abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31223253
Ja, wij hadden ook taart.

Ik had gisteren een intake gesprek voor een cursus die mijn nieuwe school verplicht stelt aan alle nieuwe docenten. De cursus is vooral gericht op klassenmanagement. Dat sprak me wel aan. En ik was ook wel benieuwd. Blijkt de man die het geeft en met wie ik het intake gesprek had, een vervelende kerel, die als eerste vertelde, op opschepperige wijze, dat hij heef lesgegeven op een zwarte school in A'dam en dat hij dus wel weet waar je de mosterd haalt (?). Daarna wilde hij me leren kennen, zei hij, en ging hij me vragen stellen als: hoe zou jouw moeder jou omschrijven? (eeh, dat lijkt me niet zo'n handige vraag als je mijn moeder een beetje kent..). Vervolgens concludeerde hij dat ik een denker ben en dat het de bedoeling bij de cursus is dat ik dichter bij mijn gevoel kom. . Dan kun je daar natuurlijk tegenin brengen dat zulke clichématige uitspraken mij zeer ongeloofwaardig en oninteressant overkomen, maar daar reageerde deze zelfingenomen meneer een beetje lacherig maar toch ook een tikkeltje aangebrand op en natuurlijk trok hij meteen weer een conclusie. 'Oh, ik merk dat jij het prettiger vindt als ik tijdens de cursus wat meer afstand houd, klopt dat?". Zucht.

Verspilling van geld, en dat gaat dan vier dagen duren.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31227405
Oh bah, een geitenwollensokkencursus.
pi_31229588
Toch wel mooi dat je aan een universiteit al die yin-yang-flauwekul niet hoeft te doen om college te mogen geven. .
pi_31232749
Ik heb vandaag en gisteren rondgekeken op een MBO (in opdracht van school) en heb uitgevonden dat ik dat ook een erg leuke plaats vind om ooit stage te gaan lopen. Echt geweldige gesprekken met leerlingen gehad!
Mon 'en!
pi_31284115
quote:
Verspilling van geld, en dat gaat dan vier dagen duren.
Typisch iets dat hoort bij competentiegericht leren. Goedemiddag.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 9 oktober 2005 @ 01:53:06 #206
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31299750
Even een tvp'tje.
Ik ben dit jaar ook begonnen met de (deeltijd) PABO. Leuk joh!
Life is what you make it.
pi_31302373
Heb je je rekentest wel gehaald?
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:04:09 #208
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31304869
Hoi! Geschiedenis-freubelaar meldt zich.

Bah, Neuralnet gebruikte het c-woord.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:46:24 #209
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31306954
Al afgestudeerd of nog aan het studeren?
1e graads 2e graads?
  zondag 9 oktober 2005 @ 15:18:39 #210
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31308900
Rekentest moet ik nog doen maar zal geen probleem vormen. Spelling moet ik nog wel even aan werken.
Life is what you make it.
pi_31309047
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 15:18 schreef Schanulleke het volgende:
Rekentest moet ik nog doen maar zal geen probleem vormen. Spelling moet ik nog wel even aan werken.
Als je bijles nodig hebt, roep je maar.
  zondag 9 oktober 2005 @ 16:16:32 #212
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31310257
De spelling is echt hopeloos achteruit aan het hollen.
.
pi_31328557
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 16:21 schreef Neuralnet het volgende:

Typisch iets dat hoort bij competentiegericht leren. Goedemiddag.
. Op deze manier kun je altijd, via omweggetjes en vreemde kronkels, je gelijk halen hè.
Aan andere reacties te zien hier is de meerderheid tegen het competentie gerichte. En dat is ook de teneur op de scholen waar ik werk, dus daar heb ik me inmiddels wel bij neergelegd. Het is niet mijn taak om mensen te gaan overtuigen van iets waar ik ook de mindere kanten wel van kan inzien, maar waar ik - ondanks de kritische blik - wél positief tegenover sta. En dan spreek ik overigens voornamelijk vanuit mijn eigen vak geschiedenis.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31328650
Competentiegericht leren kan iets geweldigs zijn. Deze week nog een DVD van Slash 21 gezien en dat vind ik dus helemaal te gek. Maar al dat halfslachtige gedoe op veel scholen... Als je echt competentiegericht leren wilt gaan toepassen, moet je alles helemaal omgooien. En daarvoor zijn de meeste docenten als de dood. Maar als ik op een school als Slash zou kunnen werken, zou ik misschien wel het onderwijs in gaan uiteindelijk.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:03:57 #215
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31334461
Er is een vacature bij slash.... kijk anders even op hun website ofzo.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:06:56 #216
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31335033
Bij Slash 21 zal niks worden, is veel te ver weg voor mij (geen rijbewijs of auto ook). Maar hier in Leeuwarden is OSG Piter Jelles iets soortgelijks begonnen (Impuls). Slash is ook op christelijke grondslag bij mijn weten en ik wil niet op een christelijke school werken.
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:01:43 #218
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31345769
Achja bijna alle scholen hebben wel een christelijke "grondslag", maargoed dat weten veel mensen vaak niet eens meer.

Nog een vraagje voor de vo-docenten. Wat vinden jullie ervan als er 2e graads docenten worden ingezet voor de "makkelijke versie vakken" in de tweede fase, zoals wiskundeA, frans1, duits1, ANW, Geschiedenis1, Maatschappijleer en gebeurt het bij jullie op school?
pi_31351959
Ik heb zelf het idee dat ik in VMBO-bbl alle vakken wel zou kunnen geven gezien het niveau.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 09:42:42 #220
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31353200
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 08:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb zelf het idee dat ik in VMBO-bbl alle vakken wel zou kunnen geven gezien het niveau.
Dat is ook zo. Op mijn oude school had je in de onderbouw van het VMBO zgn. kerndocenten: docenten die, als op de basisschool, les gaven in alle vakken. Helemaal niet zo moeilijk (wat de benodigde vakkennis betreft dan hè ).
In de bovenbouw loop je soms toch wel tegen problemen aan, denk ik: de vanzelfsprekendheid waarmee ik graag antwoord geef op vragen van leerlingen, verdwijnt een beetje als ik als docent natuurkunde voor de klas zou staan.
Maar goed, dan noem ik ook een klotevak.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31354344
VMBO-B is niet moeilijk qua vakinhoud nee, maar je moet gewoon heel erg begeleiden en op één lijn zitten met die leerlingen. Je moet je heel erg met de leerlingen als persoon bezig houden en naar ze luisteren als ze iets meegemaakt hebben enzo. Niet teveel vasthouden aan je lesstof, gewoon loslaten misschien zelfs.

VMBO-B
Mon 'en!
pi_31354416
In mijn eerstejaarsstage heb ik lesgegen aan twee klassen vol met LWOO-ers. Vond dat toen erg leuk.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:51:04 #223
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31355867
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:51:59 #224
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31358074
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 11:51 schreef nickybol het volgende:
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
2e graadsdocenten, zijn dat die lui die fouten maken bij het spellen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31358314
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 13:51 schreef Ringo het volgende:

[..]

2e graadsdocenten, zijn dat die lui die fouten maken bij het spellen?
Nee, dat zijn de schatten die leerlingen voorbereiden op eerstegraads docenten
Mon 'en!
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:08:16 #226
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31360022
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 10:40 schreef bloempjuh het volgende:
VMBO-B is niet moeilijk qua vakinhoud nee, maar je moet gewoon heel erg begeleiden en op één lijn zitten met die leerlingen. Je moet je heel erg met de leerlingen als persoon bezig houden en naar ze luisteren als ze iets meegemaakt hebben enzo. Niet teveel vasthouden aan je lesstof, gewoon loslaten misschien zelfs.

VMBO-B
VMBO-K en TL ook hoor Maar ben het helemaal eens met bovenstaande. Daarom vind ik VMBO zo leuk.
.
pi_31361877
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bij Slash 21 zal niks worden, is veel te ver weg voor mij (geen rijbewijs of auto ook). Maar hier in Leeuwarden is OSG Piter Jelles iets soortgelijks begonnen (Impuls). Slash is ook op christelijke grondslag bij mijn weten en ik wil niet op een christelijke school werken.
Hee Leeuwarden

Ik las een paar dagen geleden in de krant dat Piter Jelles ook zoiets in Kollum wil starten..
How rude!
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:13:36 #228
132485 Datura
you leave me dry
pi_31448709
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 16:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

VMBO-K en TL ook hoor Maar ben het helemaal eens met bovenstaande. Daarom vind ik VMBO zo leuk.
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?
Ik ben zelf derdejaars Nederlands (lerarenopleiding) en zou later het liefst op havo/vwo lesgeven, omdat je meer aan ze kwijt kunt (denk ik)... of ervaren jullie dat anders?
Maybe I'm the afterglow, 'cause I'm with the band you know. Don't you hear the laughter on the way down.
pi_31448791
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:13 schreef Datura het volgende:
Maar vind je het dan niet vervelend om wellicht minder met de lesstof en jouw vak bezig te zijn?
Ik ben zelf derdejaars Nederlands (lerarenopleiding) en zou later het liefst op havo/vwo lesgeven, omdat je meer aan ze kwijt kunt (denk ik)... of ervaren jullie dat anders?
Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:23:30 #230
132485 Datura
you leave me dry
pi_31448976
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Maybe I'm the afterglow, 'cause I'm with the band you know. Don't you hear the laughter on the way down.
pi_31449065
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:

[..]

Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Pittig is het absoluut. Maar vergis je ook niet in havo/vwo!
pi_31449730
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:23 schreef Datura het volgende:

[..]

Daar twijfel ik zeker niet aan! Ik heb zelf ook stage gelopen op een vmbo-afdeling, maar ik werd er helemaal zenuwachtig van ...en dan leerlingen die niet weten wat het meervoud van 'ei' is... en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Misschien is dat wel zo. Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't niet

Gelukkig hebben docenten voorkeuren qua schooltypen, anders zou 't ook zo saai worden
Mon 'en!
pi_31456187
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik dacht dat ook altijd. Ik ervaar het nu niet zo. Je bent wel minder met de stof bezig, maar er zijn allerlei andere uitdagingen. Iets moeilijks simpel uitleggen voor een kaderleerling is ook een kunst!
De kunst is ze vooral te interesseren in die uitleg. Het is ook niet echt de richting die ik op wil, ik ben zelf veel bezig met mijn vakgebied (Engels) dus wil ik ook graag lesgeven waar ik ook daarin mezelf kan ontwikkelen.

We weten trouwens allemaal de horror verhalen dat veel leraren in Nederland binnen 7 jaar uitbranden. Mijn advies (mits het mogelijk is met je vakgebied): Ga elke 5 jaar voor 6 tot 12 maanden naar het buitenland, en daar lesgeven. Geweldige ervaring en een stuk nuttiger dan een sabbatical nemen of in de ziektewet terecht komen.
pi_31458685
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 11:51 schreef nickybol het volgende:
Maargoed wat vinden jullie van 2e graadsdocenten bij de makkelijke vakken in de twede fase (havo/vwo dus)
Wat zijn dan de 'makkelijke vakken', volgens jou?
pi_31463010
Een tweede graads leraar mag van mij best voor bovenbouw groepen staan. Mits hij ook een opleiding op masterniveau heeft gehaald. Dat hoeft niet per se een eerste graads bevoegdheid te zijn, maar je verwacht van een bovenbouw docent tenminste een academische vorming.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:51:20 #236
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31463480
Makkelijke vakken izijn volgens mij frans1, duits1, wiskunde A, geschiedenis 1, de kunstvakken (volgens mij kan dat hier al) en vooral ANW
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:56:33 #237
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31463563
Mijn voorkeur gaat echt uit naar het VMBO. Ik ben niet de hele tijd met mijn vak bezig, maar dat vind ik niet erg. Het feit dat je een grote rol speelt in de ontwikkeling van die kinderen en dat je veel meer bezig bent op sociaal gebied spreekt mij heel erg aan. In het begin vond ik het best moeilijk om de leerlingen te boeien, maar als je een tijdje lesgeeft in het VMBO krijg je daar wel een neus voor, om leuke activiteiten te bedenken waar de leerlingen met plezier aan werken. Vaak hebben ze een hekel aan wat voor les dan ook, en dan vind ik het des te leuker als ik de leerlingen met plezier zie werken. En het feit dat ze heel erg open naar je zijn. Dat waardeer ik heel erg. Wat ik ook merk, is dat ze er heel gevoelig voor zijn als je eens iets totáál anders doet. Gisteren, laatste les voor de vakantie, vroeg een 4-kader klas of ik niet een potje gitaar wilde spelen. Ik een gitaar geregeld en twee leerlingen gingen spontaan voor de klas mee zingen. Toen we met "Paradise by the Dashboard Light" begonnen, begon opeens een leerling, die normaal gesproken met een gezicht tot op de grond achter in de klas zit, de vrouwen-rol vol overgave te zingen. Nu viel míjn kin op de grond. Dát zijn leuke momenten en de leerlingen vonden het helemaal te gek. En dat is zo leuk aan VMBO. Ik heb ook 2-havo en 2-atheneum, en ik merk toch dat die wat gereserveerder zijn. Ook leuk om les aan te geven, maar niet iets waar mijn hart ligt.

Bijvoorbeeld: een leerling (3 vmbo) was een beetje druk, dus ik moest die een paar keer waarschuwen. Het is gewoon een kerel met een gouden hart, maar die dag was-ie een beetje overactief. Na de les loop ik over de gang. Die leerling duwt zich onder mijn arm en zegt: "Meneer? Sorry dat ik zojuist een beetje druk was he?" Geweldig toch?
quote:
Ik denk gewoon dat een VMBO-docent een ander mens is (nahja.. anders.. je snapt me wel) dan een Havo-VWO-docent. Je hebt dat, of je hebt 't niet '
Ik denk dat hier een kern van waarheid in zit. Als ik op mijn (vmbo) locatie kijk, zie je toch dat het een ander soort docenten is dan op de havo/vwo-locatie, qua persoonlijkheid dan.
quote:
. en dan nog 'ns de sociale problemen die veel leerlingen toch hebben...best pittig...
Ja, dat is wel iets waar ik ook wel es mee zit. Veel leerlingen komen naar mij toe met hun problemen. Blijkbaar straal ik iets vertrouwelijks uit of zo. Maar als je vaak hoort wat er bijvoorbeeld in de thuissituatie van die leerlingen loos is, dat hakt er af en toe best in. Maar toch, als er zo'n leerling naderhand zegt: "Meneer, bedankt voor uw hulp. Het gaat nu weer een stuk beter", dan vind ik het toch fijn dat ik iets voor die leerling heb weten te betekenen.
quote:
We weten trouwens allemaal de horror verhalen dat veel leraren in Nederland binnen 7 jaar uitbranden
Een collega vertelde me toen ik pas begon: "Als je het 4 jaar weet vol te houden, dan heb je alles zo'n beetje gehad wat je tegen kunt komen". Ik ben nu aan mijn 5e jaar begonnen en moet zeggen dat ik nu wel het gevoel heb dat ik alles voor mezelf wel op een rijtje heb. Dus ik moet nog 2 jaar voordat ik de kritieke grens gepasseerd ben?
.
pi_31474497
Pardon? Pas na 4 jaar? Ok, ik ga een andere baan zoeken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 16 oktober 2005 @ 12:54:02 #239
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31486152
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:46 schreef nickybol het volgende:
Al afgestudeerd of nog aan het studeren?
1e graads 2e graads?
Nog bezig en tweede graads. Gespecialiseerd in Dalton-onderwijs (officieus omdat er nog steeds niets officieels aan gedaan wordt grmbzl).
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 16 oktober 2005 @ 12:57:53 #240
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31486215
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:28 schreef Neuralnet het volgende:
Een tweede graads leraar mag van mij best voor bovenbouw groepen staan. Mits hij ook een opleiding op masterniveau heeft gehaald. Dat hoeft niet per se een eerste graads bevoegdheid te zijn, maar je verwacht van een bovenbouw docent tenminste een academische vorming.
Ik vind die scheiding echt onzinnig. Er zijn genoeg eerste graadsdocenten die zo academisch zijn als een aardappel, terwijl er ook genoeg tweede graadsdocenten zijn die dat veeeeel beter kunnen.
Ik wil mezelf niet teveel op de borst kloppen ofzo, maar ik heb vorig jaar hoorcolleges gegeven aan een derde klas en dan ben ik nog maar stagiair.
Academische vorming heeft tegenwoordig echt niet veel meer te maken met of je de universiteit gehaald hebt of niet, maar ik denk eerder met waar je je opleiding gevolgd hebt en hoe je zelf bent.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_31490968
Alsof je die vorming krijgt op een MBO of HBO-instelling. Hoe wil je aan een bovenbouw VWO-leerling gaan uitleggen wat hij na het VWO op de universiteit gaat tegenkomen als je er zelf nooit geweest bent? Je dient te weten wat ze na het VWO tegenkomen om ze goed op te kunnen leiden tot het niveau waarmee ze aansluiting kunnen vinden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 16 oktober 2005 @ 17:00:14 #242
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31490997
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 12:57 schreef Witchfynder het volgende:
Academische vorming heeft tegenwoordig echt niet veel meer te maken met of je de universiteit gehaald hebt of niet, maar ik denk eerder met waar je je opleiding gevolgd hebt en hoe je zelf bent.
Ja doe maar lekker vaag. Zeker een voorstander van competentiegericht onderwijs.

Een academisch gevormd docent is iemand wiens pedagogisch-didactische vaardigheden ondersteund worden door een bulk aan theoretische vakkennis. En dat laatste wordt je, het spijt me, toch vooral aan een universiteit bijgebracht.
Niks mis met HBO-lerarenopleidingen, maar die lui moet je niet out of the blue voor een roedel bovenbouw-vwo'ers zetten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31491606
Ik krijg zelfs in de onderbouw (3 VWO) vragen over wat de universiteit "later" gaat inhouden voor ze. Ze worden opgeleid om naar de universiteit te kunnen. Wat ga je als HBO'er die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien zeggen tegen die leerlingen? Je moet kennis hebben over het vervolgtraject om de leerlingen zover te krijgen dat ze niet alleen het examen halen, maar ook nog eens goed voorbereid zijn op wat ze gaan doen.
quote:
Niks mis met HBO-lerarenopleidingen, maar die lui moet je niet out of the blue voor een roedel bovenbouw-vwo'ers zetten.
Klopt. Ze merken het meteen als ze het gevoel krijgen zelf meer te weten dan de docent.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31507493
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 17:24 schreef Neuralnet het volgende:
Wat ga je als HBO'er die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien zeggen tegen die leerlingen?
En wat zeg jij tegen leerlingen die willen weten hoe het er bij een HBO-opleiding aan toe gaat dan? Want die heb jíj nog nooit van binnen gezien.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:24:18 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31507807
En een HBO-leraar weet VMBO-ers zeker geen fluit over het MBO te vertellen?
pi_31514812
Je weet vast wel hoe het bedoeld wordt. Je hoeft geen les te geven in de details van het HBO, maar een academisch geschoold iemand zal, uitzonderingen daargelaten, een beter beeld hebben van het vervolgtraject. Ze "weten" simpelweg gewoon meer over het vak en kennen meer achtergronden. Ze kunnen veel meer vakoverstijgend zijn.

Daarvoor hoef je echt niet alle schooltypen van dichtbij te hebben gezien. Het maakt nogal een verschil of iemand gaat praten vanuit het eindpunt HBO of vanuit een hogere opleiding dan het HBO. In het tweede geval zal hij niet de details weten van de cultuur van de school, maar kan hij het schooltype wel beter in het geheel plaatsen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31529107
Ik denk dat TheSilentEnigma wel een punt heeft hier. Je weet als docent over veel meer richtingen niets te vertellen dan wel.

Ik heb een dag op een MBO rondgekeken, op een HBO gezeten, gewerkt als 'ongeschoold' persoon en meerdere colleges en dagen op een universiteit meegemaakt. Maar ik weet alleen van het HBO hoe het is om er student te zijn.
Mon 'en!
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:01:16 #248
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31529520
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 18:04 schreef Neuralnet het volgende:
Je weet vast wel hoe het bedoeld wordt. Je hoeft geen les te geven in de details van het HBO, maar een academisch geschoold iemand zal, uitzonderingen daargelaten, een beter beeld hebben van het vervolgtraject. Ze "weten" simpelweg gewoon meer over het vak en kennen meer achtergronden. Ze kunnen veel meer vakoverstijgend zijn.

Daarvoor hoef je echt niet alle schooltypen van dichtbij te hebben gezien. Het maakt nogal een verschil of iemand gaat praten vanuit het eindpunt HBO of vanuit een hogere opleiding dan het HBO. In het tweede geval zal hij niet de details weten van de cultuur van de school, maar kan hij het schooltype wel beter in het geheel plaatsen.
Ik denk dat er een groter verschil in cultuur is tussen MBO en HBO dan tussen HBO en universiteit...
pi_31530290
Ah joh, met vragen over vervolgopleidingen stuur je ze gewoon door naar de decaan, is dat ook weer opgelost
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_31530895
Ja, precies. Het ging bovendien om vorming, niet om specifieke details.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:28:29 #251
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31817579
Wat is het hier toch plots stil geworden. Dan post ik maar weer eens wat hoor .

Afgelopen donderdag heb ik aan een bovenbouwklas les mogen geven (in Geschiedenis). Het ging over Israel en Palestina, omdat ik daar ook mijn Profielwerkstuk over doe. Mijn leraar leek het wel leuk als ik dan ook even een gastles ging geven aan een van zijn klassen. Alhoewel hij het twee dagen vantevoren zei en ik daardoor maar héél weinig voorbereid had, ging het best goed! Het was echt een ervaring om eens voor een bovenbouwklas te staan ipv 8e groepers en brugklassen. Ze stelden intelligente vragen en ik wist ook echt niet overal een antwoord op, maar volgens mij begrepen ze allemaal wat ik zei. Als je in 50 minuten het conflict tussen Israel en Palestina moet uitleggen, vind ik dat al héél wat! .

Leuk, zo'n bevestiging dat je toch echt docent wilt (en kan) worden .

Wat is huiswerk opgeven trouwens leuk .
pi_31817705
Wow, zeg, hier was lang niet gepost!

Ik ga stoppen met mijn LiO-stage. Ik vind het lesgeven niet leuk. Ik ga een vervangende stage zoeken en dan zoek ik gewoon een heerlijk rustig baantje waar ik om negen uur heen ga en om vier uur weer vertrek en thuis niets aan hoef te doen.

Just not my piece of cake, hoewel ik dat wel heel lang gedacht heb. Maar ik ga er met tegenzin heen. Niet omdat ik die kids niet leuk vind, maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:35:34 #253
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31817786
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ze stelden intelligente vragen en ik wist ook echt niet overal een antwoord op, maar volgens mij begrepen ze allemaal wat ik zei.
Maar begreep jij wat zij allemaal zeiden?
quote:
Wat is huiswerk opgeven trouwens leuk .
Nee, dat vind ik nou niet. Ik vergeet het vaak, te vaak. Ook omdat ikzelf niet aan huiswerk deed, op de middelbare school. Moest er niks van hebben.
Maar ja, het is wel een handige manier om je lessen in de hand te houden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:39:40 #254
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31817906
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ga stoppen met mijn LiO-stage. Ik vind het lesgeven niet leuk. Ik ga een vervangende stage zoeken en dan zoek ik gewoon een heerlijk rustig baantje waar ik om negen uur heen ga en om vier uur weer vertrek en thuis niets aan hoef te doen.

Just not my piece of cake, hoewel ik dat wel heel lang gedacht heb. Maar ik ga er met tegenzin heen. Niet omdat ik die kids niet leuk vind, maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
en jij was degene die zo'n ultra-professionele weblog bijhield, waardoor ik (na 4 jaar lesgeven nog steeds een ongeorganiseerde stuntelaar) dacht: jemig moet je eens zien hoe ZIJ het doet. Daar kan IK nog wat van leren.

Het kan verkeren.

Niettegenstaande, elke goede beslissing is een radicale.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31817981
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:39 schreef Ringo het volgende:
en jij was degene die zo'n ultra-professionele weblog bijhield, waardoor ik (na 4 jaar lesgeven nog steeds een ongeorganiseerde stuntelaar) dacht: jemig moet je eens zien hoe ZIJ het doet. Daar kan IK nog wat van leren.
Hm, nou ja. Theoretisch weet ik heel goed hoe het moet en ik heb ook best goede ideeën, maar de praktijk is weerbarstig. Ik zie het gewoon echt niet zitten. Wat me nog wel leuk lijkt, is een schoolsoort als Slash 21. Maar ik wil niet voor een klas met kinderen staan. Ik ben de hele dag bezig om politie-agentje te spelen. Nee bedankt.
quote:
Niettegenstaande, elke goede beslissing is een radicale.
Tot nu toe is die uitspraak zeker van toepassing op mijn leven.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:55:01 #256
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31818393
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar ik wil niet voor een klas met kinderen staan. Ik ben de hele dag bezig om politie-agentje te spelen. Nee bedankt.
Ja, dat is de praktijk en die doet mij ook vaak de moed in de schoenen zakken. Ik loop overigens met hetzelfde idee rond, aangezien ik een loodzware avondstudie 'erbij' doe en zodra mijn schoolwerk die studie voor de voeten gaat lopen, gooi ik het roer om. Negentotvijf-werk dus.

Ik sprak laatst een collega die net is begonnen en die krijgt ongeveer iedere les de volle lading. Aan de ene kant drijft dat haar tot wanhoop maar ze wil (geloof ik) wel doorzetten. We praatten een beetje over hoe zwaar, moeilijk & lastig het is om les te geven, en behalve wat tips & aanmoedigingen, kon ik eigenlijk niet meer zeggen dan: wat jij nu meemaakt, heeft iedereen meegemaakt, het eerste jaar is gewoon klote en hopelijk grijp je volgend jaar september de kans om het ietsjes beter te doen.

Toen ik dat had gezegd, dacht ik: zoiets is toch eigenlijk vreselijk om te horen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31818445
Ik heb er simpelweg geen jaar ellende voor over. Het kost me te veel. Energie, stress, vermoeidheid...
  zondag 30 oktober 2005 @ 20:06:06 #258
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31818763
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:55 schreef Ringo het volgende:
Ik sprak laatst een collega die net is begonnen en die krijgt ongeveer iedere les de volle lading. Aan de ene kant drijft dat haar tot wanhoop maar ze wil (geloof ik) wel doorzetten. Wat jij nu meemaakt, heeft iedereen meegemaakt, het eerste jaar is gewoon klote
Juist. Het eerste jaar moet je er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Belangrijk is dan dat je goede begeleiding krijgt. Veel scholen hebben nu interne begeleiding, en die is hoognodig. Ik denk trouwens dat je wel wat langer dan 1 jaar nodig hebt om je zaakjes op orde te krijgen.

"Politieagentje spelen" is volgens mij niet meer nodig als je eenmaal je positie op school gevonden hebt. De leerlingen moeten aan je wennen, ze gaan je uitproberen, maar als je eenmaal je grenzen hebt afgebakend en ze kennen je wat beter, wordt dat "politieagentje spelen" echt wel minder. Zeker als het om VMBO-klassen gaat, en ik blijf dit herhalen, ligt het er helemaal aan hoe je je opstelt naar de klas toe. Maak jij je lessen interessant, en interesseer je je een beetje voor de leerlingen, dan zal het best allemaal meevallen.
.
pi_31818865
Ik heb om eerlijk te zijn helemaal geen zin om daar energie in te steken. Als ik een keer wat leuks bedenk, is het stank voor dank. Ik ben na een paar uur lesgeven bekaf en ik vind het helemaal niet leuk. Kortom, ik ben gewoon niet uit het juiste hout gesneden. Als ik het graag zou willen, zou ik het ongetwijfeld kunnen, maar ik ben mijn inspiratie wel kwijt nu.
pi_31818956
Ik heb eigenlijk nooit zulke problemen gehad, vond het eerste jaar helemaal niet klote. Ik wil niet opscheppen daarover, want ik heb ook best lastige klassen gehad en het ging heus niet altijd goed, en er valt nu nog steeds een boel te verbeteren Maar dat iederéén het eerste jaar zo lastig vindt, klopt dus niet helemaal.

Nou heb ik om me heen wel meer beginnende collega's die het goed afgaat, dus misschien hebben wij dan ook wel geluk met deze school - wat betreft lieve leerlingen dan, de begeleiding van nieuwe docenten kan stukken beter.

Maargoed, dit als positieve tegenhanger dan, voordat we alle meelezende studenten-die-de-lerarenopleiding-overwegen wegjagen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_31819000
Het gaat helemaal niet 'slecht' bij mij. Ik heb wel wat ordeproblemen, maar het gaat wel redelijk. De crux is dat ik er geen lol in heb...
pi_31819172
Ik vind het politieagentje spelen ook het minst leuke aan het werk. Het is zeker zo dat het (veel) minder wordt als je eenmaal een paar jaar op dezelfde school staat. Je kent dan al veel leerlingen en zij kennen jou, en je weet wat je aan elkaar hebt, zij weten vanzelf al wat ze allemaal wel en niet kunnen flikken en jij weet welke manieren van werken bij welke klas/leerling wel en niet goed uitpakken en in de smaak vallen.

Maar toch blijft er altijd een bepaalde mate van 'de politieagent uithangen', zo moet op mijn school elke docent een kwartiertje per week pauzesurveillance doen op het onderbouwgebouw. Dat vindt niet elke collega even leuk (understatement). Het wordt veel "per ongeluk vergeten", en ik doe het altijd wel braaf, maar terwijl ik dan daar een of andere dertienjarige die ik nooit in de klas heb gehad en totaal niet ken vertel dat ie zijn boterham niet op de grond mag gooien gonst het in mijn hoofd: "jezus christus, hier heb ik niet voor gestudeerd en hier heb ik nooit voor gekozen"


Ach ja, elke baan heeft zijn voor- en zijn nadelen. Ik vind het ook honderd keer leuker om met een bovenbouwklas een superinteressante tekst te lezen dan om met het personeel een door het management opgelegde peperdure studiedag te hebben. En ik zie liever mijn tweede klas met de meest creatieve vondsten komen bij het presenteren van een mythe, dan dat ik overambitieuze ouders te woord moet staan die het prestige van een kind op het gymnasium hebben belangrijker lijken te vinden dan het levensgeluk van dat kind.

Ik vind het overwegend een erg leuke en afwisselende baan, daar gaat het om. Maar je zult me nooit horen zeggen dat alle aspecten geweldig leuk zijn.
pi_31819695
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 20:11 schreef imago het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit zulke problemen gehad, vond het eerste jaar helemaal niet klote. Ik wil niet opscheppen daarover, want ik heb ook best lastige klassen gehad en het ging heus niet altijd goed, en er valt nu nog steeds een boel te verbeteren Maar dat iederéén het eerste jaar zo lastig vindt, klopt dus niet helemaal.
Voor mij geldt hetzelfde. Het is/was heus niet altijd gemakkelijk, en ik ben ook nog steeds lerende, maar het voelt niet als ellendig. Tegenover de moeilijkere momenten staan genoeg momenten die inspirerend, leuk, grappig, ontroerend, motiverend waren.

Op mijn nieuwe school heb ik net de fase van uitproberen etc. gehad met twee klassen, Havo 4 en een Atheneum 4 klas, en dat is best pittig. Maar nu die periode een beetje voorbij is, en ik mijn gezag wel heb 'bewezen', merk ik ook dat het steeds leuker wordt, en als het leuk is, dan is het ook echt leuk. . Verder blijven het natuurlijk pubers, en die zijn alles behalve dankbaar, daar zijn het ook pubers voor (op een paar keurig opgevoede uiterst beleefde exemplaren na).

Maar ik zie mezelf dit ook niet tien jaar doen hoor.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  zondag 30 oktober 2005 @ 20:36:07 #264
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31819729
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 20:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Juist. Het eerste jaar moet je er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Belangrijk is dan dat je goede begeleiding krijgt. Veel scholen hebben nu interne begeleiding, en die is hoognodig.
De begeleiding die ik kreeg in 't begin was, structureel gezien, 0 komma 0. Dat lag deels aan de school zelf (groot en grotendeels gedemotiveerd docententeam, middenin een ingrijpende verhuizing/reorganisatie, nieuwe schoolleiding die van toeten noch blazen wist, tel daarbij op een binnenstadse VMBO-leerlingenpopulatie) maar het lag ook aan mijzelf; ik ben namelijk iemand die graag het diepe induikt en dan ook de indruk wekt het alleen af te kunnen.
"Gaat het goed met jou?"
"Ja gaat eigenlijk wel prima zo. Tis wel lastig maar het lukt." (lees: nee ze breken bij mij de tent af maar ik MOET en ZAL mijn weg hier vinden en waag het niet om me lastig te vallen want voor hulp ben ik te trots)
Daarom is een intensieve begeleiding ook broodnodig, idd. Zit ze op de huid, die nieuwe docenten; ze moeten bewust zijn van het feit dat iedere beginneling kapitale fouten maakt en dat het alleen maar HELPT om open te zijn over je eigen problemen in de klas.

Maar goed, ik heb dus de afgelopen jaren flink lopen modderworstelen; pas nu, op een nieuwe school, met nieuwe collega's durf ik ECHT eerlijk te zijn over wat me bezighoudt, wat er in de klas gebeurt, en dan niet alleen tijdens de mopperminuutjes in de koffiepauze maar ook in gesprekken met coördinatoren, dus zeg maar de meer formele setting.
En ik merk dat het helpt. Men geeft je graag back-up maar je moet wel aangeven dat je die back-up kan gebruiken.
quote:
Ik denk trouwens dat je wel wat langer dan 1 jaar nodig hebt om je zaakjes op orde te krijgen.
Daar ben ik van overtuigd. Zeker op de wat 'lastigere' scholen.
quote:
"Politieagentje spelen" is volgens mij niet meer nodig als je eenmaal je positie op school gevonden hebt. De leerlingen moeten aan je wennen, ze gaan je uitproberen, maar als je eenmaal je grenzen hebt afgebakend en ze kennen je wat beter, wordt dat "politieagentje spelen" echt wel minder. Zeker als het om VMBO-klassen gaat, en ik blijf dit herhalen, ligt het er helemaal aan hoe je je opstelt naar de klas toe. Maak jij je lessen interessant, en interesseer je je een beetje voor de leerlingen, dan zal het best allemaal meevallen.
Het moeilijkste blijft, vind ik, om je eigen grenzen te bepalen (wat pik ik wel? wat niet meer? tot op welke hoogte mag ik meegaan in een 'grapje'? wanneer voel ik me in de zeik genomen?) EN om leerlingen duidelijk te maken dat mijn grenzen zijn overschreden.
Duidelijk en consequent zijn, het is zo'n afgesleten cliché maar ook een waarheid als een koe & ik vind het vaak erg moeilijk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31819819
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 20:19 schreef thaleia het volgende:
Maar toch blijft er altijd een bepaalde mate van 'de politieagent uithangen', zo moet op mijn school elke docent een kwartiertje per week pauzesurveillance doen op het onderbouwgebouw. Dat vindt niet elke collega even leuk (understatement). Het wordt veel "per ongeluk vergeten", en ik doe het altijd wel braaf
Haha, ik ben zo iemand die het inderdaad regelmatig 'vergeet'. Errug hé.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31820196
Consequent zijn is iets wat ik inderdaad lastig vind. Ik ben niet 'streng' genoeg en wil dat ook helemaal niet zijn. Ik heb helemaal geen zin om straffen uit te delen. Ik wil gewoon op een normale manier met die kids omgaan. Maar dat kan blijkbaar niet zonder eerst een poosje de boeman uit te hangen...
pi_31820521
De kinderen willen gewoon duidelijkheid van jou en weten waar ze aan toe zijn. Je hoeft geen boeman te zijn, je kunt met de grootste glimlach op je gezicht iemand straf geven. Het rare is dat je een kind er vaak ook mee helpt. Dit klinkt allemaal erg als 'the nanny', maar zo ben ik het wel gaan relativeren. Ik had in eerste instantie dezelfde gevoelens als jij.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31820602
Tja... Er zijn te veel aspecten die ik niet leuk vind, ik ben er allang uit dat het 'm niet gaat worden. Misschien dat ik ooit in de toekomst van gedachten verander, maar de komende jaren wil ik een wat rustigere baan. Ik heb het er allemaal niet voor over.
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:02:59 #269
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31820691
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 20:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Consequent zijn is iets wat ik inderdaad lastig vind. Ik ben niet 'streng' genoeg en wil dat ook helemaal niet zijn. Ik heb helemaal geen zin om straffen uit te delen. Ik wil gewoon op een normale manier met die kids omgaan. Maar dat kan blijkbaar niet zonder eerst een poosje de boeman uit te hangen...
Begrijp helemaal wat je bedoelt, maar ik denk iedere docent met mij. (behalve de fossiele bureaublaffers die de Angstsfeer tot leeromgeving hebben gebombardeerd) Niemand vindt het leuk om grapjes in de kiem te smoren, een boos gezicht op te zetten, met strafwerk te dreigen, iemand aan het werk te zetten na vieren 's middags. Dat IS ook niet leuk; het voelt oud, muf, te volwassen, ik-weet-het-beter, luister-naar-mij-piepeltjemetjegrotebek.
Maar als je het niet doet, heb je pas echt heisa. Een klas die jou niet meer niet serieus neemt, en dat een heel jaar lang, da's een regelrechte HEL, 4 x 50 minuten per week (x 6, x 40).
Beter dus dat je ff je tanden laat zien.

(dit is natuurlijk geen poging om jou je beslissing te doen herzien, maar je reactie is tamelijk karakteristiek voor iemand die het allermoeilijkste begin net achter de rug heeft)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31820805
Het gaat niet alleen daarom, Ringo. Ook als mijn kindertjes ademloos zouden zitten luisteren, zou ik het niet leuk vinden. Ik vind het hele lesgeven niet leuk. Ik heb er gewoon absoluut geen plezier in en dat ligt niet alleen aan het feit dat ik het moeilijk vind om orde te houden. Er zijn een heleboel factoren die maken dat ik denk: "Dit wil ik dus NIET". Ik ga elke dag met grote tegenzin naar mijn werk, dat lijkt me een slecht teken.
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:09:30 #271
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31820910
Duidelijk. Dan heb je een goede reden om van baan te veranderen, lijkt me.

Weet je al wat je gaat doen, en vooral: per wanneer?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31820978
Ik zit nog in het laatste jaar van mijn opleiding. Ik zal dus een vervangende stage moeten zoeken. Want ik wil natuurlijk niet zonder papiertje mijn opleiding verlaten.

Het liefst wil ik 'iets' in de uitgeverswereld doen, iets met teksten. Redigeren, corrigeren, vertalen, opmaken, schrijven... Daar ben ik heel goed in en dat vind ik leuk. Maar ik heb geen hoge eisen. Ik pak gewoon wat me voor de voeten komt en van daaruit verder.
pi_31821018
Oh, en per wanneer: het kan mij niet gauw genoeg zijn. Dinsdag heb ik een voortgangsgesprek over de stage en dan ga ik het ter sprake brengen. Woensdag heb ik een overleg met mijn mentor van school.
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:22:10 #274
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31821374
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liefst wil ik 'iets' in de uitgeverswereld doen, iets met teksten. Redigeren, corrigeren, vertalen, opmaken, schrijven... Daar ben ik heel goed in en dat vind ik leuk. Maar ik heb geen hoge eisen. Ik pak gewoon wat me voor de voeten komt en van daaruit verder.
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.

(Ik ben zelf bezig om me om te scholen tot grafisch ontwerper, vijf jaar kunstacademie deeltijd, en in die sector ligt het werk ook niet voor het oprapen. Alsof dat me tegenhoudt... )

Succes!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31821494
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:22 schreef Ringo het volgende:
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.
Ik weet dat ik er goed in ben. Ben zelfs door een docent van me gevraagd om zijn nieuwe boek te redigeren. Ik heb er alleen geen ervaring in (behalve straks dat boek dus). Magoed, ik heb tien jaar in de schoonmaak gewerkt en dat is me ook altijd bevallen. Ik vind wel iets.
pi_31825267
Als het niet zo goed gaat en je vindt het ook nog eens niet leuk om les te geven, dan wordt de motivatie om nog door te gaan helemaal afgebroken. Eigenlijk is er maar een vraag relevant: "Wil ik hiermee doorgaan en heb ik dan nog enigszins plezier in wat ik doe?" Zodra het antwoord naar de "nee" neigt, dan is dat inderdaad een teken om je eens te gaan bedenken wat je dan wel wilt.

Ik merk dat een dergelijk gevoel hier verschillende achtergronden heeft. Als nieuwe docent herken ik veel van wat hier gezegd wordt. Het is helaas geen baan waar je meteen het gevoel krijgt dat je "het beroep" beheerst en alles onder controle hebt. Dat is toch wel een jammerlijke constatering: je hebt jarenlang gestudeerd en je kan en weet heel veel, maar zodra je in het onderwijs aan het werk gaat kan je het idee krijgen dat je nog maar een amateur bent. Gelukkig heb ik nog wel interesse in het leraarsschap en vind ik het ook leuk om te doen, maar ik heb ook momenten gehad dat ik zo'n beetje als een politie-agent bezig was om de orde te handhaven. Goed wetende dat ik met mijn papieren elders veel rustiger en makkelijker het dubbele kan verdienen.

Nu kan je als je wilt heel veel problemen het hoofd bieden, maar ik heb samen met nog iemand op bepaalde scholen een constatering gedaan die me heeft doen besluiten om uit het onderwijs te gaan. Je krijgt het als nieuwe docent zwaar. Heel zwaar. Je moet zo'n beetje aan alles wennen wat voor docenten die al langer meelopen heel normaal is. Klassen kennen jou ook nog niet, dus gaan ze je uitproberen. Je moet je als nieuwe docent daarom staande weten te houden tussen alle provocaties en leerlingen die het je erg lastig maken. In heel veel gevallen zal je corrigerend moeten optreden. En daar komt het: ik merk dat men op bepaalde scholen er heel vreemd tegenaan kijken als je om de orde te handhaven straffen uitdeelt. Zeker als nieuwe docent.

Een goede kennis van mij is ontslagen omdat hij niet over zich heen liet lopen en ontspoorde leerlingen durfde te straffen. Dat lijkt heel wat, maar als ik over straf praat dan is dat veelal overschrijfwerk. Zelf ben ik nu al een paar keer op het matje geroepen (andere school) omdat men van mening is dat straf geen gerechtvaardigd middel is. Zo kom je stapje voor stapje te weten dat de schoolleiding niet achter je staat. Die kennis vertelde mij dat op zijn school aan de leerlingen werd verteld dat straf ingetrokken kon worden of niet mee telde. Zelf heb ik dat ook eens meegemaakt. Het gevolg: je gezag wordt aangetast en het wordt steeds moeilijker om een klas stil te houden die nu feitelijk gewoon weet dat ik me als leraar na de straf moet verantwoorden bij een mentor, afdelingsleider of conrector. Een dergelijke aantasting van het gezag en ervaringen van goede bekenden van mij die ook werkzaam zijn/waren in het onderwijs heeft mij doen besluiten er binnenkort een punt achter te zetten om me elders te gaan inzetten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31832004
Ja, in zo'n begintijd, zeker als je lastige klassen hebt, is steun vanuit de schoolleiding onontbeerlijk. Ik heb in een vierde klas een aantal leerlingen (jongens), die zich heel kinderachtig gedragen. Toen ik een jongen uit de klas stuurde, zei hij (heel typerend): Ik hoop wel dat u erover heeft nagedacht wat meneer .. (= de coördinator) hiervan zal vinden. Sommige leerlingen spelen dus bewust in op de mogelijkheid dat jij als nieuwe docent niet gesteund zal worden door de leiding. Gelukkig is die coördinator het volledig met mij eens, hij heeft ook van andere collega's klachten gehoord over de klas en er is zelfs een leerlinge uit de klas die vanwege deze jongens heeft gevraagd om overplaatsing. Dat is in mijn ogen al een ernstig signaal.

Als je die steun niet krijgt, kun je beter je biezen pakken.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31832130
Ik schrik toch nog wel van deze verhalen als ik ze zo lees. Dan heb ik nog leuke ervaringen gehad.

Ik heb op een school lesgegeven waar je als je een leerling eruitstuurde, je na de les ff bij de conrector langsging, uitlegde waarom je hem/haar eruit gestuurd had, en de leerling kon zijn/haar verhaal ook doen... En dan vroegen ze aan jou welke straf jij vond dat ze verdienden....
Het werkte echt goed.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_31832146
Begeleiding en steun op mijn stageschool is perfect hoor, juist heel goed geregeld. Daar ligt 't 'm zeker niet aan.
pi_31832320
Veel succes trouwens, Lupa! Het zal wel een opluchting voor je zijn. Ik hoop dat je een leuke vervangende stage krijgt.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31832583
Het idee alleen al dat ik KON stoppen was een opluchting.
  maandag 31 oktober 2005 @ 12:11:35 #282
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31834242
Dat politie-agentje spelen komt me bekend voor, en daar heb ik enigszins een oplossing voor gevonden.

Ik geef eens per 2 weken nauwkeurig 5 onderdelen op waar ik van de leerlingen verwacht dat ze die voldoende afsluiten aan de hand van een opdracht. Per onderdeel kunnen ze 2 punten verdienen. Raffelen ze een opdracht af of schrijven ze het klakkeloos van internet of een klasgenoot over, krijgen ze geen punten. Doen ze hun best maar is het resultaat niet geheel bevredigend, krijgen ze 1 punt. Maken ze een opdracht geheel zoals de bedoeling is, krijgen ze 2 punten. Ik houd de punten in een schema bij, en aan het einde van de 2 weken tellen ze zelf hun punten op. De totaalscore is hun cijfer.

Resultaat: ze gaan als een speer aan het werk iedere les, want zelf je eigen cijfer in de hand hebben is veel te interessant! Ik ben geen politie-agent meer, maar spelleider en -begeleider. En dat komt goed uit, want ik houd niet van klasikaal en/of frontaal lesgeven.
pi_31834291
Handig als je de ruimte hebt om zoiets te kunnen doen. Die ruimte heb ik niet, althans niet in de klas waarmee ik de meeste problemen heb.
  maandag 31 oktober 2005 @ 12:15:39 #284
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31834331
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 12:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Handig als je de ruimte hebt om zoiets te kunnen doen. Die ruimte heb ik niet, althans niet in de klas waarmee ik de meeste problemen heb.
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?
pi_31834533
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 12:15 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?
Nee, uiteraard niet.
pi_31835909
Ik kom volgende week vrijdag terug van mijn geweldige brave Chinese studenten, word ik de maandag daarop met jetlag en al meteen voor die Nederlandse monstertjes gegooid. Ik zie momenteel echt op tegen mijn stage in Nederland, heb me niet echt kunnen voorbereiden, en ik weet van vorig jaar dat orde houden niet mijn beste punt is.

Maar het komt wel goed, wordt vast ook wel weer interessant.
pi_31836735
quote:
Ja, in zo'n begintijd, zeker als je lastige klassen hebt, is steun vanuit de schoolleiding onontbeerlijk. Ik heb in een vierde klas een aantal leerlingen (jongens), die zich heel kinderachtig gedragen. Toen ik een jongen uit de klas stuurde, zei hij (heel typerend): Ik hoop wel dat u erover heeft nagedacht wat meneer .. (= de coördinator) hiervan zal vinden. Sommige leerlingen spelen dus bewust in op de mogelijkheid dat jij als nieuwe docent niet gesteund zal worden door de leiding.
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.

Wat bleek nu? Bepaalde leerlingen zijn er een ster in om letterlijk te gaan huilen bij de conrector en roepen dat het zo onrechtvaardig is. Heb je dan een schoolleiding zonder ballen, dan is het over. Vooral als ze ook nog eens je gezag tot het nulpunt brengen. Zelf krijg ik de steun ook niet, dus het wordt ook voor mij tijd om te vertrekken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31836774
Dat is wel erg triest zeg!
  maandag 31 oktober 2005 @ 14:10:08 #289
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31836919
Maar die leerling zei wel 'u' tegen de leraar!
pi_31836946
quote:
Maar die leerling zei wel 'u' tegen de leraar!
Sarcasme heerst.

Het wordt je vaak onmogelijk gemaakt om nog met plezier naar je werk te gaan. Een kantoorbaantje dan maar. Al was dat niet wat ik verwachtte toen ik het onderwijs inging.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 31 oktober 2005 @ 14:16:50 #291
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31837113
Ik weet ook niet of ik mijn leven wel wil slijten in het onderwijs. Nu vind ik het in ieder geval nog erg leuk!
  maandag 31 oktober 2005 @ 16:00:15 #292
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31840029
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 14:02 schreef Neuralnet het volgende:
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
Zodra de directie niet meer pal achter de docent staat maar lafjes met leerlingen gaat heulen, heeft de school een GROOT probleem.
Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31840284
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
Dat gevoel had ik ook na mijn laatste stage (bij ons in België wordt het wel wat anders geregeld denk ik die stages, maar toch)

Ik heb toen mijn opleiding afgewerkt (was mijn laatste jaar, moest nog een paar maand uitdoen) en ben toen in de privesector beginnen werken: van 8.30 tot 17 of 18 uur

Na twee jaar heb ik het daar voor bekeken gehouden en had ik echt zin om de stap richting het onderwijs te zetten. Ik moet eerlijk zijn dat ik echt blij ben dat ik mezelf na mijn opleiding niet verplicht heb om het toch te proberen want dan ging ik het zeker en vast kotsbeu zijn.
Nu voel ik me echt goed voor de klas (ook al moet ik soms ff politieagentje spelen... )
pi_31840317
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 14:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik weet ook niet of ik mijn leven wel wil slijten in het onderwijs. Nu vind ik het in ieder geval nog erg leuk!
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.
pi_31840517
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Het was echt een ervaring om eens voor een bovenbouwklas te staan ipv 8e groepers en brugklassen.
pffff...bovenbouw lijkt mij dus echt een stuk moeilijker dan ondebouw, en dan doe ik nog basisonderwijs ook ! Ik heb echt het idee dat die je het erg moeilijk kunnen maken, dat ze je echt gaan uit proberen. Maar goed, ik heb nog geen stage gelopen in de bovenbouw, dus of het echt zo is als ik denk moet nog blijken. .
quote:
Leuk, zo'n bevestiging dat je toch echt docent wilt (en kan) worden .
Uhuh. . Dat heb ik dus ook, ik loop stage bij de kleuters en ik vind het echt geweldig, terwijl ik eerst me toch nog wel af vroeg of onderwijzen wel iets voor mij was.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_31841275
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 16:09 schreef leonieke het volgende:
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.
Idd.
Gek genoeg roep ik altijd tegen iedereen "dat ik dit geen tien jaar wil blijven doen", maar tegelijkertijd vind ik het wel prima om dit komend jaar en het jaar daarna nog te doen. Wat voor reden heb ik eigenlijk om aan te nemen dat dat over acht jaar anders zal zijn?

Kortom: ik zie wel
pi_31842962
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_31843197
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 17:47 schreef imago het volgende:
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Hmz, ik denk dat je eigenlijk nooit kan zeggen dat je een job voor altijd leuk zal vinden, of dat nu in het onderwijs is, of in de prive.

Ik dacht ook dat ik mijn job bij de notaris altijd tof en leuk en vernieuwend zou vinden... Was blijkbaar niet zo.
  maandag 31 oktober 2005 @ 17:55:02 #299
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31843199
Om alle bovenstaande redenen heb ik ook besloten om gewoon op de uni Geschiedenis te gaan studeren en vervolgens een onderwijsmaster te gaan doen. Zo ben ik zometeen historicus én docent. Als ik dan ooit wil stoppen met lesgeven, kan ik gewoon nog allerlei andere kanten op. Bij een HBO Opleiding Docent Geschiedenis zit je meteen zo vast aan het docentschap.
pi_31843229
quote:
Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
Ik geloof dat de krant al benaderd is, maar die doen er toch niks mee. Wellicht om deze reden:
quote:
Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')