abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30004655
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_30015778
Die verzendkosten zijn wel ontzettend hoog zeg!

tvp
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:44:58 #3
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30027016
De opgegeven prijzen zijn per aankoop van 1000 stuks of zelfs 2500 zonder invoertaksen en transport ... en geloof me daar ga jij met 10 of zelfs 100 nie bij komen...
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:24:04 #4
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30031210
We hadden het in het vorige topic op een gegeven moment over sensoren waar mee je de lampen kon bedienen en dat soort dingen.

Nu zat ik van de week me eens te verdiepen in het merk B&O. Ik ken het merk van de geweldige audio instalaties tot dat ik er achter kwam dat ze nog veeel meer dingen hebben. Waar onder licht schakelaren om je lampen mee aan en uit te doen door middel van je remote control van je TV/radio. Dit ding zet je tussen de schakelaar van een lamp en dan kan je door middel van je remote control het licht dimmen aan of uit doen. Dit zou je met elke lamp kunnen doen. B&O heeft dan ook een sleutelhanger waar mee je met 1 knopje allles aan of uit kan doen op de gewenste manier. Dus als je thuis komt en je zet het aan gaat alles aan zoals jij dat wilt!

Er zijn nog veel meer dingen mogelijk met dat systeem van B&O je moet alleen dan wel alles van B&O hebben om dat optimaal te gebruiken. Maar zo een licht module is wel erg gaaf

Ik weet niet wat het koste. De remote controle alleen al kost een kleine 250 euro. En B&O kennende is alles extreem duur. Weet niet of er een ander merk is dat het zelfde kan. Bij B&O kan je BV je radio en TV linken. Knal je een DVD in je B&O DVD speler dan gaan de gordijnen van zelf dicht. De speakers die je wilt gebruiken gaan van zelf aan TV gaat aan op DVD zender. Lichten dimmen of gaan uit is maar net wat je wilt.

Geweldig systeem is dat
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_30050441
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 13:44 schreef God_de_Vader het volgende:
De opgegeven prijzen zijn per aankoop van 1000 stuks of zelfs 2500 zonder invoertaksen en transport ... en geloof me daar ga jij met 10 of zelfs 100 nie bij komen...
Ze kunnen kleinere partijen leveren, alleen die verzend kosten

Voor een warmwitte spot kom ik met invoer en btw (+- 25%) en vervoerskosten op 5,72 USD per stuk, dat is ongeveer 4,69 euro. Ook heb je het gezeur met invoeren en douane ect...

Weet iemand een goede nederlandse of europeese leverancier van warmwitte led spots?
pi_30052055
ik volg dit topic met erg veel interesse.

Ben voor een toekomstig huis van m'n pa en ma ook aan het kijken naar een domotica systeem, maar je ziet door de bomen het bos niet meer.

Zelf ben ik redelijk thuis in het programmeren van php webpagina's icm een MySQL database.

Het plan zou zijn om een flash interface te maken, met de plattegronden van de verschillende ruimtes. Zodra je op een ruimte drukt (moet via touchscreen) wordt deze vergroot en komen, dynamisch door de database, de verschillende opties van deze kamer tevoorschijn (lampjes, thermostaat, etc).
Als je op zo'n lampje klikt zet je em aan/uit (zie je ook met een animatie of deze aan of uit is, zo min mogelijk tekst), en eventueel een dimmer erbij.

Nu is het totaal geen probleem om deze gegevens in de database in te voeren. Zodra je op een lampje klikt wordt het signaal verwerkt door de controller en gestuurd naar het betreffende relais?

Het probleem is het werkelijk aansturen van de relais. Hier heb ik echt helemaal geen kaas van gegeten. Je moet op een of andere manier via php de controller aansturen die de relais schakelt. Alleen de vraag is, hoe doe je dit? Ik zie jou wel met VB aan de gang gaan, maar ik snap er niet echt veel van. Het is niet mogelijk om via php de controller aan te sturen?

Heb je misschien een linkje naar een site waar voorbeelden staan van een aansturing via een webpagina, daarna desnoods VB, en dan de controller?

Ennuh, je moet natuurlijk ook kunnen kijken of een relais ingeschakeld is of niet, om zo het betreffende icoontje te kunnen laten zien (lamp is aan of uit).

Of doe je dit met behulp van de mysql database? Dus steeds na een actie de database updaten met de andere waarde (aan of uit) en deze waarde steeds controleren? Want dan kom je al meteen in de problemen als je met een gewone lichtschakelaar het licht uitdoet (wat natuurlijk ook moet kunnen). Dan omzeil je natuurlijk de database, en komen de waardes niet meer overeen.

Heeft dat misschien te maken met de out en inputs van zo'n controller?

*complete leek op electronicagebied is
  zondag 28 augustus 2005 @ 18:09:05 #7
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30057438
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 11:44 schreef _VoiD_ het volgende:

Het plan zou zijn om een flash interface te maken, met de plattegronden van de verschillende ruimtes. Zodra je op een ruimte drukt (moet via touchscreen) wordt deze vergroot en komen, dynamisch door de database, de verschillende opties van deze kamer tevoorschijn (lampjes, thermostaat, etc).
Als je op zo'n lampje klikt zet je em aan/uit (zie je ook met een animatie of deze aan of uit is, zo min mogelijk tekst),
Gewoon snel effe een idee. Rood is uit en groen is aan? Dat is allemaal heel simpel dacht ik zo?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
pi_30059813
ja, dat snap ik, maar je moet wel met bijvoorbeeld een webpagina een signaal sturen naar het betreffende relais, en hoe je dat dan doet is het grote probleem.

Eventjes verder gezocht, en beetje besproken met m'n pa (die wel into electronica is).
Omdat het een groot huis is is het niet nuttig om één centrale relaiskast te maken. De hoeveelheid draad die je dan nodig hebt is gigantisch.

Waarschijnlijk komt er per vertrek, of per aantal vertrekken, een PLC te staan die geprogrammeerd is op de verschillende signalen (signaal 1 is lamp aan, signaal 2 is alles uit, signaal 3 is beregening buiten aanzetten, signaal 4 is input van regensensor buiten (dan dus beregening uitzetten) signaal 5 is analoge input van temperatuur in kamer, etc). Het voordeel is dat, als je computer uitvalt, je nog wel je lampen aan en uit kan doen. De computer met flash interface is gewoon een soort van SCADA geheel, zodat je het een beetje netjes kan weergeven.

Alleen ik snap nog niet hoe je op je PC (met een php webpagina) signalen kan sturen naar de PLC en signalen kan ontvangen/lezen van deze PLC.
pi_30071942
Ik heb weer een LED spot binnen van electronica plaza en valt me ook een beetje tegen. Ik weet geen exacte specs, deze heb ik zojuist opgevraagd. Het is een witte spot met 18 LED's 12v AC.

God_de_vader, zou je mij eens z'n spot die jij verkoopt willen opsturen (uiteraard word ie betaald ) zodat ik die eens kan verglijken, wellicht kan ik ze dan bij jou kopen? Wat zijn de specs?
pi_30076776
quote:

Ben voor een toekomstig huis van m'n pa en ma ook aan het kijken naar een domotica systeem, maar je ziet door de bomen het bos niet meer.

Zelf ben ik redelijk thuis in het programmeren van php webpagina's icm een MySQL database.

Als je op zo'n lampje klikt zet je em aan/uit (zie je ook met een animatie of deze aan of uit is, zo min mogelijk tekst), en eventueel een dimmer erbij.

Nu is het totaal geen probleem om deze gegevens in de database in te voeren. Zodra je op een lampje klikt wordt het signaal verwerkt door de controller en gestuurd naar het betreffende relais?

Het probleem is het werkelijk aansturen van de relais. Hier heb ik echt helemaal geen kaas van gegeten. Je moet op een of andere manier via php de controller aansturen die de relais schakelt. Alleen de vraag is, hoe doe je dit? Ik zie jou wel met VB aan de gang gaan, maar ik snap er niet echt veel van. Het is niet mogelijk om via php de controller aan te sturen?

Heb je misschien een linkje naar een site waar voorbeelden staan van een aansturing via een webpagina, daarna desnoods VB, en dan de controller?

Ennuh, je moet natuurlijk ook kunnen kijken of een relais ingeschakeld is of niet, om zo het betreffende icoontje te kunnen laten zien (lamp is aan of uit).

Of doe je dit met behulp van de mysql database? Dus steeds na een actie de database updaten met de andere waarde (aan of uit) en deze waarde steeds controleren? Want dan kom je al meteen in de problemen als je met een gewone lichtschakelaar het licht uitdoet (wat natuurlijk ook moet kunnen). Dan omzeil je natuurlijk de database, en komen de waardes niet meer overeen.

Heeft dat misschien te maken met de out en inputs van zo'n controller?

*complete leek op electronicagebied is
Het doel van Domotica is dat je het leven makkelijker maakt... niet moeilijker .
De domotica van mijn ouders hangt aan een centrale computer waarin een hoop standaard instellingen wat verlichting, verwarming en gordijnen betreft. Dwz. buiten is het zo warm dus binnen moet er gestookt worden of gordijnen en rolluiken dicht om zon tegen te houden.

Dit is bij wijze van spreken een database met standaard waarden.
Daarnaast is er in de woonkamer een schermpje waarmee alles in het huis overruled kan worden (qua verlichting en gordijnen) en kan je in elke kamer de gewone lichtknop gebruiken om de verlichtinginstelling van die kamer te overrulen. Persoonlijk vind ik afstandsbedieningen, schemaatjes, grafiekjes etc. allemaal kei leuk om te zien en te gebruiken. Maar een AB ben je ALTIJD kwijt als je em nodig hebt, en die grafiekjes zijn wanneer je het systeem in gebruik hebt na een tijdje alleen maar onnodige ballast. Het geheel is al ingewikkeld genoeg omdat je met de presets met enorm veel dingen rekening moet houden om het woongenot intact te laten.

In de zomer wil je bijv. niet dat het licht automatisch aan gaat wanneer ramen open staan omdat je dan massaal muggen aantrekt. Dit is maar één voorbeeldje maar mijn pa is bijv. een half jaar beziggeweest om alle lichten, gordijnen, rolluiken, temperatuur etc. precies zo te krijgen dat het een aanvulling is op het leven ipv. een leuke gadget die je na een maand niet meer gebruikt.

Je hebt overigens van Velleman (is in deel 1 al over gesproken) USB interface relais kaart gevallen die je dus aan kunt sturen met je pc. Ik meen dat God_De_vader (oid.) daar een bezwaar voor had gevonden, maar hij had ook weer een bruikbaar alternatief .
pi_30079447
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 21:17 schreef blieblie het volgende:

[..]
maar mijn pa is bijv. een half jaar beziggeweest om .....
Je vergeet erbij te vermelden dat het ook bloed, zweet en tranen heeft gekost ?

Ik heb trouwens deze lampen gezien op internet van keramiek (maar 160 euro). Het leek me een leuk idee om deze te gebruiken maar dan van gips ofzo. Leuk effect hebben ze zeker, of dat met led spots ook lukt weet ik niet
pi_30079857
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 22:20 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Ik heb trouwens deze lampen gezien op internet van keramiek (maar 160 euro). Het leek me een leuk idee om deze te gebruiken maar dan van gips ofzo. Leuk effect hebben ze zeker, of dat met led spots ook lukt weet ik niet
[afbeelding]
Nah dat viel wel mee .
Elke keer weer iets veranderen in de DB.
  maandag 29 augustus 2005 @ 22:31:15 #13
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30079890
Maar welk merk kan er voor zorgen dat je gordijnen op en dicht gaan.
Is daar een merk in die dat doet? En wat moet zo iets kosten?
pi_30080730
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 21:17 schreef blieblie het volgende:

een heel verhaal
Ik weet wel wat het nut van domotica is, maar de gedachten erachter en het programmeren is echt niet 123 gedaan.

Zo'n USB interface is leuk, maar veel PLC's hebben standaard al een ethernetpoort. Dus gewoon een kabeltje in je computer leggen en klaar.
De bedoeling is om de PLC's (eventueel ééntje en met remote I/O's werken) op te hangen waar je ze niet gebruikt, aangezien er toch geen schermpje/keypad bijkomt. Alle schakelaars werken op deze manier dus wel anders, namelijk via de PLC. Dus je drukt op knopje, signaal naar PLC, stuurt relais aan, lampje aan.
De toevoeging van een computer in de hal met touchscreen dient ervoor om bepaalde schema's in te stellen (ik ga op vakantie, ik wil alles afsluiten + alarm erop) en meer van dat soort dingen. Je gaat natuurlijk niet op een PDA even het licht aandoen in de kamer boven je, al zou het natuurlijk wel kunnen.

Alleen de relatie met een webpagina in php en de PLC vind ik moeilijk te leggen. Hoe roep je de waarde van een bepaalde Input op je PLC op in php...

en over dat gordijn is heel simpel. Je maakt gewoon twee eindschakelaars die aangeraakt worden als het gordijn open en dicht is, en een motortje die het gordijn open en dicht kan trekken. Als te licht/te heet in de kamer en eindschakelaar dicht is nog niet bereikt, stuur motortje aan tot dat wel zo is. En andersom precies hetzelfde. Gordijn moet open, stuur motortje aan tot eindschakelaar open bereikt is.
Lijkt me dat het zo gedaan wordt.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 17:23:07 #15
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30137570
mensen het is super eenvoudig ... je slaat in een tabel de waardes op van iedere relais die je wil hebben (in sql of zelfs gewoon in een xml of flat teks) daarna maak je in visual basic of zo een kleine service die de database alle seconden polled. Vanuit vb kan je de controller rechtstreeks aansturen is allemaal megeleverd bij dat ding dat ik heb... voor de input schakelaars is er een event in vb

Private sub MyController_Port1_Pulse(status)
hier je code
end sub
pi_30148135
Stoer idee, ik ga dit meenemen in mijn idee voor m'n zelf ontworpen woning
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_30149764
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 17:23 schreef God_de_Vader het volgende:
Private sub MyController_Port1_Pulse(status)
hier je code
end sub
dus hiermee update je de database als je delichtschakelaar omzet? Ennuh, die monitoring van de database is een continu proces of gewoon zoveel keer per seconde?
  donderdag 1 september 2005 @ 03:21:39 #18
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30155021
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 23:17 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

dus hiermee update je de database als je delichtschakelaar omzet? Ennuh, die monitoring van de database is een continu proces of gewoon zoveel keer per seconde?
ik heb een executable gemaakt in vb die ik als service draai. het programma loopt dus steeds op de achtergrond ... het leest om de seconde de status van alle poorten uit de database en doet aan de hand daarvan de functies. Het is erg belangrijk deze service proper te coden ... je wil echt niet dat dit proces fouten bevat ...
pi_30156300
Hoe kan ik 68 LUX en 25 lumen met elkaar verglijken, hoeveel LUX is 25 lumen?
  donderdag 1 september 2005 @ 16:16:37 #20
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30169602
http://www.chemie.fu-berlin.de/chemistry/general/units_en.html

daar kan je zowat alles met mekaar converteren
pi_30171735
quote:
Op donderdag 1 september 2005 16:16 schreef God_de_Vader het volgende:
http://www.chemie.fu-berlin.de/chemistry/general/units_en.html

daar kan je zowat alles met mekaar converteren
Hm ik kan niet uit de results halen hoeveel lumen 1 lux is, zal wel aan m'n opleidings niveau liggen
Anyways, ik heb een led spot van 25 lumen, 25 graden en 18 leds in gewoon wit, dit zou z'n beetje goed moeten zijn om moet het aantal lumen hoger liggen?
  donderdag 1 september 2005 @ 20:14:36 #22
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30177081
even vraagje dat een beetje off topic is. Maar hoe heet het systeem dat je gordijnen open en dicht kan doen? En kan dat zelfe ook met lamellen?
  donderdag 1 september 2005 @ 22:58:00 #23
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30183507
quote:
Op donderdag 1 september 2005 20:14 schreef ook_gek het volgende:
even vraagje dat een beetje off topic is. Maar hoe heet het systeem dat je gordijnen open en dicht kan doen? En kan dat zelfe ook met lamellen?
Hoe dat presies heet weet ik niet maar ook hier weer ... heb ik al over nagedacht... daar ik op 12 volt werk kan ik wo een mechanisme voor lamellen maken met een ruitenwissermotor
pi_30185396
quote:
Op donderdag 1 september 2005 20:14 schreef ook_gek het volgende:
Ik zal zondag voor je bij mijn ouders kijken .
Mocht ik er komen that is.... Hebt beetje druk met mijn eigen projecten hiero.
Maar het systeem wat mijn ouders dus hebben zijn paneelgordijnen icm. een motor die het of vooruit duwt of naar achteren trekt. Ik geloof dat de voorste met een ketting oid. vast zit en zo naar voren en naar achteren gaat. Ik moet er wel bij zeggen dat het geheel behoorlijk wat herrie maakt (bezoek schrikt altijd ) maar dat het wel een jaar of 3 oud is ondertussen.
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:40:01 #25
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30187089
Belangrijkste is dat het met een B&O remote control werkt.
pi_30187125
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:40 schreef ook_gek het volgende:
Belangrijkste is dat het met een B&O remote control werkt.
Ow... da ken nie... .
B&O
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:41:53 #27
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30187158
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:41 schreef blieblie het volgende:

[..]

Ow... da ken nie... .
B&O
* ook_gek is verliefd op B&O
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:43:04 #28
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30187200
he je ouders hebben ook zo een systeem dat alles regelt toch. Vanmiddag zat ik op een site van zo een systeem en op de frontpage zag je een huiskamer. Dat was op zeker die van jullie. Kan dat kloppen?
pi_30187282
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:43 schreef ook_gek het volgende:
he je ouders hebben ook zo een systeem dat alles regelt toch. Vanmiddag zat ik op een site van zo een systeem en op de frontpage zag je een huiskamer. Dat was op zeker die van jullie. Kan dat kloppen?
Geen idee... heb je de foto of link nog? Het huis cq. sommige vertrekken worden wel eens gebruikt voor folders, maar voor een website hebk nog nooit gezien .
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:47:25 #30
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30187321
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:45 schreef blieblie het volgende:

[..]

Geen idee... heb je de foto of link nog? Het huis cq. sommige vertrekken worden wel eens gebruikt voor folders, maar voor een website hebk nog nooit gezien .

Je had me ooit eens foto's gestuurd en ik herken die openhaard die lamp en die TV en die ramen helemaal rond om hebben je ouders ook toch?

Of ben ik nu gek aan het worden
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:48:45 #31
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30187354
pi_30187376
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:48 schreef ook_gek het volgende:
http://www.hal-europe.com/
hier dus
Verrek, klopt .
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:50:34 #33
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30187406
Wat een goed geheugen heb ik he
  vrijdag 2 september 2005 @ 01:02:02 #35
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30187730
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 00:52 schreef blieblie het volgende:
Eng gewoon .
Hoe gaat het met de schimmel op je muren in je eigen huis
pi_30187908
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 01:02 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Hoe gaat het met de schimmel op je muren in je eigen huis
Keb een appartementje gekocht en heb sinds vandaag een nieuwe keuken .
Maar das allemaal erg offtopic geloof ik .
  zaterdag 3 september 2005 @ 02:09:08 #37
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30221295
Er is nieuws... het houtwerk heeft vertraging doordat we alles met een frame waterpas hebben moeten stellen. Met een beetje geluk worden de eerste leds volgende week dinsdag geplaatst volledige zolder bekleding gaat trouwens in OSB platen zijn gyproc wil ik niet en spaanplaat was uitverkocht ... mdf te duur dus ... OSB all the way ... ziet er erg trendy uit begin nu erg benieuwd te worden naar het resultaat Trouwens de autoradio met 4 speakers werkt echt heel erg goed. Proper geluid geen kabels en speelt best hard de buren kunnen toch perfect meeluisteren
  zaterdag 3 september 2005 @ 09:19:50 #38
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30223566
nu ben ik een noob zeker. Maar wat zijn OSB platen?
en foto's
pi_30224673
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 09:19 schreef ook_gek het volgende:
nu ben ik een noob zeker. Maar wat zijn OSB platen?
en foto's
Oriented Strand Board. Houtvezels die in elkaar geperst zijn. Niet zo homogeen als MDF, want dat is echt pulp, maar wat grotere stukken (strands).
Alleen het is toch niet zo ruw als spaanplaat hè? Dat is echt kutspul
  zaterdag 3 september 2005 @ 11:33:43 #40
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30225348
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 22:20 schreef mikezwet het volgende:

[..]

[afbeelding]
Ben ook benieuwd of dat zo lukken. Hebben led spots niet een te smalle bundel?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 3 september 2005 @ 14:03:32 #41
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30228785

osb ...
pi_30229335
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 14:03 schreef God_de_Vader het volgende:
[afbeelding]
osb ...
Underlayment niet beter, kan je beter in schroeven enzo lijkt mij. Zal wel duurder zijn, voor een vloer zou ik iig wel underlayment gebruiken.
  zaterdag 3 september 2005 @ 17:49:04 #43
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30234625
tegen het dak zou dat NOG zwaarder zijn ... meeste mensen doen dit met gyproc... Spaanplaat is al een stuk beter .. Osb is eigenlijk al volledige overkill dus nja ...
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:20:51 #44
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30419473
Voila even een update ... en vanmiddag ga ik eens alle foto's op onze server zetten want er is ENORM veel veranderd. De eerste zijde van het dak (achterkant) is een volledige bekisting tegen gewerkt met kepers van 4 bij 6 cm. Dit omdat de dakschuinte niet in orde was (meer dan 40 cm uit de loodlijn van boven tot onder) ik ben toch dik anderhalve week bezig geweest met touwtjes spannen, balkjes maken en het geheel vast te maken. Daarna alle OSB platen 100 % gelijk vlak tegen geplaatst. Tevens 2 luidsprekers van 17 cm ingebouwd alsook ... een subwoofer van 30 CM en het ziet er mooi uit ... het klinkt geweldig. Ik maak deze namiddag alles in orde dat er hier eens geupdate foto's staan, tevens is nu alle isolatie afgewerkt uiteraard.De temperatuur blijft erg goed door de 12 cm rockwoll samen met 2 lagen noppenplastiek en een laag mouse. Zijmuren zijn allemaal dicht gepurt en tevens in de bekisting volledig geisoleeerd (dit ook beetje voor het geluid van de subwoofer en dergelijke.

In de voorste schuinte komt dan nog eens dezelfde subwoofer alsook 2 luidsprekertjes. Het systeem met de autoradio werkt PERFECT!!! echte aanrader.

4 luidsprekers van 50 watt nominaal 120 watt piek 2 weg
2 subwoofers 150 watt nominaal 300 watt piek

Versterker staat op 2x400 watt maar dat is BullS... er wit een wekering op van 5 ampere dus beetje rekenwerk...
P = U x I
P = 12 x 5
P = 60 watt maximaal :-) dat is 30 watt per kanaal... nu op de subwoofers geven ze ook 150 watt rms aan en ik speel ze met dit versterkertje desondanks tot hun einde als ik alles open draai... dus watt ... het blijft vooral veel mythe. Met slechts 1 subwoofer van 30 cm is er al een ENORME bass in de ruimte echt niet te doen!

Verder is mijn kliklaminaat geleverd maar ik ga eerst nog bezetten met pleister tegen mijn zijmuren. Ik wacht op de levering van de gips. Het gaat hier toch over 1 Kubieke meter Gips en ik had geen zin om 20 keer op en af te rijden met de auto, dus wordt op pallet aan huis geleverd en dit voor slechts 7 euro!

De foto's zullen tegen uur of 4 on line staan...

Extra noot ter info. De autoradio is afgezekerd met een zekering van 7.5 Ampere. Nu ben ik er wel achter gekomen dat die dingen niet echt efficient zijn. De versterker die ik heb is een mosfet en zet van zijn ingang toch ongeveer 78 % over naar de uitgang maar bij de radio is dat een heel ander beeld. Dat ding verbruikt zelfs zonder dat je volume aanstaat zowieso 2 ampere ... dus 24 watt ... aan de linker zijkant zit het koelelement van de eindtrappen en dat wordt echt verdomds heet!!! daar ga ik dus nog iets op moeten vinden ben aan het denken om in mijn inbouwruimte een pasief zalman element in te bouwen en dan zo juist passend mogelijk te maken... beetje koelpasta op de zijkant van de radio en dan aan de opositie kant aanzetten met een spietje alvorens het front omleistings dinkie terug te zetten ... VEEEEL GEKLOMMEL aan de 7.5 ampere raak je trouwens niet. als ik alles volledig open draai en goed zwaar bass nummertje verbruikt de radio 5.3 ampere en de versterker 3.8. Samen dus een 9 ampere. Maar dat is ook echt tot op de limiet. Je hoort dan daadwerkelijk de pannen van de buren trillen.

Nu heb ik mijn eerste 12 volt voeding voorzien op een continu levering van 25 ampere en 30 ampere piek

Op deze bron zal komen te hangen
- Auto radio plus versterker zolder - 9 Ampere
- 12 volt weer systeem - 0.2 Ampere
- Autoradio badkamer (2 speakers) - 4 Ampere
- Autoradio keuken (4 speakers) - 5 Ampere
- Actieve antenne - 0.8 Ampere
- Antenne versterker - 1 Ampere
- Condensator 1 Farad aan de versterker (spanningsvallen opvangen hoewel het een gereguleerde voeding is gaat de regulatie vrij traag)
Totaal komt dit op een piek van 21 Ampere Door de condensator kom ik hier niet veel boven want die vangt alles goed op!

Ik heb dus nog wel een ampere of 10 over ... Deze zullen gebruikt worden voor automatische ledspots in de gangen die aanspringen met een bewegingsdetector. Het gaat hier om niet zo gek veel spots, ik schat een kleine 10

Dit circuit is volledig gescheiden van de rest van het lichtsysteem met controller dat een apparte voeding krijgt.

Efficient

Om al paar reacties te vermeiden over de efficientie van voedingen en dergelijke ... geef aan een voeding voldoende geld uit. De mijne gebruikt zonder belasting op 220 volt 0.050 Ampere wat neer komt op 11 watt. Dit verbruik blijft gelijk tot ongeveer oplevering van 21 ampere. Daarna springt blijkbaar ergens een electronica netwerk aan met een hoop transistors tegen een koelvin achteraan. De voeding neemt dan tot 20 watt voor haar rekening...

Dus verlies:
P = U x I -> 12 x 21 = 252 watt verlies 11 watt (4.37%)
P = U x I -> 12 x 25 = 300 watt verlies 20 watt (6.67%)

Conclusie ... het valt allemaal best wel mee ... zeker denkend dat ik alles berekend heb op maximaal gebruik wat enkel theoretisch haalbaar is ... je gaat in je huis nooit ALLE verlichting aan doen en alle muziek in alle ruimtes volledig open draaien ... maar toch limiet is limiet en daar houd ik me aan.

Hoogstwaarschijnlijk gaat alles van 12 volt dus draaien op 2 identieke voedingen van 25 - 30 Ampere daarmee zou de boel draaiende moeten blijven.

[ Bericht 43% gewijzigd door God_de_Vader op 09-09-2005 14:01:27 ]
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:09:54 #45
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30428738
En dan nu de foto's deel 1 ...

de badkamer dient tijdelijk als puin opstapel plaats ...

Rockwool matten ... de rollen bij mekaar en ingepakt

Door het lekkende dak is er water in mijn lamp gaan staan ... mijn luiheid laat dat zo ik hoop dat door de warmte van de lamp het water langzaam verdampt hehehe een proces dat toch al 2 maand duurt

Blik tegen het onderdak met luidspreker bekabeling in buis. 2.5 G dik

Beschrijving van de isolatie ... zo zitten er 2 lagen van 6 cm tussen omdat dat beter isoleerd als 1 van 12 cm

De vloer open gebroken om kabels bij te trekken en nieuwe hooflijn te voorzien naar beneden (voor stopcontacten en vloerventilatie systeem

Nog stuk vloer opgebroken ... de volledige vloer gaat naderhand ge-egaliseerd worden, daarna witte mouse (isofilm) er over dan OSB Platen dan nog eens mouse en dan kliklaminaat ... daardoor zal de vloer aanvoelen als een stenen en geen mm meer bewegen!

idem als hierboven maar andere lagere hoek

Het huidige zolder trap dinkie ... gaat er naderhand uit en komt deftige trap naar boven

De auto luidsprekers zo heb ik er dus 4

De radio ...

De in en uit gan van de radio RCA en ... nja voor de noobs ... dit is de achterkant

De ultra dunne afstandsbediening ...

Dat was deel 1
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:48:34 #46
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30429618
Foto's ... Deel 2

Kwaliteit is niet geweldig ik weet het ... foto toestel was mijn Sony Ericsson k700i GSM

Houtwerk in bovenbouw omdat mijn gordingen niet in lijn stonden en ik toch een PERFECT recht dak wilde ... dit gaf uiteraard ook de nodige ruimte voor inbouw van subwoofers en dergelijke

2 Balken met een breedte van 3.25 meter waarop de schuinte uit komt en die dient als basis voor een wandkast (anders verloor ik te veel plaats door de loodrechte dak bekleding.)

Hier komen alle kabels van het radio systeem en de verlichting samen (buiten de sterrenhemel die is momenteel in soldeer fase ...) Er komt ook hier een bekisting zodat alles weg gewerkt is maar ik er toch nog aan kant... tevens is er een antenne onder de dakbekleding verwerkt.

Voila paar weken zwoegen maar dit is mijn mega recht plafond met speakertjes ingebouwd... om je een idee te geven... de subwoofer in het midden is 30 CM !!!

Platter overzicht van de sub en een speakertje ...

Het geluid is buitengewoon goed echt waar onvoorstelbaar!

Dat was het weer voor even...
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:47:02 #47
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30431548
WTF die lamp
Verder vind ik zo een super ouwe muur onwijs gaaf er uit zien
Voor de rest ziet het er mooi strak uit
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:54:22 #48
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30431810
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:47 schreef ook_gek het volgende:
WTF die lamp
Verder vind ik zo een super ouwe muur onwijs gaaf er uit zien
Voor de rest ziet het er mooi strak uit
Thnx de oude muren was voor mij ook een WOW belevenis maar ze worden toch bepleisterd ... ze zijn echt in een te slechte staat om goed opgeknapt te krijgen en vooral ... volledig stof vrij te krijgen dus het wordt een strakke witte muur waar ik naderhand mijn vriendin op los laat voor het decoreren ja hoor met zo een huis een vriendin hebben ze heeft wel haar eigen appartement want die zou gek worden in mijn kot momenteel... het is echt 1 en al werf ...
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:57:50 #49
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_30431936
ik zou die muren echt zo later. Ik zou er een bak geld voor uit geven. Dat soort muren vind ik zelf helemaal geweldig
  vrijdag 9 september 2005 @ 20:07:04 #50
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30432264
op de voorlaatste foto kan je zien hoe ik er rechts de voegen heb uitgeprutst ... dat was met als doen een stuk in origineel te laten maar echt het is niet te doen hellaas
  zaterdag 10 september 2005 @ 13:50:52 #51
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30452108
Beetje meer details rond klein foutje dat we gemaakt hebben. Ik had onderaan aan de binnekant van mijn dak een auto antenne geschroeft. De ontvangst is niet denderend. Mogelijk komt dit door het feit dat er een maranti plaat, plastik bubblefolie en een kunstofdak tussen de antenne en de lucht zit heb nu maar een kabel van de teledistributie doorgetrokken. Dit geeft een perfect resultaat plugje omgezet en hopla kabel radio op een autoradio

Nja foutjes kom je altijd wel eens tegen zeker ...
  dinsdag 13 september 2005 @ 05:27:42 #52
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30531912
en de webpagina begint ook vorm te krijgen ....

http://www.rijhuisje.be/

met een toffe domeinnaam dus ...
pi_30532444
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 05:27 schreef God_de_Vader het volgende:
en de webpagina begint ook vorm te krijgen ....

http://www.rijhuisje.be/

met een toffe domeinnaam dus ...
* slaat de link op in het Huisideeen tabblad
pi_30537780
Ik zit te kijken naar deze luxeon spots: http://www.led-shop24.de/pd-204063392.htm?categoryId=31

Ze zijn zowel DC als AC. Ik neem aan dat ik die gewoon op onderstaande voeding kan aansluiten?

Zoals god de vader dit gaat doen paralel tot 6 a 7 stuks om evt later de LED's te vervangen voor halogeen die meer ampere nodig hebben, je moet dus niet teveel Halogeen spots op 1 groep hebben. Klopt?

Aan de licht kenners de vraag of bovenstaande spots een beetje goed licht geven aan de hand van de bijstaande gegevens. De gewone led spots die ik tot nu toe heb getest vond ik niet geweldig vandaar even de flirt naar de luxeons.

Misschien dat god_de_vader als hij is gevorderd met het aansluiten van de spots wat detail foto's kan maken van de bekabeling en voeding, hoe de draden aansloten zijn daarop enzo want dat is me nog een klein beetje onduidelijk (1 aansluiting, meedere groepen...)
  woensdag 14 september 2005 @ 06:43:12 #55
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30562756
heel jouw verhaal van groepen is dus echt wel eenvoudiger dan je denkt hoor ...

je bekijkt hoeveel watt de voeding is als er alleen ampere op staat dan is dat 12 x amperage (12 van 12 volt) want volt vermenigvuldigd met ampere geeft wattage ... dus een voorbeeld 10 ampere geeft 120 watt ... daarop kun je 5 hallogeenspots hangen van 25 watt en dan zit de voeding echt tot op het einde!

Aan mijn bekabeling ga je niet veel hebben daar ik alles via domotica controller stuur dus dat is een beetje anders
pi_30563329
quote:
Op woensdag 14 september 2005 06:43 schreef God_de_Vader het volgende:
heel jouw verhaal van groepen is dus echt wel eenvoudiger dan je denkt hoor ...

je bekijkt hoeveel watt de voeding is als er alleen ampere op staat dan is dat 12 x amperage (12 van 12 volt) want volt vermenigvuldigd met ampere geeft wattage ... dus een voorbeeld 10 ampere geeft 120 watt ... daarop kun je 5 hallogeenspots hangen van 25 watt en dan zit de voeding echt tot op het einde!

Aan mijn bekabeling ga je niet veel hebben daar ik alles via domotica controller stuur dus dat is een beetje anders
Mijn voeding is Output: 13.8 VDC 30/32 Amp.
Halogeen: 30x12v (13.8 is 12?) 360 watt / 25 = 14 halogeens van 25 watt
Luxeon LED 30x12v (13.8 is 12?) 360 watt / 3 = 120 Luxeons van 3 watt

Dus ik maak een paralell van 14 spots op een groep, de volgende groep kan ook weer 14 spots worden. Tot hoever kan ik gaan met groepen aansluiten en hoe verbind ik alle groepen tot 1 aansluiting die in de voeding gaat?
  woensdag 14 september 2005 @ 13:36:40 #57
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30570405
Weet je, ik ga heel eerlijk zijn ... Dit is dasis kennis electriciteit... ik wil dat gerust allemaal wel eens uitleggen maar dat gaat wel even duren Het is veel simpeler dan je denkt. Ik zal proberen een paar schetsen te maken en dan hier te posten om een poging te doen tot het uitleggen van de werking. Mijn schema klakkeloos copieren kan uiteraard. Maar als je ook begrijpt wat het presies doet is dat toch betrekkelijk handiger omdat het mij sterk zou verwonderen dat jij:

Presies even veel plaatsen heb
Presies de zelfde lichtwensen hebt
etc etc ...

Ik zal ook proberen een goede uitleg te verschaffen over het remote schakelen met relais en de 2de stap ... de automatisering inclusief voorbeeldcode uit mijn geprogrammeerd domotica systeem.
pi_30575066
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:36 schreef God_de_Vader het volgende:
Weet je, ik ga heel eerlijk zijn ... Dit is dasis kennis electriciteit... ik wil dat gerust allemaal wel eens uitleggen maar dat gaat wel even duren Het is veel simpeler dan je denkt. Ik zal proberen een paar schetsen te maken en dan hier te posten om een poging te doen tot het uitleggen van de werking. Mijn schema klakkeloos copieren kan uiteraard. Maar als je ook begrijpt wat het presies doet is dat toch betrekkelijk handiger omdat het mij sterk zou verwonderen dat jij:

Presies even veel plaatsen heb
Presies de zelfde lichtwensen hebt
etc etc ...

Ik zal ook proberen een goede uitleg te verschaffen over het remote schakelen met relais en de 2de stap ... de automatisering inclusief voorbeeldcode uit mijn geprogrammeerd domotica systeem.
Overigens hoef ik geen exacte uitleg ofzo. Ik ben alleen globaal aan het bekijken of alles mogelijk is zegmaar. Practische dingen zoals hoeveel leds op 1 groep, hoeveel groepen max op m'n voeding ect..

Verder wil ik geen relais en domotica enzo. Misschien wel iets met een licht schakelaar als het donker word en bewegings detectoren. Maar dat moet niet z'n probleem zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door mikezwet op 14-09-2005 16:36:01 ]
  zaterdag 17 september 2005 @ 08:33:30 #59
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30656780
Goed ... waar begin ik ... Voor mikezwet ben ik bezig om alles eens duidelijk uit te schrijven en uit te tekenen. Maar dat is voor wat later in de dag... Eerst en vooral

de vorderingen deze week

- Verluchtings systeem aangelegd. Gat vooraan en achteraan in muur 12 CM metaalbuis er in en dan Vooraan een intake achteraan een out take ... Ik was niet zeker of dit ging werken. Dan maar eens een cigaretje aangestoken met ventilatie systeem... Even goed geturkt en ja hoor de rook zag je mooi verdwijnen in een paar seconden door de buis... De herrie valt ook goed mee. De volledige zolder is verlucht op 5 Minuten ventileren...

Dan aan de voorzijde ook een volledige bekisting gemaakt om de balken allemaal in lijn te zetten. Dat is nu klaar. Dan nog mijn dakraam afgekit want er was een heel klein lekje op een hoek (noodweer van deze week 10 druppels op 2 uur of zo. Nu is het volledig dicht Dan ben ik begonnen met de eerste led missie ... De ledhemel

Stuk RJ45 kabel gestript en op een draadpaar een ledje gesoldeerd ... Met een houdertje lukte dat dus vrij goed... Krimpkousjes over de voetjes en dan de eerste test met 1 ledje uitgevoerd ... Wat blijkt nu. De mat gele led's hebben tussen de 2 en 2.5 volt nodig om te functioneren. Dit maakt dat ik alles aan het herbereken ben. Per UTP Kabel heb ik 8 draadjes of te wel 4 paar goed voor 4 LEDS. Mijn dak is opgedeeld in 10 delen. 2 UTP Kabels per deel dus 80 LEDS. In totaal is er 190 meter UTP kabel gelegd ... 8 draadjes per kabel ... met andere woorden 1520 meter kabel (Anderhalve KILOMETER !!!) En dat alleen voor een sterrenhemeltje

Nu ben ik aan het denken geweest om de leds per 5 in serie te zetten en dan een potentio om het geheel te regelen per lijn van 6 ... Dat geeft dus echt zel 13 potmeters ... Bij nader inzien nogal dom systeem. Ik heb dan maar gekozen om RELATIEF inefficient te werken. Ieder groepje van 4 wordt samengezet met 1 weerstandje. Dat maakt dus mooi 1 UTP kabel per weerstandje. Nadeel is dat het weerstandje dan iets groter moet zijn maar dat geeft wel een betrouwbaarder resultaat dan 1 weerstand met kringen van 4 in serie! Dit omdat niet alle leds identieke eigenschappen hebben. Aan de hoofdingang komt er dan een grote potentiometer om het geheel te regelen! En ja dat gaat. Je kan een Led toch wel degelijk regelen met een potmeter!

-- UPDATE toch geen probleem leds in serie over mekaar parallel gezet geeft 80 Daar weerstandje voor ... ben nu de boel aan het berekenen ---

bien soit ... het fijne werk komt nu ... de 80 LED's solderen => 160 soldeerpuntjes en 160 stukjes krimpkous ... do I need to say more Maar ik heb een houdertje gebouwt om het werk te verzachten... ieder ledje dat gesoldeerd is wordt getest op functioneren! Kortweg ik heb gerekend op een 2 tal weken na mijn uren. Voor wat origineels te krijgen moet je wat over hebben ook he

Dan wat is er nog gedaan. Er zijn 2 Gas spaarlampen opgehangen op 220 Volt omdat de zolder toch vrij hoog is en ik anders enorm veel Staalkabels moet spannen om voldoende LED verlichting te hebben. De spaarlampen zijn 20 watt per stuk 230 volt en hebben een warm witte tint. Erg knap licht. Dit in geborsteld stalen kappen van 40 CM diameter.

En verder ... heb ik 16 meter staalkabel gehaald (wat trouwens duurder was dan ik dacht !!!) om op te spannen in 4 draden van 4 meter tegen mijn plafond... hieraan zullen een X aantal LED Spots komen te hangen ... dit in 2 apparte groepen schakelbaar (links en rechts van de ruimte)

Deze namiddag zullen er een hele hoop platen tegen de voorwand gezet worden. Samen met de overige 2 Speakers en subwoofer. Ook zullen nog een aantal bekastingen gemaakt worden die onderandere de ventilatoren behuizen. Foto's volgen snel. Momenteel beginnen de echte impressionante werken dus Geloof me 80 LED's aan je plafond aan kabels ... het is iets speciaal Heb al wat foto's op mijn gsm maar moet ze nog op PC zetten.

Vervolg Update ...

Schema voor de LED sterrenhemel + uitleg

P1 = 6 Ohm 3 watt
R1= 6.5 ohm 3 watt

De LED Gegevens:
Oplichten vanaf 1.8 volt per LED
Maximaal 2.5 volt per LED (Doch dit verkort de levensduur aanzienlijk)
0.03 Ampere per LED of te wel 30 Milli Ampere

Wat heb ik nu bedacht ...

4 Leds in serie -> minstens 7.2 Volt om op te lichten alles lager lichten ze gewoon niet op! dus regeling is zo te maken.

4 Leds in serie -> uiterste maximum 10 Volt Dit ga ik niet doen houd mijn maximum op ongeveer 8 Volt Door de voorschakel weerstand R1

De totale stroom is 30 milli Ampere x 20 ketens dit resulteert in 600 mA of te wel 0.6 Ampere.

Even denkend aan de situatie waarbij P1 (Potentiometer) volledig open staat en dus geen weerstand biedt. Hier komt dan 0 volt over. De Weerstand van 6.5 ohm neemt een gedeelte van de spanning op zich. Dit kan je makkelijk berekenen met de wetten van ohm => U=I * R => dus => x = 0.6 * 6.5 => 3.9 volt. Als je dus 12 in geeft komt dit op 12 - 3.9 = 8.1 volt. Dan zit ik dus nog ruim onder de limiet van de 10 volt (mijn voeding lever nl 13 of zo ... )

Wat gebeurt er nu als je aan de potentiometer draait ... wel dan krijgt deze ook een betpaalde weerstand. Gevolg is dat hier ook een spanning over komt te staan waardoor de spanning over de LED's een val kennen ... draai je deze volledig dicht dan komt hier net als over de weerstand ongeveer 4 volt te staan waardoor de spanning zakt over de vier LED's tot een 4 a 5 tal volt. Daardoor zullen ze volledig doven. Op deze manier krijg ik dus een vrij presies regelbare LED Hemel met heel weinig zeer eenvoudige instrumenten.

Wat over de efficientie .. wel op een schakeling die in zijn totaal al maar een scheet verbruikt maakt het niks uit eigenlijk ...

Regel van Ohm voor wattage ... P = U * I => 12 x 0.6 = 7.2 watt ... dat is voor de volledige hemel inclusief regelingen. Inefficientie die je dus hebt is zowieso 2.5 watt in de weerstand R en als je dimt blijft het totaalverbruik hetzelfde. Dus deze schakeling verbruikt altijd 7.2 watt. Er komt wel nog een aan uit relais tussen voor eventuele aanschakeling bij avond val. Deze komt in serie te staan met de potentio meter met daarover een schakelaar. Wil je de leds manueel aan doen switch je de schakelaar ... wil je het via licht doen zet je de manual switch uit en doet de lichtschakelaar dit. De hoofdstroomvoorziening wordt dan ook aangesloten op de domotica om zodoende volledige uitschakel mogelijkheid te voorzien.

Voila dat over de LED hemel Reacties Altijd welgekomen.

[ Bericht 24% gewijzigd door God_de_Vader op 17-09-2005 09:26:05 ]
  zaterdag 17 september 2005 @ 10:57:29 #60
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30658412
Regeling komt er dus niet wegens ... potmeters van 6 ohm bestaan niet minstens 100 ohm voor 600ma ... en ik heb geen zin om een transistor regeling te maken dus ... het zal aan en uit knop worden
  zondag 18 september 2005 @ 07:35:25 #61
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30688144
De eerste 20 ster aansluitingen aan de printplaat zijn klaar. Het geheel gaat op 6 printplaatjes komen. dus nu heb ik 40 puntjes gesoldeerd. Nog 280 te gaan: 80 LEDS - plus en min aan 2 kanten dus.

Verder is de tweede subwoofer geplaatst alsook de tweede set luidsprekers en het klinkt beestig goed!
  zondag 18 september 2005 @ 22:27:16 #62
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30710892
De eerste 4 led spots hangen op ... de conclusies:

- Kleur van het licht: relatief koud maar het valt behoorlijk goed mee
- Hoek van het licht: Stukken beter dan ik had verwacht. Met 4 spots kan ik best veel zien in een ruimte van 8 bij 4 meter! doch het is niet voldoende om in een hoekje te lezen reken wel dit is alles samen ook slechts 6 watt!!!
- Daadwerkelijk verbruik 0.492 ampere dus inderdaad echt wel 6 watt ...
- Bolletjes effect ... heb ik totaal geen last van. Mooi verdeeld licht

Foto's volgen later nu licht fotograferen is altijd ... relatief lastig

verder zijn nu alle 80 draadparen voor de ledhemel getrokken en is de achterwand nu volledig klaar! nu is het gewoon nog een kwestie van solderen ... VEEEEL Solderen
pi_30718116
quote:
Op zondag 18 september 2005 22:27 schreef God_de_Vader het volgende:
De eerste 4 led spots hangen op ... de conclusies:

- Kleur van het licht: relatief koud maar het valt behoorlijk goed mee
- Hoek van het licht: Stukken beter dan ik had verwacht. Met 4 spots kan ik best veel zien in een ruimte van 8 bij 4 meter! doch het is niet voldoende om in een hoekje te lezen reken wel dit is alles samen ook slechts 6 watt!!!
- Daadwerkelijk verbruik 0.492 ampere dus inderdaad echt wel 6 watt ...
- Bolletjes effect ... heb ik totaal geen last van. Mooi verdeeld licht

Foto's volgen later nu licht fotograferen is altijd ... relatief lastig
We wachten met smart
  maandag 19 september 2005 @ 19:44:42 #64
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30735598
subwoofers vandaag vervangen ...

eerste waren 2 jaar oude XXL Powersound 30 CM 300 watt piek 4ohm
nu USBlaster USB2832 32CM 600 watt piek 300 watt continu 4 ohm in promo 89 euro per stuk ...

Het is een verschil van dag en nacht. ook al hoor je vaak dat het een rommelmerk is US Blaster deze speeltjes werken uitstekend!

Dit zijn ze US Blaste Diamond Cut
22 kg per stuk !!!
Nominal chassis diameter;300 mm
Nominal Impedance;4 ohm
Power handling RMS/Max/Watt;300/600 watt
Average Sensivity 1W/1m(db);88.0803
Magnetic size/weight (oz);2 x 54 Oz
Voice Coil Diameter(mm);63.5 mm
Winding Material;copper
Former Material;ASV
Resonant Frequency;33.5245 Hz
Voice Coil Resistance;4 ohm
Electromagnetic Q;0.5091
Mechanical Q;8.5524
Total Q;0.4805
Compliance Equivalent Volume;56.4279
  dinsdag 20 september 2005 @ 10:14:00 #65
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_30750786
het bljift een über cool project!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 22 september 2005 @ 11:10:33 #66
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30818049
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 10:14 schreef qu63 het volgende:
het bljift een über cool project!
Bedankt Deze week wordt het ventilatie systeem op 12 volt afgewerkt met 4 fans die regelbaar zijn van 12 bij 12 cm...
pi_30841889
Hopelijk gaan ze dit in de toekomst in meer huizen inbouwen .
pi_30863133
Heb je veel kennis nodig voor zo een controller te programeren in huis ?
Ik heb pas een huis gekocht en ben van plan ook zo een controller te gebruiken met leds in huis.
Ik kan werken met dreamweaver, en Visual Basic ken ik ook wel als ik mij er even achter zet.
Is deze kennis voldoende ?

Verder, ubercool project man, RESPECT !

/edit
O ja, ik ken wel wat van electronica

[ Bericht 7% gewijzigd door C00P op 23-09-2005 23:48:06 ]
  zondag 25 september 2005 @ 12:00:42 #69
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30911705
Wat moet je kennen ...
- Goede kennis van electronica met name: Relais en aansturing van relais
- Software ... Database (access database tabellen aan maken dat is alles liever MySQL basis kennis)
- ASP of PHP voor webinterface die de database gewoon 1tjes of 0tjes zet in een tabel)
- Visual Basic voor:
1. Uitlezen database ik doe dit met ADO en recordsets vrij eenvoudig dus
2. weten hoe je er een stabiele service van maakt
3. daadwerkelijke aansturing maar dat is goed gedocumenteerd met programmeer voorbeelden ...

dan is het gewoon een kwestie van je webinterface en programma intelligent te schrijven bij mij is het heel ding 260 lijnen code dus valt heel erg goed mee ... ik heb gekozen voor ASP web interface, Visual basic service en een MySQL Database ...
pi_30922336
Die ASP of PHP voor webinterface, is dat niet mogelijk met Dreamweaver ? dan zit ik voor de rest enkel met acces die ik wel kan laten maken door een colega.
  maandag 26 september 2005 @ 15:48:06 #71
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30945286
hmzzz als je denkt het te kunnen maken met dreamweaver of zo zonder code te schrijven ... wel vergeet het dan maar en begin er niet aan ... als je in access geen tabel kan maken nja .. Dan moet je er al helemaal niet aan beginnen .. ik ben daar eerlijk in!
pi_30957586
Kan het nog altijd leren he, heb me er nog nooit achter gezet.
Is het niet zo dat je een stukje code moet uitvoeren in VB en dat er dan die uitgang hoog is ?
Die code wordt toch gegeven door de fabrikant, of begrijp ik het verkeerd ?
Voor een beetje fatsoenlijk te werken kan je natuurlijk alles best in tabellen zetten.
pi_30994495
Ik moet zeggen, respect dat je zo iets aangaat, maar als ik het zo allemaal lees heb je er genoeg verstand van
pi_31013360
TOP VERBOUWING

Ik heb ook een huis en ik ben ook bezig met verbouwen, maar er komt gewone normale verlichting in. Dit omdat ik gewoon de kennis (nog) niet heb voor een 12 Volt systeem.
Ik hou me wel bezig met het maken van zogeheten "robotkarretjes" met behulp van micro processors van Atmel en programmeertaal Bascom AVR. Je hele verlichting aansturen met behulp van een PDA klinkt echt geweldig. .
Ik heb zelf ook al is zitten denken om een sterrenhemel te maken met LED's maar ik had gerekend met multi-color LED's die uitkwamen op ongeveer ¤ 5 p/s terwijl gewone gele LED's maar ¤ 0,10 p/s en nog goedkoper als je met grote aantallen tegelijk koopt.

Ik wacht ook echt af op die foto's.
pi_31090770
Kunnen die halogeen spotjes met MR16 fiting gewoon vervangen worden door de led spotjes??
pi_31091528
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 17:54 schreef mtv het volgende:
Kunnen die halogeen spotjes met MR16 fiting gewoon vervangen worden door de led spotjes??
Ja! wel even 230 volt versie kopen natuurlijk.

Als jet het vervangt weet ik niet of je dan ook werkelijk bepaard omdat er een trafo inzit, misschien kan een technicus hier antwoord op geven.
Halogeen is meestal 50w en een LED spot hooguit 2 of 3 watt, tel uit je winst
pi_31107458
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 18:19 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Ja! wel even 230 volt versie kopen natuurlijk.

Als jet het vervangt weet ik niet of je dan ook werkelijk bepaard omdat er een trafo inzit, misschien kan een technicus hier antwoord op geven.
Halogeen is meestal 50w en een LED spot hooguit 2 of 3 watt, tel uit je winst
MR16 is niet in 230 volt
ik heb een rails met 5 spotjes, en die 5 wil ik dus vervangen door LED spotjes
pi_31111380
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 10:35 schreef mtv het volgende:

[..]

MR16 is niet in 230 volt
ik heb een rails met 5 spotjes, en die 5 wil ik dus vervangen door LED spotjes
Dus het is 12 volt? Dan kan je toch 12 volt mr16 led spots kopen en erin zetten.
pi_31112206
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 13:13 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Dus het is 12 volt? Dan kan je toch 12 volt mr16 led spots kopen en erin zetten.
volgens God_De_Vader waren ze voor gelijkspanning
pi_31116515
DC en AC is verschillend. 12 volt heb je in DC en AC. Welke god_de_vader verkoopt weet ik niet...
  maandag 3 oktober 2005 @ 22:03:15 #81
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_31158039
Hoe verhoudt de lichtopbrengst zich nu als je de 1 watt en de 3 watt luxon MR16 vergelijkt met een normale MR16 spot??

Dank!
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_31161654
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:03 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Hoe verhoudt de lichtopbrengst zich nu als je de 1 watt en de 3 watt luxon MR16 vergelijkt met een normale MR16 spot??

Dank!
Daar was ik ook "onderzoek" naar aan het doen maar heb nog geen tijd gehad om me erin te verdiepen. Wellicht weet iemand anders het?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:59:45 #83
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31205152
Wel ik kom nog eens even antwoorden ...

De spots die ik lever kunnen zowel ac als dc doch op dc gaan ze 30% langer mee...

je kan ze inderdaad gewoon in je rails pluggen

De Luxeon leds wordt veel over gezegd maar:
- Ze zijn duur
- Ze moeten in een clusteropstelling gekoeld worden
- hebben een betrekkelijk lagere levensduur
- en vooral ZE ZIJN DUUUUUUUURRRR HEEL DUUR

De spots die ik heb zijn verkrijgbaar bij afname van honderd voor rond de 3.5 euro ... ze bevatten 18 leds dus

Dan betreffende de sterrenhemel ... het verdere soldeerwerk is bezig... 100 LED's solderen is best veeeel werk :-) 100 keer +, 100 keer -, aan 2 kanten ... 400 soldeerpuntjes. Foto's volgen :-) het is best impressionant!
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:26:45 #84
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_31209200
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:59 schreef God_de_Vader het volgende:
Wel ik kom nog eens even antwoorden ...

De spots die ik lever kunnen zowel ac als dc doch op dc gaan ze 30% langer mee...

je kan ze inderdaad gewoon in je rails pluggen

De Luxeon leds wordt veel over gezegd maar:
- Ze zijn duur
- Ze moeten in een clusteropstelling gekoeld worden
- hebben een betrekkelijk lagere levensduur
- en vooral ZE ZIJN DUUUUUUUURRRR HEEL DUUR

De spots die ik heb zijn verkrijgbaar bij afname van honderd voor rond de 3.5 euro ... ze bevatten 18 leds dus

Dan betreffende de sterrenhemel ... het verdere soldeerwerk is bezig... 100 LED's solderen is best veeeel werk :-) 100 keer +, 100 keer -, aan 2 kanten ... 400 soldeerpuntjes. Foto's volgen :-) het is best impressionant!
Kun je mischien dan vertellen hoe de 18 led lampen zich verhouden t.o.v. een normal MR16 halogeen?? een 10 watt lamp?? 20, 30, 50??? qua lichtopbrengst dan he
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:41:08 #85
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31209628
Wel ja ik ga je dat uitleggen... je kan de twee moeilijk vergelijken. Het stemt ongeveer overeen met en lamp tussen de positie van 20 en dertig watt... maar het licht is totaal anders. Ik heb het dan over de afstand tot waar je nog een krant kan lezen met het licht. Maar voor een ruimte te verlichten nja is het gewoon een totaal ander licht... het lijkt donkerder en toch zie je alles. Lichte dingen lichten heel erg op en donkere vlakken blijven vrij donker. Ik ben nu vollop aan het experimenteren heb in de eerste ruimte 10 spots hangen voor een ruimte van 3 bij 8 meter. De spots hange aan staalkabels gespannen op een hoogte van 3 Meter. Daardoor krijg ik wel een vrij goede spreiding. Probleem is dat ik nu nog donkere muren en een donkere vloer heb ik ga het definitieve resultaat dus pas zien als alles afgewerkt is.

Voor het lezen van bijvoorbeeld een boek is het aangenaam te noemen om creatief te werken, schilderen tekenen en dergelijke niet! De kleuren zijn dus echt anders. Je moet het licht een beetje vergelijken met het licht van xenon autolichten. Iets blauwer maar zeer ver uitdijnend.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 17:51:49 #86
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_31388212
Ik heb in mijn keuken een een lamp met 3 halogeenspotje hangen (230V), welke (led)lampjes raad je mij aan om te gebruiken?

Waar jij mee bezig ben kan ik voorlopig alleen nog van dromen, ik zou graag meer foto's zien, maar je zal het wel druk hebben.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_31393208
ik heb een ander vraagje

ik wil in mijn auto in de kofferbak twee lampjes bouwen, zodat ik daar wat meer licht heb.

kan ik twee led-spotjes op mijn auto-stroomcircuit aansluiten?
of moet ik er allerlei trafo's/relais/oid tussen stoppen?
pi_31430657
Ik ben op dit moment aan het kijken om dingen te schakelen via internet, dus licht, cv, alarm ect ect.
Daarvoor had ik een zelfbouw site gevonden op internet van Iemand die z'n draadloze set had omgebouwd en alles had aangesloten via LTP en toen de benodigde software (asp ect) erop los had gelaten en dat werkt schijnbaar goed, maarja een bouwpakket wat met zelf bijelkaar geraapte oftware draait is niets voor mij want punt 1 ik heb daar niet veel verstand van en de tijd heb ik er ook niet voor.

Nu heb ik bij conrad even gekeken en zag ik het volgende: Klik
Nu staat erbij dat het via TCP-ip met Remote-QLIB te bedienen is. Ik begrijp eruit dat dit dus via internet of netwerk kan, klopt?
Nadeel is dat dit niet draadloos is dus zou je toch weer z'n draadloze schakelset moeten aansluiten op het bedienkastje maar dat zijn een paar draadjes

Heeft iemand hier ervaring mee en wat moet ik me indenken bij Remote-QLIB, wat is dit en hoe werkt het?
  maandag 17 oktober 2005 @ 17:08:27 #89
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31513854
Wel ik kom weer eens even met antwoorden ...

ik ben net terug van het zwarte woud vandaar de vertraging

hier gaan we ...

Aansluiten in de auto op 12 volt kan gewoon rechtstreeks niks nodig!!! ik heb eht ook in de pickup vanachter

Er bestaan GUS Led spots voor 230 volt doch deze zijn iets minder efficient (voorschakelweerstand) lees ook deel 1 voor meer info

Meer foto's volgen snel begin deze week aan een grote opruimfase en pleister werken daarna is de eerste kamer op de vloer na klaar ook de stuurpc en dergelijke zijn nu klaar inclusief de software:
- alles via de usb controller
- 32 in en 32 uit flexibel schakelbaar
- Alle data in MySQL
- Webinterface vanop internet alsook voor pc of laptop intern
- SHTTP
- WML interface voor wap en GPRS
- Pocket ASP voor de palmtop (meest gebruikt als afstandsbediening...)

De pc is een VIA MINI pc met een onderklokte 1 GHZ loopt nu op 233 en dat is ruim voldoende ... Volledige pc incusief disk verbruikt nu 11 watt op de watt meter !!!! dat ding doet dient ook als CAM grabber voor security en fileserver voor mijn muziek collectie... ik gebruik max 40 % CPU op Windhoos XP Media station...
pi_31541269
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 17:08 schreef God_de_Vader het volgende:
Wel ik kom weer eens even met antwoorden ...

Aansluiten in de auto op 12 volt kan gewoon rechtstreeks niks nodig!!! ik heb eht ook in de pickup vanachter
toevallig was ik dit weekend op een autobeurs, waar iemand in zijn achterklep ook spotjes had (gewoon halogeen, geen led) die mij ook vertelde dat het gewoon werkte, dus achter dat antwoord was ik al.

fittings en draadjes heb ik al geregeld, alleen nu is mijn vraag: waar koop ik losse led-spotjes voor weinig??

ik was vandaag bij de praxis, maar daar koste een setje van drie lampjes 80 euro, beetje teveel van het goede
  woensdag 19 oktober 2005 @ 14:25:30 #91
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31559146
ik betaal 5.10 per spot bij de lokale electronicaboer ...
pi_31566553
Ik lees jullie berichten over ledlampen.
Ik heb zelf led lampen in heel mijn huis.
Tot in het zwembad aan toe.
Ik hou van gezellig licht dus kies bijna overal voor de warm witte kleur (jammer deze zijn duurder)
buiten lampen heb ik gewoon "cool" wit of groen voor in de tuin.
De lampen geven minder licht dan normale lampen , dus voor iedere normale lamp moet je minstens 2 ledlampen rekenen.( dan heb ik het over 18 leds 1,2 watt)
In het zwem bad heb ik witte, blauwe en lampen die van kleur veranderen (252 Leds per lamp)

de meeste lampen heb ik van Niikuled (goede prijzen)
www.niikuled.com
De lampen van Nikkuled zijn van de nieuwste generatie (15.000 mcd per LED, de witte dan)
Vooral de blauwe spots doen het erg goed in moderne inerieurs.

Somige komen van Conrad (prijs goed lichtopbrengst valt tegen)
pi_31566785
hoop werk voor een zootje audiotechnisch dramatische ellende, maar zoals mn opa al zei "zolang ze maar geen bommen maken"
pi_31574724
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 21:28 schreef frankarooni het volgende:
Ik lees jullie berichten over ledlampen.
Ik heb zelf led lampen in heel mijn huis.
Tot in het zwembad aan toe.
Ik hou van gezellig licht dus kies bijna overal voor de warm witte kleur (jammer deze zijn duurder)
buiten lampen heb ik gewoon "cool" wit of groen voor in de tuin.
De lampen geven minder licht dan normale lampen , dus voor iedere normale lamp moet je minstens 2 ledlampen rekenen.( dan heb ik het over 18 leds 1,2 watt)
In het zwem bad heb ik witte, blauwe en lampen die van kleur veranderen (252 Leds per lamp)

de meeste lampen heb ik van Niikuled (goede prijzen)
www.niikuled.com
De lampen van Nikkuled zijn van de nieuwste generatie (15.000 mcd per LED, de witte dan)
Vooral de blauwe spots doen het erg goed in moderne inerieurs.

Somige komen van Conrad (prijs goed lichtopbrengst valt tegen)
Heb je alles op 230v of 12v?
pi_31580913
Binnen alles op 220 volt, behalve de MR16 lampjes
zwembad alles 12 volt
buiten (tuin, terras parkeer ruimte) meeste 220 volt sommige dingen op 12 volt
De trafo van het zwembad voorziet ook tuin en buitenlampen van stroom
tuin lampen zijn PAR38 in waterdichte fitting
en GU10 (220v) lampjes in een waterdicht armatuur
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:44:40 #96
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_31583796
Zijn er ook vervangende led lampen voor de halogeen lampjes die bv in burolampjes zitten (ik weet de vitting niet). Het zijn die kleine halogeenlampjes (1 cm?).
and made it rain upward
pi_31586399
Zoiets?

donderdag 20 oktober 2005 @ 21:15:27 #98
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_31587999
Juist zoiets, die zijn er in verschillende maten ook nog geloof ik. Waar zijn die te krijgen?
and made it rain upward
pi_31589128
Kwam ze toevallig via een onnderdelen leverancier ( www.nedis.nl ) van ons tegen, ieder bedrijf die bij deze leverancier besteld kan ze leveren.
pi_31591751
Hoi, ik heb wat vragen, ik wil een achterlicht van een auto ombouwen naar ledverlichting.

Ik zoek een leverancier voor ledlampjes en printplaten.

Ook andere tips kan ik goed gebruiken
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:50:39 #101
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31607268
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:15 schreef Darkomen het volgende:
Hoi, ik heb wat vragen, ik wil een achterlicht van een auto ombouwen naar ledverlichting.

Ik zoek een leverancier voor ledlampjes en printplaten.

Ook andere tips kan ik goed gebruiken
Wel hierover kan ik al iets zeggen ...

Ik heb dit al eens geprobeerd in mijn oude carina ja hoor... standaard ledspots zijn er niet maar ik had gewoon een experimentele printplaat mooi op maat gesneden ... berg rode ledjes gehaald en er op gesoldeerd en het geheel dan in mijn unit ingebouwd... Had dit voor de volledige achteerverlichting op mistlicht na gedaan... dus standlicht/licht en remlicht... Tot zo ver alles cool 100 rode LEDS gebruikt en 50 witte.

Resultaat ... totaal ander licht. Of het nu beter was en meer gaf of niet kon ik niet echt over oordelen. Wel zag het super cool uit 's avonds heb er helaas geen foto's meer van

Toen dacht ik ... nu ik toch sterk bezig ben ga ik ook mijn pinkers maar aanpassen met klaar oranje leds... mooi op maat gemaakt boel ingebouwt en toen achteraan geplaatst en dat ging niet direct iets opgemerkt. Dus ik behoorlijk vrolijk de voorste en de zijpinkers ook gedaan boeltje aangesloten en ingebouwt ... klaar ... zet pinker aan en ... Stroboscoop pinkers. Heb dan een hoop geklommel gehad. Standaard systeem viel niet aan te passen. Was wel trager te regelen maar bleef hoog ... hmzzz probleem paar weerstanden parallel zodat de totale weerstand wat steeg ... Solved...

dan nog mijn standlichtjes vervangen door hell witte leds (5 stuks per kant ... standaard ronding voor lampje paste net en zag er echt mooi uit .... heel erg wit licht.

Maaaar toen kwam het ... ik vrolijk naar de keuring (Belgische APK) en gedaan alsof mijn neus bloede. Alles was afgeregeld en basis verlichting vooraan origineel. Men keek behoorlijk raar veel geleuter met de keuringmeester hoopje vragen over de rare lichtkleur van de standlichten vooraan ... achteraan hadden ze er niks van in de gaten blijkbaar ... alsmede de pinkers. Dan gezegd dat dat van die nieuwe phillips silverline lampjes waren (wist ik veel of dat bestond hahahaha) hebben ze dat lampje er uit gehaald en eens bekeken ... printje met 5 leds wel originele lampfitting van de originele gehaald en opgesoldeerd dus zag er erg PRO uit ... terug er in ... Goedgekeurd geen probleem

Heb dan erna nog geexperimenteerd om aan iedere kant 2 van de bovenvermelde MR16 ledspots in te bouwen als verstraler. Dit mag wettelijk daar het wit licht is en appart aanschakelbaar. De prestaties daarvan waren vooral ... knap licht en duidelijk voor dicht bij maar schijnt echt niet ver... maar ja het zat er in en heb het dan maar laten zitten ... tot op de dag dat er eens harde regen was en wat mist. Op dat moment is het ledlicht spectaculair beter dan alle wat ik al gezien heb. Vraag me niet waarom maar de mist licht niet op en toch is er een serieuze verlichting zelfs vrij ver. Uiteraard is het resultaat echt WIT licht alla XENON dus voor de tuner onder ons is het wel cool.

Conclusie wil je echt je achterlichten en zo vervangen ... Koop goede soldeerbout en begin maar al vast een dag of 5 verlof te nemen als coole extra breedstralers MR16 based ... way to go. ook voor de kofferruimte is het erg leuk
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:59:04 #102
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31607445
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 21:41 schreef st0mpie het volgende:
hoop werk voor een zootje audiotechnisch dramatische ellende, maar zoals mn opa al zei "zolang ze maar geen bommen maken"
Daarop wil ik even kort een antwoord geven... het is geen topklasse audio dat heb ik nooit gezegd maar het koste alles samen even veel als een miniketen van sony en dan heb ik nu een stuk beter geluid...
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:12:56 #103
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31662461
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31664062
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:12 schreef BBQ-kip het volgende:
http://www.tweakers.net/nieuws/39528

Jij trendsetter jij!
pi_31675112
Ik wil binnenkort een soort stacaravan bouwen om tijdelijk in te wonen als ik mijn stal ga ombouwen tot woonhuis/bed and breakfast. Ik wil in de woonwagen LED verlichting toepassen.

Het idee is om gewoon een simpel 230 systeempje aan te leggen en de spots op 12 volt adaptors aan te sluiten die te schakelen zijn met van die draadloze schakelaars. Meestal zijn die er ook met z'n wand schakelaar. Ik kan dan bijv 4 groepen aanleggen.

Iemand op of aanmerkingen of tips voor mij wbt de LED verlichting.
pi_31675233
tvp
Oh, and that's a bad miss!
pi_31675307
Wow, ik ben heel benieuwd hoe het eindresultaat eruit zal zien! Vet cool project.
pi_31675705
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 16:50 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

Wel hierover kan ik al iets zeggen ...

Ik heb dit al eens geprobeerd in mijn oude carina ja hoor... standaard ledspots zijn er niet maar ik had gewoon een experimentele printplaat mooi op maat gesneden ... berg rode ledjes gehaald en er op gesoldeerd en het geheel dan in mijn unit ingebouwd... Had dit voor de volledige achteerverlichting op mistlicht na gedaan... dus standlicht/licht en remlicht... Tot zo ver alles cool 100 rode LEDS gebruikt en 50 witte.

[knip]

Conclusie wil je echt je achterlichten en zo vervangen ... Koop goede soldeerbout en begin maar al vast een dag of 5 verlof te nemen als coole extra breedstralers MR16 based ... way to go. ook voor de kofferruimte is het erg leuk
BEdankt voor de info, ik kom zo al ene heel eind
pi_31678819
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:09 schreef God_de_Vader het volgende:
-knip-
Ik kan me aan de hand van de foto's niet aan de indruk onttrekken dat de speakers van een B merk zijn.. Opzich is daar niets mis mee, maar gezien alle moeite die je neemt om het geheel in te bouwen zou je dan niet liever wat beter spul nemen? Dat verschil hoor je toch wel degelijk..
  woensdag 26 oktober 2005 @ 13:31:29 #110
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31699223
Wel kijk ... ik heb daar een ander opzicht over ... voor mij is het ik wil muziek hebben ... hoe goed of hoe slecht maakt inderdaad uit maar ik werk met budgetten. ik had budget voorzien voor zo een sony/jvc of andere miniketen. Nu heb ik voor dat geld 4 tweeweg speakers en 2 subwoofers die echt wel goed spelen. Het geluid is heel erg bevredigend. Het vermogen meer dan ruim voldoende...

Waarom geen top matteriaal ... het is gewoon om een muziekje en wat radio te hebben als ik in bed lig... in mijn living heb ik een Marantz SR4300 men B&W speakers als ik deftig wil luisteren ga ik dus in mijn living zitten.

Verder komen de ledverlichtingsmogelijkheden inderdaad langzaam op

Maandag zal ik nog eens een foto update doen maar heb zopas een redelijk zwaar ongeval gehad met mijn wagen en ben dus WEER maar eens even out geweest. Sukkel nu beetje met mijn rug dus doe het rustig aan. hoop dat de woning achter 3 maanden ruwweg klaar is en dat het dan nog enkel wat verven en mubilair maken is!
pi_31989288
Heb met Quancom zitten mailen, en ze vertellen me dat het geheel perfect te programeren is met allen Visual Basic.
Nu is de drempel voor zo iets aan te schaffen toch al een pak lager.
Heb pas een huis gekocht en was een beetje aan het uitkijken voor Domotica te installeren, maar iet of wat systeem kost handenvol geld, ben je goedkoper af met zoiets.
pi_32082977
Hier zijn wat foto's van de vorderingen van mijn ledproject. De woonkamer is nog niet helemaal af en de kleuren zoals je die hier ziet zijn in werkelijkheid minder roze. Het licht uit de lichtkoof is in werkelijkheid oranje van kleur. Het is nogal lastig om het in een foto weer te geven.

In de lichtkoof liggen led slangen in vijf kleuren (rood, geel, wit, blauw en groen). Op de meeste foto's hierboven zijn de gele en rode slangen ingeschakeld. In de vloer bevinden zich aan de ene kant zes Luxeon 1W 3300K spots en aan de andere kant (keuken) vier van deze spots. Verder aan het plafond een Luxeon 1W 3300K GU10-lamp en een GU10-lamp met "warmwitte" leds. In de lichtbakken bevinden zich om de 1,25m een Luxeon 1W 3300K MR16-spot met aan weerszijde daarvan MR16-spots met gele leds. De leds zijn via X10 op afstand bedienbaar zodat er verschillende lichtprogramma's gekozen kunnen worden.

Overloop:

Hier heb ik zeven Luxeon 1W 3300K spots in de vloer gebruikt, vier Luxeon 1W 3300K GU10-lampen aan de muur en een GU10-lamp met gele leds aan het plafond. De trafo voor de vloetspots is in een doos in de muur verwerkt. Op die doos zit een kapje dat je in de bovenstaande foto zichtbaar is recht onder de schakelaar aan de muur, net boven de plint. In de muur zijn extra leidingen verwerkt om alle verlichting via de schakelaar aan en uit te kunnen zetten (bij oplevering kon die schakelaar alleen het lichtpunt in het plafond bedienen).

Ik schat het verbruik van de lichtopstelling in de woonkamer op minder dan 50 watt en de overloop op enkele watts. Het energieverbruik van de vloerspots is volgens m'n Volcraft 3000 veel minder dan 1W per stuk.

De ledslangen zijn afkomstig van mooispul.com. De meeste andere leds komen van led-shop24.de.
Ask me no questions and I'll tell you no lies
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:22:06 #113
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_32083048
wat gaaf!
It's Time To Shine
pi_32083305
quote:

Domotica is redelijk simpel. Ik heb mijn huis (verlichting) nagenoeg geheel geautomatiseerd, volgende stap is audio / video aansturing. Bediening via AB's (rf), touchpanels (tablet pc's) schakelaars met bepaalde functies.

Bijvoorbeeld naast de ingang zit een extra schakelaar met 4 functies, all lights on, all lights off, lights off [die verdieping] en away mode. Boven heb ik ook zo'n schakelaar die net zo werkt alleen de away mode is vervangen voor all lights off is voor alle onderliggende verdiepingen.

Verder gaat ea automatisch, half uur voor zonsondergang gaan bepaalde lampen aan. Moet hier nog licht/donker aan koppelen, maar dat gaat ook wel lukken.

Natuurlijk kun je alles zelf gaan programmeren, maar er is voldoende software op de markt die dit voor je doet en hoef je je alleen maar te richten op de functionaliteit (scripts & condities)

Ik maak zelf gebruik van A10 (x10) Xanura modules en een Ocelot controller.
There's no place like 127.0.0.1
pi_32083495
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:19 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Hier zijn wat foto's van de vorderingen van mijn ledproject. De woonkamer is nog niet helemaal af en de kleuren zoals je die hier ziet zijn in werkelijkheid minder roze. Het licht uit de lichtkoof is in werkelijkheid oranje van kleur. Het is nogal lastig om het in een foto weer te geven.

In de lichtkoof liggen led slangen in vijf kleuren (rood, geel, wit, blauw en groen). Op de meeste foto's hierboven zijn de gele en rode slangen ingeschakeld. In de vloer bevinden zich aan de ene kant zes Luxeon 1W 3300K spots en aan de andere kant (keuken) vier van deze spots. Verder aan het plafond een Luxeon 1W 3300K GU10-lamp en een GU10-lamp met "warmwitte" leds. In de lichtbakken bevinden zich om de 1,25m een Luxeon 1W 3300K MR16-spot met aan weerszijde daarvan MR16-spots met gele leds. De leds zijn via X10 op afstand bedienbaar zodat er verschillende lichtprogramma's gekozen kunnen worden.

Overloop:

Hier heb ik zeven Luxeon 1W 3300K spots in de vloer gebruikt, vier Luxeon 1W 3300K GU10-lampen aan de muur en een GU10-lamp met gele leds aan het plafond. De trafo voor de vloetspots is in een doos in de muur verwerkt. Op die doos zit een kapje dat je in de bovenstaande foto zichtbaar is recht onder de schakelaar aan de muur, net boven de plint. In de muur zijn extra leidingen verwerkt om alle verlichting via de schakelaar aan en uit te kunnen zetten (bij oplevering kon die schakelaar alleen het lichtpunt in het plafond bedienen).

Ik schat het verbruik van de lichtopstelling in de woonkamer op minder dan 50 watt en de overloop op enkele watts. Het energieverbruik van de vloerspots is volgens m'n Volcraft 3000 veel minder dan 1W per stuk.

De ledslangen zijn afkomstig van mooispul.com. De meeste andere leds komen van led-shop24.de.
Ziet er gaaf uit!!!
Owww, je hoort bij Femme . Verklaart het 1 en het ander .
Maar erg mooie vloeren ook . Hulde .

[ Bericht 27% gewijzigd door blieblie op 08-11-2005 12:04:51 ]
pi_32083523
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 08:33 schreef God_de_Vader het volgende:
Stuk RJ45 kabel gestript en op een draadpaar een ledje gesoldeerd ... Met een houdertje lukte dat dus vrij goed... Krimpkousjes over de voetjes en dan de eerste test met 1 ledje uitgevoerd ... Wat blijkt nu. De mat gele led's hebben tussen de 2 en 2.5 volt nodig om te functioneren. Dit maakt dat ik alles aan het herbereken ben. Per UTP Kabel heb ik 8 draadjes of te wel 4 paar goed voor 4 LEDS. Mijn dak is opgedeeld in 10 delen. 2 UTP Kabels per deel dus 80 LEDS. In totaal is er 190 meter UTP kabel gelegd ... 8 draadjes per kabel ... met andere woorden 1520 meter kabel (Anderhalve KILOMETER !!!) En dat alleen voor een sterrenhemeltje
Een led sterrehemel zou je ook kunnen maken met behulp van bandkabel, op een 64 polige kabel kun je 32 leds monteren deze op een print met controller laten uitkomen. Controller kan zo iets zijn als een pic micro processor. Meerdere units koppelen in master slave combinatie en de mogelijkheden zijn eindeloos. (worden ook zo professioneel verkocht.
pi_32091177
quote:
Presentatie
Ziet er wel strak uit allemaal... is het nog niet helemaal ingericht?

Is alles 12 volt?
pi_32091721
quote:
Wat verschrikkelijk, belachelijk, asociaal mooi!

Je hebt zeker erg veel geld...?
pi_32095060
quote:

-knip-
Heb je zo'n groot huis, zet je er niks in

maar wel mooi hoor
De status 'bagger-user' voorbij
  dinsdag 8 november 2005 @ 18:57:08 #120
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32095120
quote:
Foto's
Wat strak! Heel apart en erg consequent doorgevoerd, jullie stijl!

Die lampjes in de vloer vind ik onwijs leuk
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32095144
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:30 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Is alles 12 volt?
Dat hoort bij de stijl denk ik. Ziet er wel erg goed uit
pi_32101239
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:30 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Is alles 12 volt?
We zijn nog niet helemaal klaar maar in grote lijnen is dit hoe het eruit komt te zien. We zijn niet van plan om de ruimte vol te zetten met kasten en dergelijke. Door de groothoeklens lijkt de ruimte (oppervlakte woonkamer ca. 7 bij 7 meter) leger dan hij in werkelijkheid is.

Ik heb geen centrale 12V stroomvoorziening, dus alles is gewoon 230V met trafo's waar dat nodig is.l
  dinsdag 8 november 2005 @ 22:28:31 #123
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_32101466
M.a.r.i.e.k.j.e Wat onwijs gaaf.
En die vloer ik ben verliefd zeg
  dinsdag 8 november 2005 @ 22:47:56 #124
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_32102181
ziet er erg goed uit M.a.r.i.e.k.j.e

btw die lichtslangen, geeft een enkele slang zoveel licht af

[ Bericht 41% gewijzigd door Fugie op 08-11-2005 23:06:31 ]
pi_32103547
Wat een ongekend mooi huis ook M.a.r.i.e.k.j.e !
  woensdag 9 november 2005 @ 04:38:04 #126
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_32107553
Ziet er inderdaad geweldig uit ik ga volgende week ook eens wat deftige foto's plaatsen van mijn eerste afgewerkte ruimte
pi_32109933
quote:
Foto's
Hoe heb je die leds in de vloer gekregen

Zijn dat led spotjes op foto 1?
pi_32111106
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:06 schreef D-MIXXX het volgende:

[..]

Check de titel
"Volledig huis verlicht met LED's - DEEL 2"
Er zitten ook led spotjes bij op die foto

En je kan in de vloer gewoon een gaatje boren en ze daarin zetten, de bedrading ligt er gewoo onder lijkt me
pi_32111109
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:06 schreef D-MIXXX het volgende:

[..]

Zou ik wel eens een detail van willen zien, de vloerspots
pi_32112000
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:55 schreef Darkomen het volgende:

[..]

Check de titel
"Volledig huis verlicht met LED's - DEEL 2"
Er zitten ook led spotjes bij op die foto

En je kan in de vloer gewoon een gaatje boren en ze daarin zetten, de bedrading ligt er gewoo onder lijkt me
Misschien was foto 1 wel bedoeld voor ander led stuk dat het halogeen spots waren...

Welke led spots zijn dat op de led shop . de?

Dus je hebt eerst de leds moeten aanleggen voordat je kon laminaten...?
pi_32114536
quote:
Hier zijn wat foto's van de vorderingen van mijn ledproject.........
Het zal wel lekker hol klinken bij jullie als ik dat zo zie.
Verder, erg mooi gedaan, vooral de vloer leds.
  woensdag 9 november 2005 @ 14:32:36 #132
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_32117487
Geile bank! die wil ik!......verder wil ik weten welke belichting en instellingen je hebt gebruikt voor de fotos, ik wil mijn toko ook zo nog eens op de plaat zetten....ik zie een glare filter, groot diafragma, groothoeklens (je lijkt wel een makelaar) en geen flitser....

Leg eens uit??

Strakke boel hoor! en wengé roels de pan uit!, heb m'n hele keuken ermee met RVS en wil ook nog wat meubels in die kleur
pi_32117797
uh ja Femme, anders post je even onder je eigen account
het is nog niet helemaal klaar. Er worden nog wat kleine dingen toegevoegd, maar over het algemeen blijft het vrij leeg. In het echt ziet het er overigens wat huiselijker uit.
pi_32118317
Heb je bij die Luxeon 1W 3300K ledjes ook overal weerstandjes tussen moeten zetten?

Hoe verliep het gaten boren in het laminaat?
pi_32118425
Volgens mij is dat hout en geen laminaat...
pi_32118446
Oh, wacht, die overloop is zeker wel laminaat.
  woensdag 9 november 2005 @ 15:13:33 #137
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_32118571
zeg nou!???

pi_32118637
quote:
Op woensdag 9 november 2005 15:04 schreef D-MIXXX het volgende:
Heb je bij die Luxeon 1W 3300K ledjes ook overal weerstandjes tussen moeten zetten?
Zit toch op een transformator... dan heb je toch geen weerstandjes nodig? of zijn het enkele ledjes en geen luxeon spots ?
pi_32118856
Geen verstand van Dus trafo is genoeg
pi_32121406
quote:
Op woensdag 9 november 2005 12:50 schreef ranzige_pad het volgende:

Het zal wel lekker hol klinken bij jullie als ik dat zo zie.
Het is al een stuk minder erg dan toen het huis werd opgeleverd, maar nog steeds niet optimaal. Mijn speakers komen door de moeizame akoestiek helaas nog niet goed tot hun recht.
quote:
Op woensdag 9 november 2005 11:24 schreef D-MIXXX het volgende:

Welke led spots zijn dat op de led shop . de?

Dus je hebt eerst de leds moeten aanleggen voordat je kon laminaten...?
De spots zijn deze: http://www.led-shop24.de/pd1074772639.htm?categoryId=2 .

Je stopt die in de vloer tijdens het leggen van het laminaat. Er zit ongeveer 30cm draad aan, dus als je een gat op 20cm van de muur buurt dan kan de draad onder de vloer naar de plint gelegd worden alwaar je de draad op de stroomvoorziening aansluit. Led-shop24.de heeft voor dit type spots speciale trafo's die een constante stroomsterkte van 350mA aanhouden. Je kunt ze echter ook op 12V aansluiten. In de gang en op de overloop is de trafo in een doos in de muur verwerkt. In de woonkamer ligt de trafo onder het wandmeubel. De draden lopen langs de plint of in sommige gevallen onder de vloer door.

De vloer op de overloop is laminaat (Parador Trendltime4 donker Zebrano). De gang is beneden op dezelfde wijze verlicht als de overloop echter liggen daar dezelfde eiken lamelplanken als in de woonkamer. Met een 24mm boor kun je eenvoudig gaten maken in hout en laminaat. De spots passen daar perfect in.
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Geile bank! die wil ik!......verder wil ik weten welke belichting en instellingen je hebt gebruikt voor de fotos, ik wil mijn toko ook zo nog eens op de plaat zetten....ik zie een glare filter, groot diafragma, groothoeklens (je lijkt wel een makelaar) en geen flitser....

Leg eens uit??
De bank is een Arketipo Loft in een donkerbruine stoffering waarvan ik de naam niet meer weet. Stylz in Deventer had in juli een demo in deze kleur staan.

Wat je nodig hebt voor het maken van dit soort foto's is een camera met een groothoeklens (ik heb een Sigma 12-24mm gebruikt op een DSLR, effectief 18mm kleinbeeldequivalent in de uiterste groothoek) en een statief. De sluitertijden liepen uiteen van enkele seconden tot 15 seconden bij een lichtgevoeligheid van ISO200 en diafragma f/16 of iets in die buurt. Er zijn geen filters aan te pas gekomen. Het gebruik van RAW is wel handig als je later de witbalans moet aanpassen.
pi_32122753
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:12 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:

De spots zijn deze: http://www.led-shop24.de/pd1074772639.htm?categoryId=2 .

Je stopt die in de vloer tijdens het leggen van het laminaat. Er zit ongeveer 30cm draad aan, dus als je een gat op 20cm van de muur buurt dan kan de draad onder de vloer naar de plint gelegd worden alwaar je de draad op de stroomvoorziening aansluit. Led-shop24.de heeft voor dit type spots speciale trafo's die een constante stroomsterkte van 350mA aanhouden.
Kan je mij de link geven welke travo dat is die daar speciaal voor gemaakt is? Je hebt toch maar 1 travo nodig voor ongeveer 4/6 led dingetjes?

Welke leds heb je dan bij foto 1 bij het plavond?
pi_32123487
Heb je per led spot 1 trafo of zitten er meerdere op 1 trafo ?

Mooie grote hoek hebben die Luxeons, ga ik zeker onthouden voor m'n tijdelijke woning (ga een stacaravan bouwen met led verlichting erin )
pi_32127212
De trafo is deze:

http://www.led-shop24.de/pd1078316558.htm?categoryId=10

Hij is dimbaar als je er deze potentiometer op zet:

De trafo heeft een constante stroomsterkte van 350mA en regelt de spanning van 0 tot 33 volt afhankelijk van het aantal aangesloten leds. Je kunt er maximaal tien 1 watt Luxeon leds op aansluiten.
  woensdag 9 november 2005 @ 20:26:59 #144
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_32127315
Damn Mariekje, wanneer komen ik en Flip biertjes doen? .
Ik ga naar huis.
pi_32127744
Wow.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
pi_32129790
ohoh stelletje snollen
nu staan jullie ineens weer voor de deur?
  woensdag 9 november 2005 @ 21:50:59 #147
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_32129922
Depends, heeft Femme een airportnetwerk? .
Ik ga naar huis.
pi_32138981
quote:
Op woensdag 9 november 2005 20:23 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
De trafo is deze:

Hij is dimbaar als je er deze potentiometer op zet:

De trafo heeft een constante stroomsterkte van 350mA en regelt de spanning van 0 tot 33 volt afhankelijk van het aantal aangesloten leds. Je kunt er maximaal tien 1 watt Luxeon leds op aansluiten.
De twee links verwijzen naar dezelfde pagina.
Mooi dat er dus 10 leds op kunnen, paar vraagjes:

1) jij kan dus ook dimmen?

2) je schakeld de trafo's met van die afstands bedieningen van X10 van marmitek ect, maar je kan toch ook van die goedkope schakelsetjes kopen?

3) Hebben de Luxeon spots de normale halogeen spot afmeting zodat ze in de meeste armaturen passen, ik vind namelijk die armaturen die je kan draaien wel mooi. Deze bijvoorbeeld (Ook een mooie pagina trouwens met veel producten oa keramiek kapjes die erg duur zijn, zoek nogsteeds namaak van gips )

[ Bericht 10% gewijzigd door mikezwet op 10-11-2005 08:01:35 ]
pi_32139405
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:40 schreef mikezwet het volgende:

2) je schakeld de trafo's met van die afstands bedieningen van X10 van marmitek ect, maar je kan toch ook van die goedkope schakelsetjes kopen?
Dat hoop ik wel. Ik wil het ook gewoon op een lichtknop hebben

edit:

Gebruik je deze als snoer?:

http://www.led-shop24.de/pd819441289.htm?categoryId=45

[ Bericht 9% gewijzigd door D-MIXXX op 10-11-2005 08:47:05 ]
pi_32140918
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:40 schreef mikezwet het volgende:

[..]

De twee links verwijzen naar dezelfde pagina.
Mooi dat er dus 10 leds op kunnen, paar vraagjes:

1) jij kan dus ook dimmen?
Als je deze potentiometer (nu wel de juiste link) op de trafo zet kun je 'm dimmen:

http://www.led-shop24.de/pd507463945.htm?categoryId=10
quote:
Uiteraard is het ook mogelijk om normale schakelaars of een goedkope afstandsbediening van de bouwmarkt te gebruiken. Het voordeel van X10 is het gecombineerd kan worden met o.a. computerinterfaces. Bij mij hangt de meeste verlichting trouwens ook nog achter twee normale schakelaars waarmee het geheel in één keer uit of aangezet kan worden.
quote:
3) Hebben de Luxeon spots de normale halogeen spot afmeting zodat ze in de meeste armaturen passen, ik vind namelijk die armaturen die je kan draaien wel mooi. Deze bijvoorbeeld (Ook een mooie pagina trouwens met veel producten oa keramiek kapjes die erg duur zijn, zoek nogsteeds namaak van gips )
De MR16 lampjes passen gewoon in MR16 armaturen zoals die van Lichtkaufhaus. Ik heb overigens goede ervaringen met deze shop: ik heb een paar keer een bestelling met vooruitbetaling gedaan en telkens werd er netjes geleverd. De prijzen zijn erg scherp.
pi_32141822
quote:
Op donderdag 10 november 2005 08:36 schreef D-MIXXX het volgende:

[..]

Dat hoop ik wel. Ik wil het ook gewoon op een lichtknop hebben

edit:

Gebruik je deze als snoer?:
Ik heb dun speakerdraad van de bouwmarkt gebruikt ivm de duidelijke scheiding (rode / zwarte draad) tussen plus en min.

Bdw: het viel me eerder deze ochtend al op dat Led-shop24 geen Luxeon GU10-lampen meer verkoopt. Zonet kreeg ik per post een brief van Led-shop24 waarin geschreven wordt dat een klein aantal van de GU10-lamp is getroffen door een productiefout en dat ze alle verkochte exemplaren kosteloos gaan vervangen inclusief vergoeding van de verzendkosten voor het terugsturen naar Duitsland. Ik had zelf ook wat problemen met deze GU10-lampen. Het licht was weliswaar erg mooi (zie foto's van overloop) maar ze produceren allemaal een hoogfrequente toon.

Erg goede service van Led-shop24.de . Ze leveren trouwens ook altijd razendsnel: bestellen op maandag is woensdag of donderdag in huis.
pi_32146333
quote:
Op donderdag 10 november 2005 10:11 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:

[..]

Als je deze potentiometer (nu wel de juiste link) op de trafo zet kun je 'm dimmen:

http://www.led-shop24.de/pd507463945.htm?categoryId=10
[..]
Is dat zilverkleurige staafje dan de regelaar of moet je er z'n draaiknop op aansluiten?

Misschien handig om te vermelden is dat sommige draadloze schakelsets ook van die wandschakelaars hebben om bijv alle 4 de kanelen te bedienen zonder z'n kastje.
X10 moet ik me eens in verdiepen, klink leuk

Goed om te horen dat de diverze shops in "het oosten" goede service hebben en snel/scherp leveren. Met dat soort info kunnen we wat in dit topic
pi_32159522
Ik zag toevallig vandaag bij de Formido ook leds voor in de grond. Incl stekker etc. Is dit ook wat?
pi_32165757
quote:
Op donderdag 10 november 2005 13:32 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Is dat zilverkleurige staafje dan de regelaar of moet je er z'n draaiknop op aansluiten?

Misschien handig om te vermelden is dat sommige draadloze schakelsets ook van die wandschakelaars hebben om bijv alle 4 de kanelen te bedienen zonder z'n kastje.
X10 moet ik me eens in verdiepen, klink leuk

Goed om te horen dat de diverze shops in "het oosten" goede service hebben en snel/scherp leveren. Met dat soort info kunnen we wat in dit topic
Dat zilveren staafje van de potmeter is het staafje waarmee je de weerstand regelt van het ding.
Je kan er een knop opzetten (voor de mooiigheid of bedieningsgemak), maar dit hoeft niet. Aan het staafje draaien is in het geval van Femme & Marieke licht dimmen of feller maken .
pi_32169261
Deze leds mogen rechtstreeks aangesloten worden op de transfo ?
  vrijdag 11 november 2005 @ 03:39:46 #156
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_32169600
ik heb de eerste 10 witte spots en 10 rode ook geinstalleerd maar foto's zijn er nog niet eerst opruimen en zo ;-) het is nog ... een heel klein beetje een stort!

Voor de LED hemel is er ook mogelijk een plan wijziging ... in plaats van 100 led's te solderen en een hoop geklommel op mijn dak te halen kwam een vriend met een handiger idee ... De ledhoudertjes vorden gevuld met een klein puntje doorzichtige kit. Dan gewoon in de gaatjes geduwt .... onderaan worden dan latjes naar boven geduwd met meerdere MR16 spots... paar witte en paar gele .... doordat de aluminiumfolie van de isolatie enorm reflecteerd heb ik ook een sterrenhemel. Deze zal betrekkelijk minder krachtig zijn dan echte leds overal mooi ingesoldeerd maar de voordelen overweeg ik toch:

- Sneller te maken
- Geen geklommel met solderen
- Eenvoudiger om te vervangen bij defect
- Geen apparte controller schakeling
- Direct aansluitbaar op domotica
- Schijnt niet super straf in de ogen
- Sommige puntjes zullen sterker schijnen dan ander dus iets realistischer

ik ga volgende week de eerste tests uitvoeren om het effect te bekijken. Ik zal ook een test doen met een led darm...

[ Bericht 76% gewijzigd door God_de_Vader op 11-11-2005 03:49:55 ]
pi_32170479
Vraagje aan Femme & Marieke: Heb je de spots in de vloer alleen gemonteerd door een gat te boren og met z'n plastic potje die achter je vloer klemt ofzo?

En zijn jullie spots nou MR16? ik neem aan die in de lichtbalk aan de muur zitten wel omdat ik daar armaturen omheen zie. Zoja welke zijn dat op de site van Led-shop24 Deze?
pi_32256950
tvpje...

Die foto's zijn echt schitterend!

Benieuwd hoe God_de_vader zijn huisje eruit komt te zien
pi_32257176
Ben trouwens benieuwd wat M.a.r.i.e.k.j.e doet als haar led in de vloer stuk gaat...
pi_32258913
quote:
Op maandag 14 november 2005 13:54 schreef D-MIXXX het volgende:
Ben trouwens benieuwd wat M.a.r.i.e.k.j.e doet als haar led in de vloer stuk gaat...
De eerste 100.000 uur niet dus ik denk verhuizen
Ik denk dat twee van die pootjes achter het hout klikken dus die zullen even ingedrukt moeten worden en dan kan het spotje eruit. Zoiets misschien?
  maandag 14 november 2005 @ 16:12:07 #161
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32260946
Achter 5 dagen is mijn zolder klaar dan komen de eerste foto's ben trouwens van nick veranderd want was passwoord kwijt en mail adres bestond niet meer LOL maar goed ... foto's volgen zeker !!!!!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_32280294
quote:
Op donderdag 10 november 2005 10:48 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Erg goede service van Led-shop24.de . Ze leveren trouwens ook altijd razendsnel: bestellen op maandag is woensdag of donderdag in huis.
Hoe gaat de betaling eigenlijk ? cc of onder een soort van rembours? Internationaal overmaken is toch vrij prijzig?
pi_32280429
Naar Duitsland (dus Nederland naar Duitsland) kost 8,30 geloof ik voor een pakketje.
  dinsdag 15 november 2005 @ 17:31:49 #164
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_32290755
Overboeken naar Duitsland is gratis voor beide partijen als je kiest voor de kosten optie shared!
and made it rain upward
  zondag 20 november 2005 @ 15:16:51 #165
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32426045
Wel ik heb vijf dagen flink afgezien en vooral veel troep van mijn zolder gehaald ... schouw uitgebroken en 1 volledige muur gepleistert. De eerste 10 ledspots mr16 hangen nu aan staaldraden tussen de twee dakvlakken en het ziet er erg mooi uit. Beneden komen er boven de vloer ook extra brede plinten met aan de bovenkant gehard melkglas en daaron Led flexibels. Dat zijn buizen vol ledjes. Deze kan ik bij de lokale electronica boer krijgen voor 4.40 euro de meter... er zijn er ook goedkopere maar dat is dan met lampjes en niet met leds ... Verschol ... Die met lampjes verbruiken 15 watt per meter ... dus op 8 meter dik 100 watt !!! die met LED's slechts 2 wat de meter ik ga in mijn plint een gelige en een witte leggen... De combinatie geeft normaal licht of toch min of meer

Foto's staan op mijn gsm maar heb kabeltje niet bij om het over te zetten ... mogelijk vanavond effe thuis doen maar werk tot 22.00 uur.

Wat heb ik verder nog gedaan ...

- Indirecte achtergrond voor sterrenhemel was niet mijn goesting dus het wordt toch solderen ... heb de leds besteld en komen spoedig aan... 12 volt leds in geel-ornaje tint 100 stuks besteld en sterrenhemel bestaat uit 80 stuks!!! dus 160 soldeerpuntjes ik weet het ik ben zwaar geschift!
- Alle oude pannen zijn nu beneden opgestapelt jaja 2 ton in mijn eentje 3 verdiepen naar beneden over ladders ... ik kan jullie garanderen 2 dagen gezweet
pi_32443319
Ben zeer benieuwd naar jou plinten met led flexibels.
Pleisteren, mij hebben ze altijd gezegd dat je daar een vakman voor moet halen, is dat goed zelf te doen ?
pi_32447786
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:33 schreef C00P het volgende:
Ben zeer benieuwd naar jou plinten met led flexibels.
Pleisteren, mij hebben ze altijd gezegd dat je daar een vakman voor moet halen, is dat goed zelf te doen ?
Is toch zelfde als stucen? Volgens mij is dat niet zo moeilijk tenminste als je stelprofielen gebruikt, uit losse hand is wat lastiger denk of je moet het er grof uit willen laten zien
  maandag 21 november 2005 @ 22:50:59 #168
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32465942
Het pleisteren vqlt best mee hoor... ik wilde geen profielen zetten ik heb gewerkt met geschqqfde houden latten. Dit systeem was makkelijker te bevestigen daar het een zeer ongelijke ondergrond was... dus twee latten op 15 cm van mekaar ... dan gips er tussen. Zo een stroken gemaakt van boven tot onder en op een afstand van 60 cm ... dan de latjes er tussen uit halen en je kan gewoon de vlakken er tussen stukken ... afwerken met filler en het is strak

Verder komt mijn mega verbouwing in een turbo versnelling ... want ik heb zopas vernomen dat wij ons eerste kindje verwachten voor juni dus ik wil het toch tenlaatste achter 6 maand klaar hebben! Maar dat gaat lukken
  maandag 21 november 2005 @ 22:53:12 #169
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_32466012
quote:
Op maandag 21 november 2005 22:50 schreef HaerdenC het volgende:
Het pleisteren vqlt best mee hoor... ik wilde geen profielen zetten ik heb gewerkt met geschqqfde houden latten. Dit systeem was makkelijker te bevestigen daar het een zeer ongelijke ondergrond was... dus twee latten op 15 cm van mekaar ... dan gips er tussen. Zo een stroken gemaakt van boven tot onder en op een afstand van 60 cm ... dan de latjes er tussen uit halen en je kan gewoon de vlakken er tussen stukken ... afwerken met filler en het is strak

Verder komt mijn mega verbouwing in een turbo versnelling ... want ik heb zopas vernomen dat wij ons eerste kindje verwachten voor juni dus ik wil het toch tenlaatste achter 6 maand klaar hebben! Maar dat gaat lukken
gefeliciteerd!
It's Time To Shine
  maandag 21 november 2005 @ 23:27:42 #170
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_32467089
quote:
want ik heb zopas vernomen dat wij ons eerste kindje verwachten voor juni dus ik wil het toch tenlaatste achter 6 maand klaar hebben! Maar dat gaat lukken
He gefeliciteerd
pi_32467807
quote:
Je haat verkleinwoordjes, maar je krijgt toch echt een kleintje

Ze hem/haar wel goed in een LED spotlichtje he en gefeliciteerd

Trouwens waar blijven die foto's toch
  maandag 21 november 2005 @ 23:52:38 #172
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_32467834
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:51 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Je haat verkleinwoordjes, maar je krijgt toch echt een kleintje
dat was ik
It's Time To Shine
  dinsdag 22 november 2005 @ 00:19:58 #173
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32468686
Bedankt voor alle felicitaties We waren met anticonceptie gestopt en dachten we zien wel wanneer het komt ... dat soort dingen neemt toch altijd wat tijd en zo he ... ja dat dachten we dan toch maar LOL ... eerste maand al direct prijs maar het is heel welkom we zijn blij dat het direct gelukt is zonder veel rommel zoals je vaak hoort

Voor het huis betekend dat dat de living terug naar onder geplant wordt... de bureau zal niet gemaakt worden maar we krijgen dan een werk living
pi_32472667
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 00:19 schreef HaerdenC het volgende:
Voor het huis betekend dat dat de living terug naar onder geplant wordt... de bureau zal niet gemaakt worden maar we krijgen dan een werk living
In plaats van een bureau een wieg dan maar he Gefeliciteerd
  woensdag 23 november 2005 @ 00:18:35 #175
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32496299
verder kan ik al melden dat als het een jongen is hij Linus zal heten ... ja ja genaamd naar LED haerden klonk nogal dom ...
  woensdag 23 november 2005 @ 00:19:10 #176
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_32496311
quote:
Op woensdag 23 november 2005 00:18 schreef HaerdenC het volgende:
verder kan ik al melden dat als het een jongen is hij Linus zal heten ... ja ja genaamd naar LED haerden klonk nogal dom ...

en als het een meisje is WinDoos?
It's Time To Shine
  woensdag 23 november 2005 @ 00:19:29 #177
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_32496325
ik las net gewoon Linux daar
It's Time To Shine
  woensdag 23 november 2005 @ 01:41:26 #178
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32497865
Linus naar de papa van Linux uiteraard Linus Torvalds

Als t een meisje is wordt het Aila ... door de mama gekozen geen speciale betekenis gewoon leuk
pi_32501274
en niet Linus Eduard Dirk Haerden als het een jongetje word?

gefeliciteerd trouwens
pi_32540965
Proficiat met je blijde verwachting
Wanneer mogen we fotos verwachten ?
pi_32541072
quote:
Op woensdag 23 november 2005 01:41 schreef HaerdenC het volgende:
Linus naar de papa van Linux uiteraard Linus Torvalds
[afbeelding]

Als t een meisje is wordt het Aila ... door de mama gekozen geen speciale betekenis gewoon leuk
Mèn, Aila. Waarom niet meteen Shayqonda of zoiets.
quote:
Op woensdag 23 november 2005 10:10 schreef ranzige_pad het volgende:
en niet Linus Eduard Dirk Haerden als het een jongetje word?
Linus Eduard Haerden Dick

[ Bericht 26% gewijzigd door mighty_myte op 24-11-2005 17:04:35 ]
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_32613546
tvp

Foto's God_de_Vader!
Profiel opgeheven.
  zondag 27 november 2005 @ 14:35:52 #183
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32617773
ik zal even wat dingen on line zetten moment geduld
  zondag 27 november 2005 @ 14:52:29 #184
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32618251

Onverwacht nog een schoorsteen uitgebroken en dicht gemetseld (bepleisterd makkelijker daar we op de eerste kant flink gesukkelt hebben

En de eerste LED spots aan de staalkabels (De grote lamp is maar tijdelijk voor de werken te vereenvoudigen... ook zullen dit aan iedere kant van de ruimte 5 witte en 5 rode spots worden... de rode naar boven schijnent de witte naar onder ... uiteraard moet er nog geverfd worden he

En meer spots in beeld ... het resultaat is op de foto niet duidelijk zichtbaar ik ga eens proberen met betere camera dan mijn sony GSM

Pleisterwerken op de traditionele manier

De schoorsteen mijn god wat een gedoens om dit strak te krijgen ... maar we zijn geslaagd

Dit was nog laatste stukje te doen bovenaan en dan was ie af ... ookmoeten de latten nog verwijdert worden en nagegaan worden met filler dat is ondertussen gedaan maar heb nog geen fot hiervan ...

Zo
  zondag 27 november 2005 @ 14:57:49 #185
118002 PieDobbelJoe
Elk nadeel heeft een voordeel
pi_32618400
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:36 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

Daar zijn verschillende redenen voor ...
- 12 volt netwerken hebben geen electro keuring nodig als je ze aanlegd
- 12 volt is veilige spanning ... toch handig
- 12 volt led lampjes zijn efficienter dan die op 220
- 12 volt kan je naderhand heel erg makkelijk automatiseren
- Schakelaars veel goedkoper
- Relais veel goedkoper
- minder straling van de kabels (voor zij die daar echt mee in zitten)
- Goedkoper in aankopp de 12 volt spotjes
- Standaard 12 volt auto zekering pak goedkoper dan 220 volt zekering
- makkelijker om zelf schakelingen voor te maken ...
- Licht sensors goedkoper
- Bewegingsdetectors goedkoper
- andere 12 volt apparaten kunnen er op zodat je niet 20 transfo's hebt
- Het heeft een hoog GOT Tweaker en Geek gehalte
- je kan een standaard auto accu gebruiken met een druppellader en wissel relais als noodstroom voor 4 uur!!! dus als de stroom uit ligt heb je nog 4 uur stroom (Met 2 of 3 accu's is het helemaal top)
- Je kan iets bedenken in de vorm van accu's die laden met zonne energie en zo dus totaal onafhankelijk zijn van stroom netten ...

kortweg ... er zijn er wel wat ... zullen er nog wel zijn die me nu even ontschieten

Wow ...iets om over na te denken
  zondag 27 november 2005 @ 15:40:03 #186
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32619494
Dat doet er mij aan denken ... nog aangekomen of opgehaald de laatste weken:

Batterij druppel lader
Voeding accuswitch bij uitval stroom (High Ampere relais)
4 Accu's van 160 ah Dat was best wat centjes maar kon er via via 4 kopen heb er 180 euro voor betaald... nieuwe voor de duidelijkheid dienen eigenlijk voor datacentrums en dus echte noodbatterijen ..

Ik zal alles samen ongeveer 180 watt verlichting hebben plus 70 watt aan audio en verluchting dus samen 250 watt

De 4 batterijen leveren per uur per stuk 1920 watt dus pakweg 2000 watt ... samen goed voor 8000 watt !!!! mijn verlichting, verluchting en audio kunnen dus in theorie 32 uur volledig aan blijven op accu ... en dat is dan echt alles aan he ... in praktijk zal ik op iets van een 24 uur komen schat ik zo maar ik heb nooit alles tegelijk aan zou nogal een kakkafolie worden ...
pi_32814568
Ik heb inmiddels van led-shop24 twee samples besteld en ik ben helemaal om

Zuinig, efficient, scherp licht, makkelijk in aanleg. Ronduit ideaal voor al je verlichtingsprojecten.

Ik wil zelf in de loop van het komend jaar helemaal over op LED verlichting dat is bij deze mijn voornemen van 2006.

Maar mijn vraag is nu. Aangezien LED's vele malen minder energie verbruiken lijkt het mij realistischer om met zonnecellen te werken. Is dit een juiste gedachte? (ik zag al een opmerking voorbijkomen in posts van anderen).

En zo ja kent iemand producenten van relatief goedkope zonnecellen die bijvoorbeeld enkele auto-accu's van spanning zouden kunnen voorzien?

Op die manier zou je twee netten kunnen aanleggen één voor zaken als pc's, t.v's enzovoort en de ander voor verlichting waarbij je zelf voorziet in de aanlevering van energie.
Profiel opgeheven.
pi_32816145
dikke tvp,
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_32816246
quote:

knip
werkelijk waar mooi gedaan..

ben alleen nieuwschierig hoe je de led in de vloeren hebt gekregen.. vind het erg mooi en wil het ook mijn vloer verwerken.. vroeg me alleen af hoe jij dat hebt gedaan..
pi_32818417
quote:
Op zondag 4 december 2005 20:02 schreef dutchmage het volgende:

[..]

ben alleen nieuwschierig hoe je de led in de vloeren hebt gekregen.. vind het erg mooi en wil het ook mijn vloer verwerken.. vroeg me alleen af hoe jij dat hebt gedaan..
Kijk eens op www.eyeleds.com daar komen de ledjes vandaan die ik volgende week in mijn gang en walk in closet laat aanleggen. Op die site staan filmpjes van hoe zij het aanleggen. Ik zal er foto's van posten .
je moet gewoon LE-ZEN | If you had one chance, one opportunity, to seize everything you ever wanted, in one moment. Would you capture it? Or just let it slip?
pi_32827430
quote:
Op zondag 4 december 2005 21:11 schreef RATMEN het volgende:

[..]

Kijk eens op www.eyeleds.com daar komen de ledjes vandaan die ik volgende week in mijn gang en walk in closet laat aanleggen. Op die site staan filmpjes van hoe zij het aanleggen. Ik zal er foto's van posten .
Grappenmaker: u betaalt: 5 stuk(s) x ¤ 249,95 = ¤ 1.249,75
  maandag 5 december 2005 @ 11:04:11 #192
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32829743
quote:
Op zondag 4 december 2005 20:02 schreef dutchmage het volgende:

[..]

Ik heb geopteerd om mijn plinten behoorlijk hoog en breed te maken soort van balk tegen de muur... beneden liggen de leidingen er in aan de zijkant rode spots in verwerkt en bovenaan liggen er Led Buiwen in (darmen zo met ledjes he) dit in de vorm van 1 vol gele en 1 vol witte ledjes. Daar bovenop heb ik dan een melkglas gelegd dat net er in past ... het is nog niet aangesloten... Maar volgende week wel.
  maandag 5 december 2005 @ 15:30:05 #193
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32836644
Dit is iemand anders die het ook gedaan heeft en die er een heel erg goed resultaat mee behaald heeft...

pi_32844927
quote:
Op maandag 5 december 2005 15:30 schreef HaerdenC het volgende:
Dit is iemand anders die het ook gedaan heeft en die er een heel erg goed resultaat mee behaald heeft...

Plaatjes
Het is niet mijn stijl, veels te koud en ongezellig. Op dit moment ben ik gek van zoiets, maar dat is offtopic alhoewel er wel leds in zouden moeten. Oa onder de dakrand voor een mooie sfeer van buiten in de avond

pi_32874902
quote:
Op maandag 5 december 2005 08:26 schreef D-MIXXX het volgende:

[..]

Grappenmaker: u betaalt: 5 stuk(s) x ¤ 249,95 = ¤ 1.249,75
Voor het totaal aanschaf + leggen van een set van 5 lampjes en een set van 8 lampjes met voeding en alles erop en eraan, betaal ik 1100 ¤. Misschien moet je volgende keer je onderzoek iets beter doen, voordat je post .
je moet gewoon LE-ZEN | If you had one chance, one opportunity, to seize everything you ever wanted, in one moment. Would you capture it? Or just let it slip?
pi_32939960
Prachtig project dit
Ik wil nu zelf ook mijn kamer een beetje veranderen.
En ik wou ook wat met de verlichtig doen.
Zit al te kijken naar LED Lichtslangen en LEDs etc.
Prachtig dit

* no1uknow bookmarkt.
pi_33012116
Hey peepz,
Ik wil binnenkort op mezelf gaan wonen en nu ben ik hier een aantal topics tegen gekomen over led verlichting in huis, dit onderwerp spreekt me enorm aan maar ik weet niet zo heel veel van elektro, en het word me ook niet echt heel duidelijk in die 2 LED topics hoe alles geshakeld moet worden e.d. dus vandaar dat ik deze topic heb gestart. (Zie LED huisverlichting (Meer Informatie ?)

Wat ik nou graag zou willen weten zijn o.a. de volgende dingen :
- MR16 led lampen die kunnen voor zover ik het begrijp in een gewoon halogeen fitting, maar moet je daarvoor de trafo ook veranderen ?
- Bij het aanschaffen van trafo's waar moet ik dan op letten en hoe maak ik een berekening om het aantal ledlampen (12volt overigens) aan te pasen aan de trafo ?
- Waar kan ik die dingen het beste kopen, heb al een paar URL's gezien (o.a. www.conrad.nl, mooispul.nl & www.led-shop24.de) maar zijn er nog anderen ?
- Het klinkt allemaal zo mooi maar waar moet je op letten bij dit soort dingen ?

Nou ik hoop dat er mensen zijn die me er antwoord op kunnen geven, en misschien dat andere mensen er ook iets aan hebben, zoals ik het zie is het echt de toekomst... Alvast bedankt...
pi_33022930
quote:
Op maandag 12 december 2005 13:01 schreef EViL_TWiN het volgende:

Hey peepz,
Ik wil binnenkort op mezelf gaan wonen en nu ben ik hier een aantal topics tegen gekomen over led verlichting in huis, dit onderwerp spreekt me enorm aan maar ik weet niet zo heel veel van elektro, en het word me ook niet echt heel duidelijk in die 2 LED topics hoe alles geshakeld moet worden e.d. dus vandaar dat ik deze topic heb gestart. (Zie LED huisverlichting (Meer Informatie ?)

- MR16 led lampen die kunnen voor zover ik het begrijp in een gewoon halogeen fitting, maar moet je daarvoor de trafo ook veranderen ?
- Bij het aanschaffen van trafo's waar moet ik dan op letten en hoe maak ik een berekening om het aantal ledlampen (12volt overigens) aan te pasen aan de trafo ?
- Waar kan ik die dingen het beste kopen, heb al een paar URL's gezien (o.a. www.conrad.nl, mooispul.nl & www.led-shop24.de) maar zijn er nog anderen ?
- Het klinkt allemaal zo mooi maar waar moet je op letten bij dit soort dingen ?

Nou ik hoop dat er mensen zijn die me er antwoord op kunnen geven, en misschien dat andere mensen er ook iets aan hebben, zoals ik het zie is het echt de toekomst... Alvast bedankt...
bij www.niikuled.com kun je ook led spotjes bestellen
heb ik ook gedaan, niet te duur en betrouwbaar
pi_33025910
quote:
Op maandag 12 december 2005 19:17 schreef mtv het volgende:

[..]

bij www.niikuled.com kun je ook led spotjes bestellen
heb ik ook gedaan, niet te duur en betrouwbaar
Goed adres, ik heb hem opgeslagen

[ Bericht 2% gewijzigd door mikezwet op 12-12-2005 20:57:34 ]
pi_33035682
Hey bedank man, ik heb hem ook gebookmarkt, maar weet nog iemand antwoord op mijn bovenstaande vragen...
pi_33071354
quote:
Op maandag 12 december 2005 13:01 schreef EViL_TWiN het volgende:

Hey peepz,

Belangrijkste is dat de leds op gelijkspanning moet zijn aangesloten. De meeste gewone halogeentrafo's geven echter wisselspanning aan de secundaire zijde. Je kunt dan een gelijkrichter(brug) en een condensator tussenzetten.
Dan komt het probleem van polariteit, dus dat plus en min niet omgewisseld worden. Halogeenverlichting kan namelijk op twee manieren in een fitting worden gestoken.
Verder staat op de trafo het maximale vermogen en op de halogeenlampen het verbruiksvermogen aangegeven. Met een simpel rekensommetje kun je dan berekenen hoeveel lampen je op een trafo kan aansluiten.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 14 december 2005 @ 20:15:02 #202
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_33080481
Nou, ik ook maar eens iets vragen dan mijn vader heeft onlangs de kozijnen op de achtergevel laten vervangen en binnenkort word de schuifpui ook vervangen. Omdat hij nogal gek is van verlaagde plafonnetjes en een koof wilde hij ook een koof maken aan de bovenkant.
Natuurlijk zouden hier ook spotjes in moeten komen en toen dacht ik ook al aan de LED spotjes, ik hoorde dat ze langer meegaan en minder stroom kosten wat natuurlijk een goede zaak is. Hoe het prijstechnisch precies zit weet ik niet helemaal maar op de Conrad site zag ik deze staan, dus 3 stuks voor 85 euro.

Op de Niikuled site staan dit soort dingen:

Warm witte rond de 10 euro, alleen ik heb geen flauw idee hoe ik die dingen schakel... het lijkt mij een gewone stekkeraansluiting maar dat lijkt me een beetje gek.... moet er dan nog meer bij, ik las allemaal dingen over transformatoren, voedingen dit en dat
Alvast bedankt
Bernie en ik zijn tof.
pi_33083873
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:15 schreef mordradead het volgende:
Nou, ik ook maar eens iets vragen dan mijn vader heeft onlangs de kozijnen op de achtergevel laten vervangen en binnenkort word de schuifpui ook vervangen. Omdat hij nogal gek is van verlaagde plafonnetjes en een koof wilde hij ook een koof maken aan de bovenkant.
Natuurlijk zouden hier ook spotjes in moeten komen en toen dacht ik ook al aan de LED spotjes, ik hoorde dat ze langer meegaan en minder stroom kosten wat natuurlijk een goede zaak is. Hoe het prijstechnisch precies zit weet ik niet helemaal maar op de Conrad site zag ik deze staan, dus 3 stuks voor 85 euro.
[afbeelding]
Op de Niikuled site staan dit soort dingen:
[afbeelding]
Warm witte rond de 10 euro, alleen ik heb geen flauw idee hoe ik die dingen schakel... het lijkt mij een gewone stekkeraansluiting maar dat lijkt me een beetje gek.... moet er dan nog meer bij, ik las allemaal dingen over transformatoren, voedingen dit en dat
Alvast bedankt
van die spotjes van niiuled had ik er ook een paar besteld
zowel witte als warmwitte
de witte zijn behoorlijk blauw, en de warmwitte wel wat minder blauw, maar die geven ook minder licht
ik denk dat het ongeveer overeen komt met 10 watt halogeen spotjes
ik heb ze overigens gewoon op wisselspanning
pi_33083879
dit is echt geniaal.. ik krijg volgend jaar mijn appartement, en wil ook iets met de led gaan doen.. een koof aan de muur is wel een oplossing, en wil er dan ook nog spotjes inzetten ( netzoals de dame eerder in dit topic..) alleen inderdaad een beetje meer info over de electriciteit is nooit weg..

en wat voor leds moet ik hebben voor in mijn vloer.. wordt een laminaat vloer 6 mm met 4 mm isolatie eronder.. iemand tips daarvoor.?

mijn dank is groot

lex
  woensdag 14 december 2005 @ 22:07:52 #205
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_33085144
quote:
Op woensdag 14 december 2005 21:34 schreef mtv het volgende:

[..]

van die spotjes van niiuled had ik er ook een paar besteld
zowel witte als warmwitte
de witte zijn behoorlijk blauw, en de warmwitte wel wat minder blauw, maar die geven ook minder licht
ik denk dat het ongeveer overeen komt met 10 watt halogeen spotjes
ik heb ze overigens gewoon op wisselspanning
Zijn die dingen ook dimbaar?
Bernie en ik zijn tof.
  woensdag 14 december 2005 @ 22:18:24 #206
37225 BAC
Lekker hoor..........
pi_33085615
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:07 schreef mordradead het volgende:

[..]

Zijn die dingen ook dimbaar?
volgens mij niet
  woensdag 14 december 2005 @ 23:10:05 #208
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_33087808
op deze site staan de prijzen vermeld van het Eye Led systeem.

kwam deze toevallig tegen vandaag...
  vrijdag 16 december 2005 @ 11:28:17 #209
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_33128412
Mijn muren zijn bijna af. Eens dat gedaan is zullen de eerste ledslangen komen te liggen ... een grote stap vooruit dus 1600 kg pleisterwerk is best veel alles doet pijn, armen, handen, rug, benen maar goed het zit er ver tegen nog stukje uitvullen en ik kan EINDELIJK aan mjn LED speeltuig beginnen ...
pi_33128529
Om je huis te completeren moet je eigenlijk dit nog hebben:

Edit: plaatje verdwenen: http://www.kiss-textil.de/galactikaen.htm

[ Bericht 26% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 17-12-2005 12:01:25 ]
pi_33132387
Ik was op zoek naar lichtslang en kwam uit bij:
http://www.decoratieveverlichting.nl
veeel goedkoper dan mooispul.com, hoewel de led-slangen te duur bleven voorlopig
(2x 45m lichtslang om een boot te verlichten)
pi_33136495
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 13:38 schreef Boekel het volgende:
veeel goedkoper dan mooispul.com, hoewel de led-slangen te duur bleven voorlopig
Kijk eens aan, die spotjes zijn stukken goedkoper. Nu zijn ze 12Volt. Hoe wordt dat aangesloten...hebben ze daar ook accessoires voor?
  vrijdag 16 december 2005 @ 20:22:57 #213
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_33143907
Ik koop de slangen aan in kleur naar keuze voor 4.40 euro de meter ... valt goed mee vindt ik persoonlijk... Met gewone lampjes er in betaal ik rond 1 euro de meter daar tegen staat wel een verbruik van 14 watt de meter !!! en dat loopt dus snel op ...
pi_33171691
He leuk topic. Ben zelf ook bezig met vloerverlichting met led's. Is in eerste instantie bedoeld als bijverlichting en werkt echt top in de praktijk. Ga nu een poging doen om dit in de plinten te verwerken.

Zie hier
  zaterdag 17 december 2005 @ 21:18:37 #215
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_33171852
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 21:13 schreef niku2000 het volgende:
He leuk topic. Ben zelf ook bezig met vloerverlichting met led's. Is in eerste instantie bedoeld als bijverlichting en werkt echt top in de praktijk. Ga nu een poging doen om dit in de plinten te verwerken.

Zie hier
Onwijs gaaf dit echt waar

Het is dat ik zelf niet zo handig ben met stroom en dit soort dingen

Maar stel je gaat dwijlen? kunnen die ledjes daar tegen of word dat 1 groot drama?
pi_33192373
Nee vocht is geen probleem. De lenskapjes zet ik vast in transparante siliconenkit. Heeft als voordeel dat het afgesloten is voor vocht en je kunt ze loshalen mocht er iets kapot zijn...
pi_33213916
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 13:38 schreef Boekel het volgende:
hahaha, leuk:

pi_33323644
Ik ben eigenlijk op zoek naar meer info naar superdunne inbouw LEDs (max. ~10mm dik).
Eyeleds heb ik al gezien, ook in een showroom, maar die zijn toch wel erg duur. Iemand alternatieven, of zelfbouwschema's?

Over een paar maandjes een nieuw huis inclusief nieuwe badkamer, en daar moet gewoon led verlichting in. Het liefst in de muren en/of in de vloer.

[ Bericht 28% gewijzigd door LoneStarr op 22-12-2005 22:31:58 ]
pi_33328032
Hyperflux met beperkte opbrengst of voor meer licht de luxeon 1Watt (6 mm)
  vrijdag 23 december 2005 @ 12:06:55 #220
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_33339881

79 euro

en als je het zelf wil maken ... Chipleds

dit is van het merk OSRAM en kosten 0.11 euro per stuk !!! verkrijgbaar in geel groen en rood...

Kleiner lijkt me vrij lastig :-) 100 van deze leds kost je 11 euro ...
Daar nog eens 2 dagen soldeerwerk bij
pi_33341751
2 dagen maal 8 uur maal 35 euro = 560 euro, koop je 7 van die lampen voor
pi_33449887
Heeft iemand deze lamp al besteld via http://www.niikuled.com/ ?
quote:
JDR
18 Ultra bright LEDs
230V ac (E14)
¢ 50mm
270 cd (candela*)
1,2 watt
Available in Warm White.
see R&D for more info on this
Zo ja, wat zijn je ervaringen met deze lamp?

Heeft iemand nog een andere aanrader voor een E14 fitting?
pi_33452320
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:02 schreef its_me_ het volgende:
Heeft iemand deze lamp al besteld via http://www.niikuled.com/ ?
[..]

Zo ja, wat zijn je ervaringen met deze lamp?

ik had bij niikuled een lamp met e14 fitting besteld
je mag hem eventueel wel van mij overnemen, ik vind het te blauw
  dinsdag 27 december 2005 @ 21:59:44 #224
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_33453879
Had je wel warm white besteld? Is die zelfs te blauw?
and made it rain upward
pi_33453924
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 21:12 schreef mtv het volgende:

[..]

ik had bij niikuled een lamp met e14 fitting besteld
je mag hem eventueel wel van mij overnemen, ik vind het te blauw
Dat zou eventueel kunnen. Ik zou dan graag een foto willen zien met de brandende lamp
pi_33454522
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 21:59 schreef Sjabba het volgende:
ik had inderdaad warm white besteld, maar ik weet ook niet 100 % zeker of ik dat wel gekregen heb
pi_33454551
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:01 schreef its_me_ het volgende:

[..]

Dat zou eventueel kunnen. Ik zou dan graag een foto willen zien met de brandende lamp
misschien is het toch niet zo'n goed idee, want dan word het wel een dure lamp met 5,50 verzendkosten
pi_33454834
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:20 schreef mtv het volgende:

[..]

misschien is het toch niet zo'n goed idee, want dan word het wel een dure lamp met 5,50 verzendkosten
Maar toch zou ik graag een foto willen zien van de brandende lamp.
pi_33581526
quote:
Ik heb bij Conrad 4 van deze besteld: 571522-89. Ik kan niet direct linken naar de Conradwebsite, ga dus naar conrad.nl en zoek naar het bestelnummer.

Bevallen me uitermate goed, slechts 4 x 0,75 = 3W met zijn vieren en de schilderijen aan de muur hangen mooi in de spotlight. Het licht is redelijk koel, maar niet storend. Er hing eerst 4 x 40 = 160W, dat bespaart dus flink wat aan stroom.
  maandag 2 januari 2006 @ 15:01:54 #230
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_33663294
Nou, ik heb intussen de Lumileds ledjes en de lenskapjes bij conrad besteld. Ik zal zo snel mogelijk gaan klussen om te proberen hoe het eruit gaat zien. In ieder geval alvast bedankt voor de tips!
pi_33841443
Iemand ervaring met RGB led's ? Ik wil een lichtlijn maken met 50 RGB led's ( Superflux) maar wel zo dat de kleur instelbaar is. 3 spanningsregelaars naast de serieweerstanden of zijn er kant en klare units te koop ( heb ze nog niet gevonden ) ?
pi_33860036
Kijk ook eens op http://www.lumia.be, ziet er ook niet slecht uit om een keer te testen met ledverlichting....

Marc
pi_33860956
De warm white lampen bij http://www.lumia.be zijn zeker niet blauw, maar gaan zelfs eerder naar het licht geel...

Zunior
quote:
  maandag 9 januari 2006 @ 17:31:24 #235
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_33871618
En om te spammen maak je speciaal ene account aan?
En ik zie geen voorbeelden van spots die branden staan.

Er zijn verschillende mensen die led lampen hebben, ik zou graag ene warmwitte zien? Ik heb zelf gewoon witte en die zijn echt te kil.

Edit;
Marc Van Dievel,
Zaakvoerder

Het is zelfs je eigen bedrijf? Dan kan je vast wel wat foto's plaatsen van brandende lampen ipv dat wij het moeten proberen.
and made it rain upward
pi_33874282
Beste,

Helemaal niet de bedoeling om te spammen hoor. Om het verschil te zien tussen cool en warm wit:
http://www.lumia.be/N_grp_18-1.html
Het is trouwens niet zo simpel om het verschil te laten zien op een foto, ook het fototoestel durft de kleuren wat 'aanpassen'. In het warm white is zeker geen blauwe schijn te vinden, maar gaat eerder naar het lichtgeel.

Groetjes,

zunior
pi_33905658
quote:
Hallo Sjabba. Je Kan Niikuled vragen foto's te sturen van de lampen
Groeten Rooni
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:41:56 #238
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_33994257
Toch een vraag he. Ik heb begrepen dat je de ledjes op een simpele adapter kan aansluiten.
nu ben ik de grootste electro n00b die je maar kan bedenken

Hoe gaat zo iets dan. Stel ik ram 10 letjes in 1 rij langs de muur. Hoe sluit je dat in gods naam aan dan? En hoe krijg je die uit eindelijk op een adapter dan?

En een simpele adapter is iets van zeg maar 12volt toch of zo?
Hoe zorg je er voor dan dat die 10 ledjes aangesloten worden op die adapter en dat ze niet door branden?

Kan iemand mij dat eens uitleggen, want ik wil dit toch wel begrijpen
Succes voor de geen die het gaat proberen

Ps
En meteen maar een adres in NL waar ik 10 of 20 van die dingen kan bestellen ga ik gewoon eens spelen er mee. Soort hobby ledjes schakelen
pi_34010409
Ik heb laatst een reflector spot besteld bij http://www.ledned.com

Ben er erg tevreden over!

pi_34010742
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:06 schreef Frenkel het volgende:
Ik heb laatst een reflector spot besteld bij http://www.ledned.com

Ben er erg tevreden over!

[afbeelding]
Niet warm-wit ?
  vrijdag 13 januari 2006 @ 13:24:40 #241
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_34011157
Graag een foto van de spot in actie?
and made it rain upward
pi_34011825
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:14 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Niet warm-wit ?
Warm- wit ziet er alleen goed uit als het een luxeon LED is..
Heb mail gekregen van LedNed dan het binnenkort wel verkrijgbaar is,
Helaas geen foto..
pi_34021844
Inmiddels ben ik ver gevorderd met de lampjes bouwen, ik wil alleen weten wat ik als beste als voeding kan gebruiken? hints tips hierover?
pi_34386368
Weet iemand wat voor Ledjes er in een GSM gebruikt worden ( aan de achterkant voor de camera ) , hoeveel lux/lumen/candela/mA etc. Het is precies de lichtsterkte die ik zoek voor meerdere toepassingen.

ps
wacht met spanning op foto's van TS hoe zijn verlichting aan het worden is
pi_34592432
TVP.

Zijn er al nieuwe foto's god_de_vader?
Profiel opgeheven.
  zondag 5 februari 2006 @ 20:46:18 #246
381 Mini-Me
Just The Two Of Us
pi_34772950
Waar ik heel benieuwd naar ben: M.a.r.i.e.k.j.e., die led-slangen. Hoe hebben jullie die aangesloten en zijn deze ook nog dimbaar een mengen 2 naast elkaar liggende kleuren nog een beetje goed?

Eigenlijk zou ik het liefst met een remote de kleur kunnen wisselen maar ik denk dat dat nog een beetje te vroeg is, daar moeten de ontwikkelingen nog wat verder in komen.

Ik loop dus ook met het idee om wat lampen in huis te gaan vervangen voor LED licht en er wat extra effecten mee uit te halen. Als echte vervanging voor alle lampen is het denk ik nog niet.

Hoe is dat met Luxeon LEDS en het aanlichten van foto's schilderijen. In hoeverre komt dat een beetje in de buurt van mijn halogeenlampjes die er nu op gericht staan?

Veel vragen met hopelijk wat antwoorden

[ Bericht 7% gewijzigd door Mini-Me op 07-02-2006 09:23:44 ]
  donderdag 16 februari 2006 @ 06:25:40 #247
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_35142221
Groot nieuws ... de woning is afgewerkt in eil tempo. Alles geverfd en alles bewoonbaar gemaakt ... en nu kom thet grote BOEHHHH ... enkel ledverlichting in bovebste ruimte en de rest verder afgewerkt in bestaande situatie. Het huis wordt verhuurd vanaf volgende maand. Zoals ik al gemeld heb is een kindje op komst en de woning is daar simpelweg te klein voor ...

Niet gevreesd ... het volgende project is er ... We hebben een fermette gekocht in de walen met 2600 vierkante meter grond en een berg ruimte in de woning ... deze woning is in een goede staat en ik kan dus direct aan de automatisering beginnen ... het volledige idee met ledslangen en alles gaat over naar dit project ;-) tevens met een berg matteriaal dat ik reeds heb.

ook is er een slecht nieuws ... Maurice Krol ... de persoon die mij in het rijhuis project heeft bijgestaan met alle werken is overleden aan de gevolgen van suikerziekte.

Dan even wat antwoorden:

Ledslangen dimmen is mij niet gelukt... wel een klein beetje maar niet echt staploos dimmen van 0 tot max ... neem van 65 tot 100 % onder de 65 vallen ze gewoon uit.

Ledspots op schilderijen is een slecht idee ... de kleuren worden echt vies.

Ledbuizen naast mekaar in 2 Kleuren ... met wit en geel zeer mooi effect ... het zou ook mooi zijn als er nog een rode tussen lag ... dan kan je bv 's avonds enkel de rode aandoen voor een gezellig sfeertje ...
pi_35143437
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 06:25 schreef HaerdenC het volgende:
Groot nieuws ... de woning is afgewerkt in eil tempo. Alles geverfd en alles bewoonbaar gemaakt ... en nu kom thet grote BOEHHHH ... enkel ledverlichting in bovebste ruimte en de rest verder afgewerkt in bestaande situatie. Het huis wordt verhuurd vanaf volgende maand. Zoals ik al gemeld heb is een kindje op komst en de woning is daar simpelweg te klein voor ...

Niet gevreesd ... het volgende project is er ... We hebben een fermette gekocht in de walen met 2600 vierkante meter grond en een berg ruimte in de woning ... deze woning is in een goede staat en ik kan dus direct aan de automatisering beginnen ... het volledige idee met ledslangen en alles gaat over naar dit project ;-) tevens met een berg matteriaal dat ik reeds heb.

ook is er een slecht nieuws ... Maurice Krol ... de persoon die mij in het rijhuis project heeft bijgestaan met alle werken is overleden aan de gevolgen van suikerziekte.

[afbeelding]

Dan even wat antwoorden:

Ledslangen dimmen is mij niet gelukt... wel een klein beetje maar niet echt staploos dimmen van 0 tot max ... neem van 65 tot 100 % onder de 65 vallen ze gewoon uit.

Ledbuizen naast mekaar in 2 Kleuren ... met wit en geel zeer mooi effect ... het zou ook mooi zijn als er nog een rode tussen lag ... dan kan je bv 's avonds enkel de rode aandoen voor een gezellig sfeertje ...
Dat had ik je ook wel kunnen vertellen . Leds hebben een onder en bovengrens, komt de spanning onder de ondergrens gaan ze geheel uit. Halogeen heeft dat ook geloof ik (iig met een gewone dimmer voor de trafo).

Weet iemand of er zacht witte ledslang te krijgen is die "loopt". Dwz. die door middel van een controller aan uit knippert in verschillende delen van de slang?
pi_35144919
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 06:25 schreef HaerdenC het volgende:

[afbeelding]

Dan even wat antwoorden:

Heb je al foto's van de nieuwe woning? Lekker stukkie grond erbij, altijd lekker

Gecondoleerd met het verlies van de goede kennis.

We gaan je weer volgen hoor.

Heb je overigens wel eens aan een windmolen gedacht om je accu's op te laden? Ik ben mij hierop aan het orienteren. Lijkt me erg leuk. Kan ik eindelijk zeggen tegen mensen die denken dat alles op windenergie kan draaien. "Koop zelf maar een windmolen en laat jezelf afsluiten van het net"
  donderdag 16 februari 2006 @ 12:01:49 #250
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_35147368
foto's volgen het is een gewoon huis beetje in fermette stijl ... windenergie heb ik al overwegen maar in vorige woning had ik onvoldoende plaats ... Ga dit nu zeker eens onderzoeken ... dit soort dingen moet ook zelf te maken zijn met een handje electronica ... Verder overweeg ik ook nog steeds zonne energie ...
pi_35270934
LED's zijn wel dimbaar, alleen het is niet eenvoudig. Led's zijn dimbaar door middel van Puls Width Modulation (PWM). Een pwm module geeft geen continu spanning, maar steeds "pulsen" in een bepaalde frequentie. Door de frequentie te verhogen of verlagen zullen de Led's meer of minder licht geven.
pi_35853381
Beste M.a.r.i.e.k.j.e,

Ten eerste mij complimenten met dit mooie project .
M.a.r.i.e.k.j.e ik ben zelf ook van plan om mijn overloop met de luxeon spots te gaan decoreren en heb daar wat advies nodig.
Zijn deze spots klein genoeg om in laminaat verwerkt te worden?
Wat voor bekabeling heb ik nodig?
Welke trafo moet ik hebben (ik ga ongeveer 10 spots plaatsen), wil graag 220/230 gebruiken.
Om de spots onafhankelijk van de hoofdverlichting heb ik daar iets speciaals voor nodig, wil deze graag op een serie schakelaar aansluiten (voor de sfeer).

Heb je mischien wat tips en tricks voor me?

Alvast bedankt !

Hemdiedat
pi_35861972
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:01 schreef HaerdenC het volgende:
foto's volgen het is een gewoon huis beetje in fermette stijl ... windenergie heb ik al overwegen maar in vorige woning had ik onvoldoende plaats ... Ga dit nu zeker eens onderzoeken ... dit soort dingen moet ook zelf te maken zijn met een handje electronica ... Verder overweeg ik ook nog steeds zonne energie ...
Waarom zelf een windmolen maken, voor een honderd of 10 heb je een 800kw molen

Zeker de moeite waard om te volgen is de Turby of windwall, een soort mixer die horizontaal word geplaast. Op het HTM gebouw in Den haag hebben ze er, prachtig om dat ding zijn toeren te zien maken.

http://www.windwall.nl

[ Bericht 9% gewijzigd door mikezwet op 08-03-2006 22:41:01 ]
  zondag 12 maart 2006 @ 04:33:36 #254
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_35959680
ja kijk ... dat kan in nederland ... als ik zo iets op mijn dak zou zetten krijg ik direct de hele lokale politiek op mijn dak LOOOOL Belgen zijn niet echt tolerant en zeker buren niet
  zondag 12 maart 2006 @ 12:01:48 #255
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_35961856
Heeft iemand nou al ervaring met goede warmwitte ledspots?
Ik heb zelf 5 stuks die wel een brede stralingshoek hebben, veel lichtopbrengst maar toch koud licht.
and made it rain upward
pi_35962669
quote:
Op zondag 12 maart 2006 12:01 schreef Sjabba het volgende:
Heeft iemand nou al ervaring met goede warmwitte ledspots?
Ik heb zelf 5 stuks die wel een brede stralingshoek hebben, veel lichtopbrengst maar toch koud licht.
die ervaring heb ik ook, tevens geven warmwitte ook minder licht
  zondag 12 maart 2006 @ 13:01:29 #257
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_35963176
Daar was ik al bang voor aangezien ze dan gekleurd zijn en dus kracht verliezen. Ben benieuwd wie er warmwitte kleur heeft met een relatief goede lichtopbrengst. Merk type enz. zou fijn zijn.
and made it rain upward
pi_35964555
quote:
Op zondag 12 maart 2006 04:33 schreef HaerdenC het volgende:
ja kijk ... dat kan in nederland ... als ik zo iets op mijn dak zou zetten krijg ik direct de hele lokale politiek op mijn dak LOOOOL Belgen zijn niet echt tolerant en zeker buren niet
Ik woon ook in belgie maar dan niet in een wijk ofzo. Denk dat ik niet zoveel last krijg
pi_36083539
En zijn er al nieuwe foto's HaerdenC?
Profiel opgeheven.
pi_36091899
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 15:48 schreef mikezwet het volgende:
DC en AC is verschillend. 12 volt heb je in DC en AC. Welke god_de_vader verkoopt weet ik niet...
Wat ben jij technisch..

12, 24 en 48 v enzo is DC. AC is hoogspanning, oftewel 230V
pi_36091947
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 17:53 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Wat ben jij technisch..

12, 24 en 48 v enzo is DC. AC is hoogspanning, oftewel 230V
Sorry, was al heel oud. Ik las iets over zonnepanelen! Laat ik die dingen nou jaren verkocht hebben voor de afrikaanse markt. Als je nog gebruikt hiervan wilt maken en misbruik wilt maken van mijn contacten: ik hoor het wel. Misschien kom je wel in aanmerking voor een leuke subsidieregeling, helaas is de EPR op de schop gegaan.

Ik heb geen zin om het hele topic door te spitten dus ik weet niet of je voor 12 of 24 v gekozen hebt maar ik zou voor 24v gaan. Is heel makkelijk, als je accubank er maar op afgestemt is, dus even in serie zetten. Bespaart, als ik het me goed herinner, nogal op amperes en dus dunnere kabels enzovoorts. Dat resulteert weer in minder kabelverlies en de meeste apparatuur is wel in 24v te krijgen.

En wat ik me nog afvraag: gebruik je wel een regulator met echte sinus? Anders draai je zo je apparatuur naar de @#(%&#$^*$#%(. Wil je ook niet denk ik. Victron is een merk wat aan te raden is hiervoor. Hebben heel veel dingen, kan je wel een dealersadres geven.

[ Bericht 30% gewijzigd door Whoopsydaisy op 16-03-2006 18:01:07 ]
pi_36092104
12, 24 en 48v is niet per definitie gelijkspanning.
DC = gelijkspanning (dwz. de ene pool is + en de andere pool is -)
AC = wisselspanning (dwz. beide polen wisselen met een bepaalde frequentie van plus en min. Die frequentie wordt aangeduid met Hertz. In Europa gebruiken ze bijv. 60Hz en de USA 50Hz. Dit betekend ook dat als je een klok op netstroom hebt dat deze in Amerika vaak langzamer gaat lopen).

En jij hebt zonnepanelen verkocht? Waar? Dan weet ik dat ik daar iig niet heen moet voor die dingen .
pi_36092170
Gelukkig werden de systemen pas verkocht als ze door de techneuten waren doorgerekend dan.
pi_36092219
Maar even zonder dollen: ik ben dan misschien niet zo heel technisch (zal de techneut die me dat van AC DC heeft wijsgemaakt even aanpakken), maar ik weet wel veel over zonne-energie en ik kan je wel vertellen wanneer het wel of niet handig is om te doen.
pi_36092326
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 18:04 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Maar even zonder dollen: ik ben dan misschien niet zo heel technisch (zal de techneut die me dat van AC DC heeft wijsgemaakt even aanpakken), maar ik weet wel veel over zonne-energie en ik kan je wel vertellen wanneer het wel of niet handig is om te doen.
Wat die techneut verteld heeft is een beetje kort door de bocht .
DC wordt vaak gebruikt voor lage spanningen. Maar het komt sporadisch voor dat een fabrikant een wisselstroom adapter erbij levert. Elro heeft daar bijv. een handje van. De reden is (denk ik) dat het een crime is om wisselstroom adapters met een lage spanning te vinden en je veelal een nieuw tuinverlichtingsetje, draadloos alarmsysteem e.d. moet kopen van de desbetreffende fabrikant. Bij computerrandapparatuur zie je het ook wel eens. Routers, scanners, hubs en dergelijken.
AC wordt inderdaad voor hogere spanningen gebruikt (ik ben vooralsnog geen apparaat tegen gekomen dat 230v DC nodig had ).

Kortom, het is verkeerd uitgelegd maar komt in veel gevallen op hetzelfde neer.

Trouwens, een "product" wat altijd op 12v AC werkt zijn halogeenlampen .
pi_36093935
AC = Alternating Current
DC = Direct Current
  maandag 27 maart 2006 @ 08:41:08 #267
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36396183
Even een vraagje hier.

Ik ben bezig met een plafond in de keuken. Hierin wilde ik origineel halogeen spotjes (50 Watt) plaatsen. Nu kwam gisteren LED verlichting ter sprake. Kan iemand mij aangeven wat een LED spotje kost, die ca. dezelfde lichthoeveelheid levert als een halogeen 50 Watt spotje? En hij moet ook dimbaar zijn.

Alvast bedankt!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_37226344
In dit topic zie ik nog wel eens de naam Niikuled staan, vandaar mijn volgende vraag:

Wie heeft er net als ik een slechte ervaring met de SL0142W (230V, grote fitting) lamp van deze firma?

Mijn verhaal is alsvolgt: Eind januari 2006 heb ik 2 lampen in een plafond van de gang vervangen door deze SL0142W lampen. Er zat in dat plafond al zo'n type lamp, die had ik rond de kerst gekocht om te proberen. Ha, dacht ik, de volgende 10 jaar zijn hier geen lampen meer te vervangen. Wie schetst mijn verbazing dat na 3 weken twee van de drie lampen met een tussenpoos van enkele dagen het opgaven. Dus van de 3 lampen op 1 en dezefde schakelaar gaan er 2 kapot.

Lampen teruggestuurd naar Spanje en na ruim een maand het bericht gekregen dat de lampen als gevolg van overbelasting stuk gegaan zijn en dat zo'n defect niet onder de garantie valt.

Heb ik gewoon pech of zijn er meer mensen met zo'n ervaring?
  maandag 24 april 2006 @ 21:33:34 #269
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37258743
Even een vraagje met betrekking tot led verlichting ik het al ledspots voorbij zien komen maar ik vraag me af of je leds ook in balken hebt zo dat je die als een soort TL balken kunt gebruiken.

zo, ja wat kosten die dingen dan ongeveer?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37262967
quote:
Op maandag 24 april 2006 21:33 schreef Martijn_77 het volgende:
Even een vraagje met betrekking tot led verlichting ik het al ledspots voorbij zien komen maar ik vraag me af of je leds ook in balken hebt zo dat je die als een soort TL balken kunt gebruiken.

zo, ja wat kosten die dingen dan ongeveer?
Je bedoelt leds in de behuizing van een tl, die je op dezelfde manier in een armatuur kunt steken?
Ik weet niet of er zoiets bestaat maar technisch gezien zou het kunnen werken.
pi_37263999
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 18:08 schreef blieblie het volgende:

[..]

Wat die techneut verteld heeft is een beetje kort door de bocht .
DC wordt vaak gebruikt voor lage spanningen. Maar het komt sporadisch voor dat een fabrikant een wisselstroom adapter erbij levert. Elro heeft daar bijv. een handje van. De reden is (denk ik) dat het een crime is om wisselstroom adapters met een lage spanning te vinden en je veelal een nieuw tuinverlichtingsetje, draadloos alarmsysteem e.d. moet kopen van de desbetreffende fabrikant. Bij computerrandapparatuur zie je het ook wel eens. Routers, scanners, hubs en dergelijken.
AC wordt inderdaad voor hogere spanningen gebruikt (ik ben vooralsnog geen apparaat tegen gekomen dat 230v DC nodig had ).

Kortom, het is verkeerd uitgelegd maar komt in veel gevallen op hetzelfde neer.

Trouwens, een "product" wat altijd op 12v AC werkt zijn halogeenlampen .
AC is heel makkelijk te transformeren met een standaard transformator. Vandaar de voorkeur van de fabrikant om de spanning zo lang mogelijk AC te houden en alleen gelijk te richten wanneer de spanning nodig is. Elro (en anderen) doen het meestal om die reden.
DC is wat moeilijker, en kan alleen kleinere vermogens zonder veel componenten omzetten naar een lagere spanning (of je moet behoorlijke spanningsregelaars hebben met dito koelribben.
DC omhoog transformeren wordt alleen toegepast wanneer het niet anders kan (bijvoorbeeld een versterker in een auto, Een beetje versterker werkt op 12 volt en heeft meestal een output op de speakeruitgang van 30V effectief.) Daar wordt meestal een DC-AC-DC conversie in de voeding uitgevoerd, erg prijzig.
pi_37885515

Kunnen die ledjes in de grond tegen een bepaalde hoeveelheid water? Vb stel dat je dit in de keuken steekt, moeten deze toch best (spat)waterdicht zijn?
  dinsdag 16 mei 2006 @ 19:41:10 #273
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37888329
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 18:05 schreef Yargoo het volgende:
[afbeelding]

Kunnen die ledjes in de grond tegen een bepaalde hoeveelheid water? Vb stel dat je dit in de keuken steekt, moeten deze toch best (spat)waterdicht zijn?
Dat ziet er wel erg gaaf uit
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 16 mei 2006 @ 19:45:37 #274
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_37888457
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat ziet er wel erg gaaf uit
huis van Femme taken als ik me niet vergis
  dinsdag 16 mei 2006 @ 19:48:28 #275
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_37888547
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 19:45 schreef ook_gek het volgende:

[..]

huis van Femme taken als ik me niet vergis
klopt
It's Time To Shine
  dinsdag 23 mei 2006 @ 11:32:07 #276
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_38116523
we trekken in onze nieuwe woning de eerste week van augustus ... dan ga ik weer eens onderzoeken wat mogelijk is ... het zal een totaal ander project worden als het huidige ook doordat een groot deel reeds gerenoveerd is ... en de kleine geboren wordt op 24 juli
  vrijdag 2 juni 2006 @ 10:22:39 #277
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38466496
Even een schopje.

Is er ook LED verlichting te krijgen die qua lengte en licht in de buurt van TL balken komen?

Ben dus niet opzoek naar zo'n lichtslang met af en toe LEDjes maar naar een balk die je kunt gebruiken net als een TL buis. Maar hij hoeft niet in een TL bak te passen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38471651
ben ik ook benieuwd naar!
  vrijdag 2 juni 2006 @ 12:55:42 #279
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38471769
Nog even wat aanvullende informatie.

Die leds moeten ook qua licht opbrengst in de buurt komen van een lichte TL balk. Wil ze namelijk gaan gebruiken binnen een verlichtingsplan omdat LEDS beter te regelen zijn en energie zuiniger zijn.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38483356
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 12:55 schreef Martijn_77 het volgende:
en energie zuiniger zijn.
Bij mijn weten zijn LED's weliswaar zuiniger dan een gloeilamp, maar nog steeds niet zo zuinig als een TL-buis. Daarbij denk ik dat je veel LED's nodig hebt om de lichtopbrengst van een tl-buis te evenaren.

Misschien kun je beter experimenteren met de nieuwste generatie TL-buizen (T5, die hele dunne). Deze kun je ook dimmen
  vrijdag 2 juni 2006 @ 19:23:33 #281
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38483771
Kun je die ook netjes dimmen?

Ik vind namelijk gedimde TL balken niet er mooi
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38483980
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
Kun je die ook netjes dimmen?

Ik vind namelijk gedimde TL balken niet er mooi
Ehm...dat weet ik niet
Ik weet alleen dat het kan (bij ons op kantoor hangen ze ook, van die automatisch dimmende buizen)
  vrijdag 2 juni 2006 @ 20:02:22 #283
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38485024
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:30 schreef MouseInteractive het volgende:

[..]

Ehm...dat weet ik niet
Ik weet alleen dat het kan (bij ons op kantoor hangen ze ook, van die automatisch dimmende buizen)
Ja, en dat is erg lelijk. Bij onst op kantoor doen ze dat ook en dan zelfs op het zonlicht
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38485456
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, en dat is erg lelijk. Bij onst op kantoor doen ze dat ook en dan zelfs op het zonlicht
Bij ons ook ja
Hoe feller het daglicht, hoe meer ze dimmen.

Maar goed, een andere optie dan die dimmethode zou ik even niet weten
  zaterdag 3 juni 2006 @ 21:27:08 #285
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_38513562
Wil één van de experts eens hier kijken: Vraagje over Led-verlichting
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 3 juni 2006 @ 21:37:06 #286
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_38513859
wil ik binnekort ook es in mijn appartement es proberen, daarom tvp
  zaterdag 3 juni 2006 @ 23:49:44 #287
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38517536
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 20:16 schreef MouseInteractive het volgende:

Maar goed, een andere optie dan die dimmethode zou ik even niet weten
Ik ook niet vandaar dat ik ook naar LED's aan het kijken ben
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 15 juni 2006 @ 22:17:37 #288
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38900552
quote:
Hoeveel licht geven die slangen in de lichtkoof eigenlijk? Ik wil een soort gelijk principe gaan gebruiken als indirecte verlichting maar heb nog wel twijfels bij de licht opbrengst.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39390146
Led balken zie je hier:
Dit kan zo wat een vervanging zijn voor TL balken (alleen valt de prijs nog wat tegen)

[ Bericht 53% gewijzigd door vadeveni op 30-06-2006 13:37:50 (foutje) ]
pi_42312216
In mijn nieuwe appartement wil ik in de gang ook ledverlichting plaatsen. Er ligt al laminaat waarin deze verlichting moet komen. Wat heb ik hier precies voor nodig en waar kan ik het beste het materiaal aanschaffen? In dit topic worden enkele links genoemd naar diverse webshops, echter wat is nu het beste voor in een laminaatvloer en redelijk betaalbaar?
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 18:04:15 #291
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42337952
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 18:00 schreef blieblie het volgende:
12, 24 en 48v is niet per definitie gelijkspanning.
DC = gelijkspanning (dwz. de ene pool is + en de andere pool is -)
AC = wisselspanning (dwz. beide polen wisselen met een bepaalde frequentie van plus en min. Die frequentie wordt aangeduid met Hertz. In Europa gebruiken ze bijv. 60Hz en de USA 50Hz. Dit betekend ook dat als je een klok op netstroom hebt dat deze in Amerika vaak langzamer gaat lopen).
in europa hebben we 50Hz hoor.....

[ Bericht 3% gewijzigd door gateway op 04-10-2006 09:42:33 ]
pi_42345448
geen compleet huis.. maar het spul boven wat boven mijn tv.stereo komt

Back to the 70's
pi_42381278
ik ben druk aan hetz oeken naar een betaalbare LED oplossing voor in de vloer. Nu kwam ik op
http://webshop.meetthefuture.be/product_info.php?cPath=33&products_id=89 een oplossing voor maar daar staat bij dat ze 45graden kunnen worden. Dit lijkt mij erg warm voor in de vloer. Kan dit wel of kan ik ze nog isoleren op 1 of andere manier?
pi_42423384
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 10:02 schreef maarten1982 het volgende:
ik ben druk aan hetz oeken naar een betaalbare LED oplossing voor in de vloer. Nu kwam ik op
http://webshop.meetthefuture.be/product_info.php?cPath=33&products_id=89 een oplossing voor maar daar staat bij dat ze 45graden kunnen worden. Dit lijkt mij erg warm voor in de vloer. Kan dit wel of kan ik ze nog isoleren op 1 of andere manier?
zit je niet in de hoek van HOEVEEL graden..

dus een HOEK van 45 graden
Back to the 70's
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 18:36:02 #295
7675 Boekel
Dussss....
pi_42429301
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 15:00 schreef arnold-d het volgende:

[..]

zit je niet in de hoek van HOEVEEL graden..

dus een HOEK van 45 graden
Klopt...ze kunnen zelfs 85 graden worden...een beetje luchtcirculatie achter dit lampje zal dus geen kwaad kunnen...
pi_42433181
Er staat effectief 45 graden met betrekking tot temperatuur, dit is aanraakbaar warm.

De vermogen LED's voor inbouw in plafonds en wanden worden warmer maar deze zijn voorzien van een koelplaatje achteraan, als je dus 2 a 3 cm vrijlaat erachter is alles perfect.

Deze temperaturen zijn normaal voor vermogen LED's, ze hebben geen invloed op de levensduur tot 50.000 uur (voor die vloer LED's) of tot 100.000 uur (voor die led spotjes).

Groetjes,
  Moderator vrijdag 6 oktober 2006 @ 22:36:13 #297
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_42436287
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

[Totaal offtopic]

Leuk he daglichtregeling, zit er waarschijnlijk aan de raamkant zo'n zwart klipje op de tlbuis die dat regeld.
Is wel in goede toepassingen erg energie besparend
pi_42916867
Ik heb een vraag;

Wil graag in huis iets maken met LED's een wandpaneel of iets dergelijks.
Hoe ga ik zoiets aanpakken? is het uberhaupt mogelijk?
zie nu de foto van arnold, lijkt me ook wel wat

Wie helpt me even opweg?
Trots van het Noorden!
pi_42967892
Als je gaatjes kunt boren en een soldeerbout hanteren dan kan dat geen enkel probleem zijn denk ik zo :p
pi_42968837
Vandaag een paar Philips led lampen gekocht. Gewoon 220v en een normale fitting. Licht opbrengst valt mee, vond de lampen nog wel erg duur, 10 euro per stuk, maar het stroom verbruik is nog lager dan een spaarlamp.
pi_42969958
ja, maar als je dat tegen elkaar afzet dan ben je pas binnen tien jaar voordeliger uit (bij wijze van) .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')