Voor mij geldt hetzelfde. Het is/was heus niet altijd gemakkelijk, en ik ben ook nog steeds lerende, maar het voelt niet als ellendig. Tegenover de moeilijkere momenten staan genoeg momenten die inspirerend, leuk, grappig, ontroerend, motiverend waren.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:11 schreef imago het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit zulke problemen gehad, vond het eerste jaar helemaal niet klote. Ik wil niet opscheppen daarover, want ik heb ook best lastige klassen gehad en het ging heus niet altijd goed, en er valt nu nog steeds een boel te verbeterenMaar dat iederéén het eerste jaar zo lastig vindt, klopt dus niet helemaal.
De begeleiding die ik kreeg in 't begin was, structureel gezien, 0 komma 0. Dat lag deels aan de school zelf (groot en grotendeels gedemotiveerd docententeam, middenin een ingrijpende verhuizing/reorganisatie, nieuwe schoolleiding die van toeten noch blazen wist, tel daarbij op een binnenstadse VMBO-leerlingenpopulatie) maar het lag ook aan mijzelf; ik ben namelijk iemand die graag het diepe induikt en dan ook de indruk wekt het alleen af te kunnen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Juist. Het eerste jaar moet je er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Belangrijk is dan dat je goede begeleiding krijgt. Veel scholen hebben nu interne begeleiding, en die is hoognodig.
Daar ben ik van overtuigd.quote:Ik denk trouwens dat je wel wat langer dan 1 jaar nodig hebt om je zaakjes op orde te krijgen.
Het moeilijkste blijft, vind ik, om je eigen grenzen te bepalen (wat pik ik wel? wat niet meer? tot op welke hoogte mag ik meegaan in een 'grapje'? wanneer voel ik me in de zeik genomen?) EN om leerlingen duidelijk te maken dat mijn grenzen zijn overschreden.quote:"Politieagentje spelen" is volgens mij niet meer nodig als je eenmaal je positie op school gevonden hebt. De leerlingen moeten aan je wennen, ze gaan je uitproberen, maar als je eenmaal je grenzen hebt afgebakend en ze kennen je wat beter, wordt dat "politieagentje spelen" echt wel minder. Zeker als het om VMBO-klassen gaat, en ik blijf dit herhalen, ligt het er helemaal aan hoe je je opstelt naar de klas toe. Maak jij je lessen interessant, en interesseer je je een beetje voor de leerlingen, dan zal het best allemaal meevallen.
Haha, ik ben zo iemand die het inderdaad regelmatig 'vergeet'. Errug hé.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:19 schreef thaleia het volgende:
Maar toch blijft er altijd een bepaalde mate van 'de politieagent uithangen', zo moet op mijn school elke docent een kwartiertje per week pauzesurveillance doen op het onderbouwgebouw. Dat vindt niet elke collega even leuk (understatement). Het wordt veel "per ongeluk vergeten", en ik doe het altijd wel braaf
Begrijp helemaal wat je bedoelt, maar ik denk iedere docent met mij. (behalve de fossiele bureaublaffers die de Angstsfeer tot leeromgeving hebben gebombardeerd) Niemand vindt het leuk om grapjes in de kiem te smoren, een boos gezicht op te zetten, met strafwerk te dreigen, iemand aan het werk te zetten na vieren 's middags. Dat IS ook niet leuk; het voelt oud, muf, te volwassen, ik-weet-het-beter, luister-naar-mij-piepeltjemetjegrotebek.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Consequent zijn is iets wat ik inderdaad lastig vind. Ik ben niet 'streng' genoeg en wil dat ook helemaal niet zijn. Ik heb helemaal geen zin om straffen uit te delen. Ik wil gewoon op een normale manier met die kids omgaan. Maar dat kan blijkbaar niet zonder eerst een poosje de boeman uit te hangen...
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liefst wil ik 'iets' in de uitgeverswereld doen, iets met teksten. Redigeren, corrigeren, vertalen, opmaken, schrijven... Daar ben ik heel goed in en dat vind ik leuk. Maar ik heb geen hoge eisen. Ik pak gewoon wat me voor de voeten komt en van daaruit verder.
Ik weet dat ik er goed in ben. Ben zelfs door een docent van me gevraagd om zijn nieuwe boek te redigeren. Ik heb er alleen geen ervaring in (behalve straks dat boek dus). Magoed, ik heb tien jaar in de schoonmaak gewerkt en dat is me ook altijd bevallen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:22 schreef Ringo het volgende:
Hm, klinkt leuk maar voor iemand die Nederlands studeert ook niet ongebruikelijk. Denk er aan dat het in die wereld vechten is om een baan; dus zelfs als jíj het niet bent die hoge eisen stelt, dan toch wel degenen die jou aan kunnen nemen.
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Handig als je de ruimte hebt om zoiets te kunnen doen. Die ruimte heb ik niet, althans niet in de klas waarmee ik de meeste problemen heb.
Nee, uiteraard niet.quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:15 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Maar ik neem aan dat die ene klas niet de reden vormt om te stoppen?
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.quote:Ja, in zo'n begintijd, zeker als je lastige klassen hebt, is steun vanuit de schoolleiding onontbeerlijk. Ik heb in een vierde klas een aantal leerlingen (jongens), die zich heel kinderachtig gedragen. Toen ik een jongen uit de klas stuurde, zei hij (heel typerend): Ik hoop wel dat u erover heeft nagedacht wat meneer .. (= de coördinator) hiervan zal vinden. Sommige leerlingen spelen dus bewust in op de mogelijkheid dat jij als nieuwe docent niet gesteund zal worden door de leiding.
Sarcasme heerst.quote:Maar die leerling zei wel 'u' tegen de leraar!
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.quote:Op maandag 31 oktober 2005 14:02 schreef Neuralnet het volgende:
Erg ziekelijk. Dat is precies wat mijn kennis ook heeft meegemaakt. Hij stuurde er iemand uit die de klas uitliep met de woorden: "U gaat ontslagen worden". Een week later stond hij op straat.
Dat gevoel had ik ook na mijn laatste stagequote:Op zondag 30 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
maar omdat ik het lesgeven vreselijk vind.
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 14:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik weet ook niet of ik mijn leven wel wil slijten in het onderwijs. Nu vind ik het in ieder geval nog erg leuk!
pffff...bovenbouw lijkt mij dus echt een stuk moeilijker dan ondebouw, en dan doe ik nog basisonderwijs ookquote:Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef BlaatschaaP het volgende:
Het was echt een ervaring om eens voor een bovenbouwklas te staan ipv 8e groepers en brugklassen.
Uhuh.quote:Leuk, zo'n bevestiging dat je toch echt docent wilt (en kan) worden.
Idd.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:09 schreef leonieke het volgende:
Ik denk dat je het gewoon moet doen zolang je er genoeg plezier aan beleeft. Eens je het gevoel hebt dat je elke dag tegen jouw zin gaat werken, moet je een (radicale) beslissing nemen.
Hmz, ik denk dat je eigenlijk nooit kan zeggen dat je een job voor altijd leuk zal vinden, of dat nu in het onderwijs is, of in de prive.quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:47 schreef imago het volgende:
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Ik geloof dat de krant al benaderd is, maar die doen er toch niks mee. Wellicht om deze reden:quote:Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
quote:Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
Op zich hebben ze wel gelijk. Als ik naar m'n eigen middelbare-schooltijd terugkijk, dan waren de leraren die al een tijdje meedraaiden toch een stuk sjacherijniger dan het verse bloed.quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:47 schreef imago het volgende:
Toch gek dat bijna iederéén in dit topic zegt "het is leuk voor nu, maar niet voor altijd".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |