abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 augustus 2005 @ 11:46:32 #1
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_29623873
Cypriot plane crashes in Greece
Breaking news graphic
A Cypriot airliner carrying at least 110 people has crashed north-east of Athens, reports say.

The plane - from Helios airlines - hit a mountain as it approached Athens after getting into difficulties.

An air traffic controller at Athens airport told the AFP news agency the plane, travelling from Larnaca, Cyprus, crashed into the Euboea peninsula.

Greek military jets were scrambled after controllers lost contact with the pilot, AFP reported.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4150312.stm

Plane with 110 crashes in Greece

Sunday, August 14, 2005; Posted: 5:32 a.m. EDT (09:32 GMT)

ATHENS, Greece (Reuters) -- A Cypriot airliner carrying 110 people crashed north of Athens on Sunday, Greek state television reported.

State television said there was an unconfirmed report that one of the pilots of the Helios Airlines plane had collapsed with illness just before the crash.

A Greek Defense Ministry official told Reuters the airplane had crashed in the area of Kalamos, 30 km (19 miles) north of Athens.

The official said rescue services were rushing to the scene.

The plane had been accompanied by two Greek F-16 fighter jets after losing communications with the Athens control tower on its way to the Greek capital.

http://www.cnn.com/2005/W(...)rash.reut/index.html
pi_29623892
.
Das kut...
-
  zondag 14 augustus 2005 @ 11:48:30 #3
8898 Darklight
pi_29623919
Cypriotisch vliegtuig neergestort bij Athene

Uitgegeven: 14 augustus 2005 11:35
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2005 11:38
ATHENE - Een Cypriotisch vliegtuig met aan boord 115 passagiers en zes bemanningsleden is zondag neergestort ten noordoosten van de Griekse hoofdstad Athene. Het toestel van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij Ilios was opgestegen in de Cypriotische stad Larnaca. Volgens een luchtverkeersleider in Athene stortte het toestel neer op een berg op het schiereiland Euboea.

Volgens een woordvoerder van de luchthaven van Athene leek het toestel vlak voor de ramp zonder piloot te vliegen. "De luchthaven verloor alle contact met het toestel, dat aan het einde van de ochtend had moeten landen. Twee straaljagers zijn naar het toestel toegestuurd om te situatie te verkennen en zagen de piloten dubbelgevouwen in de cockpit."
pi_29623944
Vaag dat beide piloten in elkaar gezakt zijn..
Beetje te toevallig ook..Zaten er toevallig niet wat belangrijke mensen aan boord?
-
  zondag 14 augustus 2005 @ 11:50:55 #5
8898 Darklight
pi_29623971
Ja, dat snap ik ook niet echt
Beetje vaag
  zondag 14 augustus 2005 @ 11:52:48 #6
8898 Darklight
pi_29624017
Van een ander forum:

eye witness now says he saw the plane explode in mid air. No captain was seated while the co-pilot was lying in his seat looking dead according to the F-16 pilot.
pi_29624062
Hmm, nu wordt het helemaal weird.
Zal even wat Griekse sites afspeuren, moment..
-
pi_29624103
Doe dat eens griekse piemel
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_29624110
Hmm, daar staat nog niets..
Wij Grieken zijn niet zo snel. .
-
  zondag 14 augustus 2005 @ 11:55:48 #10
113173 Quannum
Well FOK! you!
pi_29624115
En weer eentje.
Maar dit is toch wel bizar...
Jusqu'ici tout va bien
pi_29624171
quote:
Sounds like a cabin decompression...the crew was just not quick enough to don their oxygen masks, or one of them was not wearing it.

Chances are the rest on board were knocked out as well.
Stond op Airliners.net forum.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_29624280
Ah, het is echt net pas gebeurd.
Iets na 12 uur Griekse tijd (11.00 uur hier dus)
Er staat op de Griekse sites niet meer dan wat hier al staat..
-
pi_29624320
studio brussel: een kaping wordt niet uitgesloten...

we zullen maar afwachten...
... en dat de mensen liever zoenen, dan dat ze vechten op 't journaal
pi_29624330
Ik neem aan dat iedereen dood is?
vosss is de naam,
pi_29624392
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:02 schreef vosss het volgende:
Ik neem aan dat iedereen dood is?
Ja, denk het wel ja.
Tegen een berg crashen betekent meestal het einde.. Een uitzondering daargelaten. (zie film alive)
-
  zondag 14 augustus 2005 @ 12:08:01 #16
6941 APK
Factual, I think.
pi_29624439
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:02 schreef joris007 het volgende:

studio brussel: een kaping wordt niet uitgesloten...
Wat hebben de kapers er aan om iedereen te bedwelmen?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_29624470
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:05 schreef Dr.Daggla het volgende:
(zie film alive)
brb
vosss is de naam,
pi_29624483
Cypriotisch vliegtuig en mogelijke kaping? Hoop écht dat het een ongeluk is.
pi_29624500
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:08 schreef APK het volgende:

[..]

Wat hebben de kapers er aan om iedereen te bedwelmen?
Als alle pasagiers buiten kennis zijn, kan dat wel eens makkelijk zijn.
Bij de piloten lijkt het me inderdaad niet zo handig, tenzij je het vliegtuig over wil nemen (zoals 9/11) en ergens in Athene neer wil storten.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_29624517
quote:
State television said there was an unconfirmed report that one of the pilots of the Helios Airlines plane had collapsed with illness just before the crash.
CNN
pi_29624530
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:10 schreef nummer_zoveel het volgende:
Cypriotisch vliegtuig en mogelijke kaping? Hoop écht dat het een ongeluk is.
Ik zat ook al aan gefrustreerde import-cyprioten te denken.
-
pi_29624533
Ben benieuwd naar de exacte toedracht. Op basis van de de beschikbare info/geruchten lijkt 't niet slechts een 'gewoon' ongeluk (technisch probleem etc).
pi_29624535
hij schijnt met volle snelheid tegen de berg gevlogen te zijn.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_29624561
Erg bizar dit en dat verhaal over de ineengezakte piloten, al klinkt dat verhaal over zuurstoftekort dan wel weer plausibel...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_29624598
Waar ging het vliegtuig naartoe? Met toeristen van Cyprus naar...?
pi_29624613
geruchten over problemen met airconditioning bij het opstijgen..
pi_29624647
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:10 schreef Bruce117 het volgende:

[..]

Als alle pasagiers buiten kennis zijn, kan dat wel eens makkelijk zijn.
Bij de piloten lijkt het me inderdaad niet zo handig, tenzij je het vliegtuig over wil nemen (zoals 9/11) en ergens in Athene neer wil storten.
Dat zou heel goed kunnen, dat ze het vliegtuig wilden kapen om in Athene te crashen...

maar even afwachten maar iets zegt me dat dit geen 'normaal' ongeluk is
pi_29624650
Wel kut voor die F16 piloten he; die zien die berg aankomen en zien dat het gewoon fout gaat en kunnen niks doen
vosss is de naam,
pi_29624679
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:17 schreef vosss het volgende:
Wel kut voor die F16 piloten he; die zien die berg aankomen en zien dat het gewoon fout gaat en kunnen niks doen
Dat lijkt me erg traumatisch idd...
pi_29624740
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4150312.stm :
quote:
A Cypriot passenger airliner carrying at least 121 people has crashed north-east of Athens.
The plane - from Helios Airways - hit a mountain as it approached Athens after one pilot was seen slumped in his seat and the other could not be seen.
en:
quote:
"The airport lost all contact with the plane which should have landed in the late morning, and two air force planes sent up in reconaissance found it flying above the Euboea peninsula, but they saw the pilots doubled up in the cabin," he said.
pi_29624796
Wat ik me dan weer afvraag is hoe je een eventueel mankement aan zo'n vliegtuig waardoor mogelijk de druk in de cabine is weggevallen nog kunt achterhalen als het vliegtuig helemaal is vernield. Komt dergelijke info ook op de Black Box te staan?
pi_29624818
Merkwaardig verhaal, als beide piloten onwel zijn geworden (ze hebben bijv samen iets gegeten), dan kunnen ze het voelen aankomen en het vliegtuig minimaal op auto-pilot zetten en de verkeersleiding waarschuwen.
Ofwel het is een zeer fatale samenloop van allerlei technische en menselijke storingen, of het is een aanslag.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_29624925
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:25 schreef Oud_student het volgende:
Merkwaardig verhaal, als beide piloten onwel zijn geworden (ze hebben bijv samen iets gegeten), dan kunnen ze het voelen aankomen en het vliegtuig minimaal op auto-pilot zetten en de verkeersleiding waarschuwen.
En dan? Rondjes laten vliegen tot de benzine op is en dan alsnog te pletter storten?
Of kunnen vliegtuigen op vandaag de dag volautomatisch landen zonder tussenkomst van de piloot?
vosss is de naam,
pi_29624962
Het lijkt me het meest aannemelijk dat druk in de cabine is weggevallen en de piloten onwel zijn geworden en tegen de berg aangevlogen. Eén pluspunt: die berg hebben ze niet vantevoren zien aankomen.
  zondag 14 augustus 2005 @ 12:32:25 #35
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29624968
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:30 schreef vosss het volgende:

[..]

En dan? Rondjes laten vliegen tot de benzine op is en dan alsnog te pletter storten?
Of kunnen vliegtuigen op vandaag de dag volautomatisch landen zonder tussenkomst van de piloot?
Dat kunnen ze inderdaad (met ILS dacht ik), maar denk niet dat je van afstand zoiets kan aanzetten...

vaag verhaal inderdaad, ben benieuwd of alleen de piloten onwel waren of iedereen onwel was.
pi_29624971
Breaking News op CNN had zojuist niets nieuws te melden.
pi_29624999
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
Waar ging het vliegtuig naartoe? Met toeristen van Cyprus naar...?
Athene.. Grootste deel zullen dus ongetwijfeld Grieken zijn (geweest)
-
pi_29625057
Vliegtuig is gevonden. Waarschijnlijk geen overlevenden. 'Debris and bodies everywhere'

Aldus CNN Breaking News.
pi_29625072
Bizar. Beide piloten tegelijkertijd uitgeschakeld? Is er iets de cockpit binnen geknald? Kan dat misschien?
pi_29625076
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:30 schreef vosss het volgende:

[..]

Het automatisch laten landen van vliegtuigen kan inderdaad, maar dit kan alleen als de piloten de juiste instrumenten op de juiste wijze instellen/configuren. Dit is absoluut niet op afstand te doen.
pi_29625088
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
Vliegtuig is gevonden. Waarschijnlijk geen overlevenden. 'Debris and bodies everywhere'

Aldus CNN Breaking News.
Bah, bah, bah. Ongeluk of niet, daarom haat ik vliegen. Als het vliegtuig neerstort ben je zeker weten dood.
pi_29625113
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:32 schreef Libris het volgende:

[..]

Dat kunnen ze inderdaad (met ILS dacht ik), maar denk niet dat je van afstand zoiets kan aanzetten...

vaag verhaal inderdaad, ben benieuwd of alleen de piloten onwel waren of iedereen onwel was.
ILS is gewoon het systeem van vliegen op instrumenten, bijvoorbeeld met slecht zicht. Het landen doen de piloten nog steeds zelf.
pi_29625127
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:38 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Bah, bah, bah. Ongeluk of niet, daarom haat ik vliegen. Als het vliegtuig neerstort ben je zeker weten dood.
De kans dat je overleeft is idd niet groot, maar er zijn ook zat verhalen bekend van mensen die een vliegtuigramp hebben overleefd hoor...
  zondag 14 augustus 2005 @ 12:39:56 #44
6941 APK
Factual, I think.
pi_29625128
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:25 schreef Oud_student het volgende:
Merkwaardig verhaal, als beide piloten onwel zijn geworden (ze hebben bijv samen iets gegeten),
Ik dacht dat piloot en co-piloot voor de zekerheid verschillende maaltijden kregen.
Toch
pi_29625146
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:39 schreef APK het volgende:

[..]

Ik dacht dat piloot en co-piloot voor de zekerheid verschillende maaltijden kregen.
Toch
Is dat zo

Weer wat geleerd...
pi_29625158
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:40 schreef TheVulture het volgende:
Is dat zo

Weer wat geleerd...
Ja dat is zo
pi_29625179
quote:
Cypriotisch vliegtuig neergestort bij Athene

ATHENE - Een Cypriotisch vliegtuig met aan boord 115 passagiers en zes bemanningsleden is zondag neergestort ten noordoosten van de Griekse hoofdstad Athene. Het toestel van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij Helios was opgestegen in de Cypriotische stad Larnaca. Volgens een luchtverkeersleider in Athene stortte het toestel neer op een berg op het schiereiland Euboea.

Volgens een woordvoerder van de luchthaven van Athene leek het toestel vlak voor de ramp zonder piloot te vliegen. "De luchthaven verloor alle contact met het toestel, dat aan het einde van de ochtend had moeten landen. Twee straaljagers zijn naar het toestel toegestuurd om te situatie te verkennen en zagen de piloten dubbelgevouwen in de cockpit."

Een woordvoerder van de Griekse chef van staven zei dat het niet is uitgesloten dat het toestel was gegijzeld.

Helios is particuliere maatschappij die vier Boeings 737 had. Daarmee worden vluchten uitgevoerd om Londen, Athene, Sofia, Dublin en Straatsburg.
Vrijheid kun je niet eisen of afdwingen,
maar op basis van vertrouwen kun je heel vrij zijn.
  zondag 14 augustus 2005 @ 12:42:59 #48
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29625195
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:39 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

ILS is gewoon het systeem van vliegen op instrumenten, bijvoorbeeld met slecht zicht. Het landen doen de piloten nog steeds zelf.
ILS betekent Instrument Landing System en is meestal een hulp bij het landen, maar het kan door sommige vliegtuigen gebruikt worden voor een automatische landing
pi_29625199
Anders gaan we allemaal dingen hier neer zetten die er al lang stonden
vosss is de naam,
pi_29625212

niet echt veel aan te zien, maar ziet er niet uit alsof je daar levend uit kan komen...
  zondag 14 augustus 2005 @ 12:44:09 #51
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_29625223
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:37 schreef Disorder het volgende:
Bizar. Beide piloten tegelijkertijd uitgeschakeld? Is er iets de cockpit binnen geknald? Kan dat misschien?
Ik denk aan een soort gas, ik las namelijk ergens dat de co-piloot meldde dat de gezagvoerder onwel was geworden... daarna is hij waarschijnlijk zelf onwel geworden...
pi_29625244
http://www.omogenia.com/news-tv.htm

voor griekse televisie op internet
pi_29625256
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:44 schreef Orcaman1984 het volgende:

[..]

Ik denk aan een soort gas, ik las namelijk ergens dat de co-piloot meldde dat de gezagvoerder onwel was geworden... daarna is hij waarschijnlijk zelf onwel geworden...
Wei is dat leuke meisje in jouw avatar?
vosss is de naam,
  zondag 14 augustus 2005 @ 12:47:32 #54
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_29625278
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:45 schreef vosss het volgende:

[..]

Wei is dat leuke meisje in jouw avatar?
Lekker offtopic maar goed

Dat is Joss Stone, echt lief
pi_29625324
Zojuist beelden op CNN. Brokstukken lagen overal .
pi_29625357
De F16s zouden het vliegtuig wel hebben neergeschoten als het boven Athene dreigde te komen ..
pi_29625408
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:37 schreef Disorder het volgende:
Bizar. Beide piloten tegelijkertijd uitgeschakeld?
Misschien een paar kogels van kapers aan boord.
  zondag 14 augustus 2005 @ 12:59:26 #58
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_29625492
Gelukkig wel in onbewoond gebied neergestort...
pi_29625495
Lees net dat het vliegtuig een tussenstop in Athene zou maken en door zou gaan naar Tjechie.

Dus de doden zullen voornamelijk Tjechen zijn.
pi_29625511
van airliners.net:
quote:
Greek media report that the a/c was performing a scheduled flight from Larnaca (LCA) to AThens Eleftherios Venizelos. Soon after dparture the pilot reported a problem with the air conditioning (and heating) of the a/c. Apparently they were flying with the autopilot. When the a/c entered the Greek FIR it did not have any communication with the Greek controlers. As it was approaching Athens two F-16 took off to identify. They could not see anybody in the cockpit but they reported someone standing in the cockpit with mask on. However, the a/c was still flying its scheuled course. After they passed ATH airport, the a/c listed to the left and descended to what seemed an uncontrolled crash into a mountain (not very high) area north east of Athens.
Rescuers that have approached the area of crash reported that the a/c was destroted to pieces (let us still hope for some survivors, but unfortunately this seems unlikely). There was a small fire in the area which is controlled. I hope that all people were not conscious when the crash occured.
quote:
From watching the Greek news, they made it very clear that the two pilots were either unconscious or, more likely, dead from depressurisation. The news is reporting that a passenger on board had sent a message to a relative in which he says his goodbyes so the problem must have started much earlier. Another key clue (unconfirmed) is that the aircraft was on autopilot and the plane stayed at 34,000 feet all the way, causing suspicion.
pi_29625542
80 kinderen aan boord.
Alleen staartdeel nog intact.

CNN
pi_29625545
quote:
Just heard on Sky News that a Greek TV station is reporting that one of the passengers on the plane sent a text message to his cousin saying it was "absolutely freezing on the plane". Also that the people on the plane including the pilot had "blue faces" because of the cold.
pi_29625549
Als de theorie van misselijkheid juist zou zijn, dan hadden de piloten of 1 van hen het vliegtuig op ILS kunnen zetten om iig tijd te winnen.
Dat de Griekse autoriteiten niet met een duidelijk verhaal komen doet mij vermoeden dat het een aanslag is. Of het is daar een chaos waardoor de juiste berichtgeving niet doorkomt.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_29625550
Zuurstofmaskers?
pi_29625557
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:00 schreef ChillyWilly het volgende:
van airliners.net:
[..]

[..]
Dit wijst dus wel in de richting van een ongeluk
pi_29625561
80 van de 115 passagiers waren kinderen (net op CNN).

-edit- Roel was me al voor. -edit-
pi_29625595
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:01 schreef Oud_student het volgende:
Als de theorie van misselijkheid juist zou zijn, dan hadden de piloten of 1 van hen het vliegtuig op ILS kunnen zetten om iig tijd te winnen.
Dat de Griekse autoriteiten niet met een duidelijk verhaal komen doet mij vermoeden dat het een aanslag is. Of het is daar een chaos waardoor de juiste berichtgeving niet doorkomt.
Ik heb het idee dat als het een aanslag was we dat nu wel hadden geweten en het mediacircus los was gebarsten.
pi_29625623
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:02 schreef sone_nl het volgende:
80 van de 115 passagiers waren kinderen (net op CNN).

-edit- Roel was me al voor. -edit-
Vreemd, zo veel kinderen. Of zouden het jongeren zijn?
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:05:14 #69
8898 Darklight
pi_29625632
ATHENS, Aug 14 (Reuters) - A passenger on the airliner that went down near Athens on Sunday said in a mobile text message to his cousin before the crash that the pilots were slumped and that it was freezing in the plane.
"The pilot has turned blue (in the face)," the passenger said in the SMS message to his cousin, Greek television reported.
"Cousin farewell we´re freezing," it said.

Hoe kan een passagier nou weten hoe de piloot eruit ziet? Was die in de cockpit?
pi_29625641
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:04 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Misschien een schoolreis? maar het zijn er wel relatief veel ja.
pi_29625666
Zouden ze doodgevroren zijn?
pi_29625695
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:04 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Zou één school zijn geweest.
pi_29625706
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:05 schreef Darklight het volgende:
ATHENS, Aug 14 (Reuters) - A passenger on the airliner that went down near Athens on Sunday said in a mobile text message to his cousin before the crash that the pilots were slumped and that it was freezing in the plane.
"The pilot has turned blue (in the face)," the passenger said in the SMS message to his cousin, Greek television reported.

Hoe kan een passagier nou weten hoe de piloot eruit ziet? Was die in de cockpit?
Die is wellicht uit de cockpit gekomen. Dat verklaart wellicht waarom de F16's hem daar niet zagen.
pi_29625721
Hoe kan het daar nou vriezen?!
vosss is de naam,
pi_29625728
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:06 schreef TheVulture het volgende:
Zouden ze doodgevroren zijn?
Lijkt er wel op ja. Technische problemen dus. Als ik over drie weken naar Griekenland vlieg doe ik voor de zekerheid maar wel een muts op, sjaal om en handschoenen aan!
pi_29625730
Als ik die verhalen over die smsjes lees lijkt het erop dat de passagiers wisten dat ze gingen sterven... daar krijg ik dus echt de rillingen van...
pi_29625745
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:45 schreef joris007 het volgende:
http://www.omogenia.com/news-tv.htm

voor griekse televisie op internet
thanks
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:10:15 #78
8898 Darklight
pi_29625755
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:08 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Die is wellicht uit de cockpit gekomen. Dat verklaart wellicht waarom de F16's hem daar niet zagen.
Zou kunnen idd
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:10:32 #79
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_29625764
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:08 schreef vosss het volgende:
Op die hoogte is het best koud Vossssssssssssssssss. Als de drukcabine zijn werk niet goed doet dan wordt het best koud.
pi_29625782
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:08 schreef vosss het volgende:
Op kilometers hoogte is de temperatuur zo'n 30 graden onder 0 en misschien nog wel kouder dus als de airconditioning niet goed werkt of er was een gat ergens in het vliegtuig waardoor er koude lucht naar binnenkomt dan kun je dus doodvriezen
pi_29625805
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:11 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Op kilometers hoogte is de temperatuur zo'n 30 graden onder 0 en misschien nog wel kouder dus als de airconditioning niet goed werkt of er was een gat ergens in het vliegtuig waardoor er koude lucht naar binnenkomt dan kun je dus doodvriezen
Dat bedoel ik dus.

Iedereen roept nu wel meteen ow dan was het een technisch mankement en dus een ongeluk; maar misschien heeft wel iemand "de deur opengezet" om het zo maar even te noemen
vosss is de naam,
pi_29625814
Een of andere specialist op CNN vertelde dat het door een defect in de cockpit (ergens een lek) daar ineens erg koud kan worden. Dat die passagier sms't dat de piloot blauw ziet, duidt erop dat de piloot in de cabine was. Wellicht dat de passagiers daardoor ook aan die kou zijn blootgesteld.
pi_29625817
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:12 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus.

Iedereen roept nu wel meteen ow dan was het een technisch mankement en dus een ongeluk; maar misschien heeft wel iemand "de deur opengezet" om het zo maar even te noemen
Je kunt echt niet zomaar de deur openzetten.
pi_29625837
quote:
Je zult 't sms'je maar krijgen .
pi_29625840
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:11 schreef TheVulture het volgende:

[..]

zo'n -60 op kruishoogte

Het lijkt erop dat er een lek of iets was in de cockpit en dat de piloot daar weg is gegaan.
pi_29625843
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:12 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Je kunt echt niet zomaar de deur openzetten.
Dat bedoel ik ook niet lamlul; ik bedoel dat er misschien iemand is geweest die een stuk heeft weggeblazen met een kleine ontploffing
vosss is de naam,
pi_29625888
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:13 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook niet lamlul; ik bedoel dat er misschien iemand is geweest die een stuk heeft weggeblazen met een kleine ontploffing
Dan hadden die F16's dat ook gezien, denk ik. Dan was een duidelijk gat aan de buitenkant zichtbaar geweest. Nu lijkt 't 'slechts' een klein lek te zijn geweest.

Hoe gaan ze ooit de exacte oorzaak achterhalen?
pi_29625892
quote:

[..]

Dan had dat wel in dat tekstbericht gestaan denk ik
pi_29625897
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:13 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook, daar moet je gewoon niet aan denken...
pi_29625908
quote:

[..]

Lamlul? Hoe kan ik er een zijn als ik er niet eens een heb?

Maar het lijkt me nogal onwaarschijnlijk om als passagier ongemerkt explosieven mee naar binnen te nemen. Dan zou je als passagier helemaal in het begin het vliegtuig al moeten kapen, en hadden wij van die kaping geweten voor het neerstortte.
pi_29626067
Fuck, is toch wel indrukwekkend weer als je die wrakstukken zo ziet liggen en je weet dat daar 120 mensen de dood in zijn gevlogen...
pi_29626099
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:13 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Het is een hoax net als nine-eleven. Je kan niet bellen/smssen vanuit een vliegtuig.
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_29626110
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:22 schreef TheVulture het volgende:
Fuck, is toch wel indrukwekkend weer als je die wrakstukken zo ziet liggen en je weet dat daar 120 mensen de dood in zijn gevlogen...
Ik probeer 't me maar niet voor te stellen.

Ook nog wat brand op de grond geweest. Op CNN was een blusheli te zien die water dropte.
pi_29626128
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:23 schreef kansloze_dertiger het volgende:

[..]

Het is een hoax net als nine-eleven. Je kan niet bellen/smssen vanuit een vliegtuig.
Ligt er maar net aan hoe hoog je zit.
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:28:07 #98
8898 Darklight
pi_29626241
Dan kun je toch net zo goed bellen? Als ik bevries, ga ik niet een sms'je sturen
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:29:04 #99
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_29626275
quote:

[..]

Dat lukt wel degelijk.
pi_29626347
helemaal plat dat ding
  Moderator zondag 14 augustus 2005 @ 13:37:33 #101
42184 crew  DaMart
pi_29626560
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:28 schreef Darklight het volgende:
Dan kun je toch net zo goed bellen? Als ik bevries, ga ik niet een sms'je sturen
sms'en houdt anders wel je vingers nog een beetje warm en doorbloed... bellen houdt alleen je oor warm...
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:40:37 #102
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29626667
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:37 schreef DaMart het volgende:

[..]

sms'en houdt anders wel je vingers nog een beetje warm en doorbloed... bellen houdt alleen je oor warm...
FP:
Omdat de straaljagerpiloten ook hebben bevestigd dat de zuurstofmaskers in het toestel naar beneden waren gekomen, is het ook mogelijk dat er een probleem was met de zuurstofvoorziening of met het airconditioning systeem. Volgens Reuters ging de laatste communicatie tussen het toestel en de grond ook over problemen met de airconditioning, maar dit is niet bevestigd.
---
Als je een zuurstofmasker ophebt kan je ook niet zo makkelijk bellen...
pi_29626740
wat is een Fuselage?
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:44:44 #104
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29626797
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:43 schreef mic_forever het volgende:
wat is een Fuselage?
De romp
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:45:48 #105
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29626823
om precies te zijn: The central body of an aircraft, to which the wings and tail assembly are attached and which accommodates the crew, passengers, and cargo.

Inderdaad de romp dus
pi_29626892
Nou, die is dus in stukken uiteengevallen, aldus CNN.
pi_29626908
CNN.com:
quote:
No survivors of Cypriot plane crash north of Athens with 121 on board, Greek government confirms. Details soon.
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:49:31 #108
8898 Darklight
pi_29626916
Is dat toestel niet neergeschoten? Ze laten toch niet een toestel zomaar willekeurig rondvliegen als er geen beweging in de cockpit is te zien, en de piloten reageren nergens op?
pi_29626923
Er is niemand die nog leeft, geloof mij. die beelden zeggen genoeg
pi_29626950
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:49 schreef Darklight het volgende:
Is dat toestel niet neergeschoten? Ze laten toch niet een toestel zomaar willekeurig rondvliegen als er geen beweging in de cockpit is te zien, en de piloten reageren nergens op?
Dat zou alleen zijn gebeurd als het boven een (grote) stad zou dreigen neer te storten. Dat was hier niet het geval. In dat geval moet de premier daarvoor toestemming geven.
pi_29626975
Die 80 kinderen kwamen van Cyprus. Toestel zou naar Praag vliegen.
pi_29626992
Fijn ook, die brand. Helpt bij 't onderzoek en - belangrijker - het bergen van de lichamen .
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:53:03 #113
8898 Darklight
pi_29627018
Dus ze escorten dat vliegtuig, en toevallig vliegt die tegen een berg aan? En als die berg er niet was geweest? Dan blijven ze dat vliegtuig escorten ofzo?
pi_29627060
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die 80 kinderen kwamen van Cyprus. Toestel zou naar Praag vliegen.
Naar Brno, volgens de FP.
Learn the rules and break them.
pi_29627106
Lekker dit soort berichten 5 dagen voor dat ik het vliegtuig in moet
pi_29627112
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:54 schreef Elocyp het volgende:

[..]

Naar Brno, volgens de FP.
CNN meldde wat anders, maar maakt ook weinig meer uit ...
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:57:03 #117
6941 APK
Factual, I think.
pi_29627118
Waarom zijn die piloten niet laag gaan vliegen als er problemen met de zuurstofvoorziening en temperatuur waren?
pi_29627160
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:57 schreef APK het volgende:
Waarom zijn die piloten niet laag gaan vliegen als er problemen met de zuurstofvoorziening en temperatuur waren?
Omdat ze die kans ws niet meer hadden. Je hebt niet lang meer als je aan zulke lage temperaturen wordt blootgesteld ...
pi_29627193
omdat er bergen zijn daar.. enne..je ziet wat daar van komt
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:00:03 #120
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29627214
quote:
Misschien is het heel snel gegaan... als er een lek in de cockpit zit en buiten is het -50 dan kan het snel afgelopen zijn...
pi_29627218
Erg vaag allemaal.

80 kinderen .....
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_29627226
quote:
Dat dacht ik ook maar zoals Roel hierboven ook al opmerkt zal de tijd idd wel tekort zijn geweest. En te snel dalen is ook niet bevordelijk voor de lichamelijke toestand lijkt me zo...
pi_29627250
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:56 schreef Simmertje het volgende:
Lekker dit soort berichten 5 dagen voor dat ik het vliegtuig in moet
je kunt het ook van de positieve kant bekijken. De kans dat zoiets binnen 5 dagen twee keer gebeurd is vrijwel uitgesloten...
  Donald Duck held zondag 14 augustus 2005 @ 14:03:21 #124
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_29627303
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:01 schreef TheVulture het volgende:
je kunt het ook van de positieve kant bekijken. De kans dat zoiets binnen 5 dagen twee keer gebeurd is vrijwel uitgesloten...
dat zegt niks. dit is derde vliegtuigcrash in erg korte tijd.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_29627345
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:58 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Omdat ze die kans ws niet meer hadden. Je hebt niet lang meer als je aan zulke lage temperaturen wordt blootgesteld ...
Hangt er vanaf op welke hoogte de problemen begonnen. Op 34000 voet heb je een flink probleem als de luchtdruk of temperatuur te snel daalt. Op lagere hoogtes hoeft het niet fataal te zijn. Zie bijvoorbeeld het volgende miraculeuze ongeluk uit 1990. Het windscherm was verkeerd gemonteerd en had het begeven waardoor de piloot naar buiten werd gezogen op 17000 voet.

http://bicho.uc3m.es/alumn/A/temas/Acc/relato.pdf
pi_29627348
Vluchtleiding in Cyprus hoorde van piloot over problemen met de airco.
pi_29627382
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:04 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Hangt er vanaf op welke hoogte de problemen begonnen. Op 34000 voet heb je een flink probleem als de luchtdruk of temperatuur te snel daalt. Op lagere hoogtes hoeft het niet fataal te zijn. Zie bijvoorbeeld het volgende miraculeuze ongeluk uit 1990. Het windscherm was verkeerd gemonteerd en had het begeven waardoor de piloot naar buiten werd gezogen op 17000 voet.

haddie het overleeft?
pi_29627426
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:01 schreef TheVulture het volgende:

[..]

zoiets dachten ze in Londen ook geloof ik
pi_29627445
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:07 schreef joris007 het volgende:

[..]

zoiets dachten ze in Londen ook geloof ik
Of New York.
pi_29627458
FP:
quote:
Berichten dat er tachtig kinderen in het toestel zouden hebben gezeten worden ontkend; het zou gaan om 111 volwassenen en tien kinderen.
pi_29627517
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
FP:
[..]
Het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn of het nu volwassenen of kinderen zijn. er zijn gewoon 125 doden gevallen en dat is zwaar kut.
  Lieve Belg zondag 14 augustus 2005 @ 14:10:52 #132
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_29627523
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:04 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Ik heb de reportage op NGC daarvan gezien, en het is een mirakel dat die piloot dat overleefd heeft.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_29627567
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:05 schreef mic_forever het volgende:

[..]

haddie het overleeft?
yep
pi_29627572
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:10 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn of het nu volwassenen of kinderen zijn. er zijn gewoon 125 doden gevallen en dat is zwaar kut.
Idd.
't Maakt 't niet erger of minder erg.
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:15:04 #135
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_29627659
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:10 schreef TheVulture het volgende:

[..]

agree.
Ze storten de laatste tijd met bosjes uit de lucht lijkt het wel.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_29627742
14 Augustus is een rare datum voor vliegtuigongelukken

zo vielen er in 1958 en 1972 ook vliegtuigen ook op 14 AUGUSTUS

1958 - KLM-vlucht 607 van Amsterdam naar New York stort ten westen van Ierland in de Atlantische oceaan. Alle 99 inzittenden komen om. Oorzaak is een oververhitte propellor.

1972 - Een Ilyushin vliegtuig van de Oost-Duitse vliegmaatschappij Interflug stort nee r op een buitenwijk van Oost-Berlijn. 156 mensen komen om.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:20:52 #138
8898 Darklight
pi_29627823
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:17 schreef Meki het volgende:
14 Augustus is een rare datum voor vliegtuigongelukken

zo vielen er in 1958 en 1972 ook vliegtuigen ook op 14 AUGUSTUS

1958 - KLM-vlucht 607 van Amsterdam naar New York stort ten westen van Ierland in de Atlantische oceaan. Alle 99 inzittenden komen om. Oorzaak is een oververhitte propellor.

1972 - Een Ilyushin vliegtuig van de Oost-Duitse vliegmaatschappij Interflug stort nee r op een buitenwijk van Oost-Berlijn. 156 mensen komen om.
Idd, misschien stort er op 14augustus 2035 ook wel een vliegtuig neer
pi_29627850
nou opvallend zeg
er is vast wel een dag dat er meer zijn neegestort
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:22:48 #140
8898 Darklight
pi_29627873
Nu is er weer onduidelijkheid over de piloten:

"A jet with 115 passengers and six crew members on board has crashed north of Athens, the country´s defence ministry said. It was not clear if the pilots were conscious or at the controls when it went down."
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/n
ews/news.html?in_article_id=359180&in_
page_id=1770
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:22:59 #141
6941 APK
Factual, I think.
pi_29627879
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:00 schreef TheVulture het volgende:

Dat dacht ik ook maar zoals Roel hierboven ook al opmerkt zal de tijd idd wel tekort zijn geweest. En te snel dalen is ook niet bevordelijk voor de lichamelijke toestand lijkt me zo...
Op 10km hoogte op autopilot doorvliegen en met een blauw gezicht de cabine binnenwandelen ook niet.
pi_29627925
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:22 schreef APK het volgende:

[..]

Op 10km hoogte op autopilot doorvliegen en met een blauw gezicht de cabine binnenwandelen ook niet.
daar heb jij weer gelijk in. Het lijkt me een keuze tussen twee slechten....
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:27:56 #143
8898 Darklight
pi_29628024
Waarom hebben ze niet eerder hun zuurstofmaskers gebruikt dan? Zet je op, en gaat lager vliegen.
Maar nee, ze hebben gewacht tot ze allemaal blauw aanliepen
pi_29628167
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:27 schreef Darklight het volgende:
Waarom hebben ze niet eerder hun zuurstofmaskers gebruikt dan? Zet je op, en gaat lager vliegen.
Dat vraag ik me ook af.

Er zullen nog veel onderzoeken komen naar de oorzaak van de crash, en ik denk dat niemand nog met die luchtvaartmaatschappij wilt vliegen (Helias, of zoiets?)
pi_29628249
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:33 schreef nummer_zoveel het volgende:

Er zullen nog veel onderzoeken komen naar de oorzaak van de crash, en ik denk dat niemand nog met die luchtvaartmaatschappij wilt vliegen (Helias, of zoiets?)
Nou, da's ook wel overdreven, er zijn in het verleden wel meer rampen gebeurd en daar hebben de betreffende vliegmaatschappijen niet overdreven veel schade aan opgelopen hoor.

Een ramp heeft wel een keer een vliegtuigtype de nek omgedraaid, de Concorde.
pi_29628391
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:27 schreef Darklight het volgende:
dat blauwe kwam waarschijnlijk van de kou en niet van zuurstofgebrek
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:45:55 #147
8898 Darklight
pi_29628544
Dat snap ik, maar als je merkt dat de airco ofzo niet werkt, zet je toch een maskertje op, en gaat lager vliegen? Zijn er geen procedures daarvoor? Of is het allemaal veel te snel gegaan?(temperatuurdaling enz)?
pi_29628762
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:45 schreef Darklight het volgende:
Dat snap ik, maar als je merkt dat de airco ofzo niet werkt, zet je toch een maskertje op, en gaat lager vliegen? Zijn er geen procedures daarvoor? Of is het allemaal veel te snel gegaan?(temperatuurdaling enz)?
Het hele ongeluk doet mij nogal bizar aan en ik kan me ook niet herinneren ooit van een soortgelijk ongeluk te hebben gehoord waarbij alle inzittenden langzaam doodvriezen door een lek/mankement. Ik kan me dus voorstellen dat je als piloot dan ook niet weet wat je moet doen...
pi_29628767
pi_29628782
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[afbeelding]
Is dat een staartstuk

Die ziet er nog verbazingwekkend goed en intact uit....
pi_29628803
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:55 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Is dat een staartstuk

Die ziet er nog verbazingwekkend goed en intact uit....
Idd. Maar dat is dan ook het enige ...
pi_29628804
De staart ja.
pi_29628849
De foto heeft wel wat. Staat daar nu het gezicht van een Griekse God op ofzo?
pi_29628877
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
daar lijkt het wel op ja...
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:59:58 #155
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_29628911
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
Van Helios dus, Zonnegod.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_29629839
Hoor net op Radio 1 dat hetzelfde vliegtuig al in het najaar van 2004 eveneens problemen had met de airco en dat het toen ternauwernood kon landen op Cyprus. De passagiers kwamen toen geschokt en duizelig uit het vliegtuig....
  zondag 14 augustus 2005 @ 15:39:21 #159
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_29630093
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:29 schreef TheVulture het volgende:
Hoor net op Radio 1 dat hetzelfde vliegtuig al in het najaar van 2004 eveneens problemen had met de airco en dat het toen ternauwernood kon landen op Cyprus. De passagiers kwamen toen geschokt en duizelig uit het vliegtuig....
och jee
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 14 augustus 2005 @ 15:42:20 #160
124870 TonnyD.Sacrell
I can see into your Dreams!
pi_29630194
Ik denk dat Al Qaeda erachter zit.
Sylar says; "...Hailing frequenties closed, sir."
pi_29630196
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:39 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

och jee
Dat dacht ik dus ook...
pi_29630299
Dit staat op nu.nl:
quote:
In het verleden is er een enkele keer een probleem geweest met vliegtuigen van de getroffen maatschappij Helios. In december vorig jaar moesten drie passagiers naar het ziekenhuis nadat de luchtdruk in het toestel was weggevallen. Het vliegtuig moest toen een noodlanding maken in Larnaca. En in september 2003 kampte een Helios-toestel met motorproblemen. Het landde veilig op Rhodos.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_29630340
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:42 schreef TonnyD.Sacrell het volgende:
Ik denk dat Al Qaeda erachter zit.
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen??? Alles wijst op een technisch mankement hoor
  zondag 14 augustus 2005 @ 15:49:54 #164
124870 TonnyD.Sacrell
I can see into your Dreams!
pi_29630399
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:47 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Onder welke steen kom jij vandaan gekropen??? Alles wijst op een technisch mankement hoor
Ja right.

Technisch mankement, bullshit.

Ik post later op de dag wel wat meer info, ik wil eerst de berichtgeving nog een tijdje volgen.
Sylar says; "...Hailing frequenties closed, sir."
pi_29630424
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:49 schreef TonnyD.Sacrell het volgende:

[..]

Ja right.

Ik post later op de dag wel wat meer info, ik wil eerst de berichtgeving nog een tijdje volgen.
Iemand heeft teveel films gekeken...

maar goed ik laat me misschien wel verrassen...
  zondag 14 augustus 2005 @ 15:51:07 #166
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29630425
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:49 schreef TonnyD.Sacrell het volgende:

[..]

Ja right.

Ik post later op de dag wel wat meer info, ik wil eerst de berichtgeving nog een tijdje volgen
Please, share your thoughts....
pi_29630729
de zwarte dozen zijn gevonden volgens CNN
  zondag 14 augustus 2005 @ 16:12:34 #168
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_29631080
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 16:01 schreef TheVulture het volgende:
de zwarte dozen zijn gevonden volgens CNN
Vet, daar staan de gesprekken uit de cockpit op... Die er niet waren
  zondag 14 augustus 2005 @ 16:13:45 #169
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_29631121
Ja lekker dit. En dan te bedenken dat ik 4 dagen geleden nog in het vliegtuig zat uit lanarca vandaan.....

Krijg je wel ff draai door je maag van...
pi_29631334
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 16:12 schreef Douwe het volgende:

[..]

Vet, daar staan de gesprekken uit de cockpit op... Die er niet waren
eh, daar staat ook de communicatie tussen de piloten onderling op en de details van de vlucht dus ik denk dat die zeker van pas komen bij het onderzoek
pi_29631357
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 16:13 schreef trance40 het volgende:
Ja lekker dit. En dan te bedenken dat ik 4 dagen geleden nog in het vliegtuig zat uit lanarca vandaan.....

dat kan ik me voorstellen ja.
  zondag 14 augustus 2005 @ 16:22:08 #172
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_29631418
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 16:20 schreef TheVulture het volgende:

[..]

eh, daar staat ook de communicatie tussen de piloten onderling op en de details van de vlucht dus ik denk dat die zeker van pas komen bij het onderzoek
Ja, dan komen ze er achter dat de piloten de airconditioning probeerden te repareren, en dan ineens wordt er niks meer gezegd, omdat de piloten bewusteloos zijn.
pi_29631537
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 16:22 schreef Douwe het volgende:

[..]

Ja, dan komen ze er achter dat de piloten de airconditioning probeerden te repareren, en dan ineens wordt er niks meer gezegd, omdat de piloten bewusteloos zijn.
Precies, en dan weten ze toch meteen wat de oorzaak is van de ramp...
  zondag 14 augustus 2005 @ 16:28:40 #174
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_29631607
Dan weten ze net zoveel als ze nu al weten, als de berichten kloppen hadden ze dat ook reeds aan de vluchtleiding in Larnaca gemeld.
  zondag 14 augustus 2005 @ 16:29:12 #175
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_29631623
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:53 schreef Darklight het volgende:
Dus ze escorten dat vliegtuig, en toevallig vliegt die tegen een berg aan?
Ja. Om een berg te raken moet je sowieso niet al te hoog vliegen. Anders vlieg je er namelijk overheen. Meestal staan er ook meerdere bergen bij elkaar. Als je door een gebergte vliegt zonder te sturen, raak je altijd wel een berg, lijkt me. Kansen genoeg.
quote:
En als die berg er niet was geweest? Dan blijven ze dat vliegtuig escorten ofzo?
Ja. Totdat duidelijk wordt in wat voor soort gebied het ding neer zal komen. Dit was blijkbaar dunbevolkt gebied, dus neerschieten was niet noodzakelijk.
  zondag 14 augustus 2005 @ 16:54:33 #176
118596 Super_Six_One
Justice for all
pi_29632351
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:09 schreef TheVulture het volgende:
Als ik die verhalen over die smsjes lees lijkt het erop dat de passagiers wisten dat ze gingen sterven... daar krijg ik dus echt de rillingen van...
Nou ik persoonlijk denk niet dat ze het wisten. Ze konden alleen een vermoeden hebben. Wel meerdere mensen in het verleden dachten 100% zeker te weten dat ze doodgingen als hun vliegtuig "probelemen" had. Maar zijn er toch levend vanaf gekomen...
Auteur van deze post aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen van foutieve of gewijzigde informatie.- All rights reserved.
  zondag 14 augustus 2005 @ 17:03:14 #177
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_29632617
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 16:13 schreef trance40 het volgende:

Kan ik mezelf iets bij voorstellen.

Flugel vloog op 11 september 2001 van Turkije naar NL, net toen ik thuis de voordeur binnenstapte vloog het tweede toestel het WTC in, was ook vrij confronterend op dat moment
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_29635241
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4150312.stm :
quote:
One eyewitness, Dimitris Karezas, told the Reuters news agency he saw the plane being followed by fighter jets.

"Two, three minutes later I heard a big bang and ever since I've started looking for it, but I have not found anything yet," he said.

Another said: "I saw many bodies scattered around, all of them wearing [oxygen] masks."
.
pi_29636095
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 16:28 schreef Douwe het volgende:
Dan weten ze net zoveel als ze nu al weten, als de berichten kloppen hadden ze dat ook reeds aan de vluchtleiding in Larnaca gemeld.
Niet helemaal, ten eerste kunnen ze wel tegen ATC hebben gezegd dat ze airconditioning problemen hebben, maar mogelijk hebben ze onderling de symptomen besproken, zo van:"He wat stinkt het hier, en ik zie allemaal zwarte rook". Mogelijk geeft dat een beter indicatie dan dat ze waarschijnlijk problemen hadden met de airco of het druksysteem, want dat is ook nog niet zeker.

Ten tweede is ook de flight data recorder gevonden met de technische data, zoals temperatuur, cabine hoogte etc.. Ook dit kan een sterke indicatie geven waar ze beter naar moeten zoeken.

In beide gevallen kan het helpen sneller de oorzaak te vinden. Als het aan de temperatuur lag, wat mij zere stug lijkt, dan hoeft men niet te zoeken naar het druk systeem en andersom.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 14 augustus 2005 @ 19:37:11 #180
6941 APK
Factual, I think.
pi_29636501
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 19:20 schreef The_stranger het volgende:

In beide gevallen kan het helpen sneller de oorzaak te vinden. Als het aan de temperatuur lag, wat mij zere stug lijkt, dan hoeft men niet te zoeken naar het druk systeem en andersom.
Wat zou jij, als piloot, doen als de druk opeens wegvalt

Wat zijn de instructies?
Ik snap het niet helemaal, volgens mij hebben ze wel een poging gedaan om hoogte te minderen, anders vliegen ze niet tegen een berg op....
pi_29638701
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 19:37 schreef APK het volgende:

[..]

Wat zou jij, als piloot, doen als de druk opeens wegvalt

Wat zijn de instructies?
Alle noodgevallen met wegvallende druk vragen maar om een actie en dat is de druk in de cabine weer leefbaar te maken. Algemeen geldt dat op een hoogte van 10.000 voet de luchtdruk weer enigszins leefbaar is, dus je moet zo snel mogelijk dalen naar 10.000 voet (3 tot 3,5 km)
Op een hoogte van 30.000 voet (10km, een vrij standaard vlieghoogte voor dat type vliegtuig) is de tijd dat je bij bewustzijn blijft ongeveer 1 tot 2 minuten. Zaak is dus om zo snel mogelijk naar die 10.000 voet te gaan. Verder kun je er weinig aan doen, afgezien natuurlijk je zuurstof masker op doen, in elke cockpit zit een fles met een bepaald aantal maskers.

Voor de rest ken ik de feiten natuurlijk niet, maar het lijkt me erg stug dat het probleem met de temperatuur/airco te maken zou hebben. Ik ben niet helemaal op de hoogte van de systemen aan boord van de B737, mara een airco kun je uitzetten en dan wordt het vrij snel weer warm (door alle warme lichamen) Wel zou er giftige rook uit de airco kunnen komen, maar dat verklaart niet de blauwe mensen.
Ik gok op een decompressie, mogelijk vrij snel, waardoor de druk en de temperatuur snel wegviel en dat ze tijdens de daling toch niet snel genoeg waren? Wat weer vreemd is, want als de piloten hun zuurstof maskers op hadden, zouden ze het gewoon moeten overleven. Tenzij het suurstof systeem niet goed zou zijn, maar dat check je weer voor de vlucht.

Dus maar weer de onderzoeken afwachten.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_29639603
quote:
ATHENE - Twee personen lijken te hebben geprobeerd het stuur van het ramptoestel over te nemen, toen de piloot en de co-piloot uit de roulatie waren. Het is onduidelijk of het om bemanningsleden of passagiers ging.

Dit heeft een Griekse regeringswoordvoerder zondag verklaard na de debriefing van de piloten van de F-16's die waren opgestegen nadat het radiocontact met het ramptoestel was verbroken. Eerder hadden de Griekse F-16-piloten gezien dat de piloot van het Helios-toestel afwezig was en de co-piloot voorover gebogen en mogelijk bewusteloos op zijn stoel zat.

Griekse reddingswerkers hadden zondagavond al meer dan honderd lichamen geborgen. Volgens berichten van de Griekse televisie leken talrijke lijken in een bevroren toestand te verkeren.

"Veel lijken zien er uit alsof ze in een vrieskist hebben gelegen", zei een verslaggever ter plaatse. Dat versterkt de vermoedens dat de machine kort voor de crash problemen had met het klimaat en de luchtdruk.
pi_29639659
quote:
"Veel lijken zien er uit alsof ze in een vrieskist hebben gelegen",
.
pi_29641176
Bizar. Dat zou betekenen dat ze lange tijd op grote hoogte zonder airco hebben gevlogen? Het wordt toch ook niet in één keer 40 graden onder nul daar binnen? Misschien is er wel een raam uitgeknald.
Be careful what you wish...You just might get it.
pi_29641309
Zal de komende dagen, weken (?) wel duideljik worden wat er nu precies gebeurd is.

[ Bericht 1% gewijzigd door nummer_zoveel op 14-08-2005 22:36:02 ]
pi_29641532
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 22:22 schreef ButcherBird het volgende:
Bizar. Dat zou betekenen dat ze lange tijd op grote hoogte zonder airco hebben gevlogen? Het wordt toch ook niet in één keer 40 graden onder nul daar binnen? Misschien is er wel een raam uitgeknald.
Geen idee. Opmerkelijk is wel dat iemand vlak voor ze neerstortten een sms naar z,n neef verstuurde. Dan lijkt het dat dat bevriezen toch vrij snel gebeurd moet zijn.
  zondag 14 augustus 2005 @ 22:39:03 #187
6941 APK
Factual, I think.
pi_29641747
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:56 schreef The_stranger het volgende:

Ik gok op een decompressie, mogelijk vrij snel, waardoor de druk en de temperatuur snel wegviel en dat ze tijdens de daling toch niet snel genoeg waren? Wat weer vreemd is, want als de piloten hun zuurstof maskers op hadden, zouden ze het gewoon moeten overleven. Tenzij het suurstof systeem niet goed zou zijn, maar dat check je weer voor de vlucht.
Ik ben benieuwd naar een meer uitgebreide verklaring van die F16 piloten.
Als ze tegen een berg zijn gecrashed vlogen ze niet meer op 30.000 ft, dus ze moeten wel gedaald zijn. Verder meen ik op een plaatje gezien te hebben dat ze al ruim voorbij Athene waren en als die 737 op autopilot vloog is hij dus vanzelf gaan dalen
Of Brandstoftekort
pi_29641957
Getverdemme, ik heb vorig jaar een keer in een vliegtuig met een kapotte airco gezeten. Werd echt ongekend warm, maar toen zijn we na een half uurtje gewoon omgekeerd.
pi_29642040
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 22:45 schreef HiZ het volgende:
Getverdemme, ik heb vorig jaar een keer in een vliegtuig met een kapotte airco gezeten. Werd echt ongekend warm, maar toen zijn we na een half uurtje gewoon omgekeerd.
* meld alleen doorgevlogen
  zondag 14 augustus 2005 @ 23:33:01 #190
262 Re
Kiss & Swallow
pi_29643536
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:56 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Alle noodgevallen met wegvallende druk vragen maar om een actie en dat is de druk in de cabine weer leefbaar te maken. Algemeen geldt dat op een hoogte van 10.000 voet de luchtdruk weer enigszins leefbaar is, dus je moet zo snel mogelijk dalen naar 10.000 voet (3 tot 3,5 km)
Op een hoogte van 30.000 voet (10km, een vrij standaard vlieghoogte voor dat type vliegtuig) is de tijd dat je bij bewustzijn blijft ongeveer 1 tot 2 minuten. Zaak is dus om zo snel mogelijk naar die 10.000 voet te gaan. Verder kun je er weinig aan doen, afgezien natuurlijk je zuurstof masker op doen, in elke cockpit zit een fles met een bepaald aantal maskers.

Dus maar weer de onderzoeken afwachten.
zo hoog zullen ze nog niet gezeten hebben.. is toch niet zo ver van cyprus naar athene?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 14 augustus 2005 @ 23:43:07 #191
6941 APK
Factual, I think.
pi_29643908
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 23:33 schreef Re het volgende:

zo hoog zullen ze nog niet gezeten hebben.. is toch niet zo ver van cyprus naar athene?
Ze waren Athene al voorbij, of zou dat een normale approach route kunnen zijn

pi_29644259
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 23:43 schreef APK het volgende:

[..]

Ze waren Athene al voorbij, of zou dat een normale approach route kunnen zijn

[afbeelding]
Er was voor de crash al zo'n twee uur geen contact meer met het vliegtuig. Het is dus maar de vraag of de piloten in die tijd uberhaupt nog een route hebben kunnen volgen...
quote:
9:00 a.m. - Helios Airlines Flight ZU522, a Boeing 737 carrying 115 passengers and six crew members, takes off from Larnaca International Airport in Cyprus, heading for Prague, Czech Republic, with a stopover in Athens.

9:37 a.m. - Plane enters Greek air space, identified by Greece's Civil Aviation Authority.

10:07 a.m. - Control tower at Athens International Airport unable to establish communication with the plane.

10:20 a.m - Air traffic controllers notify Cypriot counterparts who say plane reported a problem with air-conditioning system before entering Greek airspace.

10:25 a.m. - Greek Civil Aviation Authority notifies Defense Ministry's national search and rescue center.

10:30 a.m. - Defense ministry issues a Renegade alert, standard aviation procedure when planes fail to respond to control tower.

10:55 a.m. - Two F-16 fighter jets scramble to locate airliner.

11:20 a.m. - Fighter jets make visual contact with airliner over Aegean island of Kea, but unable to communicate with pilots.

11:25 a.m. - Fighter jets approach plane, report that co-pilot appears unconscious, other pilot not in cockpit, oxygen masks dangling inside cabin.

12:05 p.m. - Airliner crashes near town of Grammatiko, about 25 miles north of Athens.

http://www.guardian.co.uk(...)280,-5209989,00.html
pi_29644899
Hm.. ik ben vanavond met Onur Air ( )teruggekomen uit turkije.. wel schrikken als je dan meteen zoiets hoort..
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:27:44 #194
6941 APK
Factual, I think.
pi_29645238
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:15 schreef Sven- het volgende:
Hm.. ik ben vanavond met Onur Air ( )teruggekomen uit turkije.. wel schrikken als je dan meteen zoiets hoort..
Man, er zijn vanavond tienduizenden thuisgekomen met een vliegtuig.
Wat een gezeur.
Had je dat ook gezegd als je met de auto naar oma was geweest en er een kettingbotsing op de A2 was?
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:30:20 #195
6941 APK
Factual, I think.
pi_29645311
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 23:53 schreef Kozzmic het volgende:

Er was voor de crash al zo'n twee uur geen contact meer met het vliegtuig. Het is dus maar de vraag of de piloten in die tijd uberhaupt nog een route hebben kunnen volgen...
Dus, brandstoftekort

Dan hadden ze wel weinig brandstof aan boord.
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:33:00 #196
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29645388
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:30 schreef APK het volgende:

[..]

Dus, brandstoftekort

Dan hadden ze wel weinig brandstof aan boord.
Ze zijn 3 uur na opstijgen neergestort, het lijkt me dat Cyprus - Athene een stuk minder lang vliegen is. Het zou wel interessant zijn om de route van het vliegtuig te zien.
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:34:39 #197
6941 APK
Factual, I think.
pi_29645437
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:33 schreef Libris het volgende:

[..]

Ze zijn 3 uur na opstijgen neergestort, het lijkt me dat Cyprus - Athene een stuk minder lang vliegen is. Het zou wel interessant zijn om de route van het vliegtuig te zien.
Volgens de BBC was dit de locatie van de crash:

Niet ver van Athene dus.....
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:35:56 #198
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29645463
Om precies te zijn:
Depart: Larnaca, Cyprus (LCA) Mon, 05 Sep 8:30am Conditions
Arrive: Athens, Greece (ATH) Mon, 05 Sep 10:15am
Total travel time: 1hr 45min

Het duurt normaal maar 1.45, dus waarschijnlijk dat de brandstof op was.
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:41:54 #199
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29645591
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:34 schreef APK het volgende:

[..]

Volgens de BBC was dit de locatie van de crash:

[afbeelding]

Niet ver van Athene dus.....
Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...

Straaljagers waren trouwens ook niet echt snel in het onderscheppen, vanaf het moment dat ze wisten dat er iets mis was tot visueel contact nam een uur.
pi_29645847
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:27 schreef APK het volgende:

[..]

Wat een gezeur.
Had je dat ook gezegd als je met de auto naar oma was geweest en er een kettingbotsing op de A2 was?
Zeg maar Miljoenen, vliegen is echt de veiligste manier van reizen. Het probleem is alleen dat wanneer het mis gaat, het ook echt mis gaat.
pi_29645875
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:

[..]

Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...
Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:54:29 #202
6941 APK
Factual, I think.
pi_29645902
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:52 schreef Evil_Jur het volgende:

Het probleem is alleen dat wanneer het mis gaat, het ook echt mis gaat.
Valt ook nog wel mee als je het aantal overlevenden van de crashes in Canada en Italie bekijkt.
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:55:17 #203
6941 APK
Factual, I think.
pi_29645928
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:53 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.
Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neer
pi_29645966
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:

[..]

Straaljagers waren trouwens ook niet echt snel in het onderscheppen, vanaf het moment dat ze wisten dat er iets mis was tot visueel contact nam een uur.
Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..
-
  maandag 15 augustus 2005 @ 01:00:58 #205
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29646043
10:25 a.m. - Greek Civil Aviation Authority notifies Defense Ministry's national search and rescue center.

10:30 a.m. - Defense ministry issues a Renegade alert, standard aviation procedure when planes fail to respond to control tower.

10:55 a.m. - Two F-16 fighter jets scramble to locate airliner.

11:20 a.m. - Fighter jets make visual contact with airliner over Aegean island of Kea, but unable to communicate with pilots.

Dus om 10:25 eerste alarm, dan 5 minuten later de opdracht voor een scramble, maar dan 25 minuten om de vliegtuigen de lucht in te krijgen en 25 minuten om ze te vinden, als het vliegtuig in de buurt van Kea is (wat volgens mij erg dicht bij Athene ligt). Als er opzet in het spel was geweest en het plan zou zijn geweest om op Athene neer te storten, was het te laat geweest om iets te doen.
  maandag 15 augustus 2005 @ 01:01:07 #206
6941 APK
Factual, I think.
pi_29646047
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:57 schreef Dr.Daggla het volgende:

Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..
Vinden is niet zo'n probleem, binnen korte tijd in je F16 springen en dat ding achterhalen is een ander verhaal.
pi_29649354
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:55 schreef APK het volgende:

[..]

Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neer
Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.
  maandag 15 augustus 2005 @ 10:09:17 #208
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29649680
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 09:44 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.
Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?
pi_29649983
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:27 schreef APK het volgende:

[..]

Wat een gezeur.
Een kettingbotsing vergelijken met een vliegramp Ik weet dat vliegen een stuk veiliger is dan autorijden, echter als je in een vliegtuig zit van een prijsvechter als Onur, dat in ieder geval aan de binnenkant van ellende uit elkaar flikkert vergeet je dat toch snel als je op 10 km hoogte zit.. en zeker mensen met vliegangst zitten absoluut niet op dit soort berichten te wachten..
pi_29650168
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 10:09 schreef Libris het volgende:

[..]

Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?
Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.
pi_29650999
Ik denk dat ze het vliegtuig automatisch hebben laten dalen tot zo een 2 a 3 km hoogte en hebben gehoopt dat er nog iemand leefde, of op tijd bijkwam, die de landing kon maken. Het feit dat ze nog kilometers stuurloos hebben doorgevlogen duidt erop dat dat dus niet het geval was.
pi_29662482
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 10:37 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.
Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.
Dat geeft de volgende speculatie, het vliegtuig had een zere langzame decompressie, waardoor de piloten (en passagiers), langzaam zonder zuurstof kwamen te zitten, waardoor ze het bewustzijn verloren.Daar het lage tempo van decompressie hebben ze niets gemerkt. Vliegtuig vliegt rustig door en begint later zelfs te dalen. Langzaam aan neemt de temperatuur af in de cabine, door het lek en "bevriezen" de inzittenen, waarna ze even later tegen de berg aan vliegen, geheel op de automaat.
Dit verklaart waarom zoveel mensen "bevroren" zijn, dat heeft namelijk wel wat tijd nodig. Zelfs in je nakie houdt je het nog wel even uit bij -30'C, zeker lang genoeg om een emergency descent uit te voeren naar lagere druk/hogere temperatuur, waarom het contact zo lang weg was.
Ook verklaart dat het feit dat de F16's het vliegtuig op 30.000 voet onderschepten en toen al zagen dat de piloot bewusteloos was. Er is dus geen nood-daling ingezet...
C. Sagan
  maandag 15 augustus 2005 @ 17:46:02 #213
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29662541
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
pi_29662729
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:43 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.
Dat geeft de volgende speculatie, het vliegtuig had een zere langzame decompressie, waardoor de piloten (en passagiers), langzaam zonder zuurstof kwamen te zitten, waardoor ze het bewustzijn verloren.Daar het lage tempo van decompressie hebben ze niets gemerkt. Vliegtuig vliegt rustig door en begint later zelfs te dalen. Langzaam aan neemt de temperatuur af in de cabine, door het lek en "bevriezen" de inzittenen, waarna ze even later tegen de berg aan vliegen, geheel op de automaat.
Dit verklaart waarom zoveel mensen "bevroren" zijn, dat heeft namelijk wel wat tijd nodig. Zelfs in je nakie houdt je het nog wel even uit bij -30'C, zeker lang genoeg om een emergency descent uit te voeren naar lagere druk/hogere temperatuur, waarom het contact zo lang weg was.
Ook verklaart dat het feit dat de F16's het vliegtuig op 30.000 voet onderschepten en toen al zagen dat de piloot bewusteloos was. Er is dus geen nood-daling ingezet...
Ik blijf het allemaal nogal vaag vinden.
pi_29662865
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
niet... het is zeer vaag, niet alleen dat sms-je, maar ook waarom ze niet gezakt zijn, waarom hij weel een masker ophad, maar blijkbaar toch dood/bewusteloos was? Er schijnen tijdens de onderschepping meerdere mensen in de cockpit gezien te zijn, blkijkbaar bezig om te proberen het vliegtuig onder controle te krijgen.. Allemaal erg vaag en hopelijk brengt het onderzoek meer duidelijkheid
C. Sagan
  maandag 15 augustus 2005 @ 18:01:15 #216
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29662986
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?

Ergens doet het me een beetje denk aan de Langoliers van Stephen King...

Laten we hopen dat de vlucht en voice recorders meer uitsluitsel geven.
  Donald Duck held maandag 15 augustus 2005 @ 18:03:02 #217
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_29663044
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord
Vliegtuigen hebben natuurlijk áltijd een ruime reserve aan boord, er kan van alles misgaan waardoor de vlucht langer zal gaan duren dan normaal.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 15 augustus 2005 @ 18:06:00 #218
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_29663115
quote:
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?

Misschien stortte het wel neer omdat er geen brandstof meer was?
  maandag 15 augustus 2005 @ 19:02:55 #219
262 Re
Kiss & Swallow
pi_29664698
smsje kan natuurlijk op groote hoogte zijn ingetoetst en pas (automatisch) verzonden toen er daadwerkelijk zender ontvangst was, verklaart ook dat tie dus niet gebeld heeft?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_29667039
quote:

Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.

Het blijft wel opmerkelijk dat men er zoveel langer over gedaan heeft, maar misschien heeft de piloot zelf nog snelheid kunnen verminderen? Vanwege de korte afstand tussen Cyprus en Athene neem ik ook aan dat het vliegtuig nooit op 10km hoogte is geweest, maar dan blijft het wel raar dat men het vliegtuig niet naar een lagere veilige hoogte heeft kunnen brengen.
pi_29668341
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 20:01 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.
Vrijwel zeker niet. Er is geen enkele aanwijzing dat de passagiers die in de cockpit zijn gezien, een landing hebben ingezet en daarbij kerosine tekort kwamen. Gezien de tijd van vliegen lijkt het me echter sterk dat er in een rechte lijn gevlogen is. De vraag is, zit dat wel of niet in de auto-piloot?
quote:
Het blijft wel opmerkelijk dat men er zoveel langer over gedaan heeft, maar misschien heeft de piloot zelf nog snelheid kunnen verminderen? Vanwege de korte afstand tussen Cyprus en Athene neem ik ook aan dat het vliegtuig nooit op 10km hoogte is geweest, maar dan blijft het wel raar dat men het vliegtuig niet naar een lagere veilige hoogte heeft kunnen brengen.
Boven de toeristisch drukke westkust van Turkije is het niet zo gek dat je als charter naar internationaal kruisniveau gestuurd wordt. Afgaande op de jetpiloten hingen de zuurstofmaskers op hoger niveau al uit. Dan heb je een paar opvallende dingen: een blauwe piloot die de cockpit heeft verlaten, lage temperatuur in het hele vliegtuig, cabinedruk weggevallen, radiostilte vanaf een uur na opstijgen (al vrij snel dus).

De laatste melding richting Cyprus ging over airco-klachten. Dan zou ik eigenlijk willen weten of dat het cockpitgedeelte betrof of ook het passagiersgedeelte. Het kan zijn, gezien het verlies van de cabinedruk, dat al vrij vlot of al voor vertrek een lekkage is ontstaan in een uitwisselend "onderdeel" voorin het toestel. Zoals gezegd, een gat werd niet gezien door de andere piloten. Indien het daar afkoelde, kunnen de piloten aanvankelijk enkel aan de airco hebben gedacht. Waarschijnlijk is het vervolgens snel gegaan, want berichten over een eventuele terugkeer naar Cyprus zijn er niet geweest. Het ontvangen SMS-je is niet duidelijk over wanneer of in welke situatie de piloot de cockpit heeft verlaten, wel zijn er nadien nog passagiers voorin geweest. Als het terroristen waren, dan had men in ieder geval wel iets geclaimd voor vandaag. Dus schijnbaar was het in de cockpit minder goed toeven dan in de cabine, dat ondersteunt ook dat men in de cabine iets meer tijd heeft gehad. Of instantane extreme kou in de cockpit een piloot uit zijn stoel richting cabine jaagt, ik heb geen idee. Als er giftige dampen uit de airco zouden zijn vrijgekomen, hadden er geen passagiers meer in de cockpit kunnen komen.
Qua de verdere vlucht kan ik me vinden in een auto-piloot vlucht theorie. Met Flight Simulator krijg je immers ook zo'n landing als je niet tijdig een echte landing inzet. Met of zonder brandstof maakt eigenlijk dan verder niet uit. Er is gezien de tijd misschien wel extra gevlogen, maar niet veel gewijzigd. Dat bevestigen ook de jetpiloten, die bleven strak op een koers. Landen zonder piloot ging helaas (nog) niet.
pi_29670171
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Gelogen.
quote:
Politie valt kantoren Helios binnen

Uitgegeven: 15 augustus 2005 20:13
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2005 21:18
NICOSIA - De Cypriotische politie is maandagavond kantoren binnengevallen van Helios Airways. Dat heeft de Griekse televisie gemeld. De autoriteiten zijn vooral op zoek naar documenten over de technische staat van de vloot van de "prijsbreker". Ze willen ook voorkomen dat er mogelijk belangrijke documenten verdwijnen.

Een toestel van Helios stortte zondag neer nabij Athene. Er vielen 121 doden. De oorzaak van het ongeluk staat nog niet vast, maar vermoed wordt dat een defect in het luchtverversingssysteem tot de ramp heeft geleid.

Cypriotische media berichtten eerder dat justitie op het eiland onderzoek doet naar aanwijzingen dat Helios zijn luchtvloot slecht onderhoudt.

Inzittenden

Veel inzittenden van de Boeing 737 van Helios Airways leefden tot het moment dat het toestel zich zondag even ten noordoosten van de Griekse hoofdstad Athene in de grond boorde. Dat blijkt uit de eerste voorlopige resultaten van lijkschouwing op de stoffelijke resten, meldden de Griekse televisiezenders MEGA en NET.

Onderzoeken hebben uitgewezen dat de inzittenden geen giftige gassen hebben ingeademd. De doodsoorzaak is gelegen in het neerstorten en niet in verstikking of vergiftiging, aldus de zenders. Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.

Sms'je

De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.

De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
bron
pi_29670869
quote:
Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.
Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wist Maar hoe komen de piloten "buiten westen" en de passagiers niet? Die laatste waren kennelijk niet in staat bij de radio te komen. Cabinecrew zou daar toch ook wel iets van mogen weten verder. Veel gronden waarop gespeculeerd kan worden ...
pi_29671000
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 21:47 schreef okee6 het volgende:

[..]

Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wist Maar hoe komen de piloten "buiten westen" en de passagiers niet? Die laatste waren kennelijk niet in staat bij de radio te komen. Cabinecrew zou daar toch ook wel iets van mogen weten verder. Veel gronden waarop gespeculeerd kan worden ...
Dat kan erop duiden dat er alleen iets in de cockpit mis was (waardoor de temperatuur snel daalde) of dat er in het hele toestel iets mis was met de airco/koelsysteem/etc. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat dat in de cockpit heel snel tot een daling leidt, maar in de cabine tot een iets geleidelijkere ...
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 01:30:50 #225
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29679131
quote:
De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.

De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
Waarom verzint iemand dat? Waarom zou iemand daar in hemelsnaam en op die manier over liegen?

Ik snap er niets van, moet je kijken wat een tegenstrijdigheden in de media:

- Jet-crash bodies 'frozen solid'
- Cyprus crash victims were ‘frozen solid’
- Victims Of Greek Crash Died Before Impact

...versus:

- Autopsies: 6 alive after Greek plane crash
- SMS from doomed plane a hoax

...en tevens:

- Theories Abound About Greece Plan Crash
- Speculation runs high over Helios disaster

Met als meest schokkende:

"A top Greek Defence Ministry source said an autopsy on passengers "so far shows the bodies were frozen solid, including some whose skin was charred by flames from the crash"."

""Two charred bodies were still hugging each other," he said."

...versus:

"The report that the plane was cold was taken as a sign of decompression - one of the possible explanations authorities have given for the crash, which was Greece's deadliest."

Ik begrijp heus wel dat het nieuws zichzelf ontwikkelt naarmate er meer informatie beschikbaar komt, maar dergelijke tegenstrijdigheden gaan wel erg ver, of niet?

Ik vind het een vreemd verhaal, rare jongens, die persmuskieten.

En nogmaals, je verzint dat je een SMS bericht ontvangen hebt van je neef in het vliegtuig, vooruit, maar je verzint dan tevens dat het SMS bericht de tekst "Farewell, cousin, here we're frozen." bevat?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_29679469
Wie weet is die meneer verbonden met van die vliegtuigscannergroupies, dan wisten ze misschien van een dergelijk probleem op die vlucht af. Maar er zijn vast betere theorien.

Ik vind het nog steeds vreemd dat er geen radiocontact meer is geweest. Een uur na opstijgen is het een spookvlucht geworden, maar er hebben nog wel mensen rondgelopen. Waarom kon men niks meer uitrichten? Het lijkt me dat je in de cabine toch ook wel iets van communicatie moet kunnen vinden indien dat echt noodzakelijk is.

Of is het soms eenvoudig verklaarbaar doordat een van de piloten zichzelf op asociale wijze van het leven beroofde ...
pi_29679683
Wat info: de 50-jarige Duitse piloot zat niet in zijn stoel, de Cypriotische lag bewusteloos voorover. Zes pasagiers waren ten tijde van de crash mogelijk nog (onbewust) levend. De voicerecorder is zwaar beschadigd teruggevonden. Derhalve weet je straks nog niet veel meer van hoe er nu precies gehandeld is bij welk probleem. Hopen maar dat de Fransen het er toch uit weten te halen. De flight-data recorder dus kennelijk wel okee.

Tussen melden van het airco-probleem en de laatste radioboodschap zat nog een goed halfuur. Ook idioot lang, pleit wel meer voor een technisch defect, dat langzaam verergerde en toen ineens fataal werd.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:04:39 #228
6941 APK
Factual, I think.
pi_29679728
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 01:30 schreef Hallulama het volgende:

En nogmaals, je verzint dat je een SMS bericht ontvangen hebt van je neef in het vliegtuig, vooruit, maar je verzint dan tevens dat het SMS bericht de tekst "Farewell, cousin, here we're frozen." bevat?
Hangt er een beetje vanaf hoe laat die SMS binnen kwam.
Als je berichten hebt gehoord over zuurstofmaskers op 34.000 ft en een blauwe piloot, dan kun je dat nog wel bedenken.

Nooit geweten dat je maar 20 seconden hebt om dat masker op te zetten. De instructie van de stewardess (of de video) maakt daar geen melding van.
"Eerst zelf het masker opzetten en dan uw eventuele kind".

Die zijn wel weg dan.
pi_29679743
denk dat ut een aanslag is geweest....
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:08:12 #230
6941 APK
Factual, I think.
pi_29679788
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:05 schreef zhe-devilll het volgende:
denk dat ut een aanslag is geweest....
Neuh, eerder bizarre samenloop van omstandigheden.
pi_29679837
Dat Nieuw-Zeelandse artikel heeft ook wel aardige info:
quote:
Loss of cabin pressure was identified as the probable cause of two similar but smaller-scale air crashes.

Pro-golfer Payne Stewart and five others were killed when their Learjet aircraft crashed in the United States in 1999 after flying for more than four hours without radio contact.

In 2000 a plane crashed in Australia after flying for more than an hour from 25,000ft up with no sign of life on board.

Experts said it was extremely rare for a plane to lose oxygen.

Creeping decompression: Caused by leaks from faulty window seals or small hull breaches. Gradual leaks provoke alarms, triggering oxygen masks and emergency measures to bring the aircraft down to breathable altitudes.

Rapid decompression: Cause could be sudden air conditioning failure and involves explosive noise. Leads to the expansion of gases within body cavities, loss of blood pressure, rupture of lung tissues and unconsciousness within 30 seconds.
Het laatste zou lijkt mij als enige opgaan voor een verlies van de radiocommunicatie, maar dan nog heb je die passagiers danwel crew die hebben kunnen lopen in latere fase. Zuurstofpak in de handtas?
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:33:12 #232
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29680146
Bij nader inzien hoeven het geen tegenstrijdigheden te zijn, het zijn misschien gewoon verschillende kanten van het verhaal belicht, het is maar net wat voor dag de desbetreffende journalist heeft vermoed ik, waar focus je op, op dit, of op dat, hoewel "frozen solid" wel scoort als krantekop natuurlijk.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:34:42 #233
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29680167
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:36:22 #234
6941 APK
Factual, I think.
pi_29680185
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
Moet je dus wel binnen 20 sec achterkomen, blijkbaar.
pi_29680276
Gek denk zelf aan een ontploffing van een bom in dat vliegtuig
er zijn zoveel rare verhalen in omloop
nu blijft het smsje vanuit het vliegtuig ineens van een neef te komen
en als er een gat in het vliegtuig is geslagen bevriest men ook..
Daarnaast de invallen bij de vliegtuigmaatschappij zelf..
why why?
Verdachte zaak
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:51:30 #236
6941 APK
Factual, I think.
pi_29680339
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:45 schreef zhe-devilll het volgende:
Gek denk zelf aan een ontploffing van een bom in dat vliegtuig
nu blijft het smsje vanuit het vliegtuig ineens van een neef te komen
en als er een gat in het vliegtuig is geslagen bevriest men ook..
Gelul, gelul en gelul.
Geen bom, geen gat en geen SMS.

I
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:00:03 #237
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_29680392
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,
Waar je op mag hopen is dat één van de twee piloten de automatische piloot uitschakelt en een (nood)duikvlucht inzet.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:07:28 #238
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29680456
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:00 schreef sooty het volgende:

[..]

Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,
Waar je op mag hopen is dat één van de twee piloten de automatische piloot uitschakelt en een (nood)duikvlucht inzet.
Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:11:39 #239
18811 sooty
pi_29680486
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:07 schreef Libris het volgende:

[..]

Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.
En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:25:30 #240
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29680587
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:11 schreef sooty het volgende:

En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.
Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.

Let op je perceptie management
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:38:00 #241
18811 sooty
pi_29680695
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:25 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.

Let op je perceptie management
Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.
Als jij te dom bent om dat te begrijpen, mag je best wel iets in jouw ogen interssants als perceptie management erin slingeren.
Ik vind het best.
Los van het feit dat het nergens op slaat, vraag ik mij af of jij uberhaupt het woord 'perceptie' begrijpt.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:47:01 #242
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29680745
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:38 schreef sooty het volgende:

[..]

Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.
Als jij te dom bent om dat te begrijpen, mag je best wel iets in jouw ogen interssants als perceptie management erin slingeren.
Ik vind het best.
Los van het feit dat het nergens op slaat, vraag ik mij af of jij uberhaupt het woord 'perceptie' begrijpt.
Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:51:18 #243
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29680766
PERCEPTIE MANAGEMENT

Hee, ik bedoel het niet kwaad ofzo
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:56:14 #244
18811 sooty
pi_29680795
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:47 schreef Libris het volgende:

[..]

Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.
Ik vind het best Libris/Hallulama wat jij denkt, maar blijkbaar laat de plotselinge decompressie menig piloot toch in grote moeilijkheden...
pi_29680828
Ik ben al een tijdje op zoek naar een temperatuurprofiel van de lucht op die dag boven Griekenland, in het weerjargon het dat een sounding. Iemand een idee waar ik die vandaan kan plukken? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel die mensen zijn bevroren.

Hoi Friso
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 05:22:31 #246
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29681141
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 04:01 schreef Steijn het volgende:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een temperatuurprofiel van de lucht op die dag boven Griekenland, in het weerjargon het dat een sounding. Iemand een idee waar ik die vandaan kan plukken? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel die mensen zijn bevroren.

Hoi Friso
Steijn

Hoe snel gaat dat ongeveer bij verschillende temperaturen? zeg -40, -50 en -60?
pi_29681945
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 05:22 schreef Libris het volgende:

[..]

Steijn

Hoe snel gaat dat ongeveer bij verschillende temperaturen? zeg -40, -50 en -60?
In een standaard atmosfeer verloopt de temperatuur met 2 graden per duizend voet. Dus op 10.000 voet is het 10 x 2 =20 graden lager dan op de grond. Op 30.000 voet is het dus 60 graden lager dan op de grond, dus zo'n 40 tot 45 graden onder nul. Vraag is dan, hoe snel koelt een vliegtuig af als er een lek in de drukcabine zit? En gezien het een charter was uit een warm land, noe snel ben je dan "bevroren" als je alleen maar een tshirt en een korte broek aan hebt?

Maar de grootste vraag blijft waarom e niets gedaan is door de piloten. (Praktisch) elk vliegtuig heeft een waarschuwingssysteem aan boord dat de piloten waarschuwd als de druk in de cabine te laag wordt. Normaal wordt de druk in de cabine gehouden op een waarde die vergelijkbara is met 8.000 voet hoogte. Zodra die druk dus daalt, gaan er bellen en lampjes aan, waarop de piloten ( bij, als het goed is, elke maatschappij) hun zuurstof masker opzetten en gaan dalen om zo het vliegtuig beneden de al eerder genoemde 10.000 voet te krijgen.Dat zou in ongeveer 3 minuten moeten kunnen, dan bevries je echt nog niet. Dit is dus niet gebeurd. De co had wel zijn masker op, maar verder was er dus niets gebeurd. Het vliegtuig is immers op 34.000 voet onderschept. Dat je dan langzaam bevriest kan ik dan wel begrijpen, maar zover had het niet hoeven komen..

Verder heeft de cockpit een eigen zuurstofsysteem, totaal onafhankelijk van de cabine. Verder ligt het aan de matevan decompressie hoe lang je hebt om dat masker op je snuit te drukken. Bij een zeer snelle decompressie, heb je zo'n 20 sec, maar goed, het enige wat je moet doen, is dat masker pakken en op je plaat zetten.De reden trouwens dat je je kinderen pas daarna helpt is dat je na 20 sec nog niet dood bent, echter je zover heen bent dat je je zelf niet meer kunt helpen, en je kinderen dus al helemaal niet. Als je na 40 sec een masker op je kind zet, overleeft hij het als het goed is wel.

Voor de rest is een sloot brandstof aan boord goed te verklaren, een vliegtuig m oet namelijk aan boord hebben:
de fuel voor de reis van A naar B
de fuel voor een eventuele uitwijk naar C
extra fuel genoeg voor 30 minuten vliegen
plus nog wat extra, maar dat varieert per route, maatschappij etc.
Verder had het ook alvast brandstof aan boord kunnen hebben voor de volgende vlucht, als de brandtof bijvoorbeeld erg duur was in Athene....
C. Sagan
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 09:02:10 #248
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29681975
Bedankt voor de uitleg weer The_Stranger, buschauffeur in de lucht?

Het blijft een vreemd verhaal...
pi_29682191
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 09:02 schreef Libris het volgende:
Bedankt voor de uitleg weer The_Stranger, buschauffeur in de lucht?
Als ik de reacties in dit topic mag geloven wel ja:)
quote:
Het blijft een vreemd verhaal...
Absoluut, en hopelijk brengt het onderzoek wel de echte reden naar voren, want dan kan daar weer van geleerd worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door The_stranger op 16-08-2005 10:45:22 ]
C. Sagan
pi_29683573
Walgelijk dat iemand het in z,n kop haalt om te liegen over een ontvangen sms na zo,n tragisch incident.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:56:46 #251
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29683858
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 10:44 schreef Frances het volgende:
Walgelijk dat iemand het in z,n kop haalt om te liegen over een ontvangen sms na zo,n tragisch incident.
Heeft hij echt gelogen? Tja, ik kom misschien te veel in TRU ofzo, maar ik vind het nou steeds raar dat iemand daar over liegt.

Is die vent alweer vrijgelaten trouwens?
pi_29684011
Ik las gisteren wel ergens dat hij inmiddels bekend heeft(weet niet meer waar ik dat las). Heb ook geen idee of hij nog vast zit.
Wat zo iemand er toe brengt om dit te verzinnen weet ik niet. Het was een man van begin 30 dus geen bizarre puber-streek ofzo. Hoe dan ook het blijft smakeloos.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:27:39 #253
8898 Darklight
pi_29684687
Hebben ze die piloot al gevonden? Hoorde gister dat ze hem nog niet hebben kunnen vinden tussen alle slachtoffers
pi_29684832
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 10:56 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Heeft hij echt gelogen? Tja, ik kom misschien te veel in TRU ofzo, maar ik vind het nou steeds raar dat iemand daar over liegt.

Is die vent alweer vrijgelaten trouwens?
Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...

Zag net op het journaal dat de cockpit voice recorder nog niet gevonden is...
C. Sagan
pi_29699983
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 08:58 schreef The_stranger het volgende:

[..]

In een standaard atmosfeer verloopt de temperatuur met 2 graden per duizend voet. Dus op 10.000 voet is het 10 x 2 =20 graden lager dan op de grond. Op 30.000 voet is het dus 60 graden lager dan op de grond, dus zo'n 40 tot 45 graden onder nul. Vraag is dan, hoe snel koelt een vliegtuig af als er een lek in de drukcabine zit? En gezien het een charter was uit een warm land, noe snel ben je dan "bevroren" als je alleen maar een tshirt en een korte broek aan hebt?

Maar de grootste vraag blijft waarom e niets gedaan is door de piloten.
Dit vond Melkert van de TU Delft ervan:
quote:
De airconditioning van een vliegtuig haalt zijn zuurstof uit de compressor van de motor en dat systeem is dubbel uitgevoerd. Stokt de aanvoer van verse zuurstof, of lekt er iets weg, dan gaat in de cockpit meteen het alarm af. Zuurstofmaskers komen tevoorschijn, piloten en passagiers hebben gescheiden systemen en het toestel moet omlaag naar zo'n 2500 meter hoogte, waar de buitendruk draaglijk is. Dat moet meteen: als de luchtdruk is weggevallen, verliezen mensen binnen een minuut hun bewustzijn, en de zuurstofsystemen voor de passagiers reiken hooguit toe voor een kwartiertje.

Maar de piloten zijn niet gedaald. Misschien hadden zij geen zuurstof, waren hun flessen leeg, of hebben ze te traag gereageerd, zegt Joris Melkert van de faculteit luchtvaarttechniek van de TU Delft. Het probleem van zuurstofgebrek is dat je het zelf niet merkt. Je omgeving ziet je blauw worden, maar zelf voel je je fantastisch, een beetje high. Die opwinding duurt maar heel even, al snel ben je niet meer tot nadenken in staat.

Of die nalatigheid van de piloten de enige oorzaak is geweest? Melkert betwijfelt het. Het is een bizar en uniek ongeval. Het zal nog wel even duren voordat we de oorzaak weten. Maar bij dit soort ongelukken is het meestal een kwestie van fout op fout op fout.
De 50 jarige Duitse piloot heeft zich dus kennelijk niet volledig laten verrassen daar hij uit zijn stoel is gekomen. Maar dan nog, waarom is die radiolijn zo spoedig doodgevallen? Overigens hebben passagiers maar hooguit 20 minuten lucht op een niveau van boven de 30000 voet, het vliegtuig moet in die tijd zijn daalvlucht hebben ingezet. Dat deed het dus duidelijk niet, iets bij de cockpit moet wel haast zeker de bron van de ellende zijn geweest.
pi_29699998
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 11:33 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Gister werd nog gezegd dat ze hem zwaar geschonden naar Frankrijk hadden gestuurd, lekker tegenstrijdig die Grieken.
pi_29701588
quote:

[..]

dat zei ik zondag, en wat is er nu, 2 dagen later in het nieuws:
Sms uit gecrasht vliegtuig was verzonnen
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_29703597
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 11:33 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik las ergens dat die recorder sowieso waarschijnlijk niks op gaat leveren omdat alleen de laatste 30 minuten daadwerkelijk is geregistreerd. En dat vliegtuig heeft ruim een uur met bewusteloze/doden in de cockpit gevlogen.
pi_29703618
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 21:14 schreef okee6 het volgende:

[..]

Gister werd nog gezegd dat ze hem zwaar geschonden naar Frankrijk hadden gestuurd, lekker tegenstrijdig die Grieken.
Dat ging over een van de black boxes.
pi_29704483
weer vliegtuig neer
in Venezula
160doden
pi_29704754
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:58 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat ging over een van de black boxes.
Er zijn er toch maar twee, eentje met de technische data en een met de communicatie, de voice data recorder
pi_29745649
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 23:24 schreef okee6 het volgende:

[..]

Er zijn er toch maar twee, eentje met de technische data en een met de communicatie, de voice data recorder

Al is de voice data recorder vaak van het type dat slechts de laatste 30 minuten opgenomen worden, zodat in dit geval weinig op de band zal staan, waarschijnlijk, maar je weet het nooit...
C. Sagan
  donderdag 18 augustus 2005 @ 10:07:19 #263
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29745867
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 09:56 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Al is de voice data recorder vaak van het type dat slechts de laatste 30 minuten opgenomen worden, zodat in dit geval weinig op de band zal staan, waarschijnlijk, maar je weet het nooit...
Waarom is dat eigenlijk nog. De technologie heeft toch ook niet stilgestaan? er zou belangrijke info verloren kunnnen zijn gegaan door die half uur opname..
pi_29746131
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 10:07 schreef Libris het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk nog. De technologie heeft toch ook niet stilgestaan? er zou belangrijke info verloren kunnnen zijn gegaan door die half uur opname..
Tsja, geen idee waarom, mogelijk is het in de nieuwste types vliegtuigen anders, maar de gebruikelijke voice recorders hebben een ring vormige magneet band, die na 30 minuten weer "op nul" staat en dan de eerste minuut weer overschrijft.

Zou toch ook digitaal moten kunne tegenwoordig zou je zeggen, maar feit is dat 99% van de ongevallen minder dan 30 minuten nodig hebben...
C. Sagan
pi_29782862
quote:
Zuurstoftekort in Cypriotisch rampvliegtuig
Uitgegeven: 19 augustus 2005 11:53
Laatst gewijzigd: 19 augustus 2005 14:38

ATHENE - Het Cypriotische vliegtuig dat zondag neerstortte bij Athene, kampte al enkele minuten na het opstijgen met een acuut tekort aan zuurstof in cockpit en cabine. Dat is gebleken na analyse van de gegevens in de zwarte doos, berichtte vrijdag de Griekse staatsomroep op gezag van de commissie die de ramp onderzoekt.

Het toestel van de Cypriotische prijsvechter Helios stortte zondag neer bij Athene. Alle 121 inzittenden kwamen om. De luchtvaartmaatschappij is in Cyprus aangeklaagd wegens dood door schuld. Vermoed wordt dat gebrekkig onderhoud aan de Boeing heeft bijgedragen aan het ongeluk.

Storing

Volgens de voorzitter van de onderzoekscommissie heeft de piloot van het ramptoestel kort na het vertrek een storing gemeld in de koeling van het elektronisch systeem. Snel daarna werd het radiocontact met de cockpit verbroken, waarschijnlijk omdat de bemanning het bewustzijn had verloren. Het toestel is daarna vermoedelijk onbestuurd doorgevlogen tot de brandstof op was. Donderdag werd bekend dat de brandstoftanks van het vliegtuig leeg waren op het moment dat het neerstortte.

Oververhitting

De storing kan volgens de commissievoorzitter hebben geleid tot oververhitting, waarbij koolstofmonoxide kan zijn vrijgekomen. Toxicologisch onderzoek bij een aantal slachtoffers heeft echter geen gevaarlijk hoge concentratie van dat giftige gas aan het licht gebracht. Bovendien is vast komen te staan dat de meeste inzittenden op het moment van de crash waarschijnlijk buiten bewustzijn waren, maar nog wel leefden.

Recorder

De onderzoekers hebben hun hoop nu gevestigd op de recorder waarop de laatste gesprekken in de cockpit zijn opgenomen. Die werd vrijdag gevonden. Mogelijk verschaffen die opnamen duidelijkheid over wat aan boord van het vliegtuig is voorgevallen waardoor de inzittenden bewusteloos raakten.
  woensdag 7 december 2005 @ 03:36:32 #266
19840 Libris
Live from Singapore
pi_32881860
Hier nog een gedetaileerd verslag:
Helios' Boeing 737-300 5B-DBY underwent maintenance on the night prior to the accident. The pressurization system was checked, but after completion of the tests the Pressurization Mode Selector (PMS) was reportedly left in the "Manual" position instead of the "Auto" mode. In manual mode the crew had to manually open or close the outflow valves in order to control the cabin pressure. The outflow valves were one-third in the open position which meant that the cabin would not pressurize after takeoff. The PMS mode was apparently not noted during the pre-departure checks by the crew. In the morning the 737 was to operate Flight 522 from Larnaca to Prague, Czech Republic with an intermediate stop at Athens, Greece. The flight departed Larnaca at 09:07 for the leg to Athens with a planned flying time of 1 hour and 23 minutes. As the airplane climbed over the Mediterranean the cabin altitude alert horn sounded. This occurred as the 737 passed through an altitude of 10,000 feet. Cabin altitude is usually held around 8,000 feet. The crew possibly thought it was an erroneous takeoff configuration warning because the sound is identical. Then, at 14,000 feet, the oxygen masks automatically deployed and a master caution light illuminated in the cockpit. Because of a lack of cooling air another alarm activated, indicating a temperature warning for the avionics bay. The German captain and the Cypriot co-pilot tried to solve the problem but encountered some problems communicating with each other in English. They contacted the Helios´ maintenance base to seek advice. The engineer told that they needed to pull the circuit breaker to turn off the alarm. The circuit breaker was located in a cabinet behind the captain. The captain got up from his seat to look for the circuit breaker. The crew were not wearing their oxygen masks as their mindset and actions were determined by the preconception that the problems were not related to the lack of cabin pressure. As the airplane was still climbing the lack of oxygen seriously impaired the flight crew. The captain probably became unconscious when he was trying to find the circuit breaker. The first officer was still in his seat when he also became unconscious. Because the the plane´s autopilot was programmed for FL340 the Boeing continued to climb until levelling out at that altitude some 19 minutes after takeoff. At 09:37 the 737 entered the Athens FIR but not contact was established with the flight. Over Rodos at about 09:52 the airplane entered the UL995 airway. Around 10:20 the airplane reportedly entered holding pattern over the Kea VOR which is located about 28 nm south of the Athens airport. All efforts by Greek air traffic controllers to contact the pilots were futile. Around 11:00 two Greek F-16 fighter planes were scrambled from the Néa Anghialos air base. About half an hour later the F-16's intercepted the airliner. The F-16 pilots reported that they were not able to observe the captain, while the first officer seemed to be unconscious. Apparently one or two other persons seemed to have entered the cockpit, attempting to control the plane. The F-16's continued to track the flight. At 11:50 the steward, who had just started flying lessons, attempted to control the plane. The airspeed increased and the aircraft turned right. The airplane was then turned left over the island of Evvoia heading toward Athens. By now the aircraft had run out of fuel, being airborne for almost three hours. When descending through an altitude of 7,000 feet both engines flamed out. The aircraft descended further until is crashed in a hilly area some 40 km North of Athens. The same Boeing 737, 5B-DBY, suffered a loss of cabin pressure on December 20, 2004 during a flight from Warsaw to Larnaca. Three passengers needed medical treatment after landing in Larnaca. This incident was caused by a leaking door seal of the right hand rear door.
  woensdag 7 december 2005 @ 03:44:07 #267
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32881907
Punctuatie, alineas enzo

En was het nodig omdit topic omhoog te krikken? Ik weet dat een kennis van me vandaag naar Griekenland vloog toevallig voor een paar dagen, en ik schrik me dood.... WAT ALWEER EEN ONGELUK?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 7 december 2005 @ 05:44:20 #268
19840 Libris
Live from Singapore
pi_32882421
Ja, sorry.... Zag de link op een luchtvaartveiligheidssite. Vond dit een intrigerend ongeval en deze tekst (ondanks het ontbreken van punctuatie), geeft een duidelijk beeld van dit ongeluk... En om er nu een nieuw topic voor te openen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')