Stond op Airliners.net forum.quote:Sounds like a cabin decompression...the crew was just not quick enough to don their oxygen masks, or one of them was not wearing it.
Chances are the rest on board were knocked out as well.
Ja, denk het wel ja.quote:
Wat hebben de kapers er aan om iedereen te bedwelmen?quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:02 schreef joris007 het volgende:
studio brussel: een kaping wordt niet uitgesloten...
brbquote:Op zondag 14 augustus 2005 12:05 schreef Dr.Daggla het volgende:
(zie film alive)
Als alle pasagiers buiten kennis zijn, kan dat wel eens makkelijk zijn.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:08 schreef APK het volgende:
[..]
Wat hebben de kapers er aan om iedereen te bedwelmen?
CNNquote:State television said there was an unconfirmed report that one of the pilots of the Helios Airlines plane had collapsed with illness just before the crash.
Ik zat ook al aan gefrustreerde import-cyprioten te denken.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:10 schreef nummer_zoveel het volgende:
Cypriotisch vliegtuig en mogelijke kaping? Hoop écht dat het een ongeluk is.
Dat zou heel goed kunnen, dat ze het vliegtuig wilden kapen om in Athene te crashen...quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:10 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Als alle pasagiers buiten kennis zijn, kan dat wel eens makkelijk zijn.
Bij de piloten lijkt het me inderdaad niet zo handig, tenzij je het vliegtuig over wil nemen (zoals 9/11) en ergens in Athene neer wil storten.
Dat lijkt me erg traumatisch idd...quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:17 schreef vosss het volgende:
Wel kut voor die F16 piloten he; die zien die berg aankomen en zien dat het gewoon fout gaat en kunnen niks doen
en:quote:A Cypriot passenger airliner carrying at least 121 people has crashed north-east of Athens.
The plane - from Helios Airways - hit a mountain as it approached Athens after one pilot was seen slumped in his seat and the other could not be seen.
quote:"The airport lost all contact with the plane which should have landed in the late morning, and two air force planes sent up in reconaissance found it flying above the Euboea peninsula, but they saw the pilots doubled up in the cabin," he said.
En dan? Rondjes laten vliegen tot de benzine op is en dan alsnog te pletter storten?quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:25 schreef Oud_student het volgende:
Merkwaardig verhaal, als beide piloten onwel zijn geworden (ze hebben bijv samen iets gegeten), dan kunnen ze het voelen aankomen en het vliegtuig minimaal op auto-pilot zetten en de verkeersleiding waarschuwen.
Dat kunnen ze inderdaad (met ILS dacht ik), maar denk niet dat je van afstand zoiets kan aanzetten...quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:30 schreef vosss het volgende:
[..]
En dan? Rondjes laten vliegen tot de benzine op is en dan alsnog te pletter storten?
Of kunnen vliegtuigen op vandaag de dag volautomatisch landen zonder tussenkomst van de piloot?
Athene.. Grootste deel zullen dus ongetwijfeld Grieken zijn (geweest)quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
Waar ging het vliegtuig naartoe? Met toeristen van Cyprus naar...?
Het automatisch laten landen van vliegtuigen kan inderdaad, maar dit kan alleen als de piloten de juiste instrumenten op de juiste wijze instellen/configuren. Dit is absoluut niet op afstand te doen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:30 schreef vosss het volgende:
[..]
En dan? Rondjes laten vliegen tot de benzine op is en dan alsnog te pletter storten?
Of kunnen vliegtuigen op vandaag de dag volautomatisch landen zonder tussenkomst van de piloot?
Bah, bah, bah. Ongeluk of niet, daarom haat ik vliegen. Als het vliegtuig neerstort ben je zeker weten dood.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
Vliegtuig is gevonden. Waarschijnlijk geen overlevenden. 'Debris and bodies everywhere'
Aldus CNN Breaking News.
ILS is gewoon het systeem van vliegen op instrumenten, bijvoorbeeld met slecht zicht. Het landen doen de piloten nog steeds zelf.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:32 schreef Libris het volgende:
[..]
Dat kunnen ze inderdaad (met ILS dacht ik), maar denk niet dat je van afstand zoiets kan aanzetten...
vaag verhaal inderdaad, ben benieuwd of alleen de piloten onwel waren of iedereen onwel was.
De kans dat je overleeft is idd niet groot, maar er zijn ook zat verhalen bekend van mensen die een vliegtuigramp hebben overleefd hoor...quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Bah, bah, bah. Ongeluk of niet, daarom haat ik vliegen. Als het vliegtuig neerstort ben je zeker weten dood.![]()
Ik dacht dat piloot en co-piloot voor de zekerheid verschillende maaltijden kregen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:25 schreef Oud_student het volgende:
Merkwaardig verhaal, als beide piloten onwel zijn geworden (ze hebben bijv samen iets gegeten),
Is dat zoquote:Op zondag 14 augustus 2005 12:39 schreef APK het volgende:
[..]
Ik dacht dat piloot en co-piloot voor de zekerheid verschillende maaltijden kregen.
Toch
quote:Cypriotisch vliegtuig neergestort bij Athene
ATHENE - Een Cypriotisch vliegtuig met aan boord 115 passagiers en zes bemanningsleden is zondag neergestort ten noordoosten van de Griekse hoofdstad Athene. Het toestel van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij Helios was opgestegen in de Cypriotische stad Larnaca. Volgens een luchtverkeersleider in Athene stortte het toestel neer op een berg op het schiereiland Euboea.
Volgens een woordvoerder van de luchthaven van Athene leek het toestel vlak voor de ramp zonder piloot te vliegen. "De luchthaven verloor alle contact met het toestel, dat aan het einde van de ochtend had moeten landen. Twee straaljagers zijn naar het toestel toegestuurd om te situatie te verkennen en zagen de piloten dubbelgevouwen in de cockpit."
Een woordvoerder van de Griekse chef van staven zei dat het niet is uitgesloten dat het toestel was gegijzeld.
Helios is particuliere maatschappij die vier Boeings 737 had. Daarmee worden vluchten uitgevoerd om Londen, Athene, Sofia, Dublin en Straatsburg.
ILS betekent Instrument Landing System en is meestal een hulp bij het landen, maar het kan door sommige vliegtuigen gebruikt worden voor een automatische landingquote:Op zondag 14 augustus 2005 12:39 schreef ChillyWilly het volgende:
[..]
ILS is gewoon het systeem van vliegen op instrumenten, bijvoorbeeld met slecht zicht. Het landen doen de piloten nog steeds zelf.
Ik denk aan een soort gas, ik las namelijk ergens dat de co-piloot meldde dat de gezagvoerder onwel was geworden... daarna is hij waarschijnlijk zelf onwel geworden...quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:37 schreef Disorder het volgende:
Bizar. Beide piloten tegelijkertijd uitgeschakeld? Is er iets de cockpit binnen geknald? Kan dat misschien?
Wei is dat leuke meisje in jouw avatar?quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:44 schreef Orcaman1984 het volgende:
[..]
Ik denk aan een soort gas, ik las namelijk ergens dat de co-piloot meldde dat de gezagvoerder onwel was geworden... daarna is hij waarschijnlijk zelf onwel geworden...
Lekker offtopic maar goedquote:Op zondag 14 augustus 2005 12:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Wei is dat leuke meisje in jouw avatar?![]()
Misschien een paar kogels van kapers aan boord.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:37 schreef Disorder het volgende:
Bizar. Beide piloten tegelijkertijd uitgeschakeld?
quote:Greek media report that the a/c was performing a scheduled flight from Larnaca (LCA) to AThens Eleftherios Venizelos. Soon after dparture the pilot reported a problem with the air conditioning (and heating) of the a/c. Apparently they were flying with the autopilot. When the a/c entered the Greek FIR it did not have any communication with the Greek controlers. As it was approaching Athens two F-16 took off to identify. They could not see anybody in the cockpit but they reported someone standing in the cockpit with mask on. However, the a/c was still flying its scheuled course. After they passed ATH airport, the a/c listed to the left and descended to what seemed an uncontrolled crash into a mountain (not very high) area north east of Athens.
Rescuers that have approached the area of crash reported that the a/c was destroted to pieces (let us still hope for some survivors, but unfortunately this seems unlikely). There was a small fire in the area which is controlled. I hope that all people were not conscious when the crash occured.
quote:From watching the Greek news, they made it very clear that the two pilots were either unconscious or, more likely, dead from depressurisation. The news is reporting that a passenger on board had sent a message to a relative in which he says his goodbyes so the problem must have started much earlier. Another key clue (unconfirmed) is that the aircraft was on autopilot and the plane stayed at 34,000 feet all the way, causing suspicion.
quote:Just heard on Sky News that a Greek TV station is reporting that one of the passengers on the plane sent a text message to his cousin saying it was "absolutely freezing on the plane". Also that the people on the plane including the pilot had "blue faces" because of the cold.
Dit wijst dus wel in de richting van een ongelukquote:
Ik heb het idee dat als het een aanslag was we dat nu wel hadden geweten en het mediacircus los was gebarsten.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:01 schreef Oud_student het volgende:
Als de theorie van misselijkheid juist zou zijn, dan hadden de piloten of 1 van hen het vliegtuig op ILS kunnen zetten om iig tijd te winnen.
Dat de Griekse autoriteiten niet met een duidelijk verhaal komen doet mij vermoeden dat het een aanslag is. Of het is daar een chaos waardoor de juiste berichtgeving niet doorkomt.
Vreemd, zo veel kinderen. Of zouden het jongeren zijn?quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:02 schreef sone_nl het volgende:
80 van de 115 passagiers waren kinderen (net op CNN).
-edit- Roel was me al voor. -edit-
Misschien een schoolreis? maar het zijn er wel relatief veel ja.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Vreemd, zo veel kinderen. Of zouden het jongeren zijn?
Zou één school zijn geweest.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Vreemd, zo veel kinderen. Of zouden het jongeren zijn?
Die is wellicht uit de cockpit gekomen. Dat verklaart wellicht waarom de F16's hem daar niet zagen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:05 schreef Darklight het volgende:
ATHENS, Aug 14 (Reuters) - A passenger on the airliner that went down near Athens on Sunday said in a mobile text message to his cousin before the crash that the pilots were slumped and that it was freezing in the plane.
"The pilot has turned blue (in the face)," the passenger said in the SMS message to his cousin, Greek television reported.
"Cousin farewell we´re freezing," it said.
Hoe kan een passagier nou weten hoe de piloot eruit ziet? Was die in de cockpit?
Lijkt er wel op ja. Technische problemen dus. Als ik over drie weken naar Griekenland vlieg doe ik voor de zekerheid maar wel een muts op, sjaal om en handschoenen aan!quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:06 schreef TheVulture het volgende:
Zouden ze doodgevroren zijn?
thanksquote:Op zondag 14 augustus 2005 12:45 schreef joris007 het volgende:
http://www.omogenia.com/news-tv.htm
voor griekse televisie op internet
Zou kunnen iddquote:Op zondag 14 augustus 2005 13:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Die is wellicht uit de cockpit gekomen. Dat verklaart wellicht waarom de F16's hem daar niet zagen.
Op die hoogte is het best koud Vossssssssssssssssss. Als de drukcabine zijn werk niet goed doet dan wordt het best koud.quote:
Op kilometers hoogte is de temperatuur zo'n 30 graden onder 0 en misschien nog wel kouder dus als de airconditioning niet goed werkt of er was een gat ergens in het vliegtuig waardoor er koude lucht naar binnenkomt dan kun je dus doodvriezenquote:
Dat bedoel ik dus.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Op kilometers hoogte is de temperatuur zo'n 30 graden onder 0 en misschien nog wel kouder dus als de airconditioning niet goed werkt of er was een gat ergens in het vliegtuig waardoor er koude lucht naar binnenkomt dan kun je dus doodvriezen
Je kunt echt niet zomaar de deur openzetten.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:12 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus.
Iedereen roept nu wel meteen ow dan was het een technisch mankement en dus een ongeluk; maar misschien heeft wel iemand "de deur opengezet" om het zo maar even te noemen
zo'n -60 op kruishoogtequote:Op zondag 14 augustus 2005 13:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Op kilometers hoogte is de temperatuur zo'n 30 graden onder 0 en misschien nog wel kouder dus als de airconditioning niet goed werkt of er was een gat ergens in het vliegtuig waardoor er koude lucht naar binnenkomt dan kun je dus doodvriezen
Dat bedoel ik ook niet lamlul; ik bedoel dat er misschien iemand is geweest die een stuk heeft weggeblazen met een kleine ontploffingquote:Op zondag 14 augustus 2005 13:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Je kunt echt niet zomaar de deur openzetten.
Dan hadden die F16's dat ook gezien, denk ik. Dan was een duidelijk gat aan de buitenkant zichtbaar geweest. Nu lijkt 't 'slechts' een klein lek te zijn geweest.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook niet lamlul; ik bedoel dat er misschien iemand is geweest die een stuk heeft weggeblazen met een kleine ontploffing
Dan had dat wel in dat tekstbericht gestaan denk ikquote:Op zondag 14 augustus 2005 13:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook niet lamlul; ik bedoel dat er misschien iemand is geweest die een stuk heeft weggeblazen met een kleine ontploffing
Dat dacht ik dus ook, daar moet je gewoon niet aan denken...quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Je zult 't sms'je maar krijgen.
Lamlul? Hoe kan ik er een zijn als ik er niet eens een heb?quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook niet lamlul; ik bedoel dat er misschien iemand is geweest die een stuk heeft weggeblazen met een kleine ontploffing
Het is een hoax net als nine-eleven. Je kan niet bellen/smssen vanuit een vliegtuig.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Je zult 't sms'je maar krijgen.
Ik probeer 't me maar niet voor te stellen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:22 schreef TheVulture het volgende:
Fuck, is toch wel indrukwekkend weer als je die wrakstukken zo ziet liggen en je weet dat daar 120 mensen de dood in zijn gevlogen...
Ligt er maar net aan hoe hoog je zit.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:23 schreef kansloze_dertiger het volgende:
[..]
Het is een hoax net als nine-eleven. Je kan niet bellen/smssen vanuit een vliegtuig.
Dat lukt wel degelijk.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:23 schreef kansloze_dertiger het volgende:
[..]
Het is een hoax net als nine-eleven. Je kan niet bellen/smssen vanuit een vliegtuig.
sms'en houdt anders wel je vingers nog een beetje warm en doorbloed... bellen houdt alleen je oor warm...quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:28 schreef Darklight het volgende:
Dan kun je toch net zo goed bellen? Als ik bevries, ga ik niet een sms'je sturen
FP:quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:37 schreef DaMart het volgende:
[..]
sms'en houdt anders wel je vingers nog een beetje warm en doorbloed... bellen houdt alleen je oor warm...
De rompquote:Op zondag 14 augustus 2005 13:43 schreef mic_forever het volgende:
wat is een Fuselage?
quote:No survivors of Cypriot plane crash north of Athens with 121 on board, Greek government confirms. Details soon.
Dat zou alleen zijn gebeurd als het boven een (grote) stad zou dreigen neer te storten. Dat was hier niet het geval. In dat geval moet de premier daarvoor toestemming geven.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:49 schreef Darklight het volgende:
Is dat toestel niet neergeschoten? Ze laten toch niet een toestel zomaar willekeurig rondvliegen als er geen beweging in de cockpit is te zien, en de piloten reageren nergens op?
Naar Brno, volgens de FP.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die 80 kinderen kwamen van Cyprus. Toestel zou naar Praag vliegen.
Omdat ze die kans ws niet meer hadden. Je hebt niet lang meer als je aan zulke lage temperaturen wordt blootgesteld ...quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:57 schreef APK het volgende:
Waarom zijn die piloten niet laag gaan vliegen als er problemen met de zuurstofvoorziening en temperatuur waren?
Misschien is het heel snel gegaan... als er een lek in de cockpit zit en buiten is het -50 dan kan het snel afgelopen zijn...quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:57 schreef APK het volgende:
Waarom zijn die piloten niet laag gaan vliegen als er problemen met de zuurstofvoorziening en temperatuur waren?
Dat dacht ik ook maar zoals Roel hierboven ook al opmerkt zal de tijd idd wel tekort zijn geweest. En te snel dalen is ook niet bevordelijk voor de lichamelijke toestand lijkt me zo...quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:57 schreef APK het volgende:
Waarom zijn die piloten niet laag gaan vliegen als er problemen met de zuurstofvoorziening en temperatuur waren?
je kunt het ook van de positieve kant bekijken. De kans dat zoiets binnen 5 dagen twee keer gebeurd is vrijwel uitgesloten...quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:56 schreef Simmertje het volgende:
Lekker dit soort berichten 5 dagen voor dat ik het vliegtuig in moet![]()
dat zegt niks. dit is derde vliegtuigcrash in erg korte tijd.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:01 schreef TheVulture het volgende:
je kunt het ook van de positieve kant bekijken. De kans dat zoiets binnen 5 dagen twee keer gebeurd is vrijwel uitgesloten...
Hangt er vanaf op welke hoogte de problemen begonnen. Op 34000 voet heb je een flink probleem als de luchtdruk of temperatuur te snel daalt. Op lagere hoogtes hoeft het niet fataal te zijn. Zie bijvoorbeeld het volgende miraculeuze ongeluk uit 1990. Het windscherm was verkeerd gemonteerd en had het begeven waardoor de piloot naar buiten werd gezogen op 17000 voet.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Omdat ze die kans ws niet meer hadden. Je hebt niet lang meer als je aan zulke lage temperaturen wordt blootgesteld ...
haddie het overleeft?quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:04 schreef ChillyWilly het volgende:
[..]
Hangt er vanaf op welke hoogte de problemen begonnen. Op 34000 voet heb je een flink probleem als de luchtdruk of temperatuur te snel daalt. Op lagere hoogtes hoeft het niet fataal te zijn. Zie bijvoorbeeld het volgende miraculeuze ongeluk uit 1990. Het windscherm was verkeerd gemonteerd en had het begeven waardoor de piloot naar buiten werd gezogen op 17000 voet.
http://bicho.uc3m.es/alumn/A/temas/Acc/relato.pdf
zoiets dachten ze in Londen ook geloof ikquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:01 schreef TheVulture het volgende:
[..]
je kunt het ook van de positieve kant bekijken. De kans dat zoiets binnen 5 dagen twee keer gebeurd is vrijwel uitgesloten...
Of New York.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:07 schreef joris007 het volgende:
[..]
zoiets dachten ze in Londen ook geloof ik![]()
quote:Berichten dat er tachtig kinderen in het toestel zouden hebben gezeten worden ontkend; het zou gaan om 111 volwassenen en tien kinderen.
Het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn of het nu volwassenen of kinderen zijn. er zijn gewoon 125 doden gevallen en dat is zwaar kut.quote:
Ik heb de reportage op NGC daarvan gezien, en het is een mirakel dat die piloot dat overleefd heeft.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:04 schreef ChillyWilly het volgende:
[..]
Hangt er vanaf op welke hoogte de problemen begonnen. Op 34000 voet heb je een flink probleem als de luchtdruk of temperatuur te snel daalt. Op lagere hoogtes hoeft het niet fataal te zijn. Zie bijvoorbeeld het volgende miraculeuze ongeluk uit 1990. Het windscherm was verkeerd gemonteerd en had het begeven waardoor de piloot naar buiten werd gezogen op 17000 voet.
http://bicho.uc3m.es/alumn/A/temas/Acc/relato.pdf
Idd.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:10 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn of het nu volwassenen of kinderen zijn. er zijn gewoon 125 doden gevallen en dat is zwaar kut.
agree.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:10 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn of het nu volwassenen of kinderen zijn. er zijn gewoon 125 doden gevallen en dat is zwaar kut.
Idd, misschien stort er op 14augustus 2035 ook wel een vliegtuig neerquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:17 schreef Meki het volgende:
14 Augustus is een rare datum voor vliegtuigongelukken
zo vielen er in 1958 en 1972 ook vliegtuigen ook op 14 AUGUSTUS
1958 - KLM-vlucht 607 van Amsterdam naar New York stort ten westen van Ierland in de Atlantische oceaan. Alle 99 inzittenden komen om. Oorzaak is een oververhitte propellor.
1972 - Een Ilyushin vliegtuig van de Oost-Duitse vliegmaatschappij Interflug stort nee r op een buitenwijk van Oost-Berlijn. 156 mensen komen om.
Op 10km hoogte op autopilot doorvliegen en met een blauw gezicht de cabine binnenwandelen ook niet.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:00 schreef TheVulture het volgende:
Dat dacht ik ook maar zoals Roel hierboven ook al opmerkt zal de tijd idd wel tekort zijn geweest. En te snel dalen is ook niet bevordelijk voor de lichamelijke toestand lijkt me zo...
daar heb jij weer gelijk in. Het lijkt me een keuze tussen twee slechten....quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:22 schreef APK het volgende:
[..]
Op 10km hoogte op autopilot doorvliegen en met een blauw gezicht de cabine binnenwandelen ook niet.
Dat vraag ik me ook af.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:27 schreef Darklight het volgende:
Waarom hebben ze niet eerder hun zuurstofmaskers gebruikt dan? Zet je op, en gaat lager vliegen.
Maar nee, ze hebben gewacht tot ze allemaal blauw aanliepen
Nou, da's ook wel overdreven, er zijn in het verleden wel meer rampen gebeurd en daar hebben de betreffende vliegmaatschappijen niet overdreven veel schade aan opgelopen hoor.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
Er zullen nog veel onderzoeken komen naar de oorzaak van de crash, en ik denk dat niemand nog met die luchtvaartmaatschappij wilt vliegen (Helias, of zoiets?)
dat blauwe kwam waarschijnlijk van de kou en niet van zuurstofgebrekquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:27 schreef Darklight het volgende:
Waarom hebben ze niet eerder hun zuurstofmaskers gebruikt dan? Zet je op, en gaat lager vliegen.
Maar nee, ze hebben gewacht tot ze allemaal blauw aanliepen
Het hele ongeluk doet mij nogal bizar aan en ik kan me ook niet herinneren ooit van een soortgelijk ongeluk te hebben gehoord waarbij alle inzittenden langzaam doodvriezen door een lek/mankement. Ik kan me dus voorstellen dat je als piloot dan ook niet weet wat je moet doen...quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:45 schreef Darklight het volgende:
Dat snap ik, maar als je merkt dat de airco ofzo niet werkt, zet je toch een maskertje op, en gaat lager vliegen? Zijn er geen procedures daarvoor? Of is het allemaal veel te snel gegaan?(temperatuurdaling enz)?
Is dat een staartstukquote:
Idd. Maar dat is dan ook het enige ...quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:55 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Is dat een staartstuk
Die ziet er nog verbazingwekkend goed en intact uit....
daar lijkt het wel op ja...quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
De foto heeft wel wat. Staat daar nu het gezicht van een Griekse God op ofzo?
Van Helios dus, Zonnegod.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
De foto heeft wel wat. Staat daar nu het gezicht van een Griekse God op ofzo?
och jeequote:Op zondag 14 augustus 2005 15:29 schreef TheVulture het volgende:
Hoor net op Radio 1 dat hetzelfde vliegtuig al in het najaar van 2004 eveneens problemen had met de airco en dat het toen ternauwernood kon landen op Cyprus. De passagiers kwamen toen geschokt en duizelig uit het vliegtuig....
Dat dacht ik dus ook...quote:
quote:In het verleden is er een enkele keer een probleem geweest met vliegtuigen van de getroffen maatschappij Helios. In december vorig jaar moesten drie passagiers naar het ziekenhuis nadat de luchtdruk in het toestel was weggevallen. Het vliegtuig moest toen een noodlanding maken in Larnaca. En in september 2003 kampte een Helios-toestel met motorproblemen. Het landde veilig op Rhodos.
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen??? Alles wijst op een technisch mankement hoorquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:42 schreef TonnyD.Sacrell het volgende:
Ik denk dat Al Qaeda erachter zit.
Ja right.quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:47 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen??? Alles wijst op een technisch mankement hoor
quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:49 schreef TonnyD.Sacrell het volgende:
[..]
Ja right.
Technisch mankement, bullshit.
Ik post later op de dag wel wat meer info, ik wil eerst de berichtgeving nog een tijdje volgen.
Please, share your thoughts....quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:49 schreef TonnyD.Sacrell het volgende:
[..]
Ja right.
Technisch mankement, bullshit.
Ik post later op de dag wel wat meer info, ik wil eerst de berichtgeving nog een tijdje volgen
Vet, daar staan de gesprekken uit de cockpit op... Die er niet warenquote:Op zondag 14 augustus 2005 16:01 schreef TheVulture het volgende:
de zwarte dozen zijn gevonden volgens CNN
eh, daar staat ook de communicatie tussen de piloten onderling op en de details van de vlucht dus ik denk dat die zeker van pas komen bij het onderzoekquote:Op zondag 14 augustus 2005 16:12 schreef Douwe het volgende:
[..]
Vet, daar staan de gesprekken uit de cockpit op... Die er niet waren
dat kan ik me voorstellen ja.quote:Op zondag 14 augustus 2005 16:13 schreef trance40 het volgende:
Ja lekker dit. En dan te bedenken dat ik 4 dagen geleden nog in het vliegtuig zat uit lanarca vandaan.....
Krijg je wel ff draai door je maag van...
Ja, dan komen ze er achter dat de piloten de airconditioning probeerden te repareren, en dan ineens wordt er niks meer gezegd, omdat de piloten bewusteloos zijn.quote:Op zondag 14 augustus 2005 16:20 schreef TheVulture het volgende:
[..]
eh, daar staat ook de communicatie tussen de piloten onderling op en de details van de vlucht dus ik denk dat die zeker van pas komen bij het onderzoek
Precies, en dan weten ze toch meteen wat de oorzaak is van de ramp...quote:Op zondag 14 augustus 2005 16:22 schreef Douwe het volgende:
[..]
Ja, dan komen ze er achter dat de piloten de airconditioning probeerden te repareren, en dan ineens wordt er niks meer gezegd, omdat de piloten bewusteloos zijn.
Ja. Om een berg te raken moet je sowieso niet al te hoog vliegen. Anders vlieg je er namelijk overheen. Meestal staan er ook meerdere bergen bij elkaar. Als je door een gebergte vliegt zonder te sturen, raak je altijd wel een berg, lijkt me. Kansen genoeg.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:53 schreef Darklight het volgende:
Dus ze escorten dat vliegtuig, en toevallig vliegt die tegen een berg aan?
Ja. Totdat duidelijk wordt in wat voor soort gebied het ding neer zal komen. Dit was blijkbaar dunbevolkt gebied, dus neerschieten was niet noodzakelijk.quote:En als die berg er niet was geweest? Dan blijven ze dat vliegtuig escorten ofzo?
Nou ik persoonlijk denk niet dat ze het wisten. Ze konden alleen een vermoeden hebben. Wel meerdere mensen in het verleden dachten 100% zeker te weten dat ze doodgingen als hun vliegtuig "probelemen" had. Maar zijn er toch levend vanaf gekomen...quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:09 schreef TheVulture het volgende:
Als ik die verhalen over die smsjes lees lijkt het erop dat de passagiers wisten dat ze gingen sterven... daar krijg ik dus echt de rillingen van...
Kan ik mezelf iets bij voorstellen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 16:13 schreef trance40 het volgende:
Ja lekker dit. En dan te bedenken dat ik 4 dagen geleden nog in het vliegtuig zat uit lanarca vandaan.....
Krijg je wel ff draai door je maag van...
quote:One eyewitness, Dimitris Karezas, told the Reuters news agency he saw the plane being followed by fighter jets.
"Two, three minutes later I heard a big bang and ever since I've started looking for it, but I have not found anything yet," he said.
Another said: "I saw many bodies scattered around, all of them wearing [oxygen] masks."
Niet helemaal, ten eerste kunnen ze wel tegen ATC hebben gezegd dat ze airconditioning problemen hebben, maar mogelijk hebben ze onderling de symptomen besproken, zo van:"He wat stinkt het hier, en ik zie allemaal zwarte rook". Mogelijk geeft dat een beter indicatie dan dat ze waarschijnlijk problemen hadden met de airco of het druksysteem, want dat is ook nog niet zeker.quote:Op zondag 14 augustus 2005 16:28 schreef Douwe het volgende:
Dan weten ze net zoveel als ze nu al weten, als de berichten kloppen hadden ze dat ook reeds aan de vluchtleiding in Larnaca gemeld.
Wat zou jij, als piloot, doen als de druk opeens wegvaltquote:Op zondag 14 augustus 2005 19:20 schreef The_stranger het volgende:
In beide gevallen kan het helpen sneller de oorzaak te vinden. Als het aan de temperatuur lag, wat mij zere stug lijkt, dan hoeft men niet te zoeken naar het druk systeem en andersom.
Alle noodgevallen met wegvallende druk vragen maar om een actie en dat is de druk in de cabine weer leefbaar te maken. Algemeen geldt dat op een hoogte van 10.000 voet de luchtdruk weer enigszins leefbaar is, dus je moet zo snel mogelijk dalen naar 10.000 voet (3 tot 3,5 km)quote:Op zondag 14 augustus 2005 19:37 schreef APK het volgende:
[..]
Wat zou jij, als piloot, doen als de druk opeens wegvalt
Wat zijn de instructies?
quote:ATHENE - Twee personen lijken te hebben geprobeerd het stuur van het ramptoestel over te nemen, toen de piloot en de co-piloot uit de roulatie waren. Het is onduidelijk of het om bemanningsleden of passagiers ging.
Dit heeft een Griekse regeringswoordvoerder zondag verklaard na de debriefing van de piloten van de F-16's die waren opgestegen nadat het radiocontact met het ramptoestel was verbroken. Eerder hadden de Griekse F-16-piloten gezien dat de piloot van het Helios-toestel afwezig was en de co-piloot voorover gebogen en mogelijk bewusteloos op zijn stoel zat.
Griekse reddingswerkers hadden zondagavond al meer dan honderd lichamen geborgen. Volgens berichten van de Griekse televisie leken talrijke lijken in een bevroren toestand te verkeren.
"Veel lijken zien er uit alsof ze in een vrieskist hebben gelegen", zei een verslaggever ter plaatse. Dat versterkt de vermoedens dat de machine kort voor de crash problemen had met het klimaat en de luchtdruk.
Geen idee. Opmerkelijk is wel dat iemand vlak voor ze neerstortten een sms naar z,n neef verstuurde. Dan lijkt het dat dat bevriezen toch vrij snel gebeurd moet zijn.quote:Op zondag 14 augustus 2005 22:22 schreef ButcherBird het volgende:
Bizar. Dat zou betekenen dat ze lange tijd op grote hoogte zonder airco hebben gevlogen? Het wordt toch ook niet in één keer 40 graden onder nul daar binnen? Misschien is er wel een raam uitgeknald.
Ik ben benieuwd naar een meer uitgebreide verklaring van die F16 piloten.quote:Op zondag 14 augustus 2005 20:56 schreef The_stranger het volgende:
Ik gok op een decompressie, mogelijk vrij snel, waardoor de druk en de temperatuur snel wegviel en dat ze tijdens de daling toch niet snel genoeg waren? Wat weer vreemd is, want als de piloten hun zuurstof maskers op hadden, zouden ze het gewoon moeten overleven. Tenzij het suurstof systeem niet goed zou zijn, maar dat check je weer voor de vlucht.
* meld alleen doorgevlogenquote:Op zondag 14 augustus 2005 22:45 schreef HiZ het volgende:
Getverdemme, ik heb vorig jaar een keer in een vliegtuig met een kapotte airco gezeten. Werd echt ongekend warm, maar toen zijn we na een half uurtje gewoon omgekeerd.
zo hoog zullen ze nog niet gezeten hebben.. is toch niet zo ver van cyprus naar athene?quote:Op zondag 14 augustus 2005 20:56 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Alle noodgevallen met wegvallende druk vragen maar om een actie en dat is de druk in de cabine weer leefbaar te maken. Algemeen geldt dat op een hoogte van 10.000 voet de luchtdruk weer enigszins leefbaar is, dus je moet zo snel mogelijk dalen naar 10.000 voet (3 tot 3,5 km)
Op een hoogte van 30.000 voet (10km, een vrij standaard vlieghoogte voor dat type vliegtuig) is de tijd dat je bij bewustzijn blijft ongeveer 1 tot 2 minuten. Zaak is dus om zo snel mogelijk naar die 10.000 voet te gaan. Verder kun je er weinig aan doen, afgezien natuurlijk je zuurstof masker op doen, in elke cockpit zit een fles met een bepaald aantal maskers.
Dus maar weer de onderzoeken afwachten.
Ze waren Athene al voorbij, of zou dat een normale approach route kunnen zijnquote:Op zondag 14 augustus 2005 23:33 schreef Re het volgende:
zo hoog zullen ze nog niet gezeten hebben.. is toch niet zo ver van cyprus naar athene?
Er was voor de crash al zo'n twee uur geen contact meer met het vliegtuig. Het is dus maar de vraag of de piloten in die tijd uberhaupt nog een route hebben kunnen volgen...quote:Op zondag 14 augustus 2005 23:43 schreef APK het volgende:
[..]
Ze waren Athene al voorbij, of zou dat een normale approach route kunnen zijn
[afbeelding]
quote:9:00 a.m. - Helios Airlines Flight ZU522, a Boeing 737 carrying 115 passengers and six crew members, takes off from Larnaca International Airport in Cyprus, heading for Prague, Czech Republic, with a stopover in Athens.
9:37 a.m. - Plane enters Greek air space, identified by Greece's Civil Aviation Authority.
10:07 a.m. - Control tower at Athens International Airport unable to establish communication with the plane.
10:20 a.m - Air traffic controllers notify Cypriot counterparts who say plane reported a problem with air-conditioning system before entering Greek airspace.
10:25 a.m. - Greek Civil Aviation Authority notifies Defense Ministry's national search and rescue center.
10:30 a.m. - Defense ministry issues a Renegade alert, standard aviation procedure when planes fail to respond to control tower.
10:55 a.m. - Two F-16 fighter jets scramble to locate airliner.
11:20 a.m. - Fighter jets make visual contact with airliner over Aegean island of Kea, but unable to communicate with pilots.
11:25 a.m. - Fighter jets approach plane, report that co-pilot appears unconscious, other pilot not in cockpit, oxygen masks dangling inside cabin.
12:05 p.m. - Airliner crashes near town of Grammatiko, about 25 miles north of Athens.
http://www.guardian.co.uk(...)280,-5209989,00.html
Man, er zijn vanavond tienduizenden thuisgekomen met een vliegtuig.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:15 schreef Sven- het volgende:
Hm.. ik ben vanavond met Onur Air ()teruggekomen uit turkije.. wel schrikken als je dan meteen zoiets hoort..
Dus, brandstoftekortquote:Op zondag 14 augustus 2005 23:53 schreef Kozzmic het volgende:
Er was voor de crash al zo'n twee uur geen contact meer met het vliegtuig. Het is dus maar de vraag of de piloten in die tijd uberhaupt nog een route hebben kunnen volgen...
Ze zijn 3 uur na opstijgen neergestort, het lijkt me dat Cyprus - Athene een stuk minder lang vliegen is. Het zou wel interessant zijn om de route van het vliegtuig te zien.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:30 schreef APK het volgende:
[..]
Dus, brandstoftekort
Dan hadden ze wel weinig brandstof aan boord.
Volgens de BBC was dit de locatie van de crash:quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:33 schreef Libris het volgende:
[..]
Ze zijn 3 uur na opstijgen neergestort, het lijkt me dat Cyprus - Athene een stuk minder lang vliegen is. Het zou wel interessant zijn om de route van het vliegtuig te zien.
Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:34 schreef APK het volgende:
[..]
Volgens de BBC was dit de locatie van de crash:
[afbeelding]
Niet ver van Athene dus.....
Zeg maar Miljoenen, vliegen is echt de veiligste manier van reizen. Het probleem is alleen dat wanneer het mis gaat, het ook echt mis gaat.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:27 schreef APK het volgende:
[..]
Man, er zijn vanavond tienduizenden thuisgekomen met een vliegtuig.
Wat een gezeur.![]()
Had je dat ook gezegd als je met de auto naar oma was geweest en er een kettingbotsing op de A2 was?
Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:
[..]
Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...
Valt ook nog wel mee als je het aantal overlevenden van de crashes in Canada en Italie bekijkt.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:52 schreef Evil_Jur het volgende:
Het probleem is alleen dat wanneer het mis gaat, het ook echt mis gaat.
Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neerquote:Op maandag 15 augustus 2005 00:53 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.
Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:
[..]
Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...
Straaljagers waren trouwens ook niet echt snel in het onderscheppen, vanaf het moment dat ze wisten dat er iets mis was tot visueel contact nam een uur.
Vinden is niet zo'n probleem, binnen korte tijd in je F16 springen en dat ding achterhalen is een ander verhaal.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..
Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:55 schreef APK het volgende:
[..]
Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neer
Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?quote:Op maandag 15 augustus 2005 09:44 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.
Een kettingbotsing vergelijken met een vliegrampquote:Op maandag 15 augustus 2005 00:27 schreef APK het volgende:
[..]
Man, er zijn vanavond tienduizenden thuisgekomen met een vliegtuig.
Wat een gezeur.![]()
Had je dat ook gezegd als je met de auto naar oma was geweest en er een kettingbotsing op de A2 was?
Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.quote:Op maandag 15 augustus 2005 10:09 schreef Libris het volgende:
[..]
Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?
Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 10:37 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.
Ik blijf het allemaal nogal vaag vinden.quote:Op maandag 15 augustus 2005 17:43 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.
Dat geeft de volgende speculatie, het vliegtuig had een zere langzame decompressie, waardoor de piloten (en passagiers), langzaam zonder zuurstof kwamen te zitten, waardoor ze het bewustzijn verloren.Daar het lage tempo van decompressie hebben ze niets gemerkt. Vliegtuig vliegt rustig door en begint later zelfs te dalen. Langzaam aan neemt de temperatuur af in de cabine, door het lek en "bevriezen" de inzittenen, waarna ze even later tegen de berg aan vliegen, geheel op de automaat.
Dit verklaart waarom zoveel mensen "bevroren" zijn, dat heeft namelijk wel wat tijd nodig. Zelfs in je nakie houdt je het nog wel even uit bij -30'C, zeker lang genoeg om een emergency descent uit te voeren naar lagere druk/hogere temperatuur, waarom het contact zo lang weg was.
Ook verklaart dat het feit dat de F16's het vliegtuig op 30.000 voet onderschepten en toen al zagen dat de piloot bewusteloos was. Er is dus geen nood-daling ingezet...
niet... het is zeer vaag, niet alleen dat sms-je, maar ook waarom ze niet gezakt zijn, waarom hij weel een masker ophad, maar blijkbaar toch dood/bewusteloos was? Er schijnen tijdens de onderschepping meerdere mensen in de cockpit gezien te zijn, blkijkbaar bezig om te proberen het vliegtuig onder controle te krijgen.. Allemaal erg vaag en hopelijk brengt het onderzoek meer duidelijkheidquote:Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
Vliegtuigen hebben natuurlijk áltijd een ruime reserve aan boord, er kan van alles misgaan waardoor de vlucht langer zal gaan duren dan normaal.quote:Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord
Misschien stortte het wel neer omdat er geen brandstof meer was?quote:Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?
Ergens doet het me een beetje denk aan de Langoliers van Stephen King...
Laten we hopen dat de vlucht en voice recorders meer uitsluitsel geven.
Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.quote:Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?
Ergens doet het me een beetje denk aan de Langoliers van Stephen King...
Laten we hopen dat de vlucht en voice recorders meer uitsluitsel geven.
Vrijwel zeker niet. Er is geen enkele aanwijzing dat de passagiers die in de cockpit zijn gezien, een landing hebben ingezet en daarbij kerosine tekort kwamen. Gezien de tijd van vliegen lijkt het me echter sterk dat er in een rechte lijn gevlogen is. De vraag is, zit dat wel of niet in de auto-piloot?quote:Op maandag 15 augustus 2005 20:01 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.
Boven de toeristisch drukke westkust van Turkije is het niet zo gek dat je als charter naar internationaal kruisniveau gestuurd wordt. Afgaande op de jetpiloten hingen de zuurstofmaskers op hoger niveau al uit. Dan heb je een paar opvallende dingen: een blauwe piloot die de cockpit heeft verlaten, lage temperatuur in het hele vliegtuig, cabinedruk weggevallen, radiostilte vanaf een uur na opstijgen (al vrij snel dus).quote:Het blijft wel opmerkelijk dat men er zoveel langer over gedaan heeft, maar misschien heeft de piloot zelf nog snelheid kunnen verminderen? Vanwege de korte afstand tussen Cyprus en Athene neem ik ook aan dat het vliegtuig nooit op 10km hoogte is geweest, maar dan blijft het wel raar dat men het vliegtuig niet naar een lagere veilige hoogte heeft kunnen brengen.
Gelogen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
bronquote:Politie valt kantoren Helios binnen
Uitgegeven: 15 augustus 2005 20:13
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2005 21:18
NICOSIA - De Cypriotische politie is maandagavond kantoren binnengevallen van Helios Airways. Dat heeft de Griekse televisie gemeld. De autoriteiten zijn vooral op zoek naar documenten over de technische staat van de vloot van de "prijsbreker". Ze willen ook voorkomen dat er mogelijk belangrijke documenten verdwijnen.
Een toestel van Helios stortte zondag neer nabij Athene. Er vielen 121 doden. De oorzaak van het ongeluk staat nog niet vast, maar vermoed wordt dat een defect in het luchtverversingssysteem tot de ramp heeft geleid.
Cypriotische media berichtten eerder dat justitie op het eiland onderzoek doet naar aanwijzingen dat Helios zijn luchtvloot slecht onderhoudt.
Inzittenden
Veel inzittenden van de Boeing 737 van Helios Airways leefden tot het moment dat het toestel zich zondag even ten noordoosten van de Griekse hoofdstad Athene in de grond boorde. Dat blijkt uit de eerste voorlopige resultaten van lijkschouwing op de stoffelijke resten, meldden de Griekse televisiezenders MEGA en NET.
Onderzoeken hebben uitgewezen dat de inzittenden geen giftige gassen hebben ingeademd. De doodsoorzaak is gelegen in het neerstorten en niet in verstikking of vergiftiging, aldus de zenders. Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.
Sms'je
De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.
De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wistquote:Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.
Dat kan erop duiden dat er alleen iets in de cockpit mis was (waardoor de temperatuur snel daalde) of dat er in het hele toestel iets mis was met de airco/koelsysteem/etc. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat dat in de cockpit heel snel tot een daling leidt, maar in de cabine tot een iets geleidelijkere ...quote:Op maandag 15 augustus 2005 21:47 schreef okee6 het volgende:
[..]
Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wistMaar hoe komen de piloten "buiten westen" en de passagiers niet? Die laatste waren kennelijk niet in staat bij de radio te komen. Cabinecrew zou daar toch ook wel iets van mogen weten verder. Veel gronden waarop gespeculeerd kan worden ...
Waarom verzint iemand dat? Waarom zou iemand daar in hemelsnaam en op die manier over liegen?quote:De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.
De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
Hangt er een beetje vanaf hoe laat die SMS binnen kwam.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 01:30 schreef Hallulama het volgende:
En nogmaals, je verzint dat je een SMS bericht ontvangen hebt van je neef in het vliegtuig, vooruit, maar je verzint dan tevens dat het SMS bericht de tekst "Farewell, cousin, here we're frozen." bevat?![]()
Neuh, eerder bizarre samenloop van omstandigheden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 02:05 schreef zhe-devilll het volgende:
denk dat ut een aanslag is geweest....![]()
Het laatste zou lijkt mij als enige opgaan voor een verlies van de radiocommunicatie, maar dan nog heb je die passagiers danwel crew die hebben kunnen lopen in latere fase. Zuurstofpak in de handtas?quote:Loss of cabin pressure was identified as the probable cause of two similar but smaller-scale air crashes.
Pro-golfer Payne Stewart and five others were killed when their Learjet aircraft crashed in the United States in 1999 after flying for more than four hours without radio contact.
In 2000 a plane crashed in Australia after flying for more than an hour from 25,000ft up with no sign of life on board.
Experts said it was extremely rare for a plane to lose oxygen.
Creeping decompression: Caused by leaks from faulty window seals or small hull breaches. Gradual leaks provoke alarms, triggering oxygen masks and emergency measures to bring the aircraft down to breathable altitudes.
Rapid decompression: Cause could be sudden air conditioning failure and involves explosive noise. Leads to the expansion of gases within body cavities, loss of blood pressure, rupture of lung tissues and unconsciousness within 30 seconds.
Moet je dus wel binnen 20 sec achterkomen, blijkbaar.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
Gelul, gelul en gelul.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 02:45 schreef zhe-devilll het volgende:
Gek denk zelf aan een ontploffing van een bom in dat vliegtuig
nu blijft het smsje vanuit het vliegtuig ineens van een neef te komen![]()
![]()
en als er een gat in het vliegtuig is geslagen bevriest men ook..
Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:00 schreef sooty het volgende:
[..]
Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,
Waar je op mag hopen is dat één van de twee piloten de automatische piloot uitschakelt en een (nood)duikvlucht inzet.
En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:07 schreef Libris het volgende:
[..]
Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.
Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:11 schreef sooty het volgende:
En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.![]()
Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:25 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.
Let op je perceptie management
Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:38 schreef sooty het volgende:
[..]
Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.
Als jij te dom bent om dat te begrijpen, mag je best wel iets in jouw ogen interssants als perceptie management erin slingeren.
Ik vind het best.
Los van het feit dat het nergens op slaat, vraag ik mij af of jij uberhaupt het woord 'perceptie' begrijpt.
Ik vind het best Libris/Hallulama wat jij denkt, maar blijkbaar laat de plotselinge decompressie menig piloot toch in grote moeilijkheden...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:47 schreef Libris het volgende:
[..]
Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.
Steijnquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 04:01 schreef Steijn het volgende:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een temperatuurprofiel van de lucht op die dag boven Griekenland, in het weerjargon het dat een sounding. Iemand een idee waar ik die vandaan kan plukken?Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel die mensen zijn bevroren.
Hoi Friso
In een standaard atmosfeer verloopt de temperatuur met 2 graden per duizend voet. Dus op 10.000 voet is het 10 x 2 =20 graden lager dan op de grond. Op 30.000 voet is het dus 60 graden lager dan op de grond, dus zo'n 40 tot 45 graden onder nul. Vraag is dan, hoe snel koelt een vliegtuig af als er een lek in de drukcabine zit? En gezien het een charter was uit een warm land, noe snel ben je dan "bevroren" als je alleen maar een tshirt en een korte broek aan hebt?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 05:22 schreef Libris het volgende:
[..]
Steijn
Hoe snel gaat dat ongeveer bij verschillende temperaturen? zeg -40, -50 en -60?
Als ik de reacties in dit topic mag geloven wel ja:)quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 09:02 schreef Libris het volgende:
Bedankt voor de uitleg weer The_Stranger, buschauffeur in de lucht?
Absoluut, en hopelijk brengt het onderzoek wel de echte reden naar voren, want dan kan daar weer van geleerd worden.quote:Het blijft een vreemd verhaal...
Heeft hij echt gelogen? Tja, ik kom misschien te veel in TRU ofzo, maar ik vind het nou steeds raar dat iemand daar over liegt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 10:44 schreef Frances het volgende:
Walgelijk dat iemand het in z,n kop haalt om te liegen over een ontvangen sms na zo,n tragisch incident.![]()
Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 10:56 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Heeft hij echt gelogen? Tja, ik kom misschien te veel in TRU ofzo, maar ik vind het nou steeds raar dat iemand daar over liegt.
Is die vent alweer vrijgelaten trouwens?
Dit vond Melkert van de TU Delft ervan:quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 08:58 schreef The_stranger het volgende:
[..]
In een standaard atmosfeer verloopt de temperatuur met 2 graden per duizend voet. Dus op 10.000 voet is het 10 x 2 =20 graden lager dan op de grond. Op 30.000 voet is het dus 60 graden lager dan op de grond, dus zo'n 40 tot 45 graden onder nul. Vraag is dan, hoe snel koelt een vliegtuig af als er een lek in de drukcabine zit? En gezien het een charter was uit een warm land, noe snel ben je dan "bevroren" als je alleen maar een tshirt en een korte broek aan hebt?
Maar de grootste vraag blijft waarom e niets gedaan is door de piloten.
De 50 jarige Duitse piloot heeft zich dus kennelijk niet volledig laten verrassen daar hij uit zijn stoel is gekomen. Maar dan nog, waarom is die radiolijn zo spoedig doodgevallen? Overigens hebben passagiers maar hooguit 20 minuten lucht op een niveau van boven de 30000 voet, het vliegtuig moet in die tijd zijn daalvlucht hebben ingezet. Dat deed het dus duidelijk niet, iets bij de cockpit moet wel haast zeker de bron van de ellende zijn geweest.quote:De airconditioning van een vliegtuig haalt zijn zuurstof uit de compressor van de motor en dat systeem is dubbel uitgevoerd. Stokt de aanvoer van verse zuurstof, of lekt er iets weg, dan gaat in de cockpit meteen het alarm af. Zuurstofmaskers komen tevoorschijn, piloten en passagiers hebben gescheiden systemen en het toestel moet omlaag naar zo'n 2500 meter hoogte, waar de buitendruk draaglijk is. Dat moet meteen: als de luchtdruk is weggevallen, verliezen mensen binnen een minuut hun bewustzijn, en de zuurstofsystemen voor de passagiers reiken hooguit toe voor een kwartiertje.
Maar de piloten zijn niet gedaald. Misschien hadden zij geen zuurstof, waren hun flessen leeg, of hebben ze te traag gereageerd, zegt Joris Melkert van de faculteit luchtvaarttechniek van de TU Delft. Het probleem van zuurstofgebrek is dat je het zelf niet merkt. Je omgeving ziet je blauw worden, maar zelf voel je je fantastisch, een beetje high. Die opwinding duurt maar heel even, al snel ben je niet meer tot nadenken in staat.
Of die nalatigheid van de piloten de enige oorzaak is geweest? Melkert betwijfelt het. Het is een bizar en uniek ongeval. Het zal nog wel even duren voordat we de oorzaak weten. Maar bij dit soort ongelukken is het meestal een kwestie van fout op fout op fout.
Gister werd nog gezegd dat ze hem zwaar geschonden naar Frankrijk hadden gestuurd, lekker tegenstrijdig die Grieken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 11:33 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...
Zag net op het journaal dat de cockpit voice recorder nog niet gevonden is...
dat zei ik zondag, en wat is er nu, 2 dagen later in het nieuws:quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:23 schreef kansloze_dertiger het volgende:
[..]
Het is een hoax net als nine-eleven. Je kan niet bellen/smssen vanuit een vliegtuig.
Ik las ergens dat die recorder sowieso waarschijnlijk niks op gaat leveren omdat alleen de laatste 30 minuten daadwerkelijk is geregistreerd. En dat vliegtuig heeft ruim een uur met bewusteloze/doden in de cockpit gevlogen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 11:33 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...
Zag net op het journaal dat de cockpit voice recorder nog niet gevonden is...
Dat ging over een van de black boxes.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 21:14 schreef okee6 het volgende:
[..]
Gister werd nog gezegd dat ze hem zwaar geschonden naar Frankrijk hadden gestuurd, lekker tegenstrijdig die Grieken.
Er zijn er toch maar twee, eentje met de technische data en een met de communicatie, de voice data recorderquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 22:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat ging over een van de black boxes.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 23:24 schreef okee6 het volgende:
[..]
Er zijn er toch maar twee, eentje met de technische data en een met de communicatie, de voice data recorder
Waarom is dat eigenlijk nog. De technologie heeft toch ook niet stilgestaan? er zou belangrijke info verloren kunnnen zijn gegaan door die half uur opname..quote:Op donderdag 18 augustus 2005 09:56 schreef The_stranger het volgende:
[..]
![]()
Al is de voice data recorder vaak van het type dat slechts de laatste 30 minuten opgenomen worden, zodat in dit geval weinig op de band zal staan, waarschijnlijk, maar je weet het nooit...
Tsja, geen idee waarom, mogelijk is het in de nieuwste types vliegtuigen anders, maar de gebruikelijke voice recorders hebben een ring vormige magneet band, die na 30 minuten weer "op nul" staat en dan de eerste minuut weer overschrijft.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 10:07 schreef Libris het volgende:
[..]
Waarom is dat eigenlijk nog. De technologie heeft toch ook niet stilgestaan? er zou belangrijke info verloren kunnnen zijn gegaan door die half uur opname..
quote:Zuurstoftekort in Cypriotisch rampvliegtuig
Uitgegeven: 19 augustus 2005 11:53
Laatst gewijzigd: 19 augustus 2005 14:38
ATHENE - Het Cypriotische vliegtuig dat zondag neerstortte bij Athene, kampte al enkele minuten na het opstijgen met een acuut tekort aan zuurstof in cockpit en cabine. Dat is gebleken na analyse van de gegevens in de zwarte doos, berichtte vrijdag de Griekse staatsomroep op gezag van de commissie die de ramp onderzoekt.
Het toestel van de Cypriotische prijsvechter Helios stortte zondag neer bij Athene. Alle 121 inzittenden kwamen om. De luchtvaartmaatschappij is in Cyprus aangeklaagd wegens dood door schuld. Vermoed wordt dat gebrekkig onderhoud aan de Boeing heeft bijgedragen aan het ongeluk.
Storing
Volgens de voorzitter van de onderzoekscommissie heeft de piloot van het ramptoestel kort na het vertrek een storing gemeld in de koeling van het elektronisch systeem. Snel daarna werd het radiocontact met de cockpit verbroken, waarschijnlijk omdat de bemanning het bewustzijn had verloren. Het toestel is daarna vermoedelijk onbestuurd doorgevlogen tot de brandstof op was. Donderdag werd bekend dat de brandstoftanks van het vliegtuig leeg waren op het moment dat het neerstortte.
Oververhitting
De storing kan volgens de commissievoorzitter hebben geleid tot oververhitting, waarbij koolstofmonoxide kan zijn vrijgekomen. Toxicologisch onderzoek bij een aantal slachtoffers heeft echter geen gevaarlijk hoge concentratie van dat giftige gas aan het licht gebracht. Bovendien is vast komen te staan dat de meeste inzittenden op het moment van de crash waarschijnlijk buiten bewustzijn waren, maar nog wel leefden.
Recorder
De onderzoekers hebben hun hoop nu gevestigd op de recorder waarop de laatste gesprekken in de cockpit zijn opgenomen. Die werd vrijdag gevonden. Mogelijk verschaffen die opnamen duidelijkheid over wat aan boord van het vliegtuig is voorgevallen waardoor de inzittenden bewusteloos raakten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |