ReVolt heeft gelijk dit komt vanzelf.quote:Ook was ik vaak te laat, als ik dan vogels zag vliegen en ik probeerde met mijn verrekijker erop te focussen dan waren ze al weer verder gevlogen en wist ik niet waarheen
Hehe, vooral in dat laatste zit een kern van waarheid.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:35 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Vogels kijken doe je met je ogen
Vogels observeren met je verrekijker
Vogels determineren met je telescoop
Vogels inventariseren met veel koffie
te gek, dat wordt zeker lachen!quote:Trouwens, heb de jongste meutstege gister gesproken, en heb z'n nummer. Was wel geïnteresseerd in een keertje oostvaardersplassen, zo richting voorjaar. Maargoed, dat zien we nog wel.
Nee, alleen MSN/ mailen, of een F&F/vogel-Chatkanaaltje openen in fok!irc ?quote:Op zondag 8 januari 2006 20:16 schreef ReVolt het volgende:
Zit hier trouwens niet ergens een pm-functie?
Richting begin voorjaar is sneller dan je denkt. Eind februari begin maart zijn toptijden in de OP.quote:Op zondag 8 januari 2006 20:16 schreef ReVolt het volgende:
Trouwens, heb de jongste meutstege gister gesproken, en heb z'n nummer. Was wel geïnteresseerd in een keertje oostvaardersplassen, zo richting voorjaar. Maargoed, dat zien we nog wel.
Ik denk dat die site gebruik maakt van wat oudere SOVON gegevens. Inmiddels hebben we in Nederland tussen de 8 en 10.000 broedparen.quote:Edit: Ik las overigens net op een andere site dat er zo'n 4000 broedparen Buteo Buteo (buizerds) in Nederland leven.
Da's ook niet zo vreemd, die is niet zo heel makkelijk van een buizerd te onderscheiden. Als je alle tijd hebt en hij zit ergens op een paaltje kan je het loopbeen misschien zien. (Met veren is de ruigpoot, maargoed, dat weet jij volgens mij zelf ook wel.quote:Op maandag 9 januari 2006 19:30 schreef stumbleupon het volgende:
[..]
Ruigpoten heb ik nog niet kunnen onderscheiden overigens.
zoomland is bij 't appeltje toch ??quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:59 schreef stumbleupon het volgende:
Zoomland is het bosgebied aan de Oostkant van Bergen op Zoom en kent onnoemelijk veel poelen en vennen. Weinig produktiebos (hoofdzakelijk gemengd).
Het was flink koud vandaag met een behoorlijk straffe wind.
Gespot: kruisbekken, blauwe reiger (bij een van de vennen), grote bonte specht, groene specht, buizerd, havik, goudhaantjes, boomklever, roodborstjes, koperwieken.
Ja klopt... Behoorlijk wat stormschade nog te zien in het bos overigens...quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:21 schreef bonootje het volgende:
[..]
zoomland is bij 't appeltje toch ??
greetzzz ro
Ik kan me nog herinneren dat ik voor het eerst een zwarte specht hoorde. Dacht dat het een roestig scharnier was, erg apart. Tot IM en ik ineens twee zwarte spechten zagen komen aanvliegen. Net kraaien, en pas vlak voor ze zitten krijg je die diepe bogen. Echt geweldig mooie vogels om te zien, ken maar 1 plek (toevallig een stukje bos redelijk dicht bij mijn huis) waar je eigenlijk altijd wel zeker bent om ze te zien.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 02:00 schreef stumbleupon het volgende:
En tot mijn verbazing hoorde ik ook de zwarte specht. (geluid lijkt heel erg op de groene specht maar de zwarte specht heft zijn "gelach" echt aan terwijl de groene specht direkt al "schaterlacht"). Maar even opgeschreven en even in de gaten houden. Deze vogel namelijk nog nooit gezien, alleen gehoord.
Zou best een ijsvogel kunnen zijn. Toen ik nog in Meppel woonde zat er ook eentje in de woonwijk. (Daar was een riviertje "de reest" genaamd en die vroor daar niet dicht)quote:Op zaterdag 14 januari 2006 21:23 schreef Againzender het volgende:
mijn vader en ik vinden dit nog het meest klinken als een ijsvogel
Of heeft iemand hier nog een andere suggestie?
Dat is toch op de Brabantse wal he? ik ga vrije regelmatig wandelen in kortenhoef, maar dan let ik wel voornamelijk op planten. Er is daar een ven met heel veel veenmossen, beenbreek, zonnedauw en zelfs wat oeverkruid.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 21:11 schreef stumbleupon het volgende:
Ik ben vanmiddag achter op Zoomland geweest.
Dat is het bosgebied tussen jou en mij in zeg maarquote:Op zondag 15 januari 2006 20:35 schreef attila het volgende:
[..]
Dat is toch op de Brabantse wal he? ik ga vrije regelmatig wandelen in kortenhoef, maar dan let ik wel voornamelijk op planten. Er is daar een ven met heel veel veenmossen, beenbreek, zonnedauw en zelfs wat oeverkruid.
zijn er trouwens botanisten hier??? (ja, offtopic, sorry)
Nice! Waar dan?quote:Op maandag 16 januari 2006 12:17 schreef ImmovableMind het volgende:
Gisteren een Waterspreeuw gezien
Nee maar die zie je veel meer omdat het er hier in twente tegenwoordig ongeveer van stikt.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:42 schreef ImmovableMind het volgende:
Ze zijn ook lang niet zo schuw als de andere watervogels in de buurt, zoals IJsvogels bijvoorbeeld.
Bonte kraaien komen hier uberhaupt niet veel voor, volgens mij! In Nederland heb ik ze nooit gezien. Toen ik op vakantie was in Denemarken een paar jaar geleden zag ik er erg veel. Ook in Turkije van de zomer waren het vaste gasten langs de rivieren.quote:Op zondag 15 januari 2006 20:32 schreef attila het volgende:
worden er nog wel eens bonte kraaien waargenomen? "Vroeger"zag ik die zowat iedere winter in de streek waar ik woon (west brabant) en nu zie i ze nooit meer (ik zit ook wat minder in het veld helaas).
en hoe zit het met de zuidelijke soorten zoals bijeneter, hop etc?? worden die nu vaker gezien met de milde winters??
niet wat mij betreft, maar ik weet niet hoe het met de andere geinteresseerden zit...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:06 schreef stumbleupon het volgende:
Even een datumaanpassing.
Ik zou op 4 maart a.s. een vogeldag organiseren.
Helaas is het zo dat het bezoekerscentrum dan bezet is en ik helaas ook (IVN-Meeting)
Ik wilde het graag verplaatsen naar 11 maart 2006. Is dat een probleem?
Waar?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:06 schreef stumbleupon het volgende:
Helaas is het zo dat het bezoekerscentrum dan bezet is en ik helaas ook (IVN-Meeting)
Was het interessant?Ik zie je post een beetje te laatquote:Op maandag 30 januari 2006 18:35 schreef stumbleupon het volgende:
Vanavond in het RTL4 nieuws een stuk over de Oostvaardersplassen en waarschijnlijk ook iets over de aaneensluiting van de moerasgebieden in Nederland.
19:30 RTL4
Eindhoven rand van de stad, wel weilanden in de omgeving, op zo'n 500 meter denk ik!quote:Op zondag 5 februari 2006 12:00 schreef Pearly het volgende:OMgeving waar je woont !>>>> ERRUG interessant ook!!!
Bosrijk gebied, weilanden in de omgeving, naast een boerderij ???
Waarschijnlijk een Zang- of Grote lijster!quote:Op zondag 5 februari 2006 11:37 schreef inkie1010 het volgende:
Sinds een aantal dagen zit er een vogel in onze tuin waarvan we niet kunnen achterhalen wat voor een het er is.
Het ism e nog niet gelukt een foto te maken maar hier wat kenmerken:
- Hij is ongeveer zo groot als een merel
- Heeft ongeveer de kleuren van een Vlaamse Gaai, maar dat kan ie niet zijn want die zijn veel groter
- Eet de hele tijd appels die nog bovenin de appelboom hangen
- Gele snavel
- Beetje spikkels op de borst, en daar ook roodkleurig
- Witte streep aan de zijkant
- Is alleen, dus niet met soortgenoten
Iemand een idee?
helaas,helaas, ik ben zaterdag wel thuis ben alleen niet in staat om te komen omdat ik namelijk nog met krukken loop en absoluut nog geen auto mag en kan rijden.. :-((quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:06 schreef stumbleupon het volgende:
Of misschien een kramsvogel, die is wat bonter, en je vergelijkt hem met een vlaamse gaai....quote:Op zondag 5 februari 2006 13:54 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Waarschijnlijk een Zang- of Grote lijster!
iemand een ideetje welke vogel dit kan zijn .. de opties die er genoemd worden op dit topic geloof ik niet zo in ( kiekendief en sperwer e.d.) iemand ????quote:Op zondag 5 maart 2006 17:54 schreef k_man het volgende:
Terplekke (Chili) had iemand het over een 'Harrier Hawk', maar dat lijkt me niet te kloppen?
[afbeelding]
In F& Fquote:Op zondag 9 april 2006 19:44 schreef Oxymoron het volgende:
waar kan ik terecht met vragen over het houden van parkieten?
Hmm, gekrijs, gekleurde vogel, vrij groot..... misschien een Vlaamse Gaai?quote:Op donderdag 13 april 2006 16:13 schreef Esto het volgende:
Hoi allemaal!
Ik heb een vraagje... Heb gisteren in het park en op de kinderboerderij foto's gemaakt. Toen ik daar liep hoorde ik veel en hard gekrijs, zeg maar net zoiets als een Papegaai.
Toen ik omhoog keek zag ik een mooi gekleurd vogeltje vliegen, maar het was helaas weer te snel weg om het goed op de foto te krijgen. Toen ik weer terug liep hoorde en zag ik hem weer, maar het is een beetje bang voor mensen want het vliegt snel weer weg.
Ik dacht dat ik het vanochtend vroeg weer zag bij ons huis in de buurt, maar dat is echter 3 tot 5 km verder dan waar ik gister ben geweest...
Waar het om gaat is dat ik nu wel benieuwd ben naar wat voor vogeltje het is. Ik heb op www.vogelvisie.nl wat rond gekeken en daar kwam een Vink het dichtsbij in de buurt. Maar voor mijn gevoel was dit vogeltje veel groter dan een Vink..
De borst is licht oranje en de staart aan de onderkant is wit. Op de zijkant is het zwart en ik geloof ook een beetje blauw, maar dat weet ik niet zekerDe snavel is best dun en eigenlijk niet hetzelfde als dat ik op een plaatje van een vink zag
Dit is de enigste foto die ik ervan gemaakt heb... Best wel onduidelijk
[afbeelding]
Kunnen jullie mij misschien helpen???
hmmmm, als ik zo naar dat fotootje kijk heeft ie qua (snavel) vorm wat weg van een specht...quote:Op donderdag 13 april 2006 16:13 schreef Esto het volgende:
Hoi allemaal!
Ik heb een vraagje... Heb gisteren in het park en op de kinderboerderij foto's gemaakt. Toen ik daar liep hoorde ik veel en hard gekrijs, zeg maar net zoiets als een Papegaai.
Toen ik omhoog keek zag ik een mooi gekleurd vogeltje vliegen, maar het was helaas weer te snel weg om het goed op de foto te krijgen. Toen ik weer terug liep hoorde en zag ik hem weer, maar het is een beetje bang voor mensen want het vliegt snel weer weg.
Ik dacht dat ik het vanochtend vroeg weer zag bij ons huis in de buurt, maar dat is echter 3 tot 5 km verder dan waar ik gister ben geweest...
Waar het om gaat is dat ik nu wel benieuwd ben naar wat voor vogeltje het is. Ik heb op www.vogelvisie.nl wat rond gekeken en daar kwam een Vink het dichtsbij in de buurt. Maar voor mijn gevoel was dit vogeltje veel groter dan een Vink..
De borst is licht oranje en de staart aan de onderkant is wit. Op de zijkant is het zwart en ik geloof ook een beetje blauw, maar dat weet ik niet zekerDe snavel is best dun en eigenlijk niet hetzelfde als dat ik op een plaatje van een vink zag
Dit is de enigste foto die ik ervan gemaakt heb... Best wel onduidelijk
[afbeelding]
Kunnen jullie mij misschien helpen???
Eksters zijn zijn mooie vogels...quote:Op woensdag 26 april 2006 00:55 schreef Bluezz het volgende:
Sinds een week weet ik dat we een eksternest in de grote larix in de tuin hebben
Nou ben ik niet zo kapot van die eksters, maar dit ziet er wel erg schattig uit en lijkt er sprekend op.
Alhoewel ze nu al wel wat groter zijn....
[afbeelding]
Denken jullie dat de eksters dit nest zelfgebouwd hebben, of doen ze net als uilen, ze jatten gewoon een nest?
Ze bouwen zelf hun nest. Of ze verstevigen zelf een bestaand nest (weet niet zekerquote:Op woensdag 26 april 2006 00:55 schreef Bluezz het volgende:
Denken jullie dat de eksters dit nest zelfgebouwd hebben, of doen ze net als uilen, ze jatten gewoon een nest?
Dat doen de lokale mussen en koolmezen ook als ze de kans krijgen ^_^.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:03 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb geen "hekel" aan eksters, maar zie ze vaak voedsel kapen van kleinere soorten, maar goed, dat doen de kraaien hier in de buurt ook
Ah tnxxquote:Op woensdag 26 april 2006 19:50 schreef Pearly het volgende:
Hoi Bluezz ....
De Ekster valt indd. onder de fam.van de "kraaien". Kijk hier maar eens
http://www.vogelvisie.nl/soort/ekster.php
Een prima en perfecte site met een duidelijke uitleg over van alles en nog wat !!
Eksters zijn ook ERG mooie vogels. Let maar eens op de kobalt-blauwe stuit die ze hebben als de zonnestralen erop vallen.
Prachtig gewoon ........
En lees hier : De ekster bouwt een rommelig nest van takken in een boom met een ingang aan de zijkant. Tussen de takken bevindt zich het eigenlijke nest dat bestaat uit planten en aarde.
prachtige vogels idd die bijenetersquote:Op donderdag 27 april 2006 09:39 schreef ImmovableMind het volgende:
De kwaliteit is goed genoeg om de vogels nauwkeurig te kunnen determineren. De eerste foto is inderdaad een zwaluw, namelijk een Boerenzwaluw de tweede vogel is Bijeneter!
Vooral met de tweede waarneming mag je erg trots zijn. Er zijn niet veel mensen die een Bijeneten mogen aanschouwen!
Bedankt!quote:Op donderdag 27 april 2006 09:39 schreef ImmovableMind het volgende:
De kwaliteit is goed genoeg om de vogels nauwkeurig te kunnen determineren. De eerste foto is inderdaad een zwaluw, namelijk een Boerenzwaluw de tweede vogel is Bijeneter!
Vooral met de tweede waarneming mag je erg trots zijn. Er zijn niet veel mensen die een Bijeneten mogen aanschouwen!
hele mooie foto digi23quote:Op woensdag 26 april 2006 02:43 schreef Digi23 het volgende:
Hoe kan je nou een hekel hebben aan eksters? Helemaal na het zien van die schatjes![]()
Ik zal ook een foto toevoegen die ik vrij recent (deze maand) nog maakte in het Biesbosch van de Witte kwikstaart.
(klik op de foto om hem op orginele grote te zien)
[afbeelding]
Ik zie ze vaak de jonkies van anderen uit het nest graaien...net als spechten, eekhoorns etc dat ook doen.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:03 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb geen "hekel" aan eksters, maar zie ze vaak voedsel kapen van kleinere soorten, maar goed, dat doen de kraaien hier in de buurt ook
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |