the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:41 | |
Volvo Ocean Race![]() Vorige Topics Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1 De Route Huidige leg: 1 Vigo (Spanje) - Cape Town (Zuid-Afrika) (6400 zeemijl) 9e dag, nog 3413 zeemijl tot de finish in Cape Town. (geschatte aankomstdatum 4 december) ![]() De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op 7 juni volgend jaar (kan ook enkele dagen later of eerder zijn) zal de finish voor de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 11 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Links Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) Alle data wordt slechts op 4 momenten upgedate (rond 05, 11, 17, 23h nl-tijd) om de deelnemers niet te veel informatie te geven. Jammer voor ons, zodat we niet altijd de laatste stand hebben, maar zo blijft het spannend ![]() Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De items die iedere zondag om 15h00 worden uitgezonden in Studio Sport zijn hier vanaf de daaropvolgende maandag te bekijken. De boten ![]() ABN AMRO ONE - Kortweg: AAB1 - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen. ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. Brasil 1 Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson Movistar Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC Sunergy and Friends - Kortweg Sunergy of S&F Zeil-termen en info Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satellietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen) Overige RotterdamStopOver.nl - Website over de stopover in rotterdam (7 tot 15 juni). Met o.a. het programma. Samenvatting: Leg 1 17 november: De Sunergy (Australisch-Nederlands project) kwam nog maar net op tijd aan de start. Met windkracht 7 voor Portugal begon het heftig. De eerste 24 uur waren er 3 boten met problemen. Movistar en PotC zijn terug naar de wal gegaan (en daar zitten ze nog). Sunergy heeft een korte stop op Madeira gemaakt, maar zijn inmiddels weer op weg. Maar wel met een achterstand van 500 mijl op de 4 koplopers die slechts +/- 40 mijl van elkaar vandaan varen. De eerste plaats wisselt van Brasil1 en AAB1 (maar ook AAB2 heeft een tijd op kop gelegen, en brak het 24h record) 20 november Inmiddels ligt de AAB1 al ruim 4 dagen op kop en momenteel zelfs al met 126 mijl voorsprong. De PotC is officieel uit de race gestapt, maar de Movistar nog niet. De verwachting is dat donderdag a.s. de boot klaar is voor vertrek. Ze zullen echter niet meer starten (en dus verscheept worden naar Cape Town), behalve wanneer de 5 boten die nu nog varen allemaal uitvallen. De AAB1 is inmiddels zonder problemen door de Doldrums gekomen (windstitegebied rond de evenaar) en de boten AAB2, Ericsson en Brasil 1 zitten er middenin en zijn net de evenaar gepasseerd. Deze 3 boten liggen momenteel maar 4 mijl uit elkaar en ze kunnen elkaar zelfs zien varen! De Sunergy ligt 971 mijl achter op de AAB1 en gaat volgens volvooceanrace.com problemen krijgen met de Doldrums... Verwachting is dat de boten na het passeren van de scoring gate "Fernando de Noronha" eerst nog een stuk zuidelijker zullen varen aangezien ze dan betere wind hebben. AAB1 zal wanneer alles loopt zoals het momenteel gaat vannacht rond 4h00 Nederlandse tijd de "scoring gate" als eerste bereiken en dus 3,5 punten pakken. De OP is hier te vinden [ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 21-11-2005 01:20:02 ] | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:41 | |
He, tof plaatje van de boten ![]() ![]() | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:42 | |
Graag gedaan ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:42 | |
quote: | ||
WEST | zondag 20 november 2005 @ 23:42 | |
quote:ik niet ik lig dan nog wel echt plat ![]() ![]() maar ik verwacht dat de AAB1 om 01:30 bij die eilanden boei is. | ||
WEST | zondag 20 november 2005 @ 23:43 | |
trouwens was een leuke uitzending vanmiddag en dan nog een live gesprek met de AAB2 ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:43 | |
quote:Is ie terug te vinden? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:44 | |
quote:Lees de OP dan ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:45 | |
is die 3.00h van VOR GMT? geen NL-tijd? | ||
hermandeperman | zondag 20 november 2005 @ 23:45 | |
quote:GMT, dus 4h00 Nederlandse tijd ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:45 | |
quote:Al mijn eerder getypte text weg omdat The Disheaver zonodig een nieuw topic moest openen ![]() Maar ik blijf bij mijn eerdere statement, dat sommigen hier best mee zouden kunnen lezen. Bijvoorbeeld Farr40, in het begin actief, nu meelezend en als het lastig wotdt reagerend. Nee Hans B. mag van mij nog even blijven! ![]() | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:48 | |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zondag 20 november 2005 @ 23:52 | |
quote:ow, ik denk toch echt minstens een half uur, en misschien anderhalf uur eerder... | ||
Sandworm | zondag 20 november 2005 @ 23:53 | |
ff de laatste stand van zaken uit het vorige topic:![]() | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 00:03 | |
Ga lekker slapen, kijken of ik morgen nog bij AAB naar binne kom. Als er een interne mailing is, zal ik hem direct on-line zetten! Slaap lekker allemaal! | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 00:06 | |
Verwachtingen van aankomst op Fernando de Noronha WEST 01:30 (nl of gmt?) The Disheaver 02.30 nl tijd (0130 gmt) | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 00:16 | |
Ik kon trouwens geen plaatje vinden met alle 7 de boten voor in de OP, maar ja, had de Sunergy maar op tijd moeten aankomen ![]() Je komt vast nog wel binnen Sandworm ![]() ![]() ![]() Ik verwacht dat de VOR-site gelijk heeft en dat ze dus om 03h00GMT langs de eilanden zullen varen ![]() Heb trouwens nog een klein foutje gezien in de OP die ik ben vergeten te verbeteren... het is sattelietfoto's ipv satalietfoto's ![]() | ||
Ambrosius | maandag 21 november 2005 @ 00:18 | |
AAB1 ligt toch vrij comfortabel op kop, daarachter is het erg spannend om plaats twee. | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 00:49 | |
Zat even het eerste topic weer door te kijken, altijd leuk ![]() quote:Had hij toch na 1 dag al bijna gelijk gehad ![]() quote:De Doldrums zijn ze goed doorgekomen dus ik hoop dat je je voorspelling bijstelt ![]() | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 01:21 | |
quote:Dank, maar ik heb er wel satelliet van gemaakt ![]() | ||
rubbereend | maandag 21 november 2005 @ 01:47 | |
mooi hier verder ![]() | ||
WEST | maandag 21 november 2005 @ 08:01 | |
de AAB1 is om 1:30 GMT dat eiland gepasseert ![]() | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 09:17 | |
Iemand een screen van de huidige standen? Ben niet in staat hem op te slaan... | ||
Farr40 | maandag 21 november 2005 @ 09:27 | |
Voor hermandeperman omdat de sunergy wel een beetje op tijd was ![]() ![]() Thierry Martinez Ben idd meelezend... Voeg wat toe als ik wat toe te voegen heb screen ![]() | ||
WEST | maandag 21 november 2005 @ 09:28 | |
quote:ik kan hier op school niet naar mijn server komen. | ||
mistraldk | maandag 21 november 2005 @ 10:04 | |
simeon = held! | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 10:18 | |
quote:Mooie X! | ||
Farr40 | maandag 21 november 2005 @ 10:22 | |
quote:danku, gaat bijna net zo hard als een VO70 ![]() | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 11:09 | |
De teller loopt nog, maar toch alweer een nieuwe stand....![]() | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 11:12 | |
Volgens de VS zijn de nummer 2,3 en 4 nog niet bij de scoring gate. Ik hoop dat AAB2 nog ff een sprintje kan trekken. | ||
Mr.Johnson | maandag 21 november 2005 @ 11:19 | |
Ik hoorde ergens (weet niet meer waar) dat Movistar nog overweegt om toch zeilend naar Kaapstad te varen. Zo kunnen ze toch goed testen of alles nu weer in orde is, maar redden ze het dat wel om op tijd in Kaapstad aan te komen voor het vertrek van de volgende etappe? | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 11:27 | |
Gisteren tijdens de uitzending van Studio Sport. Stel dat iedereen uitvalt, dan gaan ze nog zeilen en kunnen punten scoren. Dat is de reden dat ze zich nog niet officieel teruggetrokken hebben. Maar dit is niet echt realistisch, omdat de onderdelen die nu gemaakt worden, pas donderdag klaar zijn. | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 11:29 | |
Slecht zeg dat de site van Movistar alleen in het Spaans is.... ![]() | ||
-Carioca- | maandag 21 november 2005 @ 11:42 | |
Vanochtend las ik overigens in de Telegraaf dat Movistar per vrachtschip naar Kaapstad zou gaan. Heeft iemand dat al ergens anders al gehoord of lullen ze maar wat ![]() | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 11:54 | |
quote:Bron: http://www.zeilen.com/exec/search.cgi Alweer een Nederlandse kandidaat om op te stappen op de Sunergy & Friends. Welke namen zijn er tot nu gevallen: 1. Hans Bouscholte, schipper van de BrunelSunergy in 1997-1998 2. Carolijn Brouwer, maakte gedurende de laatste editie van de Volvo Ocean Race deel uit van het Amer Sports Too Team, dat uit louter vrouwen bestond. 3. Peter van Niekerk, America’s Cup (team Alinghi, grootzeilgrinder)- en ex-Whitbreadzeiler | ||
WEST | maandag 21 november 2005 @ 12:23 | |
quote:daar had bouwe bekking het gister in studio sport ook over.., dus dat zal dan wel zo zijn. | ||
thijsdetweede | maandag 21 november 2005 @ 13:14 | |
Kan iemand me uitleggen waarom AAB1 ruim 30 mijl van zijn voorsprong verliest binnen no-time? Volgens mij zouden ze juist weer moeten gaan uitlopen, toch? | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 13:24 | |
quote:Ze hadden even een dipje. Ze hadden minder wind en dus minder snelheid. Maar bij de laatste tussenstand liepen ze weer uit (24hr data): ![]() | ||
lev_myskin | maandag 21 november 2005 @ 13:27 | |
quote:1) AAB1 heeft net in de luwte van de archipel gezeild. Hierdoor is de snelheid waarschijnlijk wat afgenomen. Maar belangrijker: 2) Doordat de AAB1 nu afwijkt van de rechte lijn naar Kaapstad (ze varen zuidelijker) en de rest van de schepen recht op hun dichtsbijzijnde doel afvaren (de archipel waar de scoring gate ligt), leggen de andere schepen meer effectieve mijlen af dan de AAB1. | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 13:37 | |
quote: ![]() | ||
egilio | maandag 21 november 2005 @ 14:06 | |
En weer een tvp ![]() | ||
Bruce117 | maandag 21 november 2005 @ 14:12 | |
quote:Ik hoorde vorige week op de radio dat ze per vrachtvliegtuig, een Antonov, vervoerd gaat worden. Maar misschien is dat al weer achterhaald. | ||
Bruce117 | maandag 21 november 2005 @ 14:12 | |
-edit- dubbel | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 14:41 | |
Ericsson Racing Team passes scoring gate in second placequote:bron | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 16:54 | |
Brasil als derde door scoring gate quote:bron | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 17:03 | |
En de AAB dus als vierdequote:bron Mijn vraag is hoe het kan dat deze gegevens dus al op de verschillende websites staan. Ik dacht dat informatie alleen via race-cie gegeven werd op de tijden dat ook de data op de VOR site aangepast worden. Maar uit de verschillende team pagina's blijkt dat ze deze informatie al eerder hebben. Zou er dan toch contact zijn tussen de boten en de wal-teams? | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 17:06 | |
En de stand van 21/11, 17.00 uur![]() | ||
komrad | maandag 21 november 2005 @ 17:08 | |
AAB1 heeft wel veel verloren zeg | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 17:12 | |
quote:Misschien staan ze gewoon op dat eiland? | ||
Sandworm | maandag 21 november 2005 @ 17:20 | |
Dat zal het zijn. Dacht dat meer een rots of zoiets zou zijn. Integendeel: http://www.noronha.com.br/english/ | ||
rucksichlos | maandag 21 november 2005 @ 18:08 | |
tvp | ||
WEST | maandag 21 november 2005 @ 21:18 | |
ze zijn nu ongeveer halvewege kaapstad. ik gok dat ze voor december nog wel aankomen in kaapstad | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 21:39 | |
coordinaten Cape Town s34 32 e18 44 Fernando de Noronha s04 28 w32 47 Vigo N42 22 W08 73 directe afstand vigo > FdN: 3082nm FdN > cape town: 3378 nm Dus cape town is toch een kleine dag verder weg, alleen zal het waarschijnlijk een stuk sneller gaan. Over 8 dagen, gokje. [ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 21-11-2005 21:59:01 ] | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 22:16 | |
Ik gok op de 30e, 9 dagen dus ![]() | ||
SevenWonders | maandag 21 november 2005 @ 22:18 | |
Ik zeg ook de 30e. | ||
komrad | maandag 21 november 2005 @ 22:20 | |
ik ga mee voor de 29e, ik hoop op veel wind ![]() | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 22:29 | |
Heb even gekeken in de VS en zo op het eerste gezicht (geen zin om te rekenen ![]() Beetje jammer van die hemelsbrede metingen, maar wel begrijpelijk ![]() | ||
lev_myskin | maandag 21 november 2005 @ 22:30 | |
voor de poll hou ik het op 12:00 uur 's middags plaatselijke tijd (Kaapstad), 30 november | ||
komrad | maandag 21 november 2005 @ 22:38 | |
nog 22 minuten tot de update ![]() | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 22:46 | |
quote:afstand om 21-11 16.00 GMT tussen eric en aab1 139 nm afstand om 20-11 22:00 GMT tussen eric en aab1 127nm Dus het is best wel opgelopen. | ||
komrad | maandag 21 november 2005 @ 22:47 | |
hoe komt het dan dat dat dipje erin zat, de ronding van de archipel?? | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 22:56 | |
quote:Nee, om 11 gister zaten ze nog allebei voor het eiland, om 17h vandaag allebei voorbij het eiland. | ||
SevenWonders | maandag 21 november 2005 @ 23:07 | |
MMm, update laat op zich wachten | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 23:17 | |
quote:In de VS is al wel een update doorgevoerd ![]() Stand is: AAB1 3207 Ericsson +80 Brasil 1 +83 AAB2 +87 Sunergy +1011 | ||
SevenWonders | maandag 21 november 2005 @ 23:18 | |
Mmm, echt zo'n eind bijhalen als vannacht doen ze niet. | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 23:20 | |
quote:Ze varen nu met minder wind wel sneller dan alle anderen ![]() | ||
SevenWonders | maandag 21 november 2005 @ 23:22 | |
Ik doel op de anderen :-) | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 23:22 | |
Ze voeren nu een wel erg zuidelijke koers. Richting westen zelfs (190 graden) | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 23:24 | |
quote:verschil gisteravond is toch ook niet kleiner geworden tussen AAB1 en de ander? | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 23:28 | |
afstand om 21-11 22.00 GMT tussen eric en aab1 143nm afstand om 21-11 16.00 GMT tussen eric en aab1 139 nm afstand om 20-11 22:00 GMT tussen eric en aab1 127nm | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 23:41 | |
quote:Ze zijn lekker bezig ![]() | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 23:41 | |
Wat is Sunergy aan het doen? van 7:00 tot 18:00 slechts 48 nm gevaren ( 4 knopen) en tussen 11 en 18 zelfs 13 nm (2.6 knopen gemiddeld) Terwijl de windsnelheid toch echt niet lager dan 5 knopen komt. ![]() | ||
lev_myskin | maandag 21 november 2005 @ 23:49 | |
quote:volgens de navigator (zie de website van sunergy, en ook de teampagina op de VOR-site, onderin staat een linkje naar de laatste mail van de beste man) waren ze zo laat bij de doldrums, dat de doldrums maar naar hun toe zijn gekomen. Hierdoor bevinden ze zich nu in de uitermate plezierige situatie van windstoten afgewisseld met windstilten. Schijnt een erg mooi gezicht te zijn, maar veel helpen bij de voortgang doet het niet. | ||
the_disheaver | maandag 21 november 2005 @ 23:51 | |
quote:Maar volgens de VS is de wind nooit lager dan 5 knopen gegaan ![]() | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 23:52 | |
quote:Zal wel iets met de doldrums te maken hebben denk ik ![]() | ||
hermandeperman | maandag 21 november 2005 @ 23:56 | |
quote:Jawel, 3,1 zelfs ![]() En check ook die windrichtingen, ze hebben hem een hele tijd op de kop gehad, wanneer ze het schip draaiden draaide de wind even later ook mee ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 09:41 | |
Morguh! ![]() ![]() | ||
WEST | dinsdag 22 november 2005 @ 10:36 | |
goeiemorgen ![]() het verschil wordt niet veel kleine. ik zie dat als ze nog zuiderlijke gaan dat ze dan een aardige wind krijgen. | ||
Mr.Johnson | dinsdag 22 november 2005 @ 10:50 | |
Je moet niet al te veel waarde hechten aan deze tussenstanden omdat ze de afstand hemelsbreed berekenen ten opzichte van Kaapstad. Met de koers die ze nu varen lijkt het alsof ze dichterbij komen maar in werkelijkheid is het verschil in de nog af te leggen afstand groter | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 11:32 | |
| ||
WEST | dinsdag 22 november 2005 @ 12:08 | |
de AAB2 verliest terein op de concurrenten ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 12:18 | |
quote:Wat Mr.Johnson zei, in feite ligt AAB2 voor op Brasil (maar eric zit op 2) Kijk maar eens in VS | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 12:26 | |
afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en eric 173.11 afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en aab2 186.14 nm afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en brasil 191.84 nm afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en eric 173.11 afstand om 21-11 22.00 GMT tussen eric en aab1 143nm afstand om 21-11 16.00 GMT tussen eric en aab1 139 nm afstand om 20-11 22:00 GMT tussen eric en aab1 127nm Afstand tussen AAB1 en de nr 2 loopt alleen maar verder uit (30 nm in 6 uur). Eric staat op 2de plek (wanneer gekeken wordt naar afstand tov de leader), 13 mijl voor AAB2 en 19mijl voor brasil. | ||
WEST | dinsdag 22 november 2005 @ 12:33 | |
quote:VS doet het niet helemaal lekker quote:hoe meten ze dat dan? via de coordinaten? | ||
lev_myskin | dinsdag 22 november 2005 @ 13:09 | |
Als ik de VS mag geloven heeft de Brasil 1 gisteravond zo rond 21:00 GMT ook een hele rare move gemaakt... (eerst naar het westen en daarna zelfs naar het noordwesten). Hieropvolgend hebben ze gekozen voor de wat oostelijker koers | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 13:40 | |
helder artikel over wie nou 2de is op de VOR site vor.com ![]() | ||
WEST | dinsdag 22 november 2005 @ 13:46 | |
quote:ik heb het ook gelezen, alleen wat ik mij dan afvraag.., als AAB2 dan 3e lag hoe was die doorkomst bij die eilanden? als AAB2 daar ook 3e lag en ze als 4e geklasseerd worden omdat ze een andere koers vaarden. dan klopt dat niet. | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 14:15 | |
quote:Nee, het eiland ligt op 1 plaats, en daar moeten alle boten heen. Het verschil is dat cape town op een bekende plaats ligt, maar dat er vele Elke boot koos koers richting FdN, ofwel elk boot heeft uiteindelijk gemiddeld dezelfde koers gevaren (210.7 graden om exact te zijn). Het zelfde geld straks voor de koers van FdN naar CT (129 graden) | ||
Mr.Johnson | dinsdag 22 november 2005 @ 14:33 | |
quote:Ze weten waar de boten nu varen, dan weten ze ook hoe ver het nog is naar Kaapstad. Echter, de boten varen nooit in een rechte lijn naar. Zo varen de ze allemaal in zuidelijke richting, het is immers vrij lastig om recht tegen de wind in te zeilen. Ze moeten dus via een omweg varen. Zo lijkt het alsof de achtervolgers dichterbij komen. | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 14:38 | |
Vlak na de start vanuit Vigo, gingen de AAB's een stuk westelijker. Op dat moment was de weergave van de positie ook niet betrouwbaar. Pas toen het veld weer bij elkaar kwam (met de AAB1 op kop), werd de stand ook weer representatief. De boten moeten ongeveer zelfde koers varen. Dit moment hebben we weer zo'n situatie. Iedereen zal zijn eigen tactiek hebben, en met deze manier van meten wordt alleen gekeken naar absolute afstand en niet naar tactiek. Ik denk dat we over misschien pas 1500 tot 2000 mijl weer een representative stand hebben, als alle boten op dezelfde koers richting Cape Town varen. Tot die tijd blijft het gokken wie de beste beslissing heeft genomen. ![]() Hierbij de illustratie. Doordat de Brasil oostelijker is gaan varen, is de afstand tot Cape Town absoluut kleiner dan die van AAB2 en Ericcsson. | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 14:43 | |
quote:Ze willen het hoge druk gebied (minder wind) omzeilen in de hoop op meer wind en en meer downwind koers. Deze schepen zijn zijn gebouwd voor downwind en niet voor upwindse koersen. Ze schatten in dat ze 1300 mijl (4500 mijl over het water in plaats van de rechte lijn van 3200 mijl) omvaren, maar dat ze op de route meer wind zullen hebben om zo toch eerder in Cape Town te arriveren in plaats van de rechte lijn. | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 14:51 | |
quote:Maar ja, dat wordt gemeten door coordinaten ![]() De echte reden dat de achtervolgers dichterbij lijken te komen is de manier van VOR om de afstand te meten. Dit wordt gedaan via de absolute afstand van een schip tot de finish (cape town). De onderlinge afstand van de schepen is het verschil tussen de afstanden tot cape town. Als koers niet direct is, zal de afstand tot de schepen ook groter worden dan het verschil van afstand tot capetown | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 14:54 | |
quote: ![]() | ||
Mr.Johnson | dinsdag 22 november 2005 @ 15:19 | |
quote:Dit is precies wat ik bedoelde, maar dit is iets duidelijker uitgelegd! Het plaatje hierboven geeft wel een mooi beeld. De groene lijnen geven het mooi aan. De afstand tussen de twee lijnen, met een loodrechte lijn is het verschil dat de VOR geeft, terwijl de afstand tussen de twee boten veel groter is als ze ongeveer de dezelfde koers varen. | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 15:22 | |
![]() Mijn voorspelling over de te varen routes: 1. (blauw) Brasil is een specialist in licht weer en zal min of meer de directe lijn gaan volgen. Ze komen hierbij wel snel een gebied tegen met heel weinig wind 2 (oranje) Ericsson zal zuidelijker dan de Brasil gaan varen en door het hoge druk te omzeilen in het gebied met meer wind proberen te komen. Hierbij moeten ze wel een stuk upwind gaan varen. 3 (wit) AAB1 moet het van de wind in combinatie met downwind hebben. Ik verwacht dat die echt zuidelijk gaan en via het gebied met veel wind, in een rechte lijn naar Cape Town Van de AAB2 weet ik het niet. Maar ik schat in dat ze Ericsson willen verslaan en dus moeten gokken. Ik gok dat ze AAB1 zullen volgen. Het zijn aannames op basis van de huidige systemen. Deze gaan natuurlijk verschuiven, maar in grote lijnen zou dit best eens het scenario kunnen worden. En ach, we hebben weer wat om over te speculeren in plaats van discuseren over posities ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 15:35 | |
Misschien is Brasil wel specialist in licht weer, maar volgens mij echt niet in tegen de wind varen... En daar zitten ze zowat wel in. Dus wat meer de koers van Eric, en Eric wat meer richting zuiden. | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 15:43 | |
Het is overigens best wel een risico. Het hoogedrukgebebiedje ten westen van CT is erg stabiel (geen grote wijzigigen) terwijl het HD in het zuiden wat een stuk krachtiger is nogal verschuift. | ||
Farr40 | dinsdag 22 november 2005 @ 16:01 | |
Interresant plaatje wat je daar hebt alleen moet je je afvragen of het wel op deze manier werkt. De snelheids verschillen onderling zijn niet al te groot dus ik denk dat ze allemaal dezelfde zuidelijke gaan varen. Laat die kortste weg met minder wind nou eens 3300mijl zijn en de langste 3800mijl met wind zijn. En de gemiddelde snelheid bij de langste route zou 13 knopen zijn.. dan zou je als je op de korte route vaart een gemiddelde van 11 knopen moeten varen om niks te verliezen. Ik heb nog geen vpp's van een VO70 gezien maar ik laat de wind op de lange route nou eens gemiddeld 18 knopen waaien en op de korte route 10 dan lijkt het me duidelijk. Want op het korte gedeelte is de wind ook nog eens op de kop dus mag je blij zijn als je er dan 9 knopen loopt Beetje jammer dat afstand- en weergegevens niet exact op VS worden gegeven want het is nu een beetje natte vinger werk. maar ik denk dat ze allemaal naar het zuiden zullen gaan voor ruimere en meer wind Iig is de beweegreden omdat je met licht weer beter loopt een kortere route te nemen geen goede beweegreden omdat je dat denk ik moeilijk goed maakt | ||
Mr.Johnson | dinsdag 22 november 2005 @ 16:35 | |
Weet iemand toevallig hoe de boten de vorige edites hebben gevaren? Waren er toen veel verschillende strategien of volgde iedereen ongeveer dezelfde koers, ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 17:04 | |
OVERALL POINTS TABLE ==================================== Team Points ------------------------------------ ABN AMRO ONE 11.50 Brasil 1 11.50 Ericsson Racing Team 11.50 ABN AMRO TWO 7.50 Pirates of the Caribbean 3.50 Sunergy and Friends 3.00 movistar 2.00 POSITIONS IN WATER ==================================== Team DTFC nm ------------------------------------ ABN AMRO ONE 3080 Brasil 1 +71 Ericsson Racing Team +77 ABN AMRO TWO +91 Sunergy and Friends +994 movistar No Data Pirates of the Caribbean DNF | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 17:07 | |
VOR.com is nu weer eens sneller dan VS ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 17:10 | |
Eric loopt uit, sterkere wind. Verschil tussen brasil en aab2 is klein, en brasil lijkt met de overige aant e gaan, en kiest niet voor een oostelijke koers. | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 17:17 | |
Geen veranderingen afgelopen 6 uur in afstand onderling. 22-10 16.00 afstand tussen aab1 en eric 173 afstand tussen aab1 en aab2 187 afstand tussen aab1 en brasil 192 22-10 10.00 afstand tussen aab1 en eric 173.11 afstand tussen aab1 en aab2 186.14 nm afstand tussen aab1 en brasil 191.84 nm Afstand tussen Koploper en nr 2 afstand om 22-11 16:00 GMS tussen aab1 en eric 173 afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en eric 173 afstand om 21-11 22.00 GMT tussen eric en aab1 143nm afstand om 21-11 16.00 GMT tussen eric en aab1 139 nm afstand om 20-11 22:00 GMT tussen eric en aab1 127nm | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 17:22 | |
quote:Dit gebeurde er de vorige keer..... quote: | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 17:31 | |
[quote]Op dinsdag 22 november 2005 17:17 schreef the_disheaver het volgende: Geen veranderingen afgelopen 6 uur in afstand onderling. 22-10 16.00 afstand tussen aab1 en eric 173 afstand tussen aab1 en aab2 187 afstand tussen aab1 en brasil 192 Als je het zo bekijkt (en ook op de VS), dan heeft AAB2 de Brasil ingehaald en ligt dus op een fictieve derde plek.... ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 17:32 | |
BTW, Sunergy is ook weer ingelopen, zitten nu weer onder de 1000 mijl achterstand..... ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 17:46 | |
quote:Zo ver waren we 6 uur geleden ook al ![]() quote: | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 17:49 | |
Dit is niet de actuele puntentelling, maar de verwachting na de finish in Cape Town, op basis van de huidige posities.quote:Projected overall standing Day by day, our best guess of the likely overall standing at the end of the current leg if the boats continue to sail to the best of their ability in the conditions of the day; taking into account any scoring gates. This is a guide only, anything could happen out there on the ocean and the Overall Standings table is the only true state of play. Actuele stand van zaken: ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 17:51 | |
quote:Sorry hoor, ben af en toe een beetje traag van begrip ![]() | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 18:03 | |
quote:Nog even doorzeuren. 1) Sunergy heeft op dit moment 0 punten. Als ze als 5e fernando passeren, hebben ze 1.5 punt en als ze als 5e Cape Town halen krijgen ze 3 punten. Dit lijkt me een heel reeel scenario. Totaal dus 4,5 en dus boven de Pirates. 2) Pirates heeft nu 2,5 punt van Sanxenxo. Hebben de scoring gate niet gehaald en nu officieel uit de wedstrijd. Waar komt dan die ene punt vandaan waardoor ze op 3,5 staan? Dit is namelijk in strijd met de cijfers van Movistar (2.0 in Sanxenxo en 0 in deze leg) | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 20:56 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 22 november 2005 @ 21:02 | |
Mike Sandersen:quote:Bij deze, Mike: ![]() | ||
komrad | dinsdag 22 november 2005 @ 21:06 | |
maw dus meer snelheid en idd een substantieel andere koers als ik dit goed interpreteer | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 23:26 | |
[ Bericht 74% gewijzigd door the_disheaver op 23-11-2005 13:24:28 ] | ||
the_disheaver | dinsdag 22 november 2005 @ 23:54 | |
quote:Nee, de koers is nagenoeg hetzelfde. Brasil zit alleen wat oosterlijker, maar veel ook niet. De koers is iig gelijk. | ||
rubbereend | woensdag 23 november 2005 @ 02:29 | |
aangezien ze dezelfde koers varen en AAB1 sneller gaat lopen ze eigenlijk alleen maar uit, maar omdat er vnaaf Kaapstad gemeten wordt de relatieve afstand van iedereen kleiner tot de koploper. Het kan straks zelfs gebeuren dat Brasil voor ligt volgens de tussenstand maar eigenlijk ver achterligt. Waarom? Nou stel je voor dat ze ver doorvaren naar het zuiden voor betere winden dan kom AAB1 straks veel zuidelijker uit dan Kaapstad en als Brasil op een gegeven moment op de koers recht naar eht zuiden op gelijke hoogte is van Kaapstad (en AAB1 dus zuidelijker) heeft Brasil de korste afstand tot Kaapstad terwijl ze nog een stuk door moeten varen naar het zuiden. dit als voorbeeld. En volgens mij klopt dat. Hopelijk een beetje leesbaar en snapbaar uitgelegd ![]() | ||
Sandworm | woensdag 23 november 2005 @ 12:30 | |
![]() | ||
the_disheaver | woensdag 23 november 2005 @ 14:28 | |
Verschilt tussen aab1 en eric is gelijk, verschil met aab1 en brasil en aab2 is 4 en 7 mijl kleiner geworden (aab2 loopt dus ook uit op brasil) 23-10 10.00 afstand tussen aab1 en eric 173 afstand tussen aab1 en aab2 180 afstand tussen aab1 en brasil 188 22-10 16.00 afstand tussen aab1 en eric 173 afstand tussen aab1 en aab2 187 afstand tussen aab1 en brasil 192 22-10 10.00 afstand tussen aab1 en eric 173.11 afstand tussen aab1 en aab2 186.14 nm afstand tussen aab1 en brasil 191.84 nm Afstand tussen Koploper en nr 2 afstand om 23-11 10:00 GMS tussen aab1 en eric 173 afstand om 22-11 16:00 GMS tussen aab1 en eric 173 afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en eric 173 afstand om 21-11 22.00 GMT tussen eric en aab1 143nm afstand om 21-11 16.00 GMT tussen eric en aab1 139 nm afstand om 20-11 22:00 GMT tussen eric en aab1 127nm | ||
the_disheaver | woensdag 23 november 2005 @ 14:30 | |
AAB1 lijkt oosterlijker te gaan varen. | ||
the_disheaver | woensdag 23 november 2005 @ 14:35 | |
Nog 580 mijl voor Sunergy om FdN de bereiken. | ||
komrad | woensdag 23 november 2005 @ 17:38 | |
idd AAB1 is volgens "de stand" ver afgezakt qua miles voorsprong | ||
the_disheaver | woensdag 23 november 2005 @ 17:42 | |
Sunergy komt verder dicht bij, wel met het grote verschil dat Sunergy direct op het doel (eiland FdN) afkomt, maar de rest al richting CT koersen met een omweg. De snelheid laatste 24 uur ligt toch zo'n 4-5 knopen lager dan AAB1. Bovendien vaarde AAB1 op het zelfde stuk ook sneller dan Sunergy dat nu deed (wel met een betere en krachtigere wind). | ||
the_disheaver | woensdag 23 november 2005 @ 17:48 | |
Eric en vooral AAB2 hebben veel ingelopen tov AAB1. eric: -13, aab2: -17. Het verschil tussen AAB2 en Eric is nu slechts 3 mijl. Maar ook brasil is 16 mijl ingelopen op AAB1. ff VS'en naar de oorzaak ervan. 23-10 16.00 afstand tussen aab1 en eric 160 afstand tussen aab1 en aab2 163 afstand tussen aab1 en brasil 171 23-10 10.00 afstand tussen aab1 en eric 173 afstand tussen aab1 en aab2 180 afstand tussen aab1 en brasil 188 22-10 16.00 afstand tussen aab1 en eric 173 afstand tussen aab1 en aab2 187 afstand tussen aab1 en brasil 192 Afstand tussen Koploper en nr 2 afstand om 23-11 10:00 GMS tussen aab1 en eric 173 afstand om 22-11 16:00 GMS tussen aab1 en eric 173 afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en eric 173 afstand om 21-11 22.00 GMT tussen eric en aab1 143nm afstand om 21-11 16.00 GMT tussen eric en aab1 139 nm afstand om 20-11 22:00 GMT tussen eric en aab1 127nm | ||
the_disheaver | woensdag 23 november 2005 @ 17:55 | |
Reden van het verkleinen van afstand tussen AAB1 en de rest is a) ze hebben geen rechte lijn gevaren, maar met een boog b) vele zachtere wind dan de rest. Eric en AAB wind van 15 knopen, brasil 13, aab1 van 10 | ||
the_disheaver | woensdag 23 november 2005 @ 18:02 | |
Afstanden tussen AAB2 en Brasil Oostelijke afstand (gelijke Latitud) 47.59nm Noordelijke afstand (gelijke Longitude) 0.65nm (de echte afstand tussen de boten verkrijg je dus via pythagoras) En vooral is de noordelijke afstand (afstand van een een bepaalde Lengtegraad tot de boten) is wel interessant aangezien ze nu allemaal een zuiderlijke koers varen. Omdat ze nog ooit een heel stuk richting het oosten moeten gaan kun je bijna zeggen dat Brasil wel op de 2de plaats staat. | ||
the_disheaver | woensdag 23 november 2005 @ 23:46 | |
AAB1 lijkt weer wat uit te lopen. Straks de 'echtere' cijfers
| ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 00:02 | |
Brasil zit in deze rekenwijze nu op de 3de plaats, nog maar net achter eric. 23-10 22.00 afstand tussen aab1 en eric 154 afstand tussen aab1 en aab2 157 afstand tussen aab1 en brasil 155 23-10 16.00 afstand tussen aab1 en eric 160 afstand tussen aab1 en aab2 163 afstand tussen aab1 en brasil 171 | ||
lev_myskin | donderdag 24 november 2005 @ 00:22 | |
voor mij ligt brasil toch behoorlijk stevig op de tweede plaats. Ten eerste liggen ze zuidelijker dan de andere twee en ten tweede zijn ze bovendien nog een stuk minder ver verwijderd van Kaapstad. Helaas kan ik vanwege het niet geheel en al goed functioneren van mijn VS de weersystemen niet aflezen waardoor ik de positie van het zuidelijk hoog moet gokken, maar ik neem vooralsnog aan dat ook mr. T. Grael wel eromheen vaart. | ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 00:54 | |
Ja, brasil zit idd op 2 plek. Maar behoorlijk stevig vat wel mee. Ik verwacht dat de boten (iig 1tje) binnen 6 (eventueel 12) een behoorlijke oostelijke koers gaan varen. | ||
lev_myskin | donderdag 24 november 2005 @ 00:59 | |
dat is wel een heel andere voorspelling dan dat Sanderson aan boord van de ABN 1 deed, nl: rechtdoor tot 30S en dan een rechte hoek naar links maken en recht op Kaapstad af. | ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 02:11 | |
Tjsa, hangt er een beetje af hoe dat hogedrukgebiedje zich verplaatst. Zoals het nu is kun je of, westerlijk gaan om zo om het HD gebied te varen, met redelijk krachtige wind, maar das best om. Zuiderlijk (zonder westelijk) naar 30S lijkt me met deze stand niet handig, aangezien je dan recht door een HD gebied gaat. Wel een optie is nu (of bijna nu) zuidoostoostelijk gaan varen en zo door het smalle deel van het HD gebied varen. De wind is daar redelijk qua kracht, alleen soms uit de verkeerde hoek (voor de wind) Als de drukgebieden zich niet verplaatsen, dan zou ik oostelijk gaan. Als het kleine HD gebied zich verder naar het noordoosten verplaatst, dan is het afhankelijk van de snelheid waarin ie dat doet. Hij gaat wel oostelijk, maar niet erg snel volgens mij. Dus oostelijk gaan varen is mijn amateuristische keuze | ||
The_BoezelaaR | donderdag 24 november 2005 @ 02:27 | |
Dat team dat uit de race is gestapt he .... die mogen dan vanaf Kaapstad weer meedoen? En doen ze dan nog mee voor de eindoverwinning? Krijgen ze punten aftrek of zo? Iemand die weet hoe dit zit? | ||
rubbereend | donderdag 24 november 2005 @ 02:35 | |
ja ze mogen vanaf daar gewoon mee en ze missen gewoon de punten die in deze etappe te verdienen zijn. | ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 02:35 | |
quote:Je krijgt punten als je finisht. Hoe hoger je plaats, hoe meer punten je krijg (nummer 1: 7, nummer 2: 6, enzo) Als je niet finisht krijg je geen punten. De eindoverwinnaar is degene die het meeste punten heeft gekregen, dus zal het moeilijker zijn als je niet een leg hebt afgemaakt maar zeker niet onmogelijk. Het is vergelijkbaar met Formule 1. Als je een keer niet finisht heb je nog genoeg mogelijkheden om toch eindklassement te winnen. En het is dus niet vergelijkbaar met de tour de France. | ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 02:36 | |
quote:pfff. om half 3 'snachts het voor elkaar krijgen tegelijk te posten ![]() | ||
The_BoezelaaR | donderdag 24 november 2005 @ 02:37 | |
Heren, bedankt voor deze rappe uitleg. Helden ![]() | ||
rubbereend | donderdag 24 november 2005 @ 02:39 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 09:54 | |
En de stand van vanmorgen 05.00 uur![]() | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 10:03 | |
De rest gaat wel erg hard nu ten opzichte van de AAB1:![]() | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 11:10 | |
En de stand van 11.00 uur:![]() | ||
WEST | donderdag 24 november 2005 @ 11:14 | |
ojee gaat nog spannend worden met AAB1 ![]() | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 11:15 | |
![]() De achtervolgers hebben de afgelopen 24 uur wel 80 mijl meer gevaren dan de AAB1. Hebben ze last van zwakke wind of zijn er andere problemen. Zullen de achtervolgers straks ook last krijgen van minder wind? Dubbel | ||
rubbereend | donderdag 24 november 2005 @ 12:13 | |
minder wind ja aldus de site | ||
rubbereend | donderdag 24 november 2005 @ 12:15 | |
maar het verschil is dus het verschil in afstand tot de finnish, de daadwerkelijk afstand tussen de boten is anders | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 12:21 | |
quote:Weet ik. We zullen weer moeten wachten tot The Disheaver wakker is ![]() | ||
Farr40 | donderdag 24 november 2005 @ 12:31 | |
quote:Ik zou niet verwachten dat de ABN1 haar koppositie vast houdt tot het eind van deze etappe. Ze moeten toch een keer richting kaapstad, dus een koers hoger aan de wind gaan varen(tenzij ze helemaal tot onder dat lage drukgebied wat heel ver om is). En algemeen bekend is dat de upwind performance van allebei de ABN boten gewoon slecht is vergeleken met de Farr ontwerpen Hier trouwens een wat duidelijker GRIB file van de windsituatie terplekke http://www.sailinganarchy.com/forums/index.php?act=Attach&type=post&id=16001 en voor degene die dit filmpje nog niet gezien hadden: http://press.teamabnamro.com/default.asp?page=detail&id=500588§ion=video | ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 13:15 | |
1: AAB1 2: braso; 3: AAB2 4: eric AAB1 heeft een erg kromme koers gevaren, terwijl de rest gewoon rechtdoor zijn blijven zeilen. AAB1 heeft idd stuk minder wind dan de rest (8knopen - 15 knopen) Dat HD gebiedje breidt zich juist zuidwestelijk uit, met nu wel redelijke wind erin. Dus AAB2 en Eric gaan zuidwestelijk. Brasil gaat zuidoostelijk. En wat AAB1 doet met zijn vage koers, geen idee ![]() 24-10 10.00 afstand tussen aab1 en eric 114 afstand tussen aab1 en aab2 112 afstand tussen aab1 en brasil 109 23-10 22.00 afstand tussen aab1 en eric 154 afstand tussen aab1 en aab2 157 afstand tussen aab1 en brasil 155 23-10 16.00 afstand tussen aab1 en eric 160 afstand tussen aab1 en aab2 163 afstand tussen aab1 en brasil 171 | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 13:52 | |
quote:Weet niet of het komt door de camerapositie, maar grappig om te zien dat de boot naar loef overhangt. Dit zal wel door de kantelkiel komen. | ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 14:12 | |
quote:Moeilijk te zien, maar hij lijkt gewoon wel recht (nou jah...gewoon...) te hangen. | ||
hermandeperman | donderdag 24 november 2005 @ 14:33 | |
quote:Vond ik idd ook ![]() Heeft trouwens iemand gisteravond het verslag de VOR gezien op Eurosport? Ik heb het helaas gemist, was het wat? | ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 15:01 | |
quote:Ik mis altijd elk TV verslag over VOR gelukkig is die op NOS terug te kijken ![]() | ||
hermandeperman | donderdag 24 november 2005 @ 15:04 | |
quote:Idd, maar ik zag nog niets op eurosport.nl ![]() | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 15:23 | |
quote:Het gaat spannend worden de komende dagen! | ||
hermandeperman | donderdag 24 november 2005 @ 15:29 | |
quote:Heel spannend idd ![]() | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 17:11 | |
WTF? Ik weet dat ze niet in een rechte lijn varen, maar 18 mijl in 6 uur?![]() | ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 17:14 | |
quote:ze varen zowat langs kaapstad. Dus de afstand is zal er klein zijn. | ||
the_disheaver | donderdag 24 november 2005 @ 17:16 | |
Afstand tussen punt 10h en 16h van AAB! is 68 mijl. voor brasil is dat 89 nm aab2 : 91nm eric: 90 nm AAB2 heeft het meeste mijltjes afgelegd! [ Bericht 31% gewijzigd door the_disheaver op 24-11-2005 17:22:04 ] | ||
komrad | donderdag 24 november 2005 @ 21:42 | |
het is nu gewoon niet te zeggen omdat de koersen te veel afwijken, AAB1 zal toch binnenkort de goede wind moeten vinden richting oosten | ||
rubbereend | donderdag 24 november 2005 @ 22:20 | |
als ze eenmaal richting kaapstad afbuigen kunnen we er veel meer van zeggen ![]() | ||
komrad | donderdag 24 november 2005 @ 22:22 | |
agreed | ||
WEST | donderdag 24 november 2005 @ 23:16 | |
verschil is nu 6 mijl volgens de vor site, ik denk dat de AAB1 ter hoogte van kaapstad pas gaat afbuigen. | ||
WEST | donderdag 24 november 2005 @ 23:22 | |
![]() ik denk dat dit ongeveer de route wordt | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 23:37 | |
![]() | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 23:49 | |
Ok, we hebben veel discussie gehad over plaatsbepaling en ik denk dat we het wel eens zijn. Maar als we de plaatsbepaling van de VS aanhouden, waarom ligt AAB1 dan nog eerste? Conform onderstaand plaatje uit VS zou volgens mij Brasil nu AAB1 ingehaald moeten hebben. In ieder geval op de mannier waarop VS rekent. Of niet?![]() | ||
Sandworm | donderdag 24 november 2005 @ 23:53 | |
Van de Movistar nog steeds No Data. Zou wel lachen ziijn als ze de updates en computers aan laten staan, als het schip per vrachtschip vervoerd zou worden. Kunnen we mooi zien waar ze zitten ![]() | ||
lev_myskin | vrijdag 25 november 2005 @ 01:27 | |
Als de PotC dat ook doen gaan ze zeker een 24-uurs-record breken ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 01:36 | |
quote:ik zie zo'n schip nog niet 20 knopen varen eigenlijk...(geen idee eigenlijk,....) | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 01:44 | |
quote:afstand tot finish (met mijn rekenwijze-prog) AAB1: 2754 nm Brasil: 2761 nm AAB2: 2794 nm Eric: 2805nm Geen idee welke afstanden echt kloppen, maar de volgorde van de boten klopt dus wel. Renderingfoutje in VS waarschijnlijk. | ||
Ambrosius | vrijdag 25 november 2005 @ 10:16 | |
Inmiddels is de AAB1 ingehaald. Brasil 1 2691 ABN AMRO ONE +2 ABN AMRO TWO +27 Ericsson Racing Team +38 Sunergy and Friends +726 movistar No Data Pirates of the Caribbean DNF | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 10:24 | |
quote:PotC gaan met het vliegtuig naar Kaapstad...... | ||
Farr40 | vrijdag 25 november 2005 @ 10:47 | |
quote:De meeste container schepen hebben een speed van rond de 24 knopen. Maar daar staat dan ook een motor in zo groot als een eengezinswoning | ||
WEST | vrijdag 25 november 2005 @ 10:51 | |
quote:dan pak je inderdaad het snelheidsrecord ![]() | ||
WEST | vrijdag 25 november 2005 @ 11:10 | |
stand 11:00 1. Brasil1 2629 2. AAB1 +8 3. AAB2 +24 4. Ericsson +40 5. Sunergy + 725 | ||
hermandeperman | vrijdag 25 november 2005 @ 11:44 | |
quote:Idd ![]() ![]() [/offtopic] | ||
rubbereend | vrijdag 25 november 2005 @ 12:00 | |
nou Brasil vaart op dit moment gewoon het meest oostelijk dus aan de tussenstanden hecht ik op dit moment weinig waarde | ||
WEST | vrijdag 25 november 2005 @ 12:35 | |
quote:ik ook niet, maar kan iemand het verschil tussen de boten even uitrekenen ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 13:29 | |
quote:*Kijkt om zich heen Tis echt niet moeilijk met http://www.airways.com/java/coordcalc.html | ||
WEST | vrijdag 25 november 2005 @ 13:34 | |
quote:dat had ik vanmorgen al geprobeerd alleen er gebeurde geen fuck ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 13:50 | |
afstand van de boten tot het 30S, 30W punt (waar elke boot koers naar zet. AAB1 243nm Brasil 301nm AAB2 299nm Eric 312NM Dus de 2 AAB's staan voor! En deze lijkt mij wel redelijk zuiver, in feite is de koers van de boten iets meer oostellijk (behalve van Brasil, die komt met de huidie koers ten weste van het W30 op S30 terecht. Als we daar ook de afstand van meten, de plek waar Brasil terecht zal komen bij het passeren van S30, tot de afzondelijke boten s30 00 w29 25 brasil 310 aab1 259 aab2 311 eric 325 Zelfs voor de ideale koers voor Brasil is er nauwelijks een verschil te noemen (0.5nm) tussen aab2 en brasil. AAB2 staat dus momenteel gewoon 2 ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 14:00 | |
Cursus CC'en (Coordinate Calculator) Open het programma door naar de pagina te gaan http://www.airways.com/java/coordcalc.html En het enige wat je in moet vullen zijn de begin en eind coordinaten. 1 cordinaat bestaat uit de westerlengte, en noorderlengte. In het engels: noordelengte: Latitude: oosterlengte: Longitude: Deze staan op de data pagina van VOR, hier bv: Brasil 1 25 06.39S 31 21.25W Deze lengtes voer je in het juiste hokje in met de volgende schrijfwijze Y12 34 56 Met Y=S of N, of W of E (aanduiding of het op oostelij/noordelijk/zuideijk/westelijk halfrond zit) De getallen zijn de boenstaande getallen, per 2 en gescheiden door een spatie. Doe dat ook voor de eindcoordinaten, en druk op 'calculate' en je zul onder Distance de afstand tussen de 2 kunnen aflezen. Helder? | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 17:03 | |
quote:Thank you! Dus als ik het goed begrijp liggen de AAB1en de Brasil1 79,26 mijl uit elkaar? ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door Sandworm op 25-11-2005 17:15:00 ] | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 17:06 | |
![]() | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 17:09 | |
Het lijkt erop alsof ze langzaam aan richting Kapstad gaan. | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 18:28 | |
quote:Jepz! | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 18:33 | |
Ze varen nu een zuidoostelijke koers (130 graden). De stand is 1. AAB1, 2. Brasil, 3. AAB2, 4 Eric En Sunergy heeft de FdN bereikt! ![]() Het lijkt erop dat zuiderlijker een hardere wind staat, dus AAB1 is in een positieve positie. Het verschil tussen AAB2 (die tussen Brasil en aAB1 vaart) en Brasil (die noordelijk vaart) is dus waarschijnlijk erg klein. Brasil zal meer naar zuiden varen, dus richting AAB2 | ||
hermandeperman | vrijdag 25 november 2005 @ 19:28 | |
De merchandising is ook op gang... M'n vader had deze ergens gescoord ![]() ![]() Altijd handig, een muismat ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 22:55 | |
quote:Merchandise was er al hoor: http://webshop.teamabnamro.com/site/products.aspx?tabid=3&lng=en-GB ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 23:00 | |
![]() Die zou je deze week maar gewonnen hebben met een prijsvraag van de ABNAMRO Bank! ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 23:06 | |
ABNAMRO1 strikes back! ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 23:11 | |
Farr40, heb jij nog actuele GRIB-files? Want ik vind deze koers t.o.v. de wind wel heel bijzonder...![]() | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 23:14 | |
![]() ![]() | ||
WEST | vrijdag 25 november 2005 @ 23:35 | |
quote:vaag ja ![]() ![]() | ||
Ambrosius | vrijdag 25 november 2005 @ 23:36 | |
En de AAB2 komt ook weer wat dichterbij de Brasil. | ||
Zwansen | vrijdag 25 november 2005 @ 23:38 | |
Is dit een jaarlijks evenement trouwens? | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 23:38 | |
pff..das best niet erg helder.. | ||
SevenWonders | vrijdag 25 november 2005 @ 23:40 | |
quote:Nee, iedere 4 jaar wordt de race gehouden. | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 23:41 | |
Ik weet niet wat er met jou VS aan de hand is (om misschien een verkeerde update ofzo, maar bij mij komt er dit uit | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 23:45 | |
Zie ook hier: http://www.volvooceanrace.com/racedatacentre/onboardconditions/ Richting van Wind is noord, koers van boot is zuidoosoost. Best zeilbaar dus ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 23:54 | |
Gek hoor, let op de tijd beneden in het scherm![]() | ||
Sandworm | vrijdag 25 november 2005 @ 23:57 | |
Version check complete // No updates are required | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 23:58 | |
vaag... Dat driehoekje is niet toevallig vervorm, en beweegt wel de goede kant op? ![]() Maar stand is 1AAB1 2Brasil/AAB2 4Eric Verschil tussen AAB2 en brasil is nihil. | ||
the_disheaver | vrijdag 25 november 2005 @ 23:59 | |
quote:Maar die update geen data-update's. Daarvoor moet je VS opnieuw opstarten (al gedaan?) | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 00:11 | |
Opnieuw opgestart...zelfde resultaat. Misschien de reden waarom ik de afgelopen weken onzin uitgekraamd heb? Snap er niets van... | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 00:17 | |
quote: | ||
the_disheaver | zaterdag 26 november 2005 @ 00:36 | |
quote:Daar waren wij het ook al lang unaniem over eens ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 26 november 2005 @ 00:39 | |
quote:Bewegen de druklijnen wel als je de tijd erg snel vooruit of achteruit spoelt? | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 09:43 | |
Stand van 05:00 vanmorgen![]() | ||
komrad | zaterdag 26 november 2005 @ 09:55 | |
de voorsprong van de AAB1 neemt weer toe ![]() | ||
WEST | zaterdag 26 november 2005 @ 10:27 | |
quote:en ik denk dat deze stand nu wel beetje goed is, aangezien ze nu op 1 lijn naar kaapstad gaan. en de AAB2 komt ook sterk naar de brasil1 | ||
the_disheaver | zaterdag 26 november 2005 @ 10:53 | |
quote:mja, het verrschil tussen AAB2 en brasil is vele malen kleiner. Staan naast elkaar ongeveer. | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 11:12 | |
En van 11:00 ur![]() | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 11:23 | |
quote:De isobaren verschuiven wel. Heel vreemd. | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 11:34 | |
[quote] i have deleted the c:\program files\virtula spectator\volvo ocean race 2005\telemetry\leg01 directrory and executing the program again , the weather data is now ok [\quote] Het werkt! ![]() ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Sandworm op 26-11-2005 11:50:28 ] | ||
SevenWonders | zaterdag 26 november 2005 @ 17:14 | |
Zozo, ABN-AMRO2 nu op de 2e plaats.... | ||
The_Hives | zaterdag 26 november 2005 @ 17:25 | |
![]() | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 18:10 | |
![]() | ||
WEST | zaterdag 26 november 2005 @ 19:21 | |
er zit trouwens nog wel een verschil in met wind en speed van de AAB1 en de AAB2 | ||
komrad | zaterdag 26 november 2005 @ 19:27 | |
Nederlanders gaan als een dolle ![]() | ||
rubbereend | zaterdag 26 november 2005 @ 22:14 | |
iemand trouwens zin in een grote puzzel? PotC moet nog worden opgebouwd in Kaapstad ![]() | ||
komrad | zaterdag 26 november 2005 @ 22:24 | |
![]() ![]() | ||
rubbereend | zaterdag 26 november 2005 @ 22:27 | |
gewoon A bij A en B bij B etc. etc. | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 22:34 | |
quote:Dan heb je (bijna) AAB... | ||
rubbereend | zaterdag 26 november 2005 @ 22:38 | |
quote: ![]() ![]() | ||
WEST | zaterdag 26 november 2005 @ 22:43 | |
quote:een inkoppertje ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 26 november 2005 @ 23:01 | |
quote:Das vooral 'toevallig' tijdens de laatste meting, Ervoor voer AAB1 een groot deel steeds boven de 20 knopen. | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 23:10 | |
![]() | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 23:13 | |
Het was ff met de billen bij elkaar de laatste dagen, maar AAB1 heeft de snelheid weer gevonden ![]() ![]() ![]() | ||
Poepoog | zaterdag 26 november 2005 @ 23:17 | |
ok dan ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 26 november 2005 @ 23:18 | |
quote:En die zal nog hoger worden. 454 nm in 24h is gemiddeld 18knopen. Momenteel varen ze constant boven de 20 (nu 24), dus een record is mogelijk! | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 23:20 | |
En we zitten weer boven de 20 knopen. Bleren! ![]() ![]() ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 26 november 2005 @ 23:50 | |
Ik denk dat ze wachten tot leg 2. Daar hebben ze een constante wind en wordt het 24-uurs record verbroken. | ||
WEST | zaterdag 26 november 2005 @ 23:52 | |
quote:gewoon VS gedeinstalleerd? en daarna opnieuw | ||
the_disheaver | zaterdag 26 november 2005 @ 23:53 | |
quote:Volgens mij alleen de datafiles van Leg 1 verwijderd, en VS opnieuw opgestart. | ||
WEST | zondag 27 november 2005 @ 00:04 | |
quote:ja ik merk het, bij mij ging de wind ook verkeerd, maar das ook weer opgelost ![]() | ||
lev_myskin | zondag 27 november 2005 @ 04:41 | |
quote:dat heb ik nu dan ook maar geprobeerd... Resultaat: af en toe een windpijltje, maar geen isobaren. En wat nog vreemder is (tenminste, ik heb er nog niemand over gehoord: de schepen bestaan nog steeds uit blokjes; niets geen grafisch hoogstaande racers) Verder: zes-uurs data van zowel AAB 2 als 2 geeft gemiddelde snelheid van boven de 21 knopen; wanneer dit langer dan een dag wordt volgehouden zien we een nieuw 24 uus record. Nog verder: Als het nog mag wil ik graag m'n poll-voorspelling van eerste aankomst verplaatsen naar 4:30 uur op 2 december. Bij nader inzien denk ik toch niet dat ze er al op de 30e zijn... | ||
Airelle | zondag 27 november 2005 @ 08:59 | |
Oh dit is zo ongelooflijk mooi om te zien. ![]() | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 09:17 | |
Stand van vanmorgen 05:00 uur. Nog minder dan 2000 mijl te gaan en de Ericsson op bijna 100 mijl achterstand.![]() | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 09:25 | |
quote:Op het VS forum (http://helpdesk.virtualspectator.com/showthread.php?s=&threadid=2748) is nog iemand met dat probleem. Het is de laatste post. Maar misschien kan je hier even verder zoeken. | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 09:28 | |
AAB1 485 mijl afgelopen 24 uur AAB2 477 mijl afgelopen 24 uur Zou er nog een nieuw record in zitten? | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 09:36 | |
quote:Komt dat niet gewoon door een 'slechte' pc? VS vraagt voornamelijk van de videokaart veel. | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 09:38 | |
quote:485 nm is ook maar 20 knopen. Daar zitten ze boven. | ||
komrad | zondag 27 november 2005 @ 10:07 | |
volgens het verhaal van de skipper van de AAB2 kan het wel eens zijn dat ze van zeil moeten wisselen als de wind te sterk wordt | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 10:13 | |
Hoe lang zijn ze daar mee bezig? Toch niet het grootzeil he? | ||
komrad | zondag 27 november 2005 @ 10:15 | |
staat op de site van VOR, lees zelf maar hij stelt dat als de wind nog veel meer toeneemt dat hij een keuze moet maken waarbij hij zegt dat hij voor de snelst en niet de veiligste optie gaat ![]() | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 10:24 | |
quote:Ik las het net... Maar de grootzeil kan toch gereefd worden? | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 10:25 | |
Of is dat onmogelijk met zoveel zeiloppervlak? (geen goede verbinding meer van zeil op giek)? | ||
Redbenz | zondag 27 november 2005 @ 10:53 | |
Mwa, Lijkt me niet dat je zo'n grootzeil gaat reven, dat is net een plank. Met een kleinere genua hebben ze wat meer speelruimte en minder kans op mastbreuk etc. Maar net ontdekt dat fokkers ook van zeilen houden, ik dacht dat ik in mijn eentje de VS zo'n 24 per dag aan het volgen was. ABN rulez... | ||
Redbenz | zondag 27 november 2005 @ 10:55 | |
Kan ik nog meedoen met de Poll ?? Mijn schatting!! 1dec 22:00 | ||
komrad | zondag 27 november 2005 @ 11:01 | |
oh tijd voor een nieuwe tussenstand | ||
komrad | zondag 27 november 2005 @ 11:06 | |
Leg Positions DTF ABN AMRO ONE 1781 ABN AMRO TWO +59 Brasil 1 +100 Ericsson Racing Team +122 Sunergy and Friends +1139 movistar No Data Pirates of the Caribbean DNF woei, brasil nu al op 100M, AAB2 verliest maar marginaal | ||
komrad | zondag 27 november 2005 @ 11:07 | |
en 137 nM voor AAB1 in 6 uur ![]() ![]() | ||
Ambrosius | zondag 27 november 2005 @ 11:36 | |
Het item in Studio Sport is vanmiddag rond 16.00. | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 11:41 | |
quote:Welkom Redbenz ![]() | ||
WEST | zondag 27 november 2005 @ 11:42 | |
het 24 uurs record van de AAB2 is gebroken door de AAB1 ![]() ![]() en AAB2 ook met 510 nm er goed bij ![]() | ||
komrad | zondag 27 november 2005 @ 11:43 | |
en de laatste 6 uur met een gemiddelde van 548nM ![]() | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 12:19 | |
Ericsson nu op +122 en de Brasil ook +100, AAB 1 ruikt denk ik het bier al en heeft het gas erop gezet ![]() | ||
rucksichlos | zondag 27 november 2005 @ 12:50 | |
leuk filmpje van de abn boten in de noordzee: http://video.google.com/videoplay?docid=-8627961187760607213&q=sailing | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 15:31 | |
Is de VOR uitzending al geweest in studio sport? | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 15:32 | |
Jeuh, pas om 16:05 (ongeveer). Grote kans dat ik het een keer 'live' kan bekijken! (als ik het niet vergeet...) | ||
hermandeperman | zondag 27 november 2005 @ 15:59 | |
Reminder ![]() | ||
The_Hives | zondag 27 november 2005 @ 16:01 | |
oe thnx | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 16:03 | |
bijna...? | ||
Ambrosius | zondag 27 november 2005 @ 16:03 | |
Het begint nu op Ned. 2. | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 16:03 | |
NU! ![]() | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 16:27 | |
'hebben we in een soort van programma gezet...' Pfff, dat was gewoon VS hoor... ![]() | ||
Ambrosius | zondag 27 november 2005 @ 16:35 | |
Complimenten, ik vind dat ze het goed verslaan op de zondag. Alleen jammer dat er doordeweeks weinig aandacht aan wordt besteed. | ||
komrad | zondag 27 november 2005 @ 16:35 | |
maar over een half uurtje zien we of de AAB1 dit waanzinnige gemiddelde voort kan zetten | ||
hermandeperman | zondag 27 november 2005 @ 16:36 | |
quote:Dat viel mij ook op ja ![]() | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 16:41 | |
Is dat weerkaartje die ze op NOS zonet lieten zien ook ergens te vinden (met wind'strepen' ipv bewegende pijltjes) | ||
WEST | zondag 27 november 2005 @ 16:52 | |
Was weer een mooie aflevering. Ik hoop dat de AAB1 het wereldrecord gebroken heeft | ||
komrad | zondag 27 november 2005 @ 17:15 | |
ABN1 ABN2 AUS1 BRA1 ERIC MOVI POTC 26-11-05 415 397 309 364 388 No Data No Data 26-11-05 454 439 329 415 417 No Data No Data 27-11-05 485 477 350 433 434 No Data No Data 27-11-05 519 510 371 458 451 No Data No Data 27-11-05 538 533 380 484 466 No Data No Data 538 NM ![]() | ||
WEST | zondag 27 november 2005 @ 17:20 | |
het WR is dus officeel gebroken ![]() ![]() | ||
komrad | zondag 27 november 2005 @ 20:28 | |
Volgens mij ruiken ze echt de drank al ![]() | ||
rubbereend | zondag 27 november 2005 @ 21:53 | |
![]() | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 21:53 | |
Goedenavond weer allen. Helaas de uitzending van NOS gemist. Weet iemand of dat nog ergens terug te zien is? | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 21:59 | |
quote:Je bedoeld de Grib files. Volgens mij zij die wel te verkrijgen. Farr40 had laatst een site met deze files. | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 22:02 | |
quote:*googled* Ja, die ja ![]() | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 22:03 | |
quote:Zie op ![]() [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 22:20 | |
quote:Hoef je mij toch niet te vertellen ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 22:27 | |
quote:blijkbaar wel ![]() ![]() quote: | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 22:31 | |
Ja, maar dat is dus maandag pas... En dat vroeg ik niet ![]() Nou ja, dan miet jij maar verslag doen ![]() Tot nu toe ben ik blij voor AAB1 en AAB2, maar ook voor Juan K. en Heiner. Lijken toch ff de wereld een poepie te zullen laten ruiken. | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 22:34 | |
En ik hoor volgende week Hans B. alweer: "We hebben het van te voren gezegd en We hebben er hard voor gewerkt..., maar alle eer voor de 10 jongens aan boord" | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 22:36 | |
![]() ![]() ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 22:43 | |
quote:Ow, sorry... De antwoord moet dan 'nee' zijn ![]() quote:Niet veel meer dan we al wisten. PotC is in CT, Movistar ligt nog in spanje, wachten op zeereis per vrachtboot, of met zeil Wat beelden uit VS en een uitlegje over waarom ze zuiderlijk zijn gegaan. quote: | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 22:44 | |
PotC ligt nog in Portugal volgens de VS ![]() | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 22:49 | |
Noig 1700 nm. Met 538nm moet dat in 3 dagen te doen zijn, maar mij voorspelling van 29 november is waarschijnlijk iets aan de korte kant... ![]() nieuwe gok 4,25 dag, dus 1 december om 11h (wat later...) | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 22:53 | |
Nog 9 minuutjes (plus nog wat) voor de nieuwe update! Zal dat dit topic nog halen? | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 22:57 | |
Als jij de volgende al weer heb klaarstaan.... | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 23:00 | |
quote:Altijd ![]() Spam jij deze dan ff vol? ![]() | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 23:01 | |
![]() | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 23:01 | |
Hoeveel nog dan? | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 23:02 | |
10 | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 23:02 | |
AAB1 en AAB2 to Brasil en Ericsson: "eat my powder". Vrij naar Ice Age...... | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 23:03 | |
quote:Die was van 6 uur geleden ja... | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 23:05 | |
quote:De stand van de PotC is nog altijd niet aangepast. Zie ik misschien iets over het hoofd? | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 23:08 | |
quote:Ow sorry, de laatste stand hier is van 11.00. Die van 17.00 is niet gepost. Sorry.... | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 23:09 | |
quote:hier staat het wel juist, in de email idd niet. Ff beter kijken | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 23:11 | |
Niet eens. PotC heeft 2,5 punt in in-port-race en staan bij verwachting op 3,5 punt. Hebben scoring gate niet gehaald... Dus zero points voor hun. | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 23:11 | |
quote:Nee, ik kijk verkeerd... Ik snap hun logica ook niet. | ||
Sandworm | zondag 27 november 2005 @ 23:11 | |
dus... | ||
the_disheaver | zondag 27 november 2005 @ 23:11 | |
edit: Nog op de valreep heeft de 11h stand dit topic gehaald ![]() Hier het nieuwe topic: [Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1 [ Bericht 11% gewijzigd door the_disheaver op 27-11-2005 23:28:15 ] |