abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33709566
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:55 schreef daniman het volgende:

[..]

Ik denk alleen wel dat ik veel minder ervaring heb dan jou en IM.
Mwah, die kennis van IM valt nog wel mee hoor. 't Is allemaal al weer wat weggezakt bij hem vrees ik. Moet dan gelijk toegeven dat het bij mij hetzelfde is. Wij keken vogels in de tijd dat een witte reiger écht zeldzaam was.
quote:
Ik heb nu iig een beter vogelboek (vogels van Europa van Lars Johnson)
De Bijbel onder de vogelboeken. Ligt hier ook in de kast, compleet versleten. (Geen idee hoeveelste kalenderjaar alweer maar de rui zit er niet aan te komen )

[ Bericht 3% gewijzigd door ReVolt op 04-01-2006 22:44:41 ]
  woensdag 4 januari 2006 @ 22:32:38 #177
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33710145
dat had IM m3 ook gezegd Daar heb ik heb iig goed mee getroffen Nu nog een betere verrekijker en fotooestel plus grote lens, dan heb ik alles wat ik zou willen voor deze hobby Maar die laatste twee zullen voorlopig nog niet mogelijk zijn vrees ik ...
patat ftw :)
pi_33711390
quote:
Wij keken volgens in de tijd dat een witte reiger écht zeldzaam was.
Vroeger waren die Zilverreigers echt zeldzaam, nu heeft bijna elke 'vogelaar' heb op zijn hitlist staan. Dat was in de tijd dat je buzzer nog af ging voor een Zilverreiger ^_^. Een buzzer is een kein apparaatje waar je korte berichten mee kon ontvangen. Een soort van primitief sms toestel ! Die dingen zie je nu alleen nog maar in TMF clips met Negers die snel praten over juwelen, fluwelen auto's en andere hele belangrijke dingen in het dagelijks leven van een man.
quote:
Ik heb nu iig een beter vogelboek (vogels van Europa van Lars Johnson)
Welcome to the club, je hoort er nu echt bij ^_^. Alleen de Ecologische Atlas van Nederlandse Roofvogels en je behoort tot de elite! lol
quote:
fotooestel plus grote lens,
Koop dan een telescoop met een ingang voor een digitale camera ingang. Scheelt je veel werk en denk ook kosten. Telescoop blijft goedkoper dan een mega zoom spiegel reflex

PS: met die Kennis van IM gaat het snel weer goedkomen. Aankomende weken even de Johnson doornemen.

Zal morgen ook posten wat voor speciale soorten ReVolt en ik gespot hebben hier in het oosten van het land.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  woensdag 4 januari 2006 @ 23:12:35 #179
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33711905
ik ben erg benieuwd
Waar in het oosten moet ik aan denken trouwens? Ik zelf ben Veluwnaar
pi_33712290
Er ligt tussen Regge en Dinkel een land, het schone en nijvere Twente.
Daar ongeveer. Als je nog iets verder naar het oosten gaat spreken ze Duits. En wat er hier zoal uit de oeral aangevlogen komt... onvoorstelbaar.

Ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd want ik kan me lang niet allemaal herinneren eigenlijk. Eens even de notitieblokjes zien te vinden.
  donderdag 5 januari 2006 @ 00:14:41 #181
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33714685
Grrr net een reply geschreven, ging mijn internet onderuit... *berichten Control-C' en!!!*
Goed... poging 2
quote:
Wat voor een soorten kunnen we er verwachten, met 4 maart in het achterhoofd?
In het Markiezaatgebied hebben vorig jaar zo'n 125 soorten gebroed.
Soorten die je er vaak kunt zien (soms met enig geduld maar goed, dat is spotter eigen):
Grote zilverreiger, zwartkopmeeuw, lepelaar, ijsvogel, geoorde fuut, zwarte stern, blauwborst, bruine kiekendief, slechtvalk, smelleken, steenuil, kerkuil, rietgors, baardmannetje, dodaars, roerdomp, kleine zwanen, patrijs, kwartel, wespendief, havik, sperwer, groene specht etc...
Het gaat vrij goed met de vogelstand. Ook kun je af en toe spreken van een koekoek-invasie... Je hoort ze dan zelfs doorelkaar. Vorig jaar is de Hop ook meerdere malen gesignaleerd.
quote:
Koop dan een telescoop met een ingang voor een digitale camera ingang. Scheelt je veel werk en denk ook kosten. Telescoop blijft goedkoper dan een mega zoom spiegel reflex
Ja, een fieldscope met een Nikon Coolpix bijvoorbeeld. Er zijn speciale beugeltjes waarmee je de camera heel makkelijk voor de scope kunt schuiven... Fotograferen maar (eeeh digiscopen maar).
Ook kun je je spiegelreflex (al dan niet digitaal) met een adapter op de telescoop monteren.
Het is inderdaad goedkoper... Een 800mm AF lens kost toch al gauw tegen de 6000 Euro.

Interessante info op dit gebied:
Telescopen
Fieldscope en Coolpix
Scope test en vergelijk
Alle merken op een rij
Mooie digiscope resultaten

Nog een leuke link naar een site van iemand met heeeeele grote lenzen:Test van de Sigma Zoom 300-800mm
quote:
Alleen de Ecologische Atlas van Nederlandse Roofvogels en je behoort tot de elite! lol
Ja, die heb ik ook
Heb ook de weidevogel atlas en de wadvogel atlas. De laatste is maar met moeite door te komen omdat het zo ongelofelijk diep op de materie ingaat.. Wel aanraders.

Voor 4 maart dacht ik aan:
- Ontmoeting bij de Kraaijenberg (bezoekerscentrum)
- Koffie / thee / koekkie (er is er ook een permanente tentoonstelling over het ontstaan van het gebied)
- Uitkijktoren, stukje rond de Kraaijenberg en dan via de slikken, het bos en het moeras naar de vogelkijkhut.
- Kraaijenberg --> Soep en broodjes
- Meerkeuzemenu: Molenplaat, Landgoed Mattemburgh, Zoomland, Boslust
- Daarna voor de liefhebber eventueel nog iets eten in de stad
  donderdag 5 januari 2006 @ 11:10:10 #182
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33722524
alles leuk en aardig over spiegelreflexen maar ik heb op dit moment een digitaal cameraatje met beperkte mogelijkheden. Van Canon EOS'en en lenzen zoals een collega van mij die heeft durf ik alleen maar te dromen

Je programma klinkt goed evenals de vogels die je noemde die je er tegen kunt komen. Die namen onder "meerkeuzemenu", hoort dat bij het markiezaat of ligt dat in de buurt van het markiezaat?
pi_33722755
quote:
Er ligt tussen Regge en Dinkel een land, het schone en nijvere Twente.
De Cryptische omschrijving van ReVolt duidt op de wonderschone Metropool Almelo.

In het Markiezaatgebied broeden een aantal interessante soorten die ik nog niet eerder heb gezien. Dus ik heb zeker wel interesse om op die 4 maart te komen. Het probleem is dat ik alleen kom als ReVolt gaat en Revolt als ik ga, dus we moeten het maar even overleggen.

Hebben er Smelleken gebroed in dat gebied? dat is aardig zeldzaam. Wel ontzettend toffe beesten trouwens. Welke ondersoort Blauwborst praten we hier eigenlijk over, de witsterblauwborst (Luscinia svecica cyanecula) of de roodsterblauwborst (Luscinia svecica svecica).
Persoonlijk wil ik graag de Zwartkopmeeuw en de Grote Zilverreiger scoren op die dag ^_^

Deze link kwam ik nog tegen, was er vroeger nog lid van. het clubblad 'Ficedula' kreeg ik nog jaren na opzegging: http://www.tvwg.nl/

Dit is de link van het gebied waar ReVolt en ikzelf vroeger wakker werden
http://www.tvwg.nl/natuurgebieden/engbertsdijksvenen.htm
Broedvogels hier zijn: Geoorde fuut,Dodaars, Winter- en Zomertaling, Krakeend, Slobeend, Porseleinhoen, Waterral, Kokmeeuw, Blauwborst, Sprinkhaanzanger en Grauwe klauwier.

Zeldzaamheden die er gespot zijn:Zwarte ooievaar, Grote zilverreiger, Grauwe kiekendief, Roodpootvalk, Slechtvalk, Visarend, Rode en Zwarte wouw, Kraanvogel, alle strandlopersoorten, Dwergmeeuw, Witvleugel- en Witwangstern, Roodkeelpieper, Befllijster, Baardman, Buidelmees, IJsgors, Sneeuwgors, Toendrarietgans, Taigarietgans.

Op de hoogveenkern (ligt net ten westen van de observatiehut) slapen in de periode oktober - april zo'n 20 - 30 Blauwe kiekendieven. Tijdens het aanvliegen vlak voor zonsondergang kunnen tussen de kiekendieven soms enkele Smellekens worden waargenomen. Een vaste overwinteraar is de Klapekster waarvan er maximaal 5 tegelijk in het gebied kunnen verblijven. Voor mensen die nog nooit Kraanvogels...(Grus Grus, toch?) hebben gezien moeten na goed timen zeker hier aan hun trekken komen.

ReVolt en ik hebben in dit gebied meerdere keren kunnen genieten Roodpootvalken, Witoogeenden, Beflijsters, Dwergmeeuwen en hordes rare kansen. Hierboven is nog niet vermeld dat er een paar keer per jaar een vage Arend overvliegt. Het moeilijke hiervan is dat het vaak Juveniele exemplaren zijn en dus heel erg moeilijk te determineren.

@ StumpleUpon, bedankt voor de info over scopes. Zijn er ook winkels met een internetsite waar je ze kunt bestellen. Ben benieuwd naar prijzen. Ben over het algemeen op de hoogte van de merken en typen. +your avatar is scary as hell, waar is het van? Hoop niet de lokale klederdracht

@Revolt, is deze smiley een Meutstege? -->
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:08:13 #184
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33723949
zo zo IM, dat klinkt ook als een mooie plek om eens naar toe te gaan! k zet hem op mijn lijstje.
En verder zit ik te twijfelen of ik vandaag naar het winkelcentrum ga en naar mijn moeder, en dan morgen wandelen in een bos- en heidegebied (met mijn vogelboek en verrekijker ) , of dat ik vandaag ga wandelen en dan morgen naar het winkelcentrum en naar mijn moeder...
pi_33724067
Bekijk de weersverwachtigen zal ik zeggen, stem het daarop af. Doen vogels ook
Laat ons weten wat je hebt gezien!
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:16:51 #186
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33724157
dat laatste doe ik zowiezo wel Voor de weersverwachtingen moet ik de KNMI site maar even raadplegen...
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:19:15 #187
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33724216
hm weinig verschil zo te zien behalve dat vandaag de wind met kracht 4 waait naar het westen en morgen is dat kracht 3 naar zuidwesten...
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:03:41 #188
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33725470
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 11:10 schreef daniman het volgende:
alles leuk en aardig over spiegelreflexen maar ik heb op dit moment een digitaal cameraatje met beperkte mogelijkheden. Van Canon EOS'en en lenzen zoals een collega van mij die heeft durf ik alleen maar te dromen
Met een simpele digitale camera kun je vaak nog verrassende dingen doen (met een adapter op een scoop plaatsen bijvoorbeeld)
quote:
Je programma klinkt goed evenals de vogels die je noemde die je er tegen kunt komen. Die namen onder "meerkeuzemenu", hoort dat bij het markiezaat of ligt dat in de buurt van het markiezaat?

Detailkaartje met legenda

Zoomland en Boslust zijn bosgebieden vlakbij het Makiezaatgebied.
Landgoed Mattemburgh grenst aan het Markiezaatgebied.
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:15:32 #189
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33725862
quote:
Hebben er Smelleken gebroed in dat gebied? dat is aardig zeldzaam. Wel ontzettend toffe beesten trouwens. Welke ondersoort Blauwborst praten we hier eigenlijk over, de witsterblauwborst (Luscinia svecica cyanecula) of de roodsterblauwborst (Luscinia svecica svecica).
Persoonlijk wil ik graag de Zwartkopmeeuw en de Grote Zilverreiger scoren op die dag ^_^
Het Smelleken is er nog niet broedend aangetroffen (helaas) maar wordt er wel vaak gespot.. (Laatst zat er eentje op de uitkijktoren bij het bezoekerscentrum)
Op die blauwborst kom ik nog terug

Bij www.verrekijkerkopen.nl zijn ze ook online te bestellen (de scopes) voor zover ik weet...
Ook de Nikons
------------------------------------
De avatar is inderdaad plaatselijke klederdracht Krijgen jullie ook
Nee, is van Ultima Online (MMORPG) (en een heeele verslavende)...
------------------------------------
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:43:28 #190
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33726781
nou ik heb besloten dat ik morgen maar die wandeling ga maken, het begint er een beetje regenachtig uit te zien hier.
pi_33732745
ik ga die datum ook vast zetten maar wel onder voorbehoud... ik moet namelijk aan mijn enkel geopereerd worden maar weet nog niet precies wanneer.

greetzzz ro
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
pi_33734267
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:08 schreef daniman het volgende:
zo zo IM, dat klinkt ook als een mooie plek om eens naar toe te gaan! k zet hem op mijn lijstje.
Mocht je het gebied ooit eens willen bezoeken, schrik dan niet van de staat waarin het nu verkeerd. Afgelopen jaar is men namelijk bezig geweest om enorme dammen in het gebied aan te leggen, om zo het waterpijl hoog te houden. In het gebied ligt namelijk een nog levende hoogveenkern, (een van de allerlaatste in Nederland) en men probeert hiermee deze kern in leven te houden. Het ziet er alleen op zijn minst 'apart' uit: dammen van 30 meter breed (aan de basis) en meer dan tien meter hoog. Klein voordeel is dat je er op sommige plaatsen op kunt lopen en je zo een goed overzicht van het gebied krijgt.

De soorten die IM beschrijft zijn inderdaad zeker aan te treffen, vooral de kolonie oeverzwaluwen is erg mooi om te zien (broeden aan een zandafgraving belendend aan het gebied). Boomvalken vliegen daar nog wel eens overheen, geeft een leuk effect. Bruine en Blauwe Kiekendieven op jacht zien is er ook altijd wel genieten, zo vlak boven de grond.

Over de excursie: klinkt erg leuk, het is al een flinke tijd geleden dat ik er echt actief op uit geweest ben. 't Is alleen niet om de hoek, dus dan zal er het e.e.a. gepland moeten worden. Gebied spreekt me in ieder geval erg aan!
  donderdag 5 januari 2006 @ 16:57:38 #193
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33734401
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 16:17 schreef bonootje het volgende:
ik ga die datum ook vast zetten maar wel onder voorbehoud... ik moet namelijk aan mijn enkel geopereerd worden maar weet nog niet precies wanneer.

greetzzz ro
ai Bono, beterschap joh!!!
  donderdag 5 januari 2006 @ 16:58:43 #194
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33734446
binnenkort moeten we anders maar es een nieuw vogelmeet topic openen Dan hebben we dat bij elkaar
pi_33744301
quote:
Hierboven is nog niet vermeld dat er een paar keer per jaar een vage Arend overvliegt. Het moeilijke hiervan is dat het vaak Juveniele exemplaren zijn en dus heel erg moeilijk te determineren.
als zou moeten gokken zou ik gokken op een zeearend.
  donderdag 5 januari 2006 @ 22:55:44 #196
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_33748092
Ik ben onlangs nog op de Molenplaat (Bergen op Zoom) geweest, maar ik zag er niet veel moet ik zeggen! Alleen een hoop fazanten en kuifeenden! Alleen op die lange strook richting de Bergse Plaat zag ik aan de Markiezaatsmeerkant vele wilde (of kleine?) zwanen en smienten. Maar andersoort vogels echt niet!
Sue Me
pi_33749170
toch heb ik daar eens een velduil "gescoord"
pi_33752147
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 16:58 schreef daniman het volgende:
binnenkort moeten we anders maar es een nieuw vogelmeet topic openen Dan hebben we dat bij elkaar
Is februari geen goed plan...flevo?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 02:04:40 #199
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33753578
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 22:55 schreef Staaf het volgende:
Ik ben onlangs nog op de Molenplaat (Bergen op Zoom) geweest, maar ik zag er niet veel moet ik zeggen! Alleen een hoop fazanten en kuifeenden! Alleen op die lange strook richting de Bergse Plaat zag ik aan de Markiezaatsmeerkant vele wilde (of kleine?) zwanen en smienten. Maar andersoort vogels echt niet!
Wacht maar tot het "het seizoen" weer begint
Het is inderdaad nu iets "rustiger" dan in het hoogseizoen.. Toch heb ik de afgelopen maanden wel bijzondere dingen gezien. (Hermelijn die op nog geen 3 meter afstand langs me heen kwam huppelen). Smelleken, Slechtvalk, dodaars, groene specht en afgelopen maand nog een juveniel lepelaar, ijsvogel op een paar meter van de vogelhut. De trekkers zitten nu nog allemaal in het Zuiden maar dat zal weldra weer veranderen denk ik.

Februari Flevo = Oostvaardersplassen?
quote:
toch heb ik daar eens een velduil "gescoord"
Die heeft nu inderdaad een plekje gevonden bij het bezoekerscentrum, samen met een kerkuil (niet opgezet overigens)
  vrijdag 6 januari 2006 @ 02:11:30 #200
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33753696
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 00:51 schreef wonko het volgende:

[..]

Is februari geen goed plan...flevo?
dat ging eigenlijk meer over wat stumbleupon voorstelde over 4 maart, maar als jij een idee hebt voor februari hou ik me aanbevolen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')