abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32467953
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:51 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Maar volgens de VS is de wind nooit lager dan 5 knopen gegaan
Jawel, 3,1 zelfs .

En check ook die windrichtingen, ze hebben hem een hele tijd op de kop gehad, wanneer ze het schip draaiden draaide de wind even later ook mee .
  dinsdag 22 november 2005 @ 09:41:59 #77
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32473372
Morguh!

Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 22 november 2005 @ 10:36:08 #78
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_32474409
goeiemorgen

het verschil wordt niet veel kleine.

ik zie dat als ze nog zuiderlijke gaan dat ze dan een aardige wind krijgen.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 22 november 2005 @ 10:50:32 #79
134223 Mr.Johnson
Nog steeds zoekende...
pi_32474724
Je moet niet al te veel waarde hechten aan deze tussenstanden omdat ze de afstand hemelsbreed berekenen ten opzichte van Kaapstad. Met de koers die ze nu varen lijkt het alsof ze dichterbij komen maar in werkelijkheid is het verschil in de nog af te leggen afstand groter
pi_32475565
1
2
3
4
5
6
7
8
Leg Positions             DTF   
ABN AMRO ONE             3119
Ericsson Racing Team      +74   
Brasil 1                  +79   
ABN AMRO TWO              +88   
Sunergy and Friends     +1017   
movistar              No Date   
Pirates of the Caribbean  DNF
  dinsdag 22 november 2005 @ 12:08:24 #81
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_32476319
de AAB2 verliest terein op de concurrenten
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_32476562
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 12:08 schreef WEST het volgende:
de AAB2 verliest terein op de concurrenten
Wat Mr.Johnson zei, in feite ligt AAB2 voor op Brasil (maar eric zit op 2)

Kijk maar eens in VS
pi_32476739
afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en eric
173.11
afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en aab2
186.14 nm
afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en brasil
191.84 nm

afstand om 22-11 10:00 GMS tussen aab1 en eric
173.11
afstand om 21-11 22.00 GMT tussen eric en aab1
143nm
afstand om 21-11 16.00 GMT tussen eric en aab1
139 nm
afstand om 20-11 22:00 GMT tussen eric en aab1
127nm

Afstand tussen AAB1 en de nr 2 loopt alleen maar verder uit (30 nm in 6 uur). Eric staat op 2de plek (wanneer gekeken wordt naar afstand tov de leader), 13 mijl voor AAB2 en 19mijl voor brasil.
  dinsdag 22 november 2005 @ 12:33:57 #84
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_32476901
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 12:18 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Wat Mr.Johnson zei, in feite ligt AAB2 voor op Brasil (maar eric zit op 2)

Kijk maar eens in VS
VS doet het niet helemaal lekker
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 10:50 schreef Mr.Johnson het volgende:
Je moet niet al te veel waarde hechten aan deze tussenstanden omdat ze de afstand hemelsbreed berekenen ten opzichte van Kaapstad. Met de koers die ze nu varen lijkt het alsof ze dichterbij komen maar in werkelijkheid is het verschil in de nog af te leggen afstand groter
hoe meten ze dat dan? via de coordinaten?
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_32477670
Als ik de VS mag geloven heeft de Brasil 1 gisteravond zo rond 21:00 GMT ook een hele rare move gemaakt... (eerst naar het westen en daarna zelfs naar het noordwesten). Hieropvolgend hebben ze gekozen voor de wat oostelijker koers
pi_32478408
helder artikel over wie nou 2de is op de VOR site
vor.com

  dinsdag 22 november 2005 @ 13:46:52 #87
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_32478551
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:40 schreef the_disheaver het volgende:
helder artikel over wie nou 2de is op de VOR site
vor.com

[[url=http://www.volvooceanrace.com/images/assets/VOR2104moon347x219.jpg]afbeelding
][/url]
ik heb het ook gelezen, alleen wat ik mij dan afvraag.., als AAB2 dan 3e lag hoe was die doorkomst bij die eilanden? als AAB2 daar ook 3e lag en ze als 4e geklasseerd worden omdat ze een andere koers vaarden. dan klopt dat niet.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_32479203
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:46 schreef WEST het volgende:

[..]

ik heb het ook gelezen, alleen wat ik mij dan afvraag.., als AAB2 dan 3e lag hoe was die doorkomst bij die eilanden? als AAB2 daar ook 3e lag en ze als 4e geklasseerd worden omdat ze een andere koers vaarden. dan klopt dat niet.
Nee, het eiland ligt op 1 plaats, en daar moeten alle boten heen.

Het verschil is dat cape town op een bekende plaats ligt, maar dat er vele wegenwaters naar Rome Cape Town leiden. De ene weg kan dus wel korter zijn, maar hoeft dus niet sneller te zijn. Als Brasil echt een andere koers zal gaan varen, kun je wel bepalen wie het dichts bij CT ligt, ook wel bepalen wie het dichtse bij de koploper zit, maar niet wie de koploper is.

Elke boot koos koers richting FdN, ofwel elk boot heeft uiteindelijk gemiddeld dezelfde koers gevaren (210.7 graden om exact te zijn). Het zelfde geld straks voor de koers van FdN naar CT (129 graden)
  dinsdag 22 november 2005 @ 14:33:57 #89
134223 Mr.Johnson
Nog steeds zoekende...
pi_32479642
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 12:33 schreef WEST het volgende:

[..]

hoe meten ze dat dan? via de coordinaten?
Ze weten waar de boten nu varen, dan weten ze ook hoe ver het nog is naar Kaapstad. Echter, de boten varen nooit in een rechte lijn naar. Zo varen de ze allemaal in zuidelijke richting, het is immers vrij lastig om recht tegen de wind in te zeilen. Ze moeten dus via een omweg varen. Zo lijkt het alsof de achtervolgers dichterbij komen.
  dinsdag 22 november 2005 @ 14:38:37 #90
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32479765
Vlak na de start vanuit Vigo, gingen de AAB's een stuk westelijker. Op dat moment was de weergave van de positie ook niet betrouwbaar. Pas toen het veld weer bij elkaar kwam (met de AAB1 op kop), werd de stand ook weer representatief. De boten moeten ongeveer zelfde koers varen.
Dit moment hebben we weer zo'n situatie. Iedereen zal zijn eigen tactiek hebben, en met deze manier van meten wordt alleen gekeken naar absolute afstand en niet naar tactiek. Ik denk dat we over misschien pas 1500 tot 2000 mijl weer een representative stand hebben, als alle boten op dezelfde koers richting Cape Town varen. Tot die tijd blijft het gokken wie de beste beslissing heeft genomen.



Hierbij de illustratie. Doordat de Brasil oostelijker is gaan varen, is de afstand tot Cape Town absoluut kleiner dan die van AAB2 en Ericcsson.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 22 november 2005 @ 14:43:13 #91
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32479873
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 14:33 schreef Mr.Johnson het volgende:

[..]

Ze weten waar de boten nu varen, dan weten ze ook hoe ver het nog is naar Kaapstad. Echter, de boten varen nooit in een rechte lijn naar. Zo varen de ze allemaal in zuidelijke richting, het is immers vrij lastig om recht tegen de wind in te zeilen. Ze moeten dus via een omweg varen. Zo lijkt het alsof de achtervolgers dichterbij komen.
Ze willen het hoge druk gebied (minder wind) omzeilen in de hoop op meer wind en en meer downwind koers. Deze schepen zijn zijn gebouwd voor downwind en niet voor upwindse koersen. Ze schatten in dat ze 1300 mijl (4500 mijl over het water in plaats van de rechte lijn van 3200 mijl) omvaren, maar dat ze op de route meer wind zullen hebben om zo toch eerder in Cape Town te arriveren in plaats van de rechte lijn.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32480087
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 14:33 schreef Mr.Johnson het volgende:

[..]

Ze weten waar de boten nu varen, dan weten ze ook hoe ver het nog is naar Kaapstad. Echter, de boten varen nooit in een rechte lijn naar. Zo varen de ze allemaal in zuidelijke richting, het is immers vrij lastig om recht tegen de wind in te zeilen. Ze moeten dus via een omweg varen. Zo lijkt het alsof de achtervolgers dichterbij komen.
Maar ja, dat wordt gemeten door coordinaten

De echte reden dat de achtervolgers dichterbij lijken te komen is de manier van VOR om de afstand te meten. Dit wordt gedaan via de absolute afstand van een schip tot de finish (cape town). De onderlinge afstand van de schepen is het verschil tussen de afstanden tot cape town.

Als koers niet direct is, zal de afstand tot de schepen ook groter worden dan het verschil van afstand tot capetown
pi_32480152
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 14:43 schreef Sandworm het volgende:
Ze schatten in dat ze 1300 mijl (4500 mijl over het water in plaats van de rechte lijn van 3200 > 3378 mijl) omvaren
  dinsdag 22 november 2005 @ 15:19:20 #94
134223 Mr.Johnson
Nog steeds zoekende...
pi_32480753
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 14:51 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Maar ja, dat wordt gemeten door coordinaten

De echte reden dat de achtervolgers dichterbij lijken te komen is de manier van VOR om de afstand te meten. Dit wordt gedaan via de absolute afstand van een schip tot de finish (cape town). De onderlinge afstand van de schepen is het verschil tussen de afstanden tot cape town.

Als koers niet direct is, zal de afstand tot de schepen ook groter worden dan het verschil van afstand tot capetown
Dit is precies wat ik bedoelde, maar dit is iets duidelijker uitgelegd! Het plaatje hierboven geeft wel een mooi beeld. De groene lijnen geven het mooi aan. De afstand tussen de twee lijnen, met een loodrechte lijn is het verschil dat de VOR geeft, terwijl de afstand tussen de twee boten veel groter is als ze ongeveer de dezelfde koers varen.
  dinsdag 22 november 2005 @ 15:22:38 #95
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32480835


Mijn voorspelling over de te varen routes:

1. (blauw) Brasil is een specialist in licht weer en zal min of meer de directe lijn gaan volgen. Ze komen hierbij wel snel een gebied tegen met heel weinig wind
2 (oranje) Ericsson zal zuidelijker dan de Brasil gaan varen en door het hoge druk te omzeilen in het gebied met meer wind proberen te komen. Hierbij moeten ze wel een stuk upwind gaan varen.
3 (wit) AAB1 moet het van de wind in combinatie met downwind hebben. Ik verwacht dat die echt zuidelijk gaan en via het gebied met veel wind, in een rechte lijn naar Cape Town

Van de AAB2 weet ik het niet. Maar ik schat in dat ze Ericsson willen verslaan en dus moeten gokken. Ik gok dat ze AAB1 zullen volgen.

Het zijn aannames op basis van de huidige systemen. Deze gaan natuurlijk verschuiven, maar in grote lijnen zou dit best eens het scenario kunnen worden.

En ach, we hebben weer wat om over te speculeren in plaats van discuseren over posities
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32481206
Misschien is Brasil wel specialist in licht weer, maar volgens mij echt niet in tegen de wind varen... En daar zitten ze zowat wel in. Dus wat meer de koers van Eric, en Eric wat meer richting zuiden.
pi_32481440
Het is overigens best wel een risico. Het hoogedrukgebebiedje ten westen van CT is erg stabiel (geen grote wijzigigen) terwijl het HD in het zuiden wat een stuk krachtiger is nogal verschuift.
  dinsdag 22 november 2005 @ 16:01:20 #98
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_32481937
Interresant plaatje wat je daar hebt alleen moet je je afvragen of het wel op deze manier werkt. De snelheids verschillen onderling zijn niet al te groot dus ik denk dat ze allemaal dezelfde zuidelijke gaan varen.

Laat die kortste weg met minder wind nou eens 3300mijl zijn en de langste 3800mijl met wind zijn. En de gemiddelde snelheid bij de langste route zou 13 knopen zijn.. dan zou je als je op de korte route vaart een gemiddelde van 11 knopen moeten varen om niks te verliezen.
Ik heb nog geen vpp's van een VO70 gezien maar ik laat de wind op de lange route nou eens gemiddeld 18 knopen waaien en op de korte route 10 dan lijkt het me duidelijk. Want op het korte gedeelte is de wind ook nog eens op de kop dus mag je blij zijn als je er dan 9 knopen loopt

Beetje jammer dat afstand- en weergegevens niet exact op VS worden gegeven want het is nu een beetje natte vinger werk. maar ik denk dat ze allemaal naar het zuiden zullen gaan voor ruimere en meer wind
Iig is de beweegreden omdat je met licht weer beter loopt een kortere route te nemen geen goede beweegreden omdat je dat denk ik moeilijk goed maakt
  dinsdag 22 november 2005 @ 16:35:25 #99
134223 Mr.Johnson
Nog steeds zoekende...
pi_32482789
Weet iemand toevallig hoe de boten de vorige edites hebben gevaren? Waren er toen veel verschillende strategien of volgde iedereen ongeveer dezelfde koers, ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
pi_32483423
OVERALL POINTS TABLE
====================================
Team Points
------------------------------------
ABN AMRO ONE 11.50
Brasil 1 11.50
Ericsson Racing Team 11.50
ABN AMRO TWO 7.50
Pirates of the Caribbean 3.50
Sunergy and Friends 3.00
movistar 2.00


POSITIONS IN WATER
====================================
Team DTFC nm
------------------------------------
ABN AMRO ONE 3080
Brasil 1 +71
Ericsson Racing Team +77
ABN AMRO TWO +91
Sunergy and Friends +994
movistar No Data
Pirates of the Caribbean DNF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')