abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32082732

The story:

2005 will witness the release of Sid Meier's Civilization IV, the latest and coolest installment in the greatest strategy game series of all time. Civilization IV features breathtaking 3D graphics, cool reward movies, brilliant audio and music, and, most importantly, the best and most addictive gameplay of any strategy game ever created. As a matter of fact, Time magazine has named Civ IV one of the hottest new games this year!

A game of remarkable depth, Civilization IV spans the entirety of human history, from the stone age to the space age. At the start you choose the nation you want to lead. At first, your people are primitive stone-age villagersand its your job to guide their development and research technologies to drive their advancement. They begin by discovering more primitive technologies such as sailing, archery, mysticism, and mining; eventually - if they survive - you will lead your people to the modern era and beyond, becoming the greatest ruler in history.

During the game, you will meet other growing civilizations - the United States, Mongolia, Persia, China, India, France - there are 18, each ruled by famous historical figures. Each civilization has its own special military units and strategies - some are fairly peaceful, while others are expansionists and conquerors. You will battle your foes with a huge arsenal of weapons, beginning with primitive archers and warriors, then catapults, knights and frigates, and eventually with modern tanks, submarines, mobile infantry, helicopter gunships, stealth bombers, and nuclear weapons. However, Civilization IV is more than just a great combat game: you can achieve victory through global conquest, diplomatic cunning, cultural or religious alliances, and technological dominance.

Sid Meier's Civilization IV offersthe most fun, addictive and visually exciting Civ experience ever. In addition to faster mid- and late-game AI turns, as well as vastly improved graphics and audio, Civilization IV offers greater control over your civilization's government and religions, while at the same time de-emphasizing the less fun portions of the earlier games (cleaning up pollution, for example). Further, Civilization IV has been designed from the ground-up to deliver fantastic multiplayer gaming options, as well as easy modding - allowing you to create new units, game maps, scenarios, and even entire new civilizations!

Screenshots :

Wallpapers :

800x600---------------------------------------800x600----------------------------------------800x600
1024x768-------------------------------------1024x768-------------------------------------1024x768

Site

http://www.2kgames.com/civ4

of

http://www.civilization4.com

movie

http://www.gametrailers.com/player.php?id=6302&type=mov

Box

Systeemeisen

1 GHz CPU, 256MB RAM
32MB video card with hardware transform and lighting capabilities.

The recommended Specifications:

512MB of ram, Pentium4 processor
and a recent graphics card (like the Radeon 9800).

Multiplayer

yep, zit d'r in!

reviews

http://pc.ign.com/articles/660/660495p1.html

Engelse handleiding in .pdf is hier te vinden

http://www.d-are.nl/upload/1/Civilization.IV.English.Manual.pdf

Een paar feats die er in komen:

-spelen van de stone age tot de space age; 4000BC - 2050AD
-18 civilizations waaronder USA, Mongolië, Persië en China
-Meerdere victory conditions waaronder conquest, diplomacy en culture
-echte AI verbetering ipv meer units
-religions
-wonder movies (45+)
-3D living world
-No more static era's
-Make your own government
-Great Leaders can be prophets, artists and scientists
-Rock Paper Scissors Combat system

pre-order :

www.CD-WOW.nl - EUR 37.99 - datum: 4 Nov
www.Dynabyte.nl - EUR 43.50 - datum: 2 Nov
www.GCShop.nl - EUR 39.50 - datum: 3 Nov
www.PCMedia.nl - EUR 46.65 - datum onbekend
www.Play.com - GBP 17.99 / EUR 28.99 - datum : 4 Nov

even wat oude herinneringen

Vorige delen :
01 02 03

OP in .txt

http://www.d-are.nl/upload/1/civ.txt
Dit keer zonder signature
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:12:21 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_32082764
En weer verder!
pi_32082791
Wow, die had je al klaar staan in een ander venster of niet

Zijn er nu wel mensen die mijn laatste post gelezen hebben?
Oh, and that's a bad miss!
pi_32082804
nieuw topic + vandaag vrij + niks doen voor school = klaar voor een pakketje
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:14:52 #5
15967 Frollo
pi_32082845
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:13 schreef Brentmeister het volgende:

Zijn er nu wel mensen die mijn laatste post gelezen hebben?
Ja hoor
Over een Fok! player list toch? Wat bedoel je daar precies mee?
pi_32082856
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:13 schreef Brentmeister het volgende:
Wow, die had je al klaar staan in een ander venster of niet
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:12 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Hehe Ik ook wel Krijgen we nu ook een FOK!-player list in de OP? *Meldt
[..]

ik vind OK
pi_32082895
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:14 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ja hoor
Over een Fok! player list toch? Wat bedoel je daar precies mee?
Een lijst van Fokkers die Civ IV spelen
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:16:42 #8
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_32082907
Goeie OP
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_32082909
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:13 schreef Ericjuh het volgende:
nieuw topic + vandaag vrij + niks doen voor school = klaar voor een pakketje
Game on
pi_32083046
Woei, meldt zich aan voor de playerlist
pi_32083105
eerst ee nnieuwe pc maar ik lees vrolijk mee .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32083213
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:23 schreef du_ke het volgende:
eerst ee nnieuwe pc maar ik lees vrolijk mee .
Inderdaad, eerst maar afwachten of én mijn Civ IV binnenkomt én mijn PC dat braaf wil draaien voordat ik me opgeef voor een playerlist .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:32:57 #14
111612 blrrrt
Het Grote Voordeel Van FOK!
pi_32083370
Ik heb 2 problemen:

1) Het is me nu al een paar keer gebeurd dat het spel me in 1 keer terug gooit naar de desktop. Zomaar tijdens het spelen. Gelukkig doet hij aan autosave, maar het klopt niet natuurlijk.

2) In het introfilmpje en tijdens de wonderfilmpjes stop het geluid ongeveer iedere 5 seconden een halve seconden. Tijdens de rest van het spel gelukkig wel goed geluid, maar toch wel vervelend.

Zijn er meer mensen met deze problemen en weten die een oplossing?
Het leven is geen krentenbol.
pi_32083389
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:27 schreef Litpho het volgende:

[..]

Inderdaad, eerst maar afwachten of én mijn Civ IV binnenkomt én mijn PC dat braaf wil draaien voordat ik me opgeef voor een playerlist .
Mja, ik heb em ook nog niet.... Maar ik ga ervan uit dat ik vandaag kan spelen
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:34:38 #16
111612 blrrrt
pi_32083409
En ik zal hier ook nog maar een keer zeggen dat ik hem gisteren heb gekocht bij de MediaMarkt voor maar 39 eurootjes
pi_32083449
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:34 schreef blrrrt het volgende:
En ik zal hier ook nog maar een keer zeggen dat ik hem gisteren heb gekocht bij de MediaMarkt voor maar 39 eurootjes
da's niet duur...
pi_32083487
Civ IV is niet duur, zeker niet voor wat je er voor terug krijgt.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:38:58 #19
111612 blrrrt
pi_32083529
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:36 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

da's niet duur...
Zeker niet duur.

Je krijgt er een dikke handleiding en een grote techmap bij
pi_32083550

Ik hoor net iets heel zwaars op de mat vallen, ik naar beneden en ja hoor, het is em, ik heb em Hij past dus door de bus
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:41:06 #21
15967 Frollo
pi_32083580
Gefeliciteerd Brentmeister!!

Tot over een paar dagen
pi_32083638
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:41 schreef Frollo het volgende:
Gefeliciteerd Brentmeister!!

Tot over een paar dagen
Hehe, bedankt En hij is helemaal compleet, met handleiding en techmap voor ¤28,- binnen 5 dagen op de mat
pi_32083676
Nice
Have fun!
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:48:30 #24
15967 Frollo
pi_32083789
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:32 schreef blrrrt het volgende:
Ik heb 2 problemen:

[...]

Zijn er meer mensen met deze problemen en weten die een oplossing?
Voor zover ik begrepen heb is er geen oplossing, behalve wachten op de patch. Op Civfanatics.com heb ik gelezen dat die er volgens Firaxis volgende week komt.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:53:11 #25
15967 Frollo
pi_32083899
Ik geloof niet dat deze al gepost was:

PDF's van de tech tree op de site van 2K Games.
pi_32084632
vind civ4 nog wat tegenvallen, gamespeed is een beetje traag voor me gevoel. maar dat had ik in het begin ook met civ3...
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:23:29 #27
111612 blrrrt
pi_32084646
Dat vastslaan naar de desktop begint nou toch vervelend te worden

Hopen dat de patch van volgende week dat oplost...
pi_32085383
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:43 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Hehe, bedankt En hij is helemaal compleet, met handleiding en techmap voor ¤28,- binnen 5 dagen op de mat
Ik verwacht niet dat je nu nog zult reageren, maar had je hem bij play.com besteld?
pi_32085838
Dat moet haast wel. Heb ik ook gedaan
House is a feeling. And if you don't feel it, it can't be house
Nu ook Zuid Afrika
pi_32086036
*tvp*
en tevens melding voor de Playerlist.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_32086995
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:50 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat je nu nog zult reageren, maar had je hem bij play.com besteld?
Hehe, ik heb em idd bij play.com besteld Maar ik kan em dus nog niet echt geweldig spelen omdat mijn videokaart eigenlijk niet goed genoeg is. Hij doet het wel (en het ziet er goed uit ) maar nogal traag. Mijn ATI Radeon 9800 pro is onlangs overleden namelijk en heb nu een tijdelijke oplossing Dus nu moet ik waarschijnlijk alsnog wachten op m'n nieuwe kaart. Nou ja, dan leer ik m'n tentamens iig
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:50:51 #32
26777 MrTorture
pi_32087037
Ik mag ook in de playerlist
Vis een optie?
pi_32087241
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:49 schreef Brentmeister het volgende:

[..]
Mijn ATI Radeon 9800 pro is onlangs overleden namelijk en heb nu een tijdelijke oplossing Dus nu moet ik waarschijnlijk alsnog wachten op m'n nieuwe kaart.
Mijn radeon 9800 pro is ook RMA en ik verwacht Civ4 vandaag
Nu moet ik het met een radeon mobile 9000 doen, maar dat zal ook wel niet zonder slag of stoot gaan als ik het zo lees. Ik vroeg me af of jij hem ook bij play had besteld, omdat ik ook zo'n mooie techtree en handleiding wil

Zodadelijk de computerboer maar weer eens mailen of die kaart al bijna terug is.
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:16:03 #34
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32087648
Ahh, deel 3 alweer. M'n voorselling uit het eerste topic kont nog wel uit.

k Ben zojuist met onze babe Isabella begonnen op een small map, k ben benieuwd of dat net zo soepel als tuny gaat.
pi_32087844
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:39 schreef Brentmeister het volgende:

Ik hoor net iets heel zwaars op de mat vallen, ik naar beneden en ja hoor, het is em, ik heb em Hij past dus door de bus
jullie raden nooooooooooit wat ik naast me heb liggen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_32087975
Zo, ik ben goed op dreef met het kleine kereltje (Napoleon). Zit op een continent met Huayna Capac en Asoka. Eigenlijk ook nog met Montezuma, maar zijn territorium zit alleen aan het continent vast door 1 vakje en dat is een berg dus ik kan daar niet komen zonder boot. Heb in het begin steden gebouwd op precies de juiste locaties (en geen open borders verdragen gesloten) en heb daardoor ze heel erg beperkte weten te houden. M'n score is daardoor momenteel 2x zoveel als die van Asoka en Huayna Capac bij elkaar. En zit pas rond 300 na christus. Domination en Conquest staan als enige victory opties aan, dus ik ga na de ontdekking van guilds overal een extra longbowmen bouwen en vervolgens aan de offensieve wapens.
pi_32088080
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:24 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, dat had ik nou nooit geraden Zelfde dag dus idd, gefeliciteerd
pi_32088112
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:00 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Mijn radeon 9800 pro is ook RMA en ik verwacht Civ4 vandaag
Nu moet ik het met een radeon mobile 9000 doen, maar dat zal ook wel niet zonder slag of stoot gaan als ik het zo lees. Ik vroeg me af of jij hem ook bij play had besteld, omdat ik ook zo'n mooie techtree en handleiding wil

Zodadelijk de computerboer maar weer eens mailen of die kaart al bijna terug is.
Jij had nog garantie erop? Ik dus niet meer, moet maar achter een nieuwe kaart aan. Kan ik gelijk upgraden
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:36:30 #39
15967 Frollo
pi_32088164
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:24 schreef Ericjuh het volgende:

SPOILER
Jij ook gefeli!
pi_32088331
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:34 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Jij had nog garantie erop? Ik dus niet meer, moet maar achter een nieuwe kaart aan. Kan ik gelijk upgraden
Volgens maxpert (waar ik hem gekocht heb) had ik 3 jaar garantie. Alleen wacht ik nu al 5 weken tot hij weer terugkomt omdat hij uit productie is (goh ) en de fabrikant (club3d ) vreselijk sloom is. Dit is overigens de tweede keer dat ze een radeon 9800 pro terugkrijgen, de vorige had verschroeide condensatoren.
pi_32088551
Ik las net op het forum dat je via http://www.srtest.com/ je systeem kan testen. Hoeveel waarde je eraan moet hechten, weet ik niet. Minimum voor mij in 'passed' en Recommended 'failed', maar volgens de site heeft mijn videokaart in ieder geval dat 'T&L', daar ben ik al blij om. Het enige 'failed' bij Recommended is dat ik 384Mb RAM heb in plaats van 512. Ik kwam er laatst pas achter dat ik, in tegenstelling tot wat men zei in de winkel, wél shared geheugen heb, maar probeer dat maar eens te bewijzen.
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:56:44 #42
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32088636
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:53 schreef Monidique het volgende:
Ik las net op het forum dat je via http://www.srtest.com/ je systeem kan testen. Hoeveel waarde je eraan moet hechten, weet ik niet. Minimum voor mij in 'passed' en Recommended 'failed', maar volgens de site heeft mijn videokaart in ieder geval dat 'T&L', daar ben ik al blij om. Het enige 'failed' bij Recommended is dat ik 384Mb RAM heb in plaats van 512. Ik kwam er laatst pas achter dat ik, in tegenstelling tot wat men zei in de winkel, wél shared geheugen heb, maar probeer dat maar eens te bewijzen.
Idem hier. Een geheugen uitbreiding en ik kan ook large maps spelen.
pi_32088816
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:56 schreef pfaf het volgende:

[..]

Idem hier. Een geheugen uitbreiding en ik kan ook large maps spelen.
Laptop bij mij.
  dinsdag 8 november 2005 @ 15:04:16 #44
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32088835
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 15:03 schreef Monidique het volgende:

[..]

Laptop bij mij.
Auw. Dan wordt het een goed boek aanschaffen.
pi_32088854
quote:
Ik las net op het forum dat je via http://www.srtest.com/ je systeem kan testen.
Bedankt voor de link. Mijn laptop blijkt het allemaal aan te kunnen
Alleen de videokaart zou volgens wel eens krapjes kunnen worden met 32mb.

Nu word ik nog ongeduldiger
pi_32088875
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 15:04 schreef pfaf het volgende:

[..]

Auw. Dan wordt het een goed boek aanschaffen.
Ik zal Civ spelen, al ben ik grijs na m'n eerste potje!
pi_32089703
net ff tutorial gespeeld...

geen problemen met het spel.. laden enz gaat lekker snel.. grafisch heb ik het gevoel dat het allemaal sneller kan (animaties gaan niet echt vloeiend..) misschien te hoge resolutie ingesteld..

ga zo eerst ff werken en vanavond een potje doen.. keb er idd nu al wel zin aan!! ziet er veeeeeel beter uit als civ 3..
pi_32089848
quote:
Ik las net op het forum dat je via http://www.srtest.com/ je systeem kan testen.
leuke site..

req. bij mij allemaal passed
  dinsdag 8 november 2005 @ 16:00:49 #49
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_32090404
quote:
Gelukkig, ik kan het runnen.

Alleen ben ik bang dat ik te weinig tijd heb om het te spelen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_32090606
quote:
Recommended passed
Huge
pi_32090882
die srtest.com zegt niks voor notebooks, mijn notebook had ook de test doorstaan. Maar bij notebooks worden vaak extra functies uit je videokaart gesloopt door de makers van je notebook. mijn ati radeon 7500 mobility slaagt namelijk ook voor de test, maar ik kan het spel niet (fatsoenlijk) spelen. ik heb last van het zogenaamde 'black terrain'. Ik heb trouwens een asus notebook, dus bij mensen met een ati radeon 7500 mobility maar andere leverancier kan het wel werken.

good luck!
*plop*
pi_32093102
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:16 schreef djmarshal het volgende:
die srtest.com zegt niks voor notebooks, mijn notebook had ook de test doorstaan. Maar bij notebooks worden vaak extra functies uit je videokaart gesloopt door de makers van je notebook. mijn ati radeon 7500 mobility slaagt namelijk ook voor de test, maar ik kan het spel niet (fatsoenlijk) spelen. ik heb last van het zogenaamde 'black terrain'. Ik heb trouwens een asus notebook, dus bij mensen met een ati radeon 7500 mobility maar andere leverancier kan het wel werken.

good luck!
Ik heb em ook op m'n laptop geprobeerd en hij slaagt voor de test, maar het loopt niet echt soepel en heb ook dat black terrain, heb geen ATI kaart erin zitten. Is hier iets aan te doen?
pi_32093846
Oplossing voor black terrain (van civfanatics gejat)::
open up Firaxis Games\Sid Meier's Civilization 4\Assets\XML\Technologies\CIV4TechInfos.xml
and do a replace all changing <bMapVisible>0</bMapVisible> to <bMapVisible>1</bMapVisible>.

hierdoor wordt wel meteen het gehele terrein zichtbaar, maar je kunt het tenminste spelen. En dan blijkt ook dat het terrein prima weergegevne kan worden door een mobility radeon 7500 maar dat het wat bugs zijn in het spel waardoor het niet soepel werkt.
hier wordt aan gewerkt overigens. deze week zou er een patch beschikbaar moeten komen hiervoor en deze lost ook de schokkende filmpjes op.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_32094034
die mapvisible fix werkt bij mij niet, heb ik al geprobeerd. En inderdaad, ik wacht ook op de patch, want in sommige gevallen wordt er wel terrain weergegeven. Dus brentmeister, ik denk dat we nog even geduld moeten hebben, maar deze week zou de patch komen!!

ceased2be thanks voor je hulp!
*plop*
pi_32094650
Hmmm weird; ik merkte ook wat prestatiewinst met de drivers van http://www.omegadrivers.net/
Die schijnen ook nog e.e.a. te verhelpen.
pi_32095064
Die fix werkt bij mij ook niet. Dus op m'n laptop spelen wordt em ook niet. Maar zo snel mogelijk een nieuwe videokaart zien te fixen.
pi_32095991
Bij mij loopt het soepel, ongeveer 10 minuten
Dan wordt de laptop denk ik te warm en gaat hij terugklokken. Dan wordt het echt onspeelbaar. De cursor is soepeltjes, maar de rest is om te huilen zo langzaam. Ongeveer 1 frame per 2 seconde.

Ik ben bang dat ik zal moeten wachten tot mijn videokaart terugkomt en dat kan nog wel even duren

Ik heb een dell d600 laptop met ati mobile 9000. Wat grafische glitches ontdekt, maar die verdwenen na verloop van tijd weer.
pi_32097530
Heeft iedereen problemen? bij mij draait die goed alleen een beetje traag maar dat zal niet aan me systeem liggen gok ik (3,2ghz, 1,5gb intern, geforce FX5600)
pi_32097896
Ik had geen grote problemen, maar nu wel. Game crashte weer eens vanmiddag, nu kan ik geen game meer starten en start Civ IV zelf ook niet tenzij ik een image van m'n DVD haal en dat mount dmv anti-blaxx ed.

re-installs werken niet, iemand ideeen?
pi_32098380
krijg je geen foutmelding? misschien dat we daar iets van kunnen afleiden.
*plop*
pi_32098446
Nope, niks, hij knalt gewoon terug naar de desktop.

[edit] probleem is gefixed dankzij Vagere_Hein: moest uninstallen > regclean uitvoeren > reinstallen > rebooten

[ Bericht 56% gewijzigd door Retuobak op 08-11-2005 21:32:28 ]
pi_32100425
Ik heb hier een leuke link voor mensen die meer stabiliteit en snelheid willen en een ati kaart hebben klikkerdeklik

Geen garanties uiteraard, maar veel mensen in dit thread bejubelen de tip.

Misschien handig om een knowproblems + fixes op te nemen in de OP.
pi_32101193
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 20:19 schreef _Etter_ het volgende:
Heeft iedereen problemen? bij mij draait die goed alleen een beetje traag maar dat zal niet aan me systeem liggen gok ik (3,2ghz, 1,5gb intern, geforce FX5600)
same here... zelf een (pentium 3,2, 1 gb intern, geforce fx5700nogwat

zal idd memoryleak of zo zijn.. maar goed.. is te spelen dus we spelen gewoon verder..
pi_32101900
Hmm, ik pass de test niet op recommended. Mijn video kaart zou het niet trekken. (Ati 9600/9700 mobile)

Voor de rest haal ik alles moeiteloos.
&lt;@Richardfun&gt; top Morthill ^O^
&lt;@Richardfun&gt; goeie HR, 10x beter dan fliepke
Ludo-Schiedam: "Morthill is juist een goede objectieve reviewer."
pi_32102490
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 22:20 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

same here... zelf een (pentium 3,2, 1 gb intern, geforce fx5700nogwat

zal idd memoryleak of zo zijn.. maar goed.. is te spelen dus we spelen gewoon verder..
nou ik heb er al 3 totale games opzitten en hij loopt niet vast ofzo en hij is al traag vanaf het begin, press enter to end turn moet ik meestal 2x enter klikken voordat die het door heeft. Allemaal leuk en aardig die 3d maar geef mij maar de 3d van civ3, dat draaien enzo gebruik je toch bijna nooit (of zijn er soms wel mensen die het vaak gebruiken?!)
pi_32104056
ff vraagie..

ik heb nu 2 steden en daar staat een rood gezichtje bij (niet happy dus)

als ik op dat rode gezichtje ga staan dan krijg ik de melding "city is to crowded" (te vol dus)

bij civ 3 klikte ik dat poppetje aan en dan werd het een entertainer.. was probleem opgelost.. maar hoe dus je dat nu dan? want ik blijf maar klikken op dat poppetje...
pi_32104252
Welke strategie passen jullie de eerste twee millenia toe? Aangezien in Civ4 de settlers niet meer van de bevolking worden afgetrokken, maar tijdens hun bouw de groei van de stad stopzetten merk ik dat ik mijn startstrategie (voorzover ik die al had ) van Civ3 flink heb moeten omgooien.

Wat ik in Civ4 doe is meestal net zolang warriors (of archers, als ik die al kan) bouwen tot mijn stad een 3 is, dan twee settlers, dan een worker en vanaf dan kijk ik wat er nodig is, dus extra verdediging, extra culture etc. Maar ik merk dat de AI dan toch wel redelijk met mij meekomt met stedenbouw, maar dat sommige beschavingen wel uitlopen met uitvindingen doen.
Ik speel op noble op een standaardmap, soms op terra, soms op continents, altijd met zes tegenstanders.

Hebben jullie een betere startstrategie?

Ohja, ik wil ook wel op die Fok!-playerlist. Misschien een keertje een multiplay-potje doen in de toekomst?
And there was much rejoicing.
pi_32104843
Nou ik ben even door de posts heen gelopen voor de playerlist. Ik zal waarschijnlijk wel mensen vergeten zijn, niet persoonlijks, het is laat Ik zal morgen het idee wat verder uitwerken. Vooralsnog heb ik de volgende mensen:
quote:
4br4x4s
Brentmeister
Ceased2Be
djmarshal
Ericjuh
MrTorture
Retuobak
SlaadjeBla
SuperSiem
-edit- naampje toegevoegd

[ Bericht 11% gewijzigd door Brentmeister op 09-11-2005 10:17:34 ]
pi_32105572
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:58 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik heb hier een leuke link voor mensen die meer stabiliteit en snelheid willen en een ati kaart hebben klikkerdeklik

Geen garanties uiteraard, maar veel mensen in dit thread bejubelen de tip.

Misschien handig om een knowproblems + fixes op te nemen in de OP.
Ik heb last van het black terrain probleem, dus dit lost niks voor me op, maar ik moet toegeven dat het installeren van de laatste agp drivers (in mijn geval die van intel) de prestaties van de intro films behoorlijk deed verbeteren. Ik had eerst nog een glitch elke vijf seconden waarbij het geluid ff weg leek te vallen. dat was daarna opgelost.

@brentmeister, ik denk dat 4br4x4s ook wel meedoet ... en ik hoop dat ik kan mee doen naar de patch van firaxis!
*plop*
pi_32105980
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 23:48 schreef SuperSiem het volgende:
Welke strategie passen jullie de eerste twee millenia toe? Aangezien in Civ4 de settlers niet meer van de bevolking worden afgetrokken, maar tijdens hun bouw de groei van de stad stopzetten merk ik dat ik mijn startstrategie (voorzover ik die al had ) van Civ3 flink heb moeten omgooien.

Wat ik in Civ4 doe is meestal net zolang warriors (of archers, als ik die al kan) bouwen tot mijn stad een 3 is, dan twee settlers, dan een worker en vanaf dan kijk ik wat er nodig is, dus extra verdediging, extra culture etc. Maar ik merk dat de AI dan toch wel redelijk met mij meekomt met stedenbouw, maar dat sommige beschavingen wel uitlopen met uitvindingen doen.
Ik speel op noble op een standaardmap, soms op terra, soms op continents, altijd met zes tegenstanders.

Hebben jullie een betere startstrategie?

Ohja, ik wil ook wel op die Fok!-playerlist. Misschien een keertje een multiplay-potje doen in de toekomst?
Ik doe warrior - (warrior) - scout - settler - archer - settler - stonehenge in m'n hoofdstad iig
  woensdag 9 november 2005 @ 08:10:04 #71
26777 MrTorture
pi_32108063
Zijn jullie er ook zo blij mee als je settler eindelijk op een eiland aan de andere kant van de wereld aankomt en je er dan achter komt dat een ander land je net te vroeg af is en dat eiland inmiddels heeft ingenomen?

Overigens heb ik niet een vaste strategie voor startende steden, sommigen krijgen van mij wat units mee bij oprichting, zeker als ze zelf niet al te snel produceren.
Ik moet zeggen dat ik wel erg snel begin met improvements, mijn gemiddelde aantal units dat zich kan verdedigen ligt onder de 1.0 per stad
Vis een optie?
pi_32108318
quote:
Op woensdag 9 november 2005 00:08 schreef Brentmeister het volgende:
Nou ik ben even door de posts heen gelopen voor de playerlist. Ik zal waarschijnlijk wel mensen vergeten zijn, niet persoonlijks, het is laat Ik zal morgen het idee wat verder uitwerken. Vooralsnog heb ik de volgende mensen:
[..]
Je had mij er bijna bij kunnen zetten, liep maandag de MM in voor Civ IV, uitverkocht, dus toen nam ik de DVD collector's edition van City of Villains maar mee naar huis
  woensdag 9 november 2005 @ 08:54:48 #73
34839 4br4x4s
Enjoy the silence
pi_32108624
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 20:19 schreef _Etter_ het volgende:
Bij mij werkt ie ook zonder problemen (al is dat tot nu toe alleen gebaseerd op een stukje tutorial). Heb een amd 3500, 1gb intern en 2x geforce 6600gt (sli).

Tevens tvp
  woensdag 9 november 2005 @ 09:06:30 #74
26777 MrTorture
pi_32108794
Ik heb een 2400, 1GB, AOpen 4200Ti Aeolus, hij speelt lekker, maar is ontzettend traag zo tussen de beurten door (zo eens per 5-10 beurten kan ik echt koffie zetten en opdrinken in de tussentijd zeg maar )
Vis een optie?
pi_32108886
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:54 schreef 4br4x4s het volgende:

[..]

Bij mij werkt ie ook zonder problemen (al is dat tot nu toe alleen gebaseerd op een stukje tutorial). Heb een amd 3500, 1gb intern en 2x geforce 6600gt (sli).

Tevens tvp
Dan mag ie ook wel fatsoenlijk draaien
pi_32109045
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 23:42 schreef Ericjuh het volgende:
ff vraagie..

ik heb nu 2 steden en daar staat een rood gezichtje bij (niet happy dus)

als ik op dat rode gezichtje ga staan dan krijg ik de melding "city is to crowded" (te vol dus)

bij civ 3 klikte ik dat poppetje aan en dan werd het een entertainer.. was probleem opgelost.. maar hoe dus je dat nu dan? want ik blijf maar klikken op dat poppetje...
Nu ligt de productie in een stad niet meer stil als je meer ongelukkige mensen hebt dan gelukkige. Alleen dat poppetje dat ongelukkig is werkt niet. Om 'em weer aan het werk te krijgen moet je ervoor zorgen dat je resources of gebouwen krijgt die ze weer wat gelukkiger maken. Da's volgens mij de enige manier...
pi_32109645
Ik heb een Athlon 64 X2 4200+ (@2,64Ghz), 1GB PC3200 (@240mhz) en een 7800GTX 256MB (490/1300) maar ik krijg in de late game toch matige performance. Heb te weinig geheugen I guess.
pi_32109799
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:52 schreef Retuobak het volgende:
Ik heb een Athlon 64 X2 4200+ (@2,64Ghz), 1GB PC3200 (@240mhz) en een 7800GTX 256MB (490/1300) maar ik krijg in de late game toch matige performance. Heb te weinig geheugen I guess.
Denk dat het probleem in de game zit 1GB geheugen zou toch wel genoeg moeten zijn zou je denken/.
pi_32110187
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:59 schreef Morthill het volgende:

[..]

Denk dat het probleem in de game zit 1GB geheugen zou toch wel genoeg moeten zijn zou je denken/.
Ehm, dat mag ik toch wel hopen zeg Ik heb een P4 3GHz met 1 gig intern, alleen momenteel een brakke videokaart omdat m'n 9800 pro dood is Dus kan het alsnog niet goed spelen
pi_32110778
wat is trouwens beste manier om te beginnen?

want ik ben begonnen met eerst het uitvinden van farms en het maken van archers..
maar telkens krijg ik bericht dat ander volk een geloof heeft uitgevonden..

Op 1 of andere manier lukt het niet om hoger dan plaats 7 te komen (hopeless).

overigens heb ik het gevoel dat als ik langer speel het soepeler gaat.. (speel nu op 1024*7nogwat en alles op high)

overigens.. hij loopt op een huge mag net zo schokkerig als op een small map.. dus denk ik dat het in de game zit.. (of het ligt aan mij ontzettende kut videokaart.. )

ik speel trouwens nu op speed epic...(en toch vind ik het snel gaan)

nu lijkt het net of ik het spel niet leuk vind.. maar ik vind het een top spel
pi_32110933
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:59 schreef Morthill het volgende:

[..]

Dat sowieso ja, memory leak issues net zoals in bijv. Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Maar die fix je ook met meer RAM als een patch uitblijft .

En Ericjuh, sommige lui ontdekken eerder geloven omdat ze bepaalde starttechnologieën hebben waardoor ze direct meditation kunnen researchen en heel snel polytheism daarna. Vanaf Judaism moet je alle religions kunnen pakken als je goed bezig bent.
pi_32114372
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:49 schreef Retuobak het volgende:

[..]

Dat sowieso ja, memory leak issues net zoals in bijv. Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Maar die fix je ook met meer RAM als een patch uitblijft .

En Ericjuh, sommige lui ontdekken eerder geloven omdat ze bepaalde starttechnologieën hebben waardoor ze direct meditation kunnen researchen en heel snel polytheism daarna. Vanaf Judaism moet je alle religions kunnen pakken als je goed bezig bent.
Bloodlines was gewoon te ziek voor woorden, ik heb die game nooit kunnen spelen, mijn systeem trok het niet met alles op minimum. Erg jammer, want de game was op zich best cool. (voorzover ik kon spelen)

Moet ik denk ik toch ff extra ram kopen voor Civ, zit nu op 768 namelijk/
pi_32116434
Volgens mij staat www.civfanatics.com ook nog niet in de OP.
  woensdag 9 november 2005 @ 14:15:30 #84
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32117007
quote:
Op woensdag 9 november 2005 00:08 schreef Brentmeister het volgende:
[..]

-edit- naampje toegevoegd
Wat wil je doen dan, MP?
  woensdag 9 november 2005 @ 14:29:37 #85
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32117407
Vreemd, ben nu bezig met mijn tweede potje op noble. Nou waren een tijd lang de fransen de enigen die boven mij stonden op de ranglijst tot ik ze eindelijk inhaalden. Alleen toen verklaarden ze me vervolgens de oorlog en vernietigde een beginnende stad omdat mijn volk een ander geloof heeft oid.
Geen probleem denk ik, ze ziten toch aan de andere kant van de wereld (er is 1 continent op een huge kaart). Komen ze na een poos met een mounted archer en swordsman aan. Nou heb ik me niet echt gericht op militairen, en heb dus een probleem.
Dus vraag ik om vrede onder voorwaarde dat ze me technologie (drama) en geld geven. Uiteraard weigeren ze dus vraag ik hun om een voorstel te doen. Stellen ze vervolgens hetzelfde voor als ik deed, wat dus in hun nadeel is terwijl zij degenen zijn die mijn steden bedreigen. Zou dit een bug in het spel zijn? Zijn er meer met zo'n ervaring?

Ohja wat ik nog vergat te vertellen was dat er zojuist een ranklijst van most powerfull nations was waarbij de fransen bovenaan stonden. Dus er zouden meer van hun troepen onderweg kunnen zijn richting mijn steden.
pi_32117664
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:15 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wat wil je doen dan, MP?
Ik moet eerst het spel überhaupt maar es kunnen spelen

Maar voor MP zou het idd handig kunnen zijn.
  woensdag 9 november 2005 @ 14:40:07 #87
26777 MrTorture
pi_32117683
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:29 schreef cyber_rebel het volgende:
Ohja wat ik nog vergat te vertellen was dat er zojuist een ranklijst van most powerfull nations was waarbij de fransen bovenaan stonden. Dus er zouden meer van hun troepen onderweg kunnen zijn richting mijn steden.
Dan denk ik niet dat jij degene bent die de eisen stelt
Vis een optie?
  woensdag 9 november 2005 @ 14:44:23 #88
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32117787
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:40 schreef MrTorture het volgende:
Dan denk ik niet dat jij degene bent die de eisen stelt
Daarom begrijp ik ook niet echt dat de fransen zo bereid zijn om te betalen voor vrede. Of ze moeten natuurlijk niet doorhebben dat ik mijn militaire macht wat heb verwaarloosd
  woensdag 9 november 2005 @ 14:48:26 #89
26777 MrTorture
pi_32117893
Misschien heb je om andere redenen veel krediet opgebouwd. Kijk eens wat je Foreign Advisor zegt dat de Fransen over jou zeggen.
Vis een optie?
  woensdag 9 november 2005 @ 14:52:36 #90
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32118019
Ze zijn furious , dus dat kan het niet zijn.
Maja, vanavond even kijken hoe ver ze willen gaan voor vrede. Op wat voor belachelijke voorstellen ze ingaan.
pi_32118024
Of de Fransen zijn in de tussentijd in oorlog gekomen met anderen en hebben geen zin in een 2-fronten oorlog.
  woensdag 9 november 2005 @ 14:58:43 #92
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32118160
Nope, meeste beschavingen zijn vriendelijk naar de fransen. Van hun buren zijn alleen de spanjaarden vijandig. Maar die hebben geen oorlog. De enige oorlog die op dit moment gaande is is die tussen mij en de fransen. Eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon een fout van het spel is.

Verder hadden ze trouwens wel eerder vrede voorgesteld, maar daarbij vroegen ze om verschillende uitvindingen, dus daar was ik niet op ingegaan.
  woensdag 9 november 2005 @ 15:05:22 #93
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32118329
Ik had wel iets soortgelijks, ik was aan de verliezende hand in een oorlog die me totaal niet goed uitkwam, maar gelukkig kwam al snel de pop-up dat m'n opponent het ook niet meer zo leuk vond en voor 400 goud vrede wilde sluiten. Ik vond het wel aardig veel en besloot te kijken of hij het voor 200 wilde, nee dus, 300 proberen, ook niet -> 400, wilde hij ineens niet meer. Ik zag de bui al hangen en baalde al dat ik was gaan onderhandelen, vroeg ik om zijn voorstel: 400 goud.
pi_32120905
HELP...

Ik heb het spel geinstalleerd en wanneer ik het wil spelen staat er telkens:

Cannot locate the CD-Rom

Please insert the correct CD-Rom, select OK and restart application

Weet iemand hoe dit probleem verholpen kan worden?
tu mudhje ghoen do, me tume azaadi denge -- Netaji Subhash Chandre Bose
pi_32120957
quote:
Op woensdag 9 november 2005 15:05 schreef pfaf het volgende:
Ik had wel iets soortgelijks, ik was aan de verliezende hand in een oorlog die me totaal niet goed uitkwam, maar gelukkig kwam al snel de pop-up dat m'n opponent het ook niet meer zo leuk vond en voor 400 goud vrede wilde sluiten. Ik vond het wel aardig veel en besloot te kijken of hij het voor 200 wilde, nee dus, 300 proberen, ook niet -> 400, wilde hij ineens niet meer. Ik zag de bui al hangen en baalde al dat ik was gaan onderhandelen, vroeg ik om zijn voorstel: 400 goud.
Ik ruik een insect
pi_32121037
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:49 schreef Sukh het volgende:
HELP...

Cannot locate the CD-Rom

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=133441
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=135273
  woensdag 9 november 2005 @ 17:06:24 #97
111612 blrrrt
pi_32121255
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:49 schreef Sukh het volgende:
HELP...

Cannot locate the CD-Rom

http://www.2kgames.com/civ4/support_cannotlocate.htm
pi_32148011
wat is dit dan.. ik kijk een halve dag niet meer en er word opeens niet meer gereageerd

maar goed.. ik begin het een beetje te snappen.. mijn eerste potje sta ik nu op 5de plaats en ik vind het ook leuk te vinden.. vind trouwens wel dat barberians een beetje sterk zijn (in vergelijking tot vorige deel) het koste me heel wat moeite om hun stad van 6 aan te vallen..

het leger opbouwen lukt mij ook nog iet erg.. geld komt nog niet zo hard binnen en d'r zijn veel steden ongelukkig

maar goed.. voor de rest heb ik het gevoel dat het lekker gaat!! (tenminste d'r zit een stijgende lijn in)
  donderdag 10 november 2005 @ 14:36:24 #99
26777 MrTorture
pi_32148258
't Gaat prima hier alleen heb ik allemaal softies ik zit in 1890 ongeveer en er is nog geen oorlog gevoerd.
Vis een optie?
pi_32148396
Zou het moeten kunnen draaien op een AMD sempron 2600+ Met 512 MB intern en een on-board videokaart?
(dat zou een evt nieuwe PC kunnen zijn maar als Civ4 er neit op wil dan kijk ik nog even verder ).
pi_32148453
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:36 schreef MrTorture het volgende:
't Gaat prima hier alleen heb ik allemaal softies ik zit in 1890 ongeveer en er is nog geen oorlog gevoerd.
Je mag ook zelf aanvallen hoor .
  donderdag 10 november 2005 @ 14:45:17 #102
111612 blrrrt
pi_32148548
Kunnen we niet een vaste fok!-multiplayerroom opzetten ofzo?
  donderdag 10 november 2005 @ 14:53:52 #103
26777 MrTorture
pi_32148819
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je mag ook zelf aanvallen hoor .
Terwijl iedereen legers opbouwt, ga ik voor de snelle tech voorsprong mijn oorlog komt nog wel MUAHAHHAHAhahahaahahAHHAHA
Vis een optie?
pi_32148984
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:40 schreef du_ke het volgende:
Zou het moeten kunnen draaien op een AMD sempron 2600+ Met 512 MB intern en een on-board videokaart?
(dat zou een evt nieuwe PC kunnen zijn maar als Civ4 er neit op wil dan kijk ik nog even verder ).
De videokaart zal waarschijnlijk te kort schieten. De rest is voldoende (maar niet meer dan dat schat ik).
pi_32149134
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:27 schreef Ericjuh het volgende:
wat is dit dan.. ik kijk een halve dag niet meer en er word opeens niet meer gereageerd
Her en der komt het spel binnen en plotseling wordt er niet meer op Fok! gereageerd. Hoe zou dat nou komen? .
pi_32149183
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:03 schreef Litpho het volgende:

[..]

Her en der komt het spel binnen en plotseling wordt er niet meer op Fok! gereageerd. Hoe zou dat nou komen? .
uhmm iedereen slaapt overdag en speelt snachts civ?
pi_32149251
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:04 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

uhmm iedereen slaapt overdag en speelt snachts civ?
Dat was wel min of meer mijn plan, ja. Alhoewel slapen in dat geval werken moet worden.
pi_32150287
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:59 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

De videokaart zal waarschijnlijk te kort schieten. De rest is voldoende (maar niet meer dan dat schat ik).
Ik speel zonder problemen met een Geforce2 .
I was an atheist until I realized I was God
pi_32151236
Ik ben een Civ n00b. Op de een of andere manier heb ik de Civ reeks nog nooit gespeeld.

Maar daar komt verandering in omdat ik hem een dezer dagen binnen krijg.
  donderdag 10 november 2005 @ 16:24:31 #110
15967 Frollo
pi_32151535
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:07 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat was wel min of meer mijn plan, ja. Alhoewel slapen in dat geval werken moet worden.
Daar zal het bij mij ook wel op uitdraaien als ie er straks eenmaal is.
No rest for the wicked
pi_32151999
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:59 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

jammer . Zal dan nog eens wat verder kijken.
pi_32157187
Speel 't inmiddels ook, draait niet echt lekker en de wonderfilmpjes haperen maar tis wel leuk.
pi_32160506
Ah, ik moet nu echt opschieten met die videokaart En ik heb ook nog tentamens
pi_32161950
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:32 schreef Brentmeister het volgende:
En ik heb ook nog tentamens
trust me... Civilization 4 <> tentames

maar goed..

ik ben nu met mijn 3de potje bezig.. eerste potje ging helemaal mis.. ik had overal oorlog mee.. stond laatst en was klein bladiebladiebla... (zal misschien wel komen omdat ik met 11 civ's speelde op huge)

tweede potje begon super goed.. ik kon heel goed meekomen.. was van de 4 spelers nummertje 2.. vond ik voor 2de potje wel goed. maar toen kwamen die schijt barbarians d'r aan.. continue op mijn hoofdstad.. toen moest ik zoveel archers enz ontwikkelen dat ik opeens laatste werd..

nu heb ik zonder barbarians gedaan en ben op dit moment 3 van de 4, maar verschil is heeeeeeel klein.. paar punten maar!

straks maar ff verder spelen...
pi_32163388
wat vind ik trouwens dat muziekje in het hoofdmenu ontzettend gaaf!!
pi_32164709
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:56 schreef Ericjuh het volgende:
idd!
pi_32166312
ik snap d'r echt geen donder van..

denk ik dat het net allemaal goed gaat.. komt d'r één of andere civ langs met ontzettend veel units.. bamm ik weer helemaal dood..

dus 3de potje ook voor niks gespeeld
pi_32170562
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:32 schreef Brentmeister het volgende:
Ah, ik moet nu echt opschieten met die videokaart En ik heb ook nog tentamens
Ja, ken het gevoel. Advance Wars is de schuld dat ik Wiskunde verknald heb, iig ga ik mijn laatste tentamen vanmiddag goed maken, ik heb geleerd Ondanks de vele games.
  vrijdag 11 november 2005 @ 10:05:51 #119
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32172035
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 00:20 schreef Ericjuh het volgende:
ik snap d'r echt geen donder van..

denk ik dat het net allemaal goed gaat.. komt d'r één of andere civ langs met ontzettend veel units.. bamm ik weer helemaal dood..

dus 3de potje ook voor niks gespeeld
Niet voor niets, je hebt geleerd je defence ten alle tijde goed op peil te houden.
  vrijdag 11 november 2005 @ 10:23:56 #120
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_32172423
Iemand ervaring met het kopen via play.com?
En dan specifiek de aankoop van Civ4
Zit alles erbij: boekje, tech-tree?
pi_32172581
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 10:23 schreef IPdaily het volgende:
Play.com is
Duurt ongeveer een week voordat je hem hebt. Je krijgt een pakketje met daarin een DVD doosje met het spel + een poster met daarop de techtree en andere info en een 200 pagina's dikke handleiding.
  vrijdag 11 november 2005 @ 10:58:15 #122
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_32173200
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 10:30 schreef SlaadjeBla het volgende:

Play.com is
Duurt ongeveer een week voordat je hem hebt. Je krijgt een pakketje met daarin een DVD doosje met het spel + een poster met daarop de techtree en andere info en een 200 pagina's dikke handleiding.
Ah top, klinkt als hetzelfde pakketje dat ze bij de mediamarkt hebben liggen.
Voor de verandering maar eens een spel kopen...
  vrijdag 11 november 2005 @ 11:36:59 #123
120146 IntruderAlert
Beware of the Leopard
pi_32174185
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:56 schreef Ericjuh het volgende:
BabaYetu C-IV menu song

There you go!
Connection reset by little gnomes with hatchets.
Plato: To Be is to Do, Socrates: To Do is to Be, Sinatra: Do Be Do Be Do.
  vrijdag 11 november 2005 @ 11:41:30 #124
120146 IntruderAlert
Beware of the Leopard
pi_32174294
Bron:civfanatics

CHORUS
Baba yetu, Yesu uliye
Mbinguni yetu, Yesu, amina!
Baba yetu, Yesu, uliye
Jina lako litukuzwe.
(x2)

Utupe leo chakula chetu
Tunachohitaji utusamehe
Makosa yetu, hey!
Kama nasi tunavyowasamehe
Waliotukosea usitutie
Katika majaribu, lakini
Utuokoe, na yule, milelea milele!

CHORUS

Ufalme wako ufike utakalo
Lifanyike duniani kama mbinguni. (Amina)

CHORUS

Utupe leo chakula chetu
Tunachohitaji utusamehe
Makosa yetu, hey!
Kama nasi tunavyowasamehe
Waliotukosea usitutie
Katika majaribu, lakini
Utuokoe, na yule, simama mwehu

Baba yetu, Yesu, uliye
Jina lako litukuzwe.
(x2)

Here is a rough translation. Everything is mixed around, so I had to compensate. Tin added a bunch of extra "yetu"'s ("our"'s), so I took them out in the translation. I didn't understand some of the grammar, so I looked up key words in a dictionary and pasted corresponding Lord's Prayer from NKJ version of the Bible.

Quote:
CHORUS
Our Father, Jesus, who art
in Heaven. Amen!
Our Father, Jesus
Hallowed be thy name.
(x2)

Give us this day our daily bread,
Forgive us of
our trespasses
As we forgive others
Who tresspass against us
Lead us not into temptation, but
deiver us from Evil, and you are forever and ever!

CHORUS

Thy kingdom come, thy will be done
On Earth as it is in Heaven. (Amen)

CHORUS

Give us this day our daily bread,
Forgive us of
our trespasses
As we forgive others
Who tresspass against us
Lead us not into temptation, but
deiver us from Evil, and you wake the dead (?)

Our Father, Jesus who art...
Hallowed be thy name.
(x2)

Meezingen kan nu ook
pi_32175483
WHAHAHAHAHA, prachtig, leuk voor Jack Thompson;"In Civ IV moet je met geweld de wereld heersen, we trainen tirannen blah blah". "Ja maar, de muziek is het onze vader, het is een Christelijke game".
pi_32175928
Dat zou sowieso nergens op slaan, want je kunt Civ IV gewoon helemaal spelen zonder een keer te vechten wanneer barbarians uit staan.
pi_32175957
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:44 schreef Retuobak het volgende:
Dat zou sowieso nergens op slaan, want je kunt Civ IV gewoon helemaal spelen zonder een keer te vechten wanneer barbarians uit staan.
Sinds wanneer maken Jack Thompsons uitspraken sense??
pi_32176046
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 10:23 schreef IPdaily het volgende:
Idd, play.com is Ik had em 5 dagen later op de mat liggen. Alles zit er bij, handleiding + grote tech tree
pi_32176129
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 11:41 schreef IntruderAlert het volgende:
Bron:civfanatics
songtext
Ehm, dat is gewoon Het Onze Vader...
pi_32176526
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:46 schreef Morthill het volgende:

[..]

Sinds wanneer maken Jack Thompsons uitspraken sense??
good point
pi_32176541
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:54 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Reli-freak
Je vindt zeker ook altijd als eerste Christianity uit
pi_32179727
quote:

[..]

nooit gedacht dat ik dat mooi zou vinden

maar goed...

ff bezig geweest met 4de potje en dat gaat helemaal top.. sta gewoon ver boven aan!!

de vorige 3 potje had ik perongeluk op moeilijkste gespeeld foutje..
pi_32179827
Civ IV is binnen

Meteen dikke error tijdens het opstarten. Eerst maar eens fixen
  vrijdag 11 november 2005 @ 15:58:59 #134
120146 IntruderAlert
Beware of the Leopard
pi_32181566
quote:

[..]

Dat klopt, maar dan in t swahilli geloof ik.

T klinkt wel leuk igg
  vrijdag 11 november 2005 @ 17:26:13 #135
26777 MrTorture
pi_32184055
quote:
k Heb ze aan staan. k Heb dan ook al twee keer moeten vechten tot 1900 ofzo
Vis een optie?
pi_32184396
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 13:09 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Reli-freak
Je vindt zeker ook altijd als eerste Christianity uit
Wat heeft dat nou weer met reli-freak te maken Het is toch zo
pi_32184447
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:37 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Wat heeft dat nou weer met reli-freak te maken Het is toch zo
ja, vandaar de PI
pi_32185115
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:58 schreef IntruderAlert het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dan in t swahilli geloof ik.

T klinkt wel leuk igg
  † In Memoriam † vrijdag 11 november 2005 @ 20:37:33 #139
88815 The_Emotion
98.3
pi_32189072
quote:
Ik heb ze altijd aan staan, de afgelopen 2 potjes ben ik amper een barbaar tegen gekomen, enkel een verdwaalde warrior.
Maar het potje wat ik nu speel blijven ze maar komen en maken ze zelfs dorpjes op mijn continent.

Maar dan nog, ze zijn wel makkelijk onder de duim te houden
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_32191207
quote:
Originally Posted by Firaxis
We have managed to collate a whole load of info about a whole host of problems like the ones you have been experiencing, we aim to get the best patch out possible, I would expect the patch to be hopefully available before the end of the month.
jaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
pi_32192260
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 22:01 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

jaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
  zaterdag 12 november 2005 @ 14:53:40 #142
15967 Frollo
pi_32205006
Yeah, hij is binnen! Eindelijk kan ik mijn oude avatar en onderschrift terugzetten!

Aan het installen...

Nou mensen, tot over... tja... een tijdje
pi_32221520
Volgens mij heb ik meer geheugen nodig voor dit spel. Een kleine kaart wil prima, maar zodra het te groot wordt krijgt mijn PC het er erg zwaar mee...
pi_32222776
quote:
Op zondag 13 november 2005 00:33 schreef JedaiNait het volgende:
Een kleine kaart wil prima, maar zodra het te groot wordt krijgt mijn PC het er erg zwaar mee...
is foutje in spel.. heeft iedereen last van.. ik denk dat niemand nog een grote map gespeeld heeft.. (die soepel liep)
pi_32225160
quote:
Op zondag 13 november 2005 01:46 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

is foutje in spel.. heeft iedereen last van.. ik denk dat niemand nog een grote map gespeeld heeft.. (die soepel liep)
Huge loopt bij mij soepel als ik niet de hele map ontdek.
  zondag 13 november 2005 @ 11:00:51 #146
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32226267
kan je niet al die animaties uitzetten ?
Voor users met een brak systeem zeg maar?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 13 november 2005 @ 11:05:19 #147
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32226340
quote:
Op zondag 13 november 2005 00:33 schreef JedaiNait het volgende:
Volgens mij heb ik meer geheugen nodig voor dit spel. Een kleine kaart wil prima, maar zodra het te groot wordt krijgt mijn PC het er erg zwaar mee...
Dat is inderdaad flink balen, maar ik leer er wel mee leven.
pi_32226893
quote:

[..]

Ja, oke, maar ik krijg zeg maar een zwart scherm met her en der een paar vage lijntjes die me aan CIV doen denken. En dat al zodra ik de map opstart. Tevens zie ik dat mijn geheugen op dat moment maximaal belast wordt, dus ik denk dat wat extra geheugen misschien toch wel een oplossing is.

Overigens heb ik 512MB geheugen, wat in windows al voor meer dan de helft in gebruik ik. Verder een AMD 2400 processor en een ATI Radeon 9500 (128mb) videokaart.
pi_32227079
quote:
Op zondag 13 november 2005 08:57 schreef Retuobak het volgende:

[..]

Huge loopt bij mij soepel als ik niet de hele map ontdek.
ja.. dat bedoelde ik eigenlijk..

ik ging net zo lekker met mijn potje.. natuurlijk ben ik eigenwijs om de map op huge te spelen
pi_32229188
quote:

[..]

In principe zou dat stuk van de kaart dat niet in beeld is, ook niet getekend hoeven te worden. Dus eigenlijk zou de grootte van de kaart voor de prestaties niet uit mogen maken. Ik denk dat er nog wel wat optimalisaties komen in de patches, maar dat het goed genoeg bevonden werd voor de release

Aan de andere kant kunnen we nu wel eerder genieten van Civ4
pi_32232168
Civ IV hapert bij mij ook als de map te groot is en er veel te zien is.
pi_32235546
Ik heb een probleem. Ik speel op noble, small map met iets teveel tegenstanders (4 ipv 3 geloof ik). Het gaat aldoor wel redelijk, maar op een gegeven moment wordt ik aangevallen en is mijn leger gewoonweg niet sterk genoeg om daar iets aan te doen. Iemand tips?

Ik ben van civ3 gewend om me in het begin meer op culture en science te richten, aangezien ik voorlopig toch geen oorlog wil. En als ik wel units ga bouwen, dan schieten culture, science en religion er volgens mij bij in...Hoe pakken jullie dit in het begin aan?
  zondag 13 november 2005 @ 17:13:54 #153
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32235596
van civ3 kan ik me herinneren dat je moet zorgen dat je groot (= veel steden hebben) bent dus groeien en blijven groeien.

Steden hoeven niet netjes in een soort patroon geplaatst te worden zodat ze elkaar net niet overlappen. Het gaat er gewoon om dat je er veel hebt. Dan kan je veel produceren en wordt je niet zomaar onder de voet gelopen. Stadje kwijt? Fuck it, ik heb er nog wel 20.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32235922
Uhuh, maar dat werkt dus niet op een kleine kaart met veel tegenstanders bovendien heb ik het idee dat het in Civ4 wat dat betreft sowieso wat anders gaat....
  zondag 13 november 2005 @ 18:06:33 #155
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32236989
Sowieso zorgen dat je in iedere stad een paar (city defence) longbowmen hebt staan, dan staat je verdediging in ieder geval goed.

Dat tijdens oorlogstijden cultuur en financien er bij inschieten is logisch en valt ook niet veel aan te doen, gewoon prioriteiten stellen. En ellenlange oorlogen waarin niets gebeurt vermijden, desnoods iets water bij de wijn doen.
pi_32237080
Ik speel persoonlijk enkel op huge met ~8 spelers en meerdere continenten, dan ontwikkelen zich prachtige supermarkten. Persoonlijk kies ik voor de aanval zodra het merendeel van mijn steden factories hebben. Dan pomp ik er cavalry/cannons/artillery uit en ruim ik miijn eigen continent op. Tegen de tijd dat dat klaar is begin ik aan tanks en transports en begin ik aan het veroveren van andere continenten.
pi_32237125
Het is sowieso misschien verstandig en bloeddrukverlagend om eerst te wachten op de patch.
pi_32237258
Dat is het zeker ja, hij begint wel erg vaak te crashen bij mij in late game, erg irritant. Slowdowns vind ik dan weer niet zo erg, Civ IV is toch niet de snelste game.
pi_32237780
Ondanks die bugs is het wel een erg vet spel.

Vanavond weer verder
  maandag 14 november 2005 @ 10:13:18 #160
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32252299
Ging ik met een middelgroot legertje van panzers de grieken aanvallen verliezen ze het van cavalerie en riflemen... Hoe krijgt een cavalerie het voor mekaar om een panzer uit te schakelen?
pi_32252849
Defense bonussen.
pi_32252858
quote:
Op maandag 14 november 2005 10:13 schreef cyber_rebel het volgende:
Ging ik met een middelgroot legertje van panzers de grieken aanvallen verliezen ze het van cavalerie en riflemen... Hoe krijgt een cavalerie het voor mekaar om een panzer uit te schakelen?
Doordat er niet gekeken wordt naar de fysieke eigenschappen van een unit, maar naar zijn strength punten. Gooi daar nog wat willekeur en kansberekening bij en je hebt het combat systeem van civilization. Dus het is in principe mogelijk dat een warrior een tank uitschakelt.
pi_32252892
quote:
Op zondag 13 november 2005 18:12 schreef Monidique het volgende:
Het is sowieso misschien verstandig en bloeddrukverlagend om eerst te wachten op de patch.
Patch? Op mijn systeem werkt het perfect, of is het een gameplay patch?
pi_32253134
quote:
Op maandag 14 november 2005 10:41 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Doordat er niet gekeken wordt naar de fysieke eigenschappen van een unit, maar naar zijn strength punten. Gooi daar nog wat willekeur en kansberekening bij en je hebt het combat systeem van civilization. Dus het is in principe mogelijk dat een warrior een tank uitschakelt.
Zeker als de tank net van de lopende band af komt rollen en warrior Connor MacLeod al 3000 jaar experience en upgrades aan het opbouwen is .
  maandag 14 november 2005 @ 11:15:55 #165
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32253573
Ja oke weet ik, maar het blijft toch vreemd en wat onrealistisch. Naja, als je met je tank alle inferieure vijanden moeiteloos zou kunnen verpletteren zou het ook weer een wat te sterk middel worden...
  maandag 14 november 2005 @ 11:18:21 #166
111612 blrrrt
pi_32253628
quote:
Op maandag 14 november 2005 10:42 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

pi_32255173
quote:
Op maandag 14 november 2005 10:42 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Op veel systemen werkt-ie niet.
  maandag 14 november 2005 @ 15:04:40 #168
111612 blrrrt
pi_32259034
Soms doet hij het gewoon 2 uur achter elkaar goed, maar soms gooit hij me iedere 5 minuten naar m'n desktop
pi_32259878
quote:
Op maandag 14 november 2005 10:13 schreef cyber_rebel het volgende:
eerst de stad aanvallen met een kanon ofzo anders ga je het bijna nooit winnen van lui die in een stad zitten (tanks in een stad verliezen het ook vaak in een echte oorlog omdat je makkelijk bommen kan gooien uit huizen enzo)
pi_32259987
quote:
Op maandag 14 november 2005 15:04 schreef blrrrt het volgende:
Soms doet hij het gewoon 2 uur achter elkaar goed, maar soms gooit hij me iedere 5 minuten naar m'n desktop
Naar mijn desktop ben ik nog nooit gegooid. Performance problemen op huge en een groot deel van de wereld bekend heb ik echter wel
Nu ook Zuid Afrika
pi_32261119
quote:
Op maandag 14 november 2005 15:41 schreef ChAoZ het volgende:

[..]

Naar mijn desktop ben ik nog nooit gegooid. Performance problemen op huge en een groot deel van de wereld bekend heb ik echter wel
In zo'n situatie word ik dus constant naar de desktop gemikt, mag ik jou vragen naar de specificaties van je systeem?
pi_32266273
zo.. heel weekend niet meer gespeeld..

nu ga ik hem dus aanslingeren..

owhh wie kan mij vertellen welke mag nog wel goed te spelen is? standaard hoor ik telken.. maar kan ik ook nog een map groter pakken?

en hoeveel computer tegenstandig is aan te raden dan?
  maandag 14 november 2005 @ 19:26:12 #173
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32267809
Zo, hier is hij ook binnen.
  maandag 14 november 2005 @ 20:14:23 #175
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32268615
quote:
Op maandag 14 november 2005 15:04 schreef blrrrt het volgende:
Hmm, een vriend van mij heeft dit probleem ook wel eens, maar is het ook zo als je pas net 5 minuten bent gaan spelen? Of is het eerst 2 uur en dan om de 5 minuten
pi_32269147
* zakjapannertje heeft Civ4 zaterdag binnengekregen

eerste potje op standard, medium snelheid gaat perfect hier, met een Ati Radeon 9600 Pro 128 mb, de snelste versie dus, en 768 mb geheugen (die had ik recent uitgebreid juist voor dit spel, en heb er geen spijt van zo te zien ), eerst potje ook in iets meer dan 10 uur uitgespeeld, loopt als een trein dus

http://forums.civfanatics.com/showpost.php?p=3231434&postcount=16 staan de verschillende mapgroottes en kan je zien dat per civ er meer ruimte ter beschikking is in vergelijking met civ3
  maandag 14 november 2005 @ 21:40:24 #178
26777 MrTorture
pi_32270591
Hier gaat-ie perfect, op de wachttijden tussen de beurten na dan
Vis een optie?
pi_32278325
quote:
Op maandag 14 november 2005 16:17 schreef Retuobak het volgende:
In zo'n situatie word ik dus constant naar de desktop gemikt, mag ik jou vragen naar de specificaties van je systeem?
Niets bijzonders.

AMD 2400+, 512Mb, 128Mb videokaart en ik heb nog geen patch of wat dan ook ge-installeerd, direct vanaf de DVD van Play.com
Nu ook Zuid Afrika
  woensdag 16 november 2005 @ 10:25:16 #180
26777 MrTorture
pi_32307586
Organiseren jullie je troepen eigenlijk? Zeker nu je bepaalde units kunt specialiseren, lijkt het me handig om ze in groepjes bij mekaar te houden en om bepaalde transports "in te richten" voor bijvoorbeeld snelle interventie, het binnendringen van een stad, het vasthouden van een bepaalde tactische locatie, etc....

Ideeën? Militaire specialisten/kenners aanwezig?
Vis een optie?
pi_32318820
heeft trouwens 1 van jullie wel een potje uitgespeeld?

bij mij gaat het op het einde altijd mis.. word ik naar bureaublad gegooid of duurd heel lang.. (ook bij standaard map)
pi_32318894
Het is me 1x gelukt, en dat was het op de saaie manier uitspelen (dus space race en niet eens van m'n continent afkomen)
  woensdag 16 november 2005 @ 17:04:20 #183
15967 Frollo
pi_32318930
quote:
Op woensdag 16 november 2005 17:01 schreef Ericjuh het volgende:

bij mij gaat het op het einde altijd mis.. word ik naar bureaublad gegooid of duurd heel lang.. (ook bij standaard map)
Zo ver ben ik nog helemaal niet
Ben nu ergens in de Middeleeuwen in mijn eerste serieuze pot.

Een vriend van mij heeft wel een pot uitgespeeld. Space race victory zelfs, dus het zal best een drukke boel geweest zijn op het laatst, maar ik heb 'm niet gehoord over hang-ups of crashes.
pi_32319337
Ben net halverwege mijn eerste oorlog gekomen (het feit dat ik Cavalry uitvond en het "pas" half twee was moest toch gevierd worden ). Na mijn videokaart drivers geupgrade te hebben draait het allemaal prima, ik heb alleen het idee dat ik de geluidjes nog half mis. Geen Nimoy, geen muziek, beetje gerommel in de marge tijdens de battles. Vanavond eens naar kijken .
  woensdag 16 november 2005 @ 17:33:07 #185
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32319747
quote:
Op woensdag 16 november 2005 17:01 schreef Ericjuh het volgende:

Al meerdere, nog geen enkele crash gehad, zolang ik maar geen map >= standard kies, loopt alles lekker.
pi_32319849
Mja, ik heb een hekel aan kleine kaarten. Ik wil echt gewoon huge spelen, maar late-game betekent dat slowdowns en een zooi crashes. M'n zus heeft hetzelfde probleem (en dezelfde smaak qua gametypes)
  woensdag 16 november 2005 @ 17:40:29 #187
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32319925
quote:
Op woensdag 16 november 2005 17:37 schreef Retuobak het volgende:
Mja, ik heb een hekel aan kleine kaarten. Ik wil echt gewoon huge spelen, maar late-game betekent dat slowdowns en een zooi crashes. M'n zus heeft hetzelfde probleem (en dezelfde smaak qua gametypes)
Ik ben ook een fan van zo groot mogelijk, maar helaas pindakaas. MIsschien brengen de en een uitbredinkje over een paar weken.
pi_32320258
Een patch zou er voor het eind van de maand zijn las ik eerder in deze draad.
  Official ESF Kreviewer woensdag 16 november 2005 @ 21:49:52 #189
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_32327010
Briljant spel. Supermooi en een goede opvolger van de vorige delen. Ik ben *weer* addicted.
  woensdag 16 november 2005 @ 23:17:09 #190
111612 blrrrt
pi_32329809
Een officiële note van firaxis over een patch:

http://www.2kgames.com/civ4/firaxis_note_01.htm

ff lezen

-edit-

Das een dikke patch
quote:
a softer pillage sound (requested by many, many people)
Welk geluidje bedoelen ze hiermee??
pi_32330150
Wat cool die herinneringen aan het oude Civ
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_32332365
quote:
Op woensdag 16 november 2005 23:17 schreef blrrrt het volgende:
Een officiële note van firaxis over een patch:

http://www.2kgames.com/civ4/firaxis_note_01.htm

ff lezen

-edit-

Das een dikke patch
[..]

Welk geluidje bedoelen ze hiermee??
Waarschijnlijk het geluid wat af wordt gespeeld wanneer iets gepillaged wordt.
Overigens hoop ik ook dat ze het mogelijk maken om een stad te Abandonnen en later in het spel om Forests te planten.
pi_32332623
Forests planten zou volgens mij ongelofelijk overpowered zijn, ik gok dat het een feature is geweest en dat die uiteindelijk verwijderd is. Want dan zou je een zieke productiestad kunnen maken door elke turn workers op elke vakje in de radius bos te laten planten/te kappen. Dat gaat sneller dan wat je ooit zou kunnen doen op een gewone manier. Easy manier om alle wonderen te pakken.

Steden abandonen zou idd wel een fijne optie zijn, om te zorgen dat de vijand geen foothold krijgt .
pi_32333123
quote:
Op donderdag 17 november 2005 00:53 schreef Retuobak het volgende:
Forests planten zou volgens mij ongelofelijk overpowered zijn, ik gok dat het een feature is geweest en dat die uiteindelijk verwijderd is. Want dan zou je een zieke productiestad kunnen maken door elke turn workers op elke vakje in de radius bos te laten planten/te kappen. Dat gaat sneller dan wat je ooit zou kunnen doen op een gewone manier. Easy manier om alle wonderen te pakken.

Steden abandonen zou idd wel een fijne optie zijn, om te zorgen dat de vijand geen foothold krijgt .
Je zou er restricties op kunnen zetten bij het kappen van een geplante forest, bijvoorbeeld pas na 20 turns. Of dat er geen shield naar je stad gaan wanneer je een geplante forest kapt, of maar heel weinig naar, of zelfs koppelen aan hoe lang het bos er al staat.
Het is inderdaad een feature die erg te misbruiken is. Vind het alleen jammer dat het nu niet mogelijk is, want als je Evirementalist als civic hebt zijn die bossen behoorlijk handig. Hier liefst plant ik in de latere stadia van het spel overal bossen behalve over resources.

En een stad verlaten zou ook handig zijn wanneer een tegenstander weer zo slim is om op het enige vrije vakje op je eiland een stad te plaatsen die vervolgens door cultuur naar jou kant gaat.
  donderdag 17 november 2005 @ 09:00:48 #195
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32335294
Misschien dat ik het vanavond eens ga proberen
wordt aan gewerkt....ben net terug
  donderdag 17 november 2005 @ 10:36:08 #196
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32336947
En je kan het planten van bossen pas laat in het spel beschikbaar maken zodat je er niet te snel voordeel van kan hebben.

Ik heb het spel overigens in 12 uur uitgespeeld op een huge pangea kaart. Ging meestal wel redelijk soepel. Alleen ben ik nu na het winnen begonnen met een grootschalige oorlog tegen de grieken met mijn steden op vollle oorlogsproductie en nu gaan de zaken wel schokkeriger.
Al had ik daar geen last van bij een eerdere oorlog tegen de incas, maar toen produceerde ik ook geen oorlogsmateriaal op volle capaciteit.
  donderdag 17 november 2005 @ 14:17:29 #197
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_32342972
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 10:30 schreef SlaadjeBla het volgende:

Play.com is
Hebbes! is vroeg dit jaar
Ging inderdaad prima, 5 werkdagen duurde het ongeveer. Nu tijd zien te vinden om te gaan spelen
  donderdag 17 november 2005 @ 14:28:29 #198
15967 Frollo
pi_32343249
O ja, had ik al gemeld dat ik 't een heerlijk spel vind?
Vannacht tot 3 uur doorgegaan en vanochtend gewoon weer op het werk hč
pi_32343274
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:28 schreef Frollo het volgende:
O ja, had ik al gemeld dat ik 't een heerlijk spel vind?
Vannacht tot 3 uur doorgegaan en vanochtend gewoon weer op het werk hč
Bikkel. Ik ben om 2 uur gestopt .
  donderdag 17 november 2005 @ 15:51:23 #200
111612 blrrrt
pi_32345757
quote:
Op donderdag 17 november 2005 00:42 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Waarschijnlijk het geluid wat af wordt gespeeld wanneer iets gepillaged wordt.
pi_32348823
quote:
Op donderdag 17 november 2005 15:51 schreef blrrrt het volgende:

[..]

Waarom vraag je het dan?
  donderdag 17 november 2005 @ 17:50:01 #202
111612 blrrrt
pi_32349310
quote:
Op donderdag 17 november 2005 17:34 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Waarom vraag je het dan?
wat is pillage?????
pi_32350074
quote:
Op donderdag 17 november 2005 17:50 schreef blrrrt het volgende:

[..]

wat is pillage?????
Ow zeg dat dan!!
Het slopen van een verbetering zoals een farm, road, mine, etc etc.
pi_32352222
Ik speel het spel ook sinds gisteren. Verslavend en moeilijk (Monarch level). Ik weet af en toe niet wat ik het best kan doen.
pi_32357485
quote:
we will be releasing it shortly.
mooi.. de patch komt zo...

jammer dat toch tot die tijd ff civ 4 de kast in geschoven word.. hij is gewoon op het einde niet te spelen.. en ik wil hem toch helemaal spelen ipv elke keer het begin...
  donderdag 17 november 2005 @ 23:19:49 #206
111612 blrrrt
pi_32359334
quote:
Op donderdag 17 november 2005 22:22 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

mooi.. de patch komt zo...

jammer dat toch tot die tijd ff civ 4 de kast in geschoven word.. hij is gewoon op het einde niet te spelen.. en ik wil hem toch helemaal spelen ipv elke keer het begin...
waarom ga je niet gewoon verder vanaf de autosave dan?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 18 november 2005 @ 00:09:30 #207
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_32360801
hij crashte. Morgen verder.

Ik heb trouwens 1 stad die 'grijs' blijft. Geen idee wat daar aan de hand is. Was m'n eerste stad en in het begin was men ontevreden over de groei (ging te snel). Nu blijft ie 1 groot. Hoe krijg ik die weer aan het groeien? Er zit genoeg bouwsel omheen, genoeg wegen.... .
pi_32360826
quote:
Op donderdag 17 november 2005 23:19 schreef blrrrt het volgende:

[..]

waarom ga je niet gewoon verder vanaf de autosave dan?
Hij crasht telkens op hetzelfde punt in veel van mijn saves, daarom heb ik Civ idd ook ff een paar daagjes aan de kant gezet
pi_32361012
Veel mensen met crashes en dergelijke zeg

Ik krijg over een paar dagen een nieuwe videokaart dus dan kan ik ook eindelijk écht beginnen

Hoop ik
pi_32361612
Hebben sommige mensen hier al de Soundtrack map doorgepluisd?
Het industrial liedje DvorakSlavonic7.mp3 is echt geniaal!!!

Telkens wanneer ie in het spel kwomt fluit ik heerlijk vrolijk mee!
pi_32361939
Dvorak is wel geweldig idd, ik geef zelf de voorkeur aan Dvorak 9 2 trouwens (een stuk uit de 9e symfonie van Dvorak)
  vrijdag 18 november 2005 @ 07:53:52 #212
26777 MrTorture
pi_32364188
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 00:40 schreef Refragmental het volgende:
Hebben sommige mensen hier al de Soundtrack map doorgepluisd?
Dat ga ik vanavond maar eens doen k Heb gisteren de hele kaart met screenshotjes overgezet naar macromedia flash en er daar een landkaart van gemaakt strategisch plannen kan beginnen. Ik denk dat ik maar es serieuze invasie plannen ga maken en kijken in hoever ik dat vantevoren goed kan inschatten
Vis een optie?
  vrijdag 18 november 2005 @ 08:29:01 #213
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32364399
Gisteravond een poosje gespeeld. Het ziet er allemaal goed uit, maar ik moet nog erg wennen...
  vrijdag 18 november 2005 @ 09:43:47 #214
15967 Frollo
pi_32365536
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 00:09 schreef Kreator het volgende:

Ik heb trouwens 1 stad die 'grijs' blijft. Geen idee wat daar aan de hand is. Was m'n eerste stad en in het begin was men ontevreden over de groei (ging te snel). Nu blijft ie 1 groot. Hoe krijg ik die weer aan het groeien? Er zit genoeg bouwsel omheen, genoeg wegen.... .
Is de stad wel healthy genoeg?
pi_32365636
Hoe kun je nou met een catapult bombarderen? Ik wou gisteren een barbarenstad in puin schieten, maar ik kon die optie niet vinden (Dus maar tig swordmen de stad ingestuurd).
  vrijdag 18 november 2005 @ 09:53:29 #216
15967 Frollo
pi_32365709
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 09:49 schreef Bijsmaak het volgende:
Hoe kun je nou met een catapult bombarderen? Ik wou gisteren een barbarenstad in puin schieten, maar ik kon die optie niet vinden (Dus maar tig swordmen de stad ingestuurd).
Vreemd, ik krijg gewoon een bombard-icoontje te zien.
Stonden je catapults wel echt naast de stad? Ze hebben een range van maar 1 vakje.
pi_32366315
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 00:09 schreef Kreator het volgende:
Ik heb trouwens 1 stad die 'grijs' blijft.
goeie vraag... ik had altijd een stad waar een soort gele damp omheen zat... ook leek het of die damp uit schoorstenen kwam.. weet iemand wat dat is?

overigens.. als civ4 crashed en ik load hem weer.. dan kan ik denk ik 2 turns spelen en dan is het weer gebeurd.. tis bij mij niet altijd een crash, maar het is meestal dat ik alleen land zie en geen units en dan moet ik 10 a 20 sec wachten en ik kan weer 1 turn verder..

hij loopt bij overigens soepel zat.. en pc heb ik d'r ook wel naar.. maar helaas.. wachten tot patch
  vrijdag 18 november 2005 @ 10:32:08 #218
15967 Frollo
pi_32366451
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 10:25 schreef Ericjuh het volgende:

goeie vraag... ik had altijd een stad waar een soort gele damp omheen zat... ook leek het of die damp uit schoorstenen kwam.. weet iemand wat dat is?
Klinkt als een unhealthy stad. Een paar oplossingen: Aqaduct bouwen, Forge/Factory weghalen, zorgen dat de stad via je handelsnetwerk verbonden is met zoveel mogelijk verschillende soorten voedsel, Granary bouwen, Harbor bouwen. En dan zijn er geloof ik ook nog een paar wonderen die de health vergroten.
pi_32366658
Als je een unhealthy stad hebt wat kan je dan minder, want mijn stad groeide gewoon verder en verder zag ik ook niks wat leek op iets ergs.
pi_32366804
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 09:53 schreef Frollo het volgende:

[..]

Vreemd, ik krijg gewoon een bombard-icoontje te zien.
Stonden je catapults wel echt naast de stad? Ze hebben een range van maar 1 vakje.
Jawel, want ik kon wel ze melee aanvallen.

Hoe ziet dat icoontje dan uit?
  vrijdag 18 november 2005 @ 10:51:13 #221
15967 Frollo
pi_32366822
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 10:43 schreef j.la het volgende:
Als je een unhealthy stad hebt wat kan je dan minder, want mijn stad groeide gewoon verder en verder zag ik ook niks wat leek op iets ergs.
Een slechte health is niet echt een grote ramp geloof ik. Uit de manual:
quote:
A city's poor health has a number of detrimental effects. Most
importantly, an unhealthy city requires more food to sustain its
population, and cities that are too unhealthy may begin to
starve.You can improve a city's health by clearing jungles, producing
certain buildings, and by accessing more kinds of food
resources.
  vrijdag 18 november 2005 @ 10:55:53 #222
15967 Frollo
pi_32366917
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 10:50 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Jawel, want ik kon wel ze melee aanvallen.
Vreemd
Heel misschien dat een catapult niet standaard kan bombarden maar eerst een bepaalde promotion moet hebben, maar dat kan ik me toch eigenlijk nauwelijks voorstellen.

edit: nee, dat is inderdaad het probleem niet. Uit de manual:
quote:
Catapults are “siege weapons.” Catapults have the special
“bombard” attack which they can employ against enemy cities.
In a bombardment, the catapult attacks the enemy’s defensive
works, decreasing their effectiveness by 10% or more (the
amount depending on the unit’s promotions). Bombardment
attacks are always successful. A catapult cannot bombard an
enemy city once its defenses have been reduced to zero.
Bombardment never affects units inside the city.
Catapults can also engage in melee combat like other military
units. Catapults have a special “barrage” ability, allowing them
to damage more then one unit during an attack (if multiple
units are in the defending space). Catapults can receive promotions
allowing them to increase the collateral damage of
their attacks.
quote:
Hoe ziet dat icoontje dan uit?
Als een roos, zo'n schietschijf.
pi_32367016
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 10:55 schreef Frollo het volgende:

[..]

Vreemd
Heel misschien dat een catapult niet standaard kan bombarden maar eerst een bepaalde promotion moet hebben, maar dat kan ik me toch eigenlijk nauwelijks voorstellen.

edit: nee, dat is inderdaad het probleem niet. Uit de manual:
[..]

[..]

Als een roos, zo'n schietschijf.
Shit, misschien een bug?

Ik zal zodadelijk thuis wel weer even kijken.
pi_32367137
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 10:32 schreef Frollo het volgende:

[..]

Forge/Factory weghalen
Ja, dát is natuurlijk geen optie .
  vrijdag 18 november 2005 @ 11:26:23 #225
15967 Frollo
pi_32367594
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 11:06 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ja, dát is natuurlijk geen optie .
Kapitalist
pi_32367612
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 11:26 schreef Frollo het volgende:

[..]

Kapitalist
  vrijdag 18 november 2005 @ 11:38:46 #227
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32367896
Health problems heb ik ook altijd tijdens de middeleeuwen, maar ze moeten niet zeuren, na een paar honderd jaar is iedereen weer über gezond.
  vrijdag 18 november 2005 @ 11:57:29 #228
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32368325
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 09:49 schreef Bijsmaak het volgende:
Mischien heeft die barbarenstad geen defense bonus om weg te bombarderen?
  vrijdag 18 november 2005 @ 11:58:17 #229
15967 Frollo
pi_32368351
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 11:57 schreef cyber_rebel het volgende:

[..]

Mischien heeft die barbarenstad geen defense bonus om weg te bombarderen?
+5 Scherp
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:07:37 #230
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:12:38 #231
15967 Frollo
pi_32368709
Over defense bonus gesproken, hoe kun je die eigenlijk opbouwen?
Ik heb het dus over de natuurlijke defense van een stad, aangeduid met dat icoon van dat kasteeltje.
Uiteraard vergroten city walls de defense, en zo zullen er vast nog wel andere improvements zijn, maar ook in steden waar ik helemaal niets van dat alles bouw, is de defense na verloop van tijd wel +130% of meer. Het zal (net als in Civ3) dus wel met het inwonersaantal te maken hebben, maar weet iemand hoe het precies zit?
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:25:55 #232
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32369058
De hoeveelheid culture draagt ook bij aan defense meen ik. Verder krijg je met wonders ook bonusen zoals Chichen Itza, een def +25% in al je steden
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:26:39 #233
15967 Frollo
pi_32369072
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 12:12 schreef Frollo het volgende:
Over defense bonus gesproken, hoe kun je die eigenlijk opbouwen?
Ik heb het dus over de natuurlijke defense van een stad, aangeduid met dat icoon van dat kasteeltje.
Uiteraard vergroten city walls de defense, en zo zullen er vast nog wel andere improvements zijn, maar ook in steden waar ik helemaal niets van dat alles bouw, is de defense na verloop van tijd wel +130% of meer. Het zal (net als in Civ3) dus wel met het inwonersaantal te maken hebben, maar weet iemand hoe het precies zit?
Aha, reeds gevonden. Uit de manual (cursivering van mij):
quote:
Cities are defended from capture by the units inside them.
You can construct a number of
buildings to enhance a city’s defense: walls and castles, for
example.
A city with a high “cultural value” (see page 50) will give a
defensive bonus to the units defending the city. However, the
physical and cultural defensive bonuses are NOT cumulative:
the units receive whichever of the two bonuses is higher
.
Note: Modern military units – musketmen and later – get no
benefit from man-made defenses (walls and castles). They do
get cultural defensive bonuses, however.
Dan heb ik in sommige steden dus voor de kat z'n viool City walls lopen bouwen...
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:28:27 #234
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32369123
Wall bouw ik sowieso bijna nooit, in the early game heb ik toch niet vaak oorlog, alter zijn ze bijna nutteloos.
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:30:56 #235
15967 Frollo
pi_32369185
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 12:28 schreef pfaf het volgende:
Wall bouw ik sowieso bijna nooit, in the early game heb ik toch niet vaak oorlog, alter zijn ze bijna nutteloos.
Weet ik, in vorige Civs bouwde ik ook haast nooit walls. Maar nu wel, uit voorzorg, want ik stond op het punt om voor het eerst in Civ IV oorlog te gaan voeren en had dus nog geen idee hoe slim de AI vecht.
Dus dan maar wat walls bouwen, in elk geval in een paar grenssteden. Maar goed, dat was dus niet nodig geweest, want ik ben cultureel juist erg sterk.
pi_32371528
Wat voor zin heeft het eigenlijk om nog een Coal Plant, Nuclear Plant of Hydro Plant te bouwen als een stad al stroom heeft?
  vrijdag 18 november 2005 @ 14:09:20 #237
26777 MrTorture
pi_32371971
Het houdt ze bezig
Vis een optie?
  vrijdag 18 november 2005 @ 14:13:00 #238
15967 Frollo
pi_32372085
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:55 schreef Luutgaert het volgende:
Wat voor zin heeft het eigenlijk om nog een Coal Plant, Nuclear Plant of Hydro Plant te bouwen als een stad al stroom heeft?
Zelf ben ik nog niet zo ver in het spel, maar als ik op de manual moet afgaan is één stroombron voldoende.
pi_32372829
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 14:13 schreef Frollo het volgende:

[..]

Zelf ben ik nog niet zo ver in het spel, maar als ik op de manual moet afgaan is één stroombron voldoende.
Ah ok, want ik heb zeg maar al dat wonder dat alle steden stroom krijgen... maar heb ook coal, nuclear en hydro plants gebouwd. Heb al twee nuclear meltdowns gehad.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 18 november 2005 @ 15:01:53 #240
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_32373579
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 09:43 schreef Frollo het volgende:

[..]

Is de stad wel healthy genoeg?
Hoe check/fix ik dat?
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:02:28 #241
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32373595
ik vroeg me ook al af hoe dat zat met stroom. Enig voordeel van extra powerplanten lijkt me dat je dan een backup hebt voor het geval je stad met wonder word veroverd.

Jammer trouwens dat je overtollig electriciteits capaciteit niet kan verhandelen als een soort van resource.
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:04:13 #242
15967 Frollo
pi_32373646
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:01 schreef Kreator het volgende:

[..]

Hoe check/fix ik dat?
Check me post van 10:32
  Official ESF Kreviewer vrijdag 18 november 2005 @ 15:04:36 #243
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_32373655
het ligt echt niet aan het feit dat ie unhealthy is volgens mij.

Alle steden zijn wel es boos/ongezond. Maar deze ging van grootte 12 ineens naar 1. Nu wil ie echt niet meer groeien. Ik heb er alles al ingebouwd wat mogelijk was...
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:05:05 #244
15967 Frollo
pi_32373675
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:02 schreef cyber_rebel het volgende:

Jammer trouwens dat je overtollig electriciteits capaciteit niet kan verhandelen als een soort van resource.
Ja hoor eens, dan ga je maar Simcity doen
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:06:41 #245
15967 Frollo
pi_32373723
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:04 schreef Kreator het volgende:

Alle steden zijn wel es boos/ongezond. Maar deze ging van grootte 12 ineens naar 1. Nu wil ie echt niet meer groeien. Ik heb er alles al ingebouwd wat mogelijk was...

Heb je alles wel gechekt? Produceert de stad meer food dan hij verbruikt? Is de stad geen settler of worker aan het bouwen?
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:10:37 #246
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32373824
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:04 schreef Kreator het volgende:

Verhongeren ze soms in die stad? Mischien heb je te veel stedelingen als specialisten ingesteld?
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:12:29 #247
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_32373884
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:05 schreef Frollo het volgende:
Ja hoor eens, dan ga je maar Simcity doen
Haha, nee 1 spel tegelijk. Het is toch al een slechte combinatie met een afstudeerstage en civ, laat staan dat ik nog tijd heb voor simcity.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 18 november 2005 @ 15:30:31 #248
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_32374455
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:06 schreef Frollo het volgende:

[..]

Heb je alles wel gechekt? Produceert de stad meer food dan hij verbruikt? Is de stad geen settler of worker aan het bouwen?
Ik *denk* alles gecheckt te hebben. De stad heeft maar 1 omcirkelde foodproductie. Als ik een 2e probeer te activeren verdwijnt het weer na een turn. De stad wordt dan heel even groen tussendoor en dan weer grijs.
Geen settler of worker aan het bouwen. Het is al 1500 jaar zo... .

Ik heb ook niets veranderd aan inwoners. Nu moet ik ook zeggen dat ik dat nog neit helemaal doorheb...
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:33:31 #249
15967 Frollo
pi_32374550
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:30 schreef Kreator het volgende:

Ik *denk* alles gecheckt te hebben. De stad heeft maar 1 omcirkelde foodproductie. Als ik een 2e probeer te activeren verdwijnt het weer na een turn. De stad wordt dan heel even groen tussendoor en dan weer grijs.
Geen settler of worker aan het bouwen. Het is al 1500 jaar zo... .

Ik heb ook niets veranderd aan inwoners. Nu moet ik ook zeggen dat ik dat nog neit helemaal doorheb...
Vreemd hoor.
Kijk anders eens naar de specialists, wat cyber_rebel ook al zei.
pi_32381466
Je moet "avoind growth" uitzetten in het citymanagement scherm. Ergens rechtsonder.
Dit had ik 1 keer per ongeluk aangezet bij m'n hoofdstad en zo'n 500 jaar vergeten. Al m'n andere grote steden waren al 20+ en m'n hoofdstad zat nog op 10
Dit verklaart alleen niet dat je stad van 12 naar 1 is gegaan.
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:16:53 #251
26777 MrTorture
pi_32387535
Damn Net even de volledige moderne militaire unit lijst bekeken, géén airtransport, géén airbornes een van de mooiste militaire concepten, drop behind enemy lines, gewoon niet aanwezig overgeslagen gemiste kans

en geen bommenwerpers op carriers
en geen ICBM's in submarines
Vis een optie?
pi_32387759
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:16 schreef MrTorture het volgende:
Damn Net even de volledige moderne militaire unit lijst bekeken, géén airtransport, géén airbornes een van de mooiste militaire concepten, drop behind enemy lines, gewoon niet aanwezig overgeslagen gemiste kans

d'r moet wat te verbeteren zijn in civ 5

en addon maakt alles goed
pi_32388633
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:16 schreef MrTorture het volgende:

WTF dit meen je niet
  zaterdag 19 november 2005 @ 01:05:28 #254
26777 MrTorture
pi_32389961
Ja, helaas wel ik ga maar weer band of brothers kijken ofzo
Vis een optie?
pi_32397097
Je kunt wel airtransport kiezen toch bij je unit-aktieschermpje? Nog nooit gebruikt, maar je hebt zo'n knop met een heli-achtig iets van airtransport ofzo.
En kun je in je carriers geen bombers kwijt? Vaag, ik dacht dat dat wel kon.

Ik heb nu eens Time uitgezet bij de game-opties. Alleen domination en conquest aan. Weet alleen niet echt wat conquest precies betekent. Dat maakt het allemaal iets leuker, kun je op Epic nog gewoon door na 2050 zonder dat de game officieel geëindigd is. Dan beginnen de echte oorlogen pas
Zit nu in 2100 nogiets op een Large map. Jammer dat mn pc het niet echt meer trekt soms (klote crashes soms dat mn scherm uitvalt alsof ie in slaapmodus gaat mn pc).
Dus...
  zaterdag 19 november 2005 @ 13:33:28 #256
26777 MrTorture
pi_32397470
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:17 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
Je kunt wel airtransport kiezen toch bij je unit-aktieschermpje? Nog nooit gebruikt, maar je hebt zo'n knop met een heli-achtig iets van airtransport ofzo.
Dan ga je van stad naar stad toch? Ik wil een vliegtuig of heli om units achter de lines te gooien. Nou ja, misschien kan het wel, maar zijn het inderdaad opties en geen units zo ver ben ik nog niet
Vis een optie?
pi_32398253
Oh geen idee hoor, zou goed kunnen dat het van stad tot stad is. Maar goed, ik mis die optie niet echt, vind het wel prima zo.
Dus...
  maandag 21 november 2005 @ 09:50:07 #258
15967 Frollo
pi_32446188
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:17 schreef Mork_Van_Ork het volgende:

Ik heb nu eens Time uitgezet bij de game-opties. [...] Dat maakt het allemaal iets leuker, kun je op Epic nog gewoon door na 2050 zonder dat de game officieel geëindigd is.
Kan dat??!!
  maandag 21 november 2005 @ 11:54:02 #259
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32448737
Het is nog steeds wennen....maar dat lukt wel...
Ben nu een scenario aan het spelen....Romeinse tijd of zoiets
  maandag 21 november 2005 @ 12:09:16 #260
26777 MrTorture
pi_32449079
Mods en scenario's en zo moet ik ook maar es gaan uitchecken
Vis een optie?
pi_32449231
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:50 schreef Frollo het volgende:

[..]

Kan dat??!!
Ja ik wist dat dus ook niet, maar zit nu in 2166 en nog niemand heeft gewonnen.
Dus...
pi_32449580
quote:
Op maandag 21 november 2005 12:15 schreef Mork_Van_Ork het volgende:

[..]

Ja ik wist dat dus ook niet, maar zit nu in 2166 en nog niemand heeft gewonnen.
dat is idd wel gaaf.. een gevecht wat gewoon eeuwen duurt.
  maandag 21 november 2005 @ 12:49:04 #263
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32450044
Ik speel altijd zonder space-race en time-victory. Als iets een anti-climax is na uren Civ speln....
  maandag 21 november 2005 @ 13:02:10 #264
15967 Frollo
pi_32450369
quote:
Op maandag 21 november 2005 12:49 schreef pfaf het volgende:
Ik speel altijd zonder space-race en time-victory. Als iets een anti-climax is na uren Civ speln....
Wat is er mis met space race?

Ik heb altijd alle victory conditions aan, ze horen nu eenmaal bij het spel. Het leuke van Civ is nou juist dat je met militaire macht kunt winnen, maar dat het ook vreedzaam kan.
  maandag 21 november 2005 @ 13:11:44 #265
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32450609
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:02 schreef Frollo het volgende:

[..]

Wat is er mis met space race?

Ik heb altijd alle victory conditions aan, ze horen nu eenmaal bij het spel. Het leuke van Civ is nou juist dat je met militaire macht kunt winnen, maar dat het ook vreedzaam kan.
Space Race is zo suf.
Tuurlijk is dat laatste het mooie, maar daar is een diplomatieke victorie ook al voor. Een wetenschappelijke voorsporong wordt al beloond door middel van een technologische voorsprong wat zich vertaald in cultuur, millitaire units, gezondheid en geld, waarmee je makkelijker 1 van de andere overwinningen kan halen.

Het is ook geen waardeoordeel, ik vind time en space race echter enorm saai en een grote anti-climax.
M'n eerste pot had ik space race niet uitgezet en heb ik de laatste 50 beurten alleen maar op de spatiebalk gedrukt en nieuwe onderdelen aangeklikt.
  maandag 21 november 2005 @ 13:18:10 #266
15967 Frollo
pi_32450774
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:11 schreef pfaf het volgende:

Space Race is zo suf.
[...] M'n eerste pot had ik space race niet uitgezet en heb ik de laatste 50 beurten alleen maar op de spatiebalk gedrukt en nieuwe onderdelen aangeklikt.
Ik zeg ook niet per se dat ik graag een space race victory haal
Ik zeg alleen maar dat ik 'm altijd aan laat staan. Niks leukers dan vlak voor de lancering het ruimteschip van een AI vernietigen omdat jij je op je leger gefocust hebt en hij niet

Wat ik bedoel te zeggen: ik vind dat het spel er spannender op wordt als alle victory conditions ingeschakeld zijn, omdat dat mij dwingt om niet alleen mijn eigen overwinning na te jagen, maar ook die van de anderen te voorkomen
  maandag 21 november 2005 @ 13:19:26 #267
26777 MrTorture
pi_32450815
Ik sta nu dik voor op de rest en heb eigenlijk amper militairen Terwijl ik al een aantal tanks en infanteristen enzo heb, wordt het gros van mijn steden verdedigd door archers en dergelijke oude units Ik hoop dat er niet een ander machtig land ineens zin krijgt om toch een poging tot winnen te gaan doen maar dat zal meevallen met het aantal pacten dat ik heb gesloten
Vis een optie?
  maandag 21 november 2005 @ 13:22:35 #268
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32450902
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:19 schreef MrTorture het volgende:
Ik sta nu dik voor op de rest en heb eigenlijk amper militairen Terwijl ik al een aantal tanks en infanteristen enzo heb, wordt het gros van mijn steden verdedigd door archers en dergelijke oude units Ik hoop dat er niet een ander machtig land ineens zin krijgt om toch een poging tot winnen te gaan doen maar dat zal meevallen met het aantal pacten dat ik heb gesloten
Ik word op zulk soort momenten altijd weer gewezen op m'n tactische zwakheid. De AI komt altijd wanneer ik het niet verwacht op plekken waar ik het niet verwacht, zodat ze voor ik adequaat kan reageren al weer een stad kwijt ben.
  maandag 21 november 2005 @ 13:25:25 #269
26777 MrTorture
pi_32451002
Ow, steden genoeg Ik win sowieso wel, en ik ben bezig met een tactisch plan alleen het bouwen van die units gaat nog jaaaren duren
Vis een optie?
pi_32451627
quote:
Op maandag 21 november 2005 12:49 schreef pfaf het volgende:
Dat vind ik ook. Ik dacht alleen dat 2050 gewoon de laatste beurt was altijd, maar dus niet kwam ik achter.
Weet iemand wat Conquest-victory inhoudt?
Dus...
  maandag 21 november 2005 @ 14:09:19 #271
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32452136
The Conquest Victory: By eliminating all rival Civilizations, you have achieved this victory.

The Domination Victory: This is awarded when you have a 25% lead in population over their best competitor, and 65% of the global land mass.
pi_32473050
in mijn boekje staat volgens mij, maar het is uit m'n hoofd, 70% global land mass
Nu ook Zuid Afrika
  dinsdag 22 november 2005 @ 09:25:54 #273
15967 Frollo
pi_32473108
quote:
Op maandag 21 november 2005 14:09 schreef Lionheaad het volgende:
The Conquest Victory: By eliminating all rival Civilizations, you have achieved this victory.
Meestal heb ik te weinig geduld om zo'n wereldomvattende veldtocht tot het einde toe vol te houden. Dat vond ik zo ook tof van Alpha Centauri: als je maar genoeg steden van een AI-tegenstander veroverde, bood deze uiteindelijk aan om zich aan jou te onderwerpen. Voor het spel telde de desbetreffende tegenstander dan als 'verslagen'. Zo kon je een conquest victory halen zonder dat je per se achter die laatste paar size 1 eilandstadjes aan moest
  dinsdag 22 november 2005 @ 11:34:18 #274
26777 MrTorture
pi_32475611
Een regering kan capituleren, maar dat wil nog niet zeggen dat ieder klein dorpje zich ook meteen aan de nieuwe heersers onderwerpt. Ik denk dat dat de achterliggende gedachte is geweest. Eerst alle rebellen uitschakelen dus
Vis een optie?
  woensdag 23 november 2005 @ 09:21:53 #275
15967 Frollo
pi_32500305
De patch is er!!!

Ehm, de patch was er

Zo ongeveer moeten onze Amerikaanse vrinden vannacht gereageerd hebben, toen Firaxis een patch uitbracht en enkele uren later weer introk wegens toch nog bugs.
We wachten af...
  woensdag 23 november 2005 @ 09:42:01 #276
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32500646
Ben met een nieuwe begonnen.
Speel nu als duitser en zit op 1 eiland met de grieken.
De eerste aanval liep niet zoals gepland. 1 stad veroverd en 1 van mijn steden is met de grond gelijk gemaakt. We hebben nu weer vrede gesloten, zodat ik een iets groter leger kan opbouwen en ze dan in 1 keer kan verslaan
  woensdag 23 november 2005 @ 09:44:11 #277
15967 Frollo
pi_32500694
quote:
Op woensdag 23 november 2005 09:42 schreef Lionheaad het volgende:

Speel nu als duitser
Wie? Bismarck of Frederick?
  woensdag 23 november 2005 @ 09:47:04 #278
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32500760
Frederick
  woensdag 23 november 2005 @ 09:59:34 #279
15967 Frollo
pi_32501017
quote:
Op woensdag 23 november 2005 09:47 schreef Lionheaad het volgende:
Frederick
O ja, die is leuk, daar ben ik ook mee bezig momenteel. Vooral zijn philosophical trait komt goed van pas
pi_32501128
Mmmh ik speel iig altijd industrious, als ze ooit een industrious/philosophical leader maken dan hebben ze volgens mij wel problemen met de balans .
pi_32505063
Ik vind spiritual altijd wel fijn, geen relletjes als je van systeem verandert. Vooral bij Civ III was dat fijn.
pi_32505087
Weet dus niet hoe erg het nu is als je van systeem wijzigt als je niet spiritual bent. Is dat net zo'n beetje als in Civ III?
pi_32505125
Ik vind die periode van overgang erg kort eigenlijk, vind spiritual daarom lang niet de beste trait. Industrious, philosophical, creative en agressive vind ik wel het beste eigenlijk . Geef zelf de voorkeur aan Napoleon (Agressive/Industrious)
  woensdag 23 november 2005 @ 13:05:59 #284
15967 Frollo
pi_32505220
quote:
Op woensdag 23 november 2005 13:00 schreef Luutgaert het volgende:
Weet dus niet hoe erg het nu is als je van systeem wijzigt als je niet spiritual bent. Is dat net zo'n beetje als in Civ III?
Nee, veel korter. Eigenlijk maar 1 beurt als je je state religion of enkele civics verandert. Als je heel veel civics tegelijk verandert kan het geloof ik wel eens 2 of 3 beurten zijn, maar dat is alles.
Wat Retuobak dus ook al zegt: Spiritual is niet zo krachtig meer als eerst.
pi_32505264
Ah ok, kies ik geen spiritual meer de volgende keer.
  woensdag 23 november 2005 @ 13:10:31 #286
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_32505336
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:18 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet per se dat ik graag een space race victory haal
Ik zeg alleen maar dat ik 'm altijd aan laat staan. Niks leukers dan vlak voor de lancering het ruimteschip van een AI vernietigen omdat jij je op je leger gefocust hebt en hij niet

Wat ik bedoel te zeggen: ik vind dat het spel er spannender op wordt als alle victory conditions ingeschakeld zijn, omdat dat mij dwingt om niet alleen mijn eigen overwinning na te jagen, maar ook die van de anderen te voorkomen
Hoe vernietig je het ruimteschip van de AI?
Krekker is de bom!
  woensdag 23 november 2005 @ 13:17:14 #287
15967 Frollo
pi_32505510
quote:
Op woensdag 23 november 2005 13:10 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Hoe vernietig je het ruimteschip van de AI?
In Civ III door zijn hoofdstad in te nemen. In Civ IV ben ik pas in de Cavalry-fase, dus dat weet ik niet
  woensdag 23 november 2005 @ 13:43:02 #288
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32506198
Ik las net dat ik ook een culture bomb kan plaatsen en zo via jou stad een andere stad inlijven....
Ben trouwens ook nog founder van het Jodendom

Ga nu eerst een paar catapults, swordman en archers bouwen. Goed positioneren en dan
pi_32513060
Wat ik een leuk truukje vind...
Missionarissen kado doen aan anderen. Zij gebruiken dan deze om religies te stichten in steden, zodat je dat zelf niet meer hoeft te doen.

Erg handig wanneer je zelf een religie hebt gefounded.
pi_32513261
Je kunt toch ook gewoon meteen met die missionaris naar een stad gaan van iemand anders en dan de religie verspreiden? Of heb je voor het kado doen van een missionaris geen open border verdrag nodig? Dan is het inderdaad wel heel handig!!
quote:
Op woensdag 23 november 2005 17:46 schreef Refragmental het volgende:
Wat ik een leuk truukje vind...
Missionarissen kado doen aan anderen. Zij gebruiken dan deze om religies te stichten in steden, zodat je dat zelf niet meer hoeft te doen.

Erg handig wanneer je zelf een religie hebt gefounded.
  Moderator / Redactie FP woensdag 23 november 2005 @ 19:08:28 #291
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_32515336
Zet mij ook maar op de playerlist, als totale Civ n00b
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: &lt;a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" &gt;https://www.twitch.tv/drizzt_dourden&lt;/a&gt;[/b]
pi_32518840
quote:
Op woensdag 23 november 2005 17:54 schreef zea het volgende:
Je kunt toch ook gewoon meteen met die missionaris naar een stad gaan van iemand anders en dan de religie verspreiden? Of heb je voor het kado doen van een missionaris geen open border verdrag nodig? Dan is het inderdaad wel heel handig!!
[..]
Daar heb je wel inderdaad een Open border verdrag voor nodig. Het bijkomend voordeel is dat diegene aan wie je die missionaris kado doet je aardig gaat vinden. En hoe meer steden van dezelfde religie als die van jou hoe makkelijker dat volk geconverteerd kan worden naar een andere staatsreligie.
Kortom... alleen maar voordelen!
pi_32520412
hebben jullie het volgende probleem ook?:
ik kies custom game, stel 4 tegenstanders in (bijv: engeland,frankrijk,duitsland). Ik maak m'n stad e.d....kom ik ineens romeinen tegen ...ik denk van "ok....." en speel door...op den duur met iedereen contact natuurlijk blijkt dat er 6 tegenstanders zijn ipv 4
Ik heb bij het instellen natuurlijk de overige AI uitgezet...snap er werkelijk niks van
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_32522236
Heb ik ook een keer gehad. Was de eerste keer dat ik een custom game had geprobeerd. Daarna is het altijd goed gegaan (tot nu toe in ieder geval!).
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:43 schreef Onderbroek het volgende:
hebben jullie het volgende probleem ook?:
ik kies custom game, stel 4 tegenstanders in (bijv: engeland,frankrijk,duitsland). Ik maak m'n stad e.d....kom ik ineens romeinen tegen ...ik denk van "ok....." en speel door...op den duur met iedereen contact natuurlijk blijkt dat er 6 tegenstanders zijn ipv 4
Ik heb bij het instellen natuurlijk de overige AI uitgezet...snap er werkelijk niks van
pi_32522397
En m'n nieuwe videokaart is eindelijk binnen

Hij lijkt het goed te doen. Kan ik ook eindelijk écht beginnen
pi_32522454
mensen die CIV nog niet hebben en het willen uittesten: er is een demo

http://www.3ddownloads.co(...)4/Demos/civ4demo.zip
  donderdag 24 november 2005 @ 08:41:55 #297
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32529297
Nieuwe pot en ik zit met 2 andere Civs op een continent, terwijl Roosevelt en Peter weer eens een eingen continent hebben. Elke pot nog tegen Roosevelt of Washington gespeeld en elke keer de grootste tegenstander. Nu zaak zo snel mogelijk mijn eigen continent te krijgen om een blok tegen die andere 2 te krijgen.

Ik vind overigens dat de AI wel wat meer oorlogen onderling mogen uitvechten.
pi_32529495
quote:
A Note from Firaxis Concerning the Civilization IV Patch
November 16, 2005

Hello everyone!

I've heard from many of you via the Firaxis website Contact Us form (many thanks for all the dxdiag files and savegames) and wanted to say thanks for all the feedback and detailed bug reports that were sent up.

I just wanted to let everyone know that as of Monday afternoon, the patch was sent to 2K for final testing, so barring any problems in QA, we will be releasing it shortly.

Some of the highlights include multiple AI improvements and tweaks, worker behavior tweaks, MANY game play improvements (ex Animal Husbandry reveals horses), promotion tweaks, a softer pillage sound (requested by many, many people), fixed diplomatic exploits (gold for gold, peace treaty exploit), multiplayer tweaks (Hot seat, Lobby, etc.), memory, caching and performance improvements, etc. There were also a number of video card specific fixes.

To those of you having problems, thanks for your patience. Our guys were working around the clock with your detailed feedback to produce this patch. For those of you having no problems, it's only going to get better. =)

Dennis Shirk
Firaxis Games
Leuke gameplay dingetjes en performance fixes
Kan toch niet zo lang meer duren
  donderdag 24 november 2005 @ 09:02:17 #299
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32529905
quote:
Op donderdag 24 november 2005 08:41 schreef pfaf het volgende:
Nieuwe pot en ik zit met 2 andere Civs op een continent, terwijl Roosevelt en Peter weer eens een eingen continent hebben. Elke pot nog tegen Roosevelt of Washington gespeeld en elke keer de grootste tegenstander. Nu zaak zo snel mogelijk mijn eigen continent te krijgen om een blok tegen die andere 2 te krijgen.

Ik vind overigens dat de AI wel wat meer oorlogen onderling mogen uitvechten.
Op wat voor kaart speel je?
  donderdag 24 november 2005 @ 09:39:20 #301
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32529959
quote:
Op donderdag 24 november 2005 09:36 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Op wat voor kaart speel je?
Volgens mij Continents.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo