen natuurlijk.. de bijbel is een verzameling verhalen opgeschreven door apostelen e.d, die mag je vrij interpreteren, de koran is het letterlijke woord van god, die moet je ten alle tijden letterlijk nemen

overigens zijn citaten uit het oude testament niet erg representatief voor het christendom, het feitelijke christendom begint pas bij de geboorte van jezus en dus het nieuwe testament..
pi_34201508
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:53 schreef Esc het volgende:
nogal absurde vergelijkingen natuurlijk.. de bijbel is een verzameling verhalen opgeschreven door apostelen e.d, die mag je vrij interpreteren, de koran is het letterlijke woord van god, die moet je ten alle tijden letterlijk nemen

overigens zijn citaten uit het oude testament niet erg representatief voor het christendom, het feitelijke christendom begint pas bij de geboorte van jezus en dus het nieuwe testament..
Dat eerste is niet zo voor een bepaalde groep Gristenen. Die nemen de Bijbel ook letterlijk als zijnde het woord Godsch.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_34201658
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:56 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Dat eerste is niet zo voor een bepaalde groep Gristenen. Die nemen de Bijbel ook letterlijk als zijnde het woord Godsch.
En wat krijg je dan? Een beetje bekrompen, intolerante grefo's of jehova's..niet te vergelijken met mensen die zichzelf opblazen..

maar het punt is dat de bijbel niet letterlijk genomen hoeft te worden, nergens staat dat, christenen worden opgevoed in de geest van de bijbel, moslims worden opgevoed in de letter van de koran
pi_34201747
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:00 schreef Esc het volgende:
En wat krijg je dan? Een beetje bekrompen, intolerante grefo's of jehova's..niet te vergelijken met mensen die zichzelf opblazen..
Nee, dan krijg je mensen die onverzekerd rondrijden en hun kinderen niet in laten enten. .
quote:
maar het punt is dat de bijbel niet letterlijk genomen hoeft te worden, nergens staat dat, christenen worden opgevoed in de geest van de bijbel, moslims worden opgevoed in de letter van de koran
Alweer nee, sommige Gristenen worden ook opgevoed in de letter van de Bijbel.
pi_34201834
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:02 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Nee, dan krijg je mensen die onverzekerd rondrijden en hun kinderen niet in laten enten. .
Dat is wel het uiterste natuurlijk.. een gemiddelde staphorster gaat zelfs niet zo ver.. daarnaast staat het nergens in de bijbel
quote:
Alweer nee, sommige Gristenen worden ook opgevoed in de letter van de Bijbel.
Dat zal best, maar het punt is dat dat niet hoeft, hun geloof verplicht hun daar niet toe.
pi_34201996
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:05 schreef Esc het volgende:
Dat is wel het uiterste natuurlijk.. een gemiddelde staphorster gaat zelfs niet zo ver.. daarnaast staat het nergens in de bijbel
Net zoals die moslims die zichzelf opblazen, ook een uiterste.
quote:
Dat zal best, maar het punt is dat dat niet hoeft, hun geloof verplicht hun daar niet toe.
Zie boven.
pi_34202066
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Net zoals die moslims die zichzelf opblazen, ook een uiterste.
Nee die voeren gewoon uit waartoe ze worden opgedragen, zij volgen dus gewoon de leer. Die christenen niet.
pi_34202351
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:53 schreef Esc het volgende:
Die gedachte is er alleen maar in gekomen door schade en schande en jaren bloedvergieten. Voor pakweg 1600 werden alle nare regeltjes (heksenverbrandingen!!!) uit het OT wel degelijk letterlijkgenomen. Nog steeds wordt de bijbel door bedenkelijke kerken letterlijk genomen. (Hier een bestaande amerikaanse baptistenkerk die pleit voor de ddodstraf voor homosexuelen omdat de bijbel daarom vraagt)
quote:
Werkelijk? Waarom zegt Jezus dan dit?

Matt 5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.

Feitelijk ondersteunt Jezus hiermee alle oude wetten in het Oude Testament.
Of dit:

Joh 5,46 Als u Mozes zou geloven, zou u ook mij geloven, hij heeft immers over mij geschreven. 47 Maar als u niet gelooft wat hij geschreven heeft, hoe zou u dan geloven wat ik zeg?’
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')