Daar zijn afspraken over en een blinde kip had kunnen zien dat Amsterdam hier niet mee akkoord zou gaan.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:52 schreef Thieske het volgende:
Want er zijn er maar genoeg bij die een wedstrijd verbieden omdat het toevallig jaarmarkt in de stad is of zoiets dergelijks.
Over competitievervalsing gesprokenquote:Op zaterdag 30 juli 2005 17:15 schreef Ludacriss het volgende:
Yepz knvb he... nu hebben ze het er over om de wedstrijd op 8 januari 2006 te laten inhalenNou dank je wel.....
Je weet er dus duidelijk niks van af.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:47 schreef SCH het volgende:
In mijn ogen maakt Cohen een gedegen afweging en kan een kleuter zien dat Amsterdam teveel belast wordt in een paar weken. Dat kunnen ze bij de KNVB toch ook zien?
Je kan wel naar de burgemeesters wijzen maar die doen gewoon hun werk en de KNVB maakt de fout door teveel risicowedstrijden in te korte tijd aan dezelfde stad toe te wijzen.
Wat een zwaktebod DIGGER, ik weet er voldoende vanaf om er een mening over te geven maar ik erger me nogal aan jouw grove opmerkingen over dit onderwerp in andere topics. Als je dat hier ook gaat doen, dan zijn we bij voorbaat klaar.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 18:56 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Je weet er dus duidelijk niks van af.
Je hebt het niet helemaal begrepen. Het gaat niet om een probleemdatum, het gaat om een aantal wedstrijden achter elkaar die risicowedstrijden zijn en ook nog eens in een voor Amsterdam lastige periode vallen met veel grote evenementen. Daar heeft de KNVB rekening mee te houden want dat soort dingen horen bij het overleg. Het is logisch dat een burgemeester niet vier risicowedstrijden in een maand kan verwerken in zijn stad. Dus daar heeft de KNVB een fout gemaakt en dat is nog tot daar aan toe maar het is wel erg jammer voor de competitie die straks al met verschillende aantallen gespeelde wedstrijden begint.quote:De KNVB vraagt altijd van te voren aan alle gemeentes met betaald voetbal de data op te geven waarop met niet een wedstrijd zou kunnen houden ivm plaatselijke feesten, Carnaval, steden die een zoveel jarig bestaan vieren whatever.
Meneer Cohen heeft simpelweg niet aangegeven dat 14 Augustus een probleemdatum is. Nu krijgt ie toevallig voor die datum Den Haag toebedeeld, dat weet ie inmiddels al vele weken, en dan gaat ie gisteren ineens lopen miepen.
Dat weet ik dus heel goed, jij geeft maar halve informatie en komt met oordelen en aantijgingen en daar heb ik een broertje dood aan.quote:Dus voordat je Cohen vrijpleit en de schuld bij de KNVB legt, zorg je beter eerst dat je weet hoe de vork in de steel zit, SCH.
De datum an sich is ook geen probleem.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 18:56 schreef DIGGER het volgende:
Meneer Cohen heeft simpelweg niet aangegeven dat 14 Augustus een probleemdatum is. Nu krijgt ie toevallig voor die datum Den Haag toebedeeld, dat weet ie inmiddels al vele weken, en dan gaat ie gisteren ineens lopen miepen.
Dan had die eikelende eikelbijter van een Cohen dat moeten aangeven, er is namelijk geen enkele andere burgemeester die ik heb horen klagen over het competitieprogramma, die hebben immers wel netjes hun huiswerk gedaan en aangegeven wat hun stad op welke datum kan verwerken.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:03 schreef SCH het volgende:
Het gaat niet om een probleemdatum, het gaat om een aantal wedstrijden achter elkaar die risicowedstrijden zijn en ook nog eens in een voor Amsterdam lastige periode vallen met veel grote evenementen. Daar heeft de KNVB rekening mee te houden want dat soort dingen horen bij het overleg.
Als Cohen dat had gedaan had ie gezegd niet achter elkaar die risicowedstrijden te kunnen huisvesten in IJdorp, dat heeft ie nagelaten te doen, daar waar de KNVB dat altijd nadrukkelijk navraagd, dus alles wat er nu uit Cohen z'n mond komt is gewoon achterbaks geblaat om eigen falen te verdoezelen, helemaal daar die dit doet terwijl het competitieprogramma al weken bekend is.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:03 schreef SCH het volgende:
ik hoop dat de burgemeester van mijn stad ook zo zorgvuldig waakt over haar burgers.
Weet je er zelf eigenlijk wel zo veel van? Je bijt je er in vast maar hebt eigenlijk helemaal geen argumenten. Nogmaals het gaat niet om de datum - er spelen meer zaken een rol in het maken van het schema maar dat punt negeer je voor het gemak maar even.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:14 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Dan had die eikelende eikelbijter van een Cohen dat moeten aangeven, er is namelijk geen enkele andere burgemeester die ik heb horen klagen over het competitieprogramma, die hebben immers wel netjes hun huiswerk gedaan en aangegeven wat hun stad op welke datum kan verwerken.
Cohen probeert nu gewoon z'n eigen falen te verdoezelen, niks meer niks minder, de KNVB is hier geheel niet schuldig aan.
Och gut, wat sneu. Wat een BS zeg.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:16 schreef zjroentje het volgende:
Tuurlijk had de gemeente dit moeten aangeven (misschien is dit ook wel gebeurd? ), maar het is zowieso niet echt snugger van de KNVB om in de eerste 2 thuiswedstrijden van Ajax, Feyenoord en ADO naar de Arena te sturen.
Blijkbaar niet.quote:
quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:16 schreef zjroentje het volgende:
Tuurlijk had de gemeente dit moeten aangeven (misschien is dit ook wel gebeurd? ), maar het is zowieso niet echt snugger van de KNVB om in de eerste 2 thuiswedstrijden van Ajax, Feyenoord en ADO naar de Arena te sturen.
Waarom is het BS?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:18 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Och gut, wat sneu. Wat een BS zeg.
Misschien is de gemeente Amsterdam te klein voor betaald voetbal...
In de stadions gebeurt niet zoveel meer. Het risico zit hem meer in de supportersstromen erbuiten. De supporters die niet meer naar binnen mogen mengen zich ook in die stromen, waardoor die wet die jij voorstelt weinig uithaalt. Zo'n 'wet' is er trouwens al en hij wordt ook al flink toegepast: het stadionverbod.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 17:53 schreef SocialDisorder het volgende:
Als er nou eens een wet werd aangenomen die het tuig uit de stadions hield, waardoor de supporters met grotere getalen naar binnen kunnen, zijn er geen risicowedstrijden meer.
Nogmaals: DAN HAD DIE LUIE BOERENLUL VAN EEN COHEN MOETEN AANGEVEN BIJ DE KNVB DAT IE IVM SAIL, GAYPRIDE ETC. NIET IN AUGUSTUS AL 2 RISICOWEDSTRIJDEN KON HUISVESTENquote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Exact, in de maand dat Amsterdam enkele grote evenementen te verwerken heeft waaronder de Gaypride en de Uitmarkt en Sail.
Stop dan ook maar met Europees voetbal in IJdorp, straks krijg je in een maand liefst 2 thuiswedstrijden, notabene doordeweeks en nog 's avonds ook, straks raken al die diendertjes er maar overbelast.quote:
Er valt niet met je te praten. Laat maar dan. Beetje sneu DIGGER,quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:27 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Nogmaals: DAN HAD DIE LUIE BOERENLUL VAN EEN COHEN MOETEN AANGEVEN BIJ DE KNVB DAT IE IVM SAIL, GAYPRIDE ETC. NIET IN AUGUSTUS AL 2 RISICOWEDSTRIJDEN KON HUISVESTEN
Wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen?
En dan kun je wel blaten dat de KNVB dat had moeten bedenken, maar zo werkt dat dus niet, de burgemeester had het moeten aangeven.
Bovendien lekker makkelijk zo, dan zou Cohen altijd achteraf kunnen klagen omdat er wel ergens e.o.a. rommelmarkt, nichtenfeest of wat dan ook gehouden wordt, welke datum dan ook en dan altijd de KNVB de schuld geven en zelf lekker geen ene ruk doen.
Je snapt toch wel wat voor belasting en extra inzet al die grote evenementen en risicowedstrijden met zich meebrengen?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:24 schreef Cruoninga het volgende:
Ik begrijp niet echt waarom meerdere risicowedstrijden in dezelfde maand teveel belasting is voor de politie van Amsterdam. Dezelfde maand is toch niet dezelfde dag? Of moeten de heren dienders na elke risicowedstrijd eerst even wat weekjes uitrusten voor ze weer aan de bak kunnen?
Het is jammer dat je niet wil discussieren maar alleen loopt te schelden en je anti-ajaxfrustratie loopt te botvieren en op Cohen loopt te zeiken als een klein kind.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:30 schreef DIGGER het volgende:
Je hebt een lege BH in je hoofd SCH mbt dit onderwerp.
IJdorp is altijd de enige stad die daarover klaagt, zou je dan niet ook de oorzaak in IJdorp zelf (lees de burgemeester) zoeken?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Je snapt toch wel wat voor belasting en extra inzet al die grote evenementen en risicowedstrijden met zich meebrengen?
IJdorp bestaat niet dus waar heb je het over?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:33 schreef DIGGER het volgende:
[..]
IJdorp is altijd de enige stad die daarover klaagt, zou je dan niet ook de oorzaak in IJdorp zelf (lees de burgemeester) zoeken?
Zeker niet als hij dus bij de KNVB niks aangeeft, en pas weken na het competitieprogramma gaat klagen?
Waarom kan Rotterdam wel risicowedstrijden huisvesten, ze hebben er zelfs 3 betaald voetbalclubs ipv 1?
Je praat maar wat zonder dat je weet hoe het is gegaan. Pure laster. Kap daar nou mee joh.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:33 schreef DIGGER het volgende:
Zeker niet als hij dus bij de KNVB niks aangeeft, en pas weken na het competitieprogramma gaat klagen?
je 'argumenten' zijn op?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:34 schreef SCH het volgende:
[..]
IJdorp bestaat niet dus waar heb je het over?
Nee, en door dooddoenende toespelingen als deze i.p.v. het uit te leggen, kom ik daar dus ook niet achter.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Je snapt toch wel wat voor belasting en extra inzet al die grote evenementen en risicowedstrijden met zich meebrengen?
Ik weet echt niet waar je het over hebt. Als jij niet gewoon kan praten dan houdt een gesprek toch op.quote:
Oh sorry, ik ging er vanuit dat je dat wel begreep omdat het zo simpel is, dat heeft volgens mij iedere organsatie. Na grote evenementen of happenings is er veel overgewerkt en het is niet mogelijk volgens allerlei voorschriften op ARBO-gebied om mensen zo vaak en lang achter elkaar in arbeidsintensieve situaties te laten werken. Daar zijn gewoon regels voor. Het is gewoon een keer op. Heeft niks met de agenten zelf te maken, die willen wel - ook niet eens zoveel met Cohen zelf, die moet gewoon zijn organisatie draaiende houden en is daarbij ook gebonden aan de regels.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:36 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Nee, en door dooddoenende toespelingen als deze i.p.v. het uit te leggen, kom ik daar dus ook niet achter.
Extra inzet, ok. Maar wat is het verschil tussen een tijdsbestek van twee weken of een aantal maanden tussen Ajax-ADO en Ajax-Feyenoord? De totale inzet blijft immers gelijk. Of is er tijd nodig voor mentaal en/of fysiek herstel? Als er tegelijkertijd evenementen zijn is het uiteraard wel duidelijk, maar Cohen gooit het op teveel risicowedstrijden in dezelfde maand. Dat begrijp ik niet, maar leg het me maar eens uit dan.
En waarom zou Opstelten met 3 betaald voetbalclubs ipv 1 niet juist veel meer last nog hebben van hetzelfde?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh sorry, ik ging er vanuit dat je dat wel begreep omdat het zo simpel is, dat heeft volgens mij iedere organsatie. Na grote evenementen of happenings is er veel overgewerkt en het is niet mogelijk volgens allerlei voorschriften op ARBO-gebied om mensen zo vaak en lang achter elkaar in arbeidsintensieve situaties te laten werken. Daar zijn gewoon regels voor. Het is gewoon een keer op. Heeft niks met de agenten zelf te maken, die willen wel - ook niet eens zoveel met Cohen zelf, die moet gewoon zijn organisatie draaiende houden en is daarbij ook gebonden aan de regels.
Iedere burgmeester heeft bij tijd en wijle die problemen en Amsterdam heeft als hoofdstad logischerwijze relatief veel van dit soort evenementen. Laat je hekel aan die stad toch eens los. Sail is een evenement dat zijn weerga niet kent qua beveiliging dit jaar - reken maar dat de KNVB daarvan op de hoogte is gesteld - ze hebben dat gewoon niet helemaal goed ingeschat en dat vind ik wel verwijtbaar.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:43 schreef DIGGER het volgende:
[..]
En waarom zou Opstelten met 3 betaald voetbalclubs ipv 1 niet juist veel meer last nog hebben van hetzelfde?
Omdat die z''n zaakjes wel voor elkaar heeft en de KNVB helder voorlegt wat wel en niet kan qua voetbalprogramma in zijn stad zodat de KNVB kan plannen
Ja, dat verwacht ik inderdaad van de KNVB. Als Amsterdam aangeeft: augustus is voor ons een lastige maand, houd daar aub rekening mee met risicowedstrijden dan is het een fout van de KNVB om ze er 4 te geven. Want reken maar dat die dingen gecommuniceerd zijn!quote:Wat verwacht je dan, dat de KNVB uit haar hoofd precies weet wat er allemaal georganiseerd wordt in IJdorp en zonder info van Cohen ineens het ideale programma uit de hoed tovert die rekening houdt met werkelijk alle evenementen?
Dan is het probleem dus dat er risicowedstrijden zijn gepland in een tijd waarin tevens veel evenementen worden georganiseerd en niet dat er veel risicowedstrijden achter elkaar worden gespeeld. Of is een tijdsbestek van twee weken te kort volgens de ARBO-regels?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh sorry, ik ging er vanuit dat je dat wel begreep omdat het zo simpel is, dat heeft volgens mij iedere organsatie. Na grote evenementen of happenings is er veel overgewerkt en het is niet mogelijk volgens allerlei voorschriften op ARBO-gebied om mensen zo vaak en lang achter elkaar in arbeidsintensieve situaties te laten werken. Daar zijn gewoon regels voor. Het is gewoon een keer op. Heeft niks met de agenten zelf te maken, die willen wel - ook niet eens zoveel met Cohen zelf, die moet gewoon zijn organisatie draaiende houden en is daarbij ook gebonden aan de regels.
Daarom is het zo jammer dat DIGGER er een anti-Cohen en anti-Amsterdam kwestie van maakt. Dat kennen we van hem maar het is nogal doorzichtig en heeft hier niks mee te maken. Iedere goede burgemeester zou op deze manier handelen.
Dan is de vraag dus of de schuld bij de KNVB of bij Cohen ligt. Waren ze er in Zeist van op de hoogte dat erin augustus veel te doen is in Amsterdam? Als dat wel het geval is, is het inderdaad nogal onhandig van de bond.quote:Cohen beroept zich op het feit dat er in de maand augustus al vier risicowedstrijden in Amsterdam plaatsvinden. Qua capaciteit van het politiekorps is dat teveel van het goede voor de hoofdstad.
Opstelten zn zaakjes voor elkaar?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:43 schreef DIGGER het volgende:
[..]
En waarom zou Opstelten met 3 betaald voetbalclubs ipv 1 niet juist veel meer last nog hebben van hetzelfde?
Omdat die z''n zaakjes wel voor elkaar heeft en de KNVB helder voorlegt wat wel en niet kan qua voetbalprogramma in zijn stad zodat de KNVB kan plannen
Wat verwacht je dan, dat de KNVB uit haar hoofd precies weet wat er allemaal georganiseerd wordt in IJdorp en zonder info van Cohen ineens het ideale programma uit de hoed tovert die rekening houdt met werkelijk alle evenementen?
Okay, het bericht uit het Parool heeft deze aanvulling:quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:56 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Dan is het probleem dus dat er risicowedstrijden zijn gepland in een tijd waarin tevens veel evenementen worden georganiseerd en niet dat er veel risicowedstrijden achter elkaar worden gespeeld. Of is een tijdsbestek van twee weken te kort volgens de ARBO-regels?
De OP vermeldt namelijk niets over grote evenementen die het probleem vormen, maar gooit het puur op de 4 risicowedstrijden in een maand. Vandaar mijn verwarring.
Precies en omdat normalitair al dat soort dingen worden gecommuniceerd ga ik er vanuit dat dat nu ook is gebeurd.quote:Dan is de vraag dus of de schuld bij de KNVB of bij Cohen ligt. Waren ze er in Zeist van op de hoogte dat erin augustus veel te doen is in Amsterdam? Als dat wel het geval is, is het inderdaad nogal onhandig van de bond.
Dat schreef ik al eerder: er is ook naar een oplossing gezocht maar de burgemeester en de KNVB kwamen er niet uit. Het is niet zo dat Cohen nu pas aan de bel trekt. HIj grijpt nu naar het ultieme middel dat hij heeft en dat doe hij zeker weten niet omdat hij dat zo gezellig vindtquote:Op zaterdag 30 juli 2005 20:09 schreef pfaf het volgende:
Hoe komt het dat dit zo laat bekend wordt? De schema's zijn toch al een tijdje bekend, zodat sneller naar een oplossing gezocht kon worden?
Ok, my bad. Stonden ook zoveel letters in dit topic.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 20:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat schreef ik al eerder: er is ook naar een oplossing gezocht maar de burgemeester en de KNVB kwamen er niet uit. Het is niet zo dat Cohen nu pas aan de bel trekt. HIj grijpt nu naar het ultieme middel dat hij heeft en dat doe hij zeker weten niet omdat hij dat zo gezellig vindt
Ik ben er altijd om je te helpen.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 20:11 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ok, my bad. Stonden ook zoveel letters in dit topic.
Volgens mij hebben ze dit jaar de de UT gedumpt voor één of andere sletterige universiteit, dat komt ze nu natuurlijk duur te staan. De klootzakken / hoerenlopers van de KNVB.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 20:42 schreef fransie102 het volgende:
Ze laten deze lijst toch maken door een universiteit?
iddquote:
De TU had niet langer de capiciteit/tijd om het te doenquote:Op zaterdag 30 juli 2005 20:46 schreef pfaf het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze dit jaar de de UT gedumpt voor één of andere sletterige universiteit, dat komt ze nu natuurlijk duur te staan. De klootzakken / hoerenlopers van de KNVB.
De datum 14 augustus op zich is niet het probleem.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 21:54 schreef Eilanden het volgende:
Als Cohen niet vantevoren aangeeft dat 14 augustus een probleemdatum is als er een risicoclub op bezoek komt, dan lift de schuld mijns inziens niet bij de KNVB, maar bij de gemeente Amsterdam.
De gemeente had moeten doorgeven dat ze in augustus maximaal 1 risicowedstrijd aankunnen, dan was er geen probleem geweest. Ik neem aan dat dat in dit geval niet gebeurd is.quote:Het lijkt me niet dat je van de KNVB moet verwachten dat ze naast het samenstellen van het competitieschema ook de evenementenkalender van de Betaald Voetbal-gemeenten uit het hoofd moeten kennen?
Wil je die pauperuni in Twente niet met die van mij vergelijken?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 21:55 schreef Eilanden het volgende:
[..]
De TU had niet langer de capiciteit/tijd om het te doen
quote:Op zaterdag 30 juli 2005 21:57 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Wil je die pauperuni in Twente niet met die van mij vergelijken?![]()
Blijkbaar toch wel voor een risicowedstrijdquote:Op zaterdag 30 juli 2005 21:57 schreef zjroentje het volgende:
[..]
De datum 14 augustus op zich is niet het probleem.
De gemeente had moeten doorgeven dat ze in augustus maximaal 1 risicowedstrijd aankunnen, dan was er geen probleem geweest. Ik neem aan dat dat in dit geval niet gebeurd is.
Waar leid je dat uit af? Sail komt echt niet uit de lucht vallen.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 22:06 schreef Eilanden het volgende:
Waarschijnlijk is de gemeente Amsterdam idd nalatig geweest
Anders had de KNVB er echt wel rekening mee gehouden. Uit kleinere gemeenten krijgt men zelfs verzoeken om het niet gelijktijdig te plannen met de beurs voor plattelandsvrouwenquote:Op zaterdag 30 juli 2005 22:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Waar leid je dat uit af? Sail komt echt niet uit de lucht vallen.
Het gaat dus niet om een datum an sich, het gaat om een periode. Dit is een uitzonderlijke maand, Sail is een uitzonderlijk evenement.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 22:16 schreef Eilanden het volgende:
[..]
Anders had de KNVB er echt wel rekening mee gehouden. Uit kleinere gemeenten krijgt men zelfs verzoeken om het niet gelijktijdig te plannen met de beurs voor plattelandsvrouwen, dus als de gemeente Amsterdam die evenementen op die datum/data hadden aangeduid, dan had de KNVB heus wel met dergelijke grote evenementen rekening gehouden.
Alleen al doordat ze zoveel risicowedstrijden in zo'n korte tijd in de hoofdstad plaatsen terwijl iedereen weet dat Sail in die periode is, en dat er zelfs berichten over terreurdreiging zijn, dat is gewoon niet echt slim en handig en de KNVB had daarover even contact met Amsterdam op moeten nemen.quote:Waar leid jij uit af dat de KNVB nalatig is geweest?
quote:Het samenstellen van de 34 speelrondes in de Holland Casino Eredivisie en de 38 rondes in de Gouden Gids Divisie heeft veel weg van hogere wiskunde. De KNVB stelt het programma niet meer alleen samen. De laatste jaren was de Universiteit van Twente vaste partner voor de complexe roosterindelingen. Dit jaar was er zelfs voor het eerst buitenlandse hulp. Wetenschappers van de Universiteit van Barcelona puzzelden mee aan de moeilijke klus om alle wedstrijden in een zo regelmatig mogelijk schema te plaatsen.
Nee, dat heeft met andere dingen te maken. Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe die politie en veiligheidsorganisatie werkt en hoe complex dat is. De KNVB is altijd de eerste om te roepen dat de gemeentes zelf voor de politiekosten op moet draaien dus lijkt het me logisch dat Cohen ook zorgvuldig bekijkt hoe hij zijn manschappen inzet. Nogmaals: het gaat niet om een burgemeester die jankt of miept maar die probeert zijn werk zo goed mogelijk te doen. Als er wat gebeurt bij zo'n risicowedstrijd staan de DIGGERS c.s. ook weer vooraan om hem de zwarte piet toe te spelen.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 23:22 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Als er toch al terreurdreiging is, zijn ze waakzaam. Twee maanden later is iedereen weer ingekakt en worden er weer wagons op de verkeerde plek stil gezet.
Of Amsterdam had aan moeten geven dat ze teveel evenementen in die maand hebben....quote:Op zaterdag 30 juli 2005 23:20 schreef SCH het volgende:
en de KNVB had daarover even contact met Amsterdam op moeten nemen.
Hoezo?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 23:59 schreef ASSpirine het volgende:
De competie-schema was toch zo ingewikkeld om te doen dat ze daarvoor de hulp van een universiteit van Barcelona nodig hadden om een fatsoenlijke schema eruit te krijgen.
Mij lijkt het alles behalve makkelijk om zoiets op te stellen.
Er zijn veel factoren die meespelen, plaatselijke evenementenquote:Op zondag 31 juli 2005 00:00 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Hoezo?
Gewoon loten lijkt me het makkelijkst
Gewoon loten en de rest is probleem voor de betreffende steden lijkt me.quote:Op zondag 31 juli 2005 00:04 schreef ASSpirine het volgende:
[..]
Er zijn veel factoren die meespelen, plaatselijke evenementen
Of zoals Groningen die op de opening van hun nieuwe stadion natuurljjk thuis willen spelen, en nog vele dingen gok ik zo
Nogmaals: als wij het schema maken dan zou ons toch opvallen dat Amsterdam 4 risicowedstrijden in 1 maand krijgt of niet dan? Tel Sail daarbij op en het sommetje is klaar... Ik snap echt het punt niet.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 23:52 schreef Eilanden het volgende:
[..]
Of Amsterdam had aan moeten geven dat ze teveel evenementen in die maand hebben....
Als er iets gebeurt dan valt iedereen weer over Cohen heen. Belachelijk dat er te weinig agenten bij Sail of het voetbal waren. Er wordt hier wel erg gemakkelijk van buitenaf geredeneerd.quote:Op zondag 31 juli 2005 00:22 schreef Loohcs het volgende:
Je kan het ook omdraaien en zeggen dat juist de hoofdstad om zou moeten kunnen gaan met meerdere evenementen. Als het nu een kleine gemeente betrof met een minder goed te beveiligen stadion dan was de kritiek nog begrijpelijk. Bovendien was die terreurdreiging nog lang niet zo actueel een paar maanden geleden, dus om dat nu als extra argumen(tje) te gaan gebruiken...
Jij redeneert ook nogal makkelijk van buitenaf. Net of het mogelijk is iedereen tevreden te stellen. Er is meer om rekening mee te houden dan alleen de evenementen in Amsterdam. Trouwens welke vier wedstrijden bedoel je precies (ADO, FEY......)?quote:Op zondag 31 juli 2005 12:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Als er iets gebeurt dan valt iedereen weer over Cohen heen. Belachelijk dat er te weinig agenten bij Sail of het voetbal waren. Er wordt hier wel erg gemakkelijk van buitenaf geredeneerd.
De KNVB had dit kunnen weten, dat is zo helder als wat en ik vind het heel jammer dat de competitie alweer ongelijk van start gaat.
Eilanden en SCH ---> een hoogst intellectueel, slim en sociaal duo.quote:Op zondag 31 juli 2005 13:21 schreef Loohcs het volgende:
Wie bedoelde je eigenlijk met 'wij' in je vorige post?
Toch is dat de opdracht van de KNVB want burgemeesters hebben nou eenmaal het recht om wedstrijden te verbieden.quote:Op zondag 31 juli 2005 13:21 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Jij redeneert ook nogal makkelijk van buitenaf. Net of het mogelijk is iedereen tevreden te stellen. Er is meer om rekening mee te houden dan alleen de evenementen in Amsterdam. Trouwens welke vier wedstrijden bedoel je precies (ADO, FEY......)?
Er gebeurt dan ook heel maar er zijn natuurlijk toch grenzen en die zijn blijkbaar bereikt. Ik denk dat je het ook een beetje onderschat maar daar gaan wij verder niet over.quote:Bovendien duurt dat Sail amper een week en mag Ajax in dat weekend nog uit spelen ook. Ik vind het een nogal gezocht onderwerp om de KNVB te bashen. Het is hoogstens een beetje druk, maar zoals ik al zei dat moet een grote stad makkelijk aan kunnen. Sterker nog dat is juist het kenmerk van een grote stad.
Ik zei alleen dat er meer (dan alleen de evenementen in A'dam) is om rekening mee te houden bij het opstellen van een competitie schema.quote:Op zondag 31 juli 2005 13:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Toch is dat de opdracht van de KNVB want burgemeesters hebben nou eenmaal het recht om wedstrijden te verbieden.
Ja als je zijn beslissing zo blindelings volgt, dan zou je nooit meer kritiek mogen geven; "het is te druk want Cohen zegt dat". Er staat nog een vraag uit mijn vorige post open.quote:[..]
Er gebeurt dan ook heel maar er zijn natuurlijk toch grenzen en die zijn blijkbaar bereikt. Ik denk dat je het ook een beetje onderschat maar daar gaan wij verder niet over.
Belachelijk inderdaad. Cohen heeft aangegeven dat die maand een drukke maand is, geen drukke dag.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:14 schreef zjroentje het volgende:
Alternatieve datum: 1 dag eerder.
Wat een kneuzen bij de KNVB.
Ja, maar dan moeten ze bij de KNVB gaan nadenken he, en dat is moeilijk.quote:Op zondag 31 juli 2005 12:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Nogmaals: als wij het schema maken dan zou ons toch opvallen dat Amsterdam 4 risicowedstrijden in 1 maand krijgt of niet dan? Tel Sail daarbij op en het sommetje is klaar... Ik snap echt het punt niet.
Is dat niet die Oosterveer?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 20:29 schreef SCH het volgende:
Ik heb vanmiddag een tijdje met de competitieleider van de KNVB zitten praten - en meteen loop ik weer over van begrip
Wat Eilanden zegt dus, indien dat niet is doorgegeven, kan het ook niet verwerkt in het programma dat de onmogelijkheden netjes naast elkaar legt. Daarbij komt nog eens dat het aantal wedstrijden dat Ajax in potentie dit seizoen kan afwerken (met danwel CL, danwel UEFA) maar twee of drie vrije datums overlaat. Dat matchen met een risicoduel is al schier onmogelijk. Dat er derhalve een aantal op rij staan gepland, vroeg in het seizoen, zal vooral zijn om latere overbelasting te voorkomen. Moet je de mensen en clubs dan eens horen schreeuwen (competitievervalsing!)quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:16 schreef zjroentje het volgende:
Dat is ook echt iets waar iemand van de voetbalbond mee rekening dient te houden. De ArenA dus kennelijk afgehuurd voor de zeilboten, dus geen wedstrijd op die datumquote:Op zaterdag 30 juli 2005 22:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Waar leid je dat uit af? Sail komt echt niet uit de lucht vallen.
Wat vind je interessant aan het artikel? Volgens mij staat er niks in wat we nog niet wisten en het verbaast me niet dat ADO op de ze manier tegen de zaak aankijkt.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 07:21 schreef Eilanden het volgende:
Op adofans.nl staat trouwens nog een interessant artikel, waarin staat dat de gemeente Amsterdam dus vantevoren géén probleem zag in 14 augustus
http://www.adofans.nl/news/20052006/01/49gepiepeld.htm
quote:KNVB is problemen competitieschema beu
3/8/2005 20:52
De KNVB wil een structurele oplossing voor de problemen rond het competitieprogramma die ieder jaar de kop opsteken. De voetbalbond is het beu en wil om die reden een nationale commissie die oordeelt over het competitieprogramma.
'Wij willen vanaf het komende seizoen een nationale commissie samenstellen die de knelpunten in het competitieschema afweegt', zegt competitieleider Bert van Oostveen.
In die commissie zouden volgens Van Oostveen onder meer afgevaardigden van het ministerie van Justitie en Binnenlandse Zaken, Korpsbeheerders en de KNVB vertegenwoordigd kunnen zijn.
Rondom het jongste speelschema doemden maar liefst 451 knelpunten op, en dat bij een totaal van 686 wedstrijden.
Welke vier (dat aantal noemde je eerder) risicowedstrijden bedoel je? Tussen de wedstrijd tegen ADO en de wedstrijd tegen FEY zitten twee weken, dat is toch wel genoeg tijd om uit te rusten? In het Sail weekend speelt Ajax niet thuis zoals ik al zei. Eventueel de JCS, maar die wedstrijd was eind mei al bekend dus daar had A'dam zich al eerder op kunnen voorbereiden. Bovendien komt daar lang niet zoveel (fanatiek) publiek op af als op een gewone competitiewedstrijd. Ik zie echt het probleem niet.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 09:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat vind je interessant aan het artikel? Volgens mij staat er niks in wat we nog niet wisten en het verbaast me niet dat ADO op de ze manier tegen de zaak aankijkt.
De datum 14 augustus is ook nooit het punt geweest, het gaat om de combinatie van risicowedstrijden.
Dat zijn de berichten van de KNVB en de gemeente Amsterdam. Ik heb geen flauw idee welke wedstrijden allemaal risicowedstrijden zijn in Amsterdam.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 11:29 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Welke vier (dat aantal noemde je eerder) risicowedstrijden bedoel je?
Den Boschquote:Op donderdag 4 augustus 2005 11:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat zijn de berichten van de KNVB en de gemeente Amsterdam. Ik heb geen flauw idee welke wedstrijden allemaal risicowedstrijden zijn in Amsterdam.
AJAX-PSV --> schaalquote:Op donderdag 4 augustus 2005 11:29 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Welke vier (dat aantal noemde je eerder) risicowedstrijden bedoel je? Tussen de wedstrijd tegen ADO en de wedstrijd tegen FEY zitten twee weken, dat is toch wel genoeg tijd om uit te rusten? In het Sail weekend speelt Ajax niet thuis zoals ik al zei. Eventueel de JCS, maar die wedstrijd was eind mei al bekend dus daar had A'dam zich al eerder op kunnen voorbereiden. Bovendien komt daar lang niet zoveel (fanatiek) publiek op af als op een gewone competitiewedstrijd. Ik zie echt het probleem niet.
Er is toch wel duidelijkheid over - zie de post van Lioonhead.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 14:12 schreef Loohcs het volgende:
Grappig dat daar niet eens duidelijkheid over is. Die info is in deze discussie toch redelijk belangrijk om te kunnen beoordelen of het echt zulke zware wedstrijden zijn. JCS is zoals gezegd niet zo zwaar, de eerste ronde CL is 13-9 en 14-9 en als het over de voorronde gaat dan vraag ik me af hoe erg de Brøndby hooligans zijn. SCH jij bent toch journalist? Dan neem je toch nooit zomaar klakkeloos informatie over?
Jij gaf aan het niet te weten en de twee posts boven mij waren niet geheel eenduidig, dus zo duidelijk vond ik het niet. Bovendien vind ik het vreemd dat jij kritiek geeft op de KNVB voordat je weet welke wedstrijden het betreft en of het dus echt wel zulke zware wedstrijden zijn.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 15:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Er is toch wel duidelijkheid over - zie de post van Lioonhead.
Dat snap ik niet. Risicowedstrijden zijn risicowedstrijden en zowel de KNVB als Amsterdam gaven aan dat er 4 risicowedstrijden in die periode vielen: of het dan om Utrecht of Den Haag of PSV gaat, vind ik verder niet boeiend of relevant voor de discussie.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 15:44 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Jij gaf aan het niet te weten en de twee posts boven mij waren niet geheel eenduidig, dus zo duidelijk vond ik het niet. Bovendien vind ik het vreemd dat jij kritiek geeft op de KNVB voordat je weet welke wedstrijden het betreft en of het dus echt wel zulke zware wedstrijden zijn.
Dit is toch een forum en dat is toch bedoeld om te discussiëren? Als iedereen blindelings de standpunten van de bevoegde instanties over zou nemen, zou er weinig te discussiëren overblijven. Daarom kijk ik naar welke wedstrijden het werkelijk betreft en dan blijkt zoals ik al twee keer zei dat de JCS echt niet zo risicovol is en dat ik ook nog niet zo vaak van de Brøndby hooligans heb gehoord. Aan de ene kant heb je kritiek op de KNVB, maar als ze iets zeggen wat in je straatje past dan hebben ze gelijk?quote:Op donderdag 4 augustus 2005 15:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Risicowedstrijden zijn risicowedstrijden en zowel de KNVB als Amsterdam gaven aan dat er 4 risicowedstrijden in die periode vielen: of het dan om Utrecht of Den Haag of PSV gaat, vind ik verder niet boeiend of relevant voor de discussie.
Je haalt een paar dingen door elkaar. Het gaat om de feiten. Clubs bepalen welke wedstrijden zij als risicowedstrijden inschalen en daar dealt de KNVB in het schema weer mee. Het is een andere discussie of die wedstrijden dat ook zijn maar dat staat buiten dit verhaal. Clubs geven risicowedstrijden en knelpunten door en de KNVB houdt daar rekening mee en hier is dat ergens mis gegaan.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 16:08 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Dit is toch een forum en dat is toch bedoeld om te discussiëren? Als iedereen blindelings de standpunten van de bevoegde instanties over zou nemen, zou er weinig te discussiëren overblijven. Daarom kijk ik naar welke wedstrijden het werkelijk betreft en dan blijkt zoals ik al twee keer zei dat de JCS echt niet zo risicovol is en dat ik ook nog niet zo vaak van de Brøndby hooligans heb gehoord. Aan de ene kant heb je kritiek op de KNVB, maar als ze iets zeggen wat in je straatje past dan hebben ze gelijk?
Wat een hokjesgeest. Moet ik nu een apart topic gaan openen: "A'dam/KNVB betitelt duels te makkelijk als risicoduel"quote:Op donderdag 4 augustus 2005 16:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Je haalt een paar dingen door elkaar. Het gaat om de feiten. Clubs bepalen welke wedstrijden zij als risicowedstrijden inschalen en daar dealt de KNVB in het schema weer mee. Het is een andere discussie of die wedstrijden dat ook zijn maar dat staat buiten dit verhaal. Clubs geven risicowedstrijden en knelpunten door en de KNVB houdt daar rekening mee en hier is dat ergens mis gegaan.
Waarom zijn voetbal supporters niet in staat zich zodanig te gedragen dat de grote politieinzet die er nu is niet meer nodig is?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:47 schreef SCH het volgende:
Eerste eredivisieduel nu al verboden
De competitie is nog niet eens begonnen, of de eerste wedstrijd ligt er al weer uit. De Amsterdamse burgemeester Job Cohen verbiedt Ajax-ADO Den Haag op 14 augustus (om half 12:30 uur).
Cohen beroept zich op het feit dat er in de maand augustus al vier risicowedstrijden in Amsterdam plaatsvinden. Qua capaciteit van het politiekorps is dat teveel van het goede voor de hoofdstad.
De KNVB hoopt aanstaande maandag een nieuwe datum en/of tijdstip bekend te kunnen maken.
-------------------------------------------
Het is altijd hommeles met het competitieschema. Het seizoen is nog niet begonnen of er wordt al een wedstrijd verboden. In mijn ogen maakt Cohen een gedegen afweging en kan een kleuter zien dat Amsterdam teveel belast wordt in een paar weken. Dat kunnen ze bij de KNVB toch ook zien?
Het zou zo mooi zijn als de competitie in Nederland nou eens wat beter verloopt en de ploegen zoveel mogelijk hetzelfde aantal wedstrijden hebben gespeeld. Dat is ook veel eerlijker en sportiever, zeker in de nieuwe opzet.
Je kan wel naar de burgemeesters wijzen maar die doen gewoon hun werk en de KNVB maakt de fout door teveel risicowedstrijden in te korte tijd aan dezelfde stad toe te wijzen.
Ik erger me aan het gemak waarmee de KNVB de schuld bij anderen neerlegt - of de maat vol is, ach: ik ben een tolerant en gematigd mens zoals je weetquote:Op donderdag 4 augustus 2005 21:14 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
SCH, waarom wekt het juist nu je woede en onbegrip? Is de maat vol bij je of is dit geval echt van een zeldzame domheid of zo?
Ik zie het verschil met de 'gewone' onhandige gang van zaken ieder seizoen niet zo goed.
Wat is dat nu voor een toontje? Ik probeer gewoon mijn mening met argumenten te onderbouwen. Natuurlijk heeft het gemeentebestuur er meer verstand van (tenminste dat is te hopen). Als je de feiten zoals ze er nu liggen ziet als absolute waarheid is er geen discussie meer mogelijk. Waarom open je een topic als je bij voorbaat elk tegenargument als niet relevant afdoet (en er dus niet inhoudelijk op in gaat)? Wil je alleen horen dat je gelijk hebt?quote:Op donderdag 4 augustus 2005 20:46 schreef SCH het volgende:
Het zijn 4 risicowedstrijden qua politie-inzet. Jij kunt ze wel geen risicowedstrijden vinden, ze doen wel dat beroep op het politiekorps en dat valt door de gemeente niet in te vullen. Maar blijkbaar weet jij beter hoe je een stad moet besturen en de veiligheid van burgers en supporters kan garanderen.
Het ging over de belasting van de stad A’dam. Wat ik o.a. duidelijk wilde maken was dat een wedstrijd zoals de JCS waarvoor de kaartjes bij wijze van spreken allemaal worden weggegeven aan jeugdleden van amateurverenigingen mij minder risicovol en dus minder belastend lijkt (zou moeten zijn) dan bijvoorbeeld de klassieker. Ik mag van jou echter in dit topic niet verder denken dan de door de gemeente geplakte labeltjes omdat ik anders als leek zomaar zou doen alsof ik weet hoe het is om in een grote stad voor de veiligheid te zorgen wat jij trouwens impliciet ook doet anders kun je immers ook niet tot de conclusie komen dat Cohen een gedegen afweging heeft gemaakt dus beschouw ik deze discussie maar als gesloten.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 07:26 schreef SCH het volgende:
Dat mag je allemaal ter discussie stelle hoor maar in dt topic gaat het daar eenvoudigweg niet over omdat de vraag wat een risicowedstrijd is, niet de basis van het probleem is. De KNVB ontkent of bestrijdt niet dat het hier om risicowedstrijden gaat.
Jij mag best ter discussie stellen of de wedstrijd Ajax-PSV al dan niet een risicowedstrijd is maar je kunt niet van mij verwachten dat ik daar op in ga. Ik laat die beslissing aan Cohen en de zijnen over net zoals zij het beste inzicht hebben in hoe ze hun politiemensen kunnen inzetten.
Een wedstrijd tegen PSV is toch een risicowedstrijd? Blijkbaar kost dat veel politiecapaciteit - maar jij vindt dat de gemeente niet zoveel politie zou moeten inzetten?quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 08:41 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Het ging over de belasting van de stad A’dam. Wat ik o.a. duidelijk wilde maken was dat een wedstrijd zoals de JCS waarvoor de kaartjes bij wijze van spreken allemaal worden weggegeven aan jeugdleden van amateurverenigingen mij minder risicovol en dus minder belastend lijkt (zou moeten zijn) dan bijvoorbeeld de klassieker. Ik mag van jou echter in dit topic niet verder denken dan de door de gemeente geplakte labeltjes omdat ik anders als leek zomaar zou doen alsof ik weet hoe het is om in een grote stad voor de veiligheid te zorgen wat jij trouwens impliciet ook doet anders kun je immers ook niet tot de conclusie komen dat Cohen een gedegen afweging heeft gemaakt dus beschouw ik deze discussie maar als gesloten.
Overigens kan ik het even niet laten om hier op te reageren. 9 van de 10 rellen zijn niet door de voetbalsupporters maar door de mensen die er omheen hangen. Mensen die een moment van anarchie opzoeken en zelf niet eens het stadion betreden.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 21:18 schreef marcb1974 het volgende:
Waarom zijn voetbal supporters niet in staat zich zodanig te gedragen dat de grote politieinzet die er nu is niet meer nodig is?
Leuk naar Duitsland of 3 punten in minderingquote:'Ajax - ADO misschien wel in Duitsland'
08 augustus 2005, 02:23
Door: Jasper Baltussen
De wedstrijd tussen Ajax en ADO Den Haag blijft de gemoederen bezig houden. Het duel, dat oorspronkelijk aanstaande zondag stond gepland, heeft nog steeds geen definitieve datum aangewezen gekregen.
Het duel aanstaande zondag niet gespeeld worden omdat de Amsterdamse politie niet voldoende agenten op de been kan brengen. Voorlopig staat het duel op zaterdag gepland, maar vandaag neemt Burgemeester Cohen een definitief besluit over de speeldatum, zo meldt het Algemeen Dagblad.
Columnist van datzelfde AD, Hugo Borst, kwam in het TV-programma [i]Studio Voetbal[i/] met hele andere feiten. Volgens hem wordt het duel in Amsterdam noch Den Haag gespeeld en wordt pas drie dagen voor het treffen bekend waar het duel plaatsvind. Het vinden van een gemeente, waar genoeg politie op de been gebracht kan worden voor de risicowedstrijd, brengt de nodige problemen met zich mee. Zelfs het uitwijken naar Duitsland, om de wedstrijd toch maar door te laten gaan, zou volgens Borst een optie zijn.
Presentator Jack van Gelder kwam in hetzelfde programma een wel erg merkwaardige ‘oplossing’. Mocht het duel helemaal geschrapt worden van de speelkalender, wat zeer onwaarschijnlijk is, dan krijgen zowel Ajax als ADO drie punten in mindering volgens de bronnen van Van Gelder.
Hoe duidelijk wil je het hebben dat de fout bij Cohen ligt en de KNVB vervolgens alleen nog maar kan proberen de gevolgen ervan zo veel mogelijk uit te poetsen?quote:'Een drama, voetbal hoort met publiek'
DEN HAAG | AMSTERDAM | "Ik vind dit een drama." ADO-directeur Robert Langenbach is zeer verbolgen over de 'verbanning' van Ajax-ADO Den Haag naar 'een' neutraal terrein, komende zondag. "Eigenlijk kan dit niet. Voetbal hoort in een stadion te worden gespeeld met publiek. In de Arena of in het Zuiderpark. Ze hebben in Amsterdam helaas zitten slapen bij de vaststelling van het programma. Ons kan niks worden verweten. Dit duel kon niet in Den Haag in dit weekeinde, dat is direct in het knelpuntenoverleg aangegeven.".
Hoe vervelend hij de gang van zaken ook vindt, Langenbach heeft geen beroep overwogen. "Dan is het hek van de dam."
ADO-trainer Frans Adelaar vindt het 'van de zotte' dat het zo lang heeft geduurd voordat hij 'en wist of er wel gespeeld ging worden en zo ja, wanneer , waar en hoe laat'. "Ik ben in ieder geval blij dat ik nu alvast weet op welke dag we spelen. Dan kan ik mijn voorbereiding daar in ieder geval op afstemmen. Ik ga niet op mijn strepen staan door te zeggen wanneer we graag het tijdstip en de plaats willen weten. Maar de trainers moeten toch hun rustmomenten hebben voor de wedstrijd. Het is jammer dat het nu weer zo moeten gaan. Dat was naar mijn mijn gevoel niet nodig geweest. Maar ik kan me voorstellen dat het best lastig zoeken is naar een locatie."
Schadeclaim
Voor de 40.000 seizoenskaarthouders van Ajax betekent de verplaatsing van de wedstrijd van de Arena naar neutraal terrein dat ze één wedstrijd minder te zien krijgen dan de zeventien duels waarvoor ze hebben betaald. De Onafhankelijke Fanclub Ajax (OFA) zint op maatregelen, maar komt daarmee pas donderdag naar buiten. Een schadeclaim voor Ajax is niet ondenkbaar. "Daarover gaan we vergaderen", aldus een bestuurslid. "Ajax kan echter niets aan deze treurige situatie doen", aldus Ajax-voorzitter Arie van Eijden. "De club heeft geen invloed op de gang van zaken. Het is de gemeente Amsterdam die het duel verbiedt."
Ajax-ADO Den Haag zou aanvankelijk op 14 augustus in de Arena worden gespeeld. Die datum en locatie waren de uitkomst van het competitieschema dat de KNVB door medewerkers van de universiteit van Barcelona liet samenstellen. Ruim voor het begin van de competitie had de voetbalbond een formulier naar alle clubs en gemeenten gestuurd, waarop ze 'de onmogelijke data' konden invullen. Op een totaal van 686 wedstrijden in ere- en eerste divisie doken 451 zogenaamde knelpunten op, uiteenlopend van het NK politiehonden tot Gay Pride.
Zondag 14 augustus is door de gemeente Amsterdam in eerste instantie niet als knelpunt aangemerkt. Vanwege de volle evenementenagenda in augustus bleek die datum bij nader inzien echter wel een knelpunt. Om die reden verbood burgemeester Job Cohen het duel tussen Ajax en ADO begin deze maand al. Daarop stelde de KNVB voor om het duel te verschuiven naar zaterdag 13 augustus, wat bij Cohen op dezelfde bezwaren stuitte. Omdat de gemeente Den Haag 14 augustus direct als knelpunt had aangegeven restte de KNVB geen andere uitweg dan verplaatsing naar een neutraal terrein zonder toeschouwers. "We willen de competitie niet ongelijk laten lopen", aldus KNVB-directeur Kesler. Het zal echter niet meevallen een burgemeester te vinden die bereid is de toeschouwerloze voetbalwedstrijd in zijn gemeente te laten spelen. Kwaadwillende fans zijn vaak niet te beroerd een stuk te rijden voor confrontaties met politie en/of fans van de tegenpartij. Mocht het duel in Duitsland of België worden gespeeld, dan zal de buitenlandse politie-inzet door de KNVB uit een 'speciaal potje' worden betaald. Kesler: "Die kosten kunnen we doorberekenen aan de gemeente Amsterdam, maar dat moeten we nog bekijken. Feit is wel dat de gemeente Amsterdam 14 augustus nooit als knelpunt heeft aangegeven, terwijl ze dat wel had moeten doen. In dat geval had de KNVB een ander competitieschema gemaakt."
quote:Op woensdag 10 augustus 2005 07:49 schreef DIGGER het volgende:
A.U.B. SCH:
[..]
Hoe duidelijk wil je het hebben dat de fout bij Cohen ligt en de KNVB vervolgens alleen nog maar kan proberen de gevolgen ervan zo veel mogelijk uit te poetsen?
Ik vind het gewoon belachelijk dat de KNVB niet wil meewerken aan een fatsoenlijke oplossing.quote:Op maandag 8 augustus 2005 17:44 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Neutraal terrein. De supporters zullen proberen alsnog naar de wedstrijd toe te gaan. Hele vreeme toestanden. En dat op de eerste speeldag!
Daar los je het probleem niet mee op denk ik. Want een risicowedstrijd is tegenwoordig meer dan bijv. Feyenoord - Ajax. De hooli's moeten ook nog eens zo veel mogelijk gescheiden blijven. Stel Ajax moet thuis spelen. Dat weekend zal Feyenoord niet tegen AZ in Alkmaar spelen, omdat de groepen te dicht bij elkaar komen. Buiten dat zullen ze alsnog gewoon afspreken met elkaar, en een lekker robbertje gaan matten in een willekeurig knollenveld.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 10:17 schreef Coelho het volgende:
Zoals op de FP ook al aangegeven: Wordt het niet tijd om alleen nog maar thuispubliek toe te laten bij wedstrijden? Het begrip "risicowedstrijden" verdwijnt dan vanzelf, bovendien hoef je niet de hele maatschappij in rep en roer te brengen omdat er toevallig 250 harde kern kereltjes mee moeten naar een stadion waar al 25.000 supporters van de thuisclub zitten.
Iddquote:Op woensdag 10 augustus 2005 10:19 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon belachelijk dat de KNVB niet wil meewerken aan een fatsoenlijke oplossing.
Is museumnacht zo populair in amsterdam dan?quote:Op woensdag 10 augustus 2005 10:14 schreef SocialDisorder het volgende:
Met of zonder publiek...........het feest op het Museumplein in juni zal er niet minder om worden
quote:Op woensdag 10 augustus 2005 10:27 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Is museumnacht zo populair in amsterdam dan?
Fout gedacht. Elk jaar staan er nieuwe hooligans op. En onder omstandigheden kunnen de meest vredelievende mensen door het lint gaan, door wat voor reden dan ook. (of niet SCHquote:Op woensdag 10 augustus 2005 10:23 schreef SocialDisorder het volgende:
Programma-idee voor Talpa: hooligan-toernooi organiseren. Iedereen mag meedoen, laatste hooli die overblijft heeft gewonnen. En zijn wij van de teringzooi af.
Helemaal niet fout gedacht, op die manier is er materiaal voor een tweede seizoenquote:Op woensdag 10 augustus 2005 10:43 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Fout gedacht. Elk jaar staan er nieuwe hooligans op. En onder omstandigheden kunnen de meest vredelievende mensen door het lint gaan, door wat voor reden dan ook. (of niet SCH)
Zucht. De "supporters" veroorzaken de meeste rellen niet, dat zijn die anarchie zoeken lijers er omheen. Als je geen publiek toe laat tot het stadion, hou je die halve zolen niet tegen die er toch heen gaan. Ja gelukkig heb je minder mensen die er last van hebben, omdat de normale supporter wel thuis blijft, maar die confrontaties blijven er toch wel komen, alleen dan weet je niet waar en nu wel.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 10:17 schreef Coelho het volgende:
Zoals op de FP ook al aangegeven: Wordt het niet tijd om alleen nog maar thuispubliek toe te laten bij wedstrijden? Het begrip "risicowedstrijden" verdwijnt dan vanzelf, bovendien hoef je niet de hele maatschappij in rep en roer te brengen omdat er toevallig 250 harde kern kereltjes mee moeten naar een stadion waar al 25.000 supporters van de thuisclub zitten.
quote:Ajax dreigt met kort geding
AMSTERDAM (ANP) - De rechter moet mogelijk een oordeel vellen over de eerste competitiewedstrijd van Ajax tegen ADO Den Haag. De Amsterdamse club heeft voor vrijdag bij de rechtbank van Amsterdam een reservering voor een kort geding ingediend. Dat heeft een woordvoerder van Ajax donderdag bevestigd.
De gemeente Amsterdam heeft tot twee keer toe de wedstrijd in de ArenA verboden. Burgemeester Cohen gaf wegens onvoldoende politiecapaciteit geen toestemming voor zowel zaterdag 13 als zondag 14 augustus. De KNVB wil het duel nu zondag 14 augustus reglementair op een geheime, neutrale plaats zonder publiek laten verspelen.
Ajax liet eerder deze week al weten daarmee niet akkoord te kunnen gaan. Een duel zonder publiek kost de Amsterdamse club tonnen aan inkomsten, nog afgezien van de immateriële schade. Het bestuur sprak de hoop uit dat er donderdag tijdens overleg met de KNVB alsnog een acceptabele oplossing komt voor het gewraakte duel.
Als de KNVB betaalt, of Ajax.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 14:02 schreef Lionheaad het volgende:
Leuke soap zo aan het begin van het seizoen
Ik blijf het zielig vinden dat een voetbalwedstrijd niet op een normale manier kan worden gespeeld.
Neit genoeg politie, dan moeten we maar een pelton beveiligings mensen inhuren.
De KNVB had er weinig mee te maken gehad als de Amsterdamse vrienden de bond niet gewoon buiten de dagvaarding had gehouden. Als Ajax [de gemeente] Amsterdam had gedagvaard vanwege het verbod en het in gebreke blijven bij het aangeven van de knelpunten, was er niks aan de hand geweest. Nu wel: de KNVB doet exact wat de regels zeggen, regels die nota bene door Ajax zijn ondertekend: verbod betekent ander alternatief, opnieuw verbod omkering, wanneer dat niet mogelijk is neutraal terrein.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 12:39 schreef Elgigante het volgende:
Nou, de KNVB heeft zich weer eens van z'n vertrouwde kant laten zien, klassen-justitie ten top Ajax-ADO wordt met publiek op 7 januari in de Arena gespeeld.
En terecht. Slaat natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 13:06 schreef SCH het volgende:
De KNVB is nog steeds boos en gaat waarschijnlijk in beroep.
Als Cohen moet bloeden (betalen) draait de belastingbetaler er voor op, niet zo handig vind ik..quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 13:12 schreef DIGGER het volgende:
Goedzo, laat Cohen maar bloeden voor z'n fouten.
Cohen bloedt hier helemaal niet door. De KNVB is de grote verliezer.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 13:12 schreef DIGGER het volgende:
Goedzo, laat Cohen maar bloeden voor z'n fouten.
Helemaal gelijk, en in de uitspraak nu blijft Cohen + gemeente totaal buiten schot, onterecht dus mijns inziens.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 12:46 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
De KNVB had er weinig mee te maken gehad als de Amsterdamse vrienden de bond niet gewoon buiten de dagvaarding had gehouden. Als Ajax [de gemeente] Amsterdam had gedagvaard vanwege het verbod en het in gebreke blijven bij het aangeven van de knelpunten, was er niks aan de hand geweest. Nu wel: de KNVB doet exact wat de regels zeggen, regels die nota bene door Ajax zijn ondertekend: verbod betekent ander alternatief, opnieuw verbod omkering, wanneer dat niet mogelijk is neutraal terrein.
Een zij blijft een rechter. Dat klaart nog niks op.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 21:37 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Het was een zij. Misschien verklaart dat iets.
Is toch ook zo?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 23:50 schreef SCH het volgende:
Borst wist trouwens zeker dat de wedstrijd niet op 7 januari gespeeld gaat worden.
Die datum was blijkbaar via de kalender bepaald, maar stond niet in overeenstemming met de werkelijkheid ofzo...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 23:50 schreef SCH het volgende:
Borst wist trouwens zeker dat de wedstrijd niet op 7 januari gespeeld gaat worden.
Oh, dat zou ook mooi zijn dat de NS dat nu al kan voorspellen...quote:Op donderdag 18 augustus 2005 23:06 schreef Suijk het volgende:
En de treinen reden toch niet ofzo?
Dan maar een buscombi ofzo?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 23:11 schreef Suijk het volgende:
Gepland onderhoud aan het spoor rond Duivendrecht.
ik weet niet of de supporters relevant zijn of niet, en dat ze er niet direct schuldig aan zijn (wel indirect natuurlijk) lijkt me duidelijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 23:49 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Nee, dat zou de supporters benadelen. Die hebben nu eens een keer geen (directe) schuld.
En andere clubs niet wil je beweren?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 00:02 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Nou ja, seizoenkaarthouders hebben bepaalde rechten natuurlijk.
Ehhh, welke rechten dan precies?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 00:02 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Nou ja, seizoenkaarthouders hebben bepaalde rechten natuurlijk.
Recht op het bezoeken van alle thuiswedstrijden lijkt me.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 18:17 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ehhh, welke rechten dan precies?
Zij hebben een overeenkomst mt hun club, niet met de kalender.
Laat mij eens zien waar dat recht dan beschreven staat...quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:31 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
[..]
Recht op het bezoeken van alle thuiswedstrijden lijkt me.
Interessant wat hierboven staat. Ik denk niet dat iemand de kleine lettertjes leest. Men voelt zich toch gen***d als er een wedstrijd zonder publiek gespeeld moet worden.
Het zou me verbazen als dat in het reglement staat dat je bij je seizoenkaart ontvangt, ik heb vernomen dat je betaald voor 14 van de 17 thuiswedstrijden, dus zo komt men handig onder 1 wedstrijd uit.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 09:55 schreef SocialDisorder het volgende:
Supporters zijn altijd relevant, aangezien zij voor inkomsten zorgen. En indien de supporter een seizoenskaart heeft gekocht, heeft hij een kaart gekocht voor 17 thuiswedstrijden. Hij heeft daarmee niet alleen het recht om de wedstrijd te bezoeken, de club heeft de plicht hem die wedstrijd te laten bezoeken. Tenzij hij uiteraard de huisregels overtreden heeft oid.
In het voetbal heb je dus 3 partijen (club, knvb, supporters) en bij de groenteboer maar 2.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 13:09 schreef SocialDisorder het volgende:
je betaalt voor 17 wedstrijden. Dat daar een korting tegenover staat, is alleen maar meegenomen. Stel je gaat naar de groenteman, sluit een deal met hem dat je 2 kilo prei kan kopen voor de prijs van 1,5 kilo, en hij levert 1,7 kilo, dan houdt hij zich toch niet aan de afspraak? Waarom zou dat anders zijn bij een seizoenkaart?
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 13:24 schreef SocialDisorder het volgende:
Dan nog, je gaat een handelsovereenkomst aan, het aantal partijen heeft daar weinig tot niets mee te maken (overigens, als je als getrouwde kerel naar de groenteboer gaat, heb altijd nog te maken met 4 partijen (vrouwlief, en schoonmoeder die komt eten)).
Dit lijkt me niet meer dan terecht, maar is een totaal andere situatie dan waar we het hierboven over hebben.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 13:40 schreef SocialDisorder het volgende:
In Engeland is daar een uitspraak over geweest geloof ik. Geldt dan volgens mij door heel Europa. Een Britse supporter werd bij het stadion geweigerd omdat het vak vol zat, terwijl hij een seizoenkaart had, vervolgens voor de rechter laten komen, die de club sommeerde de kosten van een seizoenkaart gedeeld door het aantal wedstrijden terug te betalen plus nog eens de kosten van het café-bezoek....
Het lastige is dat wanneer je daar rekening mee houdt voor de eerste ronde in de champions league en psv zou door gaan naar de 2de ronde, dat ze die simpele wedstrijden al gehad hebben en dan zwaardere europese clubs treffen en ook nog eens zwaardere in de competitie... overigens zou ik ook dit een vorm van competitievervalsing vinden.quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:35 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Teletekst pagina 819: iedereen 8 wedstrijden gespeeld.
De KNVB maakt een hoop fouten, maar het 'schema' is gewoon goed.
Misschien interessant om verder over te praten: moet de KNVB rekening houden met de Europese verplichtingen van clubs en PSV niet tegen AZ laten spelen maar bij voorbeeld tegen Sparta?
Het moet blijven zoals het is, nu is het voor de kleine clubs nog leuk dat ze van een minder geinspireerd of juist vermoeid kunnen winnen, maar je zit altijd met het dilemma of de Nederlandse competitie belangrijker is of het Nederlands voetbal binnen Europa.quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:50 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het lastige is dat wanneer je daar rekening mee houdt voor de eerste ronde in de champions league en psv zou door gaan naar de 2de ronde, dat ze die simpele wedstrijden al gehad hebben en dan zwaardere europese clubs treffen en ook nog eens zwaardere in de competitie... overigens zou ik ook dit een vorm van competitievervalsing vinden.
de KNVb houdt er duidelijk rekening mee dat PSV kampioen wordtquote:za 18-3 PSV - NEC ERE
za 25-3 Willem II - PSV ERE
za 1-4 RBC Roosendaal - PSV ERE
za 8-4 PSV - FC Groningen ERE
wo 12-4 PSV - Feyenoord ERE
zo 16-4 NAC Breda - PSV
quote:Op woensdag 28 december 2005 12:55 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Eend, wanneer is dat programma vastgesteld? Aan het begin van het seizoen toch al? Zeer opmerkelijk..
Ja.. en ik herinner me een Ajax-Feyenoord 6-0 toen Feyenoord al kampioen was.. dat kan toch niet de bedoeling zijn.quote:
Zijn dat die wedstrijden van vanavond? Nee hč? AZ-ADO was ook afgelast volgens mij.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:44 schreef golfer het volgende:
Goed idee, die wedstrijden tussen kerst en oud-en-nieuw.
Nu al weer 2 afgelastingen.
Ok, duidelijk.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:49 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
[..]
Zijn dat die wedstrijden van vanavond? Nee hč? AZ-ADO was ook afgelast volgens mij.
Waar speel je dan?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 22:34 schreef Jasza het volgende:
Ik moet van komende zaterdag tot de zaterdag erop 3 competitieduels spelen en wij zeuren toch ook nie
quote:Op donderdag 9 maart 2006 19:50 schreef methodmich het volgende:
En heeft Guus al een brief gestuurd naar de KNVB?
Als jij om 9:00 voor de sigarenzaak gaat staan heb je idd kans op een kaartje. Maar ik ging de afgelopen jaren vooral als ik me op zondagmiddag verveelde even naar het Oosterpark. Dat zit er nu niet in.quote:Op donderdag 29 juni 2006 23:25 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Er is toch altijd wat beschikbaar voor losse verkoop? Niet?
Ik snap niet hoe dat kan. NAC- en Willem II-thuis zijn nu al risicowedstrijden??quote:Op vrijdag 30 juni 2006 01:02 schreef Erasmusch het volgende:
Feyenoord weer een topper thuis op 2e kerstdag. Bijna alle wedstrijden op zondag, 1230
17 juli dus.. toch? Ik heb vrij gevraagd..quote:Op donderdag 6 juli 2006 19:32 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Volgende week Geel Wit-Heerenveen. Dat pakken ze me niet af.
Dat was ook niet negatief bedoeld.quote:Op donderdag 6 juli 2006 19:31 schreef Staanplaats het volgende:
Vind die werdstrijden op 2de kerstdag wel te pruimen
KNBB!quote:Op zondag 16 juli 2006 23:14 schreef rubbereend het volgende:
zie nu pas dat PSV maar 1 door de weekse wedstrijd heeft + die op 2e kerstdag
Sowieso!quote:Op maandag 17 juli 2006 09:37 schreef wolfrolf het volgende:
Gewoon de Eredivisie afschaffen. Weg problemen
Welk probleem.quote:Op maandag 17 juli 2006 09:37 schreef wolfrolf het volgende:
Gewoon de Eredivisie afschaffen. Weg problemen
Triest.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:28 schreef Hihat het volgende:
Clubs en gemeenten grepen veel te veel terug op oude knelpuntenformulieren. Even kopiëren en terugsturen. De kritische analyse of een wedstrijd nog daadwerkelijk als risicoduel moet worden aangemerkt, ontbreekt.'
Is het morgen? Ja, als het niet te druk is op m'n werk, dan moet het wel lukken..quote:Op dinsdag 18 juli 2006 21:21 schreef MaxPower het volgende:
Ga je morgen nog naar Geel-Wit - Heerenveen?
Ik denk dat hij er min of meer naartoe geschreven wordt. Het lijkt me dat er nog geen serieus contact is.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:15 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Die scouts van Galatasaray zijn blind?
Hij komt op de bank.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:14 schreef Erasmusch het volgende:
Laat m eerst maar ff aankutten bij jullie.
Volgens mij stellen ze daar eerst de einduitslag van de competitie vast en knutselen ze daarna een competitieprogramma in elkaar dat tot het gewenste resultaat leidt.....quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:25 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Anyway.. ontopic.. hoe zou het schema van de Turkse competitie zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |