Je maakt hierbij de aanname dat gelovigen uitsluitend handelen volgens hun voorschriften uit angst voor een straf. Voor veel gelovigen gaat dit niet op, en zij gebruiken hun geweten op een zelfde manier als ongelovigen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Daarnaast is er ook nog een slag mensen dat nergens in gelooft en waarvoor het argument van terechtstelling dus niet opgaat. Waarom luisteren deze mensen dan naar hun geweten? Waarom geven ze bijvoorbeeld geld aan de derde wereld? Geloven ze stiekem toch? Vorm van hoop zeg maar. Missen ze de ruggengraat om naar hun overtuiging te leven en blaten ze eigenlijk gewoon mensen na in hun omgeving?
Waarom luister jij, aangenomen dat je een ongelovige bent, naar je geweten? Ik vind het banaal.
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel. Godsdienst zorgt er juist voor dat aan die universele waarde voorbij wordt gegaan door religieus geweld.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Waarom luister jij, aangenomen dat je een ongelovige bent, naar je geweten? Ik vind het banaal.
Eensch. Je hoeft niet gelovig te zijn om goed te willen doen. Een betere samenleving willen, levert voor jezelf ook voordeel op, evenals voor je familie, vrienden en (mogelijke) nakomelingen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel. Godsdienst zorgt er juist voor dat aan die universele waarde voorbij wordt gegaan door religieus geweld.
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel.
tja......das toch een heel ander onderwerp??quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.
Dit is zeker waar en dus ook goed voor jou. Maar waarom zou iemand voor stemmen voor meer imigratie? Geld geven aan de derde wereld? Etc.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:41 schreef wadgem het volgende:
Eensch. Je hoeft niet gelovig te zijn om goed te willen doen. Een betere samenleving willen, levert voor jezelf ook voordeel op, evenals voor je familie, vrienden en (mogelijke) nakomelingen.
Het heeft raakvlakken. Je stelde eenvoudig "behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden", maar juist dat is vaak een bron voor ruzies en conflicten. Ik houd van directheid, als ik tegen iemand direct ben die daar niet van houdt, levert dat vaak een conflict op. Andersom, iemand die geen kritiek wil, kan dit uiten door kritiekloos tegenover anderen te staan. Wanneer echter de ware aard naar boven komt, kan dat ook een conflict opleveren als iemand directheid nastreeft.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef Tim_G het volgende:
[..]
tja......das toch een heel ander onderwerp??
te·recht·stel·len (ov.ww.)quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden.
Dan behandel je een ander nog steeds zoals je zelf behandelt wil worden, namelijk op de manier zoals dat voor de persoon prettig is, met respect. Dat hoeft niet altijd exact dezelfde wijze te zijn, maar wel met dezelfde achterliggende gedachte.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.
Dat vraag ik me af. Is egoisme ook niet het zorgen dat je een goed team om je heen hebt? Wordt je daar zelf ook niet uiteindelijk veel beter van dan wanneer je je team afbreekt door korte-termijn-politiek?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef livEliveD het volgende:
Geweten is voor mij een soort clasule tegen puur egoisme en zorgt voor meer teamwerk.
Voor jezelf misschien. Je leeft niet lang in vrijheid als je geen geweten en gevoel naar anderen hebt..quote:Wil niet zeggen dat als je dat eenmaal doorhebt dat je er niet boven kunt staan lijkt me? Je zou een naar gevoel toch van je af moeten kunnen schudden want voor wie heb je dat gevoel? Niemand!
Oftewel, je behandelt dan niet iemand zoals je zelf graag behandeld wilt worden, maar je benadert iemand met een "blanke kaart", en zoals je zelf zegt een initieel respect dat de wensen van iemand anders anders kunnen zijn dan de jouwe.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:49 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Dan behandel je een ander nog steeds zoals je zelf behandelt wil worden, namelijk op de manier zoals dat voor de persoon prettig is, met respect. Dat hoeft niet altijd exact dezelfde wijze te zijn, maar wel met dezelfde achterliggende gedachte.
Waarom niet? Waarom zou ik me vastpinnen aan regels? Als ik een moord kan plegen waarmee ik 100% zeker weet dat ik ermee wegkom en hierdoor zou ik ook de vrouw van me dromen krijgen. Waarom moet ik naar zo'n stomme regel luisteren dan? Kun je wel zeggen dat het ook niet leuk zou zijn als anderen dat doen maar anderen doen dat niet! Kijk immers maar om je heen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Deetch het volgende:
Wat een nonsens. Je hoeft toch niet gelovig te zijn om te leven volgens één basisregel?
Basisregel: Wat jij niet wilt dat jou gebeurt, doe dat ook een ander niet aan.
Hij komt misschien uit de bijbel maar is toch een dood normale regel. Als jij niet wilt dat je vermoord wordt warom zou je een ander dan wel vermoorden?
Nee. Over je eerste punt, ik zie geen wezenlijk verschil tussen je directe sociale omgeving, en de Derde Wereld. De economische internationale situatie kan binnen 10 jaar compleet omdraaien, en dan zijn we maar wát blij als we ontwikkelingshulp van Ghana ontvangen. Ik bestrijd overigens het feit dat het alléén om retorisch egoïsme gaat, de meeste mensen krijgen (zoals opgemerkt in dit topic) een goed gevoel van goed doen, waar we overigens als mensheid heel blij mee moeten zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Dit is zeker waar en dus ook goed voor jou. Maar waarom zou iemand voor stemmen voor meer imigratie? Geld geven aan de derde wereld? Etc.
Geweten is voor mij een soort clasule tegen puur egoisme en zorgt voor meer teamwerk. Wil niet zeggen dat als je dat eenmaal doorhebt dat je er niet boven kunt staan lijkt me? Je zou een naar gevoel toch van je af moeten kunnen schudden want voor wie heb je dat gevoel? Niemand!
"gewoon de goedheid" ? Het lijkt me nogal dom.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Tim_G het volgende:
Waarom zou dat gewoon niet de goedheid van sommige mensen kunnen zijn?
Omdat je ook nog zoiets hebt als fatsoen!quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:50 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Waarom niet? Waarom zou ik me vastpinnen aan regels? Als ik een moord kan plegen waarmee ik 100% zeker weet dat ik ermee wegkom en hierdoor zou ik ook de vrouw van me dromen krijgen. Waarom moet ik naar zo'n stomme regel luisteren dan? Kun je wel zeggen dat het ook niet leuk zou zijn als anderen dat doen maar anderen doen dat niet! Kijk immers maar om je heen.
Gebrek aan ruggegraat in overtuiging!![]()
Waarom is dat gewoon?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Omdat je ook nog zoiets hebt als fatsoen!
Gewoon omdat je netjes bent!
Dat is gewoon geworden omdat mensen het zat waren om de hele tijd familieleden o.i.d. van de muren en vloer te moeten schrapen, omdat ze de hersens in waren geslagen door iemand die dat leuk vond!quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom is dat gewoon?Er mag best wel eens stil gestaan worden bij de vraag waarom iets "gewoon" is, want veel dingen die gewoon zijn waren dat vroeger niet..
Daarom dus. Gebruik het feit dat iets "gewoon" is dan ook niet als argument.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:01 schreef SicSicSics het volgende:
En wat is gewoon is niet de discussie!Daar kan je heel lang over praten en er nooit uitkomen!
Waarom noem jij gelovigen gewoon 'mensen' en ongelovigen 'een slag mensen'?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden.
[knip]
Daarnaast is er ook nog een slag mensen dat nergens in gelooft en waarvoor het argument van terechtstelling dus niet opgaat.
Het is ook puur egoisme. Prima toch? Ik kan toch de levensvisie hebben dat ik een klomp cellen ben en dus het maximale voor mezelf uit het leven moet halen? Dat jij dat onfatsoenlijk en niet netjes vind zijn loze termen voor mij. Jij bent voor mij, als ik deze levensvisie aan zou hangen, slechts een paar neuronen dat een klomp cellen ertoe beweegt om geluidsgolven mijn kant op te sturen. Een veredelde stereotoren dus.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:55 schreef SicSicSics het volgende:
Omdat je ook nog zoiets hebt als fatsoen!
Gewoon omdat je netjes bent!
Wat je nu zegt is puur egoisme! Ik kan en wil iets krijgen en dus doe ik het maar!
Onzinnig uitgangspunt aangezien het blijkbaar niet gebeurd is. Zo wel dan ben ik dood: case closed. Zo niet: Blijven streven naar het maximale en dus een echte relatie opbouwen en daarnaast massaal vreemdgaan.quote:Te belachelijk... Ik bedoel zou jij het fijn vinden om omgelgd te worden door je vriendin zodat zij de levensverzekering opstrijkt en zich eindelijk in jou bed kan laten nemen door de buitenlandse goddelijke tuinman, omdat ze dat nou eenmaal leuker vind!
Whehe, owned.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daarom dus. Gebruik het feit dat iets "gewoon" is dan ook niet als argument.
Omdat je netjes bent doe je zoiets niet!quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daarom dus. Gebruik het feit dat iets "gewoon" is dan ook niet als argument.
Een van de vragen is dus "Waarom zijn we netjes?". Het wordt hier natuurlijk allemaal op de spits gedreven, maar ik vind het zelf wel interessant om na te gaan waarom we netjes zijn, terwijl het individueel niet altijd voordelig hoeft te zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:06 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Omdat je netjes bent doe je zoiets niet!
En het was meer een toevoeging die niets toevoegd dan een heel argument! Maar ik zal de volgende keer gewoon oppassen als ik het woordje gewoon weer eens dreig te gebruiken!
Laten we het eens omdraaien dan... Waarom heb je nog nooit zoiets gedaan en waarom luister jij naar je geweten!?!quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:04 schreef livEliveD het volgende:
Onzinnig uitgangspunt aangezien het blijkbaar niet gebeurd is. Zo wel dan ben ik dood: case closed. Zo niet: Blijven streven naar het maximale en dus een echte relatie opbouwen en daarnaast massaal vreemdgaan.
omdat als iedereen maar zou doen waar hij zin in heeft het 1 groot zooitje zou zijn?? Kan je dat nu niet zelf verzinnen?!quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een van de vragen is dus "Waarom zijn we netjes?". Het wordt hier natuurlijk allemaal op de spits gedreven, maar ik vind het zelf wel interessant om na te gaan waarom we netjes zijn, terwijl het individueel niet altijd voordelig hoeft te zijn.
Hier heb je op zich wel een punt. Misschien is het ook een vorm van associatie die je krijgt als je mensen ziet lijden. Een soort van verplaatsing in de ander die je doet denken "wat als ik ooit...". Hogere intelligentie die moet zorgen dat je op de lange duur gelukkig blijft en dus begint te vuren door deze associatie. Allemaal doomscenario's die afgespeeld worden in je hoofd zodat je erop bedacht bent?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:57 schreef NightH4wk het volgende:
Lijkt me lastig om dat soort aangeboren dingen te lopen negeren. Uniformity amids variety is zelfde iets.
quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom is dat gewoon?Er mag best wel eens stil gestaan worden bij de vraag waarom iets "gewoon" is, want veel dingen die gewoon zijn waren dat vroeger niet..
Dunno precies het antwoord, maar het klinkt wel lekker hoe ze erover schrijven.quote:Let us suppose that the great empire of China, with all its myriads of inhabitants, was suddenly swallowed up by an earthquake, and let us consider how a man of humanity in Europe, who had no sort of connexion with that part of the world, would be affected upon receiving intelligence of this dreadful calamity. He would, I imagine, first of all, express very strongly his sorrow for the misfortune of that unhappy people, he would make many melancholy reflections upon the precariousness of human life, and the vanity of all the labours of man, which could thus be annihilated in a moment. He would too, perhaps, if he was a man of speculation, enter into many reasonings concerning the effects which this disaster might produce upon the commerce of Europe, and the trade and business of the world in general. And when all this fine philosophy was over, when all these humane sentiments had been once fairly expressed, he would pursue his business or his pleasure, take his repose or his diversion, with the same ease and tranquillity, as if no such accident had happened. The most frivolous disaster which could befal himself would occasion a more real disturbance. If he was to lose his little finger tomorrow, he would not sleep tonight; but, provided he never saw them, he will snore with the most profound security over the ruin of a hundred millions of his brethren, and the destruction of that immense multitude seems plainly an object less interesting to him, than this paltry misfortune of his own. To prevent, therefore, this paltry misfortune to himself, would a man of humanity be willing to sacrifice the lives of a hundred millions of his brethren, provided he had never seen them? Human nature startles with horror at the thought, and the world, in its greatest depravity and corruption, never produced such a villain as could be capable of entertaining it. But what makes this difference? When our passive feelings are almost always so sordid and so selfish, how comes it that our active principles should often be so generous and so noble? When we are always so much more deeply affected by whatever concerns ourselves, than by whatever concerns other men; what is it which prompts the generous, upon all occasions, and the mean upon many, to sacrifice their own interests to the greater interests of others? It is not the soft power of humanity, it is not that feeble spark of benevolence which Nature has lighted up in the human heart, that is thus capable of counteracting the strongest impulses of self-love. It is a stronger power, a more forcible motive, which exerts itself upon such occasions. It is reason, principle, conscience, the inhabitant of the breast, the man within, the great judge and arbiter of our conduct. It is he who, whenever we are about to act so as to affect the happiness of others, calls to us, with a voice capable of astonishing the most presumptuous of our passions, that we are but one of the multitude, in no respect better than any other in it; and that when we prefer ourselves so shamefully and so blindly to others, we become the proper objects of resentment, abhorrence, and execration. It is from him only that we learn the real littleness of ourselves, and of whatever relates to ourselves, and the natural misrepresentations of self-love can be corrected only by the eye of this impartial spectator. It is he who shows us the propriety of generosity and the deformity of injustice; the propriety of resigning the greatest interests of our own, for the yet greater interests of others, and the deformity of doing the smallest injury to another, in order to obtain the greatest benefit to ourselves. It is not the love of our neighbour, it is not the love of mankind, which upon many occasions prompts us to the practice of those divine virtues. It is a stronger love, a more powerful affection, which generally takes place upon such occasions; the love of what is honourable and noble, of the grandeur, and dignity, and superiority of our own characters.
Omdat we niet meer in de middeleeuwen leven; we zijn toch beschaafd?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een van de vragen is dus "Waarom zijn we netjes?". Het wordt hier natuurlijk allemaal op de spits gedreven, maar ik vind het zelf wel interessant om na te gaan waarom we netjes zijn, terwijl het individueel niet altijd voordelig hoeft te zijn.
Nou ja ik heb de vrouw al die ik wil, hier neerzetten dat ik vreemdga is slechts risicovol dus dat zal ik altijd ontkennen, verder doe ik alles uit eigenbelang. Op de een of andere manier wordt er een stofje in me hersens aangemaakt die mij kut laat voelen als ik geen centjes naar afrika stuur en dus is dat de reden. Waarom dit zo is weet ik dus niet.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:16 schreef SicSicSics het volgende:
Laten we het eens omdraaien dan... Waarom heb je nog nooit zoiets gedaan en waarom luister jij naar je geweten!?!
Zoiets is al mogelijk maar bijna niemand doet het. Het argument dat de wereld dan een zooitje zou worden vind ik klets want niet iedereen gaat het doen. Wel ben ik benieuwd waarom anderen er eigenlijk voor kiezen om het niet te doen.quote:Of ben je gewoon nog bezig om jezelf in een positie te manouvreren waarin zoiets mogelijk is?![]()
Yeh, ik denk dat het ook ongeveer zo zit. We kunnen ons ook inleven in situaties van anderen, terwijl het eigelijk bs is omdat we zelf niet in die situatie zitten. Kinda like:quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:16 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Hier heb je op zich wel een punt. Misschien is het ook een vorm van associatie die je krijgt als je mensen ziet lijden. Een soort van verplaatsing in de ander die je doet denken "wat als ik ooit...". Hogere intelligentie die moet zorgen dat je op de lange duur gelukkig blijft en dus begint te vuren door deze associatie. Allemaal doomscenario's die afgespeeld worden in je hoofd zodat je erop bedacht bent?
quote:As we have no immediate experience of what other men feel, we can form no idea of the manner in which they are affected, but by conceiving what we ourselves should feel in the like situation. Though our brother is upon the rack, as long as we ourselves are at our ease, our senses will never inform us of what he suffers. They never did, and never can, carry us beyond our own person, and it is by the imagination only that we can form any conception of what are his sensations. Neither can that faculty help us to this any other way, than by representing to us what would be our own, if we were in his case. It is the impressions of our own senses only, not those of his, which our imaginations copy. By the imagination we place ourselves in his situation, we conceive ourselves enduring all the same torments, we enter as it were into his body, and become in some measure the same person with him, and thence form some idea of his sensations, and even feel something which, though weaker in degree, is not altogether unlike them. His agonies, when they are thus brought home to ourselves, when we have thus adopted and made them our own, begin at last to affect us, and we then tremble and shudder at the thought of what he feels. For as to be in pain or distress of any kind excites the most excessive sorrow, so to conceive or to imagine that we are in it, excites some degree of the same emotion, in proportion to the vivacity or dulness of the conception.
Ja omdat je dan een goed persoon bent voor je gevoel en op die manier boven de rest staat. Een mens is niet echt sociaal geschapen, eerder slim geschapen en realiseert dat het beter is om af en toe samen te werken. Mensen kunnen ver vooruit denken en daarom eten ze bv weinig vet. Immers zijn ze bang om in de toekomst dik te worden. Een hond is dom en kan veel minder ver vooruit kijken en eet dus vet simpelweg omdat het lekker is. Door deze gave smeden wij af en toe, voor het oog (!), sociale banden. Wil niet zeggen dat je niet 100% egoïstisch bent.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:19 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben eveneens mijn geloof verloren, alleen zijn mijn redenen wel anders. In ieder geval ben ik het aardig met anderen eens: Je luistert naar je geweten, deels uit eigenbelang, en deels omdat een mens dermate sociaal geschapen (of geëvolueerd) is dat je er over het algemeen een goed gevoel van krijgt als je ziet dat een actie van jou tot gevolg heeft dat iemand anders gelukkiger wordt.
Je zou niet gewoon naar buiten lopen zonder te betalen?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:22 schreef Laton het volgende:
Tja, als het wetboek en maatschappelijke gevolgen er niet waren zou ik waarschijnlijk ook een stuk minder lief door het leven gaan...bruut moordend waarschijnlijk..bijvoorbeeld om de rij voor me in de supermarkt uit te roeien, zodat ik eerder aan de beurt ben.
Dat is het gewetenquote:Op donderdag 26 mei 2005 12:17 schreef NightH4wk het volgende:
Dunno precies het antwoord, maar het klinkt wel lekker hoe ze erover schrijven.
Nee hoor. Zij vormen gewoon onderdeel van het geweten van een mens.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef RetepV het volgende:
Blijkbaar zijn jullie nog te jong om in te zien dat je normen en waarden voornamelijk door je ouders zijn aangeleerd?
Dat stofje waar je het over hebt; heb ik niet! Dus das lekker makkelijk!quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Op de een of andere manier wordt er een stofje in me hersens aangemaakt die mij kut laat voelen als ik geen centjes naar afrika stuur en dus is dat de reden. Waarom dit zo is weet ik dus niet.
[..]
Zoiets is al mogelijk maar bijna niemand doet het. Het argument dat de wereld dan een zooitje zou worden vind ik klets want niet iedereen gaat het doen. Wel ben ik benieuwd waarom anderen er eigenlijk voor kiezen om het niet te doen.
Omdat je veel omgaat met je ouders en ze vertrouwd is dit vaak het geval. Het zou echter beter zijn als je zou zeggen: Normen en waarden komen voort uit de omgeving.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef RetepV het volgende:
Blijkbaar zijn jullie nog te jong om in te zien dat je normen en waarden voornamelijk door je ouders zijn aangeleerd?
Daar kan je lang over discussiëren. Al met al blijft het een kwestie van mening, denk ik. Nee, ik denk niet dat de mens 100% egoïstisch is. Als dat zo zou zijn, dan zou de mens nooit oprechte blijdschap kunnen voelen over het geluk van andere mensen. Het is zoals in die stukjes van Nathanwhat'shisname staat een kwestie van inleven in andere mensen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:25 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja omdat je dan een goed persoon bent voor je gevoel en op die manier boven de rest staat. Een mens is niet echt sociaal geschapen, eerder slim geschapen en realiseert dat het beter is om af en toe samen te werken. Mensen kunnen ver vooruit denken en daarom eten ze bv weinig vet. Immers zijn ze bang om in de toekomst dik te worden. Een hond is dom en kan veel minder ver vooruit kijken en eet dus vet simpelweg omdat het lekker is. Door deze gave smeden wij af en toe, voor het oog (!), sociale banden. Wil niet zeggen dat je niet 100% egoïstisch bent.
Ok. Maar ondanks dat je het weet kun je er niet bovenstaan. Is dat dan niet een gebrek aan ruggengraat? Waar blijven de niet gelovige mensen die zichzelf spreekwoordelijk in de brand steken?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:30 schreef SicSicSics het volgende:
Ik kies ervoor om het niet te doen omdat mij is aangeleerd om het niet te doen! Indoctrinatie volgens de injectienaald methode! Maar door langdurige blootstelling ben ik er wel wat in gaan zien!
True.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:31 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Omdat je veel omgaat met je ouders en ze vertrouwd is dit vaak het geval. Het zou echter beter zijn als je zou zeggen: Normen en waarden komen voort uit de omgeving.
Yeh, het gaat over geweten idd. Heb nog wel meer quotes die ook lekker om te lezen zijn en ook betrekking hebben op geweten enzo:quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:27 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat is het gewetenGeweldig stuk trouwens. Ik denk dat de waardering die uit dat stuk spreekt over het geweten gelijk ook een reden is waarom de mens het de moeite waard vindt ernaar te luisteren.
quote:It is the same case with the greater exertions of public spirit. When a young officer exposes his life to acquire some inconsiderable addition to the dominions of his sovereign, it is not because the acquisition of the new territory is, to himself, an object more desireable than the preservation of his own life. To him his own life is of infinitely more value than the conquest of a whole kingdom for the state which he serves. But when he compares those two objects with one another, he does not view them in the light in which they naturally appear to himself, but in that in which they appear to the nation he fights for. To them the success of the war is of the highest importance; the life of a private person of scarce any consequence. When he puts himself in their situation, he immediately feels that he cannot be too prodigal of his blood, if, by shedding it, he can promote so valuable a purpose. In thus thwarting, from a sense of duty and propriety, the strongest of all natural propensities, consists the heroism of his conduct. There is many an honest Englishman, who, in his private station, would be more seriously disturbed by the loss of a guinea, than by the national loss of Minorca, who yet, had it been in his power to defend that fortress, would have sacrificed his life a thousand times rather than, through his fault, have let it fall into the hands of the enemy. When the first Brutus led forth his own sons to a capital punishment, because they had conspired against the rising liberty of Rome, he sacrificed what, if he had consulted his own breast only, would appear to be the stronger to the weaker affection. Brutus ought naturally to have felt much more for the death of his own sons, than for all that probably Rome could have suffered from the want of so great an example. But he viewed them, not with the eyes of a father, but with those of a Roman citizen. He entered so thoroughly into the sentiments of this last character, that he paid no regard to that tie, by which he himself was connected with them; and to a Roman citizen, the sons even of Brutus seemed contemptible, when put into the balance with the smallest interest of Rome. In these and in all other cases of this kind, our admiration is not so much founded upon the utility, as upon the unexpected, and on that account the great, the noble, and exalted propriety of such actions. This utility, when we come to view it, bestows upon them, undoubtedly, a new beauty, and upon that account still further recommends them to our approbation. This beauty, however, is chiefly perceived by men of reflection and speculation, and is by no means the quality which first recommends such actions to the natural sentiments of the bulk of mankind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |