precies, ik lees dit nu pas.quote:op zondag 13 november 2005 17:46 schreef dromenvanger het volgende:
het is zaak om helder te worden en al het slechte weg te laten vloeien. en misschien helpen muren niet zoals sweetgirly zegt. zoals een orgasme dus. je moet het laten stromen voordat je klaar kunt komen.
ik vat hemquote:op zondag 13 november 2005 22:23 schreef m-niki het volgende:
(beetje zweverige term, maar ik weet zo gauw niets anders...basiszelf??)
even ingekort, pak deze er even tussenuit.quote:....
als je daar een beetje over nadenkt, dan weet je dat het klopt. ik blijf altijd dezelfde of het nu regent, of stormt, ook wanneer iedereen mij stom vindt of wanneer ik in een rolstoel zit, ik ben altijd dezelfde.
en dít is (ergens) zo mooi.quote:hoe ik me daarbij voel dat verandert wel, maar ik ben niet mijn gevoelens of mijn gedachten, want mijn gevoelens en gedachten zijn subjectief (als ik mijzelf lelijk vind of te dik bv. dan kan iemand anders daarover niet met mij eens zijn) dat ik er ben is een feit.
ik wist niet eens dat er zo'n therapie bestond.quote:ok heel verhaal, het is lastig om het kort uit te leggen. mocht iemand het interessant vinden, het stamt uit de nieuwe generatie gedragstherapie die momenteel in heel de wereld zijn opmars vindt. dat wat ik net een beetje geprobeerd heb uit te leggen komt uit acceptance and commitment therapy (www.acceptanceandcommitmenttherapy.com)
jezus, ik ben niet heldervoelend of zo maar ik zou toch zweren dat ik zojuist jouw negatieve energie door mijn beeldscherm voelde stralen. bedenk wel dat met jouw negatieve gedachten en levenshouding het wel een selffulfilling prophecy moet worden dat je nooit gelukkig zal zijn.quote:op zondag 13 november 2005 17:20 schreef maeghan het volgende:
jij gaat er vanuit dat de mens dynamisch is en blijft, terwijl dat niet zo is. natuurlijk kun je mensen vanalles aanleren, maar het is een feit dat dat op latere leeftijd niet altijd meer gaat. sommige mensen kunnen dit nog leren, maar niet iedereen is even flexibel, en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.
wie zegt dat ik niet gelukkig ben? dat ik niet geloof in sprookjes betekent niet dat ik niet tevreden kan zijn met mijn leven. nee, ik ben inderdaad niet oud, ik ben 22. ik zeg niet dat het voor ouderen moeilijk is om gelukkig te zijn, ik zeg dat de oudere geest (en het oudere lichaam ook trouwens) minder flexibel zijn.quote:op maandag 14 november 2005 00:23 schreef xennia het volgende:
jezus, ik ben niet heldervoelend of zo maar ik zou toch zweren dat ik zojuist jouw negatieve energie door mijn beeldscherm voelde stralen. bedenk wel dat met jouw negatieve gedachten en levenshouding het wel een selffulfilling prophecy moet worden dat je nooit gelukkig zal zijn.
hoe oud ben je eigenlijk? je hebt het er steeds over dat het voor ouderen moeilijk is gelukkig te zijn, maar jij bent volgens mij nog niet zo oud. wat is jouw excuus om niet gelukkig te worden en sterker nog je eigen geluk met zo veel negativiteit te saboteren?
dat is gewoon onzin.quote:op maandag 14 november 2005 00:52 schreef maeghan het volgende:
[..]
wie zegt dat ik niet gelukkig ben? dat ik niet geloof in sprookjes betekent niet dat ik niet tevreden kan zijn met mijn leven. nee, ik ben inderdaad niet oud, ik ben 22. ik zeg niet dat het voor ouderen moeilijk is om gelukkig te zijn, ik zeg dat de oudere geest (en het oudere lichaam ook trouwens) minder flexibel zijn.
en deze pak ik er, ja beetje laat, nog even bij.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:54 schreef kenz het volgende:
ik vind leven nogal lastig en veel werk. ik verwacht vaak veel, maar het valt nogal eens tegen. ik wil een hoop, maar heb in de jaren ontdekt dat ik ook nogal wat beperkingen heb. ook als ik ergens hard voor werk, blijkt mijn energie niet onuitputtelijk, en is een periode van uitgeblust zijn weer onvermijdelijk.
echt gelukkig ben ik wellicht twee keer per maand. 'gelukkig' misschien eens per week. voor de rest is het leven een hoop gedoe en veel werk om er nog iets van te maken.
ja, vind ik ookquote:sterkte en succes iedereen met zijn/haar leven.
quote van de dagquote:op maandag 14 november 2005 01:11 schreef weo het volgende:
gelukkig zijn is niet makkelijk.
niemandquote:op maandag 14 november 2005 01:14 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
quote van de dag
wie heeft gezegd dat het makkelijk is
tja. het ligt heel erg aan de situatie. als je veel meegemaakt hebt, dan zullen nieuwe dingen vaak minder erg zijn dan andere dingen, zodat je de ervaring hebt dat je er doorheen kunt komen, en je hebt jezelf al zgn. coping strategies aangeleerd. je zou kunnen zeggen dat dit je flexibeler of weerbaarder maakt. aan de andere kant hebben ouderen echt wel meer moeite met nieuwe dingen, alleen maak je minder nieuwe dingen mee, want als je al 50 jaar leeft heb je al een hoop gezien. ik bedoel, probeer je oma maar uit te leggen hoe je nieuwe mobieltje werkt, of het internet. dat gaat in de meeste gevallen niet zo makkelijk, om maar een heel simpel voorbeeld te geven.quote:op maandag 14 november 2005 01:08 schreef sweetgirly het volgende:
ik wil mezelf nergens mee bemoeien hoor (oeps, doe ik het toch weer), maar juist oudere mensen schijnen geneigd te zijn naar acceptatie op een gegeven moment.
sommige beslissingen zijn moeilijk, maar als je weet dat je iets beter wel of niet kunt doen kan dat wel eens een harde beslissing zijn. soms moet je jezelf gewoon even vooruitschoppen. is mijn ervaring in ieder geval.quote:ik bedoel hard voor jezelf zijn, waarom
ja en nee. je moet niet je leven af laten hangen van wat er misschien in de toekomst zou kunnen gebeuren. ik denk wel dat je soms even een stapje terug moet doen met het oog op de toekomst, al is het maar iets simpels als zuinig leven omdat je weet dat je het later harder nodig hebt. dat is op het moment iets minder fijn natuurlijk, maar als je weet dat iets je later meer oplevert lijkt het me niet onverstandig. of bijvoorbeeld een vervelende baan aannemen, wat veel energie kost, omdat het werkervaring is die je kan helpen aan een baan waar je wel blij van wordt.quote:waarom energie verspillen aan verwachtingen etc die nog niet aan de orde zijn? het enige wat je kan doen, is het beste ervan maken op het moment zelf.
het klinkt allemaal heel logisch.quote:op maandag 14 november 2005 01:23 schreef maeghan het volgende:
tja. het ligt heel erg aan de situatie. als je veel meegemaakt hebt, dan zullen nieuwe dingen vaak minder erg zijn dan andere dingen, zodat je de ervaring hebt dat je er doorheen kunt komen, en je hebt jezelf al zgn. coping strategies aangeleerd. je zou kunnen zeggen dat dit je flexibeler of weerbaarder maakt.
tuurlijk zijn kinderen veelal ontvankelijker en kunnen ze meer en sneller dingen aanleren.quote:aan de andere kant hebben ouderen echt wel meer moeite met nieuwe dingen, alleen maak je minder nieuwe dingen mee, want als je al 50 jaar leeft heb je al een hoop gezien. ik bedoel, probeer je oma maar uit te leggen hoe je nieuwe mobieltje werkt, of het internet. dat gaat in de meeste gevallen niet zo makkelijk, om maar een heel simpel voorbeeld te geven.
tuurlijk, alleen ieder zijn/haar manier.quote:sommige beslissingen zijn moeilijk, maar als je weet dat je iets beter wel of niet kunt doen kan dat wel eens een harde beslissing zijn. soms moet je jezelf gewoon even vooruitschoppen. is mijn ervaring in ieder geval.
hehe, ja dat is ook logisch.quote:ja en nee. je moet niet je leven af laten hangen van wat er misschien in de toekomst zou kunnen gebeuren. ik denk wel dat je soms even een stapje terug moet doen met het oog op de toekomst, al is het maar iets simpels als zuinig leven omdat je weet dat je het later harder nodig hebt. dat is op het moment iets minder fijn natuurlijk, maar als je weet dat iets je later meer oplevert lijkt het me niet onverstandig. of bijvoorbeeld een vervelende baan aannemen, wat veel energie kost, omdat het werkervaring is die je kan helpen aan een baan waar je wel blij van wordt.
quote:op maandag 14 november 2005 00:52 schreef maeghan het volgende:
[..]
wie zegt dat ik niet gelukkig ben?
wie ben jij mannnquote:op maandag 14 november 2005 02:58 schreef etnische_huivering het volgende:
hey ts, ik zou de posts van salvad0r nog eens goed checken, die kill heeft duidelijk veel shit meegemaakt, snapje, hij heeft de brainzzz om jou uit de shit te halen, jatog.
ja man, het leven is die shit jeweettochquote:op maandag 14 november 2005 02:58 schreef etnische_huivering het volgende:
hey ts, ik zou de posts van salvad0r nog eens goed checken, die kill heeft duidelijk veel shit meegemaakt, snapje, hij heeft de brainzzz om jou uit de shit te halen, jatog.
hm, zinloos vs zin.quote:op maandag 14 november 2005 03:29 schreef piet_pelle het volgende:
als er geen uitzicht meer is.
er zijn situaties dat je echt erg diep in een put zit en dat alles tegen zit maar zolang je rationalisme nog in kan zien dat er een eind aan gaat komen dan kan je het afwachten.
maar als je rationalistisch inziet dat er geen eind aan komt dan is je tijd gekomen. de vraag is dan alleen nog hoe ga je jezelf van kant maken. ik waarschijnlijk door een overdosis, dat lijkt me de minst pijnlijke en meest chille manier.
maar waarom denk jij dat jong van geest blijven of creatief zijn een keuze is? dat snap ik dus echt niet. je bent creatief, of je bent het niet. je denkt buiten de patronen of niet. sterker nog, ik kom weer eens aan met sciam mind, waarin onlangs een artikel stond over het verband tussen bepaalde hersendelen en creativiteit. in het begin zijn mensen wel creatiever, maar doordat ze leren volgens bepaalde regels te leven (normen en waarden, axioma's, etc.) verdwijnt dat. helaas is het zo dat je hersenen zich aanpassen aan wat je leert op jonge leeftijd, en later minder makkelijk weer veranderen. dit is gewoon een feit, heeft niets te maken met keuze of zo. kleine kinderen zijn letterlijk en figuurlijk flexibeler, zoals je ook babies moet draaien omdat hun gezicht anders scheefgroeit als ze heel de tijd op een kant liggen en je dat op latere leeftijd niet meer hebt. bij mensen die een bepaalde hersenbeschadiging hebben kan het gebeuren dat ze opeens veel creatiever worden, en ook door electromagnetische stimulatie van bepaalde hersendelen kan dat. echter, je kunt niet selecteren welk regeltje je uit wilt zetten, het is een complex patroon van dingen die je hebt aangeleerd. deze mensen gaan dus ook onaangepast gedrag vertonen, en kunnen 'logische' taken minder goed. het is dus of het een of het ander.quote:op maandag 14 november 2005 01:38 schreef sweetgirly het volgende:
kijk, jong van geest blijven is ook een keuze.
creativiteit doet wonderen soms. houdt de geest jong en dat zie je ook in sommige hun uiterlijk.
sommige oudere mannen blijven boefjes, sommige ouderen vrouwen blijven schoolmeisjes.
geweldig om te zien soms.
gek genoeg is mijn ervaring juist dat het rationalisme mij ervanaf hield. het ontdekken van hoe een depressie 'werkt' is waardoor ik hulp gezocht heb. toen ik nog depressief was geloofde ik in allerlei dingen die ik nu zie als afleiding van de werkelijkheid: metafysica, energiestromen, oosterse filosofie, de ziel, diepgaande emoties en verlangens, mensen die doodgingen aan gebroken harten en meer etherisch gezwets. toen dacht ik dat de wereld verschrikkelijk was, en dat ik verschrikkelijk was, en dat ik al dat soort flauwekul nodig had om beter te worden of zo. karma, reincarnatie, aura, etc. het is allemaal maar gewoon steun zoeken. mensen zijn simpele wezens. als ze iets niet snappen of niet aankunnen, zoeken ze een verklaring in het bovennatuurlijke, een verklaring buiten de wereld en zichzelf.quote:op maandag 14 november 2005 12:53 schreef sweetgirly het volgende:
ik denk dat het rationalisme (of noem maar op) ervoor kan zorgen dat je voor zelfmoord kan kiezen, aangezien je het dan idd allemaal zinloos vindt of dan wordt het zinloos.
aangeleerd gedrag dus, niet aangeboren, net als een baby dat niet heeft.quote:op maandag 14 november 2005 14:12 schreef maeghan het volgende:
in het begin zijn mensen wel creatiever, maar doordat ze leren volgens bepaalde regels te leven (normen en waarden, axioma's, etc.) verdwijnt dat.
i don't believe thatquote:helaas is het zo dat je hersenen zich aanpassen aan wat je leert op jonge leeftijd, en later minder makkelijk weer veranderen. dit is gewoon een feit, heeft niets te maken met keuze of zo.
we zijn geen robots, toch?quote:kleine kinderen zijn letterlijk en figuurlijk flexibeler, zoals je ook babies moet draaien omdat hun gezicht anders scheefgroeit als ze heel de tijd op een kant liggen en je dat op latere leeftijd niet meer hebt. bij mensen die een bepaalde hersenbeschadiging hebben kan het gebeuren dat ze opeens veel creatiever worden, en ook door electromagnetische stimulatie van bepaalde hersendelen kan dat. echter, je kunt niet selecteren welk regeltje je uit wilt zetten, het is een complex patroon van dingen die je hebt aangeleerd. deze mensen gaan dus ook onaangepast gedrag vertonen, en kunnen 'logische' taken minder goed. het is dus of het een of het ander.
ik geloof én in de ontwikkeling van de hersens én in de geest/lichaam etc etc.quote:het verschil is, jij ziet de geest als een of ander etherisch iets wat niet afhankelijk is van je lichaam. ik geloof niet in geest, ik 'geloof' dat onze mentale/psychische ontwikkeling afhankelijk is van de ontwikkeling van de hersens, die in grote lijnen vastligt of slechts de eerste jaren van het bestaan in grote mate beinvloedbaar is.
zoals mijn bovenstaande lap tekst al aangeeft over het zaad, het zaad vinden is ook niet makkelijk. wat een term eigenlijkquote:ik denk ook dat het gelukkig worden geen keuze is. je besluit niet van de ene op de andere dag, kom, nu ga ik de afwas of mijn vervelende baan gewoon leuk vinden.
niet helemaal mee eens (dus).quote:je ontwikkelt strategieen om er mee om te gaan, wat je 'levenservaring' zou kunnen noemen.
je gedachtes uit kunnen zetten, waarnemer of waarneemster van je gedachtes worden, is een levensinstelling, een keuze die je kunt maken/beseffen of wat er kan gebeuren. en daar geloof ik echt in. simpelweg, omdat er teveel dingen zijn die niet anders kunnen beweren.quote:ja, ouderen hebben dat over het algemeen meer, maar dat is niet hun eigen verdienste. levenservaring is m.i. eerder een vorm van conditionering dan 'wijsheid'. als je de afwas doet, en je gaat erbij staan vloeken en schoppen en met je borden gooien, dan kan dat je even opluchten, maar uiteindelijk word je daarvoor weer 'gestraft' omdat je je teen gestoten hebt toen je het keukenkastje een schop gaf en omdat je de scherven op moet rapen. die strategie werkt dus niet, en de keer erna zul je een andere toepassen. je gedachten uit zetten, wat jij meditatie noemt, is slechts een andere strategie, waarvan jij een op een gegeven moment gemerkt hebt dat het werkte. de kans dat je op een dag bewust besloten hebt dat je nu ging proberen om te mediteren tijdens het afwassen om te zien of dat het leuker zou maken is niet zo groot.
helaas werkt het zo niet, omdat ons hele idee van opvoeding en maatschappelijk geaccepteerd gebaseerd is op regeltjes. een klein kind kleurt buiten de lijntjes, de ouders leren het dat het binnen de lijntjes moet. een kind van drie accepteert dat. die zegt niet, 'nee, want ik wil graag op m'n 80e nog een computercursus kunnen doen'. en klein kind kleurt een koe rood met blauwe vlekken. nee, zegt de juf, koeien zijn wit met zwarte vlekken. de keer erna kleurt het kind netjes een witte koe met zwarte vlekken. wij zijn daar zelfs zo erg in, dat mijn moeder letterlijk eens op school geroepen is door mijn juf in groep 1, en dat ik straf gehad heb, omdat ik weigerde om zwarte vlekken op mijn koe te maken, op een kleurplaat. de juffrouw was boos dat ik de kleurplaat niet wilde afmaken, en ik hield vol dat het een witte koe was.quote:op maandag 14 november 2005 14:27 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
aangeleerd gedrag dus, niet aangeboren, net als een baby dat niet heeft.
die is ontvankelijk etc etc. creativiteit kán dus, denk ik, weldegelijk een keuze zijn, creativiteit in hoe je omgaat met je denken. inderdaad, laat je jezelf afstompen of weiger je dat?
* murmelt watquote:op maandag 14 november 2005 14:33 schreef maeghan het volgende:
helaas werkt het zo niet, omdat ons hele idee van opvoeding en maatschappelijk geaccepteerd gebaseerd is op regeltjes. een klein kind kleurt buiten de lijntjes, de ouders leren het dat het binnen de lijntjes moet. een kind van drie accepteert dat. die zegt niet, 'nee, want ik wil graag op m'n 80e nog een computercursus kunnen doen'. en klein kind kleurt een koe rood met blauwe vlekken. nee, zegt de juf, koeien zijn wit met zwarte vlekken. de keer erna kleurt het kind netjes een witte koe met zwarte vlekken. wij zijn daar zelfs zo erg in, dat mijn moeder letterlijk eens op school geroepen is door mijn juf in groep 1, en dat ik straf gehad heb, omdat ik weigerde om zwarte vlekken op mijn koe te maken, op een kleurplaat. de juffrouw was boos dat ik de kleurplaat niet wilde afmaken, en ik hield vol dat het een witte koe was.
ik had het over creativiteit in 'denken', jij komt met een verhaal over tekeningen en koeien en regeltjes. sorry, dan mis ik dus echt het punt ja.quote:op maandag 14 november 2005 16:01 schreef maeghan het volgende:
ja, ik denk dat we uitgepraat zijn als je hier het punt van mist.
naja goed, als je dat denkt.quote:sowieso is er wat mij betreft geen verschil tussen zijn en denken.
ik had net al wat getypt dat dat idd zo is of dat er iig dieren zijn die baat erbij zouden kunnen hebbenquote:op maandag 14 november 2005 18:52 schreef maeghan het volgende:
er zijn wel degelijk dieren met gedragsproblemen ja. ze lopen idd niet bij een psychiater, nee.
ok. tja normaal denken bedoel ik misschien ook het ego-denken mee, om het zo maar te zeggen.quote:ik ga er even over nadenken wat je bedoelt met 'bewust denken' en 'normaal denken'. dat snap ik niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |