abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28413451
Weer een nieuw deel waarin je columns kunt lezen van vooral SCH en mij, maar waar je nog altijd zelf ook columns kunt posten. Zou leuk zijn als velen dat doen, het is toch vakantie!

De laatste van SCH
quote:
GOD BESTAAT WEL

Mijn moeder en ik voerden tijdens de afwas gesprekken die een kind met
zijn ouders voert. Ik stelde vragen en zij vertelde. Hoe mijn grootouders
precies aan hun eind waren gekomen. Hoe ze er bij leven uit hadden gezien.
En hoe zij de periode na hun plotselinge dood had doorstaan. "Zonder God had
ik het niet overleefd".

Sommige zinnetjes of fragmenten uit die gesprekken tijdens het afwassen (in
gezinnen met pubers moet het verplicht worden de afwasmachine weg te doen en gezellig weer een half uurtje in de keuken door te brengen zodat er weer
eens gepraat wordt) zullen me altijd bijblijven. Over mijn opa en oma die ik
nooit heb gekend omdat de koolmonoxidedampen ze bereikten voordat ik het
levenslicht zag. Maar vooral over mijn moeder zelf. En dan met name over
haar onverwoestbare vertrouwen in een hogere macht. "Als ik God niet had
gehad dan weet ik het niet".

Ik begreep daar aanvankelijk weinig van, en nog steeds eigenlijk niet als ik
er goed over nadenk. Toch word ik op de één of andere manier rustig van die
zin en van die gedachte. Mijn moeder heeft het ongelooflijk zwaar gehad maar
gelukkig was er iets of iemand op wie ze terug kon vallen. Iets waar ze op
durfde te vertrouwen. Ze vertelde er over alsof het volkomen vanzelfsprekend
was en dat was het daardoor ook. Voor haar was er een hogere macht die haar
hand vasthield en haar door de duisternis leidde. Ja ja, ik schiet zelf ook
in de lach van zo'n zin maar het is wel ongeveer waar het op neerkomt.

En ik vind het prachtig. Dat die God van mijn moeder er voor haar was toen
ze het zo moeilijk had omdat haar ouderlijk huis was weggevallen en ze de
dagelijkse zorg had voor een paar kleine kinderen. Of die God echt bestaat
is voor mij geen relevante vraag. Hij bestaat want mijn moeder gelooft er in
en heeft er steun aan.

Misschien hebben die gesprekken tijdens de afwas me wel behoed voor het
atheïsme. Ik zal nooit met overtuiging zeggen dat er niets is en dat het
geloof volstrekte flauwekul is. Ik kan er tientallen theorieën op loslaten
en doe dat ook maar al te graag maar ten diepste is er die God van mijn
moeder. Mijn eenvoudige moeder die zonder poespas en ingewikkeldheden terug
kon vallen op haar eenvoudige God. Wat valt daar aan te betwisten of te
betwijfelen? Waarom zou ik dat groter of kleiner maken dan het is. Laat de
Robbie Muntzen van de wereld maar lekker hun gang gaan. En laat orthodoxe
christenen zich vooral gekwetst voelen. Of laat wetenschappers zich
uitputten in ingewikkelde uiteenzettingen over de onmogelijkheid van het
bestaan van een schepper en schepping. Of laat collega-wetenschappers juist
het tegenovergestelde doen, wat nu weer even in de mode is. Ik vind het
allemaal razend interessant en vermakelijk maar met de God van mijn moeder
heeft het weinig tot niets te maken.

Geloof is in mijn beleving ten diepste iets particuliers en dat moet vooral
ook zo blijven. Ik weet dat God bestaat omdat mijn moeder bestaat. Als
mensen dan ook vragen of ik in God geloof is mijn standaardantwoord: "Nee,
maar wel in de God van mijn moeder".
En de laatste van mij:
quote:
GEKKE BERTUS

Vroeger, in mijn jeugd, voetbalden we hele dagen op straat. Weer of geen weer, hoewel regen wel vervelend was. Desondanks stonden we er. We beeldden ons in dat we profvoetballers waren en speelden hele wereldkampioenschappen na met de buurt. Vrijwel iedereen kon meedoen, meisjes uitgezonderd. Die konden immers niet voetballen en liepen maar in de weg. Buiten die meisjes was er één jongen waar we een probleem mee hadden. Dit was Bertus. Gekke Bertus, zoals wij hem noemden, kon op school niet zo goed meekomen en zat dus op een speciale school. Elke dag werd hij gehaald met het busje. Nu beseft iedereen dat Bertus gewoon langzaam leerde, wat hinder had met lezen en niet gek was, maar toen waren we kinderen en dus keihard. Iedereen noemde hem dan ook Gekke Bertus.

Zoals gezegd hadden we problemen met hem. Wij speelden bloedserieus. Hoekschoppen, wissels, inwerpen, buitenspel, strafschoppen, directe en indirecte vrije trappen, alles zat er in. Bertus snapte dat niet. Dat wil zeggen, hij snapte vooral buitenspel niet. Bertus was net als elk ander jongetje en wilde dolgraag spits zijn. Lekker doelpunten proberen te maken, schieten uit alle standen, beetje dribbelen. Hard schieten kon hij wel, want het leek alsof de natuur hem als compensatie voor zijn leerproblemen wat extra spieren had meegegeven. Probleem was echter dat Bertus altijd buitenspel liep en we meer dan de helft van zijn goals moesten afkeuren. Dit was gevaarlijk, want dan werd Bertus boos en Bertus was dus sterk. We moesten dus iets verzinnen.

Slim als we meenden te zijn, maakten we Bertus wijs dat de toekomst achterin lag. We vergeleken hem met Ronald Koeman, die toen ook als laatste man speelde bij Barcelona. Bertus mocht de vrije trappen en strafschoppen nemen, net als Koeman. Dit leverde echter een nieuw probleem op. Bertus nam het verdedigen erg serieus en deelde de nodige beuken uit. Niet zelden kwam één van ons met bebloede benen en een gescheurde broek thuis, nadat we onzacht met Bertus in aanraking waren gekomen. Opnieuw stonden we voor de taak iets te verzinnen, voor onze veiligheid. Bertus niet mee laten doen was geen optie, dat mocht ook niet van onze ouders, want Bertus hoorde er net zo goed bij en je kent dat soort pedagogische verhalen wel. Bertus kon echter niet keepen, want hij durfde niet te duiken. Er was iets dat hem blokkeerde om naar de grond te duiken en bovendien had Bertus ook altijd van ons geleerd dat je geen ballen in je handen mocht pakken.

Na lang nadenken besloten we om Bertus scheidsrechter te maken. We gaven hem een fluit en knipten gele en rode kaarten voor hem uit. Het had succes. Bertus genoot van zijn rol, zo leek het. Hij floot veel en hard, deelde met plezier kaarten uit en niemand zag de trieste blik in zijn ogen als wij een rode kaart van hem terugdraaide. Bijkomend probleem was dat Bertus nog steeds niets van buitenspel snapte en dat is lastig voor een scheidsrechter. Hij leerde in die tijd echter snel, al bleef hij de buitenspelregel consequent fout hanteren.

Toen er in de zomer een toernooi werd georganiseerd voor straatvoetbalteams, had Bertus het via de organisator, wiens zoon ook met het busje naar school gebracht werd, tot scheidsrechter geschopt. Op het andere veld zagen wij hem in de weer met zijn fluit en kaarten, dit keer gehuld in officieel tenue. Wij voetbalden ondertussen onbezorgd door het toernooi heen en reikten tot de finale. Een finale die Bertus zou fluiten.

De finale was bloedstollend spannend. Kort voor het einde stond het nog altijd nul tegen nul, tot ons team een goal maakte. Het was zeker een meter buitenspel, maar wij vierden al. Gekke Bertus floot immers, die wist niets van buitenspel. Groot was onze verbazing toen een snerpend fluitje klonk en Bertus de goal wegens buitenspel afkeurde. Uit eigen beweging nog wel, geen tegenstander of toeschouwer had geprotesteerd. Grijnzend gaf Bertus de tegenpartij een vrije trap. Totaal beduusd lieten wij ons verrassen en verloren de finale.

Van Bertus vernamen we niet veel meer. Telkens liep hij in een andere buurt, waar de andere kinderen hem wel in de spits lieten spelen en niet wegmoffelden in een bijrol. Af en toe kom ik Bertus nog wel eens tegen en dan kijkt hij me, inmiddels ook halverwege de twintig en uitgegroeid tot een kolos, triomfantelijk aan. We hoeven niets te zeggen en denken dan hetzelfde. Excuses hoeven ook niet. Kinderen zijn nu éénmaal keihard, het ging gewoon zo.

Ik denk de laatste jaren echter vaak aan Bertus, als ik op televisie arbiters of grensrechters opzichtig zie falen bij de buitenspelregel. Ik zie Bertus in hen terug, een jongen die nooit mee mocht voetballen omdat hij of niet goed genoeg was of gewoon te dom werd bevonden. Ik weet bijna zeker dat daar de kiem voor een loopbaan in de arbitrage gelegd wordt en dat al die mannen ooit hun moment van wraak vinden en zo alsnog in de schijnwerpers komen te staan. Om na afloop, net als Bertus, als dank voor hun leiding ook een eremedaille in ontvangst te nemen. Zijn ze uiteindelijk toch winnaars...
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_28414906
hoi
pi_28418841
Wat heeft die van SCH met voetbal te maken?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_28419956
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 18:10 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wat heeft die van SCH met voetbal te maken?
Niets. Er is ooit afgesproken ook linkjes naar andere columns van VBL-users op de FP te plaatsen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 2 juli 2005 @ 19:03:25 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_28420494
Dat je nog reageert op die zeiksnor ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_28420719
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 19:03 schreef tong80 het volgende:

pi_28421076
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 19:03 schreef tong80 het volgende:

Gefrustreerd Tongetje?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  Trouwste user 2022 zaterdag 2 juli 2005 @ 19:29:26 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_28421416
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 19:19 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Gefrustreerd Tongetje?
Jij blijkbaar.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_28442958
SCH is zoals hij zelf zei VBL-user, dus mag zijn column hier. Ook de column van CMT mag hier, als ie geschreven heeft!
www.thuisuiteten.nl
pi_28443522
Ergens heb ik nog wel wat columns liggen.
  zondag 3 juli 2005 @ 14:18:20 #11
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_28443567
Zo'n rare vraag vond ik het niet eens van CMT aangezien ik het ook niet wist en ook mijn wenkbrauwen fronste toen ik SCH's column las
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_28443601
In de vorige delen stond SCH ook al een paar keer hoor.
www.thuisuiteten.nl
pi_28443603
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:18 schreef DutchGooner het volgende:
Zo'n rare vraag vond ik het niet eens van CMT aangezien ik het ook niet wist en ook mijn wenkbrauwen fronste toen ik SCH's column las
Dat hij VBL-user is begrijp ik wel, maar dit is VBL en het zou dus over voetbal moeten gaan lijkt me. Op die manier kan ik hier ook wel een topic openen over mijn blauwstaartpapagaai. Dat heeft geen fuck met voetbal te maken, maar ik ben wel VBL-user dus hoort het hier thuis.
  zondag 3 juli 2005 @ 14:20:00 #14
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_28443621
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:19 schreef methodmich het volgende:
In de vorige delen stond SCH ook al een paar keer hoor.
Maar normaal gesproken lees ik dit topic niet
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_28443629
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:18 schreef DutchGooner het volgende:
Het was ook geen rare vraag.

Ik schreef altijd columns voor een voetbalsite maar dat staat op een laag pitje, die plaatste ik hier en nu ik zo af en toe voor onze fantastische FP schrijf zet ik hier een linkje. MM had nu even de hele column in het nieuwe topic geplaatst waardoor het inderdaad een beetje erg confronterend is voor de broze voetbalhartjes
  zondag 3 juli 2005 @ 14:20:48 #16
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_28443648
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:19 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat hij VBL-user is begrijp ik wel, maar dit is VBL en het zou dus over voetbal moeten gaan lijkt me. Op die manier kan ik hier ook wel een topic openen over mijn blauwstaartpapagaai. Dat heeft geen fuck met voetbal te maken, maar ik ben wel VBL-user dus hoort het hier thuis.
Als dit de afspraak is die destijds gemaakt is ga ik hem niet veranderen,simpel
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_28443662
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:20 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Maar normaal gesproken lees ik dit topic niet
Nu ja, waarom niet? Teksten te lang??
www.thuisuiteten.nl
pi_28443668
quote:

[..]

Nee, dat zou er nog bij moeten komen
pi_28443678
quote:

[..]

Dat begrijp ik wel, maar ik vind het wel raar.
  zondag 3 juli 2005 @ 14:21:52 #20
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_28443698
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:21 schreef methodmich het volgende:

[..]

Nu ja, waarom niet? Teksten te lang??
Omdat columns mij over het algemeen niet boeien
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_28443720
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat begrijp ik wel, maar ik vind het wel raar.
Was je hier al eens eerder geweest?
  zondag 3 juli 2005 @ 14:22:30 #22
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_28443721
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, dat zou er nog bij moeten komen
Als IK beslis dat het anders moet dan gaat het anders
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_28443729
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:22 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Als IK beslis dat het anders moet dan gaat het anders
Dat had je gedachte lieverd
  zondag 3 juli 2005 @ 14:23:38 #24
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_28443754
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:22 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat had je gedachte lieverd
Nee hoor,als ik deze op slot gooi heb je niets te willen
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_28443762
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:21 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Okee! En dan de rest nu in het feedbacktopic en hier over de columns discussieren!
www.thuisuiteten.nl
pi_28443780
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:22 schreef SCH het volgende:

[..]

Was je hier al eens eerder geweest?
Ja, ik kom eigenlijk altijd in het columnhoekje omdat ik voetbalcolumns over het algemeen leuk vind om te lezen (soms ook niet overigens). Maar ik reageer eigenlijk alleen als ik een column echt heel erg goed vind of echt heel erg slecht.
  zondag 3 juli 2005 @ 14:24:48 #27
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_28443796
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:23 schreef methodmich het volgende:

[..]

Okee! En dan de rest nu in het feedbacktopic en hier over de columns discussieren!
Uiteraard
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_28443798
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:23 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Nee hoor,als ik deze op slot gooi heb je niets te willen
Dan heb vooral jij een probleem.

Maar goed: dit gaat al heel lang goed, af en toe een linkje naar andere columns en 98 procent gaat over voetbal. Teksten van columns die niet over voetbal gaan, worden hier doorgaans niet geplaatst.
  zondag 3 juli 2005 @ 14:25:52 #29
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_28443826
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan heb vooral jij een probleem.
Nee hoor
quote:
Maar goed: dit gaat al heel lang goed, af en toe een linkje naar andere columns en 98 procent gaat over voetbal. Teksten van columns die niet over voetbal gaan, worden hier doorgaans niet geplaatst.
Maakt verder niet uit hoor,ik vind het best
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_28444087
quote:
Op zondag 3 juli 2005 14:21 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Behalve van Hans Kraaij jr dan natuurlijk
pi_28543302
quote:
IK WAS MAKANAKY

Mooie verrassingen op voetbalgebied blijven de liefhebber doorgaans geruime tijd bij. Sterker nog, ze kunnen de aanleiding vormen van een bepaalde voorkeur. Hoeveel mensen zijn geen fan van een club geworden na een gewonnen beker of titel? Of soms juist na een schitterende wedstrijd, die jammerlijk verloren werd. Mijn liefde voor Afrikaans voetbal ontstond inmiddels vijftien jaar geleden en ontstond ook door een verrassing.

Destijds werd in Italië het wereldkampioenschap gehouden. Ik was negen en volgde het voetbal sinds door Nederland gewonnen EK van 1988 op de voet. Ik nam alle informatie tot me, voor zover mogelijk. Op die manier wist ik dat Diego Maradona voor velen veruit de beste voetballer in de wereld was, zeker na zijn magistrale prestaties vier jaar eerder. Met zijn land Argentinië mocht hij als titelverdediger aantreden tegen Kameroen. Dit Afrikaanse land werd door niemand ook maar enige kans toegedicht. Zowel in de media als in mijn omgeving, zodat mijn klasgenootjes, vriendjes en ik er van overtuigd waren dat de Argentijnen dik zouden gaan winnen. Nulletje of vier, hoor ik de trainer op de club nog tegen een andere trainer zeggen. Van die gesprekken tussen kenners waar je als negenjarige stiekem naar luisterde en kennis uit probeerde te vergaren.

Groot was dan ook mijn verbazing toen na negentig minuten voetbal de eerste sensatie van het WK 1990 een feit was. Ik zal niet de enige zijn geweest die verrast werd door de kopbal van François Omam-Biyik, die winstgevend bleek. Het verhaal mag bekend zijn, Kameroen bleef stunten dat toernooi en werd pas in de kwartfinale gestuit door Engeland. De Afrikanen hadden toen meer verdiend, maar zorgden wel voor de beste prestatie van een Afrikaans land ooit. Roger Milla, die makkelijk de vader van mijn vriendjes en mij had kunnen zijn, werd beroemd met zijn dansje na een doelpunt en ook de andere spelers van Kameroen schopten het tot de trapveldjes waar jongetjes partijen speelden en "een voetballer waren". Sommigen bleven volharden in grote namen en waren Van Basten, Gullit, Maradona, Lineker of Schillaci. Anderen gingen mee met de verering van de ontembare leeuwen en werden Milla, Omam-Biyik of M'Bouh-M'Bouh. Ik was Makanaky.

Cyrille Makanaky, een middenvelder die destijds actief was voor Kameroen. Lang niet de opvallendste speler, maar voor mij wel de meest aansprekende. Ik vond Makanaky geweldig, hij was snel en vaardig en had bovendien een bijzonder kapsel. Desondanks was het meest fascinerende voor mij zijn naam. Die combinatie van klanken, het exotische ervan. Bij mij op het dorp kwam je er geen tegen. Kon ook niet, wie heet er nu ook Klaas Makanaky, om maar wat te noemen.

Zo werd Makanaky een jeugdheld voor me, die overigens nooit meer iets bijzonders presteerde. Bij nader inzien zal hij niet eens zo goed zijn geweest, maar dat geeft niet. Hij dreef me richting Afrikaans voetbal, dat ik sindsdien extra goed volgde. Zo was ik niet verrast toen Nigeria in 1994 een goed team bleek te hebben, zo wist ik waarom het voor topspeler George Weah als Liberiaan vrijwel onmogelijk werd een WK te halen. De toernooien om de Afrika Cup volgde ik, evenals de verrichtingen van Afrikaanse spelers in Europa. Nutteloze kennis, die soms in voetbalquizjes van pas kan komen. Als je echt wilt winnen, vraag je naar de naam van de Gabonese steraanvaller van FC Nantes in hun kampioensjaar. Weinig mensen zullen met Japhet N'Doram op de proppen komen.

De combinatie van het onbekende, het avontuurlijke, het atletisch vermogen, de technische kwaliteiten en de bijkomende verhalen van straatarme jongens die dankzij het voetbal hun hele familie onderhouden; deze is me altijd blijven boeien. Ik hoop nog steeds op een Afrikaanse wereldkampioen, al zal het feit dat we in Europa tactisch altijd net wat slimmer zijn een grote drempel blijven. Toch blijf ik hopen en denk ik dat het kan.

In 2002 bijvoorbeeld, toen Senegal eigenlijk een kopie van Kameroen was. Ook zij begonnen tegen de titelverdediger en torenhoge favoriet, Frankrijk. Niemand gaf een cent voor Senegal, zelfs ik niet. Hoe anders liep het. Op de trapveldjes waren kinderen ineens ook El Hadji Diouf of Papé Bouba Diop. Tot Turkije in de kwartfinale de droom verstoorde en we dus hoogstens volgend jaar in Duitsland een Afrikaanse wereldkampioen kunnen krijgen. In 2010 in Zuid-Afrika, twintig jaar nadat mijn liefde voor Afrikaans voetbal ontstond, zou ik nog mooier vinden. Al is het maar om weer even weg te dromen en te denken aan de tijd van toen. Urenlange partijtjes na schooltijd, ondertussen pratend over het WK. En ik was Makanaky.
www.thuisuiteten.nl
pi_28550675
Mooi, vooral omdat ik me niet heel veel meer kan herinneren van die tijd. Zo'n persoonlijke column is ook wel eens leuk.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 woensdag 6 juli 2005 @ 16:25:41 #33
7889 tong80
Spleenheup
pi_28554277
Leuk stukkie. Al ken ik heel die Makanaky niet.

pi_28554501
Mooi MM, vind persoonlijke verhalen vaak mooist voor een column!!!
pi_28560039
Heb je hem gemist tong? Nummer 20 had ie geloof ik, rende op links. Sandman kent hem ook wel dacht ik!
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 8 juli 2005 @ 14:34:37 #36
54880 Cruoninga
Est. MXL AD
pi_28623775
Aanvankelijk alleen gepost in het FCG-topic, maar op aanraden daar ook maar even hier posten. Het leek me een column die bepaalde clubliefde vereist om hem enigszins leuk te vinden en dus maar voor een select publiek geschikt was. Als ik voor een andere club was had ik hem in ieder geval niet gelezen
quote:
Afscheid van die andere cultvoetballer.
Het seizoen is alweer even voorbij en het afscheid van de vertrekkende spelers ligt eveneens alweer een tijdje achter ons. Een afscheid dat logischerwijs voornamelijk in het teken stond van cultfiguur Martin Drent, wiens kwaliteiten als voetballer en als mens volgend jaar aan de Langeleegte zijn te bewonderen. Door deze terechte aandacht voor ‘local hero’Drent werd het afscheid van een ander echter onterecht overschaduwd. Een ander die net zoals Drent, uitgroeide tot een zeer vertrouwd gezicht in het Gronings groen-wit. Zijn naam is enkel van een iets exotischer orde: Hugo Alves Velame.

Door mijn relatief korte loopbaan als aanhanger van de FC is Hugo een speler die altijd deel heeft uitgemaakt van het team dat ik voor mij liet spelen en zodoende een zeer vertrouwt gezicht is geworden, voor mij en voor veel van mijn medesupporters. In een complexe wereld waarin niets meer is wat het lijkt, is het soms aangenaam om weg te kunnen duiken en je te laten gaan in het voetbal-subcultuurtje waar de verhoudingen nog altijd lekker duidelijk liggen: goed tegen kwaad, oftewel FC Groningen tegen de tegenstander. Kijkend door die groene bril was Hugo altijd een fijne bondgenoot. Een grote lach en vrolijke samba-achtige bewegingen na zijn doelpunten die dezelfde vreugde uitstraalden als het gevoel dat wij op de tribunes met hem deelden. In de strijd van goed tegen kwaad kon toch iedereen zo zien dat die sympathieke verschijning bij het goede hoorde?

In theorie is het bijna een ridicule combinatie. Tropisch ‘samba’ Brazilië met nuchter en fris Noord-Nederland. In de praktijk blijkt het echter prima samen te gaan. Als twee tegenpolen die elkaar aantrekken.
Hugo is als FC Groningen. Geen wereldspeler die elke week onnavolgbare acties op de mat legt en zichzelf zodoende naar bovenmenselijke hoogte tilt. Voor zulke decadentie moet je niet in het noorden zijn. FC Groningen is nog wel een club van echte mensen, zoals Hugo als speler ook nog een mens is. Echter wel één die op het gras ook zijn grillen kent, net zoals de club FC Groningen momenten van tegenslag kent, maar nooit tot een grijze muis zal verworden. Voetballen kan Hugo dus echt wel. Braziliaans-Groningse dribbels waarmee hij in potentie zowel elke topverdediging kan doorsnijden alsmede tegen elke laagvlieger kan stranden. Op de momenten dat je even denkt alles aan te kunnen toch weer met beide voeten terug op Aarde worden gezet. Het echte leven zoals het is. Iets dat we graag terugzien in onze club en in onze spelers die haar kleuren verdedigen. Spelers zoals Hugo.

De bescheidenheid van een echte prof - “dat besliest de trainer”- en natuurlijk treffers voor groen-wit tegen Twente, Ajax en Hoerenveen. Maar blijkbaar hoorde de Zuid-Amerikaanse spelmaker tot de huisraad van het Oosterpark en verdwijnt die nu samen met dat stadion uit de Martinistad.
In het team van FC Groningen zijn echte Groningers altijd een welkome aanwinst. Spelers waarmee de club’s volgers zich kunnen identificeren. Echte Groningers kunnen echter ook wel uit Rio de Janeiro komen, zo is dus gebleken.

Hugo, het ga je goed. Vergeet straks niet, terug in Brazilië, waar je huis aan die andere zijde van de oceaan staat. Maar voor die tijd zullen we je eerst misschien nog in Nederland mogen aanschouwen. In vreemde kleuren die je ongetwijfeld niet zullen staan. Waarschijnlijk zal ik niet enkel namens mezelf spreken wanneer ik stel dat dat aanzicht pijn zal doen in het voetbalhart.

Ondanks dat zijn vertrek al enige tijd bekend was moest dit alsnog geschreven worden, als afscheid van die andere cult-voetballer die laatst de poorten van het Oosterpark Stadion uitliep.
pi_28623875
Dat maakt niet uit, hij is goed en dus hoort ie gewoon hier. Netjes cruoninga!
www.thuisuiteten.nl
pi_28625114
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 15:56 schreef SCH het volgende:
hoi
neuken?
[14.gif]
pi_28677528
Lachen, op de FP zijn nog 3 andere oud-Makanaky's gesignaleerd!
www.thuisuiteten.nl
pi_28747808
quote:
ZATERDAGMORGEN, TEGEN ZEVENEN

Het is zaterdagmorgen, tien voor zeven. Arne opent het roestige hek van het sportcomplex en luistert naar het vertrouwde gepiep bij het openen. Talloze keren heeft hij het hek geopend en gesloten. Arne is materialenman bij de plaatselijke voetbalvereniging. Terreinknecht, zo u wilt. Hij doet het al een jaar of dertig. De hele week is hij in de weer voor de club, maar de zaterdag is toch wel het summum. Het is zijn dag, iedere week weer.

Zuchtend bekijkt hij het schema met wedstrijdtijden en kleedkamerindeling, dat door een goedbedoeld bestuurslid is ingevuld, maar op dit moment vier teams tegelijkertijd in dezelfde kleedkamer laat herbergen. Arne ziet in een oogopslag wat er mis is en corrigeert de fout, waarna hij zich naar de bijvelden spoedt. Over pakweg een uur zullen de F-pupillen daar hun eerste wedstrijden afwerken en dient Arne de kleine doeltjes geplaatst te hebben. Zijn race tegen de klok is soms vergelijkbaar met een spoedoperatie in het ziekenhuis, zo snel moet hij denken en handelen. Om kwart voor acht zijn de velden gereed en kan hij de belijning van het hoofdveld weer zichtbaar gaan maken.

Terwijl de dauw onder zijn gympen opdroogt, vechten geluiden van de bijvelden om een plek op de voorgrond. Arne kent ze allemaal. Jengelende broertjes en zusjes die aandacht willen van de fanatiek schreeuwende vaders en moeders, die hun kleine Van Basten richting de wereldtop willen stuwen. Alles start immers op een bijveldje. Als Arne halverwege is, vliegt hij richting kleedkamers. Elk team dient genoeg bekertjes aanmaaklimonade te hebben voor in de rust. Het lukt Arne wederom, precies op tijd. De pupillen lopen stralend terug na hun eerste helft, druk napratend over de geslaagde en mislukte acties. Een enkeling ontsnapt aan de situatie en aan de tijd, door een fladderende vlinder te volgen en zich totaal niet om de wedstrijd te bekommeren. Tot ergernis van zijn fanatieke vader, overigens. Goedkeurend bekijkt Arne enkele passerende moeders van eind twintig. Ook een terreinknecht is een man van vlees en bloed.

Zo gaat het de hele dag door. Hoe meer de dag vordert, hoe ouder worden de spelers. Als de F en E-pupillen klaar zijn, moeten de doeltjes weg. Er wordt weer op het hele veld gevoetbald. Arne kan zowel horen als ruiken welke teams er spelen. Wanneer hij de brug naar de bijvelden overloopt en hem een geur van zoete parfum tegemoet komt, is het vrijwel zeker dat er C of B-junioren spelen. Giebelende bakvissen bekijken de verrichtingen van de door een teveel aan hormonen voortgestuwde showvoetballertjes. Veel gedoe en gezeur altijd, het is Arnes minst geliefde leeftijdsgroep. Ze maken een puinzooi van de kleedkamers, hebben een grote mond en voeren niets uit. Jongens die zich misdragen hebben in een wedstrijd, moeten hem voor straf wel eens helpen. Hij heeft het liever niet. Met een lang gezicht hangen ze dan rond hem heen en komen pas tot leven als het dameselftal de kleedkamer bevolkt. Dan willen ze ineens wel thee zetten en lopen per ongeluk binnen. Nee, doe Arne de A-junioren maar. Die worden ouder en waarderen hem meer. Helpen spontaan en maken eens een praatje.

Inmiddels nadert het moment van de dag. Het wordt drukker op het sportcomplex, het eerste elftal zal zo spelen. Arne heeft inmiddels alle velden minstens drie keer bijgewerkt, talloze bekers limonade en thee ingeschonken en flink wat ballen opgepompt. Terwijl de lucht zwanger is van spanning rond de wedstrijd van het vlaggenschip van de club, staat Arne op een afstandje te kijken. Zo hoog speelt de club niet, maar toch, ieder jaar weer hoopt men op promotie. Arne kent de druk die spelers en trainers kenden, kent de verhalen die elke dorpsclub heeft en houdt altijd zijn mond. Natuurlijk, het is heerlijk om het verhaal van de voormalige spits te vertellen, die een relatie had met een ietwat deftige echtgenote van een vooraanstaand bestuurslid en na de trainingen zijn cooling down op haar uitvoerde achter de tribune. Of die speler die na een promotiefeestje te dronken was om te fietsen en in de dugout heeft geslapen. Maar al wat Arne vertelt, gaat in anonieme vorm. Zoals hij eigenlijk anoniem zijn werkzaamheden doet.

Want heel af en toe knaagt er iets aan hem. Als na het seizoen mensen worden bedankt die drie keer achter de bar hebben gestaan. Als er cadeaubonnen zijn voor mensen die vijf keer een pupillenteam hebben gereden. Als het bestuur gaat eten met alle trainers en Arne niet mee mag. Nooit krijgt hij iets. Het is zo gegroeid. Hij is er altijd en men is het normaal gaan vinden. Niemand die hem vraagt of hij een volgend seizoen weer van de partij is, dat wordt gewoon als een feit aangenomen. Arne klaagt nooit, hij houdt van de club en van zijn onbetaalde bezigheden hier. Maar toch, heel soms doet het diep van binnen een beetje pijn, als hij rond kwart over elf in de avond het roestige hek afsluit en niemand hem bedankt heeft. Dan vloekt hij inwendig en neemt zich te voor te stoppen, om bij de eerste bocht richting huis al fietsend te bedenken dat hij nooit zal bedanken. Hij zal sterven in het ballenhok, tussen de theepot en de aanmaaklimonade. Volgende week is hij er weer, zaterdagmorgen tegen zevenen.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juli 2005 @ 20:24:51 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_28748075
Knip dubel

Trouwste user 2022 dinsdag 12 juli 2005 @ 20:24:51 #42
7889 tong80
Spleenheup
pi_28748076
Wij hebben ook een Arne. Dus zeer herkenbaar onze Arne heeft z'n hoogtepunten al gehad. Begonnen in de jaren 50 als grensrechter van het eerste. Consul op de al genoemde zaterdagochtenden, als onze Arne het goed vond mochten we de wei in, anders was ie meedogenloos, want de velden waren zijn alles. Daarna samen met Dinie z'n allang overleden vrouw de kantine beheerd. Onze Arne bleef daarna actief in de club, de Toto vierde z'n hoogtijdagen en onze Arne ging op donderdag de huizen langs om de formulieren op te halen. Onze Arne werd ouder en iets minder actief. Maar het clubblaadje stencillen liet ie zich niet afnemen. Onze Arne die eigenlijk Ome Willem Gevers heet, is inmiddels 95. Hij zorgt ervoor dat de scheidsrechters op zaterdagmiddag als het eerste speelt niks te kort komt. Ome Willem Heeft een eigen stoel in de bestuurskamer. En na afloop van de wedstrijd zit ie prominent aan het hoofd van de seniorentafel in de kantine. 2 jenevertjes drink ie, één dikke sigaar. En als de anderen langszaam aan het dronken worden zijn gaat ie naar huis. Genietend van de penaltie die we in de laatste minuut kregen. Mede dankzij onze Willem. Willem wordt honderd dat weet ik zeker. Dan mag ie zich echt koninklijk noemen.

pi_28748106
Mooi tong!
www.thuisuiteten.nl
pi_28748479
, mooi, altijd veel respect gehad voor zulke mensen. Wij hebben er meerdere, die dus allemaal wat minder Arne zijn dan Arne. De velden zijn niet van onszelf, maar van de gemeente, dus die doen bijvoorbeeld al de lijnen...

Ach, zulke mensen zijn onmisbaar voor de club, maar worden altijd vergeten. Arne is daarin niet de enige, hoewel wij er altijd voor waken... Gebeurt niet vaak dat er bij ons iemand vergeten wordt...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_28748522
Ik wilde hier eigenlijk net een column plaatsen die ik geschreven heb, maar die niet over voetbal gaat...

Ben ik blij dat ik net iets verder heb gekeken
In Southern Sun
pi_28748573
Maar niet ver genoeg, dus doe ik het maar gewoon
quote:
In de ban van het circus

Ah, juli. Mooie maand. Samen met augustus de mooiste maand van het jaar. Als het meezit natuurlijk. Dit jaar was juni uitzonderlijk mooi. Nu juli nog. Zon, zee, strand, terrasjes, je kent het wel. En het circus. Niet dat met Bassie en Adriaan, ook niet dat van Alegria. Nee, een circus dat dit jaar van Bretagne via Karlsruhe dwars door Frankrijk naar Parijs toert. In drie weken. Een circus dat meer kijkers heeft dan het vermaarde Circus Renz. Dat spektakel komt volgend jaar juli naar Zeeland.

Op 15 oktober van dit jaar maakt de directeur van het circus bekend welke plaatsen het gezelschap volgend jaar aan zal doen. Op zich is het elk jaar weer een verrassing. Het enige zekere is elk jaar, omdat het nou eenmaal een Frans circus is, dat de toernee het merendeel door Frankrijk trekt en dat de laatste uitvoering steevast in Parijs is. Op de Champs Elysée, onder de rook van de Eiffeltoren. Een prachtige locatie, wat elk jaar goed is voor honderdduizenden toeschouwers in de stad zelf en miljoenen achter de televisie. De directeur zal dan ook goed gek zijn die traditie te veranderen. Waar de overige uitvoeringen plaatsvinden, is elk jaar nog maar de vraag.

De laatste decennia heeft de directeur ook getracht buurlanden van Frankrijk mee te laten liften op het succes van zijn circus. Want dat het zíjn circus is, moge duidelijk zijn. Jean-Marie Leblanc is de persoonlijking van het circus. Een drukke, doch vriendelijke man, die al sinds jaar en dag alles voor zijn circus regelt, zowel voor de organisatie als voor zijn artiesten. Hij is dan ook een graag geziene gast in elke stad waar het gezelschap neerstrijkt. Zo waren ze dan ook blij om Leblanc te zien, een paar dagen geleden in het Duitse Karlsruhe. De directeur had vorig jaar oktober het reisschema bekend gemaakt, en daar prijkte de naam van hun stad op. Jarenlang lobbyen bij de grote baas had succes gehad, het circus kwam naar Karlsruhe! Op 7 juli bleek waarom het organiserend comité van de stad gelegen aan de Rijn, net over de grens met Frankrijk, zo veel moeite had gedaan het circus binnen te halen. Een groot volksfeest had plaats in de stad, een prachtige dag voor iedereen, jong en oud, zelfs voor mensen die helemaal niets met dit circus hebben. En dat spektakel komt volgend jaar juli naar Zeeland.

Ik zie er naar uit. Ik ben een enorme fan van dit circus, en kan amper geloven dat een van de grootste in haar soort, herstel, het grootste in haar soort naar onze eigen kleine provincie komt. Wat een geweldige boost gaat dit circus aan Zeeland geven. Waarschijnlijk krijgen ‘we’ en dubbel optreden. Eerst op Neeltje Jans, en de dag erop in Terneuzen. Heel de wereld zal volgend jaar naar Zeeland kijken, naar dat maffe circus. Zeeland zal in de ban zijn van het circus. Ik nodig dan ook iedereen uit mee te gaan naar het circus volgend jaar. Misschien trekt de karavaan wel door Vlissingen, op weg naar Neeltje Jans. Dan kunnen we op de Boulevard de acrobaten, dansers, clowns en alle andere onderdelen van dit circus aan het werk zien. Le Tour de France komt naar Zeeland, voor iedereen, wielerliefhebber of niet, een ‘must see’.
Geschreven voor een site waar niet veel mensen van sport houden
In Southern Sun
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juli 2005 @ 20:41:38 #47
7889 tong80
Spleenheup
pi_28748580
Onze Willem kreeg 2 jaar geleden een lintje. We hadden om 10 uur een bijeenkomst met verrassing verzonnen. Maar Willem kwam niet want op zaterdagochtend tien uur eet ie altijd zijn visje aan de viskraam. Elf uur kwam meneer en heel zijn familie was er met een blaaskapel en andere toeters en bellen. En om half twaalf ging ie de lucht in. We hadden een luchtballon besteld en hij genoot met volle teugen.

pi_28749956
Leuke columns heren. Sommige vrijwiligers komen nooit de eer toe die ze verdienen. Jammer is dat.

Ook enthousiast geschreven Sandman, let er we dat je ook eens wat synoniemen voor 'circus' kan gebruiken. Dat lees makkelijker weg. Maar dat en meer zul je volgend jaar wel horen.
That's all folks!
pi_28762266
Ik kwam niet op meer synoniemen
In Southern Sun
pi_28763722
Doe je niks aan, vaker de benaming omzeilen misschien.
That's all folks!
pi_28765480
Hij staat nu, enigszins veranderd, op zie homepage
In Southern Sun
pi_28777213
Leuk stuk Sandman!

Wat Vaduz zegt, maar dat is een kwestie van oefenen ook.
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 14 juli 2005 @ 02:28:33 #53
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_28790024
Hier een stukje voor Maud

getiteld 7 juli:
quote:
Lieve Maud,

3 was pappa, bijna 4 en mamma was nog niet eens geboren.
Opa en Oma hadden nog geen auto en dus gingen we met de trein naar Den Helder.
Daar woonden de opa en oma van pappa, de kamer zat al bijna vol toen wij binnenkwamen.
Er hing een bepaald soort spanning in de woonkamer die moeilijk te omschrijven was, laat staan te begrijpen voor een kind dat nog niet eens naar school hoefde.
De mannen hadden zich voor de tv genesteld en rookte de spanning van zich af, de vrouwen stonden in de keuken en wisten tijdens het keuvelen enkele overheerlijke hapjes klaar te maken.
“Vier uur begon het toch ?”, klinkt het van achter het fornuis.
“Ja”, klinkt het nors vanaf de bank, “dat weet je nu toch wel !”
Om 1 minuut over vier staat jouw opa te dansen in de kamer, mijn opa komt met zijn broek op zijn enkels van het toilet gerent: “Zijn ze verdorie al begonnen !” schreeuwt hij.
Pappa kijk in de rondte, spring mee met de mannen en krijg van bijna alle vrouwen een zoen op zijn hoofd.
“Ik zei het toch, we gaan ze pakken !” klinkt het vanuit de schommelstoel, een tante wordt naar de schuur gestuurd voor nieuwe flesjes bier.
Ik ben al bijna misselijk van mijn 7e blokje kaas, als plots de stemming omslaat.
Pappa hoort dingen waar zijn moeder niet blij mee is “er zijn kleine kinderen bij hoor jongens” roept ze, niemand die het hoort en pappa neemt nog maar een plakje worst.
De mannen zitten met hun gezicht bijna in de televisie en beginnen steeds harder te praten.
De chips is hier best lekker, vindt pappa, als het ineens stil wordt.
Zijn we er toch weer ingetuind” zegt de meneer van de televisie en de mannen in de woonkamer zeggen weer allemaal lelijke woorden.
Oma neemt pappa maar even mee naar de keuken want pappa moet bijna spugen van al dat gesnoep.
Als ik iedereen een kus heb gegeven mag ik in het grote bed van mijn opa en oma, jouw oma leest nog een klein verhaaltje voor.
Vlak voordat ik inslaap fluistert ze mij toe “7 juli zal nooit een mooie dag worden, jongen”.
Als in 1982 ook nog eens Bep Backhuys overlijdt en in 2005 op de vroege ochtend in Londen op diverse metrostations bommen ontploffen weet ze het zeker.

Dat ze op de Solomon eilanden jaarlijks hun onafhankelijkheid vieren, dat in China het feest van de Melkweg wordt gehouden en dat de inwoners van Pamplona in Spanje van blijdschap de stieren door de straten laten rennen deert haar nauwelijks, 7 juli is en blijft een rotdag.

Totdat jij in 2005 om 20:59 u werd geboren en vanaf dat moment 7 juli de mooiste dag van haar leven werd.

Pappa.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bjoro op 14-07-2005 02:41:15 ]
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  donderdag 14 juli 2005 @ 02:33:08 #54
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_28790109
Liev.
Bjoro, jij sentimentele Papa.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_28790179
Wauw
Mooi zeg
  Trouwste user 2022 donderdag 14 juli 2005 @ 08:08:13 #56
7889 tong80
Spleenheup
pi_28791149
Geweldig Bjoro

pi_28794786
Bjoro..mooooi.. Heel mooi!
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
pi_28796826
Wat een lief stuk Bjoor...
In Southern Sun
pi_28797289
War heb ik daar nog aan toe te voegen?
That's all folks!
pi_28800535
Bjoro, die moet je submitten man!
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 15 juli 2005 @ 09:14:51 #61
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_28822237
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 14:09 schreef methodmich het volgende:
Bjoro, die moet je submitten man!
uuuhhhhh...waaraan ??
256 goals !
pi_28829364
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:30:11 #63
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_28830577
done
256 goals !
pi_28838686
Leuk, ik ga hem er door proberen te praten!
www.thuisuiteten.nl
pi_28840741
En in ieder geval staat deze morgenochtend op de FP, Bjoro hopelijk ook snel!
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 16 juli 2005 @ 23:59:55 #66
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_28871983
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 20:19 schreef methodmich het volgende:
En in ieder geval staat deze morgenochtend op de FP, Bjoro hopelijk ook snel!
*checkt FP.......

niets !
256 goals !
pi_28887782
Dat duurt altijd even he... De rest moet hem goedkeuren.
www.thuisuiteten.nl
pi_28889297
tvp 7 juli is gewoon een feestdag
pi_28952679
Ik vroeg de Verlosser het volgende:

Maar Johan, zou je voor “hunnie” op FOK! dan nog één keer kunnen vertellen hoe het nou zit met Oranje, Van Basten, Van Bommel, Barcelona, PSV enzovoort?

En hij wilde!
quote:
JOHAN SPREEKT

Maar Johan, zou je voor “hunnie” op FOK! dan nog één keer kunnen vertellen hoe het nou zit met Oranje, Van Basten, Van Bommel, Barcelona, PSV enzovoort?

Nou, dat ken ik best nog eens proberen, maar het is wel zo dat als hunnie het niet zien, hunnie het hierna ook niet zien. Proberen ken geen kwaad, dus vooruit. Je heb dus trainers, wie het grote geheel overzien. Wie verder kunnen kijken dan een voetbalveld lang is en wie dan iets zien in spelers in wie anderen nog nooit wat zagen. Of nooit zouden zien, omdat ze dus het geheel niet kennen doorgronden. Trainers wie dat kennen, kennen dus een beetje toveren in de ogen van hunnie wie het dus niet snappen. Ik ken dat, Wim Jansen, Van Basten en Harry Potter dus ook.

Goed voorbeeld is die Boulahrouz. Die jongen die speelde bij RKC Waalwijk toen Marco hem erbij haalde. Dat is dus een kleine club en dan zie je mensen denken van wat doet die Van Basten nou, maar die heb dat al lang in de smiezen en die stelt hem zo op. Blijkt dan een goede te zijn. Aan de andere kant heb je Van Bommel, wie dus niet ken omschakelen en niet ken verdedigen. Dat is slecht, voor een middenvelder. Want dat woord zegt het al, die staat in het midden van het veld en wie daar speelt, moet dus kennen verdedigen en aanvallen en vooral omschakelen. Maar hunnie wie dat niet zien, die zeggen dat Van Bommel PSV kampioen heb gemaakt en vinden dat dan raar. Maar Marco overziet dat dus.

Dan zeggen ze, dat is toch gek Johan, dat die Van Bommel dan wel naar Barcelona komt? Want jij ben daar toch trainer eigenlijk? Nou, niet in mij persoonlijk, maar wel geestelijk natuurlijk. Frenk is eigenlijk mij, of beter hij doet mij, en Henk is dan weer Frenk en Henk zelf is dan eigenlijk weer gewoon een soort bijfiguur met een goed salaris. Maar dan allemaal geestelijk natuurlijk, want ik zit dan weer op afstand. Nou komt die Van Bommel dus voor niks en dat is altijd goed. Hij ken dan op de bank en als er dan een blessure is voor Xavi of een schorsing voor Deco, dan ken ie meespelen. Als ie dan leert omschakelen, ken ie misschien wel in de basis, maar dat hoeft niet. Ondertussen heb Barcelona dan twee keer voorsprong genomen op een concurrent. Wij hebben namelijk gratis die Van Bommel en die clubs wie hem ook wilden, moeten dan een ander halen. Die is dan als ie gratis is meestal minder en anders is ie duurder, want dan moeten hunnie betalen en dan bespaart Barcelona dus dat geld en ken dan nog een andere speler kopen, wie die andere club dus niet meer ken halen. Plus dan hebben hunnie een mindere speler, wie dat team dus niet sterker maakt. Behalve als Wim Jansen, Harry Potter, Marco van Basten of ik ze dan adviseert, maar dat is logisch. Als die Van Bommel het dan niet redt, kopen die andere clubs, wie hem eerst wilden, hem in de winterstop dan alsnog en dat kost ze dan geld, plus hunnie hebben dan nog die andere speler gekocht die ze salaris kost.

Dat werkt dan over heel de wereld door, want ik heb overal wel een voet tussen de deur. Ik ben net een Jesaja-getuige, wat dat aangaat. Alleen voor mij duiken ze niet onder de bank, want ik overzie natuurlijk dat geheel en daar zijn ze blij mee. Bij Ajax heb ik nu Danny Blind binnen, wie ik ook al heb ontdekt bij Sparta destijds. Vonden ze ook niks, in eerste instantie. Net als met Menzo en nu willen al die clubs een keeper die ken voetballen. Ik had toen al doorzien dat een keeper dat moest kennen, omdat die terugspeelbalregel zou komen. Maar dat zie je alleen als je het begrijpt. Nu is die Van Bommel trouwens ook weer weg bij PSV en die zitten dan met mindere spelers, dan ken Ajax zo weer kampioen spelen en ken Marco simpelweg ook niet meer om die andere jongens van Ajax heen. Want Marco overziet het ook en dan staat straks gewoon weer Oranje vol met Ajacieden, zoals het hoort. Marco hoef ik trouwens geestelijk niet te zijn, dus Marco is Marco, maar Rob Wietsje is natuurlijk gewoon Hans Teeuwen, want je moet kennen lachen bij interlands. Dat begreep Van Gaal niet, maar die overziet het niet en dat is jammer, want AZ speelde best leuk voetbal.

En zo werkt het eigenlijk, allemaal heel simpel. Je moet het alleen wel zien en dat mis ik dus bij de meeste tegenwoordig. Dan moet Johan het weer uitleggen. Waarom ken bijvoorbeeld Liverpool wel de Champions League winnen van AC Milan, vragen ze dan. Zoals ze dan vergeten dat de haas vaak de koe ken vangen, als ie maar goed nadenkt. En Johan heb altijd gelijk, maar da’s logisch.

Juist… Dank je wel Johan, net als al die kritiekloze journalisten doen we of we je snappen. Moet dat soms?
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 dinsdag 19 juli 2005 @ 19:26:47 #70
7889 tong80
Spleenheup
pi_28952769
Aardig

pi_28952839
Hij is lekker rommelig, maar dat is logisch
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_28957288
Ik vind het niet wat eigenlijk, ik wilde al stoppen met lezen na alinea een. Een interessant verhaal is het niet en ik vind dat je erg overdrijft in het taalgebruik. Je had veel eerder met die conclusie mogen komen wat mij betreft.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 dinsdag 19 juli 2005 @ 21:52:12 #73
7889 tong80
Spleenheup
pi_28957629
Er had idd meer ingezeten.

pi_28957793
T komt een wat hard over hoe ik het zeg, maar goed.
That's all folks!
  woensdag 20 juli 2005 @ 00:17:45 #75
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_28962893
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 21:52 schreef tong80 het volgende:
Er had idd meer ingezeten.

maar ja tong, je moet wel schieten, anders ken je niet scoren, natuurlijk !
256 goals !
  Trouwste user 2022 woensdag 20 juli 2005 @ 00:41:36 #76
7889 tong80
Spleenheup
pi_28963542
Ja maar als je te veel schiet is de kans dat je mist steeds groter, wie het ook is.

pi_28977300
Ben er zelf achteraf ook niet tevreden over, vandaar dat ik een andere column heb. Het idee Johan spreekt blijft achter de hand, maar kwam nu ook wat te laat misschien. Moet direct als er iets is rond Johan.

Oftewel voor zaterdag:
quote:
DEGRADATIE

Het was op een willekeurig sportcomplex, ergens eind mei. Ik weet eigenlijk niet meer hoe en waarom ik er belandde. Wellicht was het de wind die me er heen dreef, het geluid misschien. Want eenmaal binnen besefte ik dat ik niet op zomaar een terrein was aangekomen. Nee, hier stond iets op het spel. Lijfsbehoud. De thuisclub stond op het punt de laatste wedstrijd van het seizoen af te werken en stond slechts twee punten onder de bezoekers. Bij winst zou degradatie naar, zo bleek bij navraag, de vierde klasse zaterdag afgewend worden.

De fanatieke supporters hadden hun plaatsen ingenomen, terwijl ook de bezoekers de nodige aanhangers hadden. Een mooi voetbalmiddagje, was het vooruitzicht. Qua niveau moest ik er niets van verwachten, bleek uit de woorden van de mensen naast me. Zeker niet ik, die gewend was aan de top van de hoofdklasse. Het mocht de pret niet drukken, want er zat spanning op de wedstrijd en spanning kan zelfs van een wedstrijdje tussen stevige veteranen nog een mooi schouwspel maken.

De lucht was zwanger van verwachtingen, die middag. Van hoop misschien ook wel. Meer van hoop, eigenlijk, want als de thuisclub het hele seizoen al zo zwak speelde, zou het dan nu ineens wel gaan lukken? Behalve hoop was er ook vrees. Vrees voor de hobbels in het doelgebied, die ballen onbedoeld een vreemd effect mee kunnen geven. Na pakweg een kwartier leek dat ook het geval. Ik zag fans van de thuisclub letterlijk het voorportaal van de hel betreden, toen een zwakke schuiver van de bezoekende spits een stuiter meekreeg. Gelukkig, naast de goal.

Uit wat gesprekken merkte ik al dat degradatie hier extra hard aan zou komen, omdat de concurrent een paar dorpen verderop zat en er dus ook nog eens sprake was van een derby. Zo zag men het althans. Over het niveau bleek ook niets gelogen, want een fatsoenlijke aanval werd er niet op de mat gelegd. Het zou van het lot afhangen vanmiddag, zoveel was me al duidelijk. Dat lot bleek de thuisploeg goed gezind, want na iets meer dan een half uur spelen vloog er een bal van grote afstand het doel in. Een orkaan van geluid gleed over het veld, waar de spelers van gekkigheid niet wisten hoe ze de goal moesten vieren.

Met deze tussenstand werd de rust bereikt en langzaam zag en hoorde je hoe de mensen in een klein wonder gingen geloven. Zou het dan toch? Ondertussen kietelde de zon de hoofden van hen die de pas verworven hoop op lijfsbehoud omzetten in extatisch gebrul. Want zingen kon je het niet noemen. De gele rakkers gingen van hand tot hand en de sfeer deed bijna Engels aan. Zeker omdat de tegenpartij zich ook niet onberoerd liet.

Sommige dingen zijn echter al bepaald. De poging tot handhaving was gedoemd te mislukken en ondanks de voorsprong voelde je direct aan het begin van de tweede helft al dat het er niet in zou zitten. De keeper wilde het vonnis nog even uitstellen en verrichtte enkele miraculeuze reddingen, maar na pakweg twintig minuten moest ook hij het hoofd buigen voor een harde kopbal. Het feest verplaatste zich naar de overkant van het veld, terwijl een ijzige stilte bezit nam van de moe gezongen kelen van de thuisfans. Nog hooguit een krap half uur, blessuretijd meegerekend.

Dan weet je: nu moet er een wonder gebeuren. Zeker omdat de klok voortsnelde richting het einde. In een jongensboek zou er, met nu nog twee minuten te gaan, een penalty gegeven worden. Een mislukte voorzet zou eventueel binnen kunnen waaien. Dat laatste leek, gezien de kwaliteiten van de spelers, niet eens ondenkbaar. Maar nee, zelfs een poging een penalty mee te krijgen werd door de arbiter weggewuifd. Niet eens een gele kaart voor de moeite. Er ontstond zowel binnen als buiten de lijnen een soort berusting. Dit hoorde erbij, dit moest gebeuren. Het was een passend slot van een vreselijk seizoen. Zodat men in stilte het laatste fluitsignaal aanhoorde.

Stilte. Knarsetandende mannen die niet wilden huilen, kinderen en vrouwen die dit rolbevestigend wel mochten en deden. Bemoedigende armen om schouders en her en der toch een traag rollend straaltje vocht in een ooghoek. Ze gingen allemaal een beetje dood daar, die middag. Niet alleen de club was gedegradeerd, heel het dorp zakte een klasse. Ik voelde met ze mee, hoewel ik geen enkele band met de club had. Het was het resultaat van een meeslepende degradatiestrijd.

Niet alleen de mensen waren stil, ook de tijd leek stil te staan. Er gebeurde even helemaal niets. Weg was de liefde van de zon, wiens straling nu slechts nog een gesel was die in de betraande ogen prikte. Natuurlijk, ook dit hoort bij de sport. Zonder verlies kan je zelfs niet echt van een zege genieten, het is allemaal waar. Alleen dacht niemand er die middag zo over. Degraderen doet pijn. Het ergste is bovendien dat jouw club aankomend seizoen ook aan de beurt zou kunnen komen. Eerlijk waar, je moet er niet aan denken.
www.thuisuiteten.nl
pi_28978122
Goed geschreven (wel heel veel bijvoegelijke naamwoorden) maar het doet me vrij weinig. Ik denk dat velen wel weten wat een degradatie teweeg brengt.
That's all folks!
pi_28978141
Hier wel, op de FP zal dat vermoedelijk minder zijn.
www.thuisuiteten.nl
pi_28978261
Ik vrees dat er niet veel op wordt gereageerd, de mensen die je columns lezen zijn over het algemeen wel voetbalfans denk ik.
That's all folks!
pi_28978313
Nou ja, we wachten het af. Gezien de reacties op de laatste columns zijn er ook veel mensen die niet direct voetballiefhebber zijn en die toch lezen.
www.thuisuiteten.nl
pi_28978345
Oke, we zien het wel!
That's all folks!
pi_28978405
Het was ook erg moeilijk om de vorige direct weer te evenaren natuurlijk. En je moet iets, in een loze periode. Ik heb het moment willen vangen.
www.thuisuiteten.nl
pi_28978931
De Makanaky-column Heel leuk om te lezen. Mijn eerste WK wat ik echt volgde was 86, maar in 90 was ik er helemaal bewust bij. Kameroen was mijn favoriet. Ik was wel een gloryhunter, want Milla werd mijn held.
pi_28979117
MM, je verhaal is 1 en al cliché
pi_28983642
Omdat je het zo vaak hebt meegemaakt?

Alles gebeurt juist niet namelijk.
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 21 juli 2005 @ 00:57:06 #87
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_28997058
Mich, hij staat nog niet op de FP
256 goals !
pi_28997288
Die bureaucratie ook...
That's all folks!
pi_29017517
Ik was de enige van de columnsredactie die hem er op wilde Bjoro, sorry.... Maar goed, laat je niet ontmoedigen!!
www.thuisuiteten.nl
pi_29102075
Hij staat erop

gratz bjoro
pi_29102122
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 19:09 schreef methodmich het volgende:
Ik was de enige van de columnsredactie die hem er op wilde Bjoro, sorry.... Maar goed, laat je niet ontmoedigen!!
Je inspanningen lonen dus wel, goed dat hij er toch op staat!
That's all folks!
  Trouwste user 2022 maandag 25 juli 2005 @ 01:38:27 #92
7889 tong80
Spleenheup
pi_29102229
Mooi, eindelijk een mooie ontroerende recht uit het hart goed geschreven pretentieloze briljante column op de FP.

pi_29102290
Terecht dat ie de FP heeft gehaald
In Southern Sun
pi_29104238
Leuk van Bjoor - snap niet waarom hij niet op de FP zou kunnen.
pi_29106367
Terecht natuurlijk!
pi_29119719
quote:
Op maandag 25 juli 2005 08:51 schreef SCH het volgende:
Leuk van Bjoor - snap niet waarom hij niet op de FP zou kunnen.
Ja, hij staat er dus alleen maar op omdat ik dat zo graag wilde en er verder niets was. Maar gerechtigheid, want ik vind en vond hem goed genoeg!! En 16 reacties al, lekker.
www.thuisuiteten.nl
  maandag 25 juli 2005 @ 19:50:40 #97
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29120081
* Bjoro gaat zelf ook ff kijken

oh en bedankt Mich !
256 goals !
pi_29120148
Geen dank, ik wil zoveel mogelijk users uit dit topic op de FP!
www.thuisuiteten.nl
  maandag 25 juli 2005 @ 19:55:38 #99
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29120225
Goed bezig

overigens voor de fans staan er op http://lievemaud.web-log.nl nog 2 colums voor/over haar !

maar die waren totaal niet voetbal gerelateerd, dus niet hier geplaatst !
(misschien moet ik in OUD maar eens een hoekje starten )
256 goals !
pi_29122105
Je wordt wel een watje Bjoro
  maandag 25 juli 2005 @ 20:54:27 #101
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29122196
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:51 schreef SCH het volgende:
Je wordt wel een watje Bjoro
bedankt voor je kaart liev !
256 goals !
pi_29122410
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:54 schreef Bjoro het volgende:

[..]

bedankt voor je kaart liev !

Is Maud al hersteld van het bezoek van vandaag?

* SCH heeft een nieuwe column gestuurd naar de FP over zijn eigen kinderen, ik plaats een link als hij er op staat.
  maandag 25 juli 2005 @ 21:01:23 #103
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29122477
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:59 schreef SCH het volgende:

[..]

Is Maud al hersteld van het bezoek van vandaag?

* SCH heeft een nieuwe column gestuurd naar de FP over zijn eigen kinderen, ik plaats een link als hij er op staat.
ze komt maar nier in slaap...SCHnapo er niets van

soms duurt het een week hoor voordat je column op de FP staat !
256 goals !
pi_29124407
Blijven dromen!

De allerlaatste Frieszo in deze vorm maar de column blijft zeker een onderdeel van de fansite

Waarom bekroop mij tijdens het kijken van Un Momento Dado over Johan Cruijff enkele malen dat gevoel van “geef mij maar Foppe”? Zo’n enorme fan was ik toch nooit van de heer De Haan? Vele malen heb ik op deze plek zijn conservatisme bekritiseerd. Dat eeuwige warmlopen was kenmerkend voor hem. “Een plaats bij de beste vijf is goed genoeg” en vooral dat afschuwelijke “We hebben best aardig gespeeld.”. Niks ‘best aardig’ of ‘beste vijf’. Ik wilde er in vliegen, voor de hoogste plek gaan en briljant spel zien. Niet dat behoudende van Foppe. Dat stoorde me en wat was het heerlijk om hier de ruimte te hebben die ongenoegens te ventileren.

Ik heb natuurlijk ook vaak over hem opgegeven want hij is en was een bijzondere man en hij heeft het huidige Heerenveen vormgegeven en veel jeugdige fans kenden tot voor kort geen andere trainer dan Foppe. Maar ik werd af en toe wat kregel van al die mensen van buiten die Heerenveen “zo’n warm hart toedragen” en Foppe “zo’n sympathieke vent vinden”. Allemaal waar natuurlijk maar het verhield zich niet altijd tot de bloed, zweet en tranen die ik wilde zien. Tot de vele kilometers die ik soms maakt om een treurig gelijkspel te aanschouwen. En dan te moeten horen “dat we best aardig gespeeld hadden maar dat de flanken niet helemaal doorkwamen” of zoiets.

En toch heb ik liever Foppe dan Cruijff. Omdat Foppe niet onaantastbaar is en niet aanbeden wordt. Omdat Heerenveen geen Ajax en Barcelona is. Niet een club van louter helden en voetstukken en erelijsten. Heerenveen is een club voor mensen die durven hopen en dromen. Het kan altijd nog weer iets beter.

Ik stop met deze columns omdat het mooi geweest is. Met mij dan. Ik heb alles wel zo’n beetje gezegd. Maar ik blijf hopen en dromen. En dat kan uitstekend bij Heerenveen. Er blijven nog wat sporten op de ladder over en het is heerlijk om te fantaseren over nog een keer Champions League, een mogelijk landskampioenschap, de Amstel Cup of nog een ronde verder dan vorig jaar in de Uefa-cup. Als ik als jongetje van 10 tegen mijn vader had gezegd, terwijl we Heerenveen zagen zwoegen in de middenmoot van de Eerste Divisie, dat ik over 25 jaar in de tweede helft van een seizoen naar Newcastle zou afreizen om onze club te zien spelen en dat we in dat seizoen vijfde van Nederland werden, dan had hij zich ernstig zorgen over me gemaakt. Maar het geschiedde. En waarom dus niet blijven hopen en dromen over nog meer prachtigs? Zolang Heerenveen een club blijft van mensen en niet van helden, blijf ik fan. Helden kunnen alleen maar van hun voetstuk vallen. Heerenveen blijft een club van mensen!

Bedankt en oant sjen!

Laatste column Frieszo

Na vier jaar stopt columnist Frieszo met zijn stukjes voor de fansite van Heerenveen. Tijd voor iets nieuws!

Vanaf de zomer van 2001 schreef Frieszo, pseudoniem van de in Utrecht wonende journalist Jaap Friso, columns voor de fansite. In totaal meer dan 130 stuks. De meeste epistels gingen over de club, de trainers en de spelers en heel af en toe werd een zijweggetje bewandeld. Frieszo had vooral oog voor de randverschijnselen van voetbal en wat minder voor het spelletje zelf.

Frieszo merkte de laatste tijd dat zijn inspiratie een beetje wegbleef, niet zo gek als het thema min of meer hetzelfde blijft. Bovendien zijn er andere zaken die om zijn aandacht vragen. Dus schreef hij net voor het begin van het nieuwe seizoen een afscheidscolumn.

De column zal niet verdwijnen. Enkele fanmasters schrijven bij toerbeurt een stukje over sc Heerenveen waarin wat meer dan nu de nadruk komt te leggen op de technische aspecten van het spelletje.

Frieszo bedankt alle lezers voor het uithoudingsvermogen!!!

http://sc.heerenveen.org/?p=supporters/column/139
  Trouwste user 2022 maandag 25 juli 2005 @ 22:09:42 #105
7889 tong80
Spleenheup
pi_29124818
Bedankt Jaap ik heb er maar een paar gelezen maar ze waren goed.

Alleen jammer dat je Cruijff en Foppe vergelijkt. Ik weet zeker dat je iets meer van Cruijff in Foppe had willen zien, van 'wij zijn de besten tot het tegendeel wordt bewezen.'

Nogmaals ik ben geen Heerenveen suporter maar ik zou het bijna geworden zijn door je stukjes.

maandag 25 juli 2005 @ 22:18:58 #106
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29125141
afscheid in stijl SCH, zoals dat bij bij een club als Heerenveen !
256 goals !
pi_29149384
Zonde Jaap, ze waren goed en leuk!

Mijn laatste:
quote:
TONDE N’KOTTO

We waren behoorlijk goed, al zeg ik het zelf. Wij, ons voetbalelftal, bestaande uit wat je als nuchtere polderjongens zou kunnen betitelen, ware het niet dat we niet in de polder woonden. Een dozijn jonge mannen, die een gedeelde voorliefde hadden voor het voetbal. Jaren speelden we samen, op de zaterdag. Op die dag vergaten we even onze doordeweekse bezigheden, die varieerden van het oeroude en keiharde bestaan van stratenmaker tot het in grappen vaak tot minieme bezigheid teruggebrachte werk als ambtenaar. In ouderwetse romans had men ons misschien wel blozende oerhollandse knapen wensen te noemen. We waren behoorlijk goed, ik zei het al.

Ons geheim viel niet echt te verklaren. We genoten van die zaterdagen, mannen onder elkaar. Hoewel we stuk voor stuk van onze echtgenotes of vriendinnen hielden, op zaterdag hadden we ze enkele uren niet nodig. Saai, ik weet het, van die mannen die geen slippertjes maken in de liefde. Maar we waren nu eenmaal zo. Lekker voetballen, vooraf en na afloop ouwehoeren over seks, auto’s, voetbal en in erg zware buien ook nog wel eens de politiek. Maar toch vooral de kameraadschap van het groene gras en de gele jongens.

Vaak speelden we mee om de titel, soms wonnen we die. Ik zei het al, ons geheim liet zich moeilijk verklaren. We waren nuchter, maar kenden toch kleine rituelen die je best als bijgeloof mocht betitelen. Spits Aldo bijvoorbeeld, die zijn rode elastiekje waarmee hij zijn haar tot paardenstaart bond, exact twintig minuten voor de wedstrijd verwisselde met een blauw exemplaar. Keeper Diederik, die als laatste het veld opging en dan een tikje op zijn kont wilde ontvangen van linksbuiten Roy, die zwoer bij nummer negentien. Linksback Gerrit strikte immer eerst zijn linkerveter en middenvelder Manus moest en zou bij de kleedkamerdeur zitten. Ikzelf liet mijn vriendin altijd mijn shirt met de hand wassen, nooit in de machine.

Onze rechtsbuiten was Tonde. Tonde N’Kotto, voluit. Een naam die doet denken aan een jongen uit de diepste binnenlanden van Afrika, zo zwart dat kinderen hem het hele jaar voor de knecht van Sinterklaas aan zouden zien. Dan moet ik je teleurstellen. Tonde had weliswaar wortels in Afrika liggen, maar was nog bleker dan wij, jongens die zelden zon zagen in ons regenachtig landje. De overgrootvader van Tonde scheen in het voormalig Zaïre gestreden te hebben met Belgische soldaten en via een nooit verklaarde speling van het lot in Maldegem geland te zijn, België dus. Daar ontmoette hij een schone Vlaamse, die hem de grootvader van Tonde schonk. Uiteraard een halfbloed. Grootvader werd door de liefde naar het Zeeuwse Vlissingen gedreven en verwekte de vader van Tonde bij een struis Zeeuws meisje. Vader kreeg de niet echt Afrikaans aandoende naam Douwe en was weer een slag lichter geworden. Douwe trouwde een meisje uit ons dorp en Tonde werd geboren, zoals gezegd witter dan welke Nederlander ook.

Jaren terug was het echter mode om op zoek te gaan naar je roots, zoals men dat zei. Tonde ging op reis naar wat inmiddels de Democratische Republiek Congo heet en kwam terug met schitterende verhalen en kennis van voodoo. Deze Afrikaanse toverkunst moest ons de titel brengen. We baalden nog immer dat we die op de laatste speeldag hadden verspeeld en dus waren we bereid ver te gaan. Een rondedans in de kleedkamer, waarin we onverstaanbare strijdliederen brulden als een dronken studentenkoor? Geen probleem. Het werd onderdeel van onze voorbereiding en langzaamaan werd het gewoon.

Het hele seizoen gingen we zo door en tegen de tijd dat de beslissende fase in de competitie aanbrak, besloten we om het ultieme plan in uitvoering te brengen. We moesten op het veld een kip slachten, in de nacht voor de wedstrijd. Nu zou het toeval zijn als we een slager in de gelederen hadden en die hadden we dus ook niet. Door middel van loting werd bepaald dat Tonde de man was die dit Afrikaanse gebruik, erg in zwang op de Afrika Cup, moest uitvoeren. Wel zo fijn, eigenlijk. Tonde slachtte de kip en er kon niets misgaan. Wij werden kampioen.

Groot was de volgende dag echter onze frustratie en verbazing, want we verloren de wedstrijd. De kip was een garantie voor succes, ons strijdlied had geklonken, waar was het fout gegaan? Dat bleek in de kleedkamer. Nooit zal ik de verbazing op onze gezichten vergeten, toen Manus ietwat sip opmerkte dat hij nooit en dan ook nooit naast de douche had moeten gaan zitten in plaats van naast de kleedkamerdeur. In al die jaren hebben we nimmer meer zo hard gelachen, toen bleek dat wij het hele jaar Afrikaanse liederen hadden gebruld en zelfs een kip geslacht hadden, terwijl ons ware geheim dus in de positie van Manus school. Alleen Tonde lachte niet. Hij stopte abrupt met voetballen en houdt tegenwoordig exposities over Afrikaanse toverkunst op zijn zolderkamer. Mijn shirt is sinds die dag altijd met de wasmachine meegegaan. Nuchtere polderjongens, dat moesten we maar blijven.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 juli 2005 @ 19:46:41 #108
7889 tong80
Spleenheup
pi_29150117
Ja wat zal ik zeggen, wel een aparte column.

pi_29153004
Zeker appart, maar wel leuk. Echt een doe normaal, dan doen je al gek genoeg moraal zit erin.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 juli 2005 @ 21:41:00 #110
7889 tong80
Spleenheup
pi_29153520
En het bijgeloof waar ik me als voetballer in herken. Zelfde route fietsen naar het veld. Zelfde plaats in de kleedkamer. Eerst linker-dan rechter schoen aan. Niet als eerste het veld op.

pi_29158278
Het enige afwijkende gedrag bij mij is m'n warming-up. Ik ga langer door dan ieder ander en denk nog even aan het feit hoe fijn het is om gezond weer op het veld te staan.
That's all folks!
pi_29165654
Precies, de combinatie van nuchterheid en een soort verkapte aanklacht tegen het bijgeloof dat veel voetballers op zelfs een laag niveau kennen. Dat was de insteek.

Overigens was de naam Manus toevallig.
www.thuisuiteten.nl
pi_29165957
Vlissingen

Leuk gedaan, bijgeloof en voetbal is onlosmakelijk met elkaar verbonden, zelfs als je in een derde elftal derde klasse reserve speelt
In Southern Sun
pi_29166039
Wat doen jullie zoal bij GPC 3 dan?
www.thuisuiteten.nl
pi_29166116
Ik zal altijd achter de deur in de hoek zitten, standaard. Voor de wedstrijd neem ik altijd een penalty en de toss wordt altijd verloren
In Southern Sun
pi_29166167
Prachtig. Nadeel is alleen dat de tegenstander ook zulke dingen zal hebben, dus winnen uiteindelijk de katholieken.
www.thuisuiteten.nl
pi_29173735
Ardi

Non-voetbal columnpie op de FP
  Trouwste user 2022 woensdag 27 juli 2005 @ 17:28:27 #118
7889 tong80
Spleenheup
pi_29175481
Mooi SCH

pi_29178211
Over katten is altijd leuk. Stoere beesten!
www.thuisuiteten.nl
  zondag 31 juli 2005 @ 01:04:15 #120
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29283151
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:01 schreef methodmich het volgende:
Prachtig. Nadeel is alleen dat de tegenstander ook zulke dingen zal hebben, dus winnen uiteindelijk de katholieken.
de duitsers toch
256 goals !
pi_29295979
Dat was vroeger, die zijn bijgehaald tegenwoordig.
www.thuisuiteten.nl
  maandag 1 augustus 2005 @ 11:43:44 #122
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29318857
quote:
Op zondag 31 juli 2005 16:11 schreef methodmich het volgende:
Dat was vroeger, die zijn bijgehaald tegenwoordig.
ah, door de katholieken !
256 goals !
pi_29361415
quote:
DE GLAZEN BOL

Ooit kocht ik een glazen bol bij zigeunerin Socceria, speciaal om te kunnen zien hoe het in nieuwe voetbalseizoenen zou vergaan. Het was een koopje en de bol bleek niet altijd even betrouwbaar. Zo tipte die toch echt Ajax als kampioen vorig seizoen en Frankrijk als winnaar van het EK 2004. Desondanks wil ik je de beelden die ik in mijn glazen bol zag omtrent het nieuwe eredivisieseizoen niet onthouden. Want dit is wat ik zag:

De titel gaat uiteindelijk nog heel verrassend naar Ajax. De ploeg van Danny Blind heeft in het begin van het seizoen tijd nodig om ingespeeld te raken en de juiste formatie te zoeken. Snelle Europese uitschakeling en enkele malen verrassend puntverlies zijn het gevolg, maar eind oktober komt de ploeg in haar ritme en speelt zich uiteindelijk naar de titel. In de winterstop leek die nog gewoon in Eindhoven te blijven, maar daar gebeurt ineens een hoop. Mika Väyrynen verliest zijn basisplaats aan Ibrahim Afellay en de in januari gecontracteerde Salomon Kalou blijkt eigenlijk al drieëntwintig te zijn. Bovendien sleept Feyenoord er via de handige huisadvocaten van Jorien van den Herik een tijdelijk speelverbod en een hogere transfersom voor de voormalige publiekslieveling uit. Tel daarbij op dat Guus Hiddink vaak de wereld over reist om spelers voor zijn zijprojectje als adviseur van de Australische bond te scouten en de verklaring voor het verspelen van een voorsprong van zeven punten in de winterstop is gevonden.

Feyenoord speelt zich zonder problemen naar de derde plaats, aan de hand van Dirk Kuijt en Alfred Schreuder, terwijl de som voor Kalou geïnvesteerd wordt in twee nieuwe verdedigers. Bij AZ is de komst van Louis van Gaal geen succes. Al snel hebben alle betrokkenen spijt. In een emotionele persconferentie begin december meldt Van Gaal zijn vertrek, om vervolgens in Rotterdam een cirkeltje rond te maken. Hij wordt technisch directeur van Sparta en stelt onmiddellijk Andries Jonker en Frans Hoek als trainersduo aan, in een gedicht. Opvolger bij AZ wordt Foeke Booy, wiens vrijgekomen positie in Utrecht na de winterstop door Co Adriaanse wordt ingenomen. Co brengt Utrecht nog naar de tiende plaats.

Degradatie is onvermijdelijk voor Heracles Almelo, ondanks het soms aardige voetbal dat de ploeg van Peter Bosz laat zien. De technisch vaardigere eredivisieclubs blijken echter prima te gedijen op het kunstgrasveld. Kevin Bobson, dribbelaar van Willem II, wordt zelfs de officieuze kunstgraskoning als hij in Almelo bij de eclatante 1-9 overwinning van de Tilburgers zes maal doel treft. RBC Roosendaal en Sparta redden zich nipt en moeten de nacompetitie in. De selectie van RBC blijkt zo krap dat in maart de schorsingen en blessures zo zijn opgestapeld, dat Erik Hellemons een rentree maakt.

De terugkeer van oude vedetten verloopt wisselend. Paul Bosvelt zwoegt een jaar lang op het middenveld van Heerenveen en eindigt fraai als vierde. De middenvelder met het gegroefde gelaat maakt ook buiten de lijnen indruk met rake striptekeningen voor de fansite van de Friezen. De mooiste is zijn tekening over Pierre van Hooijdonk, als die weer eens geblesseerd is bij NAC en steeds meer de coachende rol van Ton Lokhoff overneemt. Uiteindelijk kan hij NAC nog net redden, maar de hoge verwachtingen worden geen moment waargemaakt.

Clubs als FC Twente en Vitesse kun je onmogelijk grauw noemen, maar hun seizoen verloopt wel wat kleurloos. Keurig halen ze de play-offs, door als zevende en zesde te eindigen, maar meer zit er niet in. Daniel Majstorovic baart in april opzien, als hij van de KNVB een sportiviteitsonderscheiding krijgt uitgereikt. De Zweed verricht namelijk op het veld eerste hulp bij een door hem zelf neergemepte opponent.

De revelatie van het seizoen heet FC Groningen. De noorderlingen worden achtste en zien Erik Nevland gedeeld topscorer van Nederland worden. Bovendien zorgt de definitief doorbrekende jeugdspeler Marcel Pannekoek voor een ware golf van creativiteit bij de Talpa-commentatoren, die hun verslag doordrenken van woordspelingen rond het oerhollandse gerecht. Zoals men bij Talpa het voetbal toch al definitief verandert. Spraakmakend zijn de items over de honden, moeders, buurmannen en oud-klasgenoten van de eredivisiespelers en niemand denkt ooit nog aan Studio Sport.

Tot slot laat Marco van Basten de volgende spelers debuteren voor Oranje: Urby Emanuelson, Daniël de Ridder, Kew Jaliens, Alfred Schreuder, Serginho Greene, Marcel Pannekoek, Klaas-Jan Huntelaar, Arie Jonker, Ibrahim Afellay en Bernard Hofstede.

Nu ben ik wel benieuwd in hoeverre mijn bolletje het onvoorspelbare voetbal goed voorspeld heeft. Maar meer nog ben ik benieuwd naar uw glazen bol. Laat het weten, want vele glazen bollen samen maken vast een juiste.
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 16:08:11 #124
67174 Dos37
Come on Twente
pi_29361883
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 15:53 schreef methodmich het volgende:

[..]

hij is goed.
quote:
Daniel Majstorovic baart in april opzien, als hij van de KNVB een sportiviteitsonderscheiding krijgt uitgereikt. De Zweed verricht namelijk op het veld eerste hulp bij een door hem zelf neergemepte opponent.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 16:36:35 #125
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_29362777
Hij is leuk MM!
quote:
De revelatie van het seizoen heet FC Groningen. De noorderlingen worden achtste en zien Erik Nevland gedeeld topscorer van Nederland worden. Bovendien zorgt de definitief doorbrekende jeugdspeler Marcel Pannekoek voor een ware golf van creativiteit bij de Talpa-commentatoren, die hun verslag doordrenken van woordspelingen rond het oerhollandse gerecht.
Ik hoop het..!
pi_29362822
Leuk gedaan hoor, ik kom er in het andere topic nog wel even op terug.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 dinsdag 2 augustus 2005 @ 20:16:24 #127
7889 tong80
Spleenheup
pi_29368998
Leuke column

pi_29392158
Leuk MM
In Southern Sun
pi_29523008
quote:
DE CRAZY GANG VAN NEDERLAND

Eind jaren tachtig was het voor Engelse voetbalclubs geen pretje om tegen Wimbledon te moeten spelen. De Londense club kreeg de bijnaam “the crazy gang”, vooral vanwege het opvallend harde spel van de spelers. De fans gingen ook regelmatig over de schreef, terwijl men ook een opvallende voorzitter had. Vinnie Jones, één van de leden van dit beruchte team, maakte later zelfs nog een video met daarop zijn hardste overtredingen. De grootste stunt van dit elftal was het winnen van de FA Cup, waarna Wimbledon langzaam wegzakte. Inmiddels heet de club Milton Keynes Dons en speelt men in de betrekkelijk anonimiteit van de lagere Engelse profdivisies.

In Nederland is inmiddels een club opgestaan waarvan het elftal met de nodige fantasie ook als “crazy gang” door het leven zou kunnen gaan. Ik doel hierbij uiteraard op Vitesse, uit Arnhem. De geelzwarten legden vorig jaar beslag op de zevende plaats, voor veel mensen best een verrassing. Het was dat men tegen het einde van het seizoen te maken kreeg met schorsingen en blessures, die door de kleine selectie niet goed opgevangen konden worden. Anders had Vitesse wellicht nog meer kunnen verrassen. Een verrassing die er dit jaar best in zit. Het team van Edward Sturing bevat namelijk de nodige karakteristieke figuren, tegen wie het kwaad kersen eten is.

De opvallend geblondeerde doelman Harald Wapenaar bijvoorbeeld, die twee keer een buitenlands avontuur zag mislukken en zich in januari getergd in Arnhem meldde. Hij verving de doorgaans wat onzeker overkomende Jevric in het doel en werd ook een bepalende figuur in de spelersgroep. Naar Wapenaar luister je als jong talent wel. De imponerende keeper is bloedfanatiek en is niet bang zijn mond open te doen.

Of neem Stijn Vreven. De naar eigen zeggen buiten de lijnen doodgoede en uiterst aimabele Belgische indianenliefhebber is de schrik van de Nederlandse linkerflankspelers. Vreven knalt negentig minuten over het veld, als een stier door de straten van Pamplona. Nooit te beroerd om een tegenstander in een heupzwaai te nemen, supporters van de opponent te provoceren, corrigerende tikjes en vermanende keelgrepen uit te voeren. De adrenaline komt als rooksignalen door zijn oren naar buiten en stelt Vreven zelfs in staat om in de catacomben al wat voorwerk op het intimidatievlak te verrichten.

Al even angstaanjagend zijn de middenvelders Abubakari Yakubu en Remco van der Schaaf. Yakubu, Ghanees van geboorte, beheerst de Afrikaanse tackle tot in de puntjes. Altijd voor de bal gaan, maar niet bang om indien noodzakelijk een mannetje mee te vegen. Van der Schaaf, die zijn naam eer aan doet en op het middenveld schaaft en bikkelt. Het leverde hem een transfer naar PSV op, maar daar kwam de inmiddels kaalgeschoren middenvelder nooit in de basis. Net te weinig voetbalkwaliteit, maar dat wel compenserend door een fikse portie agressie. Hoogtepunt was het naar Pierre van Hooijdonk geworpen kluitje modder. Die Van der Schaaf is terug en heeft een missie: laten zien dat PSV hem meer kansen had moeten geven.

Wat te denken van oer Arnhemmer Theo Janssen? Uitgerust met een stevig lichaam, inktversieringen, een slecht gebit en bij tijd en wijle een matje, beweegt hij zich over de velden. Hierbij een spoor van vernieling achterlatend, het zij door een fikse beuk, het zij door een briljante penseelstreek van zijn fraaie linkerbeen. Janssen geniet net zo van negentig minuten schoppen als van een binnen gekrulde vrije trap.

Tel daar nog de voetballende muzikant Peter van den Berg bij op, wiens lange manen hem een indrukwekkende verschijning in het hart van de Arnhemse defensie maken, Gill Swerts, een Belgische gifkikker op rechts, en de met Argentijns kapsel getooide Richard Knopper, die gemener is dan je op grond van zijn positie en spel zou denken.

Dit Vitesse moet in staat worden geacht om misschien wel een Amstel Cup te pakken of zich voor de play-offs om de Champions League plaats te kwalificeren. Ze zeiden het zelf al, het wordt lastig van ze te winnen dit jaar. Slechts schorsingen en blessures kunnen een bedreiging vormen, anders moeten we serieus rekening houden met een bijzonder goed seizoen voor één van de kleurrijkste elftallen van onze eredivisie. Het zou de vergelijking met Wimbledon alleen maar meer rechtvaardigen.
www.thuisuiteten.nl
pi_29523686
Leuk de opvallende Vitesse figuren beschreven.
That's all folks!
pi_29523871
Naar die crimi's ga ik zaterdag kijken
Leuk geschreven MM

Hier mijn nieuwste op de FP: Een dagje naar Vlissingen
pi_29524027
Leuk dat Heerenveen die crazy gang gelijk op hun nummer gaat zetten. Blijken het toch bange keffertjes te zijn die moeizaam 10e gaan worden.
pi_29524090
Mooie column trouwens, SCH!
pi_29524456
Leuk gedaan MM, heb hem weer met plezier gelezen
pi_29539665
Moeizaam tiende, lijkt me weinig Max. Ze eindigen vermoedelijk wel net onder jullie, tenzij alles meezit!

En Jaap, leuk in Vlissingen!
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 10 augustus 2005 @ 17:23:47 #136
7889 tong80
Spleenheup
pi_29540981
SCH en MM bravo

pi_29548006
Ik heb op de fansite het stokje overgenomen van SCH... hier mijn eerste produceersel:
quote:
Grote strik erom?

Supporters bemoeien zich steeds meer met de financiële kant van het voetbal. Ontvangen transferbedragen worden juichend begroet alsof zojuist de beker is gewonnen. Houden supporters nog wel van het spelletje of rinkelt alleen de kassa nog maar?

woensdag 10 augustus 2005 22:11

'Als je nu 5 miljoen kan krijgen voor Samaras moet je er meteen een grote strik om vouwen en de koerier bellen' en 'gratis blocnote erbij en wegwezen' zijn van die kreten die je wel eens leest als er weer eens een speler van onze club in verband gebracht wordt met een topclub. Supporters lijken het steeds belangrijker te vinden om goed te presteren op financieel gebied dan goed te presteren op het sportieve vlak.

SC Heerenveen is altijd goed geweest in het scouten van talent. Talent dat weer voor veel geld werd doorverkocht en daardoor zorgde voor een stabiele toekomst voor de club. Maar wordt het nu niet eens tijd om zelf te profiteren van dit talent? Steeds als een speler volgroeid is en bewijst een stabiel seizoen op hoog niveau te kunnen spelen, plukt de Top Drie de vruchten van dit opleidingsinstituut. Hoeveel spelers zijn er de afgelopen jaren naar Ajax, PSV of Feyenoord gegaan? Inderdaad.

In mijn ogen is het nu tijd om nee te zeggen. Arsenal en Sevilla zitten achter Giorgios Samaras aan. Riemer vraagt tien miljoen. 'Meteen doen!' roept een aantal supporters. Het is een raar fenomeen dat supporters liever tien miljoen op de bankrekening zien, dan een talentvolle voetballer die dit seizoen wel eens heel erg goed kan gaan voetballen. Waarom koopt men dan een seizoenkaart? Je wilt die talentvolle jongen toch op het veld zien schitteren, in plaats van weer een overgangsjaar waarin een complete nieuwe linie ingepast moet worden? Wij willen toch ook een keer kampioen worden?

Louis van Gaal verwoordde het prima bij de overgang van Jan Kromkamp naar Villarreal. Een club als AZ of Heerenveen kan wel 10 miljoen vangen voor Kromkamp of Samaras, maar je krijgt er op korte termijn nooit dezelfde kwaliteit voor terug. Ik neem aan dat iedereen wel snapt wat ik bedoel als je het afgelopen seizoen Rzasa op de plek van Edman hebt zien voetballen.

Voetbal draait om geld, maar juist de supporters zouden daarin niet mee moeten (willen) gaan. Wat maakt mij het nou uit of Heerenveen met een begroting van 21 of 35 miljoen werkt? Voorbeeldje: Bij Ajax werd Zlatan na drie competitiewedstrijden voor 19 miljoen verkocht. Fantastische deal, juichten de supporters. Maar vervolgens wel een seizoen met dramatisch voetbal, het ontslag van de trainer en het opstappen van de technisch directeur. Ik durf de stelling wel aan dat dat niet was gebeurd als Zlatan was gebleven.

Natuurlijk kan je een speler op een gegeven moment niet zijn droom ontnemen om bij een traditionele topclub te spelen. Maar de mentaliteit van de supporters moet veranderen. Niet die grote transfersommen zijn belangrijk, maar de prestaties op het veld!

http://sc.heerenveen.org/?p=supporters/column/140
pi_29549316
Mijn stokje, wat doe je

Mooie column, je bent een snelle leerling

Ik ben het er ook mee eens. Het is belachelijk om een speler te verkopen die je zo'n beetje hebt opgeleid, die nog nauwelijks heeft gespeeld en van grote waarde voor de club kan zijn.
pi_29551934
Goede column Max, goede invalshoek. Je hebt wel gelijk vind ik.
That's all folks!
pi_29561516
Goed stuk, alleen dit
quote:
Voorbeeldje: Bij Ajax werd Zlatan na drie competitiewedstrijden voor 19 miljoen verkocht. Fantastische deal, juichten de supporters.
ben ik niet helemaal met je eens. Volgens mij vonden weinig supporters dit fijn.
www.thuisuiteten.nl
pi_29583967
Dank allen.
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 16:00 schreef methodmich het volgende:
Goed stuk, alleen dit
[..]

ben ik niet helemaal met je eens. Volgens mij vonden weinig supporters dit fijn.
Misschien niet, maar het kwam wel ff goed uit voor de column Misschien had ik moeten benadrukken dat ik niet alle supporters bedoelde, maar slechts een gedeelte.
pi_29719281
quote:
HET BORD OP SCHOOT

Het was jarenlang vaste prik op zondagavond. Om zeven uur begon Studio Sport. De introducerende riedel was landelijk bekend en presentatoren als Mart Smeets, Humberto Tan en Ton Egbers werden bekende Nederlanders. Het verhaal is bekend: begin dit jaar kocht John de Mol de rechten op het uitzenden van samenvattingen uit onze eredivisie op en sinds vorige week is het voetbal niet meer te zien bij de NOS maar bij Talpa. Het zogenaamde bord op schoot is zijn vaste kok kwijt en de vraag was dan ook of de nieuweling even sterk of nog sterker zou kunnen zijn.

Want liefhebber of niet, NOS Studio Sport was een instituut. Door fans van Feyenoord en PSV wel eens beticht van het voortrekken van Ajax, maar dat had allemaal zijn charme. De formule werd af en toe aangepast, analytici kwamen en gingen en iedereen keek. Kwalitatief is Studio Sport altijd top geweest, vandaar dat ik de wenkbrauwen even fronste toen De Mol verkondigde dat op Talpa alles beter zou worden. De kranten vertelden het schreeuwerige verhaal op zaterdagochtend al. Er zouden 22 camera’s staan, het voetbal zou centraal komen te staan en iedereen moest uitstralen van het voetbal te genieten. Wij houden van het spelletje, werd het motto.

Na twee dagen eredivisievoetbal op Talpa is het trekken van een conclusie inderdaad erg snel. Toch zijn de voortekenen niet echt hoopgevend. Erg leuk, die 22 camerastandpunten, maar ze vielen mij minder op dan de verborgen reclame bij herhalingen. Bovendien zaten er toch wel erg veel storende elementen in het programma, dat men “De Wedstrijden” heeft gedoopt.

De korte gesprekjes met een fan van de thuisclub vond ik op zaterdag in eerste instantie nog aardig, maar ik vrees dat dit op den deur zal verzanden in tenenkrommend gezwam. Alle clubs gaan immers voor het linkerrijtje, als je de optimistische heren mag geloven. Zoals Talpa wel erg zijn best doet om er een grote goed nieuws show van te maken. Commentatoren die uit hun dak gaan op beelden van Willem II – RKC bij een aardige goal van Hoogendorp, dat moet van bovenaf zijn opgelegd. Zoals ook alle wedstrijden zogenaamd de moeite waard waren geweest, zelfs een bloedeloze 0-0.

Wilfred Genee is een deskundige presentator, maar wat de analytici weer terug bij het programma doen is een raadsel. De NOS liet deze terecht vallen om slechts beelden uit te zenden en later op de avond in Studio Voetbal achtergronden te belichten. Ik denk dat er maar weinig mensen op een analyse zitten te wachten en al helemaal niet van Ruud Gullit. De beste man mocht met Feyenoord een recordaantal aan nederlagen boeken vorig seizoen en gaat dan nu vertellen hoe het allemaal moet. Dat komt vreemd over.

Net zo vreemd als de volgorde van uitzending. Heracles, kampioen van de eerste divisie, ontving PSV, kampioen van vorig jaar. Dat is zowel sportief als journalistiek gezien altijd de eerste wedstrijd die je in samenvatting moet uitzenden. Maar nee, Talpa is bang voor kritiek en speelt op safe. Men gaat rouleren, zodat straks een volkomen nutteloze ontmoeting rond de dertiende plek best eens als eerste in de uitzending kan komen. Vrij onzinnig, wat mij betreft. Ajax, PSV en Feyenoord dienen altijd als eersten te komen, die trekken nu eenmaal de meeste kijkers. Wat dat betreft sloeg zondag alles, toen Feyenoord – NAC pas na de twee andere duels, een kort item over het uitgestelde duel van Ajax en ADO en een herhaling van PSV kwam. Ik snap het wel, men wil de kijker vasthouden, want anders kijkt er niemand naar een programma van anderhalf uur als er slechts drie duels zijn geweest. Een groter zwaktebod kan je echter niet afgeven, want indirect stel je dan eigenlijk dat je programma niet interessant genoeg is voor mensen die in eerste instantie Feyenoord willen kijken.

Natuurlijk, we moeten nog wennen. Maar ik weet nu al dat ik aan de reclame tussendoor nooit zal wennen. Samenvattingen zend je in één blok uit, punt. Maar nee, er moet geld in de lade komen. Als straks de Champions League bij de NOS te zien zal zijn, zullen we het verschil nog wel eens extra goed kunnen gaan merken. Ik verlang nu al terug, tenzij Talpa alsnog besluit om de reclame te schrappen, het programma qua tijdsduur ongeveer te halveren, de analytici weg te sturen en die fans lekker laat voor wat het is. Want het is dat ik geen alternatief had, zoals destijds bij Sport 7 wel, toen de NOS later op de avond ook mocht uitzenden, anders had ik nu al besloten niet meer naar Talpa te kijken. Maar misschien ben ik de enige en is John de Mol wel de man die het allemaal goed ziet en zit heel voetbalminnend Nederland hier op te wachten. Dan hoor ik het graag.
www.thuisuiteten.nl
pi_29720396
Goed verhaal alleen een ding
quote:
Ton Egbers
Hij heet Tom
pi_29720430
Ah dank je, zal hem nog even editen. Tikfoutje.
www.thuisuiteten.nl
pi_29720810
quote:
op den deur
op den duur
pi_29720850
Ja ook bedankt hoor Robbie. Ook nog iets inhoudelijks?
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 17 augustus 2005 @ 15:32:52 #147
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_29721073
Op zich een goed verhaal

Ik ga er inhoudelijk maar niet op in, want ik heb de discussie hierover al in een ander topic gevoerd en heb daar nu geen zin meer in
Ik heb iig niet zoveel problemen met Talpa. De reclames moeten wat korter, dat ze er zijn...sja dat wisten we van te voren. Ik vind de analyses helemaal niet erg, maar verstandiger is misschien idd om de wedstrijden eerst te laten zien en daarna terug te komen op de wedstrijden met analyses en beelden etc. Dan zie je de wedstrijden wat sneller en kunnen de analyses met beelden/statistieken opgeleukt worden.
Het was natuurlijk ook pas uitzending 1, er zullen dus echt nog wel veranderingen komen.
pi_29721130
Misschien kan je inhoudelijk dan zaterdag op de FP je verhaal doen, altijd leuk voor de discussie.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 17 augustus 2005 @ 15:39:28 #149
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29721250
Toen de eerste auto's in de straten verschenen, zeiden mensen dat ze het ook wel op de fiets of lopend afkonden.
Met de komst van de pc ontstonden ook meteen de verhalen, dat mensen lui zouden worden en niets meer zouden weten.
Internet zou de mensen voor altijd binnenshuis houden en mobiele telefoons zijn alleen voor zakenlui en onderwereld.

Veel veranderingen brengen met de tijd postieve invloeden voort, dus Mich rustig blijjven wachten met je bord op schoot en Talpa de tijd geven.
256 goals !
pi_29721287
Mobiele telefoons zijn ook geen goede uitvinding geweest natuurlijk, maar da's een ander verhaal.

Veel Talpa-fans hier, hoorde gisteren wel anders.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 17 augustus 2005 @ 15:43:42 #151
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29721352
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 15:41 schreef methodmich het volgende:
Mobiele telefoons zijn ook geen goede uitvinding geweest natuurlijk, maar da's een ander verhaal.

Veel Talpa-fans hier, hoorde gisteren wel anders.
als je het gemak ervan ziet is het prima, als je er van afhankelijk wilt zijn doe je iets niet goed !
maar een discussie over mobieltjes is niet iets voor VBL !

Ben nog geen Talpa-fan, maar geef ze gewoon iets langer de tijd dan jij denk ik !
256 goals !
pi_29721869
Leuk om te lezen, dat zeker! Ik ben ook nog niet onverdeeld tevreden over de uitzendingen.

Het onderwerp wordt nu trouwens wel een beetje uitgekauwd in Nederland, alle voors en tegens zijn al wel genoemd.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  Trouwste user 2022 woensdag 17 augustus 2005 @ 18:09:50 #153
7889 tong80
Spleenheup
pi_29725539
Ben het volledig met Mich eens.

pi_29727338
Op de site van de Telegraaf (pro-Talpa) kon je reageren en na 3 uur hadden ze dat al gesloten vanwege alle negatieve reacties.
www.thuisuiteten.nl
pi_29768246
Ik kwam zojuist in de HP/De Tijd een leuke column tegen van Dirk-Jan van Baar. Ik wilde jullie deze niet onthouden, dus daarom plaats ik 'm hier ff. Op de laatste alinea na, sluit ik me helemaal bij Van Baar aan.
quote:
De bal moet rollen

Het is principieel fout als een thuiswedstrijd van Ajax moet wijken voor incidentele evenementen als Sail.

Weinig burgemeesters hebben zo'n ijzersterk handelsmerk als Job Cohen. Hij wil de boel bij elkaar houden, en omdat zijn persoon de redelijkheid zelve uitstraalt, is iedereen die kritiek op hem heeft een nare vent (vrouwen vinden hem sowieso sympathiek). Het klinkt misschien verrassend, maar meestal ben ik ook geneigd om hem de hand boven het hoofd te houden. In Amsterdam moeten we geen scherpslijper als burgemeester hebben, en Cohen speelt zijn rol met verve. Maar in de klucht rond Ajax - Ado, de openingswedstrijd in de Arena voor het nieuwe voetbalseizoen die per kort geding naar 7 januari is verzet, verdenk ik Cohen van effectbejag. Bij mij thuis zorgde zijn besluit om de wedstrijd te verbieden voor tweespalt. Als voetbalhater was mijn vrouw het van harte met hem eens, terwijl bij mij de weerzin tegen de hele overheid onmiddellijk opspeelde. Je mag dus wel stellen dat Cohen alle bekende clichés heeft bevestigd.

Sinds jaar en dag verdedig ik de stelling dat er altijd en overal moet worden doorgevoetbald, in regen en wind, tijdens de kerstdagen en oorlogen, en ook op 4 mei. Dodenherdenking in een vol stadion gaat heel goed, die minuut stilte (twee is te veel) is dan echt stil. Voetbal in regulier competitieverband staat voor orde en regelmaat, en burgemeesters die wedstrijden verbieden, zijn ordeverstoorders. Deze stelling oogst altijd ongeloof, alsof ik de wereld bewust op zijn kop zet. Voetbal is ordinair en staat voor supportersrellen, dom publiek, hard en gemeen spel, en jochies die te veel verdienen en zelfs schouwburgdirecteuren doodrijden.

Dat beeld van ontsporing en cultuurverkrachting is zo hardnekkig, dat nog maar weinig mensen zien dat sport en spel de beschaving dienen en goed zijn voor de volksverheffing. Voetbal is driftbeheersing, van de spelers, de trainers en de fans. Waar discipline heerst, slaan de stoppen ook wel eens door. Maar dat zijn uitzonderingen en daarop baseer je geen beleid. Cohen, kampioen van de tolerantie, weet dat als geen ander. Door een wedstrijd te verbieden vanwege een tekort aan politie, dupeert hij niet alleen tienduizenden seizoenkaarthouders, maar laat hij de goeden onder de kwaden lijden. Het is principieel fout als incidentele evenementen als Gay Pride en Sail voorrang krijgen boven een thuiswedstrijd van Ajax die in regulier verband wordt gespeeld. Dat tast de openbare orde aan. De hoofdstad (!) geeft zo te kennen niet eens een stelletje Haagse raddraaiers aan te kunnen. En sinds wanneer is het voor agenten een straf om in diensttijd gratis een potje voetbal te mogen bijwonen?

Nederland is geen Italië, waar premier Berlusconi - die ook AC Milan beheert - er vorig jaar persoonlijk voor heeft gezorgd dat de Serie A met twintig in plaats van achttien clubs van start kon gaan (er moesten enkele clubs die vanwege financiële malversaties naar een lagere divisie waren teruggezet van de ondergang worden gered). Dat is het andere uiterste. Maar nergens in Europa daalt er zoveel 'beleid' op het voetbal neer. Misschien is dat de schuld van Rinus Michels, aan wie niet alleen de kreet 'voetbal is oorlog' is toegeschreven, maar die met Ruud Gullit bij het EK van 1988 ook stemming maakte tegen de 'bobo's'. Het aanzien van bondsbonzen van de KNVB is nog lager dan van politici, die handig inspelen op het anti-voetbalsentiment dat Nederland ook kent. Ik zie hier een voetbalmecenas als Jorien van den Herik nog niet zo snel premier worden. Integendeel, wij sturen de FIOD erop af.

Ons voetbalklimaat is dus niet zo best, een ordelijk verloop van de competitie geldt hier als bijzaak. Ten onrechte, want een competitieschema dat voortdurend overhoop wordt gegooid, is niet alleen moeilijk inpasbaar in de vakantieroosters van de politie, maar draagt evenmin bij aan de burgervrede. Voetballiefhebbers en voetbalhaters verdragen elkaar het beste als de bal op een vast tijdstip rolt. Daarom ben ik er ook niet zo blij mee dat John de Mol de reguliere uitzending van Studio Sport overneemt. Vooral voetbalhaters moeten weten wanneer de bal rolt. Daar staat tegenover dat dit tekort wordt ondervangen als er altijd voetbal is. Voetbal kent geen verzadigingspunt, maar tegenwoordig mis ik zoveel wedstrijden dat ik niet het gevoel heb echt iets te missen. Je weet immers zeker dat er morgen weer een wedstrijd is. Dat geeft innerlijke rust en bevestigt mijn these dat het goed is voor de huisvrede als er altijd en overal in grote hoeveelheden wordt gevoetbald.

Wordt Ajax kampioen? Ik denk het wel, want PSV is het dit jaar al geweest, en voor Louis van Gaal zie ik de victorie in Alkmaar eindigen. Maar ik hoop op Feyenoord, de eeuwige underdog die wel weer eens aan een titel toe is. Dat zou ook verdiend zijn. Geen woorden, maar daden. Als bestuurders in Amsterdam en Den Haag het voetbal met oekazes onmogelijk maken, valt het kampioenschap vanzelf toe aan de volksclub uit Rotterdam-Zuid.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_29834690
Nieuwe FP-column

Als ik dat had geweten
pi_29842770
Die is erg sterk
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_29895044
quote:
HULP VAN BOVEN

Vorige week zag ik Sérgio scoren. Sérgio is een begaafd technicus van Roda JC, geboren in Brazilië. Sérgio is zeer gelovig en wees dus naar de hemel, na het maken van zijn prachtige goal. Alsof hij ons wilde tonen dat hij hiervoor hulp van boven had ontvangen. Vroeger wilde hij nog wel eens een boodschap onder zijn wedstrijdshirt dragen, op een wit shirt geschreven met een viltstift. Soms zelfs echt laten drukken. Dan lazen we een boodschap die er vaak op neer kwam dat Jezus van ons houdt.

Er wordt in de voetballerij vaak besmuikt om gelachen. Het zijn stoere mannen, de helden op noppen. Geloof is niet stoer, wat men op EO jongerendagen ook wil beweren. Dat is niet erg, geloof hoort niet stoer of interessant te zijn. Het is iets persoonlijks, wat ieder op zijn manier kan beleven. Ook binnen het voetbal. Want er moet, als alle statistieken over religie kloppen, ook een groot aantal gelovige voetballers zijn. Feit is dat we er vaak weinig kunnen opnoemen. Ja, de Brazilianen als Sérgio, de moslims uit Arabische landen, de katholieken uit Zuid-Europa en de Afrikanen, die zijn duidelijk herkenbaar. Maar verder?

Vroeger had je Folkert Velten. Folkert speelde voor Heracles en was een standvastig man. Hij weigerde op zondag te voetballen en kwam dus nooit hogerop. Hij vond dat het geloof hem verbood op de bijbelse rustdag uit te komen en is daar nimmer op teruggekomen. Velten was overtuigd van zijn visie en al zouden Ajax, Feyenoord of PSV hem een miljoenensalaris geboden hadden, dan nog had hij dit contractueel vast laten leggen. Geert den Ouden van ADO Den Haag begon ook zo, maar koos op gegeven moment voor zijn loopbaan en sindsdien jaagt hij op de zondagen over de velden. Leon van Dalen van TOP Oss doet dit weer niet, maar heeft het als eerste divisiespeler weer iets makkelijker, aangezien de meeste duels daar op vrijdag worden gespeeld.

Wat Velten deed zou nu vermoedelijk ook moeilijker gaan. Stel je voor dat een absolute wereldster als David Beckham niet op zondag zou willen spelen. Zou hij dan interessant geweest zijn voor allerlei bedrijven die reclame maken met hem? Zou Real Madrid hem wel hebben aangetrokken? Wat heb je aan een topper die niet altijd kan spelen? En hoe zouden tegenstanders erop reageren? Zouden zij bereid zijn om op zaterdag te spelen of juist proberen duels met Beckham zoveel mogelijk op zondag te laten plaatsvinden? Waarschijnlijk is onder de immense druk van het huidige voetbal zoiets onmogelijk geworden, hoe goed je ook bent.

Het zou dus best kunnen dat er wel voetballers zijn die op deze manier hun geloof willen uiten, wat je daar ook van mag vinden, maar dus de mogelijkheid niet mogen benutten. Of ze durven niet, want openlijk uitkomen voor geloof is in de voetbalwereld toch een behoorlijke stap. Hoeveel mensen zullen niet gniffelen als PSV-verdediger Lee op het veld zit te bidden? Hoeveel grappen worden er niet gemaakt over het elftal van zaterdaghoofdklasser Urk? Wie praat er met oprechte bedoelingen over de stichting van Bert Konterman?

Ook over Sérgio wordt gegniffeld. Ploegmaats zeggen hem te respecteren en zullen dat ook best wel doen, maar wanneer de kerkdiensten ter sprake komen die hij door heel Nederland bij medestanders thuis bijwoont, zijn er slechts weinigen die zich daar in kunnen verplaatsen. Lee zei ooit in een interview dat hij met zijn teamgenoten over God wilde praten, maar weinig respons kreeg. Het lijkt dus een bijna een taboe.

Het zou misschien tijd worden voor een nieuwe Folkert Velten, die door een duidelijke stellingname de aandacht voor geloof in het voetbal weer doet toenemen. Dat er misschien openlijk over kan worden gesproken zonder dat het al snel in grappen maken, vaak uit een ongemakkelijk gevoel, verzandt. Dan krijgen we weer eens iets anders dan boodschappen op shirts en ten hemel geheven vingers. Want hoewel geloof wat mij betreft vooral een persoonlijk iets is, moet er wel degelijk een plaats voor zijn in de voetbalwereld. Niet alleen voor wanhopige supporters, die om een late gelijkmaker bidden, maar voor de spelers zelf. Ze hebben er recht op.
www.thuisuiteten.nl
pi_29896234
Wel een leuk geschreven stukje maar ik mis het punt een beetje: je maakt mij niet duidelijk waarom er ruimte zou moeten zijn voor geloof in de voetballerij. Je stelt juist ook dat het prive is.

Ik heb veel met religie maar ik heb juist een bloedhekel aan spelers die God bedanken voor een doelpunt, alsof God naar Heerenveen-Roda zit te kijken
pi_29896336
God ziet in principe alles, maar ik snap wat je bedoelt.

Ik hoop een soort discussie los te krijgen of er überhaupt ruimte zou moeten zijn.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:27:36 #161
7889 tong80
Spleenheup
pi_29902770
Altijd leuk om te zien dat acht zwarte finalisten een kruisje slaan als ze aan de start staan bij de 100 meter finale van de Olympische spelen. Zou God kruis en munt gooien ?

pi_29920251
Als hij ze allemaal even hard steunt, wint uiteindelijk nog de meest getalenteerde.
www.thuisuiteten.nl
pi_29920313
Heb je het specifiek over Nederland in deze column? Want in landen als Italie en Brazilie zijn de kruisjes niet te tellen..
pi_29920441
Vooral Nederland ja.
www.thuisuiteten.nl
pi_30033747
Hulp van boven Er loopt inmiddels een aardige discussie, over geloven en hoe te beleven. Misschien iets voor SCH ook?
www.thuisuiteten.nl
pi_30084705
Doe je goed SCH, een flink beladen onderwerp voor een column is het zeker.
That's all folks!
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:12:59 #168
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_30090508
* Bjoro is ook maar weer eens in de pen geklommen.
quote:
Heerlijk avondje voetbal

"Het kan nu niet ver meer zijn" zegt de chauffeur.
Niet dat hij er ooit is geweest, maar het moest wel.
We slaan af naar links en rijden zo de kern van het dorp in.
Op 2 na alle ogen richten hun blik schuin omhoog, die van de bestuurder schieten van links naar rechts over de weg, het is druk, er zijn zijstraten en ze rijden hier ook nog eens aande andere kant van de weg.
Toch is het typisch, op zich natuurlijk wel logisch, maar als voetballiefhebbers een stadion zoeken, kijken ze schuin omhoog of ze lichtmasten zien.
Nog maar eens vragen dan.

Een man van middelbare leeftijd die zijn hond aan het uitlaten is wordt ons slachtoffer.
Eerst loopt hij door maar na het zien van ons buitenlands kenteken schiet hij ons te hulp.
"Just follow the crowd" klinkt het, alsof hij antwoord met "immer gerade aus" op de vraag van een duitser naar het dichstbijzijnde Bahnhof.
We volgen de menigte, zoals opgedragen, en in eens uit het niets staat er een stadion tussen de huizen aan Layer Road.
De chauffeur had al weken lang zitten mailen met Julie van de administratie en die had, bij komst met een groep van meer dan 8 personen een speciale rondleiding in het vooruitzicht gestelt.
Het vinden van een parkeerplek was nog moeilijker dan het vinden van het stadion, maar we hadden nog ruim anderhalf uur, dus reden voor paniek was er nog niet echt.

Hele gezinnen, inclusief opa en oma, gehuld in het blauw en wit zien wij in tegengestelde richting gaan en dan eindelijk een plekje op slechts een kwartiertje lopen.
En dus staan we 20 minuten later oog in oog met "onze" Julie, die leuker schrijft dan dat ze eruit ziet. Het bord met Staff only mogen we van haar negeren en als er een schuifdeur opengaat en we het gras kunnen ruiken zegt ze "this is the pitch".

Ons gezelschap is redelijk gemaleerd, er zitten jongens bij die weten dat Eddy de Neve de eerste doelpuntenmaker van Oranje is en er zijn jongens bij wiens wenkbrauwen fronzen bij het horen van de naam Wilfred Bouma, maar onze gezamelijke passie "engels voetbal in de marge" brengt ons hier.
Julie's opmerking wordt dus ook als schattig betiteld, maar de schijn die zij wekt door de indruk te geven dat de "stadium Tour" hiermee dan ook ten einde is, wordt niet geaccepteerd, dus oppert één van de aanwezige of we niet nog wat meer kunnen zien.
Er wordt gebeld, overleg gevoerd en accoord gegeven en lopen richting de kleedkamers.
Op een stenciltje lezen we welke spelers er vanavond met welke rugnummers spelen en aangezien het document met keurig cellotape op de deur is bevestigd krijgen wij de indruk dat de spelers deze informatie op gelijke wijze ontvangen.
Shirts met lange mouwen hangen keurig op de haakjes, alle spelers hebben een vaste plek, er ligt een shirt met korte mouwen, een ondershirt, een broekje en een paar sokken keurig opgestapelt op het houten bankje die mij doet denken aan mijn tijd in de C-junioren nu zo'n jaartje of 15 geleden, bijna nergens in nederland zie je nog zulke oude bankjes in de kleedkamer.

Er is een massage tafel, een doos helemaal vol met diverse soorten noppen, 6 douches met een stapeltje handdoeken, een stuk of 8 rollen tape en een spiegel met een barst erin.
De kleedkamer van de tegenstander is wat kariger ingericht, vertelt Julie ons trots, wij lachen een beetje.
Verhalen over the clockstand, de mooiste wedstrijd en dat er vanavond vuurwerk is volgen, Julie geniet, wij ook en als ze zegt dat wij daar zitten terwijl ze naar een deel van de tribune wijst begrijpen wij dat de rondleiding over is.
De vonken vliegen er niet alleen tijdens de vuurwerk show vanaf, de wedstrijd is (zoals Julie ons al beloofde) ook prachtig.
Wanneer de wedstrijd is afgelopen horen wij een een bekende stem door de speakers, Julie.
Ze wenst iedereen een goede reis naar huis, hoopt dat iedereen heeft genoten en tot slot wil ze nog even een special thanks uitspreken, voor haar speciale vrienden .......... from Norway.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bjoro op 31-08-2005 09:46:50 ]
256 goals !
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:32:03 #169
7889 tong80
Spleenheup
pi_30097839
Leuk stukkie Bjoro

Trouwste user 2022 dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:35:25 #170
7889 tong80
Spleenheup
pi_30097949
Ben stil van je column SCH.

pi_30100932
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 15:35 schreef tong80 het volgende:
Ben stil van je column SCH.

Hoe lang heeft dat geduurd?
pi_30101001
Leuke column Bjoro Zit helemaal in de sfeer.

p.s. weet niet of je hem ergens gaat plaatsen maar er zitten nogal wat d-t fouten in
pi_30102715
Inderdaad leuk Bjoro.
That's all folks!
pi_30103681
quote:
HET PLAN VAN BOMMEL

Vandaag speelt het Nederlands elftal in het kader van de kwalificatie voor het WK van volgend jaar in Duitsland een interland tegen Armenië. Aanstaande woensdag volgt ook nog Andorra. Het zijn twee duels waaruit Oranje zes punten moet halen en er is eigenlijk niemand die er aan twijfelt of dit ook gaat lukken. Vandaar dat we ons momenteel vooral over de selectie buigen en ons licht laten schijnen over de afwezigheid van Mark van Bommel, afgelopen maandag nog winnaar van de Gouden Schoen in Nederland. Wat echter weinigen weten is dat er een plan Van Bommel bestaat, kort na zijn aantreden ontworpen door Marco van Basten. Ik heb het gelezen en ik ben onder de indruk.

Want het lijkt allemaal zo vreemd voor ons, doodgewone volgers. Zoals Van Basten toch al eens spelers selecteerde waar wij met zijn allen nog niet aan dachten. Aangezien wij best wel kijk op het spelletje menen te hebben, konden we gniffelen om de keuzes van Marco, de wenkbrauwen fronsen of zelfs ronduit woedend en gefrustreerd reageren. Hoe kan Van Basten zo opzichtig PSV negeren, vorig seizoen toch een klasse apart in Nederland, hoe pijnlijk ook voor hen die Ajax en Feyenoord een warm hart toedragen? Het duurde tijden voor Van Basten besloot dat Ooijer, Bouma en Vennegoor of Hesselink eventueel van waarde konden zijn, terwijl wel jongens als Denneboom en Van den Bergh mochten opdraven. Later verbaasde Marco zelfs de PSV-fans met het selecteren van Theo Lucius.

We spraken er schande van. Wat is Mark van Bommel toch gepiepeld door Van Basten. Het duurde al een tijd voor hij eens in de basis mocht aantreden, want Van Basten koos liever voor de toen nog veel te dikke Van der Vaart, voor laatbloeier Landzaat, voor de toen tussen basis en bank pendelende Sneijder of voor een nimmer spelende Davids. Zelfs John Heitinga kreeg na anderhalve wedstrijd als verdedigende middenvelder eens de voorkeur boven de het gehele seizoen excellerende Van Bommel. Niet veel later kwam Hedwiges Maduro, na twee duels voor Ajax, bij de selectie en raakte Van Bommel achtereenvolgens zijn juist weer verworven basisplaats alsmede zijn plek in de selectie kwijt. Mark kon de taken die hij meekreeg niet goed uitvoeren. Weg ermee!

Het hoorde allemaal bij het plan Van Bommel. We mogen niet vergeten dat Van Basten het niet zo op PSV heeft. Sterker nog, hij plaagt die Eindhovenaren graag een beetje. Guus Hiddink dacht nog wel serieus dat Marco wel eens zijn assistent zou willen worden, maar Marco dacht er niet aan. Om PSV dwars te zitten was het ultieme plan snel bedacht. Pest de beste speler van de Eindhovenaren. Selecteer eerst een hele rij anderen en geef hem het gevoel dat zijn plaats altijd ter discussie staat. Zeg misschien verdekt iets over omschakelen, want dan praat half Nederland je wel na. Vervolgens zal heel Eindhoven je vervloeken en gniffelen ze in Amsterdam en omstreken als je een kersverse parel uit de Ajax-opleiding selecteert.

Want dat was deel twee van het plan. Van Bommel moet gebroken worden, door jongens te selecteren van Ajax, de club die hij haat. Maduro, Babel, straks wellicht Emanuelson en dan ook nog Vurnon Anita, onlangs al in het landsbelang door Danny Blind op de A-lijst van de Amsterdammers voor de Champions League gezet. Probeer wellicht ook nog om Lindgren een Nederlands paspoort te verschaffen en selecteer die ook nog een keer. Zeg dat Van Bommel het maar moet laten zien bij zijn nieuwe club. Doe net of die nieuwe club niet de wereldclub Barcelona is, maar een plaatselijk boerenelftal.

Vervolgens neem je hem consequent op in je voorselectie, om hem nooit daadwerkelijk te selecteren. Drijf Van Bommel tot op het randje van bedanken voor Oranje en laat af en toe horen dat hij weliswaar vooruit gaat, maar nog wat meer moet laten zien. Misschien is er in die periode nog wel een Ajacied uit de B1 die je vervroegd kunt doorschuiven in het kader van een leerproces. Laat het volk lijnrecht tegenover elkaar staan, laat de pers woedende stukken en columns schrijven en laat ze op televisie roepen hoe schandalig het allemaal is.

Dan komt de finale van het ingenieuze plan pas in beeld. De tot op het bot getergde en gemotiveerde Van Bommel wordt eerst op de reservelijst voor het WK gezet en komt in de laatste week van de voorbereiding bij de groep, voor een ineens geblesseerde speler. Drijvend op rancune en barstend van eerzucht zal Van Bommel het toernooi van zijn leven spelen en ineens de ontbrekende schakel richting wereldtitel volgen. Marco weet uit ervaring dat het werkt. Begon hij in 1988 niet ook als reserve? Dat we daar niet aan gedacht hebben! Marco is onnavolgbaar geniaal, getuige dit plan. Wij spelen er ook allemaal een rol in. Ga dus vooral door met het verdedigen of afkraken van Mark van Bommel, we krijgen er de wereldbeker voor terug.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:46:29 #175
7889 tong80
Spleenheup
pi_30103881
Leuk

dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:06:20 #176
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_30104557
Ik denk ook dat als het Wk eraan zit te komen Mark alsnog meegaat, en dan zal hij gemotiveerder dan ooit zijn...
pi_30104709
Ik vind deze column weer erg boeiend. Het einde heeft me erg verrast. Goed gedaan.
pi_30106278
Leuke columns .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_30111399
Goede column, met een goed gevonden einde. Ik hoop natuurlijk dat je gelijk krijgt met die wereldtitel. Maar dat zal dan denk ik gebeuren met een Van Bommel die al eerder weer in de basis acteert.
That's all folks!
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:23:01 #180
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_30122937
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 17:05 schreef SCH het volgende:
Leuke column Bjoro Zit helemaal in de sfeer.

p.s. weet niet of je hem ergens gaat plaatsen maar er zitten nogal wat d-t fouten in
nee deze was speciaal voor mijn vrienden van Fok!

ik zal inderdaad even beter op mijn spelling gaan letten !!
256 goals !
pi_30132449
Het gaat om de intentie in dit topic, bij een submit redigeren we hem toch.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 31 augustus 2005 @ 15:00:18 #182
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_30132559
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:57 schreef methodmich het volgende:
Het gaat om de intentie in dit topic, bij een submit redigeren we hem toch.
hij is niet echt voor de submit, maar een beetje opletten op spelfouten kan geen kwaad !!
(eigenlijk moet je je schamen als je de spelling niet goed doet !!)

maar heb geen bezwaar tegen eventuele submit hoor
256 goals !
pi_30132635
Nou, dat moet je zelf doen natuurlijk als je zou willen. Vorige keer kwam het goed!
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 31 augustus 2005 @ 15:04:40 #184
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_30132726
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:02 schreef methodmich het volgende:
Nou, dat moet je zelf doen natuurlijk als je zou willen. Vorige keer kwam het goed!
neuh...hier staat-ie goed, denk ik !
256 goals !
pi_30132802
Okee, maar weet dat de mogelijkheid er is!!
www.thuisuiteten.nl
pi_30353521
quote:
EINDELIJK SHEVA

Misschien is hij wel de beste spits van de wereld, op dit moment. De Oekraïner Andriy Shevchenko, uitkomend voor het Italiaanse AC Milan. Shevchenko is een complete aanvaller, die vanuit elke positie en elke situatie een doelpunt lijkt te kunnen maken. Schijnbaar hopeloze voorzetten promoveert hij tot een goal en als hij alleen op de keeper af gaat, staat die bij voorbaat al bibberend te wachten op wat komen gaat.

Shevchenko werd gevormd bij de beroemde club Dynamo Kiev. Dit bolwerk stond jaren onder de bezielende leiding van de inmiddels overleden voetbalprofessor Valeriy Lobanovskiy. Die vierde met verschillende generaties successen, een teken dat zijn aanpak tijdloos was. Lobanovskiy leidde Shevchenko op tot de complete spits die hij nu is. Samen met Serhiy Rebrov vormde hij een gevaarlijk duo, dat schitterde in de Champions League. Het leverde beiden een lucratieve overgang naar het westen op. Vaak was het zo dat spelers uit de voormalige Sovjetunie daar buiten zelden tot grootse daden kwamen. Rebrov voldeed aan dat beeld, hij verpieterde min of meer in Engeland en Turkije en is inmiddels weer teruggekeerd op het oude nest.

Hoe anders verging het Shevchenko. AC Milan betaalde een fikse som voor de aanvaller, wat lang niet door iedereen even goed werd begrepen. Al in zijn eerste jaar nam hij de twijfels weg, door direct topscorer te worden in de Serie A. In de jaren die volgden was zijn doelpuntengemiddelde immer hoog en speelde hij met zijn ploegmaats een aanzienlijke erelijst bij elkaar. Hoogtepunt was de zege in de Champions League van 2003, toen Shevchenko zelf de beslissende strafschop benutte tegen Juventus. Ook werd hij inmiddels verkozen tot Europees voetballer van het jaar, een fantastische bekroning voor de teamspeler pur sang.

Want dat maakt Shevchenko nog unieker. Hij parasiteert niet op zijn talent, maar speelt ook altijd in dienst van de ploeg. Zijn achtergrond is daar uiteraard bepalend in geweest, want Kiev was altijd de gesmeerde machine die afhankelijk was van de wijze waarop spelers hun taak uitvoerden. Hij is geen spits als bijvoorbeeld Inzaghi, die de hele wedstrijd loert op die ene kans. Shevchenko is altijd in beweging en levert ook assists.

Jarenlang leek het echter bij clubprestaties te blijven voor Sheva, zoals zijn bijnaam luidt. Geboren in het verkeerde land. Had hij nou maar Rus geweest of gekozen voor de Russische nationale ploeg, dan had hij al eens op een groot internationaal landentoernooi kunnen schitteren. Zijn eigen Oekraïne kwam daarvoor steeds net tekort. Het leek hem te vergaan zoals bijvoorbeeld Ryan Giggs uit Wales, Jari Litmanen uit Finland en George Weah uit Liberia. Internationaal erkende sterren, die echter in hun land op eenzame hoogte staan en te weinig teammaats van niveau hadden om hun enorme kwaliteiten beslissend te laten zijn.

Oekraïne had nooit echt slechte teams. Een paar keer was het team erg dichtbij kwalificatie, maar telkens lukte het dus net niet. Tegelijk zag men het veel nietigere Letland wel plaatsing voor het EK van 2004 afdwingen. Het moet hebben gestoken bij Shevchenko en zijn landgenoten. Ze hebben er vast de motivatie uitgehaald die nodig was om vorige week als eerste Europees land zeker te zijn van deelname aan het WK van 2006 in Duitsland. In een poule die zwaarder leek dan ooit, met Turkije, Denemarken en Europees kampioen Griekenland als voornaamste belagers. Sheva en zijn kornuiten hielden ze echter allemaal achter zich en staan er volgend jaar.

Het werd tijd. De bij vlagen briljante Shevchenko hoort te mogen stralen op het grootste internationale podium. Zijn loopacties, zijn schoten, zijn makkelijk ogende acties, het is het neusje van de zalm. Wat is een Oscar-uitreiking zonder de aanwezigheid van de beste acteurs? Precies, niets. Zoals een WK zonder Shevchenko ook aan glans had ingeleverd. Zeker als je beseft dat er andere landen met mindere spelers voor in de plaats zouden zijn gekomen.

Gelukkig is het nu allemaal wel gelukt, gelukkig kan Sheva zijn kwaliteiten meten met de andere aanwezige vedetten. Misschien kan hij nog stunten ook. Als je er toch bent, waarom dan niet? Slechts een blessure zou nog roet in het eten kunnen gooien. Ik moet er niet aan denken. Ik denk liever aan die straks ongetwijfeld fantastische acties van de beste spits ter wereld. Hij die nu eindelijk echt legendarisch kan worden. Want we weten allemaal dat echte legendes ontstaan op internationale landentoernooien. Dat hij maar meteen topscorer wordt en het WK van 2006 gekenmerkt wordt door smullen van Sheva. Eindelijk.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 7 september 2005 @ 14:26:30 #187
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_30353611
mooi verhaal over mooie voetballer, weet alleen niet waarom ik het gevoel heb dat hij vlak voor het WK een blessure krijgt en dat Oekraine dan ineens een stuk minder goed is
256 goals !
pi_30353676
Daar ben ik dus ergens ook bang voor, weet niet waarom.
www.thuisuiteten.nl
pi_30353944
Ik denk dat ie gewoon gaat vlammen met de Oekraïne. Zal wel in de kwartfinale sneuvelen.
pi_30353972
Wederom een goed verhaal MM, een blesure van hem zou inderdaad dood en dood zonde zijn.

een klein opmerking:
quote:
Ze hebben er vast de motivatie uitgehaald die nodig was om vorige week als eerste Europees land zeker te zijn van deelname aan het WK van 2006 in Duitsland
Misschien kun je er bij zetten dat ze dat dmv kwalificatie hebben gehaald. Duitsland was natuurlijk als eerste Europees land zeker van het WK. Ik weet uiteraard wel dat je dat ermee bedoelt, maar je weet niet wat voor vervelende reacties je krijgt op de FP.
pi_30354038
Ik schat mijn lezers dusdanig in dat ze dat wel snappen en anders kan ik dat altijd in een reactie nog kwijt Bos! Maar dank voor het meedenken.
www.thuisuiteten.nl
pi_30354399
Goed gedaan, hij verdiend deze aandacht nu zeker. Ik verwacht wel dat hij heel blijft.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 woensdag 7 september 2005 @ 15:25:02 #193
7889 tong80
Spleenheup
pi_30355251
Goeie column waar ik helemaal achter sta.

pi_30544690
quote:
MISSION IMPOSSIBLE IN ROOSENDAAL

RBC Roosendaal verbaasde de voetbalvolgers in 2000, door na de nacompetitie te promoveren naar de eredivisie. Deze primeur in het bestaan van de club werd bereikt onder Robert Maaskant, die zijn team in de eredivisie ook fris voetbal liet spelen. Het gevolg was dat men veel complimenten kreeg voor de spelopvatting, maar dat er nauwelijks punten werden behaald en RBC direct weer degradeerde. Maaskant herhaalde in het daaropvolgende seizoen echter het kunstje van 2000 en promoveerde opnieuw via de nacompetitie. Sindsdien bleven de Roosendalers in de eredivisie, hetgeen een prestatie op zich genoemd mag worden.

Om zich te handhaven had men wel eerst de terugkeer van Robert Maaskant, vertrokken naar Go Ahead Eagles, nodig. Met bescheiden middelen bereikte Maaskant een dertiende en twaalfde plaats in de eindrangschikking, ongekend hoog voor een kleine club als RBC. Door dit soort prestaties verkreeg RBC de nodige sympathie in het land. Iedereen had toch ergens wel respect voor deze wat kleurloze club, die eigenlijk niet eredivisiewaardig is. Niet op basis van de historie, niet op basis van het stadion, niet op basis van de toeschouwersaantallen en niet op basis van de uitstraling. Vorig seizoen degradeerde RBC bijna, maar via de nacompetitie wist Dolf Roks de ploeg toch te redden. Roks had de plaats van de ontslagen Jan van Dijk ingenomen.

Het lijkt echter dat RBC de dans dit seizoen niet gaat ontspringen. De sympathieke Roks, die vorig seizoen nog met Kloetinge naar de hoofdklasse promoveerde, is natuurlijk geen tovenaar en zijn selectie is dusdanig uit balans dat handhaving een utopie lijkt. Het is overigens de vraag of een andere trainer het beter zou doen met deze spelers. Waar RBC voorheen altijd met een zeer kleine selectie begon aan het seizoen en die aanvulde met huurlingen, heeft Roks nu die mogelijkheid eigenlijk niet. Dit zijn de spelers waar hij het mee moet doen.

Met Mark Volders heeft hij een waardig vervanger van Maikel Aerts. De Belg, vorig seizoen kortstondig een bezienswaardigheid als enige blanke tussen de Ivorianen van Beveren, is een degelijke eredivisiekeeper. Volders werd vorig jaar zelfs richting Belgische ploeg geschreven, maar hij is ook afhankelijk van zijn verdedigers. Daar wringt de schoen al behoorlijk. Sidney Lammens heeft een mooie trap, maar is defensief kwetsbaar. In het centrum heeft Roks met Arjan Ebbinge en José Fortes Rodriquez twee erkend kaartenverzamelaars staan, die elk seizoen de nodige duels moeten missen vanwege schorsingen. Robert Molenaar, in Leeds nog tot terminator gedoopt, lijkt nu echt versleten en oogt met zijn postuur als een volwaardig lid van een veteranenelftal, terwijl de van Genk gehuurde linksback Akrim Roumani wedstrijdritme mist en nerveus oogt.

Op het middenveld heeft Roks met Jorge Acuña en Tyrone Loran twee ietwat lompe middenvelders lopen, die onbeholpen wat beuken uitdelen en zelden aansluiten bij de spitsen. De ideale speler hiervoor is Tim Smolders, maar de wat weke Belg lijkt naar het tweede plan verwezen. De ruige Danny Guijt lijkt dan een typische eerste divisie speler, zodat slechts Paul de Lange als volwaardig eredivisiespeler overblijft. Hij kan het echter ook niet alleen.

Voorin is de Portugese jeugdinternational Edgar Marcelino, van wie wat verwacht mag worden, voorlopig uitgeschakeld, terwijl Ali Elkhattabi nu noodgedwongen vanaf een flank moet komen, waar zijn kwaliteiten centraal liggen. De Afrikaanse huurling Paul Kpaka mist ritme en moet wennen aan de eredivisie, terwijl de vorig seizoen nog belangrijke Donny de Groot inmiddels mag vertrekken. Van Björn Daelemans verwacht niemand meer wat in Roosendaal en Nyron Wau moet nog maar aantonen dat hij ook in de eredivisie goed uit de voeten kan.

Roks heeft dus nauwelijks zekerheden in zijn team en zal dus punten moeten gaan sprokkelen. Ondertussen heeft gedoodverfd degradatiekandidaat Heracles Almelo al tien punten verzameld en is al flink uit het zicht verdwenen. Zodoende dreigt een mission impossible in Roosendaal. De sympathie voor de underdog is nationaal inmiddels verschoven richting Almelo, terwijl ook Sparta op basis van de historie voor velen een welkome gast in de eredivisie is. RBC is leuk geweest, petje af voor die drie seizoenen, maar nu hoeft het niet meer, zo lijkt het. Als ze dat in Roosendaal ook maar beseffen en Roks niet onnodig gaan slachtofferen. Degradatie is dit seizoen geen schande en welhaast onvermijdelijk. Of men moet Robert Maaskant opnieuw tot een rentree kunnen bewegen.
www.thuisuiteten.nl
pi_30544964
Aardig gedaan. Ik kom alleen wel moeilijk door de opsomming van de basiself van RBC aan het eind van je tekst, waarin je overladen wordt met info.
That's all folks!
pi_30545005
Dat is om te testen welke lezers goudvissen zijn en welke niet.
www.thuisuiteten.nl
pi_30546890
Oke, er zit een gedachte achter.
That's all folks!
pi_30546989
Je mist imo Frits Paap in dit verhaal
In Southern Sun
pi_30579188
Frits Paap is een doorgeschoven jeugdspeler, die heb ik laten zitten net als Pauwie Otto, Fouad Makhout, Ali Yeral enzovoort. Logisch dat dit geen spelers zijn die je in de eredivisie houden.
www.thuisuiteten.nl
pi_30831945
quote:
EEN AVONDJE BEKER

Niets is in Nederland, afgezien van het weer, zo veranderlijk als het nationale bekertoernooi. De KNVB experimenteert al jaren met allerlei vormen en lijkt de juiste maar niet te vinden. Zo is er een tijdje gewerkt met een poulesysteem, wat doorgaans als gevolg had dat alle amateurclubs al snel uitgevoetbald waren. Sinds enige jaren wordt er weer gevoetbald in knock-out wedstrijden, waarbij de ploegen die Europees voetbal spelen pas vrij laat instromen. Het gevolg is dat die ploegen in enkele duels al in de finale kunnen staan en dat er nauwelijks aan traditie gewerkt kan worden. Dat is juist wat de KNVB graag wil. Dit terwijl het zo mooi kan zijn.

Neem nu afgelopen woensdag, toen mijn favoriete club ASWH het thuis mocht opnemen in de tweede ronde tegen FC Utrecht. Amateurs, wel de landskampioen, tegen een eredivisieclub. Dat zijn de affiches die aanslaan, zeker bij hen die de amateurclub steunen. Vanaf het moment dat HSC ’21-speler Dennis van Dijk via het lot ASWH aan Utrecht koppelde, begon het hier al te leven. De voorbereidingen begonnen, via het eigen forum blikten we vooruit en ook de krant kwam deze week met artikelen. Dat FC Utrecht de boel serieus nam, bleek ook wel uit het feit dat John van Loen kwam scouten en met kladblok en al op de tribune plaatsnam bij een competitieduel met Deltasport. Dat de Utrecht-aanhang op diverse forums al over een tweede 0-10 en een makkie sprak, mocht de pret niet drukken.

Die voorpret was er niet minder om. Voorspellende dromen, vleugjes hoop op een stuntje, sfeeracties. Alles kwam uit de kast. We stelden ons allemaal voor dat Utrecht ASWH zou onderschatten, juist dan een slechte dag zou hebben en wij een hele goede. Het hoort erbij en maakt het leuk, want iedereen wist ook wel dat je normaliter nooit kon winnen. Denk alleen al aan de verschillen in trainingsuren tussen beide teams.

Toen de wedstrijd dan eindelijk begon, na een fraai welkom, konden we eindelijk zien of alles uit zou komen. Er gebeurde veel. Utrecht, dat na een goed kwartier de score opende en de stunt dus moeilijker maakte. ASWH, dat zich niet liet verleiden tot een Andorrese loopgraventactiek en er waar mogelijk uit kwam. Dat zelfs kansen kreeg, waarbij Ferry van Lare zijn best deed de samenvatting te halen met een schitterende knal. Want er waren ook cameraploegen, van SBS6. Ik zei het al, het was voor ons een bijzondere avond en daar kon de 0-2 kort voor rust ook niet veel aan veranderen.

Na de drankjes en de analyse in de rust, waren we het er over eens dat het best goed verliep. Dat FC Utrecht 0-3 maakte en later via een ongelukkige eigen goal ook een vierde treffer achter de uitstekende doelman Willem-Jan Barendregt kreeg, was jammer. Dat routinier Verhoeven een strafschop op de lat schoot, was eigenlijk de enige smet op de avond. De specialist, die eerder al de landstitel vanaf de stip naar Hendrik-Ido-Ambacht schoot, had wellicht last van de zenuwen. Zonde, want een eretreffer had een toch al geslaagde avond helemaal perfect gemaakt. Verliezen van Utrecht met 0-4, dat is geen schande.

Tijdens de voettocht naar huis, bedacht ik me dat wij lang niet de enigen waren die een avond als deze meemaakten. Het was bij andere clubs ook gebeurd en ook voor hen was het ongetwijfeld een belevenis. Ik doel nu op de fans van amateurclubs, die hun helden zien strijden tegen profs. Hier moet veel meer in zitten. De KNVB zou alle ploegen moeten laten instromen, zodat ook Ajax, Feyenoord en PSV naar amateurvelden dienen te reizen voor een wedstrijd. Vaste speelronden inlassen, af en toe in het weekend zoals in Engeland of Duitsland. Natuurlijk heb je daarmee nog lang niet alles wat de FA Cup zo sterk maakt, maar het zou wel een stap in de goede richting zijn. Zeker als er dan ook nog eens wat stunts te noteren vallen. Dan zullen vermoedelijk ook de fans van profclubs, die de beker nu soms als tussendoortje beschouwen, er achter komen dat een avondje bekervoetbal heel mooi kan zijn. Ik kijk nu al uit naar vorig jaar en hoop dat de KNVB de beker de zorg geeft, die deze verdient.
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 22 september 2005 @ 18:45:29 #201
68638 Zwansen
pi_30832152
Tja, leuk idee. Zal alleen nooit gebeuren denk ik. Al vind ik dat de topclubs niet moeten zeiken, of ze nu trainen of een wedstrijd tegen een amateurclub cq. eerste divisionist spelen, maakt voor hun vrij weinig uit. De meeste afstanden zijn binnen 2 uur te overbruggen en qua inspanning is het ook niet meer dan een training.
pi_30832179
laatste zin: vorig = volgend. Verder een leuke column, heb zelf bij SC Joure 2 seizoenen geleden 2 van dit soort potjes meegepakt. Jong Vitesse werd uitgeschakeld, en FC Groningen won pas in de laatste fase met 1-2.
pi_30832215
Moet idd volgend jaar zijn Max, dank!
www.thuisuiteten.nl
pi_30834865
Nieuwe van mij voor de fansite
quote:
Maandagmorgen

Half acht 's ochtends. Ik schrik wakker van een meedogenloos hard piepende wekker. Moeizaam worstel ik me uit bed, klaar voor een nieuwe week werken. Waarom voel ik me nou zo klote? Traag draai ik de kraan van de douche open. Langzaam komt de herinnering van de afgelopen week naar boven. Verloren van een middelmatige Tsjechische ploeg, vervolgens afgedroogd in de Kuip. Een spontane migraine ontploft in mijn hoofd.

Vijf over acht. Schuchter wandel ik een kantoorgebouw in Groningen binnen. Enkele collega's begroeten me overdreven hartelijk. God ja, FC Groningen heeft gisteren van PSV gewonnen, ook dat nog! Waarom ben ik juist nou te laat, denk ik bij mezelf. Heee Jeroen! Lekker wedstrijdje gisteren, of niet? Zwijgend loop ik verder. Een ander kijkt me met een meewarige glimlach aan. Feyenoordsupporter. Via teletekst, dat wel.

Tien over acht. Met een dubbele espresso neem ik plaats achter mijn bureau. Zwijgend doe ik mijn werk. De vrouwelijke collega's vragen hoe het in Tsjechië was. Kortaf vertel ik een verhaal over goedkoop bier en leuke winkelstraatjes. De mannen glimlachen, zij hebben 's avonds ook de wedstrijd op televisie gezien en blijven uit compassie verder stil.

In de loop van de dag sijpelt het voetbalnieuws binnen. Huntelaar voor twee wedstrijden geschorst. Misschien wel eens goed, denk ik bij mezelf. Kunnen we eindelijk eens het vertrouwde 4-3-3 spelen. Samaras werd toch gevolgd door Arsenal? Die moet het dan toch ook kunnen? En Pranjic is toch de revelatie van het seizoen, met zijn dribbels en acties? Vrijdag komt NEC op bezoek. Dat winnen we verdomme toch gewoon? En die mijnwerkers uit Ostrava verloren vorig seizoen de uitwedstrijd in de UEFA Cup toch met 5-0 van één of andere Duitse club? Die kunnen we dus ook hebben.

Opgewekt verlaat ik om vijf uur het kantoor.
  donderdag 22 september 2005 @ 21:02:04 #205
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_30836898
MM, leuke column.

Wat ik wel belachelijk vond tijdens de wedstrijd was het gedrag van de politie. Veel te opgefokt. En dat de fans van ASWH en Utrecht gescheiden moesten worden was ook raar. Een vrouwelijke Utreg-fan die achter me stond en tijdens de rust naar het enige damestoilet wilde, moest haar Utrecht-pet afdoen, anders wilde de politie haar niet doorlaten richting de WC's. Wat is dat? Staat die H in ASWH dan voor Hooligans?
Dus ja, zulke wedstrijden zijn leuk om te bezoeken, maar het gedrag van suppoosten en politie mag wat mij betreft wel wat minder opgefokt.
pi_30836932
Leuk gedaan MM en Max.

MM: is wel eens leuk om je eigen club een met een goede reden onder de aandacht te brengen he.
That's all folks!
pi_30837370
2 leuke columns: mijn complimenten!!
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  Trouwste user 2022 vrijdag 23 september 2005 @ 16:34:40 #208
7889 tong80
Spleenheup
pi_30861749
Leuk om te lezen.

Inderdaad schandalig hoe de KNVB met het toernooi omgaat.

pi_30865654
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:02 schreef Eilanden het volgende:
MM, leuke column.

Wat ik wel belachelijk vond tijdens de wedstrijd was het gedrag van de politie. Veel te opgefokt. En dat de fans van ASWH en Utrecht gescheiden moesten worden was ook raar. Een vrouwelijke Utreg-fan die achter me stond en tijdens de rust naar het enige damestoilet wilde, moest haar Utrecht-pet afdoen, anders wilde de politie haar niet doorlaten richting de WC's. Wat is dat? Staat die H in ASWH dan voor Hooligans?
Dus ja, zulke wedstrijden zijn leuk om te bezoeken, maar het gedrag van suppoosten en politie mag wat mij betreft wel wat minder opgefokt.
Die politie heeft weinig met ASWH te maken. Die was er op last van de KNVB en de gemeente. Ze waren extra gespannen, omdat er op woensdagmiddag sterke geruchten waren dat er Feyenoord-hooligans zouden komen, die zich via de vrije verkoop in het publiek konden mengen. Vandaar waarschijnlijk. Wij mochten ook geen shirts van eredivisieclubs dragen, als we gewild hadden.

Die suppoosten waren ook geen echte ASWH-mannen, want die van ons zijn gemiddeld boven de 50.
www.thuisuiteten.nl
pi_30979553
quote:
MET DE BAL OP DE SOFA

Aan de vooravond van het huidige voetbalseizoen waren veel kenners het er wel over eens: Ajax zou kampioen worden. Inmiddels hebben de Amsterdammers al acht punten verspeeld en ogen zij wisselvallig. Trainer Danny Blind liet dan ook optekenen dat hij er over dacht een psycholoog in dienst te nemen. Deze zogenaamde mental coach moet de spelers behoeden voor fouten en het nodige vertrouwen geven. De selectie van Ajax mag met de bal op de sofa.

In de uitwedstrijd bij AZ verloor de ploeg het hoofd na een in Amsterdamse ogen onterecht toegekende vrije trap, waar een goal uit voortvloeide. Tegen ADO Den Haag verzuimden de Amsterdammers de wedstrijd op slot te gooien en kreeg men in blessuretijd twee treffers tegen. Pijnlijk, natuurlijk, maar een ervaren man als Blind moet toch weten dat dit bij het voetbal hoort. Zoals ook fouten van spelers, arbiters en trainers bij het spel horen.

Een mental coach heeft in mijn ogen echter niets met voetbal te maken. Ruud Gullit zal vast wel wat gehad hebben aan Ted Troost en Marco van Basten zal zijn redenen gehad hebben om een psycholoog toe te voegen aan de staf van Oranje bij zijn aanstelling als bondscoach. Wat mij betreft is het echter onzinnig. Een voetballers wiens geest vatbaar is voor de knedende handen van zweverige motivatiebabbelaars, zal waarschijnlijk een gebrek aan persoonlijkheid hebben. Geschikt als waterdrager, maar volstrekt overbodig als het gaat om winnen. En winnen is toch wat de trainers willen.

Het heeft iets potsierlijks, een mental coach. Ze kruipen ineens te voorschijn op momenten dat een club een slechte periode doormaakt. Heeft u PSV vorig seizoen gehoord over een psycholoog? Denkt u dat Liverpool een psycholoog nodig had om een achterstand in de Champions League-finale om te buigen? Welnee. Deze heren vinden zichzelf dikwijls erg interessant en hebben een voetballer weinig tot niets te bieden.

Wat moet zo’n man dan zeggen tegen de hopeloos uit vorm zijnde John Heitinga? Als zelfs trainers met een groot verleden op zijn positie hem niet uit het dal weten te trekken, zal een man zonder voetbalkennis dit heus niet kunnen. Heitinga hervindt zichzelf niet door een praatje over het verleden, zijn onbezorgde jeugd als Ajax-pupil, zijn band met Alphen aan den Rijn en zijn passie voor koken. Heitinga moet een paar duels lekker spelen in het tweede en langzaam weer gebracht worden. Of bent u zo goedgelovig dat u denkt dat een mental coach Markus Rosenberg doelpunten laat maken of Julien Escudé sneller en meedogenlozer maakt?

Een topvoetballer is in mijn ogen ook iemand die met de enorme druk, die er wel degelijk is, om kan gaan. Die niet in de war raakt van een mindere periode en terugkomt. Elke speler, zeker de jeugdige en snel opgehemelde talenten, krijgt te maken met mindere tijden en een terugval. Wie daar zelf uitkomt, is geschikt voor het hoogste niveau. Zij die verlammen, haken af. Het is geen toeval dat Tom Soetaers niet meer bij Ajax speelt, dat Anthony Lurling weg mocht bij Feyenoord en dat PSV ook enkele jongens uit de subtop de deur gewezen heeft.

Trainers die teruggrijpen op zwammende psychologen, zijn de weg kwijt. Want wat moet Danny Blind als Ajax punten blijft morsen, zelfs met zielenknijper in de staf? Een Afrikaanse medicijnman over laten komen? Yogatraining volgen? Meedoen aan overlevingskampen onder leiding van Emiel Ratelband? Of net als Robert Maaskant zelf de psycholoog uit gaan hangen en briefjes voor zijn spelers met opbeurende en motiverende teksten achterlaten? “Een doel is bijna zeven meter breed Markus, je kunt haast niet missen!”

Ach, Danny. Natuurlijk is het een hard gelag dat je spelers zich in Alkmaar van de wijs lieten brengen door een discutabele arbitrale beslissing. Maar was jij het niet zelf die in de rust volledig buiten zichzelf de scheidsrechter en diens assistent van schandalige beslissingen betichtte? Het is te hopen voor Ajax dat je dit plan niet door gaat voeren. Ook voor je eigen bestwil, want ik vrees dat Ajax in wat je zelf een leerproces noemt, nog wel eens tegen een zeperd aan zal lopen. En dan lig je zelf wellicht als eerste op de sofa, te luisteren naar een man die je in gedachten wil laten terugkeren naar 1995, toen het allemaal nog zo zonnig was. Om drie nederlagen verder ontslagen te worden.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 dinsdag 27 september 2005 @ 18:52:03 #211
7889 tong80
Spleenheup
pi_30979791
De Hockeyers wonnen Olympisch goud o.a. door de inbreng van de psycholoog verklaarden ze achteraf. Ruud Gullit werd pas een wereldtopper nadat ie met Ted Troost te maken kreeg. Zelfs de nuchtere Willem van Hanegem maakte gebruik van Troost. Iedere Amerikaanse proforganisatie heeft een psycholoog in dienst. De wereldkampioen polsstokhoogspringen Rens Blom nam een psycholoog in de arm omdat ie in de wedstrijden de trainingsresultaten niet kon evenaren. Als je er open voor staat en je scepticisme laat varen kun je er dus echt baat bij hebben. Het kan net de aanzet zijn om alles uit je capaciteiten te halen.

pi_30988876
Ben ik het mee eens Tong, de rol van psychologen kan erg belangrijk zijn. Ik vind het te makkelijk om psychologische hulp af te doen met het ontbreken van een deel van persoonlijkheid bij iemand. Voor sommigen is de hulp van deze mensen van cruciaal belang. Het taboe erop is jammergenoeg nog te groot in de 'stoere' voetbalwereld. Het kan mensen helpen alles beter op een rijtje te krijgen, dus ben ik zeker voor de psycholoog in het voetbal, voor de mensen die er behoefte aan hebben.

Klasse column, uitstekende voer voor een discussie.
That's all folks!
  woensdag 28 september 2005 @ 09:58:44 #213
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_30992690
* Bjoro 's CL avondje Ajax-Arsenal:

Wie op de wegenwacht wacht ……...

“Ajax-Arsenal is een mooi affiche” zegt mijn neef als hij mij belt.
Ja, zeker, hoezo ? vraag ik hem.
“Nou ik heb een kaartje over, dus als je mee wilt ……”
Lang hoef ik daar natuurlijk niet over na te denken, voetballiefhebber als ik ben.
Het bedrag van 37 euro 50, ruim 82 gulden 50, zal het meer dan waard zijn, al die (aankomende) toppers die op het veld zullen verschijnen.
We spreken af bij mij thuis en de planning is om rond een uurtje of half acht weg te rijden zodat we rond een uurtje of 8 in het stadion kunnen zijn.
De sfeer rond de Champions League wedstrijden is altijd zo special, weet ik nog van de vorige keren.
Als we rond kwart voor acht de A9 verlaten om via Ouderkerk a/d Amstel het laatste stukje binnendoor te rijden, merk ik dat meer mensen deze weg kennen en dus wordt het een klein stukje filerijden, maar goed, we zijn ruim op tijd.
Als we een paar minuten optrekken en stilstaan hebben afgewisseld zie ik wat rookontwikkeling onder mijn motorkap vandaan komen, eerst denk ik nog dat het buiten kouder wordt en dat ik hetzelfde effect waarneem van een stevige uitademing bij nachtvorst.
Helaas vertelt de warmte-meter in mijn dashboard mij wat anders, deze kan namelijk niet hoger.

Ik twijfel geen moment en stuur mij auto naar de vluchthaven aan de linkerkant van de weg, zet mijn blower op vol en heet, doe de raampjes wat open, stop de auto en stap uit om de mototrkap te openen.
Ik zie het meteen, het is goed mis, de koelvloeistof danst als het Ajax-publiek bij een 5-0 overwinning op Arsenal.
De ArenA is een kilometertje of 5 verderop en het is nog geen 8 uur, we kunnen het dus nog halen !
Stel dat de wegenwacht in de buurt is en stel dat het zo is opgelost, maar de vriendelijke mevrouw van de centrale zegt dat het zeker 3 kwartier kan duren. Oké.
Ik reken even verder, half uurtje bezig, parkeerplaats zoeken, lopen, de 2e helft is te halen. “Is goed mevrouw, ik wacht hier” ondertussen heb ik tegen mijn neef en nicht gezegd dat zij vast kunnen gaan lopen richting de bus, dan kunnen zij het misschien nog halen.

Kwart voor negen, de wedstrijd begint, geen wegenwacht, wel telefoon.
Neef en nicht hebben het gehaald en live hoor ik Ljungberg na 2 minuten 0-1 maken.
Ik baal nu nog meer, maar het feit dat zij het hebben gered doet mij toch wel goed.
Radio 1 Langs de Lijn gaat er even uit voor het nieuws van 21:00 uur, geen wegenwacht, wel telefoon.
Mevrouw van de centrale, het is druk, sorry, duurt nog even, sorry.
“Ja, maar Ajax” stamel ik, “tja, jammer” antwoordt de vrouw.

Rust in de ArenA, niet in mijn hoofd, ik word gek, waar blijven die gasten nou ?
Ineens snap ik waarom bedrijven als Route Mobiel bestaansrecht kunnen hebben.
Ik realiseer mij dat die praatpalen prachtig zijn, maar ik heb een mobieltje (wie niet ?) en de Kampioen kijk ik ook nooit in.
Ik ben al jaren lid, betaal ieder jaar netjes mijn lidmaatschap en nu moet ik zolang wachten omdat die gele wagens moeten uitrukken voor mensen die niet eens lid zijn.
Dat kan toch niet ??

Als ik het beginsignaal voor de 2e helft op de radio hoor, stopt er een auto, daar zal je ze hebben.
Frank, zo stelt de monteur zich voor, kijkt, vraagt, trekt aan slagen, stopt zijn vinger tussen 2 plaatjes, draait met z’n schroevendraaier, gaat op z’n knieeen en als het lek boven is, krijgt Pires de mogelijkheid om van 11 meter de 0-2 in de schieten.
Het hele voetbal interessert mij nu niets meer, ik heb het koud, ben het zat en wil hier weg.
Rosenberg maakt zoals de duiters het zo mooi kunnen zeggen “de Anslusstreffer” grapt de commentator, nou ik kan er niet om lachen.
Als ik Frank heb bedankt voor zijn bewezen diensten en eindelijk bij het stadion ben, zegt de commentaar dat de 4e official heeft aangegeven dat er 5 minuten extra speeltijd is en ik zit verdomme nog in de auto.
Nergens parkeerplek natuurlijk dus besluit ik naast de parkeerplaats in de auto de blessuretijd af te luisteren.
Neef en nicht proberen het met troostende woorden dat het een slechte wedstrijd was, de scheids zijn dag niet had, dat Ajax weinig kansen heeft afgedwongen en ik kom dan tot de conclussie:
Ajax-Arsenal is een mooi affiche behalve als je pech hebt en lid bent van de ANWB.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bjoro op 28-09-2005 11:00:37 ]
256 goals !
pi_30992740
Sorry, moest een beetje lachen bjoro. Balen zeg...
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  woensdag 28 september 2005 @ 10:06:25 #215
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_30992843
hahaha geweldig verhaal!!
wel balen ....
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_30993199
Dat is flink balen zeg
pi_30993300

Next time OV Bjoor
  woensdag 28 september 2005 @ 10:29:14 #218
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_30993317
quote:
Op woensdag 28 september 2005 10:27 schreef Bluezz het volgende:

Next time OV Bjoor
Ja nee de NS doet lekker z'n best in de herst om op tijd te komen

To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_30993558
dit is zwaar klote dus...
Winnaar Fok Europacup toto 2003/2004
http://home.wanadoo.nl/fside/geluiden/superjoden.mp3
  woensdag 28 september 2005 @ 11:02:40 #220
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_30994053
That's not funny....
ANWB weg ermee...
wordt aan gewerkt....ben net terug
  woensdag 28 september 2005 @ 11:07:33 #221
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_30994166

wat een verhaal zeg. nou je hebt niks gemist hoor.
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
pi_30994171
Shit man Bjoro, heb je een nog kloterige avond gehad.
That's all folks!
pi_30997482
In wat voor een barrel rijd je Bjoro, of op welk woonwagenkamp breng je je blik voor een servicebeurt?
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  woensdag 28 september 2005 @ 13:39:20 #224
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_30997917
quote:
Op woensdag 28 september 2005 13:27 schreef DIGGER het volgende:
In wat voor een barrel rijd je Bjoro, of op welk woonwagenkamp breng je je blik voor een servicebeurt?
Opel Manta uit 1982 en gewoon bij APK Garage Vinkeslag, hoezo
256 goals !
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 28 september 2005 @ 13:53:01 #225
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30998367
da's wel kut Bjoro, misschien ligt t eraan dat je voor ajax bent want de wegenwacht was er vrijwel meteen toen ik bij PSV met pech stond
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Trouwste user 2022 woensdag 28 september 2005 @ 13:56:32 #226
7889 tong80
Spleenheup
pi_30998462
Nou ja, we hebben er iig een leuke column aan overgehouden

woensdag 28 september 2005 @ 13:58:51 #227
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_30998535
van je afschrijven zegt mijn psycholoog in dit soort gevallen !!
256 goals !
pi_30998544
Ik dacht dat ik een kutdag had
In Southern Sun
pi_30999190
Zie je, ook Bjoro moet al op de sofa. Al net zo'n loser als Lurling.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 28 september 2005 @ 14:33:01 #230
68638 Zwansen
pi_30999406
Whehe, leuk verhaal.
  woensdag 28 september 2005 @ 14:36:22 #231
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_30999496
quote:
Op woensdag 28 september 2005 14:33 schreef Zwansen het volgende:
Whehe, leuk verhaal.
nee hoor

tis namelijk echt gebeurt !
256 goals !
pi_31067269
Morgen ook even op de FP zetten tong en Vaduz, dan krijgen we discussie daar!
www.thuisuiteten.nl
pi_31068246
Komt goed.
That's all folks!
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 01:24:29 #234
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_31076384
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 20:22 schreef methodmich het volgende:
Morgen ook even op de FP zetten tong en Vaduz, dan krijgen we discussie daar!
over de ANWB
256 goals !
pi_31080760
Zou ook leuk zijn, ANWB tegen Route Mobiel is de finale van het NK.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 zaterdag 1 oktober 2005 @ 12:57:14 #236
7889 tong80
Spleenheup
pi_31082658
Tong heeft ook even op de FP gereageerd MM.

pi_31092840
Goed zo ome tong, ik zag het!
www.thuisuiteten.nl
pi_31151567
quote:
MARCO VERGEET IEMAND

Het selectiebeleid van Marco van Basten is ondoorgrondelijk en voor ons, gewone stervelingen, soms onbegrijpelijk. Vanavond speelt Oranje de cruciale match tegen de Tsjechen, hoewel ook bij een nederlaag kwalificatie nog nabij is. In dat geval dient Macedonië, altijd lastig, thuis verslagen te worden. Zo op de drempel van een mondiaal voetbaltoernooi, een perfect leermoment voor veel jonge spelers en piekmoment voor de gearriveerde sterren, zou Van Basten geen risico moeten nemen. Toch vergat hij weer om iemand te selecteren, waarvan ik al tijden vind dat die er bij hoort.

Nee, ik doel niet op Kalou, want die krijgt voorlopig geen Nederlands paspoort. Het gaat ook niet om Roy Makaay, Pierre van Hooijdonk of Patrick Kluivert. Nee, het gaat om een middenvelder. Zo één die met gif durft te voetballen, een venijnige jongen. Een pure winnaar, die het technisch verfijnde middenveld een beetje meer body kan geven.

Toch negeert Van Basten hem al een tijdje opzichtig. Het is te gek voor woorden. De voetballer heeft een zwak voor Eindhoven, wat ongetwijfeld tegen het zere been van de erg Amsterdams georiënteerde Marco is. San Marco zoekt eerst in Amsterdam, vervolgens in Alkmaar, om vervolgens via Rotterdam eens af te dalen richting Eindhoven en alles wat die stad lief heeft of had. Want inmiddels speelt deze speler al niet meer in Eindhoven.

Sinds de zomer is de speler in kwestie begonnen bij een nieuwe club. Die club begon de competitie toch best aardig en daar had deze speler absoluut een aandeel in. Misschien niet zo groot als bij zijn vorige clubs, maar hij heeft toch alles in zich om uit te groeien tot een speler van waarde. Zijn clubcoach heeft ook interlands gespeeld voor ons land en kan toch niet worden beschuldigd van een gebrek aan visie. Sterker nog, vorig jaar mocht deze trainer nog een kampioensfeestje vieren met de huidige club van de middenvelder die ik zo mis.

Ik zei het al, hij durft de beuk erin te gooien. Zijn grootste kwaliteiten liggen zelfs op het corrigerende gebied. Met honderden wedstrijden ervaringen in het profvoetbal, is hij de aangewezen persoon om een middenveld balans te geven. Het is zo iemand waarover medespelers zeggen dat ze blij zijn met hem in plaats van tegen hem te voetballen. Iemand die toch ervaring heeft met voetbal in de top, getuige zijn staatje met clubs. Iemand die Oranje goed kan gebruiken.

Ja, er zijn vast minpunten te bedenken. Hij laat allicht wel eens iemand uit zijn rug lopen en is op snelheid zeker te kloppen. Bovendien is het wel een speler met een eigen mening en zal hij niet schromen om die te geven. Maar was Marco zelf niet ook een eigenwijze jongen, die zijn trainers tot wanhoop kon drijven? Ik begin sterk het idee te krijgen dat Marco de strijd met deze speler niet aandurft. Dat hij iets tegen de mens achter de voetballer heeft en zich daar niet over heen kan zetten.

Want het is te gek voor woorden dat Marco voor zijn positie nu spelers heeft geselecteerd die bij ieder weldenkend mens de wenkbrauwen doen fronsen. Natuurlijk, Hedwiges Maduro is een fantastisch talent en mag er wel bij, maar wat heeft Olaf Lindenbergh in die drie duels voor Ajax nu meer laten zien dan de speler die nu thuisgelaten wordt? Waar komt George Boateng nu weer vandaan, een kuitenbijter waar je er zo twaalf van kunt vinden? Kiest Marco voor jongens die zonder mokken de Praagse tribune zullen bevolken, in plaats van een middenvelder met meer kwaliteiten die Oranje naar een hoger plan kan tillen?

Het lijkt er op. Ik vind dit een kwalijke zaak. Ik gun Marco van Basten het beste met Oranje, maar ik hoop dat hij eindelijk eens gaat inzien dat hij de beste spelers moet opstellen. Dan valt er nog veel meer uit te halen. Met dat gouden pikkie alleen zal Marco straks op de eindronde toch niet zulke hoge ogen gaan gooien? Hij kan ons, de serieuze voetballiefhebbers die een sterk Nederlands elftal willen zien, niet langer in de steek laten. Gooi die schroom voorbij Marco. Voor vanavond is het te laat, maar voor woensdag kan het nog. Grijp die telefoon en bel Rob Maas. Want dit slaat nergens op.
www.thuisuiteten.nl
pi_31151658
Nette column, mm
pi_31151709
  Trouwste user 2022 maandag 3 oktober 2005 @ 19:07:33 #241
7889 tong80
Spleenheup
pi_31152166
Hij's leuk

maandag 3 oktober 2005 @ 19:10:03 #242
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_31152253
Wel leuk, maar ik voelde de hele column lang al aankomen dat het over iemand anders zou gaan dan die speler waar echt discussie over is.
pi_31152261
Hij is leuk al ben ik Van Basten wel een beetje zat zo langzamerhand. Met die persconferentie heeft hij voor mij echt iedere sympathie verspeeld, wat een galbak.

Wagendorp had vandaag ook een aardige over hem in de volkskrant.
pi_31152359
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 19:10 schreef Noca het volgende:
Wel leuk, maar ik voelde de hele column lang al aankomen dat het over iemand anders zou gaan dan die speler waar echt discussie over is.
Maar dan toch verrassend dat het Rob was?
www.thuisuiteten.nl
  maandag 3 oktober 2005 @ 19:13:27 #245
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_31152388
Dat wel
pi_31152401
quote:
Dat had je al kunnen zien aan de naam van de auteur.
pi_31152463
Leuk, herkenbaarheid bij de lezer.
www.thuisuiteten.nl
pi_31153853
quote:
Precies, maar dan nog lees je door zonder te kijken wie het is.

Leuk gedaan Mich!
That's all folks!
  maandag 3 oktober 2005 @ 20:31:34 #249
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_31154863
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 20:00 schreef -Vaduz- het volgende:
Precies, maar dan nog lees je door zonder te kijken wie het is.
Idd, was toch wel benieuwd naar wie het zou zijn, maar netjes doorgelezen
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:09:00 #251
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_31166663
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:03 schreef SCH het volgende:
Buitenspel
Den Helder is wel leuk

je column ook
256 goals !
  Trouwste user 2022 dinsdag 4 oktober 2005 @ 14:55:25 #252
7889 tong80
Spleenheup
pi_31175589
Hij's mooi SCH

pi_31175766
Erg mooi.
That's all folks!
pi_31183211
Mooie Jaap, ook voetbalgerelateerd!
www.thuisuiteten.nl
pi_31339052
quote:
DE ECHTE VEDETTE VAN ORANJE

Toen Marco van Basten in de nazomer van 2004 werd aangesteld als opvolger van Dick Advocaat, was één van zijn taken het formeren van een nieuw elftal. Het volk was uitgekeken op enkele spelers en Van Basten moest fris bloed in de ingedutte nationale voetbalelf brengen. Iedereen met een beetje verstand van voetbal weet dat trainers in dat geval altijd terugvallen op enkele routiniers en rond die kern de groep vernieuwen. Dat was met Van Basten niet anders. Door omstandigheden viel Edgar Davids na een tijdje een flinke periode weg en moest Van Basten op zoek naar een andere aanvoerder. Dat werd Edwin van der Sar.

Van der Sar, gewezen goalie van Ajax en Juventus. Destijds keepend voor het Engelse Fulham. Geen topclub, maar wel uitkomend in een aansprekende competitie. Van der Sar, die zijn plek onder de lat in Oranje voor het eerst in nam in Minsk, tijdens één van de slechtste interlands van Oranje ooit. Groeide echter uit tot een vaste waarde, al sinds 1995. Slechts blessures konden hem aan de kant houden, de concurrentie nimmer. Zelfs niet toen er kortstondig werd getwijfeld aan zijn onaantastbare positie en mensen als Ronald Waterreus, Sander Westerveld en zelfs Maarten Stekelenburg voorzichtig naar voren geschoven werden.

In Nederland zien we Van der Sar als lid van het groepje beste doelverdedigers in de wereld. Hij is een echte Nederlandse keeper, die perfect kan meevoetballen en niet schrikt van een terugspeelbal. Wereldwijd werd onze visie echter niet direct gedeeld. Van der Sar werd gezien als leuke subtopper, die toch echt achter mannen als Kahn, Buffon en Cech kwam, om er maar een paar te noemen. Dit stak Van der Sar zelf nog het meest.

De keeper ging jaren gebukt onder een eigen frustratie. Nooit was hij er in geslaagd cruciale reddingen te verrichten voor Oranje op een groot toernooi. Natuurlijk, tussen al die duels op Europese en wereldkampioenschappen zaten best goede. Soms zelfs fantastische. Maar nooit was er één die de historie in zou gaan. Die je voor altijd aan Van der Sar deed denken. De verloren strafschoppenseries werkten ook op hem door en vormden een onterechte extra ballast, die hij zichzelf oplegde.

Wie herinnert zich niet de vreugde van Van der Sar, toen hij op het EK van 2004 wel beslissend was in een strafschoppenserie? Nederland rekende af met een trauma en Van der Sar misschien nog wel het meest. Het lijkt nu, ruim een jaar later, een keerpunt. De keeper speelde als herboren. Weg was die penaltyduivel met die loden rugzak, die hem treiterde tijdens wedstrijden. Weg was het gevoel dat hij nooit beslissend was geweest.

Van der Sar werd onklopbaar. De stoïcijnse goalie haalde zijn schouders op voor de vele doelpogingen die spelers van Armenië tot Roemenië ondernamen. Zette een recordserie zonder tegengoals neer in Oranje, is nu ook al lang niet gepasseerd in kwalificatieduels en stilaan uitgegroeid tot de echte vedette van het nieuwe Nederlands elftal. Het maakt Van der Sar niet uit welke vier verdedigers er voor hem staan. Geen probleem voor hem, die vele wisselingen van de bondscoach. Laat ze maar komen, hij klaart de klus wel. Moedeloos worden ze ervan, de spitsen die weer een poging zien stranden op de vuisten van Van der Sar. Of op zijn been, zijn vinger, zijn hoofd, zijn grote teen wellicht, maar er ligt altijd iets in de weg. Van der Sar heeft acht armen, zo lijkt het wel. Het viel niet alleen ons op. Op respectabele leeftijd werd Van der Sar door Manchester United uitverkoren om het daar heersende keepersprobleem op te lossen. Ook daar kent Van der Sar een goede periode en krijgt veel lovende kritieken. Het ijskonijn is helemaal terug tussen de toppers en heeft dat helemaal zelf gedaan.

Nu Oranje zich heeft geplaatst voor het wereldkampioenschap, kan Van der Sar toewerken naar wat wellicht zijn laatste grote toernooi in Oranje gaat worden. Dit zal een extra stimulans zijn. Van der Sar zal op zoek gaan naar die ultieme redding, zoals die strafschop in Praag al een voorbode was. Hij wil de boeken in, met een foutloze wedstrijd waarin Oranje wel onder druk staat, maar dankzij hem een ronde doorgaat. Niet de dribbels van Robben, niet de meedogenloze ingrepen van Boulahrouz, niet de brille van Van der Vaart, niet de goals van Van Nistelrooij, nee, de reddingen van Van der Sar zullen straks van doorslaggevende waarde worden. Bescheiden als hij is, weet Edwin natuurlijk wel waar legendes geboren worden. Op grote toernooien. Het gaat hem vast lukken, ergens in juni 2006 gaat hij met een brede grijns als winnaar van het veld. In een groepsduel wellicht, liever nog verderop in het toernooi en als het even kan in de finale. Dan zullen de mensen, over de hele wereld, niet meer twijfelen in hun rijtje beste keepers. Buffon, Kahn, Cech, Van der Sar. Staat mooi, vindt u ook niet?
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 maandag 10 oktober 2005 @ 18:53:03 #256
7889 tong80
Spleenheup
pi_31339173
Ik moet denken aan de mooiste redding van een keeper ooit. Gordon Banks die een kopbal van Pele uit z'n doel sloeg. Ik gun Edwin ook die onsterfelijkheid.

Trouwste user 2022 maandag 10 oktober 2005 @ 18:59:49 #257
7889 tong80
Spleenheup
pi_31339326
Banks played the game of his life - and needed to. The dramatic moment came as the Brazilian winger Jairzinho lofted a high, dipping centre towards Bank's far post.

In Banks of England, the goalie wrote: "Pele got above the ball and powered it low and hard towards the corner of the net. It was the perfect header. I was now into a dive to my right and as the ball hit the ground just in front of my goal-line I flicked it with my outstretched right hand as it came up."

The ball, miraculously, rose and cleared the bar for a corner. No one, least of all Pele, could take it in. The Brazilian ace shouted "Goal!" as the ball left his head, so certain was he of scoring. Later, he was to tell everyone that it was the greatest save he had ever seen.

Pictures show Banks outstretched, his body extended and frozen horizontally, as he made crucial contact with the ball. An athlete captured at the supreme moment of his skill.

Kom op Edwin dit kun je ook.

maandag 10 oktober 2005 @ 21:04:23 #258
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_31342172
Edwin de Onoverwinnelijke. WK06, Duitsland.
pi_31348000
Uitstekende column.
That's all folks!
pi_31362042
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 18:45 schreef methodmich het volgende:

[..]
Heel mooi stuk !
pi_31362317
quote:
Wat heeft dit met voetbal te maken?
pi_31362462
Osama wilt ook voetballen
pi_31363614
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 18:00 schreef cultheld het volgende:

[..]

Wat heeft dit met voetbal te maken?
Is toch al vaker gezegd? SCH is VBL-user en plaatst zijn columns ook hier.
www.thuisuiteten.nl
pi_31363672
Ok, dat wist ik niet.
pi_31363747
Bladzijde 1 van dit topic begon met die discussie trouwens.
www.thuisuiteten.nl
pi_31363810
Maar wat heeft het dan met voetballen te maken? Ik ben TRV-user, maar het is niet de bedoeling dat ik daar mijn voetbalcolumns ga plaatsen.
pi_31363843
Wij zijn blijkbaar toleranter dan.
www.thuisuiteten.nl
pi_31363898
Als het een probleem is, plaats ik ze toch niet meer...

Het komt er uit voort dat ik eerst met regelmaat voetbalcolumns voor een andere site plaatste, en die hier ook postte. Ik geef trouwens slechts een linkje naar de column.
pi_31363929
Ik zou niet willen zeggen dat men daar intolerant is. Een voetbalcolumn heeft niets met "travel" te maken, zoals een verslag over je vakantie in Varadero niets met VBL te maken heeft...
pi_31363994
SCH, er zijn genoeg mensen die het wel leuk vinden als je ze hier plaatst. Gewoon doen dus! Wie niet wil lezen, leest ze niet.
www.thuisuiteten.nl
pi_31411362
Voor (goede) colums van voetbalusers maken we wat mij betreft wel een uitzondering. Een linkje plaatsen kan geen kwaad.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:39:22 #273
7889 tong80
Spleenheup
pi_31437820
Gewoon blijven plaatsen.

pi_31558710
quote:
TROTSE JONGENS

Je zou maar profvoetballer zijn in Egypte. Een hele goede, die voor de nationale ploeg mag spelen. Zo goed zelfs dat je in een Europese competitie uit mag komen. Dan heb je het goed. Je bent een soort filmster. Tienermeisjes vinden je lief, jonge jongens bewonderen je kwaliteiten. Nee, dan kan je niet stuk. Je zou er haast van gaan zweven. Je bent trots en onschendbaar. Lang leve de cultuurverschillen.

Want wat zal Hossam Ghali opgekeken hebben toen hij in de zomer van 2003 een contract bij Feyenoord tekende. Hij mocht een tijdje wennen, had het toen ook moeilijk, maar toen hij na de winterstop eenmaal basisspeler was, liep de weg recht omhoog voor Hossam. Hij was voorbestemd om een belangrijke pion in het nieuwe Feyenoord te worden, waaraan in dit tussenjaar gebouwd werd. Feyenoord zou op hem gaan verdienen, iedereen was lyrisch.

Arme Hossam. Van de eerlijke en nuchtere trainer Bert van Marwijk, met afstand de beste trainer van Feyenoord in de laatste tien jaar, belandde hij in de onnavolgbare grillen van Ruud Gullit. Gullit wisselde van spelers als van golfstok en loog en draaide zich een weg door de tegenvallende prestaties van Feyenoord. Ruud schroomde niet spelers de schuld van een nederlaag te geven en Hossam werd een makkelijk slachtoffer. Door te wijzen op diens minpunt, namelijk het soms onverantwoorde risico dat hij in zijn spel legt, kon zijn eigen tactisch falen lang buiten schot blijven. Hossam kreeg ook, samen met Karim Saïdi, vaak de schuld van tegengoals uit corners. Ze spraken immers geen Nederlands.

Hossam klaagde, want Gullit nam nooit de moeite eens lekker met hem te praten. Een trotse jongen als Hossam wil graag uitleg en ook liefst onder vier ogen. Maar nee, heel Nederland sprak over zijn gevaarlijke capriolen. Hossam snapte het niet. Natuurlijk niet. Als hij in Egypte zo uitverdedigde, gingen hele stadions op de banken. Dan nam zijn status alleen maar toe, zwol zijn borst en paradeerde hij over het gras als een veldheer. Hossam was op die momenten de topvoetballer die men in Rotterdam in hem zag, mede omdat de tegenstanders daar zijn slordigheden niet afstraften. Want eerlijk is eerlijk, soms doet Hossam dingen waar trainers en fans van gruwen.

Maar het helpt dan niet als je trainer dat vertelt en de Nederlandse napraatcultuur dit overneemt. Want we vinden hier ook allemaal dat Van Bommel zijn man laat lopen, omdat dit ooit eens is gezegd. Hossam verloor zijn basisplaats, terwijl hij wel degelijk goede wedstrijden speelde. De zwalkende Gullit wist het echter ook allemaal niet meer, koos dan weer wel en dan weer niet voor Ghali, en koerste af op zijn eigen einde.

Onder Erwin Koeman is sindsdien op het communicatieve vlak het nodige veranderd, als we de spelers mogen geloven. Ook Ghali leek er baat bij te hebben. Hij begon vrij aardig aan het seizoen. Toch heeft hij inmiddels ook een aanvaring met Erwin Koeman gehad. Sterker nog, Ghali is bezig aan zijn laatste kans. In Boekarest deed hij weer iets links en werd daar voor gestraft. Openlijk uitgescholden door sommige medespelers zelfs, een schande voor de trotse Hossam.

Zijn probleem is duidelijk. Hij kan te goed voetballen voor de plek die trainers voor hem in gedachten hebben. Kort voor de defensie moet een middenvelder soms geen risico nemen. Eigenlijk moet je niet meer kunnen dan slim lopen. Je moet een beetje Vogel zijn, of Galásek. Een speler waarvan iedereen zich afvraagt op basis waarvan je in hemelsnaam mee mag doen, want voetballend pas je er niet tussen. Hossam is veel beter. Hij wil het ook te graag tonen. Logisch, dat werd in Egypte gewaardeerd en deed hem groeien. Wanneer hij iets meer naar voren zou spelen, komen zijn kwaliteiten er ongetwijfeld meer uit.

Nu zit hij echter in een bepalende fase. Daar zat hij dan, op de kamer met Wotte en Koeman. Ze vertelden hem dat hij zijn laatste kans kreeg. Natuurlijk knikte hij gedwee en beloofde hij beterschap. Hij zou wel gek zijn om het niet te doen, hij zit immers minstens tot januari aan Feyenoord vast. De komende tijd zal blijken of Ghali daadwerkelijk nog een laatste keer wil aantonen dat hij misschien wel de beste middenvelder in de Rotterdamse selectie is of dat hij in zijn hart al afscheid heeft genomen van De Kuip.

In zijn trotse, gekrenkte hart. Je ziet het hem denken in het veld. Balletjes breed, geen trucjes. Alleen maar hameren op de dingen die je fout doet. Het wordt misschien tijd dat we in Nederland anders om gaan met voetballers. Want Ghali is geen uitzondering. Vroeger, in volledig Nederlandse teams, was de onderlinge hardheid een wapen. Menig speler is er beter van geworden. Maar jongens uit Afrika, Oost-Europa, Zuid-Amerika, Azië en noem de andere windstreken waar ze tegenwoordig vandaan gehaald worden maar op, kunnen hier maar moeilijk tegen. Trotse jongens vereisen een andere aanpak. Het wordt tijd dat de erkende kneedmeesters Guus Hiddink en Leo Beenhakker hier op de trainerscursus eens een masterclass in gaan geven. Al is het maar om eventuele kapitaalvernietiging te voorkomen, mocht Ghali straks voor weinig geld vertrekken en elders uitgroeien tot topper. Een speler die met de borst vooruit fouten mag maken, maar ondertussen bepalend is. Je zal maar een Egyptische profvoetballer zijn, ver weg en onbegrepen. Arme Hossam.
www.thuisuiteten.nl
pi_31559081
De boodschap is duidelijk en goed, maar af en toe kom ik wat moeilijk door de tekst en leest het niet altijd even prettig weg. Prima onderwerpskeuze.
That's all folks!
pi_31559402
Waar kom je er moeilijk door dan?
www.thuisuiteten.nl
pi_31564727
Je aanvullingen af en toe (als kenner), verder denk ik dat het komt door de vele feiten die achter elkaar op een zelfde manier gepresenteerd worden. Die ken ik voor het grootste gedeelte ook al wel, dat zal er ook mee te maken hebben dat ik de tekst soms snel doorlas.
That's all folks!
pi_31684155
quote:
EEN STOERE STOPPER ZWAAIT AF

Sommige jongens worden geboren om voorstopper te worden. Een bal achter het standbeen, een rij scharen, dribbels; het interesseert ze geen zier. Ze willen blubber aan de poten en met een vieze broek het veld af. Ze hopen in hun hart op regen, lekker slidings maken. Ze doen nooit gekke dingen, maar schakelen de spits uit. Desnoods met venijn, maar scoren zal hij nooit, niet tegen hen. Jongens die uiterst bruikbaar zijn in de eredivisie en in een goed klimaat zelfs Oranje kunnen halen. Types als Adri van Tiggelen en als Tieme Klompe.

Klompe debuteerde als Groningse student in het eerste elftal van Heerenveen. Waarom die toevoeging op Studio Sport in het begin altijd achter zijn naam werd geplakt, is eigenlijk vreemd. Was het omdat voetballers vaak niet studeren? Of wellicht omdat hij als Groninger voor de Friese topclub speelde? Dit werd nooit echt duidelijk. Wel werd al snel duidelijk dat Tieme Klompe een ouderwetse verdediger in hart en nieren was.

Vijf seizoenen lang was Tieme basisspeler in Heerenveen. Onbetwist, mogen we wel zeggen. Hij miste her en der eens een wedstrijdje, door een blessure of een schorsing, maar anders was hij van de partij. Doorgaans samen met Johan Hansma. Klompe paste prima bij Heerenveen. Een jongen zonder poeha, die gewoon een lekker potje kwam voetballen. Hij reikte met zijn club zelfs tot in de Champions League. Nuchtere Tieme in de wereld van de glitter en glamour, waar tegenstanders van dure ploegen hun gelakte haren met bandjes in model houden.

Het zal hem niet uitgemaakt hebben. Na de wedstrijd kan je wel weer douchen en je coupe fatsoeneren, zoiets. Tieme ging het veld in en speelde zijn wedstrijd. Hij was niet iemand die je een berg opdrachten gaf. Nee, Tieme ging met slechts één enkel doel het veld in: zijn directe tegenstander moest van scoren afgehouden worden. Hoe maakte hem weinig uit. Ik verdenk Foppe de Haan ervan zijn besprekingen standaard beëindigd te hebben met de woorden “Tieme, voorstopper”. Waarop Tieme alleen maar knikte. Zo’n kort knikje, nauwelijks zichtbaar voor hen die er niet op letten.

Mon Dieu, Tieme Klompe? Dat was toch geen voetballen! Tieme danste niet over het veld, als een prima ballerina. Tieme waagde zich zelfs niet aan de tango. Ja, misschien de tango der defensiespecialisten. Voetbal is in wezen een simpel spel en dat moest het maar blijven. Voor de man komen, de weg naar de goal afsnijden. Dansen kan dan wel in de kleedkamer, als de punten binnen zijn. Tieme marcheerde over het veld en maakte als een mineur in een Stratego-spel vijandelijke bommen onschadelijk.

Helaas voor Tieme kwam de klad erin. Zijn grootste tegenstander werd niet meer die spits van de tegenpartij, die hij in bedwang moest houden, maar het blessurespook. Keer op keer dook het op. Vanaf de zomer van 2002 speelde Klompe nog slechts dertien wedstrijden in de eredivisie. Dit seizoen ging hij het nog één keer proberen. Als amateur verbond hij zich aan FC Groningen. Het ging niet meer. Zijn laatste actie in het betaald voetbal is een venijnige schop bij een cornervlag. Een laatste keer liet Klompe zien dat hij niet met zich laat sollen. De tijdrekkende tegenstander ging kermend neer, Tieme kreeg rood en verliet het veld. Om nooit meer terug te keren, blijkt nu. Dat is jammer en een onwaardig afscheid voor deze speler. Afgekeurd. Hij zal het aangehoord hebben en wellicht kort geknikt hebben. De dokter zal het niet hebben gezien.

Hoewel de voetballerij nauwelijks tijd heeft om stil te staan bij zijn slachtoffers, verdient hij meer dan een afscheid in stilte. Een groot feest zal heus niet hoeven. Bloemen en een toespraakje, geen poespas, maar een blijk van waardering. Waarna hij met een nauwelijks merkbaar knikje afscheid kan nemen. “Tieme, voorstopper.” Het zal een eeuwige echo in zijn hoofd blijven, die hij zal aanhoren met een tevreden glimlach, maar evengoed een beetje weemoed. Voorstoppers breken echter zelfs tranen. Geen doorkomen aan. Vaarwel Tieme Klompe, stoere stopper.
www.thuisuiteten.nl
pi_31684269
Een bosje bloemen in de rust van de openingswedstrijd van de Euroborg tegen Heerenveen is inderdaad wel het minste wat hij verdiend heeft.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_31684278
Mooie column, een die Tieme verdiend. Jammer dat het zo is gelopen.
That's all folks!
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:12:46 #281
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_31687778
Klompe is niet afgekeurd trouwens. Hij heeft zelf besloten te stoppen, wat ik me overigens best kan begrijpen.

Klompe licht zijn besluit als volgt toe: “Het is tijd om rust te nemen. Ik kon niet voldoende meer genieten, want het was steeds móeten, móeten en móeten. Dat vreet energie en op een zeker ogenblik houdt het dan op. Dat moment heb ik nu bereikt en dan moet je een beslissing als deze – hoe moeilijk ook – voor jezelf nemen.”
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_31700105
En nu las ik in de krant dat het misschien nog niet definitief is. Maar goed...
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 26 oktober 2005 @ 15:15:55 #283
7889 tong80
Spleenheup
pi_31701623
Maar wel een leuke column. Die rooie kaart is juist een mooi, waardig afscheid voor hem.

pi_31703742
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 19:13 schreef du_ke het volgende:
Een bosje bloemen in de rust van de openingswedstrijd van de Euroborg tegen Heerenveen is inderdaad wel het minste wat hij verdiend heeft.
Goed idee, al zie ik het liever komende Heerenveen - Groningen @ 6 november...
  donderdag 27 oktober 2005 @ 13:41:18 #285
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_31723445
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 14:05 schreef methodmich het volgende:
En nu las ik in de krant dat het misschien nog niet definitief is. Maar goed...
Misschien wil hij in alle stilte afscheid nemen van het voetbal. Denk dat hij zelf ook wel beseft dat het over is.
  maandag 31 oktober 2005 @ 23:09:51 #286
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_31853394
ff niet over VBL, maar goed !
* Bjoro stelt zich ff kwetsbaar op
quote:
Daphne Deckers

Afgelopen week, op het strand van Mallorca, had ik mijn eerste ontmoeting met Daphne Deckers.
Nou ja eerste ….. ik was haar in 1995 wel eens tegengekomen.
Dat was bij de finish van de Nijmeegse Vierdaagse.
We liepen allebei in de buurt van de tribunes alwaar de wandelende helden jaarlijks op passende wijze worden binnegehaald.
Door een blaar op mijn voet liep ik niet helemaal soepel meer, Daphne daarentegen was soepel ter been op haar hoge hakken.
Mijn blaar was echter veroorzaakt door verkeerde schoenen tijdens het stappen op de laatste avond.
In die jaren gingen we regelmatig met een aantal jongens ten tijde van de vierdaagse op donderdag naar het Oosten, want het is daar op die avond altijd beregezellig.
Met wandelen hadden we niet veel, sterker nog, ik ben blij dat ik niet eens 1 dag zo’n afstand hoef af te leggen, maar als je daar toch in de buurt bent is een keer de finish aanschouwen zeker de moeite waard.
Dat moet Daphne toen ook gedacht hebben.
Waarschijnlijk liep ik haar net te lang aan te kijken in de hoop dat haar naam mij te binnen zou schieten, want op het moment dat haar naam op het puntje van mijn tong lag, hoorde ik haar een hele vriendelijke “hoi” mijn kant op gooien.
Wars van alle allures, arrogantie en wat al niet meer groette ik haar vriendelijk terug en liep door.
Hier heeft Richard mazzel gehad !
“Dat was toch Daphne Deckers, vroeg één van mijn vrienden ?”
Precies, zei ik. Oh ja, dacht ik !
Terug naar mijn vakantie.
Ze vertelde leuk over haar vakantie, hun hotel en het drukke bestaan dat ze heeft.
Naast moeder spelen, schrijft ze kinder- en opvoedboeken en comedy’s, kwam ik achter.
Wat leuke anekdotes over haar kids Emma en Alec passeerden zo nu en dan de revue, haar orthodontische ervaringen (of bekhek, zoals ze zelf gekscherend haar beugel noemt) en zelf de schaamstreek van Lingeriedraagster van Jaar Leontien v Moorsel kwam ter sprake.
Maar dan merk je dat een week snel voorbij gaat.
Zeker wanneer je dochtertje van bijna 4 maanden het niet zo heel erg lang volhoudt aan de kusten van de Middenlandse Zee en er dus niet veel stranduurtjes aan ons waren besteed
Als we bijna naar huis gaan wijst ze nog even op haar nieuwste boek dat in 2006 gaat uitkomen genaamd Pedagoochelen, we houden het zeker in de gaten, want eerlijk is eerlijk, ik had het niet verwacht, maar Daphne vertelt leuk !
Als je haar columns leest, lijkt het net of je haar echt ontmoet !
256 goals !
pi_31854245
Lieve Bjoor, ik was allang op de hoogte van haar boeken, zeer, zeer snedig en met veel humor geschreven!!
Leuke column!
pi_31873822
quote:
DE LACH ALS WAPEN

Het is wat met die voetbaltrainers van tegenwoordig. Ruud Gullit die zijn spelers altijd de schuld gaf van zijn eigen falen, Ronald Koeman die van relletje naar relletje rolde bij Ajax, zijn broer Erwin die nu bij Feyenoord strijdt tegen het egoïsme van enkele van zijn aanvallers, Co Adriaanse die bij FC Porto alweer met vrijwel elke speler in aanvaring is geweest, Foeke Booy die zijn halve elftal inruilt, inclusief een keeper uit Frankrijk die hij zelf gehaald heeft.

Niet zelden zien we trainers als briesende stieren langs de lijn staan, kokend van woede om het falen van de spelers of een scheidsrechterlijke dwaling. Zeker als de resultaten even wat minder zijn, is het zwaar. De heren trainers verliezen zich dan in drastische maatregelen. Zo worden er boetes uitgedeeld, in de hoop nog een zuchtje aanzien of gezag te houden, met slechts de zucht van de voetballer die de knip trekt als gevolg. In de media klinken uitspraken over collectieve wanprestaties, forse maatregelen, de maat die vol is en meer van dit soort clichés. Eigen aankopen wordt de hand boven het hoofd gehouden, vedettes worden opzichtig gespaard en er wordt rigoureus gewisseld onder de nummers zeven tot en met vijftien in de selectie. Lekker veilig.

Het valt ook niet mee, een groep lastige voetballers met een groot ego trainen. Het salaris is goed, maar dat mag ook wel. Je zou het maar moeten doen zeg. Die jongens lopen gelijk naar de pers of willen naar een andere club. Snotjongens van nog geen twintig. Dan is het toch wel logisch dat je af en toe eens naar een boete grijpt? Het kan zelfs nog gekker. Neem Hans Maus, trainer van zaterdaghoofdklasser Heerjansdam. Hij is in een felle strijd verwikkeld met een naar het tweede verbannen tweeling. Over en weer wordt er met modder gegooid en volgens de laatste berichten heeft Maus zelfs een reep chocolade verstopt van één van de twee. Die moest vet eten voor de wedstrijd, vanwege een spastische darm. Dat kan bij zwak presteren natuurlijk een doorn in het oog zijn en dan doe je dus rare dingen. Nee, trainer zijn is niet aan te raden.

Toch kiezen sommigen er zelf voor. Ron Jans bijvoorbeeld. Jans verkoos het vak van voetbaltrainer boven zijn veilige baan als leraar Duits. Bij zijn aanstelling in Groningen, inmiddels al weer enkele seizoenen terug, zei hij dat de lach terug moest keren. De lach kwam terug. FC Groningen presteert heel behoorlijk en in het hoge noorden, waar trainers sneller sneuvelen dan je de Martinitoren kunt beklimmen, is Jans inmiddels één van de langstzittende eredivisietrainers. Voorwaar een hele prestatie.

Jans vindt trainen blijkbaar niet vervelend. Met dezelfde passie waarmee hij pubers warm wilde maken voor de werken van Goethe, Boll en Hesse, doceert hij nu het hoogste van het hoogste: voetbal. Jans verliest zich niet langer in naamvallen en dichtregels, maar in de buitenspelval en looplijnen. Dat alles gedrenkt in een portie humor.

Poeh, er moet daar in Groningen wat gelachen worden. Erik Nevland, die als een moderne viking overkwam uit Noorwegen, met een potje bij Manchester United achter zijn naam. Wie durft het aan om iemand die direct daarna weer in Noorwegen gaat spelen te contracteren? Jans dus. Lachend knalde Nevland vorig seizoen zestien goals binnen, drijvend op de binnenpretjes die de trainer veroorzaakt. Aanvaller met het beste doelpuntengemiddelde, werd hij. Hij wordt nog regelmatig gierend van de lach wakker.

Ondertussen is Jans zichzelf. Een vreemde eend in de bijt. Geen trainer die luistert naar André Hazes en Frans Bauer, maar een man die de Drive-By Truckers in zijn platenkast heeft staan. Iemand die op persconferenties altijd iets leuks te melden heeft en zich niet verliest in standaardteksten, die men op de cursus heeft geleerd. Zo had Ron onlangs nog een Triviantvraag in petto voor de heren journalisten. Helaas kon de vraag na de wedstrijd bij Feyenoord weer in de kast, maar het zegt al genoeg dat Ron Jans dit verzint.

Dan mag hij best eens verliezen. Dan mag hij best eens van de training weglopen en zich daar misschien wel wat belachelijk mee maken. Dan mag hij zich ook wel eens verliezen in teveel nadruk op het lachen. Maar dat de lach wel degelijk een wapen kan zijn, naast een gezonde dosis vakmanschap, bewijst Ron Jans al een tijdje. Een kleurrijke trainer tussen de grijze massa. Laat hem alsjeblieft geen kroonprins worden. Maak hem de Foppe de Haan van FC Groningen. Maak hem een antwoord op een vraag in de nieuwe editie van Triviant. Trainen is zo moeilijk niet, als je de juiste snaar kunt raken.
www.thuisuiteten.nl
pi_31873981
Leuk gedaan, goed verwoord ook.

Prachtkerel die Jans.
That's all folks!
pi_31874076
MM Mooi
pi_31874158
Inderdaad goed gedaan.

Jans is inderdaad een prachtig persoon
  dinsdag 1 november 2005 @ 20:02:01 #292
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_31875889
Ja, Jans is geweldig...
pi_31882240
Mooi verwoord Methodmich!
  dinsdag 1 november 2005 @ 23:09:39 #294
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_31882937
schitterend MethodMich
pi_31889114
Brief aan Mohammed B.

[ Bericht 35% gewijzigd door SCH op 02-11-2005 14:59:15 ]
pi_31897322
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 20:02 schreef The_Verve het volgende:
Ja, Jans is geweldig...
Niet?

Die van SCH had ik achter de schermen al gelezen, zijn goeie!
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 2 november 2005 @ 16:27:51 #297
7889 tong80
Spleenheup
pi_31900325
Ik ben ook fan van Jans.

pi_31900373
en Jan en de kinderen dan?
  woensdag 2 november 2005 @ 17:13:42 #299
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_31901735
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:56 schreef methodmich het volgende:
Niet?
Ach dat ie graag de clown uithangt zal voor de buitenwereld ongetwijfeld leuk zijn (ik erger me juist aan zijn persconferenties want die zijn naar mijn idee niet spontaan). Zijn trainerskwaliteiten houden echter niet over. Vaak angsthazenvoetbal (hoewel de FC nu goed presteert mag het van mij wel aanvallender, zeker thuis), slecht wisselbeleid.

Nee, mijn ideale trainer is het zeker niet.
pi_31902228
Onder Jans heeft FCG voor het eerst in 10 jaar geen degradatiestress en dan is het voetbal te saai... ik zal de Groningenfans wel nooit snappen.. Ik heb overigens reeds een paar potjes gezien in het Oosterpark en het voetbal is er echt niet saaier dan elders...
  woensdag 2 november 2005 @ 17:46:01 #301
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_31902729
Ach, saai zal ik het in het Oosterpark nooit vinden maar er mag wat mij betreft best wel eens een keer met meer dan 1 spits gespeeld worden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')