abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juni 2005 @ 20:13:17 #251
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27587344
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 20:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Gelovigen denken dat dat 'innerlijke besef' een geschenk van god is.
Is het ook
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27587480
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 20:13 schreef livEliveD het volgende:
Is het ook
Da's dan de eerste keer dat ik iets van die kerel krijg.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 01:37:01 #253
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27596164
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Da's dan de eerste keer dat ik iets van die kerel krijg.
Pssst tis een vrouw.
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:34:16 #254
122040 Muggenstad
religie etc.
pi_27602363
Geloof kan ik belijden, ongeloof niet!

Godsdienst die overeenstemt met de zeden, de mentaliteit en de gewoonten van een volk, is dringend aan een geestelijke hervorming toe.

We zitten niet te springen om iemand die ons een nieuwe godsdienst brengt, maar ons verlost van de vele godsdiensten.

Het is een opgave om alle godsdiensten het besef te doen bijbrengen dat er één alles overtreffende Waarheid bestaat, die zelfs de onze overstijgt!
Oecumene - kerken - reactie op artikelen
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:37:28 #255
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27602518
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 19:26 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Succes? Status?
Uiteraard, maar ik redeneer even op de wijze zoals mijn gesprekspartner doet.
pi_27605366
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 11:34 schreef Muggenstad het volgende:
Het is een opgave om alle godsdiensten het besef te doen bijbrengen dat er één alles overtreffende Waarheid bestaat, die zelfs de onze overstijgt!
Dat vind Bin Laden nou ook.
pi_27605448
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:58 schreef Keromane het volgende:
Dat vind Bin Laden nou ook.
pi_27651581
Wat is geweten? Waarom zou dat automatisch gekoppeld zijn aan geloof?

In de tijd voor het Christendom werd gedacht dat mensen automatisch op het goede gericht waren. Dat wilde oevrigens niet zeggen dat ook altijd het goede gedaan werd, (mensen konden van het goede worden afgeleid door bijvoorbeeld een slechte opvoeding, etc) maar in principe zou ieder mens gericht zijn op goed doen. (Aristoteles' deugdethiek)

Met geweten wordt toch bedoeld, dat je je rot gaat voelen/ spijt krijgt wanneer je iets slechts doet? Dat is dus ook te verklaren met Aristoteles' deugdethiek die ervanuit gaat dat de mens van nature op het goede is gericht.

De introductie van het Christendom, en daarbij het kwaad en de kwade wil, kwam pas later.
Ik denk dat geweten niet per se aan geloof te linken is!
  zondag 5 juni 2005 @ 22:32:22 #259
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27658912
quote:
Op zondag 5 juni 2005 18:48 schreef snowqueen911 het volgende:
De introductie van het Christendom, en daarbij het kwaad en de kwade wil, kwam pas later.
Ik denk dat geweten niet per se aan geloof te linken is!
Nou je kunt het koppelen aan bv God door te zeggen dat deze de mens een geweten heeft gegeven. Misschien kun je zelfs stellen dat dit ons anders maakt dan dieren (hier denk ik anders over). Verder kan geloof een grote invloed uitoefenen op wat jij goed dan wel slecht vindt en dus indirect op je gewetens gevoelens.
pi_27662889
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:32 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Nou je kunt het koppelen aan bv God door te zeggen dat deze de mens een geweten heeft gegeven. Misschien kun je zelfs stellen dat dit ons anders maakt dan dieren (hier denk ik anders over). Verder kan geloof een grote invloed uitoefenen op wat jij goed dan wel slecht vindt en dus indirect op je gewetens gevoelens.
Alsof het bestaan van normen en waarden afhankelijk is van geloof...

Oke ik geloof dus zelf niet, mocht het nog niet duidelijk zijn.

Maar sta er wel voor open hoor
  maandag 6 juni 2005 @ 01:22:09 #261
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27663731
quote:
Op maandag 6 juni 2005 00:36 schreef snowqueen911 het volgende:
Alsof het bestaan van normen en waarden afhankelijk is van geloof...
Nee dat wil ik zeker niet stellen. Geloof kan er echter wel invloedt op uitoefenen.
quote:
Oke ik geloof dus zelf niet, mocht het nog niet duidelijk zijn.
Maar sta er wel voor open hoor
  maandag 6 juni 2005 @ 01:40:48 #262
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27663944
Het is maar net wat je hebt geleerd, of daar nou een geloof aan ten grondslag ligt of niet, dat maakt toch niet uit?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  maandag 6 juni 2005 @ 01:57:34 #263
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27664092
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:40 schreef Hallulama het volgende:
Het is maar net wat je hebt geleerd, of daar nou een geloof aan ten grondslag ligt of niet, dat maakt toch niet uit?
Ten dele aangeleerd ja. Echter, zoals ik reeds in de OP stelde, is je geweten niet optimaal als je puur op rationele basis wilt leven. Ik zie hier vaak gelovigen die goed beweren te leven omdat ze dan beloond worden na overlijden. Een echte ongelovige lijkt echter geen zo'n extreme overtuiging te bezitten. Mijn alternatief voor hen is een rationeel leven. Toch doet praktisch niemand dit. Mensen kunnen schijnbaar niet biologisch onder hun geweten uitkomen of misschien willen ze het simpelweg niet? Gebrek aan besef van hoe je in elkaar steekt? Jij mag het zeggen.
  maandag 6 juni 2005 @ 07:47:04 #264
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27664970
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:57 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ten dele aangeleerd ja. Echter, zoals ik reeds in de OP stelde, is je geweten niet optimaal als je puur op rationele basis wilt leven. Ik zie hier vaak gelovigen die goed beweren te leven omdat ze dan beloond worden na overlijden. Een echte ongelovige lijkt echter geen zo'n extreme overtuiging te bezitten. Mijn alternatief voor hen is een rationeel leven. Toch doet praktisch niemand dit. Mensen kunnen schijnbaar niet biologisch onder hun geweten uitkomen of misschien willen ze het simpelweg niet? Gebrek aan besef van hoe je in elkaar steekt? Jij mag het zeggen.
Ik denk dat de meeste mensen het inderdaad niet kunnen of willen. Sowieso zijn biologische factoren vaak sterker dan je geneigd zou zijn te denken. Als je er over nadenkt, zijn denk ik al je acties zo'n beetje een rechtstreeks gevolg van biologische factoren.
pi_27681844
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:57 schreef livEliveD het volgende:
Een echte ongelovige lijkt echter geen zo'n extreme overtuiging te bezitten. Mijn alternatief voor hen is een rationeel leven. Toch doet praktisch niemand dit. Mensen kunnen schijnbaar niet biologisch onder hun geweten uitkomen of misschien willen ze het simpelweg niet? Gebrek aan besef van hoe je in elkaar steekt? Jij mag het zeggen.
Ook een ongelovige beschikt over emoties
  maandag 6 juni 2005 @ 18:39:33 #266
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27683819
quote:
Op maandag 6 juni 2005 17:26 schreef Black_Tulip het volgende:
Ook een ongelovige beschikt over emoties
Gelukkig wel ja. En dus? Je voelt de emoties van anderen indirect dus een beetje rationeel persoon legt deze naast zich neer.
pi_27697045
quote:
Op maandag 6 juni 2005 18:39 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Gelukkig wel ja. En dus? Je voelt de emoties van anderen indirect dus een beetje rationeel persoon legt deze naast zich neer.
Ik vind dat helemaal niet rationeel eigenlijk. Maar goed. Ik heb echt geen zin (tenminste nu niet) om hier verder over te discussiëren.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 11:25:23 #268
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27702893
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 01:27 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik vind dat helemaal niet rationeel eigenlijk. Maar goed. Ik heb echt geen zin (tenminste nu niet) om hier verder over te discussiëren.
Jammer
pi_27711949
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:25 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Jammer
Ik heb er nu alleen over te zeggen dat ik denk dat een beetje mens rationeel begrijpt hoeveel invloed emoties hebben en dat het eigenlijk niet te doen is om ze uit te schakelen. Aangezien medelevendheid ook een emotie is voel je je dus betrokken bij het lot van een ander en ik vind het helemaal niet rationeel om dat te ontkennen.
pi_27718990
quote:
Op maandag 6 juni 2005 18:39 schreef livEliveD het volgende:

Het is duidelijk dat jij niet een rationeel persoon bent, want dit is niet hoe het werkt.

Een rationeel persoon ontkent zijn gevoelens niet, maar tracht ze te verklaren door er (rationeel) over na te denken. Volgens een rationeel persoon zijn gevoelens niet vals, maar verklaarbaar.

Verder ingaand op je openingspost: een gelovige leeft goed omdat hij/zij beloond wil worden na de dood, een ongelovige leeft goed omdat hij/zij beloond wil worden tijdens het aardse leven. Zo'n beloning bestaat uit een mix van veelal sociale factoren, onder andere waardering, liefde en respect. Eigenlijk hetzelfde wat een gelovige van zijn God verwacht na de dood, streeft een ongelovige na te ontvangen van zijn aardse sociale omgeving. Over direct versus indirect gesproken!
pi_27726546
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 19:57 schreef PeterM het volgende:

[..]

Het is duidelijk dat jij niet een rationeel persoon bent, want dit is niet hoe het werkt.

Een rationeel persoon ontkent zijn gevoelens niet, maar tracht ze te verklaren door er (rationeel) over na te denken. Volgens een rationeel persoon zijn gevoelens niet vals, maar verklaarbaar.
Eens.
quote:
Verder ingaand op je openingspost: een gelovige leeft goed omdat hij/zij beloond wil worden na de dood, een ongelovige leeft goed omdat hij/zij beloond wil worden tijdens het aardse leven.
Wellicht.
quote:
Zo'n beloning bestaat uit een mix van veelal sociale factoren, onder andere waardering, liefde en respect.
Het verlangen daarnaar vind ik echter niet egoïstisch.
quote:
Eigenlijk hetzelfde wat een gelovige van zijn God verwacht na de dood, streeft een ongelovige na te ontvangen van zijn aardse sociale omgeving. Over direct versus indirect gesproken!
Ik ben gelovig geweest en ik ervoer dat toch niet zo zoals jij het zegt; directe vriendschappen zijn ook voor een gelovige nog altijd noodzakelijk, maar het is inderdaad zo dat de uiteindelijke hoop ligt bij de vrede die God zou geven in het hiernamaals.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 23:38:38 #272
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27727476
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 16:08 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik heb er nu alleen over te zeggen dat ik denk dat een beetje mens rationeel begrijpt hoeveel invloed emoties hebben en dat het eigenlijk niet te doen is om ze uit te schakelen. Aangezien medelevendheid ook een emotie is voel je je dus betrokken bij het lot van een ander en ik vind het helemaal niet rationeel om dat te ontkennen.
Dit ben ik met je eens Wel apart ergens om zo met je 'beperkingen' geconfronteerd te worden
pi_27728666
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 23:38 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Dit ben ik met je eens Wel apart ergens om zo met je 'beperkingen' geconfronteerd te worden
Ik zie mijn emoties niet als beperkingen.

Al ervaar ik nu heel sterk dat ik graag zou willen dat ik me niet zo rot voelde Omstandigheden.
  woensdag 8 juni 2005 @ 00:47:40 #274
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27729200
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:23 schreef Black_Tulip het volgende:
Al ervaar ik nu heel sterk dat ik graag zou willen dat ik me niet zo rot voelde Omstandigheden.
Het leven zit soms tegen Sterkte!
pi_27729277
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:47 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Het leven zit soms tegen Sterkte!
Dankje, al denk ik dat een ander dat nu meer nodig heeft
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')