abonnement Unibet Coolblue
pi_30491018



Dit is hét topic voor alle liefhebbers van jazzmuziek op Fok. Discussies en aanraders voor alle albums, muzikanten en stijlen die enigszins aan jazz verwant zijn, zijn hier van harte welkom: van dixieland en bop tot avantgarde, fusion en moderne jazz. Net begonnen met het ontdekken van jazzmuziek? Vraag hier gerust om tips.

Veel plezier, en hou het gezellig.

Voorgaande topics:

Deel V: Jazzfans - Live at FokForum volume V
Deel IV: Jazzfans - Live at FokForum volume IV
Deel III: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume III
Deel II: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume II
Deel I: JAZZ! Ook weleens prettig luistergenot!


Handige links:

http://www.allaboutjazz.com - Recensies van recent verschenen jazz-cds, 'beginner guides' etc.
http://www.allmusic.com - De All Music Guide met albumrecensies
http://www.jazzdisco.org - The Jazz Discography Project
http://home.att.net/~lankina/jazz/ - Jazzmatazz website, o.a. met aankondigingen van nieuwe releases en reissues

http://www.omroep.nl/nps/output/ - Website van NPS Output (Jazz, world and beyond..)
http://www.northseajazz.nl/agenda.html - Jazzconcerten in Nederland
http://www.draaiomjeoren.com/ - Nederlands jazzweblog met concertagenda
http://www.di.fm/jazz/ - Digitally Imported - online Jazzradio
pi_30491112
quote:
Op zondag 11 september 2005 17:31 schreef Doff het volgende:

[..]

T zijn compleet andere albums. Ik vind zelf die van Blue Note veel leuker. Die van Bluebird vind ik een beetje duffig, maar das mijn smaak. Wel leuk om Jackie McLean met Blakey te horen
Ik vind 'm niet duf

Kan wel zijn dat de blue note versie iets beter is, maar dan moet ik die er nog maar eens bijkopen als vergelijkingsmateriaal
  zondag 11 september 2005 @ 18:46:06 #3
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_30491292
Ik ben me de laatste tijd een beetje in de discografie van Bobby Hutcherson aan 't verdiepen. Er zit echt van alles tussen, hardbop (cd: "The Kicker"), avantgarde / postbop (cd: Components, Dialogue, Oblique), latin (cd: Montara), jazzfunk etc. Een muzikale alleskunner.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_30495725
quote:
Op zondag 11 september 2005 18:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik vind 'm niet duf

Kan wel zijn dat de blue note versie iets beter is, maar dan moet ik die er nog maar eens bijkopen als vergelijkingsmateriaal
Tja ,
Het Blue Note album is echt heel erg anders, het is eigenlijk schandalig dat ik ze nu zit te vergelijken . Wat ik nou een mooie uitvoering van A Night in Tunesia van Blakey vind is die op A Night in Birdland (met Clifford Brown en Lou Donaldson). Misschien komt het stiekem ook wel omdat ik Blakey bijna blind associeer met Blue Note en dat typische geluid.

Heb trouwens een paar weken terug van het label Mosaic records de Columbia Small Group Swing Sessions 1953-'62 binnen gekregen. Mijn mooiste cd-aankoop ooit denk ik. Hele gave collectie op 8 cd's varierend van Ruby Braff tot Ben Webster. Inclusief erg mooie foto's en super kwaliteit geluid. Echt aanrader.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zaterdag 17 september 2005 @ 13:07:43 #5
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_30661907
Schop en TVP.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_30764473
Schop!

Net Live at the House of Tribes gekocht, een nieuw album voor Blue Note van Wynton Marsalis. Heb eigenlijk verder niks van hem liggen, zijn muziek sprak me nooit zo aan. Maar deze cd is echt gaaf. Het is een live album met de sfeer van veeel oudere albums als Live at the Five Spot van Dolphy of Night of the Cookers van Freddie Hubbard. De muziek is allemaal virtuose bop in de stijl van het duo Bird & Dizzy. Echt aanrader voor liefhebbers van sfeervolle bop
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_30798948
Nog een schopje:
Kreeg net de vaste mailing van Jazzmattaz binnen, hier staan altijd de nieuwe releases op gebied van jazz in. Er stonden wat cd's in van een volgens mij nieuw jazz label in: Gambit.
Het ziet er erg leuk uit, dus bij deze, voor de fans:

Betty Carter & Her Jazz Greats - Let´s Fall In Love (Gambit 219) Sept 6
— "Meet Betty Carter and Ray Bryant" (1955), "Social Call" (1956), "The Modern Sound of Betty Carter" (1960)

John Coltrane/Cecil Taylor - Hard Driving Jazz (Gambit 221) Sept 6

John Coltrane - Tranesition: The Complete Paul Chambers Sessions (Gambit 215) Sept 6

Paul Desmond Quartet with Jim Hall - First Place Again (Gambit 217) Sept 6
— 1959 sessions; Paul Desmond (alto sax), Jim Hall (guitar), Percy Heath (bass) and Connie Kay (drums)

Bill Evans/George Russell/Gunther Schuller - Brandeis Jazz Festival (Gambit 214) Sept 6 — 1957

Johnny Hartman - The Tokyo Albums (Gambit 216) Sept 6
— two-fer of a pair of 1990s albums

Tommy Flanagan/Ron Carter/Tony Williams - The Trio (Gambit 218) Sept 6 — June, 1983, recording
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_30846913
Voor iedereen die de Ken Burns jazz serie spaart, hier is het ontbrekende deel

pi_30858834
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 01:47 schreef Beathoven het volgende:
Voor iedereen die de Ken Burns jazz serie spaart, hier is het ontbrekende deel

[afbeelding]
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 23 september 2005 @ 15:12:50 #10
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_30858969
De serie van Ken Burns is vanaf a.s. zondagmiddag ook weer bij de NPS te zien, trouwens.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_30898427
Bedankt voor de info, ik heb namelijk de zo'n beetje de hele serie gezien behalve het eerste deel. De rest is uiteraard ook de moeite van het bekijken waard
pi_30898579
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 18:18 schreef Doff het volgende:
Schop!

Net Live at the House of Tribes gekocht, een nieuw album voor Blue Note van Wynton Marsalis. Heb eigenlijk verder niks van hem liggen, zijn muziek sprak me nooit zo aan. Maar deze cd is echt gaaf. Het is een live album met de sfeer van veeel oudere albums als Live at the Five Spot van Dolphy of Night of the Cookers van Freddie Hubbard. De muziek is allemaal virtuose bop in de stijl van het duo Bird & Dizzy. Echt aanrader voor liefhebbers van sfeervolle bop
Ik heb denk ik hetzelfde vooroordeel dat jij eerst had over hem, ik vind de muziek die ik tot nu toe van 'm ken eigenlijk veel te glad.. te ehm norah jones achtig

Maar als die cd echt dat vooroordeel kan wegnemen dan wil ik Marsalis best nog eens een tweede kans geven.
pi_30921283
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 21:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb denk ik hetzelfde vooroordeel dat jij eerst had over hem, ik vind de muziek die ik tot nu toe van 'm ken eigenlijk veel te glad.. te ehm norah jones achtig

Maar als die cd echt dat vooroordeel kan wegnemen dan wil ik Marsalis best nog eens een tweede kans geven.
Moet je echt doen, stap op z'n minst even de platenzaak in om het te luisteren, het is de moeite zeker waard. Niet veel cd's houden het zo lang achter elkaar vol in mn discman .
Wat ik overigens ook wel redelijk 'irritant' Wynton Marsalis vind is dat hij nogal puristisch ofso is als het aankomt op jazz. Hij meent volgens mij dat fusion en veel werk (wat ik wel jazz zou noemen) dat midden jaren '60 en jaren '70 ontstond niets met jazz te maken heeft. Beetje jammer

Trouwens nog twee andere aanraders voor fans van Mingus: de Mingus Big Band. Een band die telkens weer uit andere muzikanten bestaat (met een paar vaste krachten) en werk van Mingus speelt. Ik heb Live at Nostalgia Square en Gunslinging Birds en die zijn erg gaaf. Nagenoeg perfect uitgevoerde muziek zonder dat het saai of levensloos wordt en natuurlijk veel mooie composities van Mingus.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zondag 25 september 2005 @ 18:31:35 #14
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_30922151
Ik heb de Mingus Big Band een paar jaar geleden op North Sea Jazz gezien, erg gaaf ook om die Mingus-composities eens live te horen.

Wynton Marsalis komt vaak wel een beetje pedant over, inderdaad. Op zich mag hij van mij best z'n eigen mening hebben over wat wel of geen jazz is, maar het vervelende is dat hij vooral in de VS steeds als authoriteit en kenner aangehaald wordt in de media. Hij bewijst andere jazzmuzikanten geen dienst door hun werk publiekelijk naar de prullenbak te verwijzen, het is verder al moeilijk genoeg om rond te kunnen komen van het musiceren. Dat neemt verder niet weg dat de man ook veel goeds doet op het gebied van jazzeducatie in de VS.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_30926832
quote:
Op zondag 25 september 2005 18:31 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb de Mingus Big Band een paar jaar geleden op North Sea Jazz gezien, erg gaaf ook om die Mingus-composities eens live te horen.
Dat is inderdaad erg gaaf, ben jaloers op je .
Weet je of ze nog steeds optreden? Moet vast en zeker de moeite waard zijn.

edit: Heb 't al, voor de geinteresseerden:
http://www.mingusmingusmingus.com/main/mbb.htm
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:08:48 #16
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_31203805
*kick (ik was het topic al kwijt)

gister nog Song For My Father en Cool Blues geluisterd

het eerste topic heb ik trouwens nog eens na gelezen en zander gaf me daar het advies om birth of the cool niet als tweede davis-plaat te halen. Pak em beet 2 jaar later kan ik hem gelijk geven, er zijn betere opties
De Narcis van Gabon
pi_31206766
quote:
Op zondag 25 september 2005 17:55 schreef Doff het volgende:

[..]

Moet je echt doen, stap op z'n minst even de platenzaak in om het te luisteren, het is de moeite zeker waard. Niet veel cd's houden het zo lang achter elkaar vol in mn discman .
Wat ik overigens ook wel redelijk 'irritant' Wynton Marsalis vind is dat hij nogal puristisch ofso is als het aankomt op jazz. Hij meent volgens mij dat fusion en veel werk (wat ik wel jazz zou noemen) dat midden jaren '60 en jaren '70 ontstond niets met jazz te maken heeft. Beetje jammer
Daarom wordt er ook bijna geen aandacht aan besteed in de Ken Burns documentaire, wat natuurlijk zonde is want fusion is wel degelijk een gerelateerd genre.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 16:13:27 #18
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_31207078
Ben verliefd op het moment en dat merk je aan mijn koopkeuze. Onlangs dit plaatje nog eens gekocht. Heerlijke rustige verhaaltjes. Vooral Haden piekt op deze plaat wat mij betreft.

I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:14:04 #19
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_31208808
Ik heb deze cd afgelopen week aangeschaft, ben er erg enthousiast over:



Pas ontdekte live-opnames van Monk en Coltrane, ik vind deze cd zelf nog beter dan de studioplaat.

Wel een foeilelijke hoes trouwens...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_31215624
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:14 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb deze cd afgelopen week aangeschaft, ben er erg enthousiast over:

[afbeelding]

Pas ontdekte live-opnames van Monk en Coltrane, ik vind deze cd zelf nog beter dan de studioplaat.

Wel een foeilelijke hoes trouwens...
Ben ook wel benieuwd naar dat album. Volgens mij besteden ze er morgen aandacht aan bij de nps op de radio.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 13 oktober 2005 @ 13:56:39 #21
13250 Lod
Sapere aude!
pi_31408810
Kan de faq aangepast worden zodat hij naar het juiste centrale jazztopic leidt? Die verwijst nog naar deel 3 ofzo.
Tevens tvp
GNU Terry Pratchett
  zondag 16 oktober 2005 @ 19:27:27 #22
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_31493940
Ik vond hier een aardige stream van een jazzradiostation, een doorlopende show zonder gepraat waarin de 88 beste platen gedraaid worden, zoals gekozen door de luisteraars. D'r staan wat discutabele keuzes tussen, wat voorspelbare maar niet onaardige classics, steengoeie classics, en een aantal krakende oude opnames die rechtstreeks van 78-toerenplaten lijken te komen.

Die .pls file gewoon met Realplayer openen; d'r staat ook nog een bossa- en een bopstream op de pagina.
iedereen is uniek behalve ik
pi_31577803
Om nog even door te gaan op de Mingus Big Band, op de volgende site staan een aantal audio- en videofragmenten van de band, met odner andere een supergave intro van Ronnie Cuber opd e baritonsax voor Moanin'.
http://www.mingusmingusmingus.com/MingusBands/footage.html
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_31625086
Jazz!

Weet iemand mij nog wat nummers te noemen die soortgelijk zijn aan de volgende 2:

benny goodman - sing sing sing (with a swing)
benny goodman & count basie - jumpin' at the woodside

Dit soort muziek vind ik fantastisch.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:45:15 #25
11502 nipeng
The last ride is free
pi_31625940
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:14 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb deze cd afgelopen week aangeschaft, ben er erg enthousiast over:

[afbeelding]

Pas ontdekte live-opnames van Monk en Coltrane, ik vind deze cd zelf nog beter dan de studioplaat.

Wel een foeilelijke hoes trouwens...
Aha die zag ik staan bij de platenboer. Eens luisteren dus.

Ik ben nu naar Bugge Wesseltoft aan het luisteren. Dat is weer jazz uit een ander vaatje
pi_31651566
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:03 schreef -Wolf- het volgende:
Jazz!

Weet iemand mij nog wat nummers te noemen die soortgelijk zijn aan de volgende 2:

benny goodman - sing sing sing (with a swing)
benny goodman & count basie - jumpin' at the woodside

Dit soort muziek vind ik fantastisch.
Vanmiddag op ned. 3 moet je ff naar Ken Burns jazz documentaire kijken. Hij behandelt de periode swing in de jaren '30. Ongetwijfeld komt Benny Goodman ook aan bot.
En ik denk dat je platen van Count Basie ook wel aardig vindt.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 4 november 2005 @ 14:05:37 #27
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_31959733
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:14 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb deze cd afgelopen week aangeschaft, ben er erg enthousiast over:

Pas ontdekte live-opnames van Monk en Coltrane, ik vind deze cd zelf nog beter dan de studioplaat.

Wel een foeilelijke hoes trouwens...
Ik vind 'm echt wreed goed. . Ik draai 'm continu, wat me met Coltrane nog niet eerder is gebeurd. De combinatie Monk/Coltrane lijkt het beste uit beide heren te halen. Monk als architect en Coltrane als schilder met een eindeloos palet.

Opvallende nummers: Evidence, dat is z'n tijd ver vooruit; en Sweet and Lovely, waar Coltrane beheerst begeleidt maar ook loos gaat. Leuk chromatisch schema. Let ook op het bekkenwerk van Shadow Wilson in Epistrophy (eerste versie).

Deze kan wat mij betreft zo de top 10 van beste jazzplaten in.
iedereen is uniek behalve ik
  maandag 14 november 2005 @ 16:23:47 #28
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_32261285
*kuch*schop..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 14 november 2005 @ 16:32:09 #29
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_32261500
ja, ik heb een vraagje over de rudy van gelder editie van moanin'. Ik hoor nogal wat ruis als je alleen de bas hoort, hebben meer mensen daar last van?
De Narcis van Gabon
  maandag 14 november 2005 @ 16:36:09 #30
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_32261589
quote:
Op maandag 14 november 2005 16:23 schreef Zanderrr het volgende:
*kuch*schop..
Heb je verder niks te melden?

Dan zal ik het even doen. Ik heb ontdekt dat het aardig is om Coltrane's solo's vertraagd te luisteren. Ze gaan vaak zo snel dat er geen touw aan vast te knopen is. Dus draai ik de laatste tijd vaak Coltrane in WinAmp met de DJHelper plug-in waarmee het geluid op dezelfde toonhoogte vertraagd kan worden. Als ik na een paar keer een idee heb gekregen wat-ie doet, dan zet ik de muziek weer op volle snelheid en gaat het plotseling ergens over.
iedereen is uniek behalve ik
  maandag 14 november 2005 @ 16:45:43 #31
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_32261798
quote:
Op maandag 14 november 2005 16:32 schreef PogueMahone het volgende:
ja, ik heb een vraagje over de rudy van gelder editie van moanin'. Ik hoor nogal wat ruis als je alleen de bas hoort, hebben meer mensen daar last van?
Dat is op mijn cd ook zo, sowieso hebben veel RVG edities daar 'last' van (bijv. ook op 'Search for the New Land" van Lee Morgan (prachtige cd, kopen!)). Volgens mij komt het omdat ze voor die RVG's alles flink door een of andere compressor hebben gehaald, het volume van 'zachte' stukken (zoals een bassolo) wordt dan harder, maar bijgeluiden zoals ruis krijgen ook een boost.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 14 november 2005 @ 17:15:33 #32
11502 nipeng
The last ride is free
pi_32262565
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 14:05 schreef Philosocles het volgende:

[..]

Ik vind 'm echt wreed goed. . Ik draai 'm continu, wat me met Coltrane nog niet eerder is gebeurd.
Mwoah ik weet het nog niet zo met deze plaat.
  dinsdag 15 november 2005 @ 12:40:59 #33
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_32283095
quote:
Op maandag 14 november 2005 16:45 schreef Zanderrr het volgende:

[..]

Dat is op mijn cd ook zo, sowieso hebben veel RVG edities daar 'last' van (bijv. ook op 'Search for the New Land" van Lee Morgan (prachtige cd, kopen!)).
ik hou hem in de gaten, maar ik heb net Unity, Idle Moments, Time Out, Monk's Dream, Finger Poppin', Speak No Evil en Sketches Of Spain in mijn bezit dus ik ben voorlopig druk zat
De Narcis van Gabon
  zondag 20 november 2005 @ 20:13:37 #34
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_32434050
Zijn er goeie Keith Jarrett-jazzopnames zónder geneuzel? Ik zit Standards (Keith Jarrett Trio) te luisteren, briljant pianospel en trio-interactie, maar relaxt luisteren is er niet bij vanwege de pogingen tot meezingen die in de lage regionen nog wel te negeren zijn maar bij de hoge tonen en snelle licks tot een niet te vermijden en onuitstaanbaar gekreun verworden.

Dat roept compleet misplaatste emoties op bij de emotionele bezigheid wat muziekluisteren uiteindelijk is.

Ik had de midrange al compleet weggesneden met de equalizer maar Keith z'n gejammer cuts right through the mix. Er zou een goeie anti-Keith-voicekiller ontwikkeld moeten worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Philosocles op 20-11-2005 20:18:54 ]
iedereen is uniek behalve ik
  zondag 20 november 2005 @ 20:19:46 #35
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32434236
Subtiele TVP, sorry. Ik lees hier gewoon graag mee .
pi_32436268
quote:
Op zondag 20 november 2005 20:19 schreef BlaatschaaP het volgende:
Subtiele TVP, sorry. Ik lees hier gewoon graag mee .
Ik ook, maar ik had al een verkapte TVP geplaatst in de openingspost

Van welke Jazzplaten hou je zoal BlaatschaaP?
pi_32450531
Kies voor Jarretts elektrische jazzwerk met Miles Davis. Dan wordt het gekreun overstemd.

In mijn ervaring wordt het 'meezingen' van Jarrett storender naarmate de jaren vorderen waardoor min of meer de formule geldt: hoe ouder het album, hoe minder het 'meezingen'.

Voorbeeld: de solo-dubbelcd 'Bremen Lausanne' uit 1973.
  maandag 21 november 2005 @ 17:22:44 #38
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32456795
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik ook, maar ik had al een verkapte TVP geplaatst in de openingspost

Van welke Jazzplaten hou je zoal BlaatschaaP?
Oh, ik ben echt een grote newbie. Maar momenteel liggen mijn interesses toch wel bij Miles Davis, Ella Fitzgerald en Nina Simone. Vooral Simone is echt geweldig. Daar kan ik urenlang naar luisteren . Maargoed, da's misschien niet het beste jazzvoorbeeld.

* BlaatschaaP zet Nina Simone - Mr. Bojangles op
  maandag 21 november 2005 @ 17:36:17 #39
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_32457142
quote:
Vooral Simone is echt geweldig. Daar kan ik urenlang naar luisteren . Maargoed, da's misschien niet het beste jazzvoorbeeld.
Uitstekend jazzvoorbeeld. Ze heeft best veel standards opgenomen. En is IMO een onderschatte pianiste. Geweldige timiming, zowel stem & spel. En die Bach-invloeden die in veel van d'r pianosolo's zitten zijn m.i. ook erg leuk.
iedereen is uniek behalve ik
  maandag 21 november 2005 @ 18:24:01 #40
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32458283
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:36 schreef Philosocles het volgende:

[..]

Uitstekend jazzvoorbeeld. Ze heeft best veel standards opgenomen. En is IMO een onderschatte pianiste. Geweldige timiming, zowel stem & spel. En die Bach-invloeden die in veel van d'r pianosolo's zitten zijn m.i. ook erg leuk.
Ik denk dat ik wat dat betreft heel erg met jou op een lijn zit. Wat zou je mij nog meer aanraden op jazzgebied? (Dat hoeft niet eens iets met Simone te maken, gewoon an sich) Ik ben zo'n enorme nieuweling en er is zo'n grote schat aan jazzmuziek. Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen .
  maandag 21 november 2005 @ 18:29:33 #41
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_32458434
Ik ben net iets verder dan BS (maar ook nog redelijke newbie), maar de laatste tijd vind ik Charles Mingus erg leuk. Al moet het niet al te artyfarty worden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_32458606
Charles Mingus heeft geniale muziek gemaakt. Altijd goed om naar hem te luisteren!
Welke albums luister je zoal? Als je van wat ruigere jazz houdt met veel blues en wat gospelinvloed en de sfeer van een oude rokerige kroeg niet verkeerd vindt, moet je eens naar Oh Yeah luisteren. Een van zijn beste platen vind ik.

BlaatschaaP, luister eens naar Louis Armstrong en Billy Holliday. Dat kan haast niet verkeerd vallen .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 21 november 2005 @ 18:57:20 #43
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32459164
Armstrong vind ik ook erg okay, ja! Ik zal eens wat meer van 'm gaan luisteren . Holliday ken ik amper (echter natuurlijk wel van naam). Even zoeken. Dankje .
pi_32459322
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:57 schreef BlaatschaaP het volgende:
Armstrong vind ik ook erg okay, ja! Ik zal eens wat meer van 'm gaan luisteren . Holliday ken ik amper (echter natuurlijk wel van naam). Even zoeken. Dankje .
Ik heb net zelf van Louis Armstrong een dubbelalbum samen met Duke Ellington gekocht. Die is wel erg het aanraden waard. Het zijn allemaal nummers van Ellington zelf uitgevoerd door Armstrong, Duke en o.a. nog een klarinet en trombone.
Het is lekker toegankelijke en 'gezellige' muziek .
Het album heet The Great Summit: The Complete Sessions. Een aanrader!
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 21 november 2005 @ 19:09:36 #45
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_32459491
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:37 schreef Doff het volgende:
Charles Mingus heeft geniale muziek gemaakt. Altijd goed om naar hem te luisteren!
Welke albums luister je zoal?
Mingus Ah Uh vind ik totnutoe het sterkst. Heb me laten leiden door allmusic om ergens te beginnen. Pithecanthropus Erectus wordt al beter, en Live at Antibes is ook erg sterk.

Let My Children Hear Music vind ik minder, maar da's ook minder jazz.

En ik zal Oh yeah eens opzoeken.

Verder kan ik zowel Coltrane als Dave Brubeck erg waarderen. Vocale Jazz vind ik meestal minder, en bigband hou ik ook niet zo van (dan liever die hele oude jazz van begin 20e eeuw).

En van Kind of Blue val ik in slaap. Maar da's nogal vloeken in de kerk.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 21 november 2005 @ 19:11:07 #46
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32459534
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:03 schreef Doff het volgende:

[..]

Ik heb net zelf van Louis Armstrong een dubbelalbum samen met Duke Ellington gekocht. Die is wel erg het aanraden waard. Het zijn allemaal nummers van Ellington zelf uitgevoerd door Armstrong, Duke en o.a. nog een klarinet en trombone.
Het is lekker toegankelijke en 'gezellige' muziek .
Het album heet The Great Summit: The Complete Sessions. Een aanrader!
Kan het zijn dat ik daar gisteren toevallig wat van heb gehoord tijdens een Ken Burns Jazz aflevering bij NPS Arena? Die prees 'm ook al. Aanrader, merk ik al .
pi_32459954
TVP
  maandag 21 november 2005 @ 19:39:21 #48
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_32460345
Ik heb The Great Summit ook een paar maanden geleden gekocht. Ik word altijd wel vrolijk van die cd
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_32460633
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:09 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Mingus Ah Uh vind ik totnutoe het sterkst. Heb me laten leiden door allmusic om ergens te beginnen. Pithecanthropus Erectus wordt al beter, en Live at Antibes is ook erg sterk.

Let My Children Hear Music vind ik minder, maar da's ook minder jazz.

En ik zal Oh yeah eens opzoeken.

Verder kan ik zowel Coltrane als Dave Brubeck erg waarderen. Vocale Jazz vind ik meestal minder, en bigband hou ik ook niet zo van (dan liever die hele oude jazz van begin 20e eeuw).

En van Kind of Blue val ik in slaap. Maar da's nogal vloeken in de kerk.
Mingus at Antibes is idd zo ontzettend gaaf , vooral What Love met Mingus en Ted Curson. Inderdaad een van z'n mooiste werken. Mingus Ah Hum ben ik nooit zo'n superfan van geweest. Het is zeker een mooi album met veel originele en pakkende composities, maar op een of andere manier vind ik 'em wat minder levend dan bijvoorbeeld Oh Yeah, At Antibes en Black Saint and the Sinner Lady (Impulse). Pithecanthropus Erectus heb ik al heel lang in de kast staan, maar ik heb em nog nooit heel goed geluisterd (op een of andere manier zet ik em altijd op de verkeerde momenten op, waarna die weer snel i de kast wordt teruggezet ).

Ondanks dat je overigens niet van Big Band houdt zou ik toch eens naar de Mingus Big Band luisteren. Ik heb hier al eens eerder geprobeerd een leuk reclamepraatje voor deze band te houden en ik krijg er nog steeds geen genoeg van. Het swingt onwijs en de Mingus-spirit zit er zeker weten goed in. Het wordt nergens gladjes en het is bijna aam een stuk door 'interessante' muziek om te luisteren. De muzikanten behoren denk ik ook tot de wereldtop en het samenspel is tot zover ik kan horen vlekkenloos. Ik ken zo'n 6 albums van ze waarvan ik Gunslinging Birds het gaafst vind. Gewoon keer proberen .

En wat Kind of Blue betreft. Die blijft wat mij betreft gewoon goed, al is het ook prima geschikt als in-slaap-val-muziek
quote:
Ik heb The Great Summit ook een paar maanden geleden gekocht. Ik word altijd wel vrolijk van die cd
Ik ook . Met It Don't Mean a Thing als hoogtepunt, als je t mij vraagt
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 21 november 2005 @ 20:04:47 #50
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_32461121
Hoi mensen!
Ik zit momenteel in Zuid Afrika en ik vroeg me af of jullie misschien wat aanraders hebben betreffende artiesten uit dit land
Ik heb al cd's gekocht van Vusi Mahlasela en van Hugh Masekela. Vooral die eerste vind ik zwaar goed!
Funk Gezond, Soul een Appel
  maandag 21 november 2005 @ 20:30:57 #51
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_32461891
quote:
Op zondag 20 november 2005 20:13 schreef Philosocles het volgende:
Zijn er goeie Keith Jarrett-jazzopnames zónder geneuzel? Ik zit Standards (Keith Jarrett Trio) te luisteren, briljant pianospel en trio-interactie, maar relaxt luisteren is er niet bij vanwege de pogingen tot meezingen die in de lage regionen nog wel te negeren zijn maar bij de hoge tonen en snelle licks tot een niet te vermijden en onuitstaanbaar gekreun verworden.
Het album wat ik af en toe door de media player duw is At the Blue Note [1995]. Ik heb alleen deel vier, volgens mij waren er totaal zes cdtjes. Dit is ook van de Standards, maar er wordt nergens in gezongen!
En ohja: ik vind hem wel goed
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_32469723
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:22 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Oh, ik ben echt een grote newbie. Maar momenteel liggen mijn interesses toch wel bij Miles Davis, Ella Fitzgerald en Nina Simone. Vooral Simone is echt geweldig. Daar kan ik urenlang naar luisteren . Maargoed, da's misschien niet het beste jazzvoorbeeld.

* BlaatschaaP zet Nina Simone - Mr. Bojangles op
Geweldige voorbeelden

Nu ben ik zelf niet zo'n liefhebber van vocals in Jazz maar voor Nina Simone en Ella Fitzgerald maak ik graag een uitzondering. En tja, als je Miles Davis luistert moet je ook zeker eens een plaat van John Coltrane proberen.
  dinsdag 22 november 2005 @ 23:14:14 #53
11502 nipeng
The last ride is free
pi_32494406
John pffft, die prutser.

Alice!
  dinsdag 22 november 2005 @ 23:23:41 #54
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_32494679
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 23:14 schreef nipeng het volgende:
John pffft, die prutser.

Alice!
Precies !

En John Lennon zou ook nooit zulke goede muziek hebben gemaakt als Yoko Ono hem niet had geinspireerd
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_32496464
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 23:14 schreef nipeng het volgende:
John pffft, die prutser.

Alice!
who the..

  woensdag 23 november 2005 @ 00:36:00 #56
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_32496718
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 01:04 schreef Beathoven het volgende:

[ En tja, als je Miles Davis luistert moet je ook zeker eens een plaat van John Coltrane proberen.
Ik heb BS gisteren ondergaspamd met 5 JC-albums, dus dat moet helemaal goedkomen.

Tot nu toe vind ik van Oh Yeah vooral Ecclusiastics erg leuk. Maar nog te weinig gehoord om iets definitiefs te kunnen zeggen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_32497530
quote:
Op woensdag 23 november 2005 00:36 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik heb BS gisteren ondergaspamd met 5 JC-albums, dus dat moet helemaal goedkomen.
Coltrane overkill

Je hebt 'My favorite things' wel meegestuurd toch ?
quote:
Tot nu toe vind ik van Oh Yeah vooral Ecclusiastics erg leuk. Maar nog te weinig gehoord om iets definitiefs te kunnen zeggen.
Die ken ik nog helemaal niet eigenlijk

Vandaag Mingus Ah Um b.t.w. aangeschaft, leuke plaat. Hoesje lijkt btw wel geinspireerd op Time Out van Brubeck. Maar dat kan ook andersom, viceversa of omgekeerd het geval zijn

  woensdag 23 november 2005 @ 01:22:06 #58
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_32497599
quote:
Op woensdag 23 november 2005 01:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Coltrane overkill
Kan niet. Nou ja, of je moet die avantgardistische herrie bedoelen. .
quote:
Je hebt 'My favorite things' wel meegestuurd toch ?
Dat was natuurlijk de eerste. .
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_32648894
Kent iemand misschien de Jazzwinkel in Utrecht? Is dat een beetje de moeite waard om speciaal voor naar Utrecht te komen, of hebben ze veel cd's die eigenlijk oevral wel staan?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_32662230
Mwah. Ze hebben wel redelijk wat maar bepaald niet 'vaut le voyage'. Niet eens 'mérite un détour' als je het mij vraagt. Heus wel een redelijk aanbod (vond er de ECM-verzamelaar 'Works' van Pat Metheny) maar bepaald niet uitputtend en hoge prijzen, sleetse hoesjes en ontzettend veel randmeuk in de bakken.

Verder zo'n echte Utrechtse (SJU)-pluizenwinkel.

Maar als je toch in Utrecht bent, is het de moeite even met je verlanglijstje binnen te stappen. Je weet maar nooit.
pi_32666072
Dat is duidelijk
Maar ik ga binnenkort toch maar es kijken dan. Kan nooit kwaad, zolang het niet te achterlijk duur is.

[ Bericht 49% gewijzigd door Doff op 29-11-2005 11:02:06 ]
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:54:14 #62
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_32667470
Ik vind het zelf wel een aardige winkel, moet ik zeggen. Inderdaad lijken sommige cds daar al 10 jaar of langer in de bakken te liggen, maar daardoor kom je soms juist ook weer lastig te vinden cds tegen. Het enige wat mij tegenstaat is dat ze altijd van die St. Germain-achtige leefkuil-muzak op hebben staan als ik er ben...

Als je toch in Utrecht bent kun je ook nog wel ff langs de jazz/wereldmuziek winkel van de Boudisque gaan.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_32672337
Oh das ook altijd wel gave winkel. Die is daar vlak bij toch?
Nu we het er toch zo over hebben: de gaafste cdwinkel (wat betreft jazz) waar ik tot nu toe ben geweest is Concerto in A'dam. Uitgebreide en mooie collectie voor redelijke prijzen.
Nog tips voor omgeving Arnhem/Nijmegen?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:21:49 #64
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_32672559
Ooit al eens in Sounds geweest in Venlo? Bizar grote* CD-winkel die aan volledigheid qua obscuurdere bands doet denken aan Get!Records en qua grootte en veelzijdigheid aan Concerto, heeft ook aardig wat jazz-CDs in de collectie. Vond het zelf in ieder geval heel wat dat Cuong Vu er zonder problemen te vinden was.
Zonder twijfel beter dan Kroeze en De Waaghals in Nijmegen, in elk geval, en in mijn optiek ook een van de beste CD-winkels buiten de Randstad. Niet gespecialiseerd in jazz overigens, maar zeker wel een keer de moeite van het bezoeken waard.

* bizar groot voor een relatief gat als Venlo; met respect uiteraard.
pi_32675865
Dankjewel voor de tip. Daar ga ik zeker eens kijken dan, klein stukkie vanuit Nijmegen.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_32801265
Ben naar Boudisque en de Jazzwinkel geweest en vond t allebei wel leuke zaken. Jammer dat de Jazzwinkel zo onwijs duur is. Maar nietemin toch wat gave albums mee kunnen pikken:
Enrico Rava & Stefano Bollani - The Montreal B Takes
Enrico Rava & Stefano Bollani - Rava Plays Rava
Enrico Rava Quintet - Play Miles Davis
Chris Potter - Gratitude
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_32809133
Wat is onwijs duur? Prijzen van tegen de 20 euro?

Ik zit zelf nu al een aantal 'maanden' te wachten op een bestelling van de Nlstore, ik had 'm al 10 keer kunnen annuleren maar ik wil toch nog graag even wachten. Het gaat nl om de box 'Time Signatures' van Brubeck waarop een groot aantal tracks staan die nog nooit op CD zijn verschenen. Maar ja, het duurt nu zo lang dat ik me begin af te vragen of het album misschien eerst nog opgenomen moet worden
quote:
This 4-CD set contains music from 1946 to 1991 and an 104-page booklet with personal interviews, a definitive career essay and many rare photos.
quote:
If you're a Dave Brubeck fan, look no further--this is one of the most comprehensive collections of his music ever released. Complete with four discs and a 100-page booklet recounting the life and times of Brubeck, TIME SIGNATURES captures the many incarnations of this pianist and composer. Disc One opens with his earliest efforts, while still a student at Mills College in 1946, and Disc Four closes with a '91 duet recording of Brubeck and clarinetist Bill Smith.
pi_32837659
quote:
Op zondag 4 december 2005 15:47 schreef Beathoven het volgende:
Wat is onwijs duur? Prijzen van tegen de 20 euro?

Ik zit zelf nu al een aantal 'maanden' te wachten op een bestelling van de Nlstore, ik had 'm al 10 keer kunnen annuleren maar ik wil toch nog graag even wachten. Het gaat nl om de box 'Time Signatures' van Brubeck waarop een groot aantal tracks staan die nog nooit op CD zijn verschenen. Maar ja, het duurt nu zo lang dat ik me begin af te vragen of het album misschien eerst nog opgenomen moet worden
Ja, prijzen van over de 20 euro die je ergens anders voor 18 euro of minder koopt. Maar goed, tis wel gave winkel hoor. Die box van Brubeck ziet dr ook wel mooi uit. Ben eigenlijk niet zo bekend met Brubeck, ik ken alleen z'n hitjes. Denk dat ik verder nooit iets van hem luister omdat ik take Five en Blue Rondo net iets te vaak heb gehoord . Heb je nog tips?

En NLstore.nl heeft wel vaker wat moeite met dingen op tijd te leveren. Van de 6 keerd at ik er iets heb besteld heb ik het zio'n 2 a 3 keer niet eens gekregen. Maar ze hebben wel mooie prijzen en mooi aanbod. Zit nu alweer zo'n twee maanden te wachten op de Live at the Village Vanguard box van Wynton Marsalis
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_32838962
Ik zit ook al een aantal maanden te wachten op mn Louis Armstrong Hot Fives and Sevens box. Vrees het ergste.. (hebben ze bij NLstore een jazzboxen fobie ofzo? )
pi_32839340
ze hebben er wel een beetje moeite mee blijkt. Maar misschien moeten ze gewoon wat minder pretentieus zijn met hun aanbod op internet...
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_32839680
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:21 schreef Grobbel het volgende:
Ooit al eens in Sounds geweest in Venlo? Bizar grote* CD-winkel die aan volledigheid qua obscuurdere bands doet denken aan Get!Records en qua grootte en veelzijdigheid aan Concerto, heeft ook aardig wat jazz-CDs in de collectie.
Hear hear!
pi_32847800
Luistert iemand hier trouwens weleens Jazzkotabel. Wordt uitgezonden op de nps, zondagavond om 00:00. Is een erg leuk programma en evt na te beluisteren op de nps site.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_32852409
quote:
Op maandag 5 december 2005 16:05 schreef Doff het volgende:

[..]

Ja, prijzen van over de 20 euro die je ergens anders voor 18 euro of minder koopt. Maar goed, tis wel gave winkel hoor. Die box van Brubeck ziet dr ook wel mooi uit. Ben eigenlijk niet zo bekend met Brubeck, ik ken alleen z'n hitjes. Denk dat ik verder nooit iets van hem luister omdat ik take Five en Blue Rondo net iets te vaak heb gehoord . Heb je nog tips?
Time Out is imho wel wat te vergelijken met Kind of Blue van Miles Davis, het album is wel goed en zeker een Jazzstandaard maar het speelt wat op safe en gaat niet helemaal los.

'At Carnegie Hall' is imho wel een aanrader. Hierop staat een selectie van nummers uit de hele 'time' serie (time -out, in, further out en - in outer space) en wordt ook alles uit de kast getrokken. Z'n populairste 2 nummers die je net noemde vallen imho in het niets bij 'Castillian Drums' .. en dan vooral in de live uitvoering zoals hij op deze CD gespeeld wordt.

De CD is ergens in de jaren '60 opgenomen maar het klinkt als een concert van gisteren zo goed is de opname / remaster

quote:
For all those who have a big axe to grind with Brubeck, for all those who claim the band was only successful because they were predominantly white, or played pop-jazz, or catered to the exotica craze, or any of that, you are invited to have all of your preconceptions, tepid arguments, and false impressions hopelessly torn to shreds by the CD debut of one of the great live jazz albums of the 1960s. At Carnegie Hall is a date that showcases all of the finest elements of the storied Brubeck Quartet that featured, alongside Brubeck's piano, alto innovator Paul Desmond, bassist Eugene Wright, and Joe Morello on drums.
quote:
En NLstore.nl heeft wel vaker wat moeite met dingen op tijd te leveren. Van de 6 keerd at ik er iets heb besteld heb ik het zio'n 2 a 3 keer niet eens gekregen. Maar ze hebben wel mooie prijzen en mooi aanbod. Zit nu alweer zo'n twee maanden te wachten op de Live at the Village Vanguard box van Wynton Marsalis
Dat lijkt me ook zeer de moeite van het wachten waard

Komt waarschijnlijk met dezelfde boot uit Vanuatu aanzetten als mijn bestelling

Ik heb tot nu toe wel goede ervaringen met NLstore gehad, altijd keurig binnen een week. Lang wachten vind ik bij deze box dan ook helemaal niet erg. Ik zie het vanzelf wel een keer verschijnen, tenzij het over 5 jaar nog in de backorder staat

nu is het niet de bedoeling dat ze bij NLstore meelezen natuurlijk.. want dan doen ze er helemaal niks meer aan
pi_32873954

Aanrader! Iemand bekend met dit album?
  donderdag 8 december 2005 @ 13:29:01 #75
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_32916799
Nee, wat mag ik verwachten?

Dit topic is trouwens slecht voor me. Heb net dankzij de tips hier mijn Brubeck verzameling met de time signaturesbox en carnegiehall sessies uitgebreid.

Jullie worden bedankt
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
pi_32925807
Free jazz en funk gecombineerd door een topband en nog meer variatie. Hier de recensie van allmusic:
quote:
In 1970, the members of the Art Ensemble of Chicago were living as expatriates in Paris. The group had only recently expanded to its permanent quintet status with the addition of drummer/percussionist Don Moye when they were asked by New Wave director Moshe Misrahi to provide the soundtrack for his movie, Les Stances a Sophie. The music was never used in the film but, luckily, it was recorded. The result was one of the landmark records of the burgeoning avant-garde of the time and, simply put, one of the greatest jazz albums ever.

On two of the tracks, the Art Ensemble is joined by vocalist Fontella Bass, at the time the wife of trumpeter Lester Bowie and riding the success of her pop-soul hit Rescue Me. She's featured most prominently on the opening number, Theme De Yoyo, an astounding piece that has achieved legendary status as the finest fusion of funk and avant-garde jazz ever recorded. The mix is indeed seamless, with Moye and Favors laying down a throbbing, infectious groove, Bass singing the surreally erotic lyrics with enormous soul and the horn players soloing with ecstatic abandon.

The remaining pieces cover a wide range stylistically with no less beauty and imagination, including two variations on a theme by Monteverdi, intense free improvising and soft, deeply probing sonic investigations.Their extensive knowledge of prior jazz styles, love of unusual sound sources (the so-called "little instruments) and fearless exploration of the furthest reaches of both instrumental and compositional possibilities came into full flower on this record.
pi_32932766
Les Stances a Sophie is goed maar Bap-tizum vind ik eigenlijk nog beter, omdat ik hem liever als geheel luister. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat Bap-tizum een live optreden is terwijl Les Stances a Sophie muziek is die bedoeld was als soundtrack voor een film.
pi_32933392
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:29 schreef Thomasumo het volgende:
Nee, wat mag ik verwachten?

Dit topic is trouwens slecht voor me.
quote:
Heb net dankzij de tips hier mijn Brubeck verzameling met de time signaturesbox en carnegiehall sessies uitgebreid.

Jullie worden bedankt
hoe bevalt het?
  vrijdag 9 december 2005 @ 09:36:41 #79
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_32938085
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 00:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]


[..]

hoe bevalt het?
Dat zou ik de postbode moeten vragen, ligt nog ergens bij de ptt iun een karretje op weg hiernaar toe. Overigens kan Brubeck vrij weinig fout bij mij doen. Ik verwacht een mooie box.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  vrijdag 9 december 2005 @ 13:11:57 #80
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_32942822
"Les Stances a Sophie" vind ik ook een coole cd. Van het AEC heb ik ook nog de cd met "A Jackson in Your House" en "Message To Our Folks" er op, en die is ook erg ok.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_33038481
Jazz at the Pawnshop is toch wel een van mijn favorieten. Dat gerinkel van die kassa aan het begin ook... prachtig!
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:19:41 #82
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_33056605
Ik was volgens mij iets te enthousiast toen ik op 'download whole directory' klikte bij een van de zoekresultaten op Herbie Hancock. Want een dag later had ik de volgende mappen in mijn download directory staan:
  • An Evening With C. Corea & H. Hancock
  • Crossings
  • Dis Is Da Drum
  • Empyrean Isles
  • Fat Albert Rotunda
  • Flood
  • Future 2 Future
  • Future Shock
  • Gershwin's World
  • Headhunters
  • Inventions & Dimensions
  • Maiden Voyage
  • Mr. Hands
  • Mwandishi, Complete Warner Bros. Recordings
  • My Point Of View
  • Sextant
  • Speak Like A Child
  • Takin' Off
  • The Herbie Hancock Trio
  • The Ivanhoe Theatre
  • The New Standard
  • Thrust
  • Village Life
    Ik heb geen tijd om 27 uur met een koptelefoon op te zitten. Dus zouden jullie mij kunnen zeggen welke ik zowieso moet bewaren/luisteren..?
  • Funk Gezond, Soul een Appel
    pi_33077074
    Wat mij betreft:

    1. Fat Albert Rotunda (Moddervet)
    2. Headhunters (idem)
    3. Maiden Voyage (als referentie voor zijn akoestische periode)
    4. Dis is da Drum (als referentie voor de elektronische jaren negentig)
    5. Sextant (Spacey en pluizig)
    pi_33077151
    Oh, en An Evening with Chick Corea & Herbie Hancock zou ik ook niet zo maar wegzwieren. Corea en Hancock elk op een vleugel en dan spelen maar.
    pi_33117447
    quote:
    Op dinsdag 13 december 2005 22:19 schreef boeiuh het volgende:
    Ik was volgens mij iets te enthousiast toen ik op 'download whole directory' klikte bij een van de zoekresultaten op Herbie Hancock. Want een dag later had ik de volgende mappen in mijn download directory staan:
  • An Evening With C. Corea & H. Hancock
  • Crossings
  • Dis Is Da Drum
  • Empyrean Isles
  • Fat Albert Rotunda
  • Flood
  • Future 2 Future
  • Future Shock
  • Gershwin's World
  • Headhunters
  • Inventions & Dimensions
  • Maiden Voyage
  • Mr. Hands
  • Mwandishi, Complete Warner Bros. Recordings
  • My Point Of View
  • Sextant
  • Speak Like A Child
  • Takin' Off
  • The Herbie Hancock Trio
  • The Ivanhoe Theatre
  • The New Standard
  • Thrust
  • Village Life
    Ik heb geen tijd om 27 uur met een koptelefoon op te zitten. Dus zouden jullie mij kunnen zeggen welke ik zowieso moet bewaren/luisteren..?
  • Lenoir noemt zeker aantal gave albums, maar das allemaal wel zijn wat 'nieuwere' werk, met elektronica, met van die potentiele nummers om geript te worden door een of andere rapper.
    Als je meer de oudere hard bop muziek wil luisteren zou ik zeker eens naar Takin' Off (met Dexter Gordon), Empyrean Islands en My Point of View luisten (en ik geloof dat Inventions en Dimensions ook wel in dit rijtje past(?)). Vind ik zelf wel mooie albums. Maar inderdaad: Wiggle Waggle (Fat Albert Rotunda) is wel echt errg fijn nummertje!
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_33565107
    Ik ben heel nieuw met het luisteren naar jazz. Ik had de cd Playboy after dark gekregen en die vond ik heel goed.
    Mijn ouders hebben veel cd's van Paolo Conte en het is geen straf om daar naar te luisteren vind ik.
    Nina Simone ga ik ook zeker eens proberen
      zaterdag 31 december 2005 @ 00:21:10 #87
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_33565294
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 18:02 schreef Lenoir het volgende:
    Oh, en An Evening with Chick Corea & Herbie Hancock zou ik ook niet zo maar wegzwieren. Corea en Hancock elk op een vleugel en dan spelen maar.
    Vreemd genoeg vind ik die niet zo goed.
    pi_33607530
    Ik ken dat album niet, maar het lijkt me een beetje lauwig. Corea en Hancock lijken me twee totaal verschillende pianisten.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_33619074
    quote:
    Op dinsdag 6 december 2005 00:48 schreef Beathoven het volgende:

    [..]

    Time Out is imho wel wat te vergelijken met Kind of Blue van Miles Davis, het album is wel goed en zeker een Jazzstandaard maar het speelt wat op safe en gaat niet helemaal los.

    'At Carnegie Hall' is imho wel een aanrader. Hierop staat een selectie van nummers uit de hele 'time' serie (time -out, in, further out en - in outer space) en wordt ook alles uit de kast getrokken. Z'n populairste 2 nummers die je net noemde vallen imho in het niets bij 'Castillian Drums' .. en dan vooral in de live uitvoering zoals hij op deze CD gespeeld wordt.

    De CD is ergens in de jaren '60 opgenomen maar het klinkt als een concert van gisteren zo goed is de opname / remaster
    Ik luister ook graag naar Dave Brubeck en heb de CD na het lezen van jouw post maar even besteld. Ben erg benieuwd! Zodra die binnen is laat ik weten wat ik ervan vind.
    pi_33668284
    Het leek em een leuk idee om af en toe wat eigen recensies te schrijven voor de jazzliefhebbers hier. Ik trap af!

    * Afschuwelijk
    * * Zwak, alleen voor de liefhebber en verzamelaar
    * * * Redelijk, met wat sterke en zwakke punten
    * * * * Goed, met enkele kleine minpunten
    * * * * * Geweldig album, een aanrader

    Enrico Rava - Easy Living
    Verschenen op ECM in 2004

    Easy Living betekende voor Rava de terugkeer naar het ECM-label na een afwezigheid van bijna 20 jaar. En dat lijkt een goede keuze te zijn geweest. Rava's quartet klinkt prachtig in de beroemde opnamestudio van ECM. De akoustiek leent zich perfect voor de zachte, maar toch statige en heldere tonen van Rava en ook de rest van de band klinkt helder, geen geluid gaat verloren.
    Pianist Bollani, al jaren trouwe begeleider van Rava, is hier perfect. Zijn begeleiding voegt altijd wat toe aan het solowerk van de andere muzikanten. Zijn intro van Algir Dalbughi (een modern klinkende en pakkende hard-bop compositie) is swingend en lyrisch tegelijk, waarna hij op passende wijze Rava en Petrella begeleidt. Een vergelijkbaar nummer is Travelling Night, met als hoogtepunt de pianosolo met opzwepend werk van Bonnacorso en Gatto ter afsluiting een virtuoos stukje trombonewerk van Petrella. Lijnrecht hiertegenover staan de met melancholie doordrongen Drops, Easy Living en de korte Blancashow, een mooie sfeerschets, zonder bas en drums en met subtiele begeleiding van Bollani en Petrella.
    Rava is een trompetist in lijn van mensen als Miles en Chet Baker. Het is geen virtuoos, maar zijn composities en solowerk zijn nooit saai of voorspelbaar. Hij beheerst het lyrische spel als een van de besten maar lijkt ook strakke en krachtig swingende muziek goed onder de knie te hebben. Easy Living laat beide kanten van de trompetist zien. Een prachtig album voor de liefhebber van moderne jazz met een sterke invloed van vroeger. * * * * 1/2





    [ Bericht 3% gewijzigd door Doff op 03-01-2006 20:32:31 ]
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      dinsdag 3 januari 2006 @ 19:03:37 #91
    56690 DaisyDuke
    In Coffee We Trust!
    pi_33668394
    Misschien is het leuk die recensies ook hier te plaatsen?
    1,000,000 demons can't be wrong...
    pi_33705566
    Dit is een ordinaire tvp.
    Aldus.
      Moderator donderdag 5 januari 2006 @ 02:02:05 #93
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_33717833
    Ik had een topic geopend omdat ik geen jazztopic kon vinden, maar blijkbaar niet zo goed gezocht Ik luister graag naar jazz, en ga veel naar jazzconcerten. Ik ben met name thuis in de Nederlandse artiesten. Momenteel hou ik erg van funky muziek als Raise the Roof en Hans Dulfer & DJ Kikke, maar voor een goede dixielandband of jump 'n jive kun je me ook wel wakker maken Dit even ter introductie
    3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
    pi_33725932
    Welkom aan boord . Kan ik jou misschien uitdagen om voor je medefokkers wat cd-kritieken neer te pennen?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      donderdag 5 januari 2006 @ 13:27:22 #95
    97065 la-nina
    Ladidaninananaaa
    pi_33726258
    * Lurkt

    Goeie tips, Dave Brubeck @ Carnegie Hall
    | | @ | Overal zanikt bagger...
    pi_33727632
    Bill Evans
    The Complete Gus Wildi Recordings

    Deze compilatie van pianist Bill Evans bevat zijn werk als begeleider. Verwacht dus geen trio-opnamen in de trend van Sunday at the Village Vanguard of Waltz for Debby. Ook verschilt zijn spel hier, met uitzondering van de opname met vocalist Frank Minion, sterk van zijn latere werk op Miles' Kind of Blue.
    Het album opent met een sessie met onder ander Jimmy Knepper (trombone) en Gene Quill (alt sax). De muziek hier is redelijk tot goed. Er wordt swingend gespeeld door Quill, die hier als een soort mix tussen Charlie Parker en Jackie McLean soleert, en Knepper. En met name Knepper valt op. De meeste composities zijn van hem en het lijkt er op dat deze sessie onder zijn leiding plaatsvond. Evans zelf toont zich een betrouwbare en flexibele begeleider, maar ondanks wat krachtige solo's weet hij nergens zijn stempel op de muziek te drukken.
    Duidelijker herkenbaar is zijn spel op So What, Flamenco Sketches en Round Midnight. Slechts enkele maanden na Kind of Blue opgenomen klinkt Evans (samen met zowel Paul Chambers als Jimy Cobb) bijna identiek aan zijn optreden op de Miles opname. De vocalen van Minion laten een wat gemengd gevoel achter. De uitvoeringen klinken origineel maar op de lange duur tevens wat vervelend.
    Het hoogtepunt van het album is de sessie met Charles Mingus, waarvoor volgens de liner notes van Arthur Kramer Bill Evans enkele uren van te voren door Mingus werd gevraagd. Het mocht de pret niet drukken want de lichte maar ernstige toon van Evans past mooi in de al typisch herkenbare stijl van Mingus. Knepper is wederom prima en ook tenorist Shafi Hadi en trompetist Clarence Shaw lijken Mingus goed aan te voelen. Evans blijkt echter ook hier ondergeschikt.
    Nog opvallender wordt het als blijkt dat Evans met uitzondering van de eerste tracks (nog behorende tot de sessie met Mingus) van de rest van de tracks afwezig is. In de liner notes wordt uitgelegd dat dit album op deze manier zowel een Complete Gus Wildi Of Mingus en Knepper is. Alhoewel de rest van de opnamen hier overwegend goed is, met onder andere een memorabele Scenes in the City (met een voordracht van Melvin Stewart), een gedreven Mingus (hier al samen met onder andere drummer Dannie Richmond) en wat aardige opnamen onder leiding van Knepper (met een verrassend optreden van trompetist Gene Roland), ga je je toch afvragen tot in hoeverre dit een Bill Evans compilatie is. Dit lijkt meer een set voor fans van een vroege Mingus en Knepper. Bill Evans liefhebbers kunnen deze beter overslaan en zich concentreren op zijn vroege Riverside werk.
    Een wat curieuze compilatie. * * 1/2

    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      Moderator donderdag 5 januari 2006 @ 15:39:39 #97
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_33730975
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 13:17 schreef Doff het volgende:
    Welkom aan boord . Kan ik jou misschien uitdagen om voor je medefokkers wat cd-kritieken neer te pennen?
    Zo'n uitdaging laat ik uiteraard niet liggen Nu moet ik zeggen dat ik niet recent nieuwe cd's heb geluisterd. Ik heb nog de nieuwe New Cool Collective liggen, ben er nog niet aan toe gekomen Misschien is dat een idee?
    3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
    pi_33750929
    lijkt me leuk . ken New Cool nog niet zo goed, dus ben benieuwd wat ej erover te zeggen hebt
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_33753035
    Hey Ik kom nu dit topic tegen en ik ben ook een jazzfan. Ik vind het echt bijna het uiterste van muziek.
    Ik luister graag naar Miles Davis, John Coltrane en vooral Ornette Coleman. Hij heeft de jazzwereld goed op z'n kop gezet. Jammer dat tegenwoordig jazz niet meer zo 'hip' is
      vrijdag 6 januari 2006 @ 01:50:18 #100
    99899 turnpike
    have spacesuit, will travel
    pi_33753344
    Jazz is juist superhip, vooral de namen die jij noemt incluis Sun Ra misschien nog.
    We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
    pi_33753386
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 01:50 schreef turnpike het volgende:
    Jazz is juist superhip, vooral de namen die jij noemt incluis Sun Ra misschien nog.
    Relaxed. Ik was bang dat het zou verdwijnen enzo, maar het is mooi om te zien dat er nog vraag naar is. Veel mensen die ik ken zien jazz als wirwar van instrumenten, maar als je een beetje verstand van muziek hebt kom je er wel achter hoe complex het is.
      vrijdag 6 januari 2006 @ 02:19:47 #102
    97065 la-nina
    Ladidaninananaaa
    pi_33753809
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 01:50 schreef turnpike het volgende:
    Jazz is juist superhip, vooral de namen die jij noemt incluis Sun Ra misschien nog.
    Sun Ra is leuk, ik luister nu vaak naar Super Sonic Jazz.
    Yusef Lateef vind ik ook fijn, daar moet ik ook meer van horen.

    Ik ben helemaal geïnspireerd geraakt door die mooie jazzdocu's op de nps een poosje geleden.
    Met deze tiptopics kan ik voorlopig wel vooruit

    @Henkievdv : Ik heb mooie Ornette Coleman gevonden: Change of the century, goeie tip, thnx!
    | | @ | Overal zanikt bagger...
      vrijdag 6 januari 2006 @ 02:21:34 #103
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_33753835
    John Coltrane

    Bij wijze van tvp...
    ...dass wir fliegen.
      zaterdag 7 januari 2006 @ 13:24:10 #104
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_33796191
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 01:50 schreef turnpike het volgende:
    Jazz is juist superhip, vooral de namen die jij noemt incluis Sun Ra misschien nog.
    Hmm, ik dacht meer aan Norah Jones en Jamie Cullum.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_33796280
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 13:24 schreef Zanderrr het volgende:

    [..]

    Hmm, ik dacht meer aan Norah Jones en Jamie Cullum.
    Norah Jones vond ik in het begin nog wel chill, maar nu het allemaal een beetje hetzelfde. En Jamie Cullum.. mjah laat maar.

    Nee ik hou het toch liever op de "echte" jazz waar muziekanten nog een verlengstuk waren van hun instrument.
    pi_33807141
    Er wordt echt nog wel voldoende 'goede jazz' gemaakt. Vind het altijd beetje irritant als mensen zeggen dat alles vroeger gebeurde. Alleen veel jazzmuzikanten van nu zijn misschien een stuk onbekender. Een paar van de favorieten van nu: Chris Potter, Stefano Bollani, de Mingus Big Band en Dynasty, Enrico Rava, Dave Douglas, Uri Caine, Nederlandse jazzartiesten als Ab Baars en zijn trio, de Jazzorchestra of the Concertgebouw, Joshua Redman, Wynton Marsalis (ondanks zijn vervelende conservatieve geeikel), Brian Blade (geweldige drummer), Clearence Penn (idem) etc. etc. en rasartiesten van 'vroeger' die nog steeds volop meedraaien zoals Joe Henderson, Herbie Hancock, Dave Holland, Keith Jarrett en ga nog maar ff door.
    Echt, er zijn nog steeds genoeg jazzmuzikanten die een 'verlengstuk zijn van hun instrument'
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_33807564
    Draait Jules Deelder nog, en zoja weet iemand waar ik de data kan vinden waarop hij draait?
      zaterdag 7 januari 2006 @ 19:56:57 #108
    56690 DaisyDuke
    In Coffee We Trust!
    pi_33808970
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 19:19 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    Draait Jules Deelder nog, en zoja weet iemand waar ik de data kan vinden waarop hij draait?
    http://www.essentialdancemusic.com/deeldersite/deelderdraait.htm
    1,000,000 demons can't be wrong...
    pi_33809254
    quote:
    De agenda daar lijkt niet echt up to date te zijn?
      zaterdag 7 januari 2006 @ 20:06:18 #110
    56690 DaisyDuke
    In Coffee We Trust!
    pi_33809316
    Oeps, niet naar gekeken. Sorry, dan kan ik je niet helpen.
    1,000,000 demons can't be wrong...
    pi_33809407
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 19:08 schreef Doff het volgende:
    Echt, er zijn nog steeds genoeg jazzmuzikanten die een 'verlengstuk zijn van hun instrument'
    Oh absoluut. Het zijn alleen vooral niet de artiesten die naast een Joss Stone op NSJ worden gezet om maar extra publiek te trekken zonder dat het ook maar meer met jazz te maken heeft dan dat de sessiemuzikanten dat óók kunnen spelen.
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      zondag 8 januari 2006 @ 12:58:04 #112
    99899 turnpike
    have spacesuit, will travel
    pi_33828140
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 13:24 schreef Zanderrr het volgende:

    [..]

    Hmm, ik dacht meer aan Norah Jones en Jamie Cullum.
    populair jawel, hip neen !

    en hype misschien wel.
    We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
    pi_33829681
    Ik vind Jamie Cullum bij vlagen best leuk. Alleen zou ik het nooit in mn hoofd halen het jazz te noemen. Die voorgebakken muziek kan onmogelijk jazz zijn lijkt me
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_33829837
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 13:47 schreef Doff het volgende:
    Ik vind Jamie Cullum bij vlagen best leuk. Alleen zou ik het nooit in mn hoofd halen het jazz te noemen. Die voorgebakken muziek kan onmogelijk jazz zijn lijkt me
    Inderdaad Ik vind dat als je Jazz live meemaakt het pas een echte beleving is. De muziek van Ornette Coleman bijvoorbeeld is zo los en vrij. Echt vet.
    pi_33839810
    Geloof niet dat het recensie-idee erg aanslaat
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      zondag 8 januari 2006 @ 21:47:53 #116
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_33846705
    Ik lees ze wel hoor. .
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
      Moderator zondag 8 januari 2006 @ 22:01:10 #117
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_33847217
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 18:58 schreef Doff het volgende:
    Geloof niet dat het recensie-idee erg aanslaat
    Nee joh, het is juist zo'n leuk idee! Ik ga binnenkort echt een recensie schrijven, heb op dit moment nog 2 recencies liggen die ik al een tijdje uit zit te stellen en dan komt New Cool Collective eraan. Ik verwacht ergens volgende week. Ben nogal druk op het moment
    3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
      maandag 9 januari 2006 @ 09:53:32 #118
    56690 DaisyDuke
    In Coffee We Trust!
    pi_33858394
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 18:58 schreef Doff het volgende:
    Geloof niet dat het recensie-idee erg aanslaat
    Nee hoor, ik vind ze erg prettig om te lezen. Maar wellicht ik het een goed idee om ze ook in het centrale review topic te posten, zodat ook de mensen die hier niet komen je reviews kunnen lezen.
    1,000,000 demons can't be wrong...
    pi_33864450
    quote:
    Op maandag 9 januari 2006 09:53 schreef DaisyDuke het volgende:

    [..]

    Nee hoor, ik vind ze erg prettig om te lezen. Maar wellicht ik het een goed idee om ze ook in het centrale review topic te posten, zodat ook de mensen die hier niet komen je reviews kunnen lezen.
    gedaan
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      maandag 9 januari 2006 @ 14:55:36 #120
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_33866321
    Ik vind ze ook leuk om te lezen. Ik ben zelf niet zo'n geweldig schrijver (vooral als 't over instrumentale muziek gaat), maar ik zie er graag meer verschijnen.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_34068922
    Net vandaag Miles Davis Pangaea album gekocht, echt geniaal wat die band daar neer weet te zetten. Jazzrock met Groove met een hoofdletter G.
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      zondag 15 januari 2006 @ 08:26:55 #122
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_34076004
    Ik wacht nog steeds met het aanschaffen van Pangaea en Agharta ( op de zelfde dag opgenomen ) tot daar een remaster van wordt uitgebracht. Volgens mij zijn dat de laatste Columbia-albums die nog niet zijn heruitgebracht ( afgezien van wat vage verzamelalbums als Circle in the Round ). Daar moeten die jongens bij Sony maar eens werk van maken...

    Ik heb wel Dark Magnus, een live cd die een jaartje eerder is opgenomen. Best wel indrukwekkende muziek
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      zondag 15 januari 2006 @ 10:00:31 #123
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_34076381
    Gisteren Brown Rice gekocht van Don Cherry. Wat een tof album.
    Liefhebbers van de electric Miles kunnen dit wel waarderen denk ik.

    Allmusic over dit album.
    pi_34176759
    Bob Weinstock, founder of the jazz label Prestige, dead at 77
    Bob Weinstock, who founded the independent jazz record label Prestige in 1949 and ran it for more than 20 years, died on Saturday at a hospice in Boca Raton, Fla. He was 77 and lived in Deerfield Beach, Fla. He died of complications of diabetes, said his daughter-in-law, Barbara Weinstock.


    Weinstock produced and released some of the most important jazz recordings in the beginning years of the LP era.
    Prestige releases – and those of its related imprints, including Par, Swingville, Moodsville, Bluesville, and Tru-Sound – weren’t known for perfection. Weinstock generally set up recording sessions with no rehearsal time (one of the exceptions to this rule was the Modern Jazz Quartet, whose pianist, John Lewis, insisted on rehearsals before making the albums “Django” and “Concorde”).
    But Weinstock did a remarkable job of flooding the market with the work of many of the greatest small-group jazz bandleaders during an exceptionally fertile time for jazz in New York.
    They ranged from King Pleasure’s “Moody’s Mood for Love” – a national hit that saved the label from financial ruin when it was released as a 78 single in 1952 – to two all-day sessions with Miles Davis’ quintet in 1956, with no second takes, a stockpiling of material Weinstock demanded in return for letting Davis out of a contract.
    It resulted in four separate important LPs: “Cookin’ With the Miles Davis Quintet” and its companion volumes, “Relaxin’,” “Workin’,” and “Steamin’.”
    Weinstock’s label also released hundreds of recorded sessions by John Coltrane, Sonny Rollins, Eric Dolphy, Gene Ammons, Red Garland, Coleman Hawkins, and Annie Ross and others before it was finally sold to Fantasy Records.
    Weinstock grew up on the Upper West Side of Manhattan. With the encouragement of his uncle, Philip Hunt, who ran a successful chemical business serving the motion picture industry, and his father, Selig Weinstock, known as Sol, a shoe salesman, he began as a jazz-record retailer while a teenager, shipping and selling records out of his home through ads in Record Changer magazine.
    He rented retail space inside the Jazz Record Center, a shop on 47th Street near Sixth Avenue, owned by the former prizefighter Big Joe Klauberg. He was beginning to frequent the Royal Roost, a Midtown club that was starting to book more and more bebop groups, and Weinstock converted from swing and New Orleans music to the newer style.
    In January 1949, when he was 20, he made his first recordings, of Lennie Tristano’s quintet, releasing them on a label that he called New Jazz. Less than year into his business, he realized that he was recording so many saxophonists that he started a new line, Prestige, with a saxophone logo; eventually Prestige won out as his overall imprimatur.
    His records, including several by Stan Getz and Sonny Stitt and Annie Ross’ “Twisted,” were finding success on the radio and in jukeboxes.
    Phobic about airplane travel, Weinstock traveled around the country by bus, talking to distributors and disc jockeys, and with his father’s help he set up an effective promotion and distribution system.
    Weinstock could not read music or play an instrument, but he had a good ear and a sense of jazz’ natural evolution toward the bebop pioneers Dizzy Gillespie and Charlie Parker.
    “He grew up on King Oliver and Louis Armstrong’s Hot Five recordings,” said the jazz historian Ira Gitler, who worked with him in the early 1950s. “And he felt that Dizzy and Bird were the equivalent of the Hot Five.”
    By the late 1950s, Weinstock was hiring others to sign artists and produce the sessions, and the company’s direction changed with the music. By the mid-60s it was moving toward soul-jazz, recording many titles by Richard Groove Holmes, Willis Jackson, and Charles Earland.
    After selling the company to Fantasy Records in 1972 – which, in turn, was bought by the Concord Music Group in 2004 – Weinstock moved to Florida.
    He is survived by his companion, Roberta Ross; his sons James, of North Lauderdale, Fla., Bruce, of Minneapolis, and Philip, of Tamarack, Fla.; and three grandchildren.

    By Ben Ratliff
    The New York Times




    Toevallig vorige week nog een lp op Prestige gekocht
    pi_34179740
    Nou, we mogen de beste man toch dankbaar zijn . Prestige is toch zeker mooi label (geweest? bestaat toch niet meer he?).
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_34199039
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 22:39 schreef Doff het volgende:
    Nou, we mogen de beste man toch dankbaar zijn . Prestige is toch zeker mooi label (geweest? bestaat toch niet meer he?).
    Dat zeker

    "After selling the company to Fantasy Records in 1972 – which, in turn, was bought by the Concord Music Group in 2004 – Weinstock moved to Florida." Zal nog wel bestaan dus.
      woensdag 18 januari 2006 @ 14:02:59 #127
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_34199210
    Ik geloof dat er geen nieuwe albums meer op Prestige verschijnen, maar een groot deel van de catalogus is wel als reissues te krijgen (in die OJC digipack serie).
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_34220805
    Ja, ik bedoelde dat ze geen nieuw spul meer uitbrengen. Die digipacks van Prestige bevallen me overigens prima. Vaak prima geluid en vrij goedkoop, en dr zit toch wel een hoop 'klassiek' werk tussen. Ben trouwens nog steeds niet door mn Complete Prestige van Coltrane heen, wat een box, wel ontzettend gaaf.

    Overigens nog een tip voor Mingus fans, op marktplaats wordt nu Complete Debut Recordings (12cd) aangeboden voor een prikkie, 60 euro (ipv van zo'n 130 euro dacht ik). Jammer dat ik zelf beetje krap bij kas zit . Overigens zijn op marktplaats wel vaker van die boxen te koop. Die Prestige box van Coltrane kostte me ook maar 65 euro, en was (bijna) nieuw. Altijd wel moeite waard om af en toe te kijken.
    En voor de Sonny Rollins fans, deze held komt in mei naar het Concertgebouw. Ik was er verleden keer bij en dat was zeer de moeite waard. Hij speelt nog steeds ontzettend goed, dus das wel een aanrader . Weet alleen niet met wie hij zal optreden, weet iemand dat? Ik zou dr zelf namelijk wel weer heen willen.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      donderdag 19 januari 2006 @ 13:38:59 #129
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_34238858
    Het concert van Rollins is al uitverkocht, voor zover ik begrepen heb.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_34259690
    dat meen je niet ... Zou erg jammer zijn.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      vrijdag 20 januari 2006 @ 13:04:44 #131
    136609 Sauve_moi
    Learn to swim...
    pi_34275403
    Hallo, ik heb een vraagje en ik denk dat jullie mij wel met een antwoord kunnen voorzien.

    Ik heb onlangs een cd geleendt van mijn basgitaar-leraar,
    Odean Pope - Out for a walk.

    Kunen jullie mij vertellen of deze cd nog verkrijgbaar is in nederland?,
    En verder of er nog vergelijkbare muziek is?

    alvast bedankt
    pi_34279373
    Jackie McLean
    One Step Beyond


    One Step Beyond moet in april 1963 inderdaad a step beyond zijn geweest. Jackie McLean en trombonist verkennen stap voor stap een nieuw terrein. Vol overgave maar met respect naar de gevestigde Blue Note tradities, geen Free Jazz á la Ornette Coleman maar zeker gedurfd. Resultaat: een origineel en intens album dat bij elke keer luisteren weer nieuwe ontdekkingen oplevert.

    Alle vier de composities (de cd met extra bonustrack bevat een alternate take van Saturday and Sunday) zijn typisch voor de samenwerking tussen Jackie McLean en Grachan Moncur . Van de vier stukken zijn twee door McLean en twee door Moncur geschreven. Het verschil is in zekere wijze hoorbaar, alhoewel ze elkaar toch mooi aanvullen. De composities van Moncur lonken naar een meer abstracte stijl, terwijl in McLeans’ stukken nog duidelijk een typische ‘Bop’ aanwezig is. Zo wordt in McLean’s Blue Rondo (met 4 min. 50 sec. het kortste stuk op het album) een stapje teruggenomen en klinken meer vertrouwde solo’s (solo’s die tevens veel doen denken aan McLean enkele jaren later).
    Het slotstuk, Moncur’s Ghost Town, maakt mooi gebruik van stiltes, welke nog nooit zo treffend lijken te zijn geweest. De sobere begeleiding van Eddie Khan schept samen met het soms bijna fragmentarische drumwerk van Tony Williams (ten tijde van deze opnames nog in zijn tienerjaren) en rotsvaste akkoorden van Bobby Hutcherson het perfecte framewerk voor het ingetogen maar emotionele spel van de twee blazers. Verwacht ook in de solo’s geen virtuoze trucjes. Het bij vlagen net zo sobere en ingetogen solowerk van met name Moncur lijkt veel gevoel bloot te leggen en draagt samen met compositie bij aan de donkere sfeer. De juiste sfeer die bij Ghost Town in je opkomt.
    De keuze voor Bobby Hutcherson in plaats van een pianist moet een weloverwogen besluit zijn geweest. De lichte maar ernstige toon van Hutcherson voegt veel toe. Juist de lichte akkoorden lijken bij uitstek voor deze veeleisende muziek. De overige ritmesectie is ook perfect (je kan je afvragen of er in plaats van Williams een meer passende drummer zou zijn geweest).

    Het is lastig om van One Step Beyond een vergelijking te trekken naar soortgelijke albums. De samenwerking tussen McLean en Moncur en de vervanging van de piano door de vibrafoon maken dit album tot een perfect gebalanceerd en uniek album en een aanrader voor iedereen die van wat avontuurlijke jazz houdt. Eén van Blue Note’s hoogtepunten.

    * * * * *



    [ Bericht 0% gewijzigd door Doff op 21-01-2006 09:45:17 ]
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      vrijdag 20 januari 2006 @ 15:31:43 #133
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_34280673
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 08:26 schreef fripper het volgende:
    Ik wacht nog steeds met het aanschaffen van Pangaea en Agharta ( op de zelfde dag opgenomen ) tot daar een remaster van wordt uitgebracht. Volgens mij zijn dat de laatste Columbia-albums die nog niet zijn heruitgebracht ( afgezien van wat vage verzamelalbums als Circle in the Round ). Daar moeten die jongens bij Sony maar eens werk van maken...
    Toevallig, ik kwam vandaag beide goedkoper tegen dan normaal (aanbieding, voor het eerst). De voorbode dat er een remaster aankomt?
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
      vrijdag 20 januari 2006 @ 17:08:56 #134
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_34283910
    Mooi stuk Doff, Jackie McLean is een van de artiesten waar ik nog een keer wat van moet luisteren
    De Narcis van Gabon
      vrijdag 20 januari 2006 @ 17:10:47 #135
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_34283962
    Die cd heerst, goede recensie ook. Tony Williams (op wiens drumspel ik zelf verder niets aan te merken heb) was zelfs pas 17 of 18 toen die opnames werden gemaakt.

    Op "Destination Out", ook een uitstekende plaat uit dezelfde tijd, zit Roy Haynes achter de kit in plaats van Williams en hij speelt wel weer in een wat traditionelere, op bebop geente stijl. Persoonlijk vind ik de 'vrijere' aanpak van Williams beter bij dit soort muziek passen, al is Haynes natuurlijk verder ook een geweldige drummer.

    Ik heb de link hier weleens eerder neergezet, maar dit is een aardig radioprogramma van een uur met muziek van McLean en Moncur: http://wfiu.indiana.edu/nightlights/082104-nl.ram (wel in :RealAudio)

    [ Bericht 41% gewijzigd door Zanderrr op 20-01-2006 17:36:43 ]
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_34302823
    Dankjewel . Heb misschien misrekening gemaakt met Tony Williams, zal het even aanpassen.
    Destination Out vind ik ook erg gaaf. Vooral dat eerste bijna ballad achtige nummer is erg mooi. Haynes speelt inderdaad wat traditioneler. Wel heel goed, maar misschien klein beetje meer voorspelbaar. En aan Williams vind ik juist die onvoorspelbaarheid, zonder te dominant te worden, zo mooi. Past inderdaad wel beter bij dit soort muziek vind ik. Wat vind je trouwens van Larry Ridley vs. Eddie Khan. Khan is een beetje onbekend voor me eigenlijk, maar was misschein leuk geweest als hij op One Step Beyond af en toe iets meer naar voren had getreden.
    Bedankt voor de link, ga em vanavond ff luisteren .

    En PogueMahone: Ik zou dr bij Jackie McLean wel ff geod op letten welk werk je van em pakt. Hij heeft erg veel verschillende dingen gedaan (ook als 'sideman'). Als je es zegt waar je bij jazz van houdt kan ik je misschien ff tippen?

    edit: stomme fout verbeterd....

    [ Bericht 2% gewijzigd door Doff op 21-01-2006 22:18:14 ]
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      zaterdag 21 januari 2006 @ 13:01:57 #137
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_34306748
    ik zit nog niet echt in de vage avant-gardistische hoek. Platen die ik de laatste draai en mooi vind zijn And His Mother Called Him Bill (van Duke), The Real McCoy en Sketches Of Spain (hoewel dat meer klassiek is)
    De Narcis van Gabon
    pi_34326782
    Dat zijn wel heel verschillende albums (alhoewel ik die van Duke niet ken). Wat ik ieder geval erg mooie albums van McLean vind zijn Jacknife (mooi sfeervol album - bij het eerste nummer: On the Nile waan je je ook daadwerkelijk in Egypte - waarop ook trompetist Charles Tolliver meespeelt, beetje onbekend maar wel erg goed, met mooie composities van hem), Right Now (voor als je wat snellere, misschien meer gevorderde solo's wilt horen met McLean als enige blazer), Hat Trick (met pianiste Junko Onishi, eigenlijk is het album vooral gaaf vanwege haar spel ) en Destination Out (maar dan zit je al weer een beetje in de Avant Garde á la One Step Beyond. Een album dat ook erg gaaf is, maar waar je volgens mij wat moeilijekr aan komt is the Jackie Mac Attack Live, een vrije recente opname. Onnodig lange zin overigens...
    Heb ook ooit de Jackie McLean Quintet (Blue Note) aangeschaft, maar die vond ik een beetje flauwig. Wat meer algemeen soort muziek die iedere muzikant voor Blue Note wel een keer heeft opgenomen. Verder is Action ook wel aardig, maar het heeft veel weg van Jacknife (bijna zelfde bezetting dacht ik) en dan vond ik Jacknife toch beter, ook iets toegankelijker overigens vind ik.

    Maare, dr is bij McLean genoeg mooie muziek te ontdekken. De man leeft trouwens nog en maakt nog steeds (goeie) muziek. Heb em live op North Sea gezien en dat was wel erg de moeite waard.

    Mooie link Zanderrr, de eerste keer dat ik Evolution van Moncur hoor. Ben al heel lang naar dat album op zoek, maar dat is niet zo makkelijk jammer genoeg. Balen dat ik niet gewoon meteen voor de Mosaic Select box ben gegaan.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      zondag 22 januari 2006 @ 14:45:19 #139
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_34343734
    Ik zag zowel 'Evolution' als 'Some other stuff' een tijdje terug bij Donner/IT Records in Rotterdam liggen, maar ze hadden de Moncur select set ook op voorraad en toen heb ik die gelijk maar gekocht. Ik was toch al tijden van plan om 'm online te kopen, maar het kwam er steeds maar niet van. Achteraf wel iets teveel betaald, maar zeker geen spijt van, in ieder geval.

    Er is trouwens ook een mooie nieuwe Mosaic select set van Charles Tolliver, vind die zelf ook erg goed.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_34345644
    Die Evolution moet zeker japanse import zijn geweest. Zo ben ik ieder geval ook aan Some Other Stuff en One Step Beyond gekomen. Ik hoef alleen nog Evolution en Hipnosis' en dan heb ik mn eigen Moncur box bij elkaar evrzameld hehe. Dus die Mosaicbox wordt beetje zonde. Trouwens, als je volgende keer weer van die Selectboxen wil hebben zou ik dat gewoon via Mosaicrecords.com doen, is goedkoper, service is goed en snel. Heb zo zelf Columbia Small Group Swing 1953-1962 (súpervet) en de Select van Carmell Jones gekocht, had ze beide binnen 2 weken bezorgd gekregen.
    Die Tolliver box ziet er inderdaad wel gaaf uit. Maar daar heb ik ook al een album (Live in Tokyo, beetje tegenvallend) van thuis liggen . Stom, stom, stom.
    Ik zou de Andrew Hill erg graag willen hebben, met veel materiaal dat nog niet eerder is uitgegeven.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      maandag 23 januari 2006 @ 11:18:06 #141
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_34371848
    van Mercy Mercy Mercy van Cannonball Adderley is nog geen remaster verschenen of wel?
    De Narcis van Gabon
    pi_34372120
    Ik heb hier een remaster liggen volgens mij, en als die niet geremasterd is dan is het ook niet nodig, want t geluid is prima. Gaaf album trouwens.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      maandag 23 januari 2006 @ 12:09:38 #143
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_34373370
    Geluid is op mijn cd ook ruim voldoende, al ben ik zelf ook niet echt kritisch op dat gebied. "Mercy Mercy Mercy" is natuurlijk wel een klassieker, maar ik ben zelf meer een fan van de eerdere bezetting met de Adderley-broers en Yusef Lateef.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_34377836
    Ben over het algemeen ook niet zo kritisch, maar bij sommige albums stoor ik em er wel een beetje aan. Zoals bij At the Blackhawk van Miles Davis, vind t allemala te schel, maar ligt volgens mij beetje aan mij . En welke albums van Cannonball Adderley bedoel je precies?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      maandag 23 januari 2006 @ 20:09:29 #145
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_34389426
    Potjandikkie, bol.com heeft de Blue Note-albums uit de 7,99 aktie gehaald
    De Narcis van Gabon
    pi_34393743
    Van Leest heeft een aantal mooie titels in de aanbieding. 3 voor 15,-.
    (ik zit echt te veel op dit forum.... )
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_34516017
    Dit leek me opzich wel een redelijke plaats om de volgende vraag te stellen:
    Van zolder heb ik een saxofoon gehaald die daar al een paar jaartjes ligt en waar wat "bruine roest/aanslag?" op zit.
    Is dat erg?
    Moet ik er wat aan doen?
    bvd
    en toen.....
    pi_34520852
    Ik probeer zelf altijd koperpoets, goed inlaten trekken, en goed uitwrijfen. Dat is in elk geval goed voor het instrument.
    pi_34593756
    Ik luisterde in de auto toevallig naar Jazz FM(?) en daar werd een show uitgezonden die Worldwide heet. Die show ken ik van een Madlib mix, Madlib in Worldwide. Is die show ergens via het Internet te beluisteren? Ik kan zo gauw niks vinden ...
    Aldus.
      maandag 30 januari 2006 @ 11:07:39 #150
    125361 MiesaH
    JumpingJack
    pi_34607312
    Op dit moment zijn hier Amos Lee - Amos Lee en Miles Davis - Kind of blue zeerveelgedraaide albums.
    en als je arrow fm bedoelt?? kun je gewoon online luisteren op hun site.
      maandag 30 januari 2006 @ 18:10:33 #151
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_34619648
    quote:
    Op zondag 29 januari 2006 21:15 schreef Z het volgende:
    Ik luisterde in de auto toevallig naar Jazz FM(?) en daar werd een show uitgezonden die Worldwide heet. Die show ken ik van een Madlib mix, Madlib in Worldwide. Is die show ergens via het Internet te beluisteren? Ik kan zo gauw niks vinden ...
    Ik denk dat dat het programma van Gilles Peterson is dat ook door de BBC wordt uitgezonden.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_34619822
    Gilles Peterson, dat was het. Dat zoekt ook wat makkelijker. Arrow Jazz zendt die show kennelijk ook uit.
    Aldus.
      dinsdag 31 januari 2006 @ 10:48:49 #153
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_34641564
    Als het goed is komt vandaag m'n eerste Coltrane-album binnen, ik ben benieuwd (het is blue train)
    De Narcis van Gabon
      woensdag 1 februari 2006 @ 08:59:48 #154
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_34671362
    hmm, ik kreeg niet de verwachte Blue Train maar deze (live in europe staat op de achterkant).

    Dat wordt dus ruilen of kent iemand deze plaat en is het een topper, want dan koop ik de echte Blue Train wel een andere keer
    De Narcis van Gabon
      woensdag 1 februari 2006 @ 11:08:39 #155
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_34673876
    Ik ken die cd zelf niet, maar met de tracklist is op zich niets mis. Volgens de omschrijving zijn het opnames van een Europese tour (ik vermoed die van 1962 met Eric Dolphy) en over het algemeen is de geluidskwaliteit daarvan niet geweldig. ik zou eerlijk gezegd eerst voor de 'echte' Blue Train gaan, maar misschien weet iemand anders 't beter.. ?
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
      woensdag 1 februari 2006 @ 17:25:12 #156
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_34685816
    Zou inderdaad goed met Dolphy kunnen zijn (europese tour van november 61 ? ). Ik zat even hier te kijken, en dat lijkt aardig overeen te komen met die periode. Ik denk dat het nummer Blue Trane na die tijd niet ( veel ) meer is gespeeld.

    Maar als je de echte Blue Tane verwacht dan kan dit wel tegenvallen ...
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_34817976
    En, is het een gaaf album?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_34821391
    Zondag ben ik naar het Bimhuis geweest, naar het Finse Five Corners Quintet. Magistraal, echt waar. Die lui speelden met zo veel passie: het straalde er echt vanaf! Degenen die nooit in het nieuwe Bimhuis zijn geweest zou ik dat echt willen aanraden, want het is heel sfeervol en er staan deze maand nog een aantal leuke concerten op het programma!
      dinsdag 7 februari 2006 @ 10:45:15 #159
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_34821789
    quote:
    Op dinsdag 7 februari 2006 01:51 schreef Doff het volgende:
    En, is het een gaaf album?
    ik ben aan het ruilen, de juiste moet nog komen
    De Narcis van Gabon
    pi_34959751
    Ik ga deze topicreeks nog eens een keer teruglezen, daar leer ik vast een heleboel van.

    Vanwege een groeiende interesse voor viibrafoon heb ik wat werk in de kast van Milt Jackson en Roy Ayers. Als jullie hier namen aan toe kunnen voegen nodig ik jullie van harte uit.
    De enige andere jazz(ie) cd die ik in mijn collectie heb is een goedkope cd van Etta Jones maar het is absoluut geen miskoop geweest voor een schijfje puur op de gok.
    Please don't sit on my imaginary friend
      zaterdag 11 februari 2006 @ 02:38:24 #161
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_34959901
    quote:
    Op zaterdag 11 februari 2006 02:27 schreef Quembel het volgende:
    Vanwege een groeiende interesse voor viibrafoon heb ik wat werk in de kast van Milt Jackson en Roy Ayers. Als jullie hier namen aan toe kunnen voegen nodig ik jullie van harte uit.
    Bobby Hutcherson
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_34960502
    quote:
    Op zaterdag 11 februari 2006 02:38 schreef Zanderrr het volgende:

    [..]

    Bobby Hutcherson
    Oh wow! Heel even gegoogled, daar moet ik meer van weten. Dank Zanderrr

    om vervolgens de naam Stefon Harris tegen te komen die ook buitengewoon lekker klinkt.... (zijn kunsten op de vibrafoon, niet zijn naam)

    [ Bericht 17% gewijzigd door Quembel op 11-02-2006 04:03:46 ]
    Please don't sit on my imaginary friend
      zaterdag 11 februari 2006 @ 08:46:24 #163
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_34961494
    quote:
    Op zaterdag 11 februari 2006 02:27 schreef Quembel het volgende:
    Ik ga deze topicreeks nog eens een keer teruglezen, daar leer ik vast een heleboel van.

    Vanwege een groeiende interesse voor viibrafoon heb ik wat werk in de kast van Milt Jackson en Roy Ayers. Als jullie hier namen aan toe kunnen voegen nodig ik jullie van harte uit.
    Gary Burton, good vibes?
    pi_34966075
    Bedankt voor de input.
    Ik ben momenteel samples van Gary Burton aan 't beluisteren en misschien moet ik me in hem ook wat meer verdiepen, al is voor mij niet alles even toegankelijk merk ik wel.
    Please don't sit on my imaginary friend
      zaterdag 11 februari 2006 @ 14:16:13 #165
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_34966768
    Ik vind die lps die Gary Burton met Chick Corea heeft gemaakt altijd wel goed te beluisteren, vrij toegankelijke muziek ook. Ik heb ook nog een cd van hem met Makoto Ozone op piano ("Virtuosi" heet de cd, en met goede reden..).

    Ik heb Burton ook een paar keer live gezien, prachtige concerten waren dat.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
      zondag 12 februari 2006 @ 10:03:34 #166
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_34991031
    quote:
    Op dinsdag 7 februari 2006 10:45 schreef PogueMahone het volgende:

    [..]

    ik ben aan het ruilen, de juiste moet nog komen
    De goede Blue Train is er nu, wel met copy-control. Dus niet beluisterbaar op de discman helaas.
    De Narcis van Gabon
    pi_34998175
    Mijn Brubeck Time Signatures CD is automatisch gecancelled bij de NL store, stond iets te lang in Backorder. Nou ja, probeer ik het wel ergens anders... later
    quote:
    Geachte heer/vrouw,

    Voor de openstaande artikelen of artikel dat nog niet is uitgeleverd, moeten wij u helaas mededelen dat deze is vervallen, voor de afhandeling van de bestelling willen wij u vragen om te reageren via onderstaande link.
    pi_35062709
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 10:03 schreef PogueMahone het volgende:

    [..]

    De goede Blue Train is er nu, wel met copy-control. Dus niet beluisterbaar op de discman helaas.
    Oh daar heb ik ook zo'n takkehekel aan (alles slaat na het eerste nummer constant over). Al die nieuwe Blue Notes hebben dat. Snap ook niet waar 't op slaat, als je t wil kopiëren lukt dat toch wel. En mp3 begin ik niet aan, principekwestie
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_35063424
    quote:
    Op dinsdag 14 februari 2006 00:17 schreef Doff het volgende:

    [..]

    Oh daar heb ik ook zo'n takkehekel aan (alles slaat na het eerste nummer constant over). Al die nieuwe Blue Notes hebben dat. Snap ook niet waar 't op slaat, als je t wil kopiëren lukt dat toch wel. En mp3 begin ik niet aan, principekwestie
    Ik heb zowiezo iets tegen kopieerbeveiligingen. De mensen die CD's kopen zijn niet de mensen die aangepakt moeten worden... toch

    Die bluenote cd's zijn trouwens gewoon in te lezen met de laatste versie van iTunes op m'n Mac. Lijkt wel alsof er totaal geen beveiliging opzit. In een eerdere versie van iTunes lukte dit nog niet, maar Apple helpt de consument gelukkig een handje
    pi_35063664
    Maar wat Poguemahone zegt, dat het nioet op de discman valt af te spelen is erg vervelend. Trouwens Windows meda Player doet ook moeilijk en hij het maakt behoorlijk wat lawaai om t een beetje fatsoenlijk af te spelen.

    En ik ken inderdaad geen mensen die besluiten dit soort cd's te kopen om ze vervolgens op grote schaal te gaan kopiëren. Bovendien valt alles tegenwoordig te downloaden.
    Zit overigens altijd gelijk die albums te rippen naar m'n pc zodat ik ze ieder geval zonder gezeur kan afspelen, wordt zo'n beveiliging al helemaal nutteloos
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      dinsdag 14 februari 2006 @ 01:16:57 #171
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_35063862
    quote:
    Op dinsdag 14 februari 2006 01:04 schreef Doff het volgende:
    Zit overigens altijd gelijk die albums te rippen naar m'n pc zodat ik ze ieder geval zonder gezeur kan afspelen, wordt zo'n beveiliging al helemaal nutteloos
    Dat doe ik dus ook, in mijn discman doen al die RVG uitgaves (en alle andere nieuwe cds van EMI) het ook niet. De Amerikaanse versies schijnen geen copy control te hebben, maar 't is mij teveel moeite om die nou weer speciaal te gaan importeren.

    Het blijft een uiterst vervelende kwestie voor mensen die de schijfjes gewoon netjes kopen. Ik hou niet van maatregelen waarbij 'de goeden maar onder de kwaden moeten lijden', en al helemaal niet omdat het een beveiliging is die een kleuter nog kan kraken, dus tegen kopieren helpt het niets.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_35175294
    Iemand hier bekend met het Japanse Jazz-collectief "Soil & Pimp Sessions"? Ik heb hier helaas alleen een (gedownloade) EP van ze, Summer Goddess, maar die is echt geniaal. Zou graag het hele album willen hebben, maar zelfs bij Concerto(!) hadden ze dit niet, en konden ze het alleen bestellen via Japanse import. Ben wel erg benieuwd echter, en ga deze CD (Pimp Master) misschien maar zelf importeren uit Japan.

    Ik ben helaas niet echt thuis in de verschillende Jazz-genres om te kunnen zeggen hoe het te benoemen valt, maar het is erg funky uptempo soms licht chaotische jazz. Gilles Peterson noemt het death-jazz .

    Anyway, meer fans? Zo nee, ga het luisteren en word het! Alleen al voor het aftellen in het Engels met vet Japans accent is het het waard.

    http://www.soilpimp.com/ voor wat snippets.

    Die Welt ist alles was der Fall ist.
    pi_35175611
    zat wat muziek van dit album te beluisteren en de bijbehorende videoclip te bekijken.



    Het klinkt erg goed, soms neigt het wat naar metal (nee, het is geen metal) soms naar latin jazz. Lekkere combinatie in ieder geval, als het niet al te lastig is om aan een CD'tje te komen dan ga ik hier nog weleens een plaat van aanschaffen

    edit: 2e clip inmiddels ook bekeken, heerlijke muziek en de videoclips zijn ook briljant in elkaar gezet.

    ik ga de rest ook nog ff bekijken, eigenlijk zou er nog eens een topic over deze band moeten komen!

    [ Bericht 11% gewijzigd door Beathoven op 17-02-2006 01:19:59 ]
    pi_35175864
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 01:06 schreef Beathoven het volgende:
    Lekkere combinatie in ieder geval, als het niet al te lastig is om aan een CD'tje te komen dan ga ik hier nog weleens een plaat van aanschaffen
    Dat valt dus vies tegen .
    Die Welt ist alles was der Fall ist.
    pi_35178020
    Klinkt inderdaad wel geinig . Leuk refrein vooral. Enige aantekening bij dit soort muziek is dat het vind ik niet echt een climax heeft. Alles wordt meteen d'ruit gegooid. Zoals die die saxsolo bijvoorbeeld. Die klinkt best gaaf, maar hij gooit al meteen alle hoge, snelle en harde tonen dr uit zodat het beetje gebrek aan opbouw heeft en je er bijna willekeurig een einde aan kan plakken. Maar kan ook beetje aan mij liggen natuurlijk .

    Als je dit trouwens leuk vindt kan je misschien eens kijken naar de Soulbop Band van Randy Brecker en Bill Evans. Die maakt ook dit soort muziek, en met name die snelle riffs, alle-remmen-los-solo's en de bij vlagen een beetje poppy-rock-achtig stijl (toch altijd leuk om muziek onder woorden proberen te brengen...) deed me hier wel beetje aan denken. Hun live-album is wel aardig.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      donderdag 23 februari 2006 @ 18:14:33 #176
    15449 Philosocles
    blogito ergo sum
    pi_35414353
    Ik ben op zoek naar meer pianisten (of andere instrumentalisten) die Bach in hun jazz stoppen. Nou is er weliswaar (b.v.) Jaques Loussiers trio, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel.

    Ik bedoel mensen die, zoals Nina Simone in haar uitvoering van b.v. Love Me or Leave Me, uitstapjes naar Bach-achtig contrapunt maken, maar nooit het gevoel voor zompige blues verliezen.

    Is er iemand die snapt waar ik op doel en/of bekend is met die Nina Simone-track? En gelijkgezinden kent?
    iedereen is uniek behalve ik
      zaterdag 25 februari 2006 @ 12:30:48 #177
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_35473026
    Vandaag Chick Corea ~ Return to forever aangeschaft. Die twee lange nummers op dat album zijn ontzettend gaaf.
    pi_35492680
    quote:
    Op donderdag 23 februari 2006 18:14 schreef Philosocles het volgende:
    Ik ben op zoek naar meer pianisten (of andere instrumentalisten) die Bach in hun jazz stoppen. Nou is er weliswaar (b.v.) Jaques Loussiers trio, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel.

    Ik bedoel mensen die, zoals Nina Simone in haar uitvoering van b.v. Love Me or Leave Me, uitstapjes naar Bach-achtig contrapunt maken, maar nooit het gevoel voor zompige blues verliezen.

    Is er iemand die snapt waar ik op doel en/of bekend is met die Nina Simone-track? En gelijkgezinden kent?
    Valt me op dat jazzartiesten of jazzliefhebbers vaak van Bach of Debussy houden. Ben benieuwd waarom dat is. Hou zelf ook wel van Bach (ook nog ooit zelf gespeeld ). Maar ik kan je niet echt helpen. Weet alleen dat pianisten als Keith Jarrett, Esborn Svenson (hoe je dat ook spelt), Bobo Stenson en wel meer pianisten van ECM duidelijk hoorbaar direct onder de invloed van klassieke muziek staan. Misschien dat de Japanse Junko Onishi ook nog wel in aanmerking komt.
    Ben ook wel benieuwd naar wat aan Bach gelieerde muziek, dus post maar een keer als je wat gevonden hebt .

    edit: de Nina Simone track ken ik trouwens niet, dus wellicht heb ik het heeel ergens anders over.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_35672796
    Gisteren Let Me Tell You About It (een nieuwe RvG uitgave)van baritonsaxofonist Leo Parker gekocht, echt super relaxt album. Ik ken Leo Parker verder niet, heb geen idee wat hij verder heeft gedaan, maar dit album is ieder geval erg gaaf. Het is muziek in de typische Blue Note Hard Bop/Soul traditie. Line up is me compleet onbekend maar zeker goed. Aanradertje, vooral voor 7,99
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_35673591
    quote:
    Op zaterdag 25 februari 2006 12:30 schreef nipeng het volgende:
    Vandaag Chick Corea ~ Return to forever aangeschaft. Die twee lange nummers op dat album zijn ontzettend gaaf.
    Is dat een volledig instrumentale Jazz-rock plaat?. Ik heb een CD van Return to Forever getiteld Music Magic maar die draai ik nog maar zelden. Dat is misschien toch een van de mindere platen. Er zitten ook stukken met zang bij en het klinkt me allemaal iets te gelikt.

    Ik vraag me af welke platen van Chick Corea / Return to Forever wel de moeite waard zijn
      vrijdag 3 maart 2006 @ 14:45:24 #181
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_35679114
    Flora Purim zingt op die lp, maar er zitten ook veel instrumentale stukken in. Ik vind het zelf wel een goede plaat, evenals de opvolger "Light as a Feather". Verder vind ik Chick Corea (met en zonder Return To Forever) vaak wel een beetje wisselvallig.

    Sommige albums zijn uitstekend en andere platen vind ik vaak weer wat slechter te verteren. Van het eeuwig ophemelen van de Scientology-kerk en L. Ron Hubbard in de linernotes word ik ook al niet vrolijk (maar goed, dat heeft verder met de muziek natuurlijk niet veel te maken). Het is technisch wel een geweldige pianist, natuurlijk.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_35995363
    Iemand ooit in het jazzarchief in A'dam geweest? Ik ga er als het goed is vrijdag heen (voor m'n studie), ik ben benieuwd. Volgens mij hebben ze bijv. alle opnamen van de concertzender in hun bezit. Daar zit toch een hoop moois tussen dacht ik zo
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      Moderator maandag 13 maart 2006 @ 17:06:07 #183
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_35995589
    Voor de mensen die in de buurt van Utrecht wonen heb ik een aanrader: aanstaande zondag is het Jazz & Blues festival in Bunnik (kwartier van Utrecht). Daar treed Hans Dulfer op met DJ Kikke, New Cool Collective, Ronald Snijders, Little Willie Littlefield en Alquin. Vind het wel goed klinken dus ik ben er wel te vinden!
    3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
      dinsdag 14 maart 2006 @ 09:11:48 #184
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_36014088
    quote:
    Op maandag 13 maart 2006 16:59 schreef Doff het volgende:
    Iemand ooit in het jazzarchief in A'dam geweest? Ik ga er als het goed is vrijdag heen (voor m'n studie), ik ben benieuwd. Volgens mij hebben ze bijv. alle opnamen van de concertzender in hun bezit. Daar zit toch een hoop moois tussen dacht ik zo
    wat kan je daar doen dan?
    De Narcis van Gabon
    pi_36017344
    Onderzoek doen en vooral luisteren en bekijken (waar als het goed is bijna in elk geval de mogelijkheid voor is).

    Overzicht van de collectie van het NJA:
    22.500 lp’s: het betreft hier een algemene jazzcollectie waaronder de platenkast van Michiel de Ruyter.
    2.000 geluidsbanden met veel uniek en nooit op plaat uitgebracht geluidsmateriaal. Hieronder bevinden zich vooral radio-banden.
    5.000 cassettes: waaronder bijvoorbeeld de opnames die Jacques Waisvisz vanaf 1971 vrijwel overal van alle geimproviseerde muziekconcerten maakte.
    2.500 cd’s
    1.500 video’s en films
    6.000 foto’s, waaronder de jazzfoto’s van Wouter van Gool, waar het NJA ook de negatieven van bezit. Uit deze collectie wordt de wisselende tentoonstelling op deze site samengesteld.
    2.500 boeken
    750 affiches
    3.100 arrangementen van bekende en minder bekende jazzmuziek, zowel Nederlands als Amerikaans.
    2.250 andere bladmuziek zoals songbooks, lesboeken etc.

    Bijvoorbeeld het optreden van Mingus in het Concertgebouw in '64 is er ook terug te vinden .
    Overigens heeft het voor m'n opdracht niet zozeer te maken met jazz, maar met verschillende soorten archieven. En blijkbaar hoort deze daar ook bij.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      Licht Ontvlambaar maandag 27 maart 2006 @ 11:20:15 #186
    94264 Uzumaki_Naruto
    Fearless Vampire Killer
    pi_36399047
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 00:51 schreef keeper het volgende:
    Iemand hier bekend met het Japanse Jazz-collectief "Soil & Pimp Sessions"? Ik heb hier helaas alleen een (gedownloade) EP van ze, Summer Goddess, maar die is echt geniaal. Zou graag het hele album willen hebben, maar zelfs bij Concerto(!) hadden ze dit niet, en konden ze het alleen bestellen via Japanse import. Ben wel erg benieuwd echter, en ga deze CD (Pimp Master) misschien maar zelf importeren uit Japan.

    Ik ben helaas niet echt thuis in de verschillende Jazz-genres om te kunnen zeggen hoe het te benoemen valt, maar het is erg funky uptempo soms licht chaotische jazz. Gilles Peterson noemt het death-jazz .

    Anyway, meer fans? Zo nee, ga het luisteren en word het! Alleen al voor het aftellen in het Engels met vet Japans accent is het het waard.

    http://www.soilpimp.com/ voor wat snippets.

    [afbeelding]
    klinkt interesant

    lol,death jazz klinkt dat zoals de hardere stukken muziek van Naked City?

    zou je die ep kunnen uploaden
      zaterdag 1 april 2006 @ 13:07:00 #187
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_36548407
    Jackie McLean is overleden.
    quote:

    Jazz alto saxophonist Jackie McLean dies at 73

    HARTFORD, Connecticut --Jazz alto saxophonist Jackie McLean, a performer and educator who played with legendary musicians including Miles Davis and Sonny Rollins, died Friday. He was 73.

    McLean, a contemporary of some of the 20th century's most famed jazz musicians, died at his Hartford home after a long illness, family members told The Hartford Courant.

    McLean was founder and artistic director of the Jackie McLean Institute of Jazz at the University of Hartford's Hartt School. He and his wife, actress Dollie McLean, also founded the Artists Collective, a community center and fine arts school in Hartford's inner city primarily serving troubled youth.

    University of Hartford President Walter Harrison said Dollie McLean called him Friday with news of her husband's death.

    Harrison said that despite his many musical accomplishments, McLean was a modest man whose connections with his students lasted for decades after they left his classroom.

    "He fully understood the way that jazz as an art should be passed down to students," Harrison said. "He saw his role as bringing jazz from the 1950s and '60s and handing it down to artists of today."

    McLean, a native of Harlem in New York City, grew up in a musical family, his father playing guitar in Tiny Bradshaw's band. McLean took up the soprano saxophone as a teen and quickly switched to the alto saxophone, inspired by his godfather's performances in a church choir, he told WBGO-FM in Newark, New Jersey, in an interview in 2004.

    McLean went on to play with his friend Rollins from 1948-49 in a Harlem neighborhood band under the tutelage of pianist Bud Powell. Through Powell, McLean met bebop pioneer Charlie "Bird" Parker, who became a major influence on the young alto saxophonist.

    He made his first recording when he was 19 on Miles Davis' "Dig" album, also featuring Rollins, which heralded the beginning of the hard-bop style.

    In the 1950s, McLean also played with Charles Mingus and Art Blakey's Jazz Messengers, experiences that he credited with helping him find his own style.

    "I never really sounded like Bird, but that was my mission," McLean said in the WBGO radio interview. "I didn't care if people said that I copied him; I loved Bird's playing so much. But Mingus was the one that really pushed me away from the idea and forced me into thinking about having an individual sound and concept."

    McLean made his first recording as a leader in 1955. He drew wide attention with his 1959 debut on Blue Note Records, "Jackie's Bag," one of dozens of albums he recorded in the hard-bop and free jazz styles for the label over the next eight years. His 1962 album "Let Freedom Ring" found him performing with avant-garde musicians.

    In 1959-60, he acted in the off-Broadway play "The Connection," about jazz musicians and drug addiction. McLean, a heroin addict during his early career, later went on to lecture on drug addiction research.

    In 1968, after Blue Note terminated his recording contract, McLean began teaching at the University of Hartford. He taught jazz, African-American music, and African-American history and culture, setting up the university's African American Music Department, which later was named in his honor.

    He took a break from recording for much of the 1980s to focus on his work as a music educator, but made his recording comeback in 1988 with "Dynasty," and later re-signed with Blue Note. His last Blue Note recordings included "Fire and Love" (1998), featuring his youthful Macband with son Rene McLean on tenor saxophone, and the ballads album "Nature Boy" (2000).

    He received an American Jazz Masters fellowship, the nation's highest jazz honor, from the National Endowment for the Arts in 2001, and toured the world as an educator and performer.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_36578419
    Hé... Dat had ik nou niet verwacht. Hij zag er twee jaar geleden op het NSJF toch best goed uit en hij speelde trouwens ook nog heel goed. Ik vind dat hij sowieso altijd goed is blijven spelen. Echt jammer en triest dat hij is overleden, hij behoort toch wel tot de grote jazzsaxofonisten en arrangeurs van de oude garde. Albums als Destination Out, One Step Beyond en Jacknife behoren wel tot mijn favoriete albums. Love and Hate van Destination Out klinkt nu ineens heel anders. Wat een enorm mooi nummer is dat toch.

    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      maandag 3 april 2006 @ 09:36:36 #189
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_36600112
    slecht nieuws. De oude garde van jazz-legenden sterft uit
    De Narcis van Gabon
      maandag 3 april 2006 @ 12:21:53 #190
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_36603925
    Ik heb hem nooit live zien spelen, wel spijtig dat het nu ook niet meer kan. Jacknife heb ik onlangs ook aangeschaft, inderdaad een mooie plaat.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
      maandag 3 april 2006 @ 12:59:00 #191
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_36604925
    Dit is misschien wel leuk voor de mensen die in (de buurt van) Utrecht wonen:

    http://www.culturelezondagen.nl/2006/23april2006.htm

    Ik ga zelf wel even kijken, in ieder geval.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_36605227
    Vooral die sfeer in On the Nile vind ik heel mooi en dat nummer van Charles Tolliver.
    Maar leuke tip, die dag in Utrecht, ik ga denk ik ook wel even kijken.
    Ik heb Wouter Hamel, die ook in Utrecht komt, toevallig gister nog gezien bij de voorronde van de Deloitte Jazz Award (ofsoiets). Was gave avond. Voor de geinteresseerden, Jeffrey Bruinsma (op viool, vond ik zelf wat minder), Robert Rook (op piano en mijn favoriet, wat een maffe kerel ) en een Turks-Nederlandse gitarist (waarvan ik de naam alweer vergeten ben en spelend op een dubbele gitaar) zijn door. Was trouwens eerste bezoekje aan het Bimhuis, en het is inderdaad een hele gave tent.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_36620268
    Een paar mini-reviewtjes (met dit keer cijfertjes als rating):

    Rava Plays Rava
    Enrico Rava (trompet) & Stefano Bollani (piano)
    Sfeervolle set van enkel eigen composities van trompetist Enrico Rava. Er valt weinig aan te merken op het samenspel noch de composities. Beide muzikanten geven elkaar goed de ruimte en de begeleiding is altijd aanwezig maar subtiel. De composities zijn zonder uitzondering de moeite waard. Een zeer mooie en passende samenwerking van deze twee Italianen. Een 8,5

    Montréal Diary/B
    Enrico Rava (trompet) & Stefano Bollani (piano)
    Opname van een concert op het Montréal Jazzfestival waarin Rava en Bollani aan de slag gaan met vooral eigen composities. Swingend album met uitzinnige solo's van vooral Bollani. Het gedreven en swingende spel doet af aan de subtiele stijl die de voorganger Rava Plays Rava zo mooi maakte. Hoe dan ook toegankelijke muziek die elke luisterbeurt weer interessant en vooral leuk is. Tot de hoogtepunten behoren de pakkende Theme for Jessica, de mooie interpretatie van The Way You Look Tonight met een originele solo van Bollani en de tango Tango For Vasquez Y Pepita. Een 7,5
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      maandag 3 april 2006 @ 20:52:34 #194
    53708 ondeugend
    Lost in Sound
    pi_36620419
    TVJ

    Terugvindjazz....
    Iedere keer neem ik mij voor me hier te komen nestelen. Nu dus echt !
    And everything under the sun is in tune
    But the sun is eclipsed by the moon.
    And Prince is still here!
    pi_36620482
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 20:52 schreef ondeugend het volgende:
    TVJ

    Terugvindjazz....
    Iedere keer neem ik mij voor me hier te komen nestelen. Nu dus echt !
    U bent welkom
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_36655972
    Kan iemand voor mij misschien een oud topic terugvinden?
    Het gaat om een topic waarin door users lijstjes werden samengesteld met de topjazzalbums. Dit lukte mij ieder geval niet.
    Alvast bedankt .

    [ Bericht 7% gewijzigd door Doff op 04-04-2006 22:18:49 ]
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      woensdag 5 april 2006 @ 12:45:12 #197
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_36669784
    Volgens mij is dit hem: De Fok! Jazz Top 100 (lever hier je lijsten in) :)
    Ik heb hem met de 'lite search' teruggevonden ( http://forum.fok.nl//fok/search_lite )

    Wel grappig.... ik zou nu weer een hele andere lijst maken, want ik heb in de tussentijd ook wel een hoop 'nieuwe' cds beluisterd.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_36675509
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 22:09 schreef Doff het volgende:
    Kan iemand voor mij misschien een oud topic terugvinden?
    Het gaat om een topic waarin door users lijstjes werden samengesteld met de topjazzalbums. Dit lukte mij ieder geval niet.
    Alvast bedankt .
    Ik zou niet de moeite nemen om voor dat topic nog een lijst te maken, de eindlijst is namelijk al bekend (staat weer in een ander topic). Misschien dat er ooit nog eens een editie komt maar het aantal jazzfans hier in het muziekforum is vrij klein om een serieuze lijst te maken
    pi_36682855
    quote:
    Op woensdag 5 april 2006 12:45 schreef Zanderrr het volgende:
    Wel grappig.... ik zou nu weer een hele andere lijst maken, want ik heb in de tussentijd ook wel een hoop 'nieuwe' cds beluisterd.
    Daarom wilde ik 'm dus wle eens terug zien, was ook wel benieuwd .

    edit: Woow, en mijn lijst is ook flink veranderd. Snap niet dat ik een album als Together van McCoy Tyner en Sonny's Crib van Sonny Clark zo hoog heb kunnen zetten . Toch geinig om terug te zien.

    Enne Beathoven, als jij mooi initiatief neemt, ik doe mee . Kan altijd poging wagen he.

    [ Bericht 19% gewijzigd door Doff op 05-04-2006 18:42:06 ]
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_36759098
    Gisteren naar het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza met als solisten (o.a.) Yuri Hooning en Fay Claassen geweest. Ben normaal niet zo'n fan van bands als het Metropole Orkest (het doet me altijd denken aan die dichtgeplakte platen van Don Sebesky (CTI), met die strijksecties enzo), maar gister was eigenlijk best gaaf. Onder andere ook een leuk jazz/pop arrangement van Paranoid Android, verder ook werken van Wayne Shorter en Giant Steps kwam ook voorbij. En het Muziekgebouw aan het Ei blijft natuurlijk leuk. Wordt trouwens binnenkort uitgezonden op de NPS (radio, The Bands). Wel moeite waard lijkt me .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      zaterdag 8 april 2006 @ 13:30:01 #201
    103822 zwareshag
    geelgeblakerde velden
    pi_36764052
    Deze vraag is waarschijnlijk wel eens eerder gesteld maar ik kan hem niet zo snel vinden..

    Ik ben een grote fan van "ingewikkelde" of "intelligente" muziek zoals math metal (Meshuggah, Textures), complexere IDM (de latere werken van Autechre) en bepaalde avant-garde achtige artiesten zoals Naked City en Fantomas. Daarom vond ik dat het ook maar eens tijd dat ik me ging verdiepen in jazz. Ik heb onlangs mijn eerste jazz CD aangeschaft, My Favourite Things van John Coltrane. Ik dacht dat ik na jarenlang veel en intensief luisteren naar bovenstaande artiesten jazz wel kon waarderen maar het tegendeel is waar. Eerlijk gezegd kan ik de CD die ik heb gekocht niet echt waarderen. Maar ik zou heel graag jazz willen kunnen waarderen, omdat ik wel toe ben aan een nieuwe muzikale uitdaging. Muziek is mijn grootste hobby en dan is het geweldig als er weer eens een nieuwe wereld voor je open gaat .

    Kan iemand mij tips geven met welke albums ik moet beginnen en vooral wat ik in jazz moet "zien", wat er zo mooi aan kan zijn?

    Alvast bedankt .
      zaterdag 8 april 2006 @ 17:07:29 #202
    146262 XLeo
    Just like daddy
    pi_36769349
    Ja jammer heb het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza met als solisten (o.a.) Yuri Hooning en Fay Claassen gemist, wou wel heen...

    Maar even over de uitstervende ouwe garde gesproken... Nederland heeft best nog wel wat levende zo las ik net dat morgen Ferdinand Povel en John Engels in de Plantage (naast Artis Amsterdam) spelen en heb ik vorige week Ack van Rooijen daar gezien (echt een super concert; komt ook op nps output...)
      zaterdag 8 april 2006 @ 18:43:10 #203
    15449 Philosocles
    blogito ergo sum
    pi_36771990
    quote:
    Op zaterdag 8 april 2006 13:30 schreef zwareshag het volgende:
    [..] Ik heb onlangs mijn eerste jazz CD aangeschaft, My Favourite Things van John Coltrane. Ik dacht dat ik na jarenlang veel en intensief luisteren naar bovenstaande artiesten jazz wel kon waarderen maar het tegendeel is waar. Eerlijk gezegd kan ik de CD die ik heb gekocht niet echt waarderen. Maar ik zou heel graag jazz willen kunnen waarderen, omdat ik wel toe ben aan een nieuwe muzikale uitdaging. Muziek is mijn grootste hobby en dan is het geweldig als er weer eens een nieuwe wereld voor je open gaat .

    Kan iemand mij tips geven met welke albums ik moet beginnen en vooral wat ik in jazz moet "zien", wat er zo mooi aan kan zijn?

    Alvast bedankt .
    Het heeft bij mij heel lang geduurd voordat ik Coltrane kon waarderen. Ik heb hem echt jarenlang genegeerd. Althans, geprobeerd, want Miles Davis vind ik wel zeer te pruimen en daar doet Coltrane op een aanzienlijk aantal opnames mee.

    Ik, en met mij velen, hebben zich door Miles voor laten bereiden op het waarderen van ander werk. Daar zou je dus eventueel mee kunnen beginnen. Het standaardbeginnerswerk is Kind of Blue, dat bovenaan vele jazztoplijstjes staat (deze plaat is overigens enigzins 'soft', maar wel mooi) - en ook daar doet Coltrane mee, maar ingetogener dan op zijn soloplaten. De eerste 'niet Miles'-Coltrane-opname die ik overigens zeer ging waarderen is het vorig jaar ontdekte concert uit 1957 met Thelonious Monk. Die kan ik je van harte aanbevelen; hier vind je een recensie.

    Wat je erin moet zien is een goeie vraag. Muziek is een spel van spanning en ontspanning - dat gaat via een aantal eigenschappen die de muziek op ieder moment heeft. Geluidssterkte, veelheid of spaarzaamheid van noten, en de consonantie/dissonantie van die noten. Een goede solist (en band) vertelt met die elementen een verhaal. Dat kan ontroerend, spannend, overdonderend of nerveus - of wat dan ook zijn - het is maar net wie je voor je hebt (en door wie die weer omringd is). Veel stukken nemen je als het ware mee op reis - er wordt een uitgangspunt geschets en dat wordt ontwikkeld. Vaak kom je na die reis weer op het beginpunt uit (en soms tussendoor) maar dat hoeft niet per sé. En goede jazz ontstijgt de standaardprocedure van een thema op een schema met om de beurt een solo.

    Ook het werk van pianist Brad Mehldau vind ik interessant omdat hij een goede balans weet te vinden tussen complexiteit en schoonheid. De VPRO heeft een concert in twee delen van hem (1, 2) online staan. Het eerste nummer uit het 2e deel (August Ending) vind ik een goed voorbeeld van die balans. En het tweede nummer (Viver de Amor) eindigt anders dan het begint (je bent ditmaal niet thuis op het end van de reis ), mooi einde IMO.

    Sowieso moet je die hele VPRO-site (http://www.vpro.nl/programma/jazzopvier) eens checken want er staan best veel interessante opnamens voor noppes. Ik heb net een willekeurige keuze gemaakt en zit naar een concertopname van het Marty Ehrlich Quartet te luisteren. Nooit van gehoord maar het bevalt tot nu toe uitstekend.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Philosocles op 08-04-2006 21:37:32 ]
    iedereen is uniek behalve ik
      zondag 9 april 2006 @ 21:05:14 #204
    40093 Rock-shocker
    No Charms Allowed
    pi_36803863
    Goedenavond
    Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
      dinsdag 11 april 2006 @ 11:00:43 #205
    33549 Thomasumo
    User 33549 reporting for
    pi_36849233
    Misschien dat dit beter in V&A past, dat laat ik aan een mod over.

    Ik heb onlangs de Volkskrant box blue not perfect takes aangeschaft. Daardoor had ik een aantal titels dubbel. (Davis, Mobley en Hubbard)

    Nou zijn Mobley en Hubbard al vergeven maar heb ik dus birth of the cool dubbel in mijn kast staan.

    Iemand interesse? Het lijkt me leuk te ruilen. Om zo eens met nieuwe artiesten in aanmerking te komen.

    thomasumo (at) gmail com
    I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
    pi_36886731
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 11:00 schreef Thomasumo het volgende:
    Misschien dat dit beter in V&A past, dat laat ik aan een mod over.

    Ik heb onlangs de Volkskrant box blue not perfect takes aangeschaft. Daardoor had ik een aantal titels dubbel. (Davis, Mobley en Hubbard)

    Nou zijn Mobley en Hubbard al vergeven maar heb ik dus birth of the cool dubbel in mijn kast staan.

    Iemand interesse? Het lijkt me leuk te ruilen. Om zo eens met nieuwe artiesten in aanmerking te komen.

    thomasumo (at) gmail com
    Ik moet 'm nog hebben, maare ik wil niet van mijn cd's af . Heb wel de cd "Fuse One" die ik niks vind, misschien dat je daar van houdt.... Joe Farrell, Chick Corea, Stanley Clarke etc etc spelen mee.
    Heb ook nog een dvd van Herbie Hancock liggen. Future 2 Future.
    Je mag ze allebei hebben in die ruil. Maar ik zal eerlijk zijn. Ik vind het bagger, ik wil je er eigenlijk ook niet mee opnaaien .
    Trouwens mooi boxje, die van de Volkskrant.

    Nog een linkje naar een gave uitzending van de NPS:
    http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)s/4fmjazz/maandag.rm
    Allemaal Zweedse jazz uit de jaren '60. Mooie strakke en sfeervolle muziek in deze uitzending vind ik .

    [ Bericht 14% gewijzigd door Doff op 12-04-2006 14:29:24 ]
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      woensdag 12 april 2006 @ 14:41:54 #207
    33549 Thomasumo
    User 33549 reporting for
    pi_36887391
    quote:
    Op woensdag 12 april 2006 14:22 schreef Doff het volgende:

    [..]

    Ik moet 'm nog hebben, maare ik wil niet van mijn cd's af . Heb wel de cd "Fuse One" die ik niks vind, misschien dat je daar van houdt.... Joe Farrell, Chick Corea, Stanley Clarke etc etc spelen mee.
    Heb ook nog een dvd van Herbie Hancock liggen. Future 2 Future.
    Je mag ze allebei hebben in die ruil. Maar ik zal eerlijk zijn. Ik vind het bagger, ik wil je er eigenlijk ook niet mee opnaaien .
    Trouwens mooi boxje, die van de Volkskrant.


    Nog een linkje naar een gave uitzending van de NPS:
    http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)s/4fmjazz/maandag.rm
    Allemaal Zweedse jazz uit de jaren '60. Mooie strakke en sfeervolle muziek in deze uitzending vind ik .
    Alletwee samen voor birth of the cool? Ik vind het een goede deal anders zit ik toch maar met een dubbele in mijn anders smetteloze cdcollectie. Waar woon je?
    I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
    pi_36887606
    quote:
    Op woensdag 12 april 2006 14:41 schreef Thomasumo het volgende:

    [..]

    Alletwee samen voor birth of the cool? Ik vind het een goede deal anders zit ik toch maar met een dubbele in mijn anders smetteloze cdcollectie. Waar woon je?
    Wow, geweldig. Ik woon in Nijmegen (kamer) én Warnsveld, tegen Zutphen aan (bij ouders). Woon je in de buurt?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      donderdag 13 april 2006 @ 11:48:26 #209
    33549 Thomasumo
    User 33549 reporting for
    pi_36916039
    quote:
    Op woensdag 12 april 2006 14:48 schreef Doff het volgende:

    [..]

    Wow, geweldig. Ik woon in Nijmegen (kamer) én Warnsveld, tegen Zutphen aan (bij ouders). Woon je in de buurt?
    Hmmm, sorry zit in Amsterdam. Post dan maar?

    Mail me even op thomasumo gmail com
    I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
    pi_36933036
    Op verzoek herponeer ik hier mijn post:
    Dit topic maar als het algemene jazztopic beschouwend, vraag ik me hier het volgende af. Is er meer jazz die mij zal bekoren, als ik wel houd van Peaches en Regalia, maar niet van traditionele jazz á la Coltrane?
    pi_36936908
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 11:48 schreef Thomasumo het volgende:

    [..]

    Hmmm, sorry zit in Amsterdam. Post dan maar?

    Mail me even op thomasumo gmail com
    Dan gaat het toch een beetje over denk ik. Als ik 'm post ben ik al meer dan de helft kwijt dan ik aan Birth of the Cool kwijt zou zijn. Volgende keer beter, maar evengoed bedankt .
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 20:27 schreef Laurens. het volgende:
    Op verzoek herponeer ik hier mijn post:
    Dit topic maar als het algemene jazztopic beschouwend, vraag ik me hier het volgende af. Is er meer jazz die mij zal bekoren, als ik wel houd van Peaches en Regalia, maar niet van traditionele jazz á la Coltrane?
    Nog nooit van Peaces en Regalia gehoord
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_36937170
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 22:13 schreef Doff het volgende:

    Nog nooit van Peaches en Regalia gehoord
    Van Zappa, staat op Hot Rats.
    pi_36946244
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 22:21 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Van Zappa, staat op Hot Rats.
    Heb een tijdje wat Zappa geluisterd, heb misschien de verkeerde dingen geluisterd maar het kon me nooit enorm boeien. Wat zijn mooie Zappa-albums voor een jazzliefhebber?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      vrijdag 14 april 2006 @ 12:39:24 #214
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_36950407
    Hot Rats, The Grand Wazoo, Waka/Jawaka, Make a Jazz Noise Here, Zappa In New York, en als je meer naar avantgarde / free jazz neigt ook nog Weasels Ripped My Flesh en Burnt Weeny Sandwich. Imaginary Diseases is ook een goede jazzy Zappa-cd maar die's momenteel alleen via peperdure mailorder verkrijgbaar.

    Het blijft natuurlijk altijd meer Zappa-muziek dan jazzmuziek, imo. Maar ik ben wel een fan.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
      vrijdag 14 april 2006 @ 14:51:50 #215
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_36954408
    Kennelijk wil men in Den Haag toch ook een jazzfestival blijven organiseren: http://www.thehaguejazz.com/website/index.aspx

    "Een intiem, kleurrijk en sfeervol Haags evenement dat teruggaat naar de pure liefde voor jazz.". Ja ja, en dan vervolgens met Incognito en Gare Du Nord op de proppen komen.

    Voor de liefhebber van moderne jazz zit er voorlopig niet veel soeps bij, maar wie weet verandert dat nog.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_37002512
    Bedankt voor de tips, ik ga er snel naar luisteren. Ben benieuwd.
    Maar dat festival in Den Haag lijkt me ook niet echt wat (niet als jazzfestival ieder geval). Hoe dan ook vind ik dat soort initiatieven wel altijd leuk. Jammer dat dat soort festivals alleen schijnt te kunnen plaatsvinden met allemaal popartiesten.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_37084657
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 14:51 schreef Zanderrr het volgende:
    Kennelijk wil men in Den Haag toch ook een jazzfestival blijven organiseren: http://www.thehaguejazz.com/website/index.aspx

    "Een intiem, kleurrijk en sfeervol Haags evenement dat teruggaat naar de pure liefde voor jazz.". Ja ja, en dan vervolgens met Incognito en Gare Du Nord op de proppen komen.
    De echte jazzmuzikanten....

    sterven uit

    Van de week trouwens 'Space is the Place' van Sun Ra opgehaald, hoorde meteen al dat ik er beter eens een avond voor kan gaan zitten, wat ik ook zal doen als ik er de tijd voor heb.

    Klinkt iig erg apart
      woensdag 19 april 2006 @ 18:16:32 #218
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_37102360
    Hear Hear Zanderrr

    Hear Hear Beathoven

    @zwareshag

    Luister naar Zanderrr en Beat (check het vrijere werk van Sun Ra eens).

    Oja probeer:

    Interstellar space ~ John Coltrane
    Jazz from Hell ~ Frank Zappa
    Symphony for improvisers ~ Don Cherry
    Out to Lunch ~ Eric Dolphy

    Allemaal redelijk ontoegankelijke platen behalve die van Dolphy.
      Moderator dinsdag 25 april 2006 @ 22:14:50 #219
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_37295387
    Hallo jazzers ik vind Bohren und der club of gore erg geweldig eigenlijk welke jazz moet ik nog meer luisteren ? Wat past in hun straatje ?
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      dinsdag 25 april 2006 @ 23:05:33 #220
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_37297591
    Bohren und der Club of Gore
    Ik heb alle cd's denk ik.
      dinsdag 25 april 2006 @ 23:25:11 #221
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_37298216
    Ik had er nooit van gehoord , maar die paar stukjes die ik net even heb geluisterd klinken wel erg lekker. Daar ga ik eens wat meer van luisteren.

    Doet me een beetje denken aan sommige dingen van Miles Davis van begin jaren 70 , zoals het nummer He Loved Him Madly ( 32 minuten lang ) van het album Get Up with It. Het Miles Davis album In a Silent way zit misschien ook wel een beetje in die richting.

    Maar ja , ik ken verder ook niets van Bohren und der club of gore, dus ik weet ook niet echt zeker of dat een beetje aansluit.
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      Moderator dinsdag 25 april 2006 @ 23:36:04 #222
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_37298523
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 23:05 schreef nipeng het volgende:
    Bohren und der Club of Gore
    Ik heb alle cd's denk ik.
    Ik vind het jammer dat op geisterfaust wat minder sax zit dat maakte het wel cool. Maar geisterfaust is ook nog wel een tof album. Wel unieke muziek die die duitsers maken.
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      woensdag 26 april 2006 @ 11:04:35 #223
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_37305772
    Hallo.

    Ik heb op MP3 al maanden het bijzonder aangename Sunday at the village vanguard van het Bill Evans Trio. Het hele trio vind ik daar geweldig, oa omdat de piano ook de ruimte laat voor de bas en drums. Nu heb ik laatste Interplay en Everybody digs Bill Evans gekocht, en dat zijn allebei ook best aardige albums, maar kunnen imo toch niet tippen aan Sunday at the village vanguard. Zijn er meer Bill Evans cd's die een beetje op de eerstgenoemde lijken?
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
    pi_37306590
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
    Hallo.

    Ik heb op MP3 al maanden het bijzonder aangename Sunday at the village vanguard van het Bill Evans Trio. Het hele trio vind ik daar geweldig, oa omdat de piano ook de ruimte laat voor de bas en drums. Nu heb ik laatste Interplay en Everybody digs Bill Evans gekocht, en dat zijn allebei ook best aardige albums, maar kunnen imo toch niet tippen aan Sunday at the village vanguard. Zijn er meer Bill Evans cd's die een beetje op de eerstgenoemde lijken?

    Waltz for Debby, net zo geniaal als Sunday at the Village Vanguard, ook rond zelfde tijd opgenomen. Blind kopen

    Overigens, als je die ruimte voor bass en drums zo mooi vindt, vind je de nieuwe trio albums van Stefano Bollani misschien ook wel de moeite waard (alleen zijn deze misschien wat lastiger om te vinden).
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      woensdag 26 april 2006 @ 15:00:57 #225
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_37312342
    Ik vind "Explorations" ook goed, ook met LaFaro en Motian. Het mist wel een beetje de live-feel (en glasgerinkel) van die Vanguard-platen, maar evengoed wel erg de moeite waard.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_37588333
    Kick!

    Een paar recent aangeschafte albums om onder de aandacht te brengen:

    Last Date van Eric Dolphy
    Niet daadwerkelijk zijn laatste opname maar daarom zeker niet minder de moeite waard. Natuurlijk gave solo's en de Nederlandse inbreng (van onder andere Misha Mengelberg en Han Bennink) doet het ook perfect. Vooral mooi sfeertje en fijne opnameklank. Eigenlijk wel een must voor Dolphy-liefhebbers.

    Alive van The Yuri Honing Trio
    Typisch zo’n modern plaatje swingende maar strakke en geschoolde jazz. Subtiel opgebouwde muziek die het niet moet hebben van plotselinge en onaangekondigde explosies, iets dat veel minder goede muziek vaak kenmerkt vind ik. Doet de eerste paar luistersessies bij vlagen wat monotoon aan, maar verder luisteren bewijst het tegendeel.
    Al met al zeer mooie aanvulling van een bescheiden jazzcollectie .

    Focus van Stan Getz
    Origineel album dat eigenlijk net zo goed in 2000 zou kunnen zijn opgenomen. Het gebruik van de violen komt het album geheel ten goede, iets dat vind ik niet altijd even vanzelfsprekend is. Wellicht een aanrader voor liefhebbers van de echte jazzy stukken van het Metropool Orkest. Gave plaat, jammer dat iets dergelijks zo weinig is herhaald.

    Ezz-Thetics van George Russell
    Geweldig album. Eigenlijk alleen al vanwege ‘Round Midnight, de mooiste vertolking die ik tot nu toe heb gehoord. Dolphy’s solo is ongelofelijk meeslepend en de subtiele accenten van onder andere de bass en trombone perfect. Gewoon helemaal fantastisch. Jammer dat er van Don Ellis (trompet) verder weinig op de markt is (geen idee hoeveel hij verder daadwerkelijk op het gebied van jazz heeft gedaan). Ezz-Thetics laat zich door de progressieve, emotionele en écht gemeende muziek wat mij betreft goed vergelijken goed vergelijken met werk van Mingus

    [ Bericht 11% gewijzigd door Doff op 07-05-2006 18:08:56 ]
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_37688265
    Gisteren naar Sonny Rollins geweest
    Z'n trombonist was kut
    Voor de pauze was het sowieso een beetje tam.
    Maar daarna was 't echt suer
    Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
    pi_37705867
    quote:
    Op dinsdag 9 mei 2006 13:01 schreef Mister_Slide het volgende:
    Gisteren naar Sonny Rollins geweest
    Z'n trombonist was kut
    Voor de pauze was het sowieso een beetje tam.
    Maar daarna was 't echt suer
    Gaaf . Maar wie was de trombonist? Volgens mij speelt hij een aantal jaren met een zelfde band (waaronder Bob Cranshaw). Ik heb 'm ook een keer met een trombinist gezien, maar dat vond ik eigenlijk wel aardig, af en toe klonk het alleen wat minder 'inventief' dan bijv. Rollins.
    Maar goed, ik had er ook wle hene gewild eigenlijk
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_37708444
    Clifton Anderson speelde trombone,... als je ook had gewild had je ook moeten komen sprinten.
    Gewoon voor 7,50 naar Sonny Rollins
    Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
    pi_37709810
    quote:
    Op woensdag 10 mei 2006 14:40 schreef Mister_Slide het volgende:
    Clifton Anderson speelde trombone,... als je ook had gewild had je ook moeten komen sprinten.
    Gewoon voor 7,50 naar Sonny Rollins

    Damn.
    Dacht dat t vet was uitverkocht en dat sprintpogingen niet zo'n zin zouden hebben. Das écht balen.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_37714473
    Het was ook vet uitverkocht

    Alleen.. met de kracht van God lukt sprinten toch wel
    Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
      dinsdag 16 mei 2006 @ 19:12:35 #232
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_37887394
    Onlangs tegengekomen: Take 5 quartet: a jazz hour with Dave Brubeck Quartet, een liveopname uit '83 met onder andere z'n zoon.

    Naast de bekende klassiekers ook wat werk dat toen net nieuw was. En het klinkt allemaal bijzonder tof. Dus mocht iemand m tegenkomen: niet aarzelen maar gewoon kopen.
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
      vrijdag 26 mei 2006 @ 00:32:35 #233
    77898 EricusMaximus
    A vicious fanfare cries...
    pi_38218543
    Is er nog iemand naar Breda geweest?
    Audioscrobbler -[ A Nervous Tic Motion of the Head to the Left ]-
    pi_38277043


    Wat een vet album is dit, v/d week herontdekt.
      dinsdag 30 mei 2006 @ 14:28:05 #235
    47781 Jorikjet
    Brother from another mother
    pi_38369862
    tvp, wil wel wat meer jazz gaan kennen aangezien het altijd lekker in het gehoord ligt. miles davis is tot nu toe ongeveer het enige dat ik ken. blue in green is van hem erg mooi (Y)
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
      zaterdag 3 juni 2006 @ 13:46:27 #236
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_38502326
    Ik vind die Pharoah Sanders lp ook vet. Leon Thomas heeft 'The Creator...' ook nog een keer op een solo-lp opgenomen, en die versie is ook wel okee.

    Vanavond naar Yuri Honing in het SJU-huis.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
      zaterdag 3 juni 2006 @ 14:12:25 #237
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_38502891
    quote:
    Op dinsdag 16 mei 2006 19:12 schreef I.R.Baboon het volgende:
    Onlangs tegengekomen: Take 5 quartet: a jazz hour with Dave Brubeck Quartet, een liveopname uit '83 met onder andere z'n zoon.
    Die hele 'Jazz Hour' reeks is wel interessant. Ze kosten bijna niks (volgens mij zijn 't ook semi-bootlegs), de geluidskwaliteit is goed en bij V&D hebben ze meestal hele stapels liggen. Die Brubeck heb ik zelf niet, maar wel Jazz Hour cds van Mingus, Bill Evans, Bud Powell, Ahmad Jamal, Wes Montgomery en nog een aantal andere artiesten. Je kunt er bijna geen buil aan vallen.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
      zaterdag 3 juni 2006 @ 14:21:16 #238
    47781 Jorikjet
    Brother from another mother
    pi_38503121
    weet iemand hier trouwens mooie gitaar jazz, wat niet al te snel gaat? ik wil dat wel kunnen op me guitar
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
      zaterdag 3 juni 2006 @ 14:26:06 #239
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_38503238
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 14:21 schreef Jorikjet het volgende:
    weet iemand hier trouwens mooie gitaar jazz, wat niet al te snel gaat? ik wil dat wel kunnen op me guitar
    "Idle Moments" van Grant Green en "Midnight Blue" van Kenny Burrell zijn wel fijne plaatjes om zelf mee te pingelen, vind ik. De akkoordwisselingen zijn allemaal vrij makkelijk en langzaam, evengoed wel fijne muziek.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
      zaterdag 3 juni 2006 @ 20:29:21 #240
    113347 Erick1985
    Honesty is the key...
    pi_38512039
    Onlangs heb ik het PRACHTIGE en met een Grammy bekroonde album "When I Look In Your Eyes" van Diana Krall gekocht. Dit is écht een van de allermooiste Jazz platen die ik ooit heb gehoort. De nummers zijn geweldig. Helemáál het zeer gevoelige maar prachtige laatste nummer; "Why Should I Care". Dit album is een ECHTE aanrader! Wie heeft deze nog meer?
    Be kind, be polite, be nice, be helpful, be normal, be yourself. Then everything will be ok.
    pi_38527142
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 13:46 schreef Zanderrr het volgende:
    Vanavond naar Yuri Honing in het SJU-huis.
    Hoe was het?
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 14:21 schreef Jorikjet het volgende:
    weet iemand hier trouwens mooie gitaar jazz, wat niet al te snel gaat? ik wil dat wel kunnen op me guitar
    Misschien kan je eens Bill Frisell luisteren. Dat is vaak wel een mix tussen jazz, blues en soms zelfs coutry achtige muziek, maar wel heel mooi én rustig. Verder misschien handig: duo albums van Joe Pass, bijv. met Zoot Sims (Blues for Two)en J.J. Johnson (We'll Be Together Again). En Midnight Blue is inderdaad een leuk album.
    En vermijd CTI werk van Kenny Burrell (Don Sebesky ).
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 20:29 schreef Erick1985 het volgende:
    Onlangs heb ik het PRACHTIGE en met een Grammy bekroonde album "When I Look In Your Eyes" van Diana Krall gekocht. Dit is écht een van de allermooiste Jazz platen die ik ooit heb gehoort. De nummers zijn geweldig. Helemáál het zeer gevoelige maar prachtige laatste nummer; "Why Should I Care". Dit album is een ECHTE aanrader! Wie heeft deze nog meer?
    Misschien vind je Fay Claassen (Nederlands dus) ook wel mooi. Laatst zelf Two Portraits of Chet Baker aangeschaft. Wel aardig album .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      zondag 4 juni 2006 @ 14:04:44 #242
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_38528091
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 13:33 schreef Doff het volgende:
    Hoe was het?
    Ik vond het een erg mooi concert, het was echt heel anders dan de projecten van Yuri Honing die ik eerder heb gezien. Ze speelden een soort jazzrock (met Tony Overwater voor de verandering eens op electrische basgitaar). Het was niet van die spierballen-fusion, maar meer lang uitgesponnen experimentele muziek.

    Ik hoorde er ook veel andere invloeden in, zelfs dub reggae, ambient, punk en dankzij de inbreng van gitarist Frank Mobus (uitstekende muzikant, trouwens) moest ik af en toe zelfs aan de muziek van King Crimson denken.

    Kortom, een uitstekend concert, misschien niet echt voor de jazzpurist maar wel voor de avontuurlijk ingestelde luisteraar (oeh, cliche...).
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_38528501
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 14:04 schreef Zanderrr het volgende:

    [..]

    Ik vond het een erg mooi concert, het was echt heel anders dan de projecten van Yuri Honing die ik eerder heb gezien. Ze speelden een soort jazzrock (met Tony Overwater voor de verandering eens op electrische basgitaar). Het was niet van die spierballen-fusion, maar meer lang uitgesponnen experimentele muziek.

    Ik hoorde er ook veel andere invloeden in, zelfs dub reggae, ambient, punk en dankzij de inbreng van gitarist Frank Mobus (uitstekende muzikant, trouwens) moest ik af en toe zelfs aan de muziek van King Crimson denken.

    Kortom, een uitstekend concert, misschien niet echt voor de jazzpurist maar wel voor de avontuurlijk ingestelde luisteraar (oeh, cliche...).


    Maar klinkt goed. Heb Hooning pas een keer live gezien en zijn solo's vielen toen beetje weg in het geheel (Metropole Orkest), maar hij heeft sowieso een heel mooie klank vind ik. Dat 'uitgesponnen' idee bij hem herkende ik ook wel terug, vond ik wel gaaf (ook duidelijk terug te horen op zijn Alive).

    Andere muzikanten ken ik trouwens alleen van naam. Zou eigenlijk wat meer Nederlandse jazz moeten gaan luisteren.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_38851267
    Tippie:

    Hele vette Fusion Jazz onbeperkt op 1dot4.fm 24/7 !!!!!!!!!!!!
    Is echt super.

    Hele vette aanrader !
      woensdag 14 juni 2006 @ 16:48:09 #246
    33549 Thomasumo
    User 33549 reporting for
    pi_38853538
    Heeft iemand de Getz tribute van Fay Klaassens al gehoord? Ik heb hem vorige maand in Geneve aangeschaft. Heerlijke plaat. Fay heeft een stem als een blaasinstrument. Heeerlijk laid back.
    I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
    pi_38855860
    quote:
    Op woensdag 14 juni 2006 16:48 schreef Thomasumo het volgende:
    Heeft iemand de Getz tribute van Fay Klaassens al gehoord? Ik heb hem vorige maand in Geneve aangeschaft. Heerlijke plaat. Fay heeft een stem als een blaasinstrument. Heeerlijk laid back.
    Bedoel je niet de Chet Baker Tribute? Die heb ik iig wel in m'n bezit. Wel leuk album idd. Heb haar live gezien en dat was ook wel erg strak. Idd ook leuk hoe ze min of meer met haar een stem blaasinstrumentachtige dingen zingt .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_38871040
    quote:
    Op woensdag 14 juni 2006 15:45 schreef Lennartw het volgende:
    Tippie:

    Hele vette Fusion Jazz onbeperkt op 1dot4.fm 24/7 !!!!!!!!!!!!
    Is echt super.

    Hele vette aanrader !
    Mooie tip! Heb vanavond een tijd geluisterd (Classical Jazz), inderdaad erg de moeite waard

    Een andere site voor wat mooie ('progressieve') jazz: di.fm
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      donderdag 15 juni 2006 @ 10:28:23 #249
    33549 Thomasumo
    User 33549 reporting for
    pi_38876216
    quote:
    Op woensdag 14 juni 2006 18:04 schreef Doff het volgende:

    [..]

    Bedoel je niet de Chet Baker Tribute? Die heb ik iig wel in m'n bezit. Wel leuk album idd. Heb haar live gezien en dat was ook wel erg strak. Idd ook leuk hoe ze min of meer met haar een stem blaasinstrumentachtige dingen zingt .
    oooh, onvergevelijke fout. In my defense ik was volgens mij terwijl ik dit typte Getz aan het luisteren. Uiteraard gaat het hier over Chet Baker!

    Heerlijk plaatje, ik ben daar door weer helemaal in de gezongen chetbaker stukken gedoken. Heerlijk!
    I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
    pi_38877949
    quote:
    Op donderdag 15 juni 2006 10:28 schreef Thomasumo het volgende:

    [..]

    oooh, onvergevelijke fout. In my defense ik was volgens mij terwijl ik dit typte Getz aan het luisteren. Uiteraard gaat het hier over Chet Baker!

    Heerlijk plaatje, ik ben daar door weer helemaal in de gezongen chetbaker stukken gedoken. Heerlijk!
    Ik heb er echt even over gedaan om die Chet Baker Sings albums te kunnen waarderen, maar inderdaad bij vlagen wel zeer relaxed om te luisteren (als het maar niet te lang is ). Ben ook wat meer Getz aan het luisteren. Tijd geleden Focus gekocht, gaaf album (mocht je die nog niet kennen, zeker een keer luisteren!).
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_38878191
    Waarom kan ik dit topic nu niet egwoon terugvinden in index van MUZIEK
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      donderdag 15 juni 2006 @ 13:43:34 #252
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_38881949
    onderaan tegenwoordig
    De Narcis van Gabon
    pi_38882835
    quote:
    Op donderdag 15 juni 2006 13:43 schreef PogueMahone het volgende:
    onderaan tegenwoordig
    Ah. Nooit geweten.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      donderdag 13 juli 2006 @ 21:57:49 #254
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_39801811
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:31 schreef Doff het volgende:

    [..]


    Waltz for Debby, net zo geniaal als Sunday at the Village Vanguard, ook rond zelfde tijd opgenomen. Blind kopen
    Inmiddels in mijn bezit (dank u, MediaMarkt) en idd ook erg de moeite waard.

    Verder was ik afgelopen zaterdag bij de Jazz op het dak afterparty in het Bimhuis, waar Jules Deelder aan het draaien was, en dat was erg tof. En ik had me ook erg vermaakt met zijn presentatie van de Arrow Jazz top 100, waarbij hij ongeveer iedere plaat in die lijste afzeek (er stond dan ook erg veel Jamie Collum). Ik vermoed dat de zender zelf het wat minder vond.
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
    pi_39880619
    Is dat door Deelder gepresenteerde deel van de lijst nog ergens terug te vinden?

    Ohja, kleine aanrader:


    Black Jazz plaat zonder irritante vocalen maar wel met wat dope nummers erop als:
    Our November
    Waltz For Sweetie
    Freedom Suite


    Ook vet:

    en:
    (kon geen beter plaatje vinden, album heet Summer Dawn)

    Iemand nog meer albums van Sahib Shihab aan te raden? Of wat Strata East releases misschien? Hoor wel goede dingen over dat label, maar ken er nog vrijwel niks van....
      zondag 16 juli 2006 @ 18:45:05 #256
    49901 PogueMahone
    Yapo N'Guema - Honé
    pi_39882286
    quote:
    Op zondag 16 juli 2006 17:35 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    Is dat door Deelder gepresenteerde deel van de lijst nog ergens terug te vinden?
    quote:
    Uniek in de Nederlandse radiogeschiedenis: de Arrow Jazz 100 op Arrow Jazz FM!

    Hieronder de editie van 2006, uitgezonden in het weekend van 8 & 9 juli!

    1 Miles Davis So What
    2 Dave Brubeck Take Five
    3 Herbie Hancock Cantaloupe Island
    4 Astrud Gilberto The Girl From Ipanema
    5 Nina Simone Mr. Bojangles
    6 Al Jarreau Roof Garden
    7 Miles Davis Summertime
    8 Louis Armstrong What A Wonderful World
    9 Jamie Cullum All At Sea
    10 Van Morrison Moondance
    11 Stan Getz Desafinado
    12 Billie Holiday Strange Fruit
    13 Michael Bublé Feeling Good
    14 Marvin Gaye What's Going On
    15 Miles Davis 'Round Midnight
    16 Weather Report Birdland
    17 Frank Sinatra I've Got You Under My Skin
    18 John Coltrane Blue Train
    19 Art Blakey Moanin'
    20 Ray Charles Georgia On My Mind
    21 Nina Simone My Baby Just Cares For Me
    22 Miles Davis & Cannonball Adderley Autumn Leaves
    23 Norah Jones Don't Know Why
    24 Miles Davis All Blues
    25 St. Germain Rose Rouge
    26 Horace Silver Song For My Father
    27 Norah Jones Sunrise
    28 Fourplay Bali Run
    29 Temptations Papa Was A Rolling Stone
    30 Chet Baker My Funny Valentine
    31 Cannonball Adderley Mercy Mercy Mercy
    32 Bebel Gilberto Aganju
    33 John Coltrane A Love Supreme
    34 Miles Davis Milestones
    35 Norah Jones Come Away With Me
    36 Duke Ellington Take The A Train
    37 Diana Krall The Look Of Love
    38 Joe Torres Get Out Of My Way
    39 Sade Smooth Operator
    40 Stevie Wonder I Wish
    41 Curtis Mayfield Move On Up
    42 Ella Fitzgerald Misty
    43 Buckshot Lefonque Another Day
    44 Ray Charles Fever
    45 Mongo Santamaria Watermelon Man
    46 Dinah Washington What A Difference A Day Made
    47 Sergio Mendes & Black Eyed Peas Mas Que Nada
    48 Dave Brubeck Unsquare Dance
    49 Miles Davis Blue In Green
    50 Jamie Lidell What's The Use
    51 Jamie Cullum Frontin'
    52 Michael Bublé Home
    53 Crusaders Steetlife
    54 Spyro Gyra Morning Dance
    55 Average White Band Pick Up The Pieces
    56 George Duke Reach For It
    57 New Cool Collective Big Mondays
    58 Erykah Badu Tyrone
    59 Chick Corea Spain
    60 George Benson On Broadway
    61 James Brown I Feel Good
    62 Jamie Cullum I Get A Kick Out Of You
    63 Wes Montgomery Caravan
    64 Jamiroquai Seven Days In Sunny June
    65 Katie Melua Nine Million Bicycles
    66 John Coltrane Giant Steps
    67 Lee Morgan The Sidewinder
    68 Gare Du Nord Pablo's Blues
    69 Otis Redding Sitting On The Dock Of The Bay
    70 Diana Krall Devil May Care
    71 Benny Goodman Sing, Sing, Sing
    72 Randy Crawford Rainy Night In Georgia
    73 Ella Fitzgerald Mack The Knife
    74 Diana Krall Temptation
    75 Deodato Rhapsody In Blue
    76 Candy Dulfer Lily Was Here
    77 Gotan Project Epoca
    78 Bobby Caldwell What You Won't Do For Love
    79 George Benson Give Me The Night
    80 Incognito Always There
    81 Eva Cassidy Wade In The Water
    82 Paolo Conte Via Con Me
    83 Gino Vannelli People Gotta Move
    84 Jamie Cullum Everlasting Love
    85 Air All I Need
    86 Five Corners Quintet Trading Eights
    87 Joss Stone Fell In Love With A Boy
    88 George Benson This Masquerade
    89 Charlie Parker Embraceable You
    90 Quincy Jones Soul Bossa Nova
    91 Omar There's Nothing Like This
    92 Massive Attack Safe From Harm
    93 Herbie Hancock Maiden Voyage
    94 Al Green Let's Stay Together
    95 Weather Report Remark You Made
    96 Jaco Pastorius Kuru / Speak Like A Child
    97 Michael Bublé Song For You
    98 Everything But The Girl Each And Everyone
    99 Curtis Lundy Never Gonna Let You Go
    100 Deodato Also Sprach Zaratusha
    De Narcis van Gabon
    pi_39883076
    Sorry, bedoelde meer of de uitzending zelf ergens terug te luisteren is.
      maandag 17 juli 2006 @ 13:18:58 #258
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_39904372
    quote:
    Op zondag 16 juli 2006 17:35 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    Of wat Strata East releases misschien? Hoor wel goede dingen over dat label, maar ken er nog vrijwel niks van....

    Ik vind de platen die Charles Tolliver voor Strata East heeft opgenomen wel okee, in ieder geval Live at Slugs 1+2. Verder 'Izipho Zam' van Pharoah Sanders, Heath Brothers ' Marchin On', "Two is one" van Charlie Rouse en "First Impressions" van Shamek Farrah. Ik heb ook nog een Stanley Cowell LP op Strata East ("Regeneration"), maar eerlijk gezegd is dat dikke bagger.

    Ben zelf ook nog op zoek naar andere titels, maar veel is behoorlijk lastig te krijgen. Er zijn ook nog twee verzamelaars op Soul Jazz records met muziek van het label, die zijn ook over het algemeen wel interessant.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_39907684
    Die Heath Brothers plaat heb ik wel eens gehoord, wist niet dat die op Strata East was, download nu een live album van Tolliver in Loosdrecht opgenomen.
      Licht Ontvlambaar dinsdag 18 juli 2006 @ 12:27:04 #260
    94264 Uzumaki_Naruto
    Fearless Vampire Killer
    pi_39936244
    quote:
    Op maandag 17 juli 2006 15:00 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    Die Heath Brothers plaat heb ik wel eens gehoord, wist niet dat die op Strata East was, download nu een live album van Tolliver in Loosdrecht opgenomen.
    Ik heb Live in Tokyo van Tolliver op het Strata East label maar ik vind er weinig aan. Vooral slecht opgenomen, misschien leuk om te hebben maar ik luister er zelden naar.

    En die lijst van Arrow is echt lachwekkend. Dat kan je toch niet serieus nemen. Ik wil echt niet de purist uithangen, maar wanneer Al Jareau, Jamie Cullum, Van Morisson, Michael Bublé en Marvin Gay in je Jazz Top 100 staan is er toch wel iets met je mis.

    Ohja, mocht die Stanley Cowell je aanspreken is Live in Copenhagen ook een aanrader (niet voor Strata East overigens). Speelde veel met Tolliver.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      dinsdag 18 juli 2006 @ 13:17:38 #262
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_39937453
    Ik heb ook een andere Stanley Cowell cd, "Brilliant Circles". De geluidskwaliteit is baggerslecht (vreemd voor een opname uit de late jaren 60), maar er wordt uitstekend gespeeld (o.a. met Woody Shaw, Bobby Hutcherson en Reggie Workman).

    Ik vind die Live in Tokyo best goed te pruimen trouwens, de geluidskwaliteit is op de Mosaic-set ook wel okee.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_39937530
    quote:
    Op dinsdag 18 juli 2006 13:17 schreef Zanderrr het volgende:
    Ik heb ook een andere Stanley Cowell cd, "Brilliant Circles". De geluidskwaliteit is baggerslecht (vreemd voor een opname uit de late jaren 60), maar er wordt uitstekend gespeeld (o.a. met Woody Shaw, Bobby Hutcherson en Reggie Workman).

    Ik vind die Live in Tokyo best goed te pruimen trouwens, de geluidskwaliteit is op de Mosaic-set ook wel okee.
    Wow, heb je de Mosaic-set . Da's zo'n Select box toch? Wel gaaf dat ze bij Mosaic redelijk onbekend en moeilijk te krijgen spul uitbrengen.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      dinsdag 18 juli 2006 @ 13:34:01 #264
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_39938023
    Het is inderdaad zo'n Select boxje. Vind dat ook net mooi, met 3 cds... (in de Tolliver-set zitten Live at Slugs 1 en 2, Live in Tokyo en wat bonuscuts). Zo'n 'grote' Mosaic set is meestal net iets teveel van het goede voor mij, al is het natuurlijk wel erg mooi.

    Naar ik begrepen heb gaat Mosaic nu ook zeldzame/obscure albums op enkele cds uitbrengen. Ook wel een goede zaak.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_39938509
    quote:
    Op dinsdag 18 juli 2006 13:34 schreef Zanderrr het volgende:
    Naar ik begrepen heb gaat Mosaic nu ook zeldzame/obscure albums op enkele cds uitbrengen. Ook wel een goede zaak.
    Daar is al een aantal van verschenen, zitten mooie dingen tussen. En vrij goedkoop nog. Ik geloof ook dat die binnen vrij korte tijd in de winkel liggen. Was zelf benieuwd naar de The Cosmic Scene.
    quote:
    1001: Duke Ellington - The Cosmic Scene (MCD-1001)
    1002: Bud Freeman- Chicago/ Austin High School (MCD-1002)
    1003: Al Cohn/Perkins/Kamuca - The Brothers (MCD-1003)
    1004: JJ Johnson - J.J. (MCD-1004)
    1005: Art Blakey - Hard Bop (MCD-1005)
    1006: Charles Lloyd - Of Course, Of Course (MCD-1006)
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      dinsdag 18 juli 2006 @ 15:56:45 #266
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_39942558
    Die Ellington klinkt wel goed (zie ook sampletjes op de Mosaic website), maar ik moet nog zoveel van de Duke aanschaffen. Ik zag trouwens net bij het boodschappen doen tot mijn aangename verrassing dat de lokale Van Leest tegenwoordig ook een bak met Blue Note RVGs heeft staan. Heb er gelijk maar eentje meegenomen: Inner Urge van Joe Henderson. Tof plaatje zo te horen, had 'm nog niet.

    Zo te lezen waren de trouwe luisteraars van Arrow wat minder te spreken over het commentaar van de Nachtburgemeester op de Arrow top 100:

    http://www.arrow.nl/forum/showthread.php?t=6457
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_39954006
    quote:
    Op dinsdag 18 juli 2006 15:56 schreef Zanderrr het volgende:
    Die Ellington klinkt wel goed (zie ook sampletjes op de Mosaic website), maar ik moet nog zoveel van de Duke aanschaffen. Ik zag trouwens net bij het boodschappen doen tot mijn aangename verrassing dat de lokale Van Leest tegenwoordig ook een bak met Blue Note RVGs heeft staan. Heb er gelijk maar eentje meegenomen: Inner Urge van Joe Henderson. Tof plaatje zo te horen, had 'm nog niet.
    Bij de Bijenkorf hebben ze zelfs een hele meuk aan RVG's voor 5,99 liggen .
    Meteen Kenny Dorham met The Complete 'Round About Midnight At the Cafe Bohemia, Lou Donaldson met Natural Soul, Ornette Coleman met At the Golden Circle [Stockholm] Volume One, Lee Morgan met Leeway en Milt Jackson met The Wizard meegenomen .
    Allemaal erg fijne albums.
    quote:
    Zo te lezen waren de trouwe luisteraars van Arrow wat minder te spreken over het commentaar van de Nachtburgemeester op de Arrow top 100:

    http://www.arrow.nl/forum/showthread.php?t=6457
    Wat een prutsers .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_40029305
    Vandaag opgepikt:
    It's Time van Jackie McLean, o.a. Charles Tolliver, voor de geinteresseerden.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_40224988
    Iemand nog wat vette jazzopnames op youtube te sharen? Ik kwam vanavond pas voor 't eerst op 't idee om op wat jazzartiesten te zoeken ook al zit ik elke week wel op youtube. Hier wat opnames waar ik vanavond van heb genoten:


    John Coltrane - Naima (live in 1956)


    Art Blakey & The Jazz Messengers - Blues March (live in 1959)


    Wat Fela Kuti live beelden uit een documentaire

    Ian Anderson van Jethro Tull met Fela Kuti wel vette opname iig!

    Charles Mingus Quintet in Liege 1964 (iemand nog wat Jaki Byard aan te raden trouwens? Hi-Fly en The Jaki Byard Experience zijn echt mooie albums)

    Mingus - Flowers For A Lady (@ Umbria Jazz Festival 1974)

    Stukje uit de film Round Midnight met Dexter Gordon zou de rest van de film wel eens willen zien

    [ Bericht 7% gewijzigd door le_knightclub_soda op 27-07-2006 02:20:02 ]
    pi_40225530
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 01:47 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    Iemand nog wat vette jazzopnames op youtube te sharen? Ik kwam vanavond pas voor 't eerst op 't idee om op wat jazzartiesten te zoeken ook al zit ik elke week wel op youtube. Hier wat opnames waar ik vanavond van heb genoten:


    John Coltrane - Naima (live in 1956)


    Art Blakey & The Jazz Messengers - Blues March (live in 1959)


    Wat Fela Kuti live beelden uit een documentaire

    Ian Anderson van Jethro Tull met Fela Kuti wel vette opname iig!

    Charles Mingus Quintet in Liege 1964 (iemand nog wat Jaki Byard aan te raden trouwens? Hi-Fly en The Jaki Byard Experience zijn echt mooie albums)

    Mingus - Flowers For A Lady (@ Umbria Jazz Festival 1974)
    Heb niks om te delen, maar er staan wel erg aangename dingen op. Bedankt
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_40225648
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 02:16 schreef Doff het volgende:

    [..]

    Heb niks om te delen, maar er staan wel erg aangename dingen op. Bedankt
    Zeker, misschien door sommige users hier al eens gezien, maar deze opname van So What met Coltrane is ook niet te missen:
    http://www.youtube.com/watch?v=P4TbrgIdm0E
    pi_40225720
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 02:24 schreef le_knightclub_soda het volgende:

    [..]

    Zeker, misschien door sommige users hier al eens gezien, maar deze opname van So What met Coltrane is ook niet te missen:
    http://www.youtube.com/watch?v=P4TbrgIdm0E
    Ah, geweldig. Zo laat op de avond. Super
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_40225827
    No prob, laatste voor vanavond dan ga ik ook pitten:
    John Coltrane, Wynton Kelly, Paul Chambers & Jimmy Cobb in een kennelijk zeldzame opname (wel mooi gefilmd ook)

    overigens levert een search op 'coltrane' behoorlijk wat aangemane opnames op
    pi_40225866
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 02:36 schreef le_knightclub_soda het volgende:
    No prob, laatste voor vanavond dan ga ik ook pitten:
    John Coltrane, Wynton Kelly, Paul Chambers & Jimmy Cobb in een kennelijk zeldzame opname (wel mooi gefilmd ook)

    overigens levert een search op 'coltrane' behoorlijk wat aangemane opnames op
    Ben ik nu nèt toevallig aan 't luisteren. Nooit geweten dat die als kwartet hebben opgetreden. Ben wel fan van Wynton Kelly.

    edit: Bedenk me nu dat Coltrane ook met Kelly samenwerkte op Someday My Prince Will Come (te lui om het na te zoeken)
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      vrijdag 28 juli 2006 @ 13:21:55 #275
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_40268812
    Er staan echt veel leuke jazzvideo's op Youtube, gewoon een beetje op namen van artiesten zoeken en je kunt al ontzettend veel vinden.

    Deze van Roland Kirk vind ik wel tof: http://www.youtube.com/watch?v=VH-Gd-buULw&search=roland%20kirk
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
      vrijdag 28 juli 2006 @ 13:30:38 #276
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_40269142
    Hier staan ook veel toffe jazzvideos: http://homepage.mac.com/bobbelden/

    Je hebt wel de laatste Quicktime nodig en je moet aan de hand van de bestandsnamen een beetje raden wat het is (AB = Art Blakey, MD = Miles Davis, SR = Sonny Rollins etc.), maar er zitten hele coole bij. Die versie van La Fiesta van Stan Getz met Chick Corea, Stanley Clarke en Tony Williams is erg mooi, bijv.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_40269454
    Ik ben kort geleden begonnen met het luisteren van jazz en wel met Hot rats, Kind of blue en A love supreme (de drie instappers, dunkt me). Hot rats en Kind of blue zijn me aardig bevallen, maar hetgeen mijn interesse voor jazz waarlijk heeft beantwoord is A love supreme. Met welke albums zou ik nu verder moeten gaan?
      vrijdag 28 juli 2006 @ 13:50:05 #278
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_40269752
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 13:39 schreef Laurens. het volgende:
    Met welke albums zou ik nu verder moeten gaan?
    Meer van John Coltrane misschien, bijv 'Crescent' of "Ole Coltrane". Art Blakey & the Jazz Messengers is ook altijd wel goed te behappen, check bijv. "A Night In Tunesia", "Free For All" of "Mosaic".
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_40272837
    En als A Love Supreme vooral goed bevalt zou je eens verder kunnen kijken naar het Impulse!-werk van Coltrane. Zelf vind ik 'Coltrane' en 'Live at the Village Vanguard' dan leuk.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_40282065
    Op ebay worden momenteel ik cd's Dear old stockholm en On Impulse aangeboden, zijn die recommendabel?
      Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 21:12:14 #281
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_40282901
    Ik heb zanderrr in een ander topic horen zeggen dat free jazz klinkt als een brandende boerderij ... welk album klinkt zo. Met andere woorden ik ben opzoek naar een intens stukje free jazz 'herrie'
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      vrijdag 28 juli 2006 @ 21:34:53 #282
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_40283474
    Wat leuke herrie-jazz-cd's :

    Peter Brötzmann - Machine Gun
    Last Exit - Iron Path
    Pharoah Sanders - Karma
    Pat Metheny- Zero Tolerance for Silence
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_40287285
    Naar Karma luisteren is een spirituele ervaring, geen herrie

    Ben zelf verder niet zo van de free jazz, maar Sun Ra albums als Space Is The Place, Discipline 27-11 en Atlantis staan me wel aan. Sommige dingen van de Art Ensemble Of Chicago ook wel.

    Ascensions van Coltrane wordt ook veel genoemd, maar die sprak me niet zo aan op eerste gehoor (jaja, weet dat 't een classic is).
      Moderator zaterdag 29 juli 2006 @ 02:38:58 #284
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_40290545
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 21:34 schreef fripper het volgende:
    Wat leuke herrie-jazz-cd's :

    Peter Brötzmann - Machine Gun
    Last Exit - Iron Path
    Pharoah Sanders - Karma
    Pat Metheny- Zero Tolerance for Silence
    Is last exit niet een beetje naked city achtig ? ... Ik ben Pharoah Sanders en die Coltrane aan het proberen... dank voor u voor de tips
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      zaterdag 29 juli 2006 @ 08:36:44 #285
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_40292383
    Naar Karma is luisteren is inderdaad een spirituele ervaring, maar dat doet niks af aan het feit dat The Creator Has A Master Plan af en toe een flinke bak herrie bevat

    De muziek van Last Exit is meer een soort kruising van metal en free jazz denk ik. Naked City heeft vaak korte, snelle nummers, terwijl bij Last Exit het "langzaam en log" meer overheerst.
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_40293167
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 13:30 schreef Zanderrr het volgende:
    [...] Die versie van La Fiesta van Stan Getz met Chick Corea, Stanley Clarke en Tony Williams is erg mooi, bijv.
    Er is een liveregistratie van dit kwartet op album. Weet zo gauw de titel niet (ligt op m'n paupere studentenkamertje) maar ik zal de titel binnenkort nog wel even melden. Is wel mooi album ieder geval, ook Clarke komt er mooi uit.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
    pi_40303349
    Nu we toch in de free jazz hoek zitten, welke Ornette Coleman albums zouden jullie aanraden, heb er nog geen enkele gehoord. Beginnen met "Something Else", of gelijk met "Free Jazz"? Heb ook goede dingen gehoord over "This Is Our Music"....
      zaterdag 29 juli 2006 @ 19:30:00 #288
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_40304017
    'Something Else' is een prima begin. Daar begint het namelijk.
    En 'Shape of Jazz to Come' moet je ook zeker beluisteren...
    ...dass wir fliegen.
    pi_40304082
    quote:
    Op zaterdag 29 juli 2006 19:30 schreef De-oneven-2 het volgende:
    'Something Else' is een prima begin. Daar begint het namelijk.
    Hoe bedoel je dat?
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      zaterdag 29 juli 2006 @ 19:36:13 #290
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_40304177
    Dat 't 'Ornette Coleman Quintet' daar begint.
    ...dass wir fliegen.
    pi_40304538
    quote:
    Op zaterdag 29 juli 2006 19:36 schreef De-oneven-2 het volgende:
    Dat 't 'Ornette Coleman Quintet' daar begint.
    Oh, dacht dat je het over Cannonball Adderley had .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      zondag 30 juli 2006 @ 18:43:55 #292
    2890 Zanderrr
    A Face Made For Radio
    pi_40328889
    "Something Else" (van Coleman) vind ik zelf niet zo bijzonder, moet ik zeggen. Ik zou 'The Shape Of Jazz To Come", de Golden Circle albums en "This Is Our Music" eerst checken.

    Ik moet ook altijd een beetje in de stemming zijn voor free jazz. Don Cherry's solo-werk zit er vaak dicht tegenaan, bijv. "Complete Communion", "Where Is Brooklyn", "Symphony For Improvisers", "Mu pt 1 en 2", terwijl het vaak toch wel goed te beluisteren is.

    Op het Franse BYG/Actuel label is in de jaren 70 ook wel het nodige interessante free jazz werk verschenen, ik vind bijv. Alan Silva's Celestrial Communications Orchestra wel okee, of sommige Archie Shepp platen op dat label.
    "You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
    pi_40460943
    Ik balen natuurlijk dat ik dit jaar het North Sea Jazzzzzz festival gemist heb.

    Damnit.
    High hopes and aspirations, and years, above my station
    Maybe
    but all this time I've tried to walk with dignity and pride
      vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:52:54 #294
    108998 suravida
    Keep It Simple Stupid
    pi_40481467
    zeker balen voor je! Ik had de mazzel dat een vriend van me kaartjes van zijn buurvrouw kreeg (haar vriend werkt schijnnbaar bij NSJ). Zelf vond ik het wat prijzig maar was erg goed! Buddy Guy eindelijk eens gezien (wat een showman en muzikant is dat), Jeff Beck genegeerd met z'n gitaargepriegel en de geniaal absurde Soil and Pimp sessions gezien, heb ze nu aanstaan (helaas niet de cd, maar wel de mp3's), heel erg lekkere muziek!
    pi_40663330
    Vraagje.. wie zingt deze uitvoering van prelude to a kiss? Ik heb alleen een 128kbit MP3tje, maar wil graag betere kwaliteit.

    preludetoakiss.m4a
    Quicktime plugin required, sorry.. kon even zogauw geen mp3 exporteren
    pi_40855446
    quote:
    Op woensdag 9 augustus 2006 22:48 schreef Bigs het volgende:
    Vraagje.. wie zingt deze uitvoering van prelude to a kiss? Ik heb alleen een 128kbit MP3tje, maar wil graag betere kwaliteit.

    preludetoakiss.m4a
    Quicktime plugin required, sorry.. kon even zogauw geen mp3 exporteren
    Doet me denken aan Deedee Bridgewater. Maar ken niet zoveel van die 'nieuwe' jazzzangeressen.
    Overigens, wanneer je gewoon een Duke Ellington-versie met Hodges als soloist luistert is dat ook niet verkeerd hoor .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      woensdag 16 augustus 2006 @ 10:08:06 #297
    33549 Thomasumo
    User 33549 reporting for
    pi_40859042
    Weet iemand hier nog goede titels aan Jazzboeken? Ik ben op dit moment de lange nacht van Chet Baker aan het lezen. En hoewel de schrijfstijl van dit boek me niet heel erg bevalt staat het boek vol met leujke jazzweetjes. Nu weet ik dat bijvoorbeeld Miles' autobiografie een incoherent verhaal schijnt te zijn. Verder weet ik eigenlijk geen goed jazz titels.
    I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
    pi_40860424
    quote:
    Op woensdag 16 augustus 2006 10:08 schreef Thomasumo het volgende:
    Weet iemand hier nog goede titels aan Jazzboeken? Ik ben op dit moment de lange nacht van Chet Baker aan het lezen. En hoewel de schrijfstijl van dit boek me niet heel erg bevalt staat het boek vol met leujke jazzweetjes. Nu weet ik dat bijvoorbeeld Miles' autobiografie een incoherent verhaal schijnt te zijn. Verder weet ik eigenlijk geen goed jazz titels.
    De autobiografie van Charles Mingus, Beneath the Underdog, is erg de moeite waard . Verder was ik een keer bij iemand thuis die een boek vol met anekdotes in de jazzwereld had. Die was ook erg leuk, ben alleen de titel vergeten. Boeken van Miles en Chet Baker heb ik nooit gelezen .
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      woensdag 16 augustus 2006 @ 11:22:43 #299
    33549 Thomasumo
    User 33549 reporting for
    pi_40861119
    Mingus net meteen maar even besteld. Op anecdotes heb ik even gegoogled. Bedoel je:

    of
    I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
    pi_40866492
    quote:
    Op woensdag 16 augustus 2006 11:22 schreef Thomasumo het volgende:
    Mingus net meteen maar even besteld. Op anecdotes heb ik even gegoogled. Bedoel je:

    [afbeelding] of [afbeelding]


    De onderste
    Is die nog ergens verkrijgbaar dan? Dan wil ik 'm ook wel heel graag hebben.
    My dear, it's only a movie.
    Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
      woensdag 16 augustus 2006 @ 14:27:33 #301
    33549 Thomasumo
    User 33549 reporting for
    pi_40867337
    Wat ik er van begrijp is die tweede een uitgebreide heruitgave van de onderste. Ze zijn beiden gewoon op Bol te verkrijgen. Ik ga eerst Baker uit lezen. Tegen die tijd moet Mingus binnen zijn. Geef even een recentie hier over de Anecdotes, als die goed is bestel ik die ook nog even.

    Een van mijn herontdekkingen via het boek over Baker is Horace Silver. Was hem eerlijk gezegd een beetje vergeten.Zeer alround deze man.
    I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')