abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29645875
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:

[..]

Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...
Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:54:29 #202
6941 APK
Factual, I think.
pi_29645902
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:52 schreef Evil_Jur het volgende:

Het probleem is alleen dat wanneer het mis gaat, het ook echt mis gaat.
Valt ook nog wel mee als je het aantal overlevenden van de crashes in Canada en Italie bekijkt.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:55:17 #203
6941 APK
Factual, I think.
pi_29645928
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:53 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.
Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neer
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_29645966
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:

[..]

Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...

Straaljagers waren trouwens ook niet echt snel in het onderscheppen, vanaf het moment dat ze wisten dat er iets mis was tot visueel contact nam een uur.
Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..
-
  maandag 15 augustus 2005 @ 01:00:58 #205
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29646043
10:25 a.m. - Greek Civil Aviation Authority notifies Defense Ministry's national search and rescue center.

10:30 a.m. - Defense ministry issues a Renegade alert, standard aviation procedure when planes fail to respond to control tower.

10:55 a.m. - Two F-16 fighter jets scramble to locate airliner.

11:20 a.m. - Fighter jets make visual contact with airliner over Aegean island of Kea, but unable to communicate with pilots.

Dus om 10:25 eerste alarm, dan 5 minuten later de opdracht voor een scramble, maar dan 25 minuten om de vliegtuigen de lucht in te krijgen en 25 minuten om ze te vinden, als het vliegtuig in de buurt van Kea is (wat volgens mij erg dicht bij Athene ligt). Als er opzet in het spel was geweest en het plan zou zijn geweest om op Athene neer te storten, was het te laat geweest om iets te doen.
  maandag 15 augustus 2005 @ 01:01:07 #206
6941 APK
Factual, I think.
pi_29646047
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:57 schreef Dr.Daggla het volgende:

Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..
Vinden is niet zo'n probleem, binnen korte tijd in je F16 springen en dat ding achterhalen is een ander verhaal.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_29649354
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:55 schreef APK het volgende:

[..]

Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neer
Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.
  maandag 15 augustus 2005 @ 10:09:17 #208
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29649680
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 09:44 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.
Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?
pi_29649983
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:27 schreef APK het volgende:

[..]

Man, er zijn vanavond tienduizenden thuisgekomen met een vliegtuig.
Wat een gezeur.
Had je dat ook gezegd als je met de auto naar oma was geweest en er een kettingbotsing op de A2 was?
Een kettingbotsing vergelijken met een vliegramp Ik weet dat vliegen een stuk veiliger is dan autorijden, echter als je in een vliegtuig zit van een prijsvechter als Onur, dat in ieder geval aan de binnenkant van ellende uit elkaar flikkert vergeet je dat toch snel als je op 10 km hoogte zit.. en zeker mensen met vliegangst zitten absoluut niet op dit soort berichten te wachten..
pi_29650168
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 10:09 schreef Libris het volgende:

[..]

Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?
Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.
pi_29650999
Ik denk dat ze het vliegtuig automatisch hebben laten dalen tot zo een 2 a 3 km hoogte en hebben gehoopt dat er nog iemand leefde, of op tijd bijkwam, die de landing kon maken. Het feit dat ze nog kilometers stuurloos hebben doorgevlogen duidt erop dat dat dus niet het geval was.
pi_29662482
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 10:37 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.
Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.
Dat geeft de volgende speculatie, het vliegtuig had een zere langzame decompressie, waardoor de piloten (en passagiers), langzaam zonder zuurstof kwamen te zitten, waardoor ze het bewustzijn verloren.Daar het lage tempo van decompressie hebben ze niets gemerkt. Vliegtuig vliegt rustig door en begint later zelfs te dalen. Langzaam aan neemt de temperatuur af in de cabine, door het lek en "bevriezen" de inzittenen, waarna ze even later tegen de berg aan vliegen, geheel op de automaat.
Dit verklaart waarom zoveel mensen "bevroren" zijn, dat heeft namelijk wel wat tijd nodig. Zelfs in je nakie houdt je het nog wel even uit bij -30'C, zeker lang genoeg om een emergency descent uit te voeren naar lagere druk/hogere temperatuur, waarom het contact zo lang weg was.
Ook verklaart dat het feit dat de F16's het vliegtuig op 30.000 voet onderschepten en toen al zagen dat de piloot bewusteloos was. Er is dus geen nood-daling ingezet...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 15 augustus 2005 @ 17:46:02 #213
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29662541
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
pi_29662729
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:43 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.
Dat geeft de volgende speculatie, het vliegtuig had een zere langzame decompressie, waardoor de piloten (en passagiers), langzaam zonder zuurstof kwamen te zitten, waardoor ze het bewustzijn verloren.Daar het lage tempo van decompressie hebben ze niets gemerkt. Vliegtuig vliegt rustig door en begint later zelfs te dalen. Langzaam aan neemt de temperatuur af in de cabine, door het lek en "bevriezen" de inzittenen, waarna ze even later tegen de berg aan vliegen, geheel op de automaat.
Dit verklaart waarom zoveel mensen "bevroren" zijn, dat heeft namelijk wel wat tijd nodig. Zelfs in je nakie houdt je het nog wel even uit bij -30'C, zeker lang genoeg om een emergency descent uit te voeren naar lagere druk/hogere temperatuur, waarom het contact zo lang weg was.
Ook verklaart dat het feit dat de F16's het vliegtuig op 30.000 voet onderschepten en toen al zagen dat de piloot bewusteloos was. Er is dus geen nood-daling ingezet...
Ik blijf het allemaal nogal vaag vinden.
pi_29662865
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
niet... het is zeer vaag, niet alleen dat sms-je, maar ook waarom ze niet gezakt zijn, waarom hij weel een masker ophad, maar blijkbaar toch dood/bewusteloos was? Er schijnen tijdens de onderschepping meerdere mensen in de cockpit gezien te zijn, blkijkbaar bezig om te proberen het vliegtuig onder controle te krijgen.. Allemaal erg vaag en hopelijk brengt het onderzoek meer duidelijkheid
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 15 augustus 2005 @ 18:01:15 #216
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29662986
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?

Ergens doet het me een beetje denk aan de Langoliers van Stephen King...

Laten we hopen dat de vlucht en voice recorders meer uitsluitsel geven.
  Donald Duck held maandag 15 augustus 2005 @ 18:03:02 #217
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_29663044
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord
Vliegtuigen hebben natuurlijk áltijd een ruime reserve aan boord, er kan van alles misgaan waardoor de vlucht langer zal gaan duren dan normaal.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 15 augustus 2005 @ 18:06:00 #218
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_29663115
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?

Ergens doet het me een beetje denk aan de Langoliers van Stephen King...

Laten we hopen dat de vlucht en voice recorders meer uitsluitsel geven.
Misschien stortte het wel neer omdat er geen brandstof meer was?
  maandag 15 augustus 2005 @ 19:02:55 #219
262 Re
Kiss & Swallow
pi_29664698
smsje kan natuurlijk op groote hoogte zijn ingetoetst en pas (automatisch) verzonden toen er daadwerkelijk zender ontvangst was, verklaart ook dat tie dus niet gebeld heeft?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_29667039
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?

Ergens doet het me een beetje denk aan de Langoliers van Stephen King...

Laten we hopen dat de vlucht en voice recorders meer uitsluitsel geven.
Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.

Het blijft wel opmerkelijk dat men er zoveel langer over gedaan heeft, maar misschien heeft de piloot zelf nog snelheid kunnen verminderen? Vanwege de korte afstand tussen Cyprus en Athene neem ik ook aan dat het vliegtuig nooit op 10km hoogte is geweest, maar dan blijft het wel raar dat men het vliegtuig niet naar een lagere veilige hoogte heeft kunnen brengen.
pi_29668341
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 20:01 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.
Vrijwel zeker niet. Er is geen enkele aanwijzing dat de passagiers die in de cockpit zijn gezien, een landing hebben ingezet en daarbij kerosine tekort kwamen. Gezien de tijd van vliegen lijkt het me echter sterk dat er in een rechte lijn gevlogen is. De vraag is, zit dat wel of niet in de auto-piloot?
quote:
Het blijft wel opmerkelijk dat men er zoveel langer over gedaan heeft, maar misschien heeft de piloot zelf nog snelheid kunnen verminderen? Vanwege de korte afstand tussen Cyprus en Athene neem ik ook aan dat het vliegtuig nooit op 10km hoogte is geweest, maar dan blijft het wel raar dat men het vliegtuig niet naar een lagere veilige hoogte heeft kunnen brengen.
Boven de toeristisch drukke westkust van Turkije is het niet zo gek dat je als charter naar internationaal kruisniveau gestuurd wordt. Afgaande op de jetpiloten hingen de zuurstofmaskers op hoger niveau al uit. Dan heb je een paar opvallende dingen: een blauwe piloot die de cockpit heeft verlaten, lage temperatuur in het hele vliegtuig, cabinedruk weggevallen, radiostilte vanaf een uur na opstijgen (al vrij snel dus).

De laatste melding richting Cyprus ging over airco-klachten. Dan zou ik eigenlijk willen weten of dat het cockpitgedeelte betrof of ook het passagiersgedeelte. Het kan zijn, gezien het verlies van de cabinedruk, dat al vrij vlot of al voor vertrek een lekkage is ontstaan in een uitwisselend "onderdeel" voorin het toestel. Zoals gezegd, een gat werd niet gezien door de andere piloten. Indien het daar afkoelde, kunnen de piloten aanvankelijk enkel aan de airco hebben gedacht. Waarschijnlijk is het vervolgens snel gegaan, want berichten over een eventuele terugkeer naar Cyprus zijn er niet geweest. Het ontvangen SMS-je is niet duidelijk over wanneer of in welke situatie de piloot de cockpit heeft verlaten, wel zijn er nadien nog passagiers voorin geweest. Als het terroristen waren, dan had men in ieder geval wel iets geclaimd voor vandaag. Dus schijnbaar was het in de cockpit minder goed toeven dan in de cabine, dat ondersteunt ook dat men in de cabine iets meer tijd heeft gehad. Of instantane extreme kou in de cockpit een piloot uit zijn stoel richting cabine jaagt, ik heb geen idee. Als er giftige dampen uit de airco zouden zijn vrijgekomen, hadden er geen passagiers meer in de cockpit kunnen komen.
Qua de verdere vlucht kan ik me vinden in een auto-piloot vlucht theorie. Met Flight Simulator krijg je immers ook zo'n landing als je niet tijdig een echte landing inzet. Met of zonder brandstof maakt eigenlijk dan verder niet uit. Er is gezien de tijd misschien wel extra gevlogen, maar niet veel gewijzigd. Dat bevestigen ook de jetpiloten, die bleven strak op een koers. Landen zonder piloot ging helaas (nog) niet.
pi_29670171
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
Gelogen.
quote:
Politie valt kantoren Helios binnen

Uitgegeven: 15 augustus 2005 20:13
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2005 21:18
NICOSIA - De Cypriotische politie is maandagavond kantoren binnengevallen van Helios Airways. Dat heeft de Griekse televisie gemeld. De autoriteiten zijn vooral op zoek naar documenten over de technische staat van de vloot van de "prijsbreker". Ze willen ook voorkomen dat er mogelijk belangrijke documenten verdwijnen.

Een toestel van Helios stortte zondag neer nabij Athene. Er vielen 121 doden. De oorzaak van het ongeluk staat nog niet vast, maar vermoed wordt dat een defect in het luchtverversingssysteem tot de ramp heeft geleid.

Cypriotische media berichtten eerder dat justitie op het eiland onderzoek doet naar aanwijzingen dat Helios zijn luchtvloot slecht onderhoudt.

Inzittenden

Veel inzittenden van de Boeing 737 van Helios Airways leefden tot het moment dat het toestel zich zondag even ten noordoosten van de Griekse hoofdstad Athene in de grond boorde. Dat blijkt uit de eerste voorlopige resultaten van lijkschouwing op de stoffelijke resten, meldden de Griekse televisiezenders MEGA en NET.

Onderzoeken hebben uitgewezen dat de inzittenden geen giftige gassen hebben ingeademd. De doodsoorzaak is gelegen in het neerstorten en niet in verstikking of vergiftiging, aldus de zenders. Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.

Sms'je

De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.

De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
bron
pi_29670869
quote:
Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.
Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wist Maar hoe komen de piloten "buiten westen" en de passagiers niet? Die laatste waren kennelijk niet in staat bij de radio te komen. Cabinecrew zou daar toch ook wel iets van mogen weten verder. Veel gronden waarop gespeculeerd kan worden ...
pi_29671000
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 21:47 schreef okee6 het volgende:

[..]

Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wist Maar hoe komen de piloten "buiten westen" en de passagiers niet? Die laatste waren kennelijk niet in staat bij de radio te komen. Cabinecrew zou daar toch ook wel iets van mogen weten verder. Veel gronden waarop gespeculeerd kan worden ...
Dat kan erop duiden dat er alleen iets in de cockpit mis was (waardoor de temperatuur snel daalde) of dat er in het hele toestel iets mis was met de airco/koelsysteem/etc. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat dat in de cockpit heel snel tot een daling leidt, maar in de cabine tot een iets geleidelijkere ...
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 01:30:50 #225
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29679131
quote:
De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.

De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
Waarom verzint iemand dat? Waarom zou iemand daar in hemelsnaam en op die manier over liegen?

Ik snap er niets van, moet je kijken wat een tegenstrijdigheden in de media:

- Jet-crash bodies 'frozen solid'
- Cyprus crash victims were ‘frozen solid’
- Victims Of Greek Crash Died Before Impact

...versus:

- Autopsies: 6 alive after Greek plane crash
- SMS from doomed plane a hoax

...en tevens:

- Theories Abound About Greece Plan Crash
- Speculation runs high over Helios disaster

Met als meest schokkende:

"A top Greek Defence Ministry source said an autopsy on passengers "so far shows the bodies were frozen solid, including some whose skin was charred by flames from the crash"."

""Two charred bodies were still hugging each other," he said."

...versus:

"The report that the plane was cold was taken as a sign of decompression - one of the possible explanations authorities have given for the crash, which was Greece's deadliest."

Ik begrijp heus wel dat het nieuws zichzelf ontwikkelt naarmate er meer informatie beschikbaar komt, maar dergelijke tegenstrijdigheden gaan wel erg ver, of niet?

Ik vind het een vreemd verhaal, rare jongens, die persmuskieten.

En nogmaals, je verzint dat je een SMS bericht ontvangen hebt van je neef in het vliegtuig, vooruit, maar je verzint dan tevens dat het SMS bericht de tekst "Farewell, cousin, here we're frozen." bevat?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_29679469
Wie weet is die meneer verbonden met van die vliegtuigscannergroupies, dan wisten ze misschien van een dergelijk probleem op die vlucht af. Maar er zijn vast betere theorien.

Ik vind het nog steeds vreemd dat er geen radiocontact meer is geweest. Een uur na opstijgen is het een spookvlucht geworden, maar er hebben nog wel mensen rondgelopen. Waarom kon men niks meer uitrichten? Het lijkt me dat je in de cabine toch ook wel iets van communicatie moet kunnen vinden indien dat echt noodzakelijk is.

Of is het soms eenvoudig verklaarbaar doordat een van de piloten zichzelf op asociale wijze van het leven beroofde ...
pi_29679683
Wat info: de 50-jarige Duitse piloot zat niet in zijn stoel, de Cypriotische lag bewusteloos voorover. Zes pasagiers waren ten tijde van de crash mogelijk nog (onbewust) levend. De voicerecorder is zwaar beschadigd teruggevonden. Derhalve weet je straks nog niet veel meer van hoe er nu precies gehandeld is bij welk probleem. Hopen maar dat de Fransen het er toch uit weten te halen. De flight-data recorder dus kennelijk wel okee.

Tussen melden van het airco-probleem en de laatste radioboodschap zat nog een goed halfuur. Ook idioot lang, pleit wel meer voor een technisch defect, dat langzaam verergerde en toen ineens fataal werd.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:04:39 #228
6941 APK
Factual, I think.
pi_29679728
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 01:30 schreef Hallulama het volgende:

En nogmaals, je verzint dat je een SMS bericht ontvangen hebt van je neef in het vliegtuig, vooruit, maar je verzint dan tevens dat het SMS bericht de tekst "Farewell, cousin, here we're frozen." bevat?
Hangt er een beetje vanaf hoe laat die SMS binnen kwam.
Als je berichten hebt gehoord over zuurstofmaskers op 34.000 ft en een blauwe piloot, dan kun je dat nog wel bedenken.

Nooit geweten dat je maar 20 seconden hebt om dat masker op te zetten. De instructie van de stewardess (of de video) maakt daar geen melding van.
"Eerst zelf het masker opzetten en dan uw eventuele kind".

Die zijn wel weg dan.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_29679743
denk dat ut een aanslag is geweest....
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:08:12 #230
6941 APK
Factual, I think.
pi_29679788
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:05 schreef zhe-devilll het volgende:
denk dat ut een aanslag is geweest....
Neuh, eerder bizarre samenloop van omstandigheden.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_29679837
Dat Nieuw-Zeelandse artikel heeft ook wel aardige info:
quote:
Loss of cabin pressure was identified as the probable cause of two similar but smaller-scale air crashes.

Pro-golfer Payne Stewart and five others were killed when their Learjet aircraft crashed in the United States in 1999 after flying for more than four hours without radio contact.

In 2000 a plane crashed in Australia after flying for more than an hour from 25,000ft up with no sign of life on board.

Experts said it was extremely rare for a plane to lose oxygen.

Creeping decompression: Caused by leaks from faulty window seals or small hull breaches. Gradual leaks provoke alarms, triggering oxygen masks and emergency measures to bring the aircraft down to breathable altitudes.

Rapid decompression: Cause could be sudden air conditioning failure and involves explosive noise. Leads to the expansion of gases within body cavities, loss of blood pressure, rupture of lung tissues and unconsciousness within 30 seconds.
Het laatste zou lijkt mij als enige opgaan voor een verlies van de radiocommunicatie, maar dan nog heb je die passagiers danwel crew die hebben kunnen lopen in latere fase. Zuurstofpak in de handtas?
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:33:12 #232
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29680146
Bij nader inzien hoeven het geen tegenstrijdigheden te zijn, het zijn misschien gewoon verschillende kanten van het verhaal belicht, het is maar net wat voor dag de desbetreffende journalist heeft vermoed ik, waar focus je op, op dit, of op dat, hoewel "frozen solid" wel scoort als krantekop natuurlijk.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:34:42 #233
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29680167
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:36:22 #234
6941 APK
Factual, I think.
pi_29680185
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
Moet je dus wel binnen 20 sec achterkomen, blijkbaar.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_29680276
Gek denk zelf aan een ontploffing van een bom in dat vliegtuig
er zijn zoveel rare verhalen in omloop
nu blijft het smsje vanuit het vliegtuig ineens van een neef te komen
en als er een gat in het vliegtuig is geslagen bevriest men ook..
Daarnaast de invallen bij de vliegtuigmaatschappij zelf..
why why?
Verdachte zaak
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:51:30 #236
6941 APK
Factual, I think.
pi_29680339
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:45 schreef zhe-devilll het volgende:
Gek denk zelf aan een ontploffing van een bom in dat vliegtuig
nu blijft het smsje vanuit het vliegtuig ineens van een neef te komen
en als er een gat in het vliegtuig is geslagen bevriest men ook..
Gelul, gelul en gelul.
Geen bom, geen gat en geen SMS.

I
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:00:03 #237
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_29680392
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,
Waar je op mag hopen is dat één van de twee piloten de automatische piloot uitschakelt en een (nood)duikvlucht inzet.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:07:28 #238
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29680456
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:00 schreef sooty het volgende:

[..]

Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,
Waar je op mag hopen is dat één van de twee piloten de automatische piloot uitschakelt en een (nood)duikvlucht inzet.
Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:11:39 #239
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_29680486
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:07 schreef Libris het volgende:

[..]

Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.
En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:25:30 #240
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29680587
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:11 schreef sooty het volgende:

En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.
Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.

Let op je perceptie management
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:38:00 #241
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_29680695
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:25 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.

Let op je perceptie management
Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.
Als jij te dom bent om dat te begrijpen, mag je best wel iets in jouw ogen interssants als perceptie management erin slingeren.
Ik vind het best.
Los van het feit dat het nergens op slaat, vraag ik mij af of jij uberhaupt het woord 'perceptie' begrijpt.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:47:01 #242
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29680745
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:38 schreef sooty het volgende:

[..]

Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.
Als jij te dom bent om dat te begrijpen, mag je best wel iets in jouw ogen interssants als perceptie management erin slingeren.
Ik vind het best.
Los van het feit dat het nergens op slaat, vraag ik mij af of jij uberhaupt het woord 'perceptie' begrijpt.
Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:51:18 #243
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29680766
PERCEPTIE MANAGEMENT



Hee, ik bedoel het niet kwaad ofzo
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:56:14 #244
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_29680795
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:47 schreef Libris het volgende:

[..]

Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.
Ik vind het best Libris/Hallulama wat jij denkt, maar blijkbaar laat de plotselinge decompressie menig piloot toch in grote moeilijkheden...
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_29680828
Ik ben al een tijdje op zoek naar een temperatuurprofiel van de lucht op die dag boven Griekenland, in het weerjargon het dat een sounding. Iemand een idee waar ik die vandaan kan plukken? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel die mensen zijn bevroren.

Hoi Friso
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 05:22:31 #246
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29681141
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 04:01 schreef Steijn het volgende:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een temperatuurprofiel van de lucht op die dag boven Griekenland, in het weerjargon het dat een sounding. Iemand een idee waar ik die vandaan kan plukken? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel die mensen zijn bevroren.

Hoi Friso
Steijn

Hoe snel gaat dat ongeveer bij verschillende temperaturen? zeg -40, -50 en -60?
pi_29681945
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 05:22 schreef Libris het volgende:

[..]

Steijn

Hoe snel gaat dat ongeveer bij verschillende temperaturen? zeg -40, -50 en -60?
In een standaard atmosfeer verloopt de temperatuur met 2 graden per duizend voet. Dus op 10.000 voet is het 10 x 2 =20 graden lager dan op de grond. Op 30.000 voet is het dus 60 graden lager dan op de grond, dus zo'n 40 tot 45 graden onder nul. Vraag is dan, hoe snel koelt een vliegtuig af als er een lek in de drukcabine zit? En gezien het een charter was uit een warm land, noe snel ben je dan "bevroren" als je alleen maar een tshirt en een korte broek aan hebt?

Maar de grootste vraag blijft waarom e niets gedaan is door de piloten. (Praktisch) elk vliegtuig heeft een waarschuwingssysteem aan boord dat de piloten waarschuwd als de druk in de cabine te laag wordt. Normaal wordt de druk in de cabine gehouden op een waarde die vergelijkbara is met 8.000 voet hoogte. Zodra die druk dus daalt, gaan er bellen en lampjes aan, waarop de piloten ( bij, als het goed is, elke maatschappij) hun zuurstof masker opzetten en gaan dalen om zo het vliegtuig beneden de al eerder genoemde 10.000 voet te krijgen.Dat zou in ongeveer 3 minuten moeten kunnen, dan bevries je echt nog niet. Dit is dus niet gebeurd. De co had wel zijn masker op, maar verder was er dus niets gebeurd. Het vliegtuig is immers op 34.000 voet onderschept. Dat je dan langzaam bevriest kan ik dan wel begrijpen, maar zover had het niet hoeven komen..

Verder heeft de cockpit een eigen zuurstofsysteem, totaal onafhankelijk van de cabine. Verder ligt het aan de matevan decompressie hoe lang je hebt om dat masker op je snuit te drukken. Bij een zeer snelle decompressie, heb je zo'n 20 sec, maar goed, het enige wat je moet doen, is dat masker pakken en op je plaat zetten.De reden trouwens dat je je kinderen pas daarna helpt is dat je na 20 sec nog niet dood bent, echter je zover heen bent dat je je zelf niet meer kunt helpen, en je kinderen dus al helemaal niet. Als je na 40 sec een masker op je kind zet, overleeft hij het als het goed is wel.

Voor de rest is een sloot brandstof aan boord goed te verklaren, een vliegtuig m oet namelijk aan boord hebben:
de fuel voor de reis van A naar B
de fuel voor een eventuele uitwijk naar C
extra fuel genoeg voor 30 minuten vliegen
plus nog wat extra, maar dat varieert per route, maatschappij etc.
Verder had het ook alvast brandstof aan boord kunnen hebben voor de volgende vlucht, als de brandtof bijvoorbeeld erg duur was in Athene....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 09:02:10 #248
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29681975
Bedankt voor de uitleg weer The_Stranger, buschauffeur in de lucht?

Het blijft een vreemd verhaal...
pi_29682191
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 09:02 schreef Libris het volgende:
Bedankt voor de uitleg weer The_Stranger, buschauffeur in de lucht?
Als ik de reacties in dit topic mag geloven wel ja:)
quote:
Het blijft een vreemd verhaal...
Absoluut, en hopelijk brengt het onderzoek wel de echte reden naar voren, want dan kan daar weer van geleerd worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door The_stranger op 16-08-2005 10:45:22 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_29683573
Walgelijk dat iemand het in z,n kop haalt om te liegen over een ontvangen sms na zo,n tragisch incident.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:56:46 #251
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29683858
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 10:44 schreef Frances het volgende:
Walgelijk dat iemand het in z,n kop haalt om te liegen over een ontvangen sms na zo,n tragisch incident.
Heeft hij echt gelogen? Tja, ik kom misschien te veel in TRU ofzo, maar ik vind het nou steeds raar dat iemand daar over liegt.

Is die vent alweer vrijgelaten trouwens?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_29684011
Ik las gisteren wel ergens dat hij inmiddels bekend heeft(weet niet meer waar ik dat las). Heb ook geen idee of hij nog vast zit.
Wat zo iemand er toe brengt om dit te verzinnen weet ik niet. Het was een man van begin 30 dus geen bizarre puber-streek ofzo. Hoe dan ook het blijft smakeloos.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:27:39 #253
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_29684687
Hebben ze die piloot al gevonden? Hoorde gister dat ze hem nog niet hebben kunnen vinden tussen alle slachtoffers
pi_29684832
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 10:56 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Heeft hij echt gelogen? Tja, ik kom misschien te veel in TRU ofzo, maar ik vind het nou steeds raar dat iemand daar over liegt.

Is die vent alweer vrijgelaten trouwens?
Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...

Zag net op het journaal dat de cockpit voice recorder nog niet gevonden is...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_29699983
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 08:58 schreef The_stranger het volgende:

[..]

In een standaard atmosfeer verloopt de temperatuur met 2 graden per duizend voet. Dus op 10.000 voet is het 10 x 2 =20 graden lager dan op de grond. Op 30.000 voet is het dus 60 graden lager dan op de grond, dus zo'n 40 tot 45 graden onder nul. Vraag is dan, hoe snel koelt een vliegtuig af als er een lek in de drukcabine zit? En gezien het een charter was uit een warm land, noe snel ben je dan "bevroren" als je alleen maar een tshirt en een korte broek aan hebt?

Maar de grootste vraag blijft waarom e niets gedaan is door de piloten.
Dit vond Melkert van de TU Delft ervan:
quote:
De airconditioning van een vliegtuig haalt zijn zuurstof uit de compressor van de motor en dat systeem is dubbel uitgevoerd. Stokt de aanvoer van verse zuurstof, of lekt er iets weg, dan gaat in de cockpit meteen het alarm af. Zuurstofmaskers komen tevoorschijn, piloten en passagiers hebben gescheiden systemen en het toestel moet omlaag naar zo'n 2500 meter hoogte, waar de buitendruk draaglijk is. Dat moet meteen: als de luchtdruk is weggevallen, verliezen mensen binnen een minuut hun bewustzijn, en de zuurstofsystemen voor de passagiers reiken hooguit toe voor een kwartiertje.

Maar de piloten zijn niet gedaald. Misschien hadden zij geen zuurstof, waren hun flessen leeg, of hebben ze te traag gereageerd, zegt Joris Melkert van de faculteit luchtvaarttechniek van de TU Delft. Het probleem van zuurstofgebrek is dat je het zelf niet merkt. Je omgeving ziet je blauw worden, maar zelf voel je je fantastisch, een beetje high. Die opwinding duurt maar heel even, al snel ben je niet meer tot nadenken in staat.

Of die nalatigheid van de piloten de enige oorzaak is geweest? Melkert betwijfelt het. Het is een bizar en uniek ongeval. Het zal nog wel even duren voordat we de oorzaak weten. Maar bij dit soort ongelukken is het meestal een kwestie van fout op fout op fout.
De 50 jarige Duitse piloot heeft zich dus kennelijk niet volledig laten verrassen daar hij uit zijn stoel is gekomen. Maar dan nog, waarom is die radiolijn zo spoedig doodgevallen? Overigens hebben passagiers maar hooguit 20 minuten lucht op een niveau van boven de 30000 voet, het vliegtuig moet in die tijd zijn daalvlucht hebben ingezet. Dat deed het dus duidelijk niet, iets bij de cockpit moet wel haast zeker de bron van de ellende zijn geweest.
pi_29699998
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 11:33 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...

Zag net op het journaal dat de cockpit voice recorder nog niet gevonden is...
Gister werd nog gezegd dat ze hem zwaar geschonden naar Frankrijk hadden gestuurd, lekker tegenstrijdig die Grieken.
pi_29701588
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:23 schreef kansloze_dertiger het volgende:

[..]

Het is een hoax net als nine-eleven. Je kan niet bellen/smssen vanuit een vliegtuig.
dat zei ik zondag, en wat is er nu, 2 dagen later in het nieuws:
Sms uit gecrasht vliegtuig was verzonnen
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_29703597
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 11:33 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ach, mensen doen een heleboel gekke dingen voor hun 15 minutes of fame...

Zag net op het journaal dat de cockpit voice recorder nog niet gevonden is...
Ik las ergens dat die recorder sowieso waarschijnlijk niks op gaat leveren omdat alleen de laatste 30 minuten daadwerkelijk is geregistreerd. En dat vliegtuig heeft ruim een uur met bewusteloze/doden in de cockpit gevlogen.
pi_29703618
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 21:14 schreef okee6 het volgende:

[..]

Gister werd nog gezegd dat ze hem zwaar geschonden naar Frankrijk hadden gestuurd, lekker tegenstrijdig die Grieken.
Dat ging over een van de black boxes.
pi_29704483
weer vliegtuig neer
in Venezula
160doden
pi_29704754
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:58 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat ging over een van de black boxes.
Er zijn er toch maar twee, eentje met de technische data en een met de communicatie, de voice data recorder
pi_29745649
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 23:24 schreef okee6 het volgende:

[..]

Er zijn er toch maar twee, eentje met de technische data en een met de communicatie, de voice data recorder


Al is de voice data recorder vaak van het type dat slechts de laatste 30 minuten opgenomen worden, zodat in dit geval weinig op de band zal staan, waarschijnlijk, maar je weet het nooit...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 18 augustus 2005 @ 10:07:19 #263
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29745867
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 09:56 schreef The_stranger het volgende:

[..]



Al is de voice data recorder vaak van het type dat slechts de laatste 30 minuten opgenomen worden, zodat in dit geval weinig op de band zal staan, waarschijnlijk, maar je weet het nooit...
Waarom is dat eigenlijk nog. De technologie heeft toch ook niet stilgestaan? er zou belangrijke info verloren kunnnen zijn gegaan door die half uur opname..
pi_29746131
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 10:07 schreef Libris het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk nog. De technologie heeft toch ook niet stilgestaan? er zou belangrijke info verloren kunnnen zijn gegaan door die half uur opname..
Tsja, geen idee waarom, mogelijk is het in de nieuwste types vliegtuigen anders, maar de gebruikelijke voice recorders hebben een ring vormige magneet band, die na 30 minuten weer "op nul" staat en dan de eerste minuut weer overschrijft.

Zou toch ook digitaal moten kunne tegenwoordig zou je zeggen, maar feit is dat 99% van de ongevallen minder dan 30 minuten nodig hebben...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_29782862
quote:
Zuurstoftekort in Cypriotisch rampvliegtuig
Uitgegeven: 19 augustus 2005 11:53
Laatst gewijzigd: 19 augustus 2005 14:38

ATHENE - Het Cypriotische vliegtuig dat zondag neerstortte bij Athene, kampte al enkele minuten na het opstijgen met een acuut tekort aan zuurstof in cockpit en cabine. Dat is gebleken na analyse van de gegevens in de zwarte doos, berichtte vrijdag de Griekse staatsomroep op gezag van de commissie die de ramp onderzoekt.

Het toestel van de Cypriotische prijsvechter Helios stortte zondag neer bij Athene. Alle 121 inzittenden kwamen om. De luchtvaartmaatschappij is in Cyprus aangeklaagd wegens dood door schuld. Vermoed wordt dat gebrekkig onderhoud aan de Boeing heeft bijgedragen aan het ongeluk.

Storing

Volgens de voorzitter van de onderzoekscommissie heeft de piloot van het ramptoestel kort na het vertrek een storing gemeld in de koeling van het elektronisch systeem. Snel daarna werd het radiocontact met de cockpit verbroken, waarschijnlijk omdat de bemanning het bewustzijn had verloren. Het toestel is daarna vermoedelijk onbestuurd doorgevlogen tot de brandstof op was. Donderdag werd bekend dat de brandstoftanks van het vliegtuig leeg waren op het moment dat het neerstortte.

Oververhitting

De storing kan volgens de commissievoorzitter hebben geleid tot oververhitting, waarbij koolstofmonoxide kan zijn vrijgekomen. Toxicologisch onderzoek bij een aantal slachtoffers heeft echter geen gevaarlijk hoge concentratie van dat giftige gas aan het licht gebracht. Bovendien is vast komen te staan dat de meeste inzittenden op het moment van de crash waarschijnlijk buiten bewustzijn waren, maar nog wel leefden.

Recorder

De onderzoekers hebben hun hoop nu gevestigd op de recorder waarop de laatste gesprekken in de cockpit zijn opgenomen. Die werd vrijdag gevonden. Mogelijk verschaffen die opnamen duidelijkheid over wat aan boord van het vliegtuig is voorgevallen waardoor de inzittenden bewusteloos raakten.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  woensdag 7 december 2005 @ 03:36:32 #266
19840 Libris
Live from Singapore
pi_32881860
Hier nog een gedetaileerd verslag:
Helios' Boeing 737-300 5B-DBY underwent maintenance on the night prior to the accident. The pressurization system was checked, but after completion of the tests the Pressurization Mode Selector (PMS) was reportedly left in the "Manual" position instead of the "Auto" mode. In manual mode the crew had to manually open or close the outflow valves in order to control the cabin pressure. The outflow valves were one-third in the open position which meant that the cabin would not pressurize after takeoff. The PMS mode was apparently not noted during the pre-departure checks by the crew. In the morning the 737 was to operate Flight 522 from Larnaca to Prague, Czech Republic with an intermediate stop at Athens, Greece. The flight departed Larnaca at 09:07 for the leg to Athens with a planned flying time of 1 hour and 23 minutes. As the airplane climbed over the Mediterranean the cabin altitude alert horn sounded. This occurred as the 737 passed through an altitude of 10,000 feet. Cabin altitude is usually held around 8,000 feet. The crew possibly thought it was an erroneous takeoff configuration warning because the sound is identical. Then, at 14,000 feet, the oxygen masks automatically deployed and a master caution light illuminated in the cockpit. Because of a lack of cooling air another alarm activated, indicating a temperature warning for the avionics bay. The German captain and the Cypriot co-pilot tried to solve the problem but encountered some problems communicating with each other in English. They contacted the Helios´ maintenance base to seek advice. The engineer told that they needed to pull the circuit breaker to turn off the alarm. The circuit breaker was located in a cabinet behind the captain. The captain got up from his seat to look for the circuit breaker. The crew were not wearing their oxygen masks as their mindset and actions were determined by the preconception that the problems were not related to the lack of cabin pressure. As the airplane was still climbing the lack of oxygen seriously impaired the flight crew. The captain probably became unconscious when he was trying to find the circuit breaker. The first officer was still in his seat when he also became unconscious. Because the the plane´s autopilot was programmed for FL340 the Boeing continued to climb until levelling out at that altitude some 19 minutes after takeoff. At 09:37 the 737 entered the Athens FIR but not contact was established with the flight. Over Rodos at about 09:52 the airplane entered the UL995 airway. Around 10:20 the airplane reportedly entered holding pattern over the Kea VOR which is located about 28 nm south of the Athens airport. All efforts by Greek air traffic controllers to contact the pilots were futile. Around 11:00 two Greek F-16 fighter planes were scrambled from the Néa Anghialos air base. About half an hour later the F-16's intercepted the airliner. The F-16 pilots reported that they were not able to observe the captain, while the first officer seemed to be unconscious. Apparently one or two other persons seemed to have entered the cockpit, attempting to control the plane. The F-16's continued to track the flight. At 11:50 the steward, who had just started flying lessons, attempted to control the plane. The airspeed increased and the aircraft turned right. The airplane was then turned left over the island of Evvoia heading toward Athens. By now the aircraft had run out of fuel, being airborne for almost three hours. When descending through an altitude of 7,000 feet both engines flamed out. The aircraft descended further until is crashed in a hilly area some 40 km North of Athens. The same Boeing 737, 5B-DBY, suffered a loss of cabin pressure on December 20, 2004 during a flight from Warsaw to Larnaca. Three passengers needed medical treatment after landing in Larnaca. This incident was caused by a leaking door seal of the right hand rear door.
  woensdag 7 december 2005 @ 03:44:07 #267
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32881907
Punctuatie, alineas enzo

En was het nodig omdit topic omhoog te krikken? Ik weet dat een kennis van me vandaag naar Griekenland vloog toevallig voor een paar dagen, en ik schrik me dood.... WAT ALWEER EEN ONGELUK?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 7 december 2005 @ 05:44:20 #268
19840 Libris
Live from Singapore
pi_32882421
Ja, sorry.... Zag de link op een luchtvaartveiligheidssite. Vond dit een intrigerend ongeval en deze tekst (ondanks het ontbreken van punctuatie), geeft een duidelijk beeld van dit ongeluk... En om er nu een nieuw topic voor te openen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')