ja hoor, we horen je nog wel als het je is overkomen he?quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
gelukkig zijn is een keuze
een probleem ergens van maken ook.
als mijzelf iets ergs zou overkomen zou ik niet minder gelukkig zijn, maar zou ik gewoon iets minder mogelijkheden hebben om mezelf gelukkig te voelen .
wie weet spreek ik uit ervaring ?quote:op donderdag 10 november 2005 23:20 schreef maeghan het volgende:
[..]
ja hoor, we horen je nog wel als het je is overkomen he?
dit is gelul. jij kan dan misschien gelukkig zijn maar gelukkig zijn is geen keuze voor mensen. jij hebt wellicht doorzettingsvermogen die anderen niet hebben en kan het daardoor aan, dat geldt niet voor iedereen. het is geen keuze maar een bepaalde manier van denken waar sommige mensen gewoon nooit bovenop kunnen komen en dus nooit gelukkig meer kunnen zijn.quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
dat heb ik ook.quote:op donderdag 10 november 2005 23:09 schreef k_i_m het volgende:
nooit. ik denk namelijk altijd dat het weer goedkomt, of dat nou wel of niet zo is.
dan kies je er toch voor om op een bepaalde manier te denken? dan kies je er toch voor al dan niet door te zetten?quote:op donderdag 10 november 2005 23:41 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
dit is gelul. jij kan dan misschien gelukkig zijn maar gelukkig zijn is geen keuze voor mensen. jij hebt wellicht doorzettingsvermogen die anderen niet hebben en kan het daardoor aan, dat geldt niet voor iedereen. het is geen keuze maar een bepaalde manier van denken waar sommige mensen gewoon nooit bovenop kunnen komen en dus nooit gelukkig meer kunnen zijn.
tuurlijk. jij zou psycholoog moeten worden samen met salvadorquote:op donderdag 10 november 2005 23:45 schreef xennia het volgende:
dan kies je er toch voor om op een bepaalde manier te denken? dan kies je er toch voor al dan niet door te zetten? ik ben het wel eens met salvador, mooi geformuleerd ook. ik vind het nooit genoeg, zelfmoord is nooit een optie. er zijn geen problemen alleen uitdagingen tot groei
je hebt me er nog steeds niet van overtuigd dat gelukkig zijn geen keuze is .quote:op donderdag 10 november 2005 23:41 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
dit is gelul. jij kan dan misschien gelukkig zijn maar gelukkig zijn is geen keuze voor mensen. jij hebt wellicht doorzettingsvermogen die anderen niet hebben en kan het daardoor aan, dat geldt niet voor iedereen. het is geen keuze maar een bepaalde manier van denken waar sommige mensen gewoon nooit bovenop kunnen komen en dus nooit gelukkig meer kunnen zijn.
mindsets zijn geen keuzes, die zijn voorgeprogrammeerd en worden beinvloed door jarenlang ervaringen opdoen. ze zijn afhankelijk van o.a. de ontwikkeling van bepaalde delen van je hersenen, en dat is iets waar je zelf geen invloed op hebt.quote:op donderdag 10 november 2005 23:51 schreef salvad0r het volgende:
[..]
je hebt me er nog steeds niet van overtuigd dat gelukkig zijn geen keuze is .
je zegt nu dat sommige mensen vanwege een bepaalde mindset nooit gelukkig kunnen zijn... maar die mindset is juist waar het om gaat. dat is nl. de keus die iedereen maakt . sommige mensen hebben te weinig intelligentie om te beseffen dat ze die keuze hebben, en worden geleefd door hun negatieve gevoelens .
hou je lul bij je ok ?
no offense maar als ik bijv niks meer zou zien, zou het voor mij al genoeg zijn om niet meer verder te willen. de pijn die ik dan zou voelen en zoveel wat ik zou moeten missen, zou voor mij toch al groot genoeg zijn. gelukkig zijn is niet altijd een keuze.quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
als mijzelf iets ergs zou overkomen zou ik niet minder gelukkig zijn, maar zou ik gewoon iets minder mogelijkheden hebben om mezelf gelukkig te voelen .
dat treft, dat ben ik reeds 4 jaarquote:op donderdag 10 november 2005 23:48 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
tuurlijk. jij zou psycholoog moeten worden samen met salvador![]()
![]()
dan zou je toch echt beter moeten weten.quote:op donderdag 10 november 2005 23:54 schreef xennia het volgende:
dat treft, dat ben ik reeds 4 jaar
jij vindt terminale darmkanker een uitdaging?quote:op donderdag 10 november 2005 23:45 schreef xennia het volgende:
ik vind het nooit genoeg, zelfmoord is nooit een optie. er zijn geen problemen alleen uitdagingen tot groei
heel mooi gezegd.quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
hier is vaak sprake van confirmation bias of nietquote:op donderdag 10 november 2005 23:54 schreef xennia het volgende:
[..]
grappig.quote:op donderdag 10 november 2005 23:56 schreef oblivion het volgende:
heel mooi gezegd.
zo zit het namelijk wel in elkaar, als je daar eenmaal achter bent.![]()
hmm, je hebt gelijk, in zekere mate kunnen mindsets worden bepaald door lichaamlijke invloeden zoals hormoonhuishouding enzo... maar ik denk dat mensen weldegelijk een zekere mate van controle hebben over de manier waarop "mindets" zich kunnen ontwikkelen .quote:op donderdag 10 november 2005 23:53 schreef maeghan het volgende:
[..]
mindsets zijn geen keuzes, die zijn voorgeprogrammeerd en worden beinvloed door jarenlang ervaringen opdoen. ze zijn afhankelijk van o.a. de ontwikkeling van bepaalde delen van je hersenen, en dat is iets waar je zelf geen invloed op hebt.
er zijn mensen die bevrediging halen uit het ongelukkig zijn, uit de aandacht die het oplevert, uit de kwelling.quote:op donderdag 10 november 2005 23:51 schreef maeghan het volgende:
als geluk een keuze was, zou er echt niemand ongelukkig zijn.
1) salvador zegt toch ook dat je door omstandigheden minder mogelijkheden kunt hebben om gelukkig te zijn, maar nog steeds gelukkig kunt zijn door je bijvoorbeeld te richten op de dingen die je wel hebt?quote:misschien dat iedereen in theorie gelukkig zou kunnen worden, maar laten we wel wezen, een blinde lesbische dwergnegerin in een rolstoel in een achtergebleven bergdorpje in een islamitisch land met oranje haar en een misvormde neus heeft iets meer moeite om gelukkig te worden dan een rijke blanke man in de westerse wereld die toevallig drie miljoen op de bank heeft staan en drie mister universe titels in z'n zak heeft.
mee eens, wat een onzin. dus als iemand je aanrijdt en je zit je leven lang in een rolstoel die je met je mond bedient, en je bent ongelukkig dan zou dat een keuze van jezelf zijn? je kan immers kiezen om gelukkig te zijn. wat een bullshitquote:op donderdag 10 november 2005 23:57 schreef #ANONIEM het volgende:
dit is niet eens een discussie waardig. 'gelukkig zijn is een keuze', damn.![]()
wellicht spreekt hij ook uit ervaring?quote:op donderdag 10 november 2005 23:58 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
grappig.
zo zit het niet in elkaar, als je er eenmaal achter bent
jongen dat is toch een argumentatie van niks![]()
als hij uit ervaring spreekt is het niet zo dat het algemeen geldtquote:op vrijdag 11 november 2005 00:00 schreef salvad0r het volgende:
[..]
wellicht spreekt hij ook uit ervaring?
als je geconfronteerd wordt met de eindigheid van je bestaan, weet je ineens wat werkelijk belangrijk is in het leven. het brengt je wijsheid. je kunt ultiem genieten van de tijd die je nog gegeven is. als je ervoor kiest.quote:op donderdag 10 november 2005 23:55 schreef maeghan het volgende:
[..]
jij vindt terminale darmkanker een uitdaging?
idd, het is karaktergebonden .quote:op vrijdag 11 november 2005 00:02 schreef camplo het volgende:
[..]
als hij uit ervaring spreekt is het niet zo dat het algemeen geldt
ik zeg niet dat ik het beter weet maar slechts dat ik het allemaal flauwekul vind wat hier gezegd wordt. het grootste probleem is bij jullie het relativeren. jullie kunnen bij een extreem voorbeeld wel een voorstelling ervan maken dat je dood wil maar jullie kunnen dat voorbeeld niet afbouwen tot alledaagse voorbeelden en dan de 'ergheid' mee laten afbouwen zodat het in verhouding blijft.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:00 schreef salvad0r het volgende:
wellicht spreekt hij ook uit ervaring?
wat heeft het leven in jouw gezicht gegooid waardoor je zo alles beter weet dan ?
ja, deels ja. maar dat is m.i. wel even heel iets anders dan 'geluk is een keuze'. hoe hard ik ook mijn best gedaan heb om gelukkig te worden toen ik depressief was, dat ging echt niet. ik heb best wel veel bereikt op eigen kracht en had dat met behulp van psychotherapie misschien nog wel wat verder gekund, maar op een gegeven moment houdt het op. had paroxetine niet bestaan, dan had ik er waarschijnlijk een eind aan gemaakt, want op een gegeven moment heb je geestelijk en lichamelijk (!!!) geen energie meer. ik denk dat je echt geen idee hebt van hoeveel zo'n klein stofje met je lijf en geest kan doen.quote:op donderdag 10 november 2005 23:59 schreef salvad0r het volgende:
[..]
hmm, je hebt gelijk, in zekere mate kunnen mindsets worden bepaald door lichaamlijke invloeden zoals hormoonhuishouding enzo... maar ik denk dat mensen weldegelijk een zekere mate van controle hebben over de manier waarop "mindets" zich kunnen ontwikkelen .
ja, het is ultiem genieten van alles wat je nog hebt, als je van de pijn door je bed rolt, of van de morfine versuft in je bed ligt en van de wereld niet meer afweet, of als je de artsen je moeten gaan opereren omdat je niet meer normaal naar het toilet kunt en de stront in je darmen ophoopt tot je het idee hebt dat je gaat ontploffen. man, dan waardeer je al die mooie zonsondergangen in islamitische bergdorpjes opeens enorm!quote:op vrijdag 11 november 2005 00:02 schreef xennia het volgende:
[..]
als je geconfronteerd wordt met de eindigheid van je bestaan, weet je ineens wat werkelijk belangrijk is in het leven. het brengt je wijsheid. je kunt ultiem genieten van de tijd die je nog gegeven is. als je ervoor kiest.
ok wacht... dus wat je nu eigenlijk zegt is dat het niet uitmaakt wat voor mij werkt, voor anderen werkt dat toch niet en dat kan ik of wil ik niet weten en daarom is het een foute aanname, ookal werkt het voor mijzelf, want jij zegt het.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:05 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
ik zeg niet dat ik het beter weet maar slechts dat ik het allemaal flauwekul vind wat hier gezegd wordt. het grootste probleem is bij jullie het relativeren. jullie kunnen bij een extreem voorbeeld wel een voorstelling ervan maken dat je dood wil maar jullie kunnen dat voorbeeld niet afbouwen tot alledaagse voorbeelden en dan de 'ergheid' mee laten afbouwen zodat het in verhouding blijft.
daarbij kunnen jullie niet begrijpen of willen jullie niet begrijpen dat sommige mensen nou eenmaal mentaal minder sterk zijn dan anderen. je kan slechts mentaal zo sterk zijn als je hersenen toelaten.
door deze 2 dingen kunnen jullie volgens mij niet inzien dat bepaalde 'minder erge' gebeurtenissen voor bepaalde mensen een dusdanig effect hebben dat ze zelfmoord willen plegen. omdat jullie rekenen vanuit de mogelijkheden die andere personen hebben met hun hersenen van waaruit jullie gaan stellen dat die andere personen hetzelfde kunnen. een foute aanname.
en dus hebben ze geen keuze dank u. bij de ene geestelijke is genoeg positieve informatie aanwezig en bij de andere niet genoeg. gevolg is gewoon een reactie daarop waarop ze geen invloed hebben. het is geen keuze of je vrolijke dingen meemaakt of niet en ook niet of je voldoening vind in de dingen die je meemaakt.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:13 schreef salvad0r het volgende:
dat er mensen zijn die dat geestelijk niet voldoenend genoeg vinden, kiezen ervoor om er mee te kappen. de mensen die dat geestelijk wel voldoende vinden om door televen, zien dat ook als een keuze. niet als een vanzelfsprekend iets .
voor mij is geluk geen keuze, maar een samenloop van gebeurtenissen in iemands levenquote:op vrijdag 11 november 2005 00:23 schreef salvad0r het volgende:
het antwoord op de vraag "is geluk een keuze" is afhankelijk van teveel factoren om een statisch antwoord op te kunnen geven.
ik hoop niet dat je bij alles op deze manier redeneert, anders zul je een vrij ongelukkig leven hebben.. een leven minus een chemisch proces m.a.w.quote:op donderdag 10 november 2005 23:36 schreef maeghan het volgende:
gelukkig zijn is een chemisch proces, en chemische processen zijn slechts deels stuurbaar.
oh, das slim, ga ik ook zo maar doenquote:op vrijdag 11 november 2005 00:39 schreef diy het volgende:
nee... de meesten mensen zijn gaan slapen vermoed ik...
nee hoor, helemaal niet. het is m.i. juist een wijze les om te accepteren dat mensen eigenlijk gewoon kleine computertjes zijn, en eens op te houden met denken dat mensen meer zijn dan dieren, dat wij de wereld wel kunnen maken of zo. het leven is wat het is, en deels kun je leren daarmee om te gaan, maar dat is dan ook alles. hoe meer je je overal in verdiept, hoe meer je er ook achter komt wat er allemaal precies chemische processen zijn. zoenen romantisch, of gewoon kijken of je potentiele partner wel geschikt dna heeft? dat we niet altijd iets merken van die chemische processen is iets anders. alleen als iemand die nogal duidelijk heeft gemerkt hoeveel er allemaal afhangt van een bepaald stofje kan ik gewoon niet ontkennen dat het allemaal chemisch is. ik voelde me niet alleen slecht toen ik depressief was, maar allerlei processen raakten verstoord. mijn eten had geen smaak meer (en dan bedoel ik niet dat het me niet meer smaakte, het smaakte gewoon helemaal niet), ik sliep 20 uur per dag, mijn spijsvertering was verstoord, mijn hersens gaven constant een hongersignaal af al zat ik bomvol, ik had geen libido, mijn spraak raakte zelfs verstoord, etc.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:44 schreef maisnon het volgende:
[..]
ik hoop niet dat je bij alles op deze manier redeneert, anders zul je een vrij ongelukkig leven hebben.. een leven minus een chemisch proces m.a.w.
nou, weet je wat het is, ignorance is bliss he... ik heb zelf natuur en gezondheid als profiel gevolgd toen ik nog op de middelbare school zat, 2 jaar terug, en al kan ik me natuurlijk geen echte bioloog noemen, ik heb al heel wat van deze processen voorbij zien komen."quote:op vrijdag 11 november 2005 00:56 schreef maeghan het volgende:
[..]
nee hoor, helemaal niet. het is m.i. juist een wijze les om te accepteren dat mensen eigenlijk gewoon kleine computertjes zijn, en eens op te houden met denken dat mensen meer zijn dan dieren, dat wij de wereld wel kunnen maken of zo. het leven is wat het is, en deels kun je leren daarmee om te gaan, maar dat is dan ook alles. hoe meer je je overal in verdiept, hoe meer je er ook achter komt wat er allemaal precies chemische processen zijn. zoenen romantisch, of gewoon kijken of je potentiele partner wel geschikt dna heeft? dat we niet altijd iets merken van die chemische processen is iets anders. alleen als iemand die nogal duidelijk heeft gemerkt hoeveel er allemaal afhangt van een bepaald stofje kan ik gewoon niet ontkennen dat het allemaal chemisch is. ik voelde me niet alleen slecht toen ik depressief was, maar allerlei processen raakten verstoord. mijn eten had geen smaak meer (en dan bedoel ik niet dat het me niet meer smaakte, het smaakte gewoon helemaal niet), ik sliep 20 uur per dag, mijn spijsvertering was verstoord, mijn hersens gaven constant een hongersignaal af al zat ik bomvol, ik had geen libido, mijn spraak raakte zelfs verstoord, etc.
jij vindt het misschien een vervelende gedachte dat het zo werkt, maar het is niet anders. alleen jij bent je daar nog nooit op die manier bewust van geworden, en ik (helaas) wel. ik kan daar prima mee leven hoor. ik zit er niet mee dat iemand mij leuk vindt omdat zijn lichaam besloten heeft dat ik leuk dna heb, en niet omdat ik 'de ware' zou zijn, bijvoorbeeld. al gaat het alleen om m'n dna, dan kan ik het er nog steeds leuk mee hebben![]()
het is gezond om ego en trots te hebben. juist door ego en trots krijg je zelfvertrouwen en sta je sterker in confrontaties met jezelf en of anderen.quote:op vrijdag 11 november 2005 03:44 schreef sterre1981 het volgende:
mijn probleem is dus eigenlijk dat mijn ego en mijn trots te groot zijn...
ik zal even heel eerlijk zijn. zodra ik geen bewegingsvrijheid meer heb qua lopen, hoeft het voor mij al niet meer. dan heb ik het niet over een gebroken beentje natuurlijk. maar bvb een ruggegraatbeschadiging, vanaf boven je navel. het (kas)plantjesidee.quote:op donderdag 10 november 2005 22:27 schreef gaja het volgende:
wanneer is het tijd om stop te zeggen. wanneer je het uiteindelijk niet meer ziet zitten en van kant maakt.
sommigen mensen begrijpen het echt niet wanneer je genoeg zegt ,en gaan ervan uit dat mensen gewoon door kunnen gaan met leven of proberen te leven, terwijl degene moe en geen doorzettings vermogen heeft in het leven.
sommigen mensen hebben gewoon pech in hun leven en sterven jong zoals mijn beste vriendin, uiteindelijk kon ze het niet meer aan en is ze ingeslapen. ze zou toch doodgaan dus waarom vechten?
sommigen mensen hebben al vanaf hun jeugd al zeldzame ziekte en vechten al de hele tijd om in leven te blijven, en worden uiteindelijk moe en willen niet meer doorgaan. dus waarom nog medicijnen in nemen? het wordt toch nooit beter, en zal altijd de ziekte houden?
er zijn soms dagen dat mensen bepaalde gebeurtenissen achter elkaar krijgen dat ze het niet meer zitten: zoals je vriend\in gaat erdoor met een ander en hoor je dat je kanker hebt en daarnaast een auto ongeluk krijgt.
er zijn verschillende redenen om van het leven genoeg te hebben. waarom gaan er mensen ervan uit voor diegene die het moeijlijk hebben dat ze weer in staat zijn om verder te gaan terwijl er zoveel dingen gebeurt zijn. waarom mogen ze het niet hun verdriet verwerken?
gelukkig zijn er mensen met wie het wel goed gaan. waarvan ik er een ben
vraag: wanneer denk je dat je zelf genoeg zegt tegen jezelf
ik weet het voor mezelf niet, maar ben benieuwd wat voor antwoorden gaan komen
mindsets kunnen worden herprogrammeerd. weliswaar alleen als je dat zélf wil, het gaat niet vanzelf en er is ook niemand die zegt dat het makkelijk is. maar het kán wel degelijk!quote:op donderdag 10 november 2005 23:53 schreef maeghan het volgende:
[..]
mindsets zijn geen keuzes, die zijn voorgeprogrammeerd en worden beinvloed door jarenlang ervaringen opdoen. ze zijn afhankelijk van o.a. de ontwikkeling van bepaalde delen van je hersenen, en dat is iets waar je zelf geen invloed op hebt.
ik ken jouw persoonlijke verhaal verder niet en jij niet dat van mij. maar je mag van me aannemen dat ik ook erg diep ben gegaan. net als vele anderen. tóch is het me gelukt om anders om te gaan met negatieve zaken. net als vele anderen. want dáár draait het imo om: hoe ga je met tegenslag om? hoe uit je je emoties? uit je ze überhaupt wel? (ik bedoel 'je' in zijn algemeenheid hoor). je kunt zelf met je gedrag/gedachten je negatieve spiraal ombuigen, en dat heeft invloed op je gevoelens/de chemische processen. maar dat is vaak een enorme klus. en die klus moet je zélf klaren. het gaat erom of je dat voor jezelf over hebt. ik heb het gedaan en ik kan met de hand op mijn hart zeggen: ik ben over het algemeen gelukkig, onafhankelijk van de omstandigheden waar ik in verkeer. dat gaat niet vanzelf, daar moet ik soms keihard voor knokken. maar hé, i'm worth it.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:56 schreef maeghan het volgende:
jij vindt het misschien een vervelende gedachte dat het zo werkt, maar het is niet anders. alleen jij bent je daar nog nooit op die manier bewust van geworden, en ik (helaas) wel. ik kan daar prima mee leven hoor.
pfff, meid. weet je waar ík misselijk van word (nofi)? van jouw negatieve insteek. wat een doemscenario's omschrijf je zeg. natuurlijk zijn dergelijke omstandigheden zwaar, zeer zwaar waarschijnlijk. maar dan nóg is het wel degelijk een keuze hoe je met die omstandigheden omgaat. ik ben het dan ook volkomen eens met xennia (what's new...) en met salvador (thát's new...quote:op vrijdag 11 november 2005 00:22 schreef maeghan het volgende:
xennia en salvador, ik ga verder niet door met deze discussie, want ik word er echt misselijk van.
hetgeen je meemaakt is idd niet altijd een keuze. maar zoals ik hierboven al zei, je maakt wél zelf de keuze hoe je met dergelijke omstandigheden omgaat.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:18 schreef #ANONIEM het volgende:
het is geen keuze of je vrolijke dingen meemaakt of niet en ook niet of je voldoening vind in de dingen die je meemaakt.
hoe totaal onromantisch en plastischquote:op vrijdag 11 november 2005 00:56 schreef maeghan het volgende:
[..]
nee hoor, helemaal niet. het is m.i. juist een wijze les om te accepteren dat mensen eigenlijk gewoon kleine computertjes zijn, en eens op te houden met denken dat mensen meer zijn dan dieren, dat wij de wereld wel kunnen maken of zo. het leven is wat het is, en deels kun je leren daarmee om te gaan, maar dat is dan ook alles. hoe meer je je overal in verdiept, hoe meer je er ook achter komt wat er allemaal precies chemische processen zijn. zoenen romantisch, of gewoon kijken of je potentiele partner wel geschikt dna heeft? dat we niet altijd iets merken van die chemische processen is iets anders. alleen als iemand die nogal duidelijk heeft gemerkt hoeveel er allemaal afhangt van een bepaald stofje kan ik gewoon niet ontkennen dat het allemaal chemisch is. ik voelde me niet alleen slecht toen ik depressief was, maar allerlei processen raakten verstoord. mijn eten had geen smaak meer (en dan bedoel ik niet dat het me niet meer smaakte, het smaakte gewoon helemaal niet), ik sliep 20 uur per dag, mijn spijsvertering was verstoord, mijn hersens gaven constant een hongersignaal af al zat ik bomvol, ik had geen libido, mijn spraak raakte zelfs verstoord, etc.
jij vindt het misschien een vervelende gedachte dat het zo werkt, maar het is niet anders. alleen jij bent je daar nog nooit op die manier bewust van geworden, en ik (helaas) wel. ik kan daar prima mee leven hoor. ik zit er niet mee dat iemand mij leuk vindt omdat zijn lichaam besloten heeft dat ik leuk dna heb, en niet omdat ik 'de ware' zou zijn, bijvoorbeeld. al gaat het alleen om m'n dna, dan kan ik het er nog steeds leuk mee hebben![]()
jij lult echt zo vaak onzin...quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
snap niet dat je t met salvador eens bent... geluk is een keuze, problemen zijn uitdagingen... maar wat nou als je niet meer in staat bent dat geluk te verwezenlijken...quote:op donderdag 10 november 2005 23:54 schreef xennia het volgende:
[..]
dan zul je moeten leren om andere dingen te vinden die je leuk vindt om te doen.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:35 schreef joeyt het volgende:
[..]
jij lult echt zo vaak onzin...
bedenk ff de dingen die jou gelukkig maken en dan een een ongeluk waardoor je die dingen nooit meer zou kunnen doen...
het wordt overrated omdat het geen constante factor is? beetje vreemde verwoording...quote:op vrijdag 11 november 2005 19:46 schreef nanking het volgende:
[..]
geluk wordt trouwens vaak overrated...het is geen constante factor in je leven.
met overrated bedoelde ik meer het woordje 'geluk'. want wat verstaat iemand er eigenlijk onder?quote:op vrijdag 11 november 2005 19:50 schreef joeyt het volgende:
[..]
het wordt overrated omdat het geen constante factor is? beetje vreemde verwoording...
het is juist veel waard omdat het geen constante factor is...
en idd je zegt t te simplistisch... ik ben bv heel actief, kan niet stilzitten, kan niet zonder sport... ik zou denk ik niet meer gelukkig kunnen zijn als ik verlamd was. maar misschien zie ik t wel verkeerd... ik hoop t, maar denk van niet...
echt geluk kom ik maar sporadisch tegen, dus een constante factor kun je niet van spreken. wel kun je er zelf voor zorgen dat je leven interessant en boeiend is. dat elke dag iets nieuws brengt.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:58 schreef nanking het volgende:
[..]
met overrated bedoelde ik meer het woordje 'geluk'. want wat verstaat iemand er eigenlijk onder?
veel mensen denken n.l. dat je altijd op elk moment gelukkig kan zijn. dat kan dus niet.
of je het fout zie weet ik niet ik ken je nl niet persoonlijk. maar ik geloof wel dat je andere dingen zal vinden waar je voldoening in zult vinden.
de vraag is dan ook hoe ben je verlamd? (alleen je onderlichaam...helemaal etc.).
ik denk persoonlijk dat ik er zelfs nog zou willen zijn als ik helemaal verlamd zou zijn.
zolang ik kan denken mag het van mij nog.
je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er al op jonge leeftijd bij te lopen als een verbitterde, verzuurde 70-erquote:op vrijdag 11 november 2005 00:22 schreef maeghan het volgende:
xennia en salvador, ik ga verder niet door met deze discussie, want ik word er echt misselijk van. ik raad jullie echter wel aan om dit topic uit te printen en te bewaren tot je een jaar of 70 ben. doe 'm in een envelop, verzegel 'm en leg 'm op zolder, en maak 'm open op je 70e verjaardag. en dan moet je maar eens komen zeggen of je er nog steeds zo over denkt.
dan is dat een test voor je kracht, je doorzettingsvermogen, voor je vermogen je aan te passen aan nieuwe situaties, voor je vermogen creatief om te gaan met het leven, je vermogen nieuwe doelen te formuleren waar je vreugde uit kunt halen.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:39 schreef joeyt het volgende:
[..]
snap niet dat je t met salvador eens bent... geluk is een keuze, problemen zijn uitdagingen... maar wat nou als je niet meer in staat bent dat geluk te verwezenlijken...
dan kan je altijd nog je prioriteiten veranderen.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:35 schreef joeyt het volgende:
[..]
jij lult echt zo vaak onzin...
bedenk ff de dingen die jou gelukkig maken en dan een een ongeluk waardoor je die dingen nooit meer zou kunnen doen...
wellicht lijkt dit in tegenspraak met mijn vorige post, maar toch ben ik het met je eens.quote:op vrijdag 11 november 2005 23:40 schreef thaleia het volgende:
...maar wie ben ik om te oordelen dat ze dus wat harder haar best had moeten doen om de dingen anders te gaan leren bekijken?
die woorden van jou heb ik me van de week ook ten harte genomenquote:op zaterdag 12 november 2005 00:28 schreef moonah het volgende:
en dan kan de dood een zeer rustgevende optie zijn.
hoe weet je dat zo zeker?quote:op zaterdag 12 november 2005 00:28 schreef moonah het volgende:
[..]
wellicht lijkt dit in tegenspraak met mijn vorige post, maar toch ben ik het met je eens.
soms is de veerkracht op, is er geen energie meer om nog langer door te gaan met 'knokken'.
en dan kan de dood een zeer rustgevende optie zijn.
wat? of de dood een rustgevende optie is?quote:
hoe weet je dat dan?quote:op zaterdag 12 november 2005 00:37 schreef moonah het volgende:
of de dood een rustgevende optie is?
ik weet alleen dat het zo kan voelen.
ik weet toch hoe het kan voelen...quote:
dat zou zo maar kunnen.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:43 schreef moonah het volgende:
[..]
ik weet toch hoe het kan voelen...
snap ik jou niet of snap jij mij niet?
ik dacht al dat je het op die fiets bedoelde.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:45 schreef oblivion het volgende:
[..]
dat zou zo maar kunnen.![]()
ik ben er namelijk van overtuigd dat men na zelfdoding geen rust krijgt.
heb dan ook niks met zelfdoding.
jij zegt dat ze rust krijgen. toch?
dit zeg ik dus níet...quote:op zaterdag 12 november 2005 00:45 schreef oblivion het volgende:
dit is het trouwens wel. geluk is geen constant gevoel. een gelukkig gevoel kan je zo nu en dan overvallen omdat je dat toelaat cq ergens nog oog voor hebt. dat is een keuze.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:54 schreef kenz het volgende:
echt gelukkig ben ik wellicht twee keer per maand. 'gelukkig' misschien eens per week. voor de rest is het leven een hoop gedoe en veel werk om er nog iets van te maken.
deels ja. als je mindsets volledig kon herprogrammeren zou het echt een zeer populaire activiteit zijn hoor, daar ben ik van overtuigd.quote:op vrijdag 11 november 2005 18:23 schreef moonah het volgende:
mindsets kunnen worden herprogrammeerd. weliswaar alleen als je dat zélf wil, het gaat niet vanzelf en er is ook niemand die zegt dat het makkelijk is. maar het kán wel degelijk!
natuurlijk kun je jezelf dingen aanleren die invloed hebben op chemische processen. maar niet meer dan dat, invloed. het betekent niet dat je alles maar even kunt veranderen.quote:je kunt zelf met je gedrag/gedachten je negatieve spiraal ombuigen, en dat heeft invloed op je gevoelens/de chemische processen.
mjah, ben ik nog wel met je eens.quote:disclaimer: ik denk dat het bij puur klinische depressies niet opgaat. maar de meeste depressies ontstaan, kort door de bocht, door niet of op een niet adequate manier uiten van emoties.
dat geloof ik echt niet. zoals gezegd, de menselijke geest is niet oneindig rekbaar. je kunt je best doen om ergens anders tegenaan te kijken, maar niet iedereen kan dat even goed als anderen, dat is deels toch echt aangeboren/aangeleerd. dat jij daar beter in bent dan sommige anderen is heel fijn voor jou (en xennia en salvador), maar doe dan niet alsof iedereen precies hetzelfde is en kan als jij of wie dan ook.quote:pfff, meid. weet je waar ík misselijk van word (nofi)? van jouw negatieve insteek. wat een doemscenario's omschrijf je zeg. natuurlijk zijn dergelijke omstandigheden zwaar, zeer zwaar waarschijnlijk. maar dan nóg is het wel degelijk een keuze hoe je met die omstandigheden omgaat. ik ben het dan ook volkomen eens met xennia (what's new...) en met salvador (thát's new...).
wat ik me nou altijd afvraag he, als het recept van geluk bekend is en iedereen gelukkig wil worden, waarom niet iedereen het dan doet. je zou toch op z'n minst gaan vermoeden dat het een tikkeltje ingewikkelder ligt.quote:hetgeen je meemaakt is idd niet altijd een keuze. maar zoals ik hierboven al zei, je maakt wél zelf de keuze hoe je met dergelijke omstandigheden omgaat.
en daarin schuilt het recept naar geluk...
dus?quote:
je kunt er ook voor kiezen om je ogen dicht te houden en als een naieve hippie door het leven te gaan.quote:op vrijdag 11 november 2005 21:03 schreef xennia het volgende:
[..]
je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er al op jonge leeftijd bij te lopen als een verbitterde, verzuurde 70-er
waarom moet dat? volgens mij mag iedereen zelf bepalen wat ie doet om gelukkig te worden. als iemand denkt gelukkiger te worden als ie er een eind aan maakt dan lijkt me dat ook een keuze. je kan zeggen dat zelfmoord slap is, en dat je kunt vechten, maar waarom zou je vechten als je je ongeluk ook in een simpele stap kunt beeindigen? laten we wel wezen, als je dood bent, ben je ook niet meer ongelukkig.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:46 schreef nanking het volgende:
[..]
dan zul je moeten leren om andere dingen te vinden die je leuk vindt om te doen.
het is een beetje simplistisch gezegd maar wel o zo waar.
ik vond het heel goed hoe moonah het verwoorde, zo denk ik er ook over.
geluk wordt trouwens vaak overrated...het is geen constante factor in je leven.
ik denk dat je bij vroegtijdig afbreken van je leven, zonder dat je klaar was met leven inderdaad ook niet de rust ingaat meteen. je sterft dan als het ware al onrustig, dan is de reis al niet goed, misschien ben je dan helemaal gebroken en ga je gebroken de dood in en moet je dan als doodde jezelf terug proberen te vinden aan die andere kant.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:45 schreef oblivion het volgende:
[..]
aangeleerd ja! ik heb mjizelf moeten aanleren hoe ik gelukkig kan zijn. en ik weet niet of ik daar zoveel beter in zou zijn dan anderen. het is mij heus niet cadeau gedaan hoor... ik heb ook diverse malen op het punt gestaan dat ik dacht dat ik écht niet meer kon. toch heb ik ervoor gekozen door te zetten.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:58 schreef maeghan het volgende:
dat geloof ik echt niet. zoals gezegd, de menselijke geest is niet oneindig rekbaar. je kunt je best doen om ergens anders tegenaan te kijken, maar niet iedereen kan dat even goed als anderen, dat is deels toch echt aangeboren/aangeleerd. dat jij daar beter in bent dan sommige anderen is heel fijn voor jou
uit deze quote maak ik op dat jíj ervoor hebt gekozen om niet door te zetten... toch? je neemt genoegen met hetgeen je hebt bereikt.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:11 schreef maeghan het volgende:
ik heb best wel veel bereikt op eigen kracht en had dat met behulp van psychotherapie misschien nog wel wat verder gekund, maar op een gegeven moment houdt het op.
idem hier. medicatie kan een goede steun in de rug zijn om mindsets te herprogrammeren en beetje bij beetje anders in het leven te gaan staan.quote:had paroxetine niet bestaan, dan had ik er waarschijnlijk een eind aan gemaakt, want op een gegeven moment heb je geestelijk en lichamelijk (!!!) geen energie meer.
ik weet niet of het nou zo ingewikkeld is. ik weet wél dat de weg ernaar toe soms lastig te vinden is en 'bezaaid met bloed, zweet en tranen'.quote:wat ik me nou altijd afvraag he, als het recept van geluk bekend is en iedereen gelukkig wil worden, waarom niet iedereen het dan doet. je zou toch op z'n minst gaan vermoeden dat het een tikkeltje ingewikkelder ligt.
sommige mensen zijn ook bang voor het leven. als je ervoor kiest jezelf eens goed onder de loep te nemen, zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hoe het met je gaat ipv alles af te schuiven op anderen en omstandigheden, zou ik dat niet willen afdoen als 'jezelf wijs maken dat het grote geluk heus wel eens komt'. je kunt er zelf actief aan werken om zo gelukkig mogelijk te worden.quote:sommige mensen zijn bang voor de dood en kiezen ervoor alles te doen om maar gelukkig te worden of zichzelf wijs te maken dat het grote geluk heus ooit wel komt, en als dat niet zo is, dat dat dan hun eigen keuze is of hun gebrek aan wilskracht om hun gedachten/chemische processen te beinvloeden. andere mensen accepteren gewoon dat de wereld is wat het is.
de mens is niet statisch, maar dynamisch. de mens heeft het vermogen te reflecteren, in te grijpen, na te denken. en da's mooi meegenomen want dan kun je de primaire 'levenstaak' overstijgen en als bonus ook nog eens gelukkig proberen te worden.quote:mijn visie is: de wereld is niet maakbaar, en de mens zit in elkaar zoals ie is. de mens is niet gemaakt om gelukkig te worden, maar bestaat zoals alle dieren om zich voort te planten en te evolueren.
en hier ben ik het met je eens, al vind ik die rawiequote:leer accepteren dat ultiem geluk niet bestaat, dat er altijd wel iets is om ongelukkig over te zijn, en dat, om het met rawie te zeggen, het leven een intens lamlendige vertoning is. als je dat kunt accepteren en nog wilt leven, dan ben je volgens mij gelukkiger dan wanneer je het geluk maar blijft nastreven door de wereld te proberen te veranderen.
obli, ik weet natuurlijk niet of er rust is na de dood. ik ben op dat vlak oriënterende, lerende, zoekende. vroeger was ik ervan overtuigd dat er na de dood niets is. vanuit die visie is zelfdoding absoluut een rustgevend idee. tegenwoordig ben ik daar niet meer zo van overtuigd. wellicht ís het zo dat je ziel een les te leren heeft die je niet kunt ontvluchten. maar dan nóg kan ik me voorstellen dat je er in een evt nieuw leven met meer frisse moed aan kunt beginnen/mee verder gaan. soms is iemand er niet aan toe om die les in dit leven te voltooien.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:45 schreef oblivion het volgende:
ik vind dat je een aardige beschrijving geeft. alleen die 'kamer hoger' ga ik niet zo in mee.quote:op zaterdag 12 november 2005 08:33 schreef dromenvanger het volgende:
ik roep maar wat. ik probeer de situatie zo goed mogelijk in te beelden die ik voor ogen heb
waarom ik vind dat,dat moet is omdat ik vind dat je geen andere keus hebt.quote:waarom moet dat? volgens mij mag iedereen zelf bepalen wat ie doet om gelukkig te worden. als iemand denkt gelukkiger te worden als ie er een eind aan maakt dan lijkt me dat ook een keuze. je kan zeggen dat zelfmoord slap is, en dat je kunt vechten, maar waarom zou je vechten als je je ongeluk ook in een simpele stap kunt beeindigen? laten we wel wezen, als je dood bent, ben je ook niet meer ongelukkig.
daaruit maak ik toch op dat je vind dat het een bepaling/ een keuze is?quote:volgens mij mag iedereen zelf bepalen wat ie doet om gelukkig te worden.
quote:op zaterdag 12 november 2005 12:27 schreef nanking het volgende:
daaruit maak ik toch op dat je vind dat het een bepaling/ een keuze is?
ik vind trouwens wel dat het een keus is gelukkig zijn.quote:
ik snap je hoor.quote:op zaterdag 12 november 2005 12:44 schreef nanking het volgende:
[..]
ik vind trouwens wel dat het een keus is gelukkig zijn.
mijn vraag was meer aan maeghan(?). omdat ze eerder beweerde dat het niet zo is.
okay...quote:op zaterdag 12 november 2005 11:17 schreef moonah het volgende:
[..]
obli, ik weet natuurlijk niet of er rust is na de dood. ik ben op dat vlak oriënterende, lerende, zoekende. vroeger was ik ervan overtuigd dat er na de dood niets is. vanuit die visie is zelfdoding absoluut een rustgevend idee. tegenwoordig ben ik daar niet meer zo van overtuigd. wellicht ís het zo dat je ziel een les te leren heeft die je niet kunt ontvluchten. maar dan nóg kan ik me voorstellen dat je er in een evt nieuw leven met meer frisse moed aan kunt beginnen/mee verder gaan. soms is iemand er niet aan toe om die les in dit leven te voltooien.
ben benieuwd naar jouw visie.
dus vannacht was het geen desinteresse, maar vermoeidheid hoor.
yep, maar ik vind het hier niet geheel offtopic.quote:op zaterdag 12 november 2005 12:46 schreef oblivion het volgende:
dit hoort volgens mij meer in truth....![]()
ik ben ook niet zweverig hoor. maar visies zoals we die nu bespreken worden door de nuchteren onder ons vaak wel zo beschouwd. maar ach, boeien! als het werkelijk zo is als wij bespreken dan komt men zichzelf vanzelf tegen. is het niet zo, dan heeft ook niemand er last van.quote:verder ben ik absoluut niet zweverig, we leven hier en wel nu...![]()
het nadeel van veel mensen die naar een medium gaan voor antwoorden verwachten alleen het antwoord hij/zij heeft rust gevonden. helaas werkt het niet zo. sommige mensen doen er heel wat levens over om rust te vinden.quote:op zaterdag 12 november 2005 12:46 schreef oblivion het volgende:
[..]
okay...![]()
ik heb zelf altijd het idee gehad dat je dus inderdaad wat te leren hebt, en dat je het uit te zitten hebt.
mijn partner zijn vorige vriendin is ook het trappengat ingesprongen.
hij wilde zoals zoveel mensen weten het hoe en waarom...
is dus naar een medium gegaan, en het antwoord op dat ze rust had gekregen was negatief.
het was niet wat ze er van verwachtte...
nu zeg ik niet dat die ene medium de wijsheid in pacht heeft, maar ik heb het zovaak gehoord...
en zelf gevoeld...te vaak.
nu ben ik er ook van overtuigd (en nee ik heb de wijsheid ook niet in pacht...) dat we bijna allemaal zelfdoders zijn geweest en moordenaars in andere levens, een cyclus die ronddraait tot je "verlicht" genoeg bent en je het aardse voor het eeuwige mag ruilen.
dus ik deel je laatste visie wel.
dit hoort volgens mij meer in truth....![]()
verder ben ik absoluut niet zweverig, we leven hier en wel nu...![]()
uiteindelijk krijg je als ziel rust.quote:op zaterdag 12 november 2005 12:53 schreef nanking het volgende:
[..]
het nadeel van veel mensen die naar een medium gaan voor antwoorden verwachten alleen het antwoord hij/zij heeft rust gevonden. helaas werkt het niet zo. sommige mensen doen er heel wat levens over om rust te vinden.
al is zelfdoding voor mijn geen optie ik denk wel dat sommige mensen er rust in kunnen vinden.
de vader van mijn moeder heeft zichzelf opgehangen en ik weet (vraag niet hoe) dat hij nu rust heeft.
ik vind het alleen jammer dat mensen zo snel er aan denken om zichzelf van kant te maken.
ik denk dat het voor veel mensen (lees: niet iedereen) maar een makkelijke uitvlucht is.
het is vaak zoveel makkelijker allemaal als dat mensen denken. alleen zie je dat zelf niet altijd.
lees het verhaal nog eens...quote:op zaterdag 12 november 2005 12:53 schreef nanking het volgende:
[..]
het nadeel van veel mensen die naar een medium gaan voor antwoorden verwachten alleen het antwoord hij/zij heeft rust gevonden. helaas werkt het niet zo.
vraag ik me af of jij wel eens echte passie of verddiet hebt gevoeld.quote:
wat een geluk hequote:op donderdag 10 november 2005 23:51 schreef maeghan het volgende:
je kiest niet om op een bepaalde manier te denken. iemand met anorexia kiest er niet voor om te denken dat ie dik is, iemand met bdd kiest er niet voor om te denken dat z'n neus buitenproportioneel groot is, iemand met schizofrenie kiest er niet voor om te denken dat de hele wereld tegen hem/haar is en marsmannetjes hem/haar morgen gaan proberen te ontvoeren, etc.
als geluk een keuze was, zou er echt niemand ongelukkig zijn.
misschien dat iedereen in theorie gelukkig zou kunnen worden, maar laten we wel wezen, een blinde lesbische dwergnegerin in een rolstoel in een achtergebleven bergdorpje in een islamitisch land met oranje haar en een misvormde neus heeft iets meer moeite om gelukkig te worden dan een rijke blanke man in de westerse wereld die toevallig drie miljoen op de bank heeft staan en drie mister universe titels in z'n zak heeft.
zonder verdriet geen passiequote:op zaterdag 12 november 2005 19:14 schreef mukie het volgende:
[..]
vraag ik me af of jij wel eens echte passie of verddiet hebt gevoeld.
of je weet wat dit is en weet hoe het voelt.
het is maar net hoe je het bekijkt hoor. gelukkig zijn is zeker een keuze, maar niet iedereen hoeft die keuze te maken, omdat het simpelweg niet van toepassing is. die mensen hebben mazzel gehad met de door jouw genoemde punten (waar je wel heel betrekkelijke waardes aan gehangen hebtquote:op zaterdag 12 november 2005 19:39 schreef paltos het volgende:
geluk hangt 50% af van je genetisch materiaal.
geluk hangt 40% af van je instelling.
geluk hangt 10% af van je omgeving.
bron? weet niet.
nou, ik heb het gewoon ergens gelezen hoor. zelf niet uitgevonden.quote:op zaterdag 12 november 2005 19:46 schreef draztic het volgende:
[..]
het is maar net hoe je het bekijkt hoor. gelukkig zijn is zeker een keuze, maar niet iedereen hoeft die keuze te maken, omdat het simpelweg niet van toepassing is. die mensen hebben mazzel gehad met de door jouw genoemde punten (waar je wel heel betrekkelijke waardes aan gehangen hebt).
de mensen die daar minder mazzel mee hebben gehad, zouden dat intern op kunnen lossen.
ying en yangquote:op zaterdag 12 november 2005 19:36 schreef dromenvanger het volgende:
[..]
zonder verdriet geen passie
sommige mensen hebben altijd geleefd in het grijze gebied. die hebben nooit in het zwarte en witte ingezeten. die kunnen het verschil tussen geluk en ongeluk ook niet vergelijken met elkaar, ze kunnen het verschil niet voelen.
ik wil niet zeggen dat je half dood moet zijn geweest om geluk te kunnen ervaren. je moet denk ik wel in enige mate weten hoe het kan zijn om zwaar ellendig te voelen. anders kun je het verschil niet opmerken ook.
het gaat om het contrast denk ik. zwart en wit vooral.
toch denk ik dat ieder mens het contrast kan weten tussen zwart en wit op zekere hoogte. als je het onderscheidt weet aan te brengen tusesn geluk en ongeluk dan is het makkelijker.
ja geloof ik wel. maar dan vraag ik me af hoe ze verklaren dat er ook mensen zijn die heel beroerd ter wereld zijn gekomen, toch heel gelukkig zijn. terwijl er ergens anders een meisje uit een stinkend rijke familie met ouders die haar goed behandelen, wanhopig in haar armen zit te snijden.quote:op zaterdag 12 november 2005 19:48 schreef paltos het volgende:
[..]
nou, ik heb het gewoon ergens gelezen hoor. zelf niet uitgevonden.![]()
hiermee ben ik het wel eens meaghan. ultiem geluk is te groot en te ondefineerbaar. waar het om gaat is dat je vreugde uit dingen kunt halen, bevrediging en voldoening. waar het om gaat is die dingen te kunnen blijven zien, ook al lijkt alles tegen te zitten.quote:leer accepteren dat ultiem geluk niet bestaat, dat er altijd wel iets is om ongelukkig over te zijn
quote:op zondag 13 november 2005 01:14 schreef xennia het volgende:
...
oriah mountain dreamer, indiaanse oudste
doe jij dat nou wel eens?quote:op zondag 13 november 2005 02:00 schreef sweetgirly het volgende:
als je altijd praat (extravert), luister dan eens naar de stilte van de wind of naar het geluid in jezelf.
wow prachtigquote:op zondag 13 november 2005 01:14 schreef xennia het volgende:
[..]
hiermee ben ik het wel eens meaghan. ultiem geluk is te groot en te ondefineerbaar. waar het om gaat is dat je vreugde uit dingen kunt halen, bevrediging en voldoening. waar het om gaat is die dingen te kunnen blijven zien, ook al lijkt alles tegen te zitten.
ik heb dit al eens eerder geplaatst, maar doe het nog eens omdat het zo waar is en hier goed op zijn plaats:
ik hoef niet te weten hoe jij in je levensonderhoud voorziet
wat ik graag wil weten is waar jij voor gaat en of jij het aandurft
oog in oog te staan met de verlangens van je hart.
het interesseert me niet hoe oud je bent, maar wel of je het aandurft voor gek te staan
omwille van de liefde, omwille van je dromen, omwille van het avontuur dat leven heet.
het maakt me niet uit welke planeten jouw horoscoop beinvloeden
waar het mij om gaat is of je ooit tot in de kern van je eigen verdriet bent doorgedrongen
en of de verraderlijkheden en beproevingen van het leven je juist ontvankelijk hebben gemaakt
of dat deze je hebben doen terugdeinzen en afsluiten uit angst voor nog meer pijn
wat ik wil weten is of jij je pijn, die van mij of die van jezelf, kunt laten zijn
zonder een vinger te verroeren, zonder het te verbergen, te laten verdwijnen of vast te houden.
ik wil weten of je vreugde kunt zijn, de mijne of de jouwe
of je durft te dansen vanuit je oerkracht, in totale extase
van top tot teen, zonder je in te houden door op je hoede te zijn
realistisch of rationeel te zijn, zonder je te laten afremmen
door herinnering aan beperking vanuit je menselijke bestaan.
het kan me niet schelen of je verhaal waar is of niet
wat ik zou willen weten is of je anderen durft af te wijzen om trouw te zijn aan jezelf
of jij het aankunt om voor verrader te worden uitgemaakt
om verschoond te blijven van verraad vanuit je ziel
geef me een bewijs van je trouw opdat ik zal weten dat je vertrouwen waard bent.
ben jij in staat schoonheid te zien, ook al is niet iedere dag even mooi
en is het leven zelf voor jou de bron waaruit je levenskracht kunt putten
kun jij leven met fouten, zwakheden en kwetsbaarheid, die van jou en mij
en toch aan de rand van een meer staan en luidkeels tegen het zilver van de maan roepen: yes
ik hoef niet te weten waar je woont, of hoeveel geld je hebt
wat ik graag wil weten is of jij het kunt opbrengen
om na een nacht vol wanhoop, tot in het diepst van je ziel gekwetst
op te staan, en datgene te doen wat gedaan moet worden voor je kinderen
ik hoef niet te weten wie je bent of hoe je hier gekomen bent
wat ik wil weten is of jij zonder terughoudendheid bereid bent met mij door het vuur te gaan.
het gaat niet om waar, wat en met wie je hebt gestudeerd
voor mij is het van groot belang, van jou te horen welke innerlijke kracht
jouw steun en toeverlaat is als al het andere om je heen is weggevallen
of jij alleen kunt zijn met jezelf en of jij het werkelijk goed hebt bij jezelf
wanneer het stil wordt, in eenzaamheid
yep, toevallig een oude username van mij, toen ik nog in het duistere zat voor het grootste gedeeltequote:
wow, inderdaad erg mooi xennia...quote:op zondag 13 november 2005 01:14 schreef xennia het volgende:
[..]
of hoe hard is de koppigheid van de mens om zelf niet de muur af te kunnen/willen breken.quote:op zondag 13 november 2005 16:36 schreef dromenvanger het volgende:
hoe hard, dus ook, hoe hard is die muur die je tegenhoudt tot zelfmoord. is de muur weg dan is het einde daar. dan is er niets meer dat je kan weerhouden van die stap zetten tot.
ik weet niet.quote:op zondag 13 november 2005 16:57 schreef dromenvanger het volgende:
die muur bedoel ik mee bij echte zwarte problemen. dan moet er ergens een muur zijn en eelt op je ziel die je tegenhoudt. de muur die totale wanhoop tegenhoudt. dat laatste handvat ook. dat laatste been op de grond.
juist afbreken, om nieuw te kunnen beginnen dus.quote:de muur bij het goed voelen is overbodig, dat weerhoudt denk ik zelfs aan een gelukkig en kalm gevoel. de muur bij goed voelen is overbodig en houdt denk ik echte rust tegen.
yep oaquote:rustdaar heb ik dus ook wat mee. rust in je stemming. alles rustig benaderen op elk moment dan ook. dus rust tijdens wanhopige periodes ook. misschien moet die muur dan inderdaad weg op dat moment, om de rust te herontdekken.
hm hm, iedereen zijn manier.quote:rustig de situatie tegemoet treden ook. al zit je diep in de schulden of wat dan ook. laten bezinken van alles. tot jezelf komen.
dat is toch je eigen handleiding toepassen in je leven? intuitie gebruiken ook? aanvoelen hoe het hoort?
dat je uberhaupt in de schulden belandt bent maakt niet uit, het gaat om het oplossen van het probleem. in de schulden belanden is een willekeurig voorbeeld, een echtscheiding ook. of een gevoel zonder reden of slechte baan. wat dan ook. het gaat erom dat je leert omgaan met de situatie. en ik denk dat je na verloop van tijd met iedere situatie kunt omgaan. al moet je de situatie ff laten links liggen om weer tot rust te komen en daarna het boeltje oppakken. tijd voor jezelf nemen ook. tot adem komen
jij gaat er vanuit dat de mens dynamisch is en blijft, terwijl dat niet zo is. natuurlijk kun je mensen vanalles aanleren, maar het is een feit dat dat op latere leeftijd niet altijd meer gaat. zoals de xhosa klanken hebben die je niet meer kunt aanleren op latere leeftijd omdat je strottehoofd zich anders ontwikkeld wanneer je opgroeit met die klank, zo werkt het geestelijk ook. om maar bij de talen te blijven, omdat ik daar het meest bekend mee ben: als je als kind opgroeit met twee talen, dan zul je de klanken en nuances van die talen goed kunnen leren. als je op latere leeftijd een taal moet leren, zul je bepaalde dingen hoogstwaarschijnlijk nooit leren. een brit die nooit nederlands heeft geleerd, kan het verschil tussen 'koud' en 'kuit' niet horen, omdat hij de 'ui' niet kent, en deze als 'ou' hoort. sommige mensen kunnen dit nog leren, maar niet iedereen is even flexibel, en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt. ik neem aan dat jij ook weet dat kinderen een taal makkelijker oppikken dan een bejaarde, dit omdat de hersens anders werken en nog makkelijker hersenverbindingen gevormd kunnen worden. je kunt roepen wat je wilt dat mensen alles op ieder punt van hun leven nog kunnen veranderen, maar het bewijs voor het tegendeel is overweldigend.quote:op zaterdag 12 november 2005 11:11 schreef moonah het volgende:
aangeleerd ja! ik heb mjizelf moeten aanleren hoe ik gelukkig kan zijn. en ik weet niet of ik daar zoveel beter in zou zijn dan anderen. het is mij heus niet cadeau gedaan hoor... ik heb ook diverse malen op het punt gestaan dat ik dacht dat ik écht niet meer kon. toch heb ik ervoor gekozen door te zetten.
en dit bedoel ik niet om mezelf op de borst te kloppen.
ik drukte me wat ongelukkig uit, maar nee, ik vind nog steeds niet dat het altijd een keuze is. in zekere zin is het natuurlijk een keuze om wel of niet zelfmoord te plegen, in die zin dat je op een bepaald moment een besluit neemt om het te doen en hoe je het gaat doen. aan de andere kant hoeft diegene het zo niet te ervaren. ik ervaar het niet als bewuste keuze dat ik geen zelfmoord gepleegd heb. ik heb nooit de voor- en nadelen tegenover elkaar gezet en gedacht 'goh, nou, toch maar niet hoor, want dat leven biedt toch wel voordelen'. technisch gezien heb je altijd een keuze. als je beroofd wordt kun je er ook voor 'kiezen' om je geld niet te geven en neergestoken te worden, maar de meeste mensen zullen het afgeven van het geld niet echt als 'keuze' beschouwen.quote:op zaterdag 12 november 2005 12:27 schreef nanking het volgende:
daaruit maak ik toch op dat je vind dat het een bepaling/ een keuze is?
hoeft niet, je pakt het bij de kern. gaat op in het moment, laat los etc.quote:op zondag 13 november 2005 17:12 schreef dromenvanger het volgende:
denk dat je wanneer je je overgeeft dat dan de problemen als water stromen.
het kan, denk ik, zorgen voor sneeuwbaleffecten.quote:dus overgave bij echte negatieve stroming kan leiden tot een waterval?
dat is de moeilijkheid als jouw gevoel jou de baas is.quote:ik heb altijd mezelf overeind moeten houden in mijn persoonlijke situatie. ik heb me niet kunnen overgeven aan het gevoel omdat dan het gevoel de macht kreeg in mijn zware tijd. dus in mijn geval moest ik koppig blijven.
hehe, ja dat is het mooie ervan..hoe noemen ze dat nou.. naja.quote:liet ik het negatieve varen dan bleven er negatieve zaken bijkomen.
iedereen zijn/haar manier, dat zeker.quote:ik moest het negatieve tegengaan met wilskracht en inzicht. dus die muur was in mijn geval dus echt nodig.
ik snap precies wat je bedoelt.quote:het probleem was in mijn geval een uitdaging inderdaad achteraf bekeken dus, op het moment zelf was het iedere dag een hel. ik mis soms zelfs die strijd die ik moest voeren maar ben blij dat ik nu wel rust heb gevonden.
overeind blijven en in leven willen blijven heeft ook te maken met respect voor je zelf en eer een beetje denk ik. pleeg je zelfmoord dan geef je de moed op, geef je de moed op dan heb je verloren hier op deze wereld. benader je het leven als strijd en jungle dan is verliezen een taboe.
ik bedoel dus ook. zie je je problemen als vijand inplaats van bedreiging ook. je problemen als vijand zien wil zeggen dat je die problemen wilt verslaan. het probleem gewoon als probleem zien zorgt niet voor zo'n grote weerstand. dan is het alleen maar een probleem en als het alleen een probleem is dan is het gevoel niet aanwezig dat het probleem verslagen kan worden.
je hebt het nu over het horen van klanken, dit betekent echter niet dat mensen de hele taal niet meer kunnen leren. dit gaat denk ik ook op bij bijvoorbeeld therapie voor bejaarden. er worden op therapie handvaten aangereikt om te kunnen veranderen, bijvoorbeeld door denkschema's onder de loep te nemen. het vergt erg veel tijd en oefening om denkpatronen te veranderen, maar dat geldt voor iedereen. misschien is het voor ouderen moeilijker dan voor jongere mensen, maar het is zeker niet onmogelijk.quote:op zondag 13 november 2005 17:20 schreef maeghan het volgende:je kunt roepen wat je wilt dat mensen alles op ieder punt van hun leven nog kunnen veranderen, maar het bewijs voor het tegendeel is overweldigend.
dat liefde, verdriet, geluk en wat dan ook veroorzaakt worden door chemische processen betekent niet dat je ze niet kan voelen, alleen dat je weet wat er gebeurt. nou ja, voor zover de wetenschap daar achter is dan.quote:op zaterdag 12 november 2005 19:14 schreef mukie het volgende:
vraag ik me af of jij wel eens echte passie of verddiet hebt gevoeld.
of je weet wat dit is en weet hoe het voelt.
op mij kom je nu nl over als een koude verzuurde kikker.
ik kan het natuurlijk mis hebben
de wetenschap staat soms nog in de kinderschoenen, dat moge wel duidelijk zijn.quote:op zondag 13 november 2005 17:31 schreef maeghan het volgende:
dat liefde, verdriet, geluk en wat dan ook veroorzaakt worden door chemische processen betekent niet dat je ze niet kan voelen, alleen dat je weet wat er gebeurt. nou ja, voor zover de wetenschap daar achter is dan.
juist dan kan de conclusie worden getrokken dat chemische processen te beïnvloeden zijn of en circa behandelbaar. er zijn uitwegen/oplossingen. ik bedoel, 1000 mensen depressief, jarenlang, dit en dat meegemaakt, aan de serotax whatever, geef ze een huisdier of biedt en luisterend oor en ze bloeien op.quote:er stond ooit in psychologie magazine op de laatste pagina een klein maar wel grappig experimentje. er stond een foto van een giraffe die net leek te lachen. als je er gewoon naar keek, voelde je er ws. niet zo veel bij. daarna moest je dan een lachend gezicht trekken en ernaar kijken, en inderdaad, je voelt je dan blij.
quote:ben ik de enige die bij dat lezen van dat indiase oudste verhaal 'teiltje' denkt? wat een zweverige hippieshit. oerkracht, de verlangens van je hart.![]()
dat laatste slaat als een tang op een varken. ik heb altijd huisdieren gehad, maar dat helpt toch echt niet tegen een depressie hoor. dat het helpt tegen een dipje, dat het helpt bij een moeilijke periode, okay. maar een oplossing is het natuurlijk niet, slechts een beetje ondersteuning.quote:op zondag 13 november 2005 17:43 schreef sweetgirly het volgende:
juist dan kan de conclusie worden getrokken dat chemische processen te beïnvloeden zijn of en circa behandelbaar. er zijn uitwegen/oplossingen. ik bedoel, 1000 mensen depressief, jarenlang, dit en dat meegemaakt, aan de serotax whatever, geef ze een huisdier of biedt en luisterend oor en ze bloeien op.
ik weet het, hij was ook erg kort door de bochtquote:op zondag 13 november 2005 18:12 schreef maeghan het volgende:
dat laatste slaat als een tang op een varken. ik heb altijd huisdieren gehad, maar dat helpt toch echt niet tegen een depressie hoor. dat het helpt tegen een dipje, dat het helpt bij een moeilijke periode, okay. maar een oplossing is het natuurlijk niet, slechts een beetje ondersteuning.
het is trouwens seroxat. op zich maakt dat niet uit, maar ik schoot een beetje in de lach van je foutje. je brengt de belastingdienst nog op een idee![]()
dit is inderdaad een voorbeeld van hoe je een chemisch proces kunt beinvloeden. maar dat betekent natuurlijk nog niet dat ze dat allemaal zijn, of dat het altijd en voor iedereen werkt. in principe voelen mensen zich beter na het sporten, omdat je lichaam dan endorfine aanmaakt. echter, er zijn ook mensen waarbij dat niet gebeurt. als je lichaam op zo'n manier verstoord is, kun je sporten wat je wilt, maar je zult je er niet beter door gaan voelen. evenals met dat lachen, dat werkt heel even. maar ik kan me voorstellen dat dat niet werkt bij iemand met een klinische depressie bijvoorbeeld, of als je oma/vriend/wie dan ook net is overleden. bovendien is het natuurlijk ook niet zo dat je kunt zeggen 'blijf maar gewoon lachen, dan ga je je vanzelf een keer gelukkig voelen! gewoon die mondhoeken opgetrokken houden en dan komt het wel!'. je moet ook de kracht nog maar hebben om je gezicht in de plooi te trekken. ik hoop dat je snapt dat dit dus wat kort door de bocht is.
bij vooral lichamelijke ziektes, als bijvoorbeeld aids, gaat dat alleen niet erg op.quote:op zondag 13 november 2005 19:05 schreef dromenvanger het volgende:
een ziekte is nooit een ziekte als je de ziekte weigert te accepteren is mijn visie.
ik ben zo gek dat ik zeg. zelfs aids kun je verslaan met positieve energiequote:op zondag 13 november 2005 19:09 schreef wolkje het volgende:
[..]
bij vooral lichamelijke ziektes, als bijvoorbeeld aids, gaat dat alleen niet erg op.
je gaat er toch dood aan, of je het accepteert als ziekte of niet.
je kan het ook zien als een uitdaging, en waarschijnlijk leef je dan langer,
maar aan sommige dingen ga je helaas toch onherroepelijk dood.
maar misschien bedoelde je het anders dan ik het nu lees.
blijkbaar is je positieve energie niet helemaal in balans.quote:op zaterdag 12 november 2005 18:27 schreef dromenvanger het volgende:
epileptische medicijnen krijg ik trouwens ook, maar tegen manisch depressiviteit. waar vis-olie dus ook perfect tegen blijkt te werken![]()
is het een wonder-middel misschien
tijd voor een visolie tablet weerquote:op zondag 13 november 2005 19:44 schreef dromenvanger het volgende:
nee, ik had geen luchtweg problemen maar die vis-olie hielp me, ik wist niet eens dat ik problemen aan de luchtwegen had. zoals ieder mens ergens last van heeft , heb ik het dus ook. maar ik doe er wat aan. ik neem ieder probleem met beide handen aan zodat het wordt opgelost. en jij moest daar oude berichten meenemen voorwat ben je voor ongeloofelijke loser
geen andere kracht ter beschikking zeker, loser dat je bent, vuile loser
mensen met een gezonde instelling gebruike een gezonde aanpak maar die heb jij niet omdat je ongezond bent. je hele karma klopt niet. kom je nog wel achter ook.
maar alles is mogelijk. geloof eens in wonderen for god sake.
je denkt teveel in beperkingen. de hele mensheid denkt teveel in beperkingen dat is het huidige probleem.
het geloof in wonderen is afwezig.
wilskracht, hoop en geloof. whatever. daar geloof jij dus niet in.
jij gaat op het moment dat je kanker krijgt leven naar je dood. en dan ga je ook dood. accepteer je de dood niet dan ga je ook niet dood.
dat is het verschil tussen jou en mij. ik accepteer problemen niet. daarom ben ik sterker
daarom kan ik alles aan. en jij niet.
omdat je een hond bent die nergens in gelooft dus
je gelooft niet. daarom ben je verdoemd in dit leven.
geloof je niet dan zul je branden in de hel. geloof je dan zul je stralen in het licht.
geloof eens...maar dat is iets dat je zelf moet ontdekken.
meid, ik ben klaar met je.quote:op zondag 13 november 2005 17:20 schreef maeghan het volgende:
sommige mensen kunnen dit nog leren, maar niet iedereen is even flexibel, en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.
zo oud ben je toch ook weer nietquote:op zondag 13 november 2005 21:44 schreef moonah het volgende:
[..]
meid, ik ben klaar met je.
als ik mezelf vanuit jouw perspectief beschouw, ben ik kennelijk een wereldwonder!
oh, ik doelde niet eens zo zeer alleen op de leeftijd.quote:op zondag 13 november 2005 21:50 schreef wolkje het volgende:
[..]
zo oud ben je toch ook weer niet![]()
ik ben het wel met je eens hoor, maar volgens mij bedoelde ze met oud meer bejaard
precies, ik lees dit nu pas.quote:op zondag 13 november 2005 17:46 schreef dromenvanger het volgende:
het is zaak om helder te worden en al het slechte weg te laten vloeien. en misschien helpen muren niet zoals sweetgirly zegt. zoals een orgasme dus. je moet het laten stromen voordat je klaar kunt komen.
ik vat hemquote:op zondag 13 november 2005 22:23 schreef m-niki het volgende:
(beetje zweverige term, maar ik weet zo gauw niets anders...basiszelf??)
even ingekort, pak deze er even tussenuit.quote:....
als je daar een beetje over nadenkt, dan weet je dat het klopt. ik blijf altijd dezelfde of het nu regent, of stormt, ook wanneer iedereen mij stom vindt of wanneer ik in een rolstoel zit, ik ben altijd dezelfde.
en dít is (ergens) zo mooi.quote:hoe ik me daarbij voel dat verandert wel, maar ik ben niet mijn gevoelens of mijn gedachten, want mijn gevoelens en gedachten zijn subjectief (als ik mijzelf lelijk vind of te dik bv. dan kan iemand anders daarover niet met mij eens zijn) dat ik er ben is een feit.
ik wist niet eens dat er zo'n therapie bestond.quote:ok heel verhaal, het is lastig om het kort uit te leggen. mocht iemand het interessant vinden, het stamt uit de nieuwe generatie gedragstherapie die momenteel in heel de wereld zijn opmars vindt. dat wat ik net een beetje geprobeerd heb uit te leggen komt uit acceptance and commitment therapy (www.acceptanceandcommitmenttherapy.com)
jezus, ik ben niet heldervoelend of zo maar ik zou toch zweren dat ik zojuist jouw negatieve energie door mijn beeldscherm voelde stralen. bedenk wel dat met jouw negatieve gedachten en levenshouding het wel een selffulfilling prophecy moet worden dat je nooit gelukkig zal zijn.quote:op zondag 13 november 2005 17:20 schreef maeghan het volgende:
jij gaat er vanuit dat de mens dynamisch is en blijft, terwijl dat niet zo is. natuurlijk kun je mensen vanalles aanleren, maar het is een feit dat dat op latere leeftijd niet altijd meer gaat. sommige mensen kunnen dit nog leren, maar niet iedereen is even flexibel, en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.
wie zegt dat ik niet gelukkig ben? dat ik niet geloof in sprookjes betekent niet dat ik niet tevreden kan zijn met mijn leven. nee, ik ben inderdaad niet oud, ik ben 22. ik zeg niet dat het voor ouderen moeilijk is om gelukkig te zijn, ik zeg dat de oudere geest (en het oudere lichaam ook trouwens) minder flexibel zijn.quote:op maandag 14 november 2005 00:23 schreef xennia het volgende:
jezus, ik ben niet heldervoelend of zo maar ik zou toch zweren dat ik zojuist jouw negatieve energie door mijn beeldscherm voelde stralen. bedenk wel dat met jouw negatieve gedachten en levenshouding het wel een selffulfilling prophecy moet worden dat je nooit gelukkig zal zijn.
hoe oud ben je eigenlijk? je hebt het er steeds over dat het voor ouderen moeilijk is gelukkig te zijn, maar jij bent volgens mij nog niet zo oud. wat is jouw excuus om niet gelukkig te worden en sterker nog je eigen geluk met zo veel negativiteit te saboteren?
dat is gewoon onzin.quote:op maandag 14 november 2005 00:52 schreef maeghan het volgende:
[..]
wie zegt dat ik niet gelukkig ben? dat ik niet geloof in sprookjes betekent niet dat ik niet tevreden kan zijn met mijn leven. nee, ik ben inderdaad niet oud, ik ben 22. ik zeg niet dat het voor ouderen moeilijk is om gelukkig te zijn, ik zeg dat de oudere geest (en het oudere lichaam ook trouwens) minder flexibel zijn.
en deze pak ik er, ja beetje laat, nog even bij.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:54 schreef kenz het volgende:
ik vind leven nogal lastig en veel werk. ik verwacht vaak veel, maar het valt nogal eens tegen. ik wil een hoop, maar heb in de jaren ontdekt dat ik ook nogal wat beperkingen heb. ook als ik ergens hard voor werk, blijkt mijn energie niet onuitputtelijk, en is een periode van uitgeblust zijn weer onvermijdelijk.
echt gelukkig ben ik wellicht twee keer per maand. 'gelukkig' misschien eens per week. voor de rest is het leven een hoop gedoe en veel werk om er nog iets van te maken.
ja, vind ik ookquote:sterkte en succes iedereen met zijn/haar leven.
quote van de dagquote:op maandag 14 november 2005 01:11 schreef weo het volgende:
gelukkig zijn is niet makkelijk.
niemandquote:op maandag 14 november 2005 01:14 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
quote van de dag
wie heeft gezegd dat het makkelijk is
tja. het ligt heel erg aan de situatie. als je veel meegemaakt hebt, dan zullen nieuwe dingen vaak minder erg zijn dan andere dingen, zodat je de ervaring hebt dat je er doorheen kunt komen, en je hebt jezelf al zgn. coping strategies aangeleerd. je zou kunnen zeggen dat dit je flexibeler of weerbaarder maakt. aan de andere kant hebben ouderen echt wel meer moeite met nieuwe dingen, alleen maak je minder nieuwe dingen mee, want als je al 50 jaar leeft heb je al een hoop gezien. ik bedoel, probeer je oma maar uit te leggen hoe je nieuwe mobieltje werkt, of het internet. dat gaat in de meeste gevallen niet zo makkelijk, om maar een heel simpel voorbeeld te geven.quote:op maandag 14 november 2005 01:08 schreef sweetgirly het volgende:
ik wil mezelf nergens mee bemoeien hoor (oeps, doe ik het toch weer), maar juist oudere mensen schijnen geneigd te zijn naar acceptatie op een gegeven moment.
sommige beslissingen zijn moeilijk, maar als je weet dat je iets beter wel of niet kunt doen kan dat wel eens een harde beslissing zijn. soms moet je jezelf gewoon even vooruitschoppen. is mijn ervaring in ieder geval.quote:ik bedoel hard voor jezelf zijn, waarom
ja en nee. je moet niet je leven af laten hangen van wat er misschien in de toekomst zou kunnen gebeuren. ik denk wel dat je soms even een stapje terug moet doen met het oog op de toekomst, al is het maar iets simpels als zuinig leven omdat je weet dat je het later harder nodig hebt. dat is op het moment iets minder fijn natuurlijk, maar als je weet dat iets je later meer oplevert lijkt het me niet onverstandig. of bijvoorbeeld een vervelende baan aannemen, wat veel energie kost, omdat het werkervaring is die je kan helpen aan een baan waar je wel blij van wordt.quote:waarom energie verspillen aan verwachtingen etc die nog niet aan de orde zijn? het enige wat je kan doen, is het beste ervan maken op het moment zelf.
het klinkt allemaal heel logisch.quote:op maandag 14 november 2005 01:23 schreef maeghan het volgende:
tja. het ligt heel erg aan de situatie. als je veel meegemaakt hebt, dan zullen nieuwe dingen vaak minder erg zijn dan andere dingen, zodat je de ervaring hebt dat je er doorheen kunt komen, en je hebt jezelf al zgn. coping strategies aangeleerd. je zou kunnen zeggen dat dit je flexibeler of weerbaarder maakt.
tuurlijk zijn kinderen veelal ontvankelijker en kunnen ze meer en sneller dingen aanleren.quote:aan de andere kant hebben ouderen echt wel meer moeite met nieuwe dingen, alleen maak je minder nieuwe dingen mee, want als je al 50 jaar leeft heb je al een hoop gezien. ik bedoel, probeer je oma maar uit te leggen hoe je nieuwe mobieltje werkt, of het internet. dat gaat in de meeste gevallen niet zo makkelijk, om maar een heel simpel voorbeeld te geven.
tuurlijk, alleen ieder zijn/haar manier.quote:sommige beslissingen zijn moeilijk, maar als je weet dat je iets beter wel of niet kunt doen kan dat wel eens een harde beslissing zijn. soms moet je jezelf gewoon even vooruitschoppen. is mijn ervaring in ieder geval.
hehe, ja dat is ook logisch.quote:ja en nee. je moet niet je leven af laten hangen van wat er misschien in de toekomst zou kunnen gebeuren. ik denk wel dat je soms even een stapje terug moet doen met het oog op de toekomst, al is het maar iets simpels als zuinig leven omdat je weet dat je het later harder nodig hebt. dat is op het moment iets minder fijn natuurlijk, maar als je weet dat iets je later meer oplevert lijkt het me niet onverstandig. of bijvoorbeeld een vervelende baan aannemen, wat veel energie kost, omdat het werkervaring is die je kan helpen aan een baan waar je wel blij van wordt.
quote:op maandag 14 november 2005 00:52 schreef maeghan het volgende:
[..]
wie zegt dat ik niet gelukkig ben?
wie ben jij mannnquote:op maandag 14 november 2005 02:58 schreef etnische_huivering het volgende:
hey ts, ik zou de posts van salvad0r nog eens goed checken, die kill heeft duidelijk veel shit meegemaakt, snapje, hij heeft de brainzzz om jou uit de shit te halen, jatog.
ja man, het leven is die shit jeweettochquote:op maandag 14 november 2005 02:58 schreef etnische_huivering het volgende:
hey ts, ik zou de posts van salvad0r nog eens goed checken, die kill heeft duidelijk veel shit meegemaakt, snapje, hij heeft de brainzzz om jou uit de shit te halen, jatog.
hm, zinloos vs zin.quote:op maandag 14 november 2005 03:29 schreef piet_pelle het volgende:
als er geen uitzicht meer is.
er zijn situaties dat je echt erg diep in een put zit en dat alles tegen zit maar zolang je rationalisme nog in kan zien dat er een eind aan gaat komen dan kan je het afwachten.
maar als je rationalistisch inziet dat er geen eind aan komt dan is je tijd gekomen. de vraag is dan alleen nog hoe ga je jezelf van kant maken. ik waarschijnlijk door een overdosis, dat lijkt me de minst pijnlijke en meest chille manier.
maar waarom denk jij dat jong van geest blijven of creatief zijn een keuze is? dat snap ik dus echt niet. je bent creatief, of je bent het niet. je denkt buiten de patronen of niet. sterker nog, ik kom weer eens aan met sciam mind, waarin onlangs een artikel stond over het verband tussen bepaalde hersendelen en creativiteit. in het begin zijn mensen wel creatiever, maar doordat ze leren volgens bepaalde regels te leven (normen en waarden, axioma's, etc.) verdwijnt dat. helaas is het zo dat je hersenen zich aanpassen aan wat je leert op jonge leeftijd, en later minder makkelijk weer veranderen. dit is gewoon een feit, heeft niets te maken met keuze of zo. kleine kinderen zijn letterlijk en figuurlijk flexibeler, zoals je ook babies moet draaien omdat hun gezicht anders scheefgroeit als ze heel de tijd op een kant liggen en je dat op latere leeftijd niet meer hebt. bij mensen die een bepaalde hersenbeschadiging hebben kan het gebeuren dat ze opeens veel creatiever worden, en ook door electromagnetische stimulatie van bepaalde hersendelen kan dat. echter, je kunt niet selecteren welk regeltje je uit wilt zetten, het is een complex patroon van dingen die je hebt aangeleerd. deze mensen gaan dus ook onaangepast gedrag vertonen, en kunnen 'logische' taken minder goed. het is dus of het een of het ander.quote:op maandag 14 november 2005 01:38 schreef sweetgirly het volgende:
kijk, jong van geest blijven is ook een keuze.
creativiteit doet wonderen soms. houdt de geest jong en dat zie je ook in sommige hun uiterlijk.
sommige oudere mannen blijven boefjes, sommige ouderen vrouwen blijven schoolmeisjes.
geweldig om te zien soms.
gek genoeg is mijn ervaring juist dat het rationalisme mij ervanaf hield. het ontdekken van hoe een depressie 'werkt' is waardoor ik hulp gezocht heb. toen ik nog depressief was geloofde ik in allerlei dingen die ik nu zie als afleiding van de werkelijkheid: metafysica, energiestromen, oosterse filosofie, de ziel, diepgaande emoties en verlangens, mensen die doodgingen aan gebroken harten en meer etherisch gezwets. toen dacht ik dat de wereld verschrikkelijk was, en dat ik verschrikkelijk was, en dat ik al dat soort flauwekul nodig had om beter te worden of zo. karma, reincarnatie, aura, etc. het is allemaal maar gewoon steun zoeken. mensen zijn simpele wezens. als ze iets niet snappen of niet aankunnen, zoeken ze een verklaring in het bovennatuurlijke, een verklaring buiten de wereld en zichzelf.quote:op maandag 14 november 2005 12:53 schreef sweetgirly het volgende:
ik denk dat het rationalisme (of noem maar op) ervoor kan zorgen dat je voor zelfmoord kan kiezen, aangezien je het dan idd allemaal zinloos vindt of dan wordt het zinloos.
aangeleerd gedrag dus, niet aangeboren, net als een baby dat niet heeft.quote:op maandag 14 november 2005 14:12 schreef maeghan het volgende:
in het begin zijn mensen wel creatiever, maar doordat ze leren volgens bepaalde regels te leven (normen en waarden, axioma's, etc.) verdwijnt dat.
i don't believe thatquote:helaas is het zo dat je hersenen zich aanpassen aan wat je leert op jonge leeftijd, en later minder makkelijk weer veranderen. dit is gewoon een feit, heeft niets te maken met keuze of zo.
we zijn geen robots, toch?quote:kleine kinderen zijn letterlijk en figuurlijk flexibeler, zoals je ook babies moet draaien omdat hun gezicht anders scheefgroeit als ze heel de tijd op een kant liggen en je dat op latere leeftijd niet meer hebt. bij mensen die een bepaalde hersenbeschadiging hebben kan het gebeuren dat ze opeens veel creatiever worden, en ook door electromagnetische stimulatie van bepaalde hersendelen kan dat. echter, je kunt niet selecteren welk regeltje je uit wilt zetten, het is een complex patroon van dingen die je hebt aangeleerd. deze mensen gaan dus ook onaangepast gedrag vertonen, en kunnen 'logische' taken minder goed. het is dus of het een of het ander.
ik geloof én in de ontwikkeling van de hersens én in de geest/lichaam etc etc.quote:het verschil is, jij ziet de geest als een of ander etherisch iets wat niet afhankelijk is van je lichaam. ik geloof niet in geest, ik 'geloof' dat onze mentale/psychische ontwikkeling afhankelijk is van de ontwikkeling van de hersens, die in grote lijnen vastligt of slechts de eerste jaren van het bestaan in grote mate beinvloedbaar is.
zoals mijn bovenstaande lap tekst al aangeeft over het zaad, het zaad vinden is ook niet makkelijk. wat een term eigenlijkquote:ik denk ook dat het gelukkig worden geen keuze is. je besluit niet van de ene op de andere dag, kom, nu ga ik de afwas of mijn vervelende baan gewoon leuk vinden.
niet helemaal mee eens (dus).quote:je ontwikkelt strategieen om er mee om te gaan, wat je 'levenservaring' zou kunnen noemen.
je gedachtes uit kunnen zetten, waarnemer of waarneemster van je gedachtes worden, is een levensinstelling, een keuze die je kunt maken/beseffen of wat er kan gebeuren. en daar geloof ik echt in. simpelweg, omdat er teveel dingen zijn die niet anders kunnen beweren.quote:ja, ouderen hebben dat over het algemeen meer, maar dat is niet hun eigen verdienste. levenservaring is m.i. eerder een vorm van conditionering dan 'wijsheid'. als je de afwas doet, en je gaat erbij staan vloeken en schoppen en met je borden gooien, dan kan dat je even opluchten, maar uiteindelijk word je daarvoor weer 'gestraft' omdat je je teen gestoten hebt toen je het keukenkastje een schop gaf en omdat je de scherven op moet rapen. die strategie werkt dus niet, en de keer erna zul je een andere toepassen. je gedachten uit zetten, wat jij meditatie noemt, is slechts een andere strategie, waarvan jij een op een gegeven moment gemerkt hebt dat het werkte. de kans dat je op een dag bewust besloten hebt dat je nu ging proberen om te mediteren tijdens het afwassen om te zien of dat het leuker zou maken is niet zo groot.
helaas werkt het zo niet, omdat ons hele idee van opvoeding en maatschappelijk geaccepteerd gebaseerd is op regeltjes. een klein kind kleurt buiten de lijntjes, de ouders leren het dat het binnen de lijntjes moet. een kind van drie accepteert dat. die zegt niet, 'nee, want ik wil graag op m'n 80e nog een computercursus kunnen doen'. en klein kind kleurt een koe rood met blauwe vlekken. nee, zegt de juf, koeien zijn wit met zwarte vlekken. de keer erna kleurt het kind netjes een witte koe met zwarte vlekken. wij zijn daar zelfs zo erg in, dat mijn moeder letterlijk eens op school geroepen is door mijn juf in groep 1, en dat ik straf gehad heb, omdat ik weigerde om zwarte vlekken op mijn koe te maken, op een kleurplaat. de juffrouw was boos dat ik de kleurplaat niet wilde afmaken, en ik hield vol dat het een witte koe was.quote:op maandag 14 november 2005 14:27 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
aangeleerd gedrag dus, niet aangeboren, net als een baby dat niet heeft.
die is ontvankelijk etc etc. creativiteit kán dus, denk ik, weldegelijk een keuze zijn, creativiteit in hoe je omgaat met je denken. inderdaad, laat je jezelf afstompen of weiger je dat?
* murmelt watquote:op maandag 14 november 2005 14:33 schreef maeghan het volgende:
helaas werkt het zo niet, omdat ons hele idee van opvoeding en maatschappelijk geaccepteerd gebaseerd is op regeltjes. een klein kind kleurt buiten de lijntjes, de ouders leren het dat het binnen de lijntjes moet. een kind van drie accepteert dat. die zegt niet, 'nee, want ik wil graag op m'n 80e nog een computercursus kunnen doen'. en klein kind kleurt een koe rood met blauwe vlekken. nee, zegt de juf, koeien zijn wit met zwarte vlekken. de keer erna kleurt het kind netjes een witte koe met zwarte vlekken. wij zijn daar zelfs zo erg in, dat mijn moeder letterlijk eens op school geroepen is door mijn juf in groep 1, en dat ik straf gehad heb, omdat ik weigerde om zwarte vlekken op mijn koe te maken, op een kleurplaat. de juffrouw was boos dat ik de kleurplaat niet wilde afmaken, en ik hield vol dat het een witte koe was.
ik had het over creativiteit in 'denken', jij komt met een verhaal over tekeningen en koeien en regeltjes. sorry, dan mis ik dus echt het punt ja.quote:op maandag 14 november 2005 16:01 schreef maeghan het volgende:
ja, ik denk dat we uitgepraat zijn als je hier het punt van mist.
naja goed, als je dat denkt.quote:sowieso is er wat mij betreft geen verschil tussen zijn en denken.
ik had net al wat getypt dat dat idd zo is of dat er iig dieren zijn die baat erbij zouden kunnen hebbenquote:op maandag 14 november 2005 18:52 schreef maeghan het volgende:
er zijn wel degelijk dieren met gedragsproblemen ja. ze lopen idd niet bij een psychiater, nee.
ok. tja normaal denken bedoel ik misschien ook het ego-denken mee, om het zo maar te zeggen.quote:ik ga er even over nadenken wat je bedoelt met 'bewust denken' en 'normaal denken'. dat snap ik niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |