abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30815818
Neuralnet, je begint dit topic behoorlijk te verpesten met je cynische gezeik. Je lult zonder ook maar iets van waarde toe te voegen, met name nu je blijft hangen in treurige herhalingen. Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  donderdag 22 september 2005 @ 10:11:53 #102
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30816569
Er zijn een aantal posts van een dubbeltopic aan dit topic toegevoegd, niet schrikken dus.

[ Bericht 51% gewijzigd door JDude op 22-09-2005 11:14:12 ]
pi_30827119
quote:
Op woensdag 21 september 2005 21:19 schreef Svensational het volgende:
Vorige week reken-, taal-, en algemene toets gehad. Uitslagen krijg ik als het goed is morgen.
Nou, op rekenen een 4, en van m'n taaltoets alleen schrijfvaardigheid een voldoende.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30834350
quote:
Neuralnet, je begint dit topic behoorlijk te verpesten met je cynische gezeik. Je lult zonder ook maar iets van waarde toe te voegen, met name nu je blijft hangen in treurige herhalingen. Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Goede argumentatie zeg. Dit is zeker wel waarde toevoegend wil je zeggen? Als mensen geen argumenten meer hebben dan gaan ze op de man spelen. Helaas kan je mij geen strafwerk geven of roepen dat je niet in discussie wil gaan. Op een forum dien je te discussieren. Met argumenten. O wacht, dat heb je natuurlijk niet geleerd op het "competentiegerichte" onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 22 september 2005 @ 20:10:10 #105
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30834790
Het gaat er om dat dit een gezellig en luchtig topic moet voorstellen, Neuralnet. Door eindeloos te discussieren (en dan laat ik even buiten beschouwing wie daar schuldig aan is/zijn) wordt de sfeer gewoon verpest. Als mensen nog zo graag willen discussieren over (de voor- en nadelen van) competentiegericht onderwijs moeten ze maar een ander topic openen, vind ik.
pi_30834846
Wat voor docent word jij, BP ?
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30834898
Op zich wel een goed idee, om een topic te beginnen over competentiegericht onderwijs. Wat vinden de docenten en wat vinden de leerlingen?
pi_30836015
quote:
Op donderdag 22 september 2005 09:42 schreef RaisinGirl het volgende:
Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
pi_30836145
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:41 schreef zodiakk het volgende:
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
pi_30836599
Ik ben nog lang geen 50 en zeker niet uitgeblust. Dat een discussie over competentiegericht onderwijs wellicht beter zal passen in een ander topic is heel goed mogelijk. Maar de discussie ontstond hier en dan vind ik het niet redelijk dat mensen die deelnemen aan de discussie worden afgezeken door iemand die zelf niet eens met inhoudelijke argumentatie komt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 22 september 2005 @ 21:05:49 #111
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30837102
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:11 schreef Svensational het volgende:
Wat voor docent word jij, BP ?
Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
pi_30837195
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:05 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
Pfoe, pittig hoor. !
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30837881
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30837988
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:21 schreef Neuralnet het volgende:
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
Volgens mij is dat zoiets dat in je zit, of niet. Het is denk ik maar tot op zekere hoogte te leren...
pi_30838200
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30838300
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
Dit alles is dus een reden waarom ik uiteindelijk wrs. niet het onderwijs inga. Ik kan er niet achter staan en ik heb het idee dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruitholt... Klagen doe ik echter zelden of nooit.
pi_30839331
Het is alleen maar goed dat het onderwijs in ontwikkeling is. Ik vind echter niet dat dat zomaar betekent dat de "oude manier" per definitie verkeerd is. De goede elementen daarvan moeten ook behouden blijven. Veel scholen zijn daar natuurlijk ook mee bezig: hoe combineren we al die verplichte vernieuwingen met de oude manier van doen waar tot nu toe nooit iemand problemen mee had? Ik vind zelf dat het niet moet doorslaan naar alléén maar competenties en verder geen inhoud, maar halsstarrig vasthouden aan het oude systeem levert uiteindelijk weinig op. Dan kan je je energie beter steken in het zo goed mogelijk maken van de nieuwe manier van onderwijs geven.

Maar ik vind het moeilijk hoor. Ik heb zelf altijd frontaal les gehad en voor mij werkte het. Ik vind het ook moeilijk om in mijn vak alle wenselijke vernieuwingen in te passen - zeker als ik zelf niet van de wenselijkheid ervan overtuigd ben. Ben je nog zo jong, voel je je toch al bijna "van de oude stempel"
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30839578
Ik vind dat mijn eigen lerarenopleiding echt doorgeslagen is op het gebied van competentieleren. Doodmoe word je van al die reflectieverslagen e.d. Ik heb over de afgelopen drie jaar letterlijk honderden pagina's aan reflectieverslagen e.d. ingeleverd. En wat heb ik daarvan geleerd...? Om eerlijk te zijn: heel erg weinig... De kennisvakken daarentegen zijn verdrongen. Collegastudenten schrijven rustig 'het is gebeurt'. En dan ben je docent Nederlands...

Ja, ik klaag even ja.
pi_30839937
Pfff, ik ben nu drie weken bezig, en word al doodgeslagen met al die competenies, gek word ik ervan
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30842141
De ontwikkeling gaat WEL teruggedraaid worden. In 2007 gaan de basisvorming en de 2e fase alweer op de schop. Officieel blijven er een hoop wetgeving en regels bestaan, maar in de praktijk zie ik dat scholen maatregelingen bedenken om kenmerken van het oude systeem weer te gebruiken. Alleen die-hard feitenstampen is er niet meer bij, maar in het andere extreme alleen competentiegericht leren heeft duidelijk geen vruchten afgeworpen.

Men vergeet vaak dat het "oude" systeem de laatste 5 jaren al met zijn tijd meeging. Er was al een grote focus op zelfstandigheid in de bovenbouw. Er werd al gewerkt met planningen. ICT werd al gebruikt. Er werd al toegestaan dat leerlingen samen werken aan opdrachten, sommen of werkstukken. Met de invoering van de tweede fase is dat vastgelegd en is er een bureaucratie, versnippering van vakken en een hoop gelul ontstaan.

Samenwerkend leren? De schooldirectie krijgt er een harde plasser van, maar rondvragen bij collega's levert de woorden "ineffectief" en "te tijdrovend" op.

Activerende didactiek? Yeah right. De leerlingen die normaal willen meedoen blijken over het algemeen al tevreden. De leerlingen die meer "afwisseling" willen zijn de leerlingen die door alle hectiek rond de afwisseling geen tijd meer hebben om te klieren en het dan subjectief als "leuker" ervaren. Feit is: leerlingen zitten er omdat het moet en omdat ze hun diploma willen halen. Degenen die daar het belang van inzien zijn gemotiveerd, degenen die zich er niet van bewust zijn zal het verder een zorg zijn.

Ik zet niet alleen mijn hakken in het zand. Tijdens mijn opleiding lachte ik alleen maar. Ja hoor, ik wil wel leren. Sure. Ik heb al jaren allerlei onzin in reflectieverslagen op de computer staan en dat leverde ik allemaal onaangebroken weer in. Denken mensen echt dat ik me laat tegenhouden door het systeem? Ik ken het systeem te goed en ik krijg altijd wat ik wil. "Je praat zo goed over jezelf en je hebt zoveel geleerd" zei 1 van mijn docenten nog...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30855015
Even iets heel anders trouwens. Ik had een tijdje geleden toch verteld dat ik uren van zieke mensen had overgenomen, en dat ik die uren in juli (vakantiemaand) niet uitbetaald heb gekregen omdat ze toen spontaan beter gemeld waren?

M'n vermoeden bleek waar. Heb de stoute schoenen aangetrokken en aan één van die collega's gevraagd of ze in juli echt beter was. Zij vertelde dat de personeelsfunctionaris naar haar is toegekomen en gezegd heeft "ja ik weet dat je nog niet beter bent, maar in juli hoef je toch niet te werken omdat het vakantie is, dus zullen we je gewoon alvast beter melden? Dat scheelt ons namelijk een hoop geld." Wat een ongelooflijke naai-streek, dat is dus alleen gedaan zodat ze mij niet die uren hoefden uit te betalen omdat zij zogenaamd beter was! Ik ga het dus hogerop zoeken nu, ik ben zo enorm kwaad!!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30855075
Dat is best een kutstreek ja ! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris ? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30855089
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30855115
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef Svensational het volgende:
Dat is best een kutstreek ja ! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris ? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
De zieke krijgt doorbetaald, plús dat ze mij moesten betalen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 12:56:01 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30855122
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef imago het volgende:
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
Ja, ik ben lid van de AOB!
pi_30855169
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ja, ik ben lid van de AOB!
En heb je daar nou echt iets aan?

Ik heb me er namelijk nooit in verdiept, omdat dit begon als baan voor een paar uurtjes.

Maar als ik nu mensen over deze situatie vertel vragen ze meteen of ik niet lid ben van een vakbond, en dan denk ik "ohja, dat bestond ook nog"...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30855946
Ik ben lid van de AOB omdat ik dan gratis naar een congresdag met workshops kon
Mon 'en!
pi_30867159
Vakbond? Wat is dat? Ja, heel leuk allemaal, maar doen die lui ook nog eens wat?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30867287
Ja dat vraag ik dus
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 20:19:09 #130
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30868068
Je hebt altijd gratis juridisch advies, rechtshulp, met alle vragen over CAO en regelgeving kan je terecht, je krijgt een tijdschrift, je krijgt korting op diverse culturele dingen, krijgt leuke aanbiedingen, wordt op de hoogte gesteld van alle ontwikkelingen in onderwijsland en ze zijn altijd aan het onderhandelen voor een betere positie van het onderwijs. En dat voor slechts een paar eurootjes per maand.

Dus ja, je hebt er wat en en die lui doen heus wel wat!
pi_30869136
Informatie over ontwikkelingen in onderwijsland zijn altijd welkom. De rest vind ik hooguit aardig. Ik verwacht nooit een juridisch geschil te winnen van een onderneming en de positie van het onderwijs klinkt me vrij vaag in de oren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30870051
Voor juridische geschillen heb ik een rechtsbijstandverzekering en onderhandelingen over de positie van het onderwijs vind ik ook te vaag. Ik heb juist het idee (als jonge docent) dat de bonden tijdens de onderhandelingen vooral opkomen voor de oudere docenten. Kortingsbonnen vind ik niet interessant en op een tijdschrift zit ik ook niet te wachten (Ik krijg dagelijks al voldoende leesvoer in mijn postvak op school). Het lijkt overbodig te melden dat ik geen lid ban van een bond
pi_30871711
Ik heb als jonge docent totaal niks waar een extrene instantie bij zou kunnen helpen. Ik maak me er niet zo druk om.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30872609
AOB organiseert (tegen flinke betaling) ook trainingsdagen voor voorzitters van vergaderingen en dergelijke. Handig, als je in een IMR zit oid (zoals ik)..
Mon 'en!
pi_30873011
Als het tegen flinke betaling is, wat is dan het verschil met commerciële cursussen?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30874152
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:09 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb als jonge docent totaal niks waar een extrene instantie bij zou kunnen helpen. Ik maak me er niet zo druk om.
Dat dacht ik dus ook. Maar ik zou nu dus wel juridisch advies kunnen gebruiken van iemand die aan mijn kant staat. Van de schoolleiding of personeelsfunctionaris hoef ik geen objectief advies te verwachten, die zeggen alleen dingen die hun uitkomen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30884627
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:34 schreef bloempjuh het volgende:
AOB organiseert (tegen flinke betaling) ook trainingsdagen voor voorzitters van vergaderingen en dergelijke. Handig, als je in een IMR zit oid (zoals ik)..
Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.
pi_30894037
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 13:16 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Als je in een MR zit moet de werkgever zo'n training/cursus vergoeden.
Ik ben nog maar studentlid en het wordt betaald van ons budget, dat wordt 'uitbetaald' door het MT.
Mon 'en!
pi_30894230
Ik ben al jaren lid van de AOB maar dat is meer uit principiele dan uit praktische overwegingen. Ik zou erg tegen m'n familiegeschiedenis ingaan door GEEN lid te zijn van een vakbond
Maar dat blaadje van ze blader ik alleen vluchtig door en verder heb ik ze nog nooit nodig gehad voor advies oid.
pi_30913693
Stof voor de vakbond: op hoeveel reiskostenvergoeding heeft een docent recht volgens de CAO?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30918009
Staat dat niet gewoon in de CAO? (en is die niet gewoon ergens online in te zien?)
  zondag 25 september 2005 @ 16:07:16 #142
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30918155
Ik heb vorige week een boekje met de nieuwe CAO gekregen. Gewoon in mijn postvakje.

Maar om op de AOB terug te komen: iedereen in het onderwijs profiteert van de verrichtingen van de vakbonden, en ik betaal er graag voor.
  maandag 26 september 2005 @ 09:19:36 #143
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936648
En nog een goede reden om lid te worden van de AOb: recht op een collectieve zorgverzekering. Dat verdient het lidmaatschap zo weer terug.
pi_30936656
Da's nog maar een paar maandjes denk ik...
  maandag 26 september 2005 @ 09:21:52 #145
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936686
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Da's nog maar een paar maandjes denk ik...
Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?
pi_30936740
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar toch. Mensen die al langer in het onderwijs werkzaam zijn, hebben er altijd gebruik van kunnen maken. Ben jij eigenlijk lid?
Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.
  maandag 26 september 2005 @ 09:29:09 #147
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936798
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nope. Maar da's vooral omdat ik niet het onderwijs in wil gaan als ik straks klaar ben.
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?
pi_30936843
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat wil je dan doen met je lerarenopleiding? Helemaal niets met het onderwijs?
Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.
  maandag 26 september 2005 @ 09:35:19 #149
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30936890
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nee. Wat ik wel ga doen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, als ik er maar van kan leven. Het liefst zou ik in de uitgeverswereld terechtkomen als redacteur / corrector o.i.d. Maar daarvoor moet je geluk hebben (is niet zoveel werk in). Het onderwijs zie ik niet zitten. Ik vind het te zwaar.
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?
pi_30936968
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En het schrijven/ontwikkelen van een goede lesmethode, lijkt je dat wat?
Dat is idd wel iets waar ik aan gedacht heb. Ik heb veel lesmethodes geanalyseerd en allemaal vond ik ze waardeloos. Hopeloos ouderwets en vaak vol fouten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')