Je maakt hierbij de aanname dat gelovigen uitsluitend handelen volgens hun voorschriften uit angst voor een straf. Voor veel gelovigen gaat dit niet op, en zij gebruiken hun geweten op een zelfde manier als ongelovigen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Daarnaast is er ook nog een slag mensen dat nergens in gelooft en waarvoor het argument van terechtstelling dus niet opgaat. Waarom luisteren deze mensen dan naar hun geweten? Waarom geven ze bijvoorbeeld geld aan de derde wereld? Geloven ze stiekem toch? Vorm van hoop zeg maar. Missen ze de ruggengraat om naar hun overtuiging te leven en blaten ze eigenlijk gewoon mensen na in hun omgeving?
Waarom luister jij, aangenomen dat je een ongelovige bent, naar je geweten? Ik vind het banaal.
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel. Godsdienst zorgt er juist voor dat aan die universele waarde voorbij wordt gegaan door religieus geweld.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Waarom luister jij, aangenomen dat je een ongelovige bent, naar je geweten? Ik vind het banaal.
Eensch. Je hoeft niet gelovig te zijn om goed te willen doen. Een betere samenleving willen, levert voor jezelf ook voordeel op, evenals voor je familie, vrienden en (mogelijke) nakomelingen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel. Godsdienst zorgt er juist voor dat aan die universele waarde voorbij wordt gegaan door religieus geweld.
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel.
tja......das toch een heel ander onderwerp??quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.
Dit is zeker waar en dus ook goed voor jou. Maar waarom zou iemand voor stemmen voor meer imigratie? Geld geven aan de derde wereld? Etc.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:41 schreef wadgem het volgende:
Eensch. Je hoeft niet gelovig te zijn om goed te willen doen. Een betere samenleving willen, levert voor jezelf ook voordeel op, evenals voor je familie, vrienden en (mogelijke) nakomelingen.
Het heeft raakvlakken. Je stelde eenvoudig "behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden", maar juist dat is vaak een bron voor ruzies en conflicten. Ik houd van directheid, als ik tegen iemand direct ben die daar niet van houdt, levert dat vaak een conflict op. Andersom, iemand die geen kritiek wil, kan dit uiten door kritiekloos tegenover anderen te staan. Wanneer echter de ware aard naar boven komt, kan dat ook een conflict opleveren als iemand directheid nastreeft.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef Tim_G het volgende:
[..]
tja......das toch een heel ander onderwerp??
te·recht·stel·len (ov.ww.)quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden.
Dan behandel je een ander nog steeds zoals je zelf behandelt wil worden, namelijk op de manier zoals dat voor de persoon prettig is, met respect. Dat hoeft niet altijd exact dezelfde wijze te zijn, maar wel met dezelfde achterliggende gedachte.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.
Dat vraag ik me af. Is egoisme ook niet het zorgen dat je een goed team om je heen hebt? Wordt je daar zelf ook niet uiteindelijk veel beter van dan wanneer je je team afbreekt door korte-termijn-politiek?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef livEliveD het volgende:
Geweten is voor mij een soort clasule tegen puur egoisme en zorgt voor meer teamwerk.
Voor jezelf misschien. Je leeft niet lang in vrijheid als je geen geweten en gevoel naar anderen hebt..quote:Wil niet zeggen dat als je dat eenmaal doorhebt dat je er niet boven kunt staan lijkt me? Je zou een naar gevoel toch van je af moeten kunnen schudden want voor wie heb je dat gevoel? Niemand!
Oftewel, je behandelt dan niet iemand zoals je zelf graag behandeld wilt worden, maar je benadert iemand met een "blanke kaart", en zoals je zelf zegt een initieel respect dat de wensen van iemand anders anders kunnen zijn dan de jouwe.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:49 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Dan behandel je een ander nog steeds zoals je zelf behandelt wil worden, namelijk op de manier zoals dat voor de persoon prettig is, met respect. Dat hoeft niet altijd exact dezelfde wijze te zijn, maar wel met dezelfde achterliggende gedachte.
Waarom niet? Waarom zou ik me vastpinnen aan regels? Als ik een moord kan plegen waarmee ik 100% zeker weet dat ik ermee wegkom en hierdoor zou ik ook de vrouw van me dromen krijgen. Waarom moet ik naar zo'n stomme regel luisteren dan? Kun je wel zeggen dat het ook niet leuk zou zijn als anderen dat doen maar anderen doen dat niet! Kijk immers maar om je heen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Deetch het volgende:
Wat een nonsens. Je hoeft toch niet gelovig te zijn om te leven volgens één basisregel?
Basisregel: Wat jij niet wilt dat jou gebeurt, doe dat ook een ander niet aan.
Hij komt misschien uit de bijbel maar is toch een dood normale regel. Als jij niet wilt dat je vermoord wordt warom zou je een ander dan wel vermoorden?
Nee. Over je eerste punt, ik zie geen wezenlijk verschil tussen je directe sociale omgeving, en de Derde Wereld. De economische internationale situatie kan binnen 10 jaar compleet omdraaien, en dan zijn we maar wát blij als we ontwikkelingshulp van Ghana ontvangen. Ik bestrijd overigens het feit dat het alléén om retorisch egoïsme gaat, de meeste mensen krijgen (zoals opgemerkt in dit topic) een goed gevoel van goed doen, waar we overigens als mensheid heel blij mee moeten zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Dit is zeker waar en dus ook goed voor jou. Maar waarom zou iemand voor stemmen voor meer imigratie? Geld geven aan de derde wereld? Etc.
Geweten is voor mij een soort clasule tegen puur egoisme en zorgt voor meer teamwerk. Wil niet zeggen dat als je dat eenmaal doorhebt dat je er niet boven kunt staan lijkt me? Je zou een naar gevoel toch van je af moeten kunnen schudden want voor wie heb je dat gevoel? Niemand!
"gewoon de goedheid" ? Het lijkt me nogal dom.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Tim_G het volgende:
Waarom zou dat gewoon niet de goedheid van sommige mensen kunnen zijn?
Omdat je ook nog zoiets hebt als fatsoen!quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:50 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Waarom niet? Waarom zou ik me vastpinnen aan regels? Als ik een moord kan plegen waarmee ik 100% zeker weet dat ik ermee wegkom en hierdoor zou ik ook de vrouw van me dromen krijgen. Waarom moet ik naar zo'n stomme regel luisteren dan? Kun je wel zeggen dat het ook niet leuk zou zijn als anderen dat doen maar anderen doen dat niet! Kijk immers maar om je heen.
Gebrek aan ruggegraat in overtuiging!![]()
Waarom is dat gewoon?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Omdat je ook nog zoiets hebt als fatsoen!
Gewoon omdat je netjes bent!
Dat is gewoon geworden omdat mensen het zat waren om de hele tijd familieleden o.i.d. van de muren en vloer te moeten schrapen, omdat ze de hersens in waren geslagen door iemand die dat leuk vond!quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom is dat gewoon?Er mag best wel eens stil gestaan worden bij de vraag waarom iets "gewoon" is, want veel dingen die gewoon zijn waren dat vroeger niet..
Daarom dus. Gebruik het feit dat iets "gewoon" is dan ook niet als argument.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:01 schreef SicSicSics het volgende:
En wat is gewoon is niet de discussie!Daar kan je heel lang over praten en er nooit uitkomen!
Waarom noem jij gelovigen gewoon 'mensen' en ongelovigen 'een slag mensen'?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden.
[knip]
Daarnaast is er ook nog een slag mensen dat nergens in gelooft en waarvoor het argument van terechtstelling dus niet opgaat.
Het is ook puur egoisme. Prima toch? Ik kan toch de levensvisie hebben dat ik een klomp cellen ben en dus het maximale voor mezelf uit het leven moet halen? Dat jij dat onfatsoenlijk en niet netjes vind zijn loze termen voor mij. Jij bent voor mij, als ik deze levensvisie aan zou hangen, slechts een paar neuronen dat een klomp cellen ertoe beweegt om geluidsgolven mijn kant op te sturen. Een veredelde stereotoren dus.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:55 schreef SicSicSics het volgende:
Omdat je ook nog zoiets hebt als fatsoen!
Gewoon omdat je netjes bent!
Wat je nu zegt is puur egoisme! Ik kan en wil iets krijgen en dus doe ik het maar!
Onzinnig uitgangspunt aangezien het blijkbaar niet gebeurd is. Zo wel dan ben ik dood: case closed. Zo niet: Blijven streven naar het maximale en dus een echte relatie opbouwen en daarnaast massaal vreemdgaan.quote:Te belachelijk... Ik bedoel zou jij het fijn vinden om omgelgd te worden door je vriendin zodat zij de levensverzekering opstrijkt en zich eindelijk in jou bed kan laten nemen door de buitenlandse goddelijke tuinman, omdat ze dat nou eenmaal leuker vind!
Whehe, owned.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daarom dus. Gebruik het feit dat iets "gewoon" is dan ook niet als argument.
Omdat je netjes bent doe je zoiets niet!quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daarom dus. Gebruik het feit dat iets "gewoon" is dan ook niet als argument.
Een van de vragen is dus "Waarom zijn we netjes?". Het wordt hier natuurlijk allemaal op de spits gedreven, maar ik vind het zelf wel interessant om na te gaan waarom we netjes zijn, terwijl het individueel niet altijd voordelig hoeft te zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:06 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Omdat je netjes bent doe je zoiets niet!
En het was meer een toevoeging die niets toevoegd dan een heel argument! Maar ik zal de volgende keer gewoon oppassen als ik het woordje gewoon weer eens dreig te gebruiken!
Laten we het eens omdraaien dan... Waarom heb je nog nooit zoiets gedaan en waarom luister jij naar je geweten!?!quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:04 schreef livEliveD het volgende:
Onzinnig uitgangspunt aangezien het blijkbaar niet gebeurd is. Zo wel dan ben ik dood: case closed. Zo niet: Blijven streven naar het maximale en dus een echte relatie opbouwen en daarnaast massaal vreemdgaan.
omdat als iedereen maar zou doen waar hij zin in heeft het 1 groot zooitje zou zijn?? Kan je dat nu niet zelf verzinnen?!quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een van de vragen is dus "Waarom zijn we netjes?". Het wordt hier natuurlijk allemaal op de spits gedreven, maar ik vind het zelf wel interessant om na te gaan waarom we netjes zijn, terwijl het individueel niet altijd voordelig hoeft te zijn.
Hier heb je op zich wel een punt. Misschien is het ook een vorm van associatie die je krijgt als je mensen ziet lijden. Een soort van verplaatsing in de ander die je doet denken "wat als ik ooit...". Hogere intelligentie die moet zorgen dat je op de lange duur gelukkig blijft en dus begint te vuren door deze associatie. Allemaal doomscenario's die afgespeeld worden in je hoofd zodat je erop bedacht bent?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:57 schreef NightH4wk het volgende:
Lijkt me lastig om dat soort aangeboren dingen te lopen negeren. Uniformity amids variety is zelfde iets.
quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom is dat gewoon?Er mag best wel eens stil gestaan worden bij de vraag waarom iets "gewoon" is, want veel dingen die gewoon zijn waren dat vroeger niet..
Dunno precies het antwoord, maar het klinkt wel lekker hoe ze erover schrijven.quote:Let us suppose that the great empire of China, with all its myriads of inhabitants, was suddenly swallowed up by an earthquake, and let us consider how a man of humanity in Europe, who had no sort of connexion with that part of the world, would be affected upon receiving intelligence of this dreadful calamity. He would, I imagine, first of all, express very strongly his sorrow for the misfortune of that unhappy people, he would make many melancholy reflections upon the precariousness of human life, and the vanity of all the labours of man, which could thus be annihilated in a moment. He would too, perhaps, if he was a man of speculation, enter into many reasonings concerning the effects which this disaster might produce upon the commerce of Europe, and the trade and business of the world in general. And when all this fine philosophy was over, when all these humane sentiments had been once fairly expressed, he would pursue his business or his pleasure, take his repose or his diversion, with the same ease and tranquillity, as if no such accident had happened. The most frivolous disaster which could befal himself would occasion a more real disturbance. If he was to lose his little finger tomorrow, he would not sleep tonight; but, provided he never saw them, he will snore with the most profound security over the ruin of a hundred millions of his brethren, and the destruction of that immense multitude seems plainly an object less interesting to him, than this paltry misfortune of his own. To prevent, therefore, this paltry misfortune to himself, would a man of humanity be willing to sacrifice the lives of a hundred millions of his brethren, provided he had never seen them? Human nature startles with horror at the thought, and the world, in its greatest depravity and corruption, never produced such a villain as could be capable of entertaining it. But what makes this difference? When our passive feelings are almost always so sordid and so selfish, how comes it that our active principles should often be so generous and so noble? When we are always so much more deeply affected by whatever concerns ourselves, than by whatever concerns other men; what is it which prompts the generous, upon all occasions, and the mean upon many, to sacrifice their own interests to the greater interests of others? It is not the soft power of humanity, it is not that feeble spark of benevolence which Nature has lighted up in the human heart, that is thus capable of counteracting the strongest impulses of self-love. It is a stronger power, a more forcible motive, which exerts itself upon such occasions. It is reason, principle, conscience, the inhabitant of the breast, the man within, the great judge and arbiter of our conduct. It is he who, whenever we are about to act so as to affect the happiness of others, calls to us, with a voice capable of astonishing the most presumptuous of our passions, that we are but one of the multitude, in no respect better than any other in it; and that when we prefer ourselves so shamefully and so blindly to others, we become the proper objects of resentment, abhorrence, and execration. It is from him only that we learn the real littleness of ourselves, and of whatever relates to ourselves, and the natural misrepresentations of self-love can be corrected only by the eye of this impartial spectator. It is he who shows us the propriety of generosity and the deformity of injustice; the propriety of resigning the greatest interests of our own, for the yet greater interests of others, and the deformity of doing the smallest injury to another, in order to obtain the greatest benefit to ourselves. It is not the love of our neighbour, it is not the love of mankind, which upon many occasions prompts us to the practice of those divine virtues. It is a stronger love, a more powerful affection, which generally takes place upon such occasions; the love of what is honourable and noble, of the grandeur, and dignity, and superiority of our own characters.
Omdat we niet meer in de middeleeuwen leven; we zijn toch beschaafd?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een van de vragen is dus "Waarom zijn we netjes?". Het wordt hier natuurlijk allemaal op de spits gedreven, maar ik vind het zelf wel interessant om na te gaan waarom we netjes zijn, terwijl het individueel niet altijd voordelig hoeft te zijn.
Nou ja ik heb de vrouw al die ik wil, hier neerzetten dat ik vreemdga is slechts risicovol dus dat zal ik altijd ontkennen, verder doe ik alles uit eigenbelang. Op de een of andere manier wordt er een stofje in me hersens aangemaakt die mij kut laat voelen als ik geen centjes naar afrika stuur en dus is dat de reden. Waarom dit zo is weet ik dus niet.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:16 schreef SicSicSics het volgende:
Laten we het eens omdraaien dan... Waarom heb je nog nooit zoiets gedaan en waarom luister jij naar je geweten!?!
Zoiets is al mogelijk maar bijna niemand doet het. Het argument dat de wereld dan een zooitje zou worden vind ik klets want niet iedereen gaat het doen. Wel ben ik benieuwd waarom anderen er eigenlijk voor kiezen om het niet te doen.quote:Of ben je gewoon nog bezig om jezelf in een positie te manouvreren waarin zoiets mogelijk is?![]()
Yeh, ik denk dat het ook ongeveer zo zit. We kunnen ons ook inleven in situaties van anderen, terwijl het eigelijk bs is omdat we zelf niet in die situatie zitten. Kinda like:quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:16 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Hier heb je op zich wel een punt. Misschien is het ook een vorm van associatie die je krijgt als je mensen ziet lijden. Een soort van verplaatsing in de ander die je doet denken "wat als ik ooit...". Hogere intelligentie die moet zorgen dat je op de lange duur gelukkig blijft en dus begint te vuren door deze associatie. Allemaal doomscenario's die afgespeeld worden in je hoofd zodat je erop bedacht bent?
quote:As we have no immediate experience of what other men feel, we can form no idea of the manner in which they are affected, but by conceiving what we ourselves should feel in the like situation. Though our brother is upon the rack, as long as we ourselves are at our ease, our senses will never inform us of what he suffers. They never did, and never can, carry us beyond our own person, and it is by the imagination only that we can form any conception of what are his sensations. Neither can that faculty help us to this any other way, than by representing to us what would be our own, if we were in his case. It is the impressions of our own senses only, not those of his, which our imaginations copy. By the imagination we place ourselves in his situation, we conceive ourselves enduring all the same torments, we enter as it were into his body, and become in some measure the same person with him, and thence form some idea of his sensations, and even feel something which, though weaker in degree, is not altogether unlike them. His agonies, when they are thus brought home to ourselves, when we have thus adopted and made them our own, begin at last to affect us, and we then tremble and shudder at the thought of what he feels. For as to be in pain or distress of any kind excites the most excessive sorrow, so to conceive or to imagine that we are in it, excites some degree of the same emotion, in proportion to the vivacity or dulness of the conception.
Ja omdat je dan een goed persoon bent voor je gevoel en op die manier boven de rest staat. Een mens is niet echt sociaal geschapen, eerder slim geschapen en realiseert dat het beter is om af en toe samen te werken. Mensen kunnen ver vooruit denken en daarom eten ze bv weinig vet. Immers zijn ze bang om in de toekomst dik te worden. Een hond is dom en kan veel minder ver vooruit kijken en eet dus vet simpelweg omdat het lekker is. Door deze gave smeden wij af en toe, voor het oog (!), sociale banden. Wil niet zeggen dat je niet 100% egoïstisch bent.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:19 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben eveneens mijn geloof verloren, alleen zijn mijn redenen wel anders. In ieder geval ben ik het aardig met anderen eens: Je luistert naar je geweten, deels uit eigenbelang, en deels omdat een mens dermate sociaal geschapen (of geëvolueerd) is dat je er over het algemeen een goed gevoel van krijgt als je ziet dat een actie van jou tot gevolg heeft dat iemand anders gelukkiger wordt.
Je zou niet gewoon naar buiten lopen zonder te betalen?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:22 schreef Laton het volgende:
Tja, als het wetboek en maatschappelijke gevolgen er niet waren zou ik waarschijnlijk ook een stuk minder lief door het leven gaan...bruut moordend waarschijnlijk..bijvoorbeeld om de rij voor me in de supermarkt uit te roeien, zodat ik eerder aan de beurt ben.
Dat is het gewetenquote:Op donderdag 26 mei 2005 12:17 schreef NightH4wk het volgende:
Dunno precies het antwoord, maar het klinkt wel lekker hoe ze erover schrijven.
Nee hoor. Zij vormen gewoon onderdeel van het geweten van een mens.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef RetepV het volgende:
Blijkbaar zijn jullie nog te jong om in te zien dat je normen en waarden voornamelijk door je ouders zijn aangeleerd?
Dat stofje waar je het over hebt; heb ik niet! Dus das lekker makkelijk!quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Op de een of andere manier wordt er een stofje in me hersens aangemaakt die mij kut laat voelen als ik geen centjes naar afrika stuur en dus is dat de reden. Waarom dit zo is weet ik dus niet.
[..]
Zoiets is al mogelijk maar bijna niemand doet het. Het argument dat de wereld dan een zooitje zou worden vind ik klets want niet iedereen gaat het doen. Wel ben ik benieuwd waarom anderen er eigenlijk voor kiezen om het niet te doen.
Omdat je veel omgaat met je ouders en ze vertrouwd is dit vaak het geval. Het zou echter beter zijn als je zou zeggen: Normen en waarden komen voort uit de omgeving.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef RetepV het volgende:
Blijkbaar zijn jullie nog te jong om in te zien dat je normen en waarden voornamelijk door je ouders zijn aangeleerd?
Daar kan je lang over discussiëren. Al met al blijft het een kwestie van mening, denk ik. Nee, ik denk niet dat de mens 100% egoïstisch is. Als dat zo zou zijn, dan zou de mens nooit oprechte blijdschap kunnen voelen over het geluk van andere mensen. Het is zoals in die stukjes van Nathanwhat'shisname staat een kwestie van inleven in andere mensen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:25 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja omdat je dan een goed persoon bent voor je gevoel en op die manier boven de rest staat. Een mens is niet echt sociaal geschapen, eerder slim geschapen en realiseert dat het beter is om af en toe samen te werken. Mensen kunnen ver vooruit denken en daarom eten ze bv weinig vet. Immers zijn ze bang om in de toekomst dik te worden. Een hond is dom en kan veel minder ver vooruit kijken en eet dus vet simpelweg omdat het lekker is. Door deze gave smeden wij af en toe, voor het oog (!), sociale banden. Wil niet zeggen dat je niet 100% egoïstisch bent.
Ok. Maar ondanks dat je het weet kun je er niet bovenstaan. Is dat dan niet een gebrek aan ruggengraat? Waar blijven de niet gelovige mensen die zichzelf spreekwoordelijk in de brand steken?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:30 schreef SicSicSics het volgende:
Ik kies ervoor om het niet te doen omdat mij is aangeleerd om het niet te doen! Indoctrinatie volgens de injectienaald methode! Maar door langdurige blootstelling ben ik er wel wat in gaan zien!
True.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:31 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Omdat je veel omgaat met je ouders en ze vertrouwd is dit vaak het geval. Het zou echter beter zijn als je zou zeggen: Normen en waarden komen voort uit de omgeving.
Yeh, het gaat over geweten idd. Heb nog wel meer quotes die ook lekker om te lezen zijn en ook betrekking hebben op geweten enzo:quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:27 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat is het gewetenGeweldig stuk trouwens. Ik denk dat de waardering die uit dat stuk spreekt over het geweten gelijk ook een reden is waarom de mens het de moeite waard vindt ernaar te luisteren.
quote:It is the same case with the greater exertions of public spirit. When a young officer exposes his life to acquire some inconsiderable addition to the dominions of his sovereign, it is not because the acquisition of the new territory is, to himself, an object more desireable than the preservation of his own life. To him his own life is of infinitely more value than the conquest of a whole kingdom for the state which he serves. But when he compares those two objects with one another, he does not view them in the light in which they naturally appear to himself, but in that in which they appear to the nation he fights for. To them the success of the war is of the highest importance; the life of a private person of scarce any consequence. When he puts himself in their situation, he immediately feels that he cannot be too prodigal of his blood, if, by shedding it, he can promote so valuable a purpose. In thus thwarting, from a sense of duty and propriety, the strongest of all natural propensities, consists the heroism of his conduct. There is many an honest Englishman, who, in his private station, would be more seriously disturbed by the loss of a guinea, than by the national loss of Minorca, who yet, had it been in his power to defend that fortress, would have sacrificed his life a thousand times rather than, through his fault, have let it fall into the hands of the enemy. When the first Brutus led forth his own sons to a capital punishment, because they had conspired against the rising liberty of Rome, he sacrificed what, if he had consulted his own breast only, would appear to be the stronger to the weaker affection. Brutus ought naturally to have felt much more for the death of his own sons, than for all that probably Rome could have suffered from the want of so great an example. But he viewed them, not with the eyes of a father, but with those of a Roman citizen. He entered so thoroughly into the sentiments of this last character, that he paid no regard to that tie, by which he himself was connected with them; and to a Roman citizen, the sons even of Brutus seemed contemptible, when put into the balance with the smallest interest of Rome. In these and in all other cases of this kind, our admiration is not so much founded upon the utility, as upon the unexpected, and on that account the great, the noble, and exalted propriety of such actions. This utility, when we come to view it, bestows upon them, undoubtedly, a new beauty, and upon that account still further recommends them to our approbation. This beauty, however, is chiefly perceived by men of reflection and speculation, and is by no means the quality which first recommends such actions to the natural sentiments of the bulk of mankind.
Is het niet juist zo dat je juist ruggengraat toont door er alsnog mee door te gaan terwijl je weet dat het niet "hoeft"?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:33 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ok. Maar ondanks dat je het weet kun je er niet bovenstaan. Is dat dan niet een gebrek aan ruggengraat? Waar blijven de niet gelovige mensen die zichzelf spreekwoordelijk in de brand steken?
Game theory enzo, die 'grenzen' zorgen dat het totale rendement zo hoog mogelijk is.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:39 schreef livEliveD het volgende:
Waarom een grens? Voor wie of wat? Waarom jezelf vastpinnen? Is toch niet zinnig
Ik zie onderkennen dat je niks aan 'minder sterke' (tis niet een sterke emotie zoals pijn zeg maar) emoties kunt niet als het hebben van ruggengraat nee. Hoe zie jij dat wel zo?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:39 schreef SicSicSics het volgende:
Is het niet juist zo dat je juist ruggengraat toont door er alsnog mee door te gaan terwijl je weet dat het niet "hoeft"?
Nou geloof ik niet dat de basis van mijn normen en waarden bestaat uit de vraag of mijn gedrag al dan niet 'maatschappelijk wenselijk' is...quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:46 schreef kLowJow het volgende:
Een geweten lijkt mij niets anders dan een referentiekader dat je tijdens je ontwikkeling opbouwt op basis van wat je van je ouders/omgeving/geloof in de vorm van normen en waarden meekrijgt. Hiervan kun je afleiden of hetgeen je (of iemand anders) doet maatschappelijk wel of niet wenselijk is.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou geloof ik niet dat de basis van mijn normen en waarden bestaat uit de vraag of mijn gedrag al dan niet 'maatschappelijk wenselijk' is...
Kun je uitleggen wat dit praktisch gezien inhoudt? Je weet wel wat goed en fout is, maar je voelt het niet zo?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:49 schreef TheDon1985 het volgende:
Ik heb zelf een niet-geïntegreerde gewetensfunctie.
Mij is uitgelegd dat het geweten van een kind normaliter wordt gevormd door wat deze leert van zijn of haar omgeving, en dat dit geleerde later onderdeel wordt van zichzelf.
Echter heeft die integratie bij mij niet plaatsgehad, hetgeen is veroorzaakt door pesterijen gedurende belangrijke ontwikkelingsfasen in mijn kindertijd.
Dat meende ik er ongeveer uit te lezen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:49 schreef kLowJow het volgende:
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?
Totaal rendement kan niet zonder idee van wat je wilt bereiken. Wil je een relaxte wereld voor je kinderen? Ik zou zeggen, opper het volgende plan: Slacht afrika af om de overbevolking en dergelijke tegen te gaan en daar kerncentrales te bouwen voor goede energie en dus een goed milieu. Is goed voor de kinderen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:41 schreef NightH4wk het volgende:
Game theory enzo, die 'grenzen' zorgen dat het totale rendement zo hoog mogelijk is.
Nee. Ik omschreef het geweten als referentiekader voor de bepaling van de maatschappelijke wenselijkheid van (bv) het eigen handelen. Over normen en waarden zei ik slechts dat deze meespelen bij de ontwikkeling van dit referentiekader.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat meende ik er ongeveer uit te lezen.
Maar dan ís je geweten toch gebaseerd op maatschappelijke wenselijkheid?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:55 schreef kLowJow het volgende:
Nee. Ik omschreef het geweten als referentiekader voor de bepaling van de maatschappelijke wenselijkheid van (bv) het eigen handelen.
Eerder vorming die je opbouwt op basis van al (!) je ervaringen ongeacht van wie of wat. Een process dat je gehele leven doorgaat.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:46 schreef kLowJow het volgende:
Een geweten lijkt mij niets anders dan een referentiekader dat je tijdens je ontwikkeling opbouwt op basis van wat je van je ouders/omgeving/geloof in de vorm van normen en waarden meekrijgt. Hiervan kun je afleiden of hetgeen je (of iemand anders) doet maatschappelijk wel of niet wenselijk is.
Ik vind geweten iets anders dan intelligentie. Liegen zorgt voor een kutgevoel terwijl dit niet intelligent is van je hersens. Wel begrijpelijk gezien de evolutie.quote:Wil je door je omgeving geaccepteerd worden, niet in de gevangenis terechtkomen of goede vrienden blijven met degenen die door jouw handelen beïnvloed zullen worden, dan kies je ervoor je geweten te volgen. Anders niet.
Ik heb het hier natuurlijk over hoe ik het zie, maar...quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar dan ís je geweten toch gebaseerd op maatschappelijke wenselijkheid?![]()
Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. Het geweten zet je niet aan tot. Je geweten geeft slechts aan welke optie/keuze de maatschappelijk meest wenselijke is. Vervolgens kun je ervoor kiezen deze weg te gaan omdat je beseft dat onwenselijk gedrag negatieve gevolgen kan hebben.quote:Als het geweten je referentiekader is om maatschappelijke wenselijkheid te bepalen, dan zet dat geweten je aan tot maatschappelijk wenselijk gedrag en is maatschappelijk wenselijk gedrag dus je uitgangspunt.
relativeringsvermogen, gewenning, jezelf voor de gek houden etc. Er spelen zeker meer factoren mee maar als voorbeeld is liegen denk ik goed te gebruiken.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Liegen zorgt niet altijd voor een kutgevoel. Met liegen tegen een telemarketeer omdat ik van hem af wil, heb ik bijvoorbeeld weinig moeite. Met liegen tegen een dierbare wel.
Ik had het dan ook voer ontwikkeling. Ik zie ontwikkeling niet als een eindig proces, dat op je 18e ineens voltooid is.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:02 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Eerder vorming die je opbouwt op basis van al (!) je ervaringen ongeacht van wie of wat. Een process dat je gehele leven doorgaat.
Ik vind geweten ook iets anders dan intelligentie. Liegen hoeft je echter geen kutgevoel te geven.quote:Ik vind geweten iets anders dan intelligentie. Liegen zorgt voor een kutgevoel terwijl dit niet intelligent is van je hersens. Wel begrijpelijk gezien de evolutie.
Maar dan zijn die normen en waarden toch gebaseerd op maatschappelijke wenselijkheid, anders zou je nooit aan de hand ervan kunnen bepalen of iets al dan niet maatschappelijk wenselijk is. Daarnaast zijn niet al je normen en waarden 'meegekregen' normen en waarden. Je kunt er ook 'zelfbedachte' normen en waarden op nahouden.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:06 schreef kLowJow het volgende:
Ik heb het hier natuurlijk over hoe ik het zie, maar...
Nee. Dit zeg (of begrijp) je niet helemaal juist. Je geweten is gebaseerd op de normen en waarden die je tijdens je ontwikkeling meekrijgt en op basis hiervan bepaal je wat maatschappelijk wenselijk is.
Okee, verkeerde woordkeus. Het geweten is idd geen aparte 'entiteit' die je tot bepaald gedrag aanzet. In feite vraag ik me af of er wel een geweten bestaat en of je niet gewoon bij alles wat je doet een kosten-baten-analyse maakt.quote:Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. Het geweten zet je niet aan tot. Je geweten geeft slechts aan welke optie/keuze de maatschappelijk meest wenselijke is. Vervolgens kun je ervoor kiezen deze weg te gaan omdat je beseft dat onwenselijk gedrag negatieve gevolgen kan hebben.
Ik moet toch wennen aan die term. Alsof je geweten ineens totaal anders zou zijn als je naar Afghanistan verhuistquote:Op donderdag 26 mei 2005 13:06 schreef kLowJow het volgende:
maatschappelijk meest wenselijke
Niks niet onzelfzuchtig. Hij krijgt er een lekker gevoel van, verbetert zijn zelfbeeld ermee. "Wat ben ik toch onzelfzuchtig".quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:08 schreef averty het volgende:
Bedenk wel dat een onzelfzuchtige daad van een ongelovige echt onzelfzuchtig is. Een gelovige hoopt er alleen maar mee te scoren bij zijn god, zodat hij in de hemel komt.
Over banaal gesproken.....
Dit bestaat simpelweg niet (ok in Harry Potter enzo misschien maar niet IRL). Biologisch kan dit niet eens. Ergo: Je redenering heeft geen waardequote:Op donderdag 26 mei 2005 13:08 schreef averty het volgende:
een onzelfzuchtige daad
Dit is met het uitgangspunt dat je aan anderen denkt, wanneer je echter puur aan jezelf denkt speelt dat niet.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:16 schreef Tim_G het volgende:
[..]
omdat als iedereen maar zou doen waar hij zin in heeft het 1 groot zooitje zou zijn?? Kan je dat nu niet zelf verzinnen?!![]()
Oh maar het is zeker grijs. Geen strak afgebakend gebied nee. Het blijft een chaos met weet ik hoeveel parameters in je hoofd waaruit constant op allerlei niveaus beslissingen rollen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het geweten is idd geen aparte 'entiteit' die je tot bepaald gedrag aanzet. In feite vraag ik me af of er wel een geweten bestaat en of je niet gewoon bij alles wat je doet een kosten-baten-analyse maakt.
Maar waarom was dat in de middeleeuwen dan anders? En waarom zou dat slechter moeten zijn?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:17 schreef nappel het volgende:
[..]
Omdat we niet meer in de middeleeuwen leven; we zijn toch beschaafd?
Maar waarom doen we het?quote:We kunnen ons bovendien inleven in een ander..
Oftewel, omdat er een straf tegenover staat, net als gelovigen.quote:Mocht dat toch niet het geval zijn, dan is er nog altijd ons strafrecht dat een merendeel tegenhoudt te 'zondigen'...
Ik zie het toch iets anders. Misschien helpt de volgende vergelijking. Door naar een wiskundige formule te kijken kom je niet achter de uitkomst van een som, maar je kunt deze wel gebruiken om erachter te komen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar dan zijn die normen en waarden toch gebaseerd op maatschappelijke wenselijkheid, anders zou je nooit aan de hand ervan kunnen bepalen of iets al dan niet maatschappelijk wenselijk is.
Ja, natuurlijk.quote:Daarnaast zijn niet al je normen en waarden 'meegekregen' normen en waarden. Je kunt er ook 'zelfbedachte' normen en waarden op nahouden.
Daar komt mijn verhaal dus een beetje op neer, ik zie het geweten dus als het middel dat je in staat stelt deze analyse te maken, en dat de voors en tegens duidelijk maakt. De beslissing die je vervolgens op basis van deze analyse maakt is een rationele.quote:In feite vraag ik me af of er wel een geweten bestaat en of je niet gewoon bij alles wat je doet een kosten-baten-analyse maakt.
Jij bent niet iedereen, mij dunkt. Je kunt jezelf niet projecteren op iedereen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:30 schreef SicSicSics het volgende:
Het argument dat "niet iedereen het gaat doen" vind ik klets want als het zou kunnen zou iedereen het doen!
Ik hoopte al dat deze opmerking (geweten is niet aangeboren) in dit topic zou staan. Had ook alleen maar van jou kunnen komen, LS. Supers!quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je geweten is niet aangeboren. Je geweten bestaat uit normen en waarden die je op de een of andere manier meekrijgt. Een koppensneller voelt zich niet schuldig over het doden van een ander mens.
Mja, je kunt het nog gooien op 'het is onnatuurlijk gedrag'. Maar dat raakt ook wal noch schip. De mens is nog altijd deel van die natuur. Sinds wanneer zijn wij meer of minder? (hoewel ik steeds vaker merk dat de mens zich nogal superieur lijkt te vinden en zich bóven de natuurlijk probeert te stellen) Wie is de bijbel/God om daarover te oordelen? Maar goed, dat is een andere discussie.quote:Even generaliseren: gelovigen nemen klakkeloos een normen- en waardenstelsel over uit een boek. Ongelovigen komen door redeneren tot een normen- en waardenstelsel. Ik denk dat je door logisch redeneren tot een superieur normen- en waardenstelsel komt. Gelovigen keuren bijvoorbeeld homoseksualiteit af, zonder dat daar een logische reden voor is (enige reden is "God zegt het"). Door logisch redeneren zul je niet zo gauw komen tot het moreel afkeuren van homoseksualiteit.
Dat zegt niet zoveel, misschien doe je juist dingen niet omdat je weet dat je er spijt van zou krijgen?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:36 schreef Larafairy het volgende:
Geweten vind ik een heel apart ding. Ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb, omdat ik zelden spijt heb van dingen die ik doe.
De grens die je trekt is vaak ook afhankelijk van omstandigheden. Als je geen eten kunt kopen bijvoorbeeld, dan wordt de grens al snel verlegd dat eten stelen legitiem is.quote:De reden waarom ik dingen doe is omdat ik mij er goed bij voel, soms zelfs als ik iets steel of lieg. Ik ben nu even heel eerlijk, denk dat iedereen zoiets wel eens doet, maar ik voel mij erzelf totaal niet rot bij. Wel trek ik voor mijzelf een hele duidelijke grens, waar ik wat wel of niet zal doen.
Je geweten zou niet erg veranderen denk ik. Wel als je daar geboren zou zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:10 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ik moet toch wennen aan die term. Alsof je geweten ineens totaal anders zou zijn als je naar Afghanistan verhuist
Waarom hebben veel mensen de drang om logisch te beredeneren, en op die wijze hun normen- en waardenpakket aan te passen?quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je geweten is niet aangeboren. Je geweten bestaat uit normen en waarden die je op de een of andere manier meekrijgt. Een koppensneller voelt zich niet schuldig over het doden van een ander mens.
Even generaliseren: gelovigen nemen klakkeloos een normen- en waardenstelsel over uit een boek. Ongelovigen komen door redeneren tot een normen- en waardenstelsel. Ik denk dat je door logisch redeneren tot een superieur normen- en waardenstelsel komt. Gelovigen keuren bijvoorbeeld homoseksualiteit af, zonder dat daar een logische reden voor is (enige reden is "God zegt het"). Door logisch redeneren zul je niet zo gauw komen tot het moreel afkeuren van homoseksualiteit.
Is bij jou je geweten, of je eigen substituut ervan, veranderd na de keer dat het goed is fout gegaan? Of heeft dat denk je weinig invloed gehad? (Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik er over begin).quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:49 schreef TheDon1985 het volgende:
Ik heb zelf een niet-geïntegreerde gewetensfunctie.
Mij is uitgelegd dat het geweten van een kind normaliter wordt gevormd door wat deze leert van zijn of haar omgeving, en dat dit geleerde later onderdeel wordt van zichzelf.
Echter heeft die integratie bij mij niet plaatsgehad, hetgeen is veroorzaakt door pesterijen gedurende belangrijke ontwikkelingsfasen in mijn kindertijd.
Overigens maakt dat mij geen psycho hoor. Zo ben ik betrouwbaar en is mijn inlevingsvermogen juist heel goed ontwikkeld, om maar even te eigendunken
Die formule moet echter wel gebaseerd zijn op het decimale stelsel dat je in onze wiskunde gebruikt. En zo kun je met een Iraans normen- en waardenstelsel niet bepalen wat in Nederland maatschappelijk wenselijk is. Ergo: de normen en waarden (en dus je referentiekader) zijn cultureel bepaald, gaan uit van de geldende normen en waarden in een specifieke maatschappij.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:18 schreef kLowJow het volgende:
Ik zie het toch iets anders. Misschien helpt de volgende vergelijking. Door naar een wiskundige formule te kijken kom je niet achter de uitkomst van een som, maar je kunt deze wel gebruiken om erachter te komen.
Omdat ze die ratio nu eenmaal bezitten. Sommige mensen kiezen ervoor om hem niet te gebruiken, ik doe dat liever wel, omdat ik ideeën die vanuit de ratio onstaan superieur acht aan aangenomen dogma's.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:21 schreef Alicey het volgende:
Waarom hebben veel mensen de drang om logisch te beredeneren, en op die wijze hun normen- en waardenpakket aan te passen?
Waaruit blijkt dat het superieur is in de praktijk? En wat zijn je eigen belangen er bij?quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Omdat ze die ratio nu eenmaal bezitten. Sommige mensen kiezen ervoor om hem niet te gebruiken, ik doe dat liever wel, omdat ik ideeën die vanuit de ratio onstaan superieur acht aan aangenomen dogma's.
Ja, het heeft allemaal zeker raakvlakken, en natuurlijk zullen de meeste van deze normen en waarden overeenkomen met de in die specifieke maatschappij geldende normen en waarden.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Die formule moet echter wel gebaseerd zijn op het decimale stelsel dat je in onze wiskunde gebruikt. En zo kun je met een Iraans normen- en waardenstelsel niet bepalen wat in Nederland maatschappelijk wenselijk is. Ergo: de normen en waarden (en dus je referentiekader) zijn cultureel bepaald, gaan uit van de geldende normen en waarden in een specifieke maatschappij.
Het is geen keuze om hem niet te gebruiken. Je hebt of veel ratio of veel emotie. Een balans die over het algemeen bv bij vrouwen meer aan de emotiekant ligt en dus maakt dit ze gevoeliger en dus socialer. Echter ook eerder jaloers en dus weer minder sociaal. Ergens gewoon anders. Het is geen vraag wat je wil want die keuze heb je niet maar meer een vraag van hoe die neuronen nu eenmaal gevormd zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Omdat ze die ratio nu eenmaal bezitten. Sommige mensen kiezen ervoor om hem niet te gebruiken, ik doe dat liever wel, omdat ik ideeën die vanuit de ratio onstaan superieur acht aan aangenomen dogma's.
Dat is niet helemaal waar. Binnen een zekere marge kun je leren om je meer of minder te laten beinvloeden door emotie, en je meer of minder te laten beinvloeden door je ratio. De marge waarbinnen je kunt bewegen hangt af van een hele hoop factoren, maar laten we voor het gemak even zeggen dat die voor iedereen redelijk bepaald is. Binnen die marge kun je met wat moeite echter schuiven tussen ratio en emotie.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:31 schreef livEliveD het volgende:
Het is geen vraag wat je wil want die keuze heb je niet maar meer een vraag van hoe die neuronen nu eenmaal gevormd zijn.
Je kunt wennen aan emotie. Je kunt rationeel ervoor kiezen om meer naar je gevoel te luisteren. Je kunt keuzes maken die verandering brengen in de verhouding tussen gevoel en ratio maar das meer dat je een externe situatie creeert die dat mogelijk maakt. Dit vind ik anders dan zeggen dat je direct de keuze hebt om het aan te passen want dat kan niet.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:34 schreef Alicey het volgende:
Dat is niet helemaal waar. Binnen een zekere marge kun je leren om je meer of minder te laten beinvloeden door emotie, en je meer of minder te laten beinvloeden door je ratio. De marge waarbinnen je kunt bewegen hangt af van een hele hoop factoren, maar laten we voor het gemak even zeggen dat die voor iedereen redelijk bepaald is. Binnen die marge kun je met wat moeite echter schuiven tussen ratio en emotie.
Of het superieur 'is', weet ik niet, maar ik ácht het superieur. De reden is vooral gelegen in het feit dat ongelovigen die op rationele wijze tot een normen- en waardenstelsel zijn gekomen, doorgaans beseffen dat dat normen- en waardenstelsel subjectief is en alleen voor hen geldt. Gelovigen daarentegen denken dat hun normen- en waardenstelsel objectief is en voor iedereen geldt. Ze denken dat het objectief is omdat het volgens hun van God komt, maar intussen verzinnen ze gewoon wat er dan precies 'van God komt'. Als het objectief was, zouden alle gelovigen het wel eens zijn. Hun normen en waarden zijn dus net zo relatief en subjectief als die van elke atheïst, maar ze menen dat dat niet zo is.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:28 schreef Alicey het volgende:
Waaruit blijkt dat het superieur is in de praktijk? En wat zijn je eigen belangen er bij?
Nee? Gelovigen schuiven anders met grote regelmaat hun ratio aan de kant, anders zouden ze geen gelovigen zijn. Het concept 'God' roept hoe dan ook contradicties op. De ratio kan niet omgaan met contradicties, verwerpt ze. Gelovigen schakelen in zo'n geval hun ratio uit, of beter gezegd, ze 'overrulen' haar.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:31 schreef livEliveD het volgende:
Het is geen keuze om hem niet te gebruiken.
Volgens mij bedoel je hetzelfde als ik, maar zeg je het anders.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:39 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Je kunt wennen aan emotie. Je kunt rationeel ervoor kiezen om meer naar je gevoel te luisteren. Je kunt keuzes maken die verandering brengen in de verhouding tussen gevoel en ratio maar das meer dat je een externe situatie creeert die dat mogelijk maakt. Dit vind ik anders dan zeggen dat je direct de keuze hebt om het aan te passen want dat kan niet.
Dat is het wel altijd...quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een van de vragen is dus "Waarom zijn we netjes?". Het wordt hier natuurlijk allemaal op de spits gedreven, maar ik vind het zelf wel interessant om na te gaan waarom we netjes zijn, terwijl het individueel niet altijd voordelig hoeft te zijn.
Maar was is jouw grondslag daar dan voor?quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Of het superieur 'is', weet ik niet, maar ik ácht het superieur.
Oftewel samengevat : Je ziet je normen- en waardenstelsel als subjectief, oftewel voor iedereen anders. De wijze zoals je zelf er toe komt acht je superieur..quote:De reden is vooral gelegen in het feit dat ongelovigen die op rationele wijze tot een normen- en waardenstelsel zijn gekomen, doorgaans beseffen dat dat normen- en waardenstelsel subjectief is en alleen voor hen geldt. Gelovigen daarentegen denken dat hun normen- en waardenstelsel objectief is en voor iedereen geldt. Ze denken dat het objectief is omdat het volgens hun van God komt, maar intussen verzinnen ze gewoon wat er dan precies 'van God komt'. Als het objectief was, zouden alle gelovigen het wel eens zijn. Hun normen en waarden zijn dus net zo relatief en subjectief als die van elke atheïst, maar ze menen dat dat niet zo is.
Ja ik denk het wel. Maar wat het tricky maakt is dat je elke beslissing als een emotionele, als een rationele, als een combinatie van die twee kan zien. Drie verschillende manier om tegen dezelfde beslissing aan te kijken.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:42 schreef Alicey het volgende:
Volgens mij bedoel je hetzelfde als ik, maar zeg je het anders.
Andere poging : Iedereen heeft individueel een bepaalde basis voor ratio en emotie, maar kan leren om de prikkels die dit oplevert te negeren en kwijt te raken, of kan leren om de prikkels te herkennen en gebruiken, dit binnen een bepaalde marge.
Omdat dat niet mag van mijn moeder.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:20 schreef livEliveD het volgende:
Wel ben ik benieuwd waarom anderen er eigenlijk voor kiezen om het niet te doen.
Het feit dat een gelovige zijn normen- en waardenstelsel niet rationeel kan verantwoorden en erover beweert dat het objectief is terwijl dat overduidelijk niet zo is.quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:45 schreef Alicey het volgende:
Maar was is jouw grondslag daar dan voor?
Ja. Natuurlijk, anders zou ik die wijze niet gebruiken.quote:Oftewel samengevat : Je ziet je normen- en waardenstelsel als subjectief, oftewel voor iedereen anders. De wijze zoals je zelf er toe komt acht je superieur..
Gezien je elke keuze puur doet omdat deze het beste voor jou lijkt, kun je dan niet stellen dat het een groot goed en uitdaging is om als ouders een kind zo op te voeden dat deze een maximale negatieve emotie ervaart bij asociaal gedrag? Ja ik moest het ook 6 keer lezenquote:Op donderdag 26 mei 2005 13:43 schreef Mr.Zed het volgende:
Dat is het wel altijd...
Als ik iets doe waar ik zelf niet direct beter van wordt (bijv geld storten op 555) doe ik dat omdat ik mezelf dan een beetje aardiger vind.
Indirect word ik er dus wel beter van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |