abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29645875
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:

[..]

Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...
Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:54:29 #202
6941 APK
Factual, I think.
pi_29645902
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:52 schreef Evil_Jur het volgende:

Het probleem is alleen dat wanneer het mis gaat, het ook echt mis gaat.
Valt ook nog wel mee als je het aantal overlevenden van de crashes in Canada en Italie bekijkt.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:55:17 #203
6941 APK
Factual, I think.
pi_29645928
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:53 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.
Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neer
pi_29645966
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:

[..]

Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...

Straaljagers waren trouwens ook niet echt snel in het onderscheppen, vanaf het moment dat ze wisten dat er iets mis was tot visueel contact nam een uur.
Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..
-
  maandag 15 augustus 2005 @ 01:00:58 #205
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29646043
10:25 a.m. - Greek Civil Aviation Authority notifies Defense Ministry's national search and rescue center.

10:30 a.m. - Defense ministry issues a Renegade alert, standard aviation procedure when planes fail to respond to control tower.

10:55 a.m. - Two F-16 fighter jets scramble to locate airliner.

11:20 a.m. - Fighter jets make visual contact with airliner over Aegean island of Kea, but unable to communicate with pilots.

Dus om 10:25 eerste alarm, dan 5 minuten later de opdracht voor een scramble, maar dan 25 minuten om de vliegtuigen de lucht in te krijgen en 25 minuten om ze te vinden, als het vliegtuig in de buurt van Kea is (wat volgens mij erg dicht bij Athene ligt). Als er opzet in het spel was geweest en het plan zou zijn geweest om op Athene neer te storten, was het te laat geweest om iets te doen.
  maandag 15 augustus 2005 @ 01:01:07 #206
6941 APK
Factual, I think.
pi_29646047
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:57 schreef Dr.Daggla het volgende:

Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..
Vinden is niet zo'n probleem, binnen korte tijd in je F16 springen en dat ding achterhalen is een ander verhaal.
pi_29649354
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:55 schreef APK het volgende:

[..]

Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neer
Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.
  maandag 15 augustus 2005 @ 10:09:17 #208
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29649680
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 09:44 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.
Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?
pi_29649983
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 00:27 schreef APK het volgende:

[..]

Man, er zijn vanavond tienduizenden thuisgekomen met een vliegtuig.
Wat een gezeur.
Had je dat ook gezegd als je met de auto naar oma was geweest en er een kettingbotsing op de A2 was?
Een kettingbotsing vergelijken met een vliegramp Ik weet dat vliegen een stuk veiliger is dan autorijden, echter als je in een vliegtuig zit van een prijsvechter als Onur, dat in ieder geval aan de binnenkant van ellende uit elkaar flikkert vergeet je dat toch snel als je op 10 km hoogte zit.. en zeker mensen met vliegangst zitten absoluut niet op dit soort berichten te wachten..
pi_29650168
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 10:09 schreef Libris het volgende:

[..]

Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?
Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.
pi_29650999
Ik denk dat ze het vliegtuig automatisch hebben laten dalen tot zo een 2 a 3 km hoogte en hebben gehoopt dat er nog iemand leefde, of op tijd bijkwam, die de landing kon maken. Het feit dat ze nog kilometers stuurloos hebben doorgevlogen duidt erop dat dat dus niet het geval was.
pi_29662482
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 10:37 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.
Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.
Dat geeft de volgende speculatie, het vliegtuig had een zere langzame decompressie, waardoor de piloten (en passagiers), langzaam zonder zuurstof kwamen te zitten, waardoor ze het bewustzijn verloren.Daar het lage tempo van decompressie hebben ze niets gemerkt. Vliegtuig vliegt rustig door en begint later zelfs te dalen. Langzaam aan neemt de temperatuur af in de cabine, door het lek en "bevriezen" de inzittenen, waarna ze even later tegen de berg aan vliegen, geheel op de automaat.
Dit verklaart waarom zoveel mensen "bevroren" zijn, dat heeft namelijk wel wat tijd nodig. Zelfs in je nakie houdt je het nog wel even uit bij -30'C, zeker lang genoeg om een emergency descent uit te voeren naar lagere druk/hogere temperatuur, waarom het contact zo lang weg was.
Ook verklaart dat het feit dat de F16's het vliegtuig op 30.000 voet onderschepten en toen al zagen dat de piloot bewusteloos was. Er is dus geen nood-daling ingezet...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 15 augustus 2005 @ 17:46:02 #213
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29662541
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
pi_29662729
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:43 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.
Dat geeft de volgende speculatie, het vliegtuig had een zere langzame decompressie, waardoor de piloten (en passagiers), langzaam zonder zuurstof kwamen te zitten, waardoor ze het bewustzijn verloren.Daar het lage tempo van decompressie hebben ze niets gemerkt. Vliegtuig vliegt rustig door en begint later zelfs te dalen. Langzaam aan neemt de temperatuur af in de cabine, door het lek en "bevriezen" de inzittenen, waarna ze even later tegen de berg aan vliegen, geheel op de automaat.
Dit verklaart waarom zoveel mensen "bevroren" zijn, dat heeft namelijk wel wat tijd nodig. Zelfs in je nakie houdt je het nog wel even uit bij -30'C, zeker lang genoeg om een emergency descent uit te voeren naar lagere druk/hogere temperatuur, waarom het contact zo lang weg was.
Ook verklaart dat het feit dat de F16's het vliegtuig op 30.000 voet onderschepten en toen al zagen dat de piloot bewusteloos was. Er is dus geen nood-daling ingezet...
Ik blijf het allemaal nogal vaag vinden.
pi_29662865
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
niet... het is zeer vaag, niet alleen dat sms-je, maar ook waarom ze niet gezakt zijn, waarom hij weel een masker ophad, maar blijkbaar toch dood/bewusteloos was? Er schijnen tijdens de onderschepping meerdere mensen in de cockpit gezien te zijn, blkijkbaar bezig om te proberen het vliegtuig onder controle te krijgen.. Allemaal erg vaag en hopelijk brengt het onderzoek meer duidelijkheid
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 15 augustus 2005 @ 18:01:15 #216
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29662986
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?

Ergens doet het me een beetje denk aan de Langoliers van Stephen King...

Laten we hopen dat de vlucht en voice recorders meer uitsluitsel geven.
  Donald Duck held maandag 15 augustus 2005 @ 18:03:02 #217
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_29663044
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord
Vliegtuigen hebben natuurlijk áltijd een ruime reserve aan boord, er kan van alles misgaan waardoor de vlucht langer zal gaan duren dan normaal.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 15 augustus 2005 @ 18:06:00 #218
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_29663115
quote:
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?

Misschien stortte het wel neer omdat er geen brandstof meer was?
  maandag 15 augustus 2005 @ 19:02:55 #219
262 Re
Kiss & Swallow
pi_29664698
smsje kan natuurlijk op groote hoogte zijn ingetoetst en pas (automatisch) verzonden toen er daadwerkelijk zender ontvangst was, verklaart ook dat tie dus niet gebeld heeft?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_29667039
quote:

Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.

Het blijft wel opmerkelijk dat men er zoveel langer over gedaan heeft, maar misschien heeft de piloot zelf nog snelheid kunnen verminderen? Vanwege de korte afstand tussen Cyprus en Athene neem ik ook aan dat het vliegtuig nooit op 10km hoogte is geweest, maar dan blijft het wel raar dat men het vliegtuig niet naar een lagere veilige hoogte heeft kunnen brengen.
pi_29668341
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 20:01 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.
Vrijwel zeker niet. Er is geen enkele aanwijzing dat de passagiers die in de cockpit zijn gezien, een landing hebben ingezet en daarbij kerosine tekort kwamen. Gezien de tijd van vliegen lijkt het me echter sterk dat er in een rechte lijn gevlogen is. De vraag is, zit dat wel of niet in de auto-piloot?
quote:
Het blijft wel opmerkelijk dat men er zoveel langer over gedaan heeft, maar misschien heeft de piloot zelf nog snelheid kunnen verminderen? Vanwege de korte afstand tussen Cyprus en Athene neem ik ook aan dat het vliegtuig nooit op 10km hoogte is geweest, maar dan blijft het wel raar dat men het vliegtuig niet naar een lagere veilige hoogte heeft kunnen brengen.
Boven de toeristisch drukke westkust van Turkije is het niet zo gek dat je als charter naar internationaal kruisniveau gestuurd wordt. Afgaande op de jetpiloten hingen de zuurstofmaskers op hoger niveau al uit. Dan heb je een paar opvallende dingen: een blauwe piloot die de cockpit heeft verlaten, lage temperatuur in het hele vliegtuig, cabinedruk weggevallen, radiostilte vanaf een uur na opstijgen (al vrij snel dus).

De laatste melding richting Cyprus ging over airco-klachten. Dan zou ik eigenlijk willen weten of dat het cockpitgedeelte betrof of ook het passagiersgedeelte. Het kan zijn, gezien het verlies van de cabinedruk, dat al vrij vlot of al voor vertrek een lekkage is ontstaan in een uitwisselend "onderdeel" voorin het toestel. Zoals gezegd, een gat werd niet gezien door de andere piloten. Indien het daar afkoelde, kunnen de piloten aanvankelijk enkel aan de airco hebben gedacht. Waarschijnlijk is het vervolgens snel gegaan, want berichten over een eventuele terugkeer naar Cyprus zijn er niet geweest. Het ontvangen SMS-je is niet duidelijk over wanneer of in welke situatie de piloot de cockpit heeft verlaten, wel zijn er nadien nog passagiers voorin geweest. Als het terroristen waren, dan had men in ieder geval wel iets geclaimd voor vandaag. Dus schijnbaar was het in de cockpit minder goed toeven dan in de cabine, dat ondersteunt ook dat men in de cabine iets meer tijd heeft gehad. Of instantane extreme kou in de cockpit een piloot uit zijn stoel richting cabine jaagt, ik heb geen idee. Als er giftige dampen uit de airco zouden zijn vrijgekomen, hadden er geen passagiers meer in de cockpit kunnen komen.
Qua de verdere vlucht kan ik me vinden in een auto-piloot vlucht theorie. Met Flight Simulator krijg je immers ook zo'n landing als je niet tijdig een echte landing inzet. Met of zonder brandstof maakt eigenlijk dan verder niet uit. Er is gezien de tijd misschien wel extra gevlogen, maar niet veel gewijzigd. Dat bevestigen ook de jetpiloten, die bleven strak op een koers. Landen zonder piloot ging helaas (nog) niet.
pi_29670171
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Gelogen.
quote:
Politie valt kantoren Helios binnen

Uitgegeven: 15 augustus 2005 20:13
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2005 21:18
NICOSIA - De Cypriotische politie is maandagavond kantoren binnengevallen van Helios Airways. Dat heeft de Griekse televisie gemeld. De autoriteiten zijn vooral op zoek naar documenten over de technische staat van de vloot van de "prijsbreker". Ze willen ook voorkomen dat er mogelijk belangrijke documenten verdwijnen.

Een toestel van Helios stortte zondag neer nabij Athene. Er vielen 121 doden. De oorzaak van het ongeluk staat nog niet vast, maar vermoed wordt dat een defect in het luchtverversingssysteem tot de ramp heeft geleid.

Cypriotische media berichtten eerder dat justitie op het eiland onderzoek doet naar aanwijzingen dat Helios zijn luchtvloot slecht onderhoudt.

Inzittenden

Veel inzittenden van de Boeing 737 van Helios Airways leefden tot het moment dat het toestel zich zondag even ten noordoosten van de Griekse hoofdstad Athene in de grond boorde. Dat blijkt uit de eerste voorlopige resultaten van lijkschouwing op de stoffelijke resten, meldden de Griekse televisiezenders MEGA en NET.

Onderzoeken hebben uitgewezen dat de inzittenden geen giftige gassen hebben ingeademd. De doodsoorzaak is gelegen in het neerstorten en niet in verstikking of vergiftiging, aldus de zenders. Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.

Sms'je

De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.

De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
bron
pi_29670869
quote:
Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.
Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wist Maar hoe komen de piloten "buiten westen" en de passagiers niet? Die laatste waren kennelijk niet in staat bij de radio te komen. Cabinecrew zou daar toch ook wel iets van mogen weten verder. Veel gronden waarop gespeculeerd kan worden ...
pi_29671000
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 21:47 schreef okee6 het volgende:

[..]

Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wist Maar hoe komen de piloten "buiten westen" en de passagiers niet? Die laatste waren kennelijk niet in staat bij de radio te komen. Cabinecrew zou daar toch ook wel iets van mogen weten verder. Veel gronden waarop gespeculeerd kan worden ...
Dat kan erop duiden dat er alleen iets in de cockpit mis was (waardoor de temperatuur snel daalde) of dat er in het hele toestel iets mis was met de airco/koelsysteem/etc. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat dat in de cockpit heel snel tot een daling leidt, maar in de cabine tot een iets geleidelijkere ...
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 01:30:50 #225
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29679131
quote:
De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.

De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
Waarom verzint iemand dat? Waarom zou iemand daar in hemelsnaam en op die manier over liegen?

Ik snap er niets van, moet je kijken wat een tegenstrijdigheden in de media:

- Jet-crash bodies 'frozen solid'
- Cyprus crash victims were ‘frozen solid’
- Victims Of Greek Crash Died Before Impact

...versus:

- Autopsies: 6 alive after Greek plane crash
- SMS from doomed plane a hoax

...en tevens:

- Theories Abound About Greece Plan Crash
- Speculation runs high over Helios disaster

Met als meest schokkende:

"A top Greek Defence Ministry source said an autopsy on passengers "so far shows the bodies were frozen solid, including some whose skin was charred by flames from the crash"."

""Two charred bodies were still hugging each other," he said."

...versus:

"The report that the plane was cold was taken as a sign of decompression - one of the possible explanations authorities have given for the crash, which was Greece's deadliest."

Ik begrijp heus wel dat het nieuws zichzelf ontwikkelt naarmate er meer informatie beschikbaar komt, maar dergelijke tegenstrijdigheden gaan wel erg ver, of niet?

Ik vind het een vreemd verhaal, rare jongens, die persmuskieten.

En nogmaals, je verzint dat je een SMS bericht ontvangen hebt van je neef in het vliegtuig, vooruit, maar je verzint dan tevens dat het SMS bericht de tekst "Farewell, cousin, here we're frozen." bevat?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_29679469
Wie weet is die meneer verbonden met van die vliegtuigscannergroupies, dan wisten ze misschien van een dergelijk probleem op die vlucht af. Maar er zijn vast betere theorien.

Ik vind het nog steeds vreemd dat er geen radiocontact meer is geweest. Een uur na opstijgen is het een spookvlucht geworden, maar er hebben nog wel mensen rondgelopen. Waarom kon men niks meer uitrichten? Het lijkt me dat je in de cabine toch ook wel iets van communicatie moet kunnen vinden indien dat echt noodzakelijk is.

Of is het soms eenvoudig verklaarbaar doordat een van de piloten zichzelf op asociale wijze van het leven beroofde ...
pi_29679683
Wat info: de 50-jarige Duitse piloot zat niet in zijn stoel, de Cypriotische lag bewusteloos voorover. Zes pasagiers waren ten tijde van de crash mogelijk nog (onbewust) levend. De voicerecorder is zwaar beschadigd teruggevonden. Derhalve weet je straks nog niet veel meer van hoe er nu precies gehandeld is bij welk probleem. Hopen maar dat de Fransen het er toch uit weten te halen. De flight-data recorder dus kennelijk wel okee.

Tussen melden van het airco-probleem en de laatste radioboodschap zat nog een goed halfuur. Ook idioot lang, pleit wel meer voor een technisch defect, dat langzaam verergerde en toen ineens fataal werd.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:04:39 #228
6941 APK
Factual, I think.
pi_29679728
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 01:30 schreef Hallulama het volgende:

En nogmaals, je verzint dat je een SMS bericht ontvangen hebt van je neef in het vliegtuig, vooruit, maar je verzint dan tevens dat het SMS bericht de tekst "Farewell, cousin, here we're frozen." bevat?
Hangt er een beetje vanaf hoe laat die SMS binnen kwam.
Als je berichten hebt gehoord over zuurstofmaskers op 34.000 ft en een blauwe piloot, dan kun je dat nog wel bedenken.

Nooit geweten dat je maar 20 seconden hebt om dat masker op te zetten. De instructie van de stewardess (of de video) maakt daar geen melding van.
"Eerst zelf het masker opzetten en dan uw eventuele kind".

Die zijn wel weg dan.
pi_29679743
denk dat ut een aanslag is geweest....
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:08:12 #230
6941 APK
Factual, I think.
pi_29679788
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:05 schreef zhe-devilll het volgende:
denk dat ut een aanslag is geweest....
Neuh, eerder bizarre samenloop van omstandigheden.
pi_29679837
Dat Nieuw-Zeelandse artikel heeft ook wel aardige info:
quote:
Loss of cabin pressure was identified as the probable cause of two similar but smaller-scale air crashes.

Pro-golfer Payne Stewart and five others were killed when their Learjet aircraft crashed in the United States in 1999 after flying for more than four hours without radio contact.

In 2000 a plane crashed in Australia after flying for more than an hour from 25,000ft up with no sign of life on board.

Experts said it was extremely rare for a plane to lose oxygen.

Creeping decompression: Caused by leaks from faulty window seals or small hull breaches. Gradual leaks provoke alarms, triggering oxygen masks and emergency measures to bring the aircraft down to breathable altitudes.

Rapid decompression: Cause could be sudden air conditioning failure and involves explosive noise. Leads to the expansion of gases within body cavities, loss of blood pressure, rupture of lung tissues and unconsciousness within 30 seconds.
Het laatste zou lijkt mij als enige opgaan voor een verlies van de radiocommunicatie, maar dan nog heb je die passagiers danwel crew die hebben kunnen lopen in latere fase. Zuurstofpak in de handtas?
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:33:12 #232
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29680146
Bij nader inzien hoeven het geen tegenstrijdigheden te zijn, het zijn misschien gewoon verschillende kanten van het verhaal belicht, het is maar net wat voor dag de desbetreffende journalist heeft vermoed ik, waar focus je op, op dit, of op dat, hoewel "frozen solid" wel scoort als krantekop natuurlijk.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:34:42 #233
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29680167
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:36:22 #234
6941 APK
Factual, I think.
pi_29680185
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
Moet je dus wel binnen 20 sec achterkomen, blijkbaar.
pi_29680276
Gek denk zelf aan een ontploffing van een bom in dat vliegtuig
er zijn zoveel rare verhalen in omloop
nu blijft het smsje vanuit het vliegtuig ineens van een neef te komen
en als er een gat in het vliegtuig is geslagen bevriest men ook..
Daarnaast de invallen bij de vliegtuigmaatschappij zelf..
why why?
Verdachte zaak
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:51:30 #236
6941 APK
Factual, I think.
pi_29680339
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:45 schreef zhe-devilll het volgende:
Gek denk zelf aan een ontploffing van een bom in dat vliegtuig
nu blijft het smsje vanuit het vliegtuig ineens van een neef te komen
en als er een gat in het vliegtuig is geslagen bevriest men ook..
Gelul, gelul en gelul.
Geen bom, geen gat en geen SMS.

I
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:00:03 #237
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_29680392
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,
Waar je op mag hopen is dat één van de twee piloten de automatische piloot uitschakelt en een (nood)duikvlucht inzet.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:07:28 #238
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29680456
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:00 schreef sooty het volgende:

[..]

Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,
Waar je op mag hopen is dat één van de twee piloten de automatische piloot uitschakelt en een (nood)duikvlucht inzet.
Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:11:39 #239
18811 sooty
pi_29680486
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:07 schreef Libris het volgende:

[..]

Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.
En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:25:30 #240
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29680587
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:11 schreef sooty het volgende:

En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.
Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.

Let op je perceptie management
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:38:00 #241
18811 sooty
pi_29680695
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:25 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.

Let op je perceptie management
Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.
Als jij te dom bent om dat te begrijpen, mag je best wel iets in jouw ogen interssants als perceptie management erin slingeren.
Ik vind het best.
Los van het feit dat het nergens op slaat, vraag ik mij af of jij uberhaupt het woord 'perceptie' begrijpt.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:47:01 #242
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29680745
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:38 schreef sooty het volgende:

[..]

Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.
Als jij te dom bent om dat te begrijpen, mag je best wel iets in jouw ogen interssants als perceptie management erin slingeren.
Ik vind het best.
Los van het feit dat het nergens op slaat, vraag ik mij af of jij uberhaupt het woord 'perceptie' begrijpt.
Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:51:18 #243
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_29680766
PERCEPTIE MANAGEMENT

Hee, ik bedoel het niet kwaad ofzo
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:56:14 #244
18811 sooty
pi_29680795
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:47 schreef Libris het volgende:

[..]

Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.
Ik vind het best Libris/Hallulama wat jij denkt, maar blijkbaar laat de plotselinge decompressie menig piloot toch in grote moeilijkheden...
pi_29680828
Ik ben al een tijdje op zoek naar een temperatuurprofiel van de lucht op die dag boven Griekenland, in het weerjargon het dat een sounding. Iemand een idee waar ik die vandaan kan plukken? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel die mensen zijn bevroren.

Hoi Friso
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 05:22:31 #246
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29681141
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 04:01 schreef Steijn het volgende:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een temperatuurprofiel van de lucht op die dag boven Griekenland, in het weerjargon het dat een sounding. Iemand een idee waar ik die vandaan kan plukken? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel die mensen zijn bevroren.

Hoi Friso
Steijn

Hoe snel gaat dat ongeveer bij verschillende temperaturen? zeg -40, -50 en -60?
pi_29681945
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 05:22 schreef Libris het volgende:

[..]

Steijn

Hoe snel gaat dat ongeveer bij verschillende temperaturen? zeg -40, -50 en -60?
In een standaard atmosfeer verloopt de temperatuur met 2 graden per duizend voet. Dus op 10.000 voet is het 10 x 2 =20 graden lager dan op de grond. Op 30.000 voet is het dus 60 graden lager dan op de grond, dus zo'n 40 tot 45 graden onder nul. Vraag is dan, hoe snel koelt een vliegtuig af als er een lek in de drukcabine zit? En gezien het een charter was uit een warm land, noe snel ben je dan "bevroren" als je alleen maar een tshirt en een korte broek aan hebt?

Maar de grootste vraag blijft waarom e niets gedaan is door de piloten. (Praktisch) elk vliegtuig heeft een waarschuwingssysteem aan boord dat de piloten waarschuwd als de druk in de cabine te laag wordt. Normaal wordt de druk in de cabine gehouden op een waarde die vergelijkbara is met 8.000 voet hoogte. Zodra die druk dus daalt, gaan er bellen en lampjes aan, waarop de piloten ( bij, als het goed is, elke maatschappij) hun zuurstof masker opzetten en gaan dalen om zo het vliegtuig beneden de al eerder genoemde 10.000 voet te krijgen.Dat zou in ongeveer 3 minuten moeten kunnen, dan bevries je echt nog niet. Dit is dus niet gebeurd. De co had wel zijn masker op, maar verder was er dus niets gebeurd. Het vliegtuig is immers op 34.000 voet onderschept. Dat je dan langzaam bevriest kan ik dan wel begrijpen, maar zover had het niet hoeven komen..

Verder heeft de cockpit een eigen zuurstofsysteem, totaal onafhankelijk van de cabine. Verder ligt het aan de matevan decompressie hoe lang je hebt om dat masker op je snuit te drukken. Bij een zeer snelle decompressie, heb je zo'n 20 sec, maar goed, het enige wat je moet doen, is dat masker pakken en op je plaat zetten.De reden trouwens dat je je kinderen pas daarna helpt is dat je na 20 sec nog niet dood bent, echter je zover heen bent dat je je zelf niet meer kunt helpen, en je kinderen dus al helemaal niet. Als je na 40 sec een masker op je kind zet, overleeft hij het als het goed is wel.

Voor de rest is een sloot brandstof aan boord goed te verklaren, een vliegtuig m oet namelijk aan boord hebben:
de fuel voor de reis van A naar B
de fuel voor een eventuele uitwijk naar C
extra fuel genoeg voor 30 minuten vliegen
plus nog wat extra, maar dat varieert per route, maatschappij etc.
Verder had het ook alvast brandstof aan boord kunnen hebben voor de volgende vlucht, als de brandtof bijvoorbeeld erg duur was in Athene....
C. Sagan
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 09:02:10 #248
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29681975
Bedankt voor de uitleg weer The_Stranger, buschauffeur in de lucht?

Het blijft een vreemd verhaal...
pi_29682191
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 09:02 schreef Libris het volgende:
Bedankt voor de uitleg weer The_Stranger, buschauffeur in de lucht?
Als ik de reacties in dit topic mag geloven wel ja:)
quote:
Het blijft een vreemd verhaal...
Absoluut, en hopelijk brengt het onderzoek wel de echte reden naar voren, want dan kan daar weer van geleerd worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door The_stranger op 16-08-2005 10:45:22 ]
C. Sagan
pi_29683573
Walgelijk dat iemand het in z,n kop haalt om te liegen over een ontvangen sms na zo,n tragisch incident.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')