Jawel, 3,1 zelfsquote:Op maandag 21 november 2005 23:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar volgens de VS is de wind nooit lager dan 5 knopen gegaan![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 | ABN AMRO ONE 3119 Ericsson Racing Team +74 Brasil 1 +79 ABN AMRO TWO +88 Sunergy and Friends +1017 movistar No Date Pirates of the Caribbean DNF |
Wat Mr.Johnson zei, in feite ligt AAB2 voor op Brasil (maar eric zit op 2)quote:Op dinsdag 22 november 2005 12:08 schreef WEST het volgende:
de AAB2 verliest terein op de concurrenten![]()
VS doet het niet helemaal lekkerquote:Op dinsdag 22 november 2005 12:18 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Wat Mr.Johnson zei, in feite ligt AAB2 voor op Brasil (maar eric zit op 2)
Kijk maar eens in VS
hoe meten ze dat dan? via de coordinaten?quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:50 schreef Mr.Johnson het volgende:
Je moet niet al te veel waarde hechten aan deze tussenstanden omdat ze de afstand hemelsbreed berekenen ten opzichte van Kaapstad. Met de koers die ze nu varen lijkt het alsof ze dichterbij komen maar in werkelijkheid is het verschil in de nog af te leggen afstand groter
ik heb het ook gelezen, alleen wat ik mij dan afvraag.., als AAB2 dan 3e lag hoe was die doorkomst bij die eilanden? als AAB2 daar ook 3e lag en ze als 4e geklasseerd worden omdat ze een andere koers vaarden. dan klopt dat niet.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:40 schreef the_disheaver het volgende:
helder artikel over wie nou 2de is op de VOR site
vor.com
[[url=http://www.volvooceanrace.com/images/assets/VOR2104moon347x219.jpg]afbeelding][/url]
Nee, het eiland ligt op 1 plaats, en daar moeten alle boten heen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:46 schreef WEST het volgende:
[..]
ik heb het ook gelezen, alleen wat ik mij dan afvraag.., als AAB2 dan 3e lag hoe was die doorkomst bij die eilanden? als AAB2 daar ook 3e lag en ze als 4e geklasseerd worden omdat ze een andere koers vaarden. dan klopt dat niet.
Ze weten waar de boten nu varen, dan weten ze ook hoe ver het nog is naar Kaapstad. Echter, de boten varen nooit in een rechte lijn naar. Zo varen de ze allemaal in zuidelijke richting, het is immers vrij lastig om recht tegen de wind in te zeilen. Ze moeten dus via een omweg varen. Zo lijkt het alsof de achtervolgers dichterbij komen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 12:33 schreef WEST het volgende:
[..]
hoe meten ze dat dan? via de coordinaten?
Ze willen het hoge druk gebied (minder wind) omzeilen in de hoop op meer wind en en meer downwind koers. Deze schepen zijn zijn gebouwd voor downwind en niet voor upwindse koersen. Ze schatten in dat ze 1300 mijl (4500 mijl over het water in plaats van de rechte lijn van 3200 mijl) omvaren, maar dat ze op de route meer wind zullen hebben om zo toch eerder in Cape Town te arriveren in plaats van de rechte lijn.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:33 schreef Mr.Johnson het volgende:
[..]
Ze weten waar de boten nu varen, dan weten ze ook hoe ver het nog is naar Kaapstad. Echter, de boten varen nooit in een rechte lijn naar. Zo varen de ze allemaal in zuidelijke richting, het is immers vrij lastig om recht tegen de wind in te zeilen. Ze moeten dus via een omweg varen. Zo lijkt het alsof de achtervolgers dichterbij komen.
Maar ja, dat wordt gemeten door coordinatenquote:Op dinsdag 22 november 2005 14:33 schreef Mr.Johnson het volgende:
[..]
Ze weten waar de boten nu varen, dan weten ze ook hoe ver het nog is naar Kaapstad. Echter, de boten varen nooit in een rechte lijn naar. Zo varen de ze allemaal in zuidelijke richting, het is immers vrij lastig om recht tegen de wind in te zeilen. Ze moeten dus via een omweg varen. Zo lijkt het alsof de achtervolgers dichterbij komen.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:43 schreef Sandworm het volgende:
Ze schatten in dat ze 1300 mijl (4500 mijl over het water in plaats van de rechte lijn van 3200 > 3378 mijl) omvaren
Dit is precies wat ik bedoelde, maar dit is iets duidelijker uitgelegd! Het plaatje hierboven geeft wel een mooi beeld. De groene lijnen geven het mooi aan. De afstand tussen de twee lijnen, met een loodrechte lijn is het verschil dat de VOR geeft, terwijl de afstand tussen de twee boten veel groter is als ze ongeveer de dezelfde koers varen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar ja, dat wordt gemeten door coordinaten![]()
De echte reden dat de achtervolgers dichterbij lijken te komen is de manier van VOR om de afstand te meten. Dit wordt gedaan via de absolute afstand van een schip tot de finish (cape town). De onderlinge afstand van de schepen is het verschil tussen de afstanden tot cape town.
Als koers niet direct is, zal de afstand tot de schepen ook groter worden dan het verschil van afstand tot capetown
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |