abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29102122
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 19:09 schreef methodmich het volgende:
Ik was de enige van de columnsredactie die hem er op wilde Bjoro, sorry.... Maar goed, laat je niet ontmoedigen!!
Je inspanningen lonen dus wel, goed dat hij er toch op staat!
That's all folks!
  Trouwste user 2022 maandag 25 juli 2005 @ 01:38:27 #92
7889 tong80
Spleenheup
pi_29102229
Mooi, eindelijk een mooie ontroerende recht uit het hart goed geschreven pretentieloze briljante column op de FP.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_29102290
Terecht dat ie de FP heeft gehaald
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_29104238
Leuk van Bjoor - snap niet waarom hij niet op de FP zou kunnen.
pi_29106367
Terecht natuurlijk!
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
pi_29119719
quote:
Op maandag 25 juli 2005 08:51 schreef SCH het volgende:
Leuk van Bjoor - snap niet waarom hij niet op de FP zou kunnen.
Ja, hij staat er dus alleen maar op omdat ik dat zo graag wilde en er verder niets was. Maar gerechtigheid, want ik vind en vond hem goed genoeg!! En 16 reacties al, lekker.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  maandag 25 juli 2005 @ 19:50:40 #97
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29120081
* Bjoro gaat zelf ook ff kijken

oh en bedankt Mich !
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_29120148
Geen dank, ik wil zoveel mogelijk users uit dit topic op de FP!
www.thuisuiteten.nl
  maandag 25 juli 2005 @ 19:55:38 #99
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29120225
Goed bezig

overigens voor de fans staan er op http://lievemaud.web-log.nl nog 2 colums voor/over haar !

maar die waren totaal niet voetbal gerelateerd, dus niet hier geplaatst !
(misschien moet ik in OUD maar eens een hoekje starten )
256 goals !
pi_29122105
Je wordt wel een watje Bjoro
  maandag 25 juli 2005 @ 20:54:27 #101
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29122196
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:51 schreef SCH het volgende:
Je wordt wel een watje Bjoro
bedankt voor je kaart liev !
256 goals !
pi_29122410
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:54 schreef Bjoro het volgende:

[..]

bedankt voor je kaart liev !

Is Maud al hersteld van het bezoek van vandaag?

* SCH heeft een nieuwe column gestuurd naar de FP over zijn eigen kinderen, ik plaats een link als hij er op staat.
  maandag 25 juli 2005 @ 21:01:23 #103
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29122477
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:59 schreef SCH het volgende:

[..]

Is Maud al hersteld van het bezoek van vandaag?

* SCH heeft een nieuwe column gestuurd naar de FP over zijn eigen kinderen, ik plaats een link als hij er op staat.
ze komt maar nier in slaap...SCHnapo er niets van

soms duurt het een week hoor voordat je column op de FP staat !
256 goals !
pi_29124407
Blijven dromen!

De allerlaatste Frieszo in deze vorm maar de column blijft zeker een onderdeel van de fansite

Waarom bekroop mij tijdens het kijken van Un Momento Dado over Johan Cruijff enkele malen dat gevoel van “geef mij maar Foppe”? Zo’n enorme fan was ik toch nooit van de heer De Haan? Vele malen heb ik op deze plek zijn conservatisme bekritiseerd. Dat eeuwige warmlopen was kenmerkend voor hem. “Een plaats bij de beste vijf is goed genoeg” en vooral dat afschuwelijke “We hebben best aardig gespeeld.”. Niks ‘best aardig’ of ‘beste vijf’. Ik wilde er in vliegen, voor de hoogste plek gaan en briljant spel zien. Niet dat behoudende van Foppe. Dat stoorde me en wat was het heerlijk om hier de ruimte te hebben die ongenoegens te ventileren.

Ik heb natuurlijk ook vaak over hem opgegeven want hij is en was een bijzondere man en hij heeft het huidige Heerenveen vormgegeven en veel jeugdige fans kenden tot voor kort geen andere trainer dan Foppe. Maar ik werd af en toe wat kregel van al die mensen van buiten die Heerenveen “zo’n warm hart toedragen” en Foppe “zo’n sympathieke vent vinden”. Allemaal waar natuurlijk maar het verhield zich niet altijd tot de bloed, zweet en tranen die ik wilde zien. Tot de vele kilometers die ik soms maakt om een treurig gelijkspel te aanschouwen. En dan te moeten horen “dat we best aardig gespeeld hadden maar dat de flanken niet helemaal doorkwamen” of zoiets.

En toch heb ik liever Foppe dan Cruijff. Omdat Foppe niet onaantastbaar is en niet aanbeden wordt. Omdat Heerenveen geen Ajax en Barcelona is. Niet een club van louter helden en voetstukken en erelijsten. Heerenveen is een club voor mensen die durven hopen en dromen. Het kan altijd nog weer iets beter.

Ik stop met deze columns omdat het mooi geweest is. Met mij dan. Ik heb alles wel zo’n beetje gezegd. Maar ik blijf hopen en dromen. En dat kan uitstekend bij Heerenveen. Er blijven nog wat sporten op de ladder over en het is heerlijk om te fantaseren over nog een keer Champions League, een mogelijk landskampioenschap, de Amstel Cup of nog een ronde verder dan vorig jaar in de Uefa-cup. Als ik als jongetje van 10 tegen mijn vader had gezegd, terwijl we Heerenveen zagen zwoegen in de middenmoot van de Eerste Divisie, dat ik over 25 jaar in de tweede helft van een seizoen naar Newcastle zou afreizen om onze club te zien spelen en dat we in dat seizoen vijfde van Nederland werden, dan had hij zich ernstig zorgen over me gemaakt. Maar het geschiedde. En waarom dus niet blijven hopen en dromen over nog meer prachtigs? Zolang Heerenveen een club blijft van mensen en niet van helden, blijf ik fan. Helden kunnen alleen maar van hun voetstuk vallen. Heerenveen blijft een club van mensen!

Bedankt en oant sjen!

Laatste column Frieszo

Na vier jaar stopt columnist Frieszo met zijn stukjes voor de fansite van Heerenveen. Tijd voor iets nieuws!

Vanaf de zomer van 2001 schreef Frieszo, pseudoniem van de in Utrecht wonende journalist Jaap Friso, columns voor de fansite. In totaal meer dan 130 stuks. De meeste epistels gingen over de club, de trainers en de spelers en heel af en toe werd een zijweggetje bewandeld. Frieszo had vooral oog voor de randverschijnselen van voetbal en wat minder voor het spelletje zelf.

Frieszo merkte de laatste tijd dat zijn inspiratie een beetje wegbleef, niet zo gek als het thema min of meer hetzelfde blijft. Bovendien zijn er andere zaken die om zijn aandacht vragen. Dus schreef hij net voor het begin van het nieuwe seizoen een afscheidscolumn.

De column zal niet verdwijnen. Enkele fanmasters schrijven bij toerbeurt een stukje over sc Heerenveen waarin wat meer dan nu de nadruk komt te leggen op de technische aspecten van het spelletje.

Frieszo bedankt alle lezers voor het uithoudingsvermogen!!!

http://sc.heerenveen.org/?p=supporters/column/139
  Trouwste user 2022 maandag 25 juli 2005 @ 22:09:42 #105
7889 tong80
Spleenheup
pi_29124818
Bedankt Jaap ik heb er maar een paar gelezen maar ze waren goed.

Alleen jammer dat je Cruijff en Foppe vergelijkt. Ik weet zeker dat je iets meer van Cruijff in Foppe had willen zien, van 'wij zijn de besten tot het tegendeel wordt bewezen.'

Nogmaals ik ben geen Heerenveen suporter maar ik zou het bijna geworden zijn door je stukjes.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 25 juli 2005 @ 22:18:58 #106
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29125141
afscheid in stijl SCH, zoals dat bij bij een club als Heerenveen !
256 goals !
pi_29149384
Zonde Jaap, ze waren goed en leuk!

Mijn laatste:
quote:
TONDE N’KOTTO

We waren behoorlijk goed, al zeg ik het zelf. Wij, ons voetbalelftal, bestaande uit wat je als nuchtere polderjongens zou kunnen betitelen, ware het niet dat we niet in de polder woonden. Een dozijn jonge mannen, die een gedeelde voorliefde hadden voor het voetbal. Jaren speelden we samen, op de zaterdag. Op die dag vergaten we even onze doordeweekse bezigheden, die varieerden van het oeroude en keiharde bestaan van stratenmaker tot het in grappen vaak tot minieme bezigheid teruggebrachte werk als ambtenaar. In ouderwetse romans had men ons misschien wel blozende oerhollandse knapen wensen te noemen. We waren behoorlijk goed, ik zei het al.

Ons geheim viel niet echt te verklaren. We genoten van die zaterdagen, mannen onder elkaar. Hoewel we stuk voor stuk van onze echtgenotes of vriendinnen hielden, op zaterdag hadden we ze enkele uren niet nodig. Saai, ik weet het, van die mannen die geen slippertjes maken in de liefde. Maar we waren nu eenmaal zo. Lekker voetballen, vooraf en na afloop ouwehoeren over seks, auto’s, voetbal en in erg zware buien ook nog wel eens de politiek. Maar toch vooral de kameraadschap van het groene gras en de gele jongens.

Vaak speelden we mee om de titel, soms wonnen we die. Ik zei het al, ons geheim liet zich moeilijk verklaren. We waren nuchter, maar kenden toch kleine rituelen die je best als bijgeloof mocht betitelen. Spits Aldo bijvoorbeeld, die zijn rode elastiekje waarmee hij zijn haar tot paardenstaart bond, exact twintig minuten voor de wedstrijd verwisselde met een blauw exemplaar. Keeper Diederik, die als laatste het veld opging en dan een tikje op zijn kont wilde ontvangen van linksbuiten Roy, die zwoer bij nummer negentien. Linksback Gerrit strikte immer eerst zijn linkerveter en middenvelder Manus moest en zou bij de kleedkamerdeur zitten. Ikzelf liet mijn vriendin altijd mijn shirt met de hand wassen, nooit in de machine.

Onze rechtsbuiten was Tonde. Tonde N’Kotto, voluit. Een naam die doet denken aan een jongen uit de diepste binnenlanden van Afrika, zo zwart dat kinderen hem het hele jaar voor de knecht van Sinterklaas aan zouden zien. Dan moet ik je teleurstellen. Tonde had weliswaar wortels in Afrika liggen, maar was nog bleker dan wij, jongens die zelden zon zagen in ons regenachtig landje. De overgrootvader van Tonde scheen in het voormalig Zaïre gestreden te hebben met Belgische soldaten en via een nooit verklaarde speling van het lot in Maldegem geland te zijn, België dus. Daar ontmoette hij een schone Vlaamse, die hem de grootvader van Tonde schonk. Uiteraard een halfbloed. Grootvader werd door de liefde naar het Zeeuwse Vlissingen gedreven en verwekte de vader van Tonde bij een struis Zeeuws meisje. Vader kreeg de niet echt Afrikaans aandoende naam Douwe en was weer een slag lichter geworden. Douwe trouwde een meisje uit ons dorp en Tonde werd geboren, zoals gezegd witter dan welke Nederlander ook.

Jaren terug was het echter mode om op zoek te gaan naar je roots, zoals men dat zei. Tonde ging op reis naar wat inmiddels de Democratische Republiek Congo heet en kwam terug met schitterende verhalen en kennis van voodoo. Deze Afrikaanse toverkunst moest ons de titel brengen. We baalden nog immer dat we die op de laatste speeldag hadden verspeeld en dus waren we bereid ver te gaan. Een rondedans in de kleedkamer, waarin we onverstaanbare strijdliederen brulden als een dronken studentenkoor? Geen probleem. Het werd onderdeel van onze voorbereiding en langzaamaan werd het gewoon.

Het hele seizoen gingen we zo door en tegen de tijd dat de beslissende fase in de competitie aanbrak, besloten we om het ultieme plan in uitvoering te brengen. We moesten op het veld een kip slachten, in de nacht voor de wedstrijd. Nu zou het toeval zijn als we een slager in de gelederen hadden en die hadden we dus ook niet. Door middel van loting werd bepaald dat Tonde de man was die dit Afrikaanse gebruik, erg in zwang op de Afrika Cup, moest uitvoeren. Wel zo fijn, eigenlijk. Tonde slachtte de kip en er kon niets misgaan. Wij werden kampioen.

Groot was de volgende dag echter onze frustratie en verbazing, want we verloren de wedstrijd. De kip was een garantie voor succes, ons strijdlied had geklonken, waar was het fout gegaan? Dat bleek in de kleedkamer. Nooit zal ik de verbazing op onze gezichten vergeten, toen Manus ietwat sip opmerkte dat hij nooit en dan ook nooit naast de douche had moeten gaan zitten in plaats van naast de kleedkamerdeur. In al die jaren hebben we nimmer meer zo hard gelachen, toen bleek dat wij het hele jaar Afrikaanse liederen hadden gebruld en zelfs een kip geslacht hadden, terwijl ons ware geheim dus in de positie van Manus school. Alleen Tonde lachte niet. Hij stopte abrupt met voetballen en houdt tegenwoordig exposities over Afrikaanse toverkunst op zijn zolderkamer. Mijn shirt is sinds die dag altijd met de wasmachine meegegaan. Nuchtere polderjongens, dat moesten we maar blijven.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 juli 2005 @ 19:46:41 #108
7889 tong80
Spleenheup
pi_29150117
Ja wat zal ik zeggen, wel een aparte column.

pi_29153004
Zeker appart, maar wel leuk. Echt een doe normaal, dan doen je al gek genoeg moraal zit erin.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 juli 2005 @ 21:41:00 #110
7889 tong80
Spleenheup
pi_29153520
En het bijgeloof waar ik me als voetballer in herken. Zelfde route fietsen naar het veld. Zelfde plaats in de kleedkamer. Eerst linker-dan rechter schoen aan. Niet als eerste het veld op.

pi_29158278
Het enige afwijkende gedrag bij mij is m'n warming-up. Ik ga langer door dan ieder ander en denk nog even aan het feit hoe fijn het is om gezond weer op het veld te staan.
That's all folks!
pi_29165654
Precies, de combinatie van nuchterheid en een soort verkapte aanklacht tegen het bijgeloof dat veel voetballers op zelfs een laag niveau kennen. Dat was de insteek.

Overigens was de naam Manus toevallig.
www.thuisuiteten.nl
pi_29165957
Vlissingen

Leuk gedaan, bijgeloof en voetbal is onlosmakelijk met elkaar verbonden, zelfs als je in een derde elftal derde klasse reserve speelt
In Southern Sun
pi_29166039
Wat doen jullie zoal bij GPC 3 dan?
www.thuisuiteten.nl
pi_29166116
Ik zal altijd achter de deur in de hoek zitten, standaard. Voor de wedstrijd neem ik altijd een penalty en de toss wordt altijd verloren
In Southern Sun
pi_29166167
Prachtig. Nadeel is alleen dat de tegenstander ook zulke dingen zal hebben, dus winnen uiteindelijk de katholieken.
www.thuisuiteten.nl
pi_29173735
Ardi

Non-voetbal columnpie op de FP
  Trouwste user 2022 woensdag 27 juli 2005 @ 17:28:27 #118
7889 tong80
Spleenheup
pi_29175481
Mooi SCH

pi_29178211
Over katten is altijd leuk. Stoere beesten!
www.thuisuiteten.nl
  zondag 31 juli 2005 @ 01:04:15 #120
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_29283151
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 12:01 schreef methodmich het volgende:
Prachtig. Nadeel is alleen dat de tegenstander ook zulke dingen zal hebben, dus winnen uiteindelijk de katholieken.
de duitsers toch
256 goals !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')