abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 november 2005 @ 10:22:57 #1
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_31953008
Het verbaasde me dat hier geen topic over was (of ik kon het gewoon niet vinden), maar de Eerste Divisie ploegen zijn (volgens mij na jaren onderhandelen) akkoord gegaan met een promotie/degradatieregeling tussen de Eerste Divisie en wat daaronder zit. Persoonlijk vind ik het erg tof, want eik vind ik dat wel gewoon horen, maar hoe denken andere fokkers erover? Hun favo ploeg kan bijvoorbeeld opeens ergens bij de amateurs belanden, en dat lijkt me ook financiëel nauwelijks vol te houden.
quote:
CED omarmt degradatieregeling

De clubs uit de Gouden Gids Divisie
hebben ingestemd met een voorstel voor
een promotie-degradatieregeling tussen
de eerste divisie en de amateurs.

Volgens de twintig clubs,verenigd in de
CED,kan de nieuwe competitieopzet vanaf
het seizoen 2007/2008 ingaan.Gedurende
de komende maanden zullen de KNVB,het
CED en het amateurvoetbal de plannen
uitwerken.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_31953134
Eindelijk, ik erger me al heeeeel erg lang aan clubs als bijv eindhoven die vaak de halve competitie lang onderaan bungelen zonder dat dat ook maar enige gevolgen heeft
" - Carter Williams is taking more hits than a Paris Hilton website! - "
pi_31953431
Ik neem aan dat de amateurverenigingen dan ook de promotieregeling moeten ondertekenen want die zitten daar lang niet allemaal op te wachten.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_31953477
Nou Almere, het was leuk dat jaartje prof.
Zie ondertitel
pi_31953504
Ik vind het idee erachter wel gaaf.
Verwacht alleen dat de uitvoerbaarheid een stuk lastiger gaat worden, gezien alle veiligheidseisen die aan het betaalde voetbal worden gesteld.
"..and in my brain it's going wrong.."
  vrijdag 4 november 2005 @ 10:47:09 #6
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_31953586
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:41 schreef Suijk het volgende:
Ik neem aan dat de amateurverenigingen dan ook de promotieregeling moeten ondertekenen want die zitten daar lang niet allemaal op te wachten.
Ik denk niet dat ze het niet erg vinden als er niet direct investeringen moeten komen om bv een stadion te bouwen.
wordt aan gewerkt....ben net terug
pi_31953617
Wat mij verbaast is dat de Eerste Divisie-clubs hiermee akkoord zijn gegaan! Sportief is het een verbetering, maar de toekomst van sommige profclubs komt hiermee serieus op het spel te staan. Denk aan clubs die amper geld hebben en onderin de Eerste Divisie bengelen, zoals Fortuna Sittard en Go Ahead Eagles... - Zouden die onverhoopt degraderen, dan zie je ze nooit meer terug in het betaald voetbal.

Opmerking van Lik.me.reet is niet al te slim. Omniworld speelt dit jaar profvoetbal, volgend seizoen en in het seizoen 2007/2008. Dat zijn dus sowieso al drie jaren.
pi_31953659
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:47 schreef Lionheaad het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze het niet erg vinden als er niet direct investeringen moeten komen om bv een stadion te bouwen.
Dat zijn wel heel veel 'niet'en. Dus je denkt dat ze het wel erg vinden als er wel investeringen moeten komen?
Klik dan als je durft
  vrijdag 4 november 2005 @ 10:52:44 #9
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_31953725
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:50 schreef Suijk het volgende:

[..]

Dat zijn wel heel veel 'niet'en. Dus je denkt dat ze het wel erg vinden als er wel investeringen moeten komen?
Ze zullen het niet erg vinden dat er investeringen moeten komen, maar het moet wel betaalbaar blijven
wordt aan gewerkt....ben net terug
  vrijdag 4 november 2005 @ 10:56:47 #10
67174 Dos37
Come on Twente
pi_31953820
Ik ben zeker een voorstander
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_31954315
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:41 schreef Suijk het volgende:
Ja, dat is het grootste struikelblok. Iedereen zou dan maar dat gaat niet lukken. Het publiek ziet liever mooie derby's dan wedstrijden ver weg bij BV Veendam ofzo.

Tevens denk niet dat dit in Nederland werkt. Het gat met de ondersten in de GGD en de top van de amateurs is te groot. (vooral het verschil in trainingsuren)
That's all folks!
pi_31966337
geweldig..
Gewoon een "second division" met alle amateurclubs die aan de eisen voldoen. Zullen er toch minstens 10 zijn.. En t.z.t komen er wel wat Nederlandse geldbaronnen langs die een pak geld in een of ander lokaal clubje steken zodat die ook mee kan doen in de 2e divisie.
pi_31966398
nou ja...zijn we eindelijk af van Eindhoven
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  vrijdag 4 november 2005 @ 18:26:52 #14
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_31967368
Gaat nooit lukken. Een BVO zal helemaal naar de kloten gaan als het degradeert en een amateurclub moet ineens een stadion gaan bouwen, daar zitten ook regels aan vast.

Idee is leuk, maar dit kan helaas hier helaas niet zo als bijv in Engeland. Vraag me ook af hoeveel amateurclubs hierop zitten te wachten.
pi_31967601
goed nieuws, zijn we eindelijk van die kansloze clubs af die elk jaar kansloos 16 of lager eindigen, denk dat het wel goedkomt met de amateurs die promoveren, tuurlijk zijn er investeringen nodig etc. maar een promotie trekt natuurlijk ook nieuwe sponsors en meer publiek.
AFC Ajax
  vrijdag 4 november 2005 @ 18:40:07 #16
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_31967691
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:36 schreef Tvduijn het volgende:
goed nieuws, zijn we eindelijk van die kansloze clubs af die elk jaar kansloos 16 of lager eindigen, denk dat het wel goedkomt met de amateurs die promoveren, tuurlijk zijn er investeringen nodig etc. maar een promotie trekt natuurlijk ook nieuwe sponsors en meer publiek.
Ow? En waarom hebben die clubs die onderaan in de eerste divisie bungelen het dan zo moeilijk? Die hebben ook geen grote sponsoren en enorm veel publiek.
Ik geef dan alleen clubs een kans die uit een stad komen waar nog geen BVO is en dat zijn er niet zoveel.
pi_31967830
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:40 schreef Noca het volgende:

[..]

Ow? En waarom hebben die clubs die onderaan in de eerste divisie bungelen het dan zo moeilijk? Die hebben ook geen grote sponsoren en enorm veel publiek.
Juist daarom kunnen amateurclubs best overleven in de eerste divisie.

Ik heb het hier pas nog met m'n broer over gehad. Ik vind het een top idee. Kijk naar de Amstel Cup. Daar zie je vaak genoeg een amateurclub winnen van een club uit de eerste divisie.
pi_31969763
Ik denk dat er weinig amateurclubs op zitten te wachten. Zeker niet de besten.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 4 november 2005 @ 20:00:52 #19
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_31970375
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:44 schreef Nashje het volgende:

[..]

Juist daarom kunnen amateurclubs best overleven in de eerste divisie.
Lijkt me niet echt een gezond vooruitzicht om op die manier te moeten overleven
Dan kunnen de meeste goede amateurclubs het best amateur blijven hoor.

Ben wel benieuwd wat de amateurclubs er eigenlijk van vinden, net als MM denk ik dat ze er niet al te veel voor voelen.
  zaterdag 5 november 2005 @ 03:59:17 #20
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_31982820
Mixed feelings.

Mijn gevoel zegt

Mijn verstand zegt

Argumenten hiervoor zijn al gegeven door mensen boven mij.
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_31982983
wrom hebbn de ggd-clups dr mee ingestemd. wat voor nut heb t voor hun
pi_31986177
Misschien gokken ze erop dat de amateurs het toch niet willen en dan hebben zij in ieder geval hun goede wil getoond.
www.thuisuiteten.nl
pi_31987131
Ja precies, dat is het denk ik wel.
That's all folks!
  zaterdag 5 november 2005 @ 12:36:47 #24
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_31987458
Zou heel goed kunnen methodmich. Ze zouden in zekere zin toch ook dom zijn om zichzelf het risico te laten lopen uit de eerste divisie gewipt te worden.
pi_31988380
Waarom zouden amateurclubs er niet veel voor voelen eigenlijk?
  zaterdag 5 november 2005 @ 13:18:13 #26
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_31988489
Financieel zal het wel niet haalbaar zijn voor veel amateurclubs.
A.M.A.B
  zaterdag 5 november 2005 @ 17:00:16 #27
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_31994230
Ik had hier laatst ook nog een topic over geopend, en blijf hopen dat het er ooit nog van komt.
pi_31995431
Ik vind het prima, je wast aan amateurzijde zo veel zwart geld wit. Verder zullen de lijken nu eens echt uit de kast vallen, want je zult als club echt naar de bodem kunnen gaan. Kortom iedereen wordt er beter (of scherper) van. Dat dat amateurisme nu maar eens uit de sport wordt gebannen. Dat geldt ook het veiligheidsbeleid waar nu iedereen maar zo omheen draait
pi_31995458
Lijkt mij wel een goed plan
pi_31995492
Emmen doet nu mee om promotie naar de Eredivisie. Als die regeling vorig jaar al van kracht was geweest hadden ze dus momenteel meegedaan om promotie naar de Eerste Divisie...

Lijkt me wel interessant overigens. Wordt er nog ergens voor gespeeld onderin, maar toch een eng idee dat je club in een paar jaar volledig de afgrond in kan duiken.
  zaterdag 5 november 2005 @ 17:40:04 #31
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_31995538
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:38 schreef Cruoninga het volgende:
Emmen doet nu mee om promotie naar de Eredivisie. Als die regeling vorig jaar al van kracht was geweest hadden ze dus momenteel meegedaan om promotie naar de Eerste Divisie...
Dat heet sport!
pi_31995591
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 12:36 schreef Noca het volgende:
Zou heel goed kunnen methodmich. Ze zouden in zekere zin toch ook dom zijn om zichzelf het risico te laten lopen uit de eerste divisie gewipt te worden.
En dan wippen ze een jaar later weer terug. Je doet net alsof (goed) voetbal van veel geld afhangt, dat er overigens best is bij de amateurtop. Nou ga maar eens bij andere sporten kijken, er kan ook veel met gering budget. Het ligt meer aan ambitie bezitten (ipv gokken)
pi_31995625
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:40 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat heet sport!
Zo erg had ik dat ook niet gevonden hoor. Emmen hoort qua uitstraling meer om promotie naar de Eerste dan naar de Eredivisie te spelen Maar wat met Emmen kan...
  zaterdag 5 november 2005 @ 17:57:44 #34
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_31996122
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:42 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

Zo erg had ik dat ook niet gevonden hoor. Emmen hoort qua uitstraling meer om promotie naar de Eerste dan naar de Eredivisie te spelen Maar wat met Emmen kan...
Emmen is okay.
pi_31999543
Probleem is alleen dat de hoofdklassers die niet willen er dan niet voor gaan en dus de hoofdklasse minder interessant wordt.

Neem nu de Vogels. Vandaag 8812 toeschouwers bij hun derby bij Spakenburg. Als de Vogels tegen Telstar spelen, komen die niet.
www.thuisuiteten.nl
  zondag 6 november 2005 @ 01:31:09 #36
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_32011451
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:41 schreef okee6 het volgende:

[..]

En dan wippen ze een jaar later weer terug. Je doet net alsof (goed) voetbal van veel geld afhangt, dat er overigens best is bij de amateurtop. Nou ga maar eens bij andere sporten kijken, er kan ook veel met gering budget. Het ligt meer aan ambitie bezitten (ipv gokken)
Waar zeg ik dat dan?

Ik zeg alleen dat het moeilijk voor een club onderaan de eerste divisie is om financieel gezond te blijven. Dat is iets heel anders.
pi_32011625
als amateurclubs betaald voetbal willen spelen, kunnen ze gewoon de omniworld weg volgen. Probleem opgelost. Voor een club als Fortuna S. zou degradatie helemaal een catastrofe betekenen, dan kunnen ze de club meteen wel opdoeken ipv een tijdje te 'revalideren' in de kelder van de eerste divisie.
Winnaar Peter Niemeyer-award 2006
Op woensdag 7 maart 2007 01:24 schreef TerroRobbie het volgende:
Ga je ook nog eens nuttigs melden? :{
pi_32011784
Omniworld heeft ook een fink kapitaal aan startgeld moeten investeren, de overige aanpassingen hebben ook veel geld gekost. Het lijkt me daarom ook lastig om alle accomodaties en dergelijke in orde te krijgen. Verder zal Omniworld de som geld weer terug moeten krijgen als het zover komt.

Er kleven teveel bezwaren aan de uitvoering van dit plan.
That's all folks!
pi_32011896
klopt
Winnaar Peter Niemeyer-award 2006
Op woensdag 7 maart 2007 01:24 schreef TerroRobbie het volgende:
Ga je ook nog eens nuttigs melden? :{
  zondag 6 november 2005 @ 01:56:28 #40
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_32012318
Ik ben er zelf erg blij mee. Kwestie van tijd voordat we , SVV Scheveningen, , weer in de eredivisie krijgen. .

Vroeger Holland Sport.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 6 november 2005 @ 01:59:01 #41
37950 JAM
pi_32012393
Dat zou een prachtige wedstrijd zijn, ADO Den Haag - SVV Scheveningen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_32012781
quote:
Op zondag 6 november 2005 01:31 schreef Noca het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat dan?
Ik verwacht dat de "oude" verenigingen met de betere uitgangspositie ambitieuzer zullen (kunnen) zijn. Lees terug.
quote:
Ik zeg alleen dat het moeilijk voor een club onderaan de eerste divisie is om financieel gezond te blijven. Dat is iets heel anders.
Waarom is dat lastig? Juist, NU lijkt dat lastig. Vooruit kijken, niet naar vandaag. Je kan je mogelijk niet voorstellen dat iemand daar wat van kan maken. Ik denk zelf dat het op diverse manieren goed zou kunnen zijn voor de bedrijfstak. En opstarten kost geld, ja dat is zeker waar. Ik reken er echter op dat die investering zich zal uitbetalen. Bijvoorbeeld ook door weer meer talent uit de GG te kunnen halen, in plaats van er neer te zetten om te kijken of het wat wordt. Beter spel en doorstroming maken het al interessanter daaronder.

Ik ben wel benieuwd hoe of de situatie gaat zijn als de eredivisie eenmaal wordt ingekrompen, want dat is daarna natuurlijk de volgende stap. De speelkalender is overvol immers. Zou men dan weer een uberklasse amateurs (zo+za) onder de GG verzinnen?
  zondag 6 november 2005 @ 02:25:08 #43
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_32013166
Ik ben ook wel voor het plan hoor. Denk alleen dat er teveel haken en ogen aanzitten.
De meeste amateurclubs moeten flink investeren voordat ze aan de eisen voldoen van de KNVB net als Vaduz ook al zegt.

Het principe juich ik toe, ik denk alleen niet dat het haalbaar is.
pi_32013224
quote:
Op zondag 6 november 2005 02:25 schreef Noca het volgende:
Ik ben ook wel voor het plan hoor. Denk alleen dat er teveel haken en ogen aanzitten.
De meeste amateurclubs moeten flink investeren voordat ze aan de eisen voldoen van de KNVB net als Vaduz ook al zegt.

Het principe juich ik toe, ik denk alleen niet dat het haalbaar is.
Gewoon even een nieuw masterplan uit de kast trekken
pi_32013879
Dan word ik prof
[i]Doordeweeks werken, in het weekend aan de coke[/i]
The Ultimate Predictor 2011/2012 Champ!
pi_32018318
quote:
Op zondag 6 november 2005 01:35 schreef Gollemrulez het volgende:
als amateurclubs betaald voetbal willen spelen, kunnen ze gewoon de omniworld weg volgen. Probleem opgelost.
Dat kan dus niet, aangezien de 20 teams die er nu zijn echt wel het maximum is om het competitieschema nog af te kunnen werken
pi_32027324
Ik zou wel eens willen zien hoeveel clubs ook daadwerkelijk willen. Namen liefst, geen aantal.
www.thuisuiteten.nl
  zondag 6 november 2005 @ 17:22:50 #48
37950 JAM
pi_32029520
Hebben de amateurclubs hier ook een stem in gehad, trouwens?
  zondag 6 november 2005 @ 18:07:08 #49
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_32030853
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 11:52 schreef methodmich het volgende:
Misschien gokken ze erop dat de amateurs het toch niet willen en dan hebben zij in ieder geval hun goede wil getoond.
Dat lijkt mij wel heel erg stug aangezien sommige clubs hun voortbestaan er mee op het spel zetten.
Ze kunnen niet het risico lopen dat er dadelijk amateurclubs zijn die het wel willen want die zijn er ongetwijfeld.

Kortom,wishfull thinking.
NAAR HET ANDERE FORUM!
  zondag 6 november 2005 @ 19:51:42 #50
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32033969
quote:
Op zondag 6 november 2005 16:14 schreef methodmich het volgende:
Ik zou wel eens willen zien hoeveel clubs ook daadwerkelijk willen. Namen liefst, geen aantal.
Ik las in de krant dat er vier clubs tegen waren geweest. Ik denk niet dat dat de clubs zijn die elk jaar om het kampioenschap meespelen, maar wel de clubs die elk jaar onderin hangen. Eindhoven bijvoorbeeld.
  zondag 6 november 2005 @ 19:55:59 #51
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32034098
quote:
Op zondag 6 november 2005 18:07 schreef DutchGooner het volgende:

Ze kunnen niet het risico lopen dat er dadelijk amateurclubs zijn die het wel willen want die zijn er ongetwijfeld.
Die Topklasse is een paar jaar geleden ook afgeschoten omdat de amateurclubs het niet zagen zitten. Hoewel toen de eerste divisie ook tegen was.

Misschien dat de amateurs wel te porren zijn voor 1 landelijke zaterdag-hoofdklasse en 1 landelijke zondag-hoofdklasse.
pi_32034361
zitten leuke kanten aan, maar weet niet of al die amateurclubs er klaar voor zullen zijn
pi_32040476
Wanneer de plannen door mogen gaan, wordt het promoveren van een amateurclub zo goed als zeker haar dood.

Er moet immers gigantisch geïnvesteerd worden in de spelersselectie, om behoud mogelijk te maken. Maar wat nog veel belangrijker (en duurder) is: er zal een 'stadion' moeten komen, wat voldoet aan de veiligheidseisen. Dit zal bij elke amateurclub (er is er geen enkele die het nu op orde heeft volgens prof-eisen) een flinke verbouwing tot gevolg hebben, en handen vol geld gaan kosten.

Bij 80% van de amateurclubs is het waarschijnlijk allemaal tevergeefs. Zij zullen na 1 of 2 jaar weer degraderen, krijgen misschien een leegloop van spelers, sponsors haken af, en ze zitten met een duur 'stadion' waar geen hond gebruik van maakt .

Kortom: alhoewel het niet meer dan logisch is dat profclubs moeten kunnen degraderen (zie buitenland), zie ik het niet zo erg zitten eigenlijk...
  maandag 7 november 2005 @ 10:07:27 #54
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32049410
Maar waarom moeten de accomodaties van de hoofdklasse naar de eerstedivisie zo veranderd worden? Vele amateurclubs hebben nu ook duizenden supporters.... Waarom een compleet stadion er om heen bouwen als je net als Top en Eindhoven maar 1500 toeschouwers hebt? 't Is wel een beetje kort door de bocht, maar in principe is het wel zo...
pi_32064658
Van de beste amateurclubs van de laatste jaren is alleen IJsselmeervogels in staat om in de eerste divisie mee te draaien qua veld, achterban en budget. Spakenburg heeft slechts het veld, DOVO slechts de centen (al waren ze zo goed als failliet), ASWH slechts de spelers, Quick Boys zou het misschien nog kunnen, de rest is uitgesloten.

Van zondag denk ik dat alleen Schijndel en wellicht Türkiyemspor het zouden kunnen rooien.
www.thuisuiteten.nl
  maandag 7 november 2005 @ 20:57:33 #56
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_32068408
Volgens NOS text steunt het amateurvoetbal de wijzigingen.

Over een paar jaar dus toch een degradatieregeling.
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_32068450
quote:
06-11-05: Go Ahead Eagles tegen degradatieplannen
GA Eagles was afgelopen donderdag een van de vier clubs naast agovv, FC Dordrecht en Omniworld die tegen de degradatieregeling uit de Eerste Divisie stemde. De clubleiding ziet teveel nadelen. Grootste nadeel: bij een eventuele degradatie is de club meteen failliet.

De KNVB onderzoekt momenteel de mogelijkheid de huidige scheiding tussen het betaalde voetbal en de hoogste amateurcompetitie te laten verdwijnen. Een speciale werkgroep verwacht in het voorjaar van 2006 een advies aan de prof- en amateursector te kunnen uitbrengen. Mocht deze uitkomst positief zijn dan kunnen clubs vanaf het seizoen 2007/08 mogelijk uit de Eerste Divisie degraderen, waarna de beste amateurclubs instromen.

maandag 7 november 2005 @ 21:04:32 #58
67174 Dos37
Come on Twente
pi_32068627
quote:
Op maandag 7 november 2005 20:57 schreef DutchGooner het volgende:
Volgens NOS text steunt het amateurvoetbal de wijzigingen.

Over een paar jaar dus toch een degradatieregeling.
Ja ik heb het ook gelezen toch wel redelijk verrasend vind ik.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 7 november 2005 @ 21:38:33 #59
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 7 november 2005 @ 22:52:54 #60
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_32072192
hopelijk beperken ze de kans op degradatie, door bijvoorbeeld een soort nacompetitie
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_32072639
Komt er dan ook een soort top-klasse? Ik denk niet dat bijvoorbeeld mijn amateurclub OJC staat te springen om het profvoetbal in te moeten...

Stel ze worden dit jaar kampioen, en eindigen volgend jaar of over 2 jaar per ongeluk een keer in de top 3 van de hoofdklasse... dan kunnen ze met een beetje geluk (soort playoffs ofzo?) gewoon promoveren, dat werkt toch niet man .
pi_32072824
quote:
Op maandag 7 november 2005 23:05 schreef Yeahinho het volgende:
Komt er dan ook een soort top-klasse? Ik denk niet dat bijvoorbeeld mijn amateurclub OJC staat te springen om het profvoetbal in te moeten...

Stel ze worden dit jaar kampioen, en eindigen volgend jaar of over 2 jaar per ongeluk een keer in de top 3 van de hoofdklasse... dan kunnen ze met een beetje geluk (soort playoffs ofzo?) gewoon promoveren, dat werkt toch niet man .
Haha dat heb ik dus ook bij die van mij, Straks speel ik over 5 jaar in de beker tegen Babel en co.
[i]Doordeweeks werken, in het weekend aan de coke[/i]
The Ultimate Predictor 2011/2012 Champ!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 8 november 2005 @ 00:15:23 #63
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_32075323
Groesbeek straks met 3 clubs in de eerste divisie
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 8 november 2005 @ 00:32:08 #64
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_32075885
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 00:15 schreef rubbereend het volgende:
Groesbeek straks met 3 clubs in de eerste divisie
Zou wel vet zijn

Mooi plan maar heel moeilijk haalbaar.
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_32080000
Het promoveren levert voor die amateurclubs natuurlijk ook wel iets op qua tv gelden en sponsoring. Toch verrassend dat ze er mee akkoord zijn gegaan.
Klik dan als je durft
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:17:41 #66
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32081205
Ik denk dat toch één van de voorwaarden moet zijn een semi-profliga op zondag én zaterdag...
pi_32088342
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:17 schreef pfaf het volgende:
Ik denk dat toch één van de voorwaarden moet zijn een semi-profliga op zondag én zaterdag...
Precies. Je kunt niet verlangen van 'kleine' amateurclubs die het toevallig een paar jaar op rij erg goed doen (en promoveren), dat ze naar de 1e divisie gaan.
pi_32090944
Wat is het probleem? Het is in de gehele wereld (behalve Nederland weer) de normaalste zaak van de wereld dat je op basis van sportieve prestaties de gehele ladder op- en af kan klimmen. In elk land is de kampioen ook daadwerkelijk de kampioen van het land. Behalve hier, waar je kampioen kan worden van een min of meer vaststaande elite van 38.

Alleen in Nederland hebben we weer achterlijke regelingen dat clubs die prof willen spelen entreegeld moeten betalen aan de andere clubs. Dit gaat om een bedrag van zo'n 2 miljoen euro die verdeelt wordt over de andere clubs als 'compensatie'. Wat heeft dit nog met sport te maken???

Juist door dit entreebedrag werd de toetreding van Omniworld en AGOVV steeds maar uitgesteld! Die clubs zijn nu dan ook tegen, want ze voelen zich bestolen (logisch). De kosten van aanpassing aan het stadioncomplex zijn het probleem dus niet, het is altijd het entreegeld geweest! Er komt een financieel vangnet voor clubs die degraderen en clubs die promoveren. Een promoverende amateurclub kan van dit geld de benodigde aanpassingen betalen. Dit is grotendeels een eenmalige investering. Degradeert de club het jaar op, komt het in een financieel vangnet. Het kan daardoor weer meedoen om de promotiestrijd en wanneer deze succesvol is, zijn de aanpassingen aan het stadion er al en kan de club een vaste plaats in de eerste divisie bewerkstelligen.

Gewoon een topklasse boven de zaterdag/zondag hoofdklasse en onder de eerste divisie en we hebben eindelijk een competitie waar we trots op kunnen zijn.
  dinsdag 8 november 2005 @ 16:35:40 #69
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32091302
Een probleem in Nederland blijft toch de clubs die weigeren op zondag te voetballen...
pi_32091723
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:35 schreef pfaf het volgende:
Een probleem in Nederland blijft toch de clubs die weigeren op zondag te voetballen...
Daar heb je een punt waar ik nog niet eens aan gedacht had! Nu voetballen alle zaterdaghoofdklassers op zaterdagmiddag en de zondagmannen op zondag (duh ), maar hoe gaat dat worden als je naar de 1e divisie gaan?! Dan wordt het maandag-, donderdag-, vrijdag, zaterdagavond en/of zondagmiddag.... zullen ze blij mee zijn!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 8 november 2005 @ 16:54:19 #71
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_32091840
vooralsnog hoeft dat geen probleem te zijn aangezien de 1e divisie vrijwel nooit op zondag speelt
DeLuna vindt me dik ;(
pi_32092440
Nee gelukkig niet zeg.

Ik heb dan ook veeeeel liever dat mijn eigen zondagamateurclub op maandag- of vrijdagavond speelt .
pi_32092655
Vergeet niet dat veel amateurclubs al een redelijk stadion hebben.
(Quick 20, HSC, Be Quick.)
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
  dinsdag 8 november 2005 @ 18:30:05 #74
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_32094397
Hmm had ik niet verwacht.

Laten ze dan maar voorzichtig beginnen met een of andere nacompetitie ofzo.
pi_32096062
Veel zaterdagclubs willen inderdaad principieel niet op zondag spelen. Is een bijkomend probleem.
www.thuisuiteten.nl
pi_32096842
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:26 schreef Sjakie01 het volgende:
Vergeet niet dat veel amateurclubs al een redelijk stadion hebben.
(Quick 20, HSC, Be Quick.)
Wat de Rijnsburgse Boys hebben is ook niet mis...

pi_32097857
Het nieuwe complex van OJC nog niet gezien?
  woensdag 9 november 2005 @ 14:18:59 #78
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32117098
Even voor de duidelijkheid: een soort amateurclub bestuur is akkoord gegaan, niet de clubs zelf!
Alle Twentse hoofdklassers (HSC, Quick, Stevo, Excelsior, SVZW, "HHC") waren in een artikel erover in de Twentsche Courant Tubantia vandaag falikant tegen, logisch extrapoleren levert ons dus dat het er dus toch niet van zal komen.
pi_32525052
Het blijkt de UEFA te zijn die de druk heeft opgevoerd voor een promotie/degradatie regeling. Hier de plannen:
quote:
De invoering van een topklasse lijkt erg dichtbij. Alleen wat randvoorwaarden, zoals de promotie/degradatieregeling - zowel naar boven als naar onderen - moeten nog worden ingevuld.

Door de KNVB werd maandag in Zeist openheid van zaken gegeven. Daar gaf Pieter Nieuwenhuis van het projectbureau Hypercube - het bureau dat ook de bedenker is van het play-offsysteem dat dit seizoen in de ere-divisie gespeeld zal worden - een presentatie over hoe een en ander er binnenkort uit zal (kunnen) gaan zien.

In plaats dat de KNVB een dergelijke competitieopzet oplegt heeft volgens Nieuwenhuis iedereen, van betaald voetbalorganisaties tot de amateurclubs, vooraf zijn mening kunnen geven.

Daarbij is het frappant dat Nieuwenhuis beweert dat het grootste deel van de amateurs zich schaart achter de plannen voor een topklasse mits er geen verplichte promotie naar het betaalde voetbal plaats vindt, terwijl uit reacties in de media blijkt dat het overgrote deel van met name de zaterdagclubs tegen een topklasse is. Vorig seizoen nog werd het voorlaatste plan voor doorstroming naar het betaalde voetbal door de amateurclubs in de kiem gesmoord. Dit keer echter is directeur sectie betaald voetbal Henk Kesler zelf de grote initiator, al dan niet onder druk van de UEFA. Nieuwenhuis dankt volgens eigen zeggen de opvallende opiniewijziging bij de amateurs aan de vele gesprekken dat zijn bureau met de bestuurders van de clubs heeft gevoerd.

Deze gesprekken hebben tot een aantal uitgangspunten geleid, zoals het behoud van het lokale/regionale karakter van het amateurvoetbal, geen promotieplicht naar de Gouden Gids Divisie maar een promotierecht, de zaterdag als speeldag met een aanvangstijdstip van half vier of vier uur en geen lange reistijden.

Om hieraan te kunnen voldoen zullen er tenminste twee, maar wellicht ook drie topklassen met elk zestien clubs gevormd moeten worden, regionaal ingedeeld met zowel zaterdag- als zondagclubs. De kampioen mag promoveren en als die niet wil mag de eerstvolgende in de eindrangschikking, of de nummer drie, of vier. "En daar wordt de streep getrokken, nummer vijf komt niet meer voor promotie in aanmerking. Dat is geen probleem," zegt Nieuwenhuis optimistisch, "want van die vier clubs is er zeker een die wil promoveren."

Vanuit de Gouden Gids Divisie geldt wel een degradatieplicht. Het mag duidelijk zijn dat als er drie topklassen zijn er ook drie ploegen uit de Gouden Gids Divisie moeten degraderen. De eerste-divisieclubs willen dan ook maar één topklasse, om de degradatiekans zo klein mogelijk te houden.

Hoe de degradatie vanuit de (gemengde) topklasse naar de (gescheiden) hoofdklassen zal gaan verlopen is nog totaal niet duidelijk. Zo zouden bijvoorbeeld alle degradatieplaatsen in de topklasse door zondagclubs kunnen worden bezet waardoor er in de zondaghoofdklasse een overschot aan clubs zou kunnen ontstaan en in de zaterdaghoofdklasse een tekort. Volgens Nieuwenhuis zouden zondagclubs er dan voor kunnen kiezen om naar de zaterdag over te stappen. "Andersom is een groter probleem," realiseert Nieuwenhuis zich ook.

Nog dit seizoen wil de KNVB tot besluitvorming komen in de Algemene Vergadering. Hierbij zullen de afgevaardigden stemmen zoals de achterban hen heeft opgedragen. Alle clubs - van hoofdklasse tot de 7e klasse - hebben hierin uiteindelijk een even grote stem.

Volgens Nieuwenhuis is het 50 tot 70% zeker dat er 'iets' gaat veranderen in de huidige competitieopzet. Dat iets is het invoeren van de topklasse, al dan niet met promotie naar de Gouden Gids Divisie. Als aan het einde van dit seizoen de kogel door de kerk is, volgt in de seizoenen 2006-2007 en/of 2007-2008 een kwalificatie voor de topklasse, waarna in het seizoen 2008-2009 de eerste topklassecompetitie gespeeld zal gaan worden.

Inmiddels zijn de plannen ook al voorgelegd aan de bestuurders van de hoofdklasseclubs.
pi_32566749
Ik blijf het apart vinden dat de amateurs voorstemmen, terwijl je alleen maar teams hoort die er niks in zien.
www.thuisuiteten.nl
pi_32568637
Zijn er uberhaupt wel hoofdklassers aan te wijzen die promotie wel zien zitten?
pi_32569136
Rijnsburgse Boys en Bennekom geloof ik, die wilden prof worden.
www.thuisuiteten.nl
pi_32571762
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 14:31 schreef methodmich het volgende:
Ik blijf het apart vinden dat de amateurs voorstemmen, terwijl je alleen maar teams hoort die er niks in zien.
Dat is vrij gemakkelijk. De KNVB betrekt daarvoor gewoon de clubs die er nooit mee te maken zullen krijgen. Een club uit de 7e Klasse heeft een even grote stemrecht als een club uit de Hoofdklasse.
  vrijdag 25 november 2005 @ 17:17:36 #84
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_32571824
het beste zou zijn om gewoon 1 landelijke profcompetitie in te stellen, want het niveau van de eerste divisie is lachwekkend
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_32668657
als de Eredivisie nu wordt verkleind naar 16 (zoals die knakker van PSV voorstelde)
dan hoeven er nog maar 10 amateurclubs worden gevonden die de 3e divisie gaan vullen.
16, 16, 16.. bedoel ik.
Moet lukken.
pi_50267657
quote:
Twee of drie topklassen in amateurvoetbal
ZEIST - De KNVB wil vanaf het seizoen 2009/2010 twee of drie topklassen invoeren in het amateurvoetbal. Dit moet de doorstroming van de beste amateurs naar de profs verbeteren.

De voetbalbond heeft de afgelopen tijd onderzoek gedaan naar een aansluiting tussen de amateurcompetitie en de eerste divisie. Daarbij zijn de sportieve, maatschappelijke en economische gevolgen bestudeerd. De komende maanden gaat de bond het voorstel nader uitwerken.

Het bestuur amateurvoetbal van de KNVB neemt tijdens de voorjaarsvergadering in 2008 een besluit over de nieuwe competitieopzet.
De ontwikkelingen gaan door. Het zal toch een keer doorgezet moeten worden, waarschijnlijk met een kleinere eredivisie en eerste divisie. Het zal het voetbal alleen maar sterker maken denk ik en het lijkt me beter dan samen gaan met Belgie bijv.
pi_50267900
Waarom heeft de knvb nu eigenlijk een onderzoek onder hoofdklassers gehouden dan? Niemand wil bijna .
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_50268621
Hoe zit het nu eigenlijk met de "onkostenvergoedingen" van spelers in de hoofdklasse van het amateurvoetbal. Moeten die er allemaal een (full-time) baan naast houden?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_50269693
tvp
pi_50269880
Het moet er maar eens komen .

Helmond Sport
FC Eindhoven
AGOVV
pi_50269892
Zeeuwse profclub .
In Southern Sun
pi_50270022
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 15:03 schreef Da_Sandman het volgende:
Zeeuwse profclub .
Welke zou dat dan moeten worden?
  zaterdag 9 juni 2007 @ 15:11:27 #93
37950 JAM
pi_50270084
Twee jaar verder en er is nog geen reet gebeurd. 't Zal mijn tijd wel duren.
pi_50270094
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 15:08 schreef hello_moto1992 het volgende:

[..]

Welke zou dat dan moeten worden?
Geen idee. Mocht er een topklasse komen is het een stuk makkelijker er te komen, niet zoals begin jaren '90...
In Southern Sun
  zaterdag 9 juni 2007 @ 15:12:28 #95
37950 JAM
pi_50270112
Verder verheug ik me alvast op de bekerfinale tussen FC Den Haag en SVV Scheveningen in 2043.
pi_50270168
Het lijkt me echt een behoorlijk onmogelijke manier van werken. Er zijn nu al teveel profclubs in Nederland en je hebt te maken met afzetgebieden. Ik verwacht dat er wat clubs gaan sneuvelen (RBC bijvoorbeeld) en dat een constructie met promotie/degradatie bij de Eerstedivisie niet gaat werken.

.

Je hebt namelijk te maken met potentieel, ook wat betreft toeschouwers. Er zijn weinig mensen die echt van club naar club hoppen, mensen hebben een voorkeur. Het lijkt mij tamelijk kansloos als De Baronie uit Breda doorstroomt richting Eerste Divisie, de meeste bedrijven uit West Brabant zitten al bij NAC, net als de meeste aanhang. En dat geldt uiteraard voor de meeste prof/amateurclubs.
pi_50270209
In het AD vandaag, een heel stuk erover. 45 top amateurclubs die tegen zijn, 23 die voor zijn en nog een paar die het niet uitmaakt geloof ik.
Klik dan als je durft
pi_50273008
Genoeg animo voor één op twee topklassen dus.
pi_50273200
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 15:15 schreef Suijk het volgende:
In het AD vandaag, een heel stuk erover. 45 top amateurclubs die tegen zijn, 23 die voor zijn en nog een paar die het niet uitmaakt geloof ik.
Waarvan de belangrijkste clubs zo'n beetje allemaal tegen zijn:

FC Lisse, Ter Leede, Capelle, Noordwijk, Excelsior Maassluis, ASWH, DOTO, Katwijk, VVOG, GVVV, IJsselmeervogels, Nunspeet, Sparta Nijkerk, SC Genemuiden, ACV, Excelsior '31, ONS Sneek, WHC, AFC, JVC Cuijk, Gemert.

Spakenburg, Quick Boys, Kozakken Boys, Rijnsburgse Boys, Argon en Achilles '29 zijn neutraal / geven geen mening.

Dan krijg je als enige relevante verenigingen die voor zijn Hoek, HHC Hardenberg, Elinkwijk, Be Quick '28, ADO '20, Türkiyemspor, Baronie, De Treffers en HSC' 21. Want de stemmen van degradanten (Harkemase Boys, Excelsior '20, Triborgh) en clubs die nu al in zwaar financieel weer verkeren (Bennekom) zijn moeilijk serieus te nemen.

Van de ploegen die voor zijn kan je vooral stellen dat ze uit de zwakkere competitie zaterdag C of het qua toeschouwersaantal zwaar achterblijvende zondagvoetbal komen. Daarbij, wat moet een Türkiyemspor daar nou doen? Laat die eerst de interne rotzooi is oplossen.

Conclusie is dat je een behoorlijk afgeroomde competitie krijgt als alle teams die tegen zijn echt niet meedoen of niet willen promoveren.
www.thuisuiteten.nl
pi_50273252
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 15:03 schreef Da_Sandman het volgende:
Zeeuwse profclub .
Idd, want VCV Zeeland/ Vlissingen was een geweldige aanvulling toen!
pi_50274814
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 17:05 schreef sjimz het volgende:

[..]

Idd, want VCV Zeeland/ Vlissingen was een geweldige aanvulling toen!
Tja... Grove fouten zijn er toen gemaakt, dat weet ik wel .
In Southern Sun
  zaterdag 9 juni 2007 @ 18:07:39 #102
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_50275020
Jammer dat telkens weer de scheidslijn betaald/amateur zo scherp wordt getrokken. Veel hoofdklassers zijn al semi-profclubs. Volgens mij vloeit het prima in elkaar over als je eerste divisie en hoofdklasse aan elkaar linkt. Alsof een club als FC Eindhoven of Omniworld zoveel professioneler is als IJsselmeervogels.
pi_50293094
Weinig hoofdklassers die daar op zitten te wachten. En terecht. Qua terrein is dat al niet makkelijk voor veel clubs, plus dat de eerste divisie totaal onaantrekkelijk is. Je bent al je derby's kwijt en je zult toch echt aanpassingen moeten maken. Meer trainen enzovoort. Willen die spelers dat dan nog wel?
www.thuisuiteten.nl
pi_50293969
In die terreinen zie ik de grootste obstakels. Welke burgemeester met een topamateurclub zou er toestemming geven dat Den Haag komend seizoen langs komt?

Verder ben ik heel erg benieuwd wat er van al die topamateurclubs overblijft als ze opeens verplicht op vrijdagavond moeten gaan voetballen.......
pi_50294103
Sowieso is er geen enkele club die een tribune heeft aan alle zijden van het veld. Daarnaast is bij elke amateurclub het veld vanaf de kant simpel te bereiken. Daar zullen allerlei aanpassingen voor veiligheid moeten komen. Nu kan iedereen het veld op en de scheidsrechter pakken, bij wijze van spreken.

Dan denk ik ook aan de bereikbaarheid. Veel clubs zitten in kleinere dorpen, wordt toch lastig. Dan moet je de mensen met vrij vervoer laten komen, maar waar gaan ze parkeren? Combi's is ook niet praktisch als je geen station hebt.

Ik denk daarom dat er weinig clubs zijn die ook daadwerkelijk zouden willen promoveren. Juist daarom moet je het niet doen. Clubs die profvoetbal willen gaan spelen, moeten dat maar anders doen. Zie AGOVV en Omniworld. Dan kan je altijd nog een club uit de eerste divisie die amper bestaansrecht heeft schrappen. Of stellen dat als een club kan en wil promoveren naar betaald voetbal, dat in dat seizoen de nummer 20 van de eerste divisie terug moet naar de hoofdklasse. Zoiets.
www.thuisuiteten.nl
pi_50294727
Dat laatste kan niet. Club X wordt 3 jaar op rij laatste, maar mag ertelkens in blijven omdat de kampioen van de amateurs niet wil promoveren. Vervolgens wordt Club Y 1 jaar laatste en zijn ze wel weg. Promotie (en degradatie) moet verplicht zijn, met alle gevolgen voor de betrokken clubs, of helemaal geen regeling.
pi_50295397
Als promotie verplicht gaat worden, zullen de beste amateurclubs afhaken denk ik. Want juist die groep is grotendeels tegen, zoals ik in een eerdere post schreef.

Waardoor je dan straks krijgt dat er clubs gaan promoveren die in de hoofdklasse amper een rol van betekenis speelden.
www.thuisuiteten.nl
pi_50298659
quote:
Op zondag 10 juni 2007 13:22 schreef methodmich het volgende:
Als promotie verplicht gaat worden, zullen de beste amateurclubs afhaken denk ik. Want juist die groep is grotendeels tegen, zoals ik in een eerdere post schreef.

Waardoor je dan straks krijgt dat er clubs gaan promoveren die in de hoofdklasse amper een rol van betekenis speelden.
Gewoon verplicht promoveren voor clubs die eerste worden. En de regels versoepelen in de gouden gids. Als je trouwens de eerste divisie kleiner maakt, 16 clubs bijvoorbeeld. Degraderen er dus clubs die wel alle voorwaarden die verplicht zijn, vervuld hebben. Maak je daar een tussenklasse onder, met deels de eerste divisie, en deels de hoofdklasse eisen, een soort overgangsklasse, dan wordt de stap ook een stuk kleiner. Als je trouwens zelf geen stadion hebt, zou je altijd nog het stadion van de dichtsbijzijnde profclub kunnen gebruiken.

Ik denk wel dat in ieder geval de eerste divisie, en ook het amateurvoetbal er op de lange duur interessanter van worden.
pi_50341967
Dat denk ik eigenlijk niet, dat laatste. Juist het regionale aspect is één van de krachten van het hoofdklassevoetbal. Dat valt grotendeels weg als je zou moeten gaan spelen in een topklasse / eerste divisie.
www.thuisuiteten.nl
  maandag 11 juni 2007 @ 19:20:23 #110
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_50342323
Tsja als we de boel niet eens gaan professionaliseren stijgt het niveau nooit. Ik weet dat de vergelijking met Engeland mank gaat, maar toch zie ik het wel voor me om het te doen zoals daar.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_50354504
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 18:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
Jammer dat telkens weer de scheidslijn betaald/amateur zo scherp wordt getrokken. Veel hoofdklassers zijn al semi-profclubs. Volgens mij vloeit het prima in elkaar over als je eerste divisie en hoofdklasse aan elkaar linkt. Alsof een club als FC Eindhoven of Omniworld zoveel professioneler is als IJsselmeervogels.
Niet echt, er zijn als profclub veel meer eisen waar je aan moet voldoen. Het is niet alleen het niveau van het voetbal.
Klik dan als je durft
  dinsdag 12 juni 2007 @ 10:27:34 #112
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_50364280
Ik blijf het allemaal maar lastig vinden. Er valt veel voor te zeggen, maar er zitten zo veel ogen en haken aan... Ik ben dan ook erg benieuwd wat de plannen zullen zijn. Zeker met het oog op zaterdag/zondag, regio's en accomodaties.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 11:01:19 #113
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_50365234
In Engeland krijgen clubs bij degradatie een geldsom om de toekomstig gederfte inkomsten op te vangen.
29.10 Novastar HMH
pi_50366354
quote:
Op maandag 11 juni 2007 19:12 schreef methodmich het volgende:
Dat denk ik eigenlijk niet, dat laatste. Juist het regionale aspect is één van de krachten van het hoofdklassevoetbal. Dat valt grotendeels weg als je zou moeten gaan spelen in een topklasse / eerste divisie.
Juist. Ik hoop dat het er dus niet van komt. De meeste clubs hebben helemaal geen plannen om hogerop te komen. Ik denk ook dat de supporters er niet blij mee zijn.
That's all folks!
pi_50367977
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 10:27 schreef pfaf het volgende:
Ik blijf het allemaal maar lastig vinden. Er valt veel voor te zeggen, maar er zitten zo veel ogen en haken aan... Ik ben dan ook erg benieuwd wat de plannen zullen zijn. Zeker met het oog op zaterdag/zondag, regio's en accomodaties.
Daar zeg je ook nog wat. Zaterdag / zondagclubs. Lijkt mij in het betaald voetbal niet mogelijk of haalbaar om NIET op zondag te spelen. In de Eerste Divisie gebeurd het al soms dat afgelaste wedstrijden op zondag ingehaald worden. Of misschien gaat de Eerste Divisie over een paar jaar ook weer "gewoon" in het weekend voetballen. Mocht een zaterdagclub "per ongeluk" in de Eredivisie terecht komen, dan is dat helemaal onhaalbaar.

Ergens ben ik wel voorstander van het volledig opengooien, maar met de Nederlandse regels die we zo graag bedenken, is het geen realistisch en haalbaar idee.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 12 juni 2007 @ 12:57:06 #116
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_50369023
Ik zou het erg leuk vinden als dat gebeurd, alleen ik denk dat de amateurclubs niet mee gaan werken en dan heb je niks. Een club als Ijsselmeervogels zie ik nog redelijk meedraaien in de eerste divisie.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 12 juni 2007 @ 13:05:52 #117
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_50369332
HSC'21 in betere tijden ook wel.
29.10 Novastar HMH
pi_50369773
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 12:25 schreef DRD het volgende:

[..]

Daar zeg je ook nog wat. Zaterdag / zondagclubs. Lijkt mij in het betaald voetbal niet mogelijk of haalbaar om NIET op zondag te spelen. In de Eerste Divisie gebeurd het al soms dat afgelaste wedstrijden op zondag ingehaald worden. Of misschien gaat de Eerste Divisie over een paar jaar ook weer "gewoon" in het weekend voetballen. Mocht een zaterdagclub "per ongeluk" in de Eredivisie terecht komen, dan is dat helemaal onhaalbaar.

Ergens ben ik wel voorstander van het volledig opengooien, maar met de Nederlandse regels die we zo graag bedenken, is het geen realistisch en haalbaar idee.
Het zijn allemaal al aangekochte spelers bij amateurclubs, die bij de betere amateurs beter verdienen dan bij sommige profclubs. Dat lijkt me het probleem niet zo. Als je die plannen hebt om hoger te gaan, of het risico loopt in ieder geval, kun je je selectie daarop afstemmen.
pi_50369992
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 13:16 schreef Solstice het volgende:

[..]

Het zijn allemaal al aangekochte spelers bij amateurclubs, die bij de betere amateurs beter verdienen dan bij sommige profclubs. Dat lijkt me het probleem niet zo. Als je die plannen hebt om hoger te gaan, of het risico loopt in ieder geval, kun je je selectie daarop afstemmen.
Het zijn niet de spelers, ook de cultuur en achterban van de club is een reden om op zaterdag of zondag te voetballen.
pi_50370419
Ah, daar had ik niet eens aan gedacht nee. Daar heb je wel gelijk in, het zou me zelf weinig uitmaken als ons eerste ineens zondag moest spelen(beter uitkomen zelfs) maar dat zal wel lang niet bij iedereen zo zijn.
pi_50382382
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 12:57 schreef borisz het volgende:
Ik zou het erg leuk vinden als dat gebeurd, alleen ik denk dat de amateurclubs niet mee gaan werken en dan heb je niks. Een club als Ijsselmeervogels zie ik nog redelijk meedraaien in de eerste divisie.
Als spelers zouden leven en trainen als profs zijn er met de huidige selecties zo een club of 8 te noemen in de zaterdaghoofdklasse die sowieso in het rechterrijtje van de eerste divisie mee kunnen. Maar moet je dat willen, nog meer van die clubs?
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 12 juni 2007 @ 20:47:34 #122
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_50385943
Toch kan het in landen als Engeland en Duitsland wel. Maar misschien is Nederland ook wel gewoon te klein voor zo'n systeem. Als je al kijkt naar de accommodaties van sommige eerste divisieclubs. In Engeland spelen ze in de vijfde klasse nog in betere stadions.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 20:55:16 #123
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_50415239
Cees Driebergen stelt in VI terecht dat Henk Kesler moet doen wat de clubs willen en niet andersom. Dus als meer clubs tegen zijn dan voor, komt die topklasse er gewoon niet.

Klare taal!
www.thuisuiteten.nl
pi_56455682
quote:
"Terwijl de laatste dag van de overschrijvingsperiode is aangebroken en wellicht nog een aantal interessante transfers op stapel staat, speelt op de achtergrond nog de discussie over de voetbalpiramide, met als centrale vraag hoe de toekomstige voetbalstructuur eruit moet komen te zien. In juni van dit jaar zal hierover meer duidelijkheid komen.

Hervormingen in met name de Eerste Divisie zijn naar ons aller mening absoluut noodzakelijk, omdat een gezondmakingproces ertoe moet leiden dat de top van de Eerste Divisie een betere aansluiting vindt bij de Eredivisie. Gelukkig realiseert men zich binnen de Eerste Divisie zelf ook dat verregaande maatregelen noodzakelijk zijn om de positie van de Eerste Divisie te versterken en de sportieve en financiële aansluiting naar de Eredivisie te hervinden. Deze discussie wordt overigens niet alleen binnen het Nederlandse betaalde voetbal gevoerd, maar ook daarbuiten. De FIFA heeft namelijk in een brief kenbaar gemaakt dat er - wereldwijd - verplicht sprake zou moeten zijn van promotie en degradatie in de nationale competities."
Uit de column van Henk Kesler vandaag.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 1 februari 2008 @ 13:24:47 #126
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_56457095
ben benieuwd of de FIFA ook moeilijk gaat doen bij de MLS
DeLuna vindt me dik ;(
pi_56474613
Een incompleet rapport/voorstel over hoe de topklasses er uit moeten gaan zien en hoe het ingedeeld gaat worden. Best interessant om doorheen te scrollen, maar de definitieve voorstellen en aanbevelingen zijn nog niet af. Wel wordt er gedacht aan 2 of 3 topklasses van ieder 16 clubs, waarin de sterkste teams mee doen.

Rapport optimalisering amateurvoetbal
pi_56476314
Ehh.. samenvatting ?
pi_56476612
Er zijn twee mogelijkheden. 3 of 2 topklasses.

Bij 2 topklasses krijg je twee competities, beiden bestaande uit 5 uit ieder van de drie hoofdklasses, plus 1 extra. 16 in totaal. Daaronder komen 3 zaterdag hoofdklasses en 3 zondag hoofdklasses, bestaande uit 14 teams. Daaronder komen dan weer 5 zaterdag 1e klasses en 6 zondag 1e klasses, bestaande uit 12 of 14 teams.

Bij 3 topklasses krijg je drie competities, bestaande uit ieder 16 teams, waaruit elke regio 8 plaatsen komen van de zaterdag en zondag. Daaronder zitten dan weer op zaterdag en zondag ieder 3 hoofdklasses van 14 teams ieder. Daaronder dan weer 5 en 6 eersteklasse competitie voor 12 of 14 teams ieder.

Verder zou er een systeem moeten komen om de periode-strijd te behouden, zou de zaterdag als vaste speeldag van de topklasses moeten worden schijnbaar en degraderen er 3 clubs uit iedere topklasse bij twee competies en 2 clubs bij drie topklasses.

[ Bericht 15% gewijzigd door BliksemSchigt op 02-02-2008 11:56:46 ]
pi_56476691
Het smerige van de KNVB is dat ze alle amateurclubs laten stemmen straks. Door de uitbreiding van de lagere klassen is het voor veel clubs ineens mogelijk om erg snel te promoveren. De clubs onder de hoofdklasse zullen vermoedelijk dus vrijwel nooit tegen gaan stemmen. Gevolg is dat de betrokken clubs, de hoofdklassers, veel minder kans hebben de boel tegen te houden.

Ook is niet duidelijk hoe ze willen gaan werken met plaatsing voor de topklasse. Ofwel volgend seizoen de beste 8 van de 6 hoofdklassen laten doorgaan ofwel werken met een ranglijst over de laatste vijf tot tien jaar. Het laatste lijkt mij eerlijker, om te voorkomen dat een clubje als Zwaluwen '30 / Henver, dat per ongeluk achtste zou kunnen worden, mag meedoen in de plaats van een roemruchte club als Katwijk bijvoorbeeld.

Promotieplicht is er niet, wel promotierecht. Het wordt dus puzzelen, omdat ze wel een degradatieplicht willen invoeren. Er zitten kortom nogal wat haken en ogen aan. Ook nog qua organisatie. Avondwedstrijden op dinsdag of wedstrijden om 16.00 in de donkere maanden betekent dat clubs als DOTO en Ter Leede, die geen licht hebben, een probleem krijgen.

Intussen is de volledige hoofdklasse C zaterdag tegen en hebben ze dat middels een gezamenlijk standpunt laten weten.
www.thuisuiteten.nl
pi_56476714
Zie ook:
quote:
Komt de Topklasse er nu wel of niet?

Pagina’s hebben de sportjournalisten er al aan gewijd en nog steeds wordt er gespeculeerd of de Topklasse er komt, ja of nee.
Ik ben van mening dat in mei de algemene vergadering amateurvoetbal het licht voor de KNVB op groen zal zetten. En wel om de volgende reden.

Volgens welingelichte bronnen doet de KNVB heel veel water bij de wijn om het plan Optimalisering Voetbalpiramide er door te krijgen. Eerdere pogingen vanuit Zeist, om een Topklasse te creëren, werden om zeep geholpen......... door de amateurclubs omdat de voorwaarden waaraan de clubs, die in de topklasse gingen spelen, moesten gaan voldoen (financieel) vrijwel onhaalbaar waren.

Hier de voorstellen van de KNVB samengevat.
Boven de totaal zes hoofdklassen, drie zaterdag en drie zondag, wil men twee of drie Topklassen creëren. De voorkeur van de KNVB is drie. Voor die Topklasse komen zowel de zaterdag- als de zondaghoofdklassers in aanmerking. De bedoeling is dat een Topklasse uit 16 clubs gaat bestaan, Acht zaterdag- en acht zondaghoofdklassers. Dit betekent dat totaal 24 zaterdag- en 24 zondaghoofdklassers de sprong zullen wagen naar de Topklasse.

Het seizoen 2008/2009 zal in het teken staan van plaatsing c.q. promotie naar de Topklasse. Wanneer er drie Topklassen komen zullen dit seizoen 24 hoofdklassers promoveren, d.w.z. uit elke hoofdklasse de eerste acht. Dit geldt eveneens voor de zondaghoofdklassers.

De bedoeling is dat het seizoen 2009/2010 wordt gestart met de Topklassen. Een klasse van 16 clubs betekent dat er 30 wedstrijden gespeeld moeten gaan worden. Hiervan zullen er enkele op (waarschijnlijk) dinsdagavond gespeeld worden omdat het aantal zaterdagen te kort schiet. De wens van de KNVB is om de zaterdagwedstrijden om 16.00 uur te laten beginnen. In overleg met de tegenstander kan dit tijdstip naar eigen goeddunken worden aangepast. Een zaterdagclub speelt altijd op zaterdag. Wanneer twee zondagclubs tegen elkaar spelen wordt op zondag gespeeld. Wanneer een zondagclub tegen een zaterdagclub speelt is de wedstrijddag altijd op zaterdag.
Alle Topklasse clubs moeten op het hoofdveld in het bezit zijn van een lichtinstallatie met een lichtsterkte van minimaal 200 lux. Wedstrijden die om 16.00 uur, of op zaterdag later beginnen, worden in de winter dus onder kunstlicht gespeeld. Voor clubs die op dit moment niet beschikken over een lichtinstallatie, of als die installatie aangepast moet worden, wordt een investeringsfonds in het leven geroepen.

Degradatie vanuit de 1e divisie naar de Topklasse is voor de amateurclubs onbespreekbaar. De kampioenen van de drie Topklassen spelen om het algemene landskampioenschap amateurvoetbal. Er is geen promotieplicht, alleen een promotierecht. Dat wil zeggen dat de amateurkampioen het recht heeft zich te melden dat zij belangstelling hebben om te promoveren naar het betaalde voetbal. In de praktijk zal dit niet voorkomen.
Degraderen uit de Topklasse zal op identieke wijze gebeuren als nu in de hoofdklasse gebeurd. Er wordt niet gekeken naar het aantal zater- of zondagclubs die degraderen. Het is dus mogelijk dan na verloop van jaren 30 zaterdag- en 18 zondagclubs in de Topklasse uitkomen. Andersom kan natuurlijk ook!

De voorwaarden waaronder de clubs in de Topklasse gaan spelen blijven gelijk aan de huidige regels die gelden voor de hoofdklasse. Dus geen aanpassing van de accommodatie en geen nieuw veiligheidsbeleid. Omdat de voorwaarden dus gelijk blijven heeft de KNVB op voorhand de meeste weerstand bij de amateurclubs weggehaald. En daarom geloof ik in de komst van de Topklasse.

Voor de amateurclubs is het wel zaak om bij de les te blijven. De KNVB zal tijdens acht bijeenkomsten in het land haar verhaal komen doen en uitleggen wat de optimalisatie voetbalpiramide amateurvoetbal voor gevolgen heeft voor het totale amateurvoetbal. De KNVB wil namelijk ook alle overige 1e elftal competities uitbreiden naar 14 clubs per klasse. In plaats van 22 worden dan 26 competitiewedstrijden gespeeld. Dit betekent dat het komende seizoen een gigantische promotie gaat plaatsvinden vanuit alle klassen. De vraag is of de 4e en 5e klassers hier wel zo gelukkig mee zijn.

Terug naar de Topklasse.
De clubs uit de top van het amateurvoetbal zullen alert moeten blijven en van de KNVB de garantie moeten krijgen dat over een paar jaar de voorwaarden niet worden aangepast, dat bijvoorbeeld de promotieplicht naar de 1e divisie en degradatie uit de 1e divisie alsnog wordt ingevoerd. Dat geldt uiteraard ook voor de accommodatie en veiligheidsvoorwaarden.
Als de KNVB hierover tot een akkoord kan komen met de clubs dat zullen de voorjaarsvergaderingen van de districten van de KNVB en de algemene vergadering amateurvoetbal in Zeist op weinig weerstand stuiten en is de Topklasse met ingang van het seizoen 2009/2010 een feit.
en http://www.voetbalopzaterdag.com/?nid=3435 voor het standpunt van C.

Binnenkort gaat de KNVB ook informatie-avonden organiseren.
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 2 februari 2008 @ 13:47:16 #132
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_56478490
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 11:01 schreef Damzkieee het volgende:
In Engeland krijgen clubs bij degradatie een geldsom om de toekomstig gederfte inkomsten op te vangen.
Dat is voor een periode van twee jaar.

Het riekt toch nog een beetje naar oneerlijke concurrentie, omdat de clubs dan in de meeste gevallen na één seizoen weer promoveren.
pi_56478618
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 13:05 schreef Damzkieee het volgende:
HSC'21 in betere tijden ook wel.
Dat is een leuke naam om hier eens te lezen Robert Wielens!
  zaterdag 2 februari 2008 @ 14:16:07 #134
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_56478962
quote:
Degradatie vanuit de 1e divisie naar de Topklasse is voor de amateurclubs onbespreekbaar. De kampioenen van de drie Topklassen spelen om het algemene landskampioenschap amateurvoetbal. Er is geen promotieplicht, alleen een promotierecht. Dat wil zeggen dat de amateurkampioen het recht heeft zich te melden dat zij belangstelling hebben om te promoveren naar het betaalde voetbal. In de praktijk zal dit niet voorkomen.
Sorry hoor, maar wat heeft de invoering van een topklasse dan voor zin?
  zaterdag 2 februari 2008 @ 14:19:06 #135
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_56479006
Het moet inderdaad zo snel mogelijk worden om uit de eerste divisie te degraderen. Dat komt die competitie alleen maar ten goede en hoewel het op het eerste gezicht rampzalig lijkt voor clubs als Eindhoven en TOP Oss is het ook voor die clubs in zekere zin een verbetering. Nu spelen ze immers al decennialang nergens om, terwijl er dan weer druk op de ketel komt.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_56479022
Dat er in de Eerste Divisie meer competitie komt wellicht? Clubs kunnen daar nu aanklooien zonder consequenties. Misschien denken ze dat hiermee de kwaliteit van de Eerste Divisie omhoog gaat?

Dat ze het (nog) niet als plicht doen, heeft te maken dat niet elke amateurclub op betaald voetbal zit te wachten.
pi_56479028
Topic werd al in 2005 geopend, 3 jaar later lijkt er nog steeds geen enkel schot in te zitten
pi_56481331
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 14:20 schreef BliksemSchigt het volgende:

Dat ze het (nog) niet als plicht doen, heeft te maken dat niet elke amateurclub op betaald voetbal zit te wachten.
Ik heb er nog geen één gehoord die zou willen promoveren. Heel misschien Rijnsburgse Boys. Bennekom wilde het een paar jaar terug, maar die zijn ver weggezakt en dus zal het voor hen geen zin meer hebben. Ook Türkiyemspor zal na het Imaç-drama geen optie meer zijn.
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 2 februari 2008 @ 16:47:23 #139
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_56481359
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 14:20 schreef BliksemSchigt het volgende:

En ik vraag me af of de JL clubs uberhaupt op een stel amateurs zit te wachten.
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_56481448
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 16:47 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

En ik vraag me af of de JL clubs uberhaupt op een stel amateurs zit te wachten.
In feite heb je die al. Goed, een club als Haarlem heeft nog de naam BVO te zijn. Een blik op de selectie leert echter dat er in de selectie liefst 17 spelers op amateurbasis voetballen en maar 13 als prof. Zo zijn er nog wel wat clubs. Die hebben echter wel betere stadions natuurlijk.
www.thuisuiteten.nl
pi_56481460
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 16:45 schreef methodmich het volgende:

[..]

Ik heb er nog geen één gehoord die zou willen promoveren. Heel misschien Rijnsburgse Boys. Bennekom wilde het een paar jaar terug, maar die zijn ver weggezakt en dus zal het voor hen geen zin meer hebben. Ook Türkiyemspor zal na het Imaç-drama geen optie meer zijn.
IJsselmeervogels of Spakenburg ook beiden niet?
pi_56481561
Nee, die hebben daar voor zover ik weet geen interesse in. Wat zouden ze er ook moeten? Nu is IJsselmeervogels absolute top, in de JL zullen ze in het begin zeker slechts anoniem meespelen. Bovendien willen die clubs absoluut niet op zondag spelen, indien noodzakelijk.
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 2 februari 2008 @ 17:37:12 #143
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_56482082
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 17:02 schreef methodmich het volgende:
Nee, die hebben daar voor zover ik weet geen interesse in. Wat zouden ze er ook moeten? Nu is IJsselmeervogels absolute top, in de JL zullen ze in het begin zeker slechts anoniem meespelen. Bovendien willen die clubs absoluut niet op zondag spelen, indien noodzakelijk.
En als slechts één van de twee promoveert zijn ze ook nog eens de derby kwijt.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_56557261
quote:
Van Basten en Cruijff pleiten voor Topklasse

06/02/2008 08:30

EXCLUSIEF - Bondscoach Marco van Basten en Johan Cruijff zijn voorstanders van de Topklasse. Dit laten ze deze week weten in de nieuwe Voetbal International, waarin een uitgebreid verslag staat over de nieuw in te voeren competitie.

De Topklasse moet vanaf 2009 gaan fungeren als buffer tussen de Eerste Divisie en het amateurvoetbal. Wat Van Basten betreft voert de KNVB drastische hervormingen door.

'Ik spreek nu op persoonlijke titel en niet namens de KNVB. Volgens mij is dit een goede mogelijkheid voor clubs en spelers om zich te ontwikkelen. Wat mij betreft doen we het zo sterk mogelijk en maak je één Topklasse onder de Eerste Divisie. Noem het maar de Tweede Divisie.'

Ook Cruijff is positief gestemd: 'In principe ben ik voorstander van de komst van een Topklasse, al zullen wel eerst ontzettend veel problemen opgelost moeten worden.'

De komende maand reist de voetbalbond het land door om de plannen met de amateurclubs te bespreken. Op 31 mei valt de beslissing.
  woensdag 6 februari 2008 @ 11:23:02 #145
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_56557878
Jammer voor Fortuna
pi_56557992
quote:
Elinkwijk wil terug naar betaald voetbal

De Utrechtse voetbalclub Elinkwijk denkt er over om terug te keren in het betaald voetbal. De club loopt door hierdoor vooruit op de plannen voor een nieuwe Topklasse, die in het seizoen 2009/2010 moet starten.

Vanuit die Topklasse kunnen amateurteams doorstromen naar de eerste divisie. Elinkwijk, dat nu uitkomt in de Hoofdklasse A zondagamateurs, wil echter niet wachten en heeft de plannen voor een nieuw profbestaan naar buiten gebracht. De club speelde eerder al profvoetbal. Tussen 1956 en 1967 speelde Elinkwijk zeven seizoenen op het hoogste niveau.

Hans Kraay Senior (foto, red.), voorzitter Topvoetbal van Elinkwijk, zegt tegenover VI vertrouwen te hebben in een goede afloop: "Wat er nu gaat gebeuren is prachtig. Wij hebben een goede accommodatie en een sterke selectie. Waarom zou er geen tweede profclub in Utrecht kunnen spelen? Bij grote wedstrijden kunnen we desnoods uitwijken naar het stadion van FC Utrecht."

Voetbalprimeur.nl
Sowieso 1 positief gestemde club
  woensdag 6 februari 2008 @ 11:35:22 #147
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_56558156
Eredivisie: 16 clubs
Eerste divisie: 16 clubs
Tweede divisie: wat overblijft, en dan ieder jaar een semi-prof/amateurclub erbij.

Zo is de overstap van amateurs naar profs wat kleiner. En kunnen de eredivisieclubs "shoppen" naar aankomende profs.

Er zijn al 18+20 = 38 clubs in het betaald voetbal.
Van die clubs gaan er 6 een Tweede Divisie spelen met 6 grotere amateurclubs of minder. Laat ieder jaar ene promoveren vanuit het amateurvoetbal totdat er 16 in spelen. Zo voorkom je dat het een amateurcompetitie wordt.
Promoveren/degraderen van/naar de Eerste Divisie (Jupiler league) is ook mogelijk.

Met die 16 clubs "bespaar" je 4 wedstrijden per jaar. Genoeg om op het einde van het seizoen playoffs/nacompetitie te spelen.

Wat ook mogelijk is, is om het voetbalseizoen per kalenderjaar te spelen, in plaats van zomer tot zomer.
Zo heb je de belangrijke wedstrijden (playoffs en nacompetitie) niet in dezelfde periode lopen met finales Europees voetbal, EK, WK, en KNVB beker eindrondes.
  woensdag 6 februari 2008 @ 11:35:57 #148
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_56558177
HSC en Excelsior '31 lijken me wel geschikt. Net als HHC?
29.10 Novastar HMH
pi_56558250
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 11:35 schreef Damzkieee het volgende:
HSC en Excelsior '31 lijken me wel geschikt. Net als HHC?
Hoe ligt dat in Rijssen, eventuele zondagwedstrijden?
pi_56559490
misschien is het een idee om de eredivisie naar 16 clubs te maken, en de eerste divisie op te delen, dus 1ste divisie 12 clubs en 2de divisie 12 clubs, amateurclubs kunnen dan als ze willen een keuze maken voor betaalvoetbal naar de 2de divisie. Meestal is het zo als er 1 club over de dam is volgen er meer. Stel dat je op de termijn dan 6 nieuwe profclubs krijgt kun je de volgende samenstelling maken. Dit zal dan over een periode van een flink aantal jaar gaan.
-Eredivisie: 16 clubs (laatste degradeerd, 14,15 spelen playoff-nacompetitie)
-1ste divisie: 14 clubs (kampioen promoveert, degradatie nr 13,14 en 11 & 12 spelen play-off/nacompetitie)
-2de divisie/topklasse: 14 clubs (kampioen promoveert, play-off met periodewinnaars, zonder degradatie)
-Hoofdklasse amateurs
  woensdag 6 februari 2008 @ 12:55:14 #151
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56559734
In de nieuwe VI staat een 8 pagina's lang dossier over de topklasse...
pi_56563914
Ook wel leuk en aardig dat er hier nog suggesties gedaan worden, maar de vorm waarin de KNVB het wil gieten staat dus al zo goed als vast.

Opmerkelijk dossier trouwens, omdat ze daar reppen over meer voor- dan tegenstanders. Iets wat totaal niet strookt met wat je hoort "in het veld".

Dat ze het door willen gaan drukken lijkt inmiddels wel duidelijk. Zelfs Cruijff, Van Basten en Hans Kraaij Sr worden al ingezet.....

Als er geen promotieplicht is, zullen de meeste clubs het nog wel willen. De bollenclubs kunnen dan de meeste derby's ook wel houden, uitgaande van de kracht van de meeste ploegen. Zij zullen zich wel kwalificeren dan en mogelijk een regionale topklasse kunnen gaan vormen met de clubs uit Rijnmond en dan de zondaghoofdklassers uit de regio erbij. Of ze moeten met Amsterdam gaan spelen, dat Rijnmond weer bij Brabant komt. Ach ja, dat is nog niet aan de orde.

Het is vermoedelijk toch niet meer tegen te houden, alle mooie initiatieven van de clubs uit C ten spijt.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 6 februari 2008 @ 17:16:00 #153
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56564797
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 16:26 schreef methodmich het volgende:
Opmerkelijk dossier trouwens, omdat ze daar reppen over meer voor- dan tegenstanders. Iets wat totaal niet strookt met wat je hoort "in het veld".
Hun eigen staafdiagrammetje spreekt het zelfs tegen. De clubs die niet gereageerd hebben op de oproep en pertinent tegen zijn, zijn niet meegerekend....
pi_56566311
Voor de zaterdaghoofdklasse zou ik zeggen: Quick Boys, Katwijk, ASWH, Rijnsburgse Boys, Kozakken Boys, IJsselmeervogels, Spakenburg, DOVO, GVVV, Hoek, Be Quick''28, HHC Hardenberg, Excelsior''31 en Harkemase Boys.
Rockwerchter, Noorwegen, Spanje
pi_56566566
Nou, dat zou ik al niet doen. Je kunt Noordwijk absoluut niet passeren. Met geen mogelijkheid. De club staat in de top 5 aller tijden! Daarnaast is DOTO vele malen meer een verrijking dan Hoek of GVVV.

Overigens gaan er 24 clubs in het meest waarschijnlijke plan. Dus dan kan er nog een aardig rijtje bij.
www.thuisuiteten.nl
pi_56566741
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 18:58 schreef methodmich het volgende:
Nou, dat zou ik al niet doen. Je kunt Noordwijk absoluut niet passeren. Met geen mogelijkheid. De club staat in de top 5 aller tijden! Daarnaast is DOTO vele malen meer een verrijking dan Hoek of GVVV.

Overigens gaan er 24 clubs in het meest waarschijnlijke plan. Dus dan kan er nog een aardig rijtje bij.
GVVV is leuk erbij om de Veenendaalse derby niet te verliezen. En Hoek zou leuk zijn als Zeeuwse vertegenwoordiger. Verder ben ik niet zo erg bekend met de Hoofdklasse A, dus vandaar. Maargoed als je Noordwijk niet kunt passeren zou FC Lisse er ook bij moeten dan, als mede-bollenstreek club.
pi_56568030
Ah ja, die had ik nog niet eens gemist. Dacht automatisch dat die er wel stonden. Maar inderdaad, die moeten erbij. En de Veenendaalse derby is leuk en aardig, maar is de laatste jaren geen topderby meer geweest qua kwaliteit. Dus dat vind ik geen argument. Dan zou Ter Leede ook mee moeten spelen voor de bollenderby's.
www.thuisuiteten.nl
pi_56568510
Sinds wanneer komt NIVO eigenlijk uit Den Bosch, tong?
pi_56607876
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 20:30 schreef Yeahinho het volgende:
Sinds wanneer komt NIVO eigenlijk uit Den Bosch, tong?
Dat zag ik ook ja. Dat kaartje klopte trouwens sowieso qua verhoudingen al niet erg.....

Op Voetbal op Zaterdag staat wel een aardig artikel over een bijeenkomst over de Topklasse in West I: http://www.voetbalopzaterdag.com/?nid=3465
www.thuisuiteten.nl
pi_56617138
Mag ik een club vrijwillig voor degradatie opgeven?

Kansloze tyfusbende is het hier. Zelfs hoofdklasse onwaardig.
pi_56705467
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 02:32 schreef DRD het volgende:
Mag ik een club vrijwillig voor degradatie opgeven?

Kansloze tyfusbende is het hier. Zelfs hoofdklasse onwaardig.
Misschien vanavond naar Tilburg dan? De clubs uit Zuid I komen dan bij elkaar voor een informatie-avond. Ook hier is de verwachting dat het merendeel van de clubs de plannen terecht gaat afschieten. Kan leuk worden, met Janus van Peenen in de zaal.

Heb de afgelopen dagen nog diverse mensen gesproken over dat belachelijke artikel van de VI. Iedereen vraagt zich af hoe ze in hemelsnaam tot zo'n stuk zijn gekomen....
www.thuisuiteten.nl
pi_56705494
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 18:58 schreef methodmich het volgende:

Nou ben ik alles behalve een Hoek-fan hoor, maar waarom is DOTO meer een verrijking?
In Southern Sun
pi_56705568
Omdat DOTO een beter elftal en betere spelers heeft.
www.thuisuiteten.nl
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 14 februari 2008 @ 00:30:28 #164
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_56718291
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 15:48 schreef methodmich het volgende:

[..]

Misschien vanavond naar Tilburg dan? De clubs uit Zuid I komen dan bij elkaar voor een informatie-avond. Ook hier is de verwachting dat het merendeel van de clubs de plannen terecht gaat afschieten. Kan leuk worden, met Janus van Peenen in de zaal.

Heb de afgelopen dagen nog diverse mensen gesproken over dat belachelijke artikel van de VI. Iedereen vraagt zich af hoe ze in hemelsnaam tot zo'n stuk zijn gekomen....
bij de bijeenkomst voor Oost in het Gelredome was de stemming niet echt negatief, zelfs een heel aantal voorstanders
DeLuna vindt me dik ;(
  donderdag 14 februari 2008 @ 09:52:47 #165
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56721520
In de Tubantia een stuk van de regioafgevaardigde van de KNVB. Een fanatiek tegenstander:
quote:
Topklasse niet
nodig voor
Nederlandse voetbal
Door Henk Bolhaar
Invoering betekent voor meeste
clubs automatische degradatie
Al vele jaren streeft de KNVB
er naar om te komen tot een
Topklasse in het amateurvoetbal.
Deze klasse zou de schakel moeten
vormen tussen de eerste divisie en
de hoofdklasse. In de afgelopen
twee jaar heeft de KNVB geen
middel geschuwd om de invoering
van de Topklasse er door te
drukken. Het enthousiasme
bij de hoofdklassers, met name
in het zaterdagvoetbal, voor de
Topklasse is echter niet zo groot.
Dit voorjaar moet de kogel door
de kerk. Om dat te bereiken heeft
de KNVB een enquête gehouden
onder alle (84) hoofdklassers en
48 eersteklassers. Vooraf was
tot doel gesteld dat voor een
bepaalde datum ten minste 60
enquêteformulieren naar het
onderzoeksbureau (Hypercube)
terug gestuurd moesten zijn,
anders zou het traject worden
beëindigd. Deze datum is drie
keer verschoven en slechts na het
aanbieden van 2 interlandkaarten
aan het bestuur en hulp bij het
invullen van de enquête kon
amper het beoogde aantal van
60 worden gehaald. Een kleine
meerderheid van de clubs die
gereageerd heeft voelde wel voor
de invoering van de Topklasse. Het
bestuur amateurvoetbal achtte
zich voldoende gelegitimeerd om
door te gaan met de Topklasse,
terwijl de helft van de clubs,
ondanks herhaald aandringen,
niet gereageerd heeft en er ook
veel clubs die wel gereageerd
hebben niet voor deze klasse
zijn. Ook ging het bestuur
amateurvoetbal voorbij aan de
kritische opmerkingen van de
klankbordgroep die het onderzoek
begeleidde. Op 4 juni 2007
besloot het een uitgewerkt voorstel
te maken voor de invoering van
2 of 3 Topklassen van 16 clubs.
Op aandringen van de Algemene
vergadering Amateurvoetbal is
daar de 0-optie (het handhaven
van de huidige situatie) aan
toegevoegd. In allerlei publicaties
‘vergeet’ de KNVB echter vaak dit
te vermelden.
Afgelopen najaar kwam het
bestuur amateurvoetbal met een
nieuwe truc om het draagvlak
voor de Topklasse te vergroten.
Het idee werd gelanceerd om
diverse klassen te vergroten van
12 naar 14 elftallen. Daardoor
zullen er volgens de KNVB meer
elftallen promoveren, maar dat
is feitelijk niet het geval. Ik kom
daar later in dit artikel op terug.
Begin december 2007 kwam
het bestuur amateurvoetbal
met het voorlopige voorstel
waarin allerlei modellen worden
uitgewerkt. Per model worden
de gevolgen voor promotie,
degradatie, nacompetitie en
speeldagenkalender aangegeven.
Allemaal interessante lectuur,
maar het belangrijkste ontbreekt
in dit voorlopige voorstel. Dat zijn
de redenen waarom de Topklasse
er überhaupt moet komen. Er
kan daarom –in dit stadium- geen
beleidsmatige afweging worden
gemaakt. Ik kan mij echter enkele
redenen bedenken waarmee de
KNVB alsnog op de proppen
zal komen. Ik zal daar nader op
ingaan en deze redenen van mijn
visie voorzien.
In Voetbal International van
12 december 2007 wordt een
belangrijke reden genoemd.
Volgens Henk Kesler, directeur
betaald voetbal, en Edwin de
Lugt, tot 1 januari 2008 directeur
van de Coöperatie Eerste Divisie,
dreigt Nederland door de huidige
competitieopbouw, internationaal
de aansluiting te missen. Wat
een onzin. Alsof de komst van
de Topklasse en een promotie/
degradatie tussen betaald en
amateurvoetbal internationaal
van belang zijn. Nederland is
gewoon een te klein voetballand
om te kunnen opboksen tegen
landen als Duitsland, Engeland,
Italië en Spanje, waar een groter
bevolkingsareaal is en er dus
meer toeschouwers en tv- en
sponsorgelden zijn. Ook het
beleid van de UEFA is meer in het
voordeel van de grote landen. Daar
moet de KNVB wat aan doen.
Daarnaast is ons land veel te klein
voor 38 profclubs. Er is teveel
versnippering en dat gaat ten koste
van de opleiding van talenten,
de toeschouwersaantallen en
de sponsor- en tv-gelden. De
KNVB doet er daarom goed
aan een sanering in het betaald
voetbal door te voeren door het
aantal clubs te verminderen tot
bijvoorbeeld 2 divisies van 16
clubs.
Een andere vaak genoemde reden
is dat de Topklasse promotie/
degradatie tussen de eerste divisie
en het amateurvoetbal mogelijk
maakt. Dat is evenmin een geldige
reden. Je kunt immers ook een
promot ie/degradat ieregeling
maken tussen de eerste divisie
en de hoofdklasse. De algeheel
amateur-kampioen en/of de
zaterdag- en zondagkampioen van
Nederland zouden naar de eerste
divisie kunnen promoveren. In
het verleden bestond deze regeling
ook. Zo degradeerde Xerxes uit
Rotterdam in 1960 uit het betaald
voetbal om daarin vervolgens in
1962 als landskampioen bij de
amateurs terug te keren (vanuit de
eerste klasse, want de hoofdklasse
bestond toen nog niet). Ook
kwaliteitsoverwegingen behoeven
geen rol te spelen (de gedachte dat
2 of 3 Topklassen tot een betere
kwaliteit en daarom doorstroming
naar het betaald voetbal leidt dan
6 hoofdklassen). Immers, in de
afgelopen 20 jaar zijn RBC, RKC,
Omniword en AGOVV vanuit de
hoofdklasse toegelaten tot de eerste
divisie en hebben eerstgenoemde
2 clubs zelfs de eredivisie bereikt.
Verder geeft een Topklasse
nauwelijks een kwaliteitsimpuls
aan het voetbal in Nederland.
Talentvolle spelers worden al op
jonge leeftijd door de profclubs
bij de amateurs weggehaald
en door hen opgeleid. De
jeugdopleidingen van de profclubs
zijn de laatste jaren steeds beter
geworden en het komt nog maar
weinig voor dat amateurspelers
in de seniorenleeftijd naar een
profclub overgaan. De Topklasse
zal daarin geen verandering
brengen. Bovendien trekken de
profclubs liever (middelmatige)
buitenlandse spelers aan dan dat
zij een talentvolle Nederlandse
speler uit een lagere klasse een
kans geven. Zelfs FC Twente,
dat bekend staat om de goede
jeugdopleiding, gaat er al toe
over talentvolle jeugdspelers uit
Oostenrijk en Slovenië te halen.
Bij de Topklasse denkt de KNVB
aan een gemengde samenstelling uit
het zater- en zondagvoetbal en aan
een aanvangstijdstip van zaterdag
om 16.00 uur. Dat betekent dat
een zondagclub verplicht wordt
op zaterdag te spelen, terwijl
men volgens mij niet voor niets
voor de zondag heeft gekozen.
Wel kunnen 2 zondagclubs die
tegen elkaar spelen afspreken om
naar de zondag uit te wijken. Ook
brengt de gemengde samenstelling
van zater- en zondagclubs grote
problemen met zich mee voor de
promotie/degradatie. De KNVB
onderkent dit overigens ook.
Want in de praktijk is het mogelijk
dat uit de Topklasse meer zondagdan
zaterdagclubs degraderen (en
omgekeerd), terwijl de promotie
vanuit de hoofdklasse gelijk
verdeeld is. Dit zou inhouden
dat er bijvoorbeeld in de
zondaghoofdklassen meer clubs
terugkeren dan er promoveren. Dit
geeft bijna onoplosbare problemen,
tenzij er steeds wisselende en
ondoorzichtige promotie en/of
degradatie regelingen komen
of de scheiding tussen zater- en
zondagvoetbal wordt opgeheven.
Dit laatste acht ik onjuist omdat
hiervoor in Nederland uit o.a.
geloofsoverwegingen een bewuste
keuze is gemaakt.
Tenslotte zou de Topklasse meer
toeschouwers opleveren dan de
hoofdklasse. Ik heb meer dan
een jaar geleden een bijeenkomst
van de KNVB over de Topklasse
bijgewoond dat daar probeerde
het bureau Hypercube aan de
hand van een rekenmodel aan
te tonen dat dit het geval is. De
onderbouwing was puur gebaseerd
op theorie en hield geen rekening
met de praktijk van alle dag. Men
denkt dat een wedstrijd tussen
SVZW en Excelsior’31 of tussen
Quick’20 en SC Enschede in de
Topklasse meer toeschouwers
trekt dan in de hoofdklasse. Ik
heb gezegd dat het niet uitmaakt
of deze wedstrijd in de Top-,
hoofd-, eerste- of tweede klasse
wordt gespeeld. Deze wedstrijden
zijn met bepaalde sentimenten
omgeven waarbij de klasse waarin
gespeeld wordt er niet zo zeer toe
doet. Ook geloof ik niet dat een
wedstrijd tussen HSC’21 en
Excelsior’31 meer toeschouwers
oplevert dan de wedstrijd SVZWExcelsior’
31. En dan heb ik
het nog niet over een wedstrijd
tussen bijvoorbeeld Be Quick’28
(uit Zwolle) tegen SC Enschede,
die in toeschouwersaantal geen
toegevoegde waarde zal hebben.
U hebt het al gemerkt, ik ben
geen supporter van de Topklasse.
De KNVB weet dat er in het
land de nodige weerstand tegen
de Topklasse is en heeft daarom,
zoals ik hiervoor al aangaf, een
truc bedacht. Tegelijkertijd
met de besluitvorming over de
Topklasse wordt het voorstel
gedaan om de eerste t/m de
derde klasse en mogelijk ook
daaronder, te vergroten van 12
naar 14 clubs. Het lijkt er op
dat hierdoor meer clubs kunnen
promoveren, maar dat is niet zo.
Voor de meeste clubs betekent
de komst van de Topklasse zelfs
een automatische degradatie.
Met het volgende voorbeeld zal
ik dat uitleggen. Een club die in
de eerste klasse speelt hoeft nog
maar 1 keer te promoveren om
in de hoofdklasse, nu het hoogste
niveau in het amateurvoetbal,
uit te komen. Wanneer de club
door de versterkte promotie naar
de hoofdklasse gaat blijft het op
het op één na hoogste niveau
uitkomen. Het hoogste niveau is
immers de Topklasse geworden.
In naam ga je erop vooruit,
maar in werkelijkheid dus niet.
Een fopspeen van de KNVB! In
totaal zal zo’n 25% van de clubs
voor een versterkte promotie in
aanmerking komen. Dat houdt
in dat 75% niet promoveert maar
zelfs qua niveau degradeert. Dat
betekent in mijn voorbeeld dat
de huidige eersteklasser, die zich
daarin handhaaft na de komst van
de Topklasse, niet meer op het op
twee na hoogste, maar op het op
drie na hoogste niveau speelt. Een
automatische degradatie dus voor
de meeste clubs. En dan moet je
niet degraderen, want dan ga je
er 2 klassen op achteruit. Clubs,
bezint u eer u er aan begint! Ik
pleit er daarom voor de discussie
over de Topklasse en het verhogen
van het aantal elftallen per klasse
te ontkoppelen.
Deze maand houdt de KNVB
in het land voor de clubs en
(regio)afgevaardigden diverse
voorlichtingsbijeenkomsten. Het
zal bij benieuwen op welke wijze de
KNVB probeert de Topklasse aan
de man te brengen. Vervolgens
zal het definitieve voorstel
worden besproken in de regioen
districtsvergaderingen. Mijn
inbreng zal op het vorenstaande
gebaseerd zijn, tenzij de KNVB
alsnog met hele sterke argumenten
komt die de invoering van de
Topklasse rechtvaardigt. Men
zal mij waarschijnlijk als een
behoudende bobo bestempelen.
Maar tot hen zeg ik: beoordeel
me op mijn argumenten.
Excuses voor de opmaak.
pi_56721530
Excuses niet geaccepteerd, dit is onleesbaar zo.
pi_56721611
Pfap .
  donderdag 14 februari 2008 @ 09:58:29 #168
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56721633
Het staat iedereen volledig vrij om om 10 uur 's ochtends de enters te verwijderen...
  Moderator / Redactie Sport donderdag 14 februari 2008 @ 09:59:16 #169
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_56721644
Pfap

nou vooruit de samenvatting: Topklasse niet nodig voor Nederlandse voetbal

winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 14 februari 2008 @ 10:24:03 #170
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56722042
quote:
Topklasse niet nodig voor Nederlandse voetbal
Door Henk Bolhaar

Invoering betekent voor meeste clubs automatische degradatie
Al vele jaren streeft de KNVB er naar om te komen tot een Topklasse in het amateurvoetbal. Deze klasse zou de schakel moeten vormen tussen de eerste divisie en de hoofdklasse. In de afgelopen twee jaar heeft de KNVB geen middel geschuwd om de invoering van de Topklasse er door te drukken. Het enthousiasme bij de hoofdklassers, met name in het zaterdagvoetbal, voor de Topklasse is echter niet zo groot. Dit voorjaar moet de kogel door de kerk. Om dat te bereiken heeft de KNVB een enquête gehouden
onder alle (84) hoofdklassers en 48 eersteklassers. Vooraf was tot doel gesteld dat voor een bepaalde datum ten minste 60 enquêteformulieren naar het onderzoeksbureau (Hypercube) terug gestuurd moesten zijn, anders zou het traject worden beëindigd. Deze datum is drie keer verschoven en slechts na het aanbieden van 2 interlandkaarten aan het bestuur en hulp bij het invullen van de enquête kon
amper het beoogde aantal van 60 worden gehaald. Een kleine meerderheid van de clubs die gereageerd heeft voelde wel voor de invoering van de Topklasse. Het bestuur amateurvoetbal achtte zich voldoende gelegitimeerd om door te gaan met de Topklasse, terwijl de helft van de clubs, ondanks herhaald aandringen, niet gereageerd heeft en er ook veel clubs die wel gereageerd hebben niet voor deze klasse
zijn. Ook ging het bestuur amateurvoetbal voorbij aan de kritische opmerkingen van de klankbordgroep die het onderzoek begeleidde. Op 4 juni 2007 besloot het een uitgewerkt voorstel te maken voor de invoering van 2 of 3 Topklassen van 16 clubs. Op aandringen van de Algemene vergadering Amateurvoetbal is
daar de 0-optie (het handhaven van de huidige situatie) aan toegevoegd. In allerlei publicaties ‘vergeet’ de KNVB echter vaak dit te vermelden. Afgelopen najaar kwam het bestuur amateurvoetbal met een nieuwe truc om het draagvlak voor de Topklasse te vergroten. Het idee werd gelanceerd om diverse klassen te vergroten van 12 naar 14 elftallen. Daardoor zullen er volgens de KNVB meer elftallen promoveren, maar dat is feitelijk niet het geval. Ik kom daar later in dit artikel op terug. Begin december 2007 kwam het bestuur amateurvoetbal met het voorlopige voorstel waarin allerlei modellen worden uitgewerkt. Per model worden de gevolgen voor promotie, degradatie, nacompetitie en speeldagenkalender aangegeven.
Allemaal interessante lectuur, maar het belangrijkste ontbreekt in dit voorlopige voorstel. Dat zijn de redenen waarom de Topklasse er überhaupt moet komen. Er kan daarom –in dit stadium- geen beleidsmatige afweging worden gemaakt. Ik kan mij echter enkele redenen bedenken waarmee de KNVB alsnog op de proppen zal komen. Ik zal daar nader op ingaan en deze redenen van mijn visie voorzien.
In Voetbal International van 12 december 2007 wordt een belangrijke reden genoemd. Volgens Henk Kesler, directeur betaald voetbal, en Edwin de Lugt, tot 1 januari 2008 directeur van de Coöperatie Eerste Divisie, dreigt Nederland door de huidige competitieopbouw, internationaal de aansluiting te missen. Wat
een onzin. Alsof de komst van de Topklasse en een promotie/ degradatie tussen betaald en amateurvoetbal internationaal van belang zijn. Nederland is gewoon een te klein voetballand om te kunnen opboksen tegen landen als Duitsland, Engeland, Italië en Spanje, waar een groter bevolkingsareaal is en er dus meer toeschouwers en tv- en sponsorgelden zijn. Ook het beleid van de UEFA is meer in het
voordeel van de grote landen. Daar moet de KNVB wat aan doen. Daarnaast is ons land veel te klein
voor 38 profclubs. Er is teveel versnippering en dat gaat ten koste van de opleiding van talenten, de toeschouwersaantallen en de sponsor- en tv-gelden. De KNVB doet er daarom goed aan een sanering in het betaald voetbal door te voeren door het aantal clubs te verminderen tot bijvoorbeeld 2 divisies van 16
clubs. Een andere vaak genoemde reden is dat de Topklasse promotie/ degradatie tussen de eerste divisie en het amateurvoetbal mogelijk maakt. Dat is evenmin een geldige reden. Je kunt immers ook een
promot ie/degradatieregeling maken tussen de eerste divisie en de hoofdklasse. De algeheel amateur-kampioen en/of de zaterdag- en zondagkampioen van Nederland zouden naar de eerste divisie kunnen promoveren. In het verleden bestond deze regeling ook. Zo degradeerde Xerxes uit Rotterdam in 1960 uit het betaald voetbal om daarin vervolgens in 1962 als landskampioen bij de amateurs terug te keren vanuit de eerste klasse, want de hoofdklasse bestond toen nog niet). Ook kwaliteitsoverwegingen behoeven
geen rol te spelen (de gedachte dat 2 of 3 Topklassen tot een betere kwaliteit en daarom doorstroming
naar het betaald voetbal leidt dan 6 hoofdklassen). Immers, in de afgelopen 20 jaar zijn RBC, RKC,
Omniword en AGOVV vanuit de hoofdklasse toegelaten tot de eerste divisie en hebben eerstgenoemde
2 clubs zelfs de eredivisie bereikt. Verder geeft een Topklasse nauwelijks een kwaliteitsimpuls aan het voetbal in Nederland. Talentvolle spelers worden al op jonge leeftijd door de profclubs bij de amateurs weggehaald en door hen opgeleid. De jeugdopleidingen van de profclubs zijn de laatste jaren steeds beter
geworden en het komt nog maar weinig voor dat amateurspelers in de seniorenleeftijd naar een profclub overgaan. De Topklasse zal daarin geen verandering brengen. Bovendien trekken de profclubs liever (middelmatige) buitenlandse spelers aan dan dat zij een talentvolle Nederlandse speler uit een lagere klasse een kans geven. Zelfs FC Twente, dat bekend staat om de goede jeugdopleiding, gaat er al toe
over talentvolle jeugdspelers uit Oostenrijk en Slovenië te halen. Bij de Topklasse denkt de KNVB aan een gemengde samenstelling uit het zater- en zondagvoetbal en aan een aanvangstijdstip van zaterdag om 16.00 uur. Dat betekent dat een zondagclub verplicht wordt op zaterdag te spelen, terwijl men volgens mij niet voor niets voor de zondag heeft gekozen. Wel kunnen 2 zondagclubs die tegen elkaar spelen afspreken om naar de zondag uit te wijken. Ook brengt de gemengde samenstelling van zater- en zondagclubs grote problemen met zich mee voor de promotie/degradatie. De KNVB onderkent dit overigens ook. Want in de praktijk is het mogelijk dat uit de Topklasse meer zondag dan zaterdagclubs degraderen (en omgekeerd), terwijl de promotie vanuit de hoofdklasse gelijk verdeeld is. Dit zou inhouden
dat er bijvoorbeeld in de zondaghoofdklassen meer clubs terugkeren dan er promoveren. Dit geeft bijna onoplosbare problemen, tenzij er steeds wisselende en ondoorzichtige promotie en/of degradatie regelingen komen of de scheiding tussen zater- en zondagvoetbal wordt opgeheven. Dit laatste acht ik onjuist omdat hiervoor in Nederland uit o.a. geloofsoverwegingen een bewuste keuze is gemaakt. Tenslotte zou de Topklasse meer toeschouwers opleveren dan de hoofdklasse. Ik heb meer dan een jaar geleden een bijeenkomst van de KNVB over de Topklasse bijgewoond dat daar probeerde het bureau Hypercube aan de hand van een rekenmodel aan te tonen dat dit het geval is. De onderbouwing was puur gebaseerd op theorie en hield geen rekening met de praktijk van alle dag. Men denkt dat een wedstrijd tussen SVZW en Excelsior’31 of tussen Quick’20 en SC Enschede in de Topklasse meer toeschouwers trekt dan in de hoofdklasse. Ik heb gezegd dat het niet uitmaakt of deze wedstrijd in de Top-, hoofd-, eerste- of tweede klasse wordt gespeeld. Deze wedstrijden zijn met bepaalde sentimenten
omgeven waarbij de klasse waarin gespeeld wordt er niet zo zeer toe doet. Ook geloof ik niet dat een
wedstrijd tussen HSC’21 en Excelsior’31 meer toeschouwers oplevert dan de wedstrijd SVZW Excelsior’
31. En dan heb ik het nog niet over een wedstrijd tussen bijvoorbeeld Be Quick’28 (uit Zwolle) tegen SC Enschede, die in toeschouwersaantal geen toegevoegde waarde zal hebben. U hebt het al gemerkt, ik en
geen supporter van de Topklasse. De KNVB weet dat er in het land de nodige weerstand tegen de Topklasse is en heeft daarom, zoals ik hiervoor al aangaf, een truc bedacht. Tegelijkertijd met de besluitvorming over de Topklasse wordt het voorstel gedaan om de eerste t/m dederde klasse en mogelijk ook daaronder, te vergroten van 12 naar 14 clubs. Het lijkt er op dat hierdoor meer clubs kunnen promoveren, maar dat is niet zo. Voor de meeste clubs betekent de komst van de Topklasse zelfs
een automatische degradatie. Met het volgende voorbeeld zal ik dat uitleggen. Een club die in
de eerste klasse speelt hoeft nog maar 1 keer te promoveren om in de hoofdklasse, nu het hoogste
niveau in het amateurvoetbal, uit te komen. Wanneer de club door de versterkte promotie naar de hoofdklasse gaat blijft het op het op één na hoogste niveau uitkomen. Het hoogste niveau is immers de Topklasse geworden. In naam ga je erop vooruit, maar in werkelijkheid dus niet. Een fopspeen van de KNVB! In totaal zal zo’n 25% van de clubs voor een versterkte promotie in aanmerking komen. Dat houdt
in dat 75% niet promoveert maar zelfs qua niveau degradeert. Dat betekent in mijn voorbeeld dat de huidige eersteklasser, die zich daarin handhaaft na de komst van de Topklasse, niet meer op het op twee na hoogste, maar op het op drie na hoogste niveau speelt. Een automatische degradatie dus voor de meeste clubs. En dan moet je niet degraderen, want dan ga je er 2 klassen op achteruit. Clubs, bezint u eer u er aan begint! Ik pleit er daarom voor de discussie over de Topklasse en het verhogen van het aantal elftallen per klasse te ontkoppelen. Deze maand houdt de KNVB in het land voor de clubs en
(regio)afgevaardigden diverse voorlichtingsbijeenkomsten. Het zal bij benieuwen op welke wijze de
KNVB probeert de Topklasse aan de man te brengen. Vervolgens zal het definitieve voorstel worden besproken in de regio en districtsvergaderingen. Mijn inbreng zal op het vorenstaande gebaseerd zijn, tenzij de KNVB alsnog met hele sterke argumenten komt die de invoering van de Topklasse rechtvaardigt. Men zal mij waarschijnlijk als een behoudende bobo bestempelen. Maar tot hen zeg ik: beoordeel
me op mijn argumenten.
  donderdag 14 februari 2008 @ 10:25:03 #172
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  donderdag 14 februari 2008 @ 11:02:29 #173
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_56722707
Ik vind het nog steeds een goed idee.
29.10 Novastar HMH
  donderdag 14 februari 2008 @ 11:12:32 #174
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56752632
Verslagje van Zuid I
quote:
Topklasse: nog veel werk aan de winkel

Volgens de projectgroep die onderzoek deed naar de optimalisering van de voetbalpiramide, heeft de top van het Nederlandse amateurvoetbal een positief effect te verwachten van de invoering van Topklassen. Maar afgaande op de opmerkingen van degenen die gisteravond in het Willem II-stadion de informatiebijeenkomst voor het district Zuid 1 bijwoonden, is de twijfel nog lang niet weggenomen.

ANDRÉ VALK

TILBURG

Liefst 170 vertegenwoordigers van voetbalclubs hadden zich in Tilburg verzameld. Voor de pauze kregen zij uitleg over het plan van Hans Boll (projectleider), Cor Evers (projectmedewerker) en Pieter Nieuwenhuis (directeur van Hypercube). Het waarom van de nieuwe opzet - top van het amateurvoetbal is verspreid, kwalitatief beter voetbal met meer spanning, meer toeschouwers en langer doorvoetballen - werd onder meer uit de doeken gedaan. Ook de zes modellen (met nul, twee of drie Topklassen van zestien clubs, hoofdklassen met veertien clubs en overige klassen met twaalf óf veertien clubs) werden nader toegelicht.

Een vraag die hierbij gesteld werd, was: is het voetbalseizoen 2008/2009, waarin via een versterkte promotieregeling tot de nieuwe piramide moet worden gekomen, niet bij voorbaat van alle spanning ontbloot? Degradatie is niet mogelijk (dan zou je eigenlijk twee klassen zakken), terwijl afhankelijk van het gekozen model en welke klassen wel acht clubs voor promotie in aanmerking kunnen komen. ,,Daar krijg je een andere spanning voor terug,’’ stelde Evers. ,,Meer ploegen mengen zich in de strijd om de plaatsen omhoog, terwijl er ook een herkanser (zeg maar de huidige p/d-plaats, AV) in stand blijft.’’

Evers wees ook op de twee grote veranderingen die er zullen optreden: ,,De kwaliteit in de top gaat omhoog en er wordt langer doorgevoetbald. Dat is een nadrukkelijke wens van de 132 clubs die wij bij het onderzoek hebben betrokken. We streven naar afdelingen met veertien clubs.’’

Onderzoeker Pieter Nieuwenhuis stelde onomwonden dat het plan van één topklasse van de baan is. ,,Dat vloekte met de reisafstanden en derby’s. Het worden twee of drie Topklassen. In dat laatste geval neemt de reisafstand nauwelijks toe. Het aantal derby’s neemt slechts in beperkte mate af. Eén op de zes bij drie Topklassen en één op de vijf bij twee Topklassen, Maar door meer wedstrijden zal er meer publiek komen. De baromzet, sponsoring en recette zullen sneller toenemen dan de kosten.’’

Na de onderbreking was er gelegenheid tot het stellen van vragen. Hierbij lieten de bestuurders van regioclubs zich niet onbetuigd. Zo wilde Erik Poirot, voorzitter van het Gorcumse Unitas, weten wat de speeldagen van de Topklassen worden. Boll: ,,Wanneer een zaterdag- tegen een zondagclub speelt, gebeurt dat op zaterdag. De thuis spelende ploeg bepaalt dan het aanvangstijdstip.’’

Heerjansdam-voorzitter Janus van Peenen, zoals bekend een fervent tegenstander van de Topklassen, haakte daar op in. ,,Dan krijg je dus competitievervalsing. Want als ik weet dat een zondagclub spelers heeft die op zaterdag werken, wil ik om half drie beginnen. Zo werkt het toch?’’

ASWH-bestuurslid Wim Helmink, die alleen drie Topklassen een serieuze optie vindt, wilde weten wie beslist hoeveel Topklassen er gaan komen. Boll: ,,Dit gebeurt democratisch, dus via de regio/clustervergaderingen en de districtvergadering. Vervolgens naar de vergaderingen bestuur amateurvoetbal en de algemene vergadering amateurvoetbal.’’

Papendrecht-preses Bram Blom zou graag zien dat goed geregeld wordt dat de hoogste zondag- en zaterdagelftallen nooit tegelijkertijd thuis spelen. De mededeling dat dit schematisch eenvoudig te regelen zou zijn, ontlokte bij hem de opmerking: ,,Dit seizoen zou de KNVB er ook rekening mee houden dat de ’zaterdag’ en ’zondag’ om en om thuis spelen, maar daar slaagt de bond niet in.’’ Zo bleven er aan het eind van de avond nog wel meer vraagtekens bestaan. Hoe wordt de degradatie uit de Jupiler League geregeld? Moet nog besproken worden met betaald voetbal. Wat wordt precies het aanvangstijdstip? Mogen clubs ook onderling over praten. Maar wat als ze er niet uitkomen? Wat als er vier zaterdag- en twee zondagclubs naar de hoofdklassen degraderen? Alleen vervelende oplossingen, zoals klassen met dertien en vijftien clubs, zijn hiervoor voorhanden. Wat blijft er over van de vijfde en zesde klassen? Dat moet nog doorberekend worden.

Kortom, de onderzoekers kregen dan wel complimenten, maar er is nog veel, heel veel, werk aan de winkel.
www.thuisuiteten.nl
pi_56889765
Na C volgt dus B
quote:
Hoofdklasse B voorlopig tegen topklasse

Na de informatiebijeenkomst van vorige week woensdag in Tilburg over de voortgang van het project Optimalisering voetbalpiramide amateurvoetbal vergaderden de clubs uit de zaterdaghoofdklasse B, waaronder LRC Leerdam en Kozakken Boys, in Veenendaal over de mogelijke invoering van een topklasse.
REGIO

De uitkomst was dat de verenigingen de KNVB oproepen zo snel mogelijk met een duidelijk antwoord te komen op alle vragen en zogenaamde open einden, zodat binnenkort in de cluster- en regiovergaderingen en uiteindelijk het bestuur amateurvoetbal een goed besluit genomen kan worden. Met de informatie die nu op de tafel ligt, zijn alle clubs in ’B’ unaniem tegen het plan. De clubs uit de zaterdaghoofdklasse A (met ASWH) komen volgende week bij elkaar.
www.thuisuiteten.nl
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 22 februari 2008 @ 01:27:43 #177
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_56898289
hier verslag van de bijeenkomst in het Gelredome voor Oost en Zuid1
quote:
Argwaan over plannen in Nederlands amateurvoetbal
door Lex Lammers

ARNHEM - De herstructurering van het amateurvoetbal in Nederland zorgt voor grote twijfels. Ook de derde informatiebijeenkomst van de KNVB, gisteravond in het Arnhemse Gelredome, leverde forse kritiek en vooral veel argwaan op.

De invoering van de topklasse hoeft voor menig voetbalclub eigenlijk niet. Maar er was hier en daar ook een positief geluid.

Voor de KNVB was de gematigde stemming een opsteker. Vorige week hield de voetbalbond bijeenkomsten in Assen en Duivendrecht. Daar was de oppositie veel groter. De vertegenwoordigers van verenigingen in het district Oost en Zuid I, voornamelijk zondagclubs, waren in Arnhem eerder mals.

De KNVB legde in een uur beknopt uit wat de zogeheten 'optimalisering van de voetbalpiramide' inhield. Uit het relaas van Pieter Nieuwenhuis van bureau Hypercube, speciaal voor het project door de KNVB ingehuurd, bleek dat de voorkeur uitgaat naar de oprichting van drie topklassen. Daarin komen zestien clubs. En daaronder komen klassen van telkens veertien clubs. " Alle verenigingen spelen dus meer wedstrijden in een seizoen", legde Nieuwenhuis uit. "Dat is ook de uitdrukkelijke wens van de clubs."

Aantrekkelijk klonk de topklasse, in te voeren in het seizoen 2009-2010, vooral de voorzitter van FC Lienden, Nico Wagenvoort. Hij hield een pleidooi voor vernieuwing. "We willen niet in slaap vallen. Met een gunstige indeling, met DOVO, GVVV, IJsselmeervogels, Achilles en De Treffers, zijn wij zeer tevreden. Dat is sportieve vooruitgang en wij willen ook dan een plek in de top-5."

Geert van Gessel, preses van VDZ, vond dat mooi voor FC Lienden, maar zag het relaas van Wagenvoort toch vooral als een ambitie voor betaald voetbal. "De top van de amateurs is in Nederland nagenoeg professioneel gestructureerd. Dus stop die ambitieuze clubs dan ook in het profvoetbal. Als een tweede divisie of zoals de Regionalliga in Duitsland. En zet dus verder voor het amateurvoetbal overal klassen van veertien clubs uit. Dat is het goede aspect van dit plan."

Dat betoog tekende de wijdverbreide argwaan. Er waren volop twijfels over tal van aspecten van het plan. "De Bataven is een zondagclub en moet in de topklasse op zaterdag gaan spelen", stelde Piet Wegh namens de Gendtse club. "Maar dan is ons sportpark al vol. Hoe moeten we dat oplossen?"

De KNVB had er geen sluitend antwoord op. Er zijn hier en daar zeker knelpunten, gaven de bondsvertegenwoordigers toe.

Op 17 maart moet daarom meer duidelijkheid komen. Dan komt het KNVB-amateurbestuur met een voorstel. Op 31 mei spreekt de algemene vergadering betaald voetbal zich vervolgens over de plannen uit. "En dat staat dus nog niet vast", verklaarde Nieuwenhuis. "Dit proces is niet gemanipuleerd. De clubs nemen de beslissing."
DeLuna vindt me dik ;(
pi_56912237
Ook daar dus niet onverdeeld positief. Lijkt dus op de rest van Nederland.
www.thuisuiteten.nl
pi_56918165
De enige postitieve lijken de supporters van de Eerste Divisieclus te zijn.............
pi_56918691
Gewoon eerste divisie clubs verplichten met spelers te spelen die speelgerechtigd voor Nederland zijn of legaal in Nederland zijn

Dat zou meer zoden aan de dijk zetten
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_56923066
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 00:02 schreef DRD het volgende:
De enige postitieve lijken de supporters van de Eerste Divisieclus te zijn.............
Dat snap ik ook niet echt eigenlijk. Waarom zou een fan van bijvoorbeeld Fortuna om maar wat te noemen voor zijn? Dikke kans dat je club dan gaat degraderen.
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 23 februari 2008 @ 12:11:50 #182
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_56923240
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:56 schreef methodmich het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet echt eigenlijk. Waarom zou een fan van bijvoorbeeld Fortuna om maar wat te noemen voor zijn? Dikke kans dat je club dan gaat degraderen.
Omdat het voor diverse clubs al jaren nergens meer om draait in de eerste divisie. Liever de spanning van wel of niet erin blijven dan jaar in jaar uit achttiende of negentiende worden en al na een half seizoen nergens meer om spelen.
pi_56923277
Mogelijk, maar het kan voor sommige clubs echt de doodsteek worden. Als een club als Telstar, met alle respect, degradeert, dan is dat gewoon over denk ik. De beste spelers zullen vertrekken en ze komen dan in een sterk bezette Topklasse van West I / II. Dat zal jaren duren voor ze dan eventueel weer eens terugkeren, als ze dat al lukt.
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 23 februari 2008 @ 12:19:23 #184
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_56923371
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 12:14 schreef methodmich het volgende:
Mogelijk, maar het kan voor sommige clubs echt de doodsteek worden. Als een club als Telstar, met alle respect, degradeert, dan is dat gewoon over denk ik. De beste spelers zullen vertrekken en ze komen dan in een sterk bezette Topklasse van West I / II. Dat zal jaren duren voor ze dan eventueel weer eens terugkeren, als ze dat al lukt.
Ziedaar waarom doorstroming mogelijk gemaakt moet worden. Er zijn in de huidige Hoofdklasse een heleboel clubs te vinden die meer toevoegen dan bv. Telstar.
pi_56923394
Probleem is alleen dat die clubs daar juist geen zin in hebben. Wat heeft een IJsselmeervogels te winnen door een anoniem clubje te worden in de eerste divisie en de huidige status op te geven? Dat is waar alles eigenlijk in feite steeds op vast loopt.
www.thuisuiteten.nl
pi_56923410
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 12:14 schreef methodmich het volgende:
natuurlijke selectie noem je zoiets..... niks mis mee in de huidige nietszeggende 1e divisie
pi_56923478
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 12:21 schreef ASroma het volgende:

[..]

natuurlijke selectie noem je zoiets..... niks mis mee in de huidige nietszeggende 1e divisie
Ja, maar ik snap niet dat die clubs dan voor zijn. Als ze dat al zouden zijn.

Overigens is het ook nog zo dat als er promotierecht is, je kans hebt dat niet de sterkste ploegen uit de Topklasse gaan promoveren. Dan krijg je straks de nummer zes ofzo.
www.thuisuiteten.nl
pi_56923687
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 12:27 schreef methodmich het volgende:

[..]

Ja, maar ik snap niet dat die clubs dan voor zijn. Als ze dat al zouden zijn.

Overigens is het ook nog zo dat als er promotierecht is, je kans hebt dat niet de sterkste ploegen uit de Topklasse gaan promoveren. Dan krijg je straks de nummer zes ofzo.
Daarom moet je dat ook afschaffen. Anders krijg je nooit de zo gewenste stijging van het niveau.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
  zaterdag 23 februari 2008 @ 13:03:38 #189
497 Maja
Ja denk!?!
pi_56924041
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 12:20 schreef methodmich het volgende:
Probleem is alleen dat die clubs daar juist geen zin in hebben. Wat heeft een IJsselmeervogels te winnen door een anoniem clubje te worden in de eerste divisie en de huidige status op te geven? Dat is waar alles eigenlijk in feite steeds op vast loopt.
Zoekt een IJsselmeervogels dan niet naar een andere uitdaging, in plaats van kampioen worden in de hoofdklasse?

Promotie en degradatie hoort bij sport en als je het nu niet verandert gebeurt het nooit. Als Telstar het nu niet redt, jammer dan. Dan hadden ze beter hun best moeten doen.
pi_56930980
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 13:03 schreef Maja het volgende:

[..]

Zoekt een IJsselmeervogels dan niet naar een andere uitdaging, in plaats van kampioen worden in de hoofdklasse?

Promotie en degradatie hoort bij sport en als je het nu niet verandert gebeurt het nooit. Als Telstar het nu niet redt, jammer dan. Dan hadden ze beter hun best moeten doen.
Henk Wisman is in elk geval voor, zo vertelde hij me vanmiddag.
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 23 februari 2008 @ 21:27:29 #191
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56934615
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 12:41 schreef EnGCatjuh het volgende:

[..]

Daarom moet je dat ook afschaffen. Anders krijg je nooit de zo gewenste stijging van het niveau.
Een paar jaartjes laten wennen, als de topklasseclubs dan het grote geld ruiken, happen ze ook wel toe...
pi_56937074
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 21:27 schreef pfaf het volgende:

[..]

Een paar jaartjes laten wennen, als de topklasseclubs dan het grote geld ruiken, happen ze ook wel toe...
Zou inderdaad wel kunnen. TVgeld voor 1e divisie ligt wel hoger dan voor de Hoofdklasse, neem ik aan? Zeker dan als de populariteit misschien weer wat aantrekt.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 23:05:09 #193
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_56937425
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 13:03 schreef Maja het volgende:

[..]

Met Ijsselmeervogels noem je natuurlijk wel de bekendset amateurvereniging. Aan de ene kant hebben zij inderdaad weinig te winnen, aan de andere kant juist wel, want voor de 20e keer de Hoofdklasse B winnen gaat immers ook vervelen.

Buiten Ijsselmeervogels zijn er (zeker in het zondagvoetbal) tig clubs die weinig uitstraling hebben en juist veel baat bij een topklasse zouden kunnen hebben, zeker in het zondagvoetbal. Clubs als Meerssen en Hollandia spelen bijvoorbeeld al jaren bovenin hun hoofdklasse, maar publiek trekken ze amper. Een topklasse zou daar verandering in kunnen brengen.
pi_56943565
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 23:05 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Met Ijsselmeervogels noem je natuurlijk wel de bekendset amateurvereniging. Aan de ene kant hebben zij inderdaad weinig te winnen, aan de andere kant juist wel, want voor de 20e keer de Hoofdklasse B winnen gaat immers ook vervelen.

Buiten Ijsselmeervogels zijn er (zeker in het zondagvoetbal) tig clubs die weinig uitstraling hebben en juist veel baat bij een topklasse zouden kunnen hebben, zeker in het zondagvoetbal. Clubs als Meerssen en Hollandia spelen bijvoorbeeld al jaren bovenin hun hoofdklasse, maar publiek trekken ze amper. Een topklasse zou daar verandering in kunnen brengen.
Denk dat zondagclubs ook gewoon teveel concurrentie hebben van het profvoetbal. Op zondagmiddag zijn er altijd wel eredivisieduels, ook live op TV. Neem een club als Elinkwijk, daar komt amper publiek. Bij Papendrecht, waar ik wel eens ga kijken, kan je tien minuten voor de aftrap nog een rondje maken om iedere supporter een hand te geven en dan sta je bij de aftrap weer op de plek waar je begon. Als dan PSV of Ajax of Feyenoord in de kantine live op TV is gaat de helft ook nog eens binnen zitten.

De zondagclubs willen graag wel op zondag blijven spelen, dus dan maakt dat geen enkel verschil. Hollandia (trouwens een club die de afgelopen jaren is gedegradeerd) - VUC levert niet minder fans op dan Hollandia - Ter Leede denk ik.

Het zaterdagvoetbal floreert juist zo doordat veel mensen op zaterdagmiddag blijkbaar meer zin en tijd hebben een wedstrijdje te kijken. Waarbij het ook nog eens meespeelt dan de betere zaterdagclubs in het amateurvoetbal vaak in gelovige dorpen zijn gevestigd, zodat de zondag daar al geen optie is.

Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in het verhaal dat een Topklasse, zeker niet als het er drie worden, voor veel clubs meer toeschouwers gaat opleveren. Al helemaal niet als er enkele keren op dinsdagavond gevoetbald moet gaan worden. Bij de zaterdagclubs denk ik dat er misschien zelfs wel een kleine daling kan komen, omdat er nu veel derby's zijn die worden ingewisseld voor wedstrijden tegen minder aansprekende zondagclubs.
www.thuisuiteten.nl
  zondag 24 februari 2008 @ 12:27:31 #195
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_56943663
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:22 schreef methodmich het volgende:
Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in het verhaal dat een Topklasse, zeker niet als het er drie worden, voor veel clubs meer toeschouwers gaat opleveren. Al helemaal niet als er enkele keren op dinsdagavond gevoetbald moet gaan worden. Bij de zaterdagclubs denk ik dat er misschien zelfs wel een kleine daling kan komen, omdat er nu veel derby's zijn die worden ingewisseld voor wedstrijden tegen minder aansprekende zondagclubs.
Drie topklassen zou ik een slecht idee vinden. Ik ben voor 1 topklasse en daaronder 2 of 4 hoofdklassen (twee zaterdag en twee zondag). Verder zou het dan misschien een goed idee zijn om op zaterdagmiddag te gaan spelen als topklasse. Wellicht levert dat meer publiek op en daarnaast stoot je de aanhang van de zaterdagamateurs niet voor het hoofd.
pi_56943728
Ja, maar 1 Topklasse is al lang niet meer aan de orde.

Het wordt 2 of 3, met 3 als hoogst waarschijnlijke aantal.

Dit zijn de modellen:

Model 2A: 2 topklassen van 16 teams, hoofdklasse 14 teams en overige klassen 12 teams

Model 2B: 2 topklassen van 16 teams, hoofdklasse 14 teams en overige klassen 14 teams

Model 3A: 3 topklassen van 16 teams, hoofdklasse 14 teams en overige klassen 12 teams

Model 3B: 3 topklassen van 16 teams, hoofdklasse 14 teams en overige klassen 14 teams

Model 0A: Geen topklasse, hoofdklasse 14 teams en overige klassen 12 teams

Model 0B: Geen topklasse, hoofdklasse 14 teams en overige klassen 14 teams

Waarbij model 0A dus het huidige model is en 3B het meest logische model is als het aan de clubs ligt, wanneer de KNVB met alle geweld een topklasse wil.
www.thuisuiteten.nl
  zondag 24 februari 2008 @ 12:32:49 #197
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_56943763
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:30 schreef methodmich het volgende:
Model 2A: 2 topklassen van 16 teams, hoofdklasse 14 teams en overige klassen 12 teams
Dan voel ik nog het meest voor dit model. Na een aantal jaar zou je dan alsnog naar 1 topklasse kunnen gaan. In Duitsland is het bijvoorbeeld ook zo gegaan. Eerst 4 regionalliga's, daarna 2 en vanaf volgend seizoen 1 derde Bundesliga.
pi_56943851
Tja, ik denk dat de KNVB daar dus weinig stemmen voor zal krijgen.

Model 3B heeft als grote voordeel dat de lager spelende clubs massaal kunnen gaan promoveren, hetgeen voor de ambitieuze clubs die nu laag spelen een zeer aanlokkelijk idee is. In model 2A maak je maar 32 clubs belangrijk eigenlijk.

Daarbij denk ik dat 32 wellicht te weinig is om te gaan kiezen. Met drie afdelingen krijg je er 48 in de topklasse, wat makkelijk te organiseren is door eventueel te stellen dat de top 8 per hoofdklasse zich plaatst. Met 32 zou je mogelijk meer moeten gaan werken met een historisch lijstje.
www.thuisuiteten.nl
  zondag 24 februari 2008 @ 12:41:11 #199
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_56943932
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:36 schreef methodmich het volgende:
Tja, ik denk dat de KNVB daar dus weinig stemmen voor zal krijgen.

Model 3B heeft als grote voordeel dat de lager spelende clubs massaal kunnen gaan promoveren, hetgeen voor de ambitieuze clubs die nu laag spelen een zeer aanlokkelijk idee is. In model 2A maak je maar 32 clubs belangrijk eigenlijk.

Daarbij denk ik dat 32 wellicht te weinig is om te gaan kiezen. Met drie afdelingen krijg je er 48 in de topklasse, wat makkelijk te organiseren is door eventueel te stellen dat de top 8 per hoofdklasse zich plaatst. Met 32 zou je mogelijk meer moeten gaan werken met een historisch lijstje.
In eerste instantie als overgang zou 3 wellicht kunnen en vervolgens kan het dan in een jaar of vijf afgebouwd worden naar 1 topklasse. Wellicht krijgt dat niet de handen van alle zaterdagamateurs op elkaar, maar voor de lange termijn lijkt het me wel de beste optie.
  zondag 24 februari 2008 @ 12:44:33 #200
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_56943998
arm den haag. kunnen ze nog dieper zinken
  zondag 24 februari 2008 @ 13:27:55 #201
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_56944972
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 17:03 schreef methodmich het volgende:

[..]

Van de ploegen die voor zijn kan je vooral stellen dat ze uit de zwakkere competitie zaterdag C of het qua toeschouwersaantal zwaar achterblijvende zondagvoetbal komen. Daarbij, wat moet een Türkiyemspor daar nou doen? Laat die eerst de interne rotzooi is oplossen.
Zwakkere competitie C? Durf ik toch niet zo zeker te zeggen hoor.
29.10 Novastar HMH
pi_56950891
quote:
Op zondag 24 februari 2008 13:27 schreef Damzkieee het volgende:

[..]

Zwakkere competitie C? Durf ik toch niet zo zeker te zeggen hoor.
Dat is wel zeker. De kampioen van C speelt al jaren geen rol meer in de strijd om de zaterdagtitel. Spelers die in B mislukken doen het in C geweldig. Een club als VVOG eindigde in C altijd hoog en streed in B twee jaar tegen degradatie. Zelfde gaat op voor SDC Putten, dat na een mooi seizoen in de middenmoot in C in B direct degradeerde. SC Genemuiden dat voor de Supercup door ASWH simpel van de mat getikt werd, zelfde ging op voor het hoog eindigende WHC in de beker later dat seizoen.

Zit een zeer groot verschil in. HHC en Be Quick '28 zouden in A en B vermoedelijk wel leuk mee kunnen doen, Excelsior '31 in goede doen ook, de rest vermoedelijk niet.
www.thuisuiteten.nl
pi_57038378
En A is dus ook tegen:
quote:
Ook clubs uit Hoofdklasse A tegen invoering Topklasse
In navolging van de clubs uit de zaterdag-hoofdklassen B en C hebben ook die uit ’A’ zich tegen de KNVB-plannen voor invoering van de Topklasse(n) gekeerd. Drie verenigingen stelden zich neutraal op, het Ambachtse ASWH is tegen.
REGIO

De verenigingen, die bij Excelsior Maassluis bijeenkwamen, hebben onder meer moeite met de in hun ogen onduidelijke promotie/degradatieregeling vanuit het betaalde voetbal. De competitie-opzet zit vol met ’open einden’, zoals het aanvangstijdstip en de verdeling van zaterdag- en zondagclubs na degradatie. Ook hikken de clubs aan tegen de kosten van een verplichte lichtinstallatie op tv-sterkte. Tevens vrezen zij de verdergaande professionalisering in de toekomst, waardoor er nog meer van vrijwilligers zal worden gevraagd. En evenmin heeft de KNVB de clubs ervan kunnen overtuigen dat een Topklasse meer publiek en een hoger spelpeil oplevert.

De hoofdklasse A doet een beroep op de voetbalbond om voor optie 0B, zoals deze in de plannen wordt genoemd, te kiezen. Hiermee worden de klassen onder de hoofdklassen naar veertien clubs uitgebreid. Tot slot vinden de clubs dat de besluitvorming over de Topklasse alleen de hoofdklassers aangaat.
Zaterdaghoofdklassers zijn tegen Topklasse
www.thuisuiteten.nl
pi_57059829
Uit het Brabants Dagblad van vandaag.
quote:
Bom onder topklasse

29 feb 2008, 03:02 - ZEIST - Het draagvlak voor de topklasse is nagenoeg verdwenen. De zaterdaghoofdklasse is unaniem tegen de nieuwe voetbalpiramide. Na de hoofdklasse C en hoofdklasse B heeft nu ook de hoofdklasse A zich tegen de nieuwe structuur van de KNVB uitgesproken.

Het standpunt van de zaterdaghoofdklassers is een gevoelige klap voor de voetbalbond. De KNVB heeft de voorbije maanden onder de noemer 'optimalisering voetbalpiramide' een uitgebreide promotiecampagne gevoerd. Daarbij luidt het voorstel om in het seizoen 2009-2010 twee of drie topklassen in te voeren, boven de bestaande zes hoofdklassen. Het charmeoffensief ten spijt is de scepsis en antipathie wijdverbreid en het legioen tegenstanders enorm.

Ook bij meerdere zondaghoofdklassers kan de topklasse geen goedkeuring vinden.

Hoe sterk de oppositie ook is, het plan van de KNVB ligt hiermee nog niet in de prullenbak. Allereerst beslissen niet de hoofdklassers over een nieuwe structuur in voetballand. Daartoe zijn de zestig regiovertegenwoordigers in het land bevoegd. Zij spreken zich uiteindelijk op de algemene vergadering amateurvoetbal van 31 mei over de kwestie uit. De regiovertegenwoordigers maken zich uiteraard wel onmogelijk als ze dan hun grootste en sterkste clubs negeren en de topklasse toch omarmen.

Daarnaast behelst de optimalisering van de voetbalpiramide ook nog meer dan alleen de invoering van de topklasse. De KNVB wil onder de hoofdklasse overal klassen instellen die uit veertien clubs bestaan. Daartegen heeft nagenoeg geen amateurvereniging bezwaar. De KNVB kan dat deel van het plan dus gerust aan de regiovertegenwoordigers voorleggen.

De zaterdaghoofdklassers hebben verschillende redenen om zich tegen de topklasse uit te spreken. De plannen bevatten te veel 'open einden', zo wordt gesteld. De clubs willen verder vasthouden aan het huidige aanvangstijdstip in plaats van 16.00 uur op zaterdagmiddag en ze 'hikken aan' tegen de investeringen die gepaard gaan met de verplichte lichtinstallatie.

Groot struikelblok vormt tenslotte ook nog de promotie/degradatieregeling met het betaalde voetbal. Die ligt officieel nu niet op tafel, maar zweeft wél nadrukkelijk boven de materie. Directeur betaald voetbal Henk Kesler heeft dat meermaals aangegeven. En daarom vrezen de amateurclubs ook dat er straks, als die topklasse er eenmaal is, eisen op tafel komen voor verdergaande professionalisering. Daar zijn ze organisatorisch en qua infrastructuur niet geschikt voor.

De sectie amateurvoetbal van de KNVB komt op 17 maart met het definitieve voorstel over de nieuwe structuur.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 13:35:22 #205
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  vrijdag 29 februari 2008 @ 14:45:54 #206
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_57061598
Zijn ze nou tegen uit principe of omdat ze de door de KNVB voorgestelde uitvoering ervan niet zien zitten? In geval van het eerste zou ik het echt extreem kortzichtig vinden, in het tweede geval zou er met wat onderhandelen toch wel uit te komen moeten zijn.
pi_57062268
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 13:33 schreef Yeahinho het volgende:
Uit het Brabants Dagblad van vandaag.
[..]
Wel typisch dat ze wel dik kunnen betalen maar "aanhikken" tegen de aanschaf van afdoende lichtinstallatie.

Volgens mij willen ze niet, en dat op het moment de de Eerste Divisie eindelijk om begint te draaien.
pi_57064359
Ze zijn tegen omdat er geen enkel voordeel is voor hoofdklassers.

Ook vindt men het onterecht dat lager spelende clubs een even zwaar tellende stem mogen inbrengen bij de stemming, terwijl die mogelijk nooit met een Topklasse in aanraking komen, maar door het opschuiven van competities misschien een kleine promotie kunnen pakken.
www.thuisuiteten.nl
pi_57078144
quote:
Projectgroep beveelt drie topklassen aan

In de eindrapportage "Optimalisering voetbalpiramide amateurvoetbal" beveelt de projectgroep aan met ingang van het seizoen 2009/2010 te komen tot de invoering van drie topklassen en uitbreiding van lagere klassen van 12 teams naar 14 teams. Deze aanbeveling komen tegemoet aan de wens om over de volle breedte van het amateurvoetbal tot beter voetbal te komen met een geconcentreerde toplaag en meer wedstrijden voor de standaardteams op alle niveaus. De conclusies zijn mede tot stand gekomen op basis van het vandaag verschenen eindrapport, een onderzoek van Bureau Hypercube en de uitkomsten van acht informatiebijeenkomsten die eerder deze maand in het land werden georganiseerd voor alle amateurverenigingen.

In de hoofdstukken 27 en 28 zijn conclusies en aanbevelingen verwoord. Het bestuur amateurvoetbal neemt op maandag 17 maart een beslissing over deze aanbevelingen. Vervolgens kunnen verenigingen zich tijdens zogenaamde regio- en districtsvergaderingen uitspreken over het bestuursvoorstel. Uiteindelijk neemt de algemene vergadering amateurvoetbal op zaterdag 31 mei bij monde van zestig afgevaardigden de finale beslissing.

Als het voorstel wordt aangenomen spelen de standaardelftallen komend seizoen al met een eenmalig extra promotie/degradatiesysteem om tot invulling van de drie topklassen te komen. Het volledige eindrapport is vandaag naar de direct betrokkenen gestuurd en is ook terug te vinden op KNVB.nl.

www.thuisuiteten.nl
pi_57080419
Hoe groot is de kans dat het doorgaat? Ik bedoel zowat alle hoofdklassers zijn tegen, maar kan de KNVB het dan wel gewoon doordrukken?
pi_57080567
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 13:41 schreef HPayne het volgende:
Hoe groot is de kans dat het doorgaat? Ik bedoel zowat alle hoofdklassers zijn tegen, maar kan de KNVB het dan wel gewoon doordrukken?
Ja, en dat gaan ze doen ook.
Op maandag 11 oktober 2010 @ 19:31 zei Hans: Sersjee heeft gelijk. Punt.
pi_57087318
Daar kan je donder op zeggen. Maar goed, elke poging om ze te stoppen is er één. ADO '20 is ook niet voor toch Sersjee?
www.thuisuiteten.nl
pi_57088611
Klopt. De plannen zoals die er nu liggen worden niet door ADO gesteund, volgens mij is AFC ook fel tegen.
pi_57100290
Inderdaad, AFC profileert zich al enige tijd als fel tegenstander. Wie zijn er wel voor uit zondag A? Türkiyemspor en Argon ofzo?
www.thuisuiteten.nl
pi_57120318
Onder andere. Vreemd genoeg DWS ook dacht ik.
pi_57156193
DWS... Snap ik dan niet. Of ze moeten zich willen redden. Elinkwijk bij monde van ouwe Kraay natuurlijk ook.

Ach ja, model 3B is wel het minst slechte vind ik.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 5 maart 2008 @ 22:49:22 #217
7889 tong80
Spleenheup
pi_57185972
Slecht idee. Er zijn veel clubs teruggekomen uit de laatste positie in de eerste divisie.

Schijndel heeft een goed jaar en promoveert. Wat he bben we daaraan ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 6 maart 2008 @ 09:06:45 #218
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_57190818
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 22:49 schreef tong80 het volgende:
Slecht idee. Er zijn veel clubs teruggekomen uit de laatste positie in de eerste divisie.
Als ze dat kunnen dan kunnen ze ook terugkomen uit de tweede divisie.
pi_57191239
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 09:06 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Als ze dat kunnen dan kunnen ze ook terugkomen uit de tweede divisie.
Dat is dan nog heroïscher zelfs. Kunstmatig in leven gehouden worden onderin de Jupiler League is niks heldhaftigs aan.
  donderdag 6 maart 2008 @ 10:21:29 #220
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_57192028
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 09:33 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Dat is dan nog heroïscher zelfs. Kunstmatig in leven gehouden worden onderin de Jupiler League is niks heldhaftigs aan.
Jep.
Dat geeft Vitesse ook nog hoop als ze straks vanaf Topklasse C moeten beginnen
29.10 Novastar HMH
  donderdag 6 maart 2008 @ 10:45:48 #221
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_57192477
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 09:33 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Inderdaad en in bijvoorbeeld Engeland en Duitsland zie je dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Karlsruhe speelde bijvoorbeeld jarenlang Bundesliga, is vervolgens afgezakt naar de Regionalliga en is inmiddels weer terug in Bundesliga waar het nu zelfs meedoet voor Europees voetbal.
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:15:03 #222
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_57193139
Maar hoe zit het nu precies? In mei gaan vertegenwoordigers uit het amateurvoetbal erover stemmen, maar naar wat ik nu van allerlei kanten hoor, heeft de KNVB eigenlijk al besloten dat ze er na volgend jaar mee gaan beginnen. Kan het amateurvoetbal het nu nog tegenhouden met die stemming of gaat het alleen nog maar over hoe de Topklasse wordt vormgegeven?
pi_57193628
Maar waarom zijn al die ploegen er zo fel tegen? Willen ze niet hogerop en wellicht écht Betaald Voetbal spelen?
pi_57197476
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
Maar hoe zit het nu precies? In mei gaan vertegenwoordigers uit het amateurvoetbal erover stemmen, maar naar wat ik nu van allerlei kanten hoor, heeft de KNVB eigenlijk al besloten dat ze er na volgend jaar mee gaan beginnen. Kan het amateurvoetbal het nu nog tegenhouden met die stemming of gaat het alleen nog maar over hoe de Topklasse wordt vormgegeven?
Ja, dat vraag ik me dus ook steeds af.
pi_57203750
De clubs kunnen op 31 mei tegenstemmen via hun afgevaardigden. De KNVB vertrouwt er echter op dat ze dat, mede door de lagere klassers, niet gaan doen. Althans, dat een meerderheid dan toch voor is. Zo niet, is er praktisch gezien een probleem, maar zal de bond het ongetwijfeld toch wel weer doordrukken.
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 6 maart 2008 @ 21:58:04 #226
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_57207839
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 19:35 schreef methodmich het volgende:
Zo niet, is er praktisch gezien een probleem, maar zal de bond het ongetwijfeld toch wel weer doordrukken.
In dit geval terecht, het kan immers niet zo zijn dat een besluit dat voor het hele Nederlands voetbal van belang is gefrustreerd wordt door een stelletje gristelijke vissers, om het even gechargeerd te stellen.
pi_57215577
quote:
Verzet amateurs tegen topklassen
Door ROB HARTOG

ZEIST - De invoering van drie topklassen leidt tot veel beroering. Op 17 maart spreekt het bestuur amateurvoetbal van de KNVB zich uit. Op 31 mei valt de definitieve beslissing. Driekwart van de hoofdklassers uit zowel het zaterdag- als het zondagsegment van de KNVB heeft ernstige bezwaren tegen het plan in het seizoen 2009-2010 te komen tot de invoering van drie topklassen.

Deze week heeft het Centraal Overleg Hoofdklassers (COH) in Zeist alle kritiek nog eens op tafel gelegd bij de KNVB. Cees Driebergen, preses van Rijnsburgse Boys en tevens voorzitter van het COH, deed dat na een inventarisatie van de klachten van de 84 clubs uit de top van zaterdag- en zondagamateurs.

,,Circa 85 procent van de hoofdklassers is tegen de plannen die nu na het eindrapport ‘optimalisering voetbalpiramide amateurvoetbal’ voorliggen,’’ zegt Driebergen. ,,De clubs zijn bang voor forse investeringen, zoals het aanleggen of verbeteren van de lichtinstallatie, hogere kosten om een licentie te krijgen en een toename van de post orde en veiligheid. ’’

Het is de vraag of het verzet van de hoofdklassers tot resultaat leidt. De top van de KNVB, inclusief bondscoach Marco van Basten, omarmt het eindrapport over de invoering van drie topklassen. De voetbalbond beschouwt die stap als essentieel om de kwaliteit in de top van het amateurvoetbal te verbeteren en verwacht meer spanning, meer toeschouwers (hogere baromzet) en betere kansen voor marketing en promotie.

Extra pijnpunt voor de hoofdklassers is dat in de topklassen (16 clubs per klasse) slechts plek is voor 48 van de 84 clubs die nu nog zijn opgesplitst in zes competities (drie zaterdag, drie zondag). Daarnaast vrezen de clubs dat in de toekomst, bij een sanering van de eerste divisie van het betaalde voetbal, de weg vrij wordt gemaakt voor afvallers om toe te treden tot de topklassen.

In de huidige plannen is nog geen degradatieregeling opgenomen voor clubs uit de eerste divisie. Wél heeft de uiteindelijke landskampioen bij de amateurs het recht onder voorwaarden toe te treden tot het betaalde voetbal. Driebergen: ,,Het is duidelijk dat een zachte landing in het amateurvoetbal wordt voorbereid voor clubs die op termijn uit de eerste divisie moeten verdwijnen.’’ De komende weken buigen de regiobestuurders van de zes districten in het amateurvoetbal zich over de plannen.
pi_57226922
Duidelijker dan dat verhaal kan het niet worden.

Dat het goed is voor het totale Nederlandse voetbal vind ik mooi verpakte onzin van de KNVB, die dit wil doordrukken. Met behulp van mensen die alleen maar in het belang van het profvoetbal denken en lachwekkende artikelen en onderzoeken in bijvoorbeeld VI.

Het is echter vooral zo dat men over de rug van de amateurclubs de zwakke broeders uit de eerste divisie wil redden.
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 7 maart 2008 @ 19:14:17 #229
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_57227428
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 18:50 schreef methodmich het volgende:
Het is echter vooral zo dat men over de rug van de amateurclubs de zwakke broeders uit de eerste divisie wil redden.
Als de amateurclubs zo gehecht zijn aan hun amateurstatus zou je kunnen stellen dat ze zich dan ook maar echt als amateurclubs gaan gedragen...
pi_57227506
Die status is niet zozeer het probleem, het gaat om het feit dat je een goed lopende competitie wilt gaan veranderen. En de KNVB maar zeggen dat ze dan meer inkomsten krijgen. Uiteraard. Als pakweg een FC Lisse een wedstrijd tegen bijvoorbeeld Ter Leede moet inruilen voor een ontmoeting met het nietszeggende Hollandia en dan op dinsdagavond, dan komt er echt veel minder publiek.

De KNVB luistert echter niet naar de wel degelijk steekhoudende argumenten van de amateurclubs. Omdat het ze geen zak interesseert. Dat steekt ook. Want de KNVB mag zich wel eens realiseren dat het gros der leden is aangesloten bij amateurclubs.
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 7 maart 2008 @ 19:29:41 #231
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_57227796
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 19:17 schreef methodmich het volgende:
Die status is niet zozeer het probleem, het gaat om het feit dat je een goed lopende competitie wilt gaan veranderen. En de KNVB maar zeggen dat ze dan meer inkomsten krijgen.
En dat bedoel ik dus, de discussie gaat vooral over het geld, hetgeen aangeeft dat die clubs semi-professioneel voetbal bedrijven en de scheiding tussen betaald voetbal en amateurvoetbal kunstmatig is en alleen daarom al beter opgeheven kan worden.
pi_57437157
Dit zat er wel in, 31 mei wordt een belangrijke dag:

Amateurbestuur wil drie topklassen

En ietwat uitgebreider:

http://www.voetbalopzaterdag.com/?nid=3562

Geen verplichte degradatie dus voorlopig.

[ Bericht 39% gewijzigd door methodmich op 17-03-2008 19:41:54 ]
www.thuisuiteten.nl
pi_57449436
quote:
Vanaf 2009/10 degradeert één Eerstedivisionist
18/03/2008 08:47

Clubs in de Jupiler League kunnen vanaf het seizoen 2009/10 degraderen naar de Topklasse van de amateurs. Dat is een jaar later dan aanvankelijk in de plannen van de KNVB was bepaald.

Vanaf het seizoen 2010/11 zal er maximaal één club per jaar instromen, zo werd maandagavond besloten door de vergadering van het bestuur amateurvoetbal van de KNVB. Die degradatie is afhankelijk van de wil van amateurclubs te promoveren.

In het seizoen 2009/10 wil de KNVB starten met de Topklasse, die bestaat uit drie amateurcompetities op het hoogste niveau met zestien clubs elk. De kampioenen van de drie Topklasse-liga's spelen om de algehele amateurtitel.

De ploeg die het landelijke kampioenschap verdient, mag promoveren. Wil die kampioen daar geen gebruik van maken, dan komt de nummer twee in aanmerking voor promotie. En als ook die weigert in de Eerste Divisie uit te komen, dan mag de nummer drie. Als ook die club geen trek heeft in promotie, dan zal er dat seizoen géén Eerstedvisionist degraderen.

Overigens moeten alle amateurclubs de komende weken nog stemmen over dit voorstel van de KNVB.
Wat een zootje zeg , als die niet wil dan mag die en als die ook niet wil mag nog een andere en als geen van alle willen dan heeft de nummer laatst van de Jupiler League geluk
  dinsdag 18 maart 2008 @ 11:25:20 #234
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_57449493
Onzin dit
14 teams in de lagere amateurs lijkt me ook niet slim, als je kijkt hoeveel wedstrijden er nu al niet doorgaan bij slecht weer.
Iedereen op kunstgras dus?
29.10 Novastar HMH
pi_57449685
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 11:22 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Wat een zootje zeg , als die niet wil dan mag die en als die ook niet wil mag nog een andere en als geen van alle willen dan heeft de nummer laatst van de Jupiler League geluk
Dan wordt een EersteDivisie club laatste, gaan de supporters bij 3 amateurclubs dreigen de boel kort en klein te slaan en speel je het jaar erna gewoon weer Jupiler League.

Verplicht degraderen = verplicht promoveren.
pi_57449809
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 11:33 schreef DRD het volgende:

[..]

Dan wordt een EersteDivisie club laatste, gaan de supporters bij 3 amateurclubs dreigen de boel kort en klein te slaan en speel je het jaar erna gewoon weer Jupiler League.

Verplicht degraderen = verplicht promoveren.
Oja alle 11 FC Eindhoven supporters gaan dreigen om het clubhuis van Quick Boys kapot te slaan..? Dat wil ik zien.

Maar belachelijk plan natuurlijk, dit wordt weer een gedrocht net als de playoffs. Fuck de compromissen, gewoon doordrukken die promotie/degradatie.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 11:45:18 #237
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_57449888
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 11:41 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Oja alle 11 FC Eindhoven supporters gaan dreigen om het clubhuis van Quick Boys kapot te slaan..? Dat wil ik zien.

Maar belachelijk plan natuurlijk, dit wordt weer een gedrocht net als de playoffs. Fuck de compromissen, gewoon doordrukken die promotie/degradatie.
Juustem.
pi_57464724
quote:
‘FIFA kan besluit over topklasse terugdraaien’
Door ROB HARTOG

ZEIST - Directeur betaald voetbal Henk Kesler houdt er rekening mee dat de FIFA de amateurtak van de KNVB terug fluit, nu die heeft besloten dat profclubs de komende twee jaar niet mogen instromen in de nieuw te vormen topklasse.

,,We hebben eind december van de FIFA een circulaire gekregen waarin staat dat alle competities een promotie- en degradatieregeling moeten hebben,’’ aldus Kesler. ,,Daaraan voldoet het voorstel van het bestuur amateurvoetbal niet. Misschien dwingt de FIFA ons wel dat alsnog te regelen.’’

Kesler is teleurgesteld over het besluit van het amateurvoetbal. ,,We missen een historische kans. Zonde, want de samenwerking tussen profs en amateurs werd steeds beter.

,,Het is ook in strijd met de basisafspraken die onderling zijn gemaakt. Het bestuur van de amateurs handelt hiermee niet loyaal. Heeft de rug niet recht gehouden na de kritiek van de hoofdklassers.’’

Het besluit van de amateursectie betekent dat clubs uit het betaalde voetbal die al dan niet vrijwillig hun proflicentie inleveren bij teruggang naar de amateurs voorlopig worden ingedeeld in de derde of vierde klasse. Geen aanlokkelijk vooruitzicht, dat het er voor de KNVB niet gemakkelijker op maakt clubs te bewegen zich uit het profvoetbal terug te trekken.

,,Ik heb geen enkel argument gehoord waarom we niet in het seizoen 2008-2009 al zouden kunnen starten met een promotie- en degradatieregeling,’’ zegt Kesler, voorstander van inkrimping van de eerste divisie (nu 20 clubs).

Binnenkort praat hij met Eindhoven over een vrijwillige terugtrekking uit het profvoetbal. ,,Die club heeft een brief van de KNVB gekregen. Als enige, het is pertinent onjuist dat we ook Telstar hebben benaderd. Ik sluit niet uit dat we in de toekomst met meer clubs praten, maar dat is nu absoluut niet aan de orde.’’
  Trouwste user 2022 woensdag 19 maart 2008 @ 00:17:50 #239
7889 tong80
Spleenheup
pi_57466784
Mooi

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_57473576
quote:
Op zondag 24 februari 2008 17:31 schreef methodmich het volgende:

[..]
Spelers die in B mislukken doen het in C geweldig.
C is gewoon een zwakkere competitie gelet op de resultaten in de kampioenscompetitie, dat betwist ik geenzins. Maar dit betwist ik zeker wel. Noem ze eens zou ik zeggen. VVOG is ook in C de slechtste ploeg. We moeten niet vergeten dat in C bij sommige clubs gewoon 9 jongens uit de eigen jeugd voetballen. Ik zou weleens willen weten of ASWH hetzelfde stond met 9 jongens uit de eigen jeugd die daar vanaf hun 5e voetballen. Het antwoord weet ik wel.
pi_57474550
Ook in onze regio (o.a. UDI, OJC, Schijndel, DESK en NIVO Sparta) staan ze er dus niet om te springen.
quote:
Topklasse wekt weinig enthousiasme bij clubs

KAATSHEUVEL - Henk Salome reisde de afgelopen tien jaar kriskras door heel Nederland. Als voorzitter van hoofdklasser UDI'19/Beter Bed reed hij van vergadering naar vergadering.

Alles voor de topklasse. Nu er een definitief voorstel ligt, waar de clubs zich over gaan buigen, is hij nog altijd niet enthousiast te krijgen. Dat geldt voor meerdere clubs, maar niet voor iedere hoofdklasser. UDI is tegen. Net als OJC Rosmalen, dat niets meer loslaat dan dat het voor 4 april met een persbericht komt. "We leggen ons er niet bij neer", stelt voorzitter Wim Trugg.

DESK uit Kaatsheuvel, dat dit seizoen terugkeerde in de hoofdklasse en het boven verwachting goed doet, staat er van begin af aan positief in, maar ziet nog wel enkele 'knelpunten'. "Het zal de kosten opdrijven", denkt voorzitter Piet Henskens. "Het wordt voor ex-profs en grote talenten nog meer een directe poort naar het betaald voetbal. Die spelers zijn ook niet maf, die weten echt wel wat ze kunnen vragen."

Henskens verwacht dat de grote zaterdagclubs zoals IJsselmeervogels, Quick Boys en Spakenburg de zondagclubs ver achter zich zullen laten. Qua budget en uiteindelijk ook in niveau. "Bij de zondagclubs die de jeugd op zaterdag hebben, lopen de kantine- en bezoekersopbrengsten terug."

Dat is ook een van de dingen waar UDI zich zorgen om maakt. "We moeten de contributie met tien procent laten stijgen, willen we uit de kosten komen", rekent voorzitter Salome voor. "Dat doen we dus niet. Ook hebben we er de ruimte niet voor op zaterdag. De velden en de kleedkamers zitten nu al bomvol."

Schijndel/Bol Accountants is om dezelfde reden ook al geen voorstander. "We zijn al in gesprek met de gemeente over uitbreiding", kijkt vice-voorzitter Gert Jan van den Hurk alvast naar de toekomst.

Zaterdaghoofdklassers Nivo Sparta en Kozakken Boys hebben met de switch van zondag naar zaterdag niets te maken. Boys-voorzitter Barend Damen is zeer gereserveerd in zijn mening. "We staan er niet negatief tegenover, maar zijn ook niet voor. Als de kosten maar niet de hoogte in schieten, dat is het belangrijkste in mijn ogen", stelt Damen. "De KNVB heeft de verplichte lichtinstallatie uit het voorstel gehaald, dus ze hebben geluisterd. Iedereen roept wel dat het doorgaat, maar ik moet nog zien wat de KNVB doet bij veel tegens."

De manier waarop de KNVB het uiteindelijke ja of nee laat bepalen, doet ook veel veel wenkbrauwen fronsen. Op 31 mei stemmen 60 afgevaardigden van de regio's tijdens een vergadering over de invoering van de topklasse. Opvallend hierin is dat alle clubs, ook uit de lagere klassen, een stem hebben en deze even zwaar weegt als die van de hoofdklassers. De clubs mogen stemmen, maar als de afgevaardigde vindt dat het wél een goed plan is, dan is hun stem niks waard.

Nivo Sparta-voorzitter Peter Remie vindt de gang van zaken, net als zijn collega-voorzitters, onbegrijpelijk. "Het wordt er doorgeduwd", stelt hij kwaad. "Dat noemen ze dan een 'democratisch besluit'. Bij de clubs buiten de eerste of hoofdklasse lééft het helemaal niet. De KNVB houdt derde- en vierdeklassers een vette worst voor, dat ze 'promoveren'. Maar het is voor die teams ook onvoordelig, hoor. Het niveau wordt daar alleen maar lager dan het al is. Voor de absolute top is het misschien aantrekkelijk, maar voor de rest een stuk minder." Remie gaat op de vergadering proberen om andere clubs te overtuigen. Maar veel fiducie heeft hij daar niet in.

UDI-voorzitter Salome denkt ook niet dat de KNVB alsnog de topklasse zal afblazen. "Het lijkt wel of iedereen tegen is. Maar dat lijkt er niet meer toe te doen. Het is een prestigekwestie geworden."
pi_57479414
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 12:21 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

C is gewoon een zwakkere competitie gelet op de resultaten in de kampioenscompetitie, dat betwist ik geenzins. Maar dit betwist ik zeker wel. Noem ze eens zou ik zeggen. VVOG is ook in C de slechtste ploeg. We moeten niet vergeten dat in C bij sommige clubs gewoon 9 jongens uit de eigen jeugd voetballen. Ik zou weleens willen weten of ASWH hetzelfde stond met 9 jongens uit de eigen jeugd die daar vanaf hun 5e voetballen. Het antwoord weet ik wel.
Recent: Schouten was in C goed, bij de Vogels niet zo. Yves Heskamp "gewoon" weer topscorer. Rahantoknam doet het goed. Zijn er al drie.

En dat die clubs met 9 eigen spelers uitkomen is een eigen keuze natuurlijk. Misschien worden er daar ook wel minder op jeugdige leeftijd weggehaald door clubs uit de buurt.
www.thuisuiteten.nl
pi_57479475
quote:
Kesler is teleurgesteld over het besluit van het amateurvoetbal. ,,We missen een historische kans. Zonde, want de samenwerking tussen profs en amateurs werd steeds beter.

Misschien kan Kesler eens uitleggen waarom zijn KNVB dan zo bezig is om de amateurclubs structureel te pesten middels puntenaftrek, het bierverbod, idiote schorsingen enzovoort.
www.thuisuiteten.nl
pi_57480025
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 17:01 schreef methodmich het volgende:

[..]

Recent: Schouten was in C goed, bij de Vogels niet zo. Yves Heskamp "gewoon" weer topscorer. Rahantoknam doet het goed. Zijn er al drie.

En dat die clubs met 9 eigen spelers uitkomen is een eigen keuze natuurlijk. Misschien worden er daar ook wel minder op jeugdige leeftijd weggehaald door clubs uit de buurt.
Heskamp doet het bij Be Quick niet goed niet voor niets een vervanger voor aangetrokken, bij Genemuiden speelde hij wel goed, maar dat is al enige tijd geleden. Schouten ken ik niet kan me hem niet herinneren van de afgelopen jaren en Rahantoknam doet het idd goed, minst gepasseerde defensie dit jaar en vorig jaar waarin hij uitkwam (ligt natuurlijk niet alleen aan hem). Tuurlijjk is het een eigen keuze maar wel een veel moeilijker manier om tot een goed elftal te komen. Als jouw club niet had betaald was het niet kampioen geworden. DOS pakte de algemene titel zonder ook maar een winstpremie. Zo simpel is het. Wat DOS en URK doen is een eigen keuze (bij dos alleen winstpremie en die is niet een paar honderd euro bij urk niets) maar wel veel moeilijker dan spelers aantrekken die er gelijk staan voor zoveel duizend euro.
pi_57480088
Vind ik te makkelijk. Lukraak spelers kopen werkt niet, zie o.a. Kozakken Boys en Spakenburg. Je doet ASWH (en andere clubs) tekort als je stelt dat alleen het betalen van spelers de titel heeft gebracht. Maar dat is een andere discussie.
www.thuisuiteten.nl
pi_57480238
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 17:35 schreef methodmich het volgende:
Vind ik te makkelijk. Lukraak spelers kopen werkt niet, zie o.a. Kozakken Boys en Spakenburg. Je doet ASWH (en andere clubs) tekort als je stelt dat alleen het betalen van spelers de titel heeft gebracht. Maar dat is een andere discussie.
Natuurlijk niet alleen het betalen van spelers, maar ik doe ASHW toch niet tekort als ik stel dat als er vanaf morgen niet meer betaald wordt men niet meedoet in de topklasse? Die jongens voetballen daar toch niet uit clubliefde? Ik doe toch niemand tekort als ik stel dat je de ranglijst heel aardig aan de hand van het budget kunt uittekenen?
pi_57480329
Mwah, als ik kijk naar het team dat landskampioen werd in 2005, dan zie ik vrijwel alleen maar spelers die er toen al een tijd zaten of sindsdien gebleven zijn. Dat komt niet alleen door geld. Spelers die goed bevallen blijven hier over het algemeen ook lang hangen.

Kijk alleen maar naar dat team:

Willem-Jan Barendregt 10 seizoenen
Roël Gorré 11 seizoenen *
Richard Lodder 4 seizoenen
Xander van der Veeke 5 seizoenen
Johan Sturrus 9 seizoenen *
Jordi Boogers 10 seizoenen * (onderbroken door half seizoen FC Dordrecht)
Alexander de Jong 5 seizoenen * (onderbroken door twee jaar Heerjansdam en 1 jaar IJsselmeervogels)
Ferry van Lare 5 seizoenen * (speelde ook in de jeugd, ging toen naar FC Dordrecht)
Izaäk Verhoeven 9 seizoenen (onderbroken door een seizoen Strijen, speelde dit seizoen na te zijn gestopt wegens het blessureleed tussen oktober en januari nog een soort tiende seizoen)
Arjan Human 4 seizoenen *
Louis van Kleef 8 seizoenen

Boudy Hoogendoorn 4 seizoenen
Robert Visser 3 seizoenen
Walter van Ommeren 1 seizoen
Marphe Redjosetiko 3 seizoenen
Sjoerd van der Waal 3 seizoenen * (onderbroken door één seizoen IJsselmeervogels)

Daarnaast zie je spelers terugkeren in een technische functie (Barendregt), komen ze om de haverklap wedstrijden kijken (Van Kleef, Visser als ie vrij was bij Maassluis), keren ze na een jaar "hogerop" terug (Van der Waal). Bovendien kwamen in december bij de quiz ook Redjosetiko en Hoogendoorn meedoen, terwijl ze hier niet eens lang speelden. Dat doe je niet als je alleen centen kwam halen bij een club.

Ontopic denk ik wel dat bij de amateurclubs het verloop groter zal gaan worden als er echt een Topklasse komt.

[ Bericht 38% gewijzigd door methodmich op 19-03-2008 18:59:29 ]
www.thuisuiteten.nl
pi_57498193
Gaat er nu wel of niet op zondag gespeeld worden?
pi_57503793
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:40 schreef GeorgKacher het volgende:
Gaat er nu wel of niet op zondag gespeeld worden?
Volgens mij gewoon op zaterdag.
pi_57504031
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:20 schreef HPayne het volgende:

[..]

Volgens mij gewoon op zaterdag.
Een aantal zondagclubs (bijv. AFC) willen op zaterdag en zondag voetballen (afwisselend) ik snap dat vanuit hun positie natuurlijk ook wel.
pi_57507099
Volgens mij mogen twee zondagclubs wel tegen elkaar spelen op zondag.

Overigens Georg, nog gezien dat geld niet alles zegt.
www.thuisuiteten.nl
pi_57507380
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:05 schreef methodmich het volgende:

Overigens Georg, nog gezien dat geld niet alles zegt.
Dat heb ik nooit beweerd. Geld bepaald natuurlijk niet alles, maar wel veel. De rangljisten komen vrijwel gelijk overeen met het budget, uitzonderingen daargelaten.
pi_57507417
Ik zit ieder geval niet te wachten op promoveren naar de eerste divisie.
AFC Ajax, IJsselmeervogels & Indiana Pacers
pi_57507426
Okee, maar een elftal met spelers die zo lang bij één club blijven, daar zit meer achter dan centen.

Overigens was het wel leuk dat ASWH in 2005 van de clubs in de hoofdklasse A op Marken en Volendam na het laagste budget had.

Wel is duidelijk dat clubs die naar de topklasse willen straks het budget aardig zullen moeten verhogen.
www.thuisuiteten.nl
pi_57552422
http://nl.wikipedia.org/wiki/SV_Wehen

Zo snel kan het gaan!

Het aantal inwoners is 6.681!

Ze staan nu 7de in de 2.Bundesliga.
Promotie naar de 1.Bundesliga is nog steeds mogelijk.

[ Bericht 23% gewijzigd door VechtVoorUwVrijheid op 23-03-2008 04:45:52 ]
pi_57553498
quote:
Op zondag 23 maart 2008 04:25 schreef VechtVoorUwVrijheid het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/SV_Wehen

Zo snel kan het gaan!

Het aantal inwoners is 6.681!

Ze staan nu 7de in de 2.Bundesliga.
Promotie naar de 1.Bundesliga is nog steeds mogelijk.
Dat wordt dan gezellig, samen met Hoffenheim
pi_57831664
quote:
'Top-7 in hoofdklasse naar Topklasse'

ZEIST - De voetbalbond KNVB breidt de standaardklassen in het amateurvoetbal met ingang van het seizoen 2009-2010 uit van twaalf naar veertien clubs. Boven de amateurs komen drie Topklassen 'te hangen', die de kwaliteit in de voetbalpyramide moeten verbeteren.

De invulling van de drie topklassen gebeurt op basis van de eindstand in de zes hoofdklassen van het zaterdag- en zondagvoetbal. De top-7 van elke hoofdklasse promoveert naar de topklasse. De nummers 8 en 9 spelen onderlinge promotiewedstrijden.

De plannen betekenen dat teams in de categorie A - het zogenaamde prestatieve voetbal - komend seizoen volgens een eenmalige extra promotieregeling in aanmerking komen voor versterkte promotie, terwijl er in dat seizoen geen rechtstreekse degradatie plaatsvindt. Op de website van de knvb zijn sinds vrijdagmiddag de volledige plannen te lezen.

Voor clubs in de huidige hoofdklassen geldt dat zij zonder extra verplichtingen - geen lichtinstallatie, geen nieuwe veiligheidseisen- per augustus 2009 deel kunnen uitmaken van de Topklasse. De kampioenen van de drie topklassen spelen dan aan het einde van elk seizoen een kampioenscompetitie. De winnaar daarvan krijgt het recht te promoveren naar de eerste divisie, de Jupiler League. Promotie vanuit het amateurvoetbal naar betaald voetbal is echter geen verplichting.

In de maanden april en mei bespreken de clubs deze plannen. Op 31 mei valt de beslissing over het werkelijke doorgaan van de vernieuwingen.
pi_57831702
Wat een gedoe nog steeds
pi_58110295
quote:
Massaal 'nee' tegen invoering topklasse
Door ERIK WINKSTER

NOOTDORP - De clustervergadering regio 1 en 2 van het voetbaldistrict West II zei gisteravond massaal ‘nee’ tegen het voorstel van het bestuur amateurvoetbal om met ingang van het seizoen 2009-2010 een topklasse in het leven te roepen.

Volgende week komen de regio’s 3 en 4 (Rotterdam en Gouda) bijeen en de verwachting is dat óók daar het voorstel zal worden getorpedeerd, en misschien nog wel massaler dan gisteravond (75 procent tegen, 25 procent voor) in het Van der Valk-hotel te Nootdorp al het geval was.

De totale nederlaag voor het bestuur amateurvoetbal tekent zich daarmee al af, want de eerste meetings in het district Zuid I lieten eenzelfde beeld zien. Zuid II, zo is al bekend, is mordicus tegen; zelfs tegen een uitbreiding van de competitie in de lagere klassen onder de huidige hoofdklasse (nu 14 teams) van 12 naar 14 teams.

Die uitbreiding naar afdelingen van 14 clubs is nu juist wel iets waar de clubs in West II oren naar hebben. Op initiatief van bestuurslid Dik Schreuders van DHC werd gisteravond daarom ook besloten om de zogenoemde 0B-optie in het besluitvormingsproces op te nemen. Die optie voorziet in een loskoppeling van de invoering van de topklasse met de uitbreiding van klassen onder de huidige (zes) hoofdklassen naar veertien teams.

Bij de discussie gisteravond werd een groot aantal bezwaren naar voren gebracht over de plannen van het bestuur amateurvoetbal. Het belangrijkste was toch wel de kennelijk breed gedragen mening dat het zondagvoetbal een mes in de rug wordt gestoken. In de beoogde topklasse immers worden zondagclubs gedwongen op zaterdag te spelen als zij moeten aantreden tegen een zaterdagclub. Andersom geldt die verplichting niet. Vele zondagclubs kunnen daar, zo werd gesteld, organisatorisch (vrijwilligers, veldenproblematiek) niet aan voldoen, nog even afgezien van de vraag of ze daar als overtuigde zondagvereniging wel aan willen voldoen.

Voorzitter Hans Spierings van het district West II kon praten als Brugman, hij had al snel in de gaten dat hij streed voor een verloren zaak. ,,Ik loop net even te lang mee om dat niet door te hebben. Ja, het is een nederlaag, maar het verrast me niet. Wat me wel verbijsterd is de stemverhouding, een zo massaal ’nee’ had ik ook weer niet voorzien. Wel dat dat er zou worden aangestuurd op een ontkoppeling.’’

Wellicht had de nederlaag van de bond gisteravond niet zulke desastreuze vormen aangenomen als de opkomst hoger was geweest. Nauwelijks 25 procent van de clubs was aanwezig. Zelfs ’belangrijke’ verenigingen als Haaglandia, Quick, Wilhelmus, ’s-Gravenzandse SV, Scheveningen, DUNO, Voorschoten’97 en Tonegido schitterden door afwezigheid.
pi_58110755
quote:
Het belangrijkste was toch wel de kennelijk breed gedragen mening dat het zondagvoetbal een mes in de rug wordt gestoken. In de beoogde topklasse immers worden zondagclubs gedwongen op zaterdag te spelen als zij moeten aantreden tegen een zaterdagclub. Andersom geldt die verplichting niet.
De eerste divisie wordt al jaren gedwongen om op vrijdag- en maandagavonden te spelen........maar de zaterdagclubs worden ten koste van alles beschermt door de KNVB.

Plan lijkt nu wel definitief afgeschoten door het amateurvoetbal. Ben benieuwd in welke vorm het over een jaar of 3 weer terugkomt.
pi_58112088
quote:
Op donderdag 17 april 2008 13:34 schreef DRD het volgende:

Plan lijkt nu wel definitief afgeschoten door het amateurvoetbal. Ben benieuwd in welke vorm het over een jaar of 3 weer terugkomt.
Lees het stuk op de site van de KNVB: de meeste clubs en aanvoerders zijn voorstander, al hebben velen op- en aanmerkingen.
pi_58115801
quote:
Trainers en spelers zien Topklasse graag komen

Een ruime meerderheid van trainers en spelers van hoofdklasseverenigingen ziet de Topklasse graag komen. Dat blijkt uit een telefonische enquête van KNVB.NL onder alle trainers en aanvoerders van de 84 hoofdklassers.

161 van de 168 beoogde respondenten gaven in eigen bewoordingen antwoord op de vraag "Wat vindt u van de invoering van de Topklasse?" 113 Trainers en aanvoerders (70,2%) waren ronduit positief over het plan om met ingang van het seizoen 2009/2010 drie topklassen in te stellen boven de huidige zes hoofdklassen.

Reacties
Trainers en spelers zien het wel zitten om de beste hoofdklassers van volgend seizoen te bundelen en vervolgens de krachten te laten meten. De meest gehoorde reacties varieerden van "een voetballer streeft altijd naar het hoogste" tot "het is tijd voor iets nieuws".

De negatieve reacties waren vooral gebaseerd op het feit dat een aantal clubs in de huidige hoofdklassen over onvoldoende financiële middelen beschikt om na volgend seizoen te kunnen wedijveren met de bemiddelde clubs uit de top van het amateurvoetbal. In de enquête zijn ook de reacties meegenomen van trainers die in functie waren toen zij de vraag kregen gesteld, maar inmiddels - om welke reden dan ook - niet meer actief zijn bij die vereniging.

Bijzonderheden
Opmerkelijke uitkomsten van de enquête zijn dat van de trainers en aanvoerders van de clubs in de zaterdaghoofdklassen A, B en C 62,2% voorstander is van de komst van een Topklasse. Het wekt minder verbazing dat bij de zondaghoofdklassers aanmerkelijk positiever wordt gereageerd. De gezamenlijke trainers en aanvoerders zorgen daar voor een positieve balans van 78,5%.

Een ander opvallend aspect is dat 67,9% van de ondervraagden van de verenigingen in de zaterdaghoofdklasse C voorstander is van de komst van de Topklasse. Daarmee scoort hoofdklasse C positiever dan de hoofdklassen A en B op zaterdag.

Dat is opmerkelijk, omdat de gezamenlijke clubbestuurders van de hoofdklasse C enkele maanden geleden in Wezep een persconferentie belegden om aan te kondigen dat de hoofdklasse C unaniem tegen de plannen van de KNVB was voor optimalisering van de voetbalpiramide.

Overigens was toen nog niet bekend hoe die plannen eruit zagen. Pas op 17 maart heeft het bestuur amateurvoetbal gekozen voor een definitief voorstel, waarin plaats is voor drie topklassen van 16 teams en uitbreiding van 12 naar 14 teams voor alle onderliggende klassen in categorie A van het veldvoetbal voor mannen.

Vervolg
Op 31 mei stemmen zestig landelijke afgevaardigden in Zeist namens de amateurverenigingen over de voorgestelde plannen voor de voetbalpiramide amateurvoetbal.
pi_58118408
Ik hoop dat die er snel komt. Weg het Eindhoven, AGOVV en Omniworld
  donderdag 17 april 2008 @ 19:19:28 #264
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_58118637
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:09 schreef Adothehague het volgende:
Ik hoop dat die er snel komt. Weg het Eindhoven, AGOVV en Omniworld
In je hok jij!
pi_58118681
Volgens mij is geen van die 3 clubs de afgelopen jaren laatste geworden hoor? En dit jaar ook niet.
pi_58118745
Oh man als Cambuur naar de Topklasse degradeert
  donderdag 17 april 2008 @ 19:26:43 #267
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_58118823
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:21 schreef TerroRobbie het volgende:
Volgens mij is geen van die 3 clubs de afgelopen jaren laatste geworden hoor? En dit jaar ook niet.
Jawel, wij (AGOVV) vorig jaar

pi_58118851
Dus de clusters Zeeland, Dordrecht / Zwijndrechtse Waard en Haaglanden / Duin- & Bollenstreek zijn al tegen. Dat is toch wel een opmerkelijke ontwikkeling.
quote:
Kortom, de discussies maakten al duidelijk, dat het voorstel van het bestuur Amateurvoetbal niet op al te veel steun hoefde te rekenen. De districtsvoorzitter bracht het voorstel (aangeduid als ‘voorstel 3B’) in stemming en de uitslag liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Van de beide regio’s waren 43 van de 173 clubs aanwezig. Voor waren in totaal 11 elf clubs (in totaal 17.271 stemmen) en tegen waren 32 clubs (45.816 stemmen vertegenwoordigend).

Opmerkelijk, dat bij de tegenstemmers een groot aantal clubs zit, dat of op het hoogste niveau speelt of vlak daaronder, zoals Quick Boys, Katwijk, Noordwijk, Ter Leede (zaterdaghoofdklasse), VUC en Westlandia (zondaghoofdklasse), maar ook clubs als DHC, HBS, RKAVV, HVV, VELO en Vitesse Delft.

voorstanders

Bij de voorstanders drie clubs uit de Bollenstreek, Rijnsburgse Boys (voorzitter Cees Driebergen zat in de landelijke werkgroep van de KNVB), FC Lisse en VVSB
en
quote:
KNVB plannen weggestemd tijdens de regio/clustervergaderingen

De kans om competitie te spelen tegen zondagclubs is niet zo zeker meer. Maandagavond hebben de eerste clustervergaderingen plaatsgevonden met de clubs uit de regio's Dordrecht en Zeeuw-Vlaanderen. Hoog op de agenda stond de optimalisatie voetbalpiramide waarover al veel is gezegd en geschreven.
Waren het vooral de hoofdklassers die zich eerder lieten horen massaal tegen de plannen van de KNVB te zijn, tijdens deze vergaderingen bleek ook dat de lagere clubs niet veel voelen voor de competitie veranderingen die de KNVB voorstelt.

De ergernis bij alle clubs is dat de KNVB twee plannen presenteert waarop de clubs één ja of nee kunnen zeggen. En dat pikten de clubs niet.
Vrijwel eensgezind hebben de voetbalclubs de plannen van de KNVB om de topklasse in te voeren weggestemd.

Over het algemeen waren de clubs wel voor invoering van poules van 12 naar 14 clubs. Doch gezien de halsstarrigheid van de KNVB om de clubs op te zadelen met twee voorstellen waarover maar één keer gestemd mag worden, is het terecht dat beide plannen met grote meerderheid zijn afgeschoten.

Na vanavond volgen nog talloze regiovergaderingen in het hele land. Maar het lijkt of de toon is gezet.
en
quote:
TERNEUZEN, 15-04-2008 - De Zeeuws-Vlaamse voetbalclubs hebben de plannen van de KNVB om de topklasse in te voeren een eerste tik gegeven. Gisteravond stemden dertien clubs het plan weg, vier stemden voor en vier onthielden zich van stemming. Ook in Dordrecht werd het voorstel met ruime meerderheid weggestemd.

De clustervergadering in Terneuzen leverde een verbale botsing op tussen Hoek-voorzitter John Smael en KNVB-districtsvoorzitter Paul Kools. Smael keerde zich faliekant tegen de topklasse, terwijl Kools de plannen te vuur en te zwaard verdedigde. Smael had 'nog nooit zo'n mooi politiek spel' gezien, terwijl Kools zijn discussiepartner van 'kretologie' betichtte.

Smael kreeg het wel voor elkaar een tweede stemming door de vergadering te loodsen. Het is hem een doorn in het oog dat de invoering van de topklasse gekoppeld is aan de uitbreiding van de lagere klassen tot veertien teams. In een stemming kreeg Smael dertien van de 21 clubs achter zich om deze koppeling los te laten en voor beide voorstellen afzonderlijk te stemmen.

Dat gaan Kools c.s. 'meenemen' in de vervolgbesprekingen, maar hij sprak zich duidelijk uit tegen deze loskoppeling. "Vanuit de vijfde klasse worden de clubs dan naar boven gepropt. Dat levert geen kwaliteitsimpuls op, maar nivellering. En dat is het tegenovergestelde van wat we met de plannen beogen."

Sluiskil zette vraagtekens bij het doorspelen tot het tweede weekeinde van mei. "Dan zullen er jeugdtoernooien geschrapt moeten worden, wat een flinke kostenpost zal zijn", zei voorzitter Carlo Vanhijfte. Terneuzen wees bij monde van voorzitter Paul Hermus op de zinsnede in het rapport dat 'de gemiddelde inkomsten zullen stijgen'. "Er staat in dat dat ten koste gaat van de clubs onderin."

Het gros van de clubs had moeite met het onderzoek dat Hypercube in opdracht van de KNVB heeft uitgevoerd. Vanhijfte: "Er wordt daarin vanuit de hoofdklassrs en eersteklassers geredeneerd. Maar wij zitten hier met name met vierde- en vijfdeklassers."

Van hen stemden alleen Axel, Breskens, Hoofdplaat en Philippine voor. Axel, Groede, Oostburg en Sluiskil onthielden zich van stemming.
www.thuisuiteten.nl
pi_58119017
Die amateurclubs uit het zuiden kunnen gewoon niet aan de eisen voldoen, en hebben geen zin in lange busreizen naar Leeuwarden op vrydagavond.
  donderdag 17 april 2008 @ 19:42:42 #270
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58119283
Dan kan je alsnog aardige reizen moeten maken hoor pfaf. Maar goed, ben wel benieuwd... Als alle clusters zo doorgaan, dan kan het best eens een nee worden op 31 mei. Eens zien of de KNVB dan nog democratisch is of gaat doen wat velen vrezen: de boel doordrukken.
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 17 april 2008 @ 19:46:53 #272
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58119344
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:44 schreef methodmich het volgende:
Dan kan je alsnog aardige reizen moeten maken hoor pfaf. Maar goed, ben wel benieuwd... Als alle clusters zo doorgaan, dan kan het best eens een nee worden op 31 mei. Eens zien of de KNVB dan nog democratisch is of gaat doen wat velen vrezen: de boel doordrukken.
Ach, de Hoofdklassers uit C reizen nu al net zo ver.
pi_58119350
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:44 schreef methodmich het volgende:
Ik hoop gewoon doordrukken. De mening van die amateurclubs is niet relevant, de KNVB is de baas. Weg met Eindhoven, AGOVV en Omniworld
pi_58119410
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:47 schreef Adothehague het volgende:

[..]

Ik hoop gewoon doordrukken. De mening van die amateurclubs is niet relevant, de KNVB is de baas. Weg met Eindhoven, AGOVV en Omniworld
Nee, lijkt me ook niet in een voorstel waar ze meer bij betrokken zijn dan de profclubs..... Gewoon ADO opheffen dan maar, als ze zo nodig willen inkrimpen.
www.thuisuiteten.nl
pi_58119499
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:49 schreef TerroRobbie het volgende:
En ADO.
Niet nodig, met ons stadion zijn we eerstedivisiewaardig (eigenlijk eredivisie, maar op zijn minst eerste divisie) Den Bosch daarintegen past ook wel in het rijtje AGOVV, Omniworld en EIndhoven. Ik snap niet hoe ze dat 'stadion' in den bosch waar ze in spelen een stadion noemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Blawh op 17-04-2008 21:05:35 (nutteloze vergelijking...) ]
pi_58119568
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:47 schreef Adothehague het volgende:

[..]

Leg eens uit waarom die 3 clubs?
Klik dan als je durft
pi_58119601
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:46 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ach, de Hoofdklassers uit C reizen nu al net zo ver.
De Groningers reizen ver, maar Wezep, Genemuiden, Kampen (2 keer), Staphorst, Urk (hopelijk komen ze terug), Flevo Boys, Be Quick 28, het ligt allemaal dicht bij elkaar. Dan heb je het over 7 clubs binnen een straal van maximaal 30 kilometer, meestal minder dan 15 kilometer.
pi_58119606
Dat 'stadion' is wel beter gevuld dan het stadion van Den Haag En liever een wat minder mooier stadion en derde staan dan niet eens bij de eerste 5 eindigen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Blawh op 17-04-2008 21:06:26 (zie reden hierboven) ]
pi_58119677
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:54 schreef Suijk het volgende:

[..]

Leg eens uit waarom die 3 clubs?
Ik vind op basis van het stadion en het weinig aantal fans dat deze clubs niet in verband mogen worden gebracht met profvoetbal. Verder zegt de positie op de ranglijst genoeg en de faciliteiten ook.
pi_58119780
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:58 schreef Adothehague het volgende:

[..]

Ik vind op basis van het stadion en het weinig aantal fans dat deze clubs niet in verband mogen worden gebracht met profvoetbal. Verder zegt de positie op de ranglijst genoeg en de faciliteiten ook.
Op basis van het stadion? Dat is ook het enige dat ADO nu nog goed heeft. Jammer dat het nog niet voor de helft gevuld is. Verder vraag ik me af of je de plaats op de ranglijst wel goed hebt bekeken en of je alle faciliteiten ook al zelf hebt meegemaakt.

Eindhoven is trouwens al gevraagd om te stoppen, maar zo gaat dat natuurlijk niet. Dan moeten ze de eisen aan profvoetbal maar veranderen, want deze clubs voldoen gewoon aan de voorwaarden. Financiele huishouding op orde lijkt me ook noodzakelijk, misschien dat je dat eens tegen je eigen club kunt zeggen.
Klik dan als je durft
pi_58119884
Als een een club in Nederland is waar de afgelopen jaren zowel elke betrokken partij zowel op als buiten het veld er een zootje van heeft gemaakt dan is het ADO Den Haag wel.

- supporters die er keer op keer weer een potje van maken.
- financieel is het een zootje, dikke schulden.
- spelers laten zich reetneuken.
- spelers gelinkt aan gokschandaal.
- groot stadion neergepleurd wat nog niet half vol zit.

etc.

[ Bericht 7% gewijzigd door TerroRobbie op 17-04-2008 20:11:00 ]
pi_58120218
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:56 schreef TerroRobbie het volgende:
Dat gezwel is wel beter gevuld dan het stadion van Den Haag En liever een wat minder mooier stadion en derde staan dan niet eens bij de eerste 5 eindigen.
Het enige wat jullie hebben is een hogere plaats op de ranglijst TR. Wat je zegt over die toeschouwersaantallen is onzin

Laatste thuiswedstrijden.

Den Haag:
Toeschouwers: 7168
Toeschouwers: 4.564
Toeschouwers: 4.123
Toeschouwers: 5.106
Toeschouwers: 4.071

Den Bosch:
Toeschouwers 4404
Toeschouwers 4348
Toeschouwers 4381
Toeschouwers 3977
Toeschouwers 3659

Valt dus wel mee TR. Wij hebben hogere toeschouwersaantallen dan jullie en dat is gebasseerd op feiten. Ik weet niet waar jij het op baseert dat dat gezwel voller zit als het Forenpark, maar het blijkt onzin.
  donderdag 17 april 2008 @ 20:20:56 #284
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_58120304
Edit: Reageer er maar niet op.

[ Bericht 31% gewijzigd door Blawh op 17-04-2008 21:07:11 ]
pi_58120360
Beter gevuld is niet hetzelfde als voller. Maar dat zul jij waarschijnlijk weer niet snappen. Bij ADO kunnen er 15000 in zitten er 4000+ is nog niet voor een derde gevuld. Den Bosch kunnen er 8500 in zitten er 4000+ is ongeveer voor de helft gevuld.
pi_58120585
quote:
Op donderdag 17 april 2008 20:23 schreef TerroRobbie het volgende:
Beter gevuld is niet hetzelfde als voller. Maar dat zul jij waarschijnlijk weer niet snappen. Bij ADO kunnen er 15000 in zitten er 4000+ is nog niet voor een derde gevuld. Den Bosch kunnen er 8500 in zitten er 4000+ is ongeveer voor de helft gevuld.
Alsof dat wat uitmaakt. Wij zijn sowieso een grotere club als Den Bosch en daar kan je de toeschouwersaantallen op natrekken. Feit dat wij meer toeschouwers hebben zegt genoeg over ADO. Het maakt dan niks uit over hoeveel % van het stadion er gevuld is. Al bouwt Den Bosch een stadion met capeciteit voor 10 000 mensen dan gaat dat stadion heus niet voller zitten hoor. Aangezien ze de 8000 niet eens volkrijgen.

En over die rellende supporters, ik heb jullie ook vaak genoeg bezig gezien
Over die omkoopschandalen: Dat is nooit bewezen, dus ook geen argument.
pi_58120650
Dus hoewel het in dit geval absoluut meer is, vind jij relatief belangrijker? Dus als ik een stadion bouw voor 100 man, dat ook wel elke keer vol zit, dan is dat helemaal geweldig?

7k toeschouwers voor de Juup vind ik behoorlijk veel.
pi_58120798
quote:
Op donderdag 17 april 2008 20:32 schreef EnGCatjuh het volgende:
Dus hoewel het in dit geval absoluut meer is, vind jij relatief belangrijker? Dus als ik een stadion bouw voor 100 man, dat ook wel elke keer vol zit, dan is dat helemaal geweldig?

Robbie wel ja, ik vind het belangrijk dat je gewoon veel toeschouwers trekt in de JL. Hoeveel % dat van het stadion is maakt mij niet zoveel uit. Robbie hecht er blijkbaar waarde aan dat het stadion van Den Bosch beter gevuld is, maar er bij ADO wekelijks meer toeschouwers zitten. Dat laatste lijkt me toch wat belangrijker.

@ tr: Misschien moet je vragen aan het bestuur of ze het stadion nog kleiner kunnen maken naar circa4000 plaatsen. Dan kan je tegenover elke JL club pronken dat je stadion beter gevuld is als de rest
pi_58120933
Ik hecht daar helemaal geen waarde. Jij begint er steeds over. Afgaand op het gemiddelde van de VI heeft ADO er inderdaad 500 meer dan FC Den Bosch. Nou gefeliciteerd hoor Dat is dan ook het enige waarmee Den Haag het beter doet dan Den Bosch

[ Bericht 5% gewijzigd door Blawh op 17-04-2008 21:07:47 (overbodig stuk verwijderd.) ]
pi_58120982
quote:
Op donderdag 17 april 2008 20:32 schreef EnGCatjuh het volgende:

Nee het gaat erom dat ADO een supergroot, modern en vooral duur stadion uit de grond stompt. Terwijl ze het nog voor geen derde gevuld krijgen. Dat is gewoon slecht beleid.
pi_58120988
quote:
Op donderdag 17 april 2008 20:42 schreef TerroRobbie het volgende:
Ik hecht daar helemaal geen waarde. Jij begint er steeds over. Afgaand op het gemiddelde van de VI heeft ADO er inderdaad 500 meer dan FC Den Bosch. Nou gefeliciteerd hoor Dat is dan ook het enige waarmee Den Haag het beter doet dan Den Bosch
Je hecht er geen waarde aan, maar je gebruikt het wel als argument als ik het stadion van Den Bosch een .... noem. Ik citeer:
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:56 schreef TerroRobbie het volgende:
Dat 'stadion' is wel beter gevuld dan het stadion van Den Haag En liever een wat minder mooier stadion en derde staan dan niet eens bij de eerste 5 eindigen.
Volgens mij hecht je er dus wel waarde aan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Blawh op 17-04-2008 21:08:47 (zie hierboven) ]
pi_58121015
Nee dat constateer ik gewoon.

[ Bericht 26% gewijzigd door Blawh op 17-04-2008 20:52:28 (Elkaar geen ziektes oid toewensen svp!) ]
pi_58121105
....

[ Bericht 98% gewijzigd door Blawh op 17-04-2008 20:54:10 (Reactie op een nutteloze post...) ]
pi_58121258
Een beetje discussie is leuk en aardig, vergeet niet een beetje respect voor elkaar te tonen.
  donderdag 17 april 2008 @ 20:58:04 #295
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58121336
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:55 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

De Groningers reizen ver, maar Wezep, Genemuiden, Kampen (2 keer), Staphorst, Urk (hopelijk komen ze terug), Flevo Boys, Be Quick 28, het ligt allemaal dicht bij elkaar. Dan heb je het over 7 clubs binnen een straal van maximaal 30 kilometer, meestal minder dan 15 kilometer.
Van Groesbeek en Haaksbergen tot Sneek, van Groningen tot Kampen. Dat er wat gecentreerde clubs zijn, doet er niet aan af dat de afstanden echt niet veel groter zullen worden.
pi_58121339
Hij mag wel de Vliert een gezwel noemen maar ik hem niet. Wat is dit nou weer voor gelul. Over respect gesproken.
pi_58121399
quote:
Op donderdag 17 april 2008 20:58 schreef TerroRobbie het volgende:
Hij mag wel de Vliert een gezwel noemen maar ik hem niet. Wat is dit nou weer voor gelul. Over respect gesproken.
Is geen onzin, jij wenst mij een gezwel toe en ik vind de Vliert een gezwel maar wens geen ziektes naar levende wezens.
pi_58121405
quote:
Op donderdag 17 april 2008 20:58 schreef TerroRobbie het volgende:
Jij valt hem persoonlijk aan, hij wenst jou niet een gezwel oid toe. Bovendien ben ik even rustig een pizza aan het eten, kan niet alles in 1x verwijderen.
pi_58121699
Ik heb het ook over mezelf ja. In tegenstelling tot jou ben ik wel zelfkritisch.
pi_58121777
Paar posts aangepast en verwijderd.

Het zou fijn zijn als er op een normale manier een discussie over voetbalzaken wordt gevoerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')