Ik stelde dat het zou kunnen leiden tot onbestuurbaarheid. En wel om de volgende reden: als de EC het EP niet kan overtuigen van een wetsvoorstel, kan het EP dat voorstel blokkeren. Maar zelf kan ze geen nieuw wetsvoorstel doen. Dat betekent dat het in ieder geval theoretisch is dat er een machtsstrijd ontstaat tussen EP en EC. Een machtsstrijd die het maken van nieuw beleid fors kan tegenwerken. Want zo kunnen wetsvoorstellen gaan jojo-en tussen EC en EP zonder ooit een beslissing te bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 10:06 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Stellige bewering. kun je dat verder onderbouwen ...?
In welke vorm zal het ontbreken van een direkt voorstelinitiatief van het Europees Parlement op dit moment voor onbestuurbaarheid zorgen ...?
I
Zoals het nu is kan er een slechte wet doorgedrukt worden door EC.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 12:24 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik stelde dat het zou kunnen leiden tot onbestuurbaarheid. En wel om de volgende reden: als de EC het EP niet kan overtuigen van een wetsvoorstel, kan het EP dat voorstel blokkeren. Maar zelf kan ze geen nieuw wetsvoorstel doen. Dat betekent dat het in ieder geval theoretisch is dat er een machtsstrijd ontstaat tussen EP en EC. Een machtsstrijd die het maken van nieuw beleid fors kan tegenwerken. Want zo kunnen wetsvoorstellen gaan jojo-en tussen EC en EP zonder ooit een beslissing te bewerkstelligen.
Ik denk ook dat de desinteresse bij de Europese burgers voor de Europese Parlemetsverkiezingen in ieder geval deels wordt veroorzaakt door de volstrekte onmacht van het EP. En dus zul je nooit meer interesse creëren als je het EP geen betere positie aanmeet.
En daar heb je dus voor mij één van de belangrijkste redenen om tegen te stemmen te pakken.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 12:31 schreef wdn het volgende:
[..]
Die machtstrijd moet er dus gewoon komen want het zorgt ervoor dat als er een voorstel uitkomt die beter is dan het op dit moment zou zijn. Maar het zou inderdaad beter zijn als EP wijzigingen kan voorstellenZoals gezegd: deze wetteksten maken de EU beter op veel punten edoch niet perfekt.
Wacht even, je wil pas voor een grondwet stemmen als hij perfect is? Besef je je wel dat er in de huidige EU nooit een 'perfecte' grondwet kan komen domweg omdat het een samenraapsel is van landen met verschillende tradities die allemaal hun eigen idee hebben over een ideale EU? Dat dus per definitie de grondwet van de EU een verzameling van compromissen is die gezamenlijk het hoogst haalbare vertegenwoordigen?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 12:38 schreef Jalu het volgende:
[..]
En daar heb je dus voor mij één van de belangrijkste redenen om tegen te stemmen te pakken.
En de datum boven dit stukje is dus 27 mei 2005, ruimschoots vóór er zelfs maar een Grondwet is. Een nee-stem houdt dus niks tegen van dit soort overregulering.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 01:41 schreef Braamhaar het volgende:
125 Teletekst vr 27 mei
'Light' mag van Europees Parlement
BRUSSEL Europese voedselfabrikanten die
hun producten aanprijzen als 'light' of
'vetarm' hoeven daar niet iedere keer
bij de Europese Unie toestemming voor
te vragen.De Europese Commissie wilde
dat,maar het Europarlement heeft een
streep gezet door het voorstel.
Een meerderheid in het parlement vond
de procedure te bureaucratisch.Alleen
de verplichting dat een benaming als
'suikervrij' of 'met extra calcium'
moet kloppen,blijft bestaan.De Europese
Voedselautoriteit controleert dat.
De Europese consumentenbond BEUC vindt
het jammer dat het verplicht goedkeuren
van voedselclaims wordt geschrapt.
Natuurlijk heb ik nagedacht over mijn tegenstem!
Als alle ja-stemmers dit ook zouden doen zouden ze zo op een heel ander idee kunnen komen.
Bijgevoegd 'slechts' alweer een voorbeeldje waarom je nee zou kunnen stemmen.
Dat is inderdaad de kern van de zaakquote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:08 schreef HiZ het volgende:
Het is allemaal goed en wel hoor, zo'n eis van een perfecte grondwet, maar het is een nogal idioot om perfectie de absolute vijand te laten worden van de verbetering. En dat is wat jij doet. Denk daar maar eens over na.
Nee, dat is de kern van het betoog van Jalu, maar niet de kern van de zaak.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:39 schreef ChillyWilly het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de kern van de zaak![]()
In dat opzicht is de huidige situatie slechter dan die voorgesteld met Grondwet.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 12:38 schreef Jalu het volgende:
[..]
En daar heb je dus voor mij één van de belangrijkste redenen om tegen te stemmen te pakken.
- Het grote nadeel van deze grondwet is dat er dus meer besluiten over onze hoofden heen genomen worden, waarbij wij geen ultieme stem meer hebben. Kortom, wij geven soevereiniteit uit handen. En denk maar niet dat je dat ooit weer terug krijgt.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 02:12 schreef nims het volgende:
Waarom dan wel een grondwet?
-Op dit moment is beleidsvorming met 25 landen binnen Europa een hels karwei: De grondwet legt regels vast waardoor er sneller tot besluitvorming gekomen kan worden.
- De macht van de grote landen wordt helemaal niet minder. Waar staat dat? Wat duidelijk is is dat de invloed van Nederland wel minder wordt, al is het maar over onze eigen toekomst (omdat de andere landen daar dus iets over kunnen zeggen, wat wij niet meer tegen kunnen houden!!)quote:-Het vetorecht van de grote landen verdwijnt: Dit is juist positief omdat er geen voortrekkersrol voor de grote EU landen meer is.
-Ongelijkheid wordt opgeheven.
En wat heeft de irak oorlog met de grondwet te maken?? Defensie inspanningen vallen (voorlopig) nog onder verantwoordelijkheid van de lidstaten. En het is naïef om te denken dat je met de grondwet Engeland en Frankrijk/Duitsland op één lijn had gekregen. Of denk jij dat Engeland had gezegd: "nou goed dan, dan doen wij niet meet amerika mee". Kom nou!quote:-Denk aan de toekomst op lange termijn: Samen zijn we sterk. Hoe denk je dat de Irak-oorlog er had uitgezien, als Europa had besloten om niet mee te doen met de oorlog?
Kort samengevat: Als ik naar zwakzinnig geleuter wil luisteren, ga ik wel naar een psychiatrische instelling.quote:
Een aantal zaken in de grondwet zijn al geregeld en effectief. Je hoort dat ook af en toe van politici: je moet maar JA stemmen want een NEE verandert niets. Je zou het bijna geloven, maar de stennis die wordt geschopt om iedereen maar JA te laten zeggen doet me stiekum iets anders vermoeden.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:10 schreef HiZ het volgende:
[..]
En de datum boven dit stukje is dus 27 mei 2005, ruimschoots vóór er zelfs maar een Grondwet is. Een nee-stem houdt dus niks tegen van dit soort overregulering.
Wat een bitter cynisme. Misschien is 85% van de Tweede Kamer wel voor omdat het gewoon een goed akkoord is, dat een aantal nijpende problemen oplost?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:12 schreef Keromane het volgende:
Een aantal zaken in de grondwet zijn al geregeld en effectief. Je hoort dat ook af en toe van politici: je moet maar JA stemmen want een NEE verandert niets. Je zou het bijna geloven, maar de stennis die wordt geschopt om iedereen maar JA te laten zeggen doet me stiekum iets anders vermoeden.
Dat is maar helemaal de vraag, maar welke dan wel?quote:Die EU Grondwet komt er heus wel, maar liever niet deze.
En zo heb je wel weer lichtgewonden en zwaargewonden. Of een beetje koud, en heel erg koud. Wat wil je met je zwangerschap zeggen?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 01:32 schreef Keromane het volgende:
[..]
Minister Verdonk vergist zich. Migratie is grensoverschrijdend en valt zodoende onder de EU. Heeft ook iets te maken met vrij verkeer van goederen en personen. Iemand die een status heeft in het ene EU land heeft het automatisch ook in het andere. Je bent gelegaliseerd of niet. Niet een beetje zwanger.
Heb jij die nee-mail ook al ontvangen die je moet doorsturen?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:16 schreef kenz het volgende:
Ik ben TEGEN de grondwet omdat de euro te duur is (ik zou best de gulden terug willen) en ik ben tegen de komst van Turkije. Bovendien ben ik tegen de eu en tegen het kabinet Balkenende. Met een beetje geluk valt de regering als iedereen tegenstemt.![]()
Helemaal mee eens! Of een goede grondwet, of geen.quote:Een perfecte grondwet hoeft mij niet, maar een fluwelen dictatuur is een andere uiterste. En dat is wat dit verdrag voor een braaf klein land als Nederland inhoudt. Sommigen zullen beweren dat Nederland helemaal niet zo klein is, maar dat argument onderstreept nog maar eens de ongelijkheid waarvan sommigen beweren dat ie niet bestaat.
Ik zie niet in waarom een groepje onverkiesbare mensen voortaan maar de wet moet gaan voorschrijven over zaken die helemaal niets met internationaal handelsverkeer of internationale veiligheid/justitie te maken hebben. Verordeningen waar je met geen mogelijkheid onderuit kunt komen, zelfs al stemt het hele land zich blauw op een en dezelfde partij. Uit de EU stappen als laatste redmiddel is verre van realistisch en is een wassen neus.
Er is gekozen tot de term grondwet, omdat verdrag een te vrijblijvende klank had. Daarnaast zijn er burgerrechten opgenomen in het document om het een grondwettelijk karakter te geven.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:18 schreef Perrin het volgende:
Waarom zou je een verdrag tot Grondwet verheffen als je niet overtuigd bent van de volledigheid en juistheid van het document? Eenmaal een grondwet kom je er niet meer vanaf.
Maat we weten allemaal hoe lastig het is om een grondwetswijziging aan te vragen en hoe lang het duurt voordat het voorstel daadwerkelijk is doorgevoerd.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:21 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er is gekozen tot de term grondwet, omdat verdrag een te vrijblijvende klank had. Daarnaast zijn er burgerrechten opgenomen in het document om het een grondwettelijk karakter te geven.
De grondwet gaat inderdaad niet meer weg, maar hij kan nog wel aangepast worden. Zoals de Nederlandse grondwet ook aangepast kan worden.
Om zaken in dit verdrag te wijzigen, moeten eerst alle regeringen instemmen met een wijzigingsprocedure, vervolgens moeten alle parlementen instemmen met de voorgestelde wijziging. Voor beide zaken is unanimiteit vereist. In de praktijk dus ONTZETTEND lastig om er iets aan gewijzigd te krijgen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:22 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Maat we weten allemaal hoe lastig het is om een grondwetswijziging aan te vragen en hoe lang het duurt voordat het voorstel daadwerkelijk is doorgevoerd.
In theorie ontzettend lastig,quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Om zaken in dit verdrag te wijzigen, moeten eerst alle regeringen instemmen met een wijzigingsprocedure, vervolgens moeten alle parlementen instemmen met de voorgestelde wijziging. Voor beide zaken is unanimiteit vereist. In de praktijk dus ONTZETTEND lastig om er iets aan gewijzigd te krijgen.
Dat is niet bij alle wijzigingen van toepassing. Zo is die hele procedure niet nodig als het gaat om een uitbreiding van medebeslissingsrecht van het EP of het uitbreiden van beslissingen door de Europese Raad met gekwalificeerde meerderheid. Kortom, dergelijke verdere democratisering of wijzigingen om de EU slagvaardiger te maken hoeft niet met instemming van de lidstaten te gebeuren. Bijkomend voordeel is dat het EP ook het recht heeft wijzigingen in te dienen. Op zo'n manier kan de grondwet juist worden gebruikt als eerste stap op weg naar meer verbeteringen dankzij de stroomlijning hiervan.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Om zaken in dit verdrag te wijzigen, moeten eerst alle regeringen instemmen met een wijzigingsprocedure, vervolgens moeten alle parlementen instemmen met de voorgestelde wijziging. Voor beide zaken is unanimiteit vereist. In de praktijk dus ONTZETTEND lastig om er iets aan gewijzigd te krijgen.
Dat moet ook lastig zijn. Dat is om ervoor te zorgen dat als 1 extreme partij ooit een normale meerderheid krijgt ze nog steeds niet zomaar in staat is die wet aan te passen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:22 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Maat we weten allemaal hoe lastig het is om een grondwetswijziging aan te vragen en hoe lang het duurt voordat het voorstel daadwerkelijk is doorgevoerd.
Waar zie je mij eisen dat ik in één klap een perfecte Grondwet eis? Het enige wat ik wil is een BETERE Grondwet dan deze waar ik nu in het referendum mijn oordeel over mag geven. En dat oordeel is NEE, omdat deze Grondwet weliswaar op sommige vlakken marginale verbetering brengt, maar dat is voor mij simpelweg niet genoeg. Want het wijzigen van een Grondwet is altijd lastig(en deze Grondwet is daar absoluut geen uitzondering in), dus we zitten er voor lange tijd aan vast. It's just not good enough.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wacht even, je wil pas voor een grondwet stemmen als hij perfect is? Besef je je wel dat er in de huidige EU nooit een 'perfecte' grondwet kan komen domweg omdat het een samenraapsel is van landen met verschillende tradities die allemaal hun eigen idee hebben over een ideale EU? Dat dus per definitie de grondwet van de EU een verzameling van compromissen is die gezamenlijk het hoogst haalbare vertegenwoordigen?
Het is allemaal goed en wel hoor, zo'n eis van een perfecte grondwet, maar het is een nogal idioot om perfectie de absolute vijand te laten worden van de verbetering. En dat is wat jij doet. Denk daar maar eens over na.
Het wijzigen van deze Grondwet is inderdaad niet eenvoudig, maar dat was het wijzigen van het verdrag van Rome en alle erna komende verdragen ook niet. Ik heb er geen enkele twijfel over dat het proces van wijzigen van de regels die de werking van de EU regelen altijd zeer moeizaam zullen zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik zie dat er een zeer moeizaam proces is geweest de afgelopen jaren waarin dit compromis eruit is gekomen. En ik zie niet gebeuren dat deze verbetering afwijzen oplevert dat we binnenkort een relevant grotere verbetering krijgen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:07 schreef Jalu het volgende:
[..]
Waar zie je mij eisen dat ik in één klap een perfecte Grondwet eis? Het enige wat ik wil is een BETERE Grondwet dan deze waar ik nu in het referendum mijn oordeel over mag geven. En dat oordeel is NEE, omdat deze Grondwet weliswaar op sommige vlakken marginale verbetering brengt, maar dat is voor mij simpelweg niet genoeg. Want het wijzigen van een Grondwet is altijd lastig(en deze Grondwet is daar absoluut geen uitzondering in), dus we zitten er voor lange tijd aan vast. It's just not good enough.
Doe nou aub niet net of ik mijn oordeel niet doordacht heb over deze Grondwet. Want ik heb op die punten die voor mij belangrijk zijn de Grondwet-tekst uitgebreid doorgespit en daar heb ik mijn oordeel op gebaseerd.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het gaat hier om een Grondwet. Dat is niet een document dat je maar even ratificeert bij gebrek aan beter.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het wijzigen van deze Grondwet is inderdaad niet eenvoudig, maar dat was het wijzigen van het verdrag van Rome en alle erna komende verdragen ook niet. Ik heb er geen enkele twijfel over dat het proces van wijzigen van de regels die de werking van de EU regelen altijd zeer moeizaam zullen zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik zie dat er een zeer moeizaam proces is geweest de afgelopen jaren waarin dit compromis eruit is gekomen. En ik zie niet gebeuren dat deze verbetering afwijzen oplevert dat we binnenkort een relevant grotere verbetering krijgen.
Wat ik wel zie bij een afwijzing is dat een slechtere variant dan deze Grondwet van kracht blijft.
In mijn simpele gedachtengang is een beetje beter nog altijd beter dan even slecht.
Idd, het moet een document zijn dat niet iedere week ter discussie staat.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:29 schreef Jalu het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het gaat hier om een Grondwet. Dat is niet een document dat je maar even ratificeert bij gebrek aan beter.
Ja, ze hebben het Grondwet genoemd, maar gelet op de procedure en de deelnemers is het gewoon een verdrag.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:29 schreef Jalu het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het gaat hier om een Grondwet. Dat is niet een document dat je maar even ratificeert bij gebrek aan beter.
Je kunt niet meer stemmen tegen de politieke unie, die bestaat al sinds de ratificatie van het verdrag van Maastricht. Waar je over kunt stemmen is hoe die politieke unie werkt, niet of hij er wel of niet moet zijn.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:12 schreef Byte_Me het volgende:
het probleem is dat ik helemaal geen politieke unie wil. het moet puur economisch blijven. ik heb geen probleem met de euro, geen probleem met handelsverdragen. wel een probleem met een bureaucratisch bestuur dat steeds meer te zeggen krijgt. ik vind de nederlandse grondwet prima en zie niet in waarom we een europese nodig hebben. willen we zo nodig op de United States of America lijken? niet als ik er iets over te zeggen heb.
natuurlijk zijn alle politici voor. stel je eens voor wat een carriere kansen ze hebben. hoe machtiger europa, hoe meer baantjes voor ze.
ik kan mijn toenmalige nee-stem nu geven. hadden ze het toen maar moeten vragen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:33 schreef HiZ het volgende:
Je kunt niet meer stemmen tegen de politieke unie, die bestaat al sinds de ratificatie van het verdrag van Maastricht. Waar je over kunt stemmen is hoe die politieke unie werkt, niet of hij er wel of niet moet zijn.
Mee eens.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:29 schreef Jalu het volgende:
[..]
Jups. En als dat je overtuiging is moet je nee stemmenquote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:38 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ik kan mijn toenmalige nee-stem nu geven. hadden ze het toen maar moeten vragen.
Het eerste kan ik eenvoudig over zijn: indien het beter is dan wat we nu hebben zou het een ja mogen krijgen van mij. Het 2de is natuurlijk niet op te lossen behoudens emigreren want dan ben je er vanaf (tenminste van de Unie als je buiten Europa gaat)quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:49 schreef Byte_Me het volgende:
overigens heb ik mij behoorlijk verdiept in deze "grondwet" en vind ik hem ook niet goed genoeg om een ja-stem aan te verlenen. maar in principe vind ik de hele politieke unie een verkeerd idee.
Nee, dat kun je niet, want ook met een verwerping van deze grondwet blijft die politieke unie gewoon voortbestaan.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:38 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ik kan mijn toenmalige nee-stem nu geven. hadden ze het toen maar moeten vragen.
jawel, kan wel. dat heet proteststem. en wat de gevolgen van een negatieve uitslag van het referendum zullen zijn voor nederland-EU weet ik niet precies, dat is moeilijk in te schatten.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet, want ook met een verwerping van deze grondwet blijft die politieke unie gewoon voortbestaan.
Dat kun je wel inschatten;quote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:59 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
jawel, kan wel. dat heet proteststem. en wat de gevolgen van een negatieve uitslag van het referendum zullen zijn voor nederland-EU weet ik niet precies, dat is moeilijk in te schatten.
het enige voordeel dat ik heb kunnen ontdekken aan deze grondwet (ok, naast het feit dat eurropa wat democratischer bestuurd gaat worden), is dat we er eindelijk uit kunnen stappen. Maar ja, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
dan ga je er wel vanuit dat de grondwet kan worden tegengehouden door nederland. ik denk dat de EU nog steeds de grondwet krijgt, en dat er voor nederland een uitzonderingspositie komt. misschien ga ik ja stemmen en een partij oprichten met als programma "nederland uit de EU". maar of ik meteen een kamermeerderheid kan halen om dat er doorheen te kunnen drukken betwijfel ik. misschien een coalitie met de SP, LPF, christenunie, wilders en prdv. en dan een kabinetscrisis zodra we zijn uitgestapt, want regeren met zo'n combinatie gaat natuurlijk nooit lukken.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 17:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat kun je wel inschatten;
1. op zijn minst tijdelijk zal Nederland minder gewicht in de schaal leggen bij Europees overleg, er zullen minder benoemingen van Nederlanders zijn op topposities en bij de verdeling van agentschappen etc zal Nederland een paar plaatsen zakken op de ranglijst.
2. de besluitvorming blijft in het geheim plaatsvinden, je weet ook in de toekomst niet wat Balkenende namens jou afspreekt met zijn collega's.
3. de besluitvorming blijft moeizaam en zal vaker leiden tot rare regeltjes omdat er weer iemand tevreden moest worden gesteld voordat hij zijn veto van de tafel haalde (zo zijn worteltjes een fruitsoort geworden).
4. het Europees parlement krijgt niet meer medezeggenschap in de besluitvorming dus het democratisch deficit (zeker in combinatie met punt 2) blijft voortbestaan.
Bij de volgende grote verandering in Europa ben je weer boos, want die wordt je dan weer 'door de strot geduwd' terwijl je niet eens wist dat ie in voorbereiding was.
Dit is echt een slag in de lucht. Er kan van alles gebeuren als wij NEE zeggen tegen de grondwet, zeker als ook Frankrijk NEE zegt. Geen enkele politicus kan of wil aangeven wat er gaat gebeuren bij een NEE stem. Het enige is dat dan dus de grondwet niet geldig is.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 17:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat kun je wel inschatten;
1. op zijn minst tijdelijk zal Nederland minder gewicht in de schaal leggen bij Europees overleg, er zullen minder benoemingen van Nederlanders zijn op topposities en bij de verdeling van agentschappen etc zal Nederland een paar plaatsen zakken op de ranglijst.
Ook met grondwet, zal dat gebeuren. De vergaderingen worden weliswaar opnebaar, maar je weet dat ze dan gewoon in de 'achterkamer' de zaak beklinken. Juist als de groep deelnemers groter en diverser wordt, zal er meer via achterkamers en wandelgangen gebeuren.quote:2. de besluitvorming blijft in het geheim plaatsvinden, je weet ook in de toekomst niet wat Balkenende namens jou afspreekt met zijn collega's.
Het is nogal simpel om te stellen dat het straks wel zo vlotjes gaat. Nu worden ook weinig veto's gebruikt, omdat iedreen weet dat je beter kunt 'geven en nemen' dan botweg de voet dwars te zetten. Het veto wordt alleen gebruikt als een land zich ECHT in zijn belang geschaad voelt. Als het ECHT belangrijk is. Met de grondwet zijn we die laatste noodrem kwijt.quote:3. de besluitvorming blijft moeizaam en zal vaker leiden tot rare regeltjes omdat er weer iemand tevreden moest worden gesteld voordat hij zijn veto van de tafel haalde (zo zijn worteltjes een fruitsoort geworden).
Ach, dit is zo'n klein beetje winst. (je zou bijna zeggen: een kinderhand is gauw gevuldquote:4. het Europees parlement krijgt niet meer medezeggenschap in de besluitvorming dus het democratisch deficit (zeker in combinatie met punt 2) blijft voortbestaan.
Wel eens gehoord van het land met de naam ''Frankrijk'' ? Als Nederland óf Frankrijk als enige nee zegt is er misschien nog wel wat te redden. Maar als in beide landen de uitkomst van het referendum 'nee' is, dan is de Grondwet effectief dood.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 17:11 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dan ga je er wel vanuit dat de grondwet kan worden tegengehouden door nederland. ik denk dat de EU nog steeds de grondwet krijgt, en dat er voor nederland een uitzonderingspositie komt. misschien ga ik ja stemmen en een partij oprichten met als programma "nederland uit de EU". maar of ik meteen een kamermeerderheid kan halen om dat er doorheen te kunnen drukken betwijfel ik. misschien een coalitie met de SP, LPF, christenunie, wilders en prdv. en dan een kabinetscrisis zodra we zijn uitgestapt, want regeren met zo'n combinatie gaat natuurlijk nooit lukken.
daar hoop ik dan ook op, maar ik zil mezelf nog niet blij maken. overigens, als alleen frankrij nee zegt, lijkt die hele grondwet me ook al behoorlijk levenloos.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 17:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wel eens gehoord van het land met de naam ''Frankrijk'' ? Als Nederland óf Frankrijk als enige nee zegt is er misschien nog wel wat te redden. Maar als in beide landen de uitkomst van het referendum 'nee' is, dan is de Grondwet effectief dood.
Wel een slag in de lucht die gebaseerd is op de lessen van het verleden; landen die dwarsliggen raken invloed kwijt. En dat heeft er onder andere mee te maken, dat je kennelijk de onderhandelaar van een land dat een deal afwijst niet echt kunt vertrouwen; die kent zijn achterban niet voldoende en zijn toezeggingen zijn minder waard.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 17:31 schreef kenz het volgende:
Dit is echt een slag in de lucht. Er kan van alles gebeuren als wij NEE zeggen tegen de grondwet, zeker als ook Frankrijk NEE zegt. Geen enkele politicus kan of wil aangeven wat er gaat gebeuren bij een NEE stem. Het enige is dat dan dus de grondwet niet geldig is.
Ja, er zal heel veel lobbywerk zijn dat wij niet kunnen zien. Maar daar staat tegenover dat we straks wel aan Balkenende en zijn collega's kunnen vragen waarom ze voor of tegen hebben gestemd en waarom ze onze belangen niet beter hebben vertegenwoordigd. Er is geen recent 'nederlands' voorbeeld, maar ik denk dat veel Cyprioten wel eens willen weten of hun president echt wel heeft geprobeerd het maximale uit de situatie met Turkije te halen of dat ie gewoon in z'n broek deed na een onderonsje met Chirac.quote:Ook met grondwet, zal dat gebeuren. De vergaderingen worden weliswaar opnebaar, maar je weet dat ze dan gewoon in de 'achterkamer' de zaak beklinken. Juist als de groep deelnemers groter en diverser wordt, zal er meer via achterkamers en wandelgangen gebeuren.
Ik vind compromissen sluiten bij voorbaat niet zo slecht, maar als iedereen weet dat er een besluit zal komen zal iedereen ook harder zijn best doen om er een goede maatregel uit te laten komen, onder andere omdat ze weten dat als ze onredelijk worden in hun eisen ze buiten de boot gaan vallen. Verder staan we geen soevereiniteit aan bureaucraten af maar (voorzover we al iets afstaan, want volgens mij is het eerder delen) aan de gekozen leiders van de EU staten.quote:Het is nogal simpel om te stellen dat het straks wel zo vlotjes gaat. Nu worden ook weinig veto's gebruikt, omdat iedreen weet dat je beter kunt 'geven en nemen' dan botweg de voet dwars te zetten. Het veto wordt alleen gebruikt als een land zich ECHT in zijn belang geschaad voelt. Als het ECHT belangrijk is. Met de grondwet zijn we die laatste noodrem kwijt.
Ik denk daarom dat de besulitvorming niet echt sneller zal gaan want dat dealen met elkaar blijft, terwijl we wel soevereiniteit afstaan aan de beurocraten.
Nee, voorlopig kan het EP alleen stemmen over wetsvoorstellen (wat wel meer is dan nu het geval is overigens, want in de huidige situatie hebben ze vaak niet meer dan een adviserende functie). Maar nee, een normale parlementaire verhouding met het kabinet van de EU onstaat nog altijd niet. Maar dat is ook een bewuste keuze geweest, want als je nu plotseling een echte democratisch verkozen regering van de EU zou gaan neerzetten, dan zou die regering accuut een legitieme concurrent voor het mandaat van de nationale regeringen zijn. Je krijgt dan een Verenigde Staten van Europa waarbinnen een federale regering zich breed kan maken en de nationale regeringen nauwelijks meer de mogelijkheid hebben zich daartegen te verzetten.quote:Ach, dit is zo'n klein beetje winst. (je zou bijna zeggen: een kinderhand is gauw gevuld) Kan het EP met gewone meerderheid straks de commisie naar huis sturen als het ze niet bevalt? Nee.
Dus blijft het EP een tandeloze leeuw. (Ze krijgen het niet eens voor elkaar de vergadering in Straatsburg af te schaffen, ook straks niet.)
Ik overschat de voordelen niet, ik voorzie een enigszins efficienter werkende EU die een klein beetje democratischer werkt. En zoals ik al eerder heb gesteld; ik ben niet een van die mensen die het streven naar perfectie als de dodelijk wapen tegen verbetering zou inzetten.quote:Al met al heb ik het idee dat je de voordelen nogal overschat. Ook met grondwet breekt echt het paradijs niet aan.
OIC, dus dit is alleen maar zodat je straks, mocht Frankrijk wel ja zeggen en Nederland nee, jij lekker kunt gaan zitten pruilen en huilen dat ze toch niet naar je luisteren als die Grondwet toch doorgaat voor de hele EU.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 17:53 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
daar hoop ik dan ook op, maar ik zil mezelf nog niet blij maken. overigens, als alleen frankrij nee zegt, lijkt die hele grondwet me ook al behoorlijk levenloos.
Maar is efficienter ook gelijk aan beter?quote:Op woensdag 25 mei 2005 21:20 schreef ChillyWilly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt. Er komt een voorzitter waardoor het logge systeem van roulatie van het voorzitterschap verdwijnt. Verder worden een aantal belangrijke organen zoals de Commissie hervormd waardoor alles veel efficienter zal verlopen dan nu het geval is.
Wel als het simpelweg gaat over een proces. Of het ook beter is ligt aan hoe politici het proces gebruiken, en dan geldt gewoon shit in, shit out.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 19:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar is efficienter ook gelijk aan beter?
quote:Op zaterdag 28 mei 2005 01:10 schreef HiZ het volgende:
Welk EG verdrag ? Ben je niet in de war met het EVRM dat NIET opgenomen wordt in deze grondwet?
Het Handvest dat WEL wordt opgenomen in de Grondwet heeft op het ogenblik nog geen juridische status.
Shoot me! Ik bedoelde inderdaad het EVRMquote:Op zaterdag 28 mei 2005 01:10 schreef HiZ het volgende:
Welk EG verdrag ? Ben je niet in de war met het EVRM dat NIET opgenomen wordt in deze grondwet?
Het Handvest dat WEL wordt opgenomen in de Grondwet heeft op het ogenblik nog geen juridische status.
Nou ja, dat is niet helemaal hetzelfde, maar wel met een vergelijkbaar effect. Was ook wel hoognodig nu de EU steeds meer de vorm van een staat begint aan te nemen. Je moet er toch niet aan denken dat je straks wel een EU politie en rechtspraak hebt, maar geen rechtsbescherming.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 11:24 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Shoot me! Ik bedoelde inderdaad het EVRM![]()
Het EVRM wordt namelijk WEL opgenomen in de Grondwet, ze herhalen hem alleen niet nog eens helemaal omdat dat overbodig is!
ik citeer: De EU treedt toe tot het EVRM.....(etc) (artikel 2 titel II van deel I).
Ik zou dit toch niet "opnemen" noemen, dat suggereert teveel dat het EVRM een integraal onderdeel van de communautaire rechtsorde wordt, wat natuurlijk niet waar is; de Unie treedt alleen toe tot het Verdrag (wat natuurlijk wel op zijn minst opmerkelijk is, aangezien de Unie in feite geen staat is, maar een tussenvorm van een verdragsorganisatie en een (losse) federatie).quote:Op zaterdag 28 mei 2005 11:24 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Shoot me! Ik bedoelde inderdaad het EVRM![]()
Het EVRM wordt namelijk WEL opgenomen in de Grondwet, ze herhalen hem alleen niet nog eens helemaal omdat dat overbodig is!
ik citeer: De EU treedt toe tot het EVRM.....(etc) (artikel 2 titel II van deel I).
Die rechtsbescherming op Europees niveau was er altijd al hoor.......! Burgers van de lidstaten konden al jaren terecht bij het Hofquote:Op zaterdag 28 mei 2005 13:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, dat is niet helemaal hetzelfde, maar wel met een vergelijkbaar effect. Was ook wel hoognodig nu de EU steeds meer de vorm van een staat begint aan te nemen. Je moet er toch niet aan denken dat je straks wel een EU politie en rechtspraak hebt, maar geen rechtsbescherming.
Pardon?!? Het EVRM behoort al jaren tot de communautaire rechtsorde! Het verdrag gaat boven de nationale wetten Costa/Enelquote:Op zaterdag 28 mei 2005 13:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik zou dit toch niet "opnemen" noemen, dat suggereert teveel dat het EVRM een integraal onderdeel van de communautaire rechtsorde wordt, wat natuurlijk niet waar is; de Unie treedt alleen toe tot het Verdrag (wat natuurlijk wel op zijn minst opmerkelijk is, aangezien de Unie in feite geen staat is, maar een tussenvorm van een verdragsorganisatie en een (losse) federatie).
??? Costa/Enel heeft helemaal geen betrekking op het EVRM, maar op het EG-verdrag! Het EVRM is een verdrag ihkv de Raad van Europa, een instelling die in het geheel niets te maken heeft met de Unie. Raad van Europaquote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:03 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Pardon?!? Het EVRM behoort al jaren tot de communautaire rechtsorde! Het verdrag gaat boven de nationale wetten Costa/Enel
De uni is een beetje te vergelijken met een statenbond op sommige terreinen (landbouw ed)
Noorwegen zit niet in de EU inderdaad, maar wel in de EFTA. Wat dus betekent dat ze zich aan de EU regels moeten houden maar er niet over mogen meepraten. Noorwegen is relatief gezien de eerste of tweede waar het gaat om bijdragen aan de EU. Daarnaast, dacht je niet dat de Noorse welvaart ook vooral te maken had met het feit dat het land omkomt in de olie ?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 13:50 schreef concac het volgende:
Noorwegen zit niet in de EU en economisch hebben ze niks te klagen, hun economische groei is veel groter dan van bijv. Nederland,Duitsland,Frankrijk en iets groter dan UK.
![]()
![]()
Het is juist geen deel van de communautaire rechtsorde. Omdat de EU geen partij was in het verdrag. Het feit dat het geldt in de lidstaten (die wel partij zijn in het verdrag) maakt het nog geen communautair recht.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:03 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Pardon?!? Het EVRM behoort al jaren tot de communautaire rechtsorde! Het verdrag gaat boven de nationale wetten Costa/Enel
De uni is een beetje te vergelijken met een statenbond op sommige terreinen (landbouw ed)
Tegen hun eigen staat wel ja, maar niet tegen de EU.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:00 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Die rechtsbescherming op Europees niveau was er altijd al hoor.......! Burgers van de lidstaten konden al jaren terecht bij het Hof
www.economist.comquote:A song for Europe
May 26th 2005
From The Economist print edition
No would be the right answer in next week's French and Dutch referendums—and a good one for Europe
THE voters, quite plainly, are in a restive, perhaps even angry mood. That will be so even if the outcomes in the French referendum on the European Union's constitution on May 29th and the Dutch one on June 1st turn out to surprise the opinion pollsters by producing narrow votes in favour of the treaty. When this constitution was agreed upon by heads of government last year, few seriously envisaged that it might be rejected or even actively disliked by voters in two of the EU's six founding members. It was countries in the Union's awkward squad—Denmark, Britain, Poland—that were expected to pose problems. That is the trouble when you draft ambitious measures designed to bring Europe closer to the people. The people then have the cheek to tell you what they think.
But why, Euro-enthusiasts have been asking themselves, can't a clear majority of voters be persuaded by two fine arguments that we have offered to them? The first is that the constitution is a noble document designed to help today's enlarged EU march on more efficiently towards an “ever closer union”, one that (as the French Socialist Party says in its pro-constitution campaign) can be forte face aux Etats Unis (strong in the face of the United States). The other is that the treaty is just a technical matter that will make little real difference and is too boring for voters to worry their pretty heads about.
One reason, of course, is that the arguments are contradictory. That clash is easily solvable, for the second one is nonsense. Weighing in at almost 200 pages in its French version, this treaty contains a bill of rights, redefines the role and powers of the EU's institutions, lays down new rules for how decisions will be made and provides a new text for European judges to interpret. That is no mere technical matter and fully deserves the term “constitution”, however much some worried Europhiles may now regret the word. Another reason, though, is that some voters may not really be offering their verdict on the constitution at all but instead on economic anxiety and their governments' record.
That is, it is true, the trouble with referendums. Even if many do cast their ballots on the question actually posed, enough voters may cast protests to distort the result. And there is no doubt that economic anxiety is rife in Europe: that is why Germany's Gerhard Schröder took such a drubbing in regional elections on May 23rd (see article). Against that, however, lies the fact that there has been no shortage of debate about the real issue in either France or the Netherlands. There has been ample chance to focus most voters' minds on the constitution itself and indeed interest has run high (see article). Yet there is also another point: that it is not entirely unreasonable to link economic anxieties with the treaty.
It is not that the constitution will have much impact on the European economy if in the end it comes into force. Moreover the text is not, contrary to the claims of many French antis, “ultra-liberal”. The Economist, which is proud to be liberal with or without the adjective, wishes it were so. But the treaty makes no stipulations about economic arrangements more radical than those that France did so much to craft in the Treaty of Rome in 1957, which provided for the abolition of obstacles to the free movement between member states of goods, persons, services and capital. If the new system would be ultra-liberal, then the European Union must always have been so. The truth, of course, is otherwise and so it will be in the future. Rather, the real link is not about policy but about confidence. At a time when people are so anxious about their futures, any sort of change feels alarming. And an accurate criticism of the change envisaged by the constitution is that it is highly ambiguous, not to say bewildering; it will transfer some more power away from national governments and to the EU, but with effects of which no one can be at all sure.
E unum pluribus
This newspaper's objections to the constitution are well known; any readers that would like a reminder can find our two previous leaders urging a rejection here and here, along with the constitution we immodestly drafted ourselves in 2000. No doubt our specific ideas would be considered impractical for a Union of 25 member states, all with interests and ideas of their own. But there is a theme running through our constitution and rejectionist articles that has much in common with the anti-treaty feelings being seen in France and the Netherlands.
This is that the divergence of views and national prejudices in the EU are so wide that it is a mistake to try to force more and more policy areas into a single framework. Indeed, there are already too many: every country has some complaint about policies being foisted on it from Brussels. Some of that is desirable, for the Union has always been in part a means by which national governments force their electorates to accept rules that they might not have been able to impose on their own. But such a process has limits, which are being shown all too clearly in these referendums. A process remote from the people is unlikely to remain popular for long. And a larger Union, whether at the old 15 countries, today's 25, or in future even larger, is likely to become more remote, not less—especially if it tries to take on more and more common policies.
What is needed instead is a treaty that acknowledges the central popular concern: that an EU that is increasingly remote is also a threat to the diversity of Europe's nations and thus to national identity. Admittedly the draft constitution does leave plenty of scope for national variation; the French could nationalise (although not subsidise) their banks, if they were foolish enough to want to do so; the British could still privatise their hospitals. But the central thrust of the document is towards more centralisation.
This is a big mistake. First, it cuts down on the range of political choices open to national electorates—and thus is anti-democratic and liable to provoke a backlash. Second, the EU is capable of producing some remarkably awful policies, which because of its consensual way of policymaking become almost impossible to change once established and eventually risk discrediting the whole project. Farms policy is the best example. Finally, it is more likely that good policy will be promoted in Europe by the power of example than by fiat from Brussels. France is likelier to embrace reform because it sees Britain or Spain flourishing with different sorts of policies than because Brussels tells it to. But for this process to work, it is essential that the maximum freedom of manoeuvre is left for national governments. America's slogan of “E pluribus unum” means “out of many, one”. Europe's, though, can and should be the reverse: out of one, many.
Whether or not the French and Dutch electorates kill this current constitution, the EU's future will depend on both permitting and exploiting the continent's very diversity. A Europe that allows different approaches to be tried, whether in single countries or in groups of countries, whether “core” or “non-core”, is likely to be one that survives. A defeat for the constitution would not be the catastrophe that some Europhiles seem to think: life would go on, even in Brussels, and a Union that has lasted for almost half a century is surely strong enough to deal with the occasional rebuff from voters. If it responds by taking a pause for thought, it might even benefit.
Doet me ook denken aan ons monsterverbond in de tweede kamer:quote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:29 schreef PJORourke het volgende:
Het verstandige antwoord t.o.v de nogal arrogante en betweterige TS:
[..]
But why, Euro-enthusiasts have been asking themselves, can't a clear majority of voters be persuaded by two fine arguments that we have offered to them? The first is that the constitution is a noble document designed to help today's enlarged EU march on more efficiently towards an “ever closer union”, one that (as the French Socialist Party says in its pro-constitution campaign) can be forte face aux Etats Unis (strong in the face of the United States). The other is that the treaty is just a technical matter that will make little real difference and is too boring for voters to worry their pretty heads about.
One reason, of course, is that the arguments are contradictory.
[..]
www.economist.com
Precies, dit is de reden dat het het Duitse Constitutionele Hof (Bundesverfassungsgericht) in zijn toonaangevende arrest Solange I (1974) heeft geoordeeld dat zij zich het recht voorbehield Unie-recht te toetsen aan de Duitse grondwet, omdat in de Unie de grondrechten niet voldoende gewaarborgd zijn; in 1986 volgde het Solange II arrest, waarin het Hof tot het oordeel kwam dat op dit gebied grote vorderingen waren gemaakt, en zolang dat zo blijft zij niet meer zelf toetsen (letterlijk: „Solange die EG […] einen wirksamenquote:Op zaterdag 28 mei 2005 15:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tegen hun eigen staat wel ja, maar niet tegen de EU.
Maar Noorwegen moet wel alle Europese wetten accepteren zonder dat het inspraak heeft.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 13:50 schreef concac het volgende:
Noorwegen zit niet in de EU en economisch hebben ze niks te klagen, hun economische groei is veel groter dan van bijv. Nederland,Duitsland,Frankrijk en iets groter dan UK.
![]()
![]()
wat betreft Netto-betalers, dan is je vergelijking met Duitsland niet geheel juist, Duitsland is namelijk de grootste netto-betaler aan de EU, met een ruime 5 miljard euro, oftewel 95 euro per burger ... Nederland is gerekend per burger inderdaad een grotere netto-betaler, met 120 euro per burger....quote:Op zaterdag 28 mei 2005 01:00 schreef Thisbe het volgende:
Mijn grote bezwaar tegen de Grondwet betreft het aantal Europarlementariers. Nederland heeft er slechts 31, terwijl Duitsland er 99 heeft. Gezien het bedrag dat richting Brussel verdwijnt vind ik dit weinig fair. Nederland zal dus harder moeten lobbyen voor zijn zaak dan de grotere landen dan nu het geval is.
Die buitengrenzen bestaan inderdaad nu gewoon ook al, en in Italie en Spanje bestaan kampen waar duizenden illegalen worden ondergebracht ... juist om te voorkomen dat ze makkelijk doorreizen naar Noordelijke landen en 'illegaal' worden ...quote:Verder geloof ik een geen klap van dat de buitengrenzen beter "bewaakt" zullen worden door landen als Spanje. Illegalen zullen nog steeds vrij makkelijk binnen kunnen komen, en doorreizen naar Nederland. Tenzij wij er als Europa er flink veel geld in pompen om die gigantische buitengrens te gaan bewaken van landen als Polen en Spanje.
Gewoon een vrijhandelsozne met een verdrag dat juridische samenwerking regelt. Plus Schengen, en eventueel iets om arbeidsmobiliteit in de unie te vergemakkelijken.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 16:23 schreef speedfreak1 het volgende:
Dus:
- subsidies afschaffen
- eigen immigratiebeleid
- volkomen vrije markt
- afschaffen overheidsbemoeienis
- afschaffen EP
- afschaffen idee dat er überhaupt europese wetgeving nodig is
- het hebben over economische samenwerking.
Jij bent de enige die met deze bedragen komt, andere bronnen hebben het steevast over 71 euro per Duitser en 180 euro (= 2.5 x zoveel) per Nederlander.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 16:18 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat betreft Netto-betalers, dan is je vergelijking met Duitsland niet geheel juist, Duitsland is namelijk de grootste netto-betaler aan de EU, met een ruime 5 miljard euro, oftewel 95 euro per burger ...
Nederland is gerekend per burger inderdaad een grotere netto-betaler, met 120 euro per burger....
Ben ik nou gek of heeft de schrijver van dit stuk vergeten dat de EU 2,5 jaar heeft nagedacht en keihard onderhandeld over deze grondwet?quote:If it responds by taking a pause for thought, it might even benefit.
www.economist.com
En dus is hij automatisch goed?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 17:24 schreef HiZ het volgende:
Ben ik nou gek of heeft de schrijver van dit stuk vergeten dat de EU 2,5 jaar heeft nagedacht en keihard onderhandeld over deze grondwet?
Daar gaat het niet om, het is duidelijk dat dit het haalbare resultaat is. Langer 'nadenken' levert niks beters op.quote:
de enige?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 17:14 schreef DaveM het volgende:
[..]
Jij bent de enige die met deze bedragen komt, andere bronnen hebben het steevast over 71 euro per Duitser en 180 euro (= 2.5 x zoveel) per Nederlander.
Hij gebruikt daar deze cijfers:quote:Iedere Nederlander draagt jaarlijks 120 euro bij aan de begroting van de EU. Per hoofd van de bevolking dragen we zo netto twee keer zoveel af als Zweden en vijf keer zoveel als Frankrijk en Denemarken.
het is makkelijk zulke cijfers 'vertekend' te gaan gebruiken, en er een 'calimero-houding' op te baseren, alsof je een groot onrecht wordt aangedaan ...quote:Ireland last year received the most EU funding per person, while the Netherlands paid in the most per capita, according to a report unveiled yesterday by the European Commission.
Four countries - Ireland, Portugal, Greece and Spain - were revealed to receive more money from the EU pot than they pay in.
Each Irish citizen received just under 400 euro last year from EU funds.
At the other end of the scale, Dutch citizens each paid in 120 euro to the EU coffers.
Other net contributors were Sweden (106 euro per citizen), Germany (93 euro), Belgium (75 euro) and the UK (46.5 euro). The French pay 32 euro each.
.. Grappig dat je het zegt ... je hebt nu ongeveer exact hetzelfde idee als de regering Lubbers-Kok, begin 90'er jaren ...quote:
Hoe kan je daar zo zeker over zijn? De meeste nee-stemmers krijgen concessies.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:20 schreef HiZ het volgende:
Daar gaat het niet om, het is duidelijk dat dit het haalbare resultaat is. Langer 'nadenken' levert niks beters op.
En wat voor concessies mogen die nee-stemmers wel niet krijgen? Dat Balkenende weggaat? Dat de gulden weer wordt ingevoerd? Dat stierenvechten in Spanje wordt afgeschaft?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:22 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hoe kan je daar zo zeker over zijn? De meeste nee-stemmers krijgen concessies.
Veel plezier ermee, ik hoop dat je er erg gelukkig van wordt.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:28 schreef dvdfreak het volgende:
Ik blijf nog nee stemmen
Dat ze dat nu niet gaan aankondigen, is duidelijk. Maar in het verleden zijn er altijd concessies geweest.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:27 schreef HiZ het volgende:
En wat voor concessies mogen die nee-stemmers wel niet krijgen? Dat Balkenende weggaat? Dat de gulden weer wordt ingevoerd? Dat stierenvechten in Spanje wordt afgeschaft?
Wat de meeste nee-stemmers vergeten is dat er deze keer geen wisselgeld in zit. 80% hebben we al lang geaccepteerd in de verdragen t/m Nice, de overige 20% gaan over de processen in de EU. Je kunt toch niet met droge ogen verwachten dat de EU één proces voor de leden die wel de grondwet hebben goedgekeurd en één proces voor leden die de grondwet niet hebben goedgekeurd. Kortom, als jij je hoop zo op heronderhandelen stelt, vertel dan maar eens WAAROVER er heronderhandeld moet worden, maar dan wel graag iets uit deze grondwet, want dat is waarover we volgende week gestemd hebben.
Verlaging van onze bijdrage aan de EU?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
En wat voor concessies mogen die nee-stemmers wel niet krijgen? Dat Balkenende weggaat? Dat de gulden weer wordt ingevoerd? Dat stierenvechten in Spanje wordt afgeschaft?
Wat de meeste nee-stemmers vergeten is dat er deze keer geen wisselgeld in zit. 80% hebben we al lang geaccepteerd in de verdragen t/m Nice, de overige 20% gaan over de processen in de EU. Je kunt toch niet met droge ogen verwachten dat de EU één proces voor de leden die wel de grondwet hebben goedgekeurd en één proces voor leden die de grondwet niet hebben goedgekeurd. Kortom, als jij je hoop zo op heronderhandelen stelt, vertel dan maar eens WAAROVER er heronderhandeld moet worden, maar dan wel graag iets uit deze grondwet, want dat is waarover we volgende week gestemd hebben.
Het is alleen maar verstandig van hem om bij meerdere schattingen de laagste schatting te gebruiken, zodat tegenstanders hem daar niet op kunnen pakken.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:20 schreef RM-rf het volgende:
de enige?
zelfs Harry van Bommel van de SP gebruikt de 120 euro:
Als dat jouw enige argument is tegen 2.5x zoveel betalen dan stel ik het volgende voor. Samen moeten we 362 euro aan de EU afdragen. Vind je het goed om dan 78¤ mee te betalen aan mijn deel, zodat ik 103 euro betaal en jij 2.5x zoveel = 259 euro, zijn we allebei blij.quote:het is makkelijk zulke cijfers 'vertekend' te gaan gebruiken, en er een 'calimero-houding' op te baseren, alsof je een groot onrecht wordt aangedaan ...
Hebben we daar EP, vlag, volkslied, minister van BZ, grondwet, pendel naar Straatsburg, president etc voor nodig?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 19:44 schreef HiZ het volgende:
En wie is er zo dom om het alleen over het EU budget te hebben als het gaat om de voordelen van de EU ? En niet over de grotere markt die wij hebben en waardoor wij ieder jaar vele miljarden meer produceren en afzetten? Was het voor de Nederlandse transportindustrie echt zo fijn toen er nog voor iedere rit een afzonderlijke vergunning moest worden gegeven en toen alle vrachtwagens leeg moesten terugrijden?
Dit is een schijnargument. Een stem tegen de europese grondwet is immers geen stem tegen de Europese Unie in haar geheel.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 19:44 schreef HiZ het volgende:
En wie is er zo dom om het alleen over het EU budget te hebben als het gaat om de voordelen van de EU ? En niet over de grotere markt die wij hebben en waardoor wij ieder jaar vele miljarden meer produceren en afzetten? Was het voor de Nederlandse transportindustrie echt zo fijn toen er nog voor iedere rit een afzonderlijke vergunning moest worden gegeven en toen alle vrachtwagens leeg moesten terugrijden?
Je bent niet erg origineel, Bot wou dat ook al. Zoiets is gewoon verkrachting van de democratie, maar daar maalt het voor-kamp niet om.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:09 schreef darktower het volgende:
Hm ideetje, als alle JA-stemmers nou thuis blijven, dan is de kans groot dat er te weinig mensen stemmen om het referendum geldig te verklaren.
Wat praat jij Wilders goed na zeg !quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:57 schreef speedfreak1 het volgende:
Wat praat jij Balkenende goed na zeg
Omdat het bedoeld is als vervanging van de eerdere verdragen, en sommige zaken moeten dan afgevangen worden.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:20 schreef Vassili_Z het volgende:
Waarom staan er eigenlijk allemaal dingen in het voorstel van de EU- grondwet die niet in een grondwet thuis horen?
Omdat het geen grondwet is..................quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:20 schreef Vassili_Z het volgende:
Waarom staan er eigenlijk allemaal dingen in het voorstel van de EU- grondwet die niet in een grondwet thuis horen?
Ahaquote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:23 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Omdat het bedoeld is als vervanging van de eerdere verdragen, en sommige zaken moeten dan afgevangen worden.
quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:23 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Omdat het geen grondwet is..................
Een verzameling verdragen die voornamelijk tot doel heeft nog meer wetgeving en regels te vereuropaniseren. Zogezegd het vestigen van een machtige centrale niet te controleren overheid.quote:
Het zou een schijnargument zijn als ik het alleen zou opvoeren, maar het is in een reactie op de budgetbijdrage, die ook al geen onderdeel uitmaakt van deze Grondwet.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 19:54 schreef Tarak het volgende:
[..]
Dit is een schijnargument. Een stem tegen de europese grondwet is immers geen stem tegen de Europese Unie in haar geheel.
Dit is absolute onzin, zie art. 5 EG-Verdrag (maar geldend voor de hele Europese Unie, niet alleen in de Eerste Pijler); ook art. 308 ondermijnt dit niet, hier is immers eenparigheid van stemmen vereist.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 19:20 schreef darktower het volgende:
Verder staat er vastgelegd wat de exclusieve bevoegdheden zijn van de EU. Wat daar NIET in genoemd wordt, is dus aan de lidstaten zelf. Tot nu toe kon de EU feitelijk over alles heel eenvoudig een voorstel indienen, daar wordt nu een extra drempel voor ingebouwd: elk voorstel dat niet tot die exclusieve bevoegdheden hoort, zal unaniem aangenomen moeten worden. Overigens, een aantal zaken die wel tot de EU-bevoegdheden horen, hebben uitzonderingen. Het Nederlandse softdrugsbeleid bijvoorbeeld is onaantastbaar omdat het uit volksgezondheid is getild, en is overgeheveld naar 'strafrechtelijke handhaving', wat een aangelegenheid is voor nationale overheden! Een slimme truc om tegemoet te komen aan de eigenaardigheden van een paar landen.
aha...quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:31 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Een verzameling verdragen die voornamelijk tot doel heeft nog meer wetgeving en regels te vereuropaniseren. Zogezegd het vestigen van een machtige centrale niet te controleren overheid.
Overdrijven is ook een vak. En er stond een smilie achter mijn post. Ik kwam Geert Wilders en gevolg vandaag trouwens tegen op de markt in Rotterdam. Was een mooie manier om campagne te voeren: 'Ga je voor of tegen stemmen?' Ik: 'ik stem voor.' En vervolgens was de reactie 'oh' en toen liepen ze door.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:18 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Je bent niet erg origineel, Bot wou dat ook al. Zoiets is gewoon verkrachting van de democratie, maar daar maalt het voor-kamp niet om.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |