Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:
[..]
Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...
Valt ook nog wel mee als je het aantal overlevenden van de crashes in Canada en Italie bekijkt.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:52 schreef Evil_Jur het volgende:
Het probleem is alleen dat wanneer het mis gaat, het ook echt mis gaat.
Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neerquote:Op maandag 15 augustus 2005 00:53 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niks dus, toen waren de meeste bemanningsleden en pasagiers al buiten bewustzijn lijkt me.
Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:41 schreef Libris het volgende:
[..]
Dan vraag me toch af wat dat vliegtuig in de 1.5 uur extra dat ze gevolgen hebben heeft gedaan...
Straaljagers waren trouwens ook niet echt snel in het onderscheppen, vanaf het moment dat ze wisten dat er iets mis was tot visueel contact nam een uur.
Vinden is niet zo'n probleem, binnen korte tijd in je F16 springen en dat ding achterhalen is een ander verhaal.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
Duurt even voor je iemand vindt, me dunkt..
Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.quote:Op maandag 15 augustus 2005 00:55 schreef APK het volgende:
[..]
Waarom kwam het vliegtuig dan op 'loopafstand' van Athene neer
Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?quote:Op maandag 15 augustus 2005 09:44 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat is ook best mogelijk, waarschijnlijk stond de automatische piloot in ieder geval gedeeltelijk aan.
Een kettingbotsing vergelijken met een vliegrampquote:Op maandag 15 augustus 2005 00:27 schreef APK het volgende:
[..]
Man, er zijn vanavond tienduizenden thuisgekomen met een vliegtuig.
Wat een gezeur.![]()
Had je dat ook gezegd als je met de auto naar oma was geweest en er een kettingbotsing op de A2 was?
Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.quote:Op maandag 15 augustus 2005 10:09 schreef Libris het volgende:
[..]
Automatische piloot is toch gewoon een constante koers, snelheid en hoogte?
Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 10:37 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Niet per se, het kan zijn dat ze alleen de hoogte hebben ingesteld, of allerlei combinaties, modernere systemen kunnen ook zelf koerswijzigingen uitvoeren.
Ik blijf het allemaal nogal vaag vinden.quote:Op maandag 15 augustus 2005 17:43 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Standaard is dat de hele route, van baken naar baken ingevoerd wordt en de autopilot vliegt dat rustig af, zonder tussenkomst van de piloten. Ook de hoogte staat in de computer en het vliegtuig zal dus ook van hoogte veranderen als de computer dat aangeeft, en de piloten er niet tussen komen.
Dat geeft de volgende speculatie, het vliegtuig had een zere langzame decompressie, waardoor de piloten (en passagiers), langzaam zonder zuurstof kwamen te zitten, waardoor ze het bewustzijn verloren.Daar het lage tempo van decompressie hebben ze niets gemerkt. Vliegtuig vliegt rustig door en begint later zelfs te dalen. Langzaam aan neemt de temperatuur af in de cabine, door het lek en "bevriezen" de inzittenen, waarna ze even later tegen de berg aan vliegen, geheel op de automaat.
Dit verklaart waarom zoveel mensen "bevroren" zijn, dat heeft namelijk wel wat tijd nodig. Zelfs in je nakie houdt je het nog wel even uit bij -30'C, zeker lang genoeg om een emergency descent uit te voeren naar lagere druk/hogere temperatuur, waarom het contact zo lang weg was.
Ook verklaart dat het feit dat de F16's het vliegtuig op 30.000 voet onderschepten en toen al zagen dat de piloot bewusteloos was. Er is dus geen nood-daling ingezet...
niet... het is zeer vaag, niet alleen dat sms-je, maar ook waarom ze niet gezakt zijn, waarom hij weel een masker ophad, maar blijkbaar toch dood/bewusteloos was? Er schijnen tijdens de onderschepping meerdere mensen in de cockpit gezien te zijn, blkijkbaar bezig om te proberen het vliegtuig onder controle te krijgen.. Allemaal erg vaag en hopelijk brengt het onderzoek meer duidelijkheidquote:Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
Vliegtuigen hebben natuurlijk áltijd een ruime reserve aan boord, er kan van alles misgaan waardoor de vlucht langer zal gaan duren dan normaal.quote:Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord
Misschien stortte het wel neer omdat er geen brandstof meer was?quote:Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?
Ergens doet het me een beetje denk aan de Langoliers van Stephen King...
Laten we hopen dat de vlucht en voice recorders meer uitsluitsel geven.
Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.quote:Op maandag 15 augustus 2005 18:01 schreef Libris het volgende:
Ik vind de tijden ook zo raar. Heeft een vliegtuig echt 2 keer zoveel brandstof als nodig aan boord (3 uur na opstijgen is het vliegtuig neergestort, het is normaal een vlucht van ongeveer 1:45 uur)? En hoe kan het dan zijn dat ze toch nog redelijk in de buurt van Athene terecht zijn gekomen?
Ergens doet het me een beetje denk aan de Langoliers van Stephen King...
Laten we hopen dat de vlucht en voice recorders meer uitsluitsel geven.
Vrijwel zeker niet. Er is geen enkele aanwijzing dat de passagiers die in de cockpit zijn gezien, een landing hebben ingezet en daarbij kerosine tekort kwamen. Gezien de tijd van vliegen lijkt het me echter sterk dat er in een rechte lijn gevlogen is. De vraag is, zit dat wel of niet in de auto-piloot?quote:Op maandag 15 augustus 2005 20:01 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de crash door brandstoftekort is veroorzaakt. Het kan denk ik zijn dat de daling al in was gezet, want dan had men bij Athene aan de grond moeten staan. En men kwam nu in de buurt van Athene terecht.
Boven de toeristisch drukke westkust van Turkije is het niet zo gek dat je als charter naar internationaal kruisniveau gestuurd wordt. Afgaande op de jetpiloten hingen de zuurstofmaskers op hoger niveau al uit. Dan heb je een paar opvallende dingen: een blauwe piloot die de cockpit heeft verlaten, lage temperatuur in het hele vliegtuig, cabinedruk weggevallen, radiostilte vanaf een uur na opstijgen (al vrij snel dus).quote:Het blijft wel opmerkelijk dat men er zoveel langer over gedaan heeft, maar misschien heeft de piloot zelf nog snelheid kunnen verminderen? Vanwege de korte afstand tussen Cyprus en Athene neem ik ook aan dat het vliegtuig nooit op 10km hoogte is geweest, maar dan blijft het wel raar dat men het vliegtuig niet naar een lagere veilige hoogte heeft kunnen brengen.
Gelogen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 17:46 schreef Libris het volgende:
Maar hoe verklaar je dat SMS'je dan dat een van de inzittenden heeft gestuurd, ondere met de mededeling dat het gezicht van de piloot blauw was?
bronquote:Politie valt kantoren Helios binnen
Uitgegeven: 15 augustus 2005 20:13
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2005 21:18
NICOSIA - De Cypriotische politie is maandagavond kantoren binnengevallen van Helios Airways. Dat heeft de Griekse televisie gemeld. De autoriteiten zijn vooral op zoek naar documenten over de technische staat van de vloot van de "prijsbreker". Ze willen ook voorkomen dat er mogelijk belangrijke documenten verdwijnen.
Een toestel van Helios stortte zondag neer nabij Athene. Er vielen 121 doden. De oorzaak van het ongeluk staat nog niet vast, maar vermoed wordt dat een defect in het luchtverversingssysteem tot de ramp heeft geleid.
Cypriotische media berichtten eerder dat justitie op het eiland onderzoek doet naar aanwijzingen dat Helios zijn luchtvloot slecht onderhoudt.
Inzittenden
Veel inzittenden van de Boeing 737 van Helios Airways leefden tot het moment dat het toestel zich zondag even ten noordoosten van de Griekse hoofdstad Athene in de grond boorde. Dat blijkt uit de eerste voorlopige resultaten van lijkschouwing op de stoffelijke resten, meldden de Griekse televisiezenders MEGA en NET.
Onderzoeken hebben uitgewezen dat de inzittenden geen giftige gassen hebben ingeademd. De doodsoorzaak is gelegen in het neerstorten en niet in verstikking of vergiftiging, aldus de zenders. Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.
Sms'je
De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.
De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wistquote:Een officiële verklaring van de pathaloog-anatoom is nog niet uitgegeven.
Dat kan erop duiden dat er alleen iets in de cockpit mis was (waardoor de temperatuur snel daalde) of dat er in het hele toestel iets mis was met de airco/koelsysteem/etc. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat dat in de cockpit heel snel tot een daling leidt, maar in de cabine tot een iets geleidelijkere ...quote:Op maandag 15 augustus 2005 21:47 schreef okee6 het volgende:
[..]
Daar ben ik dan zeer benieuwd naar, want er werd wel direct over slachtoffers met bevriezingsverschijnselen gesproken. Misschien dat de man met het zogenaamde SMS'je daarvan wistMaar hoe komen de piloten "buiten westen" en de passagiers niet? Die laatste waren kennelijk niet in staat bij de radio te komen. Cabinecrew zou daar toch ook wel iets van mogen weten verder. Veel gronden waarop gespeculeerd kan worden ...
Waarom verzint iemand dat? Waarom zou iemand daar in hemelsnaam en op die manier over liegen?quote:De Griekse politie heeft de man aangehouden die voor de televisie had gezegd dat hij een sms'je had gekregen vanuit het Cypriotische vliegtuig dat zaterdag neerstortte in Griekenland. Het berichtje, waarin wordt gesproken van ijzige temperaturen aan boord van het ramptoestel, zou nep zijn.
De autoriteiten beschouwden het tekstbericht, dat volgens de 32-jarige Griek afkomstig was van zijn neef, als een mogelijk belangrijke aanwijzing over de toedracht van het ongeluk, waardoor 121 mensen omkwamen. De man heeft inmiddels echter toegegeven dat hij heeft gelogen.
Hangt er een beetje vanaf hoe laat die SMS binnen kwam.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 01:30 schreef Hallulama het volgende:
En nogmaals, je verzint dat je een SMS bericht ontvangen hebt van je neef in het vliegtuig, vooruit, maar je verzint dan tevens dat het SMS bericht de tekst "Farewell, cousin, here we're frozen." bevat?![]()
Neuh, eerder bizarre samenloop van omstandigheden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 02:05 schreef zhe-devilll het volgende:
denk dat ut een aanslag is geweest....![]()
Het laatste zou lijkt mij als enige opgaan voor een verlies van de radiocommunicatie, maar dan nog heb je die passagiers danwel crew die hebben kunnen lopen in latere fase. Zuurstofpak in de handtas?quote:Loss of cabin pressure was identified as the probable cause of two similar but smaller-scale air crashes.
Pro-golfer Payne Stewart and five others were killed when their Learjet aircraft crashed in the United States in 1999 after flying for more than four hours without radio contact.
In 2000 a plane crashed in Australia after flying for more than an hour from 25,000ft up with no sign of life on board.
Experts said it was extremely rare for a plane to lose oxygen.
Creeping decompression: Caused by leaks from faulty window seals or small hull breaches. Gradual leaks provoke alarms, triggering oxygen masks and emergency measures to bring the aircraft down to breathable altitudes.
Rapid decompression: Cause could be sudden air conditioning failure and involves explosive noise. Leads to the expansion of gases within body cavities, loss of blood pressure, rupture of lung tissues and unconsciousness within 30 seconds.
Moet je dus wel binnen 20 sec achterkomen, blijkbaar.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
Gelul, gelul en gelul.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 02:45 schreef zhe-devilll het volgende:
Gek denk zelf aan een ontploffing van een bom in dat vliegtuig
nu blijft het smsje vanuit het vliegtuig ineens van een neef te komen![]()
![]()
en als er een gat in het vliegtuig is geslagen bevriest men ook..
Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 02:34 schreef Libris het volgende:
Cockpit heeft toch onafhankelijke zuurstof flessen? Voor het geval de normale voorzieningen niet werken.
Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:00 schreef sooty het volgende:
[..]
Nope. Zo is ook topgolfer Stuart Payne neergegaan in zijn Learjet,
Waar je op mag hopen is dat één van de twee piloten de automatische piloot uitschakelt en een (nood)duikvlucht inzet.
En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:07 schreef Libris het volgende:
[..]
Een Learjet is geen Boeing 737... Maarja, inderdaad, er is weinig tijd als er zoiets gebeurt.
Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:11 schreef sooty het volgende:
En een Volkswagen Golf Is geen Bentley.![]()
Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:25 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Jij legt iets uit betreffende een Learjet terwijl het betrokken vliegtuig een Boeing 737 is, vandaar dat Libris zo reageerde.
Let op je perceptie management
Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:38 schreef sooty het volgende:
[..]
Schiet mij maar lek. Een falende drukcabine is een falende drukcabine. Learjet, Boeing, of wat-dan-ook.
Als jij te dom bent om dat te begrijpen, mag je best wel iets in jouw ogen interssants als perceptie management erin slingeren.
Ik vind het best.
Los van het feit dat het nergens op slaat, vraag ik mij af of jij uberhaupt het woord 'perceptie' begrijpt.
Ik vind het best Libris/Hallulama wat jij denkt, maar blijkbaar laat de plotselinge decompressie menig piloot toch in grote moeilijkheden...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 03:47 schreef Libris het volgende:
[..]
Mijn punt was dat een Boeing 737 zeker een aparte zuurstof fles voor de piloot heeft, dus als de normale zuurstofvoorziening niet werkt, is er nog een alternatief.
Steijnquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 04:01 schreef Steijn het volgende:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een temperatuurprofiel van de lucht op die dag boven Griekenland, in het weerjargon het dat een sounding. Iemand een idee waar ik die vandaan kan plukken?Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel die mensen zijn bevroren.
Hoi Friso
In een standaard atmosfeer verloopt de temperatuur met 2 graden per duizend voet. Dus op 10.000 voet is het 10 x 2 =20 graden lager dan op de grond. Op 30.000 voet is het dus 60 graden lager dan op de grond, dus zo'n 40 tot 45 graden onder nul. Vraag is dan, hoe snel koelt een vliegtuig af als er een lek in de drukcabine zit? En gezien het een charter was uit een warm land, noe snel ben je dan "bevroren" als je alleen maar een tshirt en een korte broek aan hebt?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 05:22 schreef Libris het volgende:
[..]
Steijn
Hoe snel gaat dat ongeveer bij verschillende temperaturen? zeg -40, -50 en -60?
Als ik de reacties in dit topic mag geloven wel ja:)quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 09:02 schreef Libris het volgende:
Bedankt voor de uitleg weer The_Stranger, buschauffeur in de lucht?
Absoluut, en hopelijk brengt het onderzoek wel de echte reden naar voren, want dan kan daar weer van geleerd worden.quote:Het blijft een vreemd verhaal...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |