zijn we dat nog niet danquote:
'bijna'? waar?!?quote:Op donderdag 17 november 2005 15:05 schreef hermandeperman het volgende:
Bijna een geheel foutloze OP!
Alleen wat mierenneukerige hoofdletters enzoquote:
Okey, als je het wilt wijzigen in de wiki, heel graagquote:Op donderdag 17 november 2005 15:11 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Alleen wat mierenneukerige hoofdletters enzo. Niets bijzonders
!
Maar genoeg offtopic, we hadden het over de VOR![]()
!
Ga ik vanavond even doen jaquote:Op donderdag 17 november 2005 15:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Okey, als je het wilt wijzigen in de wiki, heel graag
Terug naar de VOR ja!
Mijn vraag dan nogmaals (al verwacht ik niet dat iemand nu een antwoord er op heeft)
Wat is er met de AAB2 gebeurd?
Even snel gekeken naar de vorige tussenstanden. Ten opzichte van Brasil en Ericson niet veel verloren of inglopen. Denk dus dat de AAB1 gewoon afscheid heeft genomen van de jonkies en de turbo heeft aangezet...quote:Op donderdag 17 november 2005 15:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Wat is er met de AAB2 gebeurd?
Maar zie een vorige post:quote:Op donderdag 17 november 2005 15:23 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Even snel gekeken naar de vorige tussenstanden. Ten opzichte van Brasil en Ericson niet veel verloren of inglopen. Denk dus dat de AAB1 gewoon afscheid heeft genomen van de jonkies en de turbo heeft aangezet...
AAB1 Bras Eric
+023 +012 +009
+025 +010 +007
+031 +011 +008
AAB2 had meer wind (16 knopen) dan AAB1 (15) maar toch voer AAB1 sneller (3 knopen)quote:Op donderdag 17 november 2005 00:08 schreef the_disheaver het volgende:
Brasil is 'gewoon' langzaam
verschil tussen 16:00 en 22:00 in knopen (delen door 6uur dus) (in knopen)
aab1 18 kts
brasil 13kts
erriscon 15kts
aab2 15kts
sunergy 13kts
Ze zitten 90 mijl van elkaar vandaan, maar de wind is toch 2 knopen sneller bij AAB (bij aab zelfs 3knopen) en erricson dan bij Brasil (13 knopen en 15/16)
Vandaar de snelheidsverschil, al doet AAB1 het wel goed, en kan AAB2 blijkbaar er niet genoeg uit halen.
De AAB1 heeft de AAB2 wel steeds in het zicht.., en maken een rechtstreekse verbinding naar die boei voor de kust van braziliequote:
Log 20 Helmsman trimmer Sidney Gavignet: madness, swallowing miles and young guns
16 November 2005
Things are better now! We are now making direct route to the Fernando de Noronha archipelago, we are swallowing miles.
The day let us start fixing ABN AMRO ONE, and our bodies also are getting their strength back .
The youngsters on board ABN AMRO TWO are in sight. They made a very good race start and that gives an enormous joy. On our side we are now positioned according to the fleet and the weather forecast.
To achieve that, we had to give in some miles to Brasil 1 and Ericsson but Stan (Honey) the navigator is pleased with this positioning (I am also confident about it). If everything goes as planned we will be progressively regaining back the miles from the competitors. It’s worth following…
We also heard that the Pirates have big problems with their boat. It is really a pity taking into account the small number of boats in the fleet.
Spirits on board are high and stable. We are vigilant because the damage has shown that ABN AMRO ONE requires delicate handling. But the progressive repairs made have allowed us to witness the boat achieving edging closer and closer to its maximum potential.
Speed is a real pleasure: we are swallowing miles and even if we love being on the seas, speed contributes to keeping spirits high.
Hoping that Earth’s madness is sufficient for you, I wish a very good day!
Sidney
1 2 3 4 5 | AAB1 | 14 kts | 14 AAB2 | 13 kts | 14 Bras | 12 kts | 13 Eric | 12 kts | 15 |
Snelheidsverschil is nu 1 knoop, dus met een verschil van 4 mijl zou over 6 uur brasil theoretisch gezien ingehaald moeten zijnquote:Op donderdag 17 november 2005 18:17 schreef WEST het volgende:
vanavond heeft AAB2 de Brasil wel te pakken..![]()
zie OP, het is geniaalquote:Op donderdag 17 november 2005 19:04 schreef komrad het volgende:
ik weet niet eens wat het is
Wat van systeem heb je (OS, grafische kaart, geheugen en processor)? En doet installeerd hij hem niet, of werkt hij na installatie niet?quote:Op donderdag 17 november 2005 19:02 schreef sunergy het volgende:
Ik krijg op geen enkele manier die virtual spectator geinstalleerd, iemand een tip?
Die was van 2001/2002.... En om die 3 post als topic te zien (eigenlijk maar 1 post)...quote:Op donderdag 17 november 2005 19:28 schreef Skande het volgende:
Topictitel klopt niet, het is al deel 3:
zeilen volvo ocean race
toen ik nog riakkonen hetequote:Op donderdag 17 november 2005 19:28 schreef Skande het volgende:
zeilen volvo ocean race
[Calimerostem]Hallo bewoners...[/calimerostem] Was even in de ban van de andere nationale wedstrijd. Googlemap = cool! the_disheaverquote:Op donderdag 17 november 2005 19:57 schreef the_disheaver het volgende:
Googlemap is ook wel handig.
De locatie van AAB1 om 17h: Googlemap
Verklaring op team.abnamro.com:quote:Op donderdag 17 november 2005 15:38 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar zie een vorige post:
[..]
AAB2 had meer wind (16 knopen) dan AAB1 (15) maar toch voer AAB1 sneller (3 knopen)
Ook zou AAB2 sneller moeten gaan dan Eriscon, maar dat doen ze niet.
Maar voornamelijk omdat ze tussen 17.30 en 18.00 gister stil lagen (tussen 1 en 4 knopen)
Geen ernstige problemen dus, just nature....quote:After having been locked together for so long, ABN AMRO ONE suddenly stole a march on ABN AMRO TWO. Navigator Simon Fisher said: “We could see them just ahead, and sometimes we were gaining, sometimes losing. Then this rain squall came through and the wind dropped. When the rain cleared we couldn’t see them any more. The ABN AMRO ONE got a bit of a jump on us. But we’ll catch ’em up!”
Zit net het topic terug te lezen. Kunnen we SpankSpankeronie niet uitnodigen om weer deel te nemen? Erg grappige opmerkingen. Weet iemand of hij nog actief is op FOK! ?quote:Op donderdag 17 november 2005 19:28 schreef Skande het volgende:
zeilen volvo ocean race
Sorry, kleine correctie. Deze was al geplaatst en de titel "De onderkant met het kapotte roer" klopt niet. Wat je hier ziet zijn de daggerboards. Die worden gebruikt met upwindse koersen, tegen het verlijeren. En ja je hebt gelijk, het roer was ook beschadigd, maar die zit aan de achterkant van de boot. Ook deze was beschadigd. Heb vanmiddag foto's gezien, maar die moet ik ff terugzoeken.quote:Op donderdag 17 november 2005 22:16 schreef the_disheaver het volgende:
Er was wel leuk (nou ja...leuk...) nieuw op de VOR site. Over de schade van de Movistar. Naast schade aan de kiel is er ook een groot deel van de rechter roer (info: er zijn 2 roeren zodat als het schip scheef ligt, het roer nog voldoende grip heeft (en niet boven water hangt)) afgeslagen... Oorzaak zal dus niet door mogelijke onjuiste fabricage en het slechte weer zijn, maar door een aanvaring met mogelijk een container.
De onderkant met het kapotte roer
[afbeelding]
[afbeelding]
Movistar zal verscheept worden naar Cape Town, en daar (of onderweg) gerepareerd worden. Ook PofC zal de eerste tocht niet afmaken.
Het hele artikel: VOC
ow, vond hem al wat klein...quote:Op donderdag 17 november 2005 22:41 schreef Sandworm het volgende:
Gevonden. En hoe verassend, de movistar heeft slechts een enkel (en scheef of ingedeukt) roerblad.....'
[afbeelding]
(wist ik ook niet, maar het feit dat we het nu weten bevestigd maar weer dat je er beter twee had kunnen hebben. Was die dolfijn of reuze tonijn er mooi tussendoor gezwommen)
http://www.volvooceanrace(...)vschedule/index.aspxquote:Op donderdag 17 november 2005 22:34 schreef SterkStaaltje het volgende:
Is er ergens op tv een programma aan deze fantastische race gewijd?
Nu je het zegt... Was geconcentreerd op de bovenkant en had de onderkant niet eens gezienquote:Op donderdag 17 november 2005 22:46 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
ow, vond hem al wat klein...
Maar het roer is ook zichtbaar afgebroken, zie de onderkant.
1 2 3 4 5 6 7 8 | ABN AMRO ONE 4502 Brasil 1 +49 ABN AMRO TWO +52 Ericsson Racing Team +60 Sunergy and Friends +741 movistar +1655 Pirates of the Caribbean+1711 |
is vaak heb ik ook last van..., vooral bij update momentenquote:
Maar dat de hele site weg is? Alleen 1 keertje de data-pagina.quote:Op donderdag 17 november 2005 23:11 schreef WEST het volgende:
[..]
is vaak heb ik ook last van..., vooral bij update momenten
quote:Op donderdag 17 november 2005 23:11 schreef the_disheaver het volgende:
Pfff, kreeg net telefoon toen de stand online kwam...toch maar ff snel gecopy past...nu met 'opmaak' (eigenlijk juist zonder)
ff SP bekijken
1 keer de data paginaquote:Op donderdag 17 november 2005 23:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar dat de hele site weg is? Alleen 1 keertje de data-pagina.
Van PotC begreep ik dat ze al niet meer gaan varen deze etappe, op de VOR site stondquote:Op donderdag 17 november 2005 23:13 schreef Sandworm het volgende:
En Sunergy is bezig met een cruise.... Ze hebben gelijk, het is niet waarschijnlijk dat Movistar en PotC nog terugkeren deze leg, al hebben ze zich nog niet officieel terug getrokken. Enjoy sailing!
quote:“Now, how to move forward.
“Option 1: Put a Band-Aid on the boat, sail for three weeks to Cape Town and collect 1.5 points, or possibly a few more points if others breakdown on this leg, arrive one day before the In Port race and basically go into Leg 2, one of the most difficult legs of the race, beat and not fully prepared.
“Option 2: Ship the boat to Cape Town, do the repairs properly, proactively seek out and improve the structural integrity of the boat in areas that have not yet broken, sea trial the boat offshore for three days before Leg 2, and enter the In Port race and Leg properly prepared.
“We are going for Option 2.
bron
1 2 3 4 5 | AAB1 | 17.7 kts | 14 AAB2 | 15.5 kts | 15.4 Bras | 15.3 kts | 13 Eric | 14.8 kts | 15 |
Nee, deze verwachting trek ik met de huidige data weer in...quote:Op donderdag 17 november 2005 22:55 schreef the_disheaver het volgende:
Bijna de volgende update
Verwacht dat men eerst nog oostelijk gaan voor de boei te bereiken.
Bist jo ek Frysk? In Utert?quote:
Nee dat klopt, maar ik denk wel dat ze een dag of x later aan zullen komen dan de restquote:Op vrijdag 18 november 2005 02:17 schreef rubbereend het volgende:
ik neem aan dat ze dan geen punten krijgen, die krijg je pas aan de finnish. Dit kunnen ze heerlijk als een training beschouwen, ze hebben geen plek meer te verliezen.
zou je denkenquote:Op vrijdag 18 november 2005 02:19 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar ik denk wel dat ze een dag of x later aan zullen komen dan de rest.
Ze zitten 750 nm achter, met nog 4500 nm te gaan voor de koplopers wil ik nog niet zeggen dat ze ze gaan inhalen, maar ze kunnen een eind komen. Met een leuke wind kun je 400 nm op 1 dag zeilen, dus dan kom je slechts 2 dagen later aan, niks aan de hand dus.quote:Op vrijdag 18 november 2005 02:19 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar ik denk wel dat ze een dag of x later aan zullen komen dan de rest.
1 2 3 4 5 6 | ABN AMRO ONE 4401 Brasil 1 +63 ABN AMRO TWO +67 Ericsson Racing Team +71 Sunergy and Friends +792 |
de AAB2 heeft maar 1 mijl verloren..., ze stonden op 3 mijl en dat zijn er nu 4 geworden.quote:Op vrijdag 18 november 2005 05:05 schreef the_disheaver het volgende:
En de nieuwe stand, AAB1 loopt alleen maar uit, maar het gat tussen AAB2 en Brasil wordt ook groter... van 1 mijl naar 4
[ code verwijderd ]
En nu ben ik voor de rest van de dag weg!
movistar +1756
Pirates of the Caribbean+1812
Nachtdienst gehad?quote:Op vrijdag 18 november 2005 04:38 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Goeie morgen verder![]()
(een geen goede nachtofzo![]()
![]()
Ik zal de 5 uur uitslag ook live meemaken
Dat zou ik ook wel eens willen weten ja...quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:23 schreef Sandworm het volgende:
Iemand enig idee waar ik de afstand tot de scoring gate kan vinden?
jupp die denkbeeldige boei; het eiland fernando de naronhaquote:Op vrijdag 18 november 2005 15:24 schreef The_Hives het volgende:
wat is de scoring gate?
die denkbeeldige boei?
quote:At 2200GMT on 17 November ABN AMRO ONE was 49 miles ahead of Brasil 1. At 0400GMT on 18 November they were 63 miles ahead of Brasil 1 and at 1000GMT they were 78 miles ahead. Their 24 hour run is an amazing 428 miles compared to the next furthest, ABN AMRO TWO, who have racked up 370. For Ericsson and Brasil 1 their 24 hour runs have been 370 and 365 respectively. For Ericsson it is looking less than brilliant, as they drop to 93 miles – nearly a hundred miles behind the leader. Consistently the big boat is posting speeds a knot and more faster than everyone else on the race course.
Positions at 1000GMT were: ABN AMRO ONE leading by 78 miles from Brasil 1 who are eight miles in front of ABN AMRO TWO. Ericsson are in fourth, seven miles behind ABN AMRO TWO. Sunergy and Friends are still battling the light breezes a scary 868 miles behind the leader, but are they downhearted? No!
It is the strategy as well as the speed that is working for ABN AMRO ONE. Mike Sanderson spills the beans. “Today has been payback day for our pre-race plan of setting ourselves up to the west of the fleet. Ever since we started working on this leg in March with Mike Quilter and Ken Campbell, Mike has been drilling Stan (Honey – navigator) and I about “The Road” - the place where he wanted us to go out to before we gybed to head down the Atlantic. Of course this hasn’t been looking good on the scheds that are based on the gate mark at Fernando, because at times we have been sailing as far off course as 80 degrees, but over the past five or six scheds, now that are on the road, we have made some awesome gains and now hold a 30 mile lead over Brasil 1.
"It’s a relief that this has panned out, as sailing so far off course and letting your competitors get that much closer to the mark is normally a big no no. It is still weather that we are dealing with and it can always change. It was funny at the weather debrief that Stan gave the crew when we were in Sanxenxo; we talked there about what the plan was and I know that some of the younger guys must have seriously wondered what we where thinking. We’re going to do what! Based on it working on Steinlager 2 and NZ Endeavour? You have got to be kidding! That happened in the late 80’s and early 90’s surely we have got better technology than that! But the fact of the matter is that Stan did have all the technology backing it up as well. It is just so hard to see your competitors get as much as 40 miles closer to the mark, while we looked like we where heading for Miami."
WEATHER
Weather prospects for the next two days look like change is on the cards. Jennifer Lilly, working alongside Chris Bedford, sends us this synopsis. “With boat speeds nearly matching the wind speeds over the last 24 hours, the leading pack are quickly making their way through the trade winds. Conditions today have been as good as they get, with flat seas, sun and wind speeds in the high teens. Still no one is sitting back and enjoying the ride, as decisions made now will have a big impact on the next few days.
"Over the last 24 hours we have seen the east/west split of the fleet narrow dramatically as the boats all struggle to choose the best lane to cross the doldrums - the light wind zone which lies between the current positions of the boats and the scoring gate at Fernando de Noronha. The northern edge of the doldrums is still sitting at about seven degrees north (between 26W-31W, the yachts' longitude), so speeds will decrease once the boats arrive at the doldrums in the next day or so.
"If the boats keep going at their current heading they should be able to continue along the shortest course to the scoring gate, crossing the doldrums without any sustained periods of light winds. They will reach the expected northern edge of the doldrums in about 24 hours, but should only temporarily slow with winds around ten knots. Not long after, the breeze will pick up again, with a right shift from the northeasterly trades to the southeasterly trades.
"A better than usual wind forecast does not mean getting through the doldrums will be easy. Looking at the tropical satellite image, squalls are moving toward the fleet in an easterly wave from Africa. Squalls are largely unpredictable and frequently occur at night when they are hardest to see, thus the crews must rely upon their onboard radar to track the squalls around them. While squalls can provide a short period of stronger winds, rapid wind shifts and sudden increases in wind speed make it hard for the sailors to take advantage of the added wind pressure. As an added complication, squalls often leave large calms to the east – something the crews will be looking to avoid."
Dus dan zou het bij een daggemmiddelde van 400 mijl nog ongeveer 48 uur duren (hopen dat de doldrums niet teveel roet in het eten gooien). Dus de eerste off-shore punten kunnen verdeeld worden op zondagmiddag om ongeveer 17.00 uur bij de update.quote:Op vrijdag 18 november 2005 17:21 schreef -Carioca- het volgende:
Op de volvo site kon ik ook niets vinden wat betreft afstand tot de scoring gate, dus misschien is dit aardig: Misschien ietwat bewerkelijk, maar wel een aardig tooltje: De distance calculator. Voer de positie in (staat bij results and data) en daarna de positie van de gate. Die eilanden liggen volgens mijn atlas ongeveer 03°50,00Z 033°00,00W. Voor de AAB1 positie van vanmiddag 15.48 krijg ik dan een afstand van 808 nm.
We zitten er al een tijdje op te wachten, dus van mij mogen zequote:Op vrijdag 18 november 2005 18:37 schreef WEST het volgende:
zou de AAB2 bij de volgende update de Brasil voorbij zijn? Als ik zo het 24 uur gegevens mag geloven moet dat met 2 mijl verschil wel haalbaar zijn.
pfff, nee... 4 uurtjes geslapen ofzo... Een hele dag weg geweest, en een extreem vroege trein moeten halen....quote:
Je hebt natuurlijk gelijkquote:Op vrijdag 18 november 2005 08:08 schreef WEST het volgende:
[..]
de AAB2 heeft maar 1 mijl verloren..., ze stonden op 3 mijl en dat zijn er nu 4 geworden.![]()
Waarschijnlijk zijn de cijfers de echte 24 uurs-data. En dus niet het verschil van de laatste 6 uur maal 4quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:35 schreef WEST het volgende:
de AAB2 verliest terein op de Brasil, maar in de afgelopen 24 uur en daarvoor wel terein goed gemaakt.., ik snap er geen hol van![]()
hmm, ik heb de 1700 data gebruikt in autoroute, en daar komt een afstand van 2100 km uit.quote:Op vrijdag 18 november 2005 17:21 schreef -Carioca- het volgende:
Op de volvo site kon ik ook niets vinden wat betreft afstand tot de scoring gate, dus misschien is dit aardig: Misschien ietwat bewerkelijk, maar wel een aardig tooltje: De distance calculator. Voer de positie in (staat bij results and data) en daarna de positie van de gate. Die eilanden liggen volgens mijn atlas ongeveer 03°50,00Z 033°00,00W. Voor de AAB1 positie van vanmiddag 15.48 krijg ik dan een afstand van 808 nm.
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO +93 Brasil 1 +97 Ericsson Racing Team +116 Sunergy and Friends +978 movistar +2098 Pirates of the Caribbean DNF |
quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:11 schreef the_disheaver het volgende:
ja! AAB2 is Brasil voorbij!
*zo stand
Pfff, nachtje doorgaan en dan toch op tijd bij de cruciale momentenquote:Op vrijdag 18 november 2005 22:35 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
pfff, nee... 4 uurtjes geslapen ofzo... Een hele dag weg geweest, en een extreem vroege trein moeten halen....
De Farrs zijn dus niet echt sneller dan de AAB boten in licht weer. Natuurlijk staat er nu iets meer wind dan windstil. Valt me erg mee. Gezien de eerste in-port race had ik het ergste vewacht....quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:38 schreef Sandworm het volgende:
Ze varen nu allemaal dezelfde koers (172-179 graden) en redelijk dicht bij elkaar met een constante wind van ongeveer 20 knopen. Bij de volgende tussenstand kunnen we mooi de snelheden met elkaar vergelijken.
ik ben benieuwd als ze op de zuidelijke oceanen varen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:41 schreef Sandworm het volgende:
[..]
De Farrs zijn dus niet echt sneller dan de AAB boten in licht weer. Natuurlijk staat er nu iets meer wind dan windstil. Valt me erg mee. Gezien de eerste in-port race had ik het ergste vewacht....
Me too, daar worden de mannen van de jongens onderscheiden. Maar ik had eerlijk verwacht dat AAB deze leg minder kansen had en dat ze het van de zwaar weer legs zouden moeten hebben. Maar ja, we zijn er nog niet. (hoop dat ze als laatste eindigen, is financieel beter voor Sandworm...)quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:47 schreef WEST het volgende:
[..]
ik ben benieuwd als ze op de zuidelijke oceanen varen.
laat ze dan maar als laatste eindigenquote:Op vrijdag 18 november 2005 23:54 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Me too, daar worden de mannen van de jongens onderscheiden. Maar ik had eerlijk verwacht dat AAB deze leg minder kansen had en dat ze het van de zwaar weer legs zouden moeten hebben. Maar ja, we zijn er nog niet. (hoop dat ze als laatste eindigen, is financieel beter voor Sandworm...)
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO +89 -4 Brasil 1 +91 -6 Ericsson Racing Team +108 -8 Sunergy and Friends +990 -12 movistar +2193 Pirates of the Caribbean DNF |
Dat was wel een beetje te verwachten. Ze zullen nu ongeveer wel ik de doldrums zitten of net tegen de grens aan. Maar laat de rest maar een beetje inlopen. Ik heb er vertrouwen in dat de AAB1 er ook weer als eerste uit is. Komt goed.quote:Op zaterdag 19 november 2005 06:35 schreef the_disheaver het volgende:
[ code verwijderd ]
Alle boten lopen in op AAB1.
quote:
Ik zie dat je in Utrecht woont, wat is je thuishaven?quote:Op zaterdag 19 november 2005 19:03 schreef Sandworm het volgende:
Thanks Hermandeperman voor de standen.Vandaag even het bootje uit het water gehaald, kon dus even niet bij internet. Maar ze ligt op de kant, dus nu 5 maanden alle tijd om de VOR te volgen![]()
Bronquote:It seems as though the doldrums didn’t exist. ABN AMRO ONE sliced through the place they should have been life a knife through butter, just a few slightly slower hours and back on the gas pedal again.
The weather maps showed very little in the way of the usual doldrums mess and muddle with the winds, and ABN AMRO ONE had very little in the way of mess and muddle negotiating them. Her speed has dropped in lighter winds, winds have gone from 15 to 20 down to ten to 15 and there have been a few rain showers about, but she has a comfortable 66 mile cushion over her team sister, ABN AMRO TWO, themselves 14 miles in front of Brasil 1. The leader is now only a few degrees of latitude above the equator and has started to line up with the course that will take her to the scoring gate at the islands of Fernando de Noronha.
Den Oever. Ze ligt op zoet en vaart op zout! Ze ligt er weer mooi bij, dus tijd voor de winter!quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:15 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Ik zie dat je in Utrecht woont, wat is je thuishaven?
Zoals ik al eerder zei hebben ze momenteel helemaal geen windstiltes in de Doldrums... Maar idd erg gunstig dat ze er netjes doorheen zijn gekomen jaquote:Op zaterdag 19 november 2005 20:41 schreef Sandworm het volgende:
AAB1 heeft het juiste gat gevonden.
![]()
Ik ken Den Oever wel ja, is echt niets te beleven buiten de havenquote:Op zaterdag 19 november 2005 20:42 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Den Oever. Ze ligt op zoet en vaart op zout! Ze ligt er weer mooi bij, dus tijd voor de winter!
Maar ook dat kan fout gaan. Was dat niet 4 jaar geleden zo? Ze kozen een bepaalde ingang van de haveningang en het hele veld passeerde aan de andere kant? Heb het niet scherp meer, maar dacht dat er zoiets gebeurde.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:51 schreef lev_myskin het volgende:
nu komt trouwens wel het volgende ijkpunt voor de onderlinge snelheden van de boten. Onder de evenaar komt de passaat uit het zuid-oosten, waardoor er aanmerkelijk hoger aan de wind gevaren moet worden dan hiervoor het geval was. Niet dat dit enorm van belang is voor het vervolg van de VOC. Volgens mij is de route zodanig op de heersende weersystemen afgestemd dat een schip met een verstandige navigator alleen voor een haven zou moeten opkruisen. Toch jammer...
Daarom lig ik er ook. Heb er niets te zoeken, dus ga ik graag weg naar leukere plaatsen. En omdat er niets is, kost het ook nietsquote:Op zaterdag 19 november 2005 22:18 schreef hermandeperman het volgende:
Ik ken Den Oever wel ja, is echt niets te beleven buiten de haven! Maar verder wel een mooie haven ja
!
Dat is wel weer een voordeel jaquote:Op zaterdag 19 november 2005 23:08 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Daarom lig ik er ook. Heb er niets te zoeken, dus ga ik graag weg naar leukere plaatsen. En omdat er niets is, kost het ook niets![]()
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO +71 Brasil 1 +84 Ericsson Racing Team +88 Sunergy and Friends +965 movistar +2434 Pirates of the Caribbean DNF |
Bij de in-port-race maakten ze wel gebruik van de code-zero... En we hebben allemaal het resultaat kunnen zien. Nu gebruiken ze idd dat zeil van die pa, en het werkt primaquote:Op zaterdag 19 november 2005 23:16 schreef Sandworm het volgende:
En ik in het vorige topic maar denken dat het goed gebruik van de code zero was
![]()
Mensen vragen wat de code zero was en oeps, het was het secret wapen during the Whitbread race. En nog geen lampje gaan branden. Sanderson en team![]()
[afbeelding]
edit: bron http://www.volvooceanrace(...)erewecome/index.aspx
Ik denk dat ze iedereen mooi in het ooitje genomen hebben. Maar ach, met een budget van 50 mio. Ik heb een presentatie van Hans B. mogen bijwonen waarbij hij zich zelf afvraagd waarom een conservatieve bank als AAB voor een revolutionair ontwerp heeft gekozen. Zie hier het resultaat. Was er ook niet een onderlinge strijd tussen Hans B. en technisch directeur de heer Roy H.?quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:25 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Bij de in-port-race maakten ze wel gebruik van de code-zero... En we hebben allemaal het resultaat kunnen zien. Nu gebruiken ze idd dat zeil van die pa, en het werkt prima. Nu weten we ook de reden waarom ze zo vaak "niet op de spi" varen in tegenstelling tot de rest
!
Ben bang dat we moeten wachten tot de eerste foto's....quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:40 schreef lev_myskin het volgende:
vraag me wel af wat er nu zo speciaal aan de spin(-aker, gen-)oa zou zijn t.o.v. een normale gen(-nua, spi-)naker. Misschien wat lager gesneden, maar dat is niet te zien van zo'n afstand.
Maja, ik vraag me af of we al zo erg mogen juichen. Als de movistar (ernstige favoriet) en PotC (ook grote favoriet) weer meedoen in de volgende Leg denk ik dat het allemaal er weer heel anders gaat uitzien...quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:36 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ik denk dat ze iedereen mooi in het ooitje genomen hebben. Maar ach, met een budget van 50 mio. Ik heb een presentatie van Hans B. mogen bijwonen waarbij hij zich zelf afvraagd waarom een conservatieve bank als AAB voor een revolutionair ontwerp heeft gekozen. Zie hier het resultaat. Was er ook niet een onderlinge strijd tussen Hans B. en technisch directeur de heer Roy H.?
whaha, nee weer een dag weg geweest (alleen wat minder vroeg dan gisterquote:Op zaterdag 19 november 2005 23:47 schreef Sandworm het volgende:
He, the Disheaver, lekker bijgeslapen?
Op de terugweg hebben ze nog een kans hun naam waar te makenquote:Op zaterdag 19 november 2005 23:46 schreef Sandworm het volgende:
Ok, de doldrums blijken hun naam niet waar te maken dit jaar. Maar hoe gaat het verder? De windvoorspelling op de VS laten niet een heel gunstige koers zien t.o.v. de wind.
[afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe de svhepen het doen met aan tot hoog aan de windse koersen. Wie is snel en wie heeft er nog een verrassing in huis? In ieder geval lijkt het erop alsof AAB1 3,5 punten pakt en AAB2 3 bij de fictieve boei Fernando de Noronha.
PotC was te verwachten. Problemen met de kiel. AAB had dit al gehad en hebben 6 weken gedaan over reparatie. PotC lagen pas laat in het water. Ervaren bemanning, maar van hen verwacht ik dat ze pas later een bedreiging zouden kunnen vormen. Ze moeten groeien.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:44 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Maja, ik vraag me af of we al zo erg mogen juichen. Als de movistar (ernstige favoriet) en PotC (ook grote favoriet) weer meedoen in de volgende Leg denk ik dat het allemaal er weer heel anders gaat uitzien...
En idd, ik geloof wel iets van onderlinge strijd ja.
tjsa, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar... verwacht overigens dat de schepen na Fernandho nog een tijd zuidelijk blijven varen om onder (d.i. ten zuiden van) dat hoge drukgebied daar in de zuidelijke atlantic te komen. In dat geval zal er niet heel hoog aan de wind gevaren hoeven te worden.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:46 schreef Sandworm het volgende:
Ok, de doldrums blijken hun naam niet waar te maken dit jaar. Maar hoe gaat het verder? De windvoorspelling op de VS laten niet een heel gunstige koers zien t.o.v. de wind.
Ik ben benieuwd hoe de svhepen het doen met aan tot hoog aan de windse koersen. Wie is snel en wie heeft er nog een verrassing in huis? In ieder geval lijkt het erop alsof AAB1 3,5 punten pakt en AAB2 3 bij de fictieve boei Fernando de Noronha.
Iedere dag van Friesland naar Limburg? En nee, ben geen Fries. Heb er een paar jaar gestudeerd, dus versta het. Maar ik woon toch echt in het midden van het land. En wat doe je dan, als je ook de weekenden de hele dag op pad moet?quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
whaha, nee weer een dag weg geweest (alleen wat minder vroeg dan gister)
De echte underdog is natuurlijk de Sunenergyquote:Op zaterdag 19 november 2005 23:52 schreef Sandworm het volgende:
[..]
PotC was te verwachten. Problemen met de kiel. AAB had dit al gehad en hebben 6 weken gedaan over reparatie. PotC lagen pas laat in het water. Ervaren bemanning, maar van hen verwacht ik dat ze pas later een bedreiging zouden kunnen vormen. Ze moeten groeien.
En ja, de Movistar. Vooralsnog dikke vette pech, maar het is de eerste keer van Bouwe als big bos. Het selectie criterium van Mike Sanderson was dat zijn bemanningsleden minimaal 1 keer rond de wereld hebben gezeild......onder zijn gezag. Daarom zoveel kiwi's aan boord.
Ik denk dat Ericsson een serieuze bedreiging gaat worden. Ze zijn een beetje de underdog.
Ja, dat wordt interessant. Eerst een stukje zuiderlijk, om dan op het punt waar de wind opeens van elke richting blijkt te komen richting de 'storm' ten westen van Cape Town. Betwijfel of ze daar ook echt in willen zitten...quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:46 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]
Die kans is idd aanwezig jaquote:Op zaterdag 19 november 2005 23:53 schreef lev_myskin het volgende:
[..]
tjsa, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar... verwacht overigens dat de schepen na Fernandho nog een tijd zuidelijk blijven varen om onder (d.i. ten zuiden van) dat hoge drukgebied daar in de zuidelijke atlantic te komen. In dat geval zal er niet heel hoog aan de wind gevaren hoeven te worden.
Maar daar kan wel de snelheid gepakt worden. Motto van de AAB is 40knots, daar is de hele campagne op gericht. Moeten ze toch een keer gaan waarmaken. Ik schat in dat ze dat tussen het scoring gate en Cape Town gaan waarmaken.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:53 schreef lev_myskin het volgende:
[..]
tjsa, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar... verwacht overigens dat de schepen na Fernandho nog een tijd zuidelijk blijven varen om onder (d.i. ten zuiden van) dat hoge drukgebied daar in de zuidelijke atlantic te komen. In dat geval zal er niet heel hoog aan de wind gevaren hoeven te worden.
Nee. Movistar heeft veel gevaren, dus daar krijgen we geen problemen meer. Ericsson is ook goed geprepareerd. De pirates waren erg laat in het water en hebben nog geen ervarin met "hakken". Net als Sunergy. Ik denk dus dat we meet de Sunergy ook nog kielproblemen kunnen verwachten.....quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:56 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
De echte underdog is natuurlijk de Sunenergy.
Maar je zegt dat die problemen met de kiel te verwachten waren, dan moeten dus alle andere 5 boten ook nog problemen krijgen met de kiel? Lijkt me een beetje een doemscenario![]()
En opzich, de bemanning van de AAB2 is toch ook nog niet zo lang samen of wel? Want die doen het toch aardig momenteel dacht ik zo! (over een underdog gesproken...)
Nee, gister was het van Groningen (woon zelf niet in friesland, wel geboren enzo, maar spreek het niet (versta het dus wel) naar Noordholland.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:55 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Iedere dag van Friesland naar Limburg? En nee, ben geen Fries. Heb er een paar jaar gestudeerd, dus versta het. Maar ik woon toch echt in het midden van het land. En wat doe je dan, als je ook de weekenden de hele dag op pad moet?
Gaf ons wel de kans om tussenuitslagen te postenquote:Op zondag 20 november 2005 00:01 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, gister was het van Groningen (woon zelf niet in friesland, wel geboren enzo, maar spreek het niet (versta het dus wel) naar Noordholland. Vandaag slechts naar Heerenveen. Ik was vandaag redelijk snel terug in groningen, maar moest direct erna werken...dus opnieuw de gehele dag weg...Politiek actief zijn was de reden van 2 daagjes weg zijn
Er zijn nog meer etappe's ehquote:Op zaterdag 19 november 2005 23:58 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Maar daar kan wel de snelheid gepakt worden. Motto van de AAB is 40knots, daar is de hele campagne op gericht. Moeten ze toch een keer gaan waarmaken. Ik schat in dat ze dat tussen het scoring gate en Cape Town gaan waarmaken.
Behalve die van 5hquote:Op zondag 20 november 2005 00:03 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Gaf ons wel de kans om tussenuitslagen te posten![]()
Nou, de Movistar zit nu toch ook gelijk aardig in de shitquote:Op zondag 20 november 2005 00:01 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Nee. Movistar heeft veel gevaren, dus daar krijgen we geen problemen meer. Ericsson is ook goed geprepareerd. De pirates waren erg laat in het water en hebben nog geen ervarin met "hakken". Net als Sunergy. Ik denk dus dat we meet de Sunergy ook nog kielproblemen kunnen verwachten.....
Maar die problemen komen waarschijnlijk niet door productiefouten en dergelijke, maar doorr een aanvaring met iets...quote:Op zondag 20 november 2005 00:06 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Nou, de Movistar zit nu toch ook gelijk aardig in de shit. En de Sunenergy kan nog wel wat meer problemen gebruiken ja
.
Dat klopt idd... Zo aan de foto's te zien moet het haast ook wel een aanvaring met een container ofzo geweest zijn, lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat zomaar is afgebroken...quote:Op zondag 20 november 2005 00:08 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar die problemen komen waarschijnlijk niet door productiefouten en dergelijke, maar doorr een aanvaring met iets...
Dus dat kan iedereen overkomen
Tja, Movistar kwam een reuze tonijn tegen. Kan je weinig aan doen. Laten we wel zijn, als het de AAB1 was overkomen, was iedereen hier er goed ziek van. En de Sunergy, kom op, hebben het tot nu toe goed gedaan, maar hebben geen enkele ervaring met crew en boot. Dankzij Movistar en PotC gaan ze punten halen. Maar ik denk dat Movistar en PotC verstandig zijn geweest en hun tijd genomen hebben om het een en ander goed te repareren. De Sunergy komt zichzelf nog wel tegen, en ja, met kielproblemen....quote:Op zondag 20 november 2005 00:06 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Nou, de Movistar zit nu toch ook gelijk aardig in de shit. En de Sunenergy kan nog wel wat meer problemen gebruiken ja
.
Dat zei ik daarnet ook al jaquote:Op zondag 20 november 2005 00:12 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Tja, Movistar kwam een reuze tonijn tegen. Kan je weinig aan doen. Laten we wel zijn, als het de AAB1 was overkomen, was iedereen hier er goed ziek van. En de Sunergy, kom op, hebben het tot nu toe goed gedaan, maar hebben geen enkele ervaring met crew en boot. Dankzij Movistar en PotC gaan ze punten halen. Maar ik denk dat Movistar en PotC verstandig zijn geweest en hun tijd genomen hebben om het een en ander goed te repareren. De Sunergy komt zichzelf nog wel tegen, en ja, met kielproblemen....
Je moet niet vergeten dat de Sunergy is ontworpen voor 500 kg meer lood aan de kiel...quote:Op zondag 20 november 2005 00:12 schreef Sandworm het volgende:
[..]
De Sunergy komt zichzelf nog wel tegen, en ja, met kielproblemen....
Ik type niet zo snel in het weekend...quote:Op zondag 20 november 2005 00:16 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Dat zei ik daarnet ook al ja.
En idd, als dat bij de AAB1 zou gebeuren had ik er flink van gebaald ja... Ik denk dat de Sunergy eigenlijk gedoemd is om laatste te worden. Zeer slechte voorbereiding, geen ervaring (ik weet dat de crew er niets aan kan doen... maar toch, het zijn harde feiten) . Ik vind het idd ook erg verstandig van Movistar en PotC dat ze zijn uitgestapt ja, al vind ik het nog steeds wel vreemd dat de Movistar nog steeds niet officieel is uitgestapt...
Let maar op, gaat gebeuren. De hele interne AAB campagne (ja bij de kantoorpikkies, ik ben er 1) is gericht op de 40 knots. Zelfs de interne mailing over de VOR heet zo. Ik denk dat er nog wel een recoordje aan gaat....quote:Op zondag 20 november 2005 00:18 schreef lev_myskin het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten dat de Sunergy is ontworpen voor 500 kg meer lood aan de kiel...
En veertig knopen?!? Als ze dat een dagje weten vol te houden (al is het 'maar' gemiddeld dertig knopen), zeilen ze het altime 24 uur record uit de boeken (van de 120 ft catamaran Orange II)
Hoeft ook niet, vandaar de "quote:Op zondag 20 november 2005 00:20 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ik type niet zo snel in het weekend...![]()
quote:En dat de Movistar nog niet officieel is uitgestapt, heeft te maken met regels. Ze hoeven zich nog niet officieel terug te trekken. Stel nu dat AAB1, AAB2, Ericsson en Brasil uitvallen. Sunergy is bezig met een
quote:Zonnebloem-cruise.
Tja, als je het zo bekijkt... Dan kun je overal wel rekening mee gaan houden, en dan kunnen ze het schema nu ook gelijk al gaan aanpassenquote:Dus mocht dit morgen gebeuren, dan gooit Movistar overmorgen de trossen los en wordt eerste (PotC hebben zich formeel teruggetrokken). Politics man! En nee, natuurlijk gaat dit niet gebeuren![]()
Zou wel echt asociaal vet zijn zegquote:Op zondag 20 november 2005 00:23 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Let maar op, gaat gebeuren. De hele interne AAB campagne (ja bij de kantoorpikkies, ik ben er 1) is gericht op de 40 knots. Zelfs de interne mailing over de VOR heet zo. Ik denk dat er nog wel een recoordje aan gaat....
Nee maar dat zou ik wel heeeeel graag willen weten jaquote:Op zondag 20 november 2005 00:24 schreef Sandworm het volgende:
Zal maandag eens een nieuwsbriefje on-line zetten. Hebben jullie ook een idee wat ze allemaal doen. Enig idee waarom AAB met 2 boten vaart?
Poeh, volgens mij is de vertrekdatum vast en als iemand dan dus niet op tijd binnen is, pech. Maar ja, wie ben ik? Ik weet het niet.quote:Op zondag 20 november 2005 00:24 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Hoeft ook niet, vandaar de ""
[..]
[..]
![]()
!
[..]
Tja, als je het zo bekijkt... Dan kun je overal wel rekening mee gaan houden, en dan kunnen ze het schema nu ook gelijk al gaan aanpassen.
Weet iemand dat trouwens, want de startdata voor de volgende Legs zijn al bekend, als (bijvoorbeeld) de Sunergy nu niet op tijd aankomt in Cape-Town, wordt er dan wel op de normale datum gestart of wordt er gewacht tot ze binnen zijn en wordt dan pas gestart?
quote:Op zondag 20 november 2005 00:26 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Poeh, volgens mij is de vertrekdatum vast en als iemand dan dus niet op tijd binnen is, pech. Maar ja, wie ben ik? Ik weet het niet.
heeft ook weer te maken met regels. Twee boten hebben is voordelig, want dan heb je een sparringpartner (handig voor de beste trim van de beste zeilen). Dit zou de boten met een groot budget teveel het voordeel geven. Daarop heeft de organisatie de volgende ultieme regel bedacht, nl. dat je best een tweede boot als trainingsmaatje mag maken, maar dan moet deze ook deelnemen aan de race. Bijkomend voordeel is dat de vloot nu uit zeven ipv zes schepen bestaat.quote:Op zondag 20 november 2005 00:24 schreef Sandworm het volgende:
Zal maandag eens een nieuwsbriefje on-line zetten. Hebben jullie ook een idee wat ze allemaal doen. Enig idee waarom AAB met 2 boten vaart?
Shit, net dat artikel weg...... De voorschriften van de VOR schrijven voor dat als er twee boten ontwikkeld worden, ook twee boten moet varen. Dus heeft de AAB er als enige (ja ook vanwege de kosten) ervoor gekozen om volgens de nieuwe ontwerpvoorschriften een VOR-boot te bouwen (AAB1, witte boot). Met deze boot is gevaren en getest en is vervolgens een nieuwe boot gebouwd (AAB2, zwarte boot) Deze boot is veel beter en wordt dus AAB1 (black betty) genoemd en is voor de professionele crew). De oude boot, nu AAB2, wiite boot, wordt de boot van de High-potentinals. Vandaar.quote:Op zondag 20 november 2005 00:25 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Nee maar dat zou ik wel heeeeel graag willen weten ja! En zo te horen weet jij het wel
!
En een nieuwsbriefje online zetten zou ik erg gaaf vinden ja!
In principe staan de data vast, al is uit het verleden gebleken dat ook vaste data flexibel kunnen zijn. Als ik de historische verhaaltjes goed gelezen heb is het wel eens voorgekomen dat door zwaar weer op de eerste etappe een groot deel van de vloot problemen had met het materiaal en daardoor niet veilig uit Kaapstad (of waar dan ook de tweede etappe vandaan vertrok) kon vertrekken. Toen is de start wel een tijd uitgesteld. Maar ik denk dat ze niet op een deelnemer zullen wachten. In ogenschouw genomen de enorme organisatie die er heden ten dage achter dit zeiltochtje staat.quote:Op zondag 20 november 2005 00:24 schreef hermandeperman het volgende:
Weet iemand dat trouwens, want de startdata voor de volgende Legs zijn al bekend, als (bijvoorbeeld) de Sunergy nu niet op tijd aankomt in Cape-Town, wordt er dan wel op de normale datum gestart of wordt er gewacht tot ze binnen zijn en wordt dan pas gestart?
MMm, als de nr 1. uitvalt stapt de crew in zijn geheel over op nr. 2 en mogen de jonkies naar huis?quote:Op zondag 20 november 2005 00:24 schreef Sandworm het volgende:
Bedankt voor de uitleg, maar de AAB1 is toch de zwarte en is voor de Professionals???quote:Op zondag 20 november 2005 00:35 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Shit, net dat artikel weg...... De voorschriften van de VOR schrijven voor dat als er twee boten ontwikkeld worden, ook twee boten moet varen. Dus heeft de AAB er als enige (ja ook vanwege de kosten) ervoor gekozen om volgens de nieuwe ontwerpvoorschriften een VOR-boot te bouwen (AAB1, witte boot). Met deze boot is gevaren en getest en is vervolgens een nieuwe boot gebouwd (AAB2, zwarte boot) Deze boot is veel beter en wordt dus AAB1 (black betty) genoemd en is voor de professionele crew). De oude boot, nu AAB2, wiite boot, wordt de boot van de High-potentinals. Vandaar.
Jezus, wat had me dat een hoop type werk gescheeld als ze dat artikel haddden laten staan...
PS. voor de liefhebbers: ga naar team.abnamro.com, selecteer ABNAMRO en er wordt een password gevraagd (teamwork
)
Ah oke! Weer wat geleerdquote:Op zondag 20 november 2005 00:38 schreef lev_myskin het volgende:
[..]
In principe staan de data vast, al is uit het verleden gebleken dat ook vaste data flexibel kunnen zijn. Als ik de historische verhaaltjes goed gelezen heb is het wel eens voorgekomen dat door zwaar weer op de eerste etappe een groot deel van de vloot problemen had met het materiaal en daardoor niet veilig uit Kaapstad (of waar dan ook de tweede etappe vandaan vertrok) kon vertrekken. Toen is de start wel een tijd uitgesteld. Maar ik denk dat ze niet op een deelnemer zullen wachten. In ogenschouw genomen de enorme organisatie die er heden ten dage achter dit zeiltochtje staat.
Wilde gok... omdat zeilen zo mooi aansluit bij het karakter van De Bank?quote:Op zondag 20 november 2005 00:39 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg, maar de AAB1 is toch de zwarte en is voor de Professionals???
En bedankt voor dat password![]()
!
En waarom propt ABN eigenlijk zo fucking veel geld in de zeilsport??
Ja, AAB2 (als eerste gebouwd) was de wiite. Met de ervaring is de 2e gebouwd (zwart en nu AAB1)quote:Op zondag 20 november 2005 00:39 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg, maar de AAB1 is toch de zwarte en is voor de Professionals???
En bedankt voor dat password![]()
!
En waarom propt ABN eigenlijk zo fucking veel geld in de zeilsport??
Voor de wind gaan? (ik verzin de jaarcijfers......)quote:Op zondag 20 november 2005 00:44 schreef lev_myskin het volgende:
[..]
Wilde gok... omdat zeilen zo mooi aansluit bij het karakter van De Bank?
dmv teamwork niet alleen de goed maar ook de slechte tijden als beste doorstaan
Overstag gaan (of bakzeil halen) wanneer dat nodig is
Niet tussen wal en schip belanden
en zo zijn er nog ettelijke pakkende one-liners te verzinnen, maar niet door mij
Dat was natuurlijk een grapje..quote:Op zondag 20 november 2005 00:47 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Voor de wind gaan? (ik verzin de jaarcijfers......)
Krijgt ABN pieken dan wanneer ze op TV komen met hun boot?quote:Op zondag 20 november 2005 00:45 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ja, AAB2 (als eerste gebouwd) was de wiite. Met de ervaring is de 2e gebouwd (zwart en nu AAB1)
Simpel. Kosten 50 Mio. De verwachting is dat qua media exposure, televisie rechten en alles daarom heen (ik ga naar Rotterdam!) dat de verwachte opbrengsten 150 mio ziullen zijn. ff onder ons: geef mij een euro en ik geef je er drie voor terug. Boeven!
AAB koppelt dit ook aan een interne campage. Zo hebben we laatst AAB dag gehad. 100.000 mensen in het zelfde shirt (happy AAB-day!) overal te werled. Tja, wat is mooier om een interne campagne te combineren met media exposure?
Ik wilde net zeggen "verzin" de jaarcijfersquote:Op zondag 20 november 2005 00:50 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk een grapje.... Ik houd diegenen die de jaarcijfers verzinnen in de gaten, ik houd dus een oogje in het zeil
![]()
Yep, waarom denk je dat NOS zoveel uitzendt? Niet alleen omdat ze geen voetbal meer hebben. Let maar eens op de hoeveelheid AAB reclame voor en na het item....quote:Op zondag 20 november 2005 00:51 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Krijgt ABN pieken dan wanneer ze op TV komen met hun boot?![]()
Dan kan ik het me idd wel voorstellen dat ze er zo flink in stappen ja!
Viel me op dat er sowieso veel reclame wordt gemaakt voor de ABN-boten ja op de publieke zendersquote:Op zondag 20 november 2005 00:53 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Yep, waarom denk je dat NOS zoveel uitzendt? Niet alleen omdat ze geen voetbal meer hebben. Let maar eens op de hoeveelheid AAB reclame voor en na het item....
Komt vast goed, je baas heeft vast wel wat beters te doenquote:Op zondag 20 november 2005 01:13 schreef Sandworm het volgende:
Mmmhh, teamwork, woonachtig in Utrecht en boot in Den Oever, jaarcijfers verzinnen... Hoop dat ik er nog in mag maandag. Maar ok baas, vanwege de media exposure hoop ik dat u een hand over het hart kan strijken....
[afbeelding]
Uit eigen archief......
[afbeelding]
(Veerhaven, Rooterdam)
Ja de AAB boten zijn ERG breed ja....quote:
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO +106 Ericsson Racing Team +106 Brasil 1 +107 Sunergy and Friends +946 movistar +2508 Pirates of the CaribbeanDNF |
AAB2 had een zeil verwisseld ofzo en dan toch maar nietquote:Op zondag 20 november 2005 08:04 schreef the_disheaver het volgende:
[ code verwijderd ]
AAB2 lag rond middernacht stil... Zullen we er nu wel achterkomen wat de oorzaak is? Eric doet het erg goed, en neemt de 3de plaats over. AAB2 zit nog op de tweede plaats, maar het verschil met eric is 0 mijl...en de drie boten zitten zelfs slechts een mijl van elkaar vandaan...
AAB1 loopt weer uit en heeft koers richting boei gezet.
Dat zie je wel vaker...zelfs wel een tijdje continue achter elkaar...quote:Op zondag 20 november 2005 08:40 schreef WEST het volgende:
[..]
AAB2 had een zeil verwisseld ofzo en dan toch maar niet![]()
quote:Latitude: 3° 54' South
Longitude: 32° 25' West
Ik meen dat als ze het eerste bij de eilanden zijn ze gewoon 3.5 punten krijgen... maar zeker weten doe ik het niet eigenlijkquote:Op zondag 20 november 2005 12:29 schreef komrad het volgende:
hoe gaat de puntentelling? Wordt na de boei het verschil geneutraliseerd of heeft de AAB1 gewoon voordeel voor het 2e deel van de race?
Ja ik kijk nooit Studio Sport dus ik vertrouw altijd maar op teletekstquote:Op zondag 20 november 2005 13:38 schreef komrad het volgende:
en volgens de intro ook dus gaat zo zijn
De eerste bij de scoring gate krijgt 3,5 punten (er zijn zeven boten gestart), de tweede 3,0, de derde 2,5 en zo voort. Wie als eerste finisht in Cape town krijgt 7 punten, de tweede 6, enzovoorts. Het is dus gewoon punten voor het eindklassement.quote:Op zondag 20 november 2005 12:36 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Ik meen dat als ze het eerste bij de eilanden zijn ze gewoon 3.5 punten krijgen... maar zeker weten doe ik het niet eigenlijk.
Niet op deze afstanden.quote:Op zondag 20 november 2005 14:27 schreef komrad het volgende:
ligt aan het zicht idd, maar ik vraag me af of de buiging van de aardbol dit niet voorkomt
Vind het idd ook erg vervelend worden ja met zijn vragen... Maar ik denk idd dat de schipper gewoon Grant Warrington blijft, maar dat er minstens 1 of 2 Nederlandse bemanningsleden aan boord stappenquote:Op zondag 20 november 2005 15:41 schreef SevenWonders het volgende:
Vind die Tione nu wel vervelend worden met zijn vragen aan Hans B. of hij nu gaat varen of niet.
Maar wat denken we hier. Dat er Nederalandse zeilers aan boord stappen lijkt me duidelijk, maar dat Grant Warrington als schipper plaats gaat maken voor en Nederlandse schipper????
Dat ben ik al vanaf dag 1quote:Op zondag 20 november 2005 15:43 schreef Sandworm het volgende:
Ik ben blij dat studio sport de voetbalrechten kwijt is![]()
Ben ooit eens bij een lezing van hem geweest op de Hiswa, was opzich wel boeiend, maar hij lijkt me nu niet echt de geschikte persoon voor de Volvo Ocean racequote:Op zondag 20 november 2005 15:46 schreef Sandworm het volgende:
Laat hem alsjeblieft opstappen. Hebben wij er geen last meer van![]()
Maar wie moet hem dan vervangen? Henk de Velde![]()
google map kan geen afstand berekenen (wel de route tussen 2 punten...maar het is weer niet bestand tegen water...)quote:Op zondag 20 november 2005 12:18 schreef hermandeperman het volgende:
Daarstraks was er iemand goed met dat Google Map gebeuren toch ofzo?
Dit zijn iig de coöordinaten van Fernando de Noronha:
[..]
Squal?quote:Op zondag 20 november 2005 15:43 schreef Sandworm het volgende:
Nou, er zijn een hoop vragen beantwoord. Ja, ze zien elkaar zeilen. AAB1 is verder doorontworpen en sneller op deze koers dan de AAB2. AAB2 heeft stil gelegen vanwege een squal.
Squall heet het officieelquote:
Nope.quote:Op zondag 20 november 2005 17:30 schreef hermandeperman het volgende:
En kan niemand het verhaal "Ericsson makes a charge" lezen op de voorpagina van www.volvooceanrace.com ?
Met de data van 17h nog 135 nmquote:Op zondag 20 november 2005 16:01 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
google map kan geen afstand berekenen (wel de route tussen 2 punten...maar het is weer niet bestand tegen water...)
Maar na een google tocht een ideale Java applet gevonden, en het lijkt me best kloppend.
Afstand van AAB1 tot de boei: 216.24 nm
En hier de applet:
http://www.airways.com/java/coordcalc.html
De "boei" die jij steeds noemt is een eilandenarchipel ehquote:Op zondag 20 november 2005 18:06 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Met de data van 17h nog 135 nm
gevaren in laatste 6 uur: 3574 - 3493 = 81 mijl.
216 - 135 = 81. Woei, het klopt. En bovendien blijkt maar weer dat AAB1 de laatste 6 uur een erg rechte lijn direct naar de boei gevaren heeft.
Met huidige gevens: aankomst tijd 03 30 nl-tijd.
Maar ik blijf bij mijn 0230 vanacht.
I know.quote:Op zondag 20 november 2005 19:31 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
De "boei" die jij steeds noemt is een eilandenarchipel eh.
quote:ABN AMRO ONE is officially out of a non-existing doldrums and has opened more distance to the second placed boats.
Gaat best snel inderdaad (maar het idee met de wiki is dat iedereen hem kan wijzigen (alleen ben ik nog maar de enige die er iets aan gewijzigd heb...quote:Op zondag 20 november 2005 21:23 schreef Sandworm het volgende:
the_disheaver volgende topic klaar?
Aanpassen mag altijd, maar eerst dit topic vol krijgen (en liever niet met gepraat over wie en hoe het nieuwe topic aan maakt :p)quote:Op zondag 20 november 2005 22:05 schreef hermandeperman het volgende:
Zal ik de OP aanpassen en straks copy-pasten in het nieuwe topic?
Zij zelf zien het meer alsof ze eindelijk weer een beetje gaan zeilen geloof ikquote:Op zondag 20 november 2005 22:16 schreef komrad het volgende:
kan iemand eigenlijk de opmars van de ericsson verklaren?
quote:Whatever it was that was holding Ericsson back for the past few days seems to have left them and the boat is back in the groove again. They started to pick up speed onn Saturday afternoon, the 1600GMT poll shows them with the second fastest 24 hour run of the leading four, then at 2200GMT on Saturday they posted the fastest at 374 miles, followed by another fastest at 324 at 0400GMT this morning. By the 0400GMT sched this morning they were ahead of Brasil 1 by a mile and equal on distance to the leader with ABN AMRO TWO at 106 miles, joint second.
Wat mij betreft wel!quote:Op zondag 20 november 2005 22:40 schreef hermandeperman het volgende:
Gaat deze nog vol voor de volgende update of niet?
30 posts, lijkt me ietwat veel, eerst maar even de nieuwe stand afwachten en dan de OP weer aanpassenquote:Op zondag 20 november 2005 22:58 schreef Sandworm het volgende:
Hoeveel moeten we nog dan?
Lijkt me prima. Hoop dat the Disheaver er dan ook is. Ere aan wie ere toekomtquote:Op zondag 20 november 2005 23:00 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
30 posts, lijkt me ietwat veel, eerst maar even de nieuwe stand afwachten en dan de OP weer aanpassen!
de AAB1 loopt uit, hoe kom je erbij dat ze zijn ingelopenquote:Op zondag 20 november 2005 23:22 schreef Sandworm het volgende:
De voorsprong van de AAB1 (zoals verwacht) is kleiner geworden. AAB2 npog steeds op 1 mijl achterstand..
??quote:Op zondag 20 november 2005 23:22 schreef Sandworm het volgende:
De voorsprong van de AAB1 (zoals verwacht) is kleiner geworden. AAB2 npog steeds op 1 mijl achterstand..
quote:Op zondag 20 november 2005 23:20 schreef hermandeperman het volgende:
AAB2 is ook weer 1 mijl ingelopen op de andere boten!
Ik vraag me alleen af waarom de Ericsson als enige al de hele dag met spi vaart, en ze hebben ook een andere windinvalshoek, het scheelt gewoon 120 graden soms!
Weet iemand hoe dat kan?
Dat zou idd een hele goede reden kunnen zijn ja, maar kijk eens naar de invalshoeken van de wind bij de 3 schepen. Ik heb een vaag vermoeden dat ze bij de Ericsson anders meten ofzo, aangezien ze daar al vanaf vanmorgen een invalshoek van 50 graden hebben en bij de anderen zo rond de 150 graden...quote:Op zondag 20 november 2005 23:28 schreef Sandworm het volgende:
[..]
[afbeelding]
Geen idee dit keer. Misschien heeft AAB2 een prototype van het zeil van AAB1 en wordt deze niet gezien als spi?
Shit, jij bent wakker! Ok, was iets te enthousiast. Sorry mensen, de AAB1 is toch weer verder uitgelopen...quote:Op zondag 20 november 2005 23:24 schreef WEST het volgende:
[..]
de AAB1 loopt uit, hoe kom je erbij dat ze zijn ingelopen![]()
quote:Op zondag 20 november 2005 23:30 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Shit, jij bent wakker! Ok, was iets te enthousiast. Sorry mensen, de AAB1 is toch weer verder uitgelopen...
Mea culpa!
Zou misschien ook verklaren waarom we de afgelopen twee dagen geen data zagen van de de Ericsson....quote:Op zondag 20 november 2005 23:30 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Dat zou idd een hele goede reden kunnen zijn ja, maar kijk eens naar de invalshoeken van de wind bij de 3 schepen. Ik heb een vaag vermoeden dat ze bij de Ericsson anders meten ofzo, aangezien ze daar al vanaf vanmorgen een invalshoek van 50 graden hebben en bij de anderen zo rond de 150 graden...
ja ik was 6 uur vanmorgen al wakkerquote:Op zondag 20 november 2005 23:30 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Shit, jij bent wakker! Ok, was iets te enthousiast. Sorry mensen, de AAB1 is toch weer verder uitgelopen...
Mea culpa!
Electronica problemen?quote:Op zondag 20 november 2005 23:32 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Zou misschien ook verklaren waarom we de afgelopen twee dagen geen data zagen van de de Ericsson....
Yep, denk het. Zullen wel weer gaan roepen dat de bliksem is ingeslagen..quote:
Op volvooceanrace.com staat dat ze er zo rond 03h00GMT zullen zijnquote:Op zondag 20 november 2005 23:35 schreef Sandworm het volgende:
Iemand enig idee hoever AAB1 nog van Fernando is? Had gehoopt dat ze er vanavaond al waren.
Ja, nu welquote:Op zondag 20 november 2005 23:00 schreef Sandworm het volgende:
The_disheaver stand by?
Dat zit lekker tussen de tijden die ik genoemd heb...pff, zitten zij nu ook al hier te lezen? :pquote:Op zondag 20 november 2005 23:37 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Op volvooceanrace.com staat dat ze er zo rond 03h00GMT zullen zijn.
Wie oh wie gaat de wekker zetten voor de 05:00 uur standen? ikquote:Op zondag 20 november 2005 23:37 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Op volvooceanrace.com staat dat ze er zo rond 03h00GMT zullen zijn.
Ik heb net een mooi verhaal geschreven, wacht even tot ik de wiki update danquote:Op zondag 20 november 2005 23:37 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ja, nu wel
1 knopje voor volgend topic.
De boot zelf kan ook kapot. De kans dat de boot kapot gaat is echter met electronica wel een stuk kleiner. Dus het eerste wat kapot gaat is de electronicaquote:Op zondag 20 november 2005 23:37 schreef lev_myskin het volgende:
het kan natuurlijk ook te maken hebben met het water wat er in de eerste dagen gestaag op de toetsenborden druppelde (en waarschijnlijk dan niet alleen daarop). Allemaal geweldig die electronica, maar 't kan ook kapot (zoals m'n grootmoeder altijd zei, vlak voor haar pacemaker...)
nee ik heb zaterdagavond na de voetbal iets te diep het glaasje in gekeken.., kwam om 21:00 savonds bezopen thuis en lag een half uur later op bed.., en dan wordt je vroeg wakker. Maar ik heb wel A1GP kunnen kijkenquote:
Moet je wel snel zijn!quote:Op zondag 20 november 2005 23:39 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Ik heb net een mooi verhaal geschreven, wacht even tot ik de wiki update dan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |