1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | _,--"``""-. ___ ," .--. `\ _.--"` `"-; _____` `. .' \ \O_/` \ / \ '._ | | | \ | _ | | \ .-"` ` | / \ (`'-..,__/ / `'---' ( -'\ /` . _ \ / | \ ; / ; | | \ | | | | \ \ ; `\ \ \ \ , \ \ `; . ;._) '. `._.'-' \ _______jgs_______`-.___-"-._.-"-.____.-____\_______ ;;:;;:;:;;:;;;;;;;;:::| , |:| , |;::;:;:;;;::;:;;;; ::;:::;;::;;;:;;;;:::;| | |:| | |;:;;:;;;;;:;;;;::; ;;:;;:;;:::;;:;;:;;;;:\_|_/;\_|_/::;::;;;;;;;;:;:;; ;;:;;::;;:;:;:;:;;:;;;;;;;;::;;::;::;;;;::;;;;;;;:; ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ |
quote:
1-0quote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:49 schreef ImmovableMind het volgende:
Het is zover, Ronde 1 is voorbij. Daiha heeft gewonnen het is een Slangenarend![]()
Hoe heb je hem herkend?
Morgen de volgende ronde...........hou de Lars Johnson of Peterson maar vast gereed!
Morgen gaan we ons op het wad begeven. We gaan op zoek naar een strandloper![]()
Tot Morgen!![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zal ff uitleggen waarom... eerste opvallende kenmerken:
-opgewipte snavel
-gele poten.
Er zijn niet veel steltlopers met een opgewipte snavel dus daar zoek je dan opGroenpootruiter heeft een licht opgewipte snavel weet ik, maar dat is t niet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. heeft ook zo'n snavel en heeft gele poten.
En als ik dan bij de beschrijving kijk zie ik dat hij 16x is gezien, dat hij soms wipt met zijn achterlichaam, dus t zal m wel zijn he
-edit-
T klopt, ff met google opSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.gezocht
http://www.avesphoto.com/website/JP/species/SDPTRK-1.htm
[ Bericht 13% gewijzigd door ikke_ook op 26-06-2005 00:43:14 ]![]()
quote:Op vrijdag 24 juni 2005 09:39 schreef ImmovableMind het volgende:
Ik was tweede deel van dit Topic kwijt, maar goed ben weer op de hoogte![]()
ja dat "probleempje "had ik ook maar goed ik heb hem ook gevonden ( heb net een 2de deel geopend omdat ik nog iet goed wakker was )![]()
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
deze is niet zo moeilijk.... is een terekruiterquote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:05 schreef ImmovableMind het volgende:
Oke hier zijn we weer...............
Onze rarara vogel van vandaag is dus een strandloper. Strandlopers zijn soms erg moeilijk te determineren. Dus kijk goed na alle kenmerken en probeer hem op te zoeken.
Info: Ongeveer zo groot als een witgat, Wipt ook met achterlichaam, In Nederland dwaalgast, tot en met 1991 negen gevallen, meeste in mei.
Geluid: Duu-Duu-Juu
Komt die.........
[afbeelding]
Dit is hem voor het weekend. Maandag ben ik weer terug. Als dit te snel geraden wordt dan gaan we het niveau echt opkrikken![]()
Successsssssssssssssssssss![]()
pas mijn eerste exemplaar gezien bij ons in de Scherpenissepolder ( verdwaalde vogel)
greetzzz roZou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
Goed gedaan weer een punt erbij!
HIj heeft inderdaad veel trekjes van een Groenpootruiter, maar het is allemaal net even wat anders. Morgen zal ik voor een echte uitdaging gaan zorgen, want dit gaat te makkelijk.
Vandaar dat er morgen een Zanger voorbij komt, prettig weekend
Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Beetje late reactie maar....quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:21 schreef MonoSynth het volgende:
Nestje Bonte Vliegenvangers bij de buren in de tuin:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat gaafDie nestplek die ze uitgekozen hebben is niet erg beschut maar zo kan je ze wel mooi in de gaten houden. Leuk zeg!
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)![]()
thnxxxx Bluezz was nog niet goed wakker doen ik dat gedaan hebquote:Op maandag 27 juni 2005 01:03 schreef Bluezz het volgende:
Vorige deel in OP gezet, en het dubbele deel 2 gesloten.
Beter laat dan enzo![]()
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
Goedemorgen beste mensen,
Helaas kan ik de rest van de dag niet bekijken hoe het met het gokken gaat. Zit de hele dag voor Defensie in Limburg. Maar voor vandaag (zoals beloofd) een zanger. Dit gaat zeker niet makkelijk worden:
Hier de informatie die jullie op weg kan helpen naar de juiste oplossing, en natuurlijk de punten kan opleveren.
Grondkleur van onderstaartdekveren is builbeige tot grijsbeige onderzijds met scherpe, strak begrensde borst- en flakstreepjes. Zang lijkt op die van Sprinkhaanzanger, maar klinkt iets hoger, metaalachtiger en scherper. Houdt zich in lage vegetatie goed verborgen en is nauwelijks op te jagen. Zowel in Nederland als in Belgie tot en met 1991 tweemaal vastgesteld....pfff pittg hoor![]()
Ik helaas niet controleren of er gefraudeerd wordt omdat ik zelf geen plaatjes kan uploaden. Maar wees eerlijk en trek de site niet na!!!!!!!!!!!!!!
Succes![]()
![]()
Schattig hoorquote:Op donderdag 23 juni 2005 09:21 schreef MonoSynth het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
The secret of getting ahead is getting started![]()
Shit...........alweer zo snel geraden.........het is idd een erg moeilijke!!! Top dat je hem geraden hebt! Wat is de stand ??
Ik ga de quiz veranderen. Ga nog even denken hoe. Denk dat foto's toch te makkelijk zijn. Wellicht is het leuker om het te doen met geluiden en alleen tekst. En als het geraden is er een mooie foto van te maken. Ik ga erover na denken
Tot morguhh!Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Of een stukje van een foto (dan kan je ook bekendere vogels nemen). Bv alleen een stuk vleugel of een snavel.Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Dit vind ik een goed idee, die kleine sprinkhaanrietzanger had ik nooit geraden.quote:Op maandag 27 juni 2005 19:59 schreef Radyhyn het volgende:
Of een stukje van een foto (dan kan je ook bekendere vogels nemen). Bv alleen een stuk vleugel of een snavel.
Zo kunnen de wat 'mindere' vogelaars ook meedoen.
Tranendal![]()
Beste vogelaars,
we gaan het inderdaad anders proberen. Het geven van plaatjes is te makkelijk. Helaas ben ik niet in staat om stukjes vleugel of snavel in combinatie met geluid te posten. Ik weet alleen hoe ik dingen kan posten en ik heb geen eigen webspace of de kennis om er een leuke en interactieve quiz van te maken. Bij deze wil ik dan ook (met pijn in het hart) de quiz overdragen aan iemand anders. Wie wil deze zware taak overnemen??![]()
Wellicht dat ik zelf ook wat puntjes kan scoren op die manier.
Het is ook een idee om af en toe de fakkel van quizmaster door te geven aan een ander. Vervolgens kan die persoon weer nieuwe ideeën implementeren in de quiz.
Goed plan of niet???????
Ik heb hetzelfde probleem als jouquote:Op dinsdag 28 juni 2005 10:52 schreef ImmovableMind het volgende:
Beste vogelaars,
we gaan het inderdaad anders proberen. Het geven van plaatjes is te makkelijk. Helaas ben ik niet in staat om stukjes vleugel of snavel in combinatie met geluid te posten. Ik weet alleen hoe ik dingen kan posten en ik heb geen eigen webspace of de kennis om er een leuke en interactieve quiz van te maken. Bij deze wil ik dan ook (met pijn in het hart) de quiz overdragen aan iemand anders. Wie wil deze zware taak overnemen??![]()
Wellicht dat ik zelf ook wat puntjes kan scoren op die manier.
Het is ook een idee om af en toe de fakkel van quizmaster door te geven aan een ander. Vervolgens kan die persoon weer nieuwe ideeën implementeren in de quiz.
Goed plan of niet???????![]()
Heb ook de kennis niet om een gedeelte van een foto te plaatsen, 1 foto lukt nog net.
Wie o wie kan dit wel?
Anders mag Immovable Mind er van mij wel mee door gaan, er komen vanzelf weer foto's van vogels die ik wel herken
Tranendal![]()
Een stukje uit een foto maken hoeft niet moeilijk te zijn. Met ACDSee hoef je alleen maar de foto in het programma te openen. Je trekt het gedeelte van de foto in selectie, klikt rechtermuisknop waarna je SAVE CROP doet. Op deze manier kun je verschillende stukjes uit 1 foto knippen en in een post-gedeelte plaatsen.
Succes!
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/raadplaat.htm
zoiets ?? niet dat ik me zo geroepen voel om dit over te nemen dit is puur als voorbeeld en volgens mij niet echt heel moeilijk om te raden![]()
greetzz roZou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
Die hebben een mooi plekje!quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:21 schreef MonoSynth het volgende:
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
yeps ... ik denk dat ze ongeveer dat bedoelen. Dan wat meer losse onderdelen van de vogel als plaatje hier in dit gedeelte zoals de meeste hun foto's hier plaatsen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:03 schreef bonootje het volgende:
http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/raadplaat.htm
zoiets ?? niet dat ik me zo geroepen voel om dit over te nemen dit is puur als voorbeeld en volgens mij niet echt heel moeilijk om te raden![]()
greetzz ro
Wel geinig initiatief hoor!
Iemand tijd?Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Iemand snijdt, jij plaatst Daniman ?
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Het gaat lekker zo, ik had hem ook in 1 keer geraden. Bonootje, je zei dat je je niet zo geroepen voelde........ook niet een beetje???
Van mij mag je het overnemen. Gaat perfect op die manier!
Wat vinden jullie??
Ik dacht dus meer aan specifiekere dingen van vogels.. bv deze:
Rara welke vogel is dit?:
nog een keer ...... http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/raadplaat.htmquote:Op woensdag 29 juni 2005 09:19 schreef ImmovableMind het volgende:
Het gaat lekker zo, ik had hem ook in 1 keer geraden. Bonootje, je zei dat je je niet zo geroepen voelde........ook niet een beetje???
Van mij mag je het overnemen. Gaat perfect op die manier!
Wat vinden jullie??
en wat was de eerste dan ?? mind ?
greetzz roZou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
ook een makkelijk begin Radyhyn maar ook leuk zo geknipt mail het antwoord wel naar je toe om de rest ook te laten raden ??quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:50 schreef Radyhyn het volgende:
[afbeelding]
greetzzzz roZou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
Idd een makkelijk begin, even opwarmen met zn allen:quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:50 schreef Radyhyn het volgende:
[afbeelding]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tranendal![]()
eerste is eenquote:Op woensdag 29 juni 2005 10:55 schreef bonootje het volgende:
[..]
nog een keer ...... http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/raadplaat.htm
greetzz roSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En die 2e lijkt mij eenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
O wacht er staat een een tweede bij, volgens mij eenquote:Op woensdag 29 juni 2005 10:55 schreef bonootje het volgende:
[..]
nog een keer ...... http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/raadplaat.htm
greetzz roSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tranendal![]()
Ik kan overigens niet zo goed tegen spoilers, wordt vreselijk in de verleiding gebracht om ze even te lezen![]()
![]()
![]()
Heb me tot nu toe in kunnen houden
Tranendal![]()
Zie zo loopt het ook, die 2 van bonootje is idd een stuk moeilijker. Goed werk
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ben benieuwd naar de volgende
ja maar ja! .... het is een : "pimpen met je mooie vogelfoto's topic en ervaringen uitwisselen"En geen vogel-spel-topic.
Misschien is het dan wel leuk om een aparte "raad-de-stukjes-vogelfoto's" topic te openen.... Ik doe maar een suggestie
Die van mij was idd een spreeuw, niet zo moeilijk he
hele plaatje:
Ok.. hier Raad-Je-Vogel-Plaatje verder met het vogel plaatje raden
quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:06 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
eerste is eenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En die 2e lijkt mij eenik zie hier en daar spoiler staan ???? gid wat het is... totdat ik het berichtje quote en zie ik de antwoorden staan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
greetzzzz ro
p.s. 1ste is goed maar de 2de nietZou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
quote:Op woensdag 29 juni 2005 13:09 schreef ImmovableMind het volgende:
Zie zo loopt het ook, die 2 van bonootje is idd een stuk moeilijker. Goed werk
helaas..... derder plaatje door jou benoemd is niet goedSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ben benieuwd naar de volgende![]()
Als je je linkermuisknop ingedrukt houdt en erover heen gaat, zie je wat er staat.quote:Op donderdag 30 juni 2005 16:41 schreef bonootje het volgende:
[..]
ik zie hier en daar spoiler staan ???? gid wat het is... totdat ik het berichtje quote en zie ik de antwoorden staan.
greetzzzz ro
p.s. 1ste is goed maar de 2de niet
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.![]()
nopequote:Op donderdag 30 juni 2005 17:17 schreef ikke_ook het volgende:
poelsnip dan bonootje?Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
is duidelijk kleiner dan een watersnip.aparte zang.... kok-oea-kok-oea-kok (kloppala), als een in de verte galopperend paard..
greetzzzZou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
Verkeerds, shitIk ben helaas een paar dagen afwezig ivm werk. Als ik terug ben, beloof ik alles weer te raden, whiaa!
wat is deze minder schuwe vogel?
Eigenschappen: Groot, Infantiel, Oranje poten en snavel.
Succes
KLIK HIER
Hahahaquote:Op vrijdag 1 juli 2005 09:06 schreef ImmovableMind het volgende:
Succes
KLIK HIER
![]()
Dit wordt een schopje naar ONZquote:Op vrijdag 1 juli 2005 09:06 schreef ImmovableMind het volgende:
Succes
KLIK HIER
![]()
Tranendal![]()
Hmm ik heb toch maar even gegoogled, ben er inmiddels achter wat het is, had er zelf nooit achtergekomenquote:Op donderdag 30 juni 2005 17:26 schreef bonootje het volgende:
is duidelijk kleiner dan een watersnip.aparte zang.... kok-oea-kok-oea-kok (kloppala), als een in de verte galopperend paard..
greetzzz![]()
Ben benieuwd of hij nog geraden wordt door iemand die niet googled oid.....
Tranendal![]()
Antwoord in Raad-Je-Vogel-Plaatjequote:Op donderdag 30 juni 2005 17:26 schreef bonootje het volgende:
greetzzz(zonder google
)
![]()
wel stil zo he!!
Ja nogal...........de show heeft dit topic een beetje overgenomen
Eens even denken of ik de laatste tijd nog bijzondere vogels tegen ben gekomen..denk denk denk:
Groene en Zwarte spechten. Maar ik woon vlakbij een groot bos dus die zie ik wel vaker. Blijven stoere beesten vooral die Zwarte, wat een monster.
Grote gele kwikstaart in de Dinkel, wild riviertje vlakbij Enschede!Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Hoe zit het nou met dat plan voor een tweede vogelmeeting? Na de meeting van 14 mei hadden we het idee om rond eind augustus oid nog eens te meeten, maar ik heb er al een hele tijd niets meer over gelezen, is dat plan er nog steeds?patat ftw :)![]()
Ik vind het wel leuk nog eens wat te gaan doen! Nog ideeen over waar we heen kunnen gaan?
Morgen ga ik een weekje naar Rhodos. Weet iemand of ik daar nog leuke vogels tegen kan komen?Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Op Rhodos stikt het van de vogels, zoek vooral naar de grijze Wouw! Anders moet je naar Lesbos dat is het vogelkijk eiland (vlakbij) en met de boot te bereiken! Have fuN !Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Gisteravond vloog er hier (zuid-drenthe) een vogeltje tegen het raam, liep wat versuft rond, en vloog weer weg. Tussen het tegen het raam vliegen en het wegvliegen heb ik wat foto's gemaakt, maar ik heb geen idee wat voor vogeltje het is. Hij is ongeveer zo groot als een mus en heeft een rode snavel:
Weet iemand hier misschien wat het vogel het is?![]()
Is dat geen appelvink????
Groetjes een giga - leek!!!
Ik heb er echt geen verstand van dus neem me niet kwalijk als het niet goed is!Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Heb een twee weken terug vlak voor grote steen, ten zuiden van Winterswijk een Hop gezien. Aan de weg van Winterswijk naar Woold (grensovergang waar het tankstation "Annie Lensink" is)
Verbaasde me erover want had die in NL nog nooit gezien (wel in Kroatie).
Begreep vandaag van een bevriende vogelaar dat dit echt heel bijzonder is, en dat ze in NL niet meer broeden, en zelden gezien worden.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.![]()
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P![]()
Ransuiltje volgens mijquote:
Waarschijnlijk zat hij altijd in een oude boomgaard, maar die is gerooid om huizen te bouwen. En nu zit íe bij mijn ouders in de tuin
Ik heb hem helaas nog niet in het echt gezien....quote:Op zondag 24 juli 2005 22:19 schreef Bluezz het volgende:
http://www.ivnvechtplasse(...)nsuil_Asio-otus.html
Heb je zijn geluid ook vast wel eens gehoord
Maar binnenkort ga ik hem zeker eens bekijken natuurlijk![b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
hm, een jonge vogel, een spreeuw of een merel denk ik.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:46 schreef Sadar het volgende:
Sinds zaterdag zit er een vogeltje bij ons in de tuin. Hij huppeld een beetje rond maar kan niet meer vliegen. iemand een idee wat ik ermee moet doen?
Hier wat foto's van de vogel met een stukje brood dat ik 'm heb gegeven
[[url=http://www.sadar.nl/foto/vogel/t_1.jpg]afbeelding][/url]
[[url=http://www.sadar.nl/foto/vogel/t_2.jpg]afbeelding][/url]
(klikken voor grotere versie)[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
Zo te zien aan de lichtere puntjes door zijn veren heen een spreeuw.
Zitten hier ook 2 nesten trouwens![]()
![]()
Wat een mooi vogeltje, lijkt idd een spreeuwtje te zijn.
Weet je zeker dat ie niet kan vliegen? Hij ziet er zo 'gaaf' uit..Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.![]()
Vangen en tam maken, leuker als een parkiet.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.![]()
Lijkt mij een vrouwtjesmerel eigenlijk, een spreeuw is wat meer gedrongen en heeft een wat kortere staart.
Maar idd, de vogel ziet er nog zo gaaf uit, raar dat ie niet kan vliegen.Tranendal![]()
Als je 'm benaderd dat huppeld hij weg en hij zit hier al sinds zaterdag. Dus k denk echt niet dat hij nog kan vliegenquote:Op dinsdag 26 juli 2005 15:29 schreef Marietje_34 het volgende:
Wat een mooi vogeltje, lijkt idd een spreeuwtje te zijn.
Weet je zeker dat ie niet kan vliegen? Hij ziet er zo 'gaaf' uit..ben niet echt een dieren vriend dus ik sta niet echt te springen om dat beestje in een kooitje te hebben.quote:Vangen en tam maken, leuker als een parkiet.
Maar ik ben ook geen dierenbeul dus als ik 'm kan helpen zou ik het graag doen. Ik heb alleen geen idee hoe![]()
![]()
Wat kan er mis zijn met een vogel als hij de hele dag slaapt?
Die van ons sliep altijd al veel maar sinds gister doet hij echt haast niks anders meer dan met z'n kop tussen z'n vleugels slapen![]()
![]()
het lijkt mij niet gezond nee, MewBie!
Maar ... ik neem aan dat : "die van jullie"! een tropen-vogeltje is? Althans, die worden over het algemeen binnen gehouden.
Deze link > http://www.parrotbunch.com/ziekten.htm geeft wat informatie over ziekten bij kromsnavels. Je kunt er best vanuit gaan dat als je info vindt die gelijk is aan het gedrag van jouw vogeltje dat die informatie klopt. ~helemaal bovenaan deze pagina staat weer een link waar verschillende dierenartsen vernoemd staan met een vogel-ziekte-specialiteit waar je evt. terecht kan.
Succes met je birdie!Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Is inderdaad een tropische vogel ja. Hij heeft een tijdje onder een gele lamp gezeten en het ziet er naar uit dat er weer wat meer leven inzitquote:Op vrijdag 29 juli 2005 17:13 schreef Pearly het volgende:
het lijkt mij niet gezond nee, MewBie!
Maar ... ik neem aan dat : "die van jullie"! een tropen-vogeltje is? Althans, die worden over het algemeen binnen gehouden.
Deze link > http://www.parrotbunch.com/ziekten.htm geeft wat informatie over ziekten bij kromsnavels. Je kunt er best vanuit gaan dat als je info vindt die gelijk is aan het gedrag van jouw vogeltje dat die informatie klopt. ~helemaal bovenaan deze pagina staat weer een link waar verschillende dierenartsen vernoemd staan met een vogel-ziekte-specialiteit waar je evt. terecht kan.
Succes met je birdie!
Maar het is natuurlijk ook warm, bnauwd en vochtig geweest de afgelopen dagen, daar zal het ook wel een beetje aan gelegen hebben.![]()
quote:Op vrijdag 29 juli 2005 19:30 schreef MewBie het volgende:
[..]
Is inderdaad een tropische vogel ja. Hij heeft een tijdje onder een gele lamp gezeten en het ziet er naar uit dat er weer wat meer leven inzit
Maar het is natuurlijk ook warm, bnauwd en vochtig geweest de afgelopen dagen, daar zal het ook wel een beetje aan gelegen hebben.![]()
![]()
Vanmorgen overleden
![]()
![]()
![]()
![]()
En ik zei nog zo tegen mijn moeder, bel nou gewoon de dierenarts even.. maar dat was weer niet nodig want het ging al wat beter![]()
![]()
ff terug lezen daniman ..... dan weetjut!
Gisteren reed ik op de dijk bij Kralingseveer (tussen Capelle a/d IJssel en Rotterdam), zie ik onder aan de dijk, achter wat hekwerk, tot mijn stomme verbazing een ooievaar lopen!![]()
![]()
Ik ben meteen afgestapt en ben 'm héél voorzichtig genaderd, met m'n digicam in de aanslag. Gelukkig had ik die bij me!
Hij bleef heel rustig staan, en het was werkelijk een prachtexemplaar.
Een eind verderop liep er nog eentje, meer in de bosjes, die was wat takken aan het verzamelen. Waarschijnlijk een vrouwtje dus, terwijl het mannetje (neem ik aan) de wacht hield, vlak achter het hek.
Ik kon er heel dicht bij komen, zelfs met m'n digicam tussen de mazen van het hek door, en die voorste bleef gewoon staan...!![]()
Rechts achter hem zie je ook die andere nog staan, onder de bomen.
Ze schijnen daar dus ergens een nest te gaan bouwen, blijkbaar.
Leuk om ze echt eens in het wild te zien, en dan ook nog van zo dichtbij!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.![]()
even een vraagje, want ik kan de vogelgeluidensite waar ik het eerder vandaan had niet vinden...
vanavond heb ik een specht gehoord. Het was van de soort die twijfelachtig begint met lachen. Welke was dat ook alweer? De kleine bonte specht of de zwarte specht? Ik weet het niet meer zeker nl.patat ftw :)![]()
inmiddels heb ik die vogelgeluidensite weer gevonden... het was een zwarte specht die ik heb gehoord
patat ftw :)![]()
Deze foto heb ik gisteren in het Merels-topic gepost, maar ik vind 'm hier eigenlijk óók wel op z'n plaats:
Dit jonge mereltje was op m'n vensterbank neergestreken tijdens z'n vlieglessen.
Hij was gelukkig niet tegen de ruit aan gevlogen, maar keek wel verbaasd naar de wereld om hem heen... Ik heb er gauw een foto van gemaakt, door de ruit heen dus.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.![]()
Gisterenavond heb ik erg geboft!! Ik was bij een tante van mij, en haar vriend. Die vriend weet veel van de natuur en vorige week ben ik al met hem op pad geweest. Gisteren ook weer. We hebben heel veel vogels gezien. Ik heb helaas geen foto's. We reden tussen Heerde en Veessen.
Wat ik gezien heb was:
Grauwe ganzen
Kolgans
Canadese gans
Nijlganzen
Zwaluwen
Spreeuwen
Kraaien
Kieviten
Blauwe reiger
Twee ooievaars
Een buizerd (tien meter verderop, helaas vloog ie snel weg waar we hem niet meer konden zien)
Twee biddende torenvalken
Houtduiven
Holenduiven
Turkse tortelduif (welke ik zelf niet goed genoeg heb kunnen zien)
Kippen (op een boerderij)
Kalkoenen (op een boerderij)
Meerkoeten
Ik hoop een volgende keer ook wat foto's te maken, gisteren heb ik er niet aan gedacht en waren ze vaak ook te ver weg voor mijn cameraatje.patat ftw :)![]()
Hee wat grappig! Ik heb gisteravond langs de IJssel van Wilp tot Veessen vogels gekeken!
Compleet lijstje van de waarnemingen staat hier .
Wat leuke vogels waren 5 langsvliegende lepelaars, een roodborsttapuit een hele mooi sperwer zittend en vliegend en een mooi ijsvogeltje in Wilp langs de IJssel.![]()
zo, ik ben weer een vogelboek rijkerIk heb vandaag een vogelboek over de vogels van Europa van Lars Jonson gekocht
(en dat is niet zo'n megaformaat als die encyclopedie waarvan 65% van de vogels die erin staan hier niet voorkomen)
JA............HEEL GOED Daniman ^_^. Je hebt net het beste vogelboek out there gekocht. Het is de bijbel der Veld Ornithologie!!Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
idd ImmovableMind, ik weet dat jij hem genoemd had en toen ik die in de winkel zag liggen kon ik hem niet meer weigeren. Ik zag ook nog twee andere veldgidsen met vogels van europa maar deze zag er IMHO het beste uit, meeste informatie en goed getekende plaatjes! Dus ik ben er nu al erg blij mee
Afgelopen zaterdag reed ik van Frankrijk terug naar Nederland, en er viel mij tegen zonsondergang iets op. Op verschillende lantaarnpalen zag ik namelijk ooievaars staan. Ik had dit nog nooit eerder gezien!
Is dat iets nieuws van die beesten
Waarschijnlijk bereiden ze zich voor op de trek, zijn ze daar aan het verzamelen ofzo. Veel ooievaars trekken in de herft richting Afrika. Ze doen het beter dan wij, lekker overwinteren in één of andere oase.....quote:Op maandag 19 september 2005 08:25 schreef Againzender het volgende:
Afgelopen zaterdag reed ik van Frankrijk terug naar Nederland, en er viel mij tegen zonsondergang iets op. Op verschillende lantaarnpalen zag ik namelijk ooievaars staan. Ik had dit nog nooit eerder gezien!
Is dat iets nieuws van die beesten
Tranendal![]()
Zie het in de buurt van de IJssel vaker, daar zitten veel ooievaars trouwens, in de IJsseluiterwaarden.quote:Op maandag 19 september 2005 08:25 schreef Againzender het volgende:
Is dat iets nieuws van die beestenIn Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.![]()
afgelopen weekend zag ik in eens 2 van zulke papagaaien in m'n tuin, ik wist niet wat ik zag!
Blijkt heel normaal te zijn, er zijn in 2003 alleen in Amsterdam bijn 2000 halsbandparkieten (want dat zijn het dus) geteld. Erg leuk om te zien dat ze het in ons landje zo goed redden
Voor de geinteresseerden:
http://www.sovon.nl/broedvogel/hbp_inleiding.htmlHet enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.![]()
Dat klinkt inderdaad logischquote:Op maandag 19 september 2005 22:20 schreef Daiha het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bereiden ze zich voor op de trek, zijn ze daar aan het verzamelen ofzo. Veel ooievaars trekken in de herft richting Afrika. Ze doen het beter dan wij, lekker overwinteren in één of andere oase.....
Klopt, in b.v. het Rembrandpark, waar ik elke dag door fiets, barst het van die beesten. En het zijn nogal kuddedieren, dus ze zijn dan gelijk met een stuk of 30.quote:Op dinsdag 20 september 2005 09:45 schreef Marietje_34 het volgende:
afgelopen weekend zag ik in eens 2 van zulke papagaaien in m'n tuin, ik wist niet wat ik zag!
[afbeelding]
Blijkt heel normaal te zijn, er zijn in 2003 alleen in Amsterdam bijn 2000 halsbandparkieten (want dat zijn het dus) geteld. Erg leuk om te zien dat ze het in ons landje zo goed redden
Voor de geinteresseerden:
http://www.sovon.nl/broedvogel/hbp_inleiding.html
Van de winter tijdens die sneeuwbuien was het overigens wel een prachtig gezicht
ja, ze vallen wel lekker op dan met dat gifgroene kleurtje!quote:Op dinsdag 20 september 2005 10:00 schreef Againzender het volgende:
Van de winter tijdens die sneeuwbuien was het overigens wel een prachtig gezichtHet enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.![]()
En een lawaai wat die krengen maken
zeker een mooie foto!! Kwam je deze zwaan in het wild tegen Eerder in een park ofzo denk ik?
Ik hou van zwanenIk stond laatst op het pontje naar het CS in Amsterdam en toen vlogen er 5 zwanen vlak langs de pont, prachtig gezicht. De KLM-reclame was er niks bij
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.![]()
Thanks! Die zwaan zwom gewoon vrij rond in een slootje. Aangezien dat niet echt in een park of tuin was, vind ik dat het wel onder de noemer 'wild' valt.
Voor de liefhebbers:
en:
Maar ook:
[ Bericht 9% gewijzigd door Martijn78 op 01-10-2005 12:48:27 ].... the old oracle said, "All things have two handles: beware of the wrong one." (Ralph Waldo Emerson)![]()
Ik ben afgelopen zaterdagochtend wezen vogelen in de zouweboezem, een natuurgebied aan de A27 tussen Gorinchem en Utrecht. Al een maand lang bivakkeert daar een Visarend, en gelukkig hebben wij hem ook gezien. Foto's van de vogel kan je op deze site van het gebied bekijken, bij laatste waarnemingen. Hij zat prachtig in de top van een dode boom, een vis te eten.
Verder nog een paapje, grote zilverreiger, ijsvogel, havik, bruine kiekendief, watersnippen en krakeenden gezien, naast de 'normale' soorten. Een geslaagde morgen dus
Tranendal![]()
Leuke site, ik heb 'm aan m'n favorieten toegevoegd. En wat een prachtige vogel, die visarend.
Afgelopen week de kans gekregen om deze plaatsjes te schieten:
En:
Beide foto''s zijn klikbaar....
[ Bericht 10% gewijzigd door Martijn78 op 09-10-2005 09:37:06 ].... the old oracle said, "All things have two handles: beware of the wrong one." (Ralph Waldo Emerson)![]()
Krijg nou niet zulke fijne gedachtes bij bovenstaande foto's![]()
De Denker (Papagaaienopvang Veldhoven)Klaar?
Ik niet!![]()
hahaha Foo... De Denker!! Dies cool!
mmm het is niet zo dat je er vervelende gedachten bij hoeft te hebben hoor. Misschien weet deze fokker dat kuikentjes in het begin stadium graag dicht tegen elkaar aan zitten. Als ze groot zijn krijgen ze ruimte ?? Je kan er van alles van maken eigenlijk toch?Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Ik lees dit net op Nu.nlquote:'Aantal weidevogels halveert in 15 jaar'
Uitgegeven: 31 oktober 2005 14:34
Laatst gewijzigd: 31 oktober 2005 16:42
VOORBURG - Het aantal kieviten, grutto's en andere weidevogels in Nederland zal zonder ingrijpen de komende vijftien jaar halveren. Vooral in Noord- en Zuid-Holland loopt de stand hard achteruit, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend.
In de twee provincies wisten deze vogels aanvankelijk goed te overleven, maar sinds 2000 neemt hun aantal jaarlijks met 13 procent af. Dat betekent dat de stand hier in vijf jaar tijd halveert.
De Nederlandse weidevogelstand verslechtert versneld, aldus het CBS. Van 2000 tot en met 2004 daalde het aantal weidevogels landelijk met 4,5 procent per jaar. In de jaren daarvoor kromp dat aantal met 1,2 procent per jaar, blijkt uit de cijfers, die gebaseerd zijn op gegevens van het nationale weidevogelmeetnet.
Het ministerie van Landbouw is niet verbaasd over de meetresultaten. Volgens een woordvoerster van het departement is al langer bekend dat de stand ondanks beschermingsmaatregelen achteruit gaat.
Tureluurs
Het zijn vooral de veldleeuwerik, de slobeend en de gele kwikstaart, die fors terrein verliezen. Hun aantallen verminderen jaarlijks met meer dan 8 procent. Ook de groepen tureluurs en de kuifeenden, die net als de gele kwikstaart tussen 1990 en 2000 groeiden, krimpen de afgelopen jaren. Alle negen onderzochte weidevogelsoorten zitten 'in de min'.
Nederland wil via natuurbeheer de weidevogelstand verbeteren. Boeren en Rijk hebben beheersovereenkomsten gesloten om het deze vogels meer naar de zin te maken in bepaalde gebieden. Alleen al in 2004 meldden de boeren 10.000 hectare landbouwgrond aan voor de weidevogels.
Extra maatregelen
"Duidelijk is dat beschermende maatregelen die de laatste jaren op veel plaatsen zijn genomen de daling van de weidevogelstand niet hebben kunnen stoppen", stellen de CBS-onderzoekers. Ook Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR) constateerde vorig jaar dat het huidige beleid om deze vogels te beschermen "onvoldoende effect" heeft en pleitte voor extra maatregelen als verhoging van de grondwaterstand.![]()
Waarschijnlijk zijn opnames van de Sperweruil vanavond bij RTL 4 te zien. Ik denk in het programma 4 in het land om 22.30 uur. Jeugdjournaal doet er geloof ook iets mee.Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.![]()
Tja....als het devies is om alles maar kapot te maaien tijdens het broedseizoen dan is dit niet zo vreemd...daar zouden ze eens wat aan moeten doen ipv te zeiken over wat vossen of kraaien.quote:Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Nou dit loopt ook niet echt storm..... Is er niets interessants te melden over vogels?
Gaan er nog mensen vogelen? Vermeldt hier wat je bent tegengekomen!Tranendal![]()
hahaha, idd daiha, is allemaal wat specifieker zo héquote:Op dinsdag 15 november 2005 09:45 schreef Daiha het volgende:
Ah ik zie dat het topic wintervogels beter loopt.....
Mar gelukkig zijn er ook mensen die hier daadwerkelijk iets aan doen. Laatst een reportage over dit project 'Nederland-gruttoland' gezien, echt fantastisch.quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:30 schreef wonko het volgende:
[..]
Tja....als het devies is om alles maar kapot te maaien tijdens het broedseizoen dan is dit niet zo vreemd...daar zouden ze eens wat aan moeten doen ipv te zeiken over wat vossen of kraaien.
Nu gaat het in dit geval spcifiek over het behoud van grutto's, maar er lopen nog veel meer van dit soort projecten.
Voor meer info:
http://www.grutto.nl/content.aspx?cid=11Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.![]()
hmm de kant van 16hoven bij rotterdam staan ook van die nestpalen voor ooievaarsquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 20:33 schreef Scootmobiel het volgende:
Gisteren reed ik op de dijk bij Kralingseveer (tussen Capelle a/d IJssel en Rotterdam), zie ik onder aan de dijk, achter wat hekwerk, tot mijn stomme verbazing een ooievaar lopen!![]()
![]()
Ik ben meteen afgestapt en ben 'm héél voorzichtig genaderd, met m'n digicam in de aanslag. Gelukkig had ik die bij me!
Hij bleef heel rustig staan, en het was werkelijk een prachtexemplaar.
Een eind verderop liep er nog eentje, meer in de bosjes, die was wat takken aan het verzamelen. Waarschijnlijk een vrouwtje dus, terwijl het mannetje (neem ik aan) de wacht hield, vlak achter het hek.
Ik kon er heel dicht bij komen, zelfs met m'n digicam tussen de mazen van het hek door, en die voorste bleef gewoon staan...!
[afbeelding]
Rechts achter hem zie je ook die andere nog staan, onder de bomen.
Ze schijnen daar dus ergens een nest te gaan bouwen, blijkbaar.
Leuk om ze echt eens in het wild te zien, en dan ook nog van zo dichtbij!![]()
heel stel bij elkaar
en er word ook druk gebruik van gemaakt
erg leukjobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!![]()
Het gaat over het algemeen slecht met de weidevogels... Heeft veel te maken met de afwatering van agrarische gronden (zie de vele afwateringsgreppels en sloten in de weilanden).quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:28 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Mar gelukkig zijn er ook mensen die hier daadwerkelijk iets aan doen. Laatst een reportage over dit project 'Nederland-gruttoland' gezien, echt fantastisch.
Nu gaat het in dit geval spcifiek over het behoud van grutto's, maar er lopen nog veel meer van dit soort projecten.
Voor meer info:
http://www.grutto.nl/content.aspx?cid=11
Ook de kluut heeft enorm te lijden (gehad) door opoffering van reservaat de Beer bij Rotterdam dat werd opgeofferd voor havenuitbreiding (was ooit de grootste populatie van Nederland).
Gelukkig wordt ook hier nu iets aan gedaan.![]()
Nu Er was op BBC2 een programma over "Eagle Owls" oftewel de Oehoe...
O.a. ook over het bestand in Nederland (ST. Pietersberg)
[ Bericht 10% gewijzigd door -CRASH- op 16-11-2005 22:15:07 ]<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>![]()
wat ik net las op www.dierennieuws.nl:quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:53 schreef stumbleupon het volgende:
[..]
Het gaat over het algemeen slecht met de weidevogels... Heeft veel te maken met de afwatering van agrarische gronden (zie de vele afwateringsgreppels en sloten in de weilanden).
Ook de kluut heeft enorm te lijden (gehad) door opoffering van reservaat de Beer bij Rotterdam dat werd opgeofferd voor havenuitbreiding (was ooit de grootste populatie van Nederland).
Gelukkig wordt ook hier nu iets aan gedaan.
Beleidsbepaling voor weidevogels
De bescherming van kieviten, veldleeuweriken en andere weidevogels moet effectiever. Minister Veerman (Landbouw) wil extra maatregelen om de achteruitgang van de weidevogelstand in Nederland af te remmen.
Voorafgaand aan die extra maatregelen wil de bewindsman overleg voeren met natuur- en vogelbeschermers, boeren en andere betrokken organisaties. ¨Deze landelijke weidevogeldiscussie moet voorjaar 2006 leiden tot een nieuwe, heldere en realistische doelstelling met bijbehorende aanpak¨, aldus de minister woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Veerman wil daarbij vooral realistisch te werk gaan voor de weidevogels, al was het maar om frustraties bij vrijwilligers, boeren en natuurbeschermers te voorkomen. ¨We moeten prioriteiten durven stellen en scherpe keuzes maken.¨
Naast de nieuwe doelstellingen wil de minister de weidevogels weer op de been helpen via een hogere kwaliteit van het agrarisch natuurbeheer en de oprichting van een 'weidevogelkennisnetwerk'. Via dat netwerk moet kennis over en onderzoek naar de weidevogels beter verzameld en gedeeld worden.
Veerman reageert met de brief op recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De CBS-onderzoekers waarschuwen dat zonder ingrijpen het aantal weidevogels in Nederland de komende vijftien jaar zal halveren.
De achteruitgang in de afgelopen jaren varieert per soort en per regio. De veldleeuwerik, slobeend en gele kwikstaart verliezen nu jaarlijks het meeste terrein. In de provincies Noord- en Zuid-Holland loopt de stand volgens de CBS- cijfers het hardst terug.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat vind ik nou goed nieuwsBen benieuwd naar die nieuwe doelstellingen.
prachtige vogelquote:Op woensdag 16 november 2005 21:22 schreef -CRASH- het volgende:
Nu Er was op BBC2 een programma over "Eagle Owls" oftewel de Oehoe...
O.a. ook over het bestand in Nederland (ST. Pietersberg)
[afbeelding]
[afbeelding]
Alleen wel een beetje jammer dat sinds de Harry Potter-hype er in Engeland veel mensen zijn die nu ineens een uil als huisdier willen
Daar ben ik ook benieuwd naar. Voorwaarde is inderdaad dat men knopen durft door te hakken; Boeren hebben heel andere belangen dan vogelbeschermingsorganisaties.quote:Op donderdag 17 november 2005 10:09 schreef Marietje_34 het volgende:
Dat vind ik nou goed nieuwsBen benieuwd naar die nieuwe doelstellingen.
Hoop dat het goed uitpakt en geen "net weer niet" project wordt.![]()
ik ben van plan om morgen naar een stuk Veluwe natuurgebied nabij Arnhem (Veluwezoom) te gaan om te wandelen door de natuur en met de hoop ook nog wat leuke vogels te zien. Ik heb nog geen idee wat ik er kan verwachten maar goed dat zie ik vanzelf en als de natuur mooi is vind ik dat ook al goedquote:Op dinsdag 15 november 2005 09:44 schreef Daiha het volgende:
Nou dit loopt ook niet echt storm..... Is er niets interessants te melden over vogels?
Gaan er nog mensen vogelen? Vermeldt hier wat je bent tegengekomen!
zo ik heb laatst twee cd's met vogelzang gekocht... kan ik daarmee proberen vogels op zang/roep te leren herkennen. Niet dat dat nou makkelijk wordt want sommige vogels hebben roepen die aardig op elkaar lijken.
ik ben trouwens vorige maand niet naar dat stuk bij Arnhem geweest... ik moet toch maar weer eens wat plannen
Toen ik tijdens het lezen van het boek 'de Larf' van Midas Dekkers het volgende stuk over vogels tegenkwam moest ik zeker even lachen.Ik ben van plan binnenkort een keer weer te gaan vogelen met een mijn 'oude vogelmaatje' ik denk dat het nu zo ongeveer 6/8 jaar geleden is dat ik voor het laatst heb gevogeld. In het verleden was ik heel actief en ging menig vogelkamp in Nederland af. De JNM versierde leuke kampen in Vlieland en op Schiermonnikoog. Zijn er hier misschien ook mensen die naar deze kampen zijn geweest. Het lijkt me leuk weer wat mensen te spreken uit die tijd. Volgens mij wek ik nu de mening op dat ik nogal oud ben, het valt gelukkig mee want ik ben 23 jaar oudquote:Ga nooit met een vogelaar op stap. U kent ze wel, de helden van de afgezakte baard, die zich elk weekend gewapend met een kijker in bos en hei aan de zondagochtendwip onttrekken. Onuitstaanbaar zijn ze. Iets zien wat jij niet ziet, is tot daar aan toe, het ergst is dat ze ook nog weten hoe het heet. Waar jij hooguit een flits ziet, nemen zij een bruinkopmees of kleine kortteenleeuewerik waar. Voor elke deur die even piept, hebben ze een Latijnse naam. Met een terzijde als 'de roodkeel is wel erg vroeg dit jaar' wordt gewone mensen hun onbenul ingepeperd.
Ontzag is hier niet op zijn plaats. Al wat je nodig hebt om te vogelen is een redelijke kijker, een tikje mensenschuwheid en een boek. In dat boek zoek je je vogel op. Dat is gemakkelijker dan het lijkt. Elke vogel is van een kleurcode voorzien. De ene heeft een rode kop, groen buik en gele poten, de andere rode poten, groene kop en gele buik. Door vergelijking met de kleurcode van de vogelplaatjes in het boek kom je na enige oefening snel op de naam. Tot zover is vogelen niet verontrustender dan handwerken of internetten . Maar nu komt het. Met zijn naam geeft een vogel zijn ziel en zaligheid prijs. Zodra je weet hoe hij heet, heeft hij geen geheimen meer voor je. Dankzij je vogelgids weet je dat die stip in de lucht drie tot vijf eieren legt, dat de jongen na zeven weken vliegvlug zijn en dat de winter in Afrika wordt doorgebracht. Het arme dier heeft zelf niets meer te zeggen. Nooit kan het besluiten nu eens zeven tot negen eieren te leggen, zijn jongen met vijf weken het nest uit te doen of voor de afwisseling eens met de kerst naar Denemarken te gaan. Het zit gevangen in zijn soort.
ow Jammer!! Ik ben 35![]()
Ontopic van mijn kant uit nu.
Ik ben geen echte vogelaarster maar ook geen onechteIk vind het leuk maar het is niet zó dat ik heftig mijn best doe. Ik herken de vogels aan hun uiterlijk, sommigen aan hun roep maar that's it.
Wat ik dus even wilde vertellen is dat ik dank zij een gekregen boekenbon weer een mooi vogelboek erbij gekocht heb.
Vogel Gedrag
Stephen Moss
ISDN 90 5210 530 8
Nico de Haan heeft een voorwoordje erin geschrevenVanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Erg goed boek heb m onlangs ook gelezen.quote:Op woensdag 28 december 2005 16:02 schreef Pearly het volgende:
Vogel Gedrag
Stephen Moss
ISDN 90 5210 530 8
Nico de Haan heeft een voorwoordje erin geschreven
Een paar leuke links met vogelgeluiden:
The Virtual Bird
Dutch Birding Association
Retsok Vogelgeluiden![]()
Ook voor de vogelliefhebbers een klein geheugensteuntje: stemmen voor het F&F huisdier van het jaar kan tot en met morgenavond laaten wel in dit topic:
F&F Huisdier van het jaar stemtopic![]()
joh dan ben je jonger dan mij, ik ben 25! En ik maar denken dat je begin 40 zou zijnquote:Op woensdag 28 december 2005 15:11 schreef ImmovableMind het volgende:
Toen ik tijdens het lezen van het boek 'de Larf' van Midas Dekkers het volgende stuk over vogels tegenkwam moest ik zeker even lachen.
[..]
Ik ben van plan binnenkort een keer weer te gaan vogelen met een mijn 'oude vogelmaatje' ik denk dat het nu zo ongeveer 6/8 jaar geleden is dat ik voor het laatst heb gevogeld. In het verleden was ik heel actief en ging menig vogelkamp in Nederland af. De JNM versierde leuke kampen in Vlieland en op Schiermonnikoog. Zijn er hier misschien ook mensen die naar deze kampen zijn geweest. Het lijkt me leuk weer wat mensen te spreken uit die tijd. Volgens mij wek ik nu de mening op dat ik nogal oud ben, het valt gelukkig mee want ik ben 23 jaar oud![]()
![]()
sorry daarvoor
Onderweg van mijn ouders huis naar mijn huis kwam ik door het park wat tegenover mijn flat ligt, heb grauwe ganzen gezien (maar ja die zijn overal dus of dat bijzonder is...), een paar meeuwen (ibijna helemaal wit, weet niet precies welke het geweest zal zijn), merels, eksters natuurlijk, en ook een paar koolmezen als ik het me goed heb herinnerd. Maar ik zou wel graag de bossen weer inwillen of de heide... het komt er alleen steeds maar niet van
Halloooo Allemaal !!
Een hartstikke mooi VoGeL jaar voor het jaar 2006!!
nou bij ons op de parkeerplaats zat een blauwe langstaartglanspreeuw!!!! Dat is een vogelsoort uit afrika. Ik neem aan dat deze vogel uit een voliere is ontsnapt.![]()
blauwe langstaart glansspreeuw
nog nooit in het wild gezien hier idd!![]()
Vast verdwaald buiten een kooi !!Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
De vogel is zeker ontsnapt uit de voliere ^_^. Zo zie je wel vaker rare vogels rondvliegen. Ontsnapte zangvogels vallen normaliter niet zo op omdat deze buiten gevangenschap sneller overlijden dan bijvoorbeeld eendachtigen. Daarom zie je tijdens het vogelen regelmatig Eenden en/of Ganzen die hier helemaal niet voor horen te komen.
Vinden jullie dit een leuke afwisseling of verpest dit het Nederlandse landschap?Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Ik heb er niet zo'n probleem mee om een soort te zien die hier eigenlijk niet voor komt, zolang het beestje hier maar wel kan overleven gezien cultuur en klimaat enzo
Jullie trouwens ook een goed nieuwjaar
Dat was inderdaad een mooie verrassing. maar we hebben ook erg mooie inheemse soorten he. de vlaamse gaai bijv. heel algemeen maar een fraaie vogel!
Wat betreft de vraag of het leuk is of dat het Nederlandse landschap wordt verpest... Ik vind eigenlijk dat het geen verpesting is. De natuur is nu eenmaal erg veranderlijk, soorten die we nu beschermen zoals weidevogels, zijn hier vooral algemeen door menselijk activiteiten hier. Ik stoor me dus niet aan de oprukkende halsbandparkieten, nijlganzen etc.
(let wel: ik bedoel niet dat dit betekent dat er geen beschermende maatregelen genomen hoeven te worden, integendeel zelfs, ik hoop maar dat we nog erg lang van voedselarme graslanden, vennen etc kunnen genieten in Nederland wat natuurtypen zijn die nu strikte bescherming nodig hebben).![]()
Als het goed is, worden binnenkort de concrete plannen op tafel gelegd voor het realiseren van het aaneensluiten van een aantal grote plas en moerasgebieden. Dit zal de vogelstand zeker ten goede komen (met name de soorten die hier vroeger in groten getale voorkwamen: Kwak, kwartelkoning, roerdomp maar ook de koe en purperreiger, grote en kleine zilverreiger, lepelaar etc)
Met de Nederlandse weidevogels (en dan met name de grutto) gaat het nog steeds niet goed.
(halvering van het aantal broedkoppels in tien jaar tijd)
Sommige mensen wijten dit aan predatoren zoals de vos, katten, kraaien, eksters en kauwen maar vergeten daarbij ook even naar zichzelf te kijken (veel intensievere landbouw (afwatering), ruilverkaveling, bebouwing etc)
Toch zie ik steeds meer mensen vragen om een hernieuwde invoer van roofvogelvervolging (ingezonden brief Leeuwarder Courant).
Roofvogels zouden voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de achteruitgang van de weidevogelstand.
Waarschijnlijk zullen dit jaar dan ook weer diverse nesten woorden "doorgeschoten" of nestbomen worden omgezaagd. In Friesland en Drente voeren respectievelijk Ravenswoud en Veenhuizen de lijst aan.
Over de zogenaamde exoten valt ook het nodige te zeggen. De halsbandparkieten die de parken in Amsterdam en den Haag bewonen zouden nogal wat schade aanrichten aan de "inheemse" vogelstand. In de praktijk blijkt dit nogal mee te vallen.
Dit geldt ook voor de nijl en canadeze gans trouwens.![]()
ik vind niet dat men specifiek de roofvogelsmoet gaan neerschieten ter behoud van weidevogels want dan kunnen de weidevogels weer in getalen groeien maar zijn er straks weer zeldzame roofvogels in Nederland. Bovendier is dat de natuur dus dat zou in alle andere gevallen ook wel gebeuren. De mens moet inderdaad eens naar zichzelf kijken, want de mens is in mijn ogen het grootste roofdier ter wereld.patat ftw :)![]()
als je maar enkele duizenden jaren terug gaat in de tijd zijn eigenlijk vrijwel alle vogels hier exoten,quote:Op dinsdag 3 januari 2006 00:35 schreef stumbleupon het volgende:
Over de zogenaamde exoten valt ook het nodige te zeggen. De halsbandparkieten die de parken in Amsterdam en den Haag bewonen zouden nogal wat schade aanrichten aan de "inheemse" vogelstand. In de praktijk blijkt dit nogal mee te vallen.
Dit geldt ook voor de nijl en canadeze gans trouwens.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.![]()
Het is idd zo dat veel inheemse vogels weinig schade kunnen aanrichten aan het Nederlandse landschap. Ik neem aan dat een paar Mandarijneenden geen gevolgen zullen hebben voor de broedmogelijkheden van de Wilde Eend.
Roofvogelvervolging is complete onzin. Uit onderzoek in gebleken dat roofvogels bijna niet jagen op weidevogels omdat ze zoveel herrie schoppen bij een vangst. De enige goede weidevogel jager zijn de Kiekendieven. Een Havik en Sperwer zullen zich niet snel vertonen op het open veld, zeker niet voor jacht. Buizerds hebben weinig behoefte aan rondvliegende kievit/grutto ouders. Na te lezen in de Ecologische Atlas van Nederlandse Roofvogels.
In de tijd dat ik vogels kijk heb ik al menig roofvogel stroperkooi gesloopt en het is gewoon te triest voor woorden. Er liggen in deze kooi zo 4/5 lijken van Sperwers en Havikken. Deze beesten zijn nodig en te mooi om te laten verhongeren in een kooi.Deze mensen hebben duidelijk geen verstand van zaken. Kraaien, Kauwen en Ekster zullen zich nooit snel in de buurt wagen van een weidevogel nest. Alleen als het verlaten is of bezet door een verzwakt adult. Tevens twijfel ik eraan of katten het durven.....wie ooit kwade Scholeksters heeft gezien weet precies waar ik het over heb. Vossen zijn al eerder een probleem in Nederland geweest. Ze hebben de complete nestplaats van de Lepelaars in het Naardermeer (in 2 nachten) uitgemoord. Sinds dien broeden er geen Lepelaars meer in het Naardermeer.quote:Sommige mensen wijten dit aan predatoren zoals de vos, katten, kraaien, eksters en kauwenOF......alle vogels zijn dan stand- en broedvogels. Wie was er eerst de kip of het ei?quote:als je maar enkele duizenden jaren terug gaat in de tijd zijn eigenlijk vrijwel alle vogels hier exoten![]()
Het afschieten van kraaien en eksters (en met namde de laatste) leidt niet tot een afname van de soort, eerder een toename. Jonge territoriumloze vogels nemen dan vaak het gebied in en neman dan vaak genoegen met een kleiner oppervlak waardoor er per hectare dus meer vogels zullen zijn.
Ook wordt de afname van de huismus kraaiachtigen ten laste gelegd. Zag ik ze eerder nog wel vaak op het station, nu zijn ze totaal verdwenen. Ook bij de laatste tuinvogeltelling heb ik geen enkel exemplaar waargenomen.
Afgelopen jaar hebben we ook de roofvogelvervolging van dichtbij mee kunnen maken. Een omgezaagde nestboom van een wespendief en twee uitgehaalde nesten van buizerds.
Een goede tip bij deze mocht je dit soort taferelen waarnemen: Probeer er achter te komen wie verantwoordelijk is voor het gebied (bijv. Drents Landschap, Brabants landschap etc). Elke organisatie heeft zogenaamde Bijzonder Opsporingsambtenaren in dienst (BOA's). Zij zullen in de regel eerder ter plaatse zijn dan de politie.![]()
Yepss.. en wel degelijk ook een héél ander klimaat!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
als je maar enkele duizenden jaren terug gaat in de tijd zijn eigenlijk vrijwel alle vogels hier exoten,Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
een interessant plan... waar gaat dit dan precies gebeuren? En zitten er (al) koereigers in Nederland??? en het effect op kwartelkoningen betwijfel ik(als het alleen maar moerassen zijn) ik dacht dat die met name in hooilanden zitten langs grote rivieren.(en die vogels zie je echt niet, ik heb in Polen, in de Biebrzavallei, op ongeveer twee meter afstand van een roepend exemplaar gestaan maar niks gezienquote:Op dinsdag 3 januari 2006 00:35 schreef stumbleupon het volgende:
Als het goed is, worden binnenkort de concrete plannen op tafel gelegd voor het realiseren van het aaneensluiten van een aantal grote plas en moerasgebieden. Dit zal de vogelstand zeker ten goede komen (met name de soorten die hier vroeger in groten getale voorkwamen: Kwak, kwartelkoning, roerdomp maar ook de koe en purperreiger, grote en kleine zilverreiger, lepelaar etc))
![]()
Een stukje uit het plan:quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:01 schreef attila het volgende:
een interessant plan... waar gaat dit dan precies gebeuren?
[..]Het plan toont een driehoek van moerasgebieden over ons land, waarbij bestaande en nieuwe moerassen aan elkaar gekoppeld worden. Grote aaneengesloten natte gebieden, waarbij dynamiek het sleutelwoord is, moeten toekomst bieden aan tal van moerasvogelsoorten.
[..]Moerasdriehoek
Op de Moerasnatuurkaart zijn twee waterassen ingetekend, die samen nagenoeg een gesloten driehoek vormen over het land. Het moeraslint loopt grofweg van Friesland naar Holland: via Noordwest-Overijssel - Randmeren - Horsterwold - Zuid-Flevoland – Utrechtse Plassengebied. De tweede moerasas volgt: de IJsseldelta – Gelderse Poort – Betuwse komgebieden – de Biesbosch – Haringvliet.
Lees meer:
Staatsbosbeheer
Vogelbescherming (Zo moet het er uit komen te zien)Zeker... kijk maarquote:En zitten er (al) koereigers in Nederland???Klopt... Maar in het plan worden ook riviergebieden meegenomen met overlopen naar plas & dras e.d.quote:en het effect op kwartelkoningen betwijfel ik(als het alleen maar moerassen zijn) ik dacht dat die met name in hooilanden zitten langs grote rivieren.Ja, ze kunnen heel goed "buikspreken" en zijn daardoor bijna niet te traceren ook al sta je er met je neus bovenop.quote:(en die vogels zie je echt niet, ik heb in Polen, in de Biebrzavallei, op ongeveer twee meter afstand van een roepend exemplaar gestaan maar niks gezien)
Goed nieuws is dat waarschijnlijk het getij weer voor een stukje terugkomt in o.a. de Bieschbos en de stukken die nu afgesloten zijn in de Oosterschelde (o.a. Markiezaatsmeer, Zoommeer etc). Dit zal geen meters worden, eerder enkele tientallen centimeters. Dit heeft weer een positief resultaat op de gebieden en dit zal het probleem van de blauwalg en de muggenplaag ook grotendeels doen laten verdwijnen.![]()
Vind de Moerasnatuurkaart een geweldig maar utopisch plaatje. Als ze die kaart willen realiseren dan moeten er heel wat woonwijken in NL wijken voor deze plannen. Tevens is het plan strijdig met de plannen voor de haven van Rotterdam. Denk niet dat de NL overheid het Woudaapje belangrijker vind dan de internationale handel.
Als het zou kunnen is het mooi, vrees alleen dat het te duur is, te ingrijpend, er teveel voor weg moet, we er volgens economisch-nederland te weinig voor terugkrijgen (de roerdomp, kwak en woudaap broeden er wel maar sorry mensen je gaat ze bijna nooit zien, lastig uit te leggen. Zelfs aan Groenlinks)
Dat plaatje van die juveniele zeearend bij dat dode hert is voor de bambi-fans ook moeilijk te verteren. Die denken dat het geen kadaver is maar het resultaat van een megabuizerd die het op de complete hertenpopulatie heeft gemunt. Daar komt nog eens bij dat die juveniele Zeearend waarschijnlijk de dag van zijn leven heeft want waar in NL vind je een dood Edelhert? Natuurbeheer....(hoe back to basic ze ook willen)....laat geen dood hert in het gebied liggen. Hoe moet een vader dat aan zijn kleine koters uitleggen?
Citaatjes:
'daarmee worden deze gebieden onderdeel van een hoogwaardig natuurnetwerk van het hoge noorden tot diep in afrika'.
Leuk gegeven, maar laten ze er ook even bij vermelden dat ondertussen alles wat over de pyreneeën vliegt neer wordt geknald. Dat heeft IMO een hogere prioriteit. Want de meeste van de vogels op de schitterende illustratie zullen de reis niet overleven.
'Terugbrengen van de natuurlijk dynamiek, met getijde in het westen en ruimte voor overstromingen bij veel regen- en smeltwater'
Een geweldig idee voor de Nederlandse watervogels en watersporters maar waarschijnlijk een ramp voor de 'normale' Nederlandse burger. Ook al staat er in het stuk ook een stuk over bufferzones. Maar als je de natuurlijke dynamiek terug gaat brengen in het Nederlandse landschap dan blijft er weinig over van.........Nederland.
'Kansen voor recratie'
De Zeearend, Kwartelkoning, Kraanvogel, Grotezilverreiger, Zwarte Ooievaar en Porseleinhoen houden niet echt van kite-surfers, jet skies en laat staan zondagmiddag families die naar mijn herrinering de bordjes /Blijf of de paden\ systematisch proberen overtreden.
Minimaal menselijk ingrijpen...het succes van de Oostvaardersplassen is hier een voorbeeld van
De Oostvaardersplassen is een prachtig gebied maar........minimaal menselijk ingrijpen......lijkt me niet gepast voor dit gebied. Menselijk ingrijpen is nodig in het Nederlandse landschap, voor minimaal ingrijpen zijn we na de urbanisatie na de WOII nu imo te laat.
Het lijkt er wellicht niet op maar ik ben een optimistisch persoon en ik ga graag mee in deze euforische gevoelens maar imo is dit niet te realiseren. Ook al zou ik het wel willen. Want wie wil er nou niet die Zeearend een Edelhert zien slopen
Tjah...
Als ik het kaartje zo bekijk ziet het er leuk uit. Het idee, zeg maar. Maar voor ik hier echt inhoudelijk op in kan gaan wil ik toch graag iets meer weten. Want dat plaatje ziet er leuk maar totaal onhaalbaar uit. 'Een aaneengesloten natuurgebied... wat moet ik me daar bij voorstellen?' Gewoon écht een gebied met afrastering en staatsbosbeheerpaaltjes?
Lijkt me niet te doen. Er liggen toch nog aardig wat bebouwde gebieden in de aangegeven zones. Of bedoelen ze er wat anders mee, minder intensief aangepast en dus wat vrijblijvender? Dan begrijp ik het nog niet: 1 doorkruisende weg of spoorlijn kan volgens natuurbeheerders al desastreuze gevolgen hebben voor natuurgebieden, laat staan hele bebouwde gebieden, wegen- en spoorlijnenconcentraties en dergelijke.
Juist de fysieke aangeslotenheid is erg belangrijk, en deze is niet haalbaar. De oostwaardersplassen zijn een schitterend iets -per ongeluk ontstaan, maargoed, het bestaat en tiert welig-, maar of dit als voorbeeld genoemd mag en kan worden voor wat hier gepresenteerd wordt... ben bang van niet. Daarvoor staan de verhoudingen tussen natuur en de rest van Nederland te veel onder druk.
We moeten al vechten om ervoor te zorgen dat niet meer gebieden worden ontwikkeld tot woonwijk of industriegebied. Is het dan realistisch om op een dergelijke schaal gebied om te dopen tot natuurgebied?
Laat men aub eerst eens nadenken alvorens één of ander vrijwel onhaalbaar plan te lanceren. Op deze manier wordt je door politiek Nederland natuurlijk nooit serieus genomen.
(En toch zou ik over een jaar of 50 graag met kleinkinderen in het gebied rondlopen. Scheelt weer een reis naar Zweden.)
![]()
Het laten liggen van kadavers in de Oostvaardersplassen heeft tot veel discussies geleid; Wandelende families willen inderdaad niet geconfronteerd worden met een dood heckrund of konikpaard.
De kritiek is dan ook niet van de lucht: Link
Door dit soort gebieden ontstaat er ook een habitat voor bijvoorbeeld gieren (willen we die wel? Eentje is (was) leuk maar tientallen....)
Het probleem van de natuurgebieden zoals we die nu kennen is dat de subsidiekraan dichtgaat zodra deze gebieden worden afgesloten voor publiek. Iedereen moet overal en altijd toegang hebben. Iedereen moet overal en altijd kunnen recreeren. Verbodsborden worden massaal genegeerd of vernield. De gruwel van een grote groep mountainbikers die zich door een gebied boort waar zich net een groepje nachtzwaluwen heeft gevestigd. Wat zou het, het zijn maar vogeltjes, en het zijn er niet eens veel... 3 broedparen maar... Nou en?
De natte as (de moerasgebieden aaneengesloten) zal alleen een succes worden als veel gebieden afgesloten worden voor publiek. Veel vogels hebben rust nodig. Uiteindelijk zullen heel veel plannen hier op stuklopen want, zeg nou zelf, wat heb je aan een natuurgebied in je voortuin als je er niet eens mag komen?Een paar cijfers over jaarlijks afschot (alleen al in Frankrijk)quote:Leuk gegeven, maar laten ze er ook even bij vermelden dat ondertussen alles wat over de pyreneeën vliegt neer wordt geknald. Dat heeft IMO een hogere prioriteit. Want de meeste van de vogels op de schitterende illustratie zullen de reis niet overleven.
Kievit: 2.000.000
Watersnip: 900.000
Grutto: tussen de 5000 en 10.000 (de heenreis blijken vooral jonge dieren ten prooi te vallen)
Ook Denemarken, Italie, Spanje en Portugal doen hier nog een flinke schep bovenop.
Terugbrengen van de natuurlijk dynamiek, met getijde in het westen en ruimte voor overstromingen bij veel regen- en smeltwater'
Er zijn inmiddels al gebieden aangewezen die moeten gaan dienen als waterreservoir en dienen ter voorkoming van ongecontroleerde overstromingen: Link
Dat Nederland vroeger, veel meer dan nu, een vogelparadijs was is in veel geschiedenisboeken terug te vinden. Kraanvogel, grote trap en de kwak, kwamen hier in groten getale voor. Ik las zelfs in een boek dat omstreeks 1800 honderden tot duizenden kwaks werden gevangen in de buurt van Rotterdam en de Bieschbos om naar Engeland te worden verscheept.
Als we door de plannen die nu op tafel liggen weer een beetje van de oude allure terug kunnen krijgen, ben ik daar helemaal voor. Feit is ook dat de tweede Maasvlakte er gewoon komt (is het niet rechtsom, dan wel linksom). Andere gebieden zullen worden geindustrialiseerd, stukken land zullen worden onteigend om plaats te maken voor bebouwing. Het is moeilijk om de expansiedrift van sommige gemeenten in toom te houden. Gelukkig slapen de meeste Landschapsorganisaties niet en zullen dan ook proberen gebieden op te kopen zodat er een goed evenwicht ontstaat.
Het plan zoals het er ligt ziet er in mijn ogen goed uit en er mag wat mij betreft dan ook vandaag worden begonnen met de realisatie zodat we ook de "vliegende deur" weer steeds vaker zullen zien![]()
![]()
Veel van de gebieden op de kaart zijn reeds natuurgebieden. De bedoeling is (zoals ik het begrepen heb) de gebieden meer naar elkaar toe te brengen. Dit kan grotendeels door een bepaald gebiedsbeheer te voeren en hier en daar aansluitpunten te maken door middel van wildwissels en tunnels. Vogels hebben het voordeel dat ze over gebieden heen kunnen vliegenquote:Op woensdag 4 januari 2006 12:06 schreef ReVolt het volgende:
Tjah...
Als ik het kaartje zo bekijk ziet het er leuk uit. Het idee, zeg maar. Maar voor ik hier echt inhoudelijk op in kan gaan wil ik toch graag iets meer weten. Want dat plaatje ziet er leuk maar totaal onhaalbaar uit. 'Een aaneengesloten natuurgebied... wat moet ik me daar bij voorstellen?' Gewoon écht een gebied met afrastering en staatsbosbeheerpaaltjes?Voor hun zijn steden en dorpen niet meer dan rotsformaties met rare wezentjes waar ze bang voor moeten zijn.
[off topic]
nice avatar
[/off topic]![]()
Ik heb er natuurlijk geen enkel probleem mee dat men van plan is om het e.e.a. grootschalig aan te pakken. Kleine, geïsoleerde natuurgebieden hebben het nu eenmaal moeilijk, en zijn van mindere waarde (doch niet verwaarloosbaar) voor 'de natuur', welke dan als groter plaatje gezien moet worden. Wat betreft vogels moeten we dan ook niet alleen kijken wat we hier in Nederland kunnen bieden. Als deltagebied waren (zijn?) we voor veel (water)vogels van onschatbare waarde. Ontegenzeggelijk feit. Toch zijn wij voor vooral trekvogels maar een klein gebied.quote:Op woensdag 4 januari 2006 14:11 schreef stumbleupon het volgende:
[..]
Veel van de gebieden op de kaart zijn reeds natuurgebieden. De bedoeling is (zoals ik het begrepen heb) de gebieden meer naar elkaar toe te brengen. Dit kan grotendeels door een bepaald gebiedsbeheer te voeren en hier en daar aansluitpunten te maken door middel van wildwissels en tunnels. Vogels hebben het voordeel dat ze over gebieden heen kunnen vliegenVoor hun zijn steden en dorpen niet meer dan rotsformaties met rare wezentjes waar ze bang voor moeten zijn.
De gegevens die je laat zien over afschot in zuid-europa geven dit ook aan. Hoezeer wij hier ons best doen, als andere landen hier niet in meegaan is een groot deel voor niets gedaan. Kijk naar de moeite die hier gedaan wordt om weidevogels als grutto als broedvogel te behouden. Zo veel werk, zo veel inzet en zo weinig resultaat. Doodzonde in mijn ogen.
Dat vogels kunnen vliegen was mij laatst ook opgevallen, dus dat die 'island-hoppen' is niet vreemd, maar ik doelde meer ergens anders op met het aaneensluiten van de gebieden. Omdat het voornamelijk om watergebieden gaat is het ook belangrijk om de waterhuishouding op elkaar af te stemmen. Veel werk, met name met bewoonde gebieden in de omgeving. Die hebben toch liever een iets ander grondwaterpeil dan de meeste drassige gebieden die voor veel vogels essentieel is.
De complexiteit van het plan gigantisch, de haalbaarheid een vraagteken. Landschapbeheersorganisaties (leuk scrabblewoord met drievoudige woordwaarde) kopen stukken op, maar winnen ze het van gemeenten met hun door jou terecht opgemerkte expansiedriften? Ik hoop het, maar heb er mijn twijfels bij. Niet heel Nederland kan (helaas) een geldersche poort worden.
Toch, zo'n vliegende deur terug in Nederland als broedvogel... lijkt me schitterend. Mag de visarend ook wel even komen kijken trouwens. En nog een hele andere lijst aan potentiële kandidaten.![]()
Even tussendoor:
Teleac is weer gestart met "vogels in hun landschap"
De gevolgen van veranderingen in het landschap voor de vogelstand
Hierbij doen ze elke provincie aan om te laten zien welk effect het landschap heeft op de vogelstand en hoe men er voor kan zorgen dat bepeelde soorten juist behouden blijven of weer terugkomen (eigenlijk voor een groot deel ook hetgeen we hierboven aan het bespreken zijn)
De provincie Groningen is net geweest op het "perfecte tijdstip" van 16:35 uur
Misschien is het terug te kijken via www.uitzendinggemist.nl
dit zijn de volgende afleveringen:
wo. 11 jan 16:35 - 17:00 uur Ned. 1 Friesland
wo. 18 jan 16:35 - 17:00 uur Ned. 1 Drenthe
wo. 25 jan 16:35 - 17:00 uur Ned. 1 Noord-Holland
wo. 1 feb 16:35 - 17:00 uur Ned. 1 Flevoland
Hierna volgen Overijssel, Gelderland en Zuid Holland..
En dannnnnnNoord Brabant en dan in het bijzonder het Markiezaatgebied. (het gebied waar ik ook gids).
Uitzending: wo. 1 maart 2006 16:35 - 17:00 uur Ned. 1
Meer informatie over het gebied en de aflevering
Mochten jullie er iets voor voelen lijkt het me leuk om met een groepje "vogelfokkers" de zaterdag na de uitzending eens door het gebied te struinen. 's Morgens door het Markiezaatgebied.. lunch en dan Molenplaat en Zoomland / Boslust. Eventueel kunnen we ook nog de grote tuinen van Landgoed Mattemburgh meepakken.
De Markiezaat is hoofdzakelijk plas, dras en moerasgebied met een stuk spontaan bos en een wat ouder bos op de Brabantse wal. Zoomland en Boslust is bos (naald en loofbomen).
Datum wordt dan zaterdag 4 maart 2006.![]()
haha. Ja joh? dacht dat wij alleen vogels zagen die niet konden vliegen en dan hopeloos van ons probeerden te vluchten. Desnoods in een put waar ze wel veilig was voor ons maar niet van de verdrinkingsdood.quote:Dat vogels kunnen vliegen was mij laatst ook opgevallenLijkt me op zich een goed plan maar ik heb eerst weer wat oefening nodig. Heb de afgelopen jaren nou niet echt intensief gevogeld. Als ik dan besluit mee te gaan op een excursie dan wil ik niet op het 'Vrije Vogels' niveau zitten van Nico de Haan maar weer op mijn DBA Pacifische Waterpieper niveauquote:Mochten jullie er iets voor voelen lijkt het me leuk om met een groepje "vogelfokkers" de zaterdag na de uitzending eens door het gebied te struinen. 's Morgens door het Markiezaatgebied. Wat voor een soorten kunnen we er verwachten, met 4 maart in het achterhoofd?
Hiervan wil ik me toch distantiëren, denk dat mijn vriendin ook niet blij is met die uitspraak. Het woord vogelaar gaat er nog net inquote:"vogelfokkers"![]()
Tevens keek ik op het net wat een gemiddelde telescoop kost. Lijkt erop dat niet alleen de winegums bij de C1000 van de gulden een euro heeft gemaakt. Nu is het helemaal onbetaalbaar ook al is het ondertussen jaren later en verdien ik meer. Damn those peopleeeeeeee
dat lijkt mij echt hartstikke leuk!quote:Op woensdag 4 januari 2006 17:20 schreef stumbleupon het volgende:
Mochten jullie er iets voor voelen lijkt het me leuk om met een groepje "vogelfokkers" de zaterdag na de uitzending eens door het gebied te struinen. 's Morgens door het Markiezaatgebied.. lunch en dan Molenplaat en Zoomland / Boslust. Eventueel kunnen we ook nog de grote tuinen van Landgoed Mattemburgh meepakken.
De Markiezaat is hoofdzakelijk plas, dras en moerasgebied met een stuk spontaan bos en een wat ouder bos op de Brabantse wal. Zoomland en Boslust is bos (naald en loofbomen).
Datum wordt dan zaterdag 4 maart 2006.Ik denk alleen wel dat ik veel minder ervaring heb dan jou en IM. Toen ik met bonootje en Radyhyn een keer ben wezen vogelspotten in Oisterwijkse bossen en vennen waren het ook zij die van alle vogels zeiden wat het was. Maar zulke uitjes zijn voor mij als beginnende vogelaar juist erg leerzaam en je moet toch ook ervaring opdoen.
Ik heb nu iig een beter vogelboek (vogels van Europa van Lars Johnson) als in Oisterwijk (een 2e hands vogelencyclopdie van allerlei vogels van de wereld waar niet eens alle vogels in staan die er zijn (de roek is toch een erg bekende vogel maar die stond er niet in).
Om een gebruikelijk veels te lang verhaal kort te maken: Ik ben erg geinteresseerd en wil graag mee. Datum kan ik vrijhouden en tijd is geen probleem
die dingen zijn idd best duur.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:18 schreef ImmovableMind het volgende:
Tevens keek ik op het net wat een gemiddelde telescoop kost. Lijkt erop dat niet alleen de winegums bij de C1000 van de gulden een euro heeft gemaakt. Nu is het helemaal onbetaalbaar ook al is het ondertussen jaren later en verdien ik meer. Damn those peopleeeeeeee![]()
Of je moet proberen via marktplaats oid aan een telescoop te komen... als dat tenminste een optie is.patat ftw :)![]()
Mwah, die kennis van IM valt nog wel mee hoor. 't Is allemaal al weer wat weggezakt bij hem vrees ik. Moet dan gelijk toegeven dat het bij mij hetzelfde is. Wij keken vogels in de tijd dat een witte reiger écht zeldzaam was.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:55 schreef daniman het volgende:
[..]
Ik denk alleen wel dat ik veel minder ervaring heb dan jou en IM.De Bijbel onder de vogelboeken. Ligt hier ook in de kast, compleet versleten. (Geen idee hoeveelste kalenderjaar alweer maar de rui zit er niet aan te komenquote:Ik heb nu iig een beter vogelboek (vogels van Europa van Lars Johnson))
[ Bericht 3% gewijzigd door ReVolt op 04-01-2006 22:44:41 ]![]()
dat had IM m3 ook gezegdDaar heb ik heb iig goed mee getroffen
Nu nog een betere verrekijker en fotooestel plus grote lens, dan heb ik alles wat ik zou willen voor deze hobby
Maar die laatste twee zullen voorlopig nog niet mogelijk zijn vrees ik ...
Vroeger waren die Zilverreigers echt zeldzaam, nu heeft bijna elke 'vogelaar' heb op zijn hitlist staan. Dat was in de tijd dat je buzzer nog af ging voor een Zilverreiger ^_^. Een buzzer is een kein apparaatje waar je korte berichten mee kon ontvangen. Een soort van primitief sms toestelquote:Wij keken volgens in de tijd dat een witte reiger écht zeldzaam was.! Die dingen zie je nu alleen nog maar in TMF clips met Negers die snel praten over juwelen, fluwelen auto's en andere hele belangrijke dingen in het dagelijks leven van een man.
Welcome to the club, je hoort er nu echt bij ^_^. Alleen de Ecologische Atlas van Nederlandse Roofvogels en je behoort tot de elite! lolquote:Ik heb nu iig een beter vogelboek (vogels van Europa van Lars Johnson)Koop dan een telescoop met een ingang voor een digitale camera ingang. Scheelt je veel werk en denk ook kosten. Telescoop blijft goedkoper dan een mega zoom spiegel reflexquote:fotooestel plus grote lens,![]()
PS: met die Kennis van IM gaat het snel weer goedkomen. Aankomende weken even de Johnson doornemen.
Zal morgen ook posten wat voor speciale soorten ReVolt en ik gespot hebben hier in het oosten van het land.Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
ik ben erg benieuwd
Waar in het oosten moet ik aan denken trouwens? Ik zelf ben Veluwnaar
Er ligt tussen Regge en Dinkel een land, het schone en nijvere Twente.
Daar ongeveer. Als je nog iets verder naar het oosten gaat spreken ze Duits. En wat er hier zoal uit de oeral aangevlogen komt... onvoorstelbaar.
Ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd want ik kan me lang niet allemaal herinneren eigenlijk. Eens even de notitieblokjes zien te vinden.![]()
Grrr net een reply geschreven, ging mijn internet onderuit... *berichten Control-C' en!!!*
Goed... poging 2In het Markiezaatgebied hebben vorig jaar zo'n 125 soorten gebroed.quote:Wat voor een soorten kunnen we er verwachten, met 4 maart in het achterhoofd?
Soorten die je er vaak kunt zien (soms met enig geduld maar goed, dat is spotter eigen):
Grote zilverreiger, zwartkopmeeuw, lepelaar, ijsvogel, geoorde fuut, zwarte stern, blauwborst, bruine kiekendief, slechtvalk, smelleken, steenuil, kerkuil, rietgors, baardmannetje, dodaars, roerdomp, kleine zwanen, patrijs, kwartel, wespendief, havik, sperwer, groene specht etc...
Het gaat vrij goed met de vogelstand. Ook kun je af en toe spreken van een koekoek-invasie... Je hoort ze dan zelfs doorelkaar. Vorig jaar is de Hop ook meerdere malen gesignaleerd.Ja, een fieldscope met een Nikon Coolpix bijvoorbeeld. Er zijn speciale beugeltjes waarmee je de camera heel makkelijk voor de scope kunt schuiven... Fotograferen maar (eeeh digiscopen maar).quote:Koop dan een telescoop met een ingang voor een digitale camera ingang. Scheelt je veel werk en denk ook kosten. Telescoop blijft goedkoper dan een mega zoom spiegel reflex
Ook kun je je spiegelreflex (al dan niet digitaal) met een adapter op de telescoop monteren.
Het is inderdaad goedkoper... Een 800mm AF lens kost toch al gauw tegen de 6000 Euro.
Interessante info op dit gebied:
Telescopen
Fieldscope en Coolpix
Scope test en vergelijk
Alle merken op een rij
Mooie digiscope resultaten
Nog een leuke link naar een site van iemand met heeeeele grote lenzen:Test van de Sigma Zoom 300-800mmJa, die heb ik ookquote:Alleen de Ecologische Atlas van Nederlandse Roofvogels en je behoort tot de elite! lol![]()
Heb ook de weidevogel atlas en de wadvogel atlas. De laatste is maar met moeite door te komen omdat het zo ongelofelijk diep op de materie ingaat.. Wel aanraders.
Voor 4 maart dacht ik aan:
- Ontmoeting bij de Kraaijenberg (bezoekerscentrum)
- Koffie / thee / koekkie (er is er ook een permanente tentoonstelling over het ontstaan van het gebied)
- Uitkijktoren, stukje rond de Kraaijenberg en dan via de slikken, het bos en het moeras naar de vogelkijkhut.
- Kraaijenberg --> Soep en broodjes
- Meerkeuzemenu: Molenplaat, Landgoed Mattemburgh, Zoomland, Boslust
- Daarna voor de liefhebber eventueel nog iets eten in de stad![]()
alles leuk en aardig over spiegelreflexen maar ik heb op dit moment een digitaal cameraatje met beperkte mogelijkheden. Van Canon EOS'en en lenzen zoals een collega van mij die heeft durf ik alleen maar te dromen
Je programma klinkt goed evenals de vogels die je noemde die je er tegen kunt komen. Die namen onder "meerkeuzemenu", hoort dat bij het markiezaat of ligt dat in de buurt van het markiezaat?patat ftw :)![]()
De Cryptische omschrijving van ReVolt duidt op de wonderschone Metropool Almelo.quote:Er ligt tussen Regge en Dinkel een land, het schone en nijvere Twente.
In het Markiezaatgebied broeden een aantal interessante soorten die ik nog niet eerder heb gezien. Dus ik heb zeker wel interesse om op die 4 maart te komen. Het probleem is dat ik alleen kom als ReVolt gaat en Revolt als ik ga, dus we moeten het maar even overleggen.
Hebben er Smelleken gebroed in dat gebied? dat is aardig zeldzaam. Wel ontzettend toffe beesten trouwens. Welke ondersoort Blauwborst praten we hier eigenlijk over, de witsterblauwborst (Luscinia svecica cyanecula) of de roodsterblauwborst (Luscinia svecica svecica).
Persoonlijk wil ik graag de Zwartkopmeeuw en de Grote Zilverreiger scoren op die dag ^_^
Deze link kwam ik nog tegen, was er vroeger nog lid van. het clubblad 'Ficedula' kreeg ik nog jaren na opzegging: http://www.tvwg.nl/
Dit is de link van het gebied waar ReVolt en ikzelf vroeger wakker werden![]()
http://www.tvwg.nl/natuurgebieden/engbertsdijksvenen.htm
Broedvogels hier zijn: Geoorde fuut,Dodaars, Winter- en Zomertaling, Krakeend, Slobeend, Porseleinhoen, Waterral, Kokmeeuw, Blauwborst, Sprinkhaanzanger en Grauwe klauwier.
Zeldzaamheden die er gespot zijn:Zwarte ooievaar, Grote zilverreiger, Grauwe kiekendief, Roodpootvalk, Slechtvalk, Visarend, Rode en Zwarte wouw, Kraanvogel, alle strandlopersoorten, Dwergmeeuw, Witvleugel- en Witwangstern, Roodkeelpieper, Befllijster, Baardman, Buidelmees, IJsgors, Sneeuwgors, Toendrarietgans, Taigarietgans.
Op de hoogveenkern (ligt net ten westen van de observatiehut) slapen in de periode oktober - april zo'n 20 - 30 Blauwe kiekendieven. Tijdens het aanvliegen vlak voor zonsondergang kunnen tussen de kiekendieven soms enkele Smellekens worden waargenomen. Een vaste overwinteraar is de Klapekster waarvan er maximaal 5 tegelijk in het gebied kunnen verblijven. Voor mensen die nog nooit Kraanvogels...(Grus Grus, toch?) hebben gezien moeten na goed timen zeker hier aan hun trekken komen.
ReVolt en ik hebben in dit gebied meerdere keren kunnen genieten Roodpootvalken, Witoogeenden, Beflijsters, Dwergmeeuwen en hordes rare kansen. Hierboven is nog niet vermeld dat er een paar keer per jaar een vage Arend overvliegt. Het moeilijke hiervan is dat het vaak Juveniele exemplaren zijn en dus heel erg moeilijk te determineren.
@ StumpleUpon, bedankt voor de info over scopes. Zijn er ook winkels met een internetsite waar je ze kunt bestellen. Ben benieuwd naar prijzen. Ben over het algemeen op de hoogte van de merken en typen. +your avatar is scary as hell, waar is het van? Hoop niet de lokale klederdracht![]()
@Revolt, is deze smiley een Meutstege? -->
zo zo IM, dat klinkt ook als een mooie plek om eens naar toe te gaan! k zet hem op mijn lijstje.
En verder zit ik te twijfelen of ik vandaag naar het winkelcentrum ga en naar mijn moeder, en dan morgen wandelen in een bos- en heidegebied (met mijn vogelboek en verrekijker) , of dat ik vandaag ga wandelen en dan morgen naar het winkelcentrum en naar mijn moeder...
Bekijk de weersverwachtigen zal ik zeggen, stem het daarop af. Doen vogels ook
Laat ons weten wat je hebt gezien!Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
dat laatste doe ik zowiezo welVoor de weersverwachtingen moet ik de KNMI site maar even raadplegen...
hm weinig verschil zo te zien behalve dat vandaag de wind met kracht 4 waait naar het westen en morgen is dat kracht 3 naar zuidwesten...patat ftw :)![]()
Met een simpele digitale camera kun je vaak nog verrassende dingen doen (met een adapter op een scoop plaatsen bijvoorbeeld)quote:Op donderdag 5 januari 2006 11:10 schreef daniman het volgende:
alles leuk en aardig over spiegelreflexen maar ik heb op dit moment een digitaal cameraatje met beperkte mogelijkheden. Van Canon EOS'en en lenzen zoals een collega van mij die heeft durf ik alleen maar te dromenquote:Je programma klinkt goed evenals de vogels die je noemde die je er tegen kunt komen. Die namen onder "meerkeuzemenu", hoort dat bij het markiezaat of ligt dat in de buurt van het markiezaat?
Detailkaartje met legenda
Zoomland en Boslust zijn bosgebieden vlakbij het Makiezaatgebied.
Landgoed Mattemburgh grenst aan het Markiezaatgebied.![]()
Het Smelleken is er nog niet broedend aangetroffen (helaas) maar wordt er wel vaak gespot.. (Laatst zat er eentje op de uitkijktoren bij het bezoekerscentrum)quote:Hebben er Smelleken gebroed in dat gebied? dat is aardig zeldzaam. Wel ontzettend toffe beesten trouwens. Welke ondersoort Blauwborst praten we hier eigenlijk over, de witsterblauwborst (Luscinia svecica cyanecula) of de roodsterblauwborst (Luscinia svecica svecica).
Persoonlijk wil ik graag de Zwartkopmeeuw en de Grote Zilverreiger scoren op die dag ^_^
Op die blauwborst kom ik nog terug
Bij www.verrekijkerkopen.nl zijn ze ook online te bestellen (de scopes) voor zover ik weet...
Ook de Nikons
------------------------------------
De avatar is inderdaad plaatselijke klederdrachtKrijgen jullie ook
Nee, is van Ultima Online (MMORPG) (en een heeele verslavende)...
------------------------------------![]()
nou ik heb besloten dat ik morgen maar die wandeling ga maken, het begint er een beetje regenachtig uit te zien hier.
ik ga die datum ook vast zetten maar wel onder voorbehoud... ik moet namelijk aan mijn enkel geopereerd worden maar weet nog niet precies wanneer.
greetzzz roZou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
Mocht je het gebied ooit eens willen bezoeken, schrik dan niet van de staat waarin het nu verkeerd. Afgelopen jaar is men namelijk bezig geweest om enorme dammen in het gebied aan te leggen, om zo het waterpijl hoog te houden. In het gebied ligt namelijk een nog levende hoogveenkern, (een van de allerlaatste in Nederland) en men probeert hiermee deze kern in leven te houden. Het ziet er alleen op zijn minst 'apart' uit: dammen van 30 meter breed (aan de basis) en meer dan tien meter hoog. Klein voordeel is dat je er op sommige plaatsen op kunt lopen en je zo een goed overzicht van het gebied krijgt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:08 schreef daniman het volgende:
zo zo IM, dat klinkt ook als een mooie plek om eens naar toe te gaan! k zet hem op mijn lijstje.
De soorten die IM beschrijft zijn inderdaad zeker aan te treffen, vooral de kolonie oeverzwaluwen is erg mooi om te zien (broeden aan een zandafgraving belendend aan het gebied). Boomvalken vliegen daar nog wel eens overheen, geeft een leuk effect. Bruine en Blauwe Kiekendieven op jacht zien is er ook altijd wel genieten, zo vlak boven de grond.
Over de excursie: klinkt erg leuk, het is al een flinke tijd geleden dat ik er echt actief op uit geweest ben. 't Is alleen niet om de hoek, dus dan zal er het e.e.a. gepland moeten worden. Gebied spreekt me in ieder geval erg aan!![]()
ai Bono, beterschap joh!!!quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:17 schreef bonootje het volgende:
ik ga die datum ook vast zetten maar wel onder voorbehoud... ik moet namelijk aan mijn enkel geopereerd worden maar weet nog niet precies wanneer.
greetzzz ropatat ftw :)![]()
binnenkort moeten we anders maar es een nieuw vogelmeet topic openenDan hebben we dat bij elkaar
als zou moeten gokken zou ik gokken op een zeearend.quote:Hierboven is nog niet vermeld dat er een paar keer per jaar een vage Arend overvliegt. Het moeilijke hiervan is dat het vaak Juveniele exemplaren zijn en dus heel erg moeilijk te determineren.
![]()
Ik ben onlangs nog op de Molenplaat (Bergen op Zoom) geweest, maar ik zag er niet veel moet ik zeggen! Alleen een hoop fazanten en kuifeenden! Alleen op die lange strook richting de Bergse Plaat zag ik aan de Markiezaatsmeerkant vele wilde (of kleine?) zwanen en smienten. Maar andersoort vogels echt niet!
Sue Me![]()
Is februari geen goed plan...flevo?quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:58 schreef daniman het volgende:
binnenkort moeten we anders maar es een nieuw vogelmeet topic openenDan hebben we dat bij elkaar
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Wacht maar tot het "het seizoen" weer begintquote:Op donderdag 5 januari 2006 22:55 schreef Staaf het volgende:
Ik ben onlangs nog op de Molenplaat (Bergen op Zoom) geweest, maar ik zag er niet veel moet ik zeggen! Alleen een hoop fazanten en kuifeenden! Alleen op die lange strook richting de Bergse Plaat zag ik aan de Markiezaatsmeerkant vele wilde (of kleine?) zwanen en smienten. Maar andersoort vogels echt niet!
Het is inderdaad nu iets "rustiger" dan in het hoogseizoen.. Toch heb ik de afgelopen maanden wel bijzondere dingen gezien. (Hermelijn die op nog geen 3 meter afstand langs me heen kwam huppelen). Smelleken, Slechtvalk, dodaars, groene specht en afgelopen maand nog een juveniel lepelaar, ijsvogel op een paar meter van de vogelhut. De trekkers zitten nu nog allemaal in het Zuiden maar dat zal weldra weer veranderen denk ik.
Februari Flevo = Oostvaardersplassen?Die heeft nu inderdaad een plekje gevonden bij het bezoekerscentrum, samen met een kerkuil (niet opgezet overigens)quote:toch heb ik daar eens een velduil "gescoord"![]()
![]()
dat ging eigenlijk meer over wat stumbleupon voorstelde over 4 maart, maar als jij een idee hebt voor februari hou ik me aanbevolenquote:
Het wordt hier weer goed druk mooi! ReVolt, wanneer gaan we birdwatchen ^_^????? ZwartWaterLander of GravenAllee?
Ik hoor het wel!Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Zo, ik heb vanmiddag gewandeld in het Leeste bij Apeldoorn. Had mijn vogelboek mee en verrekijker. Ik kwam er alleen achter dat mijn verrekijker de kleuren niet zo goed weergeeft. Ook was ik vaak te laat, als ik dan vogels zag vliegen en ik probeerde met mijn verrekijker erop te focussen dan waren ze al weer verder gevlogen en wist ik niet waarheen. Ik denk dat het het beste is als ik gewoon voorlopig met vogelaars met ervaring mee ga zoals die vriend van mijn tante of 4 maart. Ik moet leren waar ik precies op moet letten en dat beheers ik nu nog niet goed genoeg.
Ik heb iig wel genoten, ondanks de kou, de honden die soms los liepen waar dat niet mocht en luid pratende en rennende kinderen.
Ik heb een tijdje een merel zitten bekijken die bezig was met het zoeken van voedsel van de grond. Dat was erg leuk. Verder nog een vogel gezien waarvan ik alleen de buik duidelijk heb gezien, een wite buik en de vogel was de grootte van een specht, maar het was geen specht. Hij zat ook in het moment dat ik hem zag even aan de boom. Ik ga er vanuit dat het een boomkruiper was, maar dat weet ik dus niet zeker.
De verdere vogels kon ik doordat ik ze niet snel genoeg kon traceren of door de onduidelijkheid van mijn verrekijker niet determineren. Tis dus niet veel, maar ga daar weer aan werken.patat ftw :)![]()
Daar gaat het uiteindelijk toch ook allemaal om? Genieten en lekker de natuur in!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:41 schreef daniman het volgende:
Ik moet leren waar ik precies op moet letten en dat beheers ik nu nog niet goed genoeg.
Ik heb iig wel genoten, ondanks de kou, de honden die soms los liepen waar dat niet mocht en luid pratende en rennende kinderen.
Ik leer ook nog steeds en da's helemaal niet erg... Dat is juist (vind ik) het leuke aan alles![]()
![]()
Dat is wel een bekend iets. Als je wat meer kijkt en de vogels wat makkelijker herkent heb je bij heel veel soorten geen verrekijker nodig om de soort te identificeren. Kwestie van gewenning, dat komt vanzelf.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:41 schreef daniman het volgende:
Ook was ik vaak te laat, als ik dan vogels zag vliegen en ik probeerde met mijn verrekijker erop te focussen dan waren ze al weer verder gevlogen en wist ik niet waarheen.Hele dikke kans op. 't Zou ook een taigaboomkruiper kunnen zijn maar om dat zeker te weten moet je het exemplaar zo ongeveer ontleden, dat is niet wat. Leuk om te zien hoe boomkruipers heel systematisch een rijtje bomen afwerken op zoek naar eten: al draaiend omhoog, vaak tot de eerste paar takken en dan vliegen ze naar de volgende boom, helemaal onderaan, en lopen die ook weer na.quote:Verder nog een vogel gezien waarvan ik alleen de buik duidelijk heb gezien, een wite buik en de vogel was de grootte van een specht, maar het was geen specht. Hij zat ook in het moment dat ik hem zag even aan de boom. Ik ga er vanuit dat het een boomkruiper was, maar dat weet ik dus niet zeker.Dat komt vanzelf, dat weet ik zeker. Op een gegeven moment heb je veel informatie in je hoofd zitten waardoor je je Lars alleen nog nodig hebt bij aparte gevallen of rare situaties (vervelend tegenlicht e.d.). Bij een beetje normale vogels tenminste, een zandbank vol juveniele strandlopersoorten blijft altijd lastig.quote:De verdere vogels kon ik doordat ik ze niet snel genoeg kon traceren of door de onduidelijkheid van mijn verrekijker niet determineren. Tis dus niet veel, maar ga daar weer aan werken.
Succes ermee in ieder geval, en inderdaad: met een ervaren vogelaar er op uit gaan is erg leerzaam en productief (twee zien/horen meer dan één).![]()
iddIk heb dan ook al erg zin in 4 maart, ongeacht wie er komen. Samen je hobbie uitoefenen
ReVolt heeft gelijk dit komt vanzelf.quote:Ook was ik vaak te laat, als ik dan vogels zag vliegen en ik probeerde met mijn verrekijker erop te focussen dan waren ze al weer verder gevlogen en wist ik niet waarheen
Vogels kijken doe je met je ogen
Vogels observeren met je verrekijker
Vogels determineren met je telescoop
Vogels inventariseren met veel koffieWie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Hehe, vooral in dat laatste zit een kern van waarheid.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:35 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Vogels kijken doe je met je ogen
Vogels observeren met je verrekijker
Vogels determineren met je telescoop
Vogels inventariseren met veel koffie
Trouwens, heb de jongste meutstege gister gesproken, en heb z'n nummer. Was wel geïnteresseerd in een keertje oostvaardersplassen, zo richting voorjaar. Maargoed, dat zien we nog wel.
Zit hier trouwens niet ergens een pm-functie?![]()
Als je op iemand zijn profiel kijkt dan kan je vast wel PM'en!te gek, dat wordt zeker lachen!quote:Trouwens, heb de jongste meutstege gister gesproken, en heb z'n nummer. Was wel geïnteresseerd in een keertje oostvaardersplassen, zo richting voorjaar. Maargoed, dat zien we nog wel.Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Nee, alleen MSN/ mailen, of een F&F/vogel-Chatkanaaltje openen in fok!irc ?quote:Op zondag 8 januari 2006 20:16 schreef ReVolt het volgende:
Zit hier trouwens niet ergens een pm-functie?![]()
Richting begin voorjaar is sneller dan je denkt. Eind februari begin maart zijn toptijden in de OP.quote:Op zondag 8 januari 2006 20:16 schreef ReVolt het volgende:
Trouwens, heb de jongste meutstege gister gesproken, en heb z'n nummer. Was wel geïnteresseerd in een keertje oostvaardersplassen, zo richting voorjaar. Maargoed, dat zien we nog wel.Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Ik heb net een stuk door Brabant moeten rijden en wat me opviel was een enorm aantal buizerden. zijn dit exemplaren vanuit noord-europa die hier overwinteren??? zoja, is het dan een andere variant (net zoals bijv. bonte kraaien) en zitten er mogelijk ruigpootbuizerden tussen?? (ik zou niet weten hoe ik die twee buizerdsoorten uitelkaar moet houden vanuit een rijdende auto)![]()
![]()
Met een rijdende auto wordt het inderdaad erg moeilijk om de twee soorten uit elkaar te halen. Er zijn wel wat verschillen maar deze zijn miniem en zeker moeilijk te herkennen als je in de auto zit. Het verenkleed van de ruigpootbuizerd is variabel van kleur, maar niet zo sterk als bij de buizerd. In de vlucht is de ruigpootbuizerd te herkennen aan de donkere achterrand van de vleugels en de donkere eindband. In vergelijking met de buizerd heeft de vogel langere vleugels en een langere staart. De meeste ruigpoters hebben ook een witte stuit. Het enige probleem is juist dat sommige buizerds dit ook hebben.
De ruigpootbuizerd broedt in het noorden van Europa, maar trekt in de winter naar West- en Midden-Europa. Op heldere dagen in het voor- of najaar vliegt de vogel vaak op grote hoogte over Nederland.Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
De ruigpootbuizerd (Buteo lagopus) is een vogel uit de familie van arendachtigen (Accipitridae). Een volwassen examplaar is circa 55 centimeter groot. In de winter zijn de vogels te vinden in moerassen, open vlakten en landbouwgebieden. In de zomer trekken ze naar gebergten. Ruigpootbuizerds broeden op rotsranden of op de grond in Arctica. Het dier jaagt op kleine zoogdieren en vogels. Ze hebben een donkere buik en een witte staart met een zwarte eindband.
Ruigpootbuizerds komt in de winter in een groot deel van Europa voor, met uitzondering van het zuiden en uiterste noorden. In Nederland en België zijn ze 's winters ook aan te treffen. In de zomer trekken de vogels naar de Noorse fjorden.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruigpootbuizerd
Edit: Ik las overigens net op een andere site dat er zo'n 4000 broedparen Buteo Buteo (buizerds) in Nederland leven.
http://www.nvdzoos.nl/edu(...)ie.html?page=buizerd
[ Bericht 7% gewijzigd door Pearly op 09-01-2006 16:51:28 ]Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Ik denk dat die site gebruik maakt van wat oudere SOVON gegevens. Inmiddels hebben we in Nederland tussen de 8 en 10.000 broedparen.quote:Edit: Ik las overigens net op een andere site dat er zo'n 4000 broedparen Buteo Buteo (buizerds) in Nederland leven.![]()
In Brabant kom je inderdaad veel buizerds tegen. Ik zie ze hier zelfs regelmatig boven de flat vliegen met een grote groep kauwen en eksters achter zich aan.
Helaas staat N-Brabant ook hoog in de lijst van roofvogelvervolging. Veelal gebaseerd op oude "tradities" en vooroordelen worden vooral buizerds het slachtoffer.
Ruigpoten heb ik nog niet kunnen onderscheiden overigens.![]()
Da's ook niet zo vreemd, die is niet zo heel makkelijk van een buizerd te onderscheiden. Als je alle tijd hebt en hij zit ergens op een paaltje kan je het loopbeen misschien zien. (Met veren is de ruigpoot, maargoed, dat weet jij volgens mij zelf ook wel.quote:Op maandag 9 januari 2006 19:30 schreef stumbleupon het volgende:
[..]
Ruigpoten heb ik nog niet kunnen onderscheiden overigens.)
Ik zou in ieder geval niet voor elke buizerd stoppen om te zien of het er misschien één is. Hier in Twente zitten er trouwens ook redelijk veel. 't Is hier denk ik de meest makkelijk te spotten roofvogel van allemaal, zowel qua aantal als qua zichtbaarheid (open/half open landschap).
Zag laatst vanuit de trein in de buurt van Steenwijk trouwens een erg mooie buizerd: heel licht getekend. Bijna op het witte af. Zal wel vanuit Hammerfest zijn komen vliegen ofzo. Schitterend beest.![]()
Kregen de afgelopen dagen ook wat meldingen binnen van een sneeuwuil. Bij wat nadere navraag waarschijnlijk een erg witte buizerd.
Gisteren en vandaag weer even het Markiezaat en Zoomland bezocht.
Paar foto's (Het is winter en derhalve ziet het er allemaal wat kaal uit)
Het Markiezaat:
Zoomland:
Zoomland is het bosgebied aan de Oostkant van Bergen op Zoom en kent onnoemelijk veel poelen en vennen. Weinig produktiebos (hoofdzakelijk gemengd).
Het was flink koud vandaag met een behoorlijk straffe wind.
Gespot: kruisbekken, blauwe reiger (bij een van de vennen), grote bonte specht, groene specht, buizerd, havik, goudhaantjes, boomklever, roodborstjes, koperwieken.![]()
Het lijkt er op dat er weer vogelvangers op pad zijn die met lijmstokken o.a. Barmsijzen proberen te vangen. Ook hanteert men de methode om een bos berkentwijgen in zijn geheel in lijm onder te dompelen. Letterlijk een moordsysteem; hoe de vogels dan een poging doen om zich te bevrijden, zich letterlijk de veren uit hun lijf rukken.
Mocht men zo iets aan treffen, dan is het verstandig om de vogels te laten zitten (hoe moeilijk dat ook is...) en de AID erbij te halen. Lijmstokjes zijn vangmiddelen waarbij de kans op het, op heterdaad betrappen bijna 100% is; de dader zal altijd terugkomen om de vangsten te controleren, tenzij het hem is opgevallen dat anderen de vangmiddelen hebben ontdekt. Als je lijmstokjes aantreft is het ook altijd aan te raden om net te doen of je ze niet in de gaten hebt want in de meeste gevallen staat de dader ook altijd op zichtbare afstand de boel in de gaten te houden of fietst rond langs verschillende locaties waar stokjes staan.
Daarom de tip om na de vondst van een illegaal vangmiddel op gepaste afstand te gaan posten en onmiddellijk de AID te bellen en índien mogelijk foto’s te maken.
Meldkamer AID:
030-6692640 (24 uur per dag bereikbaar)
Bel in dit soort gevallen NIET met de politie
Zoals jullie misschien wel weten is de vogelhandel lucratief en neemt hand over hand toe. De prijzen voor een vogel varieert van 75 tot 150 euro terwijl de boete bij het constateren van een overtreding slechts 44 euro bedraagt. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om het voordeel te bepalen.![]()
![]()
zoomland is bij 't appeltje toch ??quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:59 schreef stumbleupon het volgende:
Zoomland is het bosgebied aan de Oostkant van Bergen op Zoom en kent onnoemelijk veel poelen en vennen. Weinig produktiebos (hoofdzakelijk gemengd).
Het was flink koud vandaag met een behoorlijk straffe wind.
Gespot: kruisbekken, blauwe reiger (bij een van de vennen), grote bonte specht, groene specht, buizerd, havik, goudhaantjes, boomklever, roodborstjes, koperwieken.
Ja klopt... Behoorlijk wat stormschade nog te zien in het bos overigens...quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:21 schreef bonootje het volgende:
[..]
zoomland is bij 't appeltje toch ??
greetzzz ro
Ziet er wel ruig uit allemaal. Alles blijft zoveel mogelijk liggen... Behalve echt gevaarlijke situaties en padversperrende bomen worden opgeruimd.![]()
Naar aanleiding van de vogelgriep in Turkije.
Net op het Journaal een Russisch parlementslid die van mening was dat ALLE trekvogels moesten blijven waar ze waren. Ze mochten op geen beding terug naar de broedplaatsen en het leger moest alles neerleggen wat de grens met Turkije / Rusland wilde passeren. Deze man maakte geen grapje zoals hij zelf zei.![]()
Dat moet wel, want dat is gewoon onmogelijk. Want dan mogen die soldaten eerst met hun boekje kijken of de betreffende vogel al dan geen trekvogel is. Snap best dat die man huiverig is voor de vogelpest, maar dat lijkt me nou ook weer geen oplossing.
En een complete trekvolgepopulatie neerleggen is natuurlijk gewoon echt een idioot plan. Daar kan ik niet eens wat zinnigs over zeggen. Totaal geflipt, die Rus.![]()
Beetje grootheidswaanzin denk ik... [sarcastisch]Het is wel een stukje educatie natuurlijk. Kijken, opzoeken, leren en schieten[/sarcastisch]
Vanmiddag weer even Zoomland opgezocht. Ik heb daar een favoriet plekje waar veel oude dode bomen staan (spechten).
En inderdaad... daar hopte de groene specht weer over het grasveld. Kon nu duidelijk zien dat het hier om een man ging (rode wangvlek). Wat zijn het toch mooie beesten! Mooi limoengroen...
Ook de grote bonte specht liet zich goed horen en zien. En tot mijn verbazing hoorde ik ook de zwarte specht. (geluid lijkt heel erg op de groene specht maar de zwarte specht heft zijn "gelach" echt aan terwijl de groene specht direkt al "schaterlacht"). Maar even opgeschreven en even in de gaten houden. Deze vogel namelijk nog nooit gezien, alleen gehoord.
Met zicht op een stukje weiland zag ik een buizerdpaar over het gras hoppen (waarschijnlijk op zoek naar wormen en kevertjes). Toen ze mij na een tijdje in de gaten kregen namen ze de benen en bleven een tijdje boven het gebied cirkelen. Hun "gezang" doet me altijd een beetje aan walvissen denken... Een beetje klagelijk...
Een stukje verder het bos in kwam ik deze ex-duif tegen.
Ik had de gedachte "Hmm misschien wel een havik" nog niet uitgesproken toen ik werd verrast door een havik! Op een grote dode tak zat ze op me neer te kijken. Deze aanblik duurde niet lang omdat er een grote chinook-helicopter laag over kwam vliegen... bummer....
Een stukje verder richting vliegveld Woensdrecht zag ik een man het bos uitkomen. Hij zag mij ook en nam direkt de benen. Ik ben nog een stukje in de achtervolging gegaan maar omdat de afstand tussen ons te groot was, ben ik m helaas kwijtgeraakt. Ik heb de omgeving afgezocht naar eventuele ongeregeldheden (zoals lijmstokken e.d.) maar niets aangetroffen.
Al met al weer een enerverende middag
Nog een foto van het gebied.
Mooie plek voor ijsvogeltjes denk ik.![]()
Ik kan me nog herinneren dat ik voor het eerst een zwarte specht hoorde. Dacht dat het een roestig scharnier was, erg apart. Tot IM en ik ineens twee zwarte spechten zagen komen aanvliegen. Net kraaien, en pas vlak voor ze zitten krijg je die diepe bogen. Echt geweldig mooie vogels om te zien, ken maar 1 plek (toevallig een stukje bos redelijk dicht bij mijn huis) waar je eigenlijk altijd wel zeker bent om ze te zien.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 02:00 schreef stumbleupon het volgende:
En tot mijn verbazing hoorde ik ook de zwarte specht. (geluid lijkt heel erg op de groene specht maar de zwarte specht heft zijn "gelach" echt aan terwijl de groene specht direkt al "schaterlacht"). Maar even opgeschreven en even in de gaten houden. Deze vogel namelijk nog nooit gezien, alleen gehoord.
En een gigantische roffel dat ze produceren, echt indrukwekkend.
Leuke beschrijving van een dagje vogels kijken trouwens. Vooral met die groene spechten, die zie ik hier niet zo heel vaak.![]()
Ik kan er vandaag een echte melding aan toevoegen! (zwarte specht dan). Eveneens weer de kleine en grote bonte specht en... dat ga ik morgen nog even een keer bekijken, waarschijnlijk ook een middelste...
Ik ben vanmiddag achter op Zoomland geweest. Daar ligt de zeezuiper. Dit is een stuk bos met hoofdzakelijk berken en beukenbomen maar dit stuk land is onder water gezet dus de meeste bomen zijn afgestorven. Hierdoor krijg je een waar spechtenwalhalla en dat is goed te horen ook...
Het gehamer en geroep is niet van de lucht. Daar zag ik dus ook de zwarte specht. Die middelste bonte specht moet ik morgen nog even zeker stellen. Hoewel de rode kuif er was en de rode / roze stuit, is de vogel dermate zeldzaam dat ik hier better safe than sorry bij heb. Het kan namelijk ook nog een juveniel grote bonte zijn. Die hebben ook een rode kuif. Ik weet alleen niet of ze deze kuif de eerste winter al verliezen.
Verder vandaag barmsijs, sperwer, matkopmezen, boomklever (wat kan dit vogeltje een keel opzetten). En nu zijn buizerds toch al niet de stilste vogels, vanmiddag zag ik een paartje schijngevechten met elkaar voeren en luid roepen. Ze hielden echt niet meer op... Was wel lachen. Er zat een groep van ongeveer 40 huotduiven in de bomen en af en toe scheerden ze rakelings over de duiven heen die dan in paniek alle kanten opfladderden. Ze hadden er blijkbaar lol in want dit herhaalden ze meerdere keren dit tot groot ongenoegen van de duiven
Het leek wel alsof ze al in de baltsstemming waren...
Bijgevoegd twee foto's van de Zeezuiper.
overzichtsfoto
spechtenboom![]()
Uit de afdeling: opmerkelijke waarnemingen.
Mijn ouders wonen al meer dan 30 jaar in het gebied waar Utrecht nu de wijk leidsche rijn bouwt. Langzaam maar zeker verdwijnt het vrij open gebied rond het huis en komen er woonwijken voor in de plaats.
Nou zag mijn moeder vandaag in een esdoorn aan de sloot een vogel zitten met wat oranje. Haar eerste reactie was: een roodborstje. Maar toen het beest naar een andere boom vloog zag ze duidelijk ook een blauwe kleur.
Helaas was mijn vader, vogelkenner en uitgerust met arendsogens, even niet beschikbaar, maar mijn vader en ik vinden dit nog het meest klinken als een ijsvogel
Of heeft iemand hier nog een andere suggestie?[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
Dat van die Zwarte Specht kan ik me nog herinneren ReVolt. Damn scary to want we zaten op een paar meter van de grafkelder van de graaf ^_^!
Dat zijn leuke meldingen StumpleUpon. Vooral die Matkopmezen zijn nice ^_^! En je doet er zeker verstandig aan die Middelste even goed te checken. Goed werk
Zou best een ijsvogel kunnen zijn. Toen ik nog in Meppel woonde zat er ook eentje in de woonwijk. (Daar was een riviertje "de reest" genaamd en die vroor daar niet dicht)quote:Op zaterdag 14 januari 2006 21:23 schreef Againzender het volgende:
mijn vader en ik vinden dit nog het meest klinken als een ijsvogel
Of heeft iemand hier nog een andere suggestie?
Dus het zou best kunnen![]()
Vandaag was iets te druk in het bos dus ik ben het markiezaat maar weer even ingedoken.
- Kiekendief vrouw laag over het riet scherend en een prooi slaand
- 7 x watersnip
- schatting 3000 wulpen
- putters
- 4 reeen
- 300 grauwe ganzen
- 20 rotganzen
Was erg lekker weer vandaag![]()
![]()
worden er nog wel eens bonte kraaien waargenomen? "Vroeger"zag ik die zowat iedere winter in de streek waar ik woon (west brabant) en nu zie i ze nooit meer (ik zit ook wat minder in het veld helaas).
en hoe zit het met de zuidelijke soorten zoals bijeneter, hop etc?? worden die nu vaker gezien met de milde winters??![]()
Dat is toch op de Brabantse wal he? ik ga vrije regelmatig wandelen in kortenhoef, maar dan let ik wel voornamelijk op planten. Er is daar een ven met heel veel veenmossen, beenbreek, zonnedauw en zelfs wat oeverkruid.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 21:11 schreef stumbleupon het volgende:
Ik ben vanmiddag achter op Zoomland geweest.
zijn er trouwens botanisten hier??? (ja, offtopic, sorry)
![]()
Ik zie de bonte kraaien eigenlijk ook nooit nu je het zo zegt.Dat is het bosgebied tussen jou en mij in zeg maarquote:Op zondag 15 januari 2006 20:35 schreef attila het volgende:
[..]
Dat is toch op de Brabantse wal he? ik ga vrije regelmatig wandelen in kortenhoef, maar dan let ik wel voornamelijk op planten. Er is daar een ven met heel veel veenmossen, beenbreek, zonnedauw en zelfs wat oeverkruid.
zijn er trouwens botanisten hier??? (ja, offtopic, sorry)
Aansluitend op de Wouwsche Plantage, Zurenhoek.
Ik woon tegen Zoomland aan. Twee minuten fietsen en ik zit midden in het bos.
Dit is mijn uitzicht:
[off topic]
Een kennis van mij is erg into alles wat groeit en bloeit. Zij geeft ook regelmatig excursies in het Markiezaatgebied. Onlangs het Goudknopje waargenomen op een paar plaatsen in het Markiezaat bijvoorbeeld. Ook komen er een paar wilde orchideeensoorten voor.
[off topic]![]()
Gisteren een Waterspreeuw gezien en nog heel wat ander klein gespuis, maar niet het vermelden waard. Had geen fototoestel bij me ^_^ Helaas helaas!Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Nice! Waar dan?quote:Op maandag 16 januari 2006 12:17 schreef ImmovableMind het volgende:
Gisteren een Waterspreeuw gezien![]()
Het kan hier eigenlijk maar op twee plekken, as you know
Twickel en Dinkel, deze was bij de Dinkel. Had hem al jaren niet meer gezien. Blijven me echt boeien deze beestjes. Ze zijn ook lang niet zo schuw als de andere watervogels in de buurt, zoals IJsvogels bijvoorbeeld.Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Da's waar idd. Waar bij de Dinkel dan? Singraven deel of de duiker onder het Almelo-Nordhorn door?Nee maar die zie je veel meer omdat het er hier in twente tegenwoordig ongeveer van stikt.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:42 schreef ImmovableMind het volgende:
Ze zijn ook lang niet zo schuw als de andere watervogels in de buurt, zoals IJsvogels bijvoorbeeld.![]()
![]()
Weet niet precies welke gedeelte, iig niet de benaming. Het was bij dat stuk waar wij toen achterna gezeten werden door die kerel toen we jong waren. Langs het Almelo-Nordhorn...dan moet het dus wel de duiker onder het...zijn! We hebben er in het verleden ook die Grote Gele Kwik gezien.Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Bonte kraaien komen hier uberhaupt niet veel voor, volgens mij! In Nederland heb ik ze nooit gezien. Toen ik op vakantie was in Denemarken een paar jaar geleden zag ik er erg veel. Ook in Turkije van de zomer waren het vaste gasten langs de rivieren.quote:Op zondag 15 januari 2006 20:32 schreef attila het volgende:
worden er nog wel eens bonte kraaien waargenomen? "Vroeger"zag ik die zowat iedere winter in de streek waar ik woon (west brabant) en nu zie i ze nooit meer (ik zit ook wat minder in het veld helaas).
en hoe zit het met de zuidelijke soorten zoals bijeneter, hop etc?? worden die nu vaker gezien met de milde winters??Sue Me![]()
Even een datumaanpassing.
Ik zou op 4 maart a.s. een vogeldag organiseren.
Helaas is het zo dat het bezoekerscentrum dan bezet is en ik helaas ook (IVN-Meeting)
Ik wilde het graag verplaatsen naar 11 maart 2006. Is dat een probleem?![]()
gisteren zaten er 2 boomkruipers in de bomen aan de andere kant van de straat, was grappig die had ik niet verwacht zo midden in het dorp en op een doodlopend pleintje. daarnet een mooi roodborstje 2 meter van het raam op de voederplank.
kan zien dat het echt koud is nu.
greetzzzzzz roZou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
Er zaten net 4 vogels in onze tuin waarvan we niet wisten wat het waren, ik zal wat kenmerken ervan geven.
De vleugels waren grijs met een beetje zwart en 1 wit stukje bij de staart. Hun hoofd was heel donker grijs, zeg maar zwart.
En bij 2 van de 4 was hun borst fel rood, roze achtig. Bij de andere 2 was de borst gewoon dof bruinachtig met een heel klein beetje rood.
En ze kwamen met z'n vieren volgens mij af op het stukje water in onze tuin wat nog neit bevroren was, omdat we een fontijntje hebben.
Hefet iemand enig idee wat voor vogels dit zijn? Alvast bedankt!
gr gr![]()
hoi Quyxz_
Wat nu ook miss. mee zou kunnen werken aan het bepalen welke vogel je omschrijft is je woonomgeving. Bosrijk? Stad? Weideland in de buurt ... enz.Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
OK. Ik woon in een stad met 20k inwoners ofzo, in de provincie Utrecht. Ik woon een klein beetje aan de rand. En daar om de stad heen liggen vooral weilanden en boomgaarden.
gr gr![]()
niet wat mij betreft, maar ik weet niet hoe het met de andere geinteresseerden zit...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:06 schreef stumbleupon het volgende:
Helaas is het zo dat het bezoekerscentrum dan bezet is en ik helaas ook (IVN-Meeting)
Ik wilde het graag verplaatsen naar 11 maart 2006. Is dat een probleem?
Waar?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:06 schreef stumbleupon het volgende:
Ik wilde het graag verplaatsen naar 11 maart 2006. Is dat een probleem?Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Vanavond in het RTL4 nieuws een stuk over de Oostvaardersplassen en waarschijnlijk ook iets over de aaneensluiting van de moerasgebieden in Nederland.
19:30 RTL4![]()
Was het interessant?Ik zie je post een beetje te laatquote:Op maandag 30 januari 2006 18:35 schreef stumbleupon het volgende:
Vanavond in het RTL4 nieuws een stuk over de Oostvaardersplassen en waarschijnlijk ook iets over de aaneensluiting van de moerasgebieden in Nederland.
19:30 RTL4![]()
![]()
Gister vogels gekeken aan de westzijde van de IJssel van Wilp tot gemaal Veluwe. T was vrij koud maar wel wat leuke dingen gezien, onder andere deze patrijzen :![]()
Ja de foto is onscherp,maar dat krijg je als je met een A80 foto's maakt van vogels![]()
een slechtvalk op een akker bij Deventer en een sperwer vlak langs de dijk op een paaltje.
In totaal toch nog 60 soorten. Het totale lijstje staat hier![]()
Gaaf
Leuke site trouwens... Is het een zelfstandig script of doen doen jullie dingen met waarneming.nl?![]()
Nee het is helemaal zelfstandig, er zijn 9 vogelaars die voornamelijk samen op excursie gaan en daar hun waarnemingen neerzetten. Eerst gingen ze meestal per mail rond, maar op een gegeven moment heb ik deze site gebouwd om alle waarneminglater ook nog terug te kunnen zien.![]()
Geweldig! Ik was ook zoiets van plan op de site van "de Kraaijenberg" maar beschik nog niet over genoeg 1337 php skillsIs wel de bedoeling in de toekomst omdat het belangrijk is om te weten of er een toename of juist een afname van bepaalde soorten in een bepaald gebied is. Ik betrek nu de informatie van waarneming.nl
![]()
Ik hou ook wel van vogels, vooral kip.
Maar ik fietste net een stukje over het boerenland, en er waren van die eenden of ganzen ofzo met zo'n vet grote kuif.En er waren ook twwe eenden heel vaag aan het doen. Ze waren elkaar onder water aan het duwen, die ene eend verdronk volgens mij bijna.
gr gr![]()
kuif.. Ik denk dat futen bedoeld. Die zijn nu ook alweer flink aan het baltsen (tijdje al eigenlijk) Wel een mooi gezicht![]()
![]()
Sinds een aantal dagen zit er een vogel in onze tuin waarvan we niet kunnen achterhalen wat voor een het er is.
Het ism e nog niet gelukt een foto te maken maar hier wat kenmerken:
- Hij is ongeveer zo groot als een merel
- Heeft ongeveer de kleuren van een Vlaamse Gaai, maar dat kan ie niet zijn want die zijn veel groter
- Eet de hele tijd appels die nog bovenin de appelboom hangen
- Gele snavel
- Beetje spikkels op de borst, en daar ook roodkleurig
- Witte streep aan de zijkant
- Is alleen, dus niet met soortgenoten
Iemand een idee?![]()
![]()
OMgeving waar je woont !>>>> ERRUG interessant ook!!!
Bosrijk gebied, weilanden in de omgeving, naast een boerderij ???Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Eindhoven rand van de stad, wel weilanden in de omgeving, op zo'n 500 meter denk ik!quote:Op zondag 5 februari 2006 12:00 schreef Pearly het volgende:OMgeving waar je woont !>>>> ERRUG interessant ook!!!
Bosrijk gebied, weilanden in de omgeving, naast een boerderij ???![]()
Waarschijnlijk een Zang- of Grote lijster!quote:Op zondag 5 februari 2006 11:37 schreef inkie1010 het volgende:
Sinds een aantal dagen zit er een vogel in onze tuin waarvan we niet kunnen achterhalen wat voor een het er is.
Het ism e nog niet gelukt een foto te maken maar hier wat kenmerken:
- Hij is ongeveer zo groot als een merel
- Heeft ongeveer de kleuren van een Vlaamse Gaai, maar dat kan ie niet zijn want die zijn veel groter
- Eet de hele tijd appels die nog bovenin de appelboom hangen
- Gele snavel
- Beetje spikkels op de borst, en daar ook roodkleurig
- Witte streep aan de zijkant
- Is alleen, dus niet met soortgenoten
Iemand een idee?Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
helaas,helaas, ik ben zaterdag wel thuis ben alleen niet in staat om te komen omdat ik namelijk nog met krukken loop en absoluut nog geen auto mag en kan rijden.. :-((quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:06 schreef stumbleupon het volgende:
Ik wilde het graag verplaatsen naar 11 maart 2006. Is dat een probleem?
maar een eventuele volgende keer houd ik me zeker aanbevolen.
ff persoonlijk vraagje ... jij bent proffesioneel gids ?? maar kun je hier je geld mee verdienen ?? en heb je die gidsopleiding vie het IVN gevolgd of ergens anders??
ik ben namelijk op zoek naar een andere werkbetrekking maar dan totaal het roer om zeg maar. Ik ben nu werkzaam in de supermarktbranche maar wil mijn roer naar natuur,millieu of dierenzorg omgooien. Ben me dus druk aan het oriënteren in deze richting(en) dus als iemand nog tips heeft..... ik hoor ze graag
greetzzzzz roZou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....![]()
Of misschien een kramsvogel, die is wat bonter, en je vergelijkt hem met een vlaamse gaai....quote:Op zondag 5 februari 2006 13:54 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Waarschijnlijk een Zang- of Grote lijster!![]()
Ik ben afgelopen weekend naar Terschelling geweest, lekker gewandeld en gefietst en tussendoor vogels gekeken. Echt een lekker eiland, zelfs in deze tijd van het jaar is er zat te zien qua vogels.
Hier staat een lijstje van wat ik/we gezien hebben.
Vooral de eenden waren erg mooi, ze lagen in een plasje in de duinen in de zon, een hele hoop soorten bij elkaar!!![]()
iemand een ideetje welke vogel dit kan zijn .. de opties die er genoemd worden op dit topic geloof ik niet zo in ( kiekendief en sperwer e.d.) iemand ????quote:Op zondag 5 maart 2006 17:54 schreef k_man het volgende:
Terplekke (Chili) had iemand het over een 'Harrier Hawk', maar dat lijkt me niet te kloppen?
[afbeelding]
in het meetingtopic vermelde ik al van mijn uitje naar de oostvaardersplannen. Daar en op de reis ernaar toe en terug hebben de andere vogelaar en ik de volgende vogels gezien:
1. houtduif
2. zwarte kraai
3. spreeuw
4. wilde eend
5. kievit
6. roek
7. vlaamse gaai
8. merel
9. ekster
10. kauw
11. buizerd
12. knobbelzwaan (daar hebben we ontichelijk veel van gezien)
13. kokmeeuw
14. scholekster
15. grutto
16. vink
17. sileense flamingo
18. meerkoet
19. ringmus
20. kneu
21. groenling
22. witte kwikstaart
23. bergeend
24. veldleeuwerik
25. holenduif
26. ooievaar
27. nijlgans
28. blauwe reiger
29. kuifeend
30. grote zilverreiger
31. grauwe gans
32. aalscholver
33. slobeend
34. brandgans
35. bruine kiekendief
36. pijlstaart
37. kluut
38. kleine mantelmeeuw
39. wintertaling
40. nonnetje
41. beflijster
42. tafeleend
43. smient
44. boerenzwaluw
45. fuut
46. krakeend
47. stormmeeuw
48. blauwe kiekendief (deze heb ik zelf niet gezien, de andere vogelaar wel)
49. winterkoning
50. tjiftjaf (alleen gehoord)
51. bontbekplevier
52. grote zaagbek
53. kolgans
54. tureluur
55. huismus
56. canadese gans
57. dwerggans
Het was voor mij zeker een leerzaam dagje. Veel vogels kende ik nog niet of niet goed en die heb ik dmv mijn verrekijker en de telescoop van die vogelaar goed kunnen bekijken en opnemen.patat ftw :)![]()
waar kan ik terecht met vragen over het houden van parkieten?Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!![]()
In F& Fquote:Op zondag 9 april 2006 19:44 schreef Oxymoron het volgende:
waar kan ik terecht met vragen over het houden van parkieten?
Valkparkieten?Klaar?
Ik niet!![]()
Hoi allemaal!
Ik heb een vraagje... Heb gisteren in het park en op de kinderboerderij foto's gemaakt. Toen ik daar liep hoorde ik veel en hard gekrijs, zeg maar net zoiets als een Papegaai.
Toen ik omhoog keek zag ik een mooi gekleurd vogeltje vliegen, maar het was helaas weer te snel weg om het goed op de foto te krijgen. Toen ik weer terug liep hoorde en zag ik hem weer, maar het is een beetje bang voor mensen want het vliegt snel weer weg.
Ik dacht dat ik het vanochtend vroeg weer zag bij ons huis in de buurt, maar dat is echter 3 tot 5 km verder dan waar ik gister ben geweest...
Waar het om gaat is dat ik nu wel benieuwd ben naar wat voor vogeltje het is. Ik heb op www.vogelvisie.nl wat rond gekeken en daar kwam een Vink het dichtsbij in de buurt. Maar voor mijn gevoel was dit vogeltje veel groter dan een Vink..
De borst is licht oranje en de staart aan de onderkant is wit. Op de zijkant is het zwart en ik geloof ook een beetje blauw, maar dat weet ik niet zekerDe snavel is best dun en eigenlijk niet hetzelfde als dat ik op een plaatje van een vink zag
Dit is de enigste foto die ik ervan gemaakt heb... Best wel onduidelijk
Kunnen jullie mij misschien helpen???Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-![]()
Hmm, gekrijs, gekleurde vogel, vrij groot..... misschien een Vlaamse Gaai?quote:Op donderdag 13 april 2006 16:13 schreef Esto het volgende:
Hoi allemaal!
Ik heb een vraagje... Heb gisteren in het park en op de kinderboerderij foto's gemaakt. Toen ik daar liep hoorde ik veel en hard gekrijs, zeg maar net zoiets als een Papegaai.
Toen ik omhoog keek zag ik een mooi gekleurd vogeltje vliegen, maar het was helaas weer te snel weg om het goed op de foto te krijgen. Toen ik weer terug liep hoorde en zag ik hem weer, maar het is een beetje bang voor mensen want het vliegt snel weer weg.
Ik dacht dat ik het vanochtend vroeg weer zag bij ons huis in de buurt, maar dat is echter 3 tot 5 km verder dan waar ik gister ben geweest...
Waar het om gaat is dat ik nu wel benieuwd ben naar wat voor vogeltje het is. Ik heb op www.vogelvisie.nl wat rond gekeken en daar kwam een Vink het dichtsbij in de buurt. Maar voor mijn gevoel was dit vogeltje veel groter dan een Vink..
De borst is licht oranje en de staart aan de onderkant is wit. Op de zijkant is het zwart en ik geloof ook een beetje blauw, maar dat weet ik niet zekerDe snavel is best dun en eigenlijk niet hetzelfde als dat ik op een plaatje van een vink zag
[afbeelding]
Kunnen jullie mij misschien helpen???[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
Gisteren twee putters op anderhalve meter afstand van mijn auto aan het fourageren. En ik rustig toekijken.Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
hmmmm, als ik zo naar dat fotootje kijk heeft ie qua (snavel) vorm wat weg van een specht...quote:Op donderdag 13 april 2006 16:13 schreef Esto het volgende:
Hoi allemaal!
[afbeelding]
Kunnen jullie mij misschien helpen???
Specht is het zo ie zo nietDe kleuren zijn niet hetzelfde geloof ik....
Vlaamse Gaai komt eerder in de buurt![]()
Nog nooit gezien hier in het wild, wel tof!!
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-![]()
Vanochtend vroeg een paartje Zwarte Roodstaarten aan het baltsen gezien.Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
WOWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWw wat gaaf!!
Je fotograffeerd zomaar even 2 Vlaamse gaaien in je tuin-baddertje !! SUPER leuk
IK zag er gister ook 2 vliegen aan de rand van de A59. Ik was met de fiets op het pad wat er paralel langs loopt en ben even gestopt om te kijken. Ze zijn zó mooi van kleur hé!?
Er komen er steeds meer lijkt wel! Of ze laten zich juist meer zien ....Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Ik had een uur geleden een foto weten te maken van deze beste kameraadDe plunderaar, die houdt van vis.
Apart beest, ik zou zo van hem kunnen houden, is het niet zo dat hij alle vissen opsmikkeld, maar goed, dat hoort bij de natuurHier zijn alle buren bezig om dat beest weg te jagen maar hij keert altijd terug
Ik wil hem nooit wegjagen door lawaai te maken, heb toch een band met die vogel
Alsof het een huisdier is
![]()
Aparte manier van vliegen ook. Als hij komt aanvliegen lijkt het net een soort van vliegtuigOok als hij een landing doet in zetten
Een knappe vogel is het niet te noemen eigenlijk, maar zijn manier van vliegen heeft humor
De vogels van Roi evenaart deze niet, die van Roi heb ik nog nooit gezien ook in deze tuin.
Zag net een paar minuten geleden een rood-borstje in de tuin die zichzelf aan het verzorgen was. Wilde hem vastleggen maar toen ik de camera wilde pakken was hij al weg. Toch vaker de camera bij de hand nemen. Rood-borstjes zijn dan niet zeldzaam maar ik wil er toch een maken voor mezelf, een foto dus
[ Bericht 10% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 22-04-2006 19:47:55 ]Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.![]()
Vanochtend vroeg zingende nachtegalen, fitis, koekoek, zwartkop, tuinfluiter en een wolkje huiszwaluwen...ondanks het koude en mistige weer een lentegevoel.Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Het valt me op dat iedereen hier nog over Vlaamse Gaaien praat. Waarschijnlijk krijgen we de oude benaming er ook nooit meer uit ^_^Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Gisteren zat er weer eentje in m'n tuin!All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.![]()
OK, ik zag gisteren dus een Vlaamse Gaai bij ons in de boom zitten en vanmiddag zat ie op mijn balkon blaadjes van een plant te plukken. Ik had echt geen idee dat dat een Vlaamse Gaai was. Dus ik zoeken naar foto's om te zien wat de naam van dat beest was en dan kom ik hier in dit topic zomaar foto's tegen! Gaaf.
Ik woon trouwens midden in Utrecht in een flat en zo'n groot beest had ik nog niet eerder gezien, wel veel koolmeesjes, enkele groenling, kraaien en veel te veel duiven en meeuwen... Ik probeerde een foto te maken maar hij was natuurlijk al weer weg.![]()
![]()
Sinds een week weet ik dat we een eksternest in de grote larix in de tuin hebben
Nou ben ik niet zo kapot van die eksters, maar dit ziet er wel erg schattig uit en lijkt er sprekend op.
Alhoewel ze nu al wel wat groter zijn....
Denken jullie dat de eksters dit nest zelfgebouwd hebben, of doen ze net als uilen, ze jatten gewoon een nest?![]()
Hoe kan je nou een hekel hebben aan eksters? Helemaal na het zien van die schatjes![]()
Ik zal ook een foto toevoegen die ik vrij recent (deze maand) nog maakte in het Biesbosch van de Witte kwikstaart.
(klik op de foto om hem op orginele grote te zien)![]()
![]()
Eksters zijn zijn mooie vogels...quote:Op woensdag 26 april 2006 00:55 schreef Bluezz het volgende:
Sinds een week weet ik dat we een eksternest in de grote larix in de tuin hebben
Nou ben ik niet zo kapot van die eksters, maar dit ziet er wel erg schattig uit en lijkt er sprekend op.
Alhoewel ze nu al wel wat groter zijn....
[afbeelding]
Denken jullie dat de eksters dit nest zelfgebouwd hebben, of doen ze net als uilen, ze jatten gewoon een nest?
Ik heb er zelf een vondeling groot gebracht en weer vrij gelaten.<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>![]()
Ze bouwen zelf hun nest. Of ze verstevigen zelf een bestaand nest (weet niet zekerquote:Op woensdag 26 april 2006 00:55 schreef Bluezz het volgende:
Denken jullie dat de eksters dit nest zelfgebouwd hebben, of doen ze net als uilen, ze jatten gewoon een nest?).
Ik zie in de lente namelijk vaak eksters moeilijk doen met net iets te grote takken om hun nest te makenZijn ze echt hele dagen mee bezig
Bij mijn werk waren 2 boomkruipers al twee weken druk in de weer met een nestje te maken in een spleet bij een regenpijp. Alleen nu vonden we er gisteren eentje die tegen het raam was gevlogen. Dood![]()
Verder op zit ook het nestje van een bonte vliegenvanger
Foto:
Ik heb geen "hekel" aan eksters, maar zie ze vaak voedsel kapen van kleinere soorten, maar goed, dat doen de kraaien hier in de buurt ook![]()
![]()
Dat doen de lokale mussen en koolmezen ook als ze de kans krijgen ^_^.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:03 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb geen "hekel" aan eksters, maar zie ze vaak voedsel kapen van kleinere soorten, maar goed, dat doen de kraaien hier in de buurt ook
Gisteren vlogen er op 1 van de eerste thermieken van het jaar 2 zwarte Ooievaars over het industrie terrein in AlmeloWie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
Hoi Bluezz ....
De Ekster valt indd. onder de fam.van de "kraaien". Kijk hier maar eens
http://www.vogelvisie.nl/soort/ekster.php
Een prima en perfecte site met een duidelijke uitleg over van alles en nog wat !!
Eksters zijn ook ERG mooie vogels. Let maar eens op de kobalt-blauwe stuit die ze hebben als de zonnestralen erop vallen.
Prachtig gewoon ........
En lees hier : De ekster bouwt een rommelig nest van takken in een boom met een ingang aan de zijkant. Tussen de takken bevindt zich het eigenlijke nest dat bestaat uit planten en aarde.Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........![]()
Determinatie-post
Ik zit op een schip in de Arabische (Perzische) Golf en heb bezoek van een kudde vogels. Het zijn allemaal zwaluwen van een soort (zegt mijn leken oog) vanwege de V-vormige staart, zie foto.
Er profiteert echter één andere vogel mede. Deze lijkt in de verste verte niet op de 'zwaluw' en ik vraag me ernstig af wat voor een vogel dat is. Het doet mij een beetje koolmeesachtig aan, zeg ik opnieuw met het oog van een leek. Ook opnieuw: zie foto.
Sorry voor de gebrekkige kwaliteit, maar dat is effe niet anders. Misschien dat het helpt als ik zeg dat beide vogels in de lens kijken.![]()
De kwaliteit is goed genoeg om de vogels nauwkeurig te kunnen determineren. De eerste foto is inderdaad een zwaluw, namelijk een Boerenzwaluw de tweede vogel is Bijeneter!
Vooral met de tweede waarneming mag je erg trots zijn. Er zijn niet veel mensen die een Bijeneten mogen aanschouwen!Wie met niets tevreden is, bezit alles.![]()
We hebben een nestje in de klimopMoeder en vader vliegen af en aan met de bekjes vol wormen en dan horen we pieppieppiep piep! Er zit wel constant een kraai en een ekster te loeren, dus we houden een beetje de wacht en jagen de kraai en ekster weg als ze te dichtbij komen
![]()
![]()
Ah tnxxquote:Op woensdag 26 april 2006 19:50 schreef Pearly het volgende:
Hoi Bluezz ....
De Ekster valt indd. onder de fam.van de "kraaien". Kijk hier maar eens
http://www.vogelvisie.nl/soort/ekster.php
Een prima en perfecte site met een duidelijke uitleg over van alles en nog wat !!
Eksters zijn ook ERG mooie vogels. Let maar eens op de kobalt-blauwe stuit die ze hebben als de zonnestralen erop vallen.
Prachtig gewoon ........
En lees hier : De ekster bouwt een rommelig nest van takken in een boom met een ingang aan de zijkant. Tussen de takken bevindt zich het eigenlijke nest dat bestaat uit planten en aarde.![]()
![]()
prachtige vogels idd die bijenetersquote:Op donderdag 27 april 2006 09:39 schreef ImmovableMind het volgende:
De kwaliteit is goed genoeg om de vogels nauwkeurig te kunnen determineren. De eerste foto is inderdaad een zwaluw, namelijk een Boerenzwaluw de tweede vogel is Bijeneter!
Vooral met de tweede waarneming mag je erg trots zijn. Er zijn niet veel mensen die een Bijeneten mogen aanschouwen!
Vakantietip: in Zuid Europa zie je ze redelijk vaak
Bedankt!quote:Op donderdag 27 april 2006 09:39 schreef ImmovableMind het volgende:
Vooral met de tweede waarneming mag je erg trots zijn. Er zijn niet veel mensen die een Bijeneten mogen aanschouwen!![]()
hele mooie foto digi23quote:Op woensdag 26 april 2006 02:43 schreef Digi23 het volgende:
Hoe kan je nou een hekel hebben aan eksters? Helemaal na het zien van die schatjes![]()
Ik zal ook een foto toevoegen die ik vrij recent (deze maand) nog maakte in het Biesbosch van de Witte kwikstaart.
(klik op de foto om hem op orginele grote te zien)
[afbeelding]
Ik zie ze vaak de jonkies van anderen uit het nest graaien...net als spechten, eekhoorns etc dat ook doen.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:03 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb geen "hekel" aan eksters, maar zie ze vaak voedsel kapen van kleinere soorten, maar goed, dat doen de kraaien hier in de buurt ookGeloven is zeker weten dat je het niet weet.
en op naar deel 3[algemeen] vogels deel 3
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
Forum Opties Forumhop: Hop naar: