abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:27:37 #1
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27368660
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden. Logisch dat gelovigen dus goed proberen te leven en mensen aanstellen die moeten proberen om te snappen wat goed is en wat fout. Deze dedicatie kan enorm zijn en komen uit een onstellende overtuigingskracht. Mensen steken bijvoorbeeld zichzelf in de brand en dat lijkt me toch een mooi voorbeeld van ergens voor staan en aangeven hoe zeker je van je zaak bent.

Daarnaast is er ook nog een slag mensen dat nergens in gelooft en waarvoor het argument van terechtstelling dus niet opgaat. Waarom luisteren deze mensen dan naar hun geweten? Waarom geven ze bijvoorbeeld geld aan de derde wereld? Geloven ze stiekem toch? Vorm van hoop zeg maar. Missen ze de ruggengraat om naar hun overtuiging te leven en blaten ze eigenlijk gewoon mensen na in hun omgeving?

Waarom luister jij, aangenomen dat je een ongelovige bent, naar je geweten? Ik vind het banaal.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:39:28 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27369076
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:

Daarnaast is er ook nog een slag mensen dat nergens in gelooft en waarvoor het argument van terechtstelling dus niet opgaat. Waarom luisteren deze mensen dan naar hun geweten? Waarom geven ze bijvoorbeeld geld aan de derde wereld? Geloven ze stiekem toch? Vorm van hoop zeg maar. Missen ze de ruggengraat om naar hun overtuiging te leven en blaten ze eigenlijk gewoon mensen na in hun omgeving?

Waarom luister jij, aangenomen dat je een ongelovige bent, naar je geweten? Ik vind het banaal.
Je maakt hierbij de aanname dat gelovigen uitsluitend handelen volgens hun voorschriften uit angst voor een straf. Voor veel gelovigen gaat dit niet op, en zij gebruiken hun geweten op een zelfde manier als ongelovigen.

Enkele redenen en/of motivaties waarom ongelovigen naar hun geweten luisteren:

- Je kunt een schuldgevoel krijgen wanneer je het niet doet.
- Leven en laten leven. Het besef dat vrijheid iets relatiefs is, en dat je soms een stapje terug moet doen om iedereen vrijheid en leven te gunnen.
- Wanneer iedereen puur aan zichzelf denkt, en bewust anderen hiermee gaat benadelen, sterft de soort binnen de kortste keren uit. Evolutie richt zich op behoud van de soort middels verschillende mechanismen.
- Een groep mensen om je heen houden is verstandig, omdat je niet altijd alles alleen kunt. Asociaal gedrag daar bereik je mee dat de groep mensen om je heen die je ondersteunen kleiner wordt.

Dit zijn in het algemeen een paar mogelijke motivaties. Het gaat deels voor mij op, deels niet, en deels zelfs absoluut niet.

Leuk topic trouwens.
pi_27369080
quote:
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel. Godsdienst zorgt er juist voor dat aan die universele waarde voorbij wordt gegaan door religieus geweld.
pi_27369131
Volgens mij is het erg eenvoudig:

Ik, persoonlijk, voel mij blij en gelukkig als alles goed gaat met me. Om dit te bereiken heb ik de "hulp" van anderen nodig. Als echter niemand die hulp zou bieden, zou iedereen op de wereld ongelukkig zijn. Ergo: Ik kan maar beter zorgen dat ik andere mensen help. Als iedereen dat namelijk zou doen, zou iedereen op deze wereld gelukkig kunnen zijn.

Het is dus puur retroactief egoïsme wat mij drijft......
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:41:08 #5
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_27369132
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel. Godsdienst zorgt er juist voor dat aan die universele waarde voorbij wordt gegaan door religieus geweld.
Eensch. Je hoeft niet gelovig te zijn om goed te willen doen. Een betere samenleving willen, levert voor jezelf ook voordeel op, evenals voor je familie, vrienden en (mogelijke) nakomelingen.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
pi_27369167
Wat een nonsens. Je hoeft toch niet gelovig te zijn om te leven volgens één basisregel?

Basisregel: Wat jij niet wilt dat jou gebeurt, doe dat ook een ander niet aan.

Hij komt misschien uit de bijbel maar is toch een dood normale regel. Als jij niet wilt dat je vermoord wordt warom zou je een ander dan wel vermoorden?
De voornaamste reden om "goed" te zijn/doen is puur uit eigen belang en niet uit "angst" voor een grote boze God die je te grazen neemt als je komt te overlijden zoals jij stelt. Onzin stelling dus.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_27369173
Waarom zou dat gewoon niet de goedheid van sommige mensen kunnen zijn?

Als je leven een reden zou hebben dan weet ik zeker dat het in ieder geval niet de bedoeling is om elke zondag naar de kerk te gaan of 5 x per dag naar mekka te bidden.....
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:42:20 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27369178
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel.
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.
pi_27369299
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.
tja......das toch een heel ander onderwerp??
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:45:59 #10
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27369318
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:41 schreef wadgem het volgende:
Eensch. Je hoeft niet gelovig te zijn om goed te willen doen. Een betere samenleving willen, levert voor jezelf ook voordeel op, evenals voor je familie, vrienden en (mogelijke) nakomelingen.
Dit is zeker waar en dus ook goed voor jou. Maar waarom zou iemand voor stemmen voor meer imigratie? Geld geven aan de derde wereld? Etc.

Geweten is voor mij een soort clasule tegen puur egoisme en zorgt voor meer teamwerk. Wil niet zeggen dat als je dat eenmaal doorhebt dat je er niet boven kunt staan lijkt me? Je zou een naar gevoel toch van je af moeten kunnen schudden want voor wie heb je dat gevoel? Niemand!
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:48:03 #11
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27369388
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef Tim_G het volgende:

[..]

tja......das toch een heel ander onderwerp??
Het heeft raakvlakken. Je stelde eenvoudig "behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden", maar juist dat is vaak een bron voor ruzies en conflicten. Ik houd van directheid, als ik tegen iemand direct ben die daar niet van houdt, levert dat vaak een conflict op. Andersom, iemand die geen kritiek wil, kan dit uiten door kritiekloos tegenover anderen te staan. Wanneer echter de ware aard naar boven komt, kan dat ook een conflict opleveren als iemand directheid nastreeft.

Het ligt dus iets gecompliceerder allemaal, dat is wat ik er mee wil zeggen.
pi_27369417
quote:
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden.
te·recht·stel·len (ov.ww.)
1 de doodstraf doen ondergaan => executeren, iem. ter dood brengen

Je bedoelt waarschijnlijk berechten in plaats van terechtstelen?
pi_27369430
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dan behandel je een ander nog steeds zoals je zelf behandelt wil worden, namelijk op de manier zoals dat voor de persoon prettig is, met respect. Dat hoeft niet altijd exact dezelfde wijze te zijn, maar wel met dezelfde achterliggende gedachte.
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:49:45 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27369439
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef livEliveD het volgende:

Geweten is voor mij een soort clasule tegen puur egoisme en zorgt voor meer teamwerk.
Dat vraag ik me af. Is egoisme ook niet het zorgen dat je een goed team om je heen hebt? Wordt je daar zelf ook niet uiteindelijk veel beter van dan wanneer je je team afbreekt door korte-termijn-politiek?
quote:
Wil niet zeggen dat als je dat eenmaal doorhebt dat je er niet boven kunt staan lijkt me? Je zou een naar gevoel toch van je af moeten kunnen schudden want voor wie heb je dat gevoel? Niemand!
Voor jezelf misschien. Je leeft niet lang in vrijheid als je geen geweten en gevoel naar anderen hebt..
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:50:47 #15
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_27369473
Iemand die nergens in gelooft kan toch ook een goed en weldenkend mens zijn!
Je geweten heb je, of je nou gelooft of niet!
En dan is er ook nog zoiets als wetgeving waar je naar hebt te luisteren, geweten of geen geweten!

En idd! Zoals hierbpven vermeld: Wat U niet wil dat U geschied, doe dat ook een ander niet!

En als iedereen zich daar nou eens aan hield, gelovig/ongelovig met of zonder geweten dan zou het toch een aangename wereld worden!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:50:47 #16
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27369474
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:49 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Dan behandel je een ander nog steeds zoals je zelf behandelt wil worden, namelijk op de manier zoals dat voor de persoon prettig is, met respect. Dat hoeft niet altijd exact dezelfde wijze te zijn, maar wel met dezelfde achterliggende gedachte.
Oftewel, je behandelt dan niet iemand zoals je zelf graag behandeld wilt worden, maar je benadert iemand met een "blanke kaart", en zoals je zelf zegt een initieel respect dat de wensen van iemand anders anders kunnen zijn dan de jouwe.
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:50:49 #17
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27369475
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Deetch het volgende:
Wat een nonsens. Je hoeft toch niet gelovig te zijn om te leven volgens één basisregel?

Basisregel: Wat jij niet wilt dat jou gebeurt, doe dat ook een ander niet aan.

Hij komt misschien uit de bijbel maar is toch een dood normale regel. Als jij niet wilt dat je vermoord wordt warom zou je een ander dan wel vermoorden?
Waarom niet? Waarom zou ik me vastpinnen aan regels? Als ik een moord kan plegen waarmee ik 100% zeker weet dat ik ermee wegkom en hierdoor zou ik ook de vrouw van me dromen krijgen. Waarom moet ik naar zo'n stomme regel luisteren dan? Kun je wel zeggen dat het ook niet leuk zou zijn als anderen dat doen maar anderen doen dat niet! Kijk immers maar om je heen.

Gebrek aan ruggegraat in overtuiging!
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:52:32 #18
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_27369531
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Dit is zeker waar en dus ook goed voor jou. Maar waarom zou iemand voor stemmen voor meer imigratie? Geld geven aan de derde wereld? Etc.

Geweten is voor mij een soort clasule tegen puur egoisme en zorgt voor meer teamwerk. Wil niet zeggen dat als je dat eenmaal doorhebt dat je er niet boven kunt staan lijkt me? Je zou een naar gevoel toch van je af moeten kunnen schudden want voor wie heb je dat gevoel? Niemand!
Nee. Over je eerste punt, ik zie geen wezenlijk verschil tussen je directe sociale omgeving, en de Derde Wereld. De economische internationale situatie kan binnen 10 jaar compleet omdraaien, en dan zijn we maar wát blij als we ontwikkelingshulp van Ghana ontvangen. Ik bestrijd overigens het feit dat het alléén om retorisch egoïsme gaat, de meeste mensen krijgen (zoals opgemerkt in dit topic) een goed gevoel van goed doen, waar we overigens als mensheid heel blij mee moeten zijn.

Over je tweede punt; dat gevoel heb je mijns inziens wél voor iemand. De mens heeft volgens mij nog wel een klein beetje van haar oerinstinct over, dat ons maant om een zo goed mogelijke leefomgeving te verzorgen, voor de hele soort. Een beetje een uitbreide versie van het familiegevoel.

edit: een mondiale versie van de Selfish Gene Theory.
Anatidaephobia
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:55:15 #19
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27369615
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Tim_G het volgende:
Waarom zou dat gewoon niet de goedheid van sommige mensen kunnen zijn?
"gewoon de goedheid" ? Het lijkt me nogal dom.
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:55:47 #20
116015 SicSicSics
pi_27369641
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:50 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Waarom niet? Waarom zou ik me vastpinnen aan regels? Als ik een moord kan plegen waarmee ik 100% zeker weet dat ik ermee wegkom en hierdoor zou ik ook de vrouw van me dromen krijgen. Waarom moet ik naar zo'n stomme regel luisteren dan? Kun je wel zeggen dat het ook niet leuk zou zijn als anderen dat doen maar anderen doen dat niet! Kijk immers maar om je heen.

Gebrek aan ruggegraat in overtuiging!
Omdat je ook nog zoiets hebt als fatsoen!
Gewoon omdat je netjes bent!
Wat je nu zegt is puur egoisme! Ik kan en wil iets krijgen en dus doe ik het maar!

Te belachelijk... Ik bedoel zou jij het fijn vinden om omgelgd te worden door je vriendin zodat zij de levensverzekering opstrijkt en zich eindelijk in jou bed kan laten nemen door de buitenlandse goddelijke tuinman, omdat ze dat nou eenmaal leuker vind!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_27369692
Lijkt me lastig om dat soort aangeboren dingen te lopen negeren. Uniformity amids variety is zelfde iets.
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:58:21 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27369722
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:55 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Waarom is dat gewoon? Er mag best wel eens stil gestaan worden bij de vraag waarom iets "gewoon" is, want veel dingen die gewoon zijn waren dat vroeger niet..
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:01:27 #23
116015 SicSicSics
pi_27369821
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:58 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom is dat gewoon? Er mag best wel eens stil gestaan worden bij de vraag waarom iets "gewoon" is, want veel dingen die gewoon zijn waren dat vroeger niet..
Dat is gewoon geworden omdat mensen het zat waren om de hele tijd familieleden o.i.d. van de muren en vloer te moeten schrapen, omdat ze de hersens in waren geslagen door iemand die dat leuk vond!
Toen dacht er iemand laten we daar gewoon is mee ophouden en laten we het gewoon maken om elkaar te respecteren en het leven te gunnen? Zoiets?

En wat is gewoon is niet de discussie! Daar kan je heel lang over praten en er nooit uitkomen!
Fine, fuck you then!
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:03:41 #24
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27369888
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:01 schreef SicSicSics het volgende:

En wat is gewoon is niet de discussie! Daar kan je heel lang over praten en er nooit uitkomen!
Daarom dus. Gebruik het feit dat iets "gewoon" is dan ook niet als argument.
pi_27369926
quote:
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden.
[knip]
Daarnaast is er ook nog een slag mensen dat nergens in gelooft en waarvoor het argument van terechtstelling dus niet opgaat.
Waarom noem jij gelovigen gewoon 'mensen' en ongelovigen 'een slag mensen'?

Ik voel mij beledigd. Door jouw soort instelling ben ik ongelovig geworden. Mijn geweten is eerlijker dan enig geloof dat ik ken. De wereld zal dus eerder beter worden wanneer ik mijn geweten volg dan wanneer ik mijn geloof volg.

Dat zeggende zijn mijn normen en waarden natuurlijk wel de Christelijke (Katholieke) normen en waarden. Ik heb echter de slechte dingen afgeworpen en de goede dingen behouden.

Zelfs als ik fout mocht zijn, dwz. dat er wel een God bestaat die als rechter op zal treden wanneer ik sterf, dan zal ik nog steeds in de hemel komen.

Van jou weet ik dat nog niet zo zeker, jij polariseert. Dat gaat recht tegen de tien geboden in. 'Heb uw naaste lief'. Dat geldt ook voor ongelovigen. Waarom hou jij je niet aan een gebod dat rechtstreeks van God zelf af komt?

[ Bericht 9% gewijzigd door RetepV op 26-05-2005 12:15:14 ]
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:04:55 #26
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27369939
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:55 schreef SicSicSics het volgende:
Wat je nu zegt is puur egoisme! Ik kan en wil iets krijgen en dus doe ik het maar!
Het is ook puur egoisme. Prima toch? Ik kan toch de levensvisie hebben dat ik een klomp cellen ben en dus het maximale voor mezelf uit het leven moet halen? Dat jij dat onfatsoenlijk en niet netjes vind zijn loze termen voor mij. Jij bent voor mij, als ik deze levensvisie aan zou hangen, slechts een paar neuronen dat een klomp cellen ertoe beweegt om geluidsgolven mijn kant op te sturen. Een veredelde stereotoren dus.
quote:
Te belachelijk... Ik bedoel zou jij het fijn vinden om omgelgd te worden door je vriendin zodat zij de levensverzekering opstrijkt en zich eindelijk in jou bed kan laten nemen door de buitenlandse goddelijke tuinman, omdat ze dat nou eenmaal leuker vind!
Onzinnig uitgangspunt aangezien het blijkbaar niet gebeurd is. Zo wel dan ben ik dood: case closed. Zo niet: Blijven streven naar het maximale en dus een echte relatie opbouwen en daarnaast massaal vreemdgaan.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:05:52 #27
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_27369980
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Whehe, owned.
Anatidaephobia
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:06:04 #28
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27369988
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:04 schreef livEliveD het volgende:

Een veredelde stereotoren dus.
Sorry, ik vind deze geniaal. Een iets andere uiting van het "Ik denk, dus ik ben".
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:06:42 #29
116015 SicSicSics
pi_27370013
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Omdat je netjes bent doe je zoiets niet!

En het was meer een toevoeging die niets toevoegd dan een heel argument! Maar ik zal de volgende keer gewoon oppassen als ik het woordje gewoon weer eens dreig te gebruiken!
Fine, fuck you then!
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:08:17 #30
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27370059
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:06 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Omdat je netjes bent doe je zoiets niet!

En het was meer een toevoeging die niets toevoegd dan een heel argument! Maar ik zal de volgende keer gewoon oppassen als ik het woordje gewoon weer eens dreig te gebruiken!
Een van de vragen is dus "Waarom zijn we netjes?". Het wordt hier natuurlijk allemaal op de spits gedreven, maar ik vind het zelf wel interessant om na te gaan waarom we netjes zijn, terwijl het individueel niet altijd voordelig hoeft te zijn.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:16:03 #31
116015 SicSicSics
pi_27370273
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:04 schreef livEliveD het volgende:

Onzinnig uitgangspunt aangezien het blijkbaar niet gebeurd is. Zo wel dan ben ik dood: case closed. Zo niet: Blijven streven naar het maximale en dus een echte relatie opbouwen en daarnaast massaal vreemdgaan.
Laten we het eens omdraaien dan... Waarom heb je nog nooit zoiets gedaan en waarom luister jij naar je geweten!?!

Of ben je gewoon nog bezig om jezelf in een positie te manouvreren waarin zoiets mogelijk is?
Fine, fuck you then!
pi_27370287
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een van de vragen is dus "Waarom zijn we netjes?". Het wordt hier natuurlijk allemaal op de spits gedreven, maar ik vind het zelf wel interessant om na te gaan waarom we netjes zijn, terwijl het individueel niet altijd voordelig hoeft te zijn.
omdat als iedereen maar zou doen waar hij zin in heeft het 1 groot zooitje zou zijn?? Kan je dat nu niet zelf verzinnen?!
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:16:43 #33
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27370290
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:57 schreef NightH4wk het volgende:
Lijkt me lastig om dat soort aangeboren dingen te lopen negeren. Uniformity amids variety is zelfde iets.
Hier heb je op zich wel een punt. Misschien is het ook een vorm van associatie die je krijgt als je mensen ziet lijden. Een soort van verplaatsing in de ander die je doet denken "wat als ik ooit...". Hogere intelligentie die moet zorgen dat je op de lange duur gelukkig blijft en dus begint te vuren door deze associatie. Allemaal doomscenario's die afgespeeld worden in je hoofd zodat je erop bedacht bent?
pi_27370317
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:58 schreef Alicey het volgende:

[..]

quote:
Let us suppose that the great empire of China, with all its myriads of inhabitants, was suddenly swallowed up by an earthquake, and let us consider how a man of humanity in Europe, who had no sort of connexion with that part of the world, would be affected upon receiving intelligence of this dreadful calamity. He would, I imagine, first of all, express very strongly his sorrow for the misfortune of that unhappy people, he would make many melancholy reflections upon the precariousness of human life, and the vanity of all the labours of man, which could thus be annihilated in a moment. He would too, perhaps, if he was a man of speculation, enter into many reasonings concerning the effects which this disaster might produce upon the commerce of Europe, and the trade and business of the world in general. And when all this fine philosophy was over, when all these humane sentiments had been once fairly expressed, he would pursue his business or his pleasure, take his repose or his diversion, with the same ease and tranquillity, as if no such accident had happened. The most frivolous disaster which could befal himself would occasion a more real disturbance. If he was to lose his little finger tomorrow, he would not sleep tonight; but, provided he never saw them, he will snore with the most profound security over the ruin of a hundred millions of his brethren, and the destruction of that immense multitude seems plainly an object less interesting to him, than this paltry misfortune of his own. To prevent, therefore, this paltry misfortune to himself, would a man of humanity be willing to sacrifice the lives of a hundred millions of his brethren, provided he had never seen them? Human nature startles with horror at the thought, and the world, in its greatest depravity and corruption, never produced such a villain as could be capable of entertaining it. But what makes this difference? When our passive feelings are almost always so sordid and so selfish, how comes it that our active principles should often be so generous and so noble? When we are always so much more deeply affected by whatever concerns ourselves, than by whatever concerns other men; what is it which prompts the generous, upon all occasions, and the mean upon many, to sacrifice their own interests to the greater interests of others? It is not the soft power of humanity, it is not that feeble spark of benevolence which Nature has lighted up in the human heart, that is thus capable of counteracting the strongest impulses of self-love. It is a stronger power, a more forcible motive, which exerts itself upon such occasions. It is reason, principle, conscience, the inhabitant of the breast, the man within, the great judge and arbiter of our conduct. It is he who, whenever we are about to act so as to affect the happiness of others, calls to us, with a voice capable of astonishing the most presumptuous of our passions, that we are but one of the multitude, in no respect better than any other in it; and that when we prefer ourselves so shamefully and so blindly to others, we become the proper objects of resentment, abhorrence, and execration. It is from him only that we learn the real littleness of ourselves, and of whatever relates to ourselves, and the natural misrepresentations of self-love can be corrected only by the eye of this impartial spectator. It is he who shows us the propriety of generosity and the deformity of injustice; the propriety of resigning the greatest interests of our own, for the yet greater interests of others, and the deformity of doing the smallest injury to another, in order to obtain the greatest benefit to ourselves. It is not the love of our neighbour, it is not the love of mankind, which upon many occasions prompts us to the practice of those divine virtues. It is a stronger love, a more powerful affection, which generally takes place upon such occasions; the love of what is honourable and noble, of the grandeur, and dignity, and superiority of our own characters.
Dunno precies het antwoord, maar het klinkt wel lekker hoe ze erover schrijven.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:17:28 #35
17698 nappel
raar menneke..
pi_27370319
quote:

[..]

Omdat we niet meer in de middeleeuwen leven; we zijn toch beschaafd?
We kunnen ons bovendien inleven in een ander..

Mocht dat toch niet het geval zijn, dan is er nog altijd ons strafrecht dat een merendeel tegenhoudt te 'zondigen'...
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
pi_27370369
tvp

Ik ben eveneens mijn geloof verloren, alleen zijn mijn redenen wel anders. In ieder geval ben ik het aardig met anderen eens: Je luistert naar je geweten, deels uit eigenbelang, en deels omdat een mens dermate sociaal geschapen (of geëvolueerd) is dat je er over het algemeen een goed gevoel van krijgt als je ziet dat een actie van jou tot gevolg heeft dat iemand anders gelukkiger wordt.
pi_27370395
Blijkbaar zijn jullie nog te jong om in te zien dat je normen en waarden voornamelijk door je ouders zijn aangeleerd?
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:20:24 #38
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27370404
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:16 schreef SicSicSics het volgende:
Laten we het eens omdraaien dan... Waarom heb je nog nooit zoiets gedaan en waarom luister jij naar je geweten!?!
Nou ja ik heb de vrouw al die ik wil, hier neerzetten dat ik vreemdga is slechts risicovol dus dat zal ik altijd ontkennen, verder doe ik alles uit eigenbelang. Op de een of andere manier wordt er een stofje in me hersens aangemaakt die mij kut laat voelen als ik geen centjes naar afrika stuur en dus is dat de reden. Waarom dit zo is weet ik dus niet.
quote:
Of ben je gewoon nog bezig om jezelf in een positie te manouvreren waarin zoiets mogelijk is?
Zoiets is al mogelijk maar bijna niemand doet het. Het argument dat de wereld dan een zooitje zou worden vind ik klets want niet iedereen gaat het doen. Wel ben ik benieuwd waarom anderen er eigenlijk voor kiezen om het niet te doen.
pi_27370406
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:16 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Hier heb je op zich wel een punt. Misschien is het ook een vorm van associatie die je krijgt als je mensen ziet lijden. Een soort van verplaatsing in de ander die je doet denken "wat als ik ooit...". Hogere intelligentie die moet zorgen dat je op de lange duur gelukkig blijft en dus begint te vuren door deze associatie. Allemaal doomscenario's die afgespeeld worden in je hoofd zodat je erop bedacht bent?
Yeh, ik denk dat het ook ongeveer zo zit. We kunnen ons ook inleven in situaties van anderen, terwijl het eigelijk bs is omdat we zelf niet in die situatie zitten. Kinda like:
quote:
As we have no immediate experience of what other men feel, we can form no idea of the manner in which they are affected, but by conceiving what we ourselves should feel in the like situation. Though our brother is upon the rack, as long as we ourselves are at our ease, our senses will never inform us of what he suffers. They never did, and never can, carry us beyond our own person, and it is by the imagination only that we can form any conception of what are his sensations. Neither can that faculty help us to this any other way, than by representing to us what would be our own, if we were in his case. It is the impressions of our own senses only, not those of his, which our imaginations copy. By the imagination we place ourselves in his situation, we conceive ourselves enduring all the same torments, we enter as it were into his body, and become in some measure the same person with him, and thence form some idea of his sensations, and even feel something which, though weaker in degree, is not altogether unlike them. His agonies, when they are thus brought home to ourselves, when we have thus adopted and made them our own, begin at last to affect us, and we then tremble and shudder at the thought of what he feels. For as to be in pain or distress of any kind excites the most excessive sorrow, so to conceive or to imagine that we are in it, excites some degree of the same emotion, in proportion to the vivacity or dulness of the conception.
pi_27370460
Tja, als het wetboek en maatschappelijke gevolgen er niet waren zou ik waarschijnlijk ook een stuk minder lief door het leven gaan...bruut moordend waarschijnlijk..bijvoorbeeld om de rij voor me in de supermarkt uit te roeien, zodat ik eerder aan de beurt ben.
underground forever baby
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:25:43 #41
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27370546
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:19 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben eveneens mijn geloof verloren, alleen zijn mijn redenen wel anders. In ieder geval ben ik het aardig met anderen eens: Je luistert naar je geweten, deels uit eigenbelang, en deels omdat een mens dermate sociaal geschapen (of geëvolueerd) is dat je er over het algemeen een goed gevoel van krijgt als je ziet dat een actie van jou tot gevolg heeft dat iemand anders gelukkiger wordt.
Ja omdat je dan een goed persoon bent voor je gevoel en op die manier boven de rest staat. Een mens is niet echt sociaal geschapen, eerder slim geschapen en realiseert dat het beter is om af en toe samen te werken. Mensen kunnen ver vooruit denken en daarom eten ze bv weinig vet. Immers zijn ze bang om in de toekomst dik te worden. Een hond is dom en kan veel minder ver vooruit kijken en eet dus vet simpelweg omdat het lekker is. Door deze gave smeden wij af en toe, voor het oog (!), sociale banden. Wil niet zeggen dat je niet 100% egoïstisch bent.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:26:28 #42
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27370571
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:22 schreef Laton het volgende:
Tja, als het wetboek en maatschappelijke gevolgen er niet waren zou ik waarschijnlijk ook een stuk minder lief door het leven gaan...bruut moordend waarschijnlijk..bijvoorbeeld om de rij voor me in de supermarkt uit te roeien, zodat ik eerder aan de beurt ben.
Je zou niet gewoon naar buiten lopen zonder te betalen?
pi_27370588
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:17 schreef NightH4wk het volgende:
Dunno precies het antwoord, maar het klinkt wel lekker hoe ze erover schrijven.
Dat is het geweten Geweldig stuk trouwens. Ik denk dat de waardering die uit dat stuk spreekt over het geweten gelijk ook een reden is waarom de mens het de moeite waard vindt ernaar te luisteren.
pi_27370604
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef RetepV het volgende:
Blijkbaar zijn jullie nog te jong om in te zien dat je normen en waarden voornamelijk door je ouders zijn aangeleerd?
Nee hoor. Zij vormen gewoon onderdeel van het geweten van een mens.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:30:56 #45
116015 SicSicSics
pi_27370669
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Op de een of andere manier wordt er een stofje in me hersens aangemaakt die mij kut laat voelen als ik geen centjes naar afrika stuur en dus is dat de reden. Waarom dit zo is weet ik dus niet.
[..]

Zoiets is al mogelijk maar bijna niemand doet het. Het argument dat de wereld dan een zooitje zou worden vind ik klets want niet iedereen gaat het doen. Wel ben ik benieuwd waarom anderen er eigenlijk voor kiezen om het niet te doen.
Dat stofje waar je het over hebt; heb ik niet! Dus das lekker makkelijk!

Het argument dat "niet iedereen het gaat doen" vind ik klets want als het zou kunnen zou iedereen het doen!
Ik kies ervoor om het niet te doen omdat mij is aangeleerd om het niet te doen! Indoctrinatie volgens de injectienaald methode! Maar door langdurige blootstelling ben ik er wel wat in gaan zien!
Fine, fuck you then!
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:31:19 #46
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27370679
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef RetepV het volgende:
Omdat je veel omgaat met je ouders en ze vertrouwd is dit vaak het geval. Het zou echter beter zijn als je zou zeggen: Normen en waarden komen voort uit de omgeving.
pi_27370707
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:25 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ja omdat je dan een goed persoon bent voor je gevoel en op die manier boven de rest staat. Een mens is niet echt sociaal geschapen, eerder slim geschapen en realiseert dat het beter is om af en toe samen te werken. Mensen kunnen ver vooruit denken en daarom eten ze bv weinig vet. Immers zijn ze bang om in de toekomst dik te worden. Een hond is dom en kan veel minder ver vooruit kijken en eet dus vet simpelweg omdat het lekker is. Door deze gave smeden wij af en toe, voor het oog (!), sociale banden. Wil niet zeggen dat je niet 100% egoïstisch bent.
Daar kan je lang over discussiëren. Al met al blijft het een kwestie van mening, denk ik. Nee, ik denk niet dat de mens 100% egoïstisch is. Als dat zo zou zijn, dan zou de mens nooit oprechte blijdschap kunnen voelen over het geluk van andere mensen. Het is zoals in die stukjes van Nathanwhat'shisname staat een kwestie van inleven in andere mensen.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:33:19 #48
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27370731
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:30 schreef SicSicSics het volgende:
Ik kies ervoor om het niet te doen omdat mij is aangeleerd om het niet te doen! Indoctrinatie volgens de injectienaald methode! Maar door langdurige blootstelling ben ik er wel wat in gaan zien!
Ok. Maar ondanks dat je het weet kun je er niet bovenstaan. Is dat dan niet een gebrek aan ruggengraat? Waar blijven de niet gelovige mensen die zichzelf spreekwoordelijk in de brand steken?
pi_27370737
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:31 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Omdat je veel omgaat met je ouders en ze vertrouwd is dit vaak het geval. Het zou echter beter zijn als je zou zeggen: Normen en waarden komen voort uit de omgeving.
True.
pi_27370748
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:27 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dat is het geweten Geweldig stuk trouwens. Ik denk dat de waardering die uit dat stuk spreekt over het geweten gelijk ook een reden is waarom de mens het de moeite waard vindt ernaar te luisteren.
Yeh, het gaat over geweten idd. Heb nog wel meer quotes die ook lekker om te lezen zijn en ook betrekking hebben op geweten enzo:
quote:
It is the same case with the greater exertions of public spirit. When a young officer exposes his life to acquire some inconsiderable addition to the dominions of his sovereign, it is not because the acquisition of the new territory is, to himself, an object more desireable than the preservation of his own life. To him his own life is of infinitely more value than the conquest of a whole kingdom for the state which he serves. But when he compares those two objects with one another, he does not view them in the light in which they naturally appear to himself, but in that in which they appear to the nation he fights for. To them the success of the war is of the highest importance; the life of a private person of scarce any consequence. When he puts himself in their situation, he immediately feels that he cannot be too prodigal of his blood, if, by shedding it, he can promote so valuable a purpose. In thus thwarting, from a sense of duty and propriety, the strongest of all natural propensities, consists the heroism of his conduct. There is many an honest Englishman, who, in his private station, would be more seriously disturbed by the loss of a guinea, than by the national loss of Minorca, who yet, had it been in his power to defend that fortress, would have sacrificed his life a thousand times rather than, through his fault, have let it fall into the hands of the enemy. When the first Brutus led forth his own sons to a capital punishment, because they had conspired against the rising liberty of Rome, he sacrificed what, if he had consulted his own breast only, would appear to be the stronger to the weaker affection. Brutus ought naturally to have felt much more for the death of his own sons, than for all that probably Rome could have suffered from the want of so great an example. But he viewed them, not with the eyes of a father, but with those of a Roman citizen. He entered so thoroughly into the sentiments of this last character, that he paid no regard to that tie, by which he himself was connected with them; and to a Roman citizen, the sons even of Brutus seemed contemptible, when put into the balance with the smallest interest of Rome. In these and in all other cases of this kind, our admiration is not so much founded upon the utility, as upon the unexpected, and on that account the great, the noble, and exalted propriety of such actions. This utility, when we come to view it, bestows upon them, undoubtedly, a new beauty, and upon that account still further recommends them to our approbation. This beauty, however, is chiefly perceived by men of reflection and speculation, and is by no means the quality which first recommends such actions to the natural sentiments of the bulk of mankind.
pi_27370828
Geweten vind ik een heel apart ding. Ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb, omdat ik zelden spijt heb van dingen die ik doe.

Misschien is de vraag eerst:

Wat is geweten? Is het het ding dat je tegenhoudt om bepaalde dingen te doen... of het gevoel erna, dat je je kut gaat voelen ofzo.
De reden waarom ik dingen doe is omdat ik mij er goed bij voel, soms zelfs als ik iets steel of lieg. Ik ben nu even heel eerlijk, denk dat iedereen zoiets wel eens doet, maar ik voel mij erzelf totaal niet rot bij. Wel trek ik voor mijzelf een hele duidelijke grens, waar ik wat wel of niet zal doen.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:39:19 #52
116015 SicSicSics
pi_27370893
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:33 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ok. Maar ondanks dat je het weet kun je er niet bovenstaan. Is dat dan niet een gebrek aan ruggengraat? Waar blijven de niet gelovige mensen die zichzelf spreekwoordelijk in de brand steken?
Is het niet juist zo dat je juist ruggengraat toont door er alsnog mee door te gaan terwijl je weet dat het niet "hoeft"?
Fine, fuck you then!
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:39:29 #53
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27370898
Waarom een grens? Voor wie of wat? Waarom jezelf vastpinnen? Is toch niet zinnig
pi_27370954
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:39 schreef livEliveD het volgende:
Waarom een grens? Voor wie of wat? Waarom jezelf vastpinnen? Is toch niet zinnig
Game theory enzo, die 'grenzen' zorgen dat het totale rendement zo hoog mogelijk is.
pi_27371071
Je geweten is niet aangeboren. Je geweten bestaat uit normen en waarden die je op de een of andere manier meekrijgt. Een koppensneller voelt zich niet schuldig over het doden van een ander mens.

Even generaliseren: gelovigen nemen klakkeloos een normen- en waardenstelsel over uit een boek. Ongelovigen komen door redeneren tot een normen- en waardenstelsel. Ik denk dat je door logisch redeneren tot een superieur normen- en waardenstelsel komt. Gelovigen keuren bijvoorbeeld homoseksualiteit af, zonder dat daar een logische reden voor is (enige reden is "God zegt het"). Door logisch redeneren zul je niet zo gauw komen tot het moreel afkeuren van homoseksualiteit.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:46:39 #56
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27371083
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:39 schreef SicSicSics het volgende:
Is het niet juist zo dat je juist ruggengraat toont door er alsnog mee door te gaan terwijl je weet dat het niet "hoeft"?
Ik zie onderkennen dat je niks aan 'minder sterke' (tis niet een sterke emotie zoals pijn zeg maar) emoties kunt niet als het hebben van ruggengraat nee. Hoe zie jij dat wel zo?
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:46:45 #57
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27371085
Een geweten lijkt mij niets anders dan een referentiekader dat je tijdens je ontwikkeling opbouwt op basis van wat je van je ouders/omgeving/geloof in de vorm van normen en waarden meekrijgt. Hiervan kun je afleiden of hetgeen je (of iemand anders) doet maatschappelijk wel of niet wenselijk is.

Wil je door je omgeving geaccepteerd worden, niet in de gevangenis terechtkomen of goede vrienden blijven met degenen die door jouw handelen beïnvloed zullen worden, dan kies je ervoor je geweten te volgen. Anders niet.
pi_27371141
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:46 schreef kLowJow het volgende:
Een geweten lijkt mij niets anders dan een referentiekader dat je tijdens je ontwikkeling opbouwt op basis van wat je van je ouders/omgeving/geloof in de vorm van normen en waarden meekrijgt. Hiervan kun je afleiden of hetgeen je (of iemand anders) doet maatschappelijk wel of niet wenselijk is.
Nou geloof ik niet dat de basis van mijn normen en waarden bestaat uit de vraag of mijn gedrag al dan niet 'maatschappelijk wenselijk' is...
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:49:54 #59
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27371176
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nou geloof ik niet dat de basis van mijn normen en waarden bestaat uit de vraag of mijn gedrag al dan niet 'maatschappelijk wenselijk' is...
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?
pi_27371178
Ik heb zelf een niet-geïntegreerde gewetensfunctie.

Mij is uitgelegd dat het geweten van een kind normaliter wordt gevormd door wat deze leert van zijn of haar omgeving, en dat dit geleerde later onderdeel wordt van zichzelf.

Echter heeft die integratie bij mij niet plaatsgehad, hetgeen is veroorzaakt door pesterijen gedurende belangrijke ontwikkelingsfasen in mijn kindertijd.

Overigens maakt dat mij geen psycho hoor. Zo ben ik betrouwbaar en is mijn inlevingsvermogen juist heel goed ontwikkeld, om maar even te eigendunken
pi_27371209
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:49 schreef TheDon1985 het volgende:

Mij is uitgelegd dat het geweten van een kind normaliter wordt gevormd door wat deze leert van zijn of haar omgeving, en dat dit geleerde later onderdeel wordt van zichzelf.

Echter heeft die integratie bij mij niet plaatsgehad, hetgeen is veroorzaakt door pesterijen gedurende belangrijke ontwikkelingsfasen in mijn kindertijd.
Kun je uitleggen wat dit praktisch gezien inhoudt? Je weet wel wat goed en fout is, maar je voelt het niet zo?
pi_27371234
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:49 schreef kLowJow het volgende:
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?
Dat meende ik er ongeveer uit te lezen.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:53:41 #63
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27371290
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:41 schreef NightH4wk het volgende:
Game theory enzo, die 'grenzen' zorgen dat het totale rendement zo hoog mogelijk is.
Totaal rendement kan niet zonder idee van wat je wilt bereiken. Wil je een relaxte wereld voor je kinderen? Ik zou zeggen, opper het volgende plan: Slacht afrika af om de overbevolking en dergelijke tegen te gaan en daar kerncentrales te bouwen voor goede energie en dus een goed milieu. Is goed voor de kinderen.

Wil je een relaxte wereld voor jezelf? Brand het milieu af als dat nodig is voor je eigen gewin. Het totale rendement is dus niet vast te stellen zonder doel en grootheid. Als je bv geld ziet als hoog rendement dan ligt het weer anders.

Dat er een optimum is dat werkt volgens een Nash evenwicht geloof ik wel maar dat je er grenzen voor nodig hebt betwijfel ik. Dat het evenwicht een natuurlijke grens oplevert is een ander verhaal want dan draai je het om.
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:55:15 #64
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27371333
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat meende ik er ongeveer uit te lezen.
Nee. Ik omschreef het geweten als referentiekader voor de bepaling van de maatschappelijke wenselijkheid van (bv) het eigen handelen. Over normen en waarden zei ik slechts dat deze meespelen bij de ontwikkeling van dit referentiekader.
pi_27371396
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:55 schreef kLowJow het volgende:
Nee. Ik omschreef het geweten als referentiekader voor de bepaling van de maatschappelijke wenselijkheid van (bv) het eigen handelen.
Maar dan ís je geweten toch gebaseerd op maatschappelijke wenselijkheid? Als het geweten je referentiekader is om maatschappelijke wenselijkheid te bepalen, dan zet dat geweten je aan tot maatschappelijk wenselijk gedrag en is maatschappelijk wenselijk gedrag dus je uitgangspunt. Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:02:04 #66
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27371523
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:46 schreef kLowJow het volgende:
Eerder vorming die je opbouwt op basis van al (!) je ervaringen ongeacht van wie of wat. Een process dat je gehele leven doorgaat.
quote:
Wil je door je omgeving geaccepteerd worden, niet in de gevangenis terechtkomen of goede vrienden blijven met degenen die door jouw handelen beïnvloed zullen worden, dan kies je ervoor je geweten te volgen. Anders niet.
Ik vind geweten iets anders dan intelligentie. Liegen zorgt voor een kutgevoel terwijl dit niet intelligent is van je hersens. Wel begrijpelijk gezien de evolutie.
pi_27371620
Liegen zorgt niet altijd voor een kutgevoel. Met liegen tegen een telemarketeer omdat ik van hem af wil, heb ik bijvoorbeeld weinig moeite. Met liegen tegen een dierbare wel.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:06:07 #68
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27371650
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar dan ís je geweten toch gebaseerd op maatschappelijke wenselijkheid?
Ik heb het hier natuurlijk over hoe ik het zie, maar...
Nee. Dit zeg (of begrijp) je niet helemaal juist. Je geweten is gebaseerd op de normen en waarden die je tijdens je ontwikkeling meekrijgt en op basis hiervan bepaal je wat maatschappelijk wenselijk is.
quote:
Als het geweten je referentiekader is om maatschappelijke wenselijkheid te bepalen, dan zet dat geweten je aan tot maatschappelijk wenselijk gedrag en is maatschappelijk wenselijk gedrag dus je uitgangspunt.
Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. Het geweten zet je niet aan tot. Je geweten geeft slechts aan welke optie/keuze de maatschappelijk meest wenselijke is. Vervolgens kun je ervoor kiezen deze weg te gaan omdat je beseft dat onwenselijk gedrag negatieve gevolgen kan hebben.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:07:17 #69
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27371688
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Liegen zorgt niet altijd voor een kutgevoel. Met liegen tegen een telemarketeer omdat ik van hem af wil, heb ik bijvoorbeeld weinig moeite. Met liegen tegen een dierbare wel.
relativeringsvermogen, gewenning, jezelf voor de gek houden etc. Er spelen zeker meer factoren mee maar als voorbeeld is liegen denk ik goed te gebruiken.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:08:09 #70
17928 averty
Retroactief ziener
pi_27371714
Bedenk wel dat een onzelfzuchtige daad van een ongelovige echt onzelfzuchtig is. Een gelovige hoopt er alleen maar mee te scoren bij zijn god, zodat hij in de hemel komt.

Over banaal gesproken.....
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:09:49 #71
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27371774
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:02 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Eerder vorming die je opbouwt op basis van al (!) je ervaringen ongeacht van wie of wat. Een process dat je gehele leven doorgaat.
Ik had het dan ook voer ontwikkeling. Ik zie ontwikkeling niet als een eindig proces, dat op je 18e ineens voltooid is.
quote:
Ik vind geweten iets anders dan intelligentie. Liegen zorgt voor een kutgevoel terwijl dit niet intelligent is van je hersens. Wel begrijpelijk gezien de evolutie.
Ik vind geweten ook iets anders dan intelligentie. Liegen hoeft je echter geen kutgevoel te geven.
pi_27371786
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:06 schreef kLowJow het volgende:
Ik heb het hier natuurlijk over hoe ik het zie, maar...
Nee. Dit zeg (of begrijp) je niet helemaal juist. Je geweten is gebaseerd op de normen en waarden die je tijdens je ontwikkeling meekrijgt en op basis hiervan bepaal je wat maatschappelijk wenselijk is.
Maar dan zijn die normen en waarden toch gebaseerd op maatschappelijke wenselijkheid, anders zou je nooit aan de hand ervan kunnen bepalen of iets al dan niet maatschappelijk wenselijk is. Daarnaast zijn niet al je normen en waarden 'meegekregen' normen en waarden. Je kunt er ook 'zelfbedachte' normen en waarden op nahouden.
quote:
Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. Het geweten zet je niet aan tot. Je geweten geeft slechts aan welke optie/keuze de maatschappelijk meest wenselijke is. Vervolgens kun je ervoor kiezen deze weg te gaan omdat je beseft dat onwenselijk gedrag negatieve gevolgen kan hebben.
Okee, verkeerde woordkeus. Het geweten is idd geen aparte 'entiteit' die je tot bepaald gedrag aanzet. In feite vraag ik me af of er wel een geweten bestaat en of je niet gewoon bij alles wat je doet een kosten-baten-analyse maakt.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:10:46 #73
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27371800
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:06 schreef kLowJow het volgende:
maatschappelijk meest wenselijke
Ik moet toch wennen aan die term. Alsof je geweten ineens totaal anders zou zijn als je naar Afghanistan verhuist
pi_27371814
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:08 schreef averty het volgende:
Bedenk wel dat een onzelfzuchtige daad van een ongelovige echt onzelfzuchtig is. Een gelovige hoopt er alleen maar mee te scoren bij zijn god, zodat hij in de hemel komt.

Over banaal gesproken.....
Niks niet onzelfzuchtig. Hij krijgt er een lekker gevoel van, verbetert zijn zelfbeeld ermee. "Wat ben ik toch onzelfzuchtig".
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:12:54 #75
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27371868
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:08 schreef averty het volgende:
een onzelfzuchtige daad
Dit bestaat simpelweg niet (ok in Harry Potter enzo misschien maar niet IRL). Biologisch kan dit niet eens. Ergo: Je redenering heeft geen waarde
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:12:57 #76
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27371874
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:16 schreef Tim_G het volgende:

[..]

omdat als iedereen maar zou doen waar hij zin in heeft het 1 groot zooitje zou zijn?? Kan je dat nu niet zelf verzinnen?!
Dit is met het uitgangspunt dat je aan anderen denkt, wanneer je echter puur aan jezelf denkt speelt dat niet.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:14:29 #77
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27371921
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het geweten is idd geen aparte 'entiteit' die je tot bepaald gedrag aanzet. In feite vraag ik me af of er wel een geweten bestaat en of je niet gewoon bij alles wat je doet een kosten-baten-analyse maakt.
Oh maar het is zeker grijs. Geen strak afgebakend gebied nee. Het blijft een chaos met weet ik hoeveel parameters in je hoofd waaruit constant op allerlei niveaus beslissingen rollen.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:14:55 #78
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27371936
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:17 schreef nappel het volgende:

[..]

Omdat we niet meer in de middeleeuwen leven; we zijn toch beschaafd?
Maar waarom was dat in de middeleeuwen dan anders? En waarom zou dat slechter moeten zijn?
quote:
We kunnen ons bovendien inleven in een ander..
Maar waarom doen we het?
quote:
Mocht dat toch niet het geval zijn, dan is er nog altijd ons strafrecht dat een merendeel tegenhoudt te 'zondigen'...
Oftewel, omdat er een straf tegenover staat, net als gelovigen.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:18:24 #79
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27372054
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar dan zijn die normen en waarden toch gebaseerd op maatschappelijke wenselijkheid, anders zou je nooit aan de hand ervan kunnen bepalen of iets al dan niet maatschappelijk wenselijk is.
Ik zie het toch iets anders. Misschien helpt de volgende vergelijking. Door naar een wiskundige formule te kijken kom je niet achter de uitkomst van een som, maar je kunt deze wel gebruiken om erachter te komen.
quote:
Daarnaast zijn niet al je normen en waarden 'meegekregen' normen en waarden. Je kunt er ook 'zelfbedachte' normen en waarden op nahouden.
Ja, natuurlijk.
quote:
In feite vraag ik me af of er wel een geweten bestaat en of je niet gewoon bij alles wat je doet een kosten-baten-analyse maakt.
Daar komt mijn verhaal dus een beetje op neer, ik zie het geweten dus als het middel dat je in staat stelt deze analyse te maken, en dat de voors en tegens duidelijk maakt. De beslissing die je vervolgens op basis van deze analyse maakt is een rationele.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:18:54 #80
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27372071
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:30 schreef SicSicSics het volgende:

Het argument dat "niet iedereen het gaat doen" vind ik klets want als het zou kunnen zou iedereen het doen!
Jij bent niet iedereen, mij dunkt. Je kunt jezelf niet projecteren op iedereen.

Een deel van sociaal gedrag is aangeleerd. Aan de andere kant vertoon ik ook sterk asociaal gedrag. Asociaal in de zin van dat ik vaak geen zin heb in mensen, en naar een plek ga waar weinig mensen zijn. Zoiets zou eerder mijn voorkeur hebben dan moorden, stelen etc. Het is allemaal te makkelijk.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:19:54 #81
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27372106
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je geweten is niet aangeboren. Je geweten bestaat uit normen en waarden die je op de een of andere manier meekrijgt. Een koppensneller voelt zich niet schuldig over het doden van een ander mens.
Ik hoopte al dat deze opmerking (geweten is niet aangeboren) in dit topic zou staan. Had ook alleen maar van jou kunnen komen, LS. Supers!
Als jij 't niet gepost had, had ik het gedaan
quote:
Even generaliseren: gelovigen nemen klakkeloos een normen- en waardenstelsel over uit een boek. Ongelovigen komen door redeneren tot een normen- en waardenstelsel. Ik denk dat je door logisch redeneren tot een superieur normen- en waardenstelsel komt. Gelovigen keuren bijvoorbeeld homoseksualiteit af, zonder dat daar een logische reden voor is (enige reden is "God zegt het"). Door logisch redeneren zul je niet zo gauw komen tot het moreel afkeuren van homoseksualiteit.
Mja, je kunt het nog gooien op 'het is onnatuurlijk gedrag'. Maar dat raakt ook wal noch schip. De mens is nog altijd deel van die natuur. Sinds wanneer zijn wij meer of minder? (hoewel ik steeds vaker merk dat de mens zich nogal superieur lijkt te vinden en zich bóven de natuurlijk probeert te stellen) Wie is de bijbel/God om daarover te oordelen? Maar goed, dat is een andere discussie.

Waarom geven ongelovigen geld aan de derde wereld? Geloven ze dan misschien toch? Vanuit het oogpunt van een gelovige kan ik me voorstellen dat dit gedacht wordt. Maar ongelovigen leven niet naar de bijbel, dus het gaat idd niet op.
Als ik geld aan de derde wereld geef doe ik dat omdat die mensen daar zo weinig hebben, en ik hier zoveel. 'k Kan best wat missen en als ik die mensen daar kan helpen, waarom zou 'k dan laten?

Onbaatzuchtigheid is zeldzaam. Door mensen uit de derde wereld iets te geven, voel ik mijzelf goed. En daardoor heeft het altijd enigszins een egoistisch staartje.
Gelovigen geloven dat zij naar hun dood terecht zullen moeten staan voor hun daden en hier mogelijk boete voor moeten doen. Dus proberen ze goed te leven. Begrijpelijk. Echter, wat is de gedachte die hierbij komt kijken? Angst om te moeten boeten na de dood, of voelt het vanuit het geweten goed om iets te doen voor een ander?
(Un)masking for the greater good.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:20:37 #82
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27372138
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:36 schreef Larafairy het volgende:
Geweten vind ik een heel apart ding. Ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb, omdat ik zelden spijt heb van dingen die ik doe.
Dat zegt niet zoveel, misschien doe je juist dingen niet omdat je weet dat je er spijt van zou krijgen?
quote:
De reden waarom ik dingen doe is omdat ik mij er goed bij voel, soms zelfs als ik iets steel of lieg. Ik ben nu even heel eerlijk, denk dat iedereen zoiets wel eens doet, maar ik voel mij erzelf totaal niet rot bij. Wel trek ik voor mijzelf een hele duidelijke grens, waar ik wat wel of niet zal doen.
De grens die je trekt is vaak ook afhankelijk van omstandigheden. Als je geen eten kunt kopen bijvoorbeeld, dan wordt de grens al snel verlegd dat eten stelen legitiem is.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:21:24 #83
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27372159
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:10 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ik moet toch wennen aan die term. Alsof je geweten ineens totaal anders zou zijn als je naar Afghanistan verhuist
Je geweten zou niet erg veranderen denk ik. Wel als je daar geboren zou zijn.
Dan blijft je geweten nog steeds aangeven wat maatschappelijk wenselijk is... de uitkomst zal alleen minder vaak de juiste zijn voor de maatschappij waar je naar verhuisd bent.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:21:59 #84
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27372183
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Waarom hebben veel mensen de drang om logisch te beredeneren, en op die wijze hun normen- en waardenpakket aan te passen?
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:23:30 #85
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27372246
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:49 schreef TheDon1985 het volgende:

Overigens maakt dat mij geen psycho hoor. Zo ben ik betrouwbaar en is mijn inlevingsvermogen juist heel goed ontwikkeld, om maar even te eigendunken
Is bij jou je geweten, of je eigen substituut ervan, veranderd na de keer dat het goed is fout gegaan? Of heeft dat denk je weinig invloed gehad? (Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik er over begin).
pi_27372279
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:18 schreef kLowJow het volgende:
Ik zie het toch iets anders. Misschien helpt de volgende vergelijking. Door naar een wiskundige formule te kijken kom je niet achter de uitkomst van een som, maar je kunt deze wel gebruiken om erachter te komen.
Die formule moet echter wel gebaseerd zijn op het decimale stelsel dat je in onze wiskunde gebruikt. En zo kun je met een Iraans normen- en waardenstelsel niet bepalen wat in Nederland maatschappelijk wenselijk is. Ergo: de normen en waarden (en dus je referentiekader) zijn cultureel bepaald, gaan uit van de geldende normen en waarden in een specifieke maatschappij.
pi_27372367
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:21 schreef Alicey het volgende:
Waarom hebben veel mensen de drang om logisch te beredeneren, en op die wijze hun normen- en waardenpakket aan te passen?
Omdat ze die ratio nu eenmaal bezitten. Sommige mensen kiezen ervoor om hem niet te gebruiken, ik doe dat liever wel, omdat ik ideeën die vanuit de ratio onstaan superieur acht aan aangenomen dogma's.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:28:53 #88
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27372434
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Omdat ze die ratio nu eenmaal bezitten. Sommige mensen kiezen ervoor om hem niet te gebruiken, ik doe dat liever wel, omdat ik ideeën die vanuit de ratio onstaan superieur acht aan aangenomen dogma's.
Waaruit blijkt dat het superieur is in de praktijk? En wat zijn je eigen belangen er bij?
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:30:57 #89
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27372513
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Die formule moet echter wel gebaseerd zijn op het decimale stelsel dat je in onze wiskunde gebruikt. En zo kun je met een Iraans normen- en waardenstelsel niet bepalen wat in Nederland maatschappelijk wenselijk is. Ergo: de normen en waarden (en dus je referentiekader) zijn cultureel bepaald, gaan uit van de geldende normen en waarden in een specifieke maatschappij.
Ja, het heeft allemaal zeker raakvlakken, en natuurlijk zullen de meeste van deze normen en waarden overeenkomen met de in die specifieke maatschappij geldende normen en waarden.

Ik omschrijf het echter liever als hierboven omdat het niet één op één met elkaar overeenkomt. Zo zullen de meeste gebeurtenissen je niet in de exacte vorm waarin zij plaatshebben als normen en waarden bekend zijn. Er vindt een analyse van de situatie plaats waarin je m.b.v. de wél aanwezige normen en waarden probeert te bepalen hoe te handelen.

Dat verschil probeerde ik in mijn omschrijving dus duidelijk te maken.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:31:45 #90
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27372552
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het is geen keuze om hem niet te gebruiken. Je hebt of veel ratio of veel emotie. Een balans die over het algemeen bv bij vrouwen meer aan de emotiekant ligt en dus maakt dit ze gevoeliger en dus socialer. Echter ook eerder jaloers en dus weer minder sociaal. Ergens gewoon anders. Het is geen vraag wat je wil want die keuze heb je niet maar meer een vraag van hoe die neuronen nu eenmaal gevormd zijn.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:34:34 #91
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27372659
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:31 schreef livEliveD het volgende:

Het is geen vraag wat je wil want die keuze heb je niet maar meer een vraag van hoe die neuronen nu eenmaal gevormd zijn.
Dat is niet helemaal waar. Binnen een zekere marge kun je leren om je meer of minder te laten beinvloeden door emotie, en je meer of minder te laten beinvloeden door je ratio. De marge waarbinnen je kunt bewegen hangt af van een hele hoop factoren, maar laten we voor het gemak even zeggen dat die voor iedereen redelijk bepaald is. Binnen die marge kun je met wat moeite echter schuiven tussen ratio en emotie.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:39:57 #92
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27372862
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:34 schreef Alicey het volgende:
Dat is niet helemaal waar. Binnen een zekere marge kun je leren om je meer of minder te laten beinvloeden door emotie, en je meer of minder te laten beinvloeden door je ratio. De marge waarbinnen je kunt bewegen hangt af van een hele hoop factoren, maar laten we voor het gemak even zeggen dat die voor iedereen redelijk bepaald is. Binnen die marge kun je met wat moeite echter schuiven tussen ratio en emotie.
Je kunt wennen aan emotie. Je kunt rationeel ervoor kiezen om meer naar je gevoel te luisteren. Je kunt keuzes maken die verandering brengen in de verhouding tussen gevoel en ratio maar das meer dat je een externe situatie creeert die dat mogelijk maakt. Dit vind ik anders dan zeggen dat je direct de keuze hebt om het aan te passen want dat kan niet.
pi_27372877
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:28 schreef Alicey het volgende:
Waaruit blijkt dat het superieur is in de praktijk? En wat zijn je eigen belangen er bij?
Of het superieur 'is', weet ik niet, maar ik ácht het superieur. De reden is vooral gelegen in het feit dat ongelovigen die op rationele wijze tot een normen- en waardenstelsel zijn gekomen, doorgaans beseffen dat dat normen- en waardenstelsel subjectief is en alleen voor hen geldt. Gelovigen daarentegen denken dat hun normen- en waardenstelsel objectief is en voor iedereen geldt. Ze denken dat het objectief is omdat het volgens hun van God komt, maar intussen verzinnen ze gewoon wat er dan precies 'van God komt'. Als het objectief was, zouden alle gelovigen het wel eens zijn. Hun normen en waarden zijn dus net zo relatief en subjectief als die van elke atheïst, maar ze menen dat dat niet zo is.
pi_27372959
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:31 schreef livEliveD het volgende:
Het is geen keuze om hem niet te gebruiken.
Nee? Gelovigen schuiven anders met grote regelmaat hun ratio aan de kant, anders zouden ze geen gelovigen zijn. Het concept 'God' roept hoe dan ook contradicties op. De ratio kan niet omgaan met contradicties, verwerpt ze. Gelovigen schakelen in zo'n geval hun ratio uit, of beter gezegd, ze 'overrulen' haar.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:42:48 #95
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27372978
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:39 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Je kunt wennen aan emotie. Je kunt rationeel ervoor kiezen om meer naar je gevoel te luisteren. Je kunt keuzes maken die verandering brengen in de verhouding tussen gevoel en ratio maar das meer dat je een externe situatie creeert die dat mogelijk maakt. Dit vind ik anders dan zeggen dat je direct de keuze hebt om het aan te passen want dat kan niet.
Volgens mij bedoel je hetzelfde als ik, maar zeg je het anders.

Andere poging : Iedereen heeft individueel een bepaalde basis voor ratio en emotie, maar kan leren om de prikkels die dit oplevert te negeren en kwijt te raken, of kan leren om de prikkels te herkennen en gebruiken, dit binnen een bepaalde marge.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:43:32 #96
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_27373003
quote:

[..]

Dat is het wel altijd...
Als ik iets doe waar ik zelf niet direct beter van wordt (bijv geld storten op 555) doe ik dat omdat ik mezelf dan een beetje aardiger vind.
Indirect word ik er dus wel beter van.
Kunst zonder trein.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:45:05 #97
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27373062
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Of het superieur 'is', weet ik niet, maar ik ácht het superieur.
Maar was is jouw grondslag daar dan voor?
quote:
De reden is vooral gelegen in het feit dat ongelovigen die op rationele wijze tot een normen- en waardenstelsel zijn gekomen, doorgaans beseffen dat dat normen- en waardenstelsel subjectief is en alleen voor hen geldt. Gelovigen daarentegen denken dat hun normen- en waardenstelsel objectief is en voor iedereen geldt. Ze denken dat het objectief is omdat het volgens hun van God komt, maar intussen verzinnen ze gewoon wat er dan precies 'van God komt'. Als het objectief was, zouden alle gelovigen het wel eens zijn. Hun normen en waarden zijn dus net zo relatief en subjectief als die van elke atheïst, maar ze menen dat dat niet zo is.
Oftewel samengevat : Je ziet je normen- en waardenstelsel als subjectief, oftewel voor iedereen anders. De wijze zoals je zelf er toe komt acht je superieur..
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:46:37 #98
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27373093
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:42 schreef Alicey het volgende:
Volgens mij bedoel je hetzelfde als ik, maar zeg je het anders.

Andere poging : Iedereen heeft individueel een bepaalde basis voor ratio en emotie, maar kan leren om de prikkels die dit oplevert te negeren en kwijt te raken, of kan leren om de prikkels te herkennen en gebruiken, dit binnen een bepaalde marge.
Ja ik denk het wel. Maar wat het tricky maakt is dat je elke beslissing als een emotionele, als een rationele, als een combinatie van die twee kan zien. Drie verschillende manier om tegen dezelfde beslissing aan te kijken.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:47:48 #99
39732 Mr.Zed
pi_27373126
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef livEliveD het volgende:
Wel ben ik benieuwd waarom anderen er eigenlijk voor kiezen om het niet te doen.
Omdat dat niet mag van mijn moeder.
Kunst zonder trein.
pi_27373146
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:45 schreef Alicey het volgende:
Maar was is jouw grondslag daar dan voor?
Het feit dat een gelovige zijn normen- en waardenstelsel niet rationeel kan verantwoorden en erover beweert dat het objectief is terwijl dat overduidelijk niet zo is.
quote:
Oftewel samengevat : Je ziet je normen- en waardenstelsel als subjectief, oftewel voor iedereen anders. De wijze zoals je zelf er toe komt acht je superieur..
Ja. Natuurlijk, anders zou ik die wijze niet gebruiken.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:49:18 #101
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27373177
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:43 schreef Mr.Zed het volgende:
Dat is het wel altijd...
Als ik iets doe waar ik zelf niet direct beter van wordt (bijv geld storten op 555) doe ik dat omdat ik mezelf dan een beetje aardiger vind.
Indirect word ik er dus wel beter van.
Gezien je elke keuze puur doet omdat deze het beste voor jou lijkt, kun je dan niet stellen dat het een groot goed en uitdaging is om als ouders een kind zo op te voeden dat deze een maximale negatieve emotie ervaart bij asociaal gedrag? Ja ik moest het ook 6 keer lezen
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:50:05 #102
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27373204
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:47 schreef Mr.Zed het volgende:
Omdat dat niet mag van mijn moeder.
Waarom lieg je niet gewoon tegen je moeder erover?
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:51:30 #103
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27373244
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:46 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ja ik denk het wel. Maar wat het tricky maakt is dat je elke beslissing als een emotionele, als een rationele, als een combinatie van die twee kan zien. Drie verschillende manier om tegen dezelfde beslissing aan te kijken.
Ik denk dat alles wat je doet gebaseerd is op een samenspel van ratio en emotie. De verhouding waarin je het ene of het andere kiest kun je echter deels sturen (Hier aan twijfelen is denk ik een zelfde soort vraag als "bestaat vrije wil").
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:52:43 #104
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27373290
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het feit dat een gelovige zijn normen- en waardenstelsel niet rationeel kan verantwoorden en erover beweert dat het objectief is terwijl dat overduidelijk niet zo is.
Dat is geen antwoord op de vraag. Je legt hiermee uit waarom een religieus stelsel voor jou niet voldoet, maar je legt er niet mee uit waarom een rationeel stelsel wel voldoet.
quote:
Ja. Natuurlijk, anders zou ik die wijze niet gebruiken.
Alles wat je doet is dus superieur?
pi_27373305
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:51 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat alles wat je doet gebaseerd is op een samenspel van ratio en emotie. De verhouding waarin je het ene of het andere kiest kun je echter deels sturen (Hier aan twijfelen is denk ik een zelfde soort vraag als "bestaat vrije wil").
Het is precies dezelfde vraag zelfs.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:55:22 #106
39732 Mr.Zed
pi_27373384
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 12:36 schreef Larafairy het volgende:

Misschien is de vraag eerst:

Wat is geweten? Is het het ding dat je tegenhoudt om bepaalde dingen te doen... of het gevoel erna, dat je je kut gaat voelen ofzo.
Geweten is: het vermogen "goed" en "slecht" te kunnen onderscheiden, in combinatie met het vermogen terug te kijken op eigen ervaringen.

Het is overigens mogelijk spijt te hebben van het feit dat je "goed" gehandeld hebt.
(bijv. iemand niet het ziekenhuis in slaan, nadat hij je bestolen heeft)
Kunst zonder trein.
pi_27373475
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:52 schreef Alicey het volgende:
Dat is geen antwoord op de vraag. Je legt hiermee uit waarom een religieus stelsel voor jou niet voldoet, maar je legt er niet mee uit waarom een rationeel stelsel wel voldoet.
Omdat je de normen en waarden in een religieus stelsel niet hoeft te verantwoorden. De voorwaarde voor een goed normen- en waardenstelsel is voor mij de rationele verantwoording. Vooraf of achteraf, dat maakt niet zoveel uit, maar iemand moet zijn normen en waarden vanuit zichzelf kunnen verantwoorden en niet vanuit een entiteit buiten zichzelf. Dat heeft te maken met verantwoordelijkheid nemen.
quote:
Alles wat je doet is dus superieur?
Uiteraard.
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:59:59 #108
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27373551
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Omdat je de normen en waarden in een religieus stelsel niet hoeft te verantwoorden. De voorwaarde voor een goed normen- en waardenstelsel is voor mij de rationele verantwoording. Vooraf of achteraf, dat maakt niet zoveel uit, maar iemand moet zijn normen en waarden vanuit zichzelf kunnen verantwoorden en niet vanuit een entiteit buiten zichzelf. Dat heeft te maken met verantwoordelijkheid nemen.
Maar waarom wil jij per se verantwoordelijkheid nemen?
quote:
Uiteraard.
Wat is de rol van je geweten hier bij?
  donderdag 26 mei 2005 @ 14:01:06 #109
39732 Mr.Zed
pi_27373578
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:49 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Gezien je elke keuze puur doet omdat deze het beste voor jou lijkt, kun je dan niet stellen dat het een groot goed en uitdaging is om als ouders een kind zo op te voeden dat deze een maximale negatieve emotie ervaart bij asociaal gedrag? Ja ik moest het ook 6 keer lezen
Daar zit hem nou net de kneep.
Het geloof is een vangnet voor falende ouders.
(mischien neem ik hier een te grote stap, maar dat zie ik dan nog wel aan de opmerkingen over deze post)
Kunst zonder trein.
  donderdag 26 mei 2005 @ 14:02:18 #110
39732 Mr.Zed
pi_27373626
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:50 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Waarom lieg je niet gewoon tegen je moeder erover?
Omdat zij een goede opvoeder was.
Kunst zonder trein.
pi_27373637
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:59 schreef Alicey het volgende:
Maar waarom wil jij per se verantwoordelijkheid nemen?
Is dit een kruisverhoor? Ieder mens (waanzinnigen daargelaten) is verantwoordelijk voor zichzelf. Dat is niet zozeer een kwestie van 'willen' volgens mij, maar gewoon een feitelijkheid. Niet iedereen néémt die verantwoordelijkheid ook, maar ik ben van mening dat ze dat wel zouden moeten doen. Maar dat is natuurlijk ook weer onderdeel van mijn normen- en waardenstelsel.
quote:
Wat is de rol van je geweten hier bij?
Geen, het is meer mijn ego.
  donderdag 26 mei 2005 @ 14:06:11 #112
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27373764
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Is dit een kruisverhoor?
Ja, want echte antwoorden geef je niet.
quote:
Ieder mens (waanzinnigen daargelaten) is verantwoordelijk voor zichzelf. Dat is niet zozeer een kwestie van 'willen' volgens mij, maar gewoon een feitelijkheid. Niet iedereen néémt die verantwoordelijkheid ook, maar ik ben van mening dat ze dat wel zouden moeten doen. Maar dat is natuurlijk ook weer onderdeel van mijn normen- en waardenstelsel.
Met je normen- en waardenstelsel neem je echter niet alleen verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor anderen. Waarom dat laatste ook? Echt nodig is het niet..
quote:
Geen, het is meer mijn ego.
Je geweten zie je dus neit als een begrenzer werken?
pi_27373868
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:06 schreef Alicey het volgende:
Ja, want echte antwoorden geef je niet.
Daar krijg je een note voor.
quote:
Met je normen- en waardenstelsel neem je echter niet alleen verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor anderen. Waarom dat laatste ook? Echt nodig is het niet..
Ik neem geen verantwoordelijkheid voor anderen, ik zeg alleen maar wat ze volgens mij moeten doen.
quote:
Je geweten zie je dus neit als een begrenzer werken?
Hou nou toch op, ik lul maar wat.
pi_27373887
~

[ Bericht 100% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 26-05-2005 14:09:05 ]
  donderdag 26 mei 2005 @ 14:10:23 #115
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27373948
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:01 schreef Mr.Zed het volgende:
Daar zit hem nou net de kneep.
Het geloof is een vangnet voor falende ouders.
Dit kan zeker voorkomen
  donderdag 26 mei 2005 @ 14:10:28 #116
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27373953
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Daar krijg je een note voor.
Moet je er wel een verwijzing naar de topic inzetten, anders is het niet duidelijk wat er aan de hand is.
quote:
Ik neem geen verantwoordelijkheid voor anderen, ik zeg alleen maar wat ze volgens mij moeten doen.
Ik doelde niet daar zo zeer op.. Ik doel er meer op dat je het gebruikt om je tegenover anderen te verantwoorden, en niet alleen tegenover jezelf.
  donderdag 26 mei 2005 @ 14:13:11 #117
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27374044
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:02 schreef Mr.Zed het volgende:
Omdat zij een goede opvoeder was.
Ja haar taak zit er dus op. Ruim ze uit de weg!, claim die erfenis!, durf maximaal te leven! Want wat houdt je nu echt tegen? Waarom zou je dit niet kunnen? Voordelen te over!
pi_27374076
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:10 schreef Alicey het volgende:
Ik doelde niet daar zo zeer op.. Ik doel er meer op dat je het gebruikt om je tegenover anderen te verantwoorden, en niet alleen tegenover jezelf.
Ah, zo. In principe hoef ik me alleen tegenover mezelf te verantwoorden, maar ik wil mijn ideeën wel kunnen uitleggen aan anderen.
  donderdag 26 mei 2005 @ 14:15:19 #119
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27374118
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ah, zo. In principe hoef ik me alleen tegenover mezelf te verantwoorden, maar ik wil mijn ideeën wel kunnen uitleggen aan anderen.
Is dat niet ook min of meer verantwoorden?
pi_27380460
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:15 schreef Alicey het volgende:
Is dat niet ook min of meer verantwoorden?
Het is meer dat ik anderen gebruik als een soort toetsingskader van de logica van mijn ideeën op dat gebied. Zo kunnen anderen mij soms op het spoor brengen van een niet-kloppende redenering en dan is de kans groot dat ik mijn mening aanpas. Makes sense?
  donderdag 26 mei 2005 @ 18:00:45 #121
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27381592
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 17:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het is meer dat ik anderen gebruik als een soort toetsingskader van de logica van mijn ideeën op dat gebied. Zo kunnen anderen mij soms op het spoor brengen van een niet-kloppende redenering en dan is de kans groot dat ik mijn mening aanpas. Makes sense?
Het houdt dus wel in dat je niet je eigen denkwijze als superieur acht, je hebt er ook anderen bij nodig, en er is dus iets wat jou kan doen besluiten dat een eerdere gedachtengang niet juist is. Waarom is dat?
pi_27383214
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 18:00 schreef Alicey het volgende:
Het houdt dus wel in dat je niet je eigen denkwijze als superieur acht, je hebt er ook anderen bij nodig, en er is dus iets wat jou kan doen besluiten dat een eerdere gedachtengang niet juist is. Waarom is dat?
Een mens maakt soms denkfouten. Zo was ik van plan 'nee' te gaan stemmen bij het referendum, maar heeft een gesprek met Doffy mij anders doen besluiten (al weet ik het nog steeds niet zeker). Dat heeft niks met normen en waarden te maken, maar wat ik bedoel is dat anderen iets soms van een heel andere kant kunnen belichten en aspecten kunnen aanwijzen die jij in je redenering nog niet had meegenomen. En dan kan het dat je van gedachten verandert. Dat gebeurt natuurlijk alleen als je tot de ontdekking komt dat je het eigenlijk met die persoon eens bent en niet langer met jezelf. Als u begrijpt wat ik bedoel.
pi_27383968
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Een mens maakt soms denkfouten. Zo was ik van plan 'nee' te gaan stemmen bij het referendum, maar heeft een gesprek met Doffy mij anders doen besluiten (al weet ik het nog steeds niet zeker). Dat heeft niks met normen en waarden te maken, maar wat ik bedoel is dat anderen iets soms van een heel andere kant kunnen belichten en aspecten kunnen aanwijzen die jij in je redenering nog niet had meegenomen. En dan kan het dat je van gedachten verandert. Dat gebeurt natuurlijk alleen als je tot de ontdekking komt dat je het eigenlijk met die persoon eens bent en niet langer met jezelf. Als u begrijpt wat ik bedoel.
Da's jammer. Luister naar je instinct, ook jij voelt instinctief aan dat er aan deze hele zaak (grondwet) een onfris luchtje zit. Wolfen hebben een goede neus je verzaakt toch niet?
Het gedrag van politici, de intimidatie, de hufterigheid, de beledigingen, de leugens in de richting van het ''nee-kamp'' spreken voor zich. Van dit soort mensen valt weinig goeds te verwachten.
pi_27384073
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:37 schreef Godslasteraar het volgende:
Da's jammer. Luister naar je instinct, ook jij voelt instinctief aan dat er aan deze hele zaak (grondwet) een onfris luchtje zit. Wolfen hebben een goede neus je verzaakt toch niet?
Het gedrag van politici, de intimidatie, de hufterigheid, de beledigingen, de leugens in de richting van het ''nee-kamp'' spreken voor zich. Van dit soort mensen valt weinig goeds te verwachten.
Dit is populisme, geen argumenten. Doffy heeft mij door middel van logische argumenten overtuigd.
pi_27384328
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dit is populisme, geen argumenten. Doffy heeft mij door middel van logische argumenten overtuigd.
Ik wil je ook helemaal niet overtuigen, ik wijs alleen op je eigen twijfels, waarvan je zelf zegt die nog steeds te hebben. Luister naar je instinct, naar je geweten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Godslasteraar op 26-05-2005 20:12:08 ]
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:52:49 #126
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27384404
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Oftewel, je bent sociaal omdat je er zelf door verrijkt wordt naar je eigen idee?
pi_27385568
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:49 schreef Godslasteraar het volgende:
Ik wil je ook helemaal niet overtuigen, ik wijs alleen op je eigen twijfels, waarvan je zelf zegt die nog steeds te hebben. Luister naar je instinct, naar je geweten.
In dit geval luister ik liever naar mijn ratio dan naar vage zaken als mijn 'instinct' en mijn geweten.
pi_27385582
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:52 schreef Alicey het volgende:
Oftewel, je bent sociaal omdat je er zelf door verrijkt wordt naar je eigen idee?
In elk geval deels.
  donderdag 26 mei 2005 @ 20:36:16 #129
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27385617
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

In elk geval deels.
Welke rol speelt je geweten hier in?
pi_27385737
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:36 schreef Alicey het volgende:
Welke rol speelt je geweten hier in?
Hoe bedoel je dat precies?
  donderdag 26 mei 2005 @ 20:43:12 #131
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27385791
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies?
Weer terug naar het onderwerp.. Je kiest er blijkbaar voor om niet altijd je eigen gedachten boven die van een ander te zetten. Een reden hiervoor is het feit dat je anders verrijking misloopt. Welke rol speelt je geweten in het bepalen wanneer je eigen idee beter is, en wanneer dat van iemand anders?
pi_27385943
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:43 schreef Alicey het volgende:
Weer terug naar het onderwerp.. Je kiest er blijkbaar voor om niet altijd je eigen gedachten boven die van een ander te zetten. Een reden hiervoor is het feit dat je anders verrijking misloopt. Welke rol speelt je geweten in het bepalen wanneer je eigen idee beter is, en wanneer dat van iemand anders?
Hm, ik weet niet of dat zozeer een rol spelt eigenlijk. Het gaat meer zo van: "Ja, wat hij zegt klopt eigenlijk veel beter dan wat ik zeg. Hij heeft gelijk". Maar natuurlijk gaat dat tot op zekere hoogte. Denk niet dat iemand mij er gauw van kan overtuigen dat, ik roep maar wat, negers minderwaardig zijn. Mijn basisuitgangspunten zijn minder makkelijk te veranderen dan mijn meningen over minder belangrijke zaken.
  donderdag 26 mei 2005 @ 20:52:52 #133
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386111
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Hm, ik weet niet of dat zozeer een rol spelt eigenlijk. Het gaat meer zo van: "Ja, wat hij zegt klopt eigenlijk veel beter dan wat ik zeg. Hij heeft gelijk". Maar natuurlijk gaat dat tot op zekere hoogte. Denk niet dat iemand mij er gauw van kan overtuigen dat, ik roep maar wat, negers minderwaardig zijn. Mijn basisuitgangspunten zijn minder makkelijk te veranderen dan mijn meningen over minder belangrijke zaken.
Waarom is dat moeilijker? Je achtte jezelf tenslotte superieur, dus dan is het logisch dat je negers minderwaardig acht. Het maakt het bovendien eenvoudiger, omdat je dan met negers geen rekening meer hoeft te houden. Wat houdt je tegen?
pi_27386169
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:52 schreef Alicey het volgende:
Waarom is dat moeilijker? Je achtte jezelf tenslotte superieur, dus dan is het logisch dat je negers minderwaardig acht. Het maakt het bovendien eenvoudiger, omdat je dan met negers geen rekening meer hoeft te houden. Wat houdt je tegen?

Ik acht mijzelf niet superieur, ik acht de wijze waarop ik tot een moreel stelsel kom superieur aan de wijze waarop een gelovige (van de fundi soort) dat doet.

Mij houdt tegen mijn eerste basisregel: "Doe wat je wilt zolang je er een ander niet mee schaadt". Hoe bijbels.
  donderdag 26 mei 2005 @ 20:56:23 #135
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386224
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik acht mijzelf niet superieur, ik acht de wijze waarop ik tot een moreel stelsel kom superieur aan de wijze waarop een gelovige (van de fundi soort) dat doet.

Mij houdt tegen mijn eerste basisregel: "Doe wat je wilt zolang je er een ander niet mee schaadt". Hoe bijbels.
Waarom is dat een basisregel? Statistisch gezien maakt het niet uit als je er van afwijkt, je ervaart zelf niet direct de nadelen..
pi_27386346
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:56 schreef Alicey het volgende:
Waarom is dat een basisregel? Statistisch gezien maakt het niet uit als je er van afwijkt, je ervaart zelf niet direct de nadelen..
Omdat ik geen pure egoïst ben? Omdat ik andere mensen ook een prettig leven gun?
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:02:08 #137
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386423
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Omdat ik geen pure egoïst ben? Omdat ik andere mensen ook een prettig leven gun?
Maar waarom? Wordt je er zelf beter van, of is er iets anders?
pi_27386480
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:02 schreef Alicey het volgende:
Maar waarom? Wordt je er zelf beter van, of is er iets anders?
Het voelt niet prettig om anderen schade te berokkenen. Heeft te maken met het vermogen om je in anderen in te leven denk ik. Dus ook weer een verkapte vorm van egoïsme.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:05:32 #139
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386561
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het voelt niet prettig om anderen schade te berokkenen. Heeft te maken met het vermogen om je in anderen in te leven denk ik. Dus ook weer een verkapte vorm van egoïsme.
Zoiets is af te leren. Zou je daar voor kiezen?
pi_27386606
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:05 schreef Alicey het volgende:
Zoiets is af te leren. Zou je daar voor kiezen?
Nee, ik zou niet weten waarom. Ik koester geen verlangens om anderen schade te berokkenen, noch koester ik verlangens die het berokkenen van schade aan anderen als collateral damage met zich meebrengen.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:08:57 #141
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386676
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nee, ik zou niet weten waarom. Ik koester geen verlangens om anderen schade te berokkenen, noch koester ik verlangen die het berokkenen van schade aan anderen als collateral damage met zich meebrengen.
Een echt antwoord op de vraag in de TT volgt er denk ik nooit.. Ik stop bij deze mijn kruisverhoor.

Ik had overigens de indruk dat je vanmiddag echt geirriteerd was over mijn reacties tegen jou in deze topic.. Mocht dit zo zijn, dan benadruk ik nog even dat het niet mijn bedoeling was om je te irriteren, en mijn reacties uitsluitend een devil's advocate gehalte hadden voor de discussie. Ik heb verder niets tegen je, maar dat weet je denk ik wel.
pi_27386773
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:08 schreef Alicey het volgende:
Een echt antwoord op de vraag in de TT volgt er denk ik nooit.. Ik stop bij deze mijn kruisverhoor.
Voor een gelovige is er ook geen antwoord. Geen echt antwoord althans, want het antwoord dat hij geeft is een leugen.
quote:
Ik had overigens de indruk dat je vanmiddag echt geirriteerd was over mijn reacties tegen jou in deze topic.. Mocht dit zo zijn, dan benadruk ik nog even dat het niet mijn bedoeling was om je te irriteren, en mijn reacties uitsluitend een devil's advocate gehalte hadden voor de discussie. Ik heb verder niets tegen je, maar dat weet je denk ik wel.
Ik was niet geïrriteerd. Wel moe en ik voelde me op enig moment wat in een hoekje gedreven.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:15:31 #143
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386884
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Voor een gelovige is er ook geen antwoord. Geen echt antwoord althans, want het antwoord dat hij geeft is een leugen.
Nouja, angst is daar het antwoord.. Er is in ieder geval een motivatie, de gelovige wordt er beter van.. Bij ongelovigen is dat beter worden erg relatief..
quote:
Ik was niet geïrriteerd. Wel moe en ik voelde me op enig moment wat in een hoekje gedreven.
Dan was dat in ieder geval te merken. Het was inderdaad ook wel een beetje in de hoek drijven met 2 of 3 tegelijk.
pi_27386921
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:15 schreef Alicey het volgende:
Nouja, angst is daar het antwoord.. Er is in ieder geval een motivatie, de gelovige wordt er beter van.. Bij ongelovigen is dat beter worden erg relatief..
De gelovige dénkt dat hij er beter van wordt. Na zijn dood.
quote:
Dan was dat in ieder geval te merken. Het was inderdaad ook wel een beetje in de hoek drijven met 2 of 3 tegelijk.
Maakt niet uit. Dat houdt de geest scherp.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:18:58 #145
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386992
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

De gelovige dénkt dat hij er beter van wordt. Na zijn dood.
Uiteraard. Voor de gelovige is het echter een wetenschap.
quote:
Maakt niet uit. Dat houdt de geest scherp.
Zeker, ik houd er zelf wel van.. Als je moe bent kan het echter anders zijn kan ik me voorstellen.
pi_27387233
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:18 schreef Alicey het volgende:
Uiteraard. Voor de gelovige is het echter een wetenschap.
Nee, hij kan het niet zeker weten. Er is altijd twijfel.
quote:
Zeker, ik houd er zelf wel van.. Als je moe bent kan het echter anders zijn kan ik me voorstellen.
Ik ben ongesteld, dan is mjin redeneringsvermogen niet altijd even optimaal.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:27:58 #147
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27387275
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nee, hij kan het niet zeker weten. Er is altijd twijfel.
Dat betwijfel ik.
quote:
Ik ben ongesteld, dan is mjin redeneringsvermogen niet altijd even optimaal.
Ik vermoedde het eigenlijk al, maar ik vond het een beetje genant om te vragen.
pi_27387416
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:27 schreef Alicey het volgende:
Dat betwijfel ik.
Ik niet. Hoe harder ze schreeuwen, hoe harder ze twijfelen. Het is bovendien een onmogelijkheid om het zeker te weten.
quote:
Ik vermoedde het eigenlijk al, maar ik vond het een beetje genant om te vragen.
Ik denk dat je weer een note krijgt.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:34:35 #149
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27387473
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik niet. Hoe harder ze schreeuwen, hoe harder ze twijfelen. Het is bovendien een onmogelijkheid om het zeker te weten.
Voor je gevoel kan dat wel. Of je moet overal aan twijfelen.
quote:
Ik denk dat je weer een note krijgt.
Je hebt het notes geven gevonden, is het niet?
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:35:04 #150
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_27387487
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je maakt hierbij de aanname dat gelovigen uitsluitend handelen volgens hun voorschriften uit angst voor een straf. Voor veel gelovigen gaat dit niet op, en zij gebruiken hun geweten op een zelfde manier als ongelovigen.

Enkele redenen en/of motivaties waarom ongelovigen naar hun geweten luisteren:

- Je kunt een schuldgevoel krijgen wanneer je het niet doet.
- Leven en laten leven. Het besef dat vrijheid iets relatiefs is, en dat je soms een stapje terug moet doen om iedereen vrijheid en leven te gunnen.
- Wanneer iedereen puur aan zichzelf denkt, en bewust anderen hiermee gaat benadelen, sterft de soort binnen de kortste keren uit. Evolutie richt zich op behoud van de soort middels verschillende mechanismen.
- Een groep mensen om je heen houden is verstandig, omdat je niet altijd alles alleen kunt. Asociaal gedrag daar bereik je mee dat de groep mensen om je heen die je ondersteunen kleiner wordt.

Dit zijn in het algemeen een paar mogelijke motivaties. Het gaat deels voor mij op, deels niet, en deels zelfs absoluut niet.

Leuk topic trouwens.
zoiets ja
pi_27387602
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:34 schreef Alicey het volgende:
Voor je gevoel kan dat wel. Of je moet overal aan twijfelen.
Voor je gevoel kun je het zeker weten. Maar als je eerlijk bent tegen jezelf, zul je moeten toegeven dat je het niet zeker weet.
quote:
Je hebt het notes geven gevonden, is het niet?
Macht!
pi_27387719
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

In dit geval luister ik liever naar mijn ratio dan naar vage zaken als mijn 'instinct' en mijn geweten.
Goed dan, ratio:
Een democratie waarvan de levensvatbaarheid afhankelijk is van de nabijheid tot de burgers <--> Brussel, een Byzantijnse bureaucratie, ver van de burger, waardoor de invloed van lobbygroepen nog groter wordt dan nu het geval is. Een economische en politieke eenheid vormgegeven naar de wens van de boardrooms van het Europese bedrijfsleven. Een bureaucratie dat zich noch minder van de keizers hoeft aan te trekken dan nu al het geval is. Lokale politici die zich kunnen onttrekken van verantwoordelijkheid door te verwijzen naar ''Brussel''. Politici die zich wat betreft het buitenlandsbeleid als ook het economisch beleid volledig kunnnen onttrekken aan enige verantwoording richtting de burgers. Een militair apparaat dat zich niet hoeft te verantwoorden voor een parlement, ook niet het Europese parlement, alles onder het mom ''bestuurbaarheid''.

''Empire bouwen'' van politici, het streven naar een Europese mogendheid uit een verlangen naar macht en ambitie. De VS is een voorbeeld van een mogendheid dat zich zelf verliest in een missiedrang en gebrek aan zelfbeheersing waaronder Europese mogendheden in de 19e en begin 20e eeuw gebukt gingen.

En je kunt een karakteranalyse maken van de politici die voorstander zijn van deze Europese grondwet. Zowel het gedrag als uitlatingen van dezen geven genoeg aanknopingspunten om een oordeel te kunnen vellen.

En wie zegt dat een geweten of instinct niet rationeel is, dat daar persé een tegenstrijdigheid aanwezig is?, een hoop ongelukken hadden voorkomen kunnen worden als mensen hun geweten, hun instinct, niet weg hadden beredeneerd.
Dat is nu juist een kenmerk van fundamentalisten:
quote:
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
Steven Weinberg, winner of the 1979 Nobel Prize in physics
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:44:47 #153
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27387801
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Voor je gevoel kun je het zeker weten. Maar als je eerlijk bent tegen jezelf, zul je moeten toegeven dat je het niet zeker weet.
Klopt. Als ik echter eerlijk ben weet ik praktisch niets zeker. Als ik eenmaal op die tour ben ga ik ook overal aan twijfelen, en dat schiet ook niet op..
quote:
Macht!
Ze hebben je corrupt gemaakt!
pi_27387805
Oh, die quote ga ik in mijn sig zetten!
pi_27387829
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:44 schreef Alicey het volgende:
Klopt. Als ik echter eerlijk ben weet ik praktisch niets zeker. Als ik eenmaal op die tour ben ga ik ook overal aan twijfelen, en dat schiet ook niet op..
Wat is er mis mee om aan alles te twijfelen?
quote:
Ze hebben je corrupt gemaakt!
Ik ben nu mijn noteloze status kwijt, het kan me nu allemaal niks meer schelen!
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:48:02 #156
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27387896
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wat is er mis mee om aan alles te twijfelen?
Omdat het je ook zo gruwelijk onzeker kan maken..
quote:
Ik ben nu mijn noteloze status kwijt, het kan me nu allemaal niks meer schelen!
Voor galg en rad.
pi_27387948
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:48 schreef Alicey het volgende:
Je moet dat ook niet 24 uur per dag doen tuuk.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:51:24 #158
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27388005
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je moet dat ook niet 24 uur per dag doen tuuk.
Nee, maar als ik mijn gedachten laat gaan moet ik na een paar minuten toch echt stoppen..
pi_27388035
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:51 schreef Alicey het volgende:
Nee, maar als ik mijn gedachten laat gaan moet ik na een paar minuten toch echt stoppen..
Dan stel je een twijfelkwartiertje in tussen negen en kwart over negen 's avonds.
pi_27388039
Overigens: geweten, altruïsme zijn produkten van de evolutie. Een gen met dergelijke kenmerken heeft betere overlevingskansen. Heel banaal.
  donderdag 26 mei 2005 @ 23:21:04 #161
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27391359
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:52 schreef Godslasteraar het volgende:
Overigens: geweten, altruïsme zijn produkten van de evolutie. Een gen met dergelijke kenmerken heeft betere overlevingskansen. Heel banaal.
Wat is geen product van de evolutie?
  donderdag 26 mei 2005 @ 23:24:53 #162
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27391491
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:48 schreef Alicey het volgende:
Zekerheid is pas eng
  vrijdag 27 mei 2005 @ 11:40:12 #163
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_27403859
Omdat niemand met een slecht geweten geborden wordt.
  maandag 30 mei 2005 @ 15:38:46 #165
39732 Mr.Zed
pi_27483924
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:13 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ja haar taak zit er dus op. Ruim ze uit de weg!, claim die erfenis!, durf maximaal te leven! Want wat houdt je nu echt tegen? Waarom zou je dit niet kunnen? Voordelen te over!
Het enige voordeel zou zijn dat ik erf.
Mijn moeder is echter nog steeds productief (lost haar hypotheek nog af, enz.)
Als ik dus wat langer wacht, zal de erfenis alleen maar groeien.

Wat me ook tegenhoud is het feit dat ik goed ben opgevoed/geindoctrineerd.
Ik zou dus last krijgen van mijn geweten.

Je zou dat mischien ook kunnen zien als een Pavlov-reactie op "slecht" gedrag.
Kunst zonder trein.
  maandag 30 mei 2005 @ 15:55:09 #166
39732 Mr.Zed
pi_27484454
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:38 schreef FokCrash het volgende:
Omdat niemand met een slecht geweten geborden wordt.
Mijn zoontje van 9 maanden begint te lachen als het meisje tegenover hem huilt, doordat hij haar knijpt...
Mensen worden dus soieso niet met een geweten geboren.
en anders is hij mischien wel de antichrist
Kunst zonder trein.
pi_27488211
Ik denk eigenlijk dat altruïsme ook in zekere mate een vorm is van netwerken. De mens heeft behoefte aan personen waarop hij terug kan vallen op momenten dat het met hem minder goed gaat, of als hij iets gedaan wil hebben. Dan is het belangrijk om zoveel mogelijk vrienden en kennissen te hebben die jou kennen als een betrouwbare en aardige man/vrouw die hen indien nodig ook zou helpen, zodat zij bereid zijn een helpende hand te bieden. Als je zoals livEliveD aangeeft je moeder om zeep helpt omdat ze dood meer opbrengt dan levend, dan zend je naar je gemeenschap toch een beetje de boodschap uit dat je een onbetrouwbaar sujet bent.
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution. (Theodosius
Dobzhansky 1900-1975).
pi_27488640
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:58 schreef ice_age het volgende:
Als je zoals livEliveD aangeeft je moeder om zeep helpt omdat ze dood meer opbrengt dan levend, dan zend je naar je gemeenschap toch een beetje de boodschap uit dat je een onbetrouwbaar sujet bent.
Een beetje maar...
  maandag 30 mei 2005 @ 18:27:04 #169
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27488814
quote:
Ik denk eigenlijk dat altruïsme ook in zekere mate een vorm is van netwerken. De mens heeft behoefte aan personen waarop hij terug kan vallen op momenten dat het met hem minder goed gaat, of als hij iets gedaan wil hebben. Dan is het belangrijk om zoveel mogelijk vrienden en kennissen te hebben die jou kennen als een betrouwbare en aardige man/vrouw die hen indien nodig ook zou helpen, zodat zij bereid zijn een helpende hand te bieden.
Mits met mate heb je gelijk denk ik
quote:
Als je zoals livEliveD aangeeft je moeder om zeep helpt omdat ze dood meer opbrengt dan levend, dan zend je naar je gemeenschap toch een beetje de boodschap uit dat je een onbetrouwbaar sujet bent.
Het moet wel een goede moord zijn anders wordt je gepakt natuurlijk en dat is niet handig
  dinsdag 31 mei 2005 @ 15:21:41 #170
39732 Mr.Zed
pi_27514908
quote:
Ik denk eigenlijk dat altruïsme ook in zekere mate een vorm is van netwerken. De mens heeft behoefte aan personen waarop hij terug kan vallen op momenten dat het met hem minder goed gaat, of als hij iets gedaan wil hebben.
Geld geeft meer zekerheid dan altruisme:

Hulp is te koop.
Wanneer je echter je hele leven anderen hebt lopen helpen bestaat nog steeds de kans dat zij op hun beurt jou keihard laten vallen.
Kunst zonder trein.
pi_27525716
quote:

Zegt 'je gezonde verstand' je iets?

Wel een prettige gedachte dat sommige gelovigen, die kennelijk zonder uber-entiteit zouden gaan doen en laten wat ze willen zoals ze impliceren, braaf bang wezen voor die uber-entiteit en op het rechte pad blijven. Anderzijds jammer dat dat 'rechte pad' af en toe zo krom als een hoepel is.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:38:25 #172
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27530039
Wat bedoel je met "geweten", en wat wordt in het algemeen met "geweten" bedoeld?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:40:04 #173
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27530098
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 21:30 schreef Keromane het volgende:
Zegt 'je gezonde verstand' je iets?
Je impliceert dat het gezond is om naar je geweten te luisteren. Ik ben heel benieuwd naar je argumenten daarvoor.
quote:
Wel een prettige gedachte dat sommige gelovigen, die kennelijk zonder uber-entiteit zouden gaan doen en laten wat ze willen zoals ze impliceren, braaf bang wezen voor die uber-entiteit en op het rechte pad blijven.
Nou of ze dat doen weet ik natuurlijk niet. Dat overtuigingsprincipe in de grotere werken voorbij het universum zijn idd wel op veel vlakken geweldig! Arme mensen in India boeit het veel minder dat ze arm zijn want: "We komen met deze levenstijl na reincarnatie toch beter terug". Fantastisch. Indoctrinatie of niet maar het is een instelling die mij geweldig lijkt om te hebben onder je volk als je het land moet leiden.
quote:
Anderzijds jammer dat dat 'rechte pad' af en toe zo krom als een hoepel is.
Ja
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:42:40 #174
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27530200
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:38 schreef Hallulama het volgende:
Wat bedoel je met "geweten", en wat wordt in het algemeen met "geweten" bedoeld?
Ik had hier wat in eigen woorden staan maar de Van Dale vind ik wel een mooie omschrijving geven:
innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar de mens de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:59:15 #175
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_27530681
Dat je een geweten hebt wil natuurlijk nog niet zeggen dat je ernaar handelt.
Het vlees is zwak.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_27536075
(Ik heb alleen de eerste tien en laatste tien posts gelezen)

Ik denk dat je het alleen vanuit je eigen egoisme doet. Geld geven aan de derde wereld en dergelijke doe je om jezelf een goed gevoel te geven. Wellicht wordt dit gevoel verklaard vanuit de status die het meebrengt als goeddoener in de hoop dat anderen jou dan ook eerder goed doen (dus je laat vooral veel anderen weten dat je het doet), of vanuit de gedachte dat je hoopt dat wanneer je ooit zelf in een situatie komt dat er ergens een ander individu (uit bijvoorbeeld japan) geld geeft.
Ik denk dat je dus vooral dingen doet voor een ander omdat je verwacht dat een ander dan ook dingen voor jou zal doen.
(Wellicht zelfs als ik ze nu geld stuur komen ze misschien niet hierheen om nog meer geld van mij "af te pakken")

PS
Als het niet zo is, dan zit ik gewoon verrot in elkaar
  woensdag 1 juni 2005 @ 10:20:43 #177
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27536428
Dat je alles voor jezelf doet is waar. Echter, waarom zeg je niet gewoon dat je geld aan Afrika hebt gegeven zonder het daadwerkelijk te doen? Echt veel te vrezen hebben we immers niet in dit land dus geven om een soort schijnveiligheid lijkt me niet optimaal. Het enige dat je ergens maar hoeft te doen is een gezicht opzetten dat je iets voor de ander zou doen. Als je je daarbij slecht voelt dan vraag ik me af waarom? Je gelooft immers niet in een God ofzo die je af komt straffen ervoor.
  woensdag 1 juni 2005 @ 10:24:39 #178
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_27536550
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:20 schreef livEliveD het volgende:
Dat je alles voor jezelf doet is waar. Echter, waarom zeg je niet gewoon dat je geld aan Afrika hebt gegeven zonder het daadwerkelijk te doen? Echt veel te vrezen hebben we immers niet in dit land dus geven om een soort schijnveiligheid lijkt me niet optimaal. Het enige dat je ergens maar hoeft te doen is een gezicht opzetten dat je iets voor de ander zou doen. Als je je daarbij slecht voelt dan vraag ik me af waarom? Je gelooft immers niet in een God ofzo die je af komt straffen ervoor.
Geven jullie allemaal écht geld aan 3e Wereld landen?
  woensdag 1 juni 2005 @ 10:27:50 #179
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27536656
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:24 schreef pfaf het volgende:

[..]

Geven jullie allemaal écht geld aan 3e Wereld landen?
Nee, aan een organisatie die zegt het daar terecht te laten komen.
pi_27536966
quote:
Dat je alles voor jezelf doet is waar.
Daar geloof ik niet in. Wel denk ik dat als je iets doet voor een ander, de blijdschap van die ander jou op den duur weer blij maakt. Het is een plezierig bijeffect, maar zelfs als je daarvan op de hoogte bent, hoeft dat niet te betekenen dat je altijd handelt vanuit egoïsme.
  woensdag 1 juni 2005 @ 12:01:01 #181
39732 Mr.Zed
pi_27539571
quote:
Het antwoord op de vraag in de tweede zin geef je zelf al in de eerste zin.

Waarom zou je zeggen dat je ergens geld aan gegeven hebt?
Om de manier waarop anderen jou zien te manipuleren?
Er zijn veel betere methodes.
Kunst zonder trein.
  woensdag 1 juni 2005 @ 12:02:28 #182
39732 Mr.Zed
pi_27539617
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:39 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Daar geloof ik niet in. Wel denk ik dat als je iets doet voor een ander, de blijdschap van die ander jou op den duur weer blij maakt. Het is een plezierig bijeffect, maar zelfs als je daarvan op de hoogte bent, hoeft dat niet te betekenen dat je altijd handelt vanuit egoïsme.
Je geeft toch geld aan een ander omdat jou dat blij maakt?
Dat is geen egoisme, maar wel eigenbelang.
Kunst zonder trein.
pi_27542648
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:02 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel egoisme is. Jij geeft het immers aan die persoon/organisatie waar jij het meeste blijdschap uit haalt en niet die het het hardst kan gebruiken. Je let dus op je eigen nut, daardoor toch weer egoisme
pi_27550524
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 12:02 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

Ik geef geen geld aan een ander. Zelden. Wel wil ik nog wel eens mijn vriend een knuffel geven en dat doe ik niet uit eigenbelang.
  woensdag 1 juni 2005 @ 19:45:50 #185
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27553519
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 17:57 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik geef geen geld aan een ander. Zelden. Wel wil ik nog wel eens mijn vriend een knuffel geven en dat doe ik niet uit eigenbelang.
Je brein is gemaakt om besluiten te nemen uit eigenbelang. Een afweging (korte en lange termijn) gebaseerd op ratio en gevoel. Je ratio bekijkt hoe je netto het meest positieve gevoel overhoudt gebaseerd op een kansverdeling zeg maar (kort door de bocht, I know).
pi_27554632
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 19:45 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Je brein is gemaakt om besluiten te nemen uit eigenbelang.
Bron?
pi_27555158
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 20:18 schreef Black_Tulip het volgende:
Bron?
Er is geen bron voor nodig. Je kiest altijd daarvoor wat je op dat moment het meeste nut geeft. Ook al is het een nadelige beslissing dan nog kies je het omdat je het de beste keuze vindt.
pi_27555595
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 20:34 schreef snabbi het volgende:

[..]

Er is geen bron voor nodig. Je kiest altijd daarvoor wat je op dat moment het meeste nut geeft. Ook al is het een nadelige beslissing dan nog kies je het omdat je het de beste keuze vindt.
Een mens kan ook uit impulsiviteit een beslissing nemen en zich achteraf voor de kop slaan. "Daar was ik met mijn hoofd niet bij"... Bovendien sluit de stelling dat een mens altijd uit eigenbelang handelt uit dat je ooit iets echt doet voor een ander en ik vind het best als jullie jezelf zo egoïstisch over vinden komen, maar ik kan me er niet in vinden.
pi_27555954
quote:
Gewoon Karma dus?
  donderdag 2 juni 2005 @ 01:24:39 #190
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27564678
quote:
Bron?
Waarom zou je brein anders een keuze maken? Is het geen afweging van tig prikkels waarachter een bepaalde logica moet zitten? Ik denk het wel. Sterker nog, ik geloof er heilig in. Bijvoorbeeld: Ik doe dit omdat ik voel dat? Hoe kan een brein besluiten om iets te doen voor een ander? Welke drijfveer zou het dan hebben? Waarom doe je iets voor een ander? Is het niet zo omdat je je anders kut voelt? Kun je een enkele situatie noemen die ik niet kan beschrijven als een egoïstische daad? Nee
  donderdag 2 juni 2005 @ 01:25:47 #191
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27564704
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 21:00 schreef Viperdesign het volgende:
Gewoon Karma dus?
Mja geef het beestje een naampje als je wilt
  donderdag 2 juni 2005 @ 01:26:40 #192
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27564726
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 20:49 schreef Black_Tulip het volgende:
Een mens kan ook uit impulsiviteit een beslissing nemen en zich achteraf voor de kop slaan. "Daar was ik met mijn hoofd niet bij"... Bovendien sluit de stelling dat een mens altijd uit eigenbelang handelt uit dat je ooit iets echt doet voor een ander en ik vind het best als jullie jezelf zo egoïstisch over vinden komen, maar ik kan me er niet in vinden.
Als je iets doet voor een ander waardoor je je goed voelt dan is het zowel egoistisch als goed voor de ander
pi_27564846
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:40 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Je impliceert (..)
Maakt niet uit, dezelfde argumenten worden gebruikt om vol overgave (enz.)

Ik heb het niet over mensen in India, maar salon-religieuzen die zonder enige kennis van zaken precies weten hoe alles in elkaar zit. Ik kan het met het laatste deel van je antwoord alleen maar eens zijn. Het is een implicatie.
  donderdag 2 juni 2005 @ 01:34:17 #194
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27564890
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 01:31 schreef Keromane het volgende:
Maakt niet uit, dezelfde argumenten worden gebruikt om vol overgave (enz.)
quote:
Ik heb het niet over mensen in India, maar salon-religieuzen die zonder enige kennis van zaken precies weten hoe alles in elkaar zit.
Vanuit hun referentie kader is dat ook zo
pi_27564961
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 01:24 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Waarom zou je brein anders een keuze maken? Is het geen afweging van tig prikkels waarachter een bepaalde logica moet zitten? Ik denk het wel. Sterker nog, ik geloof er heilig in.
Ik ook wel hoor, maar:
quote:
Bijvoorbeeld: Ik doe dit omdat ik voel dat? Hoe kan een brein besluiten om iets te doen voor een ander? Welke drijfveer zou het dan hebben? Waarom doe je iets voor een ander? Is het niet zo omdat je je anders kut voelt? Kun je een enkele situatie noemen die ik niet kan beschrijven als een egoïstische daad? Nee
Je kan iets doen uit liefde voor een ander. Omdat je van die persoon houdt, doet het je inderdaad plezier om die persoon goed te doen, maar ik denk dat je dan al niet meer van waar egoïsme kan spreken. Dat plezierige gevoel is slechts een bijeffect; het was de hoofdzaak om de ander gelukkig te maken. Emoties als liefde en medeleven doen egoïsme teniet, denk ik.

Als de mens puur egoïstisch was, zouden zulke sociale emoties niet bestaan.
  donderdag 2 juni 2005 @ 01:46:27 #196
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27565064
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 01:39 schreef Black_Tulip het volgende:
Dat plezierige gevoel is slechts een bijeffect; het was de hoofdzaak om de ander gelukkig te maken. Emoties als liefde en medeleven doen egoïsme teniet, denk ik.
bijeffect? Reden van handelen juist. Je handelt omdat je iets voelt. Omdat je uiting moet geven aan die prikkels. Bij verliefheid accepteer je alles van de ander omdat het goed voelt. Je wilt bij degene zijn. Allemaal eigenbelang. Gevoel is een enorme drijfveer. Anders kon je pijn wel negeren.
quote:
Ik denk dat je elkaar nodig hebt. Beetje moeilijk om voortplanting te hebben als je een negatief gevoel over seks hebt. En aangezien de ander ook zo intelligent is moet je ook haar of hem overwinnen en dus dat willen. Deze drang is slechts een hormonen kwestie waarbij je je hormonen volgt en dus iets vanuit jezelf. Een eigenbelang. Het stillen van een honger zeg maar. Of wordt jij verliefd omdat de ander dit wil?
  donderdag 2 juni 2005 @ 06:52:47 #197
39732 Mr.Zed
pi_27566037
quote:

[..]

Bron?
Op woensdag 1 juni 2005 19:45 schreef livEliveD het
Kunst zonder trein.
  donderdag 2 juni 2005 @ 06:56:09 #198
39732 Mr.Zed
pi_27566047
quote:
(...)
Juist omdat de mens puur egoistisch is, heeft hij deze emoties nodig om als soort te overleven.
Kunst zonder trein.
pi_27568708
quote:

Je kan iets doen uit liefde voor een ander. Omdat je van die persoon houdt, doet het je inderdaad plezier om die persoon goed te doen, maar ik denk dat je dan al niet meer van waar egoïsme kan spreken. Dat plezierige gevoel is slechts een bijeffect; het was de hoofdzaak om de ander gelukkig te maken. Emoties als liefde en medeleven doen egoïsme teniet, denk ik.
Je handelt juist omdat jij nut haalt een ander plezier te brengen. Je vindt het fijn wanneer een ander het prettig vindt. Je handelt enkel voor dit fijne gevoel. Hoe het gevoel ontstaat is juist een veel mooiere vraag dan of je er naar handelt. Het gevoel zal denk ik ontstaan zijn uit ervaringen uit het verleden die je hebben geleerd dat wanneer je het een ander naar zijn zin maakt je kan verwachten dat een ander ook meer energie steekt in het jou naar je zin te maken.
pi_27572143
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 01:46 schreef livEliveD het volgende:

[..]

bijeffect? Reden van handelen juist. Je handelt omdat je iets voelt. Omdat je uiting moet geven aan die prikkels. Bij verliefheid accepteer je alles van de ander omdat het goed voelt. Je wilt bij degene zijn. Allemaal eigenbelang. Gevoel is een enorme drijfveer. Anders kon je pijn wel negeren.
Misschien. Maar ik zeg dus dat juist omdat je blijdschap wordt veroorzaakt door het geluk van de ander, je niet meer kan spreken van waar egoïsme. Als je slechts om jezelf geeft, wat zou het je dan boeien hoe de ander zich voelt? De waarheid is echter dat dit een mens niet koud laat. Daarom zeg ik dat een mens niet altijd egoïstisch is.
quote:
Ik denk dat je elkaar nodig hebt. Beetje moeilijk om voortplanting te hebben als je een negatief gevoel over seks hebt.
Een negatief gevoel over seks heeft niets met egoïsme of altruïsme te maken. De meeste mensen zijn zo geschapen dat hij/zij seks lekker vindt. Sociale emoties zijn dus ook helemaal niet noodzakelijk voor de voortplanting: je hoeft alleen maar iemand te vinden die jou lekker genoeg vindt om mee het bed in te duiken en voila.... Ook uit one night stands kunnen zwangerschappen ontstaan. Bovendien planten de mensen die een negatief gevoel over seks hebben zich niet voort, dus dat genetische kenmerk (mits het genetisch is natuurlijk) wordt uitgeroeid.
quote:
En aangezien de ander ook zo intelligent is moet je ook haar of hem overwinnen en dus dat willen. Deze drang is slechts een hormonen kwestie waarbij je je hormonen volgt en dus iets vanuit jezelf. Een eigenbelang. Het stillen van een honger zeg maar.
Voortplanten kan op volkomen egoïstische wijze geschieden. Het feit dat dit echter niet de gebruikelijke gang van zaken is en hordes mensen elkaar beloven voor eeuwig bij elkaar te blijven (wat volstrekt nutteloos is voor voortplanting) bewijst mijns inziens dat de mens niet volledig egoïstisch is. Je kan stellen dat een mens een levenspartner nodig heeft. Maar waarom, in hemelsnaam, heeft een waar egoïstisch mens een levenspartner nodig? Het is toch ieder voor zich?
pi_27572303
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 10:08 schreef snabbi het volgende:
Het gevoel zal denk ik ontstaan zijn uit ervaringen uit het verleden die je hebben geleerd dat wanneer je het een ander naar zijn zin maakt je kan verwachten dat een ander ook meer energie steekt in het jou naar je zin te maken.
Ik kan je zeggen dat ik relatief weinig van dat soort ervaringen heb gehad. Ik ben al meerdere keren door mensen veel te lief genoemd. Goede ervaringen uit het verleden zijn geen vereiste om blijdschap te ondervinden door het geluk van andere mensen te zien.
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:32:40 #202
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27573170
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 11:56 schreef Black_Tulip het volgende:
De waarheid is echter dat dit een mens niet koud laat. Daarom zeg ik dat een mens niet altijd egoïstisch is.
Het laat je niet koud nee. Zeker waar. Ik blijf er toch bij dat je alles naar egoisme terug kunt 'halen'. Mja de een denkt er zus over en de ander zo. Anders wordt het ook zo'n ja/nee spelletje.
quote:
Een negatief gevoel over seks heeft niets met egoïsme of altruïsme te maken. De meeste mensen zijn zo geschapen dat hij/zij seks lekker vindt. Sociale emoties zijn dus ook helemaal niet noodzakelijk voor de voortplanting: je hoeft alleen maar iemand te vinden die jou lekker genoeg vindt om mee het bed in te duiken en voila.... Ook uit one night stands kunnen zwangerschappen ontstaan. Bovendien planten de mensen die een negatief gevoel over seks hebben zich niet voort, dus dat genetische kenmerk (mits het genetisch is natuurlijk) wordt uitgeroeid.
...
Het feit dat dit echter niet de gebruikelijke gang van zaken is en hordes mensen elkaar beloven voor eeuwig bij elkaar te blijven (wat volstrekt nutteloos is voor voortplanting) bewijst mijns inziens dat de mens niet volledig egoïstisch is.
Ik denk dat er ook gevoelens meespelen van: Kan ie een zekere toekomst bieden voor de kinderen, bescherming.

Blijkbaar hebben ze een reden om elkaar eeuwig trouw te beloven. Deze reden zal iets zijn vanuit hunzelf. Bv angst om alleen te zijn ofzo en zo kom ik dus ook weer op de egoistische keuze uit.
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:34:22 #203
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27573222
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:01 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kan je zeggen dat ik relatief weinig van dat soort ervaringen heb gehad. Ik ben al meerdere keren door mensen veel te lief genoemd. Goede ervaringen uit het verleden zijn geen vereiste om blijdschap te ondervinden door het geluk van andere mensen te zien.
Vraag jezelf om zo'n moment eens eerlijk af waarom je het dan doet. Welke drijfveren er zijn. Omdat je het zo gewend bent? Omdat je niemand voor het hoofd wilt stoten? etc.
pi_27576379
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:32 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Het laat je niet koud nee. Zeker waar. Ik blijf er toch bij dat je alles naar egoisme terug kunt 'halen'. Mja de een denkt er zus over en de ander zo. Anders wordt het ook zo'n ja/nee spelletje.
Mijn filosofieleraar had op de middelbare school al gezegd dat je hier eindeloos over kunt door discussiëren. Hij noemde het ethisch egoïsme, als ik me niet vergis. Ik denk dat het er uiteindelijk aan ligt of je het wel of niet mogelijk acht om de sociale aspecten van de mens te classificeren als egoïsme. Ik denk van niet.
quote:
Ik denk dat er ook gevoelens meespelen van: Kan ie een zekere toekomst bieden voor de kinderen, bescherming.
Kinderen beschermen is juist zo altruïstisch als het maar zijn kan. Zij zijn de kwetsbaarste mensenwezens op aarde en genieten de meeste bescherming. Waarom bestaat het concept opvoeding? Zo'n kind kan toch zichzelf wel wijs maken in de grote boze mensenwereld? Waarom moet zo'n kutkind dat niets snapt steeds weer bij zijn ouders aankloppen? Heeft hij niet door dat die ouders het al druk genoeg hebben?

Ik speel de advocaat van de duivel natuurlijk
quote:
Blijkbaar hebben ze een reden om elkaar eeuwig trouw te beloven. Deze reden zal iets zijn vanuit hunzelf. Bv angst om alleen te zijn ofzo en zo kom ik dus ook weer op de egoistische keuze uit.
Wat dacht je van liefde?
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:14:28 #205
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27576602
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:01 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik vraag het mij toch af. Ik word ook door sommige mensen als te lief bestempeld. De reden waarom ik in bepaalde situaties op een bepaalde manier handel is echter vrij complex. Ik kan er bijvoorbeeld slecht tegen als andere mensen verdrietig, boos of teneergeslagen zijn. In die zin zie ik zeker wel belangen voor mezelf om iemand niet moedwillig verdrietig, boos of teneergeslagen te doen worden..
pi_27576647
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:34 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Vraag jezelf om zo'n moment eens eerlijk af waarom je het dan doet. Welke drijfveren er zijn. Omdat je het zo gewend bent? Omdat je niemand voor het hoofd wilt stoten? etc.
Hmm.. Dat ligt er sterk aan wat ik voor iemand doe en voor wie. Een voorbeeldje: bij het einde van de les hadden de meesten van mijn klasgenoten de klas al verlaten en stopte ik mijn spullen in mijn tas toen ik opmerkte dat A. haar jas had laten hangen. Nou had ik niet veel contact met mijn klasgenoten en zag ik dat ook niet veranderen. Ook mocht ik A. niet zo en zij mij ook niet. Toch neem ik die jas mee om hem vervolgens aan haar te geven. Eigenbelang speelt hier mijns inziens geen rol. Het zou me aan mijn reet roesten hoe zij zou reageren (en eerlijk gezegd voelde ik me nogal gegeneerd toen ze luidkeels "I love you, I love you!" begon te roepen ), maar het was geen enkele moeite en als je iemand een plezier kan doen zonder dat het je schaadt, waarom niet?
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:16:28 #207
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27576673
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:08 schreef Black_Tulip het volgende:

Kinderen beschermen is juist zo altruïstisch als het maar zijn kan. Zij zijn de kwetsbaarste mensenwezens op aarde en genieten de meeste bescherming.
Je wilt dat kinderen later een evenwichtige volwassene worden. Een heel belangrijk aspect hierbij is het besef dat je verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Een besef wat bij veel volwassen mensen ontbreekt, en imo te wijten is aan een opvoeding waarin ze als kind onvoldoende ruimte hebben gehad om op hun bek te gaan en weer op te staan.
pi_27576692
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:14 schreef Alicey het volgende:
Ik kan er bijvoorbeeld slecht tegen als andere mensen verdrietig, boos of teneergeslagen zijn.
Maar is dat juist geen teken dat je niet egoïstisch bent? Als je dat wel was, zou het je immers niet schelen hoe anderen zich voelen, dunkt me..
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:20:22 #209
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27576821
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:17 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Maar is dat juist geen teken dat je niet egoïstisch bent? Als je dat wel was, zou het je immers niet schelen hoe anderen zich voelen, dunkt me..
Als je er vanuit gaat dat het iets rationeels is wel, maar volgens mij is het eerder iets instinctiefs. Als anderen zich slecht voelen, voel ik mezelf ook slecht. Als ik anderen zich beter laat voelen, voel ik mezelf dus ook weer beter.
pi_27576837
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:16 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je wilt dat kinderen later een evenwichtige volwassene worden.
En waarom zou je dat willen? Een ware egoïst wil toch slechts het beste voor zichzelf? Wat boeit het nou hoe dat kind wat je er net hebt uitgepoept zich zal gedragen over een jaar of 20? Als hij/zij te lastig is en hij/zij woont nog steeds bij je thuis, dan kan je hem toch gewoon verstoten? Wat moet je met zo'n kutkind?

donderdag 2 juni 2005 @ 14:22:46 #211
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27576915
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:20 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

En waarom zou je dat willen? Een ware egoïst wil toch slechts het beste voor zichzelf? Wat boeit het nou hoe dat kind wat je er net hebt uitgepoept zich zal gedragen over een jaar of 20? Als hij/zij te lastig is en hij/zij woont nog steeds bij je thuis, dan kan je hem toch gewoon verstoten? Wat moet je met zo'n kutkind?

Als je het beste met je kind voorhebt, zorg je in ieder geval voor een goede opvoeding, en dat is niet altijd het handje van je kind vasthouden, dat is wat ik meer bedoelde.

Waarom zou je kinderen willen als je egoistisch bent?
pi_27576927
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als je er vanuit gaat dat het iets rationeels is wel, maar volgens mij is het eerder iets instinctiefs. Als anderen zich slecht voelen, voel ik mezelf ook slecht. Als ik anderen zich beter laat voelen, voel ik mezelf dus ook weer beter.
Ik concludeer dat de mens niet inherent egoïstisch is; eigenlijk kan je zelfs beweren dat het tegenovergestelde waar is. Wat voor nut heeft het om je instinctief slecht te voelen doordat een ander zich slecht voelt?
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:25:11 #213
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27576991
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:23 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik concludeer dat de mens niet inherent egoïstisch is; eigenlijk kan je zelfs beweren dat het tegenovergestelde waar is. Wat voor nut heeft het om je instinctief slecht te voelen doordat een ander zich slecht voelt?
Evolutionair gezien heeft dat te maken met groepsbinding. Een groep heeft een grotere overlevingskans dan een individu, en door dat soort mechanismen blijft de groep hecht.
pi_27577031
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:22 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als je het beste met je kind voorhebt
Waarom zou je? Je bent toch egoïstisch?
quote:
zorg je in ieder geval voor een goede opvoeding, en dat is niet altijd het handje van je kind vasthouden, dat is wat ik meer bedoelde.
Nee, dat weet ik. Maar de manier van opvoeden is hier niet echt van belang.
quote:
Je zou ze niet willen. Het bezorgt je alleen maar last Toch wel een goed teken dat na de komst van succesvolle geboortebeperking de voortplanting niet opeens is opgehouden, is het niet? Waarom zou dat niet gebeurd zijn?
pi_27577097
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:25 schreef Alicey het volgende:

[..]

Evolutionair gezien heeft dat te maken met groepsbinding. Een groep heeft een grotere overlevingskans dan een individu, en door dat soort mechanismen blijft de groep hecht.
Dat is een goeie..

Toch zie je in de dierenwereld een flink aantal dieren die juist solitair leven. Waarom is de mens daar dan niet een van?
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:30:57 #216
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27577201
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:26 schreef Black_Tulip het volgende:

Je zou ze niet willen. Het bezorgt je alleen maar last Toch wel een goed teken dat na de komst van succesvolle geboortebeperking de voortplanting niet opeens is opgehouden, is het niet? Waarom zou dat niet gebeurd zijn?
Omdat veel mensen op een of andere manier plezier beleven aan een kind.
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:31:42 #217
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27577231
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:27 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dat is een goeie..

Toch zie je in de dierenwereld een flink aantal dieren die juist solitair leven. Waarom is de mens daar dan niet een van?
De mens functioneert/functioneerde beter in groepen. Het heeft o.m. te maken met eetgewoonten en plaats in de voedselketen.
pi_27577242
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Omdat veel mensen op een of andere manier plezier beleven aan een kind.
En waarom? Is dat dan niet heel sociaal..?
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:32:48 #219
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27577272
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:32 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

En waarom? Is dat dan niet heel sociaal..?
Het feit dat het sociaal is doet niet echt ter zake. Ze beleven er zelf plezier aan, dus ze offeren zich wat dat betreft in ieder geval neit op.
pi_27577383
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

De mens functioneert/functioneerde beter in groepen. Het heeft o.m. te maken met eetgewoonten en plaats in de voedselketen.
... En egoïstische eigenschappen als gierigheid, hebzucht, overlevingsdrang, competitiedrang.. Touché.
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:37:32 #221
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27577434
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:36 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

... En egoïstische eigenschappen als gierigheid, hebzucht, overlevingsdrang, competitiedrang.. Touché.
Valt het je niet op dat ook dat gedrag in groepen plaatsvindt?
pi_27577562
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het feit dat het sociaal is doet niet echt ter zake. Ze beleven er zelf plezier aan, dus ze offeren zich wat dat betreft in ieder geval neit op.
Maar waarom beleven ze er plezier aan?
pi_27577603
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

Valt het je niet op dat ook dat gedrag in groepen plaatsvindt?
Evenals gedrag wat niet uit eigenbelang is. Dus?
pi_27577655
Mensen nemen kinderen toch echt voor zichzelf hoor. Tegenwoordig soms zelfs als een soort gadget of hip accessoire.
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:44:04 #225
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27577670
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:40 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Maar waarom beleven ze er plezier aan?
Waarom iemand ergens plezier aan beleeft is vaak niet duidelijk in sociale zin. Chemisch gezien komt plezier meestal voort uit bepaalde stoffen die worden aangemaakt bij bepaalde gebeurtenissen.
pi_27577672
Voor het kind hoef je het iig niet te doen, dat heeft er niet eens om gevraagd.
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:44:34 #227
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27577688
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:41 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Evenals gedrag wat niet uit eigenbelang is. Dus?
Gedrag waarvan jij meent dat het niet uit eigenbelang is.
pi_27577818
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:44 schreef Alicey het volgende:

[..]

Gedrag waarvan jij meent dat het niet uit eigenbelang is.
True... Maar volgens jou is dus ook sociaal gedrag altijd eigenbelang? Ik vind dat altijd nog steeds best tegenstrijdig.
pi_27577847
Al offer je als jihad-strijder je eigen leven op, dan nog is dat uit eigenbelang (je weet wel, die maagden).
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:51:05 #230
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27577916
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:47 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

True... Maar volgens jou is dus ook sociaal gedrag altijd eigenbelang? Ik vind dat altijd nog steeds best tegenstrijdig.
Sociaal gedrag lijkt mij in de meeste gevallen eigenbelang. In geval van competitiedrang zie je dat ook : Dat gebeurt vaak vanuit een hecht groepje.
  donderdag 2 juni 2005 @ 15:03:16 #231
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27578383
Ik geloof dat je brein een keuze maakt dat gebaseerd is ergens op pure statistiek. In die zin denk ik dat je brein niet anders kan dan stemmen over 'ratio en gevoelsvariabelen' en hier kun je niks aan doen en voor mij is dat dus een keuze van binnenuit gebaseerd op jouw variabelen en in mijn ogen is dat daarom altijd egoïstisch. Je bent echter door je brein ook heel slim en kunt dus ver vooruit kijken. Als je ff baalt van je directeur slik je dat tijdelijke ongenoegen in om zo op den duur het wel beter te hebben. Nu moet je hiervoor soms gokken want niet alles is logisch te benaderen en niet alles ligt vast. Tja kut.

Verschil is ook hoe je iets noemt en op wat voor niveau je kijkt. Als jij het prettig vindt voelen om iets voor een ander te doen in hoeverre noem je dat egoïsme? Ik wel want je streeft naar een goed gevoel voor jezelf. Een ander niet omdat vanaf de buitenkant gezien je iets doet voor de ander zonder echt duidelijk winstbesef. Verder zit jij dan zo blijkbaar in mekaar en dan kun je vinden dat je niet puur egoïstisch ‘geschapen’ bent. Een goed gevoel krijgen door iets voor een ander te doen maakt het voor mij echter beide waar! Je bent niet puur zo geschapen dat je je prettig voelt door alles zelf te doen maar de keuze van handelen is wel eentje gebaseerd op jouw gevoel en maar indirect op die van anderen. Voor mij is iedereen een simpele (nou ja simpel) keuze machine die tig keer per seconde een keuze maakt op minstens 100 miljard plekken.
  donderdag 2 juni 2005 @ 15:05:14 #232
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27578462
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor het kind hoef je het iig niet te doen, dat heeft er niet eens om gevraagd.
Dat zegt de ratio maar niet dat gevoelensgebied in je brein. Gevoelens wil (!) je niet negeren want dan ervaar je het leven kut en ergo: Kies je niet voor jezelf. Dit kan dus niet en hence: we zijn blijkbaar egoistisch.
pi_27578651
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:05 schreef livEliveD het volgende:
Dat zegt de ratio maar niet dat gevoelensgebied in je brein.
Je kunt geen liefde voelen voor een kind dat niet bestaat...
quote:
Gevoelens wil (!) je niet negeren want dan ervaar je het leven kut en ergo:
Het totaal negeren van gevoelens is niet zo zinvol, maar ongewenste gevoelens kun je afleren.
pi_27578773
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Sociaal gedrag lijkt mij in de meeste gevallen eigenbelang. In geval van competitiedrang zie je dat ook : Dat gebeurt vaak vanuit een hecht groepje.
Ik zou het niet weten in hoeveel het gevallen eigenbelang is en in hoeveel gevallen niet, maar ik denk wel dat het voor de mens mogelijk is sociaal te handelen zonder eigenbelang en dus dat de mens niet 100% egoïstisch is.. Ik weet ook niet waar ik het percentage wel zou stellen hoor Waarschijnlijk is dat voor iedereen gewoon anders...
pi_27578896
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:14 schreef Black_Tulip het volgende:
ik denk wel dat het voor de mens mogelijk is sociaal te handelen zonder eigenbelang
Je zou het niet doen als je er niet zo'n goed gevoel van kreeg. Ergo: wederom egoïsme.
pi_27579018
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:03 schreef livEliveD het volgende:
Ik geloof dat je brein een keuze maakt dat gebaseerd is ergens op pure statistiek. In die zin denk ik dat je brein niet anders kan dan stemmen over 'ratio en gevoelsvariabelen' en hier kun je niks aan doen en voor mij is dat dus een keuze van binnenuit gebaseerd op jouw variabelen en in mijn ogen is dat daarom altijd egoïstisch.
Die gevoelsvariabelen zijn echter, zoals nu al duidelijk met meerdere voorbeelden is aangegeven, vaak op een ander gericht. Dit zal best wel eens te herleiden kunnen zijn tot eigenbelang, maar vaak ook niet, denk ik.
quote:
Verschil is ook hoe je iets noemt en op wat voor niveau je kijkt. Als jij het prettig vindt voelen om iets voor een ander te doen in hoeverre noem je dat egoïsme? Ik wel want je streeft naar een goed gevoel voor jezelf. Een ander niet omdat vanaf de buitenkant gezien je iets doet voor de ander zonder echt duidelijk winstbesef. Verder zit jij dan zo blijkbaar in mekaar en dan kun je vinden dat je niet puur egoïstisch ‘geschapen’ bent.
Inderdaad. Het is best moeilijk, want is het gewoon waar dat een mens bij altruïstisch gedrag een prettig gevoel kan krijgen, maar of dit altijd opgaat, vraag ik me af en of de mens hier altijd naar streeft, ik denk het toch echt niet hoor..
quote:
Een goed gevoel krijgen door iets voor een ander te doen maakt het voor mij echter beide waar!
Hoe bedoel je dat?
pi_27579101
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je zou het niet doen als je er niet zo'n goed gevoel van kreeg. Ergo: wederom egoïsme.
Nee, dat denk ik niet. Ook als je eigenbelang niet geschaad wordt, maar dus ook niet bevorderd, is een mens in staat iets voor een ander te doen, zoals bijvoorbeeld even die jas meenemen om hem aan de rechtmatige eigenaar te geven.
pi_27579210
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:23 schreef Black_Tulip het volgende:
Nee, dat denk ik niet. Ook als je eigenbelang niet geschaad wordt, maar dus ook niet bevorderd, is een mens in staat iets voor een ander te doen, zoals bijvoorbeeld even die jas meenemen om hem aan de rechtmatige eigenaar te geven.
En dat geeft je een prettig gevoel, het geeft je het gevoel dat je een 'goed mens' bent, of gewoon aardig, behulpzaam.
  donderdag 2 juni 2005 @ 15:30:13 #239
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27579356
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:20 schreef Black_Tulip het volgende:
Hoe bedoel je dat?
Je bent altijd egoistisch omdat je voor het positieve gevoel voor jezelf kiest
Je bent echter ook behulpzaam omdat dit jou nu eenmaal een goed gevoel geeft
Beide waar imho
  donderdag 2 juni 2005 @ 15:31:57 #240
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27579416
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je kunt geen liefde voelen voor een kind dat niet bestaat...
Sorry had allee je laatste post gelezen
quote:
Het totaal negeren van gevoelens is niet zo zinvol, maar ongewenste gevoelens kun je afleren.
Overstemmen, eraan wennen, vervangen, tja je kunt het afleren noemen.
pi_27579433
dit egoïsme is dus onderdeel van het sociale proces. door je te belonen met een goed gevoel help je anderen in de groep.
pi_27579493
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:31 schreef livEliveD het volgende:
Overstemmen, eraan wennen, vervangen, tja je kunt het afleren noemen.
Niet overstemmen, niet eraan wennen, niet vervangen. Elimineren.
  donderdag 2 juni 2005 @ 15:34:42 #243
66825 Reya
Fier Wallon
pi_27579495
Bij elke afweging die je maakt, zal je uiteindelijk kiezen voor hetgene dat op dat moment jou het meest voordelige lijkt. Dat neemt echter niet weg dat iedereen weer andere prioriteiten stelt en dat er enorm veel factoren meespelen.
  donderdag 2 juni 2005 @ 15:57:54 #244
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27580342
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Niet overstemmen, niet eraan wennen, niet vervangen. Elimineren.
Mmm ja ook dat is wel mogelijk denk ik
pi_27583215
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

En dat geeft je een prettig gevoel, het geeft je het gevoel dat je een 'goed mens' bent, of gewoon aardig, behulpzaam.
Ik doe het omdat ik denk dat het hoort.

Ik wil niet de werking van dat 'prettige gevoel' geheel uitwissen hoewel ik denk dat het soms echt niet opgaat, maar wel wil ik zeggen dat het geen hoofdzaak is, dat het niet de belangrijkste reden is waarom ik kies iets te doen voor een ander. Als je dat zelf anders ervaart, prima, maar ik ervaar het dus op deze manier.
pi_27583964
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 17:24 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik wil niet de werking van dat 'prettige gevoel' geheel uitwissen hoewel ik denk dat het soms echt niet opgaat, maar wel wil ik zeggen dat het geen hoofdzaak is, dat het niet de belangrijkste reden is waarom ik kies iets te doen voor een ander. Als je dat zelf anders ervaart, prima, maar ik ervaar het dus op deze manier.
Toch denk ik dat je het niet zou doen als je je er uitermate onprettig bij zou voelen.
pi_27584427
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 17:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Toch denk ik dat je het niet zou doen als je je er uitermate onprettig bij zou voelen.
Nee, inderdaad.
  donderdag 2 juni 2005 @ 19:26:42 #248
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27586018
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:22 schreef Alicey het volgende:

Succes? Status?
  donderdag 2 juni 2005 @ 19:30:58 #249
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27586102
ge·we·ten1 (het ~, ~s)
1 innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar de mens de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt

Wat heeft dat met geloof te maken?
pi_27587151
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 19:30 schreef Hallulama het volgende:
ge·we·ten1 (het ~, ~s)
1 innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar de mens de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt

Wat heeft dat met geloof te maken?
Gelovigen denken dat dat 'innerlijke besef' een geschenk van god is.
  donderdag 2 juni 2005 @ 20:13:17 #251
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27587344
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 20:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Gelovigen denken dat dat 'innerlijke besef' een geschenk van god is.
Is het ook
pi_27587480
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 20:13 schreef livEliveD het volgende:
Is het ook
Da's dan de eerste keer dat ik iets van die kerel krijg.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 01:37:01 #253
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27596164
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Da's dan de eerste keer dat ik iets van die kerel krijg.
Pssst tis een vrouw.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:34:16 #254
122040 Muggenstad
religie etc.
pi_27602363
Geloof kan ik belijden, ongeloof niet!

Godsdienst die overeenstemt met de zeden, de mentaliteit en de gewoonten van een volk, is dringend aan een geestelijke hervorming toe.

We zitten niet te springen om iemand die ons een nieuwe godsdienst brengt, maar ons verlost van de vele godsdiensten.

Het is een opgave om alle godsdiensten het besef te doen bijbrengen dat er één alles overtreffende Waarheid bestaat, die zelfs de onze overstijgt!
Oecumene - kerken - reactie op artikelen
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:37:28 #255
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27602518
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 19:26 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Succes? Status?
Uiteraard, maar ik redeneer even op de wijze zoals mijn gesprekspartner doet.
pi_27605366
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 11:34 schreef Muggenstad het volgende:
Het is een opgave om alle godsdiensten het besef te doen bijbrengen dat er één alles overtreffende Waarheid bestaat, die zelfs de onze overstijgt!
Dat vind Bin Laden nou ook.
pi_27605448
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:58 schreef Keromane het volgende:
Dat vind Bin Laden nou ook.
pi_27651581
Wat is geweten? Waarom zou dat automatisch gekoppeld zijn aan geloof?

In de tijd voor het Christendom werd gedacht dat mensen automatisch op het goede gericht waren. Dat wilde oevrigens niet zeggen dat ook altijd het goede gedaan werd, (mensen konden van het goede worden afgeleid door bijvoorbeeld een slechte opvoeding, etc) maar in principe zou ieder mens gericht zijn op goed doen. (Aristoteles' deugdethiek)

Met geweten wordt toch bedoeld, dat je je rot gaat voelen/ spijt krijgt wanneer je iets slechts doet? Dat is dus ook te verklaren met Aristoteles' deugdethiek die ervanuit gaat dat de mens van nature op het goede is gericht.

De introductie van het Christendom, en daarbij het kwaad en de kwade wil, kwam pas later.
Ik denk dat geweten niet per se aan geloof te linken is!
  zondag 5 juni 2005 @ 22:32:22 #259
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27658912
quote:
Op zondag 5 juni 2005 18:48 schreef snowqueen911 het volgende:
De introductie van het Christendom, en daarbij het kwaad en de kwade wil, kwam pas later.
Ik denk dat geweten niet per se aan geloof te linken is!
Nou je kunt het koppelen aan bv God door te zeggen dat deze de mens een geweten heeft gegeven. Misschien kun je zelfs stellen dat dit ons anders maakt dan dieren (hier denk ik anders over). Verder kan geloof een grote invloed uitoefenen op wat jij goed dan wel slecht vindt en dus indirect op je gewetens gevoelens.
pi_27662889
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:32 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Nou je kunt het koppelen aan bv God door te zeggen dat deze de mens een geweten heeft gegeven. Misschien kun je zelfs stellen dat dit ons anders maakt dan dieren (hier denk ik anders over). Verder kan geloof een grote invloed uitoefenen op wat jij goed dan wel slecht vindt en dus indirect op je gewetens gevoelens.
Alsof het bestaan van normen en waarden afhankelijk is van geloof...

Oke ik geloof dus zelf niet, mocht het nog niet duidelijk zijn.

Maar sta er wel voor open hoor
  maandag 6 juni 2005 @ 01:22:09 #261
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27663731
quote:
Op maandag 6 juni 2005 00:36 schreef snowqueen911 het volgende:
Alsof het bestaan van normen en waarden afhankelijk is van geloof...
Nee dat wil ik zeker niet stellen. Geloof kan er echter wel invloedt op uitoefenen.
quote:
Oke ik geloof dus zelf niet, mocht het nog niet duidelijk zijn.
Maar sta er wel voor open hoor
  maandag 6 juni 2005 @ 01:40:48 #262
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27663944
Het is maar net wat je hebt geleerd, of daar nou een geloof aan ten grondslag ligt of niet, dat maakt toch niet uit?
  maandag 6 juni 2005 @ 01:57:34 #263
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27664092
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:40 schreef Hallulama het volgende:
Het is maar net wat je hebt geleerd, of daar nou een geloof aan ten grondslag ligt of niet, dat maakt toch niet uit?
Ten dele aangeleerd ja. Echter, zoals ik reeds in de OP stelde, is je geweten niet optimaal als je puur op rationele basis wilt leven. Ik zie hier vaak gelovigen die goed beweren te leven omdat ze dan beloond worden na overlijden. Een echte ongelovige lijkt echter geen zo'n extreme overtuiging te bezitten. Mijn alternatief voor hen is een rationeel leven. Toch doet praktisch niemand dit. Mensen kunnen schijnbaar niet biologisch onder hun geweten uitkomen of misschien willen ze het simpelweg niet? Gebrek aan besef van hoe je in elkaar steekt? Jij mag het zeggen.
  maandag 6 juni 2005 @ 07:47:04 #264
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27664970
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:57 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ten dele aangeleerd ja. Echter, zoals ik reeds in de OP stelde, is je geweten niet optimaal als je puur op rationele basis wilt leven. Ik zie hier vaak gelovigen die goed beweren te leven omdat ze dan beloond worden na overlijden. Een echte ongelovige lijkt echter geen zo'n extreme overtuiging te bezitten. Mijn alternatief voor hen is een rationeel leven. Toch doet praktisch niemand dit. Mensen kunnen schijnbaar niet biologisch onder hun geweten uitkomen of misschien willen ze het simpelweg niet? Gebrek aan besef van hoe je in elkaar steekt? Jij mag het zeggen.
Ik denk dat de meeste mensen het inderdaad niet kunnen of willen. Sowieso zijn biologische factoren vaak sterker dan je geneigd zou zijn te denken. Als je er over nadenkt, zijn denk ik al je acties zo'n beetje een rechtstreeks gevolg van biologische factoren.
pi_27681844
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:57 schreef livEliveD het volgende:
Een echte ongelovige lijkt echter geen zo'n extreme overtuiging te bezitten. Mijn alternatief voor hen is een rationeel leven. Toch doet praktisch niemand dit. Mensen kunnen schijnbaar niet biologisch onder hun geweten uitkomen of misschien willen ze het simpelweg niet? Gebrek aan besef van hoe je in elkaar steekt? Jij mag het zeggen.
Ook een ongelovige beschikt over emoties
  maandag 6 juni 2005 @ 18:39:33 #266
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27683819
quote:
Op maandag 6 juni 2005 17:26 schreef Black_Tulip het volgende:
Ook een ongelovige beschikt over emoties
Gelukkig wel ja. En dus? Je voelt de emoties van anderen indirect dus een beetje rationeel persoon legt deze naast zich neer.
pi_27697045
quote:
Op maandag 6 juni 2005 18:39 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Gelukkig wel ja. En dus? Je voelt de emoties van anderen indirect dus een beetje rationeel persoon legt deze naast zich neer.
Ik vind dat helemaal niet rationeel eigenlijk. Maar goed. Ik heb echt geen zin (tenminste nu niet) om hier verder over te discussiëren.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 11:25:23 #268
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27702893
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 01:27 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik vind dat helemaal niet rationeel eigenlijk. Maar goed. Ik heb echt geen zin (tenminste nu niet) om hier verder over te discussiëren.
Jammer
pi_27711949
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:25 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Jammer
Ik heb er nu alleen over te zeggen dat ik denk dat een beetje mens rationeel begrijpt hoeveel invloed emoties hebben en dat het eigenlijk niet te doen is om ze uit te schakelen. Aangezien medelevendheid ook een emotie is voel je je dus betrokken bij het lot van een ander en ik vind het helemaal niet rationeel om dat te ontkennen.
pi_27718990
quote:
Op maandag 6 juni 2005 18:39 schreef livEliveD het volgende:

Het is duidelijk dat jij niet een rationeel persoon bent, want dit is niet hoe het werkt.

Een rationeel persoon ontkent zijn gevoelens niet, maar tracht ze te verklaren door er (rationeel) over na te denken. Volgens een rationeel persoon zijn gevoelens niet vals, maar verklaarbaar.

Verder ingaand op je openingspost: een gelovige leeft goed omdat hij/zij beloond wil worden na de dood, een ongelovige leeft goed omdat hij/zij beloond wil worden tijdens het aardse leven. Zo'n beloning bestaat uit een mix van veelal sociale factoren, onder andere waardering, liefde en respect. Eigenlijk hetzelfde wat een gelovige van zijn God verwacht na de dood, streeft een ongelovige na te ontvangen van zijn aardse sociale omgeving. Over direct versus indirect gesproken!
pi_27726546
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 19:57 schreef PeterM het volgende:

[..]

Het is duidelijk dat jij niet een rationeel persoon bent, want dit is niet hoe het werkt.

Een rationeel persoon ontkent zijn gevoelens niet, maar tracht ze te verklaren door er (rationeel) over na te denken. Volgens een rationeel persoon zijn gevoelens niet vals, maar verklaarbaar.
Eens.
quote:
Verder ingaand op je openingspost: een gelovige leeft goed omdat hij/zij beloond wil worden na de dood, een ongelovige leeft goed omdat hij/zij beloond wil worden tijdens het aardse leven.
Wellicht.
quote:
Zo'n beloning bestaat uit een mix van veelal sociale factoren, onder andere waardering, liefde en respect.
Het verlangen daarnaar vind ik echter niet egoïstisch.
quote:
Eigenlijk hetzelfde wat een gelovige van zijn God verwacht na de dood, streeft een ongelovige na te ontvangen van zijn aardse sociale omgeving. Over direct versus indirect gesproken!
Ik ben gelovig geweest en ik ervoer dat toch niet zo zoals jij het zegt; directe vriendschappen zijn ook voor een gelovige nog altijd noodzakelijk, maar het is inderdaad zo dat de uiteindelijke hoop ligt bij de vrede die God zou geven in het hiernamaals.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 23:38:38 #272
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27727476
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 16:08 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik heb er nu alleen over te zeggen dat ik denk dat een beetje mens rationeel begrijpt hoeveel invloed emoties hebben en dat het eigenlijk niet te doen is om ze uit te schakelen. Aangezien medelevendheid ook een emotie is voel je je dus betrokken bij het lot van een ander en ik vind het helemaal niet rationeel om dat te ontkennen.
Dit ben ik met je eens Wel apart ergens om zo met je 'beperkingen' geconfronteerd te worden
pi_27728666
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 23:38 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Dit ben ik met je eens Wel apart ergens om zo met je 'beperkingen' geconfronteerd te worden
Ik zie mijn emoties niet als beperkingen.

Al ervaar ik nu heel sterk dat ik graag zou willen dat ik me niet zo rot voelde Omstandigheden.
  woensdag 8 juni 2005 @ 00:47:40 #274
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27729200
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:23 schreef Black_Tulip het volgende:
Al ervaar ik nu heel sterk dat ik graag zou willen dat ik me niet zo rot voelde Omstandigheden.
Het leven zit soms tegen Sterkte!
pi_27729277
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:47 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Het leven zit soms tegen Sterkte!
Dankje, al denk ik dat een ander dat nu meer nodig heeft
  donderdag 9 juni 2005 @ 21:50:28 #276
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_27788005
quote:
Het geweten is het door de evolutie ingebouwde deel van onze hersenen dat onze moraal kweekt en aanstuurt .. Biologisch gezien is het nodig voor het laten werken van een maatschappij..

Dat je hier zelf niet op kwam getuigt van iets wat ik bij veel gelovigen zie: Je vergeet dat al het menselijke gedrag vanuit de evolutietheorie te verklaren is.. 'De liefde niet!', roepen accuut een paar mensen.. ach, het is niet bewezen, maar waarom niet dan? Het voortbestaan van de menselijke soort hing van heel wat meer af dan het voortplanten van de individuen op zich.. Mensen hebben een echte maatschappij, hoe beter die functioneert, hoe beter de overlevingskansen van de soort.. de evolutie weet dit, vandaar dat het dingen als het geweten en de liefde uitgevonden heeft..

Bovendien: dat een gelovige naar z'n geweten luisterd is niet waar.. de gelovige doet wat hem van hogerhand is opgedragen en noemt dat dan moraal.. moslim-extremisme kent geen geweten.. Doden voor Allah is doden voor het goede doel.. Heel effectief het geweten uitgeschakeld.. Hieruit blijkt dat het geweten (net als de liefde) een hele NIEUWE of een hele RUDIMENTAIRE menselijke functie is, of aan het worden is..
Ik denk het laatste, omdat dieren volgens mij geen geweten kennen.. Omdat het geweten pas laat is komen opdagen heeft het in onze post-evolutionaire maatschappij zich niet verder kunnen ontwikkelen..

De ratio heeft onder invloed van het geloof het geweten uitgeschakeld of beïnvloed, terwijl het gewoon een hele mooie (complexe) biologische functie heeft.. Namelijk het voortbestaan van de soort.. Je ziet wat er zonder geweten gebeurd: we gaan elkaar vermoorden
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
  vrijdag 10 juni 2005 @ 02:18:17 #277
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27794462
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 21:50 schreef TheArowana het volgende:
Het geweten is het door de evolutie ingebouwde deel van onze hersenen dat onze moraal kweekt en aanstuurt .. Biologisch gezien is het nodig voor het laten werken van een maatschappij..
Ik vind maatschappij nogal een groot woord hiervoor. Samenwerking tussen soortgenoten lijkt me wel een pre ja.
quote:
Dat je hier zelf niet op kwam getuigt van iets wat ik bij veel gelovigen zie: Je vergeet dat al het menselijke gedrag vanuit de evolutietheorie te verklaren is.
Das niet echt het punt van deze topic. Ik vroeg me af waarom iemand die totaal niet open staat voor een uber entiteit of leven na de dood niet meer egoïstisch is. Ik zou namelijk verwachten dat zo iemand vroeg of laat het besef kweekt dat ie niet naar zijn geweten hoeft te luisteren en dus steeds makkelijker keuzes kan maken die puur voor hemzelf nuttig zijn. Boven zijn geweten staan dus. Overigens impliceer je dat ik gelovig ben.
quote:
Bovendien: dat een gelovige naar z'n geweten luisterd is niet waar.. de gelovige doet wat hem van hogerhand is opgedragen en noemt dat dan moraal.. moslim-extremisme kent geen geweten..
Ik zie geweten op een veel dieper niveau en eigenlijk is het slechts een romantische term voor veel diepere processen in je brein. Als we echter geweten omschrijven als "je kut voelen als je een ander iets aandoet" dan nog kun je niet stellen dat extremisme geen geweten heeft. Misschien dat ze zich juist prettig voelen omdat ze zieltjes ermee denken te winnen.
quote:
Doden voor Allah is doden voor het goede doel.. Heel effectief het geweten uitgeschakeld.. Hieruit blijkt dat het geweten (net als de liefde) een hele NIEUWE of een hele RUDIMENTAIRE menselijke functie is, of aan het worden is.
Je schakelt geweten niet echt uit imho. Je kunt het wel vormen ja. Maar nogmaals, geweten is eigenlijk een virtuele term waar je niet zoveel mee kunt.
quote:
Ik denk het laatste, omdat dieren volgens mij geen geweten kennen.. Omdat het geweten pas laat is komen opdagen heeft het in onze post-evolutionaire maatschappij zich niet verder kunnen ontwikkelen..
Wat zou er verbetert moeten worden? Tis volgens mij prima zoals het nu is. Ik denk trouwens dat dieren zeker wel elementen van geweten hebben. In een groep olifanten zal (waar mogelijk) bij het sterven van de moeder een ander de verzorging van het kind op zich nemen. Ook al maakt dit kwetsbaar en boeit het geen ruk voor zijn/haar eigen leven.
quote:
De ratio heeft onder invloed van het geloof het geweten uitgeschakeld of beïnvloed, terwijl het gewoon een hele mooie (complexe) biologische functie heeft.. Namelijk het voortbestaan van de soort.
Ja zo kun je elk aspect uit de biologie afdoen. Zo van: Ik heb geen verklaring maar aangenomen dat evolutie waar is kun je dus per definitie stellen dat het iets moet zijn om het voortbestaan van de soort te verbeteren.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 02:21:16 #278
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_27794478
Mensen zoeken gewoon een uitweg voor al hun problemen.
Als een religie al deze problemen etaleert en logisch verwoord en oplost is het voor hen genoeg.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  vrijdag 10 juni 2005 @ 10:08:20 #279
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_27797700
quote:
Ik vind maatschappij nogal een groot woord hiervoor. Samenwerking tussen soortgenoten lijkt me wel een pre ja.
Ja ach dat bedoel ik.. een primitieve maatschappij (samenwerking tussen soortgenoten) is ook een maatschappij
quote:
Als we echter geweten omschrijven als "je kut voelen als je een ander iets aandoet" dan nog kun je niet stellen dat extremisme geen geweten heeft.
Daar heb je gelijk in, zo simpel is het niet.. Maar je zult het waarschijnlijk wel met me eens zijn dat voor een deel het geweten is uitgeschakeld, omzeild of toch iig is beïnvloed door het extremisme?

[qutoe]Wat zou er verbetert moeten worden? [/quote]

Zolang de wereld draait om macht, geld en seks, kan er heel veel verbeterd worden.. : het geweten is evolutionair gezien nog niet volgroeid denk ik..
quote:
Ik denk trouwens dat dieren zeker wel elementen van geweten hebben. In een groep olifanten zal (waar mogelijk) bij het sterven van de moeder een ander de verzorging van het kind op zich nemen. Ook al maakt dit kwetsbaar en boeit het geen ruk voor zijn/haar eigen leven.
Ja daar zeg je wat.. Vraag is of je dat echt af kan doen als geweten? Het is iig een element dat we terug zien in onszelf, maar ik denk niet dat olifanten zich er echt van bewustzijn dat ze anders een schuldgevoel zouden krijgen, iets wat toch wel een belangrijk kenmerk is van het geweten.. In mijn ogen is een bewustzijn nodig voor een geweten zoals wij dat ervaren. Dieren kunnen hier kenmerken van hebben, maar zullen er nooit bij stilstaan: voor hun is geweten een intuïtieve functie, terwijl bij ons het geweten heel nadrukkelijk samengaat met het denken, omdat het onze driften met elkaar in strijd brengt.
quote:
Ja zo kun je elk aspect uit de biologie afdoen. Zo van: Ik heb geen verklaring maar aangenomen dat evolutie waar is kun je dus per definitie stellen dat het iets moet zijn om het voortbestaan van de soort te verbeteren.
Inderdaad aangenomen dat de evolutietheorie waar is, dan IS dat de biologie.. daar is volgens mij geen twijfel over mogelijk.. Er is nog lang niet alles bekend over de evolutie, maar ik ga er wel van uit dat al onze kernmerken uit een evolutionair proces afkomstig zijn..

Ik ging er idd van uit dat je gelovig was, gezien de toon van de openingspost.. Neem me niet kwalijk als dat niet het geval is..
Demolish your own Face
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:55:03 #280
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27802653
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 10:08 schreef TheArowana het volgende:
Daar heb je gelijk in, zo simpel is het niet.. Maar je zult het waarschijnlijk wel met me eens zijn dat voor een deel het geweten is uitgeschakeld, omzeild of toch iig is beïnvloed door het extremisme?
Ja denk het wel. Als een zelfmoordterrorist gaat lopen malen over toekomstige dode kinderen dan gaat het niet werken dus bepaalde zaken moeten netjes op de achtergrond blijven, zeg maar.
quote:
Zolang de wereld draait om macht, geld en seks, kan er heel veel verbeterd worden.. : het geweten is evolutionair gezien nog niet volgroeid denk ik..
Is het juist niet erg mooi? Alles doe je voor jezelf maar er worden wel negatieve emoties 'aangemaakt' als je dingen gaat doen die de groep schaden. Primair zelfbehoud, Secundair groepsbehoud. Ik vind het wel mooi. Verder heeft de ene persoon meer gevoel dan de ander en dus kun je waarschijnlijk wel stellen dat de ene meer geweten heeft dan de ander. Die mix van mensen werkt daardoor nooit optimaal maar aan de andere kant ook weer wel omdat iedereen wel een plek heeft in de groep. Macht, geld, seks en dergelijke zijn nogal complex en hebben niet direct met geweten te maken imho.
quote:
Ja daar zeg je wat.. Vraag is of je dat echt af kan doen als geweten? Het is iig een element dat we terug zien in onszelf, maar ik denk niet dat olifanten zich er echt van bewustzijn dat ze anders een schuldgevoel zouden krijgen, iets wat toch wel een belangrijk kenmerk is van het geweten.. In mijn ogen is een bewustzijn nodig voor een geweten zoals wij dat ervaren. Dieren kunnen hier kenmerken van hebben, maar zullen er nooit bij stilstaan: voor hun is geweten een intuïtieve functie, terwijl bij ons het geweten heel nadrukkelijk samengaat met het denken, omdat het onze driften met elkaar in strijd brengt.
Mja zoiets idd. Nu geloof ik wel dat veel dieren bewustzijn hebben (soms wel op een lager niveau). Door onze relatieve slimheid ten opzichte van dieren zitten we sowieso in een aparte situatie omdat we ook echt kunnen analyseren waarom we ons kut voelen. Dieren hebben dat idd niet.
quote:
Inderdaad aangenomen dat de evolutietheorie waar is, dan IS dat de biologie.. daar is volgens mij geen twijfel over mogelijk.. Er is nog lang niet alles bekend over de evolutie, maar ik ga er wel van uit dat al onze kernmerken uit een evolutionair proces afkomstig zijn..
Ik hoorde laatst iets op het nieuws over de opkomst van een nieuwe stroming die gelooft in intelligent design.
quote:
Ik ging er idd van uit dat je gelovig was, gezien de toon van de openingspost.. Neem me niet kwalijk als dat niet het geval is..
Ik ben niet gelovig dan wel ongelovig. Dingen die je niet weet moet je op onzeker laten imho. Een uber entiteit als God zie ik geen directe invloedt hebben in deze wereld en dus hoef je er blijkbaar geen rekening mee te houden. Kan ie nog wel bestaan maar niemand die het weet dus daar kies ik ook geen kant in. Mensen die dat wel doen snap ik eigenlijk nooit.
pi_27805165
quote:
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden. Logisch dat gelovigen dus goed proberen te leven en mensen aanstellen die moeten proberen om te snappen wat goed is en wat fout. Deze dedicatie kan enorm zijn en komen uit een onstellende overtuigingskracht. Mensen steken bijvoorbeeld zichzelf in de brand en dat lijkt me toch een mooi voorbeeld van ergens voor staan en aangeven hoe zeker je van je zaak bent.

Dit is onbenulig. Je gaat ervan uit dat mensen alleen maar bepaald onwenselijk gedrag nalaten vanwege angst voor straf oid. Welnu, de mens is een moreel wezen en dientengevolge wordt gevolg gegeven aan de ingevingen van je geweten, zo ben je nu eenmaal geschapen om maar eens een toepasselijk woord te gebruiken.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 14:24:15 #282
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27805514
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 14:13 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dit is onbenulig. Je gaat ervan uit dat mensen alleen maar bepaald onwenselijk gedrag nalaten vanwege angst voor straf oid. Welnu, de mens is een moreel wezen en dientengevolge wordt gevolg gegeven aan de ingevingen van je geweten, zo ben je nu eenmaal geschapen om maar eens een toepasselijk woord te gebruiken.
Je hebt het gehele topic gelezen?
pi_27806303
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 14:24 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Je hebt het gehele topic gelezen?
uh nee, maar de OP wel
  vrijdag 10 juni 2005 @ 15:43:01 #284
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27808156
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 14:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
uh nee, maar de OP wel
Het wat een retorische vraag. Dat je het topic niet had gelezen was me allang duidelijk aan de hand van je eerste antwoord namelijk.
pi_27808258
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 15:43 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Het wat een retorische vraag. Dat je het topic niet had gelezen was me allang duidelijk aan de hand van je eerste antwoord namelijk.
Hoezo? Ik ging toch keurig in op je post?
  vrijdag 10 juni 2005 @ 15:48:21 #286
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27808305
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 15:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
Hoezo? Ik ging toch keurig in op je post?
Wat zou je krijgen als iedereen het gehele topic niet zou lezen? Soortgelijke reacties in een andere vorm. Je bent niet de enige die die punten van je aanhaalde en ze zijn, naar mijn mening, voldoende beantwoord reeds. Soms is het gewoon wenselijk om het geheel te lezen en dan pas te reageren.
  zaterdag 11 juni 2005 @ 12:56:51 #287
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_27831210
quote:
Alles doe je voor jezelf maar er worden wel negatieve emoties 'aangemaakt' als je dingen gaat doen die de groep schaden. Primair zelfbehoud, Secundair groepsbehoud.
Ik ben voor primair groepsbehoud en secundair zelfbehoud.. Gemiddeld genomen zal secundair zelfbehoud ook beter werken dan primair zelfbehoud: Doordat mensen teveel korte termijn en kleinschalig plannen wordt de maatschappij minder leefbaar..
Bovendien ben ik er van overtuigd dat iedereen een rijk individueel leven kan lijden zonder dat de groep hier onder hoeft te lijden..
Hangt natuurlijk van heel veel dingen af: de maatschappij zelf, opvoeding, het geweten, allerlei driften, de ratio..
quote:
Die mix van mensen werkt daardoor nooit optimaal maar aan de andere kant ook weer wel omdat iedereen wel een plek heeft in de groep. Macht, geld, seks en dergelijke zijn nogal complex en hebben niet direct met geweten te maken imho.
Je moet niet denken dat ik een communist ben, helemaal niet.. maar dat 'iedereen een plek heeft in de groep', dat komt maar wat vaag op me over.. er zijn veel mensen die buiten de groep vallen, er is veel geheimhouding, mediaprostitutie en machtspolitiek.. Het heeft natuurlijk niet alleen met het geweten te maken, maar ik denk wel dat macht seks en geld met het geweten te maken hebben omdat, om die drie dingen te verkrijgen, mensen gewoon verkeerde (immorele) dingen doen.. Het 'beter' geweten, zou ervoor kunnen zorgen dat mensen het nog eens overdenken, en ipv primair zelfbehoud aan primair groepsbehoud gaan doen..

Als soort hebben we eigenlijk geen natuurlijke vijanden meer.. Primair groepsbehoud zal geen individuën in grotere gevaren brengen..
quote:
Ik hoorde laatst iets op het nieuws over de opkomst van een nieuwe stroming die gelooft in intelligent design.
inderdaad.. intelligent design = boring..
quote:
Ik ben niet gelovig dan wel ongelovig. Dingen die je niet weet moet je op onzeker laten imho.
Same here..

of dieren een bewustzijn hebben?
Misschien op een lager niveau inderdaad, maar vanaf welk niveau kan je van een echt bewustzijn spreken? In mijn ogen hebben dieren geen bewustzijn dat veel lijkt op dat van de mens.. Maar eigenlijk is dit te triviaal om op in te gaan, we komen er toch niet uit..
quote:
je slaat de plank een beetje mis..
De vraag was waarom een ongelovige wel moreel zou zijn.. misschien zijn we zo geschapen, maar we kunnen ons toch gewoon tegen ons geweten verzetten?
Demolish your own Face
pi_27851766
Ieder mens wil zijn eigen nut maximaliseren en is in principe dus egoistisch. Maar de geschiedenis leert ons dat je daarvoor anderen heel goed kunt gebruiken. bijvoorbeeld : '2 weten meer dan 1' en 'vele handen maken licht werk'. Dat zijn ook gezegden die voor onze geboorte al geldden.

Na jaren van het bestaan en ontwikkelen van de mens heeft men regels opgeschreven waar, als iedereen zich er aan houdt, het leven aangenamer van wordt. (de bijbel) (wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet). Toen dacht men natuurlijk nog dat er goden bestonden en dat die de regels oplegde, maar nu weten de meeste mensen wel beter. Die regels hebben echter wel nut.

Een geweten is een onderdeel van het mensenlijk brein dat handig is om ons eigen nut te verhogen. Trouwens voortplanten kan ook niet alleen en dus zou de mens snel uitsterven als niemand rekening met een ander houdt.

Trouwens, eigenlijk vind ik dat de stelling uit de OP in deze discussie allang verworpen is...
Jopie...
Het grote boze oog: http://uncarved.org/blog/?p=708
  zondag 12 juni 2005 @ 12:28:01 #289
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27853113
quote:
Op zondag 12 juni 2005 11:09 schreef Jopiexjoker het volgende:
Een geweten is een onderdeel van het mensenlijk brein dat handig is om ons eigen nut te verhogen.
Hoe bedoel je dit?
quote:
Trouwens, eigenlijk vind ik dat de stelling uit de OP in deze discussie allang verworpen is...
Tis zeker een leuk topic geworden
pi_27853953
In deze discussie mis ik het standpunt dat mensen ook liefdevol kunnen handelen omdat het rechtstreeks vanuit hun hart komt. Dus niet uit rationeel of religieus standpunt, maar vanuit een spirituele levensbeschouwing.

Deze groep staat er niet bij stil of ze er zelf (al of niet indirect) beter van wordt. Rationele aspecten spelen veel minder een rol, en hun handelen volgt uit intuïtieve gronden. Ze voelen in meer of mindere mate aan hoe ze in een bepaalde situatie moeten handelen. Ze handelen niet uit plichtsbesef, maar vanuit een vorm van Liefde die onvoorwaardelijk is. Soms is dit moeilijk, omdat spiritueel ingestelde mensen ook vaak denken in termen van vergeving in plaats van vergelding. Maar dat is een heel ander vraagstuk.
  maandag 12 september 2005 @ 12:27:04 #291
39732 Mr.Zed
pi_30510622
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 12:56 schreef TheArowana het volgende:

[..]

Ik ben voor primair groepsbehoud en secundair zelfbehoud.. Gemiddeld genomen zal secundair zelfbehoud ook beter werken dan primair zelfbehoud: Doordat mensen teveel korte termijn en kleinschalig plannen wordt de maatschappij minder leefbaar..
Bovendien ben ik er van overtuigd dat iedereen een rijk individueel leven kan lijden zonder dat de groep hier onder hoeft te lijden..
Hangt natuurlijk van heel veel dingen af: de maatschappij zelf, opvoeding, het geweten, allerlei driften, de ratio..
[..]

Je moet niet denken dat ik een communist ben, helemaal niet.. maar dat 'iedereen een plek heeft in de groep', dat komt maar wat vaag op me over.. er zijn veel mensen die buiten de groep vallen, er is veel geheimhouding, mediaprostitutie en machtspolitiek.. Het heeft natuurlijk niet alleen met het geweten te maken, maar ik denk wel dat macht seks en geld met het geweten te maken hebben omdat, om die drie dingen te verkrijgen, mensen gewoon verkeerde (immorele) dingen doen.. Het 'beter' geweten, zou ervoor kunnen zorgen dat mensen het nog eens overdenken, en ipv primair zelfbehoud aan primair groepsbehoud gaan doen..

Als soort hebben we eigenlijk geen natuurlijke vijanden meer.. Primair groepsbehoud zal geen individuën in grotere gevaren brengen..
Je vergeet hier denk ik wel, dat wanneer groepsbehoud primair ligt, er geen eenlingen meer zullen zijn met aparte ideeen waar zij in eerste instantie zelf veel beter van worden en waar uiteindelijhk de groep van mee zal profiteren.

Maw: Primair zelfbehoud = voorwaarde voor (technologische)ontwikkeling.
Kunst zonder trein.
pi_30513851
Ik weet nog niet of het al gezegd is, maar ik zie het zo:

Een ongelovige luistert misschien wel naar zijn geweten, een gelovige ziet zijn/haar geweten als god. (mind me if i'm wrong )
Ikzelf ben er nog niet over uit of we echt een geweten hebben, of dat we door onze hersenen worden gestuurd. Ook ivm de vraag of wij wel een vrije wil hebben. Moeilijk moeilijk, maar niet minder leuk natuurlijk..

Trouwens vind het wel cool dat er zo'n heerlijk radicaal standpunt is ingenomen in de OP.. Levert tenminste goede discussies op!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')