Over het maken van een competitieschema:
Het nieuwe competitieprogramma is een feit, maar voor Bert van Oostveen was de samenstelling ervan allesbehalve een routineklus. De waslijst aan knelpunten dreef de competitieleider van de KNVB bij vlagen tot wanhoop. Trots trommelt Bert van Oostveen met zijn vingers op het pakket A4'tjes dat voor hem ligt. Hoewel hij nog nauwelijks is bekomen van de uitschakeling van Oranje op het WK, waar hij namens de KNVB aanwezig was als projectleider, is er reden tot tevredenheid. Voor de vierde keer doorstond hij zijn jaarlijkse meesterproef. Het vervaardigen van een wedstrijdschema voor het Nederlandse betaalde voetbal. Hij is trots op zijn papieren kindje, maar de bevalling was uitermate zwaar.
Al in oktober 2005 begonnen Van Oostveen en zijn medewerkers aan de voorbereidingen op het maken van het speelplan 2006/2007. Daarbij kregen ze ondersteuning van een adviescommissie op het gebied van openbare orde en van een zogeheten technisch platform. Daarin zetelden onder anderen de bondscoaches Marco van Basten en Foppe de Haan, trainersopperhoofd Jan Reker, de directeuren Alex Tielbeke en Edwin Lugt van respectievelijk de Eredivisie CV en Coöperatie Eerste Divisie, AZ-directeur Marcel Brands en Simon Kelder, directeur van Excelsior. Gevoed door deze insiders kwam Van Oostveen tot een eerste opzet, die in januari van dit jaar werd verzonden naar clubs, gemeenten en politie. Op bijgevoegd formulier konden zij protest aantekenen tegen geplande duels. Dat leverde liefst 502 knelpunten op. Een stijging van dertien procent ten opzichte van 2005. 'Vooral in de Eredivisie was de situatie schrikbarend. Er waren méér knelpunten dan wedstrijden', verzucht Van Oostveen. '357 Knelpunten op 306 duels, dan kom je er als competitieleider op een gegeven moment niet meer uit. Sommige reacties maakten me moedeloos. Clubs en gemeenten grepen veel te veel terug op oude knelpuntenformulieren. Even kopiëren en terugsturen. De kritische analyse of een wedstrijd nog daadwerkelijk als risicoduel moet worden aangemerkt, ontbreekt.'
Vorige week presenteerde Van Oostveen het speelplan op de bondsburelen in Zeist en maakte van de gelegenheid gebruik zijn hart te luchten. 'Ik deed een dringend beroep op clubs, gemeenten en politie om komend seizoen met elkaar aan tafel te gaan zitten en kritisch langs de lijst met knelpunten te lopen. Er móét namelijk in worden gesnoeid, anders dreigen we terug te gaan naar de situatie van drie, vier jaar geleden. Dat na zeven speelrondes de ene club vier duels heeft afgewerkt, terwijl de concurrent al op negen staat. En dat inhaalwedstrijden moeten worden gespeeld op een dinsdagavond of een donderdagochtend.'
Van Oostveen beseft dat het maar de vraag is of zijn boodschap zal beklijven bij de geadresseerden. Luidt de KNVB niet elk jaar een soortgelijke noodklok?'Maar we zitten nu echt aan onze taks. Het probleem is zo complex dat we tegenwoordig hulp nodig hebben van deskundigen van de Universiteit van Barcelona, maar zelfs hun computers hebben moeite de informatie te verwerken.'
Zijn voorganger Will van Rhee constateerde ooit openlijk dat het voetbal niet voor vol wordt aangezien door de overheid. De situatie is er volgens Van Oostveen niet beter op geworden. Hij ziet te weinig bereidwilligheid bij landelijke en lokale politici om het organiseren van voetbalduels te vereenvoudigen. Als er iets te halen valt, staan de politici vooraan. Heb ik op het WK nog meegemaakt. Ik zal je de aanvragen voor wedstrijdkaartjes besparen. Maar als je een beroep doet op diezelfde overheid geven ze vaak niet thuis.' Ook clubs moeten volgens Van Oostveen kritischer naar zichzelf kijken. Als voorbeeld noemt hij Vitesse, dat vanwege een concertreeks van Marco Borsato tussen 15 oktober en 5 november niet terecht kan in het eigen stadion. 'Ze zijn akkoord gegaan met een contract dat voetbal in het Gelredome drie aaneengesloten weken onmogelijk maakt. En nu mogen wij het oplossen. We hebben een compromis voorgesteld om Borsato alleen in de weekeinden te laten optreden, zodat we in ieder geval een midweekse wedstrijd in Arnhem konden plannen, maar dat bleek praktisch te moeilijk.'
De KNVB weigert echter af te wijken van de nieuwe richtlijnen die een evenwichtig ritme van uit- en thuiswedstrijden voorschrijven. Daarom staat voor 25 oktober gewoon Vitesse-SC Heerenveen op het programma. De Arnhemmers moeten maar zien dat ze een stadion vinden om in te spelen (Vitesse heeft tot dusver aftwijzigingen op zak vanuit Doetinchem en Utrecht), Van Oostveen piekert er niet over het duel om te zetten in een uitwedstrijd voor de Arnhemmers. 'Ik kan Vitesse simpelweg niet vier keer op rij uit laten spelen. Dat zou je reinste competitievervalsing zijn. Vitesse is naïef geweest en moet de consequenties daarvan nu maar onder ogen zien. Wat was er gebeurd als ze Europees voetbal hadden gehaald? Dan hadden ze niet eens kunnen spelen.'
Het meest in het oog springende programmeringsprobleem in de Jupiler League betreft Go Ahead Eagles. De Deventer club renoveert momenteel de Adelaarshorst en heeft de bond gevraagd tot 1 september enkel uitduels te mogen spelen. Ook dat verzoek heeft de KNVB afgewimpeld. Van Oostveen: 'Zelfde verhaal als bij Vitesse: ik kan Go Ahead niet vier keer op rij uit laten spelen. In dat geval zou de club later in het seizoen ook vier achtereenvolgende wedstrijden in eigen huis spelen en dat is niet eerlijk. Zeker niet in een competitie met periodes van zes wedstrijden.'
De chef knelpunten van de KNVB ziet meer verbeterpunten voor de clubs. 'Vaak ontstaan conflicten tussen collectieve afspraken en individuele voorkeuren. Zo hebben de Eredivisieclubs met elkaar besloten dat er elk weekend één wedstrijd op vrijdag, vier op zaterdag en vier op zondag moeten worden gespeeld. Maar tegelijkertijd telt de competitie liefst dertien clubs die op zaterdag thuis willen voetballen...'
Ondanks alle perikelen is de competitieleider content met het eindresultaat. 'Het is een strak schema geworden, elke club heeft er halverwege acht of negen thuisduels opzitten. We hebben een paar verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van vorig seizoen. Zo is de bekerfinale een paar weken vervroegd en zijn er nog maar twee midweekse rondes. Verder zal de belangrijkste play-offwedstrijd ditmaal ook echt de grande finale zijn. Vorig seizoen volgde na de apotheose FC Groningen-Ajax nog de confrontatie tussen Vitesse en FC Twente, dat was een soort anticlimax. Dat is dit jaar rechtgezet.'
Opmerkelijk is ook de traditional tijdens de kerst: Feyenoord-PSV, te spelen op 26 december. 'Daarmee komen we weer een stukje dichter bij de traditie in Engeland, waar vaak krakers op het programma staan rondom de feestdagen. We hopen dat deze wedstrijd veel exposure gaat opleveren. Net als het spelen op Oudejaarsdag, een probeersel. Toevallig valt 31 december dit jaar op een zondag, wij willen kijken of voetbal op die dag aanslaat.'
Ongetwijfeld worden straks vanuit de voetballerij weer heel wat kritiekbombardementen uitgevoerd boven Zeist. Vorig seizoen toonde vooral het trainersfront zich meer dan eens misnoegd over het speelschema. 'De reacties van Guus Hiddink en Louis van Gaal staan me nog helder voor de geest. Ze klaagden over het feit dat ze direct na hun Europese wedstrijden zware competitieduels moesten spelen. Ik heb beiden destijds een briefje gestuurd en uitgelegd dat ik gewoon geen uitwijkmogelijkheden heb als ik rekening houd met alle knelpunten. Hiddink bedankte voor de uitleg, Van Gaal had vanzelfsprekend een paar kanttekeningen. Hij vergat daarbij onder meer dat ik in Alkmaar nauwelijks risicowedstrijden kan plannen vanwege allerlei koopzondagen en kaasmarkten en activiteiten op de draf- en renbaan naast de Alkmaarderhout. Trainers uiten te vaak en te gemakkelijk kritiek zonder inzicht te hebben in de materie. Er ligt dus ook een taak voor de CBV (Coaches Betaald Voetbal, red.) om de problematiek beter door te vertalen naar de leden.'
Geen reden tot klagen
De klachten van spelers over overbelasting kan Bert va Oostveen wel dromen. 'In vergelijking met het buitenland heeft een voetballer in Nederland geen enkele reden tot klagen. Als een speler wordt getransfereerd naar het buitenland hoor je hem nooit klagen over de vele wedstrijden. Het is ook een beetje Nederlands om te zeuren. Men klaagt graag over het weer, het verkeer én het competitieprogramma', lacht Van Oostveen. 'Als ik mijn problemen uitleg aan collega's uit het buitenland, kunnen ze het niet begrijpen. In Duitsland, Spanje of België maakt de bond een programma, waaraan de clubs zich maar hebben te houden. De Bundesliga begint straks lekker met Bayern München tegen Borussia Dortmund. Geen probleem. Jaloers ben ik niet, maar ik hoop wel dat er in de toekomst wat meer begrip komt. En dat betrokken partijen nu aan de slag gaan om het aantal knelpunten te verminderen.'
Bron: VI 04-07-2006
Een pauw is een kip die in bloei staat