Jazeker. Dat eten heb je in twee weken wel onder de knie, en ik ben 8 maanden in deeltijd geweest. Hét overgrote deel van de therapie gaat over onderliggende redenen. Onzekerheid, perfectionisme, faalangst... En trauma's kunnen individueel worden behandeld. Of met creatieve therapie.quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:24 schreef CleeJee het volgende:
Is er bij iedereen ook (al) aan de dieper liggende oorzaak van de eetstoornis gewerkt? en zo ja, hoe?
Je hebt wel gelijk hoor, maar ik ga mezelf er echt niet van overtuigen, en haar al helemaal niet natuurlijk!quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:48 schreef Wolkje het volgende:
[..]
het hoeft niet he, een eetstoornis kan zich ook ontwikkelen zonder traumatische ervaringen.
Pas op dat je haar of jezelf niks gaat aanpraten.
Nu ben ik echt weg, werken
Mocht een traumatische ervaring directe oorzaak van haar eetstoornis zijn....dan komt die ervaring ooit tijdens de behandeling naar boven schat ik zo in.... De hele spreekwordelijke beerput kan opengehaald worden.... Je kan er wel niet op hopen....maar ze kan die beter aanpakken dan er verder niets aan doen en de gevolgen blijven houden....quote:Op vrijdag 2 september 2005 13:47 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Ben bang dat er bij mijn vriendin ook nog wel meer naar boven gaat komen... Hoop het niet hoor, maar iets in me zegt dat er nog meer gaat komen.
Korte samenvatting: Overmatig snoep eten begon rond mijn elfde, op de middelbare school. Mijn vader was vet tegen en telde al mijn geld, dus als oma mij een tientje toestopte, ging dat volledig en direct op aan snoep. En snoep jatten deed ik ook. Gaf me een beetje het gevoel macht terug te krijgen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 14:04 schreef CleeJee het volgende:
@ Toeps: hoe lang heb je de stoornis gehad? Wanneer is ie begonnen?
Ik weet niet wat me tegen houd... Ik denk idd dat ik bang ben voor zijn reactie, hoewel hij me wel met alles helpt, staat altijd klaar voor me etc. Soms probeer ik er wel over te beginnen, heel onverwacht en stiekem zodat hij niet door heeft dat ik eigenlijk iets belangrijks wil vertellen. We kennen elkaar al meer dan een jaar en hebben officieel bijna 7 maanden iets met elkaar. Is misschien niet zo lang, maar we hebben echt een erg diepe en sterke band met elkaarquote:Op donderdag 1 september 2005 20:34 schreef CleeJee het volgende:
Hmmm, wat houdt je tegen? Ben je bang dat hij slecht reageert? hoe lang heb je met je vriend?
Als ik kijk naar vriendin van me die dus de ziekte heeft...die heeft ook lang getwijfeld om het te vertellen....maar ontvangt alleen maar positieve reacties!
Ik zou het je vriend écht vertellen....het er al over hebben met iemand die heel dicht bij je staat kan opluchten!
Eh, dat weet ik niet hoorquote:Op vrijdag 2 september 2005 16:30 schreef CleeJee het volgende:
Esto....ga je het van het weekend vertellen aan je vriend?
Kunnen we dat hier afspreken?
Als ik écht zou willen en veel doorzettingsvermogen heb, misschien wel ja. Maar het is zo makkelijk en een gewoonte om zoiets te doen na een tegenslag....quote:Op vrijdag 2 september 2005 16:45 schreef CleeJee het volgende:
Oké, klein stapje terug eerst dan.....denk je het zelf allemaal op te kunnen lossen?
Ik denk dat je dat moment zelf moet scheppen. Mijn vriendin nam me mee wandelen en we zaten gelukszalig en in alle rust bij elkaar toen ze het me vertelde.quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:01 schreef Esto het volgende:
Als ik écht zou willen en veel doorzettingsvermogen heb, misschien wel ja. Maar het is zo makkelijk en een gewoonte om zoiets te doen na een tegenslag....
Ik wil het hem wel vertellen, hoor! Maar ik wacht op een goed moment, en ik weet niet of dat er komt in het weekend.
Ja, ik lees nu pas de rest van het topic. Maar gisterenavond schoot het me wat in het verkeerde keelgat en had ik geen trek om de rest door te lezen. Ik ben blij dat het doorgedrongen is in ieder geval.quote:Op vrijdag 2 september 2005 07:33 schreef Ami80 het volgende:
Ik geloof dat robh het inmiddels begrepen heeft, die is met zijn staart tussen zijn benen naar huis teruggekeerd.Maar komt dat vaker voor, dat de darmen zichzelf niet meer kunnen reguleren? En komt dat door de lax of door het verstoorde eetpatroon? Wel heel naar voor je hee, echt waardeloos. Wel goed dat je ervanaf bent natuurlijk! Heb je het alleen gedaan of met hulp?
Ik denk dat je het beste niet te veel in kunt gaan op het uiterlijk, want opmerkingen daarover zijn nooit goed. Want ofwel het is wat je niet wilt horen, of je gelooft het niet.quote:Op vrijdag 2 september 2005 12:31 schreef CleeJee het volgende:
Vraagje aan alle 'patiënten' (sorry, weet even niet hoe ik het anders moet formuleren):
Kunnen jullie eens de grootste fout aangeven die de 'helpers' (in dit geval ikzelf en Ami80) kunnen maken? Wat moet er nou echt NIET gedaan worden om je te helpen enzo?
En, hoe wordt/werd je het best geholpen? wat had de meest positieve uitwerking?
Dr. Phil zegt tegen zijn patiënten die kampen met obesitas: Het heeft niks te maken met willpower. Willpower comes and goes. Je moet de setting zodanig inrichten dat je, ook op de zwakke momenten, niet de fout in gaat. Daarvoor heb je een aantal dingen nodig. Bijvoorbeeld een eetlijst, voldoende voedsel in huis, een support-systeem van vrienden en familie, etcetera. Therapie is een ideale omgeving om dat aan te leren.quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:01 schreef Esto het volgende:
[..]
Als ik écht zou willen en veel doorzettingsvermogen heb, misschien wel ja. Maar het is zo makkelijk en een gewoonte om zoiets te doen na een tegenslag....
Ik wil het hem wel vertellen, hoor! Maar ik wacht op een goed moment, en ik weet niet of dat er komt in het weekend.
quote:Op vrijdag 2 september 2005 17:27 schreef Ami80 het volgende:
Ja, dat was het ook wel. Ik weet niet eens of ze het van te voren van plan was hoor, maar we zaten daar zo innig tevreden dat het moment gewoon daar was voor haar. Ik weet dat ze me op een avond vertelde over een opdracht die ze van haar psych had gekregen omdat er iets helemaal niet goed ging. Dat gaf nogal wat stress toen, dus we hebben toen gewoon lekker gepraat om de spanning een beetje te laten zakken. Ze kon me toen nog niet vertellen wat er aan de hand was en dat kan ik me heel goed voorstellen: er is moed voor nodig. Het moment dat ze het me vertelde moet een kleine maand later zijn geweest, ik denk een week of vier. Dus in de tijd daartussen heeft ze waarschijnlijk wel zitten te twijfelen ja, vooral die laatste weken. Toen hebben haar vriendinnen haar echt moeten geruststellen dat ik echt niet zomaar bij haar weg zou gaan. En dat was ook zo, dat heb ik meteen gezegd: dat we ons er samen wel doorheen zouden slaan. Niet dat ik toen nog besefte hoe moeilijk het zou gaan worden, maar daarom was het niet minder gemeend! Ik voelde me opgelucht dat ik eindelijk bevestiging had van het gevoel dat er iets mis was met haar. Op haar beurt voelde zij zich ook opgelucht dat ze het me verteld had en dat ik positief gereageerd had.
Overigens was ik de week daarna ontzettend overprotectief en dat bleek natuurlijk totaal niet te werken. Ik had best even tijd (en nu nog steeds) moeite om de goede formule te vinden om met haar om te gaan. Je kunt zeggen dat er niks verandert, en in de liefde verandert ook niks, maar weten dat er iets mis is met je partner heeft toch wel invloed op de manier waarop je met elkaar omgaat. Niet alleen bij mij (die overprotectieve reactie dus), maar ook bij haar, want ze moest oppassen dat ze haar eetstoornis niet veel meer ruimte gaf: toen ik het nog niet wist moest ze net doen alsof er niks aan de hand was, en nu hoefde dat niet meer.
Toch heeft het bij ons in die periode alleen maar bijgedragen in het verdiepen van onze relatie. We konden er zo goed met elkaar over praten! Dat hielp enorm en daar waren we allebei erg blij mee!
Wat een ongelooflijke egoïstische klootzak die ex van je.....sorry voor mijn woordkeuze, maar die gast is echt pas ziek in zijn hoofd......quote:Op zaterdag 3 september 2005 10:38 schreef Toeps het volgende:
[..]
Mijn ex vond het voornamelijk zielig voor zichzelf, en heeft een aantal keer zeer lomp gezegd dat ik het mezelf aandeed. Een collega van hem ging dood aan kanker, en dat was zo erg, omdat zij wilde leven, en ik mijn eigen leven aan het vergallen was. Of zo. Het kwam er heel lullig uit in ieder geval. Op een gegeven moment wilde hij me zelfs het huis uit hebben, want ik maakte "overal een drama van".
Nou goed, duidelijk dat het mijn ex is nu.
dat is idd best lullig, maar aan de andere kant is het voor de partner ook verdomd moeilijk om met zo iemand te leven, je voelt je zoooo machteloos..quote:Op zaterdag 3 september 2005 10:38 schreef Toeps het volgende:
[..]Respect!
Mijn ex vond het voornamelijk zielig voor zichzelf, en heeft een aantal keer zeer lomp gezegd dat ik het mezelf aandeed. Een collega van hem ging dood aan kanker, en dat was zo erg, omdat zij wilde leven, en ik mijn eigen leven aan het vergallen was. Of zo. Het kwam er heel lullig uit in ieder geval. Op een gegeven moment wilde hij me zelfs het huis uit hebben, want ik maakte "overal een drama van".
Nou goed, duidelijk dat het mijn ex is nu.
Dat besef ik ook wel.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:47 schreef Baleog het volgende:
[..]
dat is idd best lullig, maar aan de andere kant is het voor de partner ook verdomd moeilijk om met zo iemand te leven, je voelt je zoooo machteloos..
Daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen. Vooral als het een dierbare collega was.quote:Op zaterdag 3 september 2005 10:38 schreef Toeps het volgende:
Een collega van hem ging dood aan kanker, en dat was zo erg, omdat zij wilde leven, en ik mijn eigen leven aan het vergallen was.
Nou ja, zo goed kende hij die collega niet. En natuurlijk is dat hartstikke erg. Maar die vergelijking erbij halen was wel een beetje heel fout. Alsof ik er voor kies.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:54 schreef thaleia het volgende:
[..]
Daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen. Vooral als het een dierbare collega was.
Ik heb zelf in het verleden als er zelfmoordgedachten opkwamen ook wel overwogen dat dat verdomd lullig zou zijn tegenover mensen die zich kapotvechten om maar te kunnen blijven leven.
Je kiest er ook voor, alleen misschien niet zo bewust als hij denkt.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:56 schreef Toeps het volgende:
Alsof ik er voor kies.
Natuurlijk moet je de wil hebben. Maar met alleen de wil is het nog knap lastig. Je moet ook handvaten aangereikt krijgen. Want als je echt niet meer weet wat normaal eten is, hoe je met emoties om moet gaan, etcetera, dan kun je dat niet ineens met willpower wél.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:57 schreef boekenworm het volgende:
Eetstoornissen genezen is ook enkel een kwestie van willpower. Als je het niet wilt zal het je ook nooit lukken. (met dat betreft heb ik mijn vader naar gedaan, alleen hij had niet de will en ik wel).
Maar iwe zegt dat je je emotisch ondercontrole moet hebben? Dat komt in de loop der jaren wel. Het gaat erom dat je het lef durft en wil hebben om te eten, ook al staat het je 100% tegen. Maar goed, dat zal wel per persoon verschillen.quote:Op zaterdag 3 september 2005 18:07 schreef Toeps het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je de wil hebben. Maar met alleen de wil is het nog knap lastig. Je moet ook handvaten aangereikt krijgen. Want als je echt niet meer weet wat normaal eten is, hoe je met emoties om moet gaan, etcetera, dan kun je dat niet ineens met willpower wél.
Die emoties zijn m.i. toch echt het belangrijkste, anders zal het vroeg of laat weer fout gaan.quote:Op zaterdag 3 september 2005 18:09 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Maar iwe zegt dat je je emotisch ondercontrole moet hebben? Dat komt in de loop der jaren wel. Het gaat erom dat je het lef durft en wil hebben om te eten, ook al staat het je 100% tegen. Maar goed, dat zal wel per persoon verschillen.
Maar op therapie kun je de juiste technieken leren. Het is als met zwemles. Zonder zwemles kun je ook je hoofd boven water houden en leren zwemmen, maar met zwemles is het allemaal net even wat makkelijker.quote:Op zaterdag 3 september 2005 22:17 schreef Ami80 het volgende:
Als ik naar mijn vriendin kijk dan zijn die emoties er sowieso wel, daar is niks tegen te beginnen. Zij zal die 'willpower' juist nodig hebben om die emoties te overwinnen.
Het gaat er niet om of je emoties wel of niet hebt, het gaat erom hoe je er mee omgaat. En een eetstoornis is duidelijk een verkeerde manier om met emoties om te gaan. Het probleem is, je kunt wel stoppen met verkeerd eten, maar als je nog niet weet hoe je dan wél met je emoties om moet gaan val je vroeg of laat hoogstwaarschijnlijk terug, omdat er een moment komt dat je emoties de overhand krijgen en je niets anders weet om te doen. Je moet slecht gedrag vervangen door iets anders, om er werkelijk vanaf te komen.quote:Op zaterdag 3 september 2005 22:17 schreef Ami80 het volgende:
Als ik naar mijn vriendin kijk dan zijn die emoties er sowieso wel, daar is niks tegen te beginnen. Zij zal die 'willpower' juist nodig hebben om die emoties te overwinnen.
hoe machteloos iemand zich ook voelt.....een dergelijke reactie is gewoon niet goed te pratenquote:Op zaterdag 3 september 2005 17:47 schreef Baleog het volgende:
[..]
dat is idd best lullig, maar aan de andere kant is het voor de partner ook verdomd moeilijk om met zo iemand te leven, je voelt je zoooo machteloos..
iemand kiest ervoor om anorexia te hebben?!?!?!?!quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:59 schreef thaleia het volgende:
[..]
Je kiest er ook voor, alleen misschien niet zo bewust als hij denkt.
dus jij denkt dat het probleem simpel opgelost kan gaan worden door weer 'gewoon' te gaan eten?quote:Op zaterdag 3 september 2005 18:09 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Maar iwe zegt dat je je emotisch ondercontrole moet hebben? Dat komt in de loop der jaren wel. Het gaat erom dat je het lef durft en wil hebben om te eten, ook al staat het je 100% tegen. Maar goed, dat zal wel per persoon verschillen.
In de eerste maand ofzo als je meer eet zal vooral je weerstand vooruit gaan, en zal je je niet meer dagelijks duizelig voelen en hoofdpijn hebben, maar je komt ook aan, ook al eet je helemaal niet veel, want je lichaam is het helemaal niet gewend om een normale hoeveelheid voeding binnen te krijgen. Dat vond ik destijds heel moeilijk, hoewel ik toen wel weer normaal kon gaan lopen, zonder duizeligheid en trillen.quote:Op maandag 5 september 2005 08:55 schreef CleeJee het volgende:
dus jij denkt dat het probleem simpel opgelost kan gaan worden door weer 'gewoon' te gaan eten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |