abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28543302
quote:
IK WAS MAKANAKY

Mooie verrassingen op voetbalgebied blijven de liefhebber doorgaans geruime tijd bij. Sterker nog, ze kunnen de aanleiding vormen van een bepaalde voorkeur. Hoeveel mensen zijn geen fan van een club geworden na een gewonnen beker of titel? Of soms juist na een schitterende wedstrijd, die jammerlijk verloren werd. Mijn liefde voor Afrikaans voetbal ontstond inmiddels vijftien jaar geleden en ontstond ook door een verrassing.

Destijds werd in Italië het wereldkampioenschap gehouden. Ik was negen en volgde het voetbal sinds door Nederland gewonnen EK van 1988 op de voet. Ik nam alle informatie tot me, voor zover mogelijk. Op die manier wist ik dat Diego Maradona voor velen veruit de beste voetballer in de wereld was, zeker na zijn magistrale prestaties vier jaar eerder. Met zijn land Argentinië mocht hij als titelverdediger aantreden tegen Kameroen. Dit Afrikaanse land werd door niemand ook maar enige kans toegedicht. Zowel in de media als in mijn omgeving, zodat mijn klasgenootjes, vriendjes en ik er van overtuigd waren dat de Argentijnen dik zouden gaan winnen. Nulletje of vier, hoor ik de trainer op de club nog tegen een andere trainer zeggen. Van die gesprekken tussen kenners waar je als negenjarige stiekem naar luisterde en kennis uit probeerde te vergaren.

Groot was dan ook mijn verbazing toen na negentig minuten voetbal de eerste sensatie van het WK 1990 een feit was. Ik zal niet de enige zijn geweest die verrast werd door de kopbal van François Omam-Biyik, die winstgevend bleek. Het verhaal mag bekend zijn, Kameroen bleef stunten dat toernooi en werd pas in de kwartfinale gestuit door Engeland. De Afrikanen hadden toen meer verdiend, maar zorgden wel voor de beste prestatie van een Afrikaans land ooit. Roger Milla, die makkelijk de vader van mijn vriendjes en mij had kunnen zijn, werd beroemd met zijn dansje na een doelpunt en ook de andere spelers van Kameroen schopten het tot de trapveldjes waar jongetjes partijen speelden en "een voetballer waren". Sommigen bleven volharden in grote namen en waren Van Basten, Gullit, Maradona, Lineker of Schillaci. Anderen gingen mee met de verering van de ontembare leeuwen en werden Milla, Omam-Biyik of M'Bouh-M'Bouh. Ik was Makanaky.

Cyrille Makanaky, een middenvelder die destijds actief was voor Kameroen. Lang niet de opvallendste speler, maar voor mij wel de meest aansprekende. Ik vond Makanaky geweldig, hij was snel en vaardig en had bovendien een bijzonder kapsel. Desondanks was het meest fascinerende voor mij zijn naam. Die combinatie van klanken, het exotische ervan. Bij mij op het dorp kwam je er geen tegen. Kon ook niet, wie heet er nu ook Klaas Makanaky, om maar wat te noemen.

Zo werd Makanaky een jeugdheld voor me, die overigens nooit meer iets bijzonders presteerde. Bij nader inzien zal hij niet eens zo goed zijn geweest, maar dat geeft niet. Hij dreef me richting Afrikaans voetbal, dat ik sindsdien extra goed volgde. Zo was ik niet verrast toen Nigeria in 1994 een goed team bleek te hebben, zo wist ik waarom het voor topspeler George Weah als Liberiaan vrijwel onmogelijk werd een WK te halen. De toernooien om de Afrika Cup volgde ik, evenals de verrichtingen van Afrikaanse spelers in Europa. Nutteloze kennis, die soms in voetbalquizjes van pas kan komen. Als je echt wilt winnen, vraag je naar de naam van de Gabonese steraanvaller van FC Nantes in hun kampioensjaar. Weinig mensen zullen met Japhet N'Doram op de proppen komen.

De combinatie van het onbekende, het avontuurlijke, het atletisch vermogen, de technische kwaliteiten en de bijkomende verhalen van straatarme jongens die dankzij het voetbal hun hele familie onderhouden; deze is me altijd blijven boeien. Ik hoop nog steeds op een Afrikaanse wereldkampioen, al zal het feit dat we in Europa tactisch altijd net wat slimmer zijn een grote drempel blijven. Toch blijf ik hopen en denk ik dat het kan.

In 2002 bijvoorbeeld, toen Senegal eigenlijk een kopie van Kameroen was. Ook zij begonnen tegen de titelverdediger en torenhoge favoriet, Frankrijk. Niemand gaf een cent voor Senegal, zelfs ik niet. Hoe anders liep het. Op de trapveldjes waren kinderen ineens ook El Hadji Diouf of Papé Bouba Diop. Tot Turkije in de kwartfinale de droom verstoorde en we dus hoogstens volgend jaar in Duitsland een Afrikaanse wereldkampioen kunnen krijgen. In 2010 in Zuid-Afrika, twintig jaar nadat mijn liefde voor Afrikaans voetbal ontstond, zou ik nog mooier vinden. Al is het maar om weer even weg te dromen en te denken aan de tijd van toen. Urenlange partijtjes na schooltijd, ondertussen pratend over het WK. En ik was Makanaky.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_28550675
Mooi, vooral omdat ik me niet heel veel meer kan herinneren van die tijd. Zo'n persoonlijke column is ook wel eens leuk.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 woensdag 6 juli 2005 @ 16:25:41 #33
7889 tong80
Spleenheup
pi_28554277
Leuk stukkie. Al ken ik heel die Makanaky niet.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_28554501
Mooi MM, vind persoonlijke verhalen vaak mooist voor een column!!!
pi_28560039
Heb je hem gemist tong? Nummer 20 had ie geloof ik, rende op links. Sandman kent hem ook wel dacht ik!
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 8 juli 2005 @ 14:34:37 #36
54880 Cruoninga
Est. MXL AD
pi_28623775
Aanvankelijk alleen gepost in het FCG-topic, maar op aanraden daar ook maar even hier posten. Het leek me een column die bepaalde clubliefde vereist om hem enigszins leuk te vinden en dus maar voor een select publiek geschikt was. Als ik voor een andere club was had ik hem in ieder geval niet gelezen
quote:
Afscheid van die andere cultvoetballer.
Het seizoen is alweer even voorbij en het afscheid van de vertrekkende spelers ligt eveneens alweer een tijdje achter ons. Een afscheid dat logischerwijs voornamelijk in het teken stond van cultfiguur Martin Drent, wiens kwaliteiten als voetballer en als mens volgend jaar aan de Langeleegte zijn te bewonderen. Door deze terechte aandacht voor ‘local hero’Drent werd het afscheid van een ander echter onterecht overschaduwd. Een ander die net zoals Drent, uitgroeide tot een zeer vertrouwd gezicht in het Gronings groen-wit. Zijn naam is enkel van een iets exotischer orde: Hugo Alves Velame.

Door mijn relatief korte loopbaan als aanhanger van de FC is Hugo een speler die altijd deel heeft uitgemaakt van het team dat ik voor mij liet spelen en zodoende een zeer vertrouwt gezicht is geworden, voor mij en voor veel van mijn medesupporters. In een complexe wereld waarin niets meer is wat het lijkt, is het soms aangenaam om weg te kunnen duiken en je te laten gaan in het voetbal-subcultuurtje waar de verhoudingen nog altijd lekker duidelijk liggen: goed tegen kwaad, oftewel FC Groningen tegen de tegenstander. Kijkend door die groene bril was Hugo altijd een fijne bondgenoot. Een grote lach en vrolijke samba-achtige bewegingen na zijn doelpunten die dezelfde vreugde uitstraalden als het gevoel dat wij op de tribunes met hem deelden. In de strijd van goed tegen kwaad kon toch iedereen zo zien dat die sympathieke verschijning bij het goede hoorde?

In theorie is het bijna een ridicule combinatie. Tropisch ‘samba’ Brazilië met nuchter en fris Noord-Nederland. In de praktijk blijkt het echter prima samen te gaan. Als twee tegenpolen die elkaar aantrekken.
Hugo is als FC Groningen. Geen wereldspeler die elke week onnavolgbare acties op de mat legt en zichzelf zodoende naar bovenmenselijke hoogte tilt. Voor zulke decadentie moet je niet in het noorden zijn. FC Groningen is nog wel een club van echte mensen, zoals Hugo als speler ook nog een mens is. Echter wel één die op het gras ook zijn grillen kent, net zoals de club FC Groningen momenten van tegenslag kent, maar nooit tot een grijze muis zal verworden. Voetballen kan Hugo dus echt wel. Braziliaans-Groningse dribbels waarmee hij in potentie zowel elke topverdediging kan doorsnijden alsmede tegen elke laagvlieger kan stranden. Op de momenten dat je even denkt alles aan te kunnen toch weer met beide voeten terug op Aarde worden gezet. Het echte leven zoals het is. Iets dat we graag terugzien in onze club en in onze spelers die haar kleuren verdedigen. Spelers zoals Hugo.

De bescheidenheid van een echte prof - “dat besliest de trainer”- en natuurlijk treffers voor groen-wit tegen Twente, Ajax en Hoerenveen. Maar blijkbaar hoorde de Zuid-Amerikaanse spelmaker tot de huisraad van het Oosterpark en verdwijnt die nu samen met dat stadion uit de Martinistad.
In het team van FC Groningen zijn echte Groningers altijd een welkome aanwinst. Spelers waarmee de club’s volgers zich kunnen identificeren. Echte Groningers kunnen echter ook wel uit Rio de Janeiro komen, zo is dus gebleken.

Hugo, het ga je goed. Vergeet straks niet, terug in Brazilië, waar je huis aan die andere zijde van de oceaan staat. Maar voor die tijd zullen we je eerst misschien nog in Nederland mogen aanschouwen. In vreemde kleuren die je ongetwijfeld niet zullen staan. Waarschijnlijk zal ik niet enkel namens mezelf spreken wanneer ik stel dat dat aanzicht pijn zal doen in het voetbalhart.

Ondanks dat zijn vertrek al enige tijd bekend was moest dit alsnog geschreven worden, als afscheid van die andere cult-voetballer die laatst de poorten van het Oosterpark Stadion uitliep.
pi_28623875
Dat maakt niet uit, hij is goed en dus hoort ie gewoon hier. Netjes cruoninga!
www.thuisuiteten.nl
pi_28625114
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 15:56 schreef SCH het volgende:
hoi
neuken?
[14.gif]
pi_28677528
Lachen, op de FP zijn nog 3 andere oud-Makanaky's gesignaleerd!
www.thuisuiteten.nl
pi_28747808
quote:
ZATERDAGMORGEN, TEGEN ZEVENEN

Het is zaterdagmorgen, tien voor zeven. Arne opent het roestige hek van het sportcomplex en luistert naar het vertrouwde gepiep bij het openen. Talloze keren heeft hij het hek geopend en gesloten. Arne is materialenman bij de plaatselijke voetbalvereniging. Terreinknecht, zo u wilt. Hij doet het al een jaar of dertig. De hele week is hij in de weer voor de club, maar de zaterdag is toch wel het summum. Het is zijn dag, iedere week weer.

Zuchtend bekijkt hij het schema met wedstrijdtijden en kleedkamerindeling, dat door een goedbedoeld bestuurslid is ingevuld, maar op dit moment vier teams tegelijkertijd in dezelfde kleedkamer laat herbergen. Arne ziet in een oogopslag wat er mis is en corrigeert de fout, waarna hij zich naar de bijvelden spoedt. Over pakweg een uur zullen de F-pupillen daar hun eerste wedstrijden afwerken en dient Arne de kleine doeltjes geplaatst te hebben. Zijn race tegen de klok is soms vergelijkbaar met een spoedoperatie in het ziekenhuis, zo snel moet hij denken en handelen. Om kwart voor acht zijn de velden gereed en kan hij de belijning van het hoofdveld weer zichtbaar gaan maken.

Terwijl de dauw onder zijn gympen opdroogt, vechten geluiden van de bijvelden om een plek op de voorgrond. Arne kent ze allemaal. Jengelende broertjes en zusjes die aandacht willen van de fanatiek schreeuwende vaders en moeders, die hun kleine Van Basten richting de wereldtop willen stuwen. Alles start immers op een bijveldje. Als Arne halverwege is, vliegt hij richting kleedkamers. Elk team dient genoeg bekertjes aanmaaklimonade te hebben voor in de rust. Het lukt Arne wederom, precies op tijd. De pupillen lopen stralend terug na hun eerste helft, druk napratend over de geslaagde en mislukte acties. Een enkeling ontsnapt aan de situatie en aan de tijd, door een fladderende vlinder te volgen en zich totaal niet om de wedstrijd te bekommeren. Tot ergernis van zijn fanatieke vader, overigens. Goedkeurend bekijkt Arne enkele passerende moeders van eind twintig. Ook een terreinknecht is een man van vlees en bloed.

Zo gaat het de hele dag door. Hoe meer de dag vordert, hoe ouder worden de spelers. Als de F en E-pupillen klaar zijn, moeten de doeltjes weg. Er wordt weer op het hele veld gevoetbald. Arne kan zowel horen als ruiken welke teams er spelen. Wanneer hij de brug naar de bijvelden overloopt en hem een geur van zoete parfum tegemoet komt, is het vrijwel zeker dat er C of B-junioren spelen. Giebelende bakvissen bekijken de verrichtingen van de door een teveel aan hormonen voortgestuwde showvoetballertjes. Veel gedoe en gezeur altijd, het is Arnes minst geliefde leeftijdsgroep. Ze maken een puinzooi van de kleedkamers, hebben een grote mond en voeren niets uit. Jongens die zich misdragen hebben in een wedstrijd, moeten hem voor straf wel eens helpen. Hij heeft het liever niet. Met een lang gezicht hangen ze dan rond hem heen en komen pas tot leven als het dameselftal de kleedkamer bevolkt. Dan willen ze ineens wel thee zetten en lopen per ongeluk binnen. Nee, doe Arne de A-junioren maar. Die worden ouder en waarderen hem meer. Helpen spontaan en maken eens een praatje.

Inmiddels nadert het moment van de dag. Het wordt drukker op het sportcomplex, het eerste elftal zal zo spelen. Arne heeft inmiddels alle velden minstens drie keer bijgewerkt, talloze bekers limonade en thee ingeschonken en flink wat ballen opgepompt. Terwijl de lucht zwanger is van spanning rond de wedstrijd van het vlaggenschip van de club, staat Arne op een afstandje te kijken. Zo hoog speelt de club niet, maar toch, ieder jaar weer hoopt men op promotie. Arne kent de druk die spelers en trainers kenden, kent de verhalen die elke dorpsclub heeft en houdt altijd zijn mond. Natuurlijk, het is heerlijk om het verhaal van de voormalige spits te vertellen, die een relatie had met een ietwat deftige echtgenote van een vooraanstaand bestuurslid en na de trainingen zijn cooling down op haar uitvoerde achter de tribune. Of die speler die na een promotiefeestje te dronken was om te fietsen en in de dugout heeft geslapen. Maar al wat Arne vertelt, gaat in anonieme vorm. Zoals hij eigenlijk anoniem zijn werkzaamheden doet.

Want heel af en toe knaagt er iets aan hem. Als na het seizoen mensen worden bedankt die drie keer achter de bar hebben gestaan. Als er cadeaubonnen zijn voor mensen die vijf keer een pupillenteam hebben gereden. Als het bestuur gaat eten met alle trainers en Arne niet mee mag. Nooit krijgt hij iets. Het is zo gegroeid. Hij is er altijd en men is het normaal gaan vinden. Niemand die hem vraagt of hij een volgend seizoen weer van de partij is, dat wordt gewoon als een feit aangenomen. Arne klaagt nooit, hij houdt van de club en van zijn onbetaalde bezigheden hier. Maar toch, heel soms doet het diep van binnen een beetje pijn, als hij rond kwart over elf in de avond het roestige hek afsluit en niemand hem bedankt heeft. Dan vloekt hij inwendig en neemt zich te voor te stoppen, om bij de eerste bocht richting huis al fietsend te bedenken dat hij nooit zal bedanken. Hij zal sterven in het ballenhok, tussen de theepot en de aanmaaklimonade. Volgende week is hij er weer, zaterdagmorgen tegen zevenen.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juli 2005 @ 20:24:51 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_28748075
Knip dubel

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juli 2005 @ 20:24:51 #42
7889 tong80
Spleenheup
pi_28748076
Wij hebben ook een Arne. Dus zeer herkenbaar onze Arne heeft z'n hoogtepunten al gehad. Begonnen in de jaren 50 als grensrechter van het eerste. Consul op de al genoemde zaterdagochtenden, als onze Arne het goed vond mochten we de wei in, anders was ie meedogenloos, want de velden waren zijn alles. Daarna samen met Dinie z'n allang overleden vrouw de kantine beheerd. Onze Arne bleef daarna actief in de club, de Toto vierde z'n hoogtijdagen en onze Arne ging op donderdag de huizen langs om de formulieren op te halen. Onze Arne werd ouder en iets minder actief. Maar het clubblaadje stencillen liet ie zich niet afnemen. Onze Arne die eigenlijk Ome Willem Gevers heet, is inmiddels 95. Hij zorgt ervoor dat de scheidsrechters op zaterdagmiddag als het eerste speelt niks te kort komt. Ome Willem Heeft een eigen stoel in de bestuurskamer. En na afloop van de wedstrijd zit ie prominent aan het hoofd van de seniorentafel in de kantine. 2 jenevertjes drink ie, één dikke sigaar. En als de anderen langszaam aan het dronken worden zijn gaat ie naar huis. Genietend van de penaltie die we in de laatste minuut kregen. Mede dankzij onze Willem. Willem wordt honderd dat weet ik zeker. Dan mag ie zich echt koninklijk noemen.

pi_28748106
Mooi tong!
www.thuisuiteten.nl
pi_28748479
, mooi, altijd veel respect gehad voor zulke mensen. Wij hebben er meerdere, die dus allemaal wat minder Arne zijn dan Arne. De velden zijn niet van onszelf, maar van de gemeente, dus die doen bijvoorbeeld al de lijnen...

Ach, zulke mensen zijn onmisbaar voor de club, maar worden altijd vergeten. Arne is daarin niet de enige, hoewel wij er altijd voor waken... Gebeurt niet vaak dat er bij ons iemand vergeten wordt...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_28748522
Ik wilde hier eigenlijk net een column plaatsen die ik geschreven heb, maar die niet over voetbal gaat...

Ben ik blij dat ik net iets verder heb gekeken
In Southern Sun
pi_28748573
Maar niet ver genoeg, dus doe ik het maar gewoon
quote:
In de ban van het circus

Ah, juli. Mooie maand. Samen met augustus de mooiste maand van het jaar. Als het meezit natuurlijk. Dit jaar was juni uitzonderlijk mooi. Nu juli nog. Zon, zee, strand, terrasjes, je kent het wel. En het circus. Niet dat met Bassie en Adriaan, ook niet dat van Alegria. Nee, een circus dat dit jaar van Bretagne via Karlsruhe dwars door Frankrijk naar Parijs toert. In drie weken. Een circus dat meer kijkers heeft dan het vermaarde Circus Renz. Dat spektakel komt volgend jaar juli naar Zeeland.

Op 15 oktober van dit jaar maakt de directeur van het circus bekend welke plaatsen het gezelschap volgend jaar aan zal doen. Op zich is het elk jaar weer een verrassing. Het enige zekere is elk jaar, omdat het nou eenmaal een Frans circus is, dat de toernee het merendeel door Frankrijk trekt en dat de laatste uitvoering steevast in Parijs is. Op de Champs Elysée, onder de rook van de Eiffeltoren. Een prachtige locatie, wat elk jaar goed is voor honderdduizenden toeschouwers in de stad zelf en miljoenen achter de televisie. De directeur zal dan ook goed gek zijn die traditie te veranderen. Waar de overige uitvoeringen plaatsvinden, is elk jaar nog maar de vraag.

De laatste decennia heeft de directeur ook getracht buurlanden van Frankrijk mee te laten liften op het succes van zijn circus. Want dat het zíjn circus is, moge duidelijk zijn. Jean-Marie Leblanc is de persoonlijking van het circus. Een drukke, doch vriendelijke man, die al sinds jaar en dag alles voor zijn circus regelt, zowel voor de organisatie als voor zijn artiesten. Hij is dan ook een graag geziene gast in elke stad waar het gezelschap neerstrijkt. Zo waren ze dan ook blij om Leblanc te zien, een paar dagen geleden in het Duitse Karlsruhe. De directeur had vorig jaar oktober het reisschema bekend gemaakt, en daar prijkte de naam van hun stad op. Jarenlang lobbyen bij de grote baas had succes gehad, het circus kwam naar Karlsruhe! Op 7 juli bleek waarom het organiserend comité van de stad gelegen aan de Rijn, net over de grens met Frankrijk, zo veel moeite had gedaan het circus binnen te halen. Een groot volksfeest had plaats in de stad, een prachtige dag voor iedereen, jong en oud, zelfs voor mensen die helemaal niets met dit circus hebben. En dat spektakel komt volgend jaar juli naar Zeeland.

Ik zie er naar uit. Ik ben een enorme fan van dit circus, en kan amper geloven dat een van de grootste in haar soort, herstel, het grootste in haar soort naar onze eigen kleine provincie komt. Wat een geweldige boost gaat dit circus aan Zeeland geven. Waarschijnlijk krijgen ‘we’ en dubbel optreden. Eerst op Neeltje Jans, en de dag erop in Terneuzen. Heel de wereld zal volgend jaar naar Zeeland kijken, naar dat maffe circus. Zeeland zal in de ban zijn van het circus. Ik nodig dan ook iedereen uit mee te gaan naar het circus volgend jaar. Misschien trekt de karavaan wel door Vlissingen, op weg naar Neeltje Jans. Dan kunnen we op de Boulevard de acrobaten, dansers, clowns en alle andere onderdelen van dit circus aan het werk zien. Le Tour de France komt naar Zeeland, voor iedereen, wielerliefhebber of niet, een ‘must see’.
Geschreven voor een site waar niet veel mensen van sport houden
In Southern Sun
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juli 2005 @ 20:41:38 #47
7889 tong80
Spleenheup
pi_28748580
Onze Willem kreeg 2 jaar geleden een lintje. We hadden om 10 uur een bijeenkomst met verrassing verzonnen. Maar Willem kwam niet want op zaterdagochtend tien uur eet ie altijd zijn visje aan de viskraam. Elf uur kwam meneer en heel zijn familie was er met een blaaskapel en andere toeters en bellen. En om half twaalf ging ie de lucht in. We hadden een luchtballon besteld en hij genoot met volle teugen.

pi_28749956
Leuke columns heren. Sommige vrijwiligers komen nooit de eer toe die ze verdienen. Jammer is dat.

Ook enthousiast geschreven Sandman, let er we dat je ook eens wat synoniemen voor 'circus' kan gebruiken. Dat lees makkelijker weg. Maar dat en meer zul je volgend jaar wel horen.
That's all folks!
pi_28762266
Ik kwam niet op meer synoniemen
In Southern Sun
pi_28763722
Doe je niks aan, vaker de benaming omzeilen misschien.
That's all folks!
pi_28765480
Hij staat nu, enigszins veranderd, op zie homepage
In Southern Sun
pi_28777213
Leuk stuk Sandman!

Wat Vaduz zegt, maar dat is een kwestie van oefenen ook.
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 14 juli 2005 @ 02:28:33 #53
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_28790024
Hier een stukje voor Maud

getiteld 7 juli:
quote:
Lieve Maud,

3 was pappa, bijna 4 en mamma was nog niet eens geboren.
Opa en Oma hadden nog geen auto en dus gingen we met de trein naar Den Helder.
Daar woonden de opa en oma van pappa, de kamer zat al bijna vol toen wij binnenkwamen.
Er hing een bepaald soort spanning in de woonkamer die moeilijk te omschrijven was, laat staan te begrijpen voor een kind dat nog niet eens naar school hoefde.
De mannen hadden zich voor de tv genesteld en rookte de spanning van zich af, de vrouwen stonden in de keuken en wisten tijdens het keuvelen enkele overheerlijke hapjes klaar te maken.
“Vier uur begon het toch ?”, klinkt het van achter het fornuis.
“Ja”, klinkt het nors vanaf de bank, “dat weet je nu toch wel !”
Om 1 minuut over vier staat jouw opa te dansen in de kamer, mijn opa komt met zijn broek op zijn enkels van het toilet gerent: “Zijn ze verdorie al begonnen !” schreeuwt hij.
Pappa kijk in de rondte, spring mee met de mannen en krijg van bijna alle vrouwen een zoen op zijn hoofd.
“Ik zei het toch, we gaan ze pakken !” klinkt het vanuit de schommelstoel, een tante wordt naar de schuur gestuurd voor nieuwe flesjes bier.
Ik ben al bijna misselijk van mijn 7e blokje kaas, als plots de stemming omslaat.
Pappa hoort dingen waar zijn moeder niet blij mee is “er zijn kleine kinderen bij hoor jongens” roept ze, niemand die het hoort en pappa neemt nog maar een plakje worst.
De mannen zitten met hun gezicht bijna in de televisie en beginnen steeds harder te praten.
De chips is hier best lekker, vindt pappa, als het ineens stil wordt.
Zijn we er toch weer ingetuind” zegt de meneer van de televisie en de mannen in de woonkamer zeggen weer allemaal lelijke woorden.
Oma neemt pappa maar even mee naar de keuken want pappa moet bijna spugen van al dat gesnoep.
Als ik iedereen een kus heb gegeven mag ik in het grote bed van mijn opa en oma, jouw oma leest nog een klein verhaaltje voor.
Vlak voordat ik inslaap fluistert ze mij toe “7 juli zal nooit een mooie dag worden, jongen”.
Als in 1982 ook nog eens Bep Backhuys overlijdt en in 2005 op de vroege ochtend in Londen op diverse metrostations bommen ontploffen weet ze het zeker.

Dat ze op de Solomon eilanden jaarlijks hun onafhankelijkheid vieren, dat in China het feest van de Melkweg wordt gehouden en dat de inwoners van Pamplona in Spanje van blijdschap de stieren door de straten laten rennen deert haar nauwelijks, 7 juli is en blijft een rotdag.

Totdat jij in 2005 om 20:59 u werd geboren en vanaf dat moment 7 juli de mooiste dag van haar leven werd.

Pappa.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bjoro op 14-07-2005 02:41:15 ]
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  donderdag 14 juli 2005 @ 02:33:08 #54
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_28790109
Liev.
Bjoro, jij sentimentele Papa.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_28790179
Wauw
Mooi zeg
  Trouwste user 2022 donderdag 14 juli 2005 @ 08:08:13 #56
7889 tong80
Spleenheup
pi_28791149
Geweldig Bjoro

pi_28794786
Bjoro..mooooi.. Heel mooi!
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
pi_28796826
Wat een lief stuk Bjoor...
In Southern Sun
pi_28797289
War heb ik daar nog aan toe te voegen?
That's all folks!