Thanksquote:Op woensdag 16 november 2005 23:55 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, maar is wel via de Virtual spectator te zien
Brasil 4994
erriscon 5007 (+13)
AAB 1 5012 (+18)
AAB 2 5019 (+25)
Sunergy 5509 (+515)
Movistar 6157 (+1163)
PotC 6213 (+1219)
ja nu je het zegt.., hoe houden ze dat bijquote:Op woensdag 16 november 2005 23:51 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Maar op de simulator is ook wel een hikje van AAB2 te zien. Van 17:30 uur tot 18:10 hebben ze de spi eraf gehad, terwijl AAB1 doorvoor met spi. Misschien spi gescheurd en ff een nootreparatie? We zullen het morgen wel horen. En positief denken, dat is altijd goed![]()
Ik denk het niet, ik denk dat het een bewuste keuze is. De spi boom gebruik je alleen bij echte voor-de-windse koersen en het is zo dat als je iets ruimer (ruime-wind) gaat varen, de snelheid hoger is. Ik denk dus dat de AAB boten in dat geval kiezen voor "kruisen" voor de wind. Bovendien is het natuurlijk een gewichtsbesparing. De bemanning mag alleen een half afgezaagde tandenborstel (hey, het zijn er wel 10!) meenemen, dus ik denk dat ze bewust gekozen hebben voor gewichtsbesparing en de koers zo uitzetten dat ze puur voor-de-windse rakken vermijden.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:51 schreef lev_myskin het volgende:
iemand een idee of het niet meenemen van de spinnakerboom een groot gemis gaat vormen voor de abn-boten? Ik neem aan dat hun wat meer westelijke koers hier ook mee te maken heeft, maar weet het niet zeker
Thanx, zag een paar posts geleden ook al rare typefouten van mij, dus hoog tijd dat ik mijn kooi induik. Tot morgen!quote:Op donderdag 17 november 2005 00:35 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tis toch gijpen dus gegijpt?
Tot morgen! En trustenquote:Op donderdag 17 november 2005 00:38 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Thanx, zag een paar posts geleden ook al rare typefouten van mij, dus hoog tijd dat ik mijn kooi induik. Tot morgen!
Gewoon vragen, het zijn geen zeiltermen maar jargon. Dat vind ik jammer, dat maakt het minder toegankelijk. Zeg plaats van "halyard" gewoon dat je over de touwtje die het grootzeil omhoog houdt, gevaren bent en dat dat touwtje nu om je kiel heen zit......(bron: Ericsson)quote:Op donderdag 17 november 2005 00:38 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tot morgen! En trusten
Iemand een linkje met de juiste zeiltermen (zodat ik weet welke term ik moet gebruiken, en 'newbie' weten waar we het over hebben
quote:
Op basis waarvan denk je dat? Ik denk dat het nog niet gaat gebeuren. Het verschil is 10 mijl, maar de SMG (speed made good) is maar een halve knoop sneller dan die van Brasil en Ericsson.quote:Op donderdag 17 november 2005 10:18 schreef WEST het volgende:
ik verwacht dat de AAB2 bij de volgende update de Brasil en de erricsson voorbij is.
euh ja? leg ff wat uitquote:Op donderdag 17 november 2005 11:24 schreef Sandworm het volgende:
Mmmh, de VS is bij tot 09:55, dus 11.00 uur en daar zie ik dat de AAB1 en AAB2 zonder Spi varen. Bij 15 knopen wind lopen ze toch 20 knopen! Er zal dus wel geen trigger zijn bij het hijsen van de Code Zero.
AAB2 17 kn bij 13 kn wind
Brasil 14 kn bij 14 kn wind
Ericsson 14 kn bij 15 kn wind
[afbeelding]
dat laatste zonder SPI varen snap ik wel dat is zonder spinakker ofzo maar wat dat weer inhoud al sla je me doodquote:Op donderdag 17 november 2005 12:14 schreef sr_firewire het volgende:
Ik vind het ook leuk om de Ocean race te volgen, maar in dit topic zitten wel heel veel lastige termen voor een Noob als ik![]()
![]()
* Trigger
* Hijsen van Code Zero
* Zonder Spi varen
Dat is wel vrij normaal als je op een close reach vaart met een snel lich planerend schip. Je hebt twee windsnelheden die je in de gaten moet houden de TWS (treu windspeed) en de AWS (apparent windspeed). In de VS word het gemiddelde van de eerste (TWS) genomen.quote:Op donderdag 17 november 2005 12:19 schreef Sandworm het volgende:
Tja, wat valt er uit te leggen. Ik vind het een vreemd dat ze volgens het dashboard 20 knopen varen, terwijl er 15 knopen wind staat. Een snelheid gelijk aan de wind kan ik me voorstellen.
Cool! Wordt dit dan de eerste post in een nieuw topic? (schaam, hier heb ik geen verstand vanquote:Op donderdag 17 november 2005 13:40 schreef the_disheaver het volgende:
Een echte OP voor straks?
opzetje:
http://wiki.fok.nl/index.php/OP:VOR
Voeg (en wijzig) graag dingen toe!
Dat wordt inderdaad de eerste post in het nieuwe topic (mits degene die de nieuwe topic opent de OP gebruiktquote:Op donderdag 17 november 2005 14:04 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Cool! Wordt dit dan de eerste post in een nieuw topic? (schaam, hier heb ik geen verstand van)
Denk wel dat we meer duidelijkheid moeten geven in de topic titel. Iets van
[Zeilen] Volvo Ocean Race - leg 1 deel 2
Geen idee, iemand een goed idee?
Zag een paar typo's, mag ik die aanpassen? Heb nog niet gedronken vandaag![]()
Done. Heb ook de URL toegevoegd van de stopover in Rotterdam, of wil je die bij links zetten. En wanneer gaat ie live?quote:
quote:Op donderdag 17 november 2005 14:40 schreef the_disheaver het volgende:
hmm... Waarom hebben Movistar en PofC in VS hun zeilen nog gewoon uit?
Iemand al iets gehoord van de 'problemen' op AAB2 (waardoor ze opeens 25 mijl achter AAB1 liggen)
bron: http://team.abnamro.com/web/show/id=44970/contentid=1529quote:ABN AMRO TWO looks to have had some problem, as they were following their bigger brother ONE very closely and are now 23 miles behind.
Nee, ik las met hun meequote:Op donderdag 17 november 2005 14:45 schreef Sandworm het volgende:
[..]
[..]
bron: http://team.abnamro.com/web/show/id=44970/contentid=1529
Ze lezen met ons mee hier!![]()
Gisteravond hadden we hier al een discussie over. Zie de vorige pagina.quote:
done? Waar?quote:Op donderdag 17 november 2005 14:42 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Done. Heb ook de URL toegevoegd van de stopover in Rotterdam, of wil je die bij links zetten. En wanneer gaat ie live?
Jep, kweet het.quote:Op donderdag 17 november 2005 14:51 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Gisteravond hadden we hier al een discussie over. Zie de vorige pagina.![]()
Over 1 postquote:Op donderdag 17 november 2005 14:42 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Done. Heb ook de URL toegevoegd van de stopover in Rotterdam, of wil je die bij links zetten. En wanneer gaat ie live?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |