Voila even een update ... en vanmiddag ga ik eens alle foto's op onze server zetten want er is ENORM veel veranderd. De eerste zijde van het dak (achterkant) is een volledige bekisting tegen gewerkt met kepers van 4 bij 6 cm. Dit omdat de dakschuinte niet in orde was (meer dan 40 cm uit de loodlijn van boven tot onder) ik ben toch dik anderhalve week bezig geweest met touwtjes spannen, balkjes maken en het geheel vast te maken. Daarna alle OSB platen 100 % gelijk vlak tegen geplaatst. Tevens 2 luidsprekers van 17 cm ingebouwd alsook ... een subwoofer van 30 CM
![]()
en het ziet er mooi uit ... het klinkt geweldig. Ik maak deze namiddag alles in orde dat er hier eens geupdate foto's staan, tevens is nu alle isolatie afgewerkt uiteraard.De temperatuur blijft erg goed door de 12 cm rockwoll samen met 2 lagen noppenplastiek en een laag mouse. Zijmuren zijn allemaal dicht gepurt en tevens in de bekisting volledig geisoleeerd (dit ook beetje voor het geluid van de subwoofer en dergelijke.
In de voorste schuinte komt dan nog eens dezelfde subwoofer alsook 2 luidsprekertjes. Het systeem met de autoradio werkt PERFECT!!! echte aanrader.
4 luidsprekers van 50 watt nominaal 120 watt piek 2 weg
2 subwoofers 150 watt nominaal 300 watt piek
Versterker staat op 2x400 watt maar dat is BullS... er wit een wekering op van 5 ampere dus beetje rekenwerk...
P = U x I
P = 12 x 5
P = 60 watt maximaal :-) dat is 30 watt per kanaal... nu op de subwoofers geven ze ook 150 watt rms aan en ik speel ze met dit versterkertje desondanks tot hun einde als ik alles open draai... dus watt ... het blijft vooral veel mythe. Met slechts 1 subwoofer van 30 cm is er al een ENORME bass in de ruimte echt niet te doen!
Verder is mijn kliklaminaat geleverd maar ik ga eerst nog bezetten met pleister tegen mijn zijmuren. Ik wacht op de levering van de gips. Het gaat hier toch over 1 Kubieke meter Gips en ik had geen zin om 20 keer op en af te rijden met de auto, dus wordt op pallet aan huis geleverd en dit voor slechts 7 euro!
De foto's zullen tegen uur of 4 on line staan...
Extra noot ter info. De autoradio is afgezekerd met een zekering van 7.5 Ampere. Nu ben ik er wel achter gekomen dat die dingen niet echt efficient zijn. De versterker die ik heb is een mosfet en zet van zijn ingang toch ongeveer 78 % over naar de uitgang maar bij de radio is dat een heel ander beeld. Dat ding verbruikt zelfs zonder dat je volume aanstaat zowieso 2 ampere ... dus 24 watt ... aan de linker zijkant zit het koelelement van de eindtrappen en dat wordt echt verdomds heet!!! daar ga ik dus nog iets op moeten vinden ben aan het denken om in mijn inbouwruimte een pasief zalman element in te bouwen en dan zo juist passend mogelijk te maken... beetje koelpasta op de zijkant van de radio en dan aan de opositie kant aanzetten met een spietje alvorens het front omleistings dinkie terug te zetten ... VEEEEL GEKLOMMEL aan de 7.5 ampere raak je trouwens niet. als ik alles volledig open draai en goed zwaar bass nummertje verbruikt de radio 5.3 ampere en de versterker 3.8. Samen dus een 9 ampere. Maar dat is ook echt tot op de limiet. Je hoort dan daadwerkelijk de pannen van de buren trillen.
Nu heb ik mijn eerste 12 volt voeding voorzien op een continu levering van 25 ampere en 30 ampere piek
Op deze bron zal komen te hangen
- Auto radio plus versterker zolder - 9 Ampere
- 12 volt weer systeem - 0.2 Ampere
- Autoradio badkamer (2 speakers) - 4 Ampere
- Autoradio keuken (4 speakers) - 5 Ampere
- Actieve antenne - 0.8 Ampere
- Antenne versterker - 1 Ampere
- Condensator 1 Farad aan de versterker (spanningsvallen opvangen hoewel het een gereguleerde voeding is gaat de regulatie vrij traag)
Totaal komt dit op een piek van 21 Ampere Door de condensator kom ik hier niet veel boven want die vangt alles goed op!
Ik heb dus nog wel een ampere of 10 over ... Deze zullen gebruikt worden voor automatische ledspots in de gangen die aanspringen met een bewegingsdetector. Het gaat hier om niet zo gek veel spots, ik schat een kleine 10
Dit circuit is volledig gescheiden van de rest van het lichtsysteem met controller dat een apparte voeding krijgt.
EfficientOm al paar reacties te vermeiden over de efficientie van voedingen en dergelijke ... geef aan een voeding voldoende geld uit. De mijne gebruikt zonder belasting op 220 volt 0.050 Ampere wat neer komt op 11 watt. Dit verbruik blijft gelijk tot ongeveer oplevering van 21 ampere. Daarna springt blijkbaar ergens een electronica netwerk aan met een hoop transistors tegen een koelvin achteraan. De voeding neemt dan tot 20 watt voor haar rekening...
Dus verlies:
P = U x I -> 12 x 21 = 252 watt verlies 11 watt (4.37%)
P = U x I -> 12 x 25 = 300 watt verlies 20 watt (6.67%)
Conclusie ... het valt allemaal best wel mee ... zeker denkend dat ik alles berekend heb op maximaal gebruik wat enkel theoretisch haalbaar is ... je gaat in je huis nooit ALLE verlichting aan doen en alle muziek in alle ruimtes volledig open draaien ... maar toch limiet is limiet en daar houd ik me aan.
Hoogstwaarschijnlijk gaat alles van 12 volt dus draaien op 2 identieke voedingen van 25 - 30 Ampere
![]()
daarmee zou de boel draaiende moeten blijven.
[ Bericht 43% gewijzigd door God_de_Vader op 09-09-2005 14:01:27 ]