Nou, op rekenen een 4, en van m'n taaltoets alleen schrijfvaardigheid een voldoende.quote:Op woensdag 21 september 2005 21:19 schreef Svensational het volgende:
Vorige week reken-, taal-, en algemene toets gehad. Uitslagen krijg ik als het goed is morgen.
Goede argumentatie zeg. Dit is zeker wel waarde toevoegend wil je zeggen? Als mensen geen argumenten meer hebben dan gaan ze op de man spelen. Helaas kan je mij geen strafwerk geven of roepen dat je niet in discussie wil gaan. Op een forum dien je te discussieren. Met argumenten. O wacht, dat heb je natuurlijk niet geleerd op het "competentiegerichte" onderwijs.quote:Neuralnet, je begint dit topic behoorlijk te verpesten met je cynische gezeik. Je lult zonder ook maar iets van waarde toe te voegen, met name nu je blijft hangen in treurige herhalingen. Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.quote:Op donderdag 22 september 2005 09:42 schreef RaisinGirl het volgende:
Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.quote:Op donderdag 22 september 2005 20:41 schreef zodiakk het volgende:
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.quote:Op donderdag 22 september 2005 20:11 schreef Svensational het volgende:
Wat voor docent word jij, BP?
Pfoe, pittig hoor.quote:Op donderdag 22 september 2005 21:05 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
Volgens mij is dat zoiets dat in je zit, of niet. Het is denk ik maar tot op zekere hoogte te leren...quote:Op donderdag 22 september 2005 21:21 schreef Neuralnet het volgende:
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.quote:Op donderdag 22 september 2005 20:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
Dit alles is dus een reden waarom ik uiteindelijk wrs. niet het onderwijs inga. Ik kan er niet achter staan en ik heb het idee dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruitholt... Klagen doe ik echter zelden of nooit.quote:Op donderdag 22 september 2005 21:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
De zieke krijgt doorbetaald, plús dat ze mij moesten betalen.quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef Svensational het volgende:
Dat is best een kutstreek ja! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris
? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
Ja, ik ben lid van de AOB!quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef imago het volgende:
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
En heb je daar nou echt iets aan?quote:Op vrijdag 23 september 2005 12:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ja, ik ben lid van de AOB!
Dat dacht ik dus ook. Maar ik zou nu dus wel juridisch advies kunnen gebruiken van iemand die aan mijn kant staat. Van de schoolleiding of personeelsfunctionaris hoef ik geen objectief advies te verwachten, die zeggen alleen dingen die hun uitkomen.quote:Op vrijdag 23 september 2005 22:09 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb als jonge docent totaal niks waar een extrene instantie bij zou kunnen helpen. Ik maak me er niet zo druk om.
Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.quote:Op vrijdag 23 september 2005 22:34 schreef bloempjuh het volgende:
AOB organiseert (tegen flinke betaling) ook trainingsdagen voor voorzitters van vergaderingen en dergelijke. Handig, als je in een IMR zit oid (zoals ik)..
Ik ben nog maar studentlid en het wordt betaald van ons budget, dat wordt 'uitbetaald' door het MT.quote:Op zaterdag 24 september 2005 13:16 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.
Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?quote:Op maandag 26 september 2005 09:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Da's nog maar een paar maandjes denk ik...
Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.quote:Op maandag 26 september 2005 09:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?quote:Op maandag 26 september 2005 09:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.
Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.quote:Op maandag 26 september 2005 09:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?quote:Op maandag 26 september 2005 09:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.
Dat is idd wel iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb veel lesmethodes geanalyseerd en allemaal vond ik ze waardeloos. Hopeloos ouderwets en vaak vol fouten.quote:Op maandag 26 september 2005 09:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?
Lesmethodes zijn vaak op klassikaal onderwijs gericht en veel te traditioneel inderdaad. Niet alleen de boeken, maar ook de opdrachten en het bijbehorende materiaal is vaak ruk. Gelukkig heb ik de vrijheid om mijn lessen voor een groot deel naar eigen inzicht in te richten.quote:Op maandag 26 september 2005 09:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is idd wel iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb veel lesmethodes geanalyseerd en allemaal vond ik ze waardeloos. Hopeloos ouderwets en vaak vol fouten.
Dat heb ik ook. Dingen als kijk- en luisteroefeningen zouden flexibeler moeten zijn: zodanig opgezet dat je er een eigen video/dvd voor kunt gebruiken. En zo zijn er tuuk veel meer dingen die leuker, leerzamer en inspirerender kunnen. Momenteel werk ik met klas 1 wel gewoon uit de methode, omdat het simpelweg steun geeft. Ik heb nu voor het eerst een heel jaar lang een paar klassen onder mijn hoede en ik heb die steun eerst gewoon nodig. Maar ik pas regelmatig oefeningen aan om ze interessanter te maken. Laatst moesten ze een tekst schrijven over hun eerste schooldag (quote:Op maandag 26 september 2005 09:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Lesmethodes zijn vaak op klassikaal onderwijs gericht en veel te traditioneel inderdaad. Niet alleen de boeken, maar ook de opdrachten en het bijbehorende materiaal is vaak ruk. Gelukkig heb ik de vrijheid om mijn lessen voor een groot deel naar eigen inzicht in te richten.
Weg met de luisteroefeningen die standaard hetzelfde zijn (bij de groenteboer, op de markt, op het schoolplein, enz.), ik zet liever een dvd'tje van The Simpsons op met bijbehorende vragen. Heb ik een half uur rust, en de leerlingen luisteren voor de verandering niet naar Nederlanders die Engels praten op een ontzettend onnatuurlijke manier.
Ik zie een boek slechts als een leidraad. Er staat globaal in wat ze moeten kennen/weten/kunnen, maar daar houdt het ook echt mee op. Dingen die ik niets vind schrap ik of pas ik aan, dingen die ik wel goed vind breid ik uit. It's as simple as that.quote:Op maandag 26 september 2005 09:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Dingen als kijk- en luisteroefeningen zouden flexibeler moeten zijn: zodanig opgezet dat je er een eigen video/dvd voor kunt gebruiken. En zo zijn er tuuk veel meer dingen die leuker, leerzamer en inspirerender kunnen. Momenteel werk ik met klas 1 wel gewoon uit de methode, omdat het simpelweg steun geeft. Ik heb nu voor het eerst een heel jaar lang een paar klassen onder mijn hoede en ik heb die steun eerst gewoon nodig. Maar ik pas regelmatig oefeningen aan om ze interessanter te maken. Laatst moesten ze een tekst schrijven over hun eerste schooldag (). Ik heb ze zelf een aantal onderwerpen laten bedenken om uit te kiezen. Dat soort dingen.
Dat ga ik gaandeweg het jaar vast ook steeds meer doen. Maar zo in het begin vind ik het wel prettig om het boek te volgen. Overigens is dit nog een redelijke methode, een van de allernieuwste.quote:Op maandag 26 september 2005 09:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik zie een boek slechts als een leidraad. Er staat globaal in wat ze moeten kennen/weten/kunnen, maar daar houdt het ook echt mee op. Dingen die ik niets vind schrap ik of pas ik aan, dingen die ik wel goed vind breid ik uit. It's as simple as that.
Ik werk met een methode van Thieme-Meulenhof. Die zijn duidelijk het meest progressief op het gebied van onderwijsmethodes, dus dat scheelt al een heleboel. Ik mag overigens zelf bepalen of ik zelf toetsen maak of gebruik maak van bestaande toetsen, en ook andere onderdelen mag ik zelf toetsen. Prachtig is dat! Ik heb zo een VMBO basisklas Romeo+Juliet laten kijken, en er een toets aan verbonden. Resultaat:quote:Op maandag 26 september 2005 09:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat ga ik gaandeweg het jaar vast ook steeds meer doen. Maar zo in het begin vind ik het wel prettig om het boek te volgen. Overigens is dit nog een redelijke methode, een van de allernieuwste.
Punt is, dat wij de toetsen die bij de methode horen, moeten gebruiken. Ik speel dus eerst even op safe, ook voor de gemoedsrust van de leerlingen.
Dat vinden ze echt heel erg leuk! Maar klassikaal een boek, da's best pittig! Wel niveau geef jij les?quote:Op maandag 26 september 2005 10:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Leuk zeg!
Ik wil later in het jaar, als ik een beetje routine heb, in elk geval wat boekverfilmingen met ze gaan kijken.Misschien dat ik zelfs wel klassikaal een boek + boekverfilming met ze ga doen. Dan maak ik gewoon een lijstje waaruit klassikaal gekozen mag worden.
Voorlezen dan hè. En dat vinden ze meestal heerlijk in klas 1. Ik heb een brugklas kader/basis.quote:Op maandag 26 september 2005 10:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dat vinden ze echt heel erg leuk! Maar klassikaal een boek, da's best pittig! Wel niveau geef jij les?
En aan welk soort boeken zit je dan te denken? Kinderboeken?quote:Op maandag 26 september 2005 10:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Voorlezen dan hè. En dat vinden ze meestal heerlijk in klas 1. Ik heb een brugklas kader/basis.
Ik kan ook gewoon vertaalde boeken doen hoor. C&TCF is er eentje waar ik aan dacht. Maar ook op het gebied van NL boeken is er keus: Kruimeltje, Kees de Jongen, Pietje Bell, De Kameleon, Ciske de Rat, Oeroeg, Abeltje...Veel voor wat jongere kinderen, maar wordt toch echt nog leuk gevonden door brugklassers.quote:Op maandag 26 september 2005 10:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En aan welk soort boeken zit je dan te denken? Kinderboeken?
Ik heb een 3e klas, en hoop dat ze nog in Charlie and the chocolate factory trappen. Maar met Nederlands wordt het een stuk moeilijker lijkt me zo...
quote:Op maandag 26 september 2005 11:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Beetje te lang om klassikaal te lezen vooral
Wat dacht je wat een aflevering van Asterix?quote:Op maandag 26 september 2005 21:27 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Geschiedenis geef ik. Maar ik denk dat het wel gaat lukken.
Asterix en de Trojanen?quote:Op maandag 26 september 2005 21:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wat dacht je wat een aflevering van Asterix?![]()
Hoezo datquote:Op woensdag 28 september 2005 15:38 schreef Ringo het volgende:
Ik heb op school nooit maatschappijleer onderwezen gekregen. Dat is toch een beetje een vak voor hen voor wie geschiedenis of filosofie te ingewikkeld is.
Oneens. Ik zie tegenwoordig heel veel mensen die niet kunnen leren (of dat weigeren) uit de geschiedenis. Ik zou graag zien dat mensen verbanden en lessen uit het verleden kunnen toepassen in het heden. Denk aan religie en oorlog. Denk aan bepaalde politieke stromingen die keer op keer bewezen hebben dat ze enkel ellende brengen. Veel verschijnselen van nu hebben hun oorsprong in het verleden. Waarom wordt dat niet (goed) onderwezen? Koppel het desnoods aan maatschappijleer.quote:Een oud stoffig vak met alleen maar onzinnige informatie en nutteloze feiten.
Netjes hoor die 20 minuten!quote:Op dinsdag 27 september 2005 19:17 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Mooi Blaatkipje.
Bij mij ging ook alles goed, kwam goed uit op 20 minuten, lijkt toch langer te duren als je het moet aanhoren als dat je het zelf doet.
Hmm in mijn omgeving is de reactie 50/50...quote:Op dinsdag 27 september 2005 19:41 schreef imago het volgende:
Is maatschappijleer niet een erg ondergewaardeerd vak? Ik kan me van mijn eigen middelbare school-tijd herinneren dat ik het nut ervan totaal niet inzag, en op de school waar ik nu werk heb ik ook nog nooit een leerling enthousiast erover gehoord. Krijg het idee dat de andere docenten ook de waarde van het vak niet zien.
Nou ligt het natuurlijk heel erg aan hoe het gegeven wordt en vooral aan welke onderwerpen behandeld worden, maar merk je daar niks van Blaatkipje?
Bij ons op school heb je ook wat van die tjappies die de neiging hebben heel erg hun eigen mening over iets door te drukken maar onze vakdocenten proberen toch wel bij te brengen dat je de informatie die je geeft objectief moet geven.quote:Op woensdag 28 september 2005 01:36 schreef Neuralnet het volgende:
Mijn interesse voor de politiek kwam ook pas veel later. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Maatschappijleer was op mijn school (en op vele scholen) pure indoctrinatie. Een waardeloos vak vond ik het. Gegeven door geitenwollensokken typen. Enkel de objectieve informatie die er gegeven werd over drugs- en alcoholgebruik en echte feiten waren interessant. De rest kwam neer op een zeer vervelende interpretatie van de leraar en dat is de doodsteek voor het vak.
quote:Dear Colleagues,
I just got the massage from Housekeeping, in order of Managing Director
of the Building, that the key system is down permanently.
This means that you cannot enter or leave the building between 19.00 and
07.00 hours from now till Tuesday October 4.
Only in exceptional cases it is aloud to enter de building between 19.00
and 07.00 hours.
Everyone has to leave the building before 19.00 hours. No one is aloud
to stay in the building after that time.
Ik ben geen docent Engels, maar misschien dat ik er nog een 1+ voor zou gevenquote:Op donderdag 29 september 2005 12:16 schreef thabit het volgende:
Ik kreeg dit mailtje binnen. Welk cijfer zouden de docenten Engels in dit topic hiervoor geven?
[..]
Ligt eraan. Als ik een docent Engels op een VMBO zou zijn zou 't misschien een vijf of zes waard zijn. In de onderbouw wellicht meerquote:Op donderdag 29 september 2005 12:48 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik ben geen docent Engels, maar misschien dat ik er nog een 1+ voor zou geven
"Ik kreeg net een massage van de huishoudster en die vertelde me dat het gebouw na zeven uur 's avonds op slot gaat. Niemand komt luid roepend het gebouw binnen behalve in uitzonderlijke gevallen."quote:Op donderdag 29 september 2005 12:16 schreef thabit het volgende:
Ik kreeg dit mailtje binnen. Welk cijfer zouden de docenten Engels in dit topic hiervoor geven?
Tismewat.quote:
Een soort van dierendag. Strik om je bolletje en dan maar doen alsof je blij bent.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:57 schreef Neuralnet het volgende:
De dag van de leraar? Wat is dat voor iets?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |