Ik ben wat verkouden, niet echt ziek, maar waarom zeg je dat?quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:16 schreef wendytje het volgende:
jij bent ECHT ziek, robh!!!!
Dat is inderdaad de term die gebruikt wordt hier wanneer een mening afwijkt van de geldende norm.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:21 schreef Silmarwen het volgende:
rel topic
waarom zou je in vredes naam iemand die zich doodhongert willen aanmoedigen. Ach kind dat is normaal. HEt is normaal dat je niet wilt bestaan, dat je zo dun wilt zijn dat je niet kunt lopen, dat je altijd pijn hebt. Je bent helemaal niet ziek! Word jij maar fijn een hoopjes botjes, dat is namelijk hartsikke mooi, want je hebt toch een dikke reet!quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:22 schreef robh het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de term die gebruikt wordt hier wanneer een mening afwijkt van de geldende norm.![]()
Dat moet je ook niet doen. Maar tussen uithongeren en doodhongeren zit natuurlijk wel een wereld van verschil.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:24 schreef Silmarwen het volgende:
waarom zou je in vredes naam iemand die zich doodhongert willen aanmoedigen.
Is dat sarcasme of meen je dat echt?quote:Ach kind dat is normaal. HEt is normaal dat je niet wilt bestaan, dat je zo dun wilt zijn dat je niet kunt lopen, dat je altijd pijn hebt. Je bent helemaal niet ziek! Word jij maar fijn een hoopjes botjes, dat is namelijk hartsikke mooi, want je hebt toch een dikke reet!
Leg dat verschil eens uit dan.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:28 schreef robh het volgende:
[..]
Dat moet je ook niet doen. Maar tussen uithongeren en doodhongeren zit natuurlijk wel een wereld van verschil.
Is dat sarcasme of meen je dit echt?quote:Is dat sarcasme of meen je dat echt?
Wat helpt dan wel volgens jou?quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:28 schreef rasor1 het volgende:
ik denk dat mensen met die "ziektes" verkeerd geholpen worden.
ze hebben een heel duidelijk doel voor ogen. in plaats van dat men kijkt naar het doel dat ze voor ogen hebben en daar op een gezonde manier mee omgaan, krijgen ze te horen dat ze ziek zijn en moeten eten. sorry hoor maar dat helpt niet.
Nee hoor, ik geloof best dat jij het heel moeilijk hebt gehad en ik hoop dat je er nu vanaf bent. Maar het verschil tussen wat jij zegt en wat ik op de tv heb gezien is levensgroot. Deze meiden zager er gewoon gezond uit, niks futloos of bedlegerig, ook geen littekens en meer van dat.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:29 schreef boekenworm het volgende:
Ach... die kerel weigert zelfs op alle serieuse reacties in te gaan. Dus aan het rellen.
Bij de een ga je dood en bij de ander niet.quote:
Je gaat altijd doodquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:33 schreef robh het volgende:
[..]
Nee hoor, ik geloof best dat jij het heel moeilijk hebt gehad en ik hoop dat je er nu vanaf bent. Maar het verschil tussen wat jij zegt en wat ik op de tv heb gezien is levensgroot. Deze meiden zager er gewoon gezond uit, niks futloos of bedlegerig, ook geen littekens en meer van dat.
Misschien zijn er diverse gradaties?
[..]
Bij de een ga je dood en bij de ander niet.
Wat is volgens jou het doel dan. Dun worden is het doel namelijk nietquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:35 schreef rasor1 het volgende:
ze hebben een doel en een methode om dat doel te berijken.
dus wat dat betreft hebben ze het prima voor elkaar ware het niet het gebrek aan controle op de gezondheid
dat gebrek aan controle komt omdat de omgeving het niet accepteerd en het allemaal stiekum moet.
sorry hoor maar op middelbare school moest ik van mijn moeke brood mee naar school nemen ondanks dat ik daar geen zin in had. dus moest dat stiekum weggegooid worden omdat ze anders boos word.
Nu volg ik je niet meerquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:37 schreef Silmarwen het volgende:
Dun worden is het doel namelijk niet
'k vond de vegetarische versie ook beterquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:32 schreef teigan het volgende:
Sorry, maar voor zo'n TS heb ik maar 1 woord over:
![]()
Nee, dat heb ik niet meegekregen. Ik baseer mijn verhaal volledig op deze docu en de gebrekkige kennis die ik van het fenomeen heb. Blijkt dit toch een goed stek te zijn om informatie in te winnenquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:39 schreef teigan het volgende:
robh Heb je een tijdje geleden de discussie in Amerika gevolgd over die vrouw die al zolang in coma lag?
Zij belandde in coma door boulimia, door het vele braken verstoor je je kalium en natrium balans, wat kan leiden tot een hartstilstand en dus de dood....
Ook boulimia is dodelijk... Is het niet een hartstilstand, dan heb je een zwaar beschadigde slokdarm, darmen die niets meer kunnen hebben door het laxeren, en je krijgt met een beetje "geluk" een stoma, als je darmen niet eerder scheuren doordat ze een vreetbui niet aankunnen...
Ik zou je aanraden je er toch eens beter in te verdiepen voordat je zomaar een conclusie trekt
Je kan natuurlijk kijken hoelang ze het hadden. Waarschijnelijk hadden ze voor de tv make-up op. En denk je nou echt dat iemand die psygisch zo ziek is, en zo bang is voor eten en het verliezen van controle, toegeeft dat het niet goed gaat?quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:33 schreef robh het volgende:
[..]
Nee hoor, ik geloof best dat jij het heel moeilijk hebt gehad en ik hoop dat je er nu vanaf bent. Maar het verschil tussen wat jij zegt en wat ik op de tv heb gezien is levensgroot. Deze meiden zager er gewoon gezond uit, niks futloos of bedlegerig, ook geen littekens en meer van dat.
Misschien zijn er diverse gradaties?
[..]
Ik las het net al in een post hierboven.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:42 schreef boekenworm het volgende:
Je kan natuurlijk kijken hoelang ze het hadden. Waarschijnelijk hadden ze voor de tv make-up op. En denk je nou echt dat iemand die psygisch zo ziek is, en zo bang is voor eten en het verliezen van controle, toegeeft dat het niet goed gaat?
En dat bedlegerige is pas het allerlaatste stadium, die gaan meestal ook heel snel dood. Met anorexia en boulimia ben je juist over actief. Je bent zo druk, je voelt je zo vol energie. En ach, dat je zo nu en dan van de kaart heeft verzin je voor jezelf telkens een andere smoes, en ook voor de omgeving.
Je gehele lichaam is uit balans door het overmatige verlies van maagzuur, het tekort aan voedingsstoffen. Maar met behulp van je geest kan je zoveel kracht hebben.
Ik blief geen appels, maar ik snap je puntquote:Waarom leef jezelf niet twee week van een appel. Dan kun je met een gezonde geest eens voelen wat het gevolg is.
Een eetziekte krijg je omdat je op de een of andere manier depressief of erg onzeker bent. Vaak zijn het vrouwen, en je weet, de meeste vrouwen vinden zichzelf altijd te dik. Dus ze gaan lijnen. Doordat je sneller wilt afvallen en controle wilt hebben over je lichaam ga je steeds strenger lijnen en je verliest de controle. Daardoor ga je jezelf verhongeren. Maar je wilt nu enkel nog maar de controle hebben, want die ben je op een of ander vlak verloren naar je gevoel en heb je zo weer te pakken. Het klinkt vaag. Maar het is wel zo.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:47 schreef robh het volgende:
[..]
Ik las het net al in een post hierboven.
Maar hetgeen simarwen zei, dat snap ik niet. Het doel is niet om af te slanken, waarom dan toch die drang om zo skinny mogelijk over te komen?
[..]
Ik blief geen appels, maar ik snap je punt![]()
EET JIJ ZO VAAK?!??!quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:20 schreef boekenworm het volgende:
Heb je wel eens tientallen keren op een dag gebraakt?
Ik heb een tijd boulimia gehad, met behoorlijk wat vreetbuien.quote:
Anorexia/boulimia is een symptoom van een dieper liggende oorzaak/probleem. De schuld ligt niet bij de media, ik denk dat zij maar een kleine rol spelen.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:39 schreef robh het volgende:
[..]
Nu volg ik je niet meer![]()
Als dun worden niet het doel is waarom ligt de schuld dan bij de media en het ideaalbeeld van volslanke vrouwen?
Ik vind het maar niks en ik denk dat ik maar gauw afstap van mijn "makkelijk slank worden" idee dat ik er bij hadquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 14:14 schreef mennepen het volgende:
Anorexia/boulimia is een symptoom van een dieper liggende oorzaak/probleem. De schuld ligt niet bij de media, ik denk dat zij maar een kleine rol spelen.
Heel verstandig. Altijd het zekere voor het onzekere nemen.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 14:12 schreef boekenworm het volgende:
En in de tijd met anorexia, braakte ik ook als ik niet had gegeten, gewoon voor de zekerheid.
quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:47 schreef robh het volgende:
[..]
Ik las het net al in een post hierboven.
Maar hetgeen simarwen zei, dat snap ik niet. Het doel is niet om af te slanken, waarom dan toch die drang om zo skinny mogelijk over te komen?
Nou, op een gegeven moment houdt het wel op met die complimenten lijkt mequote:Op zaterdag 20 augustus 2005 16:55 schreef Silmarwen het volgende:
Perfect is niemand en dat kun je ook niet zijn, maar je kunt iig wel heel goed niets eten en snel afvallen. dat wordt geprezen in je omgeving. Goh wat ben je veel kwijt, dat staat je goed. Je krijgt complimenten en dat drijft je weer tot het niet eten.
Je hebt veel minder controle over je lengte of de symmetrie van je gezicht. Bovendien is het niet iets wat je mannen snel zal horen zeggen "bah, wat heeft dat meisje een asymmetrisch gezicht!" of "gadver, je zou maar een vriendin hebben die zo klein is". Dat is toch wel iets anders dan je gewicht.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 16:37 schreef thaleia het volgende:
Ik kan me er ook maar moeilijk iets bij voorstellen hoor. Het klopt voor mijn gevoel allemaal niet. Wat robh al zei, als het aan de modellen in de media ligt, waarom hebben vrouwen dan geen complex omdat ze geen 1m90 lang zijn (omdat je daar zelf weinig invloed op hebt wellicht?), waarom niet allemaal aan de borstvergroting, waarom niet allemaal een facelift? Waarom is het ALLEEN het slanke dat blijkbaar zo frustreert en niet het feit dat vrouwen in de bladen ook allemaal enorm lang zijn en een prachtig egaal & symmetrisch gezicht hebben?
Ze doet er natuurlijk zichzelf kwaad mee. 10-15% van de mensen met anorexia sterft eraan.quote:Ik denk dan op zo'n moment, laat haar toch lekker haar gang gaan. Ze valt er niemand mee lastig, ze doet er niemand kwaad mee. Ze wil alleen lekker strak in haar vel zitten, zodat ze een vriendje kan pimpen op school en niet meer uitgelachen wordt om haar figuur.
Dat geloof ik nooit zo, ik denk juist dat het leven je ontzettend interesseert als je per se zo perfect en slank wilt zijn. Mensen die het leven niet meer zo interesseert maakt het geen moer uit hoe ze eruitzien.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 17:26 schreef boekenworm het volgende:
Nou... ik denk eerder dat iemand het leven niet meer zo intresseert. En het is niet dat je iets hebt op een dag van "goh, laat ik nu mijn eten uitbraken en anorexia krijgen". Je word gewoon steeds strenger en probeert trucjes uit om je omgeving te misleiden. Je wílt dan niet eens gered worden.
OK, maar heb jij dan een andere theorie waar het verschil hem in zit dat ik toch maar wel ging eten en een ander dat niet doet? Ik weet iig dat voor mijzelf de drijfveer was dat ik wist dat IK het moest doen, dat niemand me zou komen redden. Vandaar mijn conclusie dat iemand die wel stopt met eten er kennelijk van uit gaat dat er wel redding komt als het echt misgaat. Ik geloof niet dat zo iemand niet gered wil worden. Wel dat hij/zij niet wil dat anderen zich ermee bemoeien en zelf de controle wil houden, tuurlijk, maar dan wel met in het achterhoofd de gedachte dat er wel actie zal worden ondernomen als de dood echt naderbij komt, zeg maar.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 17:40 schreef boekenworm het volgende:
Het is niet hetzelfde als levensmoeheid of een depressie.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk niet echt dat het zo ligt. Sowieso zijn veel mensen (en dan vooral vrouwen) erg jong als ze een eetstoornis krijgen. Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt, bij mijn zusje. Zij zat in groep 8 (!) toen het begon. Verantwoordelijkheidsgevoel? Dat heb je op die leeftijd niet op die manier...quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 17:23 schreef thaleia het volgende:
Nouja, wat ik gewoon niet snap is het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel of hoe je het ook moet noemen. Want ik ken het gevoel wel, ik kan me nog levendig herinneren hoe ik toen mijn relatie uitging en mijn zelfbeeld daardoor laag was heel veel ging sporten, en toen het sporten op een dag een keer kut ging dacht ik: "hmmm, nu moet ik vanavond maar niet eten, want ik heb nauwelijks gesport".
Dat klinkt wel als neigend naar een eetstoornis. Maar ik ben die avond wel gaan eten, want ik weet dat ik dat gewoon moet doen om gezond te blijven en dat IK dat moet doen want er is niemand anders die me vertelt dat ik dat moet doen of me in de gaten houdt wat dat betreft. Als je weet dat je geen 'vangnet' hebt, dat er niet iemand actie gaat ondernemen omdat jij verkeerd bezig bent, dat de volledige verantwoordelijkheid om in leven & gezond te blijven bij jouzelf ligt, dan ga je het eten niet overslaan of veelvuldig braken.
Ik denk dat ik eerder vatbaar zou zijn voor orthorexia, dat bestaat ook, dat zijn figuren die overdreven bezig zijn met gezond eten. Maar de destructieve varianten van eetstoornissen, dus anorexia en boulimia, die ontwikkel je denk ik alleen als je ergens in je achterhoofd erop rekent dat iemand je wel zal gaan redden mocht het te erg misgaan. En de ellende die je in de tussentijd meemaakt neem je dan maar voor lief, ofzo.
Dat bedoel ik dus preciesquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 18:24 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk niet echt dat het zo ligt. Sowieso zijn veel mensen (en dan vooral vrouwen) erg jong als ze een eetstoornis krijgen. Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt, bij mijn zusje. Zij zat in groep 8 (!) toen het begon. Verantwoordelijkheidsgevoel? Dat heb je op die leeftijd niet op die manier...
Als die complimenten ophouden denk je alleen maar "Ik val niet genoeg meer af" Je gaat heel irrationeel denken erdoor. Bijvoorbeeld als iemand je een koekje aan biedt, denk je dat diegene je doel wilt sabboteren.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 17:04 schreef thaleia het volgende:
[..]
Nou, op een gegeven moment houdt het wel op met die complimenten lijkt me
De gedachte "dan is er in elk geval iets dat ik nog wel goed kan" kan ik me wel voorstellen, maar waarom richt die zich altijd maar op niet-eten en niet op andere dingen waar een mens goed in kan zijn?
Nee helemaal niet. Ik was juist heel erg depressief. Het intreseerde me niet dat ik dood zou gaan, als ik maar die controle had.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 17:23 schreef thaleia het volgende:
de destructieve varianten van eetstoornissen, dus anorexia en boulimia, die ontwikkel je denk ik alleen als je ergens in je achterhoofd erop rekent dat iemand je wel zal gaan redden mocht het te erg misgaan. En de ellende die je in de tussentijd meemaakt neem je dan maar voor lief, ofzo.
Een eetstoornis sluipt heel ongemerkt in je ritme. Zoals hierboven ook al werd opgemerkt biedt het lijnen en sporten in eerste instantie een gevoel van controle. De drang naar deze controle ontstaat vaak door omstandigheden, door of iets wat in het verleden gebeurd is. Zo kan het overleiden van een familielid een trigger zijn, of een stressvolle periode, of ondzekerheid. Ook is seksueel misbruik een veelvoorkomende trigger.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 17:23 schreef thaleia het volgende:
de destructieve varianten van eetstoornissen, dus anorexia en boulimia, die ontwikkel je denk ik alleen als je ergens in je achterhoofd erop rekent dat iemand je wel zal gaan redden mocht het te erg misgaan. En de ellende die je in de tussentijd meemaakt neem je dan maar voor lief, ofzo.
De meeste vrouwen preferen toch ook een man die er goed uitziet, tov een of andere papzak? Begrijp me niet verkeerd ik ben niet pro-eetstoornis of iets maar, vind niet dat je dit kan afschuiven op de mannen.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 17:13 schreef DarkDancer het volgende:
dit word mede aangemoedigd doordat jonge ventjes graag een slanke denk hebben.
Psssst, hij wil provoceren. Sommige mensen vinden dat grappig...quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:45 schreef terror623 het volgende:
Sorry hoor TS maar jij weet ECHT niet wat een eetstoornis inhoudt.
Hey ami,quote:Op woensdag 24 augustus 2005 09:17 schreef Ami80 het volgende:
[knip]
Aan degenen die een ES hebben gehad: hoe zijn jullie eruit gekomen? Wat was het keerpunt?
Dan nog voel je nog maar een miniem deel van alle pijn en verdriet die iemand met een eetstoornis meemaakt.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:42 schreef boekenworm het volgende:
Waarom leef jezelf niet twee week van een appel. Dan kun je met een gezonde geest eens voelen wat het gevolg is.
Dat kenmerkt ook meteen hoe obsessief een eetstoornis is: je walgt ervan dat je tanden slecht worden door het kotsen, maar gaat er toch mee door. Dat is bij mijn vriendin ook: die blijft niet of nauwelijks eten ondanks dat ze weet dat ze zichzelf in gevaar brengt, haar kinderwens, en haar sociale leven.quote:Mijn tanden zijn aan het uitvallen door het kotsen
Denkt je vriendin er aan om er iets aan te gaan doen? Hoe ernstig schat jij zelf de situatie in?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 20:15 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Ik zit op het moment met een vergelijkbaar dilemma. Mijn vriedin heeft ook een eetstoornis. Daar zijn we nu beide wel uit. Ze heeft ook zelf wel het ziekte inzicht dat er iets aan de hand is. Waardoor ze dus veel minder gaat eten, laxantia gebruikt en overdreven veel sporten. Dit is niet continu maar gaat bij vlagen. Soms voelt ze zich prima en is er geen wolkje aan de hemel. Maar zo kan ze van de ene op de andere dag overslaan, en zich compleet ongelukkig voelen.
Ja, dat weet ik, maar het is zwaar om geen openheid te hebben.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 15:06 schreef CleeJee het volgende:
Ja Ami, hou er al vast rekening mee dat zij tijdens de behandeling witte (compleet aantrekkende) en zwarte (compleet afstontende) momenten zal hebben, en dat deze meerdere malen per dag kunnen wisselen.....
Ben jij haar beste vriendin?
omdat, robh, de meesten daarvan het niet goed in verhouding kunnen zien.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:11 schreef robh het volgende:
Ik zag vorige week een indrukwekkende documentaire over eetstoornissen bij jonge vrouwen. De documentaire ging voornamelijk over tieners met boulimia en/of anorexia, maar ook de ouders en mensen uit de omgeving kwamen daarbij aan het woord.
Toen de meiden aan het woord kwamen en zij hun verhaal vertelden had ik inderdaad het idee dat er wel wat pondjes af mochten. Niet dat ze dik waren hoor, integendeel, maar de proporties klopten niet helemaal. Een van de meisjes had bijvoorbeeld geen borsten maar wel een, in verhouding, grote bips. Als ik zoiets zie dan kan ik mij persoonlijk wel voorstellen dat je met zo'n figuur niet lekker in je vel zit en je er wat aan wilt doen. Hoe je het doet ligt bij jezelf. Je kunt sporten, je kunt je laten liposucken, maar wat ook kan is gewoon niet eten. Of wel eten en dan de boel uitkotsen. De meid in kwestie koos voor de laatste optie en was, gelukkig voor haar, inmiddels al 10 kilo kwijtgeraakt in een maand.
De ouders en de mensen uit de omgeving van deze meid reageerden allen geschokt. Ze vonden het onaanvaardbaar dat zij haar eigen keuze maakte betreffende hoe ze wou afvallen. Ziek was ze. Therapie en eindeloos gezever over hoe slecht het wel niet was om het zo te doen, dat was dé oplossing. Nou, ik weet wel zeker dat je die kilo's er niet afkrijgt door er tegen aan te praten..
Ik denk dan op zo'n moment, laat haar toch lekker haar gang gaan. Ze valt er niemand mee lastig, ze doet er niemand kwaad mee. Ze wil alleen lekker strak in haar vel zitten, zodat ze een vriendje kan pimpen op school en niet meer uitgelachen wordt om haar figuur.
Ja maar, hoorde je de deskundigen roepen, dat komt allemaal door de bladen, die scheppen een ideaalbeeld waaraan alle vrouwen moeten voldoen! De bladen dus waarin alleen volslanke lekkere modellen staan afgebeeld. Deze bladen creeren een modetrend waarin slank de norm is en dik passé. Nou, eerlijk, daar ben ik het helemaal mee eens zal ik je vertellen. Ik heb ook liever slank dan dik. Voor mij hoeven 3 rollen niet.
En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.
Laten we eerlijk zijn, als zo'n meid af wil slanken op een voor haar plezierige manier, wie zijn wij dan om haar voor gek te verslijten en te doen alsof ze ziek is?
Het klinkt alsof je op een gezonde wijze volledig alles onder controle hebt!!quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:55 schreef Sweetheart1984 het volgende:
Problemen zou ik het niet direct noemen. Ik let nog steeds heel erg op wat ik eet, wat erin zit enz enz. Soms voel ik me schuldig als ik iets gegeten heb, maar ik kan het tegenwoordig erg goed relativeren. Ik moet zeggen dat het ook erg scheelt dat ik vaak sport, daardoor komt dat schuldgevoel minder vaak opzetten. Maar als ik dan eens niet ga sporten, voel ik me weer schuldig. Helemaal gezond is dat schuldgevoel niet, maar ik sla geen maaltijden over en sta nooit meer op de weegschaal. Sinds ik sport probeer ik puur te kijken naar hoe ik eruit zie (al kan dat zelfbeeld soms wat vertekend zijn) en hoe mijn kleren zitten. Je zal me nooit aantreffen met een grote zak snoep, maar eens in de week mag ik van mezelf als avondeten pizza of iets anders qua junkfood en dan valt het schuldgevoel mee. Ik wil gewoon pertinent niet alleen aan eten denken of me rot voelen als ik eet. Door het sporten heb ik door dat mijn lichaam energie nodig heeft en energie haal je uit eten. Bovendien heb ik door te weinig eten darmproblemen gekregen, niet heel ernstig, maar een paar weken niet kunnen p**pen. Die problemen zijn nu over. Het is gewoon echt slecht voor je lichaam. Ach, ik denk dat ik nu niet veel verschil van de gemiddelde vrouw die op haar lijn probeert te letten.
Ik ben opgenomen geweest,en ik MOEST mijn laxeer afbouwen.Van 5 naar 2 gegaanquote:Op zondag 28 augustus 2005 22:47 schreef Ami80 het volgende:
@NoXxa: zie mail
[..]
Dat kenmerkt ook meteen hoe obsessief een eetstoornis is: je walgt ervan dat je tanden slecht worden door het kotsen, maar gaat er toch mee door. Dat is bij mijn vriendin ook: die blijft niet of nauwelijks eten ondanks dat ze weet dat ze zichzelf in gevaar brengt, haar kinderwens, en haar sociale leven.
Volgende week eerste intake, ben zo blij dat ze gaat! Niet dat ze het voor zichzelf doet, want van haarzelf hoeft het niet ('ik voel me prima'), maar het is wel een eerste stap.![]()
Geeft nix hoor, kun jij toch niet weten!quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 15:34 schreef CleeJee het volgende:
Oeps, Ami, mijn excuses....
Hmm, dan zit je er helemaal bovenop ja..... heb jij het idee dat je haar (zoveel als mogelijk) snapt? Ik merk aan mijn goede vriendin dat zij juist dat heel erg nodig heeft, mensen die de moeite doen om haar proberen te snappen....
En dat 'niet zonder kunnen'klinkt niet vreemd, integendeel, dat is juist het probleem!
Klinkt heftig, wat die middelen wel niet aan kunnen richten. Echt respect dat je jezelf bij de haren hebt kunnen pakken!quote:Op woensdag 31 augustus 2005 08:27 schreef Sweetheart1984 het volgende:
Goedemorgen weer,
Goed gedaan HeaRt_woRm, laxeermiddelen zijn echt slecht. Toen het met mij minder ging heb ik dat ook gebruikt. Ik woonde nog thuis, avondeten viel haast niet onderuit te komen. Dus na het eten heb ik wel eens overgegeven, maar dan nog hield ik het gevoel dat er vanalles nog in zat, dus dan maar laxeermiddelen. Echt troep dat spul. Ik was nog vrij jong, ging naar de drogist en vroeg om twee pakjes laxeermiddelen... ja en die geven ze gewoon mee aan een meisje van 15 hoor :S ... Oké, op laxeermiddelen zit geen minimumleeftijd, maar toch.. Eigenlijk zou dat wel moeten. Het wordt jonge meisjes die beginnen met afvallen en uiteindelijk doorslaan gewoon te makkelijk gemaakt vind ik. Mede door die troep en het niet eten is het uiteindelijk misgegaan met mijn darmen, je darmen wennen aan de laxeermiddelen, als je daarmee stopt werken ze niet meer zo goed uit zichzelf en als je dan ook nog eens niets/ amper eet, tja dan krijg je dus een vastloper. Als ik zo lees en hoor wat er allemaal kan gebeuren met mensen die echt een zware eetstoornis krijgen ben ik echt blij dat ik uit mezelf heb kunnen stoppen met dat idiote gedoe. Net op tijd het licht gezien![]()
Wel super dat jullie erover kunnen praten NoXxa, dat helpt haar echt! Als je in zoiets zit, geloof je echt dat niemand je begrijpt. Het is ook wel heel moeilijk te begrijpen........
x
Dankjewel! Als je niet op ondergewicht zit en jezelf op deze manier kunt reguleren zonder op een weegschaal te hoeven staan, dan ben je inderdaad top bezig!quote:Op woensdag 31 augustus 2005 08:45 schreef Sweetheart1984 het volgende:
Ik weet niet of je het tegen mij of Heart_worm hebt, maar ik heb de situatie onder controle vind ik zelf. Ik eet netjes drie keer per dag, neem geen pillen en geef niet over na het eten. Maar goed, ik zat er ook nog niet heel diep in gelukkig. Gisteren lekker gesport, daarna voel ik me helemaal voldaan. Als ik niet sport, ga ik me wel schuldig voelen, maar ja zoveel vrouwen voelen zich weleens schuldig na eten of niet sporten. Ik heb het zelf inmiddels door als het weer een klein beetje de foute kant op gaat en dan doe ik er echt iets aan.
Hoop echt dat je vriendin goede hulp krijgt bij de therapie!
Nee, niet precies. Of eigenlijk: ik tast volledig in het duister!quote:Op woensdag 31 augustus 2005 12:07 schreef CleeJee het volgende:
@ Ami80: weet jij precies hoe (door welke gebeurtenissen) en wanneer de eetstoornis is ontstaan?
Klinkt allemaal heel logsich....Knut was je positieve 'trigger' die bepaalde negatieve gedachten om heeft weten te buigen, waarschijnlijk zonder dat hij het zelf door had.... Dat hij je niet veroordeelde dat is denk het beste wat hij bij jou heeft gedaan...begrip tonen en een manier weten te vinden om ermee om te gaan......quote:Op woensdag 31 augustus 2005 12:10 schreef Silmarwen het volgende:
Nou het heeft vooral geholpen dat Knut mij niet verooordeelde. Hij zei niet steeds "doe dat nou niet" Bovendien ging alles toen ineens lekker en had ik het gevoel de controle terug te hebben dus niet eten werd minder belangrijk eigenlijk. Ik werd weer positief en vrolijker. Heel gek
Ik zou me bij zoiets echt niet blij voelen, stel je voor de relatie valt wat tegen. Zou jij er een eind aan durven te maken?quote:Op donderdag 1 september 2005 10:50 schreef Ami80 het volgende:
Na anderhalve maand dusHoewel ik toen al wel een vermoeden had. Haar eetstoornis begon vorm te nemen net voordat het 'aan' ging.
Wat het met me deed? Blijdschap dat ze me in vertrouwen nam, want ik wist dat er iets scheef zat en het beestje had nu een naam. Maar ook bezorgdheid natuurlijk, want de toekomst van jezelf, die van je vriendin, en die van ons samen werd een stuk onzekerder.
Hoe was dat dan bij jullie als 'supertrio'?
Daar denk je al aan op het monent dat je een relatie aangaat?quote:Op donderdag 1 september 2005 11:01 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
Ik zou me bij zoiets echt niet blij voelen, stel je voor de relatie valt wat tegen. Zou jij er een eind aan durven te maken?
Nee, dat zou ik niet durven, maar gelukkig is dat ook niet aan de orde. Weet je..., zolang er hoop is op herstel kan ik de hele wereld aan. Ik weet dat we bij elkaar passen. Maar je hebt gelijk als je vermoedt dat zoiets je relatie nogal op de kop zet: het is niet zo onbezorgd als het hoort te zijn, het is moeilijk een evenwichtige relatie op te bouwen. We hebben ook niet echt een basis gelegd of zo. Maar aan de andere kant zijn er weinig stellen die in zo'n korte tijd al zo'n diepe band met elkaar hebben.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:01 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Ik zou me bij zoiets echt niet blij voelen, stel je voor de relatie valt wat tegen. Zou jij er een eind aan durven te maken?
Hoe gaat het met jou nu? Nog nieuwe ontwikkelingen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 20:15 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Hey ami,
Interesant verhaal wat je daar verteld. Ik zit op het moment met een vergelijkbaar dilemma. Mijn vriedin heeft ook een eetstoornis. Daar zijn we nu beide wel uit. Ze heeft ook zelf wel het ziekte inzicht dat er iets aan de hand is. Waardoor ze dus veel minder gaat eten, laxantia gebruikt en overdreven veel sporten. Dit is niet continu maar gaat bij vlagen. Soms voelt ze zich prima en is er geen wolkje aan de hemel. Maar zo kan ze van de ene op de andere dag overslaan, en zich compleet ongelukkig voelen.
quote:Op donderdag 1 september 2005 11:15 schreef CleeJee het volgende:
[..]
Daar denk je al aan op het monent dat je een relatie aangaat?![]()
Goeie opmerkingen. Ik weet dat het zwaar gaat worden, maar het besef dat ze zo nu en dan minder behoefte aan me zal hebben is in elk geval wel een eye-opener. Kan ik me vast op voorbereiden. Weet je dat uit ervaring met die vriendin van je?quote:Op donderdag 1 september 2005 12:32 schreef CleeJee het volgende:
Als je informatie aan haar vraagt, lijkt het me belangrijk dat je benadrukt dat die info bedoeld is om haar beter te kunnen begrijpen, er optimaal voor haar te kunnen zijn én omdat je je dan minder hulpeloos voelt.
Tijdens de behandeling zal ze tot hoge hoogten gaan komen en door diepe dallen moeten kruipen....ze zal ook witte (aantrekkende) en zwarte (afstotende) periodes gaan kennen...en dat zal voor jou heel zwaar zijn denk ik!
Tuurlijk denk je wel eens van 'waar ben ik aan begonnen', temeer omdat ik in het begin niet wist waar de stoornis ons naar toe zou brengen. Maar ook als ik dat wel geweten had was ik ervoor gegaan. Aan 'houden van' doe je niksquote:Op donderdag 1 september 2005 12:53 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Na een paar maanden kan dat toch het geval zijn, ik bedoelde ook niet dat je om zo'n reden geen relatie met iemand zou moeten beginnen. Maar als je daar, na een een tijdje in de relatie, achter komt..
Dan ben je er 100% voor die persoon!!! En gooi je al je liefde in de strijd om die persoon te helpen!quote:Op donderdag 1 september 2005 12:53 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
![]()
Na een paar maanden kan dat toch het geval zijn, ik bedoelde ook niet dat je om zo'n reden geen relatie met iemand zou moeten beginnen. Maar als je daar, na een een tijdje in de relatie, achter komt..
Niets, en dan weet ik genoeg.quote:Op donderdag 1 september 2005 16:01 schreef CleeJee het volgende:
Nee, dat is zkeer niet goed...juist als ze alleen is kan ze doen wat ze wil, geen controle, en is er niemand als zij iemand nodig heeft....volledige opname lijkt mij dat ook het beste...
Hoezo gaat het slecht precies? Wat vertelde ze allemaal?
Sorry, maar dat zegt mijn vriendin ook. Ik wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt hoor, maar ik denk dat elke eetstoornis erg is. En of het dragelijk is, dat hangt af van hoe je er zelf mee om kunt gaan.quote:Op donderdag 1 september 2005 16:55 schreef Esto het volgende:
Maar zo erg is het niet bij mij als ik hier die verhalen van andere lees...
Oh.. Dank jequote:Op donderdag 1 september 2005 16:58 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Sorry, maar dat zegt mijn vriendin ook.
Mag ik trouwens opmerken dat je wel heel mooi bent? Heb gespiekt in je fotoboek
Ik moet ami80 gelijk geven hier in. Je ziet er leuk uit idd.quote:Op donderdag 1 september 2005 16:58 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Sorry, maar dat zegt mijn vriendin ook. Ik wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt hoor, maar ik denk dat elke eetstoornis erg is. En of het dragelijk is, dat hangt af van hoe je er zelf mee om kunt gaan.
Mag ik trouwens opmerken dat je wel heel mooi bent? Heb gespiekt in je fotoboek
Het zijn bij jou dus meer vreetbuien die de kop op steken/staken en daarna uit schaamte alles er zo snel mogelijk weer uit willen gooien....quote:Op donderdag 1 september 2005 16:55 schreef Esto het volgende:
Bij mij?
Het kwam voort uit een depressie. Groot minderwaardigheidscomplex en ik ben niet een van de slankste. Meestal eet ik heel erg weinig, of haast niets. Maar als ik stress heb of me ergens op af moet reageren doe ik dat o.a. door me vol te proppen, maar daar krijg ik 15 á 30 min. later spijt van en probeer ik het uit te kotsen, wat niet altijd lukt.....
Dat zei ik ook altijd. Maar hoor wat je zegt. Dat is wél erg. Jij vind jezelf misschien niet ernstig/belangrijk genoeg, maar zo'n leven dat gun je toch niemand? Waarom jezelf dan wel?quote:Op donderdag 1 september 2005 16:55 schreef Esto het volgende:
Bij mij?
Het kwam voort uit een depressie. Groot minderwaardigheidscomplex en ik ben niet een van de slankste. Meestal eet ik heel erg weinig, of haast niets. Maar als ik stress heb of me ergens op af moet reageren doe ik dat o.a. door me vol te proppen, maar daar krijg ik 15 á 30 min. later spijt van en probeer ik het uit te kotsen, wat niet altijd lukt.....
Zo leven gun ik niemand anders nee. Maar mezelf wel omdat ik periodes heb dat ik mezelf zó haat, door allerlei dingen. Als ik andere mensen zie vind ik altijd dat ze beter en mooier etc. zijn dan ikzelf.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:17 schreef Toeps het volgende:
[..]
Dat zei ik ook altijd. Maar hoor wat je zegt. Dat is wél erg. Jij vind jezelf misschien niet ernstig/belangrijk genoeg, maar zo'n leven dat gun je toch niemand? Waarom jezelf dan wel?
Therapie is dé oplossing. Want ik geloof niet dat jij zo'n naar persoon bent dat je dit verdient, en dat moet jij ook gaan geloven.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:29 schreef Esto het volgende:
[..]
Zo leven gun ik niemand anders nee. Maar mezelf wel omdat ik periodes heb dat ik mezelf zó haat, door allerlei dingen. Als ik andere mensen zie vind ik altijd dat ze beter en mooier etc. zijn dan ikzelf.
Misschien zijn die vreetbuien een soort zelfstraffing waar ik later weer spijt van krijg. Net zoals als krassen zeg maar.
Dat hoor je toch vrij vaak bij mensen met een eetstoornis: zo erg is het niet, en zichzelf vergelijken met anderen bij wie het veel ernstiger zou zijn, of kijken naar mensen die veel dunner zijn.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:17 schreef Toeps het volgende:
Jij vind jezelf misschien niet ernstig/belangrijk genoeg, maar zo'n leven dat gun je toch niemand?
Ja, lachen in zo'n therapie praatgroep. "Nee, vertel jij maar eerst." "Nee joh, jouw verhaal is veel belangrijker." "Ik heb helemaal niks te bespreken..."quote:Op donderdag 1 september 2005 17:34 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Dat hoor je toch vrij vaak bij mensen met een eetstoornis: zo erg is het niet, en zichzelf vergelijken met anderen bij wie het veel ernstiger zou zijn, of kijken naar mensen die veel dunner zijn.
Dat vond ik destijds ook nml, en als ik er nu op terugkijk weet ik dat het wel ernstig was.
de therapiegroep waarin ik zat was niet specifiek voor eetproblemen, maar ik herken het idd wel jaquote:Op donderdag 1 september 2005 17:35 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ja, lachen in zo'n therapie praatgroep. "Nee, vertel jij maar eerst." "Nee joh, jouw verhaal is veel belangrijker." "Ik heb helemaal niks te bespreken..."
Ben de laatste 4 jaar al bij 3 verschillende psych's geweest, maar mag elke keer na een paar maanden weer vertrekken... Ben het daar een beetje zat, bij de laatste psych, toen ik daar voor 't laatst was, kreeg ik zelfs het gevoel dat ze me niet serieus nam.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:30 schreef Toeps het volgende:
[..]
Therapie is dé oplossing. Want ik geloof niet dat jij zo'n naar persoon bent dat je dit verdient, en dat moet jij ook gaan geloven.
ben je ook al eens bij een gespecialiseerd psycholoog geweest?quote:Op donderdag 1 september 2005 17:45 schreef Esto het volgende:
[..]
Ben de laatste 4 jaar al bij 3 verschillende psych's geweest, maar mag elke keer na een paar maanden weer vertrekken... Ben het daar een beetje zat, bij de laatste psych, toen ik daar voor 't laatst was, kreeg ik zelfs het gevoel dat ze me niet serieus nam.
Die gespecialiseerd is hierin? Nope.... Was toen voor m'n depressies en hoofdpijn naar de psych gegaan. Heb toen wel verteld wat ik met het eten uitspookte maar daar zijn ze nooit echt diep op in gegaan...quote:Op donderdag 1 september 2005 17:51 schreef Ami80 het volgende:
[..]
ben je ook al eens bij een gespecialiseerd psycholoog geweest?
Dat ken ik. Ik weet niet waar je woont, maar ik kan de Ursula in Leidschendam aanbevelen. Laat je niet afschrikken door de vreselijke naam.quote:Op donderdag 1 september 2005 18:17 schreef Esto het volgende:
[..]
Die gespecialiseerd is hierin? Nope.... Was toen voor m'n depressies en hoofdpijn naar de psych gegaan. Heb toen wel verteld wat ik met het eten uitspookte maar daar zijn ze nooit echt diep op in gegaan...
Niet helemaal denk ik. Ik dacht dat ik vorig jaar ermee gestopt was, maar blijkt dus van nietquote:Op donderdag 1 september 2005 18:58 schreef CleeJee het volgende:
@ Esto: heb jij het idee dat je er zelf bovenop kunt komen helemaal?
Ik durf het hem niet goed te vertellen.. Kijk hij weet wel dat ik niet zoveel eet, maar verder niet zeg maar.quote:Op donderdag 1 september 2005 19:34 schreef CleeJee het volgende:
@ Esto: kun je er goed over praten met je vriend?
Het probleem is zoals inderdaad al eerder is gezegd dat het gaat om vrouwen die ontevreden zijn, onzeker, psychische klachten hebben, en dat op een bepaalde manier gaan afreageren. Door de media (maar vooral door 'ons' zelf) heerst er het beeld dat je gelukkiger en succesvoller wordt als je dun bent. Neem bijvoorbeeld dat ene spotje voor leningen. Aan de ene kant de meneer die te veel betaalt, die is dik en kaal. De meneer die leent bij het bedrijf waar het spotje van is heeft een bos haar en een normaal postuur. Zo wordt onbewust bij iedereen de boodschap gebracht dat je uiterlijk meespeelt in je succes, terwijl dit in de praktijk niet per definitie het geval is.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:39 schreef robh het volgende:
[..]
Nu volg ik je niet meer![]()
Als dun worden niet het doel is waarom ligt de schuld dan bij de media en het ideaalbeeld van volslanke vrouwen?
Ik had eerst een tijd mia maar naar enkele maanden is het an geworden en dat heeft zich anderhald jaar gehouden. Nou... reken maar dat ik in de pauzes vol walging naar andere kon kijken die aten. Of nog erger, die snoepte.quote:Op vrijdag 2 september 2005 08:54 schreef Ami80 het volgende:
'Walgelijke slapheid'... oeps, dat klinkt wel heel heftig.
Vond je dat echt toen je een eetstoornis had? Maar jij had toch BN en at toch wel?
Het gaat nu wel redelijk goed al zeg ik het zelf. Ik zit nog steeds onder de 1000kcal, maar werk wel veel vitaminepillen enzo naar binnen. Dus de huisarts en m'n moeder zijn tevreden. Ik ben ook bezig met het weer op normaal gewicht komen (slik) en dus is de weegschaal uit ons huis verbannen. Het komt allemaal wel weer goed, het moet wel, anders faal ik in mijn opleiding, en ik mag nooit falen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 09:38 schreef CleeJee het volgende:
En hoe gaat het nu met je?
Dit mag je jezelf nooit meer laten zeggenquote:
Ik ben er nu helemaal vanaf!quote:Op donderdag 1 september 2005 19:27 schreef CleeJee het volgende:
@ Toeps: in hoeverre ben je er nu vanaf?
(wow, wel knap dat je dan nu veel foto's van jezelf laat maken...)
Ik denk niet dat ze beseften dat ze zoiets zouden kunnen versterken ermee, en dat van die vriendin van een paar jaar voordat ik die eetstoornis kreeg, maar is nog wel eens in mijn hoofd opgekomen toen. Ik neem het ze niet kwalijk. Wat ik wel raar vond is dat mijn moeder toen ik weer wat aangekomen was zei: je bent wel dikker geworden (ja, duh, ik at eerst niks, sportte overmatig en gebruikte laxeermiddelen, tuurlijk kom je dan aan als dat verandertquote:Op vrijdag 2 september 2005 11:46 schreef CleeJee het volgende:
Dat mééén je niet..... hoe reageerden die personen toen je echt zichtbaar de stoornis ontwikkelde?
Ooit een 'sorry' gehad?
...hoe hard en dom kunnen de mensen om je heen soms zijn...
Meid je hebt een heel erg mooi figuur hoorquote:Op vrijdag 2 september 2005 11:09 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ik ben er nu helemaal vanaf!
Soms ben ik nog wel onzeker, maar niet erger dan de gemiddelde jonge vrouw denk ik.
Foto's maken doe ik nu voor de lol, vroeger wilde ik topmodel worden, en daar wilde ik heel dun voor worden. Maar ik weet nu wat de prijs daarvoor is, en die wil ik niet betalen.
het was liefkozend bedoeld, maar het viel niet echt goed, zeg maar.quote:Op vrijdag 2 september 2005 11:50 schreef Ami80 het volgende:
Waaat, dat is echt lullig! Tenminste, als dat de hele tijd gezegd werd. Soms kan het ook wel liefkozend zijn hoor, maar dat het hard kan aankomen dat weet ik...
Mijn moeder wist dat ik raar deed met eten een tijd, en ze wist dat ik laxeermiddelen gebruikte en ze maakte zich ook zorgen om me.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:04 schreef CleeJee het volgende:
@ Wolkje: weten die personen die dat zeggen van het feit dat je eetstoornis had/hebt gehad?
de discussie is wel prima op gang gekomen, dan maakt op zich de OP niet echt uit, vind ik, ik stoor me er niet aan iig.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:09 schreef Ami80 het volgende:
Het topic is nu gelinkt, dat is belangrijk. Maar ik denk dat we het beste hier door kunnen gaan.
Aan de andere kant is deze topicstart nogal k*t. Nieuw topic dan maar? [centraal] Eetstoornissen?
Haha, ik zou niet durven. Dan zou ik veel leuke dingen missen. (Die dingen vond ik vroeger overigens doodeng, mijn eetstoornis en moeheid was een prima "excuus" om niet aan dat soort dingen mee te doen.)quote:Op vrijdag 2 september 2005 11:54 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Meid je hebt een heel erg mooi figuur hoor(je foto's zijn echt prachtgig!) dus niet weer gek doen met eten!
Hoe andere naar mij keken, ik hield me er niet mee bezig. Ik was alleen met mijzelf bezig eigenlijkquote:Op vrijdag 2 september 2005 12:13 schreef Ami80 het volgende:
@Silmarwen: Had je ook moeite te beseffen hoe anderen naar je keken? Dat is wel een vraag die mij bezig houdt. Soms heb ik in opstandige buien zoiets van 'waarom is ze er nooit voor MIJ? Maar ondertussen weet ik ook wel dat dat onzin is.
Hoe kijk je nu tegen die periode aan, had je dingen anders willen doen?
Mijn moeder heeft ooit eens (toen ik 6 kilo minder woog dan nu) gezegd dat ik een dikke kont begon te krijgen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:09 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Mijn moeder wist dat ik raar deed met eten een tijd, en ze wist dat ik laxeermiddelen gebruikte en ze maakte zich ook zorgen om me.
Die vriendin heb ik weinig gezien in de periode dat ik eren eetprobleem had, maar heb ik het daarna wel verteld, maar zoals ik al zei: het koosnaampje worstenbroodje was al een paar jaar ervoor, en die opmerkingen over net zo dik worden als die en die enzo, waren ook voordat ik een eetprobleem kreeg.
dingen zoals?quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:12 schreef Toeps het volgende:
[..]
Haha, ik zou niet durven. Dan zou ik veel leuke dingen missen. (Die dingen vond ik vroeger overigens doodeng, mijn eetstoornis en moeheid was een prima "excuus" om niet aan dat soort dingen mee te doen.)
Heb je haar ooit iets over de ziekte laten lezen?quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:09 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Mijn moeder wist dat ik raar deed met eten een tijd, en ze wist dat ik laxeermiddelen gebruikte en ze maakte zich ook zorgen om me.
Dat herken ik ook bij onze vriendin.....ze sluit zich vaak af, wil niets voelen, wil ook niet dat mensen iets voor haar voelen, ze is het niet waard, is niet leuk etc. etc. etc.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:10 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ervaar er ook geen emoties bij omdat ik toen zo emotieloos was. Heel raar.
Dat is ook het allermoeilijkste van het helpen: je weet dat het nodig is, weet niet hoe, je probeert het zo goed mogelijk te doen, maar krijgt geen enkele feedback terug of je het goed doet: geen blijdschap, weinig blijk van vertrouwen, en daardoor is het lastig om door te blijven gaan met wat je doet.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:30 schreef CleeJee het volgende:
Dat herken ik ook bij onze vriendin.....ze sluit zich vaak af, wil niets voelen, wil ook niet dat mensen iets voor haar voelen, ze is het niet waard, is niet leuk etc. etc. etc.
Mijn leven. Mijn vrienden. Mijn opleiding.quote:
Denk dat die opmerkingen wel hun plaats hebben hoor. Maar ze moeten wel spontaan komen, niet als 'goh, misschien zou ze zich beter voelen als ik zeg dat ze er goed uitziet'. Denk ook dat je opnieuw moet omgaan met dat soort positieve boodschappen, omdat je altijd in de rol van patient hebt gezeten.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:33 schreef Toeps het volgende:
Euh... Ik had persoonlijk niet zo veel aan: "Het komt wel goed."
En opmerkingen als: "Je ziet er juist goed uit!" worden altijd verkeerd opgevat: 1) "Ik ben aangekomen. Ik ben dik." 2) "Ik ben nu 66 kilo en ik zie er goed uit, ik mag niks meer aankomen." 3) "Je liegt, dat zeg je alleen maar om me te laten eten."
Nu kan ik ze ook wel horen hoor, en nu kan ik ook gewoon een compliment in ontvangst nemen met "dankjewel", in plaats van "Wel nee, zie je die reet niet, bla bla..."quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:36 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Denk dat die opmerkingen wel hun plaats hebben hoor. Maar ze moeten wel spontaan komen, niet als 'goh, misschien zou ze zich beter voelen als ik zeg dat ze er goed uitziet'. Denk ook dat je opnieuw moet omgaan met dat soort positieve boodschappen, omdat je altijd in de rol van patient hebt gezeten.
Haha, gelukkig had ik dat al heel snel door!quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:34 schreef Wolkje het volgende:
Het slechtste was voor mij als mensen zich gingen bemoeien met hoeveel/wat ik at en opmerkingen als: je moet wel eten hoor! Dat bepaalde ik zelf welen dat vergrootte mijn afkeer weer eventjes van eten.
Dit laatste is heel herkenbaar...heeft onze vriendin ook een beetje...in gezelschap een 'masker' opzetten en wanneer deze af gaat je zwaar beroerd en helemaal op voelen.....quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:34 schreef Toeps het volgende:
[..]
Toevoeging: Ik heb de diagnose "sociale fobie" en "faalangst" gekregen. Ik denk niet dat het nu nog opgaat, maar ik was heel bang voor andere mensen. Ik dacht dat ze me stom zouden vinden. De faalangst aan de andere kant zorgde ervoor dat ik me over de sociale angst heen zette, en alle sociale verplichtingen met een grote smile deed. En daarna... Koppijn, eetbuien, emotionele schommelingen...
je vriendin eet altijd alleen?!quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:39 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Mijn vriendin blijft bij elk afspraakje dat ik met haar maak zeggen 'maar ik een wel alleen hoor'. Nou ja, dat moet dan maar. Ze hoeft het niet eens meer te zeggen, maar goed.
Ik kon toen even niet lachen naar die vriendin...liefst had ik haar gelijk de huid volgescholden....quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:41 schreef Ami80 het volgende:
Laten we vooral blijven lachen!
Zeuren. Ik werd boos als mensen zeiden dat ik moest eten of mij eten aanboden. Ik had het idee dat ze mij manipuleerde om me te laten eten en daardoor werd ik juist meer vastberaden om niet te eten.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:31 schreef CleeJee het volgende:
Vraagje aan alle 'patiënten' (sorry, weet even niet hoe ik het anders moet formuleren):
Kunnen jullie eens de grootste fout aangeven die de 'helpers' (in dit geval ikzelf en Ami80) kunnen maken? Wat moet er nou echt NIET gedaan worden om je te helpen enzo?
En, hoe wordt/werd je het best geholpen? wat had de meest positieve uitwerking?
Nou, daar doet ze wel alle pogingen toe ja. Ze vindt het vervelend omdat ze denkt/weet dat de ogen toch op haar bord zullen zijn gericht, ook al wordt er niks van gezegd.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:41 schreef CleeJee het volgende:
[..]
je vriendin eet altijd alleen?!
(zo even lunchen, tot zo weer!)
Komt dat niet veel te hard aan, zeggen dat je bang bent om diegene te verliezen?quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:44 schreef Silmarwen het volgende:
Wel zeggen dat je er mag zijn, dat je bang bent om diegene te verliezen, dat van de persoon houdt enzo.
Therapie.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:40 schreef Ami80 het volgende:
@toeps: hoe ben je van die sociale fobie en faalangst afgekomen dan?
Oh ja, daar was mijn moeder ook goed in. "Joh, ik eet ongeveer de helft!"quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:40 schreef CleeJee het volgende:
Laatst ook een niet-doen opmerking gehoord van andere vriendin naar de Ano-vriendin toe: "zo joh, moet je dat allemaal op eten?! dat eet ik zelf nog niet eens zoveel!"
een vriendin van mij zei deze vakantie alleen maar tegen me dat ik niks atquote:Op vrijdag 2 september 2005 12:48 schreef Toeps het volgende:
[..]
Oh ja, daar was mijn moeder ook goed in. "Joh, ik eet ongeveer de helft!"
Ja, maar het schud je wel wakker. Hard zijn is beter dan lief doen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:47 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Komt dat niet veel te hard aan, zeggen dat je bang bent om diegene te verliezen?
Er kunnen in een kliniek meiden overlijden, en alsnog denken de anderen: "Ja, maar zij was veel dunner/erger/zieker, mij overkomt dat niet."quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:50 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ja, maar het schud je wel wakker. Hard zijn is beter dan lief doen.
Dat is wel waar ja.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:51 schreef Toeps het volgende:
[..]
Er kunnen in een kliniek meiden overlijden, en alsnog denken de anderen: "Ja, maar zij was veel dunner/erger/zieker, mij overkomt dat niet."
ja, dat is waar, zeker complimentjes, want je voelt je niks waard.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:52 schreef Silmarwen het volgende:
Er is eigenlijk ook niet 1 richtlijn, alles wat iemand zegt draai je toch om en vat je toch op hoe jij het wilt.
Heb ik ook gehad, ben er ook tevreden over.quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:14 schreef CleeJee het volgende:
Cognitieve therapie kan veel mensen helpen, ook de mensen die zich denken goed te voelen....dat is wel een goede eye opener therapie!
Ik weet niet precies wat de dieper liggende oorzaak was, maar heb wel ene vermoede. Ik heb nooit hulp gehad en ben vanzelf wel opgekrabbeld (wat ik niet kan adviseren)quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:24 schreef CleeJee het volgende:
Is er bij iedereen ook (al) aan de dieper liggende oorzaak van de eetstoornis gewerkt? en zo ja, hoe?
Perfectionisme. want dat is erg vermoeiendquote:Op vrijdag 2 september 2005 13:32 schreef CleeJee het volgende:
@ Silmarwen: De trauma's zullen zeker meespelen....er kan in je jeugd en pubertijd zoveel gebeuren wat je je leven lang zal achtervolgen en wat je maakt wie je bent.....
Silmar, als je nu twee dingen aan jezelf (qua eigenschappen) zou mogen aanpakken, wat zou dat zijn?
herkenningquote:Op vrijdag 2 september 2005 13:35 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Perfectionisme. want dat is erg vermoeiend
dat zou best een zin van mij kunnen zijn geweest idd, wel van een tijdje geleden wrsquote:Op vrijdag 2 september 2005 13:40 schreef CleeJee het volgende:
Ja, ik denk ineens weer aan de zin van ik geloof woklje:
IK MAG NIET FALEN ................
Ik wist wel dat ze daar cognitieve therapie hadden, maar niet dat het standaard in het behandelprogramma zat!quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:32 schreef CleeJee het volgende:
Ami80, cognitieve therapie is onderdeel van Mentrum behandeling...dan moet ze ook een dagboek bijhouden.....
het hoeft niet he, een eetstoornis kan zich ook ontwikkelen zonder traumatische ervaringen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:47 schreef Ami80 het volgende:
Maar wat is het toch treurig om te lezen dat gebeurtenissen in het leven zo'n impact hebben op latere ontwikkelingenBen bang dat er bij mijn vriendin ook nog wel meer naar boven gaat komen... Hoop het niet hoor, maar iets in me zegt dat er nog meer gaat komen.
Jazeker. Dat eten heb je in twee weken wel onder de knie, en ik ben 8 maanden in deeltijd geweest. Hét overgrote deel van de therapie gaat over onderliggende redenen. Onzekerheid, perfectionisme, faalangst... En trauma's kunnen individueel worden behandeld. Of met creatieve therapie.quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:24 schreef CleeJee het volgende:
Is er bij iedereen ook (al) aan de dieper liggende oorzaak van de eetstoornis gewerkt? en zo ja, hoe?
Je hebt wel gelijk hoor, maar ik ga mezelf er echt niet van overtuigen, en haar al helemaal niet natuurlijk!quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:48 schreef Wolkje het volgende:
[..]
het hoeft niet he, een eetstoornis kan zich ook ontwikkelen zonder traumatische ervaringen.
Pas op dat je haar of jezelf niks gaat aanpraten.
Nu ben ik echt weg, werken
Mocht een traumatische ervaring directe oorzaak van haar eetstoornis zijn....dan komt die ervaring ooit tijdens de behandeling naar boven schat ik zo in.... De hele spreekwordelijke beerput kan opengehaald worden.... Je kan er wel niet op hopen....maar ze kan die beter aanpakken dan er verder niets aan doen en de gevolgen blijven houden....quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:47 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Ben bang dat er bij mijn vriendin ook nog wel meer naar boven gaat komen... Hoop het niet hoor, maar iets in me zegt dat er nog meer gaat komen.
Korte samenvatting: Overmatig snoep eten begon rond mijn elfde, op de middelbare school. Mijn vader was vet tegen en telde al mijn geld, dus als oma mij een tientje toestopte, ging dat volledig en direct op aan snoep. En snoep jatten deed ik ook. Gaf me een beetje het gevoel macht terug te krijgen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 14:04 schreef CleeJee het volgende:
@ Toeps: hoe lang heb je de stoornis gehad? Wanneer is ie begonnen?
Ik weet niet wat me tegen houd... Ik denk idd dat ik bang ben voor zijn reactie, hoewel hij me wel met alles helpt, staat altijd klaar voor me etc. Soms probeer ik er wel over te beginnen, heel onverwacht en stiekem zodat hij niet door heeft dat ik eigenlijk iets belangrijks wil vertellen. We kennen elkaar al meer dan een jaar en hebben officieel bijna 7 maanden iets met elkaar. Is misschien niet zo lang, maar we hebben echt een erg diepe en sterke band met elkaarquote:Op donderdag 1 september 2005 20:34 schreef CleeJee het volgende:
Hmmm, wat houdt je tegen? Ben je bang dat hij slecht reageert? hoe lang heb je met je vriend?
Als ik kijk naar vriendin van me die dus de ziekte heeft...die heeft ook lang getwijfeld om het te vertellen....maar ontvangt alleen maar positieve reacties!
Ik zou het je vriend écht vertellen....het er al over hebben met iemand die heel dicht bij je staat kan opluchten!
Eh, dat weet ik niet hoorquote:Op vrijdag 2 september 2005 16:30 schreef CleeJee het volgende:
Esto....ga je het van het weekend vertellen aan je vriend?
Kunnen we dat hier afspreken?
Als ik écht zou willen en veel doorzettingsvermogen heb, misschien wel ja. Maar het is zo makkelijk en een gewoonte om zoiets te doen na een tegenslag....quote:Op vrijdag 2 september 2005 16:45 schreef CleeJee het volgende:
Oké, klein stapje terug eerst dan.....denk je het zelf allemaal op te kunnen lossen?
Ik denk dat je dat moment zelf moet scheppen. Mijn vriendin nam me mee wandelen en we zaten gelukszalig en in alle rust bij elkaar toen ze het me vertelde.quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:01 schreef Esto het volgende:
Als ik écht zou willen en veel doorzettingsvermogen heb, misschien wel ja. Maar het is zo makkelijk en een gewoonte om zoiets te doen na een tegenslag....
Ik wil het hem wel vertellen, hoor! Maar ik wacht op een goed moment, en ik weet niet of dat er komt in het weekend.
Ja, ik lees nu pas de rest van het topic. Maar gisterenavond schoot het me wat in het verkeerde keelgat en had ik geen trek om de rest door te lezen. Ik ben blij dat het doorgedrongen is in ieder geval.quote:Op vrijdag 2 september 2005 07:33 schreef Ami80 het volgende:
Ik geloof dat robh het inmiddels begrepen heeft, die is met zijn staart tussen zijn benen naar huis teruggekeerd.Maar komt dat vaker voor, dat de darmen zichzelf niet meer kunnen reguleren? En komt dat door de lax of door het verstoorde eetpatroon? Wel heel naar voor je hee, echt waardeloos. Wel goed dat je ervanaf bent natuurlijk! Heb je het alleen gedaan of met hulp?
Ik denk dat je het beste niet te veel in kunt gaan op het uiterlijk, want opmerkingen daarover zijn nooit goed. Want ofwel het is wat je niet wilt horen, of je gelooft het niet.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:31 schreef CleeJee het volgende:
Vraagje aan alle 'patiënten' (sorry, weet even niet hoe ik het anders moet formuleren):
Kunnen jullie eens de grootste fout aangeven die de 'helpers' (in dit geval ikzelf en Ami80) kunnen maken? Wat moet er nou echt NIET gedaan worden om je te helpen enzo?
En, hoe wordt/werd je het best geholpen? wat had de meest positieve uitwerking?
Dr. Phil zegt tegen zijn patiënten die kampen met obesitas: Het heeft niks te maken met willpower. Willpower comes and goes. Je moet de setting zodanig inrichten dat je, ook op de zwakke momenten, niet de fout in gaat. Daarvoor heb je een aantal dingen nodig. Bijvoorbeeld een eetlijst, voldoende voedsel in huis, een support-systeem van vrienden en familie, etcetera. Therapie is een ideale omgeving om dat aan te leren.quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:01 schreef Esto het volgende:
[..]
Als ik écht zou willen en veel doorzettingsvermogen heb, misschien wel ja. Maar het is zo makkelijk en een gewoonte om zoiets te doen na een tegenslag....
Ik wil het hem wel vertellen, hoor! Maar ik wacht op een goed moment, en ik weet niet of dat er komt in het weekend.
quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:27 schreef Ami80 het volgende:
Ja, dat was het ook wel. Ik weet niet eens of ze het van te voren van plan was hoor, maar we zaten daar zo innig tevreden dat het moment gewoon daar was voor haar. Ik weet dat ze me op een avond vertelde over een opdracht die ze van haar psych had gekregen omdat er iets helemaal niet goed ging. Dat gaf nogal wat stress toen, dus we hebben toen gewoon lekker gepraat om de spanning een beetje te laten zakken. Ze kon me toen nog niet vertellen wat er aan de hand was en dat kan ik me heel goed voorstellen: er is moed voor nodig. Het moment dat ze het me vertelde moet een kleine maand later zijn geweest, ik denk een week of vier. Dus in de tijd daartussen heeft ze waarschijnlijk wel zitten te twijfelen ja, vooral die laatste weken. Toen hebben haar vriendinnen haar echt moeten geruststellen dat ik echt niet zomaar bij haar weg zou gaan. En dat was ook zo, dat heb ik meteen gezegd: dat we ons er samen wel doorheen zouden slaan. Niet dat ik toen nog besefte hoe moeilijk het zou gaan worden, maar daarom was het niet minder gemeend! Ik voelde me opgelucht dat ik eindelijk bevestiging had van het gevoel dat er iets mis was met haar. Op haar beurt voelde zij zich ook opgelucht dat ze het me verteld had en dat ik positief gereageerd had.
Overigens was ik de week daarna ontzettend overprotectief en dat bleek natuurlijk totaal niet te werken. Ik had best even tijd (en nu nog steeds) moeite om de goede formule te vinden om met haar om te gaan. Je kunt zeggen dat er niks verandert, en in de liefde verandert ook niks, maar weten dat er iets mis is met je partner heeft toch wel invloed op de manier waarop je met elkaar omgaat. Niet alleen bij mij (die overprotectieve reactie dus), maar ook bij haar, want ze moest oppassen dat ze haar eetstoornis niet veel meer ruimte gaf: toen ik het nog niet wist moest ze net doen alsof er niks aan de hand was, en nu hoefde dat niet meer.
Toch heeft het bij ons in die periode alleen maar bijgedragen in het verdiepen van onze relatie. We konden er zo goed met elkaar over praten! Dat hielp enorm en daar waren we allebei erg blij mee!
Wat een ongelooflijke egoïstische klootzak die ex van je.....sorry voor mijn woordkeuze, maar die gast is echt pas ziek in zijn hoofd......quote:Op zaterdag 3 september 2005 10:38 schreef Toeps het volgende:
[..]
Mijn ex vond het voornamelijk zielig voor zichzelf, en heeft een aantal keer zeer lomp gezegd dat ik het mezelf aandeed. Een collega van hem ging dood aan kanker, en dat was zo erg, omdat zij wilde leven, en ik mijn eigen leven aan het vergallen was. Of zo. Het kwam er heel lullig uit in ieder geval. Op een gegeven moment wilde hij me zelfs het huis uit hebben, want ik maakte "overal een drama van".
Nou goed, duidelijk dat het mijn ex is nu.
dat is idd best lullig, maar aan de andere kant is het voor de partner ook verdomd moeilijk om met zo iemand te leven, je voelt je zoooo machteloos..quote:Op zaterdag 3 september 2005 10:38 schreef Toeps het volgende:
[..]Respect!
Mijn ex vond het voornamelijk zielig voor zichzelf, en heeft een aantal keer zeer lomp gezegd dat ik het mezelf aandeed. Een collega van hem ging dood aan kanker, en dat was zo erg, omdat zij wilde leven, en ik mijn eigen leven aan het vergallen was. Of zo. Het kwam er heel lullig uit in ieder geval. Op een gegeven moment wilde hij me zelfs het huis uit hebben, want ik maakte "overal een drama van".
Nou goed, duidelijk dat het mijn ex is nu.
Dat besef ik ook wel.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:47 schreef Baleog het volgende:
[..]
dat is idd best lullig, maar aan de andere kant is het voor de partner ook verdomd moeilijk om met zo iemand te leven, je voelt je zoooo machteloos..
Daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen. Vooral als het een dierbare collega was.quote:Op zaterdag 3 september 2005 10:38 schreef Toeps het volgende:
Een collega van hem ging dood aan kanker, en dat was zo erg, omdat zij wilde leven, en ik mijn eigen leven aan het vergallen was.
Nou ja, zo goed kende hij die collega niet. En natuurlijk is dat hartstikke erg. Maar die vergelijking erbij halen was wel een beetje heel fout. Alsof ik er voor kies.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:54 schreef thaleia het volgende:
[..]
Daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen. Vooral als het een dierbare collega was.
Ik heb zelf in het verleden als er zelfmoordgedachten opkwamen ook wel overwogen dat dat verdomd lullig zou zijn tegenover mensen die zich kapotvechten om maar te kunnen blijven leven.
Je kiest er ook voor, alleen misschien niet zo bewust als hij denkt.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:56 schreef Toeps het volgende:
Alsof ik er voor kies.
Natuurlijk moet je de wil hebben. Maar met alleen de wil is het nog knap lastig. Je moet ook handvaten aangereikt krijgen. Want als je echt niet meer weet wat normaal eten is, hoe je met emoties om moet gaan, etcetera, dan kun je dat niet ineens met willpower wél.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:57 schreef boekenworm het volgende:
Eetstoornissen genezen is ook enkel een kwestie van willpower. Als je het niet wilt zal het je ook nooit lukken. (met dat betreft heb ik mijn vader naar gedaan, alleen hij had niet de will en ik wel).
Maar iwe zegt dat je je emotisch ondercontrole moet hebben? Dat komt in de loop der jaren wel. Het gaat erom dat je het lef durft en wil hebben om te eten, ook al staat het je 100% tegen. Maar goed, dat zal wel per persoon verschillen.quote:Op zaterdag 3 september 2005 18:07 schreef Toeps het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je de wil hebben. Maar met alleen de wil is het nog knap lastig. Je moet ook handvaten aangereikt krijgen. Want als je echt niet meer weet wat normaal eten is, hoe je met emoties om moet gaan, etcetera, dan kun je dat niet ineens met willpower wél.
Die emoties zijn m.i. toch echt het belangrijkste, anders zal het vroeg of laat weer fout gaan.quote:Op zaterdag 3 september 2005 18:09 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Maar iwe zegt dat je je emotisch ondercontrole moet hebben? Dat komt in de loop der jaren wel. Het gaat erom dat je het lef durft en wil hebben om te eten, ook al staat het je 100% tegen. Maar goed, dat zal wel per persoon verschillen.
Maar op therapie kun je de juiste technieken leren. Het is als met zwemles. Zonder zwemles kun je ook je hoofd boven water houden en leren zwemmen, maar met zwemles is het allemaal net even wat makkelijker.quote:Op zaterdag 3 september 2005 22:17 schreef Ami80 het volgende:
Als ik naar mijn vriendin kijk dan zijn die emoties er sowieso wel, daar is niks tegen te beginnen. Zij zal die 'willpower' juist nodig hebben om die emoties te overwinnen.
Het gaat er niet om of je emoties wel of niet hebt, het gaat erom hoe je er mee omgaat. En een eetstoornis is duidelijk een verkeerde manier om met emoties om te gaan. Het probleem is, je kunt wel stoppen met verkeerd eten, maar als je nog niet weet hoe je dan wél met je emoties om moet gaan val je vroeg of laat hoogstwaarschijnlijk terug, omdat er een moment komt dat je emoties de overhand krijgen en je niets anders weet om te doen. Je moet slecht gedrag vervangen door iets anders, om er werkelijk vanaf te komen.quote:Op zaterdag 3 september 2005 22:17 schreef Ami80 het volgende:
Als ik naar mijn vriendin kijk dan zijn die emoties er sowieso wel, daar is niks tegen te beginnen. Zij zal die 'willpower' juist nodig hebben om die emoties te overwinnen.
hoe machteloos iemand zich ook voelt.....een dergelijke reactie is gewoon niet goed te pratenquote:Op zaterdag 3 september 2005 17:47 schreef Baleog het volgende:
[..]
dat is idd best lullig, maar aan de andere kant is het voor de partner ook verdomd moeilijk om met zo iemand te leven, je voelt je zoooo machteloos..
iemand kiest ervoor om anorexia te hebben?!?!?!?!quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:59 schreef thaleia het volgende:
[..]
Je kiest er ook voor, alleen misschien niet zo bewust als hij denkt.
dus jij denkt dat het probleem simpel opgelost kan gaan worden door weer 'gewoon' te gaan eten?quote:Op zaterdag 3 september 2005 18:09 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Maar iwe zegt dat je je emotisch ondercontrole moet hebben? Dat komt in de loop der jaren wel. Het gaat erom dat je het lef durft en wil hebben om te eten, ook al staat het je 100% tegen. Maar goed, dat zal wel per persoon verschillen.
In de eerste maand ofzo als je meer eet zal vooral je weerstand vooruit gaan, en zal je je niet meer dagelijks duizelig voelen en hoofdpijn hebben, maar je komt ook aan, ook al eet je helemaal niet veel, want je lichaam is het helemaal niet gewend om een normale hoeveelheid voeding binnen te krijgen. Dat vond ik destijds heel moeilijk, hoewel ik toen wel weer normaal kon gaan lopen, zonder duizeligheid en trillen.quote:Op maandag 5 september 2005 08:55 schreef CleeJee het volgende:
dus jij denkt dat het probleem simpel opgelost kan gaan worden door weer 'gewoon' te gaan eten?
mijn reply was geen aanval op jou hoorquote:Op maandag 5 september 2005 09:07 schreef CleeJee het volgende:
@ Wolkje: die vraag aan 'boekenworm' was klein beetje cynisch bedoeld hoor.....;)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |