Klinkt als een goed plan. Studenten van tegenwoordig kunnen helemaal niks meer als ze van de middelbare school komen. Je had ze net zo goed 18 jaar in een kelder kunnen opsluiten.quote:Op zondag 11 september 2005 22:22 schreef nickybol het volgende:
Nog even over vwo+. Voor veel mensen is het vwo tegenwoordig te makkelijk. Komt dit door het dalende niveau van het vwo of zijn de mensen zoveel slimmer geworden? Ik denk het eerste. Misschien moeten we het niveau van het vwo wat opkrikken en mensen die nu met moeite vwo halen naar de havo sturen. Tijd voor een echte elite middelbareschoolopleiding.
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).quote:Op maandag 12 september 2005 22:27 schreef Neuralnet het volgende:
Men wil een bepaald percentage laten slagen. Met meer culturen in Nederland lukt dat alleen als het niveau omlaag gaat.
Kennis stampen wordt tegenwoordig bijna als iets smerigs gezien. Ik vind dat men te ver doorslaat. Er is niets mis met het verwerven van feitenkennis.quote:Op dinsdag 13 september 2005 01:18 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).
Mijn probleem is eerder dat ik ze soms té serieus neem en overal op inga...quote:Op dinsdag 13 september 2005 19:59 schreef bloempjuh het volgende:
Lupa, kun je niet een mens-tot-klas-gesprek voeren, over het beleid dat jij wil voeren en wat de leerlingen dwars zit tijdens jouw lessen? Ze serieus nemen.
Doe maar eens een search op Google naar collectivistische culturen en je merkt op dat het wel degelijk een aanpassing is aan al het importmateriaal in Nederland.quote:Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).
Probeer daar overheen te kijken. Als leerling ging ik zelf ook niet met plezier naar de lessen voor de stof. School was "leuk" vanwege de contacten en het sociale, maar de lesinhoud kon mij destijds moeilijk boeien. Ik zou mezelf geen goede leraar vinden als ik me niet meer in kon leven in dat gevoel dat ik toen had.quote:Vandaag ben ik echter begonnen als 'echte' LIO Nederlands op een school in Groningen die niet in een heel geweldige wijk ligt. Na mijn eerste les Atheneum 4 kon ik de pubers gewoon wurgen, zo vreselijk negatief als ze zijn!! Ik werd er gewoon agressief van... En morgen heb ik ze weer...
Ik hanteer de "1 aan het woord" regel. Degene die voor zijn beurt praat krijgt een waarschuwing. Doet hij het nog eens, dan mag hij schrijven. Het probleem is namelijk dat je anders heel snel geneigd bent om op dat geschreeuw in te gaan en hem een antwoord te geven. Daarmee beloon je als het ware het gedrag en dan gaan meerderen door elkaar roepen.quote:Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3...
Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.quote:Op dinsdag 13 september 2005 18:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:
Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in. Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen. 'Ja, maar mevrouw!' is een favoriete uitdrukking. Er wordt veel voor de beurt gesproken. Ik zal deze klas stevig moeten aanpakken, anders zou het uit de hand kunnen lopen. Ik baalde echt na deze les, had het gevoel weinig controle te hebben. Ook was ik vergeten om aan het begin van de les te zeggen dat de petten af moeten. Ik moet er goed alert op zijn dat ik me aan mijn eigen regels houd en ze ook doorvoer. Verder moet ik niet tig keer waarschuwen, maar eerder met maatregelen komen. Morgen gewoon weer met een schone lei beginnen. Ik neem in ieder geval extra werk mee zodat ik dat eventueel als straf kan geven. Ik moet er wel om denken dat ikmorgen gewoon net doe alsof er niets gebeurd is. Ik moet niet met een defensieve of krampachtige houding voor de klas gaan staan, want dan krijg je een soort vicieuze cirkel. Op zich denk ik dat het wel goed zal komen met deze klas, want het is op enkele storende elementen na geen nare club. Maar ik moet écht heel duidelijk en consequent zijn.
Neem deze jongen eens apart na de les en praat er eens mee. Waarschijnlijk kan hij je wel vertellen waarom hij zich zo gedraagt. Ze moesten lezen had ik begrepen. Nou, als er iets is waar vmbo-leerlingen een hekel aan hebben, dan is het wel lezen. En al helemáál als je klassikaal met een boek voor je neus moet gaan zitten lezen. (Let wel: ik redeneer even vanuit de wereld van een vmbo-er). Misschien, zoals hier boven al eens gezegd werd, een gesprekje met de klas. Zullen vast en zeker wat dingen boven komen drijven waar je zelf in eerste instantie misschien niet aan gedacht had. Daar moet vast en zeker uit te komen zijn. VMBO-ers vinden het leuk om creatief bezig te zijn. Laat ze een werkstukje maken over het boek, een promo-poster, weet ik het.. vinden ze hartstikke leuk. Het zijn geen leer-kinderen.quote:Op dinsdag 13 september 2005 18:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:
Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in
Voor een VMBO-er best moeilijk, ja. Niet verwijtend bedoeld naar hen, overigens.quote:Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen.
Ik geef echt zélden strafwerk. Als iemand mij irriteert of wat dan ook, neem ik die leerling even mee de gang op, praat even met hem, en dan krijgt hij een tweede kans. Vaak herstellen ze zich dan in positieve zin. Maar echt straf... kan me niet herinneren wanneer ik de laatste keer straf heb gegeven..quote:Op dinsdag 13 september 2005 21:53 schreef nickybol het volgende:
Ga weg met strafwerk ed.
Ja maar weet je wat het probleem is? Een atheneumleerling zou dan misschien gaan stressen, van "oei, nu sta ik een onvoldoende gemiddeld" of zo, maar een vmbo-leerling boeit dat niet wat voor punten die haalt. Als ik zie hoeveel leerlingen hun cijfers echt goed bij houden... Dus je hebt ze er niet mee als je bijvoorbeeld zou zeggen: "Nou, dan staat er maar een 1". Dan heb je de kans dat de leerling nog meer de kont tegen de krib gaat gooien. "Daar, heb ik een 1 gekregen, krijg ik nooit meer opgehaald, dus waarom zou ik nog wat doen".quote:Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Dat mag ik helemaal niet doen.quote:Op dinsdag 13 september 2005 21:53 schreef nickybol het volgende:
Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Ik vind het wat ver gaan om dat na twee lesweekjes al te doen, maar als hij zich blijft misdragen, dan doe ik dat zeker.quote:Op dinsdag 13 september 2005 21:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Neem deze jongen eens apart na de les en praat er eens mee. Waarschijnlijk kan hij je wel vertellen waarom hij zich zo gedraagt.
Het is niet mijn keus. Als LiO-er moet je in sommige gevallen gewoon doen wat je wordt opgedragen. Alle parallelklassen doen hetzelfde en er wordt een excursie naar het Anne Frank-huis aan vastgeplakt. Maar de volgende lessen wordt er dus voorgelezen (door leerlingen, dat wel). Elke leerling moet tien pagina's voorbereiden en voorlezen. Het lijkt me dat dat het al een stuk makkelijker maakt.quote:Ze moesten lezen had ik begrepen. Nou, als er iets is waar vmbo-leerlingen een hekel aan hebben, dan is het wel lezen. En al helemáál als je klassikaal met een boek voor je neus moet gaan zitten lezen. (Let wel: ik redeneer even vanuit de wereld van een vmbo-er).
Ik vind het daar nog een beetje vroeg voor, ik ken ze nog maar pas...quote:Misschien, zoals hier boven al eens gezegd werd, een gesprekje met de klas. Zullen vast en zeker wat dingen boven komen drijven waar je zelf in eerste instantie misschien niet aan gedacht had.
Dat kan ik in dit geval dus niet besluiten.quote:Daar moet vast en zeker uit te komen zijn. VMBO-ers vinden het leuk om creatief bezig te zijn. Laat ze een werkstukje maken over het boek, een promo-poster, weet ik het.. vinden ze hartstikke leuk. Het zijn geen leer-kinderen.
Ik hou er ook niet van, maar bij ons is het zo dat als je een leerling eruit zet, hij dan mét extra werk naar het 'straflokaal' moet. Maar goed, ik vind het ook wel een idee om die leerling even mee de gang op te nemen en even onder vier ogen te spreken.quote:Ik geef echt zélden strafwerk.
Ik zou dat niet willen aanraden. Je bent de leerling dan kwijt. Ik geloof niet dat in de paar weken die we nu bezig zijn iemand het al zo verpest zal hebben dat er niet eerst een andere oplossing geprobeerd kan worden. In het begin van het jaar kan je nog een poging wagen om het gedrag te corrigeren. Ik houd het liever zo lang mogelijk onder eigen controle omdat zulke maatregelingen al gauw escaleren.quote:Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Eens, maar dat is voor mij een maatregel die zou moeten komen nadat er meer is geprobeerd. Wellicht hebben de problemen een diepere achtergrond en gaat het om meer leerlingen. Ga je ze dan allemaal de toegang tot de les ontzeggen? Dat gaat niet werken. Zelf maakte ik de fout om in een lagere klas teveel aan te nemen dat ze bepaalde dingen wel begrijpen. Terwijl je in sommige klassen echt tot in de detail moet specificeren wat je nu eigenlijk wilt. <i>"Schrift? Wat is dat? Kantlijn? Nooit van gehoord. Boek? Moesten we dat meenemen dan? En wat moeten we nu precies doen?"</i> Geef je dat voor hun idee niet goed aan, dan moet je je lessen aanpassen en niet te zwaar gaan straffen.quote:Ze hebben een fout gemaakt, je bekijkt samen met de leerlingen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze die fout in de toekomst niet meer maken, en als ze daartoe niet bereid zijn komen ze de les niet meer in. Ik bedoel je kunt kinderen wel ten koste van alles proberen te helpen, maar als andere leerlignen daar last van hebben gaat het te ver.
Het is niet overdreven. Je merkt al een aantal keer iets op, dus actie is gerechtvaardigd. En even praten is geen hinderlijke straf. Laat zien dat je het serieus neemt.quote:Ik vind het wat ver gaan om dat na twee lesweekjes al te doen, maar als hij zich blijft misdragen, dan doe ik dat zeker.
Zelf heb ik die ervaring als LIO ook. Het ligt niet aan de opleiding, maar aan de begeleidende docent. Als hij/zij niet goed begeleidt, te bang is om je na een aantal zelfstandige lessen het je alleen te laten proberen en je daarvoor niet genoeg vertrouwt met de klas, dan gebeurt het niet.quote:Lupa, moet een LIO-er bij jouw opleiding zich zo erg aan de regels van de begeleidende docent houden? 't Is toch de bedoeling dat je als zelfstandig docent opereert? Mag je je niet gedragen als 'gewoon docent'?
Niet iedereen volgt een 4 jarige opleiding tot leraar. Je hebt ook eerste graads postdoctorale opleidingen die iemand met een universitaire master in het schoolvak (je kan bv economie gestudeerd hebben aan de universiteit) in 1 jaar opleiden tot leraar. Feitelijk loop je dan slechts een half jaar tot een jaar stage en in de eerste maanden zeker niet alleen. Daarna geef je ongeveer 120 lesuren zelfstandig les, maar het hangt heel erg van de school af welke bevoegdheden je hebt. Ik mocht op mijn stageschool niet eens straf geven en als leerlingen dat weten dan is je gezag binnen no time weg.quote:Ik bedoel.. als je als LIO niet volledig als docent mag werken en alles zelf kunt beslissen, hoe moet je dan het jaar daarna, als je klaar bent met je studie, ineens wel alles zelf doen?
Grotendeels wel. In de brugklas heb ik veel ruimte. In de derde klassen hebben ze in de sectie besloten om op een bepaalde manier te gaan werken en dat zal ik gewoon moeten volgen ben ik bang... Bovendien is het zo dat ze al te horen hebben gekregen hoe we het dit jaar gaan aanpakken. Ik kan dat dus niet nog gaan omgooien, ook al zou ik het willen en mogen.quote:Op dinsdag 13 september 2005 22:49 schreef bloempjuh het volgende:
Lupa, moet een LIO-er bij jouw opleiding zich zo erg aan de regels van de begeleidende docent houden? 't Is toch de bedoeling dat je als zelfstandig docent opereert?
Mag je je niet gedragen als 'gewoon docent'?
Ik ben even benieuwd hoor, welke school ben je LIO?quote:Op dinsdag 13 september 2005 17:02 schreef Butterfly79 het volgende:
Vandaag ben ik echter begonnen als 'echte' LIO Nederlands op een school in Groningen die niet in een heel geweldige wijk ligt. Na mijn eerste les Atheneum 4 kon ik de pubers gewoon wurgen, zo vreselijk negatief als ze zijn!! Ik werd er gewoon agressief van... En morgen heb ik ze weer...
Help...
VMBO-ers zijn echte praktijkleerlingen, zeker als je richting basis- en kaderberoepsgerichte leerweg kijkt. Die moet je niet in een klas gaan lastig vallen met de geschiedenis van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, de interessante literaire stukjes van Dirk Ayelt Kooyman, een mooi oud-Duits gedicht van Goethe of weet ik wat. Zet die leerlingen in de praktijk-afdelingen, laat ze iets met hun handen doen, en dan moet je es kijken hoe die luitjes gaan.quote:Op woensdag 14 september 2005 11:33 schreef Ringo het volgende:
Blijft: de teleurstelling over het gebrek aan intellectuele interesse bij de meeste VMBO-leerlingen. Word ik oud, doceer ik de verkeerde doelgroep of is die afkeer van alles buiten de grijpbare actualiteit ook echt een teken des tijds?
Nederlands. Maar toch. Ook geen vak waar de gemiddelde VMBO-er voor warmloopt.quote:Op woensdag 14 september 2005 20:48 schreef nickybol het volgende:
Ringo je geeft geschiedenis toch?
Da's waar. Niet iedereen (niemand?) is zo slim en denkt zo snel als ik.quote:En houd er rekening mee dat het ook domweg gezegd niet de slimsten zijn. Niet iedereen denkt zo snel als jij.
Ik leg de relevantie van de lesstof niet uit, maar de lesstof zelf en hoop dat de leerlingen door mijn uitleg daar de relevantie van inzien.quote:Op donderdag 15 september 2005 12:57 schreef zodiakk het volgende:
Kortom, jullie hebben moeite om de relevantie van de lesstof uit te leggen en de oorzaak daarvan leggen jullie bij anderen?
Uit wat hier gezegd wordt mag je juist concluderen dat een aantal docenten zélf de lesstof niet relevant vindt.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:20 schreef zodiakk het volgende:
Nogmaals: als je de relevantie van de lesstof niet duidelijk kan maken aan je leerlingen, hoe verwacht je dan in godsnaam dat jouw kennis (en dus ook je opvattingen) beklijven bij je leerlingen?
Misschien moet je maar accepteren dat je maar een (kleine) schakel in de ontwikkeling van je leerlingen bent en dat toegang tot ICT en stimulering van ouders BUITEN schooltijd net zo belangrijk zijn voor kennisverwerving. Ik vind dat onderwijs zich juist nog meer moet richten op competentiegericht onderwijs en dat ouders én leerlingen nog meer gewezen moet worden op hun verantwoordelijkheid in het hele onderwijsproces. Wat chatten betreft: kinderen in chats kunnen elkaar best duidelijk maken hoe een opdracht gemaakt moet worden en wat de stelling van Pythagoras is. Tuurlijk, de meeste tijd gaat het over onzin, maar ik zou het nut van chatten niet onderschatten (overigens heb ik de stelling van Pythagoras van mijn pa geleerd).quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:29 schreef teigan het volgende:
als de huidige leerlingen op de universiteit eerst een paar weken bijgespijkerd moeten worden in het vak wat ze gaan studeren omdat ze gewoonweg niet genoeg kennis hebben, dan moet je je toch afvragen wat ze geleerd hebben..
De meeste tieners gebruiken internet nl. alleen om te chatten, niet om op te zoeken hoe bv, de stelling van pythagoras in elkaar zit.. (Of ze moeten een kant en klaar verslag kunnen downloaden...)
Ja, treurig is dat.quote:Op vrijdag 16 september 2005 14:18 schreef imago het volgende:
Uit wat hier gezegd wordt mag je juist concluderen dat een aantal docenten zélf de lesstof niet relevant vindt.
Ik vind het juist helemaal niet treurig als een leraar geschiedenis zijn leerlingen liever iets leert over geschiendenis dan over hoe je op internet moet zoeken naar plaatjes en daar vervolgens een werkstuk mee in elkaar draait.quote:
Dat vind ik best een goed idee.quote:Op vrijdag 16 september 2005 15:06 schreef imago het volgende:
Als compenties dan blijkbaar zo belangrijk moeten zijn, laat ze dan maar een competentie-vak maken, "methodes en technieken" ofzo Dan hoeft een leraar Duits tenminste niet uit te leggen hoe je een powerpointpresentatie in elkaar zet, maar kan hij zich bezighouden met het vak waar hij van houdt. Dan pas kan die leraar namelijk op een leuke en inspirerende manier lesgeven!
Die rol is mijn inziens niet de ontwikkeling totaal buiten de school te laten afspelen (waarom gaan ze dan nog naar school?!) en alles te vervangen door vaardigheden die ze toch wel leren door inhoudelijk bezig te zijn. Haal je dat inhoudelijke weg, dan is die manier van leren ook weg en feitelijk heb je dan geen school meer nodig.quote:Misschien moeten sommige docenten eens nadenken over de rol van het onderwijs voor de ontwikkeling van een leerling
Interessante stelling. Geef daar eens een bron voor? Aan "misschien" hebben we niks. Ik geloof er in elk geval niet in. We beginnen in de brugklas VWO zo'n beetje met het zetten van een punt op een stuk papier. DAT is het startniveau. Denk je dan werkelijk dat ze na de les met elkaar op het internet verder gaan? Wel nee. Ze kunnen morgen een mooie kantlijn tekenen omdat ik het als leraar voor heb gedaan en gezegd heb dat ze het op een bepaalde manier moeten doen. Wat ze buiten "leren" is om morgen een presentatie aan de leraar te geven waarom ze hun huiswerk niet hebben gemaakt...quote:Misschien is het wel zo dat met de haast alomtegenwoordige ICT leerlingen hun inhoudelijke kennis BUITEN het klaslokaal opdoen en dat de rol van het onderwijs een hele andere is dan vroeger
Ik ben niet tegen onderwijsvernieuwing. Ik ben tegen vernieuwingen die nergens op gebaseerd zijn en enkel het niveau omlaag brengen. Als je toch zo'n grote mond hebt, toon dan eens aan waarom een simpele vaardigheid als "deel het aantal sommen van het hoofdstuk door 4 en maak elke week die hoeveelheid sommen" de hele bovenbouw in beslag moet nemen? Of waarom het zoeken in informatiebronnen (lees: Google) zo wordt opgeblazen als zo ontzettend belangrijk dat mensen dat jarenlang horen? Wat is DAAR de relevantie van?quote:Sommigen van jullie blijkbaar wel gezien de weerstand tegen onderwijsvernieuwingen.
Leg mensen geen woorden in de mond die ze niet hebben gezegd. Ik zie niemand beweren dat ze DE ontwikkeling alleen realiseren of dat de situatie buiten school niet belangrijk is.quote:Misschien moet je maar accepteren dat je maar een (kleine) schakel in de ontwikkeling van je leerlingen bent en dat toegang tot ICT en stimulering van ouders BUITEN schooltijd net zo belangrijk zijn voor kennisverwerving.
Mensen zoals jij zouden het liefst zien dat een docent zegt: "Nou jongens, je bent zelf verantwoordelijk en als je het straks niet haalt dan lullen we wel wat zodat jij toch de schuld krijgt". Wat een onzin. Ik ben de leraar en ik zou me rot schamen als door mijn laksheid de leerlingen aan het einde van het jaar niet over de vaardigheden beschikken waarover zij hadden kunnen beschikken als ik mijn werk had gedaan. Zakelijk gezien: ZIJ betalen mij voor een dienst en IK behoor die dienst te leveren. Waarom zouden ze anders naar school gaan?quote:Ik vind dat onderwijs zich juist nog meer moet richten op competentiegericht onderwijs en dat ouders én leerlingen nog meer gewezen moet worden op hun verantwoordelijkheid in het hele onderwijsproces.
Onzin. Als jij alle vaardigheden die hun oorsprong kennen in je voortgezetonderwijstijd niet meer zou mogen gebruiken dan kan je niks meer. Inclusief het grammaticaal netjes typen van een stuk tekst. Mensen roepen achteraf vaak dat ze niks geleerd hebben, maar als je echt gaat nadenken kom je tot de conclusie dat bijna alles dat je nu kan daar zijn oorsprong heeft. Je hebt een hele ontwikkeling doorgemaakt en je kan je niet meer herinneren hoeveel bloed, zweet en tranen het de leraar heeft gekost voordat je überhaupt wist wat een hoofdletter was. Jij had NOOIT kunnen schrijven als je enkel gepresenteerd, gepland en samengewerkt had. Wat zeg ik? Je had dan ook die zogenaamde competenties niet kunnen ontwikkelen. Mensen zijn geneigd om te vergeten DAT ze geleerd hebben omdat ze het nu beheersen. "Ik kan al autorijden hoor, dus mijn instructuur heeft mij niks geleerd". Ja, zo lust ik er ook nog een paar.quote:Als ik voor mezelf spreek: ik heb niets geleerd van 99% van mijn leraren.
In 1 woord: pedagogiek. Dat wordt (aan)geleerd en voor de rest is dat ervaring krijgen en sociale vaardigheden hebben en/of aanleren.quote:En de leraren waar ik wel wat van heb geleerd waren mensen die op de een of andere manier precies konden aansluiten bij wat tieners dachten en redeneerden. Ik vraag me echt af of die leraren zo'n vaardigheid uit lesmateriaal voor leerkrachten hebben gehaald.
Waarom denk je dat vakken los zijn? Ieder heeft zijn eigen vaardigheden en interesses en wil daarin kunnen kiezen. Ik was slecht in biologie en moest er niet aan denken dat er elementen uit de biologie terug zouden komen in andere vakken. Scheikunde? Kon me niet bekoren. In tegenstelling tot de wiskunde. Ik zou me juist geremd voelen als de school bepaald had dat alles in 1 vak zat en ik dus voor een groot deel dingen moest leren die me niet lagen. Ik vind zelfs de scheiding wiskunde A en B heel goed. Met onderscheiding kan je namelijk zelf kiezen.quote:Ik ben juist wel een voorstander van het nieuwe leren. Ik ben een enorm voorstander van vakoverstijgend lesgeven.
Ik erken ook het belang van scholen. Ik vind wel dat je moet streven, stapje voor stapje, naar pluriformer onderwijs, zodat uiteindelijk ouders en kinderen wèl beseffen en begrijpen dat ze wat 'inhoudelijks' moeten leren. Ik ben nog steeds van mening dat mensen niet dommer worden als ze wat minder vanuit de overheid gestructureerd onderwijs krijgen.quote:Op vrijdag 16 september 2005 21:10 schreef Neuralnet het volgende:
Die rol is mijn inziens niet de ontwikkeling totaal buiten de school te laten afspelen (waarom gaan ze dan nog naar school?!) en alles te vervangen door vaardigheden die ze toch wel leren door inhoudelijk bezig te zijn. Haal je dat inhoudelijke weg, dan is die manier van leren ook weg en feitelijk heb je dan geen school meer nodig.
Nogmaals, ik zeg nergens dat 'het' onderwijs helemaal uitgehold moet worden. Het is heel belangrijk om competentie/inhoudelijk te balanceren. Maar je zou dat onderscheid ook kunnen loslaten en zeggen dat elke aspect van onderwijs zowel inhoudelijke en competentiegerichte component heeft. Zo scherp kun je inhoud en competentie helemaal niet van elkaar scheiden en dat onderscheid wel halsstarrig in standhouden beperkt de manier waarop men over onderwijs nadenkt.quote:Zoals ik al zei: al die competenties zijn relatief simpele zaken waar je echt geen 6 jaar VWO voor nodig hebt. Hoezo heb jij dan wel nagedacht over de ontwikkeling als je kennelijk vindt dat dit soort zaken DE kern behoren te zijn binnen het onderwijs?
Je trekt het te scherp door, zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik wilde alleen de rol die docenten (zoals ik het opvat in dit topic) zich toedichten in het onderwijsproces wat relativeren. Misschien onterecht en in dat geval kan je het naast je neerleggen.quote:Waarom maken we dan niet het VWO 1 jaar waarin ze die competentievaardigheden leren en laten we de rest aan de "buitenwereld" over? Omdat dat verdomme niet werkt. Leren is een langdurig proces dat veelal niet leuk is. Daarom is er discipline nodig om iets te leren. Niemand leert wiskunde van de ouders. Niemand leert fatsoenlijk spellen van de ouders. Niemand leest literatuur door de ouders. De rol van de school is naar mijn mening zeker een rol die anderen niet kunnen vervullen. Anders heeft het geen bestaansrecht.
Ik stel niks, ik stel alleen dat het antwoord op mijn vraag niet zo vanzelfsprekend is als mensen soms denken. Ik heb geen bron voor die vraag, maar om het dan maar te verwerpen is ook onzinnig.quote:Interessante stelling. Geef daar eens een bron voor?
Het gaat meer om een integrale hervorming, niet alleen van het onderwijs en de rol van kennis, maar ook de houding van ouders en kinderen zelf. Gewoon de hele boel anders structureren. Dat gaat natuurlijk niet in één klap, maar je kunt er wel stapje voor stapje naar streven.quote:Aan "misschien" hebben we niks. Ik geloof er in elk geval niet in. We beginnen in de brugklas VWO zo'n beetje met het zetten van een punt op een stuk papier. DAT is het startniveau. Denk je dan werkelijk dat ze na de les met elkaar op het internet verder gaan? Wel nee. Ze kunnen morgen een mooie kantlijn tekenen omdat ik het als leraar voor heb gedaan en gezegd heb dat ze het op een bepaalde manier moeten doen. Wat ze buiten "leren" is om morgen een presentatie aan de leraar te geven waarom ze hun huiswerk niet hebben gemaakt...
Ok, vernieuwingen waarvan jij denkt dat ze nergens op gebaseerd zijn omdat jij met je perceptie op je eigen vak ziet dat kinderen minder 'kunnen' dan vroeger blijkbaar het geval was. Maar ik denk echt niet dat hervormingsvoorstellen nergens op gebaseerd zijn.quote:Ik ben niet tegen onderwijsvernieuwing. Ik ben tegen vernieuwingen die nergens op gebaseerd zijn en enkel het niveau omlaag brengen.
Ik denk dat de relevantie daarvan is dat je op een effectieve manier informatie kan 'scannen', rangschikken, onderscheid in aanbrengen, etc. Docenten zijn hierbij cruciaal trouwens, omdat zij voor een zeker 'canon' zorgen in kennisverwerving. Maar dat canon moet je ook weer onmiddelijk kunnen relativeren.quote:Als je toch zo'n grote mond hebt, toon dan eens aan waarom een simpele vaardigheid als "deel het aantal sommen van het hoofdstuk door 4 en maak elke week die hoeveelheid sommen" de hele bovenbouw in beslag moet nemen? Of waarom het zoeken in informatiebronnen (lees: Google) zo wordt opgeblazen als zo ontzettend belangrijk dat mensen dat jarenlang horen? Wat is DAAR de relevantie van?
Wie legt nou wie woorden in de mond?quote:Mensen zoals jij zouden het liefst zien dat een docent zegt: "Nou jongens, je bent zelf verantwoordelijk en als je het straks niet haalt dan lullen we wel wat zodat jij toch de schuld krijgt". Wat een onzin.
Je moet hier geen 'false dilemma' van maken. Het is niet het één (totaal competentie-onderwijs) óf het ander (totaal inhoudelijk onderwijs). Het is wel een voorbeeld van hoe diep dat onderscheid tussen vaardigheid/inhoud erin zit bij de samenleving.quote:Ik ben de leraar en ik zou me rot schamen als door mijn laksheid de leerlingen aan het einde van het jaar niet over de vaardigheden beschikken waarover zij hadden kunnen beschikken als ik mijn werk had gedaan. Zakelijk gezien: ZIJ betalen mij voor een dienst en IK behoor die dienst te leveren. Waarom zouden ze anders naar school gaan?
Om toch even mee te gaan in de vaardigheid-inhoud discussie: ik vind grammatica en spelling typisch competentie-onderwijs, hoor. Schrijven en spellen zijn wat mij betreft vaardigheden. Helaas probeert het Nederlandse onderwijs je ook nog een stel literatuurboeken door je strot te duwen. Dat bedoel ik met mijn, toegegeven, kort door de bocht uitlating dat ik niks geleerd heb van 99% van mijn leraren. Ik misken het docentenvak ook echt niet. Maar je zou wel moeten kijken hoe vakken ingevuld moeten worden en welke vakken je afzonderlijk van elkaar moet aanbieden. Zoals iemand al zei, misschien is het beter om een vak 'exact' te doceren in plaats van wiskunde, natuurkunde en andere exacte vakken.quote:Onzin. Als jij alle vaardigheden die hun oorsprong kennen in je voortgezetonderwijstijd niet meer zou mogen gebruiken dan kan je niks meer. Inclusief het grammaticaal netjes typen van een stuk tekst. Mensen roepen achteraf vaak dat ze niks geleerd hebben, maar als je echt gaat nadenken kom je tot de conclusie dat bijna alles dat je nu kan daar zijn oorsprong heeft. Je hebt een hele ontwikkeling doorgemaakt en je kan je niet meer herinneren hoeveel bloed, zweet en tranen het de leraar heeft gekost voordat je überhaupt wist wat een hoofdletter was. Jij had NOOIT kunnen schrijven als je enkel gepresenteerd, gepland en samengewerkt had. Wat zeg ik? Je had dan ook die zogenaamde competenties niet kunnen ontwikkelen. Mensen zijn geneigd om te vergeten DAT ze geleerd hebben omdat ze het nu beheersen. "Ik kan al autorijden hoor, dus mijn instructuur heeft mij niks geleerd". Ja, zo lust ik er ook nog een paar.
Nee, dat denk ik inderdaad niet.quote:In 1 woord: pedagogiek. Dat wordt (aan)geleerd en voor de rest is dat ervaring krijgen en sociale vaardigheden hebben en/of aanleren.
Je denkt toch niet dat die leraar zijn vaardigheden heeft gekregen door vaag te lullen over competenties, presenteren en plannen he?
Dit is eenzelfde voorbeeld als dat er wetenschappelijk is aangetoond dat de gave tot natuurlijke taalverwerving omstreeks het 12e levensjaar tot het nulpunt daalt. En tóch zijn leerlingen op een middelbare school en volwassenen via allerlei verschillende manieren in staat om zich dergelijke vaardigheden eigen te maken.quote:Op vrijdag 16 september 2005 23:22 schreef Neuralnet het volgende:
Leuk al dat idealisme, maar er wordt teveel geluld en concreet wordt men hier niet.
Veranderingen? Toon eerst maar eens aan dat het noodzakelijk is en gaat werken. Je kan wel zoveel willen.
Besef? Waarom? Het staat vast dat kinderen en jongeren tot bijna een jaar of 18 (zie bv de ontwikkelingsstadia van Piaget) nauwelijks tot niet abstract kunnen denken. Zij kunnen het zich daarom niet voorstellen dat het ooit nodig is. Ga je dan serieus tijd steken in het besef? Het competentiesysteem zou zo een voldoende geven als ik alleen maar lul dat ik die competentie heb terwijl dat dan toch echt niet het geval KAN zijn...
Dat is alleen als je voordien nooit taal geleerd hebt. Wolvenkinderen e.d. Als die niet voor hun twaalfde in contact komen met mensen, zullen ze nooit een taal verwerven, hooguit wat losse woordjes. Maar als je eenmaal een taal verworven hebt, kun je ook andere talen verwerven, ook na je twaalfde.quote:Op vrijdag 16 september 2005 23:43 schreef Roellio het volgende:
Dit is eenzelfde voorbeeld als dat er wetenschappelijk is aangetoond dat de gave tot natuurlijke taalverwerving omstreeks het 12e levensjaar tot het nulpunt daalt.
Het zit wel diep he? Wat een kinderachtig gedoe, tijd om wat anders te doen.quote:Op vrijdag 16 september 2005 23:22 schreef Neuralnet het volgende:
Leuk al dat idealisme, maar er wordt teveel geluld en concreet wordt men hier niet.
Veranderingen? Toon eerst maar eens aan dat het noodzakelijk is en gaat werken. Je kan wel zoveel willen.
Besef? Waarom? Het staat vast dat kinderen en jongeren tot bijna een jaar of 18 (zie bv de ontwikkelingsstadia van Piaget) nauwelijks tot niet abstract kunnen denken. Zij kunnen het zich daarom niet voorstellen dat het ooit nodig is. Ga je dan serieus tijd steken in het besef? Het competentiesysteem zou zo een voldoende geven als ik alleen maar lul dat ik die competentie heb terwijl dat dan toch echt niet het geval KAN zijn...
Relativeren? Waarom? Voel je je beter als je hebt kunnen zeggen dat je leraar niet deugde terwijl je stiekum nog elke dag al dan niet onbewust gebruikt maakt van wat de beste man jou destijds heeft bijgebracht? Wat hebben wij aan een dergelijke baggatellisatie?
Idealisme? Leuk voor op papier. Leren omdat je het leuk vindt, leren zodat het eeuwig blijft hangen enz enz. Het leuke is: al die ideeën zijn allemaal achterhaald. "Iederwijs" is geboren en opgezet (en de inspectie is er niet altijd even blij mee). En wat zien we (net als in deze discussie trouwens)? Mensen komen er gewoon weer op terug. "Competentieonderwijs is niet alleen vaardigheden hoor. Alles is competentie, dus ook inhoud". Ja hoor. Sure. Verdiensten van een ander pakken door het net even anders te definiëren is altijd vrij simpel. Wat ik zie is dat men ondanks al dat gelul dat met veel bombarie is ingevoerd het toch weer terugkruipt naar de oude situatie. Gek he? Nee, zo gek is dat niet. Niemand heeft ooit duidelijk kunnen maken dat de onderwijsvernieuwing heeft bijgedragen. Sterker nog: er is geen enkele aantoonbare verbetering gevonden.
Ga maar eens bedenken hoe het komt dat je van hoofdsteden leren 6 jaar later opeens in staat bent om de wereld geografisch te begrijpen en hoe je na het opschrijven van de X'en en Y'en later abstract kunt denken. Geen hond die de schoolse manier daarna ooit nog gebruikt, maar wat zijn we blij met die onbewust verkregen vaardigheden.
Als mensen geen argumenten meer hebben gaan ze op de man spelen.quote:Het zit wel diep he? Wat een kinderachtig gedoe, tijd om wat anders te doen.
Je hebt er wel een handje van om andere mensen te verwijten wat je zelf doet, he?quote:Op zaterdag 17 september 2005 15:38 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Als mensen geen argumenten meer hebben gaan ze op de man spelen.
Nou dan, zeur niet. Wat jij beweert is dus niet aangetoond. Je bent dan klaar. Punt.quote:Bovendien is er volgens mij nog nooit 'aangetoond' dat onderwijsvernieuwingen tot 'verbeteringen' hebben geleid
Hoelang had jij ook alweer over je studie gedaan?? .quote:Op maandag 19 september 2005 16:12 schreef Ringo het volgende:
Ik ben er echt niet geestelijk armer van geworden.
Ik geloof dat wij het een en ander gemeen hebben.quote:Op maandag 19 september 2005 16:12 schreef Ringo het volgende:
Ik volg liever onderwijs dan dat ik het geef. En ik heb altijd heel graag onderwijs gevolgd. Ik heb nooit de nadelen ervaren van het klassieke, frontale onderwijssysteem. Maar goed, het enige vak waarvoor ik spijbelde, was gymnastiek; verder leerde ik op zaterdagochtend voor het ontbijt rijtjes onregelmatige Latijnse werkwoorden uit mijn hoofd. Uit autistisch enthousiasme.
Dit is echt onzin hoor. Het is natuurlijk heel fijn voor jou dat jij je die 'vaardigheden' zo snel kon eigen maken, maar over het algemeen geldt voor vaardigheden hetzelfde als voor het leren van elementaire kennis: het vereist herhaling en toetsing (dwz feedback). Er zijn maar weinig mensen die vanuit het niets en zonder oefening en training een goede presentatie kunnen neerzetten. Je merkt op de Nederlandse universiteiten (niet alleen daar) vaak genoeg waar de nadruk op kennis toe kan leiden als je een gemiddeld college bijwoont.quote:Op donderdag 15 september 2005 22:13 schreef Neuralnet het volgende:
Zelf heb ik niet in de 2e fase gezeten van het voortgezetonderwijs. Ik had nauwelijks presentaties gehouden, vrijwel nooit iets in groepen hoeven doen en slechte elementaire planningen gemaakt. In 3 weken in het Hoger Onderwijs had ik mij deze vaardigheden snel eigen kunnen maken. Al was het maar omdat je na het voortgezetonderwijs volwassener bent geworden en sneller leert. Ik walg daarom van de gedachte dat zulke vaardigheden die je op het moment dat je ze nodig hebt in een paar weken kunt leren het hele VWO beheersen.
Ik was ook leergierig, toch vond ik school vaak niet leuk en dat is precies waar je nu een fout maakt volgens mij. Je serveert de leerlingen al af als 'gewoon niet leergierig' zonder erbij stil te willen staan dat het misschien ligt aan de manier van lesgeven.quote:Op maandag 19 september 2005 17:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iedereen kijkt toch een beetje vanuit zijn eigen denkkader. Ikzelf heb school altijd erg leuk gevonden. Ik ben gewoon heel leergierig. En ik vergeet wel eens dat 90% van de leerlingen dat helaas niet is.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik weet van mezelf ook dat ik leergierig ben. Ik heb echter toch veel moeite om bij bepaalde vakken op te letten, omdat er op een (voor mij) verkeerde manier lesgegeven wordt. Zo had ik vandaag een les ANW, waar ik mijn aandacht volstrekt niet bij kon houden. De betreffende docent bleef maar praten, praten en praten en vertelde ons praktisch het hele hoofdstuk. Geen moment mochten we zelf aan het werk. Dit zorgde er voor dat bijna de hele klas na 10 minuten al afgehaakt was. Juist in de lessen waarbij ik actief bezig ga met de stof (ofwel door het maken van een verslag, ofwel door het houden van een referaat, ofewel door het opzoeken van internetsites, ofwel door het maken van doodnormale opdrachten), steek ik het meeste op.quote:Op maandag 19 september 2005 17:48 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Ik was ook leergierig, toch vond ik school vaak niet leuk en dat is precies waar je nu een fout maakt volgens mij. Je serveert de leerlingen al af als 'gewoon niet leergierig' zonder erbij stil te willen staan dat het misschien ligt aan de manier van lesgeven.
Ja. Je moet leerlingen die gewoon een praktijkvak willen leren, niet lastigvallen met theorievakken.quote:Op maandag 19 september 2005 17:48 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik was ook leergierig, toch vond ik school vaak niet leuk en dat is precies waar je nu een fout maakt volgens mij. Je serveert de leerlingen al af als 'gewoon niet leergierig' zonder erbij stil te willen staan dat het misschien ligt aan de manier van lesgeven.
Dit gaat, volgens mij, een stuk verder dan simpel praktijk - theorie leerlingen.quote:Op maandag 19 september 2005 18:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja. Je moet leerlingen die gewoon een praktijkvak willen leren, niet lastigvallen met theorievakken.
Het is een onderdeel.quote:Op maandag 19 september 2005 18:05 schreef BlaatschaaP het volgende:
Dit gaat, volgens mij, een stuk verder dan simpel praktijk - theorie leerlingen.
Had ik het over een goede presentatie? Een goede presentatie naar maatstaven van het universitaire niveau leer je toch niet op het VWO. Voor de rest is het allemaal 1 pot nat. Voor de groep gaan staan en voorlezen wat er op de sheets staat. Sommigen kunnen nog uit hun hoofd vertellen wat er op de sheets staat, maar alle presentaties die ik heb gezien waren globaal van hetzelfde niveau. Natuurlijk waren er een aantal tussen die zeer slecht waren, maar dat was niet te herleiden naar of oude stijl of nieuwe stijl.quote:Er zijn maar weinig mensen die vanuit het niets en zonder oefening en training een goede presentatie kunnen neerzetten.
Vergeten.quote:Op maandag 19 september 2005 16:24 schreef zodiakk het volgende:
Hoelang had jij ook alweer over je studie gedaan?? .
Nou, vooruit . Die kunnen ook goede tips geven. .quote:Op woensdag 21 september 2005 19:31 schreef floopzz het volgende:
mogen echte juffen ook?
Och, ik vond 10 minuten ook wel vrij snelquote:Op woensdag 21 september 2005 21:00 schreef Khadgar het volgende:
Na 10 minuten pas meester noemen? Ik kwam een dagje observeren en werd direct de 1e minuut al aangesproken!.
Welk jaar zit je? Ik ben dus net 2 weken begonnen, zit nu pas in m'n eerste echte lesweek, en begin nou al met stage. Ik vond het eerst vrij snel, maar achteraf vind ik het wel leuk. Voor de klas staan is leuk. !quote:
Half oktober begint mijn stage! Groep 6. Zin in!
Vorige week reken-, taal-, en algemene toets gehad. Uitslagen krijg ik als het goed is morgen. Maar die agemene toets wist ik helemaal niks van. Allemaal termen en kreten uit boeken waar ik nog nooit van gehoord had. . Maar goed, dat is ook alleen om m'n progressie te meten, over een jaar moet ik dat wel allemaal kennen. .quote:Gaan de eigen vaardigheden toetsen lukken?
Nou, op rekenen een 4, en van m'n taaltoets alleen schrijfvaardigheid een voldoende.quote:Op woensdag 21 september 2005 21:19 schreef Svensational het volgende:
Vorige week reken-, taal-, en algemene toets gehad. Uitslagen krijg ik als het goed is morgen.
Goede argumentatie zeg. Dit is zeker wel waarde toevoegend wil je zeggen? Als mensen geen argumenten meer hebben dan gaan ze op de man spelen. Helaas kan je mij geen strafwerk geven of roepen dat je niet in discussie wil gaan. Op een forum dien je te discussieren. Met argumenten. O wacht, dat heb je natuurlijk niet geleerd op het "competentiegerichte" onderwijs.quote:Neuralnet, je begint dit topic behoorlijk te verpesten met je cynische gezeik. Je lult zonder ook maar iets van waarde toe te voegen, met name nu je blijft hangen in treurige herhalingen. Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.quote:Op donderdag 22 september 2005 09:42 schreef RaisinGirl het volgende:
Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.quote:Op donderdag 22 september 2005 20:41 schreef zodiakk het volgende:
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.quote:Op donderdag 22 september 2005 20:11 schreef Svensational het volgende:
Wat voor docent word jij, BP ?
Pfoe, pittig hoor. !quote:Op donderdag 22 september 2005 21:05 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
Volgens mij is dat zoiets dat in je zit, of niet. Het is denk ik maar tot op zekere hoogte te leren...quote:Op donderdag 22 september 2005 21:21 schreef Neuralnet het volgende:
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.quote:Op donderdag 22 september 2005 20:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
Dit alles is dus een reden waarom ik uiteindelijk wrs. niet het onderwijs inga. Ik kan er niet achter staan en ik heb het idee dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruitholt... Klagen doe ik echter zelden of nooit.quote:Op donderdag 22 september 2005 21:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
De zieke krijgt doorbetaald, plús dat ze mij moesten betalen.quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef Svensational het volgende:
Dat is best een kutstreek ja ! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris ? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
Ja, ik ben lid van de AOB!quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef imago het volgende:
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
En heb je daar nou echt iets aan?quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ja, ik ben lid van de AOB!
Dat dacht ik dus ook. Maar ik zou nu dus wel juridisch advies kunnen gebruiken van iemand die aan mijn kant staat. Van de schoolleiding of personeelsfunctionaris hoef ik geen objectief advies te verwachten, die zeggen alleen dingen die hun uitkomen.quote:Op vrijdag 23 september 2005 22:09 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb als jonge docent totaal niks waar een extrene instantie bij zou kunnen helpen. Ik maak me er niet zo druk om.
Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.quote:Op vrijdag 23 september 2005 22:34 schreef bloempjuh het volgende:
AOB organiseert (tegen flinke betaling) ook trainingsdagen voor voorzitters van vergaderingen en dergelijke. Handig, als je in een IMR zit oid (zoals ik)..
Ik ben nog maar studentlid en het wordt betaald van ons budget, dat wordt 'uitbetaald' door het MT.quote:Op zaterdag 24 september 2005 13:16 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.
Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?quote:Op maandag 26 september 2005 09:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Da's nog maar een paar maandjes denk ik...
Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.quote:Op maandag 26 september 2005 09:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?quote:Op maandag 26 september 2005 09:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.
Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.quote:Op maandag 26 september 2005 09:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?quote:Op maandag 26 september 2005 09:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.
Dat is idd wel iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb veel lesmethodes geanalyseerd en allemaal vond ik ze waardeloos. Hopeloos ouderwets en vaak vol fouten.quote:Op maandag 26 september 2005 09:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?
Lesmethodes zijn vaak op klassikaal onderwijs gericht en veel te traditioneel inderdaad. Niet alleen de boeken, maar ook de opdrachten en het bijbehorende materiaal is vaak ruk. Gelukkig heb ik de vrijheid om mijn lessen voor een groot deel naar eigen inzicht in te richten.quote:Op maandag 26 september 2005 09:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is idd wel iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb veel lesmethodes geanalyseerd en allemaal vond ik ze waardeloos. Hopeloos ouderwets en vaak vol fouten.
Dat heb ik ook. Dingen als kijk- en luisteroefeningen zouden flexibeler moeten zijn: zodanig opgezet dat je er een eigen video/dvd voor kunt gebruiken. En zo zijn er tuuk veel meer dingen die leuker, leerzamer en inspirerender kunnen. Momenteel werk ik met klas 1 wel gewoon uit de methode, omdat het simpelweg steun geeft. Ik heb nu voor het eerst een heel jaar lang een paar klassen onder mijn hoede en ik heb die steun eerst gewoon nodig. Maar ik pas regelmatig oefeningen aan om ze interessanter te maken. Laatst moesten ze een tekst schrijven over hun eerste schooldag ( ). Ik heb ze zelf een aantal onderwerpen laten bedenken om uit te kiezen. Dat soort dingen.quote:Op maandag 26 september 2005 09:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Lesmethodes zijn vaak op klassikaal onderwijs gericht en veel te traditioneel inderdaad. Niet alleen de boeken, maar ook de opdrachten en het bijbehorende materiaal is vaak ruk. Gelukkig heb ik de vrijheid om mijn lessen voor een groot deel naar eigen inzicht in te richten.
Weg met de luisteroefeningen die standaard hetzelfde zijn (bij de groenteboer, op de markt, op het schoolplein, enz. ), ik zet liever een dvd'tje van The Simpsons op met bijbehorende vragen. Heb ik een half uur rust, en de leerlingen luisteren voor de verandering niet naar Nederlanders die Engels praten op een ontzettend onnatuurlijke manier.
Ik zie een boek slechts als een leidraad. Er staat globaal in wat ze moeten kennen/weten/kunnen, maar daar houdt het ook echt mee op. Dingen die ik niets vind schrap ik of pas ik aan, dingen die ik wel goed vind breid ik uit. It's as simple as that.quote:Op maandag 26 september 2005 09:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Dingen als kijk- en luisteroefeningen zouden flexibeler moeten zijn: zodanig opgezet dat je er een eigen video/dvd voor kunt gebruiken. En zo zijn er tuuk veel meer dingen die leuker, leerzamer en inspirerender kunnen. Momenteel werk ik met klas 1 wel gewoon uit de methode, omdat het simpelweg steun geeft. Ik heb nu voor het eerst een heel jaar lang een paar klassen onder mijn hoede en ik heb die steun eerst gewoon nodig. Maar ik pas regelmatig oefeningen aan om ze interessanter te maken. Laatst moesten ze een tekst schrijven over hun eerste schooldag ( ). Ik heb ze zelf een aantal onderwerpen laten bedenken om uit te kiezen. Dat soort dingen.
Dat ga ik gaandeweg het jaar vast ook steeds meer doen. Maar zo in het begin vind ik het wel prettig om het boek te volgen. Overigens is dit nog een redelijke methode, een van de allernieuwste.quote:Op maandag 26 september 2005 09:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik zie een boek slechts als een leidraad. Er staat globaal in wat ze moeten kennen/weten/kunnen, maar daar houdt het ook echt mee op. Dingen die ik niets vind schrap ik of pas ik aan, dingen die ik wel goed vind breid ik uit. It's as simple as that.
Ik werk met een methode van Thieme-Meulenhof. Die zijn duidelijk het meest progressief op het gebied van onderwijsmethodes, dus dat scheelt al een heleboel. Ik mag overigens zelf bepalen of ik zelf toetsen maak of gebruik maak van bestaande toetsen, en ook andere onderdelen mag ik zelf toetsen. Prachtig is dat! Ik heb zo een VMBO basisklas Romeo+Juliet laten kijken, en er een toets aan verbonden. Resultaat:quote:Op maandag 26 september 2005 09:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat ga ik gaandeweg het jaar vast ook steeds meer doen. Maar zo in het begin vind ik het wel prettig om het boek te volgen. Overigens is dit nog een redelijke methode, een van de allernieuwste.
Punt is, dat wij de toetsen die bij de methode horen, moeten gebruiken. Ik speel dus eerst even op safe, ook voor de gemoedsrust van de leerlingen.
Dat vinden ze echt heel erg leuk! Maar klassikaal een boek, da's best pittig! Wel niveau geef jij les?quote:Op maandag 26 september 2005 10:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Leuk zeg!
Ik wil later in het jaar, als ik een beetje routine heb, in elk geval wat boekverfilmingen met ze gaan kijken. Misschien dat ik zelfs wel klassikaal een boek + boekverfilming met ze ga doen. Dan maak ik gewoon een lijstje waaruit klassikaal gekozen mag worden.
Voorlezen dan hè. En dat vinden ze meestal heerlijk in klas 1. Ik heb een brugklas kader/basis.quote:Op maandag 26 september 2005 10:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dat vinden ze echt heel erg leuk! Maar klassikaal een boek, da's best pittig! Wel niveau geef jij les?
En aan welk soort boeken zit je dan te denken? Kinderboeken?quote:Op maandag 26 september 2005 10:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Voorlezen dan hè. En dat vinden ze meestal heerlijk in klas 1. Ik heb een brugklas kader/basis.
Ik kan ook gewoon vertaalde boeken doen hoor. C&TCF is er eentje waar ik aan dacht. Maar ook op het gebied van NL boeken is er keus: Kruimeltje, Kees de Jongen, Pietje Bell, De Kameleon, Ciske de Rat, Oeroeg, Abeltje...Veel voor wat jongere kinderen, maar wordt toch echt nog leuk gevonden door brugklassers.quote:Op maandag 26 september 2005 10:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En aan welk soort boeken zit je dan te denken? Kinderboeken?
Ik heb een 3e klas, en hoop dat ze nog in Charlie and the chocolate factory trappen. Maar met Nederlands wordt het een stuk moeilijker lijkt me zo...
Ehh, nogal ja.quote:Op maandag 26 september 2005 11:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Beetje te lang om klassikaal te lezen vooral
Wat dacht je wat een aflevering van Asterix?quote:Op maandag 26 september 2005 21:27 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Geschiedenis geef ik. Maar ik denk dat het wel gaat lukken.
Asterix en de Trojanen?quote:Op maandag 26 september 2005 21:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wat dacht je wat een aflevering van Asterix?
Hoezo datquote:Op woensdag 28 september 2005 15:38 schreef Ringo het volgende:
Ik heb op school nooit maatschappijleer onderwezen gekregen. Dat is toch een beetje een vak voor hen voor wie geschiedenis of filosofie te ingewikkeld is.
Oneens. Ik zie tegenwoordig heel veel mensen die niet kunnen leren (of dat weigeren) uit de geschiedenis. Ik zou graag zien dat mensen verbanden en lessen uit het verleden kunnen toepassen in het heden. Denk aan religie en oorlog. Denk aan bepaalde politieke stromingen die keer op keer bewezen hebben dat ze enkel ellende brengen. Veel verschijnselen van nu hebben hun oorsprong in het verleden. Waarom wordt dat niet (goed) onderwezen? Koppel het desnoods aan maatschappijleer.quote:Een oud stoffig vak met alleen maar onzinnige informatie en nutteloze feiten.
Netjes hoor die 20 minuten!quote:Op dinsdag 27 september 2005 19:17 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Mooi Blaatkipje.
Bij mij ging ook alles goed, kwam goed uit op 20 minuten, lijkt toch langer te duren als je het moet aanhoren als dat je het zelf doet.
Hmm in mijn omgeving is de reactie 50/50...quote:Op dinsdag 27 september 2005 19:41 schreef imago het volgende:
Is maatschappijleer niet een erg ondergewaardeerd vak? Ik kan me van mijn eigen middelbare school-tijd herinneren dat ik het nut ervan totaal niet inzag, en op de school waar ik nu werk heb ik ook nog nooit een leerling enthousiast erover gehoord. Krijg het idee dat de andere docenten ook de waarde van het vak niet zien.
Nou ligt het natuurlijk heel erg aan hoe het gegeven wordt en vooral aan welke onderwerpen behandeld worden, maar merk je daar niks van Blaatkipje?
Bij ons op school heb je ook wat van die tjappies die de neiging hebben heel erg hun eigen mening over iets door te drukken maar onze vakdocenten proberen toch wel bij te brengen dat je de informatie die je geeft objectief moet geven.quote:Op woensdag 28 september 2005 01:36 schreef Neuralnet het volgende:
Mijn interesse voor de politiek kwam ook pas veel later. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Maatschappijleer was op mijn school (en op vele scholen) pure indoctrinatie. Een waardeloos vak vond ik het. Gegeven door geitenwollensokken typen. Enkel de objectieve informatie die er gegeven werd over drugs- en alcoholgebruik en echte feiten waren interessant. De rest kwam neer op een zeer vervelende interpretatie van de leraar en dat is de doodsteek voor het vak.
quote:Dear Colleagues,
I just got the massage from Housekeeping, in order of Managing Director
of the Building, that the key system is down permanently.
This means that you cannot enter or leave the building between 19.00 and
07.00 hours from now till Tuesday October 4.
Only in exceptional cases it is aloud to enter de building between 19.00
and 07.00 hours.
Everyone has to leave the building before 19.00 hours. No one is aloud
to stay in the building after that time.
Ik ben geen docent Engels, maar misschien dat ik er nog een 1+ voor zou gevenquote:Op donderdag 29 september 2005 12:16 schreef thabit het volgende:
Ik kreeg dit mailtje binnen. Welk cijfer zouden de docenten Engels in dit topic hiervoor geven?
[..]
Ligt eraan. Als ik een docent Engels op een VMBO zou zijn zou 't misschien een vijf of zes waard zijn. In de onderbouw wellicht meerquote:Op donderdag 29 september 2005 12:48 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik ben geen docent Engels, maar misschien dat ik er nog een 1+ voor zou geven
"Ik kreeg net een massage van de huishoudster en die vertelde me dat het gebouw na zeven uur 's avonds op slot gaat. Niemand komt luid roepend het gebouw binnen behalve in uitzonderlijke gevallen."quote:Op donderdag 29 september 2005 12:16 schreef thabit het volgende:
Ik kreeg dit mailtje binnen. Welk cijfer zouden de docenten Engels in dit topic hiervoor geven?
Tismewat.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:05 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wij kregen allemaal een roos.
Een soort van dierendag. Strik om je bolletje en dan maar doen alsof je blij bent.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:57 schreef Neuralnet het volgende:
De dag van de leraar? Wat is dat voor iets?
Typisch iets dat hoort bij competentiegericht leren. Goedemiddag.quote:Verspilling van geld, en dat gaat dan vier dagen duren.
Als je bijles nodig hebt, roep je maar.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:18 schreef Schanulleke het volgende:
Rekentest moet ik nog doen maar zal geen probleem vormen. Spelling moet ik nog wel even aan werken.
. Op deze manier kun je altijd, via omweggetjes en vreemde kronkels, je gelijk halen hè.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 16:21 schreef Neuralnet het volgende:
Typisch iets dat hoort bij competentiegericht leren. Goedemiddag.
Dat is ook zo. Op mijn oude school had je in de onderbouw van het VMBO zgn. kerndocenten: docenten die, als op de basisschool, les gaven in alle vakken. Helemaal niet zo moeilijk (wat de benodigde vakkennis betreft dan hè ).quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 08:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb zelf het idee dat ik in VMBO-bbl alle vakken wel zou kunnen geven gezien het niveau.
2e graadsdocenten, zijn dat die lui die fouten maken bij het spellen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 11:51 schreef nickybol het volgende:
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
Nee, dat zijn de schatten die leerlingen voorbereiden op eerstegraads docentenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
2e graadsdocenten, zijn dat die lui die fouten maken bij het spellen?
VMBO-K en TL ook hoor Maar ben het helemaal eens met bovenstaande. Daarom vind ik VMBO zo leuk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:40 schreef bloempjuh het volgende:
VMBO-B is niet moeilijk qua vakinhoud nee, maar je moet gewoon heel erg begeleiden en op één lijn zitten met die leerlingen. Je moet je heel erg met de leerlingen als persoon bezig houden en naar ze luisteren als ze iets meegemaakt hebben enzo. Niet teveel vasthouden aan je lesstof, gewoon loslaten misschien zelfs.
VMBO-B
Hee Leeuwardenquote:Op maandag 10 oktober 2005 15:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bij Slash 21 zal niks worden, is veel te ver weg voor mij (geen rijbewijs of auto ook). Maar hier in Leeuwarden is OSG Piter Jelles iets soortgelijks begonnen (Impuls). Slash is ook op christelijke grondslag bij mijn weten en ik wil niet op een christelijke school werken.
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 16:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
VMBO-K en TL ook hoor Maar ben het helemaal eens met bovenstaande. Daarom vind ik VMBO zo leuk.
Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:13 schreef Datura het volgende:
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?
Ik ben zelf derdejaars Nederlands (lerarenopleiding) en zou later het liefst op havo/vwo lesgeven, omdat je meer aan ze kwijt kunt (denk ik)... of ervaren jullie dat anders?
Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
Pittig is het absoluut. Maar vergis je ook niet in havo/vwo!quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:
[..]
Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Misschien is dat wel zo. Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't nietquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:
[..]
Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
De kunst is ze vooral te interesseren in die uitleg. Het is ook niet echt de richting die ik op wil, ik ben zelf veel bezig met mijn vakgebied (Engels) dus wil ik ook graag lesgeven waar ik ook daarin mezelf kan ontwikkelen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
Wat zijn dan de 'makkelijke vakken', volgens jou?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 11:51 schreef nickybol het volgende:
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
Ik denk dat hier een kern van waarheid in zit. Als ik op mijn (vmbo) locatie kijk, zie je toch dat het een ander soort docenten is dan op de havo/vwo-locatie, qua persoonlijkheid dan.quote:Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't niet '
Ja, dat is wel iets waar ik ook wel es mee zit. Veel leerlingen komen naar mij toe met hun problemen. Blijkbaar straal ik iets vertrouwelijks uit of zo. Maar als je vaak hoort wat er bijvoorbeeld in de thuissituatie van die leerlingen loos is, dat hakt er af en toe best in. Maar toch, als er zo'n leerling naderhand zegt: "Meneer, bedankt voor uw hulp. Het gaat nu weer een stuk beter", dan vind ik het toch fijn dat ik iets voor die leerling heb weten te betekenen.quote:. en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Een collega vertelde me toen ik pas begon: "Als je het 4 jaar weet vol te houden, dan heb je alles zo'n beetje gehad wat je tegen kunt komen". Ik ben nu aan mijn 5e jaar begonnen en moet zeggen dat ik nu wel het gevoel heb dat ik alles voor mezelf wel op een rijtje heb. Dus ik moet nog 2 jaar voordat ik de kritieke grens gepasseerd ben?quote:We weten trouwens allemaal de horror verhalen dat veel leraren in Nederland binnen 7 jaar uitbranden
Nog bezig en tweede graads. Gespecialiseerd in Dalton-onderwijs (officieus omdat er nog steeds niets officieels aan gedaan wordt grmbzl).quote:Op zondag 9 oktober 2005 13:46 schreef nickybol het volgende:
Al afgestudeerd of nog aan het studeren?
1e graads 2e graads?
Ik vind die scheiding echt onzinnig. Er zijn genoeg eerste graadsdocenten die zo academisch zijn als een aardappel, terwijl er ook genoeg tweede graadsdocenten zijn die dat veeeeel beter kunnen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:28 schreef Neuralnet het volgende:
Een tweede graads leraar mag van mij best voor bovenbouw groepen staan. Mits hij ook een opleiding op masterniveau heeft gehaald. Dat hoeft niet per se een eerste graads bevoegdheid te zijn, maar je verwacht van een bovenbouw docent tenminste een academische vorming.
Ja doe maar lekker vaag. Zeker een voorstander van competentiegericht onderwijs.quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:57 schreef Witchfynder het volgende:
Academische vorming heeft tegenwoordig echt niet veel meer te maken met of je de universiteit gehaald hebt of niet, maar ik denk eerder met waar je je opleiding gevolgd hebt en hoe je zelf bent.
Klopt. Ze merken het meteen als ze het gevoel krijgen zelf meer te weten dan de docent.quote:Niks mis met HBO-lerarenopleidingen, maar die lui moet je niet out of the blue voor een roedel bovenbouw-vwo'ers zetten.
En wat zeg jij tegen leerlingen die willen weten hoe het er bij een HBO-opleiding aan toe gaat dan? Want die heb jíj nog nooit van binnen gezien.quote:Op zondag 16 oktober 2005 17:24 schreef Neuralnet het volgende:
Wat ga je als HBO'er die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien zeggen tegen die leerlingen?
Ik denk dat er een groter verschil in cultuur is tussen MBO en HBO dan tussen HBO en universiteit...quote:Op maandag 17 oktober 2005 18:04 schreef Neuralnet het volgende:
Je weet vast wel hoe het bedoeld wordt. Je hoeft geen les te geven in de details van het HBO, maar een academisch geschoold iemand zal, uitzonderingen daargelaten, een beter beeld hebben van het vervolgtraject. Ze "weten" simpelweg gewoon meer over het vak en kennen meer achtergronden. Ze kunnen veel meer vakoverstijgend zijn.
Daarvoor hoef je echt niet alle schooltypen van dichtbij te hebben gezien. Het maakt nogal een verschil of iemand gaat praten vanuit het eindpunt HBO of vanuit een hogere opleiding dan het HBO. In het tweede geval zal hij niet de details weten van de cultuur van de school, maar kan hij het schooltype wel beter in het geheel plaatsen.
Maar begreep jij wat zij allemaal zeiden?quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ze stelden intelligente vragen en ik wist ook echt niet overal een antwoord op, maar volgens mij begrepen ze allemaal wat ik zei.
Nee, dat vind ik nou niet. Ik vergeet het vaak, te vaak. Ook omdat ikzelf niet aan huiswerk deed, op de middelbare school. Moest er niks van hebben.quote:Wat is huiswerk opgeven trouwens leuk .
en jij was degene die zo'n ultra-professionele weblog bijhield, waardoor ik (na 4 jaar lesgeven nog steeds een ongeorganiseerde stuntelaar) dacht: jemig moet je eens zien hoe ZIJ het doet. Daar kan IK nog wat van leren.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ga stoppen met mijn LiO-stage. Ik vind het lesgeven niet leuk. Ik ga een vervangende stage zoeken en dan zoek ik gewoon een heerlijk rustig baantje waar ik om negen uur heen ga en om vier uur weer vertrek en thuis niets aan hoef te doen.
Just not my piece of cake, hoewel ik dat wel heel lang gedacht heb. Maar ik ga er met tegenzin heen. Niet omdat ik die kids niet leuk vind, maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
Hm, nou ja. Theoretisch weet ik heel goed hoe het moet en ik heb ook best goede ideeën, maar de praktijk is weerbarstig. Ik zie het gewoon echt niet zitten. Wat me nog wel leuk lijkt, is een schoolsoort als Slash 21. Maar ik wil niet voor een klas met kinderen staan. Ik ben de hele dag bezig om politie-agentje te spelen. Nee bedankt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:39 schreef Ringo het volgende:
en jij was degene die zo'n ultra-professionele weblog bijhield, waardoor ik (na 4 jaar lesgeven nog steeds een ongeorganiseerde stuntelaar) dacht: jemig moet je eens zien hoe ZIJ het doet. Daar kan IK nog wat van leren.
Tot nu toe is die uitspraak zeker van toepassing op mijn leven.quote:Niettegenstaande, elke goede beslissing is een radicale.
Ja, dat is de praktijk en die doet mij ook vaak de moed in de schoenen zakken. Ik loop overigens met hetzelfde idee rond, aangezien ik een loodzware avondstudie 'erbij' doe en zodra mijn schoolwerk die studie voor de voeten gaat lopen, gooi ik het roer om. Negentotvijf-werk dus.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar ik wil niet voor een klas met kinderen staan. Ik ben de hele dag bezig om politie-agentje te spelen. Nee bedankt.
Juist. Het eerste jaar moet je er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Belangrijk is dan dat je goede begeleiding krijgt. Veel scholen hebben nu interne begeleiding, en die is hoognodig. Ik denk trouwens dat je wel wat langer dan 1 jaar nodig hebt om je zaakjes op orde te krijgen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:55 schreef Ringo het volgende:
Ik sprak laatst een collega die net is begonnen en die krijgt ongeveer iedere les de volle lading. Aan de ene kant drijft dat haar tot wanhoop maar ze wil (geloof ik) wel doorzetten. Wat jij nu meemaakt, heeft iedereen meegemaakt, het eerste jaar is gewoon klote
Voor mij geldt hetzelfde. Het is/was heus niet altijd gemakkelijk, en ik ben ook nog steeds lerende, maar het voelt niet als ellendig. Tegenover de moeilijkere momenten staan genoeg momenten die inspirerend, leuk, grappig, ontroerend, motiverend waren.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:11 schreef imago het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit zulke problemen gehad, vond het eerste jaar helemaal niet klote. Ik wil niet opscheppen daarover, want ik heb ook best lastige klassen gehad en het ging heus niet altijd goed, en er valt nu nog steeds een boel te verbeteren Maar dat iederéén het eerste jaar zo lastig vindt, klopt dus niet helemaal.
De begeleiding die ik kreeg in 't begin was, structureel gezien, 0 komma 0. Dat lag deels aan de school zelf (groot en grotendeels gedemotiveerd docententeam, middenin een ingrijpende verhuizing/reorganisatie, nieuwe schoolleiding die van toeten noch blazen wist, tel daarbij op een binnenstadse VMBO-leerlingenpopulatie) maar het lag ook aan mijzelf; ik ben namelijk iemand die graag het diepe induikt en dan ook de indruk wekt het alleen af te kunnen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Juist. Het eerste jaar moet je er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Belangrijk is dan dat je goede begeleiding krijgt. Veel scholen hebben nu interne begeleiding, en die is hoognodig.
Daar ben ik van overtuigd. Zeker op de wat 'lastigere' scholen.quote:Ik denk trouwens dat je wel wat langer dan 1 jaar nodig hebt om je zaakjes op orde te krijgen.
Het moeilijkste blijft, vind ik, om je eigen grenzen te bepalen (wat pik ik wel? wat niet meer? tot op welke hoogte mag ik meegaan in een 'grapje'? wanneer voel ik me in de zeik genomen?) EN om leerlingen duidelijk te maken dat mijn grenzen zijn overschreden.quote:"Politieagentje spelen" is volgens mij niet meer nodig als je eenmaal je positie op school gevonden hebt. De leerlingen moeten aan je wennen, ze gaan je uitproberen, maar als je eenmaal je grenzen hebt afgebakend en ze kennen je wat beter, wordt dat "politieagentje spelen" echt wel minder. Zeker als het om VMBO-klassen gaat, en ik blijf dit herhalen, ligt het er helemaal aan hoe je je opstelt naar de klas toe. Maak jij je lessen interessant, en interesseer je je een beetje voor de leerlingen, dan zal het best allemaal meevallen.
Haha, ik ben zo iemand die het inderdaad regelmatig 'vergeet'. Errug hé.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:19 schreef thaleia het volgende:
Maar toch blijft er altijd een bepaalde mate van 'de politieagent uithangen', zo moet op mijn school elke docent een kwartiertje per week pauzesurveillance doen op het onderbouwgebouw. Dat vindt niet elke collega even leuk (understatement). Het wordt veel "per ongeluk vergeten", en ik doe het altijd wel braaf
Begrijp helemaal wat je bedoelt, maar ik denk iedere docent met mij. (behalve de fossiele bureaublaffers die de Angstsfeer tot leeromgeving hebben gebombardeerd) Niemand vindt het leuk om grapjes in de kiem te smoren, een boos gezicht op te zetten, met strafwerk te dreigen, iemand aan het werk te zetten na vieren 's middags. Dat IS ook niet leuk; het voelt oud, muf, te volwassen, ik-weet-het-beter, luister-naar-mij-piepeltjemetjegrotebek.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Consequent zijn is iets wat ik inderdaad lastig vind. Ik ben niet 'streng' genoeg en wil dat ook helemaal niet zijn. Ik heb helemaal geen zin om straffen uit te delen. Ik wil gewoon op een normale manier met die kids omgaan. Maar dat kan blijkbaar niet zonder eerst een poosje de boeman uit te hangen...
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liefst wil ik 'iets' in de uitgeverswereld doen, iets met teksten. Redigeren, corrigeren, vertalen, opmaken, schrijven... Daar ben ik heel goed in en dat vind ik leuk. Maar ik heb geen hoge eisen. Ik pak gewoon wat me voor de voeten komt en van daaruit verder.
Ik weet dat ik er goed in ben. Ben zelfs door een docent van me gevraagd om zijn nieuwe boek te redigeren. Ik heb er alleen geen ervaring in (behalve straks dat boek dus). Magoed, ik heb tien jaar in de schoonmaak gewerkt en dat is me ook altijd bevallen. Ik vind wel iets.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:22 schreef Ringo het volgende:
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Handig als je de ruimte hebt om zoiets te kunnen doen. Die ruimte heb ik niet, althans niet in de klas waarmee ik de meeste problemen heb.
Nee, uiteraard niet.quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:15 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.quote:Ja, in zo'n begintijd, zeker als je lastige klassen hebt, is steun vanuit de schoolleiding onontbeerlijk. Ik heb in een vierde klas een aantal leerlingen (jongens), die zich heel kinderachtig gedragen. Toen ik een jongen uit de klas stuurde, zei hij (heel typerend): Ik hoop wel dat u erover heeft nagedacht wat meneer .. (= de coördinator) hiervan zal vinden. Sommige leerlingen spelen dus bewust in op de mogelijkheid dat jij als nieuwe docent niet gesteund zal worden door de leiding.
Sarcasme heerst.quote:Maar die leerling zei wel 'u' tegen de leraar!
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.quote:Op maandag 31 oktober 2005 14:02 schreef Neuralnet het volgende:
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.
Dat gevoel had ik ook na mijn laatste stage (bij ons in België wordt het wel wat anders geregeld denk ik die stages, maar toch)quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 14:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik weet ook niet of ik mijn leven wel wil slijten in het onderwijs. Nu vind ik het in ieder geval nog erg leuk!
pffff...bovenbouw lijkt mij dus echt een stuk moeilijker dan ondebouw, en dan doe ik nog basisonderwijs ook ! Ik heb echt het idee dat die je het erg moeilijk kunnen maken, dat ze je echt gaan uit proberen. Maar goed, ik heb nog geen stage gelopen in de bovenbouw, dus of het echt zo is als ik denk moet nog blijken. .quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Het was echt een ervaring om eens voor een bovenbouwklas te staan ipv 8e groepers en brugklassen.
Uhuh. . Dat heb ik dus ook, ik loop stage bij de kleuters en ik vind het echt geweldig, terwijl ik eerst me toch nog wel af vroeg of onderwijzen wel iets voor mij was.quote:Leuk, zo'n bevestiging dat je toch echt docent wilt (en kan) worden .
Idd.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:09 schreef leonieke het volgende:
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.
Hmz, ik denk dat je eigenlijk nooit kan zeggen dat je een job voor altijd leuk zal vinden, of dat nu in het onderwijs is, of in de prive.quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:47 schreef imago het volgende:
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Ik geloof dat de krant al benaderd is, maar die doen er toch niks mee. Wellicht om deze reden:quote:Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
quote:Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
Op zich hebben ze wel gelijk. Als ik naar m'n eigen middelbare-schooltijd terugkijk, dan waren de leraren die al een tijdje meedraaiden toch een stuk sjacherijniger dan het verse bloed.quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:47 schreef imago het volgende:
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |