abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 mei 2005 @ 18:00:45 #121
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27381592
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 17:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het is meer dat ik anderen gebruik als een soort toetsingskader van de logica van mijn ideeën op dat gebied. Zo kunnen anderen mij soms op het spoor brengen van een niet-kloppende redenering en dan is de kans groot dat ik mijn mening aanpas. Makes sense?
Het houdt dus wel in dat je niet je eigen denkwijze als superieur acht, je hebt er ook anderen bij nodig, en er is dus iets wat jou kan doen besluiten dat een eerdere gedachtengang niet juist is. Waarom is dat?
pi_27383214
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 18:00 schreef Alicey het volgende:
Het houdt dus wel in dat je niet je eigen denkwijze als superieur acht, je hebt er ook anderen bij nodig, en er is dus iets wat jou kan doen besluiten dat een eerdere gedachtengang niet juist is. Waarom is dat?
Een mens maakt soms denkfouten. Zo was ik van plan 'nee' te gaan stemmen bij het referendum, maar heeft een gesprek met Doffy mij anders doen besluiten (al weet ik het nog steeds niet zeker). Dat heeft niks met normen en waarden te maken, maar wat ik bedoel is dat anderen iets soms van een heel andere kant kunnen belichten en aspecten kunnen aanwijzen die jij in je redenering nog niet had meegenomen. En dan kan het dat je van gedachten verandert. Dat gebeurt natuurlijk alleen als je tot de ontdekking komt dat je het eigenlijk met die persoon eens bent en niet langer met jezelf. Als u begrijpt wat ik bedoel.
pi_27383968
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Een mens maakt soms denkfouten. Zo was ik van plan 'nee' te gaan stemmen bij het referendum, maar heeft een gesprek met Doffy mij anders doen besluiten (al weet ik het nog steeds niet zeker). Dat heeft niks met normen en waarden te maken, maar wat ik bedoel is dat anderen iets soms van een heel andere kant kunnen belichten en aspecten kunnen aanwijzen die jij in je redenering nog niet had meegenomen. En dan kan het dat je van gedachten verandert. Dat gebeurt natuurlijk alleen als je tot de ontdekking komt dat je het eigenlijk met die persoon eens bent en niet langer met jezelf. Als u begrijpt wat ik bedoel.
Da's jammer. Luister naar je instinct, ook jij voelt instinctief aan dat er aan deze hele zaak (grondwet) een onfris luchtje zit. Wolfen hebben een goede neus je verzaakt toch niet?
Het gedrag van politici, de intimidatie, de hufterigheid, de beledigingen, de leugens in de richting van het ''nee-kamp'' spreken voor zich. Van dit soort mensen valt weinig goeds te verwachten.
pi_27384073
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:37 schreef Godslasteraar het volgende:
Da's jammer. Luister naar je instinct, ook jij voelt instinctief aan dat er aan deze hele zaak (grondwet) een onfris luchtje zit. Wolfen hebben een goede neus je verzaakt toch niet?
Het gedrag van politici, de intimidatie, de hufterigheid, de beledigingen, de leugens in de richting van het ''nee-kamp'' spreken voor zich. Van dit soort mensen valt weinig goeds te verwachten.
Dit is populisme, geen argumenten. Doffy heeft mij door middel van logische argumenten overtuigd.
pi_27384328
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dit is populisme, geen argumenten. Doffy heeft mij door middel van logische argumenten overtuigd.
Ik wil je ook helemaal niet overtuigen, ik wijs alleen op je eigen twijfels, waarvan je zelf zegt die nog steeds te hebben. Luister naar je instinct, naar je geweten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Godslasteraar op 26-05-2005 20:12:08 ]
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:52:49 #126
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27384404
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Oftewel, je bent sociaal omdat je er zelf door verrijkt wordt naar je eigen idee?
pi_27385568
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:49 schreef Godslasteraar het volgende:
Ik wil je ook helemaal niet overtuigen, ik wijs alleen op je eigen twijfels, waarvan je zelf zegt die nog steeds te hebben. Luister naar je instinct, naar je geweten.
In dit geval luister ik liever naar mijn ratio dan naar vage zaken als mijn 'instinct' en mijn geweten.
pi_27385582
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:52 schreef Alicey het volgende:
Oftewel, je bent sociaal omdat je er zelf door verrijkt wordt naar je eigen idee?
In elk geval deels.
  donderdag 26 mei 2005 @ 20:36:16 #129
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27385617
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

In elk geval deels.
Welke rol speelt je geweten hier in?
pi_27385737
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:36 schreef Alicey het volgende:
Welke rol speelt je geweten hier in?
Hoe bedoel je dat precies?
  donderdag 26 mei 2005 @ 20:43:12 #131
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27385791
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies?
Weer terug naar het onderwerp.. Je kiest er blijkbaar voor om niet altijd je eigen gedachten boven die van een ander te zetten. Een reden hiervoor is het feit dat je anders verrijking misloopt. Welke rol speelt je geweten in het bepalen wanneer je eigen idee beter is, en wanneer dat van iemand anders?
pi_27385943
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:43 schreef Alicey het volgende:
Weer terug naar het onderwerp.. Je kiest er blijkbaar voor om niet altijd je eigen gedachten boven die van een ander te zetten. Een reden hiervoor is het feit dat je anders verrijking misloopt. Welke rol speelt je geweten in het bepalen wanneer je eigen idee beter is, en wanneer dat van iemand anders?
Hm, ik weet niet of dat zozeer een rol spelt eigenlijk. Het gaat meer zo van: "Ja, wat hij zegt klopt eigenlijk veel beter dan wat ik zeg. Hij heeft gelijk". Maar natuurlijk gaat dat tot op zekere hoogte. Denk niet dat iemand mij er gauw van kan overtuigen dat, ik roep maar wat, negers minderwaardig zijn. Mijn basisuitgangspunten zijn minder makkelijk te veranderen dan mijn meningen over minder belangrijke zaken.
  donderdag 26 mei 2005 @ 20:52:52 #133
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386111
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Hm, ik weet niet of dat zozeer een rol spelt eigenlijk. Het gaat meer zo van: "Ja, wat hij zegt klopt eigenlijk veel beter dan wat ik zeg. Hij heeft gelijk". Maar natuurlijk gaat dat tot op zekere hoogte. Denk niet dat iemand mij er gauw van kan overtuigen dat, ik roep maar wat, negers minderwaardig zijn. Mijn basisuitgangspunten zijn minder makkelijk te veranderen dan mijn meningen over minder belangrijke zaken.
Waarom is dat moeilijker? Je achtte jezelf tenslotte superieur, dus dan is het logisch dat je negers minderwaardig acht. Het maakt het bovendien eenvoudiger, omdat je dan met negers geen rekening meer hoeft te houden. Wat houdt je tegen?
pi_27386169
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:52 schreef Alicey het volgende:
Waarom is dat moeilijker? Je achtte jezelf tenslotte superieur, dus dan is het logisch dat je negers minderwaardig acht. Het maakt het bovendien eenvoudiger, omdat je dan met negers geen rekening meer hoeft te houden. Wat houdt je tegen?

Ik acht mijzelf niet superieur, ik acht de wijze waarop ik tot een moreel stelsel kom superieur aan de wijze waarop een gelovige (van de fundi soort) dat doet.

Mij houdt tegen mijn eerste basisregel: "Doe wat je wilt zolang je er een ander niet mee schaadt". Hoe bijbels.
  donderdag 26 mei 2005 @ 20:56:23 #135
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386224
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik acht mijzelf niet superieur, ik acht de wijze waarop ik tot een moreel stelsel kom superieur aan de wijze waarop een gelovige (van de fundi soort) dat doet.

Mij houdt tegen mijn eerste basisregel: "Doe wat je wilt zolang je er een ander niet mee schaadt". Hoe bijbels.
Waarom is dat een basisregel? Statistisch gezien maakt het niet uit als je er van afwijkt, je ervaart zelf niet direct de nadelen..
pi_27386346
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:56 schreef Alicey het volgende:
Waarom is dat een basisregel? Statistisch gezien maakt het niet uit als je er van afwijkt, je ervaart zelf niet direct de nadelen..
Omdat ik geen pure egoïst ben? Omdat ik andere mensen ook een prettig leven gun?
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:02:08 #137
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386423
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Omdat ik geen pure egoïst ben? Omdat ik andere mensen ook een prettig leven gun?
Maar waarom? Wordt je er zelf beter van, of is er iets anders?
pi_27386480
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:02 schreef Alicey het volgende:
Maar waarom? Wordt je er zelf beter van, of is er iets anders?
Het voelt niet prettig om anderen schade te berokkenen. Heeft te maken met het vermogen om je in anderen in te leven denk ik. Dus ook weer een verkapte vorm van egoïsme.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:05:32 #139
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386561
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het voelt niet prettig om anderen schade te berokkenen. Heeft te maken met het vermogen om je in anderen in te leven denk ik. Dus ook weer een verkapte vorm van egoïsme.
Zoiets is af te leren. Zou je daar voor kiezen?
pi_27386606
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:05 schreef Alicey het volgende:
Zoiets is af te leren. Zou je daar voor kiezen?
Nee, ik zou niet weten waarom. Ik koester geen verlangens om anderen schade te berokkenen, noch koester ik verlangens die het berokkenen van schade aan anderen als collateral damage met zich meebrengen.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:08:57 #141
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386676
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nee, ik zou niet weten waarom. Ik koester geen verlangens om anderen schade te berokkenen, noch koester ik verlangen die het berokkenen van schade aan anderen als collateral damage met zich meebrengen.
Een echt antwoord op de vraag in de TT volgt er denk ik nooit.. Ik stop bij deze mijn kruisverhoor.

Ik had overigens de indruk dat je vanmiddag echt geirriteerd was over mijn reacties tegen jou in deze topic.. Mocht dit zo zijn, dan benadruk ik nog even dat het niet mijn bedoeling was om je te irriteren, en mijn reacties uitsluitend een devil's advocate gehalte hadden voor de discussie. Ik heb verder niets tegen je, maar dat weet je denk ik wel.
pi_27386773
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:08 schreef Alicey het volgende:
Een echt antwoord op de vraag in de TT volgt er denk ik nooit.. Ik stop bij deze mijn kruisverhoor.
Voor een gelovige is er ook geen antwoord. Geen echt antwoord althans, want het antwoord dat hij geeft is een leugen.
quote:
Ik had overigens de indruk dat je vanmiddag echt geirriteerd was over mijn reacties tegen jou in deze topic.. Mocht dit zo zijn, dan benadruk ik nog even dat het niet mijn bedoeling was om je te irriteren, en mijn reacties uitsluitend een devil's advocate gehalte hadden voor de discussie. Ik heb verder niets tegen je, maar dat weet je denk ik wel.
Ik was niet geïrriteerd. Wel moe en ik voelde me op enig moment wat in een hoekje gedreven.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:15:31 #143
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386884
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Voor een gelovige is er ook geen antwoord. Geen echt antwoord althans, want het antwoord dat hij geeft is een leugen.
Nouja, angst is daar het antwoord.. Er is in ieder geval een motivatie, de gelovige wordt er beter van.. Bij ongelovigen is dat beter worden erg relatief..
quote:
Ik was niet geïrriteerd. Wel moe en ik voelde me op enig moment wat in een hoekje gedreven.
Dan was dat in ieder geval te merken. Het was inderdaad ook wel een beetje in de hoek drijven met 2 of 3 tegelijk.
pi_27386921
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:15 schreef Alicey het volgende:
Nouja, angst is daar het antwoord.. Er is in ieder geval een motivatie, de gelovige wordt er beter van.. Bij ongelovigen is dat beter worden erg relatief..
De gelovige dénkt dat hij er beter van wordt. Na zijn dood.
quote:
Dan was dat in ieder geval te merken. Het was inderdaad ook wel een beetje in de hoek drijven met 2 of 3 tegelijk.
Maakt niet uit. Dat houdt de geest scherp.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:18:58 #145
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27386992
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

De gelovige dénkt dat hij er beter van wordt. Na zijn dood.
Uiteraard. Voor de gelovige is het echter een wetenschap.
quote:
Maakt niet uit. Dat houdt de geest scherp.
Zeker, ik houd er zelf wel van.. Als je moe bent kan het echter anders zijn kan ik me voorstellen.
pi_27387233
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:18 schreef Alicey het volgende:
Uiteraard. Voor de gelovige is het echter een wetenschap.
Nee, hij kan het niet zeker weten. Er is altijd twijfel.
quote:
Zeker, ik houd er zelf wel van.. Als je moe bent kan het echter anders zijn kan ik me voorstellen.
Ik ben ongesteld, dan is mjin redeneringsvermogen niet altijd even optimaal.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:27:58 #147
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27387275
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nee, hij kan het niet zeker weten. Er is altijd twijfel.
Dat betwijfel ik.
quote:
Ik ben ongesteld, dan is mjin redeneringsvermogen niet altijd even optimaal.
Ik vermoedde het eigenlijk al, maar ik vond het een beetje genant om te vragen.
pi_27387416
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:27 schreef Alicey het volgende:
Dat betwijfel ik.
Ik niet. Hoe harder ze schreeuwen, hoe harder ze twijfelen. Het is bovendien een onmogelijkheid om het zeker te weten.
quote:
Ik vermoedde het eigenlijk al, maar ik vond het een beetje genant om te vragen.
Ik denk dat je weer een note krijgt.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:34:35 #149
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27387473
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik niet. Hoe harder ze schreeuwen, hoe harder ze twijfelen. Het is bovendien een onmogelijkheid om het zeker te weten.
Voor je gevoel kan dat wel. Of je moet overal aan twijfelen.
quote:
Ik denk dat je weer een note krijgt.
Je hebt het notes geven gevonden, is het niet?
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:35:04 #150
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_27387487
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je maakt hierbij de aanname dat gelovigen uitsluitend handelen volgens hun voorschriften uit angst voor een straf. Voor veel gelovigen gaat dit niet op, en zij gebruiken hun geweten op een zelfde manier als ongelovigen.

Enkele redenen en/of motivaties waarom ongelovigen naar hun geweten luisteren:

- Je kunt een schuldgevoel krijgen wanneer je het niet doet.
- Leven en laten leven. Het besef dat vrijheid iets relatiefs is, en dat je soms een stapje terug moet doen om iedereen vrijheid en leven te gunnen.
- Wanneer iedereen puur aan zichzelf denkt, en bewust anderen hiermee gaat benadelen, sterft de soort binnen de kortste keren uit. Evolutie richt zich op behoud van de soort middels verschillende mechanismen.
- Een groep mensen om je heen houden is verstandig, omdat je niet altijd alles alleen kunt. Asociaal gedrag daar bereik je mee dat de groep mensen om je heen die je ondersteunen kleiner wordt.

Dit zijn in het algemeen een paar mogelijke motivaties. Het gaat deels voor mij op, deels niet, en deels zelfs absoluut niet.

Leuk topic trouwens.
zoiets ja
pi_27387602
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:34 schreef Alicey het volgende:
Voor je gevoel kan dat wel. Of je moet overal aan twijfelen.
Voor je gevoel kun je het zeker weten. Maar als je eerlijk bent tegen jezelf, zul je moeten toegeven dat je het niet zeker weet.
quote:
Je hebt het notes geven gevonden, is het niet?
Macht!
pi_27387719
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

In dit geval luister ik liever naar mijn ratio dan naar vage zaken als mijn 'instinct' en mijn geweten.
Goed dan, ratio:
Een democratie waarvan de levensvatbaarheid afhankelijk is van de nabijheid tot de burgers <--> Brussel, een Byzantijnse bureaucratie, ver van de burger, waardoor de invloed van lobbygroepen nog groter wordt dan nu het geval is. Een economische en politieke eenheid vormgegeven naar de wens van de boardrooms van het Europese bedrijfsleven. Een bureaucratie dat zich noch minder van de keizers hoeft aan te trekken dan nu al het geval is. Lokale politici die zich kunnen onttrekken van verantwoordelijkheid door te verwijzen naar ''Brussel''. Politici die zich wat betreft het buitenlandsbeleid als ook het economisch beleid volledig kunnnen onttrekken aan enige verantwoording richtting de burgers. Een militair apparaat dat zich niet hoeft te verantwoorden voor een parlement, ook niet het Europese parlement, alles onder het mom ''bestuurbaarheid''.

''Empire bouwen'' van politici, het streven naar een Europese mogendheid uit een verlangen naar macht en ambitie. De VS is een voorbeeld van een mogendheid dat zich zelf verliest in een missiedrang en gebrek aan zelfbeheersing waaronder Europese mogendheden in de 19e en begin 20e eeuw gebukt gingen.

En je kunt een karakteranalyse maken van de politici die voorstander zijn van deze Europese grondwet. Zowel het gedrag als uitlatingen van dezen geven genoeg aanknopingspunten om een oordeel te kunnen vellen.

En wie zegt dat een geweten of instinct niet rationeel is, dat daar persé een tegenstrijdigheid aanwezig is?, een hoop ongelukken hadden voorkomen kunnen worden als mensen hun geweten, hun instinct, niet weg hadden beredeneerd.
Dat is nu juist een kenmerk van fundamentalisten:
quote:
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
Steven Weinberg, winner of the 1979 Nobel Prize in physics
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:44:47 #153
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27387801
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Voor je gevoel kun je het zeker weten. Maar als je eerlijk bent tegen jezelf, zul je moeten toegeven dat je het niet zeker weet.
Klopt. Als ik echter eerlijk ben weet ik praktisch niets zeker. Als ik eenmaal op die tour ben ga ik ook overal aan twijfelen, en dat schiet ook niet op..
quote:
Macht!
Ze hebben je corrupt gemaakt!
pi_27387805
Oh, die quote ga ik in mijn sig zetten!
pi_27387829
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:44 schreef Alicey het volgende:
Klopt. Als ik echter eerlijk ben weet ik praktisch niets zeker. Als ik eenmaal op die tour ben ga ik ook overal aan twijfelen, en dat schiet ook niet op..
Wat is er mis mee om aan alles te twijfelen?
quote:
Ze hebben je corrupt gemaakt!
Ik ben nu mijn noteloze status kwijt, het kan me nu allemaal niks meer schelen!
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:48:02 #156
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27387896
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wat is er mis mee om aan alles te twijfelen?
Omdat het je ook zo gruwelijk onzeker kan maken..
quote:
Ik ben nu mijn noteloze status kwijt, het kan me nu allemaal niks meer schelen!
Voor galg en rad.
pi_27387948
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:48 schreef Alicey het volgende:
Je moet dat ook niet 24 uur per dag doen tuuk.
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:51:24 #158
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27388005
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je moet dat ook niet 24 uur per dag doen tuuk.
Nee, maar als ik mijn gedachten laat gaan moet ik na een paar minuten toch echt stoppen..
pi_27388035
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:51 schreef Alicey het volgende:
Nee, maar als ik mijn gedachten laat gaan moet ik na een paar minuten toch echt stoppen..
Dan stel je een twijfelkwartiertje in tussen negen en kwart over negen 's avonds.
pi_27388039
Overigens: geweten, altruïsme zijn produkten van de evolutie. Een gen met dergelijke kenmerken heeft betere overlevingskansen. Heel banaal.
  donderdag 26 mei 2005 @ 23:21:04 #161
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27391359
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:52 schreef Godslasteraar het volgende:
Overigens: geweten, altruïsme zijn produkten van de evolutie. Een gen met dergelijke kenmerken heeft betere overlevingskansen. Heel banaal.
Wat is geen product van de evolutie?
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  donderdag 26 mei 2005 @ 23:24:53 #162
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27391491
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:48 schreef Alicey het volgende:
Zekerheid is pas eng
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 11:40:12 #163
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_27403859
Omdat niemand met een slecht geweten geborden wordt.
  maandag 30 mei 2005 @ 15:38:46 #165
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_27483924
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 14:13 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ja haar taak zit er dus op. Ruim ze uit de weg!, claim die erfenis!, durf maximaal te leven! Want wat houdt je nu echt tegen? Waarom zou je dit niet kunnen? Voordelen te over!
Het enige voordeel zou zijn dat ik erf.
Mijn moeder is echter nog steeds productief (lost haar hypotheek nog af, enz.)
Als ik dus wat langer wacht, zal de erfenis alleen maar groeien.

Wat me ook tegenhoud is het feit dat ik goed ben opgevoed/geindoctrineerd.
Ik zou dus last krijgen van mijn geweten.

Je zou dat mischien ook kunnen zien als een Pavlov-reactie op "slecht" gedrag.
Kunst zonder trein.
  maandag 30 mei 2005 @ 15:55:09 #166
39732 Mr.Zed
pi_27484454
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:38 schreef FokCrash het volgende:
Omdat niemand met een slecht geweten geborden wordt.
Mijn zoontje van 9 maanden begint te lachen als het meisje tegenover hem huilt, doordat hij haar knijpt...
Mensen worden dus soieso niet met een geweten geboren.
en anders is hij mischien wel de antichrist
Kunst zonder trein.
pi_27488211
Ik denk eigenlijk dat altruïsme ook in zekere mate een vorm is van netwerken. De mens heeft behoefte aan personen waarop hij terug kan vallen op momenten dat het met hem minder goed gaat, of als hij iets gedaan wil hebben. Dan is het belangrijk om zoveel mogelijk vrienden en kennissen te hebben die jou kennen als een betrouwbare en aardige man/vrouw die hen indien nodig ook zou helpen, zodat zij bereid zijn een helpende hand te bieden. Als je zoals livEliveD aangeeft je moeder om zeep helpt omdat ze dood meer opbrengt dan levend, dan zend je naar je gemeenschap toch een beetje de boodschap uit dat je een onbetrouwbaar sujet bent.
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution. (Theodosius
Dobzhansky 1900-1975).
pi_27488640
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:58 schreef ice_age het volgende:
Als je zoals livEliveD aangeeft je moeder om zeep helpt omdat ze dood meer opbrengt dan levend, dan zend je naar je gemeenschap toch een beetje de boodschap uit dat je een onbetrouwbaar sujet bent.
Een beetje maar...
  maandag 30 mei 2005 @ 18:27:04 #169
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27488814
quote:
Ik denk eigenlijk dat altruïsme ook in zekere mate een vorm is van netwerken. De mens heeft behoefte aan personen waarop hij terug kan vallen op momenten dat het met hem minder goed gaat, of als hij iets gedaan wil hebben. Dan is het belangrijk om zoveel mogelijk vrienden en kennissen te hebben die jou kennen als een betrouwbare en aardige man/vrouw die hen indien nodig ook zou helpen, zodat zij bereid zijn een helpende hand te bieden.
Mits met mate heb je gelijk denk ik
quote:
Als je zoals livEliveD aangeeft je moeder om zeep helpt omdat ze dood meer opbrengt dan levend, dan zend je naar je gemeenschap toch een beetje de boodschap uit dat je een onbetrouwbaar sujet bent.
Het moet wel een goede moord zijn anders wordt je gepakt natuurlijk en dat is niet handig
  dinsdag 31 mei 2005 @ 15:21:41 #170
39732 Mr.Zed
pi_27514908
quote:
Ik denk eigenlijk dat altruïsme ook in zekere mate een vorm is van netwerken. De mens heeft behoefte aan personen waarop hij terug kan vallen op momenten dat het met hem minder goed gaat, of als hij iets gedaan wil hebben.
Geld geeft meer zekerheid dan altruisme:

Hulp is te koop.
Wanneer je echter je hele leven anderen hebt lopen helpen bestaat nog steeds de kans dat zij op hun beurt jou keihard laten vallen.
Kunst zonder trein.
pi_27525716
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:

Waarom luister jij, aangenomen dat je een ongelovige bent, naar je geweten? Ik vind het banaal.
Zegt 'je gezonde verstand' je iets?

Wel een prettige gedachte dat sommige gelovigen, die kennelijk zonder uber-entiteit zouden gaan doen en laten wat ze willen zoals ze impliceren, braaf bang wezen voor die uber-entiteit en op het rechte pad blijven. Anderzijds jammer dat dat 'rechte pad' af en toe zo krom als een hoepel is.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:38:25 #172
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27530039
Wat bedoel je met "geweten", en wat wordt in het algemeen met "geweten" bedoeld?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:40:04 #173
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27530098
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 21:30 schreef Keromane het volgende:
Zegt 'je gezonde verstand' je iets?
Je impliceert dat het gezond is om naar je geweten te luisteren. Ik ben heel benieuwd naar je argumenten daarvoor.
quote:
Wel een prettige gedachte dat sommige gelovigen, die kennelijk zonder uber-entiteit zouden gaan doen en laten wat ze willen zoals ze impliceren, braaf bang wezen voor die uber-entiteit en op het rechte pad blijven.
Nou of ze dat doen weet ik natuurlijk niet. Dat overtuigingsprincipe in de grotere werken voorbij het universum zijn idd wel op veel vlakken geweldig! Arme mensen in India boeit het veel minder dat ze arm zijn want: "We komen met deze levenstijl na reincarnatie toch beter terug". Fantastisch. Indoctrinatie of niet maar het is een instelling die mij geweldig lijkt om te hebben onder je volk als je het land moet leiden.
quote:
Anderzijds jammer dat dat 'rechte pad' af en toe zo krom als een hoepel is.
Ja
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:42:40 #174
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27530200
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:38 schreef Hallulama het volgende:
Wat bedoel je met "geweten", en wat wordt in het algemeen met "geweten" bedoeld?
Ik had hier wat in eigen woorden staan maar de Van Dale vind ik wel een mooie omschrijving geven:
innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar de mens de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt
  dinsdag 31 mei 2005 @ 23:59:15 #175
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_27530681
Dat je een geweten hebt wil natuurlijk nog niet zeggen dat je ernaar handelt.
Het vlees is zwak.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_27536075
(Ik heb alleen de eerste tien en laatste tien posts gelezen)

Ik denk dat je het alleen vanuit je eigen egoisme doet. Geld geven aan de derde wereld en dergelijke doe je om jezelf een goed gevoel te geven. Wellicht wordt dit gevoel verklaard vanuit de status die het meebrengt als goeddoener in de hoop dat anderen jou dan ook eerder goed doen (dus je laat vooral veel anderen weten dat je het doet), of vanuit de gedachte dat je hoopt dat wanneer je ooit zelf in een situatie komt dat er ergens een ander individu (uit bijvoorbeeld japan) geld geeft.
Ik denk dat je dus vooral dingen doet voor een ander omdat je verwacht dat een ander dan ook dingen voor jou zal doen.
(Wellicht zelfs als ik ze nu geld stuur komen ze misschien niet hierheen om nog meer geld van mij "af te pakken")

PS
Als het niet zo is, dan zit ik gewoon verrot in elkaar
  woensdag 1 juni 2005 @ 10:20:43 #177
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27536428
Dat je alles voor jezelf doet is waar. Echter, waarom zeg je niet gewoon dat je geld aan Afrika hebt gegeven zonder het daadwerkelijk te doen? Echt veel te vrezen hebben we immers niet in dit land dus geven om een soort schijnveiligheid lijkt me niet optimaal. Het enige dat je ergens maar hoeft te doen is een gezicht opzetten dat je iets voor de ander zou doen. Als je je daarbij slecht voelt dan vraag ik me af waarom? Je gelooft immers niet in een God ofzo die je af komt straffen ervoor.
  woensdag 1 juni 2005 @ 10:24:39 #178
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_27536550
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:20 schreef livEliveD het volgende:
Dat je alles voor jezelf doet is waar. Echter, waarom zeg je niet gewoon dat je geld aan Afrika hebt gegeven zonder het daadwerkelijk te doen? Echt veel te vrezen hebben we immers niet in dit land dus geven om een soort schijnveiligheid lijkt me niet optimaal. Het enige dat je ergens maar hoeft te doen is een gezicht opzetten dat je iets voor de ander zou doen. Als je je daarbij slecht voelt dan vraag ik me af waarom? Je gelooft immers niet in een God ofzo die je af komt straffen ervoor.
Geven jullie allemaal écht geld aan 3e Wereld landen?
  woensdag 1 juni 2005 @ 10:27:50 #179
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27536656
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:24 schreef pfaf het volgende:

[..]

Geven jullie allemaal écht geld aan 3e Wereld landen?
Nee, aan een organisatie die zegt het daar terecht te laten komen.
pi_27536966
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:20 schreef livEliveD het volgende:
Dat je alles voor jezelf doet is waar.
Daar geloof ik niet in. Wel denk ik dat als je iets doet voor een ander, de blijdschap van die ander jou op den duur weer blij maakt. Het is een plezierig bijeffect, maar zelfs als je daarvan op de hoogte bent, hoeft dat niet te betekenen dat je altijd handelt vanuit egoïsme.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')