abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 september 2005 @ 10:11:53 #102
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30816569
Er zijn een aantal posts van een dubbeltopic aan dit topic toegevoegd, niet schrikken dus.

[ Bericht 51% gewijzigd door JDude op 22-09-2005 11:14:12 ]
pi_30827119
quote:
Op woensdag 21 september 2005 21:19 schreef Svensational het volgende:
Vorige week reken-, taal-, en algemene toets gehad. Uitslagen krijg ik als het goed is morgen.
Nou, op rekenen een 4, en van m'n taaltoets alleen schrijfvaardigheid een voldoende.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30834350
quote:
Neuralnet, je begint dit topic behoorlijk te verpesten met je cynische gezeik. Je lult zonder ook maar iets van waarde toe te voegen, met name nu je blijft hangen in treurige herhalingen. Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Goede argumentatie zeg. Dit is zeker wel waarde toevoegend wil je zeggen? Als mensen geen argumenten meer hebben dan gaan ze op de man spelen. Helaas kan je mij geen strafwerk geven of roepen dat je niet in discussie wil gaan. Op een forum dien je te discussieren. Met argumenten. O wacht, dat heb je natuurlijk niet geleerd op het "competentiegerichte" onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 22 september 2005 @ 20:10:10 #105
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30834790
Het gaat er om dat dit een gezellig en luchtig topic moet voorstellen, Neuralnet. Door eindeloos te discussieren (en dan laat ik even buiten beschouwing wie daar schuldig aan is/zijn) wordt de sfeer gewoon verpest. Als mensen nog zo graag willen discussieren over (de voor- en nadelen van) competentiegericht onderwijs moeten ze maar een ander topic openen, vind ik.
pi_30834846
Wat voor docent word jij, BP ?
pi_30834898
Op zich wel een goed idee, om een topic te beginnen over competentiegericht onderwijs. Wat vinden de docenten en wat vinden de leerlingen?
pi_30836015
quote:
Op donderdag 22 september 2005 09:42 schreef RaisinGirl het volgende:
Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
pi_30836145
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:41 schreef zodiakk het volgende:
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
pi_30836599
Ik ben nog lang geen 50 en zeker niet uitgeblust. Dat een discussie over competentiegericht onderwijs wellicht beter zal passen in een ander topic is heel goed mogelijk. Maar de discussie ontstond hier en dan vind ik het niet redelijk dat mensen die deelnemen aan de discussie worden afgezeken door iemand die zelf niet eens met inhoudelijke argumentatie komt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 22 september 2005 @ 21:05:49 #111
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30837102
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:11 schreef Svensational het volgende:
Wat voor docent word jij, BP ?
Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
pi_30837195
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:05 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
Pfoe, pittig hoor. !
pi_30837881
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
pi_30837988
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:21 schreef Neuralnet het volgende:
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
Volgens mij is dat zoiets dat in je zit, of niet. Het is denk ik maar tot op zekere hoogte te leren...
pi_30838200
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30838300
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
Dit alles is dus een reden waarom ik uiteindelijk wrs. niet het onderwijs inga. Ik kan er niet achter staan en ik heb het idee dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruitholt... Klagen doe ik echter zelden of nooit.
pi_30839331
Het is alleen maar goed dat het onderwijs in ontwikkeling is. Ik vind echter niet dat dat zomaar betekent dat de "oude manier" per definitie verkeerd is. De goede elementen daarvan moeten ook behouden blijven. Veel scholen zijn daar natuurlijk ook mee bezig: hoe combineren we al die verplichte vernieuwingen met de oude manier van doen waar tot nu toe nooit iemand problemen mee had? Ik vind zelf dat het niet moet doorslaan naar alléén maar competenties en verder geen inhoud, maar halsstarrig vasthouden aan het oude systeem levert uiteindelijk weinig op. Dan kan je je energie beter steken in het zo goed mogelijk maken van de nieuwe manier van onderwijs geven.

Maar ik vind het moeilijk hoor. Ik heb zelf altijd frontaal les gehad en voor mij werkte het. Ik vind het ook moeilijk om in mijn vak alle wenselijke vernieuwingen in te passen - zeker als ik zelf niet van de wenselijkheid ervan overtuigd ben. Ben je nog zo jong, voel je je toch al bijna "van de oude stempel"
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30839578
Ik vind dat mijn eigen lerarenopleiding echt doorgeslagen is op het gebied van competentieleren. Doodmoe word je van al die reflectieverslagen e.d. Ik heb over de afgelopen drie jaar letterlijk honderden pagina's aan reflectieverslagen e.d. ingeleverd. En wat heb ik daarvan geleerd...? Om eerlijk te zijn: heel erg weinig... De kennisvakken daarentegen zijn verdrongen. Collegastudenten schrijven rustig 'het is gebeurt'. En dan ben je docent Nederlands...

Ja, ik klaag even ja.
pi_30839937
Pfff, ik ben nu drie weken bezig, en word al doodgeslagen met al die competenies, gek word ik ervan
pi_30842141
De ontwikkeling gaat WEL teruggedraaid worden. In 2007 gaan de basisvorming en de 2e fase alweer op de schop. Officieel blijven er een hoop wetgeving en regels bestaan, maar in de praktijk zie ik dat scholen maatregelingen bedenken om kenmerken van het oude systeem weer te gebruiken. Alleen die-hard feitenstampen is er niet meer bij, maar in het andere extreme alleen competentiegericht leren heeft duidelijk geen vruchten afgeworpen.

Men vergeet vaak dat het "oude" systeem de laatste 5 jaren al met zijn tijd meeging. Er was al een grote focus op zelfstandigheid in de bovenbouw. Er werd al gewerkt met planningen. ICT werd al gebruikt. Er werd al toegestaan dat leerlingen samen werken aan opdrachten, sommen of werkstukken. Met de invoering van de tweede fase is dat vastgelegd en is er een bureaucratie, versnippering van vakken en een hoop gelul ontstaan.

Samenwerkend leren? De schooldirectie krijgt er een harde plasser van, maar rondvragen bij collega's levert de woorden "ineffectief" en "te tijdrovend" op.

Activerende didactiek? Yeah right. De leerlingen die normaal willen meedoen blijken over het algemeen al tevreden. De leerlingen die meer "afwisseling" willen zijn de leerlingen die door alle hectiek rond de afwisseling geen tijd meer hebben om te klieren en het dan subjectief als "leuker" ervaren. Feit is: leerlingen zitten er omdat het moet en omdat ze hun diploma willen halen. Degenen die daar het belang van inzien zijn gemotiveerd, degenen die zich er niet van bewust zijn zal het verder een zorg zijn.

Ik zet niet alleen mijn hakken in het zand. Tijdens mijn opleiding lachte ik alleen maar. Ja hoor, ik wil wel leren. Sure. Ik heb al jaren allerlei onzin in reflectieverslagen op de computer staan en dat leverde ik allemaal onaangebroken weer in. Denken mensen echt dat ik me laat tegenhouden door het systeem? Ik ken het systeem te goed en ik krijg altijd wat ik wil. "Je praat zo goed over jezelf en je hebt zoveel geleerd" zei 1 van mijn docenten nog...
pi_30855015
Even iets heel anders trouwens. Ik had een tijdje geleden toch verteld dat ik uren van zieke mensen had overgenomen, en dat ik die uren in juli (vakantiemaand) niet uitbetaald heb gekregen omdat ze toen spontaan beter gemeld waren?

M'n vermoeden bleek waar. Heb de stoute schoenen aangetrokken en aan één van die collega's gevraagd of ze in juli echt beter was. Zij vertelde dat de personeelsfunctionaris naar haar is toegekomen en gezegd heeft "ja ik weet dat je nog niet beter bent, maar in juli hoef je toch niet te werken omdat het vakantie is, dus zullen we je gewoon alvast beter melden? Dat scheelt ons namelijk een hoop geld." Wat een ongelooflijke naai-streek, dat is dus alleen gedaan zodat ze mij niet die uren hoefden uit te betalen omdat zij zogenaamd beter was! Ik ga het dus hogerop zoeken nu, ik ben zo enorm kwaad!!
pi_30855075
Dat is best een kutstreek ja ! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris ? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
pi_30855089
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
pi_30855115
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef Svensational het volgende:
Dat is best een kutstreek ja ! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris ? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
De zieke krijgt doorbetaald, plús dat ze mij moesten betalen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 12:56:01 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30855122
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef imago het volgende:
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
Ja, ik ben lid van de AOB!
pi_30855169
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ja, ik ben lid van de AOB!
En heb je daar nou echt iets aan?

Ik heb me er namelijk nooit in verdiept, omdat dit begon als baan voor een paar uurtjes.

Maar als ik nu mensen over deze situatie vertel vragen ze meteen of ik niet lid ben van een vakbond, en dan denk ik "ohja, dat bestond ook nog"...
pi_30855946
Ik ben lid van de AOB omdat ik dan gratis naar een congresdag met workshops kon
Mon 'en!
pi_30867159
Vakbond? Wat is dat? Ja, heel leuk allemaal, maar doen die lui ook nog eens wat?
pi_30867287
Ja dat vraag ik dus
  vrijdag 23 september 2005 @ 20:19:09 #130
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30868068
Je hebt altijd gratis juridisch advies, rechtshulp, met alle vragen over CAO en regelgeving kan je terecht, je krijgt een tijdschrift, je krijgt korting op diverse culturele dingen, krijgt leuke aanbiedingen, wordt op de hoogte gesteld van alle ontwikkelingen in onderwijsland en ze zijn altijd aan het onderhandelen voor een betere positie van het onderwijs. En dat voor slechts een paar eurootjes per maand.

Dus ja, je hebt er wat en en die lui doen heus wel wat!
pi_30869136
Informatie over ontwikkelingen in onderwijsland zijn altijd welkom. De rest vind ik hooguit aardig. Ik verwacht nooit een juridisch geschil te winnen van een onderneming en de positie van het onderwijs klinkt me vrij vaag in de oren.
pi_30870051
Voor juridische geschillen heb ik een rechtsbijstandverzekering en onderhandelingen over de positie van het onderwijs vind ik ook te vaag. Ik heb juist het idee (als jonge docent) dat de bonden tijdens de onderhandelingen vooral opkomen voor de oudere docenten. Kortingsbonnen vind ik niet interessant en op een tijdschrift zit ik ook niet te wachten (Ik krijg dagelijks al voldoende leesvoer in mijn postvak op school). Het lijkt overbodig te melden dat ik geen lid ban van een bond
pi_30871711
Ik heb als jonge docent totaal niks waar een extrene instantie bij zou kunnen helpen. Ik maak me er niet zo druk om.
pi_30872609
AOB organiseert (tegen flinke betaling) ook trainingsdagen voor voorzitters van vergaderingen en dergelijke. Handig, als je in een IMR zit oid (zoals ik)..
Mon 'en!
pi_30873011
Als het tegen flinke betaling is, wat is dan het verschil met commerciële cursussen?
pi_30874152
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:09 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb als jonge docent totaal niks waar een extrene instantie bij zou kunnen helpen. Ik maak me er niet zo druk om.
Dat dacht ik dus ook. Maar ik zou nu dus wel juridisch advies kunnen gebruiken van iemand die aan mijn kant staat. Van de schoolleiding of personeelsfunctionaris hoef ik geen objectief advies te verwachten, die zeggen alleen dingen die hun uitkomen.
pi_30884627
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:34 schreef bloempjuh het volgende:
AOB organiseert (tegen flinke betaling) ook trainingsdagen voor voorzitters van vergaderingen en dergelijke. Handig, als je in een IMR zit oid (zoals ik)..
Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.
pi_30894037
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 13:16 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.
Ik ben nog maar studentlid en het wordt betaald van ons budget, dat wordt 'uitbetaald' door het MT.
Mon 'en!
pi_30894230
Ik ben al jaren lid van de AOB maar dat is meer uit principiele dan uit praktische overwegingen. Ik zou erg tegen m'n familiegeschiedenis ingaan door GEEN lid te zijn van een vakbond
Maar dat blaadje van ze blader ik alleen vluchtig door en verder heb ik ze nog nooit nodig gehad voor advies oid.
pi_30913693
Stof voor de vakbond: op hoeveel reiskostenvergoeding heeft een docent recht volgens de CAO?
pi_30918009
Staat dat niet gewoon in de CAO? (en is die niet gewoon ergens online in te zien?)
  zondag 25 september 2005 @ 16:07:16 #142
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30918155
Ik heb vorige week een boekje met de nieuwe CAO gekregen. Gewoon in mijn postvakje.

Maar om op de AOB terug te komen: iedereen in het onderwijs profiteert van de verrichtingen van de vakbonden, en ik betaal er graag voor.
  maandag 26 september 2005 @ 09:19:36 #143
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936648
En nog een goede reden om lid te worden van de AOb: recht op een collectieve zorgverzekering. Dat verdient het lidmaatschap zo weer terug.
pi_30936656
Da's nog maar een paar maandjes denk ik...
  maandag 26 september 2005 @ 09:21:52 #145
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936686
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Da's nog maar een paar maandjes denk ik...
Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?
pi_30936740
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?
Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.
  maandag 26 september 2005 @ 09:29:09 #147
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936798
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?
pi_30936843
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?
Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.
  maandag 26 september 2005 @ 09:35:19 #149
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936890
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?
pi_30936968
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?
Dat is idd wel iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb veel lesmethodes geanalyseerd en allemaal vond ik ze waardeloos. Hopeloos ouderwets en vaak vol fouten.
  maandag 26 september 2005 @ 09:45:58 #151
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30937073
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat is idd wel iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb veel lesmethodes geanalyseerd en allemaal vond ik ze waardeloos. Hopeloos ouderwets en vaak vol fouten.
Lesmethodes zijn vaak op klassikaal onderwijs gericht en veel te traditioneel inderdaad. Niet alleen de boeken, maar ook de opdrachten en het bijbehorende materiaal is vaak ruk. Gelukkig heb ik de vrijheid om mijn lessen voor een groot deel naar eigen inzicht in te richten.
Weg met de luisteroefeningen die standaard hetzelfde zijn (bij de groenteboer, op de markt, op het schoolplein, enz. ), ik zet liever een dvd'tje van The Simpsons op met bijbehorende vragen. Heb ik een half uur rust, en de leerlingen luisteren voor de verandering niet naar Nederlanders die Engels praten op een ontzettend onnatuurlijke manier.
pi_30937145
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Lesmethodes zijn vaak op klassikaal onderwijs gericht en veel te traditioneel inderdaad. Niet alleen de boeken, maar ook de opdrachten en het bijbehorende materiaal is vaak ruk. Gelukkig heb ik de vrijheid om mijn lessen voor een groot deel naar eigen inzicht in te richten.
Weg met de luisteroefeningen die standaard hetzelfde zijn (bij de groenteboer, op de markt, op het schoolplein, enz. ), ik zet liever een dvd'tje van The Simpsons op met bijbehorende vragen. Heb ik een half uur rust, en de leerlingen luisteren voor de verandering niet naar Nederlanders die Engels praten op een ontzettend onnatuurlijke manier.
Dat heb ik ook. Dingen als kijk- en luisteroefeningen zouden flexibeler moeten zijn: zodanig opgezet dat je er een eigen video/dvd voor kunt gebruiken. En zo zijn er tuuk veel meer dingen die leuker, leerzamer en inspirerender kunnen. Momenteel werk ik met klas 1 wel gewoon uit de methode, omdat het simpelweg steun geeft. Ik heb nu voor het eerst een heel jaar lang een paar klassen onder mijn hoede en ik heb die steun eerst gewoon nodig. Maar ik pas regelmatig oefeningen aan om ze interessanter te maken. Laatst moesten ze een tekst schrijven over hun eerste schooldag ( ). Ik heb ze zelf een aantal onderwerpen laten bedenken om uit te kiezen. Dat soort dingen.
  maandag 26 september 2005 @ 09:52:22 #153
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30937184
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat heb ik ook. Dingen als kijk- en luisteroefeningen zouden flexibeler moeten zijn: zodanig opgezet dat je er een eigen video/dvd voor kunt gebruiken. En zo zijn er tuuk veel meer dingen die leuker, leerzamer en inspirerender kunnen. Momenteel werk ik met klas 1 wel gewoon uit de methode, omdat het simpelweg steun geeft. Ik heb nu voor het eerst een heel jaar lang een paar klassen onder mijn hoede en ik heb die steun eerst gewoon nodig. Maar ik pas regelmatig oefeningen aan om ze interessanter te maken. Laatst moesten ze een tekst schrijven over hun eerste schooldag ( ). Ik heb ze zelf een aantal onderwerpen laten bedenken om uit te kiezen. Dat soort dingen.
Ik zie een boek slechts als een leidraad. Er staat globaal in wat ze moeten kennen/weten/kunnen, maar daar houdt het ook echt mee op. Dingen die ik niets vind schrap ik of pas ik aan, dingen die ik wel goed vind breid ik uit. It's as simple as that.
pi_30937224
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik zie een boek slechts als een leidraad. Er staat globaal in wat ze moeten kennen/weten/kunnen, maar daar houdt het ook echt mee op. Dingen die ik niets vind schrap ik of pas ik aan, dingen die ik wel goed vind breid ik uit. It's as simple as that.
Dat ga ik gaandeweg het jaar vast ook steeds meer doen. Maar zo in het begin vind ik het wel prettig om het boek te volgen. Overigens is dit nog een redelijke methode, een van de allernieuwste.

Punt is, dat wij de toetsen die bij de methode horen, moeten gebruiken. Ik speel dus eerst even op safe, ook voor de gemoedsrust van de leerlingen.
  maandag 26 september 2005 @ 10:01:52 #155
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30937396
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat ga ik gaandeweg het jaar vast ook steeds meer doen. Maar zo in het begin vind ik het wel prettig om het boek te volgen. Overigens is dit nog een redelijke methode, een van de allernieuwste.

Punt is, dat wij de toetsen die bij de methode horen, moeten gebruiken. Ik speel dus eerst even op safe, ook voor de gemoedsrust van de leerlingen.
Ik werk met een methode van Thieme-Meulenhof. Die zijn duidelijk het meest progressief op het gebied van onderwijsmethodes, dus dat scheelt al een heleboel. Ik mag overigens zelf bepalen of ik zelf toetsen maak of gebruik maak van bestaande toetsen, en ook andere onderdelen mag ik zelf toetsen. Prachtig is dat! Ik heb zo een VMBO basisklas Romeo+Juliet laten kijken, en er een toets aan verbonden. Resultaat:
1. Ze weten wie Shakespeare is en dat hij 400 jaar geleden leefde.
2. Ze weten dat er vroeger geen vrouwen toneel mochten spelen en dat mannen dus de vrouwen speelden.
3. Ze weten dat films als Het Schnitzelparadijs eigenlijk gebaseerd zijn op 'de formule' van Shakespeare.
4. Ze kennen Romeo and Juliet van haver tot gort en willen graag zelf het stuk uitvoeren.

Geweldig toch? En dat op een vrijdagmiddag...
pi_30937480
Leuk zeg!

Ik wil later in het jaar, als ik een beetje routine heb, in elk geval wat boekverfilmingen met ze gaan kijken. Misschien dat ik zelfs wel klassikaal een boek + boekverfilming met ze ga doen. Dan maak ik gewoon een lijstje waaruit klassikaal gekozen mag worden.
  maandag 26 september 2005 @ 10:33:58 #157
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30938120
quote:
Op maandag 26 september 2005 10:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Leuk zeg!

Ik wil later in het jaar, als ik een beetje routine heb, in elk geval wat boekverfilmingen met ze gaan kijken. Misschien dat ik zelfs wel klassikaal een boek + boekverfilming met ze ga doen. Dan maak ik gewoon een lijstje waaruit klassikaal gekozen mag worden.
Dat vinden ze echt heel erg leuk! Maar klassikaal een boek, da's best pittig! Wel niveau geef jij les?
pi_30938238
quote:
Op maandag 26 september 2005 10:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dat vinden ze echt heel erg leuk! Maar klassikaal een boek, da's best pittig! Wel niveau geef jij les?
Voorlezen dan hè. En dat vinden ze meestal heerlijk in klas 1. Ik heb een brugklas kader/basis.
  maandag 26 september 2005 @ 10:51:25 #159
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30938515
quote:
Op maandag 26 september 2005 10:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Voorlezen dan hè. En dat vinden ze meestal heerlijk in klas 1. Ik heb een brugklas kader/basis.
En aan welk soort boeken zit je dan te denken? Kinderboeken?

Ik heb een 3e klas, en hoop dat ze nog in Charlie and the chocolate factory trappen. Maar met Nederlands wordt het een stuk moeilijker lijkt me zo...
pi_30938708
quote:
Op maandag 26 september 2005 10:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En aan welk soort boeken zit je dan te denken? Kinderboeken?

Ik heb een 3e klas, en hoop dat ze nog in Charlie and the chocolate factory trappen. Maar met Nederlands wordt het een stuk moeilijker lijkt me zo...
Ik kan ook gewoon vertaalde boeken doen hoor. C&TCF is er eentje waar ik aan dacht. Maar ook op het gebied van NL boeken is er keus: Kruimeltje, Kees de Jongen, Pietje Bell, De Kameleon, Ciske de Rat, Oeroeg, Abeltje...Veel voor wat jongere kinderen, maar wordt toch echt nog leuk gevonden door brugklassers.

En ze zijn momenteel bezig met een verfilming van Kruistocht in Spijkerbroek.

Voor de hogere klassen is er meer keus.
  maandag 26 september 2005 @ 11:08:06 #161
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30938898
Kees de Jongen lijkt me een goede keus!

Ik heb o.a. in de planning staan:
About a boy
Animal Farm
Bridget jones 1+2
Shawshank Redemption
Charlie and the Chocolate factory
Canterbury Tales
Boys from brazil
Lord of the flies
pi_30939384
Kees de Jongen wordt een beetje saai gevonden door veel leerlingen, maar kan wel zijn dat ik die doe.
  maandag 26 september 2005 @ 11:48:24 #163
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30939783
Discovery of Heaven zal wel te pittig zijn...
pi_30939866
Beetje te lang om klassikaal te lezen vooral
  maandag 26 september 2005 @ 11:54:36 #165
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30939913
quote:
Op maandag 26 september 2005 11:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Beetje te lang om klassikaal te lezen vooral
Ehh, nogal ja.
pi_30948696
Hey, ik ben bezig met mijn eerste mini-les van 20 minuten voor te bereiden. Alleen ben ik best slecht in het inplannen van tijd en weet ik)gezien het feit dat dit mijn eerste mini-les is) niet precies hoe ik het op moet lossen als mijn verhaal veel eerder afgelopen is dan ik gepland heb.
Vragen stellen is altijd een optie, maar ik meen dat er ook nog andere manieren zijn om eh, wat tijd te rekken. Weet iemand een leuke oplossing?
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  maandag 26 september 2005 @ 19:14:46 #167
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_30949714
waar moet de les over gaan?
pi_30950120
Trojaanse oorlog doe ik het over.
~Leonard Cohen
  maandag 26 september 2005 @ 20:07:20 #169
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30951460
Welk vak geef je? Indien het een taal is, kan je je tijd altijd vullen met een potje galgje.
  maandag 26 september 2005 @ 20:12:11 #170
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_30951606
De Trojaanse Oorlog in 20 minuten.....Zoek anders wat filmfragmenten uit de film Troy en vertel daar wat bij.
pi_30954240
Geschiedenis geef ik. Maar ik denk dat het wel gaat lukken.
~Leonard Cohen
pi_30954313
Galgje, films?

Die kinderen hebben het maar makkelijk!

Atheneum en Havo 3, stampen die grammatica!
  maandag 26 september 2005 @ 21:33:14 #173
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30954455
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:27 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Geschiedenis geef ik. Maar ik denk dat het wel gaat lukken.
Wat dacht je wat een aflevering van Asterix?
pi_30965567
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Wat dacht je wat een aflevering van Asterix?
Asterix en de Trojanen?
~Leonard Cohen
pi_30979937
Ik ben nu een paar weekjes bezig met de opleiding docent(e) maatschappijleer 2egraads en heb mijn eerste 2 presentaties alweer achter de rug.
Heb er 1 gedaan over groepsverkrachtingen (en wat ingespeeld op de bewering dat het door videoclips op mtv/tmf zou komen) & een tussentijdse presentatie van ons vakoverstijgende (jaja) project.
Bij de laatste presentatie zat een docent(e) uit het werkveld en die was heel positief, daar ben ik dus wel blij mee!
How rude!
pi_30980000
Heftig onderwerp meteen!
pi_30980574
Mooi Blaatkipje.
Bij mij ging ook alles goed, kwam goed uit op 20 minuten, lijkt toch langer te duren als je het moet aanhoren als dat je het zelf doet.
~Leonard Cohen
pi_30981184
Is maatschappijleer niet een erg ondergewaardeerd vak? Ik kan me van mijn eigen middelbare school-tijd herinneren dat ik het nut ervan totaal niet inzag, en op de school waar ik nu werk heb ik ook nog nooit een leerling enthousiast erover gehoord. Krijg het idee dat de andere docenten ook de waarde van het vak niet zien.

Nou ligt het natuurlijk heel erg aan hoe het gegeven wordt en vooral aan welke onderwerpen behandeld worden, maar merk je daar niks van Blaatkipje?
  dinsdag 27 september 2005 @ 22:19:05 #179
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_30983707
Maatschappijleer lijkt me nu toch vooral een vak wat sterk nodig is. Veel vwo-ers lezen de krant niet eens en hebben absoluut geen idee wat er in de wereld gaande is en hoe überhaupt politieke systemen in elkaar zitten. Die mensen moet je wakkerschudden en daar is een vak als maatschappijleer ideaal voor.
pi_30989480
Mijn interesse voor de politiek kwam ook pas veel later. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Maatschappijleer was op mijn school (en op vele scholen) pure indoctrinatie. Een waardeloos vak vond ik het. Gegeven door geitenwollensokken typen. Enkel de objectieve informatie die er gegeven werd over drugs- en alcoholgebruik en echte feiten waren interessant. De rest kwam neer op een zeer vervelende interpretatie van de leraar en dat is de doodsteek voor het vak.
pi_30994003
Even een vergelijking trekken met geschiedenis. Een oud stoffig vak met alleen maar onzinnige informatie en nutteloze feiten. Tenzij het door iemand gegeven wordt die het kan brengen. Ik vind alle vakken op school zinvol, maar maatschappijleer is de laatste jaren denk ik juist belangrijker geworden.
Met alle cultuurclashes en normen en waarden. Ik denk zelfs dat maatschappijleer nog nooit zo belangrijk is geweest als nu.
Sterker nog, ik zou het nieteens zo erg vinden als een hoop oudere mensen ook nog maatschappijleer zouden krijgen.
~Leonard Cohen
  woensdag 28 september 2005 @ 15:38:21 #182
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31001051
Ik heb op school nooit maatschappijleer onderwezen gekregen. Dat is toch een beetje een vak voor hen voor wie geschiedenis of filosofie te ingewikkeld is.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 28 september 2005 @ 15:43:13 #183
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31001174
Maatschappijleer is zeer belangrijk, vooral voor leerlingen die het nieuws niet volgen.
pi_31001517
quote:
Op woensdag 28 september 2005 15:38 schreef Ringo het volgende:
Ik heb op school nooit maatschappijleer onderwezen gekregen. Dat is toch een beetje een vak voor hen voor wie geschiedenis of filosofie te ingewikkeld is.
Hoezo dat
Filosofie en geschiedenis zijn twee compleet verschillende dingen tegenover maatschappijleer.
~Leonard Cohen
pi_31003723
quote:
Een oud stoffig vak met alleen maar onzinnige informatie en nutteloze feiten.
Oneens. Ik zie tegenwoordig heel veel mensen die niet kunnen leren (of dat weigeren) uit de geschiedenis. Ik zou graag zien dat mensen verbanden en lessen uit het verleden kunnen toepassen in het heden. Denk aan religie en oorlog. Denk aan bepaalde politieke stromingen die keer op keer bewezen hebben dat ze enkel ellende brengen. Veel verschijnselen van nu hebben hun oorsprong in het verleden. Waarom wordt dat niet (goed) onderwezen? Koppel het desnoods aan maatschappijleer.
pi_31003895
-Edit- Verkeerde topic.

[ Bericht 94% gewijzigd door Neuralnet op 28-09-2005 18:14:53 ]
pi_31012897
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 19:17 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Mooi Blaatkipje.
Bij mij ging ook alles goed, kwam goed uit op 20 minuten, lijkt toch langer te duren als je het moet aanhoren als dat je het zelf doet.
Netjes hoor die 20 minuten!

Puur naar het presenteren gekeken en niet naar het onderwerp vind ik dat ik nog een hoop kan leren maar ach zit niet voor niks in het 1e jaar hehe..
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 19:41 schreef imago het volgende:
Is maatschappijleer niet een erg ondergewaardeerd vak? Ik kan me van mijn eigen middelbare school-tijd herinneren dat ik het nut ervan totaal niet inzag, en op de school waar ik nu werk heb ik ook nog nooit een leerling enthousiast erover gehoord. Krijg het idee dat de andere docenten ook de waarde van het vak niet zien.

Nou ligt het natuurlijk heel erg aan hoe het gegeven wordt en vooral aan welke onderwerpen behandeld worden, maar merk je daar niks van Blaatkipje?
Hmm in mijn omgeving is de reactie 50/50...
Als ik kijk naar mijn eigen leraren maatschappijleer die ik heb gehad en de gruwelverhalen die ik van sommige mensen hoor dan kan ik wel janken..
Leerlingen die alle namen van de mensen in de 2e kamer in hun hoofd moesten stampen, nutteloos!

Maar juist door dat soort praktijken raak ik gemotiveerd om te laten zien dat het ook anders kan
quote:
Op woensdag 28 september 2005 01:36 schreef Neuralnet het volgende:
Mijn interesse voor de politiek kwam ook pas veel later. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Maatschappijleer was op mijn school (en op vele scholen) pure indoctrinatie. Een waardeloos vak vond ik het. Gegeven door geitenwollensokken typen. Enkel de objectieve informatie die er gegeven werd over drugs- en alcoholgebruik en echte feiten waren interessant. De rest kwam neer op een zeer vervelende interpretatie van de leraar en dat is de doodsteek voor het vak.
Bij ons op school heb je ook wat van die tjappies die de neiging hebben heel erg hun eigen mening over iets door te drukken maar onze vakdocenten proberen toch wel bij te brengen dat je de informatie die je geeft objectief moet geven.
Ik zal zelf leerlingen nooit bewust mijn eigen politieke opvattingen opdringen maar ik ben maar 1 en er zijn vele anderen met mij die het vak maatschappijleer geven.
Vele docenten die maatschappijleer als bijvak geven hebben volgens mij ook niet echt een positieve invloed op de kwaliteit van het onderwijs. Alhoewel ik niet wil zeggen dat alle docenten die maatschappijleer er naast doen per definitie slecht zijn.

Oh en maatschappijleer gaat natuurlijk niet alleen over politiek....
How rude!
pi_31018517
Het lijkt mij wel aardig om maatschappijleer er naast te doen (ik geef geschiedenis). Volgens mij heb je bij dat vak ontzettend veel mogelijkheden er iets interessants van te maken. Wat me wel lastig lijkt, zo begreep ik van een paar medestudenten het afgelopen jaar die maatschappijleer gaven, is dat er zo weinig goed lesmateriaal is, waardoor je dus ontzettend veel zelf moet doen. Dat is enerzijds juist wel leuk, maar anderzijds natuurlijk een belasting.

Over dat 'er naast doen': bij de eerstegraads opleiding maatschappijleer zie je een samengeraapt groepje mensen met zeer uiteenlopende achtergronden; mensen die bijv. antropologie hebben gedaan of sociologie en graag het onderwijs in willen. Het is begrijpelijk dat je daardoor ook een grote verscheidenheid krijgt in invalshoeken die deze docenten in hun lessen zullen gebruiken.
pi_31023476
Ik kreeg dit mailtje binnen. Welk cijfer zouden de docenten Engels in dit topic hiervoor geven?
quote:
Dear Colleagues,

I just got the massage from Housekeeping, in order of Managing Director
of the Building, that the key system is down permanently.
This means that you cannot enter or leave the building between 19.00 and
07.00 hours from now till Tuesday October 4.
Only in exceptional cases it is aloud to enter de building between 19.00
and 07.00 hours.
Everyone has to leave the building before 19.00 hours. No one is aloud
to stay in the building after that time.
  donderdag 29 september 2005 @ 12:48:32 #190
35189 Troel
scherp en bot
pi_31024322
quote:
Op donderdag 29 september 2005 12:16 schreef thabit het volgende:
Ik kreeg dit mailtje binnen. Welk cijfer zouden de docenten Engels in dit topic hiervoor geven?
[..]
Ik ben geen docent Engels, maar misschien dat ik er nog een 1+ voor zou geven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31024557
quote:
Op donderdag 29 september 2005 12:48 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik ben geen docent Engels, maar misschien dat ik er nog een 1+ voor zou geven
Ligt eraan. Als ik een docent Engels op een VMBO zou zijn zou 't misschien een vijf of zes waard zijn. In de onderbouw wellicht meer
Mon 'en!
  vrijdag 30 september 2005 @ 15:34:37 #192
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31061244
quote:
Op donderdag 29 september 2005 12:16 schreef thabit het volgende:
"Ik kreeg net een massage van de huishoudster en die vertelde me dat het gebouw na zeven uur 's avonds op slot gaat. Niemand komt luid roepend het gebouw binnen behalve in uitzonderlijke gevallen."

Nah ja, de boodschap is duidelijk.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 20:05:52 #193
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31213650
Vandaag was het dag van de leraar!

Wij kregen allemaal een roos.
pi_31213749
Ik heb helemaal niks gehad.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 20:15:04 #195
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31213943
Een erg luxe taart
.
pi_31215360
De dag van de leraar? Wat is dat voor iets?
pi_31218871
Voor ons ook niks. Zelfs de collega die vandaag jarig was trakteerde niet.

Nouja, we hebben 4 nieuwe computers voor docenten, maar die waren ook hard nodig en niet speciaal voor de dag van de leraar
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:12:08 #198
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31222635
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:05 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wij kregen allemaal een roos.
Tismewat.
Wij kregen taart. Ik heb helaas maar één stuk kunnen pakken.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:12:59 #199
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31222646
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:57 schreef Neuralnet het volgende:
De dag van de leraar? Wat is dat voor iets?
Een soort van dierendag. Strik om je bolletje en dan maar doen alsof je blij bent.
pi_31223059
In China heb ik een kaart gekregen voor de dag van de leraar en een tripje van de school, maar het was hier al een paar weken terug.
pi_31223253
Ja, wij hadden ook taart.

Ik had gisteren een intake gesprek voor een cursus die mijn nieuwe school verplicht stelt aan alle nieuwe docenten. De cursus is vooral gericht op klassenmanagement. Dat sprak me wel aan. En ik was ook wel benieuwd. Blijkt de man die het geeft en met wie ik het intake gesprek had, een vervelende kerel, die als eerste vertelde, op opschepperige wijze, dat hij heef lesgegeven op een zwarte school in A'dam en dat hij dus wel weet waar je de mosterd haalt (?). Daarna wilde hij me leren kennen, zei hij, en ging hij me vragen stellen als: hoe zou jouw moeder jou omschrijven? (eeh, dat lijkt me niet zo'n handige vraag als je mijn moeder een beetje kent..). Vervolgens concludeerde hij dat ik een denker ben en dat het de bedoeling bij de cursus is dat ik dichter bij mijn gevoel kom. . Dan kun je daar natuurlijk tegenin brengen dat zulke clichématige uitspraken mij zeer ongeloofwaardig en oninteressant overkomen, maar daar reageerde deze zelfingenomen meneer een beetje lacherig maar toch ook een tikkeltje aangebrand op en natuurlijk trok hij meteen weer een conclusie. 'Oh, ik merk dat jij het prettiger vindt als ik tijdens de cursus wat meer afstand houd, klopt dat?". Zucht.

Verspilling van geld, en dat gaat dan vier dagen duren.
pi_31227405
Oh bah, een geitenwollensokkencursus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')