wat kan je daar doen dan?quote:Op maandag 13 maart 2006 16:59 schreef Doff het volgende:
Iemand ooit in het jazzarchief in A'dam geweest? Ik ga er als het goed is vrijdag heen (voor m'n studie), ik ben benieuwd. Volgens mij hebben ze bijv. alle opnamen van de concertzender in hun bezit. Daar zit toch een hoop moois tussen dacht ik zo
klinkt interesantquote:Op vrijdag 17 februari 2006 00:51 schreef keeper het volgende:
Iemand hier bekend met het Japanse Jazz-collectief "Soil & Pimp Sessions"? Ik heb hier helaas alleen een (gedownloade) EP van ze, Summer Goddess, maar die is echt geniaal. Zou graag het hele album willen hebben, maar zelfs bij Concerto(!) hadden ze dit niet, en konden ze het alleen bestellen via Japanse import. Ben wel erg benieuwd echter, en ga deze CD (Pimp Master) misschien maar zelf importeren uit Japan.
Ik ben helaas niet echt thuis in de verschillende Jazz-genres om te kunnen zeggen hoe het te benoemen valt, maar het is erg funky uptempo soms licht chaotische jazz. Gilles Peterson noemt het death-jazz.
Anyway, meer fans? Zo nee, ga het luisteren en word het! Alleen al voor het aftellen in het Engels met vet Japans accent is het het waard.
http://www.soilpimp.com/ voor wat snippets.
[afbeelding]
quote:
Jazz alto saxophonist Jackie McLean dies at 73
HARTFORD, Connecticut --Jazz alto saxophonist Jackie McLean, a performer and educator who played with legendary musicians including Miles Davis and Sonny Rollins, died Friday. He was 73.
McLean, a contemporary of some of the 20th century's most famed jazz musicians, died at his Hartford home after a long illness, family members told The Hartford Courant.
McLean was founder and artistic director of the Jackie McLean Institute of Jazz at the University of Hartford's Hartt School. He and his wife, actress Dollie McLean, also founded the Artists Collective, a community center and fine arts school in Hartford's inner city primarily serving troubled youth.
University of Hartford President Walter Harrison said Dollie McLean called him Friday with news of her husband's death.
Harrison said that despite his many musical accomplishments, McLean was a modest man whose connections with his students lasted for decades after they left his classroom.
"He fully understood the way that jazz as an art should be passed down to students," Harrison said. "He saw his role as bringing jazz from the 1950s and '60s and handing it down to artists of today."
McLean, a native of Harlem in New York City, grew up in a musical family, his father playing guitar in Tiny Bradshaw's band. McLean took up the soprano saxophone as a teen and quickly switched to the alto saxophone, inspired by his godfather's performances in a church choir, he told WBGO-FM in Newark, New Jersey, in an interview in 2004.
McLean went on to play with his friend Rollins from 1948-49 in a Harlem neighborhood band under the tutelage of pianist Bud Powell. Through Powell, McLean met bebop pioneer Charlie "Bird" Parker, who became a major influence on the young alto saxophonist.
He made his first recording when he was 19 on Miles Davis' "Dig" album, also featuring Rollins, which heralded the beginning of the hard-bop style.
In the 1950s, McLean also played with Charles Mingus and Art Blakey's Jazz Messengers, experiences that he credited with helping him find his own style.
"I never really sounded like Bird, but that was my mission," McLean said in the WBGO radio interview. "I didn't care if people said that I copied him; I loved Bird's playing so much. But Mingus was the one that really pushed me away from the idea and forced me into thinking about having an individual sound and concept."
McLean made his first recording as a leader in 1955. He drew wide attention with his 1959 debut on Blue Note Records, "Jackie's Bag," one of dozens of albums he recorded in the hard-bop and free jazz styles for the label over the next eight years. His 1962 album "Let Freedom Ring" found him performing with avant-garde musicians.
In 1959-60, he acted in the off-Broadway play "The Connection," about jazz musicians and drug addiction. McLean, a heroin addict during his early career, later went on to lecture on drug addiction research.
In 1968, after Blue Note terminated his recording contract, McLean began teaching at the University of Hartford. He taught jazz, African-American music, and African-American history and culture, setting up the university's African American Music Department, which later was named in his honor.
He took a break from recording for much of the 1980s to focus on his work as a music educator, but made his recording comeback in 1988 with "Dynasty," and later re-signed with Blue Note. His last Blue Note recordings included "Fire and Love" (1998), featuring his youthful Macband with son Rene McLean on tenor saxophone, and the ballads album "Nature Boy" (2000).
He received an American Jazz Masters fellowship, the nation's highest jazz honor, from the National Endowment for the Arts in 2001, and toured the world as an educator and performer.
U bent welkomquote:Op maandag 3 april 2006 20:52 schreef ondeugend het volgende:
TVJ
Terugvindjazz....
Iedere keer neem ik mij voor me hier te komen nestelen. Nu dus echt !
Ik zou niet de moeite nemen om voor dat topic nog een lijst te maken, de eindlijst is namelijk al bekend (staat weer in een ander topic). Misschien dat er ooit nog eens een editie komt maar het aantal jazzfans hier in het muziekforum is vrij klein om een serieuze lijst te makenquote:Op dinsdag 4 april 2006 22:09 schreef Doff het volgende:
Kan iemand voor mij misschien een oud topic terugvinden?
Het gaat om een topic waarin door users lijstjes werden samengesteld met de topjazzalbums. Dit lukte mij ieder geval niet.
Alvast bedankt.
Daarom wilde ik 'm dus wle eens terug zien, was ook wel benieuwdquote:Op woensdag 5 april 2006 12:45 schreef Zanderrr het volgende:
Wel grappig.... ik zou nu weer een hele andere lijst maken, want ik heb in de tussentijd ook wel een hoop 'nieuwe' cds beluisterd.
Het heeft bij mij heel lang geduurd voordat ik Coltrane kon waarderen. Ik heb hem echt jarenlang genegeerd. Althans, geprobeerd, want Miles Davis vind ik wel zeer te pruimen en daar doet Coltrane op een aanzienlijk aantal opnames mee.quote:Op zaterdag 8 april 2006 13:30 schreef zwareshag het volgende:
[..] Ik heb onlangs mijn eerste jazz CD aangeschaft, My Favourite Things van John Coltrane. Ik dacht dat ik na jarenlang veel en intensief luisteren naar bovenstaande artiesten jazz wel kon waarderen maar het tegendeel is waar. Eerlijk gezegd kan ik de CD die ik heb gekocht niet echt waarderen. Maar ik zou heel graag jazz willen kunnen waarderen, omdat ik wel toe ben aan een nieuwe muzikale uitdaging. Muziek is mijn grootste hobby en dan is het geweldig als er weer eens een nieuwe wereld voor je open gaat.
Kan iemand mij tips geven met welke albums ik moet beginnen en vooral wat ik in jazz moet "zien", wat er zo mooi aan kan zijn?
Alvast bedankt.
Ik moet 'm nog hebben, maare ik wil niet van mijn cd's afquote:Op dinsdag 11 april 2006 11:00 schreef Thomasumo het volgende:
Misschien dat dit beter in V&A past, dat laat ik aan een mod over.
Ik heb onlangs de Volkskrant box blue not perfect takes aangeschaft. Daardoor had ik een aantal titels dubbel. (Davis, Mobley en Hubbard)
Nou zijn Mobley en Hubbard al vergeven maar heb ik dus birth of the cool dubbel in mijn kast staan.
Iemand interesse? Het lijkt me leuk te ruilen. Om zo eens met nieuwe artiesten in aanmerking te komen.
thomasumo (at) gmail com
Alletwee samen voor birth of the cool? Ik vind het een goede deal anders zit ik toch maar met een dubbele in mijn anders smetteloze cdcollectie. Waar woon je?quote:Op woensdag 12 april 2006 14:22 schreef Doff het volgende:
[..]
Ik moet 'm nog hebben, maare ik wil niet van mijn cd's af. Heb wel de cd "Fuse One" die ik niks vind, misschien dat je daar van houdt.... Joe Farrell, Chick Corea, Stanley Clarke etc etc spelen mee.
Heb ook nog een dvd van Herbie Hancock liggen. Future 2 Future.
Je mag ze allebei hebben in die ruil. Maar ik zal eerlijk zijn. Ik vind het bagger, ik wil je er eigenlijk ook niet mee opnaaien.
Trouwens mooi boxje, die van de Volkskrant.
Nog een linkje naar een gave uitzending van de NPS:
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)s/4fmjazz/maandag.rm
Allemaal Zweedse jazz uit de jaren '60. Mooie strakke en sfeervolle muziek in deze uitzending vind ik.
Wow, geweldig. Ik woon in Nijmegen (kamer) én Warnsveld, tegen Zutphen aan (bij ouders). Woon je in de buurt?quote:Op woensdag 12 april 2006 14:41 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Alletwee samen voor birth of the cool? Ik vind het een goede deal anders zit ik toch maar met een dubbele in mijn anders smetteloze cdcollectie. Waar woon je?
Hmmm, sorry zit in Amsterdam. Post dan maar?quote:Op woensdag 12 april 2006 14:48 schreef Doff het volgende:
[..]
Wow, geweldig. Ik woon in Nijmegen (kamer) én Warnsveld, tegen Zutphen aan (bij ouders). Woon je in de buurt?
Dan gaat het toch een beetje over denk ik. Als ik 'm post ben ik al meer dan de helft kwijt dan ik aan Birth of the Cool kwijt zou zijn. Volgende keer beter, maar evengoed bedanktquote:Op donderdag 13 april 2006 11:48 schreef Thomasumo het volgende:
[..]
Hmmm, sorry zit in Amsterdam. Post dan maar?
Mail me even op thomasumo gmail com
Nog nooit van Peaces en Regalia gehoordquote:Op donderdag 13 april 2006 20:27 schreef Laurens. het volgende:
Op verzoek herponeer ik hier mijn post:
Dit topic maar als het algemene jazztopic beschouwend, vraag ik me hier het volgende af. Is er meer jazz die mij zal bekoren, als ik wel houd van Peaches en Regalia, maar niet van traditionele jazz á la Coltrane?
Heb een tijdje wat Zappa geluisterd, heb misschien de verkeerde dingen geluisterd maar het kon me nooit enorm boeien. Wat zijn mooie Zappa-albums voor een jazzliefhebber?quote:
De echte jazzmuzikanten....quote:Op vrijdag 14 april 2006 14:51 schreef Zanderrr het volgende:
Kennelijk wil men in Den Haag toch ook een jazzfestival blijven organiseren: http://www.thehaguejazz.com/website/index.aspx
"Een intiem, kleurrijk en sfeervol Haags evenement dat teruggaat naar de pure liefde voor jazz.". Ja ja, en dan vervolgens met Incognito en Gare Du Nord op de proppen komen.![]()
Ik vind het jammer dat op geisterfaust wat minder sax zit dat maakte het wel cool. Maar geisterfaust is ook nog wel een tof album. Wel unieke muziek die die duitsers maken.quote:Op dinsdag 25 april 2006 23:05 schreef nipeng het volgende:
Bohren und der Club of Gore![]()
Ik heb alle cd's denk ik.
quote:Op woensdag 26 april 2006 11:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Hallo.
Ik heb op MP3 al maanden het bijzonder aangename Sunday at the village vanguard van het Bill Evans Trio. Het hele trio vind ik daar geweldig, oa omdat de piano ook de ruimte laat voor de bas en drums. Nu heb ik laatste Interplay en Everybody digs Bill Evans gekocht, en dat zijn allebei ook best aardige albums, maar kunnen imo toch niet tippen aan Sunday at the village vanguard. Zijn er meer Bill Evans cd's die een beetje op de eerstgenoemde lijken?
Gaafquote:Op dinsdag 9 mei 2006 13:01 schreef Mister_Slide het volgende:
Gisteren naar Sonny Rollins geweest
Z'n trombonist was kut
Voor de pauze was het sowieso een beetje tam.
Maar daarna was 't echt suer
quote:Op woensdag 10 mei 2006 14:40 schreef Mister_Slide het volgende:
Clifton Anderson speelde trombone,... als je ook had gewild had je ook moeten komen sprinten.
Gewoon voor 7,50 naar Sonny Rollins
Die hele 'Jazz Hour' reeks is wel interessant. Ze kosten bijna niks (volgens mij zijn 't ook semi-bootlegs), de geluidskwaliteit is goed en bij V&D hebben ze meestal hele stapels liggen. Die Brubeck heb ik zelf niet, maar wel Jazz Hour cds van Mingus, Bill Evans, Bud Powell, Ahmad Jamal, Wes Montgomery en nog een aantal andere artiesten. Je kunt er bijna geen buil aan vallen.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 19:12 schreef I.R.Baboon het volgende:
Onlangs tegengekomen: Take 5 quartet: a jazz hour with Dave Brubeck Quartet, een liveopname uit '83 met onder andere z'n zoon.
"Idle Moments" van Grant Green en "Midnight Blue" van Kenny Burrell zijn wel fijne plaatjes om zelf mee te pingelen, vind ik. De akkoordwisselingen zijn allemaal vrij makkelijk en langzaam, evengoed wel fijne muziek.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:21 schreef Jorikjet het volgende:
weet iemand hier trouwens mooie gitaar jazz, wat niet al te snel gaat? ik wil dat wel kunnen op me guitar
Hoe was het?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:46 schreef Zanderrr het volgende:
Vanavond naar Yuri Honing in het SJU-huis.
Misschien kan je eens Bill Frisell luisteren. Dat is vaak wel een mix tussen jazz, blues en soms zelfs coutry achtige muziek, maar wel heel mooi én rustig. Verder misschien handig: duo albums van Joe Pass, bijv. met Zoot Sims (Blues for Two)en J.J. Johnson (We'll Be Together Again). En Midnight Blue is inderdaad een leuk album.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:21 schreef Jorikjet het volgende:
weet iemand hier trouwens mooie gitaar jazz, wat niet al te snel gaat? ik wil dat wel kunnen op me guitar
Misschien vind je Fay Claassen (Nederlands dus) ook wel mooi. Laatst zelf Two Portraits of Chet Baker aangeschaft. Wel aardig albumquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:29 schreef Erick1985 het volgende:
Onlangs heb ik het PRACHTIGE en met een Grammy bekroonde album "When I Look In Your Eyes" van Diana Krall gekocht. Dit is écht een van de allermooiste Jazz platen die ik ooit heb gehoort. De nummers zijn geweldig. Helemáál het zeer gevoelige maar prachtige laatste nummer; "Why Should I Care". Dit album is een ECHTE aanrader! Wie heeft deze nog meer?
Ik vond het een erg mooi concert, het was echt heel anders dan de projecten van Yuri Honing die ik eerder heb gezien. Ze speelden een soort jazzrock (met Tony Overwater voor de verandering eens op electrische basgitaar). Het was niet van die spierballen-fusion, maar meer lang uitgesponnen experimentele muziek.quote:
quote:Op zondag 4 juni 2006 14:04 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Ik vond het een erg mooi concert, het was echt heel anders dan de projecten van Yuri Honing die ik eerder heb gezien. Ze speelden een soort jazzrock (met Tony Overwater voor de verandering eens op electrische basgitaar). Het was niet van die spierballen-fusion, maar meer lang uitgesponnen experimentele muziek.
Ik hoorde er ook veel andere invloeden in, zelfs dub reggae, ambient, punk en dankzij de inbreng van gitarist Frank Mobus (uitstekende muzikant, trouwens) moest ik af en toe zelfs aan de muziek van King Crimson denken.
Kortom, een uitstekend concert, misschien niet echt voor de jazzpurist maar wel voor de avontuurlijk ingestelde luisteraar (oeh, cliche...).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |