ja hoor, we horen je nog wel als het je is overkomen he?quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
gelukkig zijn is een keuze
een probleem ergens van maken ook.
als mijzelf iets ergs zou overkomen zou ik niet minder gelukkig zijn, maar zou ik gewoon iets minder mogelijkheden hebben om mezelf gelukkig te voelen .
wie weet spreek ik uit ervaring ?quote:op donderdag 10 november 2005 23:20 schreef maeghan het volgende:
[..]
ja hoor, we horen je nog wel als het je is overkomen he?
dit is gelul. jij kan dan misschien gelukkig zijn maar gelukkig zijn is geen keuze voor mensen. jij hebt wellicht doorzettingsvermogen die anderen niet hebben en kan het daardoor aan, dat geldt niet voor iedereen. het is geen keuze maar een bepaalde manier van denken waar sommige mensen gewoon nooit bovenop kunnen komen en dus nooit gelukkig meer kunnen zijn.quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
dat heb ik ook.quote:op donderdag 10 november 2005 23:09 schreef k_i_m het volgende:
nooit. ik denk namelijk altijd dat het weer goedkomt, of dat nou wel of niet zo is.
dan kies je er toch voor om op een bepaalde manier te denken? dan kies je er toch voor al dan niet door te zetten?quote:op donderdag 10 november 2005 23:41 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
dit is gelul. jij kan dan misschien gelukkig zijn maar gelukkig zijn is geen keuze voor mensen. jij hebt wellicht doorzettingsvermogen die anderen niet hebben en kan het daardoor aan, dat geldt niet voor iedereen. het is geen keuze maar een bepaalde manier van denken waar sommige mensen gewoon nooit bovenop kunnen komen en dus nooit gelukkig meer kunnen zijn.
tuurlijk. jij zou psycholoog moeten worden samen met salvadorquote:op donderdag 10 november 2005 23:45 schreef xennia het volgende:
dan kies je er toch voor om op een bepaalde manier te denken? dan kies je er toch voor al dan niet door te zetten? ik ben het wel eens met salvador, mooi geformuleerd ook. ik vind het nooit genoeg, zelfmoord is nooit een optie. er zijn geen problemen alleen uitdagingen tot groei
je hebt me er nog steeds niet van overtuigd dat gelukkig zijn geen keuze is .quote:op donderdag 10 november 2005 23:41 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
dit is gelul. jij kan dan misschien gelukkig zijn maar gelukkig zijn is geen keuze voor mensen. jij hebt wellicht doorzettingsvermogen die anderen niet hebben en kan het daardoor aan, dat geldt niet voor iedereen. het is geen keuze maar een bepaalde manier van denken waar sommige mensen gewoon nooit bovenop kunnen komen en dus nooit gelukkig meer kunnen zijn.
mindsets zijn geen keuzes, die zijn voorgeprogrammeerd en worden beinvloed door jarenlang ervaringen opdoen. ze zijn afhankelijk van o.a. de ontwikkeling van bepaalde delen van je hersenen, en dat is iets waar je zelf geen invloed op hebt.quote:op donderdag 10 november 2005 23:51 schreef salvad0r het volgende:
[..]
je hebt me er nog steeds niet van overtuigd dat gelukkig zijn geen keuze is .
je zegt nu dat sommige mensen vanwege een bepaalde mindset nooit gelukkig kunnen zijn... maar die mindset is juist waar het om gaat. dat is nl. de keus die iedereen maakt . sommige mensen hebben te weinig intelligentie om te beseffen dat ze die keuze hebben, en worden geleefd door hun negatieve gevoelens .
hou je lul bij je ok ?
no offense maar als ik bijv niks meer zou zien, zou het voor mij al genoeg zijn om niet meer verder te willen. de pijn die ik dan zou voelen en zoveel wat ik zou moeten missen, zou voor mij toch al groot genoeg zijn. gelukkig zijn is niet altijd een keuze.quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
als mijzelf iets ergs zou overkomen zou ik niet minder gelukkig zijn, maar zou ik gewoon iets minder mogelijkheden hebben om mezelf gelukkig te voelen .
dat treft, dat ben ik reeds 4 jaarquote:op donderdag 10 november 2005 23:48 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
tuurlijk. jij zou psycholoog moeten worden samen met salvador![]()
![]()
dan zou je toch echt beter moeten weten.quote:op donderdag 10 november 2005 23:54 schreef xennia het volgende:
dat treft, dat ben ik reeds 4 jaar
jij vindt terminale darmkanker een uitdaging?quote:op donderdag 10 november 2005 23:45 schreef xennia het volgende:
ik vind het nooit genoeg, zelfmoord is nooit een optie. er zijn geen problemen alleen uitdagingen tot groei
heel mooi gezegd.quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
hier is vaak sprake van confirmation bias of nietquote:op donderdag 10 november 2005 23:54 schreef xennia het volgende:
[..]
grappig.quote:op donderdag 10 november 2005 23:56 schreef oblivion het volgende:
heel mooi gezegd.
zo zit het namelijk wel in elkaar, als je daar eenmaal achter bent.![]()
hmm, je hebt gelijk, in zekere mate kunnen mindsets worden bepaald door lichaamlijke invloeden zoals hormoonhuishouding enzo... maar ik denk dat mensen weldegelijk een zekere mate van controle hebben over de manier waarop "mindets" zich kunnen ontwikkelen .quote:op donderdag 10 november 2005 23:53 schreef maeghan het volgende:
[..]
mindsets zijn geen keuzes, die zijn voorgeprogrammeerd en worden beinvloed door jarenlang ervaringen opdoen. ze zijn afhankelijk van o.a. de ontwikkeling van bepaalde delen van je hersenen, en dat is iets waar je zelf geen invloed op hebt.
er zijn mensen die bevrediging halen uit het ongelukkig zijn, uit de aandacht die het oplevert, uit de kwelling.quote:op donderdag 10 november 2005 23:51 schreef maeghan het volgende:
als geluk een keuze was, zou er echt niemand ongelukkig zijn.
1) salvador zegt toch ook dat je door omstandigheden minder mogelijkheden kunt hebben om gelukkig te zijn, maar nog steeds gelukkig kunt zijn door je bijvoorbeeld te richten op de dingen die je wel hebt?quote:misschien dat iedereen in theorie gelukkig zou kunnen worden, maar laten we wel wezen, een blinde lesbische dwergnegerin in een rolstoel in een achtergebleven bergdorpje in een islamitisch land met oranje haar en een misvormde neus heeft iets meer moeite om gelukkig te worden dan een rijke blanke man in de westerse wereld die toevallig drie miljoen op de bank heeft staan en drie mister universe titels in z'n zak heeft.
mee eens, wat een onzin. dus als iemand je aanrijdt en je zit je leven lang in een rolstoel die je met je mond bedient, en je bent ongelukkig dan zou dat een keuze van jezelf zijn? je kan immers kiezen om gelukkig te zijn. wat een bullshitquote:op donderdag 10 november 2005 23:57 schreef #ANONIEM het volgende:
dit is niet eens een discussie waardig. 'gelukkig zijn is een keuze', damn.![]()
wellicht spreekt hij ook uit ervaring?quote:op donderdag 10 november 2005 23:58 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
grappig.
zo zit het niet in elkaar, als je er eenmaal achter bent
jongen dat is toch een argumentatie van niks![]()
als hij uit ervaring spreekt is het niet zo dat het algemeen geldtquote:op vrijdag 11 november 2005 00:00 schreef salvad0r het volgende:
[..]
wellicht spreekt hij ook uit ervaring?
als je geconfronteerd wordt met de eindigheid van je bestaan, weet je ineens wat werkelijk belangrijk is in het leven. het brengt je wijsheid. je kunt ultiem genieten van de tijd die je nog gegeven is. als je ervoor kiest.quote:op donderdag 10 november 2005 23:55 schreef maeghan het volgende:
[..]
jij vindt terminale darmkanker een uitdaging?
idd, het is karaktergebonden .quote:op vrijdag 11 november 2005 00:02 schreef camplo het volgende:
[..]
als hij uit ervaring spreekt is het niet zo dat het algemeen geldt
ik zeg niet dat ik het beter weet maar slechts dat ik het allemaal flauwekul vind wat hier gezegd wordt. het grootste probleem is bij jullie het relativeren. jullie kunnen bij een extreem voorbeeld wel een voorstelling ervan maken dat je dood wil maar jullie kunnen dat voorbeeld niet afbouwen tot alledaagse voorbeelden en dan de 'ergheid' mee laten afbouwen zodat het in verhouding blijft.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:00 schreef salvad0r het volgende:
wellicht spreekt hij ook uit ervaring?
wat heeft het leven in jouw gezicht gegooid waardoor je zo alles beter weet dan ?
ja, deels ja. maar dat is m.i. wel even heel iets anders dan 'geluk is een keuze'. hoe hard ik ook mijn best gedaan heb om gelukkig te worden toen ik depressief was, dat ging echt niet. ik heb best wel veel bereikt op eigen kracht en had dat met behulp van psychotherapie misschien nog wel wat verder gekund, maar op een gegeven moment houdt het op. had paroxetine niet bestaan, dan had ik er waarschijnlijk een eind aan gemaakt, want op een gegeven moment heb je geestelijk en lichamelijk (!!!) geen energie meer. ik denk dat je echt geen idee hebt van hoeveel zo'n klein stofje met je lijf en geest kan doen.quote:op donderdag 10 november 2005 23:59 schreef salvad0r het volgende:
[..]
hmm, je hebt gelijk, in zekere mate kunnen mindsets worden bepaald door lichaamlijke invloeden zoals hormoonhuishouding enzo... maar ik denk dat mensen weldegelijk een zekere mate van controle hebben over de manier waarop "mindets" zich kunnen ontwikkelen .
ja, het is ultiem genieten van alles wat je nog hebt, als je van de pijn door je bed rolt, of van de morfine versuft in je bed ligt en van de wereld niet meer afweet, of als je de artsen je moeten gaan opereren omdat je niet meer normaal naar het toilet kunt en de stront in je darmen ophoopt tot je het idee hebt dat je gaat ontploffen. man, dan waardeer je al die mooie zonsondergangen in islamitische bergdorpjes opeens enorm!quote:op vrijdag 11 november 2005 00:02 schreef xennia het volgende:
[..]
als je geconfronteerd wordt met de eindigheid van je bestaan, weet je ineens wat werkelijk belangrijk is in het leven. het brengt je wijsheid. je kunt ultiem genieten van de tijd die je nog gegeven is. als je ervoor kiest.
ok wacht... dus wat je nu eigenlijk zegt is dat het niet uitmaakt wat voor mij werkt, voor anderen werkt dat toch niet en dat kan ik of wil ik niet weten en daarom is het een foute aanname, ookal werkt het voor mijzelf, want jij zegt het.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:05 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
ik zeg niet dat ik het beter weet maar slechts dat ik het allemaal flauwekul vind wat hier gezegd wordt. het grootste probleem is bij jullie het relativeren. jullie kunnen bij een extreem voorbeeld wel een voorstelling ervan maken dat je dood wil maar jullie kunnen dat voorbeeld niet afbouwen tot alledaagse voorbeelden en dan de 'ergheid' mee laten afbouwen zodat het in verhouding blijft.
daarbij kunnen jullie niet begrijpen of willen jullie niet begrijpen dat sommige mensen nou eenmaal mentaal minder sterk zijn dan anderen. je kan slechts mentaal zo sterk zijn als je hersenen toelaten.
door deze 2 dingen kunnen jullie volgens mij niet inzien dat bepaalde 'minder erge' gebeurtenissen voor bepaalde mensen een dusdanig effect hebben dat ze zelfmoord willen plegen. omdat jullie rekenen vanuit de mogelijkheden die andere personen hebben met hun hersenen van waaruit jullie gaan stellen dat die andere personen hetzelfde kunnen. een foute aanname.
en dus hebben ze geen keuze dank u. bij de ene geestelijke is genoeg positieve informatie aanwezig en bij de andere niet genoeg. gevolg is gewoon een reactie daarop waarop ze geen invloed hebben. het is geen keuze of je vrolijke dingen meemaakt of niet en ook niet of je voldoening vind in de dingen die je meemaakt.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:13 schreef salvad0r het volgende:
dat er mensen zijn die dat geestelijk niet voldoenend genoeg vinden, kiezen ervoor om er mee te kappen. de mensen die dat geestelijk wel voldoende vinden om door televen, zien dat ook als een keuze. niet als een vanzelfsprekend iets .
voor mij is geluk geen keuze, maar een samenloop van gebeurtenissen in iemands levenquote:op vrijdag 11 november 2005 00:23 schreef salvad0r het volgende:
het antwoord op de vraag "is geluk een keuze" is afhankelijk van teveel factoren om een statisch antwoord op te kunnen geven.
ik hoop niet dat je bij alles op deze manier redeneert, anders zul je een vrij ongelukkig leven hebben.. een leven minus een chemisch proces m.a.w.quote:op donderdag 10 november 2005 23:36 schreef maeghan het volgende:
gelukkig zijn is een chemisch proces, en chemische processen zijn slechts deels stuurbaar.
oh, das slim, ga ik ook zo maar doenquote:op vrijdag 11 november 2005 00:39 schreef diy het volgende:
nee... de meesten mensen zijn gaan slapen vermoed ik...
nee hoor, helemaal niet. het is m.i. juist een wijze les om te accepteren dat mensen eigenlijk gewoon kleine computertjes zijn, en eens op te houden met denken dat mensen meer zijn dan dieren, dat wij de wereld wel kunnen maken of zo. het leven is wat het is, en deels kun je leren daarmee om te gaan, maar dat is dan ook alles. hoe meer je je overal in verdiept, hoe meer je er ook achter komt wat er allemaal precies chemische processen zijn. zoenen romantisch, of gewoon kijken of je potentiele partner wel geschikt dna heeft? dat we niet altijd iets merken van die chemische processen is iets anders. alleen als iemand die nogal duidelijk heeft gemerkt hoeveel er allemaal afhangt van een bepaald stofje kan ik gewoon niet ontkennen dat het allemaal chemisch is. ik voelde me niet alleen slecht toen ik depressief was, maar allerlei processen raakten verstoord. mijn eten had geen smaak meer (en dan bedoel ik niet dat het me niet meer smaakte, het smaakte gewoon helemaal niet), ik sliep 20 uur per dag, mijn spijsvertering was verstoord, mijn hersens gaven constant een hongersignaal af al zat ik bomvol, ik had geen libido, mijn spraak raakte zelfs verstoord, etc.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:44 schreef maisnon het volgende:
[..]
ik hoop niet dat je bij alles op deze manier redeneert, anders zul je een vrij ongelukkig leven hebben.. een leven minus een chemisch proces m.a.w.
nou, weet je wat het is, ignorance is bliss he... ik heb zelf natuur en gezondheid als profiel gevolgd toen ik nog op de middelbare school zat, 2 jaar terug, en al kan ik me natuurlijk geen echte bioloog noemen, ik heb al heel wat van deze processen voorbij zien komen."quote:op vrijdag 11 november 2005 00:56 schreef maeghan het volgende:
[..]
nee hoor, helemaal niet. het is m.i. juist een wijze les om te accepteren dat mensen eigenlijk gewoon kleine computertjes zijn, en eens op te houden met denken dat mensen meer zijn dan dieren, dat wij de wereld wel kunnen maken of zo. het leven is wat het is, en deels kun je leren daarmee om te gaan, maar dat is dan ook alles. hoe meer je je overal in verdiept, hoe meer je er ook achter komt wat er allemaal precies chemische processen zijn. zoenen romantisch, of gewoon kijken of je potentiele partner wel geschikt dna heeft? dat we niet altijd iets merken van die chemische processen is iets anders. alleen als iemand die nogal duidelijk heeft gemerkt hoeveel er allemaal afhangt van een bepaald stofje kan ik gewoon niet ontkennen dat het allemaal chemisch is. ik voelde me niet alleen slecht toen ik depressief was, maar allerlei processen raakten verstoord. mijn eten had geen smaak meer (en dan bedoel ik niet dat het me niet meer smaakte, het smaakte gewoon helemaal niet), ik sliep 20 uur per dag, mijn spijsvertering was verstoord, mijn hersens gaven constant een hongersignaal af al zat ik bomvol, ik had geen libido, mijn spraak raakte zelfs verstoord, etc.
jij vindt het misschien een vervelende gedachte dat het zo werkt, maar het is niet anders. alleen jij bent je daar nog nooit op die manier bewust van geworden, en ik (helaas) wel. ik kan daar prima mee leven hoor. ik zit er niet mee dat iemand mij leuk vindt omdat zijn lichaam besloten heeft dat ik leuk dna heb, en niet omdat ik 'de ware' zou zijn, bijvoorbeeld. al gaat het alleen om m'n dna, dan kan ik het er nog steeds leuk mee hebben![]()
het is gezond om ego en trots te hebben. juist door ego en trots krijg je zelfvertrouwen en sta je sterker in confrontaties met jezelf en of anderen.quote:op vrijdag 11 november 2005 03:44 schreef sterre1981 het volgende:
mijn probleem is dus eigenlijk dat mijn ego en mijn trots te groot zijn...
ik zal even heel eerlijk zijn. zodra ik geen bewegingsvrijheid meer heb qua lopen, hoeft het voor mij al niet meer. dan heb ik het niet over een gebroken beentje natuurlijk. maar bvb een ruggegraatbeschadiging, vanaf boven je navel. het (kas)plantjesidee.quote:op donderdag 10 november 2005 22:27 schreef gaja het volgende:
wanneer is het tijd om stop te zeggen. wanneer je het uiteindelijk niet meer ziet zitten en van kant maakt.
sommigen mensen begrijpen het echt niet wanneer je genoeg zegt ,en gaan ervan uit dat mensen gewoon door kunnen gaan met leven of proberen te leven, terwijl degene moe en geen doorzettings vermogen heeft in het leven.
sommigen mensen hebben gewoon pech in hun leven en sterven jong zoals mijn beste vriendin, uiteindelijk kon ze het niet meer aan en is ze ingeslapen. ze zou toch doodgaan dus waarom vechten?
sommigen mensen hebben al vanaf hun jeugd al zeldzame ziekte en vechten al de hele tijd om in leven te blijven, en worden uiteindelijk moe en willen niet meer doorgaan. dus waarom nog medicijnen in nemen? het wordt toch nooit beter, en zal altijd de ziekte houden?
er zijn soms dagen dat mensen bepaalde gebeurtenissen achter elkaar krijgen dat ze het niet meer zitten: zoals je vriend\in gaat erdoor met een ander en hoor je dat je kanker hebt en daarnaast een auto ongeluk krijgt.
er zijn verschillende redenen om van het leven genoeg te hebben. waarom gaan er mensen ervan uit voor diegene die het moeijlijk hebben dat ze weer in staat zijn om verder te gaan terwijl er zoveel dingen gebeurt zijn. waarom mogen ze het niet hun verdriet verwerken?
gelukkig zijn er mensen met wie het wel goed gaan. waarvan ik er een ben
vraag: wanneer denk je dat je zelf genoeg zegt tegen jezelf
ik weet het voor mezelf niet, maar ben benieuwd wat voor antwoorden gaan komen
mindsets kunnen worden herprogrammeerd. weliswaar alleen als je dat zélf wil, het gaat niet vanzelf en er is ook niemand die zegt dat het makkelijk is. maar het kán wel degelijk!quote:op donderdag 10 november 2005 23:53 schreef maeghan het volgende:
[..]
mindsets zijn geen keuzes, die zijn voorgeprogrammeerd en worden beinvloed door jarenlang ervaringen opdoen. ze zijn afhankelijk van o.a. de ontwikkeling van bepaalde delen van je hersenen, en dat is iets waar je zelf geen invloed op hebt.
ik ken jouw persoonlijke verhaal verder niet en jij niet dat van mij. maar je mag van me aannemen dat ik ook erg diep ben gegaan. net als vele anderen. tóch is het me gelukt om anders om te gaan met negatieve zaken. net als vele anderen. want dáár draait het imo om: hoe ga je met tegenslag om? hoe uit je je emoties? uit je ze überhaupt wel? (ik bedoel 'je' in zijn algemeenheid hoor). je kunt zelf met je gedrag/gedachten je negatieve spiraal ombuigen, en dat heeft invloed op je gevoelens/de chemische processen. maar dat is vaak een enorme klus. en die klus moet je zélf klaren. het gaat erom of je dat voor jezelf over hebt. ik heb het gedaan en ik kan met de hand op mijn hart zeggen: ik ben over het algemeen gelukkig, onafhankelijk van de omstandigheden waar ik in verkeer. dat gaat niet vanzelf, daar moet ik soms keihard voor knokken. maar hé, i'm worth it.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:56 schreef maeghan het volgende:
jij vindt het misschien een vervelende gedachte dat het zo werkt, maar het is niet anders. alleen jij bent je daar nog nooit op die manier bewust van geworden, en ik (helaas) wel. ik kan daar prima mee leven hoor.
pfff, meid. weet je waar ík misselijk van word (nofi)? van jouw negatieve insteek. wat een doemscenario's omschrijf je zeg. natuurlijk zijn dergelijke omstandigheden zwaar, zeer zwaar waarschijnlijk. maar dan nóg is het wel degelijk een keuze hoe je met die omstandigheden omgaat. ik ben het dan ook volkomen eens met xennia (what's new...) en met salvador (thát's new...quote:op vrijdag 11 november 2005 00:22 schreef maeghan het volgende:
xennia en salvador, ik ga verder niet door met deze discussie, want ik word er echt misselijk van.
hetgeen je meemaakt is idd niet altijd een keuze. maar zoals ik hierboven al zei, je maakt wél zelf de keuze hoe je met dergelijke omstandigheden omgaat.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:18 schreef #ANONIEM het volgende:
het is geen keuze of je vrolijke dingen meemaakt of niet en ook niet of je voldoening vind in de dingen die je meemaakt.
hoe totaal onromantisch en plastischquote:op vrijdag 11 november 2005 00:56 schreef maeghan het volgende:
[..]
nee hoor, helemaal niet. het is m.i. juist een wijze les om te accepteren dat mensen eigenlijk gewoon kleine computertjes zijn, en eens op te houden met denken dat mensen meer zijn dan dieren, dat wij de wereld wel kunnen maken of zo. het leven is wat het is, en deels kun je leren daarmee om te gaan, maar dat is dan ook alles. hoe meer je je overal in verdiept, hoe meer je er ook achter komt wat er allemaal precies chemische processen zijn. zoenen romantisch, of gewoon kijken of je potentiele partner wel geschikt dna heeft? dat we niet altijd iets merken van die chemische processen is iets anders. alleen als iemand die nogal duidelijk heeft gemerkt hoeveel er allemaal afhangt van een bepaald stofje kan ik gewoon niet ontkennen dat het allemaal chemisch is. ik voelde me niet alleen slecht toen ik depressief was, maar allerlei processen raakten verstoord. mijn eten had geen smaak meer (en dan bedoel ik niet dat het me niet meer smaakte, het smaakte gewoon helemaal niet), ik sliep 20 uur per dag, mijn spijsvertering was verstoord, mijn hersens gaven constant een hongersignaal af al zat ik bomvol, ik had geen libido, mijn spraak raakte zelfs verstoord, etc.
jij vindt het misschien een vervelende gedachte dat het zo werkt, maar het is niet anders. alleen jij bent je daar nog nooit op die manier bewust van geworden, en ik (helaas) wel. ik kan daar prima mee leven hoor. ik zit er niet mee dat iemand mij leuk vindt omdat zijn lichaam besloten heeft dat ik leuk dna heb, en niet omdat ik 'de ware' zou zijn, bijvoorbeeld. al gaat het alleen om m'n dna, dan kan ik het er nog steeds leuk mee hebben![]()
jij lult echt zo vaak onzin...quote:op donderdag 10 november 2005 22:31 schreef salvad0r het volgende:
snap niet dat je t met salvador eens bent... geluk is een keuze, problemen zijn uitdagingen... maar wat nou als je niet meer in staat bent dat geluk te verwezenlijken...quote:op donderdag 10 november 2005 23:54 schreef xennia het volgende:
[..]
dan zul je moeten leren om andere dingen te vinden die je leuk vindt om te doen.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:35 schreef joeyt het volgende:
[..]
jij lult echt zo vaak onzin...
bedenk ff de dingen die jou gelukkig maken en dan een een ongeluk waardoor je die dingen nooit meer zou kunnen doen...
het wordt overrated omdat het geen constante factor is? beetje vreemde verwoording...quote:op vrijdag 11 november 2005 19:46 schreef nanking het volgende:
[..]
geluk wordt trouwens vaak overrated...het is geen constante factor in je leven.
met overrated bedoelde ik meer het woordje 'geluk'. want wat verstaat iemand er eigenlijk onder?quote:op vrijdag 11 november 2005 19:50 schreef joeyt het volgende:
[..]
het wordt overrated omdat het geen constante factor is? beetje vreemde verwoording...
het is juist veel waard omdat het geen constante factor is...
en idd je zegt t te simplistisch... ik ben bv heel actief, kan niet stilzitten, kan niet zonder sport... ik zou denk ik niet meer gelukkig kunnen zijn als ik verlamd was. maar misschien zie ik t wel verkeerd... ik hoop t, maar denk van niet...
echt geluk kom ik maar sporadisch tegen, dus een constante factor kun je niet van spreken. wel kun je er zelf voor zorgen dat je leven interessant en boeiend is. dat elke dag iets nieuws brengt.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:58 schreef nanking het volgende:
[..]
met overrated bedoelde ik meer het woordje 'geluk'. want wat verstaat iemand er eigenlijk onder?
veel mensen denken n.l. dat je altijd op elk moment gelukkig kan zijn. dat kan dus niet.
of je het fout zie weet ik niet ik ken je nl niet persoonlijk. maar ik geloof wel dat je andere dingen zal vinden waar je voldoening in zult vinden.
de vraag is dan ook hoe ben je verlamd? (alleen je onderlichaam...helemaal etc.).
ik denk persoonlijk dat ik er zelfs nog zou willen zijn als ik helemaal verlamd zou zijn.
zolang ik kan denken mag het van mij nog.
je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er al op jonge leeftijd bij te lopen als een verbitterde, verzuurde 70-erquote:op vrijdag 11 november 2005 00:22 schreef maeghan het volgende:
xennia en salvador, ik ga verder niet door met deze discussie, want ik word er echt misselijk van. ik raad jullie echter wel aan om dit topic uit te printen en te bewaren tot je een jaar of 70 ben. doe 'm in een envelop, verzegel 'm en leg 'm op zolder, en maak 'm open op je 70e verjaardag. en dan moet je maar eens komen zeggen of je er nog steeds zo over denkt.
dan is dat een test voor je kracht, je doorzettingsvermogen, voor je vermogen je aan te passen aan nieuwe situaties, voor je vermogen creatief om te gaan met het leven, je vermogen nieuwe doelen te formuleren waar je vreugde uit kunt halen.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:39 schreef joeyt het volgende:
[..]
snap niet dat je t met salvador eens bent... geluk is een keuze, problemen zijn uitdagingen... maar wat nou als je niet meer in staat bent dat geluk te verwezenlijken...
dan kan je altijd nog je prioriteiten veranderen.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:35 schreef joeyt het volgende:
[..]
jij lult echt zo vaak onzin...
bedenk ff de dingen die jou gelukkig maken en dan een een ongeluk waardoor je die dingen nooit meer zou kunnen doen...
wellicht lijkt dit in tegenspraak met mijn vorige post, maar toch ben ik het met je eens.quote:op vrijdag 11 november 2005 23:40 schreef thaleia het volgende:
...maar wie ben ik om te oordelen dat ze dus wat harder haar best had moeten doen om de dingen anders te gaan leren bekijken?
die woorden van jou heb ik me van de week ook ten harte genomenquote:op zaterdag 12 november 2005 00:28 schreef moonah het volgende:
en dan kan de dood een zeer rustgevende optie zijn.
hoe weet je dat zo zeker?quote:op zaterdag 12 november 2005 00:28 schreef moonah het volgende:
[..]
wellicht lijkt dit in tegenspraak met mijn vorige post, maar toch ben ik het met je eens.
soms is de veerkracht op, is er geen energie meer om nog langer door te gaan met 'knokken'.
en dan kan de dood een zeer rustgevende optie zijn.
wat? of de dood een rustgevende optie is?quote:
hoe weet je dat dan?quote:op zaterdag 12 november 2005 00:37 schreef moonah het volgende:
of de dood een rustgevende optie is?
ik weet alleen dat het zo kan voelen.
ik weet toch hoe het kan voelen...quote:
dat zou zo maar kunnen.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:43 schreef moonah het volgende:
[..]
ik weet toch hoe het kan voelen...
snap ik jou niet of snap jij mij niet?
ik dacht al dat je het op die fiets bedoelde.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:45 schreef oblivion het volgende:
[..]
dat zou zo maar kunnen.![]()
ik ben er namelijk van overtuigd dat men na zelfdoding geen rust krijgt.
heb dan ook niks met zelfdoding.
jij zegt dat ze rust krijgen. toch?
dit zeg ik dus níet...quote:op zaterdag 12 november 2005 00:45 schreef oblivion het volgende:
dit is het trouwens wel. geluk is geen constant gevoel. een gelukkig gevoel kan je zo nu en dan overvallen omdat je dat toelaat cq ergens nog oog voor hebt. dat is een keuze.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:54 schreef kenz het volgende:
echt gelukkig ben ik wellicht twee keer per maand. 'gelukkig' misschien eens per week. voor de rest is het leven een hoop gedoe en veel werk om er nog iets van te maken.
deels ja. als je mindsets volledig kon herprogrammeren zou het echt een zeer populaire activiteit zijn hoor, daar ben ik van overtuigd.quote:op vrijdag 11 november 2005 18:23 schreef moonah het volgende:
mindsets kunnen worden herprogrammeerd. weliswaar alleen als je dat zélf wil, het gaat niet vanzelf en er is ook niemand die zegt dat het makkelijk is. maar het kán wel degelijk!
natuurlijk kun je jezelf dingen aanleren die invloed hebben op chemische processen. maar niet meer dan dat, invloed. het betekent niet dat je alles maar even kunt veranderen.quote:je kunt zelf met je gedrag/gedachten je negatieve spiraal ombuigen, en dat heeft invloed op je gevoelens/de chemische processen.
mjah, ben ik nog wel met je eens.quote:disclaimer: ik denk dat het bij puur klinische depressies niet opgaat. maar de meeste depressies ontstaan, kort door de bocht, door niet of op een niet adequate manier uiten van emoties.
dat geloof ik echt niet. zoals gezegd, de menselijke geest is niet oneindig rekbaar. je kunt je best doen om ergens anders tegenaan te kijken, maar niet iedereen kan dat even goed als anderen, dat is deels toch echt aangeboren/aangeleerd. dat jij daar beter in bent dan sommige anderen is heel fijn voor jou (en xennia en salvador), maar doe dan niet alsof iedereen precies hetzelfde is en kan als jij of wie dan ook.quote:pfff, meid. weet je waar ík misselijk van word (nofi)? van jouw negatieve insteek. wat een doemscenario's omschrijf je zeg. natuurlijk zijn dergelijke omstandigheden zwaar, zeer zwaar waarschijnlijk. maar dan nóg is het wel degelijk een keuze hoe je met die omstandigheden omgaat. ik ben het dan ook volkomen eens met xennia (what's new...) en met salvador (thát's new...).
wat ik me nou altijd afvraag he, als het recept van geluk bekend is en iedereen gelukkig wil worden, waarom niet iedereen het dan doet. je zou toch op z'n minst gaan vermoeden dat het een tikkeltje ingewikkelder ligt.quote:hetgeen je meemaakt is idd niet altijd een keuze. maar zoals ik hierboven al zei, je maakt wél zelf de keuze hoe je met dergelijke omstandigheden omgaat.
en daarin schuilt het recept naar geluk...
dus?quote:
je kunt er ook voor kiezen om je ogen dicht te houden en als een naieve hippie door het leven te gaan.quote:op vrijdag 11 november 2005 21:03 schreef xennia het volgende:
[..]
je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er al op jonge leeftijd bij te lopen als een verbitterde, verzuurde 70-er
waarom moet dat? volgens mij mag iedereen zelf bepalen wat ie doet om gelukkig te worden. als iemand denkt gelukkiger te worden als ie er een eind aan maakt dan lijkt me dat ook een keuze. je kan zeggen dat zelfmoord slap is, en dat je kunt vechten, maar waarom zou je vechten als je je ongeluk ook in een simpele stap kunt beeindigen? laten we wel wezen, als je dood bent, ben je ook niet meer ongelukkig.quote:op vrijdag 11 november 2005 19:46 schreef nanking het volgende:
[..]
dan zul je moeten leren om andere dingen te vinden die je leuk vindt om te doen.
het is een beetje simplistisch gezegd maar wel o zo waar.
ik vond het heel goed hoe moonah het verwoorde, zo denk ik er ook over.
geluk wordt trouwens vaak overrated...het is geen constante factor in je leven.
ik denk dat je bij vroegtijdig afbreken van je leven, zonder dat je klaar was met leven inderdaad ook niet de rust ingaat meteen. je sterft dan als het ware al onrustig, dan is de reis al niet goed, misschien ben je dan helemaal gebroken en ga je gebroken de dood in en moet je dan als doodde jezelf terug proberen te vinden aan die andere kant.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:45 schreef oblivion het volgende:
[..]
aangeleerd ja! ik heb mjizelf moeten aanleren hoe ik gelukkig kan zijn. en ik weet niet of ik daar zoveel beter in zou zijn dan anderen. het is mij heus niet cadeau gedaan hoor... ik heb ook diverse malen op het punt gestaan dat ik dacht dat ik écht niet meer kon. toch heb ik ervoor gekozen door te zetten.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:58 schreef maeghan het volgende:
dat geloof ik echt niet. zoals gezegd, de menselijke geest is niet oneindig rekbaar. je kunt je best doen om ergens anders tegenaan te kijken, maar niet iedereen kan dat even goed als anderen, dat is deels toch echt aangeboren/aangeleerd. dat jij daar beter in bent dan sommige anderen is heel fijn voor jou
uit deze quote maak ik op dat jíj ervoor hebt gekozen om niet door te zetten... toch? je neemt genoegen met hetgeen je hebt bereikt.quote:op vrijdag 11 november 2005 00:11 schreef maeghan het volgende:
ik heb best wel veel bereikt op eigen kracht en had dat met behulp van psychotherapie misschien nog wel wat verder gekund, maar op een gegeven moment houdt het op.
idem hier. medicatie kan een goede steun in de rug zijn om mindsets te herprogrammeren en beetje bij beetje anders in het leven te gaan staan.quote:had paroxetine niet bestaan, dan had ik er waarschijnlijk een eind aan gemaakt, want op een gegeven moment heb je geestelijk en lichamelijk (!!!) geen energie meer.
ik weet niet of het nou zo ingewikkeld is. ik weet wél dat de weg ernaar toe soms lastig te vinden is en 'bezaaid met bloed, zweet en tranen'.quote:wat ik me nou altijd afvraag he, als het recept van geluk bekend is en iedereen gelukkig wil worden, waarom niet iedereen het dan doet. je zou toch op z'n minst gaan vermoeden dat het een tikkeltje ingewikkelder ligt.
sommige mensen zijn ook bang voor het leven. als je ervoor kiest jezelf eens goed onder de loep te nemen, zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hoe het met je gaat ipv alles af te schuiven op anderen en omstandigheden, zou ik dat niet willen afdoen als 'jezelf wijs maken dat het grote geluk heus wel eens komt'. je kunt er zelf actief aan werken om zo gelukkig mogelijk te worden.quote:sommige mensen zijn bang voor de dood en kiezen ervoor alles te doen om maar gelukkig te worden of zichzelf wijs te maken dat het grote geluk heus ooit wel komt, en als dat niet zo is, dat dat dan hun eigen keuze is of hun gebrek aan wilskracht om hun gedachten/chemische processen te beinvloeden. andere mensen accepteren gewoon dat de wereld is wat het is.
de mens is niet statisch, maar dynamisch. de mens heeft het vermogen te reflecteren, in te grijpen, na te denken. en da's mooi meegenomen want dan kun je de primaire 'levenstaak' overstijgen en als bonus ook nog eens gelukkig proberen te worden.quote:mijn visie is: de wereld is niet maakbaar, en de mens zit in elkaar zoals ie is. de mens is niet gemaakt om gelukkig te worden, maar bestaat zoals alle dieren om zich voort te planten en te evolueren.
en hier ben ik het met je eens, al vind ik die rawiequote:leer accepteren dat ultiem geluk niet bestaat, dat er altijd wel iets is om ongelukkig over te zijn, en dat, om het met rawie te zeggen, het leven een intens lamlendige vertoning is. als je dat kunt accepteren en nog wilt leven, dan ben je volgens mij gelukkiger dan wanneer je het geluk maar blijft nastreven door de wereld te proberen te veranderen.
obli, ik weet natuurlijk niet of er rust is na de dood. ik ben op dat vlak oriënterende, lerende, zoekende. vroeger was ik ervan overtuigd dat er na de dood niets is. vanuit die visie is zelfdoding absoluut een rustgevend idee. tegenwoordig ben ik daar niet meer zo van overtuigd. wellicht ís het zo dat je ziel een les te leren heeft die je niet kunt ontvluchten. maar dan nóg kan ik me voorstellen dat je er in een evt nieuw leven met meer frisse moed aan kunt beginnen/mee verder gaan. soms is iemand er niet aan toe om die les in dit leven te voltooien.quote:op zaterdag 12 november 2005 00:45 schreef oblivion het volgende:
ik vind dat je een aardige beschrijving geeft. alleen die 'kamer hoger' ga ik niet zo in mee.quote:op zaterdag 12 november 2005 08:33 schreef dromenvanger het volgende:
ik roep maar wat. ik probeer de situatie zo goed mogelijk in te beelden die ik voor ogen heb
waarom ik vind dat,dat moet is omdat ik vind dat je geen andere keus hebt.quote:waarom moet dat? volgens mij mag iedereen zelf bepalen wat ie doet om gelukkig te worden. als iemand denkt gelukkiger te worden als ie er een eind aan maakt dan lijkt me dat ook een keuze. je kan zeggen dat zelfmoord slap is, en dat je kunt vechten, maar waarom zou je vechten als je je ongeluk ook in een simpele stap kunt beeindigen? laten we wel wezen, als je dood bent, ben je ook niet meer ongelukkig.
daaruit maak ik toch op dat je vind dat het een bepaling/ een keuze is?quote:volgens mij mag iedereen zelf bepalen wat ie doet om gelukkig te worden.
quote:op zaterdag 12 november 2005 12:27 schreef nanking het volgende:
daaruit maak ik toch op dat je vind dat het een bepaling/ een keuze is?
ik vind trouwens wel dat het een keus is gelukkig zijn.quote:
ik snap je hoor.quote:op zaterdag 12 november 2005 12:44 schreef nanking het volgende:
[..]
ik vind trouwens wel dat het een keus is gelukkig zijn.
mijn vraag was meer aan maeghan(?). omdat ze eerder beweerde dat het niet zo is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |