Typisch iets dat hoort bij competentiegericht leren. Goedemiddag.quote:Verspilling van geld, en dat gaat dan vier dagen duren.
Als je bijles nodig hebt, roep je maar.quote:Op zondag 9 oktober 2005 15:18 schreef Schanulleke het volgende:
Rekentest moet ik nog doen maar zal geen probleem vormen. Spelling moet ik nog wel even aan werken.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 16:21 schreef Neuralnet het volgende:
Typisch iets dat hoort bij competentiegericht leren. Goedemiddag.
Dat is ook zo. Op mijn oude school had je in de onderbouw van het VMBO zgn. kerndocenten: docenten die, als op de basisschool, les gaven in alle vakken. Helemaal niet zo moeilijk (wat de benodigde vakkennis betreft dan hèquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 08:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb zelf het idee dat ik in VMBO-bbl alle vakken wel zou kunnen geven gezien het niveau.
2e graadsdocenten, zijn dat die lui die fouten maken bij het spellen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 11:51 schreef nickybol het volgende:
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
Nee, dat zijn de schatten die leerlingen voorbereiden op eerstegraads docentenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
2e graadsdocenten, zijn dat die lui die fouten maken bij het spellen?
VMBO-K en TL ook hoorquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:40 schreef bloempjuh het volgende:
VMBO-B is niet moeilijk qua vakinhoud nee, maar je moet gewoon heel erg begeleiden en op één lijn zitten met die leerlingen. Je moet je heel erg met de leerlingen als persoon bezig houden en naar ze luisteren als ze iets meegemaakt hebben enzo. Niet teveel vasthouden aan je lesstof, gewoon loslaten misschien zelfs.
VMBO-B
Hee Leeuwardenquote:Op maandag 10 oktober 2005 15:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bij Slash 21 zal niks worden, is veel te ver weg voor mij (geen rijbewijs of auto ook). Maar hier in Leeuwarden is OSG Piter Jelles iets soortgelijks begonnen (Impuls). Slash is ook op christelijke grondslag bij mijn weten en ik wil niet op een christelijke school werken.
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 16:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
VMBO-K en TL ook hoorMaar ben het helemaal eens met bovenstaande. Daarom vind ik VMBO zo leuk.
![]()
Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:13 schreef Datura het volgende:
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?
Ik ben zelf derdejaars Nederlands (lerarenopleiding) en zou later het liefst op havo/vwo lesgeven, omdat je meer aan ze kwijt kunt (denk ik)... of ervaren jullie dat anders?
Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig vanquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
Pittig is het absoluut. Maar vergis je ook niet in havo/vwo!quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:
[..]
Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Misschien is dat wel zo. Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't nietquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:
[..]
Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
De kunst is ze vooral te interesseren in die uitleg. Het is ook niet echt de richting die ik op wil, ik ben zelf veel bezig met mijn vakgebied (Engels) dus wil ik ook graag lesgeven waar ik ook daarin mezelf kan ontwikkelen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
Wat zijn dan de 'makkelijke vakken', volgens jou?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 11:51 schreef nickybol het volgende:
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
Ik denk dat hier een kern van waarheid in zit. Als ik op mijn (vmbo) locatie kijk, zie je toch dat het een ander soort docenten is dan op de havo/vwo-locatie, qua persoonlijkheid dan.quote:Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't niet '
Ja, dat is wel iets waar ik ook wel es mee zit. Veel leerlingen komen naar mij toe met hun problemen. Blijkbaar straal ik iets vertrouwelijks uit of zo. Maar als je vaak hoort wat er bijvoorbeeld in de thuissituatie van die leerlingen loos is, dat hakt er af en toe best in. Maar toch, als er zo'n leerling naderhand zegt: "Meneer, bedankt voor uw hulp. Het gaat nu weer een stuk beter", dan vind ik het toch fijn dat ik iets voor die leerling heb weten te betekenen.quote:. en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Een collega vertelde me toen ik pas begon: "Als je het 4 jaar weet vol te houden, dan heb je alles zo'n beetje gehad wat je tegen kunt komen". Ik ben nu aan mijn 5e jaar begonnen en moet zeggen dat ik nu wel het gevoel heb dat ik alles voor mezelf wel op een rijtje heb. Dus ik moet nog 2 jaar voordat ik de kritieke grens gepasseerd ben?quote:We weten trouwens allemaal de horror verhalen dat veel leraren in Nederland binnen 7 jaar uitbranden
Nog bezig en tweede graads. Gespecialiseerd in Dalton-onderwijs (officieus omdat er nog steeds niets officieels aan gedaan wordt grmbzl).quote:Op zondag 9 oktober 2005 13:46 schreef nickybol het volgende:
Al afgestudeerd of nog aan het studeren?
1e graads 2e graads?
Ik vind die scheiding echt onzinnig. Er zijn genoeg eerste graadsdocenten die zo academisch zijn als een aardappel, terwijl er ook genoeg tweede graadsdocenten zijn die dat veeeeel beter kunnen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:28 schreef Neuralnet het volgende:
Een tweede graads leraar mag van mij best voor bovenbouw groepen staan. Mits hij ook een opleiding op masterniveau heeft gehaald. Dat hoeft niet per se een eerste graads bevoegdheid te zijn, maar je verwacht van een bovenbouw docent tenminste een academische vorming.
Ja doe maar lekker vaag.quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:57 schreef Witchfynder het volgende:
Academische vorming heeft tegenwoordig echt niet veel meer te maken met of je de universiteit gehaald hebt of niet, maar ik denk eerder met waar je je opleiding gevolgd hebt en hoe je zelf bent.
Klopt. Ze merken het meteen als ze het gevoel krijgen zelf meer te weten dan de docent.quote:Niks mis met HBO-lerarenopleidingen, maar die lui moet je niet out of the blue voor een roedel bovenbouw-vwo'ers zetten.
En wat zeg jij tegen leerlingen die willen weten hoe het er bij een HBO-opleiding aan toe gaat dan? Want die heb jíj nog nooit van binnen gezien.quote:Op zondag 16 oktober 2005 17:24 schreef Neuralnet het volgende:
Wat ga je als HBO'er die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien zeggen tegen die leerlingen?
Ik denk dat er een groter verschil in cultuur is tussen MBO en HBO dan tussen HBO en universiteit...quote:Op maandag 17 oktober 2005 18:04 schreef Neuralnet het volgende:
Je weet vast wel hoe het bedoeld wordt. Je hoeft geen les te geven in de details van het HBO, maar een academisch geschoold iemand zal, uitzonderingen daargelaten, een beter beeld hebben van het vervolgtraject. Ze "weten" simpelweg gewoon meer over het vak en kennen meer achtergronden. Ze kunnen veel meer vakoverstijgend zijn.
Daarvoor hoef je echt niet alle schooltypen van dichtbij te hebben gezien. Het maakt nogal een verschil of iemand gaat praten vanuit het eindpunt HBO of vanuit een hogere opleiding dan het HBO. In het tweede geval zal hij niet de details weten van de cultuur van de school, maar kan hij het schooltype wel beter in het geheel plaatsen.
Maar begreep jij wat zij allemaal zeiden?quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ze stelden intelligente vragen en ik wist ook echt niet overal een antwoord op, maar volgens mij begrepen ze allemaal wat ik zei.
Nee, dat vind ik nou niet. Ik vergeet het vaak, te vaak. Ook omdat ikzelf niet aan huiswerk deed, op de middelbare school. Moest er niks van hebben.quote:Wat is huiswerk opgeven trouwens leuk.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ga stoppen met mijn LiO-stage. Ik vind het lesgeven niet leuk. Ik ga een vervangende stage zoeken en dan zoek ik gewoon een heerlijk rustig baantje waar ik om negen uur heen ga en om vier uur weer vertrek en thuis niets aan hoef te doen.
Just not my piece of cake, hoewel ik dat wel heel lang gedacht heb. Maar ik ga er met tegenzin heen. Niet omdat ik die kids niet leuk vind, maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
Hm, nou ja. Theoretisch weet ik heel goed hoe het moet en ik heb ook best goede ideeën, maar de praktijk is weerbarstig. Ik zie het gewoon echt niet zitten. Wat me nog wel leuk lijkt, is een schoolsoort als Slash 21. Maar ik wil niet voor een klas met kinderen staan. Ik ben de hele dag bezig om politie-agentje te spelen. Nee bedankt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:39 schreef Ringo het volgende:en jij was degene die zo'n ultra-professionele weblog bijhield, waardoor ik (na 4 jaar lesgeven nog steeds een ongeorganiseerde stuntelaar) dacht: jemig moet je eens zien hoe ZIJ het doet. Daar kan IK nog wat van leren.
Tot nu toe is die uitspraak zeker van toepassing op mijn leven.quote:Niettegenstaande, elke goede beslissing is een radicale.
Ja, dat is de praktijk en die doet mij ook vaak de moed in de schoenen zakken. Ik loop overigens met hetzelfde idee rond, aangezien ik een loodzware avondstudie 'erbij' doe en zodra mijn schoolwerk die studie voor de voeten gaat lopen, gooi ik het roer om. Negentotvijf-werk dus.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar ik wil niet voor een klas met kinderen staan. Ik ben de hele dag bezig om politie-agentje te spelen. Nee bedankt.
Juist. Het eerste jaar moet je er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Belangrijk is dan dat je goede begeleiding krijgt. Veel scholen hebben nu interne begeleiding, en die is hoognodig. Ik denk trouwens dat je wel wat langer dan 1 jaar nodig hebt om je zaakjes op orde te krijgen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:55 schreef Ringo het volgende:
Ik sprak laatst een collega die net is begonnen en die krijgt ongeveer iedere les de volle lading. Aan de ene kant drijft dat haar tot wanhoop maar ze wil (geloof ik) wel doorzetten. Wat jij nu meemaakt, heeft iedereen meegemaakt, het eerste jaar is gewoon klote
Voor mij geldt hetzelfde. Het is/was heus niet altijd gemakkelijk, en ik ben ook nog steeds lerende, maar het voelt niet als ellendig. Tegenover de moeilijkere momenten staan genoeg momenten die inspirerend, leuk, grappig, ontroerend, motiverend waren.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:11 schreef imago het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit zulke problemen gehad, vond het eerste jaar helemaal niet klote. Ik wil niet opscheppen daarover, want ik heb ook best lastige klassen gehad en het ging heus niet altijd goed, en er valt nu nog steeds een boel te verbeterenMaar dat iederéén het eerste jaar zo lastig vindt, klopt dus niet helemaal.
De begeleiding die ik kreeg in 't begin was, structureel gezien, 0 komma 0. Dat lag deels aan de school zelf (groot en grotendeels gedemotiveerd docententeam, middenin een ingrijpende verhuizing/reorganisatie, nieuwe schoolleiding die van toeten noch blazen wist, tel daarbij op een binnenstadse VMBO-leerlingenpopulatie) maar het lag ook aan mijzelf; ik ben namelijk iemand die graag het diepe induikt en dan ook de indruk wekt het alleen af te kunnen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Juist. Het eerste jaar moet je er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Belangrijk is dan dat je goede begeleiding krijgt. Veel scholen hebben nu interne begeleiding, en die is hoognodig.
Daar ben ik van overtuigd.quote:Ik denk trouwens dat je wel wat langer dan 1 jaar nodig hebt om je zaakjes op orde te krijgen.
Het moeilijkste blijft, vind ik, om je eigen grenzen te bepalen (wat pik ik wel? wat niet meer? tot op welke hoogte mag ik meegaan in een 'grapje'? wanneer voel ik me in de zeik genomen?) EN om leerlingen duidelijk te maken dat mijn grenzen zijn overschreden.quote:"Politieagentje spelen" is volgens mij niet meer nodig als je eenmaal je positie op school gevonden hebt. De leerlingen moeten aan je wennen, ze gaan je uitproberen, maar als je eenmaal je grenzen hebt afgebakend en ze kennen je wat beter, wordt dat "politieagentje spelen" echt wel minder. Zeker als het om VMBO-klassen gaat, en ik blijf dit herhalen, ligt het er helemaal aan hoe je je opstelt naar de klas toe. Maak jij je lessen interessant, en interesseer je je een beetje voor de leerlingen, dan zal het best allemaal meevallen.
Haha, ik ben zo iemand die het inderdaad regelmatig 'vergeet'. Errug hé.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:19 schreef thaleia het volgende:
Maar toch blijft er altijd een bepaalde mate van 'de politieagent uithangen', zo moet op mijn school elke docent een kwartiertje per week pauzesurveillance doen op het onderbouwgebouw. Dat vindt niet elke collega even leuk (understatement). Het wordt veel "per ongeluk vergeten", en ik doe het altijd wel braaf
Begrijp helemaal wat je bedoelt, maar ik denk iedere docent met mij. (behalve de fossiele bureaublaffers die de Angstsfeer tot leeromgeving hebben gebombardeerd) Niemand vindt het leuk om grapjes in de kiem te smoren, een boos gezicht op te zetten, met strafwerk te dreigen, iemand aan het werk te zetten na vieren 's middags. Dat IS ook niet leuk; het voelt oud, muf, te volwassen, ik-weet-het-beter, luister-naar-mij-piepeltjemetjegrotebek.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Consequent zijn is iets wat ik inderdaad lastig vind. Ik ben niet 'streng' genoeg en wil dat ook helemaal niet zijn. Ik heb helemaal geen zin om straffen uit te delen. Ik wil gewoon op een normale manier met die kids omgaan. Maar dat kan blijkbaar niet zonder eerst een poosje de boeman uit te hangen...
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liefst wil ik 'iets' in de uitgeverswereld doen, iets met teksten. Redigeren, corrigeren, vertalen, opmaken, schrijven... Daar ben ik heel goed in en dat vind ik leuk. Maar ik heb geen hoge eisen. Ik pak gewoon wat me voor de voeten komt en van daaruit verder.
Ik weet dat ik er goed in ben. Ben zelfs door een docent van me gevraagd om zijn nieuwe boek te redigeren. Ik heb er alleen geen ervaring in (behalve straks dat boek dus). Magoed, ik heb tien jaar in de schoonmaak gewerkt en dat is me ook altijd bevallen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:22 schreef Ringo het volgende:
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Handig als je de ruimte hebt om zoiets te kunnen doen. Die ruimte heb ik niet, althans niet in de klas waarmee ik de meeste problemen heb.
Nee, uiteraard niet.quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:15 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.quote:Ja, in zo'n begintijd, zeker als je lastige klassen hebt, is steun vanuit de schoolleiding onontbeerlijk. Ik heb in een vierde klas een aantal leerlingen (jongens), die zich heel kinderachtig gedragen. Toen ik een jongen uit de klas stuurde, zei hij (heel typerend): Ik hoop wel dat u erover heeft nagedacht wat meneer .. (= de coördinator) hiervan zal vinden. Sommige leerlingen spelen dus bewust in op de mogelijkheid dat jij als nieuwe docent niet gesteund zal worden door de leiding.
Sarcasme heerst.quote:Maar die leerling zei wel 'u' tegen de leraar!
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.quote:Op maandag 31 oktober 2005 14:02 schreef Neuralnet het volgende:
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.
Dat gevoel had ik ook na mijn laatste stagequote:Op zondag 30 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 14:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik weet ook niet of ik mijn leven wel wil slijten in het onderwijs. Nu vind ik het in ieder geval nog erg leuk!
pffff...bovenbouw lijkt mij dus echt een stuk moeilijker dan ondebouw, en dan doe ik nog basisonderwijs ookquote:Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Het was echt een ervaring om eens voor een bovenbouwklas te staan ipv 8e groepers en brugklassen.
Uhuh.quote:Leuk, zo'n bevestiging dat je toch echt docent wilt (en kan) worden.
Idd.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:09 schreef leonieke het volgende:
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.
Hmz, ik denk dat je eigenlijk nooit kan zeggen dat je een job voor altijd leuk zal vinden, of dat nu in het onderwijs is, of in de prive.quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:47 schreef imago het volgende:
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Ik geloof dat de krant al benaderd is, maar die doen er toch niks mee. Wellicht om deze reden:quote:Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
quote:Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |