abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32162385
wanneer is het tijd om stop te zeggen. wanneer je het uiteindelijk niet meer ziet zitten en van kant maakt.
sommigen mensen begrijpen het echt niet wanneer je genoeg zegt ,en gaan ervan uit dat mensen gewoon door kunnen gaan met leven of proberen te leven, terwijl degene moe en geen doorzettings vermogen heeft in het leven.

sommigen mensen hebben gewoon pech in hun leven en sterven jong zoals mijn beste vriendin, uiteindelijk kon ze het niet meer aan en is ze ingeslapen. ze zou toch doodgaan dus waarom vechten?

sommigen mensen hebben al vanaf hun jeugd al zeldzame ziekte en vechten al de hele tijd om in leven te blijven, en worden uiteindelijk moe en willen niet meer doorgaan. dus waarom nog medicijnen in nemen? het wordt toch nooit beter, en zal altijd de ziekte houden?

er zijn soms dagen dat mensen bepaalde gebeurtenissen achter elkaar krijgen dat ze het niet meer zitten: zoals je vriend\in gaat erdoor met een ander en hoor je dat je kanker hebt en daarnaast een auto ongeluk krijgt.

er zijn verschillende redenen om van het leven genoeg te hebben. waarom gaan er mensen ervan uit voor diegene die het moeijlijk hebben dat ze weer in staat zijn om verder te gaan terwijl er zoveel dingen gebeurt zijn. waarom mogen ze het niet hun verdriet verwerken?

gelukkig zijn er mensen met wie het wel goed gaan. waarvan ik er een ben

vraag: wanneer denk je dat je zelf genoeg zegt tegen jezelf

ik weet het voor mezelf niet, maar ben benieuwd wat voor antwoorden gaan komen
Greek Godess of the Earth
pi_32162524
gelukkig zijn is een keuze
een probleem ergens van maken ook.
als mijzelf iets ergs zou overkomen zou ik niet minder gelukkig zijn, maar zou ik gewoon iets minder mogelijkheden hebben om mezelf gelukkig te voelen .
pi_32162641
diep... ik hoop dat ik die keuze nooit hoef te maken. ik ben een echte levensgenieter en ik denk dat als het me echt tegen gaat zitten dat ik dan andere dingen ga doen en de leukere dingen op ga zoeken. op dit moment heb ik het iig nog geweldig naar mijn zin!
interessant...
  donderdag 10 november 2005 @ 22:36:54 #4
62729 type_29
be cool online! da sjizzle
pi_32162681
survival of the fittest?
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
  donderdag 10 november 2005 @ 23:09:35 #5
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_32163876
nooit. ik denk namelijk altijd dat het weer goedkomt, of dat nou wel of niet zo is.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_32164284
quote:
op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
als mijzelf iets ergs zou overkomen zou ik niet minder gelukkig zijn, maar zou ik gewoon iets minder mogelijkheden hebben om mezelf gelukkig te voelen .
ja hoor, we horen je nog wel als het je is overkomen he?
Sanity is (not) statistical
pi_32164592
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:20 schreef maeghan het volgende:

[..]

ja hoor, we horen je nog wel als het je is overkomen he?
wie weet spreek ik uit ervaring ?
pi_32164849
mensen met ervaring zeggen meestal niet dat gelukkig zijn een keuze is, noch dat ze best gelukkig zouden kunnen zijn als ze iets zou overkomen.

gelukkig zijn is een chemisch proces, en chemische processen zijn slechts deels stuurbaar.
pi_32165031
quote:
dit is gelul. jij kan dan misschien gelukkig zijn maar gelukkig zijn is geen keuze voor mensen. jij hebt wellicht doorzettingsvermogen die anderen niet hebben en kan het daardoor aan, dat geldt niet voor iedereen. het is geen keuze maar een bepaalde manier van denken waar sommige mensen gewoon nooit bovenop kunnen komen en dus nooit gelukkig meer kunnen zijn.
pi_32165060
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:09 schreef k_i_m het volgende:
nooit. ik denk namelijk altijd dat het weer goedkomt, of dat nou wel of niet zo is.
dat heb ik ook.
pi_32165183
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:41 schreef #ANONIEM het volgende:

[..]

dit is gelul. jij kan dan misschien gelukkig zijn maar gelukkig zijn is geen keuze voor mensen. jij hebt wellicht doorzettingsvermogen die anderen niet hebben en kan het daardoor aan, dat geldt niet voor iedereen. het is geen keuze maar een bepaalde manier van denken waar sommige mensen gewoon nooit bovenop kunnen komen en dus nooit gelukkig meer kunnen zijn.
dan kies je er toch voor om op een bepaalde manier te denken? dan kies je er toch voor al dan niet door te zetten?
ik ben het wel eens met salvador, mooi geformuleerd ook.
ik vind het nooit genoeg, zelfmoord is nooit een optie. er zijn geen problemen alleen uitdagingen tot groei
pi_32165267
voor mij is het nooit genoeg.
Their eyes opaque.
pi_32165300
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:45 schreef xennia het volgende:
dan kies je er toch voor om op een bepaalde manier te denken? dan kies je er toch voor al dan niet door te zetten? ik ben het wel eens met salvador, mooi geformuleerd ook. ik vind het nooit genoeg, zelfmoord is nooit een optie. er zijn geen problemen alleen uitdagingen tot groei
tuurlijk. jij zou psycholoog moeten worden samen met salvador

pi_32165379
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:41 schreef #ANONIEM het volgende:

[..]

je hebt me er nog steeds niet van overtuigd dat gelukkig zijn geen keuze is .
je zegt nu dat sommige mensen vanwege een bepaalde mindset nooit gelukkig kunnen zijn... maar die mindset is juist waar het om gaat. dat is nl. de keus die iedereen maakt . sommige mensen hebben te weinig intelligentie om te beseffen dat ze die keuze hebben, en worden geleefd door hun negatieve gevoelens .
hou je lul bij je ok ?
pi_32165399
je kiest niet om op een bepaalde manier te denken. iemand met anorexia kiest er niet voor om te denken dat ie dik is, iemand met bdd kiest er niet voor om te denken dat z'n neus buitenproportioneel groot is, iemand met schizofrenie kiest er niet voor om te denken dat de hele wereld tegen hem/haar is en marsmannetjes hem/haar morgen gaan proberen te ontvoeren, etc.

als geluk een keuze was, zou er echt niemand ongelukkig zijn.

misschien dat iedereen in theorie gelukkig zou kunnen worden, maar laten we wel wezen, een blinde lesbische dwergnegerin in een rolstoel in een achtergebleven bergdorpje in een islamitisch land met oranje haar en een misvormde neus heeft iets meer moeite om gelukkig te worden dan een rijke blanke man in de westerse wereld die toevallig drie miljoen op de bank heeft staan en drie mister universe titels in z'n zak heeft.
pi_32165443
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:51 schreef salvad0r het volgende:

[..]

je hebt me er nog steeds niet van overtuigd dat gelukkig zijn geen keuze is .
je zegt nu dat sommige mensen vanwege een bepaalde mindset nooit gelukkig kunnen zijn... maar die mindset is juist waar het om gaat. dat is nl. de keus die iedereen maakt . sommige mensen hebben te weinig intelligentie om te beseffen dat ze die keuze hebben, en worden geleefd door hun negatieve gevoelens .
hou je lul bij je ok ?
mindsets zijn geen keuzes, die zijn voorgeprogrammeerd en worden beinvloed door jarenlang ervaringen opdoen. ze zijn afhankelijk van o.a. de ontwikkeling van bepaalde delen van je hersenen, en dat is iets waar je zelf geen invloed op hebt.
pi_32165450
quote:
no offense maar als ik bijv niks meer zou zien, zou het voor mij al genoeg zijn om niet meer verder te willen. de pijn die ik dan zou voelen en zoveel wat ik zou moeten missen, zou voor mij toch al groot genoeg zijn. gelukkig zijn is niet altijd een keuze.
JOHNNY HEITINGA
pi_32165467
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:48 schreef #ANONIEM het volgende:

[..]

tuurlijk. jij zou psycholoog moeten worden samen met salvador

dat treft, dat ben ik reeds 4 jaar
pi_32165495
denk dat iedereen weleens een periode heeft waarin alles tegen lijkt te zitten, waar de een dan zijn hoofd laat hangen en de ander sterk genoeg blijkt te zijn om zijn/haar schouders eronder te zetten.
ik geloof dat het puur aan de persoon opzich ligt of hij de narigheid wel het hoofd kan bieden en of er redenen zijn om door te vechten en de lichtpuntjes te blijven zien, of dat de persoon zo zwaarmoedig is dattie de handdoek in de ring gooit.
zelfmoord zal ik nooit veroordelen, ik vind het jammer als het gebeurt, dat de schreeuw om hulp niet gehoord werd, de wereld zo zwart was voor die persoon dat ie nog maar een uitweg zag.
weg van hier zodat ie niet meer in de weg staat.
Don't walk in front of me, I may not follow... Don't walk behind me, I may not lead...
Just walk beside me and be my friend.
Games
pi_32165501
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:54 schreef xennia het volgende:
dan zou je toch echt beter moeten weten.
pi_32165515
wanneer zegt iemand tot hier en niet verder
denk dat je dat toch pas weet als je er voor staat en voor iedereen is de grens hoger of lager..en men kan wel zegge ja maar als mij dat overkomt(ongeluk en invalide blijvend) dan kap ik ermee,en later spreek je ze en zijn alsnog gelukkig..dus zeg maar zo

ben nu gelukkig en hoop dat dat blijvend is,
Salsa Española
pi_32165518
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:45 schreef xennia het volgende:

ik vind het nooit genoeg, zelfmoord is nooit een optie. er zijn geen problemen alleen uitdagingen tot groei
jij vindt terminale darmkanker een uitdaging?
pi_32165522
@ maeghan die blanke westerse man kijk je alleen naar geld etc. als me relatie niet meer zou lopen over over gaan zou ik bijv zoveel kunnen hebben maar dan ben ik echt niet gelukkig. en niet alleen ff 10 daagjes tijdelijk ofzo. wat maakt de rest dan nog uit?
JOHNNY HEITINGA
pi_32165530
quote:
heel mooi gezegd.
zo zit het namelijk wel in elkaar, als je daar eenmaal achter bent.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
♥Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV♥
pi_32165540
quote:

[..]

hier is vaak sprake van confirmation bias of niet
JOHNNY HEITINGA
pi_32165562
dit is niet eens een discussie waardig. 'gelukkig zijn is een keuze', damn.
pi_32165596
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:56 schreef oblivion het volgende:
heel mooi gezegd.
zo zit het namelijk wel in elkaar, als je daar eenmaal achter bent.
grappig.
zo zit het niet in elkaar, als je er eenmaal achter bent

jongen dat is toch een argumentatie van niks
pi_32165631
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:53 schreef maeghan het volgende:

[..]

mindsets zijn geen keuzes, die zijn voorgeprogrammeerd en worden beinvloed door jarenlang ervaringen opdoen. ze zijn afhankelijk van o.a. de ontwikkeling van bepaalde delen van je hersenen, en dat is iets waar je zelf geen invloed op hebt.
hmm, je hebt gelijk, in zekere mate kunnen mindsets worden bepaald door lichaamlijke invloeden zoals hormoonhuishouding enzo... maar ik denk dat mensen weldegelijk een zekere mate van controle hebben over de manier waarop "mindets" zich kunnen ontwikkelen .
pi_32165657
ja, er is hier inderdaad een schrijnend gebrek aan argumenten van de mensen die roepen dat geluk een keuze is.
pi_32165663
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:51 schreef maeghan het volgende:
er zijn mensen die bevrediging halen uit het ongelukkig zijn, uit de aandacht die het oplevert, uit de kwelling.
quote:
misschien dat iedereen in theorie gelukkig zou kunnen worden, maar laten we wel wezen, een blinde lesbische dwergnegerin in een rolstoel in een achtergebleven bergdorpje in een islamitisch land met oranje haar en een misvormde neus heeft iets meer moeite om gelukkig te worden dan een rijke blanke man in de westerse wereld die toevallig drie miljoen op de bank heeft staan en drie mister universe titels in z'n zak heeft.
1) salvador zegt toch ook dat je door omstandigheden minder mogelijkheden kunt hebben om gelukkig te zijn, maar nog steeds gelukkig kunt zijn door je bijvoorbeeld te richten op de dingen die je wel hebt?
2) rijk zijn in de westerse wereld staat niet garant voor geluk. continu moeten presteren, weinig vrije tijd hebben, ver van jezelf en de natuur af staan. de zonsondergangen in een afgelegen islamitisch bergdorpje schijnen prachtig te zijn.
pi_32165664
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:57 schreef #ANONIEM het volgende:
dit is niet eens een discussie waardig. 'gelukkig zijn is een keuze', damn.
mee eens, wat een onzin. dus als iemand je aanrijdt en je zit je leven lang in een rolstoel die je met je mond bedient, en je bent ongelukkig dan zou dat een keuze van jezelf zijn? je kan immers kiezen om gelukkig te zijn. wat een bullshit
JOHNNY HEITINGA
pi_32165671
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:58 schreef #ANONIEM het volgende:

[..]

grappig.
zo zit het niet in elkaar, als je er eenmaal achter bent

jongen dat is toch een argumentatie van niks
wellicht spreekt hij ook uit ervaring?
wat heeft het leven in jouw gezicht gegooid waardoor je zo alles beter weet dan ?
pi_32165742
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:00 schreef salvad0r het volgende:

[..]

als hij uit ervaring spreekt is het niet zo dat het algemeen geldt
JOHNNY HEITINGA
pi_32165756
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:55 schreef maeghan het volgende:

[..]

jij vindt terminale darmkanker een uitdaging?
als je geconfronteerd wordt met de eindigheid van je bestaan, weet je ineens wat werkelijk belangrijk is in het leven. het brengt je wijsheid. je kunt ultiem genieten van de tijd die je nog gegeven is. als je ervoor kiest.
pi_32165777
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:02 schreef camplo het volgende:

[..]

als hij uit ervaring spreekt is het niet zo dat het algemeen geldt
idd, het is karaktergebonden .
pi_32165841
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:00 schreef salvad0r het volgende:
wat heeft het leven in jouw gezicht gegooid waardoor je zo alles beter weet dan ?
ik zeg niet dat ik het beter weet maar slechts dat ik het allemaal flauwekul vind wat hier gezegd wordt. het grootste probleem is bij jullie het relativeren. jullie kunnen bij een extreem voorbeeld wel een voorstelling ervan maken dat je dood wil maar jullie kunnen dat voorbeeld niet afbouwen tot alledaagse voorbeelden en dan de 'ergheid' mee laten afbouwen zodat het in verhouding blijft.

daarbij kunnen jullie niet begrijpen of willen jullie niet begrijpen dat sommige mensen nou eenmaal mentaal minder sterk zijn dan anderen. je kan slechts mentaal zo sterk zijn als je hersenen toelaten.

door deze 2 dingen kunnen jullie volgens mij niet inzien dat bepaalde 'minder erge' gebeurtenissen voor bepaalde mensen een dusdanig effect hebben dat ze zelfmoord willen plegen. omdat jullie rekenen vanuit de mogelijkheden die andere personen hebben met hun hersenen van waaruit jullie gaan stellen dat die andere personen hetzelfde kunnen. een foute aanname.
pi_32166006
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:59 schreef salvad0r het volgende:

[..]

hmm, je hebt gelijk, in zekere mate kunnen mindsets worden bepaald door lichaamlijke invloeden zoals hormoonhuishouding enzo... maar ik denk dat mensen weldegelijk een zekere mate van controle hebben over de manier waarop "mindets" zich kunnen ontwikkelen .
ja, deels ja. maar dat is m.i. wel even heel iets anders dan 'geluk is een keuze'. hoe hard ik ook mijn best gedaan heb om gelukkig te worden toen ik depressief was, dat ging echt niet. ik heb best wel veel bereikt op eigen kracht en had dat met behulp van psychotherapie misschien nog wel wat verder gekund, maar op een gegeven moment houdt het op. had paroxetine niet bestaan, dan had ik er waarschijnlijk een eind aan gemaakt, want op een gegeven moment heb je geestelijk en lichamelijk (!!!) geen energie meer. ik denk dat je echt geen idee hebt van hoeveel zo'n klein stofje met je lijf en geest kan doen.

het is geestelijk net als lichamelijk, iedereen heeft z'n eigen grens. als je lichamelijk uitgeput bent gaat op een gegeven moment het licht uit, dan kun je gewoon niet meer, je lichaam houdt er mee op, en je valt in slaap of je valt flauw. geestelijk kun je net zo uitgeput raken. de menselijke geest is niet oneindig rekbaar, hoe graag we dat ook zouden denken of zien.
pi_32166066
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:02 schreef xennia het volgende:

[..]

als je geconfronteerd wordt met de eindigheid van je bestaan, weet je ineens wat werkelijk belangrijk is in het leven. het brengt je wijsheid. je kunt ultiem genieten van de tijd die je nog gegeven is. als je ervoor kiest.
ja, het is ultiem genieten van alles wat je nog hebt, als je van de pijn door je bed rolt, of van de morfine versuft in je bed ligt en van de wereld niet meer afweet, of als je de artsen je moeten gaan opereren omdat je niet meer normaal naar het toilet kunt en de stront in je darmen ophoopt tot je het idee hebt dat je gaat ontploffen. man, dan waardeer je al die mooie zonsondergangen in islamitische bergdorpjes opeens enorm!
pi_32166073
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:05 schreef #ANONIEM het volgende:

[..]

ik zeg niet dat ik het beter weet maar slechts dat ik het allemaal flauwekul vind wat hier gezegd wordt. het grootste probleem is bij jullie het relativeren. jullie kunnen bij een extreem voorbeeld wel een voorstelling ervan maken dat je dood wil maar jullie kunnen dat voorbeeld niet afbouwen tot alledaagse voorbeelden en dan de 'ergheid' mee laten afbouwen zodat het in verhouding blijft.

daarbij kunnen jullie niet begrijpen of willen jullie niet begrijpen dat sommige mensen nou eenmaal mentaal minder sterk zijn dan anderen. je kan slechts mentaal zo sterk zijn als je hersenen toelaten.

door deze 2 dingen kunnen jullie volgens mij niet inzien dat bepaalde 'minder erge' gebeurtenissen voor bepaalde mensen een dusdanig effect hebben dat ze zelfmoord willen plegen. omdat jullie rekenen vanuit de mogelijkheden die andere personen hebben met hun hersenen van waaruit jullie gaan stellen dat die andere personen hetzelfde kunnen. een foute aanname.
ok wacht... dus wat je nu eigenlijk zegt is dat het niet uitmaakt wat voor mij werkt, voor anderen werkt dat toch niet en dat kan ik of wil ik niet weten en daarom is het een foute aanname, ookal werkt het voor mijzelf, want jij zegt het.
..ik zeg nergens dat ik niet begrijp of inzie dat mensen die manischdepressief zijn, ongelukkig kunnen zijn.
ik zeg nergens dat ik niet begrijp dat er mensen zijn die het niet kunnen behappen dat ze vanaf the waste down verlamd zijn, maar zolang je nog leeft, kan je dingen uit het leven halen waar je iets aan hebt, ookal ben je blind, of doof, of paralized. dat er mensen zijn die dat geestelijk niet voldoenend genoeg vinden, kiezen ervoor om er mee te kappen.
de mensen die dat geestelijk wel voldoende vinden om door televen, zien dat ook als een keuze. niet als een vanzelfsprekend iets .
pi_32166237
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:13 schreef salvad0r het volgende:
dat er mensen zijn die dat geestelijk niet voldoenend genoeg vinden, kiezen ervoor om er mee te kappen. de mensen die dat geestelijk wel voldoende vinden om door televen, zien dat ook als een keuze. niet als een vanzelfsprekend iets .
en dus hebben ze geen keuze dank u. bij de ene geestelijke is genoeg positieve informatie aanwezig en bij de andere niet genoeg. gevolg is gewoon een reactie daarop waarop ze geen invloed hebben. het is geen keuze of je vrolijke dingen meemaakt of niet en ook niet of je voldoening vind in de dingen die je meemaakt.
pi_32166263
maar dit is een discussie zonder eind denk ik.
pi_32166367
xennia en salvador, ik ga verder niet door met deze discussie, want ik word er echt misselijk van. ik raad jullie echter wel aan om dit topic uit te printen en te bewaren tot je een jaar of 70 ben. doe 'm in een envelop, verzegel 'm en leg 'm op zolder, en maak 'm open op je 70e verjaardag. en dan moet je maar eens komen zeggen of je er nog steeds zo over denkt.

laat hem ook eens lezen aan mensen van 80 in het bejaardentehuis, die al jaren in hun eentje daar zitten omdat hun hele familie en hun partner dood zijn, en hun kinderen niet meer langskomen, die niets meer hebben omdat ze niet meer goed kunnen horen en alleen nog kunnen lezen met een bril met jampotglazen en een vergrootglas, die zichzelf niet meer kunnen wassen, en die in een vuil bed moeten slapen als ze incontinent zijn, omdat de nachtploeg van de verzorging geen zin heeft om het bed te verschonen. ga ze dan maar vertellen, dat ze nog zo'n mooi uitzicht hebben over het park, vanaf de tiende etage. of dat het zo fijn is, dat ze een dak boven hun hoofd hebben.

echt, als je dat kunt, en je denkt er dan nog hetzelfde over, dan wil ik verder discussieren.
pi_32166387
het antwoord op de vraag "is geluk een keuze" is afhankelijk van teveel factoren om een statisch antwoord op te kunnen geven.
pi_32166580
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:23 schreef salvad0r het volgende:
het antwoord op de vraag "is geluk een keuze" is afhankelijk van teveel factoren om een statisch antwoord op te kunnen geven.
voor mij is geluk geen keuze, maar een samenloop van gebeurtenissen in iemands leven
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_32166582
oeh, wat een uitdagend en tgt moeilijk topic.

wanneer is genoeg, genoeg?
kan voor mezelf alleen spreken dat ik mijn eigen tergingen genoeg vind, als ik zoals vannacht een migraine-aanval van hier tot tokio krijg. en waar ik al onderdrukt mee liep, maar die barste toen ik rond 23 uur 's avonds rust had. en toen lag ik in mijn bed met pijn en moest kotsen van de misselijkheid.

en echt damn, wat heb ik een respect voor mensen die ziek zijn (geweest) etc.
wat waardeer ik het dan als de pijn overgaat.

volgens mij is het soms geen kwestie alleen van kiezen, maar een kwestie van geluk (hebben).
al heb je altijd 2 keuzes als je het echt niet meer ziet zitten, of je maakt er end aan of je vecht terug. alhoewel vechten, men kan het ook beseffen noemen. inkeer komen tot.. dat heet levenskracht. en daar beschikkken (idd) sommige mensen meer over dan anderen.

maar gelukkig bezitten heel veel mensen die .
en zoniet, dan is er gewoon teveel aan de hand..waardoor.

aan de andere kant, soms is lijden juist en een kans om aan te grijpen.
maar dit is individueel en erg moeilijk, de verschillen zijn hiervoor te divers en kunnen pijnlijk overkomen. want een ziek kind heeft er ook niet om gevraagd etc etc.

als mens zijnde echter, heb je zelf wel altijd de keuze mbt belemmeringen voor jezelf.
denk ik ergens. in die zin kan het zo simpel zijn, we denken teveel .

en daar hebben ze soms in het rijke westen meer last van dan in het arme oosten.
pi_32166778
het is opeens wel erg stil, heb ik wat verkeerds gezegd

niet eens een discussie
  vrijdag 11 november 2005 @ 00:39:05 #47
134643 DIY
... ... ... *gaap*
pi_32166820
nee... de meesten mensen zijn gaan slapen vermoed ik...
pi_32166929
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:36 schreef maeghan het volgende:
gelukkig zijn is een chemisch proces, en chemische processen zijn slechts deels stuurbaar.
ik hoop niet dat je bij alles op deze manier redeneert, anders zul je een vrij ongelukkig leven hebben.. een leven minus een chemisch proces m.a.w.

voordat ik er genoeg van zal hebben, moet het heel ver komen. denk aan ongeneeslijke gigantische pijn, alleen zijn, en verlamd vanaf mn hoofd (hoe dat dan met die pijn zit, vraag het me niet)... maar met minder extreem zal ik er altijd het beste van proberen te maken.
pi_32166956
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:39 schreef diy het volgende:
nee... de meesten mensen zijn gaan slapen vermoed ik...
oh, das slim, ga ik ook zo maar doen

nee even serieus, ik dacht er nog aan, even denken wat dacht ik ook alweer. oh ja!
nee, ben het toch echt kwijt, was eigenlijk wel iets moois, kom ik er niet meer op . naja, misschien een ander keer dan .

gelukkig zijn is een keuze, maar soms moet je een dosis levenskracht hebben om tot het inzicht van een keuze te kunnen komen. en eigenlijk kan je/men op elk moment van de dag beslissen waarvoor je kiest, de hel of de hemel. je gedachtes of ...

naja, zoiets.
en soms komt ie, gewoon als je het niet verwacht, net zoals de slaap .
je kan het willen, maar dan komt ie niet, focus je er niet op en je valt in slaap .. zzzz.
pi_32167000
ik slaapniet hoor...heb niets toe te voegen of in te brengen aan jouw woorden
pi_32167141
ik vind leven nogal lastig en veel werk. ik verwacht vaak veel, maar het valt nogal eens tegen. ik wil een hoop, maar heb in de jaren ontdekt dat ik ook nogal wat beperkingen heb. ook als ik ergens hard voor werk, blijkt mijn energie niet onuitputtelijk, en is een periode van uitgeblust zijn weer onvermijdelijk.

echt gelukkig ben ik wellicht twee keer per maand. 'gelukkig' misschien eens per week. voor de rest is het leven een hoop gedoe en veel werk om er nog iets van te maken.

sterkte en succes iedereen met zijn/haar leven.
pi_32167197
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:44 schreef maisnon het volgende:

[..]

ik hoop niet dat je bij alles op deze manier redeneert, anders zul je een vrij ongelukkig leven hebben.. een leven minus een chemisch proces m.a.w.
nee hoor, helemaal niet. het is m.i. juist een wijze les om te accepteren dat mensen eigenlijk gewoon kleine computertjes zijn, en eens op te houden met denken dat mensen meer zijn dan dieren, dat wij de wereld wel kunnen maken of zo. het leven is wat het is, en deels kun je leren daarmee om te gaan, maar dat is dan ook alles. hoe meer je je overal in verdiept, hoe meer je er ook achter komt wat er allemaal precies chemische processen zijn. zoenen romantisch, of gewoon kijken of je potentiele partner wel geschikt dna heeft? dat we niet altijd iets merken van die chemische processen is iets anders. alleen als iemand die nogal duidelijk heeft gemerkt hoeveel er allemaal afhangt van een bepaald stofje kan ik gewoon niet ontkennen dat het allemaal chemisch is. ik voelde me niet alleen slecht toen ik depressief was, maar allerlei processen raakten verstoord. mijn eten had geen smaak meer (en dan bedoel ik niet dat het me niet meer smaakte, het smaakte gewoon helemaal niet), ik sliep 20 uur per dag, mijn spijsvertering was verstoord, mijn hersens gaven constant een hongersignaal af al zat ik bomvol, ik had geen libido, mijn spraak raakte zelfs verstoord, etc.

jij vindt het misschien een vervelende gedachte dat het zo werkt, maar het is niet anders. alleen jij bent je daar nog nooit op die manier bewust van geworden, en ik (helaas) wel. ik kan daar prima mee leven hoor. ik zit er niet mee dat iemand mij leuk vindt omdat zijn lichaam besloten heeft dat ik leuk dna heb, en niet omdat ik 'de ware' zou zijn, bijvoorbeeld. al gaat het alleen om m'n dna, dan kan ik het er nog steeds leuk mee hebben
pi_32167749
in mijn ogen heeft iedereen het recht om te beslissen om over zijn eigen leven te beslissen. maar waarom zou je toegeven aan tegenslag ?

vanaf de dag dat je geboren bent ben je bestempelt om op een dag te overlijden. of je dat nu van een dokter hoort of een openbaring krijgt dat je ongeveer je einde weet te bepalen is dit dan een reden om het voor te zijn en zelf er maar vaart achter te zetten ? dat is onzinnig.

iemand van 80 dat niets bereikt heeft zal je vertellen dat je van elke seconde van je leven moet genieten, ondanks alle tegenslagen in het leven. iemand van 80 die alles heeft bereikt zal je hetzelfde vertellen, dat je ervoor hard moet werken om succes te hebben. een groot deel van je leven heb je zelf in de hand, je toekomst bepaal je voor een groot deel zelf.

iemand die gehandicapt is of niet op eigen kracht kan staan of niet in staat is om ouder te worden dan 23, is vreselijk jaloers op alles wat jij wel hebt. begrijp je dan niet dat jij gelukkig moet zijn met wat je hebt en wat je kan worden ? wat je allemaal wel niet kan bereiken ?! het leven heeft je zo veel te bieden…

‘geluk is een keuze’ – te makkelijk gezegd. geluk heeft twee kanten , de kant waar je invloed op hebt, en de kant waar je geen invloed op hebt.

ik zie geluk eerder als een term dat je kan toepassen wanneer het mee zit in je leven. gelukkig zijn is wanneer je tevreden kan zijn met wat je hebt en niets meer nodig hebt.
het kiezen voor positief denken of negatief denken wordt deels door je opvoeding bepaald en deels door jezelf. iedereen ziet, vroeg of laat, wel in dat keuzes in zekere zin je leven leiden en bepalen. de keuze om je eigen ‘geluk’ te bepalen heeft te maken met de keuzes in het verleden en de keuzes die je gaat maken in de toekomst.

sommige mensen hebben inderdaad weinig te kiezen, omdat ze niet goed zijn opgevoed, te weinig kennis hebben van de wereld of te weinig besef van hoeveel ze eigenlijk zelf in de hand hebben. of gewoon alles verneukt hebben.

maar waar het allemaal uiteindelijk op neer komt is wel dat je ‘geluk’ nodig hebt in het leven, het is onmisbaar om gelukkig te worden.

gelukkig worden kan je nooit als je ontevreden blijft met wat je hebt en wie je bent. dat is wel een keuze

[ Bericht 0% gewijzigd door D-Industries op 11-11-2005 08:36:21 ]
Altijd aan het dromen...
pi_32167978
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:56 schreef maeghan het volgende:

[..]

nee hoor, helemaal niet. het is m.i. juist een wijze les om te accepteren dat mensen eigenlijk gewoon kleine computertjes zijn, en eens op te houden met denken dat mensen meer zijn dan dieren, dat wij de wereld wel kunnen maken of zo. het leven is wat het is, en deels kun je leren daarmee om te gaan, maar dat is dan ook alles. hoe meer je je overal in verdiept, hoe meer je er ook achter komt wat er allemaal precies chemische processen zijn. zoenen romantisch, of gewoon kijken of je potentiele partner wel geschikt dna heeft? dat we niet altijd iets merken van die chemische processen is iets anders. alleen als iemand die nogal duidelijk heeft gemerkt hoeveel er allemaal afhangt van een bepaald stofje kan ik gewoon niet ontkennen dat het allemaal chemisch is. ik voelde me niet alleen slecht toen ik depressief was, maar allerlei processen raakten verstoord. mijn eten had geen smaak meer (en dan bedoel ik niet dat het me niet meer smaakte, het smaakte gewoon helemaal niet), ik sliep 20 uur per dag, mijn spijsvertering was verstoord, mijn hersens gaven constant een hongersignaal af al zat ik bomvol, ik had geen libido, mijn spraak raakte zelfs verstoord, etc.

jij vindt het misschien een vervelende gedachte dat het zo werkt, maar het is niet anders. alleen jij bent je daar nog nooit op die manier bewust van geworden, en ik (helaas) wel. ik kan daar prima mee leven hoor. ik zit er niet mee dat iemand mij leuk vindt omdat zijn lichaam besloten heeft dat ik leuk dna heb, en niet omdat ik 'de ware' zou zijn, bijvoorbeeld. al gaat het alleen om m'n dna, dan kan ik het er nog steeds leuk mee hebben
nou, weet je wat het is, ignorance is bliss he... ik heb zelf natuur en gezondheid als profiel gevolgd toen ik nog op de middelbare school zat, 2 jaar terug, en al kan ik me natuurlijk geen echte bioloog noemen, ik heb al heel wat van deze processen voorbij zien komen."

ik vond et eigenlijk wel minder om te horen dat verliefdheid gewoon het opwekken van bepaalde stoffen is, en dat het sowieso na 2 jaar vanzelf voorbij zou gaan.

nooit depressief of iets dergelijks geweest, dus op die manier niet ervaren... ik gebruik het alleen om down to earth te komen, wanneer het bijvoorbeeld uit is met een vriendin of iets dergelijks. voor de rest probeer ik er zo veel mogelijk niet aan te denken
  vrijdag 11 november 2005 @ 03:44:09 #55
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_32169620
bah, wat een lastige vraag. ik heb wel eens op het punt gestaan om het bijltje erbij neer te gooien, maar ik koos iedere keer voor het gevecht, de confrontatie met mezelf. dan plaatste ik mezelf eigenlijk op een afstandje en keek heel geïnteresseerd naar mezelf en dacht: spannend, hoe gaat ze zich nu weer uit deze penibele situatie redden???

het lukte me wel steeds, maar dat is wel duidelijk, anders had ik deze post niet kunnen plaatsen. ik vind het leven tot nog toe een uitdaging. niet altijd even eenvoudig, maar wel geweldig. onvoorspelbaar, en als ik er genoeg van krijg is de mogelijkheid om mezelf van kant te maken er altijd nog, maar dat is voor mij echt de laatste uitweg, en ik denk niet dat ik er snel gebruik van zou maken. mijn laatste gedachte zou dan namelijk teleurstelling in mezelf zijn. en daar moet ik een grote drempel voor nemen, wil ik me daar bij neerleggen... mij probleem is dus eigenlijk dat mijn ego en mijn trots te groot zijn...
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
pi_32170344
quote:
op vrijdag 11 november 2005 03:44 schreef sterre1981 het volgende:
mijn probleem is dus eigenlijk dat mijn ego en mijn trots te groot zijn...
het is gezond om ego en trots te hebben. juist door ego en trots krijg je zelfvertrouwen en sta je sterker in confrontaties met jezelf en of anderen.
Altijd aan het dromen...
pi_32170361
geen idee wanneer dat moment is. de gedacht is al wel eens in me opgekomen, maar om het ook daadwerkelijk te doen

wel een paar weken terug een uitzendkracht die ineens niet meer kwam werken. die jongen had dus zelfmoord gepleegd. en we hebben geen flauw idee waarom, helemaal geen enkel.
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
  vrijdag 11 november 2005 @ 08:12:32 #58
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32170382
het bekende verhaal van de druppel die de emmer doet overlopen. maar dan moet je zorgen dat de emmer leeg blijft. loopt de emmer over dan ben je de totale zelf-beheersing kwijt in het leven. en ben je ook niet meer aansprakelijk voor je daden.

zelfmoord zie ik als een vorm van ontoerekenings-vatbaarheid. de mensen die zelfmoord plegen die kunnen er tot dusverre niets aan doen dat ze dus de controle kwijt zijn door de opstapeling van problemen.

maar dat is dan weer een gevolg dat ze te laat zijn begonnen met het emmertje uitkiepen in de zee. laat je de ellende stromen en doe je niets aan je problemen, dan kom je ooit vanzelf erachter dat je wat moet doen. tenzij het te laat is. je komt er dan achter dat je een totale zenuw-inzinking krijgt dus, of een gigantische burn-out en dan moet je geluk hebben dat je mensen om je heen hebt die je weten op te vangen. sta je er alleen voor dan is het gigantisch moeilijk.

ik denk dat het ook te maken heeft dat mensen niet genoeg zelf-inzicht hebben en niet goed in kaart kunnen brengen hoe hun problemen eruit zien. maar zelf-inzicht is een kwestie van jarenlange ervaring en dat krijg je niet zomaar. dan moet je ten eerste een keer gigantisch op je bek zijn gegaan wellicht.

incasserings-vermogen groeit ook met de jaren. maar bij zelfmoord-gevallen is dat dus wederom te laat. die hebben nooit echt leren incasseren denk ik. ben je in staat tot incasseren dan kun je alles aan.

dan ben je een soort rocky of rambo of wat dan ook. ik denk ook dat geen enkel probleem te zwaar hoeft te zijn voor een mens.

ik denk dat in de meeste gevallen van zelfmoord de mensen de schouders wel eens ophalen van, het is niet ernstig hoe ik me voel. ze gaan niet naar een dokter en blijven rondlopen ermee. en alleen alles oplossen gaat niet altijd.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  vrijdag 11 november 2005 @ 08:31:52 #59
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_32170574
quote:
op donderdag 10 november 2005 22:27 schreef gaja het volgende:
wanneer is het tijd om stop te zeggen. wanneer je het uiteindelijk niet meer ziet zitten en van kant maakt.
sommigen mensen begrijpen het echt niet wanneer je genoeg zegt ,en gaan ervan uit dat mensen gewoon door kunnen gaan met leven of proberen te leven, terwijl degene moe en geen doorzettings vermogen heeft in het leven.

sommigen mensen hebben gewoon pech in hun leven en sterven jong zoals mijn beste vriendin, uiteindelijk kon ze het niet meer aan en is ze ingeslapen. ze zou toch doodgaan dus waarom vechten?

sommigen mensen hebben al vanaf hun jeugd al zeldzame ziekte en vechten al de hele tijd om in leven te blijven, en worden uiteindelijk moe en willen niet meer doorgaan. dus waarom nog medicijnen in nemen? het wordt toch nooit beter, en zal altijd de ziekte houden?

er zijn soms dagen dat mensen bepaalde gebeurtenissen achter elkaar krijgen dat ze het niet meer zitten: zoals je vriend\in gaat erdoor met een ander en hoor je dat je kanker hebt en daarnaast een auto ongeluk krijgt.

er zijn verschillende redenen om van het leven genoeg te hebben. waarom gaan er mensen ervan uit voor diegene die het moeijlijk hebben dat ze weer in staat zijn om verder te gaan terwijl er zoveel dingen gebeurt zijn. waarom mogen ze het niet hun verdriet verwerken?

gelukkig zijn er mensen met wie het wel goed gaan. waarvan ik er een ben

vraag: wanneer denk je dat je zelf genoeg zegt tegen jezelf

ik weet het voor mezelf niet, maar ben benieuwd wat voor antwoorden gaan komen
ik zal even heel eerlijk zijn. zodra ik geen bewegingsvrijheid meer heb qua lopen, hoeft het voor mij al niet meer. dan heb ik het niet over een gebroken beentje natuurlijk. maar bvb een ruggegraatbeschadiging, vanaf boven je navel. het (kas)plantjesidee.

mbt tot ziektes bepaal je zelf nog altijd wat redelijk is. je weegt je overlevingskansen of qualiteit van leven af. bij terminale kanker hoef ik niet zo nodig het gehele chemoproces door te lopen als je weet dat dit alleen maar tijd rekt. de qualiteit van het leven gaat verminderen, je lichaam brokkelt als het ware af en dat wil ik niet meemaken. maar goed ik neem dan sowieso liever geen medicijnen en veronderstel dat je lichaam genoeg overlevingswil heeft om te kampen met bepaalde zaken die redelijk zijn c.q. overwinbaar. als het mijn tijd is om te gaan dan rek ik het niet, dan is het gewoon tijd voor een nieuw begin.
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
pi_32185579
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:53 schreef maeghan het volgende:

[..]

mindsets kunnen worden herprogrammeerd. weliswaar alleen als je dat zélf wil, het gaat niet vanzelf en er is ook niemand die zegt dat het makkelijk is. maar het kán wel degelijk!
quote:

jij vindt het misschien een vervelende gedachte dat het zo werkt, maar het is niet anders. alleen jij bent je daar nog nooit op die manier bewust van geworden, en ik (helaas) wel. ik kan daar prima mee leven hoor.
ik ken jouw persoonlijke verhaal verder niet en jij niet dat van mij. maar je mag van me aannemen dat ik ook erg diep ben gegaan. net als vele anderen. tóch is het me gelukt om anders om te gaan met negatieve zaken. net als vele anderen. want dáár draait het imo om: hoe ga je met tegenslag om? hoe uit je je emoties? uit je ze überhaupt wel? (ik bedoel 'je' in zijn algemeenheid hoor). je kunt zelf met je gedrag/gedachten je negatieve spiraal ombuigen, en dat heeft invloed op je gevoelens/de chemische processen. maar dat is vaak een enorme klus. en die klus moet je zélf klaren. het gaat erom of je dat voor jezelf over hebt. ik heb het gedaan en ik kan met de hand op mijn hart zeggen: ik ben over het algemeen gelukkig, onafhankelijk van de omstandigheden waar ik in verkeer. dat gaat niet vanzelf, daar moet ik soms keihard voor knokken. maar hé, i'm worth it.
disclaimer: ik denk dat het bij puur klinische depressies niet opgaat. maar de meeste depressies ontstaan, kort door de bocht, door niet of op een niet adequate manier uiten van emoties.
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:22 schreef maeghan het volgende:
xennia en salvador, ik ga verder niet door met deze discussie, want ik word er echt misselijk van.
pfff, meid. weet je waar ík misselijk van word (nofi)? van jouw negatieve insteek. wat een doemscenario's omschrijf je zeg. natuurlijk zijn dergelijke omstandigheden zwaar, zeer zwaar waarschijnlijk. maar dan nóg is het wel degelijk een keuze hoe je met die omstandigheden omgaat. ik ben het dan ook volkomen eens met xennia (what's new...) en met salvador (thát's new... ).
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:18 schreef #ANONIEM het volgende:
het is geen keuze of je vrolijke dingen meemaakt of niet en ook niet of je voldoening vind in de dingen die je meemaakt.
hetgeen je meemaakt is idd niet altijd een keuze. maar zoals ik hierboven al zei, je maakt wél zelf de keuze hoe je met dergelijke omstandigheden omgaat.
en daarin schuilt het recept naar geluk...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_32185994
goed verwoord, moonah!
  vrijdag 11 november 2005 @ 19:25:13 #62
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_32187240
quote:

[..]

hoe totaal onromantisch en plastisch
  vrijdag 11 november 2005 @ 19:35:44 #63
88139 JoeyT
Ecoutez.. We komen hard...
pi_32187574
quote:
jij lult echt zo vaak onzin...

bedenk ff de dingen die jou gelukkig maken en dan een een ongeluk waardoor je die dingen nooit meer zou kunnen doen...
"Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
Oog in oog met genialiteit sta je.
Hier had je toch niet op durven hopen.
Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
  vrijdag 11 november 2005 @ 19:39:35 #64
88139 JoeyT
pi_32187653
quote:

[..]

snap niet dat je t met salvador eens bent... geluk is een keuze, problemen zijn uitdagingen... maar wat nou als je niet meer in staat bent dat geluk te verwezenlijken...
pi_32187808
quote:
op vrijdag 11 november 2005 19:35 schreef joeyt het volgende:

[..]

bedenk ff de dingen die jou gelukkig maken en dan een een ongeluk waardoor je die dingen nooit meer zou kunnen doen...
dan zul je moeten leren om andere dingen te vinden die je leuk vindt om te doen.
het is een beetje simplistisch gezegd maar wel o zo waar.

ik vond het heel goed hoe moonah het verwoorde, zo denk ik er ook over.

geluk wordt trouwens vaak overrated...het is geen constante factor in je leven.
ijs_beer fan!
  vrijdag 11 november 2005 @ 19:50:17 #66
88139 JoeyT
pi_32187877
quote:
op vrijdag 11 november 2005 19:46 schreef nanking het volgende:

[..]

het wordt overrated omdat het geen constante factor is? beetje vreemde verwoording...

het is juist veel waard omdat het geen constante factor is...

en idd je zegt t te simplistisch... ik ben bv heel actief, kan niet stilzitten, kan niet zonder sport... ik zou denk ik niet meer gelukkig kunnen zijn als ik verlamd was. maar misschien zie ik t wel verkeerd... ik hoop t, maar denk van niet...
pi_32188085
quote:
op vrijdag 11 november 2005 19:50 schreef joeyt het volgende:

[..]

het wordt overrated omdat het geen constante factor is? beetje vreemde verwoording...

het is juist veel waard omdat het geen constante factor is...

en idd je zegt t te simplistisch... ik ben bv heel actief, kan niet stilzitten, kan niet zonder sport... ik zou denk ik niet meer gelukkig kunnen zijn als ik verlamd was. maar misschien zie ik t wel verkeerd... ik hoop t, maar denk van niet...
met overrated bedoelde ik meer het woordje 'geluk'. want wat verstaat iemand er eigenlijk onder?
veel mensen denken n.l. dat je altijd op elk moment gelukkig kan zijn. dat kan dus niet.

of je het fout zie weet ik niet ik ken je nl niet persoonlijk. maar ik geloof wel dat je andere dingen zal vinden waar je voldoening in zult vinden.
de vraag is dan ook hoe ben je verlamd? (alleen je onderlichaam...helemaal etc.).

ik denk persoonlijk dat ik er zelfs nog zou willen zijn als ik helemaal verlamd zou zijn.
zolang ik kan denken mag het van mij nog.
ijs_beer fan!
  vrijdag 11 november 2005 @ 20:18:50 #68
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_32188623
quote:
op vrijdag 11 november 2005 19:58 schreef nanking het volgende:

[..]

met overrated bedoelde ik meer het woordje 'geluk'. want wat verstaat iemand er eigenlijk onder?
veel mensen denken n.l. dat je altijd op elk moment gelukkig kan zijn. dat kan dus niet.

of je het fout zie weet ik niet ik ken je nl niet persoonlijk. maar ik geloof wel dat je andere dingen zal vinden waar je voldoening in zult vinden.
de vraag is dan ook hoe ben je verlamd? (alleen je onderlichaam...helemaal etc.).

ik denk persoonlijk dat ik er zelfs nog zou willen zijn als ik helemaal verlamd zou zijn.
zolang ik kan denken mag het van mij nog.
echt geluk kom ik maar sporadisch tegen, dus een constante factor kun je niet van spreken. wel kun je er zelf voor zorgen dat je leven interessant en boeiend is. dat elke dag iets nieuws brengt.

ik dans mega graag, een rolstoel zou mij dan grotendeels beperken in mijn grote vreugde van het leven. idem qua sexleven. wanneer ik daarin zou belanden, denk ik wel 2x na of dit is wat ik wil. liggend in bed, omdat er in je nek wat verkeerd is gegaan? trek die stekker maar direct uit. zo ga ik niet verder
pi_32189680
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:22 schreef maeghan het volgende:
xennia en salvador, ik ga verder niet door met deze discussie, want ik word er echt misselijk van. ik raad jullie echter wel aan om dit topic uit te printen en te bewaren tot je een jaar of 70 ben. doe 'm in een envelop, verzegel 'm en leg 'm op zolder, en maak 'm open op je 70e verjaardag. en dan moet je maar eens komen zeggen of je er nog steeds zo over denkt.
je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er al op jonge leeftijd bij te lopen als een verbitterde, verzuurde 70-er
pi_32189727
quote:
op vrijdag 11 november 2005 19:39 schreef joeyt het volgende:

[..]

snap niet dat je t met salvador eens bent... geluk is een keuze, problemen zijn uitdagingen... maar wat nou als je niet meer in staat bent dat geluk te verwezenlijken...
dan is dat een test voor je kracht, je doorzettingsvermogen, voor je vermogen je aan te passen aan nieuwe situaties, voor je vermogen creatief om te gaan met het leven, je vermogen nieuwe doelen te formuleren waar je vreugde uit kunt halen.
pi_32189804
quote:
op vrijdag 11 november 2005 19:35 schreef joeyt het volgende:

[..]

dan kan je altijd nog je prioriteiten veranderen.
je praat zelf vaak onzin, wtf man .
hoe vaak moetik hier nog zeggen dat ik ook wel begrijp dat als je vanaf je middel verlamd bent dat je nooit meer lekker kan genieten van een nacht hete sex... en dat iemand wiens serotinelevel niet toereikend genoeg is, zich immer ongelukkig voelt.
ga lekker tegen iemand anders flamen gare betweterige pisvlek .
pi_32190146
het is op de korte en wellicht op de middellange termijn wel zo dat je zelfstandig uit je eigen shit kan komen, op de langeere termein is het vaak een ander verhaal. in de loop dar tijd weet je wellicht niet goed meer hoe het ook al weer was om gelukkig te zijn. als je bijvoorbeeld sinds je klein was alleen maar shit hebt meegemaakt moet je toch uit bijzonder hout zijn gesneden om het tij zelfstandig te kunnen keren. gelukkig zijn met minder dan wat je eerst had, of weten dat het kan maar er zelf nooit iets van kunnen maken omdat de omstandigheden altijd tegen zitten dat zou wel heel eens lastig kunnen blijken. en dat is er van uitgaande dat je geen predispositie van een een of ander soort hebt wat het wellicht te lastig/onmogelijk maakt om zelfstandig het geluk te bereiken of vast te houden.
je kan doorzettingsvermogen en het vermogen om te incasseren kweken, maar je kan je ook afvragen of dat geen manier is om zo snel mogelijk aan een natuurlijke dood de grond in te gaan. (wat eigenlijk neerkomt op suicide by natural causes)
geluk is een keuze is mij iets te oppervlakkig geformuleerd.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2005 21:49:51 ]
pi_32190529
hihi, we slaan allemaal (m.u.v. enkelen) wel door naar een bepaalde kant he. of de ultiem zwartgallige doemdenkerige, of de geforceerd positieve "alles is maakbaar"-houding. natuurlijk, zolang je jong bent en gezond, kunnen je verschrikkelijke dingen overkomen en kun je daar een uitdaging in zien en gelukkig worden/blijven. en ook als je ouder wordt en steeds meer gebreken begint te vertonen en steeds meer mensen om je heen verliest, kun je gelukkig zijn. dat zien de zwartgalligen hier niet. maar de uberpositieven vind ik ook te krampachtig: ik ben ervan overtuigd dat er bij iedereen een moment kan komen waarop hij besluit dat het genoeg is geweest. misschien juist vanuit een positieve levensinstelling: je bent stokoud, hoort, ziet en proeft nauwelijks meer, hebt geen mensen om je heen meer over, de uitzaaiingen verspreiden zich verder en verder, en juist in al je positiviteit realiseer je je: "ik heb een prachtleven gehad, en nu is het mooi geweest, het is goed geweest zo, laat ik er maar mee stoppen".
  vrijdag 11 november 2005 @ 22:11:09 #74
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32191480
theleia, dat is een gevolg van ouderdom. dan treedt de dood niet snel genoeg in. en is euthanisie nodig.

dan is zelfmoord ook niet zelfmoord maar euthanisie. dan trekt de dokter niet de stekker eruit maar doe je het zelf. dan trek je zelf de medische conclusie dat het niet zo langer kan.

zelfmoord onder 20-30-40-50 jarigen vind ik dus echt vreemd. niet extreem vreemd omdat ik zelf ook wel eens dacht wat heeft het voor zin. maar dat ze de stap zetten tot. dan ben je dus echt afwezig. het moment dat je dus jezelf van een gebouw gooit of je polsen door snijdt, dan moet je hopeloos verloren zijn.

en hoe hopeloos ik denk dat je dan echt helemaal verdwaald bent in het bestaan. en ook al ben je lichamelijk ziek, dan nog is het moeilijk om die stap te zetten. je eigen leven opgeven. ook al stelt dat leven weinig voor.
  vrijdag 11 november 2005 @ 22:14:54 #75
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_32191597
ik ga morgen naar de begrafenis van mijn buurman die zichzelf in de nacht van zondag op maandag van het leven heeft beroofd.

hij zou maandagochtend beginnen met een nieuwe baan.
zondagavond is hij nog naar een verjaardagsfeest bij zijn buren geweest. bij thuiskomst heeft hij z'n beste pak op bed gelegd en zich in het trapgat opgehangen.

38 jaar, gezond van lichaam en ogenschijnlijk ook van geest.

maar blijkbaar waren financiële, emotionele en andere problemen en frustaties voor hem zo dusdanig dat hij geen andere optie zag.
zo onbespreekbaar ook; niemand in zijn naaste omgeving -hij was erg hecht met verschillende buren- die het vermoeden had dat hij suïcidaal was.

en misschien heeft hij inderdaad zijn rust in de dood gevonden. het is hoe dan ook zijn wens geweest, en hoe tragisch ook, dat respecteer ik wel.

zelf hoop ik dat ik me nooit zo machteloos/nutteloos/allesloos ga voelen dat de dood mijn enige keuze lijkt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 11 november 2005 @ 22:32:11 #76
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32192130
pfff dramatisch copycat erg dramatisch dat mensen zo kunnen eindigen maar dat is bij iedere zelfmoord zo

je ziet het ook niet zo snel aan mensen hoe ze zich voelen. problemen kunnen van binnen zitten, ik bedoel je ziet het niet altijd, je ziet het wel eens maar soms doen mensen alsof het mooi weer is van buiten terwijl het van binnen grijs en grauw is. en 1 klein probleem kan groot zijn. ik bedoel, 1 heel klein probleem kan uitgroeien tot een gigantisch probleem als het ware. dan wreet het aan je alsof het een ziekte is, en dan moet je maar net weten wat het probleem is.

het probleem is vaak dat het probleem niet goed omschreven kan worden. dan weet je wel dat je een probleem hebt, maar je weet het probleem niet als het ware. maar dan doe ik ff aan zelf-reflectie.

het heeft met veel te maken. het leven is geen eitje. hoewel je wanneer je het leven echt wilt begrijpen het leven kunt begrijpen. dan ben je af ervan.

financiele problemen zijn dan weer extern een beetje en heeft niets met je persoonlijke gevoel te maken. problemen in de relationele sfeer zijn ook een beetje extern. maar werken allemaal weer door op je eigen gevoel en eigen waarde.

het is een jungle vaak. maar dan moet je die jungle als uitdagend zien. of je moet leren leven in de jungle. of wat dan ook. dan geldt het recht van de sterkste ook meer. dan moet je hier wel hard en sterk zijn met eelt op je ziel om te overleven.

sterkte met het verwerken. al klinkt een buur alsof het geen echte band is, het is en blijft je buur en lijkt soms zelfs familie of vriend te zijn omdat ie dicht bij staat in je leven. zeker bij een redelijk goede buur.

maar nogmaals, je bent dan niet op aarde. je bent de kluts kwijt. het totale besef is weg. al heb je grote financiele problemen, zelfs die kunnen worden opgelost en is het niet waard om je leven voor op te geven.

ik zie het dus als totaal verlies van realiteitsbesef een beetje. je ziet niet meer in dat een probleem oplosbaar is. het probleem is meer waard dan je leven ook. terwijl het leven meer waard zou moeten zijn dan het probleem.

[ Bericht 5% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 11-11-2005 22:39:45 ]
pi_32194045
het zal hem bij alle zelfmoorden inderdaad zitten in iets 'interns', want qua externe factoren (of het nou financiele shit is of het verliezen van een dierbare of geen vrienden hebben of noem het allemaal maar op) zijn er altijd ook voorbeelden van mensen die hetzelfde meemaken en daar wel mee weten te dealen, vaak nog op een uitstekende manier ook.

een paar weken terug heeft een huisgenote van vroeger zelfmoord gepleegd, die kon niet met de naweeen van haar jeugd omgaan. er zullen ongetwijfeld mensen zijn die een soortgelijke jeugd hebben gehad en dat wel kunnen...maar wie ben ik om te oordelen dat ze dus wat harder haar best had moeten doen om de dingen anders te gaan leren bekijken? dat heeft ze vijftien, twintig jaar gedaan, met allerhande professionele hulp van buitenaf, vaak langdurige fulltime opnames....en zij kon zich kennelijk niet meer voorstellen dat er nog verbetering mogelijk was. en daar gaat het om. niet om hoe een ander het gevoeld zou hebben.

dan kun je inderdaad als je sec naar haar situatie kijkt allerlei dingen opnoemen die haar nog levensvreugde hadden kunnen bezorgen, en uitdagingen die ze had kunnen aangaan, en noem het allemaal maar op, maar da's nou het probleem meestal he, dat de buitenwereld die mogelijkheden wel ziet maar de persoon zelf niet.
  vrijdag 11 november 2005 @ 23:54:58 #78
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32194418
yep, triest maar waar. maar de omgeving speelt mee ook. waar je opgroeit ook. de mensen die je hebt leren kennen in je leven. de opleiding die je genoten hebt. je partner en alles. de hele sfeer zoals ik al zei.

heb je een opleiding gehad waar je problemen moest oplossen, maakt niet uit wat voor problemen dan ook, dan leer je vanzelf probleem-oplossend te denken. probleem-oplossend denken is van belang want dan los je je problemen op. in ieder geval je problemen in je hoofd.

het probleem-oplossend denken moet aanwezig zijn en het relativisme en nog meer. het is een soort van levensles die je genoten moet hebben. en niet iedereen heeft dat denk ik.

en dan is ook de mate waarin je dat laatste sprankje hoopt kunt blijven behouden van belang. hoop op betere tijden. in hoeverre je gelooft op betere tijden en nog meer en nog meer.

het is de hele situatie waarin het gebeurt. en of je open of gesloten bent. of je in isolement leeft en ga zo door.

over dat probleem-oplossend denken. dat heeft ook te maken met probleem-oplossend kunnen voelen. bij voelen is het vaak moeilijk om het in de juiste banen te leiden met emoties. emoties kunnen heftig van aard zijn. bij een zelfmoord zijn emoties ook heftig van aard. en als de emotie overheerst dan blijft het verstand vaak achterwege.

dan pleeg je zelfmoord omdat je hart gebroken is, terwijl het verstand zou moeten zeggen, alles kan beter worden.
pi_32195176
quote:
op vrijdag 11 november 2005 23:40 schreef thaleia het volgende:
...maar wie ben ik om te oordelen dat ze dus wat harder haar best had moeten doen om de dingen anders te gaan leren bekijken?
wellicht lijkt dit in tegenspraak met mijn vorige post, maar toch ben ik het met je eens.
soms is de veerkracht op, is er geen energie meer om nog langer door te gaan met 'knokken'.
en dan kan de dood een zeer rustgevende optie zijn.
  zaterdag 12 november 2005 @ 00:30:24 #80
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_32195227
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:28 schreef moonah het volgende:

die woorden van jou heb ik me van de week ook ten harte genomen .

nu ga ik slapen, morgen vroeg op .

oh dromenvanger: ook bedankt voor je lieve woorden .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_32195322
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:28 schreef moonah het volgende:

[..]

wellicht lijkt dit in tegenspraak met mijn vorige post, maar toch ben ik het met je eens.
soms is de veerkracht op, is er geen energie meer om nog langer door te gaan met 'knokken'.
hoe weet je dat zo zeker?
pi_32195359
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:30 schreef copycat het volgende:
nu ga ik slapen, morgen vroeg op .
hou je goed wijfie.
trusten.
pi_32195378
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:35 schreef oblivion het volgende:

[..]

hoe weet je dat zo zeker?
wat? of de dood een rustgevende optie is?
of dat de veerkracht op kan zijn?
ik weet niets zeker. ik weet alleen dat het zo kan voelen.
pi_32195395
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:37 schreef moonah het volgende:
of de dood een rustgevende optie is?
ik weet alleen dat het zo kan voelen.
hoe weet je dat dan?
pi_32195437
volgens mij is het nu wel genoeg
pi_32195499
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:38 schreef oblivion het volgende:

[..]

hoe weet je dat dan?
ik weet toch hoe het kan voelen...
snap ik jou niet of snap jij mij niet?
pi_32195540
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:43 schreef moonah het volgende:

[..]

ik weet toch hoe het kan voelen...
snap ik jou niet of snap jij mij niet?
dat zou zo maar kunnen.

ik ben er namelijk van overtuigd dat men na zelfdoding geen rust krijgt.
heb dan ook niks met zelfdoding.

jij zegt dat ze rust krijgen. toch?
pi_32195620
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:45 schreef oblivion het volgende:

[..]

dat zou zo maar kunnen.

ik dacht al dat je het op die fiets bedoelde.
ik heb ervaren dat de optie van zelfdoding rustgevend kan werken.
de discussie of het ook werkelijk rust bíedt wil ik nu niet met je aangaan.
ik ga slapen.
ook zeer rustgevend...
pi_32195634
dan niet.
pi_32195639
quote:
dit zeg ik dus níet...
trusten!
pi_32195687
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:54 schreef kenz het volgende:

echt gelukkig ben ik wellicht twee keer per maand. 'gelukkig' misschien eens per week. voor de rest is het leven een hoop gedoe en veel werk om er nog iets van te maken.
dit is het trouwens wel. geluk is geen constant gevoel. een gelukkig gevoel kan je zo nu en dan overvallen omdat je dat toelaat cq ergens nog oog voor hebt. dat is een keuze.
ik denk dat salvador en xenia dat bedoelen.
pi_32195815
quote:
op vrijdag 11 november 2005 18:23 schreef moonah het volgende:

mindsets kunnen worden herprogrammeerd. weliswaar alleen als je dat zélf wil, het gaat niet vanzelf en er is ook niemand die zegt dat het makkelijk is. maar het kán wel degelijk!
deels ja. als je mindsets volledig kon herprogrammeren zou het echt een zeer populaire activiteit zijn hoor, daar ben ik van overtuigd.
quote:
je kunt zelf met je gedrag/gedachten je negatieve spiraal ombuigen, en dat heeft invloed op je gevoelens/de chemische processen.
natuurlijk kun je jezelf dingen aanleren die invloed hebben op chemische processen. maar niet meer dan dat, invloed. het betekent niet dat je alles maar even kunt veranderen.
quote:
disclaimer: ik denk dat het bij puur klinische depressies niet opgaat. maar de meeste depressies ontstaan, kort door de bocht, door niet of op een niet adequate manier uiten van emoties.
mjah, ben ik nog wel met je eens.
quote:
pfff, meid. weet je waar ík misselijk van word (nofi)? van jouw negatieve insteek. wat een doemscenario's omschrijf je zeg. natuurlijk zijn dergelijke omstandigheden zwaar, zeer zwaar waarschijnlijk. maar dan nóg is het wel degelijk een keuze hoe je met die omstandigheden omgaat. ik ben het dan ook volkomen eens met xennia (what's new...) en met salvador (thát's new... ).
dat geloof ik echt niet. zoals gezegd, de menselijke geest is niet oneindig rekbaar. je kunt je best doen om ergens anders tegenaan te kijken, maar niet iedereen kan dat even goed als anderen, dat is deels toch echt aangeboren/aangeleerd. dat jij daar beter in bent dan sommige anderen is heel fijn voor jou (en xennia en salvador), maar doe dan niet alsof iedereen precies hetzelfde is en kan als jij of wie dan ook.

het lichaam kan zich ook heel erg aanpassen. in principe zullen de meeste mensen in staat zijn hun lichaam zo ver te ontwikkelen dat ze een fatsoenlijke marathon kunnen lopen, maar dat betekent niet dat we allemaal in staat zijn om 'm zo snel te leren lopen als kiplagat.
quote:
hetgeen je meemaakt is idd niet altijd een keuze. maar zoals ik hierboven al zei, je maakt wél zelf de keuze hoe je met dergelijke omstandigheden omgaat.
en daarin schuilt het recept naar geluk...
wat ik me nou altijd afvraag he, als het recept van geluk bekend is en iedereen gelukkig wil worden, waarom niet iedereen het dan doet. je zou toch op z'n minst gaan vermoeden dat het een tikkeltje ingewikkelder ligt.
quote:
op vrijdag 11 november 2005 19:25 schreef mukie het volgende:

hoe totaal onromantisch en plastisch
dus?
quote:
op vrijdag 11 november 2005 21:03 schreef xennia het volgende:

[..]

je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er al op jonge leeftijd bij te lopen als een verbitterde, verzuurde 70-er
je kunt er ook voor kiezen om je ogen dicht te houden en als een naieve hippie door het leven te gaan.
quote:
op vrijdag 11 november 2005 19:46 schreef nanking het volgende:

[..]

dan zul je moeten leren om andere dingen te vinden die je leuk vindt om te doen.
het is een beetje simplistisch gezegd maar wel o zo waar.

ik vond het heel goed hoe moonah het verwoorde, zo denk ik er ook over.

waarom moet dat? volgens mij mag iedereen zelf bepalen wat ie doet om gelukkig te worden. als iemand denkt gelukkiger te worden als ie er een eind aan maakt dan lijkt me dat ook een keuze. je kan zeggen dat zelfmoord slap is, en dat je kunt vechten, maar waarom zou je vechten als je je ongeluk ook in een simpele stap kunt beeindigen? laten we wel wezen, als je dood bent, ben je ook niet meer ongelukkig.

sommige mensen zijn bang voor de dood en kiezen ervoor alles te doen om maar gelukkig te worden of zichzelf wijs te maken dat het grote geluk heus ooit wel komt, en als dat niet zo is, dat dat dan hun eigen keuze is of hun gebrek aan wilskracht om hun gedachten/chemische processen te beinvloeden. andere mensen accepteren gewoon dat de wereld is wat het is.

mijn visie is: de wereld is niet maakbaar, en de mens zit in elkaar zoals ie is. de mens is niet gemaakt om gelukkig te worden, maar bestaat zoals alle dieren om zich voort te planten en te evolueren. zoals het ene mens lichamelijk sterker is dat de ander, zo is ook niet iedereen geestelijk even sterk. vroeger hadden we natuurlijke selectie, wie ziek of gek was, die ging gewoon dood, en anders hielp z'n omgeving wel een handje. nu 'moeten' we iedereen in leven houden en dan nog wijs maken dat het grote geluk voor hem of haar ook is weggelegd. waarom?

en waarom ben ik dan verzuurd, pessimistisch, of wat dan ook, alleen omdat ik vertik te geloven in allerlei romantische flauwekul en niet in paniek raak zodra iemand 'dood' of 'zelfmoord' roept? m.i. is dat nu juist om leren gaan met de wereld. leer accepteren dat ultiem geluk niet bestaat, dat er altijd wel iets is om ongelukkig over te zijn, en dat, om het met rawie te zeggen, het leven een intens lamlendige vertoning is. als je dat kunt accepteren en nog wilt leven, dan ben je volgens mij gelukkiger dan wanneer je het geluk maar blijft nastreven door de wereld te proberen te veranderen.
  zaterdag 12 november 2005 @ 08:33:33 #93
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32198805
quote:

[..]

ik denk dat je bij vroegtijdig afbreken van je leven, zonder dat je klaar was met leven inderdaad ook niet de rust ingaat meteen. je sterft dan als het ware al onrustig, dan is de reis al niet goed, misschien ben je dan helemaal gebroken en ga je gebroken de dood in en moet je dan als doodde jezelf terug proberen te vinden aan die andere kant.

ik denk dat mensen die dood gaan tijdens de slaap pas echt rust vinden op een bepaalde manier. als je in een mooie slaap dood gaat. maar dan nog ben je niet echt dood, je bent dan alleen in een diepe slaap.

ik was ook in thruth bezig over overleden mensen en het ontmoeten van geesten als ze verschijnen maar hoe dat in elkaar zit weet ik niet. misschien zijn dat die ronddwalende geesten of iets dergelijks? die overal bij mensen moeten aankloppen om hulp te vinden.

ik roep maar wat. ik probeer de situatie zo goed mogelijk in te beelden die ik voor ogen heb

de dood is misschien wel rust. ik weet het niet maar daar kom ik pas achter als ik zelf dood ga. of het rust is of een heel nieuw leven.

maar ontopic te gaan. na de zelfmoord ga je denk ik niet meteen de rust in, en tevens zul je denk ik ook niet meteen een nieuw fris leven krijgen. of je krijgt een nieuw fris leven vol mankementen die je weer moet oplossen. dat zou ook logisch zijn, dat de mensen die bepaalde zaken wel overleefd hebben een kamer hoger terecht komen in de dood. omdat het dood gaan een overgangsfase is van levend naar dood. net zoals je opstaat in depressie met steeds een klote gevoel.

dan is de dood niets meer dan de dag na de zelfmoord, en dan en dan. dan heb je toch geen rust? ik bedoel, je hebt een heel leven achter je gelaten dat nog op orde moest komen en waar je wel goed terecht kwam.

zo nu genoeg gezegd

denk overigens wel dat zelmoordenaars na jaren zoeken goed terecht komen. het is denk ik niet zo dat ze voor altijd branden in het hellevuur.
pi_32200044
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:58 schreef maeghan het volgende:
dat geloof ik echt niet. zoals gezegd, de menselijke geest is niet oneindig rekbaar. je kunt je best doen om ergens anders tegenaan te kijken, maar niet iedereen kan dat even goed als anderen, dat is deels toch echt aangeboren/aangeleerd. dat jij daar beter in bent dan sommige anderen is heel fijn voor jou
aangeleerd ja! ik heb mjizelf moeten aanleren hoe ik gelukkig kan zijn. en ik weet niet of ik daar zoveel beter in zou zijn dan anderen. het is mij heus niet cadeau gedaan hoor... ik heb ook diverse malen op het punt gestaan dat ik dacht dat ik écht niet meer kon. toch heb ik ervoor gekozen door te zetten.
en dit bedoel ik niet om mezelf op de borst te kloppen.

quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:11 schreef maeghan het volgende:
ik heb best wel veel bereikt op eigen kracht en had dat met behulp van psychotherapie misschien nog wel wat verder gekund, maar op een gegeven moment houdt het op.
uit deze quote maak ik op dat jíj ervoor hebt gekozen om niet door te zetten... toch? je neemt genoegen met hetgeen je hebt bereikt.
quote:
had paroxetine niet bestaan, dan had ik er waarschijnlijk een eind aan gemaakt, want op een gegeven moment heb je geestelijk en lichamelijk (!!!) geen energie meer.
idem hier. medicatie kan een goede steun in de rug zijn om mindsets te herprogrammeren en beetje bij beetje anders in het leven te gaan staan.
quote:
wat ik me nou altijd afvraag he, als het recept van geluk bekend is en iedereen gelukkig wil worden, waarom niet iedereen het dan doet. je zou toch op z'n minst gaan vermoeden dat het een tikkeltje ingewikkelder ligt.
ik weet niet of het nou zo ingewikkeld is. ik weet wél dat de weg ernaar toe soms lastig te vinden is en 'bezaaid met bloed, zweet en tranen'.
quote:
sommige mensen zijn bang voor de dood en kiezen ervoor alles te doen om maar gelukkig te worden of zichzelf wijs te maken dat het grote geluk heus ooit wel komt, en als dat niet zo is, dat dat dan hun eigen keuze is of hun gebrek aan wilskracht om hun gedachten/chemische processen te beinvloeden. andere mensen accepteren gewoon dat de wereld is wat het is.
sommige mensen zijn ook bang voor het leven. als je ervoor kiest jezelf eens goed onder de loep te nemen, zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hoe het met je gaat ipv alles af te schuiven op anderen en omstandigheden, zou ik dat niet willen afdoen als 'jezelf wijs maken dat het grote geluk heus wel eens komt'. je kunt er zelf actief aan werken om zo gelukkig mogelijk te worden.
quote:
mijn visie is: de wereld is niet maakbaar, en de mens zit in elkaar zoals ie is. de mens is niet gemaakt om gelukkig te worden, maar bestaat zoals alle dieren om zich voort te planten en te evolueren.
de mens is niet statisch, maar dynamisch. de mens heeft het vermogen te reflecteren, in te grijpen, na te denken. en da's mooi meegenomen want dan kun je de primaire 'levenstaak' overstijgen en als bonus ook nog eens gelukkig proberen te worden.
quote:
leer accepteren dat ultiem geluk niet bestaat, dat er altijd wel iets is om ongelukkig over te zijn, en dat, om het met rawie te zeggen, het leven een intens lamlendige vertoning is. als je dat kunt accepteren en nog wilt leven, dan ben je volgens mij gelukkiger dan wanneer je het geluk maar blijft nastreven door de wereld te proberen te veranderen.
en hier ben ik het met je eens, al vind ik die rawie een nogal pessimistische visie hebben. (continu) ulltiem geluk bestaat niet. ik denk dat juist doordat ongelukkige mensen zich een dergelijke illusie voorhouden moedeloos raken.
step by step. de lat niet te hoog leggen. carpe diem. kun je allemaal 'mindsetten'.
pi_32200162
quote:

obli, ik weet natuurlijk niet of er rust is na de dood. ik ben op dat vlak oriënterende, lerende, zoekende. vroeger was ik ervan overtuigd dat er na de dood niets is. vanuit die visie is zelfdoding absoluut een rustgevend idee. tegenwoordig ben ik daar niet meer zo van overtuigd. wellicht ís het zo dat je ziel een les te leren heeft die je niet kunt ontvluchten. maar dan nóg kan ik me voorstellen dat je er in een evt nieuw leven met meer frisse moed aan kunt beginnen/mee verder gaan. soms is iemand er niet aan toe om die les in dit leven te voltooien.
ben benieuwd naar jouw visie.
dus vannacht was het geen desinteresse, maar vermoeidheid hoor.
pi_32200228
quote:
op zaterdag 12 november 2005 08:33 schreef dromenvanger het volgende:
ik roep maar wat. ik probeer de situatie zo goed mogelijk in te beelden die ik voor ogen heb
ik vind dat je een aardige beschrijving geeft. alleen die 'kamer hoger' ga ik niet zo in mee.
pi_32201616
quote:
waarom moet dat? volgens mij mag iedereen zelf bepalen wat ie doet om gelukkig te worden. als iemand denkt gelukkiger te worden als ie er een eind aan maakt dan lijkt me dat ook een keuze. je kan zeggen dat zelfmoord slap is, en dat je kunt vechten, maar waarom zou je vechten als je je ongeluk ook in een simpele stap kunt beeindigen? laten we wel wezen, als je dood bent, ben je ook niet meer ongelukkig.
waarom ik vind dat,dat moet is omdat ik vind dat je geen andere keus hebt.
of je blijft je hele leven tegen alles aan schoppen en je blijven meten met wat je vroeger wel kon, of je zoekt andere dingen waar je voldoening in vindt.
zelfdoding is voor mij persoonlijk geen optie. dus dan zul je, je eigen geluk moeten creeren.

ik vind het wel grappig dat je aan de ene kant zegt dat geluk geen keuze is maar aan de andere kant zeg je dat je dit
quote:
volgens mij mag iedereen zelf bepalen wat ie doet om gelukkig te worden.
daaruit maak ik toch op dat je vind dat het een bepaling/ een keuze is?
ijs_beer fan!
pi_32201839
quote:
op zaterdag 12 november 2005 12:27 schreef nanking het volgende:
pi_32201941
quote:
op zaterdag 12 november 2005 12:39 schreef moonah het volgende:

[..]

ik vind trouwens wel dat het een keus is gelukkig zijn.
mijn vraag was meer aan maeghan(?). omdat ze eerder beweerde dat het niet zo is.
ijs_beer fan!
  zaterdag 12 november 2005 @ 12:45:59 #100
11682 Moonah
Jolie femme
pi_32201982
quote:
op zaterdag 12 november 2005 12:44 schreef nanking het volgende:

[..]

ik vind trouwens wel dat het een keus is gelukkig zijn.
mijn vraag was meer aan maeghan(?). omdat ze eerder beweerde dat het niet zo is.
ik snap je hoor.
je legde je vinger precies daar waar ik hem niet kon leggen.
vandaar mijn (wellicht onduidelijke) smileyreactie.
pi_32201995
quote:
op zaterdag 12 november 2005 11:17 schreef moonah het volgende:

[..]

obli, ik weet natuurlijk niet of er rust is na de dood. ik ben op dat vlak oriënterende, lerende, zoekende. vroeger was ik ervan overtuigd dat er na de dood niets is. vanuit die visie is zelfdoding absoluut een rustgevend idee. tegenwoordig ben ik daar niet meer zo van overtuigd. wellicht ís het zo dat je ziel een les te leren heeft die je niet kunt ontvluchten. maar dan nóg kan ik me voorstellen dat je er in een evt nieuw leven met meer frisse moed aan kunt beginnen/mee verder gaan. soms is iemand er niet aan toe om die les in dit leven te voltooien.
ben benieuwd naar jouw visie.
dus vannacht was het geen desinteresse, maar vermoeidheid hoor.
okay...

ik heb zelf altijd het idee gehad dat je dus inderdaad wat te leren hebt, en dat je het uit te zitten hebt.
mijn partner zijn vorige vriendin is ook het trappengat ingesprongen.
hij wilde zoals zoveel mensen weten het hoe en waarom...
is dus naar een medium gegaan, en het antwoord op dat ze rust had gekregen was negatief.
het was niet wat ze er van verwachtte...
nu zeg ik niet dat die ene medium de wijsheid in pacht heeft, maar ik heb het zovaak gehoord...
en zelf gevoeld...te vaak.
nu ben ik er ook van overtuigd (en nee ik heb de wijsheid ook niet in pacht... ) dat we bijna allemaal zelfdoders zijn geweest en moordenaars in andere levens, een cyclus die ronddraait tot je "verlicht" genoeg bent en je het aardse voor het eeuwige mag ruilen.
dus ik deel je laatste visie wel.
dit hoort volgens mij meer in truth....
verder ben ik absoluut niet zweverig, we leven hier en wel nu...
pi_32202000

ijs_beer fan!
  zaterdag 12 november 2005 @ 12:51:24 #103
11682 Moonah
Jolie femme
pi_32202104
quote:
op zaterdag 12 november 2005 12:46 schreef oblivion het volgende:
yep, maar ik vind het hier niet geheel offtopic.
quote:
ik ben ook niet zweverig hoor. maar visies zoals we die nu bespreken worden door de nuchteren onder ons vaak wel zo beschouwd. maar ach, boeien! als het werkelijk zo is als wij bespreken dan komt men zichzelf vanzelf tegen. is het niet zo, dan heeft ook niemand er last van.
ergo: we leven hier en wel nu.
pi_32202146
quote:
op zaterdag 12 november 2005 12:46 schreef oblivion het volgende:

[..]

okay...

ik heb zelf altijd het idee gehad dat je dus inderdaad wat te leren hebt, en dat je het uit te zitten hebt.
mijn partner zijn vorige vriendin is ook het trappengat ingesprongen.
hij wilde zoals zoveel mensen weten het hoe en waarom...
is dus naar een medium gegaan, en het antwoord op dat ze rust had gekregen was negatief.
het was niet wat ze er van verwachtte...
nu zeg ik niet dat die ene medium de wijsheid in pacht heeft, maar ik heb het zovaak gehoord...
en zelf gevoeld...te vaak.
nu ben ik er ook van overtuigd (en nee ik heb de wijsheid ook niet in pacht... ) dat we bijna allemaal zelfdoders zijn geweest en moordenaars in andere levens, een cyclus die ronddraait tot je "verlicht" genoeg bent en je het aardse voor het eeuwige mag ruilen.
dus ik deel je laatste visie wel.
het nadeel van veel mensen die naar een medium gaan voor antwoorden verwachten alleen het antwoord hij/zij heeft rust gevonden. helaas werkt het niet zo. sommige mensen doen er heel wat levens over om rust te vinden.
al is zelfdoding voor mijn geen optie ik denk wel dat sommige mensen er rust in kunnen vinden.
de vader van mijn moeder heeft zichzelf opgehangen en ik weet (vraag niet hoe) dat hij nu rust heeft.

ik vind het alleen jammer dat mensen zo snel er aan denken om zichzelf van kant te maken.
ik denk dat het voor veel mensen (lees: niet iedereen) maar een makkelijke uitvlucht is.
het is vaak zoveel makkelijker allemaal als dat mensen denken. alleen zie je dat zelf niet altijd.
ijs_beer fan!
pi_32202527
quote:
op zaterdag 12 november 2005 12:53 schreef nanking het volgende:

[..]

het nadeel van veel mensen die naar een medium gaan voor antwoorden verwachten alleen het antwoord hij/zij heeft rust gevonden. helaas werkt het niet zo. sommige mensen doen er heel wat levens over om rust te vinden.
al is zelfdoding voor mijn geen optie ik denk wel dat sommige mensen er rust in kunnen vinden.
de vader van mijn moeder heeft zichzelf opgehangen en ik weet (vraag niet hoe) dat hij nu rust heeft.

ik vind het alleen jammer dat mensen zo snel er aan denken om zichzelf van kant te maken.
ik denk dat het voor veel mensen (lees: niet iedereen) maar een makkelijke uitvlucht is.
het is vaak zoveel makkelijker allemaal als dat mensen denken. alleen zie je dat zelf niet altijd.
uiteindelijk krijg je als ziel rust.
maar net na zelfdoding niet.
dat is mijn gevoel.
er is wat af te maken. of hier of daar.
pi_32202576
quote:
op zaterdag 12 november 2005 12:53 schreef nanking het volgende:

[..]

het nadeel van veel mensen die naar een medium gaan voor antwoorden verwachten alleen het antwoord hij/zij heeft rust gevonden. helaas werkt het niet zo.
lees het verhaal nog eens...
zij zei: het was niet wat ik verwachte, zij verwachte rust....
niet de man die er naar vroeg bij de medium.
pi_32202626
idd mijn excuses vekeerd gelezen .

maar toch was het wel waar wat ik zei, alleen niet op jouw verhaal van toepassing dan .
ijs_beer fan!
  zaterdag 12 november 2005 @ 19:14:56 #108
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_32211415
quote:
op zaterdag 12 november 2005 00:58 schreef maeghan het volgende:

dus?
vraag ik me af of jij wel eens echte passie of verddiet hebt gevoeld.
of je weet wat dit is en weet hoe het voelt.

op mij kom je nu nl over als een koude verzuurde kikker.
ik kan het natuurlijk mis hebben
pi_32212049
quote:
op donderdag 10 november 2005 23:51 schreef maeghan het volgende:
je kiest niet om op een bepaalde manier te denken. iemand met anorexia kiest er niet voor om te denken dat ie dik is, iemand met bdd kiest er niet voor om te denken dat z'n neus buitenproportioneel groot is, iemand met schizofrenie kiest er niet voor om te denken dat de hele wereld tegen hem/haar is en marsmannetjes hem/haar morgen gaan proberen te ontvoeren, etc.

wat een geluk he al dat geld.

het is heel simpel eigenlijk. iemand met anorexia heeft met netzo weinig voorbedachte rade gezorgd voor de situatie als een aids-baby in afrika. hier kunnen ze inderdaad niets aan doen. maar...waar ze wel wat aan kunnen doen is de manier waarop ze er mee omgaan. het is niets anders dan bepaalde waardes hechten aan dingen in je leven.

reken maar dat er genoeg stinkend rijke mensen zijn die alles goed voor elkaar hebben, behalve dat ze ongelukkig zijn. hoe dat komt? omdat ze aan verkeerde dingen waarde hechten. namelijk dingen waar ze niet gelukkig van worden, bv iemand willen zijn die ze niet zijn, dingen willen hebben die ze niet kunnen hebben. zo ook het meisje dat denkt dat ze te dik is. die hecht waarde aan het beeld dat ze dik is. ze heeft die gedachte niet zelf bepaald, maar ze heeft wel besloten daar aandacht aan te besteden.

en daar gaat het mis. ze is zich niet bewust dat ze de keuze kan maken om het van zich af te laten vallen en zich gelukkig kan gaan voelen.

niemand bepaald wat er gebeurd in het leven. maar wat belangrijk is om te beseffen, is dat je wel zelf kan bepalen hoe je je er bij voelt. het heeft namelijk geen zin om ongelukkig te zijn, omdat je daar niet mee verder komt. ongelukkige mensen zijn ongelukkig, omdat ze hun aandacht vaak richten op het feit dat ze ongelukkig zijn. een belangrijke natuur wet vertelt ons dat alles waar je energie in steekt groeit.

je kan 'de keuze' maken energie te steken in dingen die je gelukkig maken en waarde hechten aan dingen die wel berijkbaar zijn.

succes ermee. want wanneer je je dit realisseert leef je een stuk relaxter, dan wanneer je je maar moet overgeven aan het hele gebeuren en hopen dat het goed gaat.

zaterdag 12 november 2005 @ 19:36:51 #110
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32212076
quote:
op zaterdag 12 november 2005 19:14 schreef mukie het volgende:

[..]

zonder verdriet geen passie

sommige mensen hebben altijd geleefd in het grijze gebied. die hebben nooit in het zwarte en witte ingezeten. die kunnen het verschil tussen geluk en ongeluk ook niet vergelijken met elkaar, ze kunnen het verschil niet voelen.

ik wil niet zeggen dat je half dood moet zijn geweest om geluk te kunnen ervaren. je moet denk ik wel in enige mate weten hoe het kan zijn om zwaar ellendig te voelen. anders kun je het verschil niet opmerken ook.

het gaat om het contrast denk ik. zwart en wit vooral.

toch denk ik dat ieder mens het contrast kan weten tussen zwart en wit op zekere hoogte. als je het onderscheidt weet aan te brengen tusesn geluk en ongeluk dan is het makkelijker.
pi_32212146
geluk hangt 50% af van je genetisch materiaal.
geluk hangt 40% af van je instelling.
geluk hangt 10% af van je omgeving.

bron? weet niet.
pi_32212359
quote:
op zaterdag 12 november 2005 19:39 schreef paltos het volgende:
geluk hangt 50% af van je genetisch materiaal.
geluk hangt 40% af van je instelling.
geluk hangt 10% af van je omgeving.

bron? weet niet.
het is maar net hoe je het bekijkt hoor. gelukkig zijn is zeker een keuze, maar niet iedereen hoeft die keuze te maken, omdat het simpelweg niet van toepassing is. die mensen hebben mazzel gehad met de door jouw genoemde punten (waar je wel heel betrekkelijke waardes aan gehangen hebt ).
de mensen die daar minder mazzel mee hebben gehad, zouden dat intern op kunnen lossen.
pi_32212420
quote:
op zaterdag 12 november 2005 19:46 schreef draztic het volgende:

[..]

het is maar net hoe je het bekijkt hoor. gelukkig zijn is zeker een keuze, maar niet iedereen hoeft die keuze te maken, omdat het simpelweg niet van toepassing is. die mensen hebben mazzel gehad met de door jouw genoemde punten (waar je wel heel betrekkelijke waardes aan gehangen hebt ).
de mensen die daar minder mazzel mee hebben gehad, zouden dat intern op kunnen lossen.
nou, ik heb het gewoon ergens gelezen hoor. zelf niet uitgevonden.
  zaterdag 12 november 2005 @ 19:50:46 #114
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_32212502
quote:
op zaterdag 12 november 2005 19:36 schreef dromenvanger het volgende:

[..]

zonder verdriet geen passie

sommige mensen hebben altijd geleefd in het grijze gebied. die hebben nooit in het zwarte en witte ingezeten. die kunnen het verschil tussen geluk en ongeluk ook niet vergelijken met elkaar, ze kunnen het verschil niet voelen.

ik wil niet zeggen dat je half dood moet zijn geweest om geluk te kunnen ervaren. je moet denk ik wel in enige mate weten hoe het kan zijn om zwaar ellendig te voelen. anders kun je het verschil niet opmerken ook.

het gaat om het contrast denk ik. zwart en wit vooral.

toch denk ik dat ieder mens het contrast kan weten tussen zwart en wit op zekere hoogte. als je het onderscheidt weet aan te brengen tusesn geluk en ongeluk dan is het makkelijker.
ying en yang
pi_32212677
quote:
op zaterdag 12 november 2005 19:48 schreef paltos het volgende:

[..]

nou, ik heb het gewoon ergens gelezen hoor. zelf niet uitgevonden.
ja geloof ik wel. maar dan vraag ik me af hoe ze verklaren dat er ook mensen zijn die heel beroerd ter wereld zijn gekomen, toch heel gelukkig zijn. terwijl er ergens anders een meisje uit een stinkend rijke familie met ouders die haar goed behandelen, wanhopig in haar armen zit te snijden.
pi_32222285
quote:
leer accepteren dat ultiem geluk niet bestaat, dat er altijd wel iets is om ongelukkig over te zijn
hiermee ben ik het wel eens meaghan. ultiem geluk is te groot en te ondefineerbaar. waar het om gaat is dat je vreugde uit dingen kunt halen, bevrediging en voldoening. waar het om gaat is die dingen te kunnen blijven zien, ook al lijkt alles tegen te zitten.

ik heb dit al eens eerder geplaatst, maar doe het nog eens omdat het zo waar is en hier goed op zijn plaats:

ik hoef niet te weten hoe jij in je levensonderhoud voorziet
wat ik graag wil weten is waar jij voor gaat en of jij het aandurft
oog in oog te staan met de verlangens van je hart.
het interesseert me niet hoe oud je bent, maar wel of je het aandurft voor gek te staan
omwille van de liefde, omwille van je dromen, omwille van het avontuur dat leven heet.

het maakt me niet uit welke planeten jouw horoscoop beinvloeden
waar het mij om gaat is of je ooit tot in de kern van je eigen verdriet bent doorgedrongen
en of de verraderlijkheden en beproevingen van het leven je juist ontvankelijk hebben gemaakt
of dat deze je hebben doen terugdeinzen en afsluiten uit angst voor nog meer pijn

wat ik wil weten is of jij je pijn, die van mij of die van jezelf, kunt laten zijn
zonder een vinger te verroeren, zonder het te verbergen, te laten verdwijnen of vast te houden.

ik wil weten of je vreugde kunt zijn, de mijne of de jouwe
of je durft te dansen vanuit je oerkracht, in totale extase
van top tot teen, zonder je in te houden door op je hoede te zijn
realistisch of rationeel te zijn, zonder je te laten afremmen
door herinnering aan beperking vanuit je menselijke bestaan.

het kan me niet schelen of je verhaal waar is of niet
wat ik zou willen weten is of je anderen durft af te wijzen om trouw te zijn aan jezelf
of jij het aankunt om voor verrader te worden uitgemaakt
om verschoond te blijven van verraad vanuit je ziel
geef me een bewijs van je trouw opdat ik zal weten dat je vertrouwen waard bent.

ben jij in staat schoonheid te zien, ook al is niet iedere dag even mooi
en is het leven zelf voor jou de bron waaruit je levenskracht kunt putten
kun jij leven met fouten, zwakheden en kwetsbaarheid, die van jou en mij
en toch aan de rand van een meer staan en luidkeels tegen het zilver van de maan roepen: yes

ik hoef niet te weten waar je woont, of hoeveel geld je hebt
wat ik graag wil weten is of jij het kunt opbrengen
om na een nacht vol wanhoop, tot in het diepst van je ziel gekwetst
op te staan, en datgene te doen wat gedaan moet worden voor je kinderen
ik hoef niet te weten wie je bent of hoe je hier gekomen bent
wat ik wil weten is of jij zonder terughoudendheid bereid bent met mij door het vuur te gaan.

het gaat niet om waar, wat en met wie je hebt gestudeerd
voor mij is het van groot belang, van jou te horen welke innerlijke kracht
jouw steun en toeverlaat is als al het andere om je heen is weggevallen
of jij alleen kunt zijn met jezelf en of jij het werkelijk goed hebt bij jezelf
wanneer het stil wordt, in eenzaamheid

oriah mountain dreamer, indiaanse oudste

[ Bericht 0% gewijzigd door Xennia op 13-11-2005 03:17:15 ]
pi_32223066
quote:
op zondag 13 november 2005 01:14 schreef xennia het volgende:

...

hij's mooi!

tja, ik had eregister nog een reactie/verhaal geschreven, toch maar niet gedaan en kwam toch, alsof het zo moest zijn misschien , even wat tussen.

kortom kwam het hier op neer:
alles is belangrijk: innerlijk/uiterlijk, geest/lichaam, spiritualiteit/rationaliteit, pieken/dalen, regen en zon.

behoud de middenweg, in alles

als je stil bent (introvert), schreeuw dan af en toe even hard of vertel een goeie mop.
als je altijd praat (extravert), luister dan eens naar de stilte van de wind of naar het geluid in jezelf.
als je slaapt, word dan eens midden in de nacht wakker.
als je wakker bent, zorg dan eens voor een goeie nachtrust.
als je droomt, probeer dan de werkelijkheid te zien..

zucht en zo kan ik doorgaan, maar dat was overbodig, genoeg = genoeg
pi_32223140
quote:
op zondag 13 november 2005 02:00 schreef sweetgirly het volgende:
als je altijd praat (extravert), luister dan eens naar de stilte van de wind of naar het geluid in jezelf.
doe jij dat nou wel eens?
pi_32223239
ben een beetje te koppig, te hard werkend om zomaar zeggen 'genoeg',
en er een eind aan te maken. bovendien denk ik (te) vaak aan andere mensen.
zelfs al stort mijn hele leven in, dan weet ik nog wel een lichtpuntje te vinden.

alles is super relatief

* paeromius gaat slapen
pi_32223278
quote:
op zondag 13 november 2005 02:05 schreef xennia het volgende:

doe jij dat nou wel eens?
geloof me, genoeg
balans. en die heb ik wel hoor, ik luister eerst voordat ik praat (nl) .
pi_32227361
quote:

[..]

hiermee ben ik het wel eens meaghan. ultiem geluk is te groot en te ondefineerbaar. waar het om gaat is dat je vreugde uit dingen kunt halen, bevrediging en voldoening. waar het om gaat is die dingen te kunnen blijven zien, ook al lijkt alles tegen te zitten.

ik heb dit al eens eerder geplaatst, maar doe het nog eens omdat het zo waar is en hier goed op zijn plaats:

ik hoef niet te weten hoe jij in je levensonderhoud voorziet
wat ik graag wil weten is waar jij voor gaat en of jij het aandurft
oog in oog te staan met de verlangens van je hart.
het interesseert me niet hoe oud je bent, maar wel of je het aandurft voor gek te staan
omwille van de liefde, omwille van je dromen, omwille van het avontuur dat leven heet.

het maakt me niet uit welke planeten jouw horoscoop beinvloeden
waar het mij om gaat is of je ooit tot in de kern van je eigen verdriet bent doorgedrongen
en of de verraderlijkheden en beproevingen van het leven je juist ontvankelijk hebben gemaakt
of dat deze je hebben doen terugdeinzen en afsluiten uit angst voor nog meer pijn

wat ik wil weten is of jij je pijn, die van mij of die van jezelf, kunt laten zijn
zonder een vinger te verroeren, zonder het te verbergen, te laten verdwijnen of vast te houden.

ik wil weten of je vreugde kunt zijn, de mijne of de jouwe
of je durft te dansen vanuit je oerkracht, in totale extase
van top tot teen, zonder je in te houden door op je hoede te zijn
realistisch of rationeel te zijn, zonder je te laten afremmen
door herinnering aan beperking vanuit je menselijke bestaan.

het kan me niet schelen of je verhaal waar is of niet
wat ik zou willen weten is of je anderen durft af te wijzen om trouw te zijn aan jezelf
of jij het aankunt om voor verrader te worden uitgemaakt
om verschoond te blijven van verraad vanuit je ziel
geef me een bewijs van je trouw opdat ik zal weten dat je vertrouwen waard bent.

ben jij in staat schoonheid te zien, ook al is niet iedere dag even mooi
en is het leven zelf voor jou de bron waaruit je levenskracht kunt putten
kun jij leven met fouten, zwakheden en kwetsbaarheid, die van jou en mij
en toch aan de rand van een meer staan en luidkeels tegen het zilver van de maan roepen: yes

ik hoef niet te weten waar je woont, of hoeveel geld je hebt
wat ik graag wil weten is of jij het kunt opbrengen
om na een nacht vol wanhoop, tot in het diepst van je ziel gekwetst
op te staan, en datgene te doen wat gedaan moet worden voor je kinderen
ik hoef niet te weten wie je bent of hoe je hier gekomen bent
wat ik wil weten is of jij zonder terughoudendheid bereid bent met mij door het vuur te gaan.

het gaat niet om waar, wat en met wie je hebt gestudeerd
wanneer het stil wordt, in eenzaamheid

wow prachtig
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zondag 13 november 2005 @ 13:59:08 #122
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32230227
quote:
op zaterdag 12 november 2005 19:50 schreef mukie het volgende:

[..]

ying en yang
yep, toevallig een oude username van mij, toen ik nog in het duistere zat voor het grootste gedeelte

de duisternis leren waarderen. ik heb altijd moeite gehad met het verschil tussen de duisternis en het licht. tegenwoordig functioneer ik in beide gebieden goed. de duisternis kan heel aantrekkelijk zijn en hoeft niet te zorgen voor negatieve gedachtes of depressie of zwartheid in het denken.

yingyang is toch balans? de balans tussen het goede en het slechte. altijd goed is niet goed denk ik, want dan wen je ook aan het goede en leer je het goede minder waarderen ook.

hoewel het wel aantrekelijk lijkt om altijd goed te voelen maar dan noem ik het liever in balans zijn. in balans is altijd alles zeker en sta je sterker op je benen.

zonder balans verlies je de controle, en verlies je de controle dan kun je dat vergelijken met zoveel controle verliezen dat je zelfmoord gaat plegen. want het is nog altijd de controle verliezen. dan is yingang er ook niet meer.

dan heb je nog het negatieve karma dat te maken heeft met zelfmoord. je daalt in je denken continu naar beneden, je zit in die neerwaarste spiraal van het voelen en denken en ook al probeer je positief te zijn, die neerwaarste spiraal is sterker en krachtiger. dan zul je goede mensen om je heen moeten hebben en medicatie om de neerwaarste spiraal te onderdrukken.

dat heb ik dus ook gehad, seroxat tegen negatieve gedachtes. om de negatieve gedachte minder negatief te maken, om zo weer te komen tot een beter gevoel. anti-depressiva is geen wondermiddel maar een hulpmiddel om alles op een rijtje te zetten.

zo ik weet het verder niet. ik denk wel dat hulp-instanties te weinig op de voorgrond staan en ook dat mensen zelf te weinig initiatief tonen als ze te maken hebben met slechte zaken. nog steeds denk ik dat mensen veels te lang ermee blijven rondlopen. je zou eigenlijk bij ieder klein iets actie moeten ondernemen maar vaak zal het zo zijn dat een probleem te klein lijkt. maar dat vind ik dus niet, geen enkel probleem is klein genoeg. tijdens mijn zwarte tijden werden kleine problemen groot, het meest kleine probleem ging het negatieve versterken zodat het algehele plaatje nog erger werd. daarom is ieder probleem van belang denk ik.

zo, genoeg geluld weer erover.

voortaan moet ik mijn oude berichten eens nalezen want ik heb nu ff het idee dat ik dit al eens geschreven heb gisteren of eergisteren. oude berichten nalezen dus
  zondag 13 november 2005 @ 14:31:02 #123
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_32231136
quote:

[..]

wow, inderdaad erg mooi xennia...

ik vond dit het mooiste:

wanneer het stil wordt, in eenzaamheid.
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
  zondag 13 november 2005 @ 14:50:01 #124
73888 DIA
die ja .....
pi_32231685
ontopic:
of je het genoeg vind heeft te maken met de psychische gesteldheid van de persoon.
dus de manier van omgaan met alles.

volgens mij is dit moeilijk te beinvloeden, het kan mischien veranderen door boeken te lezen over hoe je alles zou kunnen opvatten, maar op het eind komt het er toch weer op aan hoeveel je kan verdragen.
  zondag 13 november 2005 @ 16:36:48 #125
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32234768
inderdaad, hoe hard ben je. hoe sterk ook. incasseringsvermogen dus. hardheid groeit met de jaren, dat krijg je al mee van kinds af aan. leer je daar al dat het leven geen eitje is dan lukt het later beter.

hoe hard, dus ook, hoe hard is die muur die je tegenhoudt tot zelfmoord. is de muur weg dan is het einde daar. dan is er niets meer dat je kan weerhouden van die stap zetten tot.

in deze wereld is het van belang om enige hardheid te hebben, zodat problemen minder probleem lijken te zijn. enige hardheid en ook enige vorm van ironie. je problemen zien als grap misschien zelfs. als grap

gaat ver. maar je moet je problemen niet te serieus gaan nemen. ga je een probleem erg serieus nemen dan wordt het een serieus probleem problemen niet serieus nemen is tevens een kwestie van het leven niet al te serieus nemen. met veel humor bereik je denk ik ook veel. vooral blijven lachen al wordt het zwarte humor.

het beste is dat het een luchtig probleem blijft.

dat is dan makkelijk gezegd weer. in een situatie van hopeloosheid moet je net weten hoe je moet denken en tegen de wereld en jezelf moet aankijken. dan is het dus zoals ik al zei een kwestie van het zelfbeeld en wereldbeeld dat je schept ook.

en met een meer nonchalante instelling is het misschien zelfs beter. nonchalant in de zin van, ik maak me niet zo druk, het loopt vanzelf wel los. en dan wacht je af misschien, inplaats van zo ongeduldig te zijn dat je liever nu dan straks dood bent.
pi_32235152
quote:
op zondag 13 november 2005 16:36 schreef dromenvanger het volgende:

hoe hard, dus ook, hoe hard is die muur die je tegenhoudt tot zelfmoord. is de muur weg dan is het einde daar. dan is er niets meer dat je kan weerhouden van die stap zetten tot.
of hoe hard is de koppigheid van de mens om zelf niet de muur af te kunnen/willen breken.
misschien is het begin wel juist daar als de muur wordt afgebroken, totale overgave en acceptatie.

lijdt tot dankbaarheid en zelfacceptatie en zie daar, muren weg en geen behoefte aan zelfmoord.
maar juist aan wíllen leven. 100%.

in die zin denk ik ook dat niet willen opgeven doorgaans niet een kwestie is van trots en ego.
maar van levenskracht. en juist een niet-egoïstische instelling.

het ego zorgt doorgaans voor problemen, niet de mens als geheel.
ik bedoel, wie wil er lijden? wie wil er diep van binnen lijden? niemand toch?

en zelf-destructief ingesteld zijn of sadomasochistisch zijn, tja daar kies je doorgaans ook liever niet voor als dat geen hobby van je is, lijkt mij.
  zondag 13 november 2005 @ 16:57:48 #127
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32235244
die muur bedoel ik mee bij echte zwarte problemen. dan moet er ergens een muur zijn en eelt op je ziel die je tegenhoudt. de muur die totale wanhoop tegenhoudt. dat laatste handvat ook. dat laatste been op de grond.

de muur bij het goed voelen is overbodig, dat weerhoudt denk ik zelfs aan een gelukkig en kalm gevoel. de muur bij goed voelen is overbodig en houdt denk ik echte rust tegen.

rust daar heb ik dus ook wat mee. rust in je stemming. alles rustig benaderen op elk moment dan ook. dus rust tijdens wanhopige periodes ook. misschien moet die muur dan inderdaad weg op dat moment, om de rust te herontdekken.

rustig de situatie tegemoet treden ook. al zit je diep in de schulden of wat dan ook. laten bezinken van alles. tot jezelf komen.

dat is toch je eigen handleiding toepassen in je leven? intuitie gebruiken ook? aanvoelen hoe het hoort?

dat je uberhaupt in de schulden belandt bent als je daarin belandt bent maakt niet uit, het gaat om het oplossen van het probleem. in de schulden belanden is een willekeurig voorbeeld, een echtscheiding ook. of een gevoel zonder reden of slechte baan. wat dan ook. het gaat erom dat je leert omgaan met de situatie. en ik denk dat je na verloop van tijd met iedere situatie kunt omgaan. al moet je de situatie ff laten links liggen om weer tot rust te komen en daarna het boeltje oppakken. tijd voor jezelf nemen ook. tot adem komen

een kwestie van de boel de boel laten, afstand nemen van de problemen. zodat je nuchter ernaar kunt kijken. en pas met een nuchtere blik erop kun je komen tot een betere oplossing. ben je te betrokken tot je eigen problemen dan is het moeilijk om er iets aan te doen. gewoon ff weg stappen uit de situatie. ( en dan niet wegstappen door zelfmoord, wegstappen door uit jezelf te treden misschien eerder, uit jezelf treden, uit de problemen treden en van afstand kijken naar de heersende problematiek, eventueel met behulp van een goede psycholoog die het beter in kaart kan brengen)

[ Bericht 13% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 13-11-2005 17:08:26 ]
pi_32235460
quote:
op zondag 13 november 2005 16:57 schreef dromenvanger het volgende:
die muur bedoel ik mee bij echte zwarte problemen. dan moet er ergens een muur zijn en eelt op je ziel die je tegenhoudt. de muur die totale wanhoop tegenhoudt. dat laatste handvat ook. dat laatste been op de grond.
ik weet niet.
ik denk ergens dat totale wanhoop of sowieso tegenhouding van kan lijden tot onderdrukking ofzo. en dat juist dan die muur kan zorgen bijv. voor problemen of ergo zelfmoord.
quote:
de muur bij het goed voelen is overbodig, dat weerhoudt denk ik zelfs aan een gelukkig en kalm gevoel. de muur bij goed voelen is overbodig en houdt denk ik echte rust tegen.
juist afbreken, om nieuw te kunnen beginnen dus.
rustig en gelukkig kunnen zijn ontstaat meestal niet zomaar, lijkt mij ook.
quote:
rust daar heb ik dus ook wat mee. rust in je stemming. alles rustig benaderen op elk moment dan ook. dus rust tijdens wanhopige periodes ook. misschien moet die muur dan inderdaad weg op dat moment, om de rust te herontdekken.
yep oa
alleen de muur moet weg, om boos/teleurgesteld te kunnen zijn, als je dat wilt zijn.
overgave van.. zodat het omgezet kan worden in iets moois of het wordt dan omgezet in iets moois (ja, ik heb teveel osho gelezen , nee maar ook zie ik er wat in).
quote:
rustig de situatie tegemoet treden ook. al zit je diep in de schulden of wat dan ook. laten bezinken van alles. tot jezelf komen.

dat is toch je eigen handleiding toepassen in je leven? intuitie gebruiken ook? aanvoelen hoe het hoort?

dat je uberhaupt in de schulden belandt bent maakt niet uit, het gaat om het oplossen van het probleem. in de schulden belanden is een willekeurig voorbeeld, een echtscheiding ook. of een gevoel zonder reden of slechte baan. wat dan ook. het gaat erom dat je leert omgaan met de situatie. en ik denk dat je na verloop van tijd met iedere situatie kunt omgaan. al moet je de situatie ff laten links liggen om weer tot rust te komen en daarna het boeltje oppakken. tijd voor jezelf nemen ook. tot adem komen
hm hm, iedereen zijn manier.
en idd, zijn vele problemen juist uitdagingen .
  zondag 13 november 2005 @ 17:12:47 #129
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32235572
denk dat je wanneer je je overgeeft dat dan de problemen als water stromen. dus overgave bij echte negatieve stroming kan leiden tot een waterval? ik heb altijd mezelf overeind moeten houden in mijn persoonlijke situatie. ik heb me niet kunnen overgeven aan het gevoel omdat dan het gevoel de macht kreeg in mijn zware tijd. dus in mijn geval moest ik koppig blijven. liet ik het negatieve varen dan bleven er negatieve zaken bijkomen en bleef het zwarte negatieve ook sterker worden en kwamen er ook nieuwe negatieve gedachtes bij de hele tijd.

ik moest het negatieve tegengaan met wilskracht en inzicht plus een assertieve/agressieve benadering, zo van, tot zover mag de shit in mijn hoofd en verder niet. dus die muur was in mijn geval dus echt nodig.

het probleem was in mijn geval een uitdaging inderdaad achteraf bekeken dus, op het moment zelf was het iedere dag een hel. ik mis soms zelfs die strijd die ik moest voeren maar ben blij dat ik nu wel rust heb gevonden.

overeind blijven en in leven willen blijven heeft ook te maken met respect voor je zelf en eer een beetje denk ik. pleeg je zelfmoord dan geef je de moed op, geef je de moed op dan heb je verloren hier op deze wereld. benader je het leven als strijd en jungle dan is verliezen een taboe.

ik bedoel dus ook. zie je je problemen als vijand inplaats van bedreiging ook. je problemen als vijand zien wil zeggen dat je die problemen wilt verslaan. het probleem gewoon als probleem zien zorgt niet voor zo'n grote weerstand. dan is het alleen maar een probleem en als het alleen een probleem is dan is het gevoel niet aanwezig dat het probleem verslagen kan en vooral moet worden.

de instelling van. " ik ben een strijder in dit leven en geen enkel probleem is te groot, ik overwin alles", dat kan al zorgen dat je niet opgeeft. dan blijf je doorgaan tot het bittere eind.

doorgaan tot het bittere eind dus de enige manier om te winnen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 13-11-2005 17:19:50 ]
pi_32235783
quote:
op zaterdag 12 november 2005 11:11 schreef moonah het volgende:

aangeleerd ja! ik heb mjizelf moeten aanleren hoe ik gelukkig kan zijn. en ik weet niet of ik daar zoveel beter in zou zijn dan anderen. het is mij heus niet cadeau gedaan hoor... ik heb ook diverse malen op het punt gestaan dat ik dacht dat ik écht niet meer kon. toch heb ik ervoor gekozen door te zetten.
en dit bedoel ik niet om mezelf op de borst te kloppen.
jij gaat er vanuit dat de mens dynamisch is en blijft, terwijl dat niet zo is. natuurlijk kun je mensen vanalles aanleren, maar het is een feit dat dat op latere leeftijd niet altijd meer gaat. zoals de xhosa klanken hebben die je niet meer kunt aanleren op latere leeftijd omdat je strottehoofd zich anders ontwikkeld wanneer je opgroeit met die klank, zo werkt het geestelijk ook. om maar bij de talen te blijven, omdat ik daar het meest bekend mee ben: als je als kind opgroeit met twee talen, dan zul je de klanken en nuances van die talen goed kunnen leren. als je op latere leeftijd een taal moet leren, zul je bepaalde dingen hoogstwaarschijnlijk nooit leren. een brit die nooit nederlands heeft geleerd, kan het verschil tussen 'koud' en 'kuit' niet horen, omdat hij de 'ui' niet kent, en deze als 'ou' hoort. sommige mensen kunnen dit nog leren, maar niet iedereen is even flexibel, en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt. ik neem aan dat jij ook weet dat kinderen een taal makkelijker oppikken dan een bejaarde, dit omdat de hersens anders werken en nog makkelijker hersenverbindingen gevormd kunnen worden. je kunt roepen wat je wilt dat mensen alles op ieder punt van hun leven nog kunnen veranderen, maar het bewijs voor het tegendeel is overweldigend.
quote:
op zaterdag 12 november 2005 12:27 schreef nanking het volgende:

ik drukte me wat ongelukkig uit, maar nee, ik vind nog steeds niet dat het altijd een keuze is. in zekere zin is het natuurlijk een keuze om wel of niet zelfmoord te plegen, in die zin dat je op een bepaald moment een besluit neemt om het te doen en hoe je het gaat doen. aan de andere kant hoeft diegene het zo niet te ervaren. ik ervaar het niet als bewuste keuze dat ik geen zelfmoord gepleegd heb. ik heb nooit de voor- en nadelen tegenover elkaar gezet en gedacht 'goh, nou, toch maar niet hoor, want dat leven biedt toch wel voordelen'. technisch gezien heb je altijd een keuze. als je beroofd wordt kun je er ook voor 'kiezen' om je geld niet te geven en neergestoken te worden, maar de meeste mensen zullen het afgeven van het geld niet echt als 'keuze' beschouwen.

nog iets over keuze:
"[benjamin libet, emeritus professor of physiology at the u of california at san francisco] measured brain activity during voluntary hand movements. he found that between 500 and 1,000 milliseconds before we actually move our hand there is a wave of brain activity, called the readiness potential. libet set out to determine the moment, somewhere in that 500 to 1,000 milliseconds, when we make the actual conscious decision to move our hand.
libet found that the time between the onset of the readiness potential and the moment of conscious decision making was about 300 milliseconds. if the readiness potential of the brain is initiated before we are aware of making the decision to move our hand, then it would appear that our brains know our decisions before we become conscious of them" (sciam mind vol 16 no 1 p.44-5).
pi_32235843
quote:
op zondag 13 november 2005 17:12 schreef dromenvanger het volgende:
denk dat je wanneer je je overgeeft dat dan de problemen als water stromen.
hoeft niet, je pakt het bij de kern. gaat op in het moment, laat los etc.
quote:
dus overgave bij echte negatieve stroming kan leiden tot een waterval?
het kan, denk ik, zorgen voor sneeuwbaleffecten.
maar net zolang tot de beseffenis er komt of dat het ego ermee ophoudt.
quote:
ik heb altijd mezelf overeind moeten houden in mijn persoonlijke situatie. ik heb me niet kunnen overgeven aan het gevoel omdat dan het gevoel de macht kreeg in mijn zware tijd. dus in mijn geval moest ik koppig blijven.
dat is de moeilijkheid als jouw gevoel jou de baas is.
alsof er dan weer een boos mannetje komt, die schreeuwt, dan weer een verdrietig mannetje tevoorschijn komt etc etc. verdeeldheid. allemaal osho.

punt is, dat het kan/moet kunnen, als jij maar weet wie de baas is!
quote:
liet ik het negatieve varen dan bleven er negatieve zaken bijkomen.
hehe, ja dat is het mooie ervan..hoe noemen ze dat nou.. naja.
quote:
ik moest het negatieve tegengaan met wilskracht en inzicht. dus die muur was in mijn geval dus echt nodig.
iedereen zijn/haar manier, dat zeker.
en wilskracht en inzicht, lijkt mij (tot nu toe) geen overbodig koek .
quote:
het probleem was in mijn geval een uitdaging inderdaad achteraf bekeken dus, op het moment zelf was het iedere dag een hel. ik mis soms zelfs die strijd die ik moest voeren maar ben blij dat ik nu wel rust heb gevonden.

overeind blijven en in leven willen blijven heeft ook te maken met respect voor je zelf en eer een beetje denk ik. pleeg je zelfmoord dan geef je de moed op, geef je de moed op dan heb je verloren hier op deze wereld. benader je het leven als strijd en jungle dan is verliezen een taboe.

ik bedoel dus ook. zie je je problemen als vijand inplaats van bedreiging ook. je problemen als vijand zien wil zeggen dat je die problemen wilt verslaan. het probleem gewoon als probleem zien zorgt niet voor zo'n grote weerstand. dan is het alleen maar een probleem en als het alleen een probleem is dan is het gevoel niet aanwezig dat het probleem verslagen kan worden.
ik snap precies wat je bedoelt.
en of want idd, het ego wil niet verslagen worden, vermoed ik.
ga je vechten ertegen, verlies je. besef je van 'ah, daar heb je het ego met zijn problemen weer', dan kan je winnen.

simpelweg, omdat jij in de kern staat, en niet (langer) het ego.

maargoed of ..
pi_32236073
quote:
op zondag 13 november 2005 17:20 schreef maeghan het volgende:je kunt roepen wat je wilt dat mensen alles op ieder punt van hun leven nog kunnen veranderen, maar het bewijs voor het tegendeel is overweldigend.
je hebt het nu over het horen van klanken, dit betekent echter niet dat mensen de hele taal niet meer kunnen leren. dit gaat denk ik ook op bij bijvoorbeeld therapie voor bejaarden. er worden op therapie handvaten aangereikt om te kunnen veranderen, bijvoorbeeld door denkschema's onder de loep te nemen. het vergt erg veel tijd en oefening om denkpatronen te veranderen, maar dat geldt voor iedereen. misschien is het voor ouderen moeilijker dan voor jongere mensen, maar het is zeker niet onmogelijk.

ik ben het eens met moonah, maar dit is tevens een tvp, ik kom er nog op terug.
pi_32236087
quote:
op zaterdag 12 november 2005 19:14 schreef mukie het volgende:

op mij kom je nu nl over als een koude verzuurde kikker.
ik kan het natuurlijk mis hebben
dat liefde, verdriet, geluk en wat dan ook veroorzaakt worden door chemische processen betekent niet dat je ze niet kan voelen, alleen dat je weet wat er gebeurt. nou ja, voor zover de wetenschap daar achter is dan.

er stond ooit in psychologie magazine op de laatste pagina een klein maar wel grappig experimentje. er stond een foto van een giraffe die net leek te lachen. als je er gewoon naar keek, voelde je er ws. niet zo veel bij. daarna moest je dan een lachend gezicht trekken en ernaar kijken, en inderdaad, je voelt je dan blij.

sterker nog, alleen al door een lachend gezicht te trekken voel je je blij. het is namelijk niet alleen zo dat je lichaam reageert op je emoties, maar je emoties zijn ook afhankelijk van je lichaam. wanneer je een beweging maakt die je normaal maakt bij een bepaalde emotie, worden nl. delen van je hersenen gestimuleerd die normaal actief zijn bij die emotie.

ben ik de enige die bij dat lezen van dat indiaanse oudste verhaal 'teiltje' denkt? wat een zweverige hippieshit. oerkracht, de verlangens van je hart.

[ Bericht 2% gewijzigd door Maeghan op 13-11-2005 17:38:59 ]
pi_32236387
quote:
op zondag 13 november 2005 17:31 schreef maeghan het volgende:

dat liefde, verdriet, geluk en wat dan ook veroorzaakt worden door chemische processen betekent niet dat je ze niet kan voelen, alleen dat je weet wat er gebeurt. nou ja, voor zover de wetenschap daar achter is dan.
de wetenschap staat soms nog in de kinderschoenen, dat moge wel duidelijk zijn.
quote:
er stond ooit in psychologie magazine op de laatste pagina een klein maar wel grappig experimentje. er stond een foto van een giraffe die net leek te lachen. als je er gewoon naar keek, voelde je er ws. niet zo veel bij. daarna moest je dan een lachend gezicht trekken en ernaar kijken, en inderdaad, je voelt je dan blij.
juist dan kan de conclusie worden getrokken dat chemische processen te beïnvloeden zijn of en circa behandelbaar. er zijn uitwegen/oplossingen. ik bedoel, 1000 mensen depressief, jarenlang, dit en dat meegemaakt, aan de serotax whatever, geef ze een huisdier of biedt en luisterend oor en ze bloeien op.
quote:
ben ik de enige die bij dat lezen van dat indiase oudste verhaal 'teiltje' denkt? wat een zweverige hippieshit. oerkracht, de verlangens van je hart.

die hippie's slaan soms wel een waarheid als een koe aan.
oh en over dat liefde een chemisch proces is, kan best. gelukkig zie ik af en toe ouderen die na jarenlang getrouwd zijn, elkaar nog een glimp in de ogen kunnen geven, als ware ze nog onschuldige, verliefde en ondeugende tieners van 16 jaar oud.

zondag 13 november 2005 @ 17:46:31 #135
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32236461
bewegingen van het lichaam is inderdaad belangrijk

dat is toch bij yoga zo? en als je net doet alsof je de tour de france gewonnen hebt. dat je je vuisten in de lucht steekt en schreeuwt van.." i am the champion of this world". dan voel je je meteen sterker dat doe ik dus vaker, dan ga ik buiten staan en steek ik armen in de lucht en spreidt ik de benen en zeg ik. " ik ben god" nee, zonder dat ik denk dat ik god ben, maar ik doe dan net alsof ik ultieme krachten heb en probeer dan mijn energie in mijn lichaam te laten stromen naar buiten en het positieve naar binnen te laten komen. ( doe dat alleen als buren niet buiten zijn )

maar in depressie ontbreekt het aan zulke ideeën vaker. maar het kan je wel helpen om uit een periode te komen.

het is het totaalplaatje. hoe wordt je een rasechte kampioen met alles erop en eraan. hoe versla je de angst en twijfel. en ga zo door

het lichaam laten zorgen tot een uitbarsting van het negatieve ook dat je met lichaamstaal het negatieve eruit gooit alsof je in een orgasme klaar komt van geilheid, het lichaam samen met je geest en ziel en instelling dus . en dat heeft ook het lichaam bereikt een beetje dat orgasme. maar dan stroomt het negatieve naar het oneindige.

het is zaak om helder te worden en al het slechte weg te laten vloeien. en misschien helpen muren niet zoals sweetgirly zegt. zoals een orgasme dus. je moet het laten stromen voordat je klaar kunt komen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 13-11-2005 18:06:21 ]
pi_32237121
quote:
op zondag 13 november 2005 17:43 schreef sweetgirly het volgende:
juist dan kan de conclusie worden getrokken dat chemische processen te beïnvloeden zijn of en circa behandelbaar. er zijn uitwegen/oplossingen. ik bedoel, 1000 mensen depressief, jarenlang, dit en dat meegemaakt, aan de serotax whatever, geef ze een huisdier of biedt en luisterend oor en ze bloeien op.
dat laatste slaat als een tang op een varken. ik heb altijd huisdieren gehad, maar dat helpt toch echt niet tegen een depressie hoor. dat het helpt tegen een dipje, dat het helpt bij een moeilijke periode, okay. maar een oplossing is het natuurlijk niet, slechts een beetje ondersteuning.

het is trouwens seroxat. op zich maakt dat niet uit, maar ik schoot een beetje in de lach van je foutje. je brengt de belastingdienst nog op een idee

dit is inderdaad een voorbeeld van hoe je een chemisch proces kunt beinvloeden. maar dat betekent natuurlijk nog niet dat ze dat allemaal zijn, of dat het altijd en voor iedereen werkt. in principe voelen mensen zich beter na het sporten, omdat je lichaam dan endorfine aanmaakt. echter, er zijn ook mensen waarbij dat niet gebeurt. als je lichaam op zo'n manier verstoord is, kun je sporten wat je wilt, maar je zult je er niet beter door gaan voelen. evenals met dat lachen, dat werkt heel even. maar ik kan me voorstellen dat dat niet werkt bij iemand met een klinische depressie bijvoorbeeld, of als je oma/vriend/wie dan ook net is overleden. bovendien is het natuurlijk ook niet zo dat je kunt zeggen 'blijf maar gewoon lachen, dan ga je je vanzelf een keer gelukkig voelen! gewoon die mondhoeken opgetrokken houden en dan komt het wel!'. je moet ook de kracht nog maar hebben om je gezicht in de plooi te trekken. ik hoop dat je snapt dat dit dus wat kort door de bocht is.
pi_32237349
quote:
op zondag 13 november 2005 18:12 schreef maeghan het volgende:

dat laatste slaat als een tang op een varken. ik heb altijd huisdieren gehad, maar dat helpt toch echt niet tegen een depressie hoor. dat het helpt tegen een dipje, dat het helpt bij een moeilijke periode, okay. maar een oplossing is het natuurlijk niet, slechts een beetje ondersteuning.

het is trouwens seroxat. op zich maakt dat niet uit, maar ik schoot een beetje in de lach van je foutje. je brengt de belastingdienst nog op een idee

dit is inderdaad een voorbeeld van hoe je een chemisch proces kunt beinvloeden. maar dat betekent natuurlijk nog niet dat ze dat allemaal zijn, of dat het altijd en voor iedereen werkt. in principe voelen mensen zich beter na het sporten, omdat je lichaam dan endorfine aanmaakt. echter, er zijn ook mensen waarbij dat niet gebeurt. als je lichaam op zo'n manier verstoord is, kun je sporten wat je wilt, maar je zult je er niet beter door gaan voelen. evenals met dat lachen, dat werkt heel even. maar ik kan me voorstellen dat dat niet werkt bij iemand met een klinische depressie bijvoorbeeld, of als je oma/vriend/wie dan ook net is overleden. bovendien is het natuurlijk ook niet zo dat je kunt zeggen 'blijf maar gewoon lachen, dan ga je je vanzelf een keer gelukkig voelen! gewoon die mondhoeken opgetrokken houden en dan komt het wel!'. je moet ook de kracht nog maar hebben om je gezicht in de plooi te trekken. ik hoop dat je snapt dat dit dus wat kort door de bocht is.
ik weet het, hij was ook erg kort door de bocht .

aan de andere kant, lijkt het gewoon iets westers.
ik zeg niet dat mensen overdrijven, allerminst. maar het lijkt alsof ze met een pilletje soms whatever de kern van het probleem uit de weg gaan of iets dergelijks. ik zeg ook niet afschaffen die handel. maar ik snap ergens niet dat als het lichaam (idd, sporten, pilates noem maar op, is er zo op gebasseerd, kracht van het lichaam door juist de geest te versterken etc) belangrijk is in die zin, gevoel om te zetten valt, het dan niet tot weinig gebeurt en/of te beogen valt. en er soms meer circa betere resultaten te behalen vallen, denk ik ergens, met een combi van.

chemisch proces, ok, maar ik vind dat ergens te makkelijk ofzo.
  zondag 13 november 2005 @ 18:54:13 #138
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32238151
goed voelen heeft ook met je lichaam te maken, dus ook met de chemische huishouding in je hersens. het is een magische combinatie van alles.

heb je alles in orde. dan is het goed. is er 1 ding dat niet klopt, dan wordt dat ene ding erg. dan kan 1 klein ding voor ongeluk zorgen.

mind body and soul dus

het totaal-gebeuren.
pi_32238338
oh ja, tot zo ver kan ik er ook wel in meegaan hoor, sweetgirly en dromenvanger. maar ik vond sommige mensen hier wel erg ongenuanceerd suggereren dat alles maakbaar is, en daar geloof ik pertinent niet in. dat je er veel zelf aan kunt doen, dat zal ik nooit ontkennen, en dat het afhankelijk is van een heleboel factoren ook niet.

of het iets westers is weet ik niet. daar wordt ook wel onderzoek naar gedaan, maar je hoort er niet echt heel veel over. ik weet wel dat, hoewel lang gedacht werd dat anorexia een luxeprobleem is en een moderne ziekte, dit niet waar blijkt te zijn. het kwam vroeger ook al voor, alleen zoals met alle ziektes die nu een naam hebben zit je met het probleem dat er toen minder op papier bijgehouden werd en dat soort dingen allemaal hysterie heetten (bij vrouwen iig). als je kijkt naar het gebruik van drugs, dan kun je wel stellen dat die altijd en overal erg populair zijn, en dat dus blijkbaar over de hele wereld wel behoefte is aan een 'uitvlucht' zo nu en dan.
  zondag 13 november 2005 @ 19:05:10 #140
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32238439
een ziekte is nooit een ziekte als je de ziekte weigert te accepteren is mijn visie.

als ben je 90. heb je wilskracht dan lukt het je. ik bedoel. de kracht van het menselijke individu mag nooit en te nimmer onderschat worden.

geloof je in jezelf, dan komt de rest vanzelf. maar dan heb je ook aangevers nodig. mensen die je positieve impulsen geven. heb je zelf niet de kracht tot imuls-geving, dan wordt het inderdaad moeilijk.

maar ik geloof dus in verandering en flexibiliteit. in alle gevallen. verandering is de toekomst

de huidige wetenschap zal al snel zeggen dat zaken onmogelijk zijn, omdat ze zich baseren op het huidige. en het huidige dat niet aangetoond is, heeft zijn grenzen op vele gebieden.

de innerlijke kracht ook. de innerlijke kracht. dat is niet te bewijzen door de wetenschap. en veel mensen geloven niet in innerlijke kracht, in ieder geval weten mensen niet hun innerlijke kracht te benutten.

de wetenschap wordt ook maar bedreven door depressieve mensen met oude gedachtes. daar zitten volgens mij maar weinig echte positievelingen tussen. dus moet je die mensen uberhaupt serieus nemen in dit leven?
pi_32238585
quote:
op zondag 13 november 2005 19:05 schreef dromenvanger het volgende:
een ziekte is nooit een ziekte als je de ziekte weigert te accepteren is mijn visie.
bij vooral lichamelijke ziektes, als bijvoorbeeld aids, gaat dat alleen niet erg op.
je gaat er toch dood aan, of je het accepteert als ziekte of niet.

je kan het ook zien als een uitdaging, en waarschijnlijk leef je dan langer,
maar aan sommige dingen ga je helaas toch onherroepelijk dood.

maar misschien bedoelde je het anders dan ik het nu lees.
  zondag 13 november 2005 @ 19:12:18 #142
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32238677
quote:
op zondag 13 november 2005 19:09 schreef wolkje het volgende:

[..]

bij vooral lichamelijke ziektes, als bijvoorbeeld aids, gaat dat alleen niet erg op.
je gaat er toch dood aan, of je het accepteert als ziekte of niet.

je kan het ook zien als een uitdaging, en waarschijnlijk leef je dan langer,
maar aan sommige dingen ga je helaas toch onherroepelijk dood.

maar misschien bedoelde je het anders dan ik het nu lees.
ik ben zo gek dat ik zeg. zelfs aids kun je verslaan met positieve energie

ik ben misschien in de ogen van sommigen zo gek dat ik zeg. " alles is verslaanbaar, je kunt je hele lichaam instellen naar eigen wensen".

ik weiger dus te geloven dat je als mens afhankelijk bent van geestelijk en lichamelijk functioneren.

ik ben dus positief. ik ben positief jah. en dat is de enige manier.

ik heb geen aids. zou ik het door mijn eigen fout of door de schuld van een ziekenhuis krijgen. dan nog zou ik niet dood gaan, omdat ik de vijand onder ogen treedt en wil verslaan.

en iedere vijand van mij wordt verslagen. omdat ik een strijder ben.

ik weiger dus vroegtijdig te sterven en ik weiger te leven in ellende. omdat ik een vechter ben op alle gebieden op alle gebieden dus. zo ben ik geboren of zo ben ik geworden.

ik weiger de handdoek in de ring te gooien. en ook weiger ik dood te gaan.

klinkt gek, maar zo is mijn instelling. ik wil alles overwinnen. alles dus. ik wil op de eerste plek belanden en winnaar zijn. op alle gebieden ook.

omdat het leven een wedstrijd is.

ik zie het leven als wedstrijd, die alleen plek biedt voor winnaars. en winnaar zijn en worden heeft te maken met je instelling. daarbij kan iedereen winnaar zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 13-11-2005 19:18:05 ]
  zondag 13 november 2005 @ 19:21:01 #143
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32238950
winnaar willen worden

kwestie van. ik neem geen genoegen met problemen. heb ik astma dan versla ik die astma, heb ik aids dan verander ik mijn bloed, ben ik depressief dan verander ik mijn gedachtes.

je staat dan boven je bestaan en je wint.

je hebt dan gewonnen en kunt bijna zeggen.

"ik ben mijn eigen god in dit bestaan".

en zo hoort dat ook. geen vroegtijdig sterven op welk gebied dan ook.

je verslaat het allemaal. je bent een ridder.

het is dus echt een kwestie van, ik neem geen genoegen met wat op mijn pad komt. ik sta klaar met alle wapenen die ik heb. en vaak is je mind en ziel je sterkste wapen dat je kunt hebben.

met je mind kun je je lichaam genezen. de geest en ziel staat boven alles.

en ga zo door

wetenschappelijk is het niet. het heeft te maken met intuitie en wilskracht. wetenschap is niet gericht op wilskracht. wetenschap is gericht op grijze zokken instelling. die 100 jaar doen om een bewijs op tafel te krijgen. en ondertussen hun tijd verspillen.
pi_32239360
hahahaha, nou, deze depressieve mens met oude gedachtes zegt dat mensen die denken dat je aids kunt verslaan met positieve energie tegen hunzelf in bescherming dient te nemen en een mooi kamertje moet geven in een instelling met zachte kussens aan de muren. ongelofelijk.

wat jij zegt heeft niet te maken met acceptatie of wilskracht, maar met het ontkennen van de werkelijkheid.

ik zag in een ander topic dat je luchtwegproblemen hebt, en dat je daar visolie voor gebruikte. dat hoeft dan toch ook niet, als je het kunt verhelpen met positieve energie.

omg ik wou net nog zeggen dat er voor dit gedrag nog een naam was, namelijk 'manische episode' maar ik zie het al:
quote:
op zaterdag 12 november 2005 18:27 schreef dromenvanger het volgende:

epileptische medicijnen krijg ik trouwens ook, maar tegen manisch depressiviteit. waar vis-olie dus ook perfect tegen blijkt te werken

is het een wonder-middel misschien
blijkbaar is je positieve energie niet helemaal in balans.

[ Bericht 43% gewijzigd door Maeghan op 13-11-2005 19:44:40 ]
  zondag 13 november 2005 @ 19:44:52 #145
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32239655
nee, ik had geen luchtweg problemen maar die vis-olie hielp me, ik wist niet eens dat ik problemen aan de luchtwegen had. zoals ieder mens ergens last van heeft , heb ik het dus ook. maar ik doe er wat aan. ik neem ieder probleem met beide handen aan zodat het wordt opgelost. en jij moest daar oude berichten meenemen voor wat ben je voor ongeloofelijke loser geen andere kracht ter beschikking zeker, loser dat je bent, vuile loser mensen met een gezonde instelling gebruike een gezonde aanpak maar die heb jij niet omdat je ongezond bent. je hele karma klopt niet. kom je nog wel achter ook.

maar alles is mogelijk. geloof eens in wonderen for god sake.

je denkt teveel in beperkingen. de hele mensheid denkt teveel in beperkingen dat is het huidige probleem.

het geloof in wonderen is afwezig.

wilskracht, hoop en geloof. whatever. daar geloof jij dus niet in.

jij gaat op het moment dat je kanker krijgt leven naar je dood. en dan ga je ook dood. accepteer je de dood niet dan ga je ook niet dood.

dat is het verschil tussen jou en mij. ik accepteer problemen niet. daarom ben ik sterker

daarom kan ik alles aan. en jij niet.

omdat je een hond bent die nergens in gelooft dus

je gelooft niet. daarom ben je verdoemd in dit leven.

geloof je niet dan zul je branden in de hel. geloof je dan zul je stralen in het licht.

geloof eens...maar dat is iets dat je zelf moet ontdekken.

[ Bericht 11% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 13-11-2005 19:51:33 ]
pi_32241311
quote:
op zondag 13 november 2005 19:44 schreef dromenvanger het volgende:
nee, ik had geen luchtweg problemen maar die vis-olie hielp me, ik wist niet eens dat ik problemen aan de luchtwegen had. zoals ieder mens ergens last van heeft , heb ik het dus ook. maar ik doe er wat aan. ik neem ieder probleem met beide handen aan zodat het wordt opgelost. en jij moest daar oude berichten meenemen voor wat ben je voor ongeloofelijke loser geen andere kracht ter beschikking zeker, loser dat je bent, vuile loser mensen met een gezonde instelling gebruike een gezonde aanpak maar die heb jij niet omdat je ongezond bent. je hele karma klopt niet. kom je nog wel achter ook.

maar alles is mogelijk. geloof eens in wonderen for god sake.

je denkt teveel in beperkingen. de hele mensheid denkt teveel in beperkingen dat is het huidige probleem.

het geloof in wonderen is afwezig.

wilskracht, hoop en geloof. whatever. daar geloof jij dus niet in.

jij gaat op het moment dat je kanker krijgt leven naar je dood. en dan ga je ook dood. accepteer je de dood niet dan ga je ook niet dood.

dat is het verschil tussen jou en mij. ik accepteer problemen niet. daarom ben ik sterker

daarom kan ik alles aan. en jij niet.

omdat je een hond bent die nergens in gelooft dus

je gelooft niet. daarom ben je verdoemd in dit leven.

geloof je niet dan zul je branden in de hel. geloof je dan zul je stralen in het licht.

geloof eens...maar dat is iets dat je zelf moet ontdekken.
tijd voor een visolie tablet weer
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zondag 13 november 2005 @ 21:44:18 #147
11682 Moonah
Jolie femme
pi_32243177
quote:
op zondag 13 november 2005 17:20 schreef maeghan het volgende:
sommige mensen kunnen dit nog leren, maar niet iedereen is even flexibel, en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.
meid, ik ben klaar met je.
als ik mezelf vanuit jouw perspectief beschouw, ben ik kennelijk een wereldwonder!
pi_32243379
quote:
op zondag 13 november 2005 21:44 schreef moonah het volgende:

[..]

meid, ik ben klaar met je.
als ik mezelf vanuit jouw perspectief beschouw, ben ik kennelijk een wereldwonder!
zo oud ben je toch ook weer niet
ik ben het wel met je eens hoor, maar volgens mij bedoelde ze met oud meer bejaard
  zondag 13 november 2005 @ 22:00:06 #149
11682 Moonah
Jolie femme
pi_32243706
quote:
op zondag 13 november 2005 21:50 schreef wolkje het volgende:

[..]

zo oud ben je toch ook weer niet
ik ben het wel met je eens hoor, maar volgens mij bedoelde ze met oud meer bejaard
oh, ik doelde niet eens zo zeer alleen op de leeftijd.
pi_32244502
oh wat zonde om te lezen dat mensen zich erbij neerleggen dat ongeluk je overkomt, dat je er niets aan kunt doen en dat het jouw leven dus beheerst! in principe zie ik het zo: je hebt jezelf als basis, dat je bestaat, een soort van oerzelf ofzo (beetje zweverige term, maar ik weet zo gauw niets anders...basiszelf??)

gevoelens, gedachten, herinneringen, ervaringen etc. die spelen daarboven af. je kunt iets meemaken dat ontzettend zwaar is, waardoor je je heel erg ongelukkig voelt, maar dat betekent niet dat je basiszelf verandert, die blijft altijd dezelfde. als je dat beseft, helemaal kunt voelen, dan weet je dat het goed komt. wat je ook overkomt, zelfs al kijk je de dood in de ogen en kun je daar niet omheen... het houdt dus in dat geluk niet echt een keuze is, maar dat het accepteren dat je ook ongelukkig kunt zijn en dat dit je niet verandert wel een keuze is.

als je dat ervaart, ga je je er ook naar gedragen. je kunt meer doen, je wordt actiever, je kunt met je ongeluk omgaan en je wordt vanzelf gelukkiger (let op het -er ik zeg niet dat je er spontaan alleen maar gelukkig van wordt) het leven wordt draagbaar.

met andere woorden: je wordt niet meer geleefd door je (on)geluk, je gedachten etc. maar je leeft zelf. je hoeft je gevoelens etc. ook niet meer zonodig in de hand te hebben, je hoeft er niet meer mee in gevecht en dat houdt automatisch ook in dat je dus nooit het gevoel hebt dat je ongeluk onoverkomelijk is.

dit inzicht kan lastig zijn om te verkrijgen, maar hoeft niet. in de therapieen die ik heb gegeven was het vaak zo dat mensen na zo'n drie sessies vaak al een klein stukje inzicht voelden... ze kwamen dan een week later bij me met woorden in de strekking van: "ik mocht van mezelf gewoon ontzettend boos en ongelukkig zijn afgelopen woensdag, omdat ik ergens nu weet dat ik daar niet van verander. het kan me geen kwaad meer doen en het gekke was dat ik me, in plaats van dat het dagen duurde eerder, na een uur of twee alweer beter voelde!"

het kost wel enige moeite om het idee dat je geleefd wordt door je gevoelens en dat je je gedrag daarop baseert los te laten. het gaat echt om loslaten... mensen zeggen vaak "oh ik voel me zo goed want het is lekker weer" dat kan wel kloppen, dat je gevoel daardoor verandert, ik voel me ook lekkerder als de zon schijnt, maar mijn basiszelf verandert niet met het weer. als je daar een beetje over nadenkt, dan weet je dat het klopt. ik blijf altijd dezelfde of het nu regent, of stormt, ook wanneer iedereen mij stom vindt of wanneer ik in een rolstoel zit, ik ben altijd dezelfde. hoe ik me daarbij voel dat verandert wel, maar ik ben niet mijn gevoelens of mijn gedachten, want mijn gevoelens en gedachten zijn subjectief (als ik mijzelf lelijk vind of te dik bv. dan kan iemand anders daarover niet met mij eens zijn) dat ik er ben is een feit. veel mensen halen dit door elkaar, dat ze zich te dik voelen betekent voor hen dat ze te dik zijn, voor hen staat hun basiszelf op het spel, die voldoet niet, die is slecht en daar kun je je heel erg ongelukkig door voelen. als je beseft dat je basiszelf iets anders is dan je gevoelens, dan kun je daar op een gegeven moment afstand van doen

ok heel verhaal, het is lastig om het kort uit te leggen. mocht iemand het interessant vinden, het stamt uit de nieuwe generatie gedragstherapie die momenteel in heel de wereld zijn opmars vindt. dat wat ik net een beetje geprobeerd heb uit te leggen komt uit acceptance and commitment therapy (www.acceptanceandcommitmenttherapy.com)
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
pi_32246040
quote:
op zondag 13 november 2005 17:46 schreef dromenvanger het volgende:

het is zaak om helder te worden en al het slechte weg te laten vloeien. en misschien helpen muren niet zoals sweetgirly zegt. zoals een orgasme dus. je moet het laten stromen voordat je klaar kunt komen.
precies, ik lees dit nu pas.
laat het stromen en komen.

eigenlijk kan ik er zoveel over zeggen, dat ik dat maar niet doe .
quote:
op zondag 13 november 2005 22:23 schreef m-niki het volgende:
(beetje zweverige term, maar ik weet zo gauw niets anders...basiszelf??)
ik vat hem
kern/ziel/je geheel/ware ik, als ik een betere heb, zal ik hem zeggen.
quote:
....

als je daar een beetje over nadenkt, dan weet je dat het klopt. ik blijf altijd dezelfde of het nu regent, of stormt, ook wanneer iedereen mij stom vindt of wanneer ik in een rolstoel zit, ik ben altijd dezelfde.
even ingekort, pak deze er even tussenuit.
yep, juist.
quote:
hoe ik me daarbij voel dat verandert wel, maar ik ben niet mijn gevoelens of mijn gedachten, want mijn gevoelens en gedachten zijn subjectief (als ik mijzelf lelijk vind of te dik bv. dan kan iemand anders daarover niet met mij eens zijn) dat ik er ben is een feit.
en dít is (ergens) zo mooi.

illusies dus of oa.
ego. heel kort door de bocht nu.
quote:
ok heel verhaal, het is lastig om het kort uit te leggen. mocht iemand het interessant vinden, het stamt uit de nieuwe generatie gedragstherapie die momenteel in heel de wereld zijn opmars vindt. dat wat ik net een beetje geprobeerd heb uit te leggen komt uit acceptance and commitment therapy (www.acceptanceandcommitmenttherapy.com)
ik wist niet eens dat er zo'n therapie bestond.
wel cool.

osho en andere schrijvers, schrijven er ook een beetje over.
maar opmars, erg leuk

[ Bericht 3% gewijzigd door sweetgirly op 13-11-2005 23:19:00 ]
pi_32247734
quote:
op zondag 13 november 2005 17:20 schreef maeghan het volgende:
jij gaat er vanuit dat de mens dynamisch is en blijft, terwijl dat niet zo is. natuurlijk kun je mensen vanalles aanleren, maar het is een feit dat dat op latere leeftijd niet altijd meer gaat. sommige mensen kunnen dit nog leren, maar niet iedereen is even flexibel, en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.
jezus, ik ben niet heldervoelend of zo maar ik zou toch zweren dat ik zojuist jouw negatieve energie door mijn beeldscherm voelde stralen. bedenk wel dat met jouw negatieve gedachten en levenshouding het wel een selffulfilling prophecy moet worden dat je nooit gelukkig zal zijn.

hoe oud ben je eigenlijk? je hebt het er steeds over dat het voor ouderen moeilijk is gelukkig te zijn, maar jij bent volgens mij nog niet zo oud. wat is jouw excuus om niet gelukkig te worden en sterker nog je eigen geluk met zo veel negativiteit te saboteren?
pi_32248205
*leeft mee met elke ziel die het als onmogelijk beschouwd om gelukkig zijn als een keuze te zien.
veel succes nog, met alle shit die het leven te bieden heeft !
ik wil best alvast de intercity routeplanner raadplegen, zodat je er voortijdig een eind aan kan maken !
vuige depressievelingen .

[ Bericht 1% gewijzigd door Salvad0R op 14-11-2005 01:01:04 (+e) ]
pi_32248282
quote:
op maandag 14 november 2005 00:23 schreef xennia het volgende:
jezus, ik ben niet heldervoelend of zo maar ik zou toch zweren dat ik zojuist jouw negatieve energie door mijn beeldscherm voelde stralen. bedenk wel dat met jouw negatieve gedachten en levenshouding het wel een selffulfilling prophecy moet worden dat je nooit gelukkig zal zijn.

hoe oud ben je eigenlijk? je hebt het er steeds over dat het voor ouderen moeilijk is gelukkig te zijn, maar jij bent volgens mij nog niet zo oud. wat is jouw excuus om niet gelukkig te worden en sterker nog je eigen geluk met zo veel negativiteit te saboteren?
wie zegt dat ik niet gelukkig ben? dat ik niet geloof in sprookjes betekent niet dat ik niet tevreden kan zijn met mijn leven. nee, ik ben inderdaad niet oud, ik ben 22. ik zeg niet dat het voor ouderen moeilijk is om gelukkig te zijn, ik zeg dat de oudere geest (en het oudere lichaam ook trouwens) minder flexibel zijn.
pi_32248442
quote:
op maandag 14 november 2005 00:52 schreef maeghan het volgende:

[..]

wie zegt dat ik niet gelukkig ben? dat ik niet geloof in sprookjes betekent niet dat ik niet tevreden kan zijn met mijn leven. nee, ik ben inderdaad niet oud, ik ben 22. ik zeg niet dat het voor ouderen moeilijk is om gelukkig te zijn, ik zeg dat de oudere geest (en het oudere lichaam ook trouwens) minder flexibel zijn.
dat is gewoon onzin.
een geest wordt juist flexibeler naarmate hij/zij ouder wordt, aangezien hij/zij dan meer levenservaring heeft en dingen in perspectief kan zetten.
pi_32248531
ik wil mezelf nergens mee bemoeien hoor (oeps, doe ik het toch weer ), maar juist oudere mensen schijnen geneigd te zijn naar acceptatie op een gegeven moment. en er 'schijnen' zelfs bepaalde fasen te zijn, waarvan sommige mensen pas dat beseffen rond hun 50e of nog ouder. wat beseffen? hoor ik mensen denken, beseffen dat ze meer zijn dan alleen.. -> groei enzo. maar opzich vind ik dit zelf al wat achterhaald, gezien het gewoon erg versneld lijkt te gaan, opeens of tt. maar dat is weer wat anders. en waarom wachten tot je 50 bent?

en sommige mensen worden gewoon verstomd, hard etc door de maatschappij die mee lijkt te werken soms aan de verharding ipv.. maar ook dat is een keuze, die je beseffen kan, al dan niet automatisch of al dan niet of je er zelf wat mee doet. ik bedoel, je hebt ook altijd de keuze om mee te doen of te zeggen 'stop'. en ook dit kan door omstandigheden vanzelf gaan of leiden naar..

ik bedoel hard voor jezelf zijn, waarom
quote:
op vrijdag 11 november 2005 00:54 schreef kenz het volgende:
ik vind leven nogal lastig en veel werk. ik verwacht vaak veel, maar het valt nogal eens tegen. ik wil een hoop, maar heb in de jaren ontdekt dat ik ook nogal wat beperkingen heb. ook als ik ergens hard voor werk, blijkt mijn energie niet onuitputtelijk, en is een periode van uitgeblust zijn weer onvermijdelijk.

en deze pak ik er, ja beetje laat, nog even bij.
en ook dit is een bottomline, verwachtingen, waarvoor/waarop? toekomst komt nooit, het enige wat er constant is en zal zijn is het nu. waarom energie verspillen aan verwachtingen etc die nog niet aan de orde zijn? het enige wat je kan doen, is het beste ervan maken op het moment zelf.

en dat scheelt je pas wat energie!
quote:
sterkte en succes iedereen met zijn/haar leven.
ja, vind ik ook
pi_32248589
gelukkig zijn is niet makkelijk.
pi_32248644
quote:
op maandag 14 november 2005 01:11 schreef weo het volgende:
gelukkig zijn is niet makkelijk.
quote van de dag

wie heeft gezegd dat het makkelijk is
pi_32248711
quote:
op maandag 14 november 2005 01:14 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

quote van de dag

wie heeft gezegd dat het makkelijk is
niemand
pi_32248821
quote:
op maandag 14 november 2005 01:08 schreef sweetgirly het volgende:
ik wil mezelf nergens mee bemoeien hoor (oeps, doe ik het toch weer ), maar juist oudere mensen schijnen geneigd te zijn naar acceptatie op een gegeven moment.
tja. het ligt heel erg aan de situatie. als je veel meegemaakt hebt, dan zullen nieuwe dingen vaak minder erg zijn dan andere dingen, zodat je de ervaring hebt dat je er doorheen kunt komen, en je hebt jezelf al zgn. coping strategies aangeleerd. je zou kunnen zeggen dat dit je flexibeler of weerbaarder maakt. aan de andere kant hebben ouderen echt wel meer moeite met nieuwe dingen, alleen maak je minder nieuwe dingen mee, want als je al 50 jaar leeft heb je al een hoop gezien. ik bedoel, probeer je oma maar uit te leggen hoe je nieuwe mobieltje werkt, of het internet. dat gaat in de meeste gevallen niet zo makkelijk, om maar een heel simpel voorbeeld te geven.
quote:
ik bedoel hard voor jezelf zijn, waarom
sommige beslissingen zijn moeilijk, maar als je weet dat je iets beter wel of niet kunt doen kan dat wel eens een harde beslissing zijn. soms moet je jezelf gewoon even vooruitschoppen. is mijn ervaring in ieder geval.
quote:
waarom energie verspillen aan verwachtingen etc die nog niet aan de orde zijn? het enige wat je kan doen, is het beste ervan maken op het moment zelf.
ja en nee. je moet niet je leven af laten hangen van wat er misschien in de toekomst zou kunnen gebeuren. ik denk wel dat je soms even een stapje terug moet doen met het oog op de toekomst, al is het maar iets simpels als zuinig leven omdat je weet dat je het later harder nodig hebt. dat is op het moment iets minder fijn natuurlijk, maar als je weet dat iets je later meer oplevert lijkt het me niet onverstandig. of bijvoorbeeld een vervelende baan aannemen, wat veel energie kost, omdat het werkervaring is die je kan helpen aan een baan waar je wel blij van wordt.
pi_32248822
en ik wil nog één ding zeggen over naïeve hippies en/of sprookjes.
wie zegt mij dat de realiteit niet sprookjesachtig is of kan zijn?
wie zegt mij dat naïviteit niet één van de dingen is of kan zijn die kunnen leiden tot een realisme waar je niet goed van wordt?
wie zegt mij uberhaupt dat de realiteit sucks?

het is maar waar je in gelooft of wat je wilt.
en ik pleit iig niet voor gedachtes die stevenen meer op een hel dan een hemel.
en ik hoop anderen daarmee ook niet.

want wie zegt mij dat de hel en hemel niet één pot zijn?
juist om..

goed, ik merk het alweer, ik ga de filosofische kant op, zal wel weer sex nodig hebben
  maandag 14 november 2005 @ 01:28:52 #162
51260 theDax
Breek los en leef
pi_32248917
net zo gek onnie !! levensvergaller ! ten eerste is het niet relevant en daarbij weet je nooit wat de toekomst brengt.
Daxydelict
pi_32249090
quote:
op maandag 14 november 2005 01:23 schreef maeghan het volgende:

tja. het ligt heel erg aan de situatie. als je veel meegemaakt hebt, dan zullen nieuwe dingen vaak minder erg zijn dan andere dingen, zodat je de ervaring hebt dat je er doorheen kunt komen, en je hebt jezelf al zgn. coping strategies aangeleerd. je zou kunnen zeggen dat dit je flexibeler of weerbaarder maakt.
het klinkt allemaal heel logisch.
maar toch..
quote:
aan de andere kant hebben ouderen echt wel meer moeite met nieuwe dingen, alleen maak je minder nieuwe dingen mee, want als je al 50 jaar leeft heb je al een hoop gezien. ik bedoel, probeer je oma maar uit te leggen hoe je nieuwe mobieltje werkt, of het internet. dat gaat in de meeste gevallen niet zo makkelijk, om maar een heel simpel voorbeeld te geven.
tuurlijk zijn kinderen veelal ontvankelijker en kunnen ze meer en sneller dingen aanleren.
idd, wat betreft talen, schijnt dat je ze het beste voor hun 5e levensjaar, met verschillende talen kan laten kennismaken, wil je dat je kind bijv. meertalig wordt en/of een goeie voorsprong whatever.

wat betreft levenswijsheid of inzicht, is men nooit, maar dan ook nooit te oud om te leren.
en juist wijsheid, schijnt met de jaren te komen.

en ik denk ergens wel dat mensen tot veel in staat zijn.
ook wat betreft leren, zie sommige ouderen die er maling aan hebben of jolig nog een cursus tai chi, internet of een studie oppikken of zelfs beginnen.

kijk, jong van geest blijven is ook een keuze.
creativiteit doet wonderen soms. houdt de geest jong en dat zie je ook in sommige hun uiterlijk.
sommige oudere mannen blijven boefjes, sommige ouderen vrouwen blijven schoolmeisjes.
geweldig om te zien soms.

stagnatie van lichaam, hoeft geen stagnatie van geest te betekenen.
quote:
sommige beslissingen zijn moeilijk, maar als je weet dat je iets beter wel of niet kunt doen kan dat wel eens een harde beslissing zijn. soms moet je jezelf gewoon even vooruitschoppen. is mijn ervaring in ieder geval.
tuurlijk, alleen ieder zijn/haar manier.
quote:
ja en nee. je moet niet je leven af laten hangen van wat er misschien in de toekomst zou kunnen gebeuren. ik denk wel dat je soms even een stapje terug moet doen met het oog op de toekomst, al is het maar iets simpels als zuinig leven omdat je weet dat je het later harder nodig hebt. dat is op het moment iets minder fijn natuurlijk, maar als je weet dat iets je later meer oplevert lijkt het me niet onverstandig. of bijvoorbeeld een vervelende baan aannemen, wat veel energie kost, omdat het werkervaring is die je kan helpen aan een baan waar je wel blij van wordt.
hehe, ja dat is ook logisch.
en daar ben ik het mee eens hoor, zelfs een 'vervelende' baan, zet hem al expres tussen aanhalingstekens, hoeft helemaal niet vervelend te zijn. ja, of je moet lijken ruimen ofzo. ik denk gewoon ergens dat als je alles, zowel veel, met 100% aandacht doet, dan valt het allemaal wel mee. dat is mijn ervaring oa . sterker, de afwas wordt een vorm van meditatie, werk wordt geen werk meer, etc etc. en zuinig doen, ach, dat heb ik altijd al een uitdaging gevonden, hoe ga ik deze maand rondkomen .

maar moet wel benadrukken dat ik nog steeds lerende ben hoor, misschien wel voor altijd .

goed, we kennen allemaal wel de quote
'work like you don't need the money, dance like nobody's watching and play rummikub like you're being filmed'. die laatste zou ik overigens niet iedereen aanraden, zijn al genoeg slettebakken op de wereld . gewoon een vleugje liefde, overgave, etc. maar zoals ik al zei, ik ben ook nog steeds oefende.

gedachtes, pain in the ass soms
wat heb je er aan? niks.

[ Bericht 14% gewijzigd door sweetgirly op 14-11-2005 01:45:44 ]
pi_32249656
quote:
op maandag 14 november 2005 00:52 schreef maeghan het volgende:

[..]

wie zegt dat ik niet gelukkig ben?
pi_32249983
take matters of great importance lightly, while taking small matters as if they're very important .
pi_32250107
hey ts, ik zou de posts van salvad0r nog eens goed checken, die kill heeft duidelijk veel shit meegemaakt, snapje, hij heeft de brainzzz om jou uit de shit te halen, jatog.
= sig verwijdert door een FA (maar ik zech lekker niet welku) niedt terug plaadsen =
pi_32250218
quote:
op maandag 14 november 2005 02:58 schreef etnische_huivering het volgende:
hey ts, ik zou de posts van salvad0r nog eens goed checken, die kill heeft duidelijk veel shit meegemaakt, snapje, hij heeft de brainzzz om jou uit de shit te halen, jatog.
wie ben jij mannn
pi_32250285
als er geen uitzicht meer is.
er zijn situaties dat je echt erg diep in een put zit en dat alles tegen zit maar zolang je rationalisme nog in kan zien dat er een eind aan gaat komen dan kan je het afwachten.
maar als je rationalistisch inziet dat er geen eind aan komt dan is je tijd gekomen. de vraag is dan alleen nog hoe ga je jezelf van kant maken. ik waarschijnlijk door een overdosis, dat lijkt me de minst pijnlijke en meest chille manier.
"What will I get for christmas santa?"
-" Well Andy, you'll get cancer."
XBL gamertag: MaskedMuchachoO
pi_32254337
quote:
op maandag 14 november 2005 02:58 schreef etnische_huivering het volgende:
ja man, het leven is die shit jeweettoch
pi_32255733
quote:
op maandag 14 november 2005 03:29 schreef piet_pelle het volgende:
als er geen uitzicht meer is.
er zijn situaties dat je echt erg diep in een put zit en dat alles tegen zit maar zolang je rationalisme nog in kan zien dat er een eind aan gaat komen dan kan je het afwachten.
maar als je rationalistisch inziet dat er geen eind aan komt dan is je tijd gekomen. de vraag is dan alleen nog hoe ga je jezelf van kant maken. ik waarschijnlijk door een overdosis, dat lijkt me de minst pijnlijke en meest chille manier.
hm, zinloos vs zin.

ik denk dat het rationalisme (of noem maar op) ervoor kan zorgen dat je voor zelfmoord kan kiezen, aangezien je het dan idd allemaal zinloos vindt of dan wordt het zinloos.

what the heck, ik las dit toevallig vannacht:

als je terugkeert naar de wortels, vind je de zin.. wat is het doel van dit hele spel van het bestaan? wat is de zin van al die bomen die groeien, van alle mensen en dieren en vogels? wat is de zin van deze aarde en hemel? wat is de zin van het geheel? waar kun je de zin vinden?

voor het denken moet de zin liggen aan het einde - waar dit bestaan zich naar toe beweegt, de bestemming, daar moet de zin liggen. voor het denken moet de zin ergens aan het eindpunt liggen: daar waarheen we op weg zijn.

en deze soetra van sosan zegt: als je terugkeert naar de wortels vind je de zin.. niet in de toekomst, niet in verlangen en bestemming, niet ergens anders, maar aan de wortels. niet aan het einde maar in het begin.

probeer het te begrijpen. je moet velerlei dingen inzien. ten eerste: zo er al een zin is, moet die in het zaad liggen. misschien is hij verborgen, onzichtbaar, maar hij moet in het zaad liggen, want er kan niets ontstaan wat niet in het zaad aanwezig is. niets kan uit leegte ontstaan. ook al is er een bestemming, dan moet die in het zaad liggen, precies zoals een bloem in het zaad verborgen ligt - de bloem is de zin van de boom. die bloemen moeten in het zaad aanwezig zijn geweest, hoe kunnen ze anders ontstaan? het einde moet aanwezig zijn in het begin; de omega moet in de alfa verborgen liggen. jezus zegt: ik ben het begin en het einde, ik ben de alfa en de omega.

het begin is tevens het einde. het einde is op dit ogenblik misschien nog niet zichtbaar, maar het moet al aanwezig zijn. en als het zich in het zaad bevindt hoef je niet op de toekomst te wachten om de bloemen te kunnen zien. je kunt het begin nu al doorgronden, want het is hier. bedenk dat het zaad zich niet in het verleden bevindt. het zaad is altijd hier en nu en in het heden, wat het hele verleden bevindt zich in het heden.

en je draagt het zaad op dit moment in je binnenste - het zaad van iedere zin, van alle mogelijkheden, van alle deuren die kunnen opengaan en alle mysteries die zich kunnen voltrekken. je hebt het zaad in je! maar als je op de toekomst wacht kan het zijn dat die nooit komt, want de toekomst is oneindig en als je daarop wacht verspil je je leven, je tijd en energie.

en als wachten een gewoonte wordt kán het zijn dat de bloem ontluikt en jij haar niet kunt zien. want je bent gewend naar de toekomst te kijken en je ogen zijn daarop gericht. ze kunnen niet meer zien wat dichtbij is, ze kunnen alleen maar in de verte kijken.

als je levens lang de zin in de toekomst hebt gezocht, dan zul je niet in staat zijn de bloem te zien wanneer ze bloeit. als je naar de toekomst kijkt en wacht tot de zin ergens wordt geopenbaard, dan krijg je vroeg of laat het gevoel dat het leven zinloos is. dat gebeurt in het westen, want de filosofie denkt voortdurend dat het doel ergens in de toekomst ligt.

het lijkt absurd te denken dat het doel in het begin ligt. het lijkt tegenstrijdig, want hoe kan het doel in het begin aanwezig zijn? daarom zegt het denken dat het doel ergens voor ons moet liggen, want het denken leeft op grond van verlangen, komt in beweging door verlangen. de motivatie moet in de toekomst liggen. en nadat het westen tweeduizend jaar onafgebroken in termen van toekomst heeft gedacht, denkt men nu dat het leven geen zin heeft omdat de toekomst niet is aangebroken.

de toekomst breekt nooit aan! die kan per definitie niet aanbreken; hij blijft altijd onaangebroken. hij is in aantocht, maar breekt nooit aan. net zoals het nooit morgen wordt. als het morgen wordt is dat altijd vandaag; telkens wanneer het morgen wordt, is dat in het heden.

de toekomst komt nooit, hij kan niet komen. de toekomst is per definitie een soort hoop, een soort droom, een illusie. het lijkt alsof hij in aantocht is, net zoals de horizon, maar hij komt nooit. door al dat wachten ga je je zinloos voelen. het hele westerse denken heeft momenteel het idee dat het leven zinloos is, iets absurds is, dan is er geen andere uitweg dan zelfmoord.

een van de grote westerse denkers van de eeuw, marcel, heeft geschreven dat zelfmoord de enige oplossing is. als je inziet dat het leven zinloos is, wat blijft er dan nog over? waarom zou je jezelf dan nog voortslepen? waarom zou je dan in leven blijven?

als er geen zin is en je draait in hetzelfde kringetje rond.. elke dag moet je opstaan, gaan werken, geld verdienen, weer gaan slapen, dromen en 's ochtends weer opnieuw.. het wiel blijft maar draaien en je bereikt er niets mee. aan het einde wacht de dood. waarom zou je daarop wachten? waarom zou je geen zelfmoord plegen? waarom zou je geen eind maken aan deze zinlose sleur? waarom zou je al die zorgen, al die last, al die angst en al dat lijden dragen voor iets dat geen zin heeft? het is een logische conclusie.

als je naar de toekomst kijkt, zul je tot de slotsom komen dat er geen zin is. maar als je de zin werkelijk wilt weten, dan moet je in het zaad zoeken - en het zaad is hier en nu.

pffff.. en dat met een toetsenbord die niet meer naar behoren werkt
pi_32257648
quote:
op maandag 14 november 2005 01:38 schreef sweetgirly het volgende:
kijk, jong van geest blijven is ook een keuze.
creativiteit doet wonderen soms. houdt de geest jong en dat zie je ook in sommige hun uiterlijk.
sommige oudere mannen blijven boefjes, sommige ouderen vrouwen blijven schoolmeisjes.
geweldig om te zien soms.
maar waarom denk jij dat jong van geest blijven of creatief zijn een keuze is? dat snap ik dus echt niet. je bent creatief, of je bent het niet. je denkt buiten de patronen of niet. sterker nog, ik kom weer eens aan met sciam mind, waarin onlangs een artikel stond over het verband tussen bepaalde hersendelen en creativiteit. in het begin zijn mensen wel creatiever, maar doordat ze leren volgens bepaalde regels te leven (normen en waarden, axioma's, etc.) verdwijnt dat. helaas is het zo dat je hersenen zich aanpassen aan wat je leert op jonge leeftijd, en later minder makkelijk weer veranderen. dit is gewoon een feit, heeft niets te maken met keuze of zo. kleine kinderen zijn letterlijk en figuurlijk flexibeler, zoals je ook babies moet draaien omdat hun gezicht anders scheefgroeit als ze heel de tijd op een kant liggen en je dat op latere leeftijd niet meer hebt. bij mensen die een bepaalde hersenbeschadiging hebben kan het gebeuren dat ze opeens veel creatiever worden, en ook door electromagnetische stimulatie van bepaalde hersendelen kan dat. echter, je kunt niet selecteren welk regeltje je uit wilt zetten, het is een complex patroon van dingen die je hebt aangeleerd. deze mensen gaan dus ook onaangepast gedrag vertonen, en kunnen 'logische' taken minder goed. het is dus of het een of het ander.

het verschil is, jij ziet de geest als een of ander etherisch iets wat niet afhankelijk is van je lichaam. ik geloof niet in geest, ik 'geloof' dat onze mentale/psychische ontwikkeling afhankelijk is van de ontwikkeling van de hersens, die in grote lijnen vastligt of slechts de eerste jaren van het bestaan in grote mate beinvloedbaar is.

ik denk ook dat het gelukkig worden geen keuze is. je besluit niet van de ene op de andere dag, kom, nu ga ik de afwas of mijn vervelende baan gewoon leuk vinden. je ontwikkelt strategieen om er mee om te gaan, wat je 'levenservaring' zou kunnen noemen. ja, ouderen hebben dat over het algemeen meer, maar dat is niet hun eigen verdienste. levenservaring is m.i. eerder een vorm van conditionering dan 'wijsheid'. als je de afwas doet, en je gaat erbij staan vloeken en schoppen en met je borden gooien, dan kan dat je even opluchten, maar uiteindelijk word je daarvoor weer 'gestraft' omdat je je teen gestoten hebt toen je het keukenkastje een schop gaf en omdat je de scherven op moet rapen. die strategie werkt dus niet, en de keer erna zul je een andere toepassen. je gedachten uit zetten, wat jij meditatie noemt, is slechts een andere strategie, waarvan jij een op een gegeven moment gemerkt hebt dat het werkte. de kans dat je op een dag bewust besloten hebt dat je nu ging proberen om te mediteren tijdens het afwassen om te zien of dat het leuker zou maken is niet zo groot.
quote:
op maandag 14 november 2005 12:53 schreef sweetgirly het volgende:

ik denk dat het rationalisme (of noem maar op) ervoor kan zorgen dat je voor zelfmoord kan kiezen, aangezien je het dan idd allemaal zinloos vindt of dan wordt het zinloos.
gek genoeg is mijn ervaring juist dat het rationalisme mij ervanaf hield. het ontdekken van hoe een depressie 'werkt' is waardoor ik hulp gezocht heb. toen ik nog depressief was geloofde ik in allerlei dingen die ik nu zie als afleiding van de werkelijkheid: metafysica, energiestromen, oosterse filosofie, de ziel, diepgaande emoties en verlangens, mensen die doodgingen aan gebroken harten en meer etherisch gezwets. toen dacht ik dat de wereld verschrikkelijk was, en dat ik verschrikkelijk was, en dat ik al dat soort flauwekul nodig had om beter te worden of zo. karma, reincarnatie, aura, etc. het is allemaal maar gewoon steun zoeken. mensen zijn simpele wezens. als ze iets niet snappen of niet aankunnen, zoeken ze een verklaring in het bovennatuurlijke, een verklaring buiten de wereld en zichzelf.

natuurlijk is het leven zinloos. wij leven om ons voort te planten, zodat ons nageslacht zich kan voortplanten, en daarna zij, en daarna hun nageslacht, etc. etc. echt een doel lijkt het niet te hebben, al kan ik me daarin vergissen. een diepere 'zin' als leren, levenslessen, zodat je over 15 levens in een hemel terecht kunt komen, daar geloof ik al helemaal niet in. maar waarom zou iemand daarom zelfmoord willen plegen? je zou kunnen zeggen dat mensen zich nutteloos voelen zonder zin, en daar niet mee kunnen leven, maar het zou evengoed ondraaglijk kunnen zijn om te weten dat er een zin is, maar hem niet kunnen vinden. wat dat betreft is er altijd wel een reden te vinden om dood te willen.

kortom, wat is het bezwaar tegen zinloosheid?

[ Bericht 10% gewijzigd door Maeghan op 14-11-2005 14:28:11 ]
pi_32258020
quote:
op maandag 14 november 2005 14:12 schreef maeghan het volgende:

in het begin zijn mensen wel creatiever, maar doordat ze leren volgens bepaalde regels te leven (normen en waarden, axioma's, etc.) verdwijnt dat.
aangeleerd gedrag dus, niet aangeboren, net als een baby dat niet heeft.
die is ontvankelijk etc etc. creativiteit kán dus, denk ik, weldegelijk een keuze zijn, creativiteit in hoe je omgaat met je denken. inderdaad, laat je jezelf afstompen of weiger je dat?
quote:
helaas is het zo dat je hersenen zich aanpassen aan wat je leert op jonge leeftijd, en later minder makkelijk weer veranderen. dit is gewoon een feit, heeft niets te maken met keuze of zo.
i don't believe that
quote:
kleine kinderen zijn letterlijk en figuurlijk flexibeler, zoals je ook babies moet draaien omdat hun gezicht anders scheefgroeit als ze heel de tijd op een kant liggen en je dat op latere leeftijd niet meer hebt. bij mensen die een bepaalde hersenbeschadiging hebben kan het gebeuren dat ze opeens veel creatiever worden, en ook door electromagnetische stimulatie van bepaalde hersendelen kan dat. echter, je kunt niet selecteren welk regeltje je uit wilt zetten, het is een complex patroon van dingen die je hebt aangeleerd. deze mensen gaan dus ook onaangepast gedrag vertonen, en kunnen 'logische' taken minder goed. het is dus of het een of het ander.
we zijn geen robots, toch?
quote:
het verschil is, jij ziet de geest als een of ander etherisch iets wat niet afhankelijk is van je lichaam. ik geloof niet in geest, ik 'geloof' dat onze mentale/psychische ontwikkeling afhankelijk is van de ontwikkeling van de hersens, die in grote lijnen vastligt of slechts de eerste jaren van het bestaan in grote mate beinvloedbaar is.
ik geloof én in de ontwikkeling van de hersens én in de geest/lichaam etc etc.
quote:
ik denk ook dat het gelukkig worden geen keuze is. je besluit niet van de ene op de andere dag, kom, nu ga ik de afwas of mijn vervelende baan gewoon leuk vinden.
zoals mijn bovenstaande lap tekst al aangeeft over het zaad, het zaad vinden is ook niet makkelijk. wat een term eigenlijk .
quote:
je ontwikkelt strategieen om er mee om te gaan, wat je 'levenservaring' zou kunnen noemen.
niet helemaal mee eens (dus).
to easy, te chemisch etc.
quote:
ja, ouderen hebben dat over het algemeen meer, maar dat is niet hun eigen verdienste. levenservaring is m.i. eerder een vorm van conditionering dan 'wijsheid'. als je de afwas doet, en je gaat erbij staan vloeken en schoppen en met je borden gooien, dan kan dat je even opluchten, maar uiteindelijk word je daarvoor weer 'gestraft' omdat je je teen gestoten hebt toen je het keukenkastje een schop gaf en omdat je de scherven op moet rapen. die strategie werkt dus niet, en de keer erna zul je een andere toepassen. je gedachten uit zetten, wat jij meditatie noemt, is slechts een andere strategie, waarvan jij een op een gegeven moment gemerkt hebt dat het werkte. de kans dat je op een dag bewust besloten hebt dat je nu ging proberen om te mediteren tijdens het afwassen om te zien of dat het leuker zou maken is niet zo groot.
je gedachtes uit kunnen zetten, waarnemer of waarneemster van je gedachtes worden, is een levensinstelling, een keuze die je kunt maken/beseffen of wat er kan gebeuren. en daar geloof ik echt in. simpelweg, omdat er teveel dingen zijn die niet anders kunnen beweren.

proberen is of kan een stap zijn. het mooiste is gewoon doen.
simpel. zo moeilijk is dat toch niet .

als je 100% doet, waarmee je bezig bent, zijn de gedachtes die opkomen, als ze al opkomen, nihil. je bent bewust, helder etc. en je anticipeert op het moment.

en oefening baart wel degelijk kunst, al dan niet automatisch.

maargoed, misschien kom ik er nog op terug, was even snel nog zou allang weggaan hier nl
pi_32258204
quote:
op maandag 14 november 2005 14:27 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

aangeleerd gedrag dus, niet aangeboren, net als een baby dat niet heeft.
die is ontvankelijk etc etc. creativiteit kán dus, denk ik, weldegelijk een keuze zijn, creativiteit in hoe je omgaat met je denken. inderdaad, laat je jezelf afstompen of weiger je dat?
helaas werkt het zo niet, omdat ons hele idee van opvoeding en maatschappelijk geaccepteerd gebaseerd is op regeltjes. een klein kind kleurt buiten de lijntjes, de ouders leren het dat het binnen de lijntjes moet. een kind van drie accepteert dat. die zegt niet, 'nee, want ik wil graag op m'n 80e nog een computercursus kunnen doen'. en klein kind kleurt een koe rood met blauwe vlekken. nee, zegt de juf, koeien zijn wit met zwarte vlekken. de keer erna kleurt het kind netjes een witte koe met zwarte vlekken. wij zijn daar zelfs zo erg in, dat mijn moeder letterlijk eens op school geroepen is door mijn juf in groep 1, en dat ik straf gehad heb, omdat ik weigerde om zwarte vlekken op mijn koe te maken, op een kleurplaat. de juffrouw was boos dat ik de kleurplaat niet wilde afmaken, en ik hield vol dat het een witte koe was.
pi_32258513
quote:
op maandag 14 november 2005 14:33 schreef maeghan het volgende:

helaas werkt het zo niet, omdat ons hele idee van opvoeding en maatschappelijk geaccepteerd gebaseerd is op regeltjes. een klein kind kleurt buiten de lijntjes, de ouders leren het dat het binnen de lijntjes moet. een kind van drie accepteert dat. die zegt niet, 'nee, want ik wil graag op m'n 80e nog een computercursus kunnen doen'. en klein kind kleurt een koe rood met blauwe vlekken. nee, zegt de juf, koeien zijn wit met zwarte vlekken. de keer erna kleurt het kind netjes een witte koe met zwarte vlekken. wij zijn daar zelfs zo erg in, dat mijn moeder letterlijk eens op school geroepen is door mijn juf in groep 1, en dat ik straf gehad heb, omdat ik weigerde om zwarte vlekken op mijn koe te maken, op een kleurplaat. de juffrouw was boos dat ik de kleurplaat niet wilde afmaken, en ik hield vol dat het een witte koe was.
* murmelt wat

het vergeten van waarden, normen etc staat er totally los van, dacht al dat dat gedacht kon worden. als je, ik noem het nu maar, in het hier en nu zit, hoeft en wil dat niet zeggen dat je niet bewust bent van regeltjes. maar je 'denkt' simpelweg anders. je bent niet langer verdeeld en er heeft een afstemming tussen je zijn en je denken plaatsgevonden. al is en wordt dit misschien nu heel andere koek.

een kind bijv. weet dondersgoed soms waar het gevaar dreigt, een dier ook etc.
over je vergelijking met de koe en de kleurplaat, logisch en grappig , maar ik mis het punt even.
tenminste, dat staat hier los van. en heeft, mijns inziens, niets te maken met het verband tussen gedachtes/regeltjes etc.

ja, je kan kinderen iets aanleren, misschien kan je in die zin volwassenen ook wel iets afleren :p
goed, nu ging ik, tot wiederschnitzels enzo
pi_32260581
ja, ik denk dat we uitgepraat zijn als je hier het punt van mist. sowieso is er wat mij betreft geen verschil tussen zijn en denken.
pi_32265272
quote:
op maandag 14 november 2005 16:01 schreef maeghan het volgende:
ja, ik denk dat we uitgepraat zijn als je hier het punt van mist.
ik had het over creativiteit in 'denken', jij komt met een verhaal over tekeningen en koeien en regeltjes. sorry, dan mis ik dus echt het punt ja.

voorbeeld: ik zeg dat aangeleerde denkpatronen zijn af te leren, oa door minder tot niet te denken, en daar bedoel ik mee oa destructief denken. klinkt dat raar, geloof het niet. zie bijv. http://www.teleac.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574751 . daarin wordt aangehaald dat mensen het meest piekeren als ze in bed liggen, gevolg oa depressiviteit en/of slaapproblemen. tips die worden gegeven, zijn oa yoga, stoppen met piekeren, 15 min. p/d schrijven in een piekerschrift etc.

dat was misschien even wat anders, maar ook van het hetzelfde laken een pak.
en of want dit is met vele ziektes, kwalen etc etc zo.

jij komt dus vervolgens met een verhaal over tekeningen en koeien en dat kinderen dingen moeten aanleren waarschijnlijk. ja mooi, maar wat heeft dat nou met die creativiteit van doen? dat alles wordt aangeleerd of is aangeboren en dus niet te verhelpen valt ofzo? bedoel je dat? want ik vind hem of je onduidelijk op die manier, zeg het dan concreter. no offence voor de rest, maar zin in vissen heb ik niet.

plus punt 2, veel dingen kunnen idd erfelijk zijn, chemisch etc etc. maar is het dan afgelopen? dacht het ook niet. voorbeeld die ik van het weekend op een verjaardag had, vrouw loopt al jarenlang met klachten, erge klachten, ja zegt de dokter 'je hebt hyperdepiep', zoals ze zelf vrij quasi grappig zei. pilletje en naar huis. nou zeiden en ik een aantal anderen gelijk iets over ademhaling, wat blijkt, komt ze dus ook na al die jaren achter. ademhaling is way important, angst maakt het alleen erger. logisch.

chemisch, prima, maar zeg me niet dat daarmee de kous af is.
quote:
sowieso is er wat mij betreft geen verschil tussen zijn en denken.
naja goed, als je dat denkt.
ik geloof dat er een wereldwijd verschil tussen zit, tussen bewust denken en normaal denken dan.
jij gaat mij namelijk niet vertellen dat een dier, een boom etc bij de psychiater loopt.

ok, die was droog

[ Bericht 2% gewijzigd door sweetgirly op 14-11-2005 18:51:28 ]
pi_32265458
er zijn wel degelijk dieren met gedragsproblemen ja. ze lopen idd niet bij een psychiater, nee. ik ga er even over nadenken wat je bedoelt met 'bewust denken' en 'normaal denken'. dat snap ik niet.
pi_32266774
quote:
op maandag 14 november 2005 18:52 schreef maeghan het volgende:
er zijn wel degelijk dieren met gedragsproblemen ja. ze lopen idd niet bij een psychiater, nee.
ik had net al wat getypt dat dat idd zo is of dat er iig dieren zijn die baat erbij zouden kunnen hebben . vulde mezelf alweer aan. ken of kon nl een hond, die 10 baasjes had gehad, in en uit asiel en een hekel aan mannen had (gevaarlijk opzich). wrs, werd hij door mannen geschopt. ja, sukkels. deze hond was soms danig van de rel, maar voor de rest erg lief, voor vrouwtjes althans.

tja, en zelfs bomen schijnen zich verdrietig te voelen als ze 'weten' dat ze worden gekapt, is onderzoek naar gedaan. maargoed, blijft anders dan het menselijke denken.
quote:
ik ga er even over nadenken wat je bedoelt met 'bewust denken' en 'normaal denken'. dat snap ik niet.
ok. tja normaal denken bedoel ik misschien ook het ego-denken mee, om het zo maar te zeggen.
niet ego denken in de zin van alleen egoïstisch zijn, maar ook puur het denken gericht op toekomst, verlangen, verwachtingen, etc etc. onrealistisch denken dus ergens.

maargoed, misschien is het raar of anders discussieëren zo, omdat ik misschien idd zelf wat anders 'denk' over bepaalde dingen. ik bedoel, psychologie ook allemaal razend interessant, maar ergens ga ik een stapje verder. niet verder in de zin dat ik nou zo diep ga, maar gewoon anders. dus kan mezelf wel voorstellen mocht dat wat moeilijk te volgen zijn ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')