abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 september 2005 @ 13:50:52 #51
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30452108
Beetje meer details rond klein foutje dat we gemaakt hebben. Ik had onderaan aan de binnekant van mijn dak een auto antenne geschroeft. De ontvangst is niet denderend. Mogelijk komt dit door het feit dat er een maranti plaat, plastik bubblefolie en een kunstofdak tussen de antenne en de lucht zit heb nu maar een kabel van de teledistributie doorgetrokken. Dit geeft een perfect resultaat plugje omgezet en hopla kabel radio op een autoradio

Nja foutjes kom je altijd wel eens tegen zeker ...
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  dinsdag 13 september 2005 @ 05:27:42 #52
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30531912
en de webpagina begint ook vorm te krijgen ....

http://www.rijhuisje.be/

met een toffe domeinnaam dus ...
pi_30532444
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 05:27 schreef God_de_Vader het volgende:
en de webpagina begint ook vorm te krijgen ....

http://www.rijhuisje.be/

met een toffe domeinnaam dus ...
* slaat de link op in het Huisideeen tabblad
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_30537780
Ik zit te kijken naar deze luxeon spots: http://www.led-shop24.de/pd-204063392.htm?categoryId=31

Ze zijn zowel DC als AC. Ik neem aan dat ik die gewoon op onderstaande voeding kan aansluiten?

Zoals god de vader dit gaat doen paralel tot 6 a 7 stuks om evt later de LED's te vervangen voor halogeen die meer ampere nodig hebben, je moet dus niet teveel Halogeen spots op 1 groep hebben. Klopt?

Aan de licht kenners de vraag of bovenstaande spots een beetje goed licht geven aan de hand van de bijstaande gegevens. De gewone led spots die ik tot nu toe heb getest vond ik niet geweldig vandaar even de flirt naar de luxeons.

Misschien dat god_de_vader als hij is gevorderd met het aansluiten van de spots wat detail foto's kan maken van de bekabeling en voeding, hoe de draden aansloten zijn daarop enzo want dat is me nog een klein beetje onduidelijk (1 aansluiting, meedere groepen...)
  woensdag 14 september 2005 @ 06:43:12 #55
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30562756
heel jouw verhaal van groepen is dus echt wel eenvoudiger dan je denkt hoor ...

je bekijkt hoeveel watt de voeding is als er alleen ampere op staat dan is dat 12 x amperage (12 van 12 volt) want volt vermenigvuldigd met ampere geeft wattage ... dus een voorbeeld 10 ampere geeft 120 watt ... daarop kun je 5 hallogeenspots hangen van 25 watt en dan zit de voeding echt tot op het einde!

Aan mijn bekabeling ga je niet veel hebben daar ik alles via domotica controller stuur dus dat is een beetje anders
pi_30563329
quote:
Op woensdag 14 september 2005 06:43 schreef God_de_Vader het volgende:
heel jouw verhaal van groepen is dus echt wel eenvoudiger dan je denkt hoor ...

je bekijkt hoeveel watt de voeding is als er alleen ampere op staat dan is dat 12 x amperage (12 van 12 volt) want volt vermenigvuldigd met ampere geeft wattage ... dus een voorbeeld 10 ampere geeft 120 watt ... daarop kun je 5 hallogeenspots hangen van 25 watt en dan zit de voeding echt tot op het einde!

Aan mijn bekabeling ga je niet veel hebben daar ik alles via domotica controller stuur dus dat is een beetje anders
Mijn voeding is Output: 13.8 VDC 30/32 Amp.
Halogeen: 30x12v (13.8 is 12?) 360 watt / 25 = 14 halogeens van 25 watt
Luxeon LED 30x12v (13.8 is 12?) 360 watt / 3 = 120 Luxeons van 3 watt

Dus ik maak een paralell van 14 spots op een groep, de volgende groep kan ook weer 14 spots worden. Tot hoever kan ik gaan met groepen aansluiten en hoe verbind ik alle groepen tot 1 aansluiting die in de voeding gaat?
  woensdag 14 september 2005 @ 13:36:40 #57
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30570405
Weet je, ik ga heel eerlijk zijn ... Dit is dasis kennis electriciteit... ik wil dat gerust allemaal wel eens uitleggen maar dat gaat wel even duren Het is veel simpeler dan je denkt. Ik zal proberen een paar schetsen te maken en dan hier te posten om een poging te doen tot het uitleggen van de werking. Mijn schema klakkeloos copieren kan uiteraard. Maar als je ook begrijpt wat het presies doet is dat toch betrekkelijk handiger omdat het mij sterk zou verwonderen dat jij:

Presies even veel plaatsen heb
Presies de zelfde lichtwensen hebt
etc etc ...

Ik zal ook proberen een goede uitleg te verschaffen over het remote schakelen met relais en de 2de stap ... de automatisering inclusief voorbeeldcode uit mijn geprogrammeerd domotica systeem.
pi_30575066
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:36 schreef God_de_Vader het volgende:
Weet je, ik ga heel eerlijk zijn ... Dit is dasis kennis electriciteit... ik wil dat gerust allemaal wel eens uitleggen maar dat gaat wel even duren Het is veel simpeler dan je denkt. Ik zal proberen een paar schetsen te maken en dan hier te posten om een poging te doen tot het uitleggen van de werking. Mijn schema klakkeloos copieren kan uiteraard. Maar als je ook begrijpt wat het presies doet is dat toch betrekkelijk handiger omdat het mij sterk zou verwonderen dat jij:

Presies even veel plaatsen heb
Presies de zelfde lichtwensen hebt
etc etc ...

Ik zal ook proberen een goede uitleg te verschaffen over het remote schakelen met relais en de 2de stap ... de automatisering inclusief voorbeeldcode uit mijn geprogrammeerd domotica systeem.
Overigens hoef ik geen exacte uitleg ofzo. Ik ben alleen globaal aan het bekijken of alles mogelijk is zegmaar. Practische dingen zoals hoeveel leds op 1 groep, hoeveel groepen max op m'n voeding ect..

Verder wil ik geen relais en domotica enzo. Misschien wel iets met een licht schakelaar als het donker word en bewegings detectoren. Maar dat moet niet z'n probleem zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door mikezwet op 14-09-2005 16:36:01 ]
  zaterdag 17 september 2005 @ 08:33:30 #59
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30656780
Goed ... waar begin ik ... Voor mikezwet ben ik bezig om alles eens duidelijk uit te schrijven en uit te tekenen. Maar dat is voor wat later in de dag... Eerst en vooral

de vorderingen deze week

- Verluchtings systeem aangelegd. Gat vooraan en achteraan in muur 12 CM metaalbuis er in en dan Vooraan een intake achteraan een out take ... Ik was niet zeker of dit ging werken. Dan maar eens een cigaretje aangestoken met ventilatie systeem... Even goed geturkt en ja hoor de rook zag je mooi verdwijnen in een paar seconden door de buis... De herrie valt ook goed mee. De volledige zolder is verlucht op 5 Minuten ventileren...

Dan aan de voorzijde ook een volledige bekisting gemaakt om de balken allemaal in lijn te zetten. Dat is nu klaar. Dan nog mijn dakraam afgekit want er was een heel klein lekje op een hoek (noodweer van deze week 10 druppels op 2 uur of zo. Nu is het volledig dicht Dan ben ik begonnen met de eerste led missie ... De ledhemel

Stuk RJ45 kabel gestript en op een draadpaar een ledje gesoldeerd ... Met een houdertje lukte dat dus vrij goed... Krimpkousjes over de voetjes en dan de eerste test met 1 ledje uitgevoerd ... Wat blijkt nu. De mat gele led's hebben tussen de 2 en 2.5 volt nodig om te functioneren. Dit maakt dat ik alles aan het herbereken ben. Per UTP Kabel heb ik 8 draadjes of te wel 4 paar goed voor 4 LEDS. Mijn dak is opgedeeld in 10 delen. 2 UTP Kabels per deel dus 80 LEDS. In totaal is er 190 meter UTP kabel gelegd ... 8 draadjes per kabel ... met andere woorden 1520 meter kabel (Anderhalve KILOMETER !!!) En dat alleen voor een sterrenhemeltje

Nu ben ik aan het denken geweest om de leds per 5 in serie te zetten en dan een potentio om het geheel te regelen per lijn van 6 ... Dat geeft dus echt zel 13 potmeters ... Bij nader inzien nogal dom systeem. Ik heb dan maar gekozen om RELATIEF inefficient te werken. Ieder groepje van 4 wordt samengezet met 1 weerstandje. Dat maakt dus mooi 1 UTP kabel per weerstandje. Nadeel is dat het weerstandje dan iets groter moet zijn maar dat geeft wel een betrouwbaarder resultaat dan 1 weerstand met kringen van 4 in serie! Dit omdat niet alle leds identieke eigenschappen hebben. Aan de hoofdingang komt er dan een grote potentiometer om het geheel te regelen! En ja dat gaat. Je kan een Led toch wel degelijk regelen met een potmeter!

-- UPDATE toch geen probleem leds in serie over mekaar parallel gezet geeft 80 Daar weerstandje voor ... ben nu de boel aan het berekenen ---

bien soit ... het fijne werk komt nu ... de 80 LED's solderen => 160 soldeerpuntjes en 160 stukjes krimpkous ... do I need to say more Maar ik heb een houdertje gebouwt om het werk te verzachten... ieder ledje dat gesoldeerd is wordt getest op functioneren! Kortweg ik heb gerekend op een 2 tal weken na mijn uren. Voor wat origineels te krijgen moet je wat over hebben ook he

Dan wat is er nog gedaan. Er zijn 2 Gas spaarlampen opgehangen op 220 Volt omdat de zolder toch vrij hoog is en ik anders enorm veel Staalkabels moet spannen om voldoende LED verlichting te hebben. De spaarlampen zijn 20 watt per stuk 230 volt en hebben een warm witte tint. Erg knap licht. Dit in geborsteld stalen kappen van 40 CM diameter.

En verder ... heb ik 16 meter staalkabel gehaald (wat trouwens duurder was dan ik dacht !!!) om op te spannen in 4 draden van 4 meter tegen mijn plafond... hieraan zullen een X aantal LED Spots komen te hangen ... dit in 2 apparte groepen schakelbaar (links en rechts van de ruimte)

Deze namiddag zullen er een hele hoop platen tegen de voorwand gezet worden. Samen met de overige 2 Speakers en subwoofer. Ook zullen nog een aantal bekastingen gemaakt worden die onderandere de ventilatoren behuizen. Foto's volgen snel. Momenteel beginnen de echte impressionante werken dus Geloof me 80 LED's aan je plafond aan kabels ... het is iets speciaal Heb al wat foto's op mijn gsm maar moet ze nog op PC zetten.

Vervolg Update ...

Schema voor de LED sterrenhemel + uitleg

P1 = 6 Ohm 3 watt
R1= 6.5 ohm 3 watt

De LED Gegevens:
Oplichten vanaf 1.8 volt per LED
Maximaal 2.5 volt per LED (Doch dit verkort de levensduur aanzienlijk)
0.03 Ampere per LED of te wel 30 Milli Ampere

Wat heb ik nu bedacht ...

4 Leds in serie -> minstens 7.2 Volt om op te lichten alles lager lichten ze gewoon niet op! dus regeling is zo te maken.

4 Leds in serie -> uiterste maximum 10 Volt Dit ga ik niet doen houd mijn maximum op ongeveer 8 Volt Door de voorschakel weerstand R1

De totale stroom is 30 milli Ampere x 20 ketens dit resulteert in 600 mA of te wel 0.6 Ampere.

Even denkend aan de situatie waarbij P1 (Potentiometer) volledig open staat en dus geen weerstand biedt. Hier komt dan 0 volt over. De Weerstand van 6.5 ohm neemt een gedeelte van de spanning op zich. Dit kan je makkelijk berekenen met de wetten van ohm => U=I * R => dus => x = 0.6 * 6.5 => 3.9 volt. Als je dus 12 in geeft komt dit op 12 - 3.9 = 8.1 volt. Dan zit ik dus nog ruim onder de limiet van de 10 volt (mijn voeding lever nl 13 of zo ... )

Wat gebeurt er nu als je aan de potentiometer draait ... wel dan krijgt deze ook een betpaalde weerstand. Gevolg is dat hier ook een spanning over komt te staan waardoor de spanning over de LED's een val kennen ... draai je deze volledig dicht dan komt hier net als over de weerstand ongeveer 4 volt te staan waardoor de spanning zakt over de vier LED's tot een 4 a 5 tal volt. Daardoor zullen ze volledig doven. Op deze manier krijg ik dus een vrij presies regelbare LED Hemel met heel weinig zeer eenvoudige instrumenten.

Wat over de efficientie .. wel op een schakeling die in zijn totaal al maar een scheet verbruikt maakt het niks uit eigenlijk ...

Regel van Ohm voor wattage ... P = U * I => 12 x 0.6 = 7.2 watt ... dat is voor de volledige hemel inclusief regelingen. Inefficientie die je dus hebt is zowieso 2.5 watt in de weerstand R en als je dimt blijft het totaalverbruik hetzelfde. Dus deze schakeling verbruikt altijd 7.2 watt. Er komt wel nog een aan uit relais tussen voor eventuele aanschakeling bij avond val. Deze komt in serie te staan met de potentio meter met daarover een schakelaar. Wil je de leds manueel aan doen switch je de schakelaar ... wil je het via licht doen zet je de manual switch uit en doet de lichtschakelaar dit. De hoofdstroomvoorziening wordt dan ook aangesloten op de domotica om zodoende volledige uitschakel mogelijkheid te voorzien.

Voila dat over de LED hemel Reacties Altijd welgekomen.

[ Bericht 24% gewijzigd door God_de_Vader op 17-09-2005 09:26:05 ]
  zaterdag 17 september 2005 @ 10:57:29 #60
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30658412
Regeling komt er dus niet wegens ... potmeters van 6 ohm bestaan niet minstens 100 ohm voor 600ma ... en ik heb geen zin om een transistor regeling te maken dus ... het zal aan en uit knop worden
  zondag 18 september 2005 @ 07:35:25 #61
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30688144
De eerste 20 ster aansluitingen aan de printplaat zijn klaar. Het geheel gaat op 6 printplaatjes komen. dus nu heb ik 40 puntjes gesoldeerd. Nog 280 te gaan: 80 LEDS - plus en min aan 2 kanten dus.

Verder is de tweede subwoofer geplaatst alsook de tweede set luidsprekers en het klinkt beestig goed!
  zondag 18 september 2005 @ 22:27:16 #62
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30710892
De eerste 4 led spots hangen op ... de conclusies:

- Kleur van het licht: relatief koud maar het valt behoorlijk goed mee
- Hoek van het licht: Stukken beter dan ik had verwacht. Met 4 spots kan ik best veel zien in een ruimte van 8 bij 4 meter! doch het is niet voldoende om in een hoekje te lezen reken wel dit is alles samen ook slechts 6 watt!!!
- Daadwerkelijk verbruik 0.492 ampere dus inderdaad echt wel 6 watt ...
- Bolletjes effect ... heb ik totaal geen last van. Mooi verdeeld licht

Foto's volgen later nu licht fotograferen is altijd ... relatief lastig

verder zijn nu alle 80 draadparen voor de ledhemel getrokken en is de achterwand nu volledig klaar! nu is het gewoon nog een kwestie van solderen ... VEEEEL Solderen
pi_30718116
quote:
Op zondag 18 september 2005 22:27 schreef God_de_Vader het volgende:
De eerste 4 led spots hangen op ... de conclusies:

- Kleur van het licht: relatief koud maar het valt behoorlijk goed mee
- Hoek van het licht: Stukken beter dan ik had verwacht. Met 4 spots kan ik best veel zien in een ruimte van 8 bij 4 meter! doch het is niet voldoende om in een hoekje te lezen reken wel dit is alles samen ook slechts 6 watt!!!
- Daadwerkelijk verbruik 0.492 ampere dus inderdaad echt wel 6 watt ...
- Bolletjes effect ... heb ik totaal geen last van. Mooi verdeeld licht

Foto's volgen later nu licht fotograferen is altijd ... relatief lastig
We wachten met smart
  maandag 19 september 2005 @ 19:44:42 #64
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30735598
subwoofers vandaag vervangen ...

eerste waren 2 jaar oude XXL Powersound 30 CM 300 watt piek 4ohm
nu USBlaster USB2832 32CM 600 watt piek 300 watt continu 4 ohm in promo 89 euro per stuk ...

Het is een verschil van dag en nacht. ook al hoor je vaak dat het een rommelmerk is US Blaster deze speeltjes werken uitstekend!

Dit zijn ze US Blaste Diamond Cut
22 kg per stuk !!!
Nominal chassis diameter;300 mm
Nominal Impedance;4 ohm
Power handling RMS/Max/Watt;300/600 watt
Average Sensivity 1W/1m(db);88.0803
Magnetic size/weight (oz);2 x 54 Oz
Voice Coil Diameter(mm);63.5 mm
Winding Material;copper
Former Material;ASV
Resonant Frequency;33.5245 Hz
Voice Coil Resistance;4 ohm
Electromagnetic Q;0.5091
Mechanical Q;8.5524
Total Q;0.4805
Compliance Equivalent Volume;56.4279
  dinsdag 20 september 2005 @ 10:14:00 #65
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_30750786
het bljift een über cool project!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 22 september 2005 @ 11:10:33 #66
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30818049
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 10:14 schreef qu63 het volgende:
het bljift een über cool project!
Bedankt Deze week wordt het ventilatie systeem op 12 volt afgewerkt met 4 fans die regelbaar zijn van 12 bij 12 cm...
pi_30841889
Hopelijk gaan ze dit in de toekomst in meer huizen inbouwen .
pi_30863133
Heb je veel kennis nodig voor zo een controller te programeren in huis ?
Ik heb pas een huis gekocht en ben van plan ook zo een controller te gebruiken met leds in huis.
Ik kan werken met dreamweaver, en Visual Basic ken ik ook wel als ik mij er even achter zet.
Is deze kennis voldoende ?

Verder, ubercool project man, RESPECT !

/edit
O ja, ik ken wel wat van electronica

[ Bericht 7% gewijzigd door C00P op 23-09-2005 23:48:06 ]
  zondag 25 september 2005 @ 12:00:42 #69
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30911705
Wat moet je kennen ...
- Goede kennis van electronica met name: Relais en aansturing van relais
- Software ... Database (access database tabellen aan maken dat is alles liever MySQL basis kennis)
- ASP of PHP voor webinterface die de database gewoon 1tjes of 0tjes zet in een tabel)
- Visual Basic voor:
1. Uitlezen database ik doe dit met ADO en recordsets vrij eenvoudig dus
2. weten hoe je er een stabiele service van maakt
3. daadwerkelijke aansturing maar dat is goed gedocumenteerd met programmeer voorbeelden ...

dan is het gewoon een kwestie van je webinterface en programma intelligent te schrijven bij mij is het heel ding 260 lijnen code dus valt heel erg goed mee ... ik heb gekozen voor ASP web interface, Visual basic service en een MySQL Database ...
pi_30922336
Die ASP of PHP voor webinterface, is dat niet mogelijk met Dreamweaver ? dan zit ik voor de rest enkel met acces die ik wel kan laten maken door een colega.
  maandag 26 september 2005 @ 15:48:06 #71
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_30945286
hmzzz als je denkt het te kunnen maken met dreamweaver of zo zonder code te schrijven ... wel vergeet het dan maar en begin er niet aan ... als je in access geen tabel kan maken nja .. Dan moet je er al helemaal niet aan beginnen .. ik ben daar eerlijk in!
pi_30957586
Kan het nog altijd leren he, heb me er nog nooit achter gezet.
Is het niet zo dat je een stukje code moet uitvoeren in VB en dat er dan die uitgang hoog is ?
Die code wordt toch gegeven door de fabrikant, of begrijp ik het verkeerd ?
Voor een beetje fatsoenlijk te werken kan je natuurlijk alles best in tabellen zetten.
pi_30994495
Ik moet zeggen, respect dat je zo iets aangaat, maar als ik het zo allemaal lees heb je er genoeg verstand van
pi_31013360
TOP VERBOUWING

Ik heb ook een huis en ik ben ook bezig met verbouwen, maar er komt gewone normale verlichting in. Dit omdat ik gewoon de kennis (nog) niet heb voor een 12 Volt systeem.
Ik hou me wel bezig met het maken van zogeheten "robotkarretjes" met behulp van micro processors van Atmel en programmeertaal Bascom AVR. Je hele verlichting aansturen met behulp van een PDA klinkt echt geweldig. .
Ik heb zelf ook al is zitten denken om een sterrenhemel te maken met LED's maar ik had gerekend met multi-color LED's die uitkwamen op ongeveer ¤ 5 p/s terwijl gewone gele LED's maar ¤ 0,10 p/s en nog goedkoper als je met grote aantallen tegelijk koopt.

Ik wacht ook echt af op die foto's.
pi_31090770
Kunnen die halogeen spotjes met MR16 fiting gewoon vervangen worden door de led spotjes??
pi_31091528
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 17:54 schreef mtv het volgende:
Kunnen die halogeen spotjes met MR16 fiting gewoon vervangen worden door de led spotjes??
Ja! wel even 230 volt versie kopen natuurlijk.

Als jet het vervangt weet ik niet of je dan ook werkelijk bepaard omdat er een trafo inzit, misschien kan een technicus hier antwoord op geven.
Halogeen is meestal 50w en een LED spot hooguit 2 of 3 watt, tel uit je winst
pi_31107458
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 18:19 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Ja! wel even 230 volt versie kopen natuurlijk.

Als jet het vervangt weet ik niet of je dan ook werkelijk bepaard omdat er een trafo inzit, misschien kan een technicus hier antwoord op geven.
Halogeen is meestal 50w en een LED spot hooguit 2 of 3 watt, tel uit je winst
MR16 is niet in 230 volt
ik heb een rails met 5 spotjes, en die 5 wil ik dus vervangen door LED spotjes
pi_31111380
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 10:35 schreef mtv het volgende:

[..]

MR16 is niet in 230 volt
ik heb een rails met 5 spotjes, en die 5 wil ik dus vervangen door LED spotjes
Dus het is 12 volt? Dan kan je toch 12 volt mr16 led spots kopen en erin zetten.
pi_31112206
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 13:13 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Dus het is 12 volt? Dan kan je toch 12 volt mr16 led spots kopen en erin zetten.
volgens God_De_Vader waren ze voor gelijkspanning
pi_31116515
DC en AC is verschillend. 12 volt heb je in DC en AC. Welke god_de_vader verkoopt weet ik niet...
  maandag 3 oktober 2005 @ 22:03:15 #81
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_31158039
Hoe verhoudt de lichtopbrengst zich nu als je de 1 watt en de 3 watt luxon MR16 vergelijkt met een normale MR16 spot??

Dank!
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_31161654
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:03 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Hoe verhoudt de lichtopbrengst zich nu als je de 1 watt en de 3 watt luxon MR16 vergelijkt met een normale MR16 spot??

Dank!
Daar was ik ook "onderzoek" naar aan het doen maar heb nog geen tijd gehad om me erin te verdiepen. Wellicht weet iemand anders het?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:59:45 #83
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31205152
Wel ik kom nog eens even antwoorden ...

De spots die ik lever kunnen zowel ac als dc doch op dc gaan ze 30% langer mee...

je kan ze inderdaad gewoon in je rails pluggen

De Luxeon leds wordt veel over gezegd maar:
- Ze zijn duur
- Ze moeten in een clusteropstelling gekoeld worden
- hebben een betrekkelijk lagere levensduur
- en vooral ZE ZIJN DUUUUUUUURRRR HEEL DUUR

De spots die ik heb zijn verkrijgbaar bij afname van honderd voor rond de 3.5 euro ... ze bevatten 18 leds dus

Dan betreffende de sterrenhemel ... het verdere soldeerwerk is bezig... 100 LED's solderen is best veeeel werk :-) 100 keer +, 100 keer -, aan 2 kanten ... 400 soldeerpuntjes. Foto's volgen :-) het is best impressionant!
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:26:45 #84
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_31209200
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:59 schreef God_de_Vader het volgende:
Wel ik kom nog eens even antwoorden ...

De spots die ik lever kunnen zowel ac als dc doch op dc gaan ze 30% langer mee...

je kan ze inderdaad gewoon in je rails pluggen

De Luxeon leds wordt veel over gezegd maar:
- Ze zijn duur
- Ze moeten in een clusteropstelling gekoeld worden
- hebben een betrekkelijk lagere levensduur
- en vooral ZE ZIJN DUUUUUUUURRRR HEEL DUUR

De spots die ik heb zijn verkrijgbaar bij afname van honderd voor rond de 3.5 euro ... ze bevatten 18 leds dus

Dan betreffende de sterrenhemel ... het verdere soldeerwerk is bezig... 100 LED's solderen is best veeeel werk :-) 100 keer +, 100 keer -, aan 2 kanten ... 400 soldeerpuntjes. Foto's volgen :-) het is best impressionant!
Kun je mischien dan vertellen hoe de 18 led lampen zich verhouden t.o.v. een normal MR16 halogeen?? een 10 watt lamp?? 20, 30, 50??? qua lichtopbrengst dan he
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:41:08 #85
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31209628
Wel ja ik ga je dat uitleggen... je kan de twee moeilijk vergelijken. Het stemt ongeveer overeen met en lamp tussen de positie van 20 en dertig watt... maar het licht is totaal anders. Ik heb het dan over de afstand tot waar je nog een krant kan lezen met het licht. Maar voor een ruimte te verlichten nja is het gewoon een totaal ander licht... het lijkt donkerder en toch zie je alles. Lichte dingen lichten heel erg op en donkere vlakken blijven vrij donker. Ik ben nu vollop aan het experimenteren heb in de eerste ruimte 10 spots hangen voor een ruimte van 3 bij 8 meter. De spots hange aan staalkabels gespannen op een hoogte van 3 Meter. Daardoor krijg ik wel een vrij goede spreiding. Probleem is dat ik nu nog donkere muren en een donkere vloer heb ik ga het definitieve resultaat dus pas zien als alles afgewerkt is.

Voor het lezen van bijvoorbeeld een boek is het aangenaam te noemen om creatief te werken, schilderen tekenen en dergelijke niet! De kleuren zijn dus echt anders. Je moet het licht een beetje vergelijken met het licht van xenon autolichten. Iets blauwer maar zeer ver uitdijnend.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 17:51:49 #86
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_31388212
Ik heb in mijn keuken een een lamp met 3 halogeenspotje hangen (230V), welke (led)lampjes raad je mij aan om te gebruiken?

Waar jij mee bezig ben kan ik voorlopig alleen nog van dromen, ik zou graag meer foto's zien, maar je zal het wel druk hebben.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_31393208
ik heb een ander vraagje

ik wil in mijn auto in de kofferbak twee lampjes bouwen, zodat ik daar wat meer licht heb.

kan ik twee led-spotjes op mijn auto-stroomcircuit aansluiten?
of moet ik er allerlei trafo's/relais/oid tussen stoppen?
pi_31430657
Ik ben op dit moment aan het kijken om dingen te schakelen via internet, dus licht, cv, alarm ect ect.
Daarvoor had ik een zelfbouw site gevonden op internet van Iemand die z'n draadloze set had omgebouwd en alles had aangesloten via LTP en toen de benodigde software (asp ect) erop los had gelaten en dat werkt schijnbaar goed, maarja een bouwpakket wat met zelf bijelkaar geraapte oftware draait is niets voor mij want punt 1 ik heb daar niet veel verstand van en de tijd heb ik er ook niet voor.

Nu heb ik bij conrad even gekeken en zag ik het volgende: Klik
Nu staat erbij dat het via TCP-ip met Remote-QLIB te bedienen is. Ik begrijp eruit dat dit dus via internet of netwerk kan, klopt?
Nadeel is dat dit niet draadloos is dus zou je toch weer z'n draadloze schakelset moeten aansluiten op het bedienkastje maar dat zijn een paar draadjes

Heeft iemand hier ervaring mee en wat moet ik me indenken bij Remote-QLIB, wat is dit en hoe werkt het?
  maandag 17 oktober 2005 @ 17:08:27 #89
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31513854
Wel ik kom weer eens even met antwoorden ...

ik ben net terug van het zwarte woud vandaar de vertraging

hier gaan we ...

Aansluiten in de auto op 12 volt kan gewoon rechtstreeks niks nodig!!! ik heb eht ook in de pickup vanachter

Er bestaan GUS Led spots voor 230 volt doch deze zijn iets minder efficient (voorschakelweerstand) lees ook deel 1 voor meer info

Meer foto's volgen snel begin deze week aan een grote opruimfase en pleister werken daarna is de eerste kamer op de vloer na klaar ook de stuurpc en dergelijke zijn nu klaar inclusief de software:
- alles via de usb controller
- 32 in en 32 uit flexibel schakelbaar
- Alle data in MySQL
- Webinterface vanop internet alsook voor pc of laptop intern
- SHTTP
- WML interface voor wap en GPRS
- Pocket ASP voor de palmtop (meest gebruikt als afstandsbediening...)

De pc is een VIA MINI pc met een onderklokte 1 GHZ loopt nu op 233 en dat is ruim voldoende ... Volledige pc incusief disk verbruikt nu 11 watt op de watt meter !!!! dat ding doet dient ook als CAM grabber voor security en fileserver voor mijn muziek collectie... ik gebruik max 40 % CPU op Windhoos XP Media station...
pi_31541269
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 17:08 schreef God_de_Vader het volgende:
Wel ik kom weer eens even met antwoorden ...

Aansluiten in de auto op 12 volt kan gewoon rechtstreeks niks nodig!!! ik heb eht ook in de pickup vanachter
toevallig was ik dit weekend op een autobeurs, waar iemand in zijn achterklep ook spotjes had (gewoon halogeen, geen led) die mij ook vertelde dat het gewoon werkte, dus achter dat antwoord was ik al.

fittings en draadjes heb ik al geregeld, alleen nu is mijn vraag: waar koop ik losse led-spotjes voor weinig??

ik was vandaag bij de praxis, maar daar koste een setje van drie lampjes 80 euro, beetje teveel van het goede
  woensdag 19 oktober 2005 @ 14:25:30 #91
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_31559146
ik betaal 5.10 per spot bij de lokale electronicaboer ...
pi_31566553
Ik lees jullie berichten over ledlampen.
Ik heb zelf led lampen in heel mijn huis.
Tot in het zwembad aan toe.
Ik hou van gezellig licht dus kies bijna overal voor de warm witte kleur (jammer deze zijn duurder)
buiten lampen heb ik gewoon "cool" wit of groen voor in de tuin.
De lampen geven minder licht dan normale lampen , dus voor iedere normale lamp moet je minstens 2 ledlampen rekenen.( dan heb ik het over 18 leds 1,2 watt)
In het zwem bad heb ik witte, blauwe en lampen die van kleur veranderen (252 Leds per lamp)

de meeste lampen heb ik van Niikuled (goede prijzen)
www.niikuled.com
De lampen van Nikkuled zijn van de nieuwste generatie (15.000 mcd per LED, de witte dan)
Vooral de blauwe spots doen het erg goed in moderne inerieurs.

Somige komen van Conrad (prijs goed lichtopbrengst valt tegen)
pi_31566785
hoop werk voor een zootje audiotechnisch dramatische ellende, maar zoals mn opa al zei "zolang ze maar geen bommen maken"
pi_31574724
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 21:28 schreef frankarooni het volgende:
Ik lees jullie berichten over ledlampen.
Ik heb zelf led lampen in heel mijn huis.
Tot in het zwembad aan toe.
Ik hou van gezellig licht dus kies bijna overal voor de warm witte kleur (jammer deze zijn duurder)
buiten lampen heb ik gewoon "cool" wit of groen voor in de tuin.
De lampen geven minder licht dan normale lampen , dus voor iedere normale lamp moet je minstens 2 ledlampen rekenen.( dan heb ik het over 18 leds 1,2 watt)
In het zwem bad heb ik witte, blauwe en lampen die van kleur veranderen (252 Leds per lamp)

de meeste lampen heb ik van Niikuled (goede prijzen)
www.niikuled.com
De lampen van Nikkuled zijn van de nieuwste generatie (15.000 mcd per LED, de witte dan)
Vooral de blauwe spots doen het erg goed in moderne inerieurs.

Somige komen van Conrad (prijs goed lichtopbrengst valt tegen)
Heb je alles op 230v of 12v?
pi_31580913
Binnen alles op 220 volt, behalve de MR16 lampjes
zwembad alles 12 volt
buiten (tuin, terras parkeer ruimte) meeste 220 volt sommige dingen op 12 volt
De trafo van het zwembad voorziet ook tuin en buitenlampen van stroom
tuin lampen zijn PAR38 in waterdichte fitting
en GU10 (220v) lampjes in een waterdicht armatuur
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:44:40 #96
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_31583796
Zijn er ook vervangende led lampen voor de halogeen lampjes die bv in burolampjes zitten (ik weet de vitting niet). Het zijn die kleine halogeenlampjes (1 cm?).
and made it rain upward
pi_31586399
Zoiets?

donderdag 20 oktober 2005 @ 21:15:27 #98
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_31587999
Juist zoiets, die zijn er in verschillende maten ook nog geloof ik. Waar zijn die te krijgen?
and made it rain upward
pi_31589128
Kwam ze toevallig via een onnderdelen leverancier ( www.nedis.nl ) van ons tegen, ieder bedrijf die bij deze leverancier besteld kan ze leveren.
pi_31591751
Hoi, ik heb wat vragen, ik wil een achterlicht van een auto ombouwen naar ledverlichting.

Ik zoek een leverancier voor ledlampjes en printplaten.

Ook andere tips kan ik goed gebruiken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')