Als ik zo iets aan mijn hond voorleg (buurman is slager, die wil nog wel eens wat meenemen voor me) wordt ze ontzettend agressief. Hoe voorkom ik dat ?quote:Op maandag 23 mei 2005 22:40 schreef Quickie_Bat het volgende:
[[url=http://img125.echo.cx/img125/2894/pluismetbot9dv.th.jpg]afbeelding][/URL]
Ook een foto!!!
Waarom wil je het voorkomen? Het is in feite heel natuurlijk, kijk maar eens hoe wolven zich gedragen bij een prooi. Ze verdedigt gewoon haar eten, niks mis mee. Maar het is wel af te leren door steeds met haar te ruilen. Je biedt haar iets anders aan en neemt het oorspronkelijke stuk vlees/bot van haar af. Even later geef je het weer terug. Ze moet weten dat ze het altijd weer terug krijgt en dat jij het niet wilt afpakken. Als het ruilen eenmaal goedgaat, kun je voorzichtig proberen om het af te nemen zonder er iets voor in de plaats te geven. Altijd weer teruggeven, steeds iets langer bij je houden.quote:Als ik zo iets aan mijn hond voorleg (buurman is slager, die wil nog wel eens wat meenemen voor me) wordt ze ontzettend agressief. Hoe voorkom ik dat ?
Misschien kun je beter op brokvoer overstappenquote:Op maandag 23 mei 2005 22:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mijn Doerak had gisteren en vandaag diarree, geen idee wat de oorzaak was, maar het was errug! Ze heeft vannacht uit voorzorg in de badkamer geslapen en ze had de héle badkamer ondergescheten. Ze heeft vandaag gevast en ze is nu 'leeg'. En erg moe. Morgen voorzichtig weer een beetje eten. Ze drinkt gelukkig wel goed en is ook vrolijk, dus ik maak me weinig zorgen.
Doerak heeft echt een strontobsessie, niet normaal gewoon! Had ze ook al toen ze nog op brok stond. Het gaat in vlagen. Maandenlang niet, en dan ineens doet ze tijdens het wandelen niets dan fanatiek strontzoeken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:59 schreef Pitbulleke het volgende:
Misschien kun je beter op brokvoer overstappen![]()
P.S. volgens mij zijn versvleeshonden nóg ergere poephappers dan brokhonden![]()
En heb je het idee dat het met "kruidenmix" (lees: lammetjespoep) van c-best iets minder wordt... of dat het juist stimuleert, motiveert en enthousiasmeert om nog meer van die gebakjes onderweg te smikkelenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Doerak heeft echt een strontobsessie, niet normaal gewoon! Had ze ook al toen ze nog op brok stond. Het gaat in vlagen. Maandenlang niet, en dan ineens doet ze tijdens het wandelen niets dan fanatiek strontzoeken.![]()
Ze vindt het gewoon enorm lekker, ik denk niet dat er iets is dat haar van deze gewoonte af zou brengen...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:29 schreef Pitbulleke het volgende:
En heb je het idee dat het met "kruidenmix" (lees: lammetjespoep) van c-best iets minder wordt... of dat het juist stimuleert, motiveert en enthousiasmeert om nog meer van die gebakjes onderweg te smikkelen![]()
Túúrlijk, misschien als je een kat op een dieet van alléén maar kuikentjes zet... Verwacht niet al te veel kennis van de gemiddelde DSZ-houder.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:24 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik kom net terug van m'n vaste DSZ, hij kon wel Prins voor me bestellen, maar daarna kwam het: waarom wil je dat dan ? Hij deed wel een beetje of ik een of andere gekke fanaticus was. Kuikentjes zijn ook niet goed voor je katten, zit veel te veel magnesium in.
quote:Op donderdag 7 juli 2005 03:18 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
ben je knetterstoned?
wie post nou zoiets om 02.46
er is een duidelijk verschil tussen vers vlees (barfen) en nat etenquote:Op donderdag 7 juli 2005 07:20 schreef Diego27 het volgende:
Hoe zit dat dan met katten hebben die dan ook last van dat tandbederf als je ze geen vers vlees eet.
Ik heb een raskat een bengaal, en die kan niet anders eten dan brokken omdat ie van nat eten/vless direct aan de schijt gaat.
Iemand info over de katten...
van barfplaats.nl dusquote:BARF. Dit is eigenlijk de afkorting voor Bones and Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food. Het is een kreet die min of meer gelanceerd is door de Australische dierenarts Ian Billinghurst. Inmiddels gebruiken we de term voor het zelf samenstellen van rauwe/verse voeding. Op Barfplaats houden wij ons voor een belangrijk deel bezig met het zelf samen stellen van voeding voor onze honden en katten. We voeren de honden met rauwe (geschikte!) vleesbotten, rauw vlees, rauw orgaanvlees, rauwe gepureerde groentes, etc.
Beginnende of geintereseerde in BARF kunnen het beste beginnen met het lezen van de volgende documentatie:
*Om meer te weten te komen over het geven van geschikte rauwe vleesbotten, lees dan dit artikel (rauwe vleesbotten maken een belangrijk deel uit van de zelf samengestelde voeding voor de hond):
http://www.barfplaats.nl/(...)display;threadid=801
*Om meer te weten te komen over het overzetten van brokken naar BARF kun je dit artikel lezen:
http://www.barfplaats.nl/(...)display;threadid=789
*Om meer te weten te komen over het voeren volgens de BARF methode van Ian Billinghurst kun je dit artikel lezen: http://www.barfplaats.nl/(...)display;threadid=788
*Wanneer je boeken wilt lezen over rauwe/verse voeding, dan staat hier een lijst van de meeste boektitels die verkrijgbaar zijn. Vooral de boeken van Mogens Eliasen (1 ervan is vertaald in het Nederlands!), Ian Billinghurst en Kymythy Schultze zijn erg handig ter ondersteuning van de beginnende barfer: http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.php?board=11;action=display;threadid=2303&start=0
*Wanneer je wilt weten wat je allemaal aan ingredienten kunt kopen om zelf samen te stellen, dan is hier een behoorlijke complete lijst van wat honden wel en niet mogen eten: http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=4451
*Twee van onze leden hebben artikelen over BARF geschreven voor hun hondenclub. Deze gaan in het algemeen over BARF en zijn interessant om te lezen. Hier kun je ze vinden: http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=5307
en
http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=2503
*Hier vind je een lijst van voedingsmiddelen die je NIET aan je hond moet voeren: http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=4697
*Wanneer je wilt gaan samenstellen, dan is het een goed idee om dit volgens een bepaald principe te doen en bijv. de percentages van Ian Billinghurst te hanteren. Hier kun je een beschrijving vinden van hoe je percentages moet berekenen (bijvoorbeeld: hoe bereken je hoeveel 60% rauwe vleesbotten is. Of 15% groentemix): http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=5670aarnaast hebben wij een handleiding tot BARF gemaakt op onze ondersteunde site BARFCLUB. Hier kun je een samenvatting vinden van de voedingsmiddelen die je moet voeren, inclusief foto's van de voedingsmiddelen: http://www.barfclub.nl/een_handleding_tot_barf2.htm
Versvleesvoeding voor je huisdieren.quote:Op donderdag 7 juli 2005 06:30 schreef Bluezz het volgende:
opgeschoond.
Er bestaat een topic wat geheel gaat over vers vlees voor je dieren en wat de voor- en nadelen daarvan zijn.
Kan het alleen niet vinden![]()
Je weet dat varkensvlees een bacterie kan bevatten waaraan je hond dood kan gaan?quote:Op donderdag 7 juli 2005 08:21 schreef Uhmmie het volgende:
vanalles
ik heb overigens alleen gekeken naar voer voor katten.. en in mindere mate voor honden
maar als je googlet op "barfen" zal je er stapels over vinden vrees ik
maar in feite krijgen ze allerlei vlees omdat ze toch variatie nodig hebben
en normaal bij prooidieren.. eten ze ook de maaginhoud
dus ze moeten ook groenten en zuivel eten
Klopt.quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:40 schreef Uhmmie het volgende:
en dan hebben we het nog nie tover het feit dat ze van droge brokken sneller blaasgruis en nierproblemen krijgen
ook dat is volkomen geaccepteerd
ik weet het niet.. maar.. je kan moeilijk rekening houden met alles
Ja, wacht even maar katten zijn carnivoren, honden niet dus qua eten kun je die twee eigenlijk niet vergelijken.quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:34 schreef Uhmmie het volgende:
like i said... ik heb geen honden
en mijn kat eet al jaren allerhande vlees zonder ziek te worden
ook varkensvlees dus
alleen niet rauw in het geval van varkensvlees
maar er zijn zoveel dingen waar ie dood aan kan gaan
bijvoorbeeld buiten onder een auto komen
die kans is groter dan van een stukje varkensvlees hoor
toch heeft nieman dproblemen met het feit dat zn kat buiten loopt
beetje vreemd toch
Honden zijn wel degelijk carnivoren!quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, wacht even maar katten zijn carnivoren, honden niet dus qua eten kun je die twee eigenlijk niet vergelijken.
Eukanuba!quote:Op donderdag 7 juli 2005 03:18 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
ben je knetterstoned?
wie post nou zoiets om 02.46
o.t. mijn staffordje krijgt al sinds zijn geboorte eucanuba, en eucanuba blijft het
edit: naja niet sinds zijn geboorte natuurlijk... eerst moest-ie aan de tiet
Waarom geef je geen Carnibest/Duck/Bibi/AHV ofzo dan? Dat is toch heel makkelijk?quote:Op donderdag 7 juli 2005 13:36 schreef Uhmmie het volgende:
mja mijn katje heb ook ontstoken tandvlees nu
heeft ie in 15 jaar nog nooit gehad.. en nu wel nou ie brokken eet
maar dat barfen kost zoveel tijd.. en je moet je vlees ook nog ergen svandaan halen
en ik lijk in een buurt te wonen waar er geowon niet echt een slager zit :S
nahja.. binnekort weer een fiets. dan heb ik wat meer iwnkels onder handbereik
islamitsiche slagerij zou wonderen doen denk ik
Wat een gelul. Snap je niet dat de opmerking "jij doet je hond tekort" erg grof en kortzichtig is?quote:Op donderdag 7 juli 2005 13:25 schreef Quickie_Bat het volgende:
[..]
Eukanuba!
Grappig.
Maar het feit dat je daarmee je hond tekort doet boeit je dus niet?
quote:Op donderdag 7 juli 2005 17:48 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Honden zijn HELEMAAL geen vleeseters.
Hoe kan jij bepalen wat voor dieet "natuurlijk" is voor een dier dat niet een bestaat in de natuur.
Ze hebben een carnivorengebit omdat ze van wolven afstammen, maar dat zijn ze nu niet meer. Je kan een hond niet kruisen met een wolf.quote:Op donderdag 7 juli 2005 18:34 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
[..]Waarom hebben ze dan een carnivorengebit en geen omnivorengebit?
En natuurlijk bestaan ze wel in de natuur, ze stammen immers af van de wolf en kunnen zich nog steeds onderling voortplanten.
Met "onderling voortplanten" bedoelde ik het kruisen van honden en wolven, wat wel kan. Ze zijn in principe nog steeds dezelfde diersoort, anders zou dat kruisen niet kunnen. Ook (afstammelingen van) tamme honden komen in de natuur voor, denk maar aan de dingo's, die zijn ontstaan uit honden die de mens naar Australie heeft gebracht.quote:Op donderdag 7 juli 2005 19:39 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
[..]
Ze hebben een carnivorengebit omdat ze van wolven afstammen, maar dat zijn ze nu niet meer. Je kan een hond niet kruisen met een wolf.
Ze bestaan niet in de natuur, de mens heeft ze afgekweekt van wolven. En ja natuurlijk kunnen ze zich onderling voortplanten.
Kleine correctie: hondenvoerfabrikanten testen in laboratoria hoe weinig goede voedingsstoffen ze in een brok kunnen stoppen zonder dat het dier er al te duidelijk ongezond of ziek van wordt. De zogenaamde hongertesten zijn berucht. Misschien kun je eens op eigen houtje de ingrediënten van je voer bekijken en je afvragen welke van die ingrediënten nou werkelijk goed zouden zijn voor je hond (vraag je ook af wat de fabrikanten voor dit afval per kilo zouden betalen en wat jij er uiteindelijk voor moet neertellen). En houd daarbij in gedachten dat het verteringsstelsel van een hond exact, maar dan ook exact hetzelfde functioneert als dat van een wolf. En wolven eten alleen maar vlees en botten (evt. maaginhoud), tenzij ze bijna omkomen van de honger.quote:Op donderdag 7 juli 2005 17:48 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
De makes van brokvoeding determineren in speciale laboratoria de exacte verhoudingen van verschillende voedingsstoffen die de hond nodig heeft.
quote:Op donderdag 7 juli 2005 21:00 schreef hollander172 het volgende:
W.b. tandplak ben ik heel mooie quote ergens tegengekomen, kan hem niet letterlijk navertellen maar het is een goede poging: Eet zelf eens een liga en de dag later een biefstuk en bekijk beide dagen vlak daarna je eigen tanden eens.
Beter kan ik het ook niet uitleggen. (quote is niet helemaal hoe die hoort te zijn maar het idee is er.quote:Op donderdag 7 juli 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Zoiets heb ik een keer gezegd in een van deze topics. Maar ik had het weer ergens anders vandaan.
Mijn kat Ernesto heeft dat na een paar maandjes KVV ook, ik wil steeds aan 'm zitten, vind 'ie gelukkig niet erg. Zaterdag komt "de Carnibestman" voor het eerst en kunnen de brokjes uiteindelijk helemaal de deur uit. (heb net 3 kilo in m'n kittenpakketen gehad, dus dat moet ik nog opmaken)quote:Op donderdag 7 juli 2005 21:39 schreef Spindizzy het volgende:
Sinds mijn honden op KVV staan glimmen ze zo mooiVooral Smekkie, hij lijkt wel van fluweel.
Lijkt me sterk. Denk dat je het eerder in de (wel heel erg) wisselende temperatuur moet zoeken.quote:Op donderdag 1 september 2005 21:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb vandaag toevallig Rodi gegeven omdat ik even niks anders kon krijgen. Spul ziet er érg goed uit, maar is wel vreselijk duur vind ik. Je moet er ook heel veel van geven.
Ik zit nu nog altijd op de Smuldier, maar het lijkt alsof Lurch weer last van haar vacht begint te krijgen. Zou dat dan toch door die 2% maïs kunnen komen...?
Vraag het me af. Wat Lurch altijd had (tot ik op KVV overstapte) was dat ze zich op haar zij/rug kaalkrabde. Voor het oog leek er niets mis met haar huid en ook uit onderzoeken kwam nooit iets, maar ze had altijd twee plekken aan weerszijden van haar rug die kaal waren. Ik heb het idee dat ze weer aan het krabben is, maar misschien is het ook wel inbeelding. Ik wacht het even af.quote:Op donderdag 1 september 2005 21:56 schreef hollander172 het volgende:
Lijkt me sterk. Denk dat je het eerder in de (wel heel erg) wisselende temperatuur moet zoeken.Dat is bij ons althans bij de argentino ook het euvel.
Kan het verkeerd hebben maar door het wisselende weer lijkt het me dat honden meer of minder huidvet gaan aanmaken en dat gaat irriteren als het weer warmer wordt.quote:Op donderdag 1 september 2005 22:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vraag het me af. Wat Lurch altijd had (tot ik op KVV overstapte) was dat ze zich op haar zij/rug kaalkrabde. Voor het oog leek er niets mis met haar huid en ook uit onderzoeken kwam nooit iets, maar ze had altijd twee plekken aan weerszijden van haar rug die kaal waren. Ik heb het idee dat ze weer aan het krabben is, maar misschien is het ook wel inbeelding. Ik wacht het even af.
Zonder foto of blik op het beestje zelf kan ik niks zeggen maar je beschrijft exact de vlooienallergie die onze dogo heeft.quote:Worden honden ook gestoken door muggen? Doerak heeft nogal wat rodige plekjes en jeuk, maar vlooien heeft ze absoluut niet. Vraag me dus af of het niet misschien gewoon muggenbulten zijn.
Wordt het minder naarmate het kouder is of is het een consequent probleem?quote:Op vrijdag 2 september 2005 07:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het is vooral op de haarloze plekken dat ze het heeft. En ze heeft vrij veel plekken met weinig of geen haar. Een groot deel van haar buik is bijna helemaal kaal. En ik heb echt zelfs niet één vlo kunnen ontdekken... Maar goed, het zal vanzelf wel weer overgaan; ze heeft er niet héél veel last van.
Hou het even in de gaten, heb zelf meerdere honden gehad met vlooienallergie en geen enkele keer waren de symptomen hetzelfde.quote:Op maandag 5 september 2005 13:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat weet ik niet, want ze heeft het nooit eerder gehad.
Heb je het nu over het voeren van brood aan honden?quote:Op woensdag 7 september 2005 07:30 schreef Uhmmie het volgende:
mwah ik denk dat er wel IETS in zit.. gezien mijn hond het 19 jaar lang op advies van de dierenarts heeft gegeten
ok.. met gekookt lamshart maar toch
zo klinkt het wel hequote:Op woensdag 7 september 2005 07:44 schreef Quickie_Bat het volgende:
[..]
Heb je het nu over het voeren van brood aan honden?
Op zich zegt dat weinig. Er zijn ook mensen die met roken 90 worden, maar gezond is het niet. De hond heeft er gewoon niets aan, poept het weer uit. Misschien dat een heel klein percentage verteerd wordt, maar het is geen waardevolle voeding.quote:Op woensdag 7 september 2005 10:52 schreef Uhmmie het volgende:
mja.. daar kan het brood ook best voor gebruikt zijn ofzo
ik weet het ook niet
maar ik weet wel dat ze er prima oud op kunnen worden
Ik vind dat volkomen logisch. Maar de producent van Smuldier vertelde mij dat er in hun consumentenvariant maïs zit omdat de consument dat (granen in het voer) per se wil. In hun kennelvariant zitten in het geheel geen granen, omdat de kennelhouders wel weten dat dat er aan de achterkant net zo hard weer uit komt.quote:Op woensdag 7 september 2005 20:49 schreef Quickie_Bat het volgende:
Je gaat wolven toch ook geen brood voeren? Het zijn geen eendjes
Gunst.....quote:Op woensdag 7 september 2005 21:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind dat volkomen logisch. Maar de producent van Smuldier vertelde mij dat er in hun consumentenvariant maïs zit omdat de consument dat (granen in het voer) per se wil. In hun kennelvariant zitten in het geheel geen granen, omdat de kennelhouders wel weten dat dat er aan de achterkant net zo hard weer uit komt.
Daarnaast overvoeren veel mensen hun honden en in combinatie met weinig beweging zorgt dat anders voor overgewicht.quote:Op woensdag 7 september 2005 21:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind dat volkomen logisch. Maar de producent van Smuldier vertelde mij dat er in hun consumentenvariant maïs zit omdat de consument dat (granen in het voer) per se wil. In hun kennelvariant zitten in het geheel geen granen, omdat de kennelhouders wel weten dat dat er aan de achterkant net zo hard weer uit komt.
Nou ja, het is in Smuldier maar 2%...quote:Op woensdag 7 september 2005 21:43 schreef hollander172 het volgende:
Daarnaast overvoeren veel mensen hun honden en in combinatie met weinig beweging zorgt dat anders voor overgewicht.
Is gewoon een simpel trucje, hond blij, baas blij, mulder nog blijer. (kostprijs vrijwel nul)
Ben er zelf over de vloer geweest, weet je wat die gasten afzetten op een dag.........quote:Op woensdag 7 september 2005 21:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou ja, het is in Smuldier maar 2%...
Da's waar. Ik kan de kennelvariant jammer genoeg niet krijgen hier...quote:Op woensdag 7 september 2005 21:50 schreef hollander172 het volgende:
Ben er zelf over de vloer geweest, weet je wat die gasten afzetten op een dag.........![]()
Die 2% tikt aan hoor, geloof mij maar.![]()
Zo erg zijn van die maaltijdzakjes niet hoor, er zit alleen veel onzin/vulling in en weinig waardevolle voedingsstoffen. Voordeel is dat je kat extra vocht binnenkrijgt en in ieder geval niet die nare anti-oxidanten die in brokjes zitten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 10:29 schreef Black-Hole het volgende:
Waarmee kan ik het beste beginnen en met welke hoeveelheden? Nu krijgt ze nog brokjes (onbeperkt) en een maaltijdzakje Whiskas (puur vergif volgens jullie).
Gewone brok of blik kan ook salmonella bevatten. ( http://www.njboxers.com/Question.htm )quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 09:35 schreef Black-Hole het volgende:
[..]
Rauwe kip? Lijkt me sterk, salmonella en zo.
Ik weet dat deze niet aan mij gericht was, maar een middenweg tussen het voeren van brokken met BHA, BHT of Ethoxyquine (wat dus een landbouwgif is) en het voeren van vers is het voeren van brokjes zonder dat soort anti-oxidanten, die zijn er ook. Ik neem aan dat dat ook jouw oplossing is ?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:31 schreef miss_dynastie het volgende:
Voor jou is er geen middenweg: versvlees voeren, en anders vergiftig je je dier. Nou, lekker. Moge duidelijk zijn dat er voor mij wel degelijk een middenweg is.
Yarrah zat in mijn kittenpakket, is één en al granen zag ik op de verpakking, dus dat zou ik ook nooit geven.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 19:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geloof dat geperste brokken vrij goed zijn. Maar die zijn weer extreem zwaar verteerbaar en ik weet niet of er ethoxyquine en andere troep in zit.
Je hebt 'Yarrah' biologisch voer, maar dat is bagger. En ja, ik heb het geprobeerd. Het is erg slecht voer dat diarree veroorzaakte bij mijn dieren.
Bedoelde je glucosamine ? Er is een nieuw versvoer op de markt (Tolerant) dat in supermarkten verkocht gaat worden, daar zit geloof ik al standaard glucosamine in. Dat lijkt me een marketingtrucje, maar het zag er verder als goed voer uit.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:16 schreef Uhmmie het volgende:
mja dunno.. officieel si het een duivenspeciaalzaak
onofficieel merk je dat vooral als je er voor staat en het bord kan lezen
en als je dus duivendingen nodig hebt.. want dat staat achter in het magazijn
rest van de winkel is helemaal ingericht op de normale huisdieren
op zich is he twel fijne winkel
verkoopt geen onzin en dergelijke
vorige keer zocht ik iets dat misschien zou helpen tegen stijve gewrichten
en met dat jonge mormel erbij.. voelt wup ze extra lijkt het
(zal iets zijn met dat ie wel mee wil spelen)
maar werd toen meteen vertelt dat ik dat alleen hoefde te kopen als ik echt ruzie had met mn geld
ik heb het niet zo op rotterdammers.. maar de no nonsense houding kan ik wel waarderen
Ik ook, ik had die aflevering gezien, ben gaan lezen en uiteindelijk overgestapt.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Blijkbaar niet. Want 'die fabrikanten hebben er verstand van en zullen heus wel weten wat ze doen'.
Het is ook gewoon hartstikke logisch dat mensen dat denken. Ze hebben niet door wat een big business de petfood-industrie is. Ik kwam zelf ook pas op het spoor na de aflevering van Keuringsdienst van Waarde over petfood.
Gore versvoerders altijd met hun poepverhalen !quote:Maar goed, degenen die zelf werkelijk op zoek gaan, kunnen op internet genoeg informatie vinden die vrij overtuigend is als het gaat om de troep die in diervoeders gestopt wordt.
Ik denk dat de meeste dieren het prima doen op brokken. Maar je weet niet hoeveel kwalen e.d. voorkomen hadden kunnen worden door écht goed voer. Ik heb al zoveel verhalen gehoord van 'wonderbaarlijke' genezingen na overstappen op versvoer. En dan kun je 'fanatisme' roepen, maar het is gewoon common sense. Iedereen die de ingrediënten van commercieel diervoeder analyseert, kan niet anders dan zich realiseren dat het niet bestaat uit zaken die een kat / hond in de natuur zou eten. Het meest duidelijke bewijs hiervan zit in stront.Stap over op versvoer en je dier gaat na korte tijd tot 75% minder schijten. Oftewel, hij neemt het voer ook daadwerkelijk op. Mijn honden zijn van viermaal per dag een enorme hoop (vrij dunne) stront gegaan naar een kleine, stevige keutel die elastisch is. Zo hoort het ook bij een roofdier.
Nee hoor, mijn oplossing is (althans, wordt, want het is nu eindelijk te koop in de regio) Carnibest, omdat ik de voordelen van versvlees zeer zeker wel in zie, daar ging het ook helemaal niet om. Ik zou alleen zelf niet durven stellen 'ik doe het goed en de rest doet het helemaal fout'. Oke, versvlees is ook voor mijn kat het beste, naar mijn inzichten dan, maar ik zie het niet zo als 'versvlees goed' <-> 'al het andere fout'. En zo kwam het wel degelijk op mij over.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 19:35 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Uit een ander topic:
[..]
Ik weet dat deze niet aan mij gericht was, maar een middenweg tussen het voeren van brokken met BHA, BHT of Ethoxyquine (wat dus een landbouwgif is) en het voeren van vers is het voeren van brokjes zonder dat soort anti-oxidanten, die zijn er ook. Ik neem aan dat dat ook jouw oplossing is ?
Die verdienen aan de verkoop van brokken.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
dierenartsen raden ze aan, dus het móet wel goed zijn allemaal...
Maar de meeste mensen weten niet hoe het er op de dierenartsenopleiding aan toegaat en dat alle voedingsinfo van de fabrikanten komt in plaats van echte voedingsdeskundigen. Ik geloofde dat zelf ook pas toen ik het uit de eerste hand hoorde. Ik dacht dat dierenartsen dat vak uitoefenden uit idealisme en niet uit winstbejag. Nou zijn er best dierenartsen die tot de eerste categorie behoren natuurlijk, maar ze lijken redelijk zeldzaam.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:49 schreef hollander172 het volgende:
Die verdienen aan de verkoop van brokken.Tuurlijk is het dan topspul!
![]()
Heb jij dan enig idee hoe dat dan zit als je alleen KVV geeft ? Ik vind het zo fijn, ze kunnen het bijna naar binnen slurpen. Daarom geef ik er nog iedere avond iets te kluiven bij, is ook al een beetje een BARF oefening voor zowel de katten als voor mij. Vandaag kregen ze allemaal een kippenlevertje en een stuk lamshart, het was een orgaandag.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het tandenverhaal wordt in dierenwinkels nogal eens geroepen. Terwijl brokken juist veel slechter zijn voor de tanden. Mijn honden hebben nu helemaal geen tandplak meer en dat hadden ze nog wel toen ze brokken aten.
Ook DA's hebben een redenerend vermogen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar de meeste mensen weten niet hoe het er op de dierenartsenopleiding aan toegaat en dat alle voedingsinfo van de fabrikanten komt in plaats van echte voedingsdeskundigen. Ik geloofde dat zelf ook pas toen ik het uit de eerste hand hoorde. Ik dacht dat dierenartsen dat vak uitoefenden uit idealisme en niet uit winstbejag. Nou zijn er best dierenartsen die tot de eerste categorie behoren natuurlijk, maar ze lijken redelijk zeldzaam.
Ik kan niet exact een vraag uit je post halen maar doe een poging.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:37 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
knip*
Dat was ik.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:48 schreef Uhmmie het volgende:
mja ik heb hier ooit iemand horen roepen dat je het verschil tussen brokken en vers
qua gebit
kunt vergelijken met liga en biefstuk
liga kruimelt...blijft op je tanden zitten
het schuurt misshcien wel beetje.. maar het plakt ook
Mijn vraag ligt ietsjes anders; op KVV hoeven ze toch niet echt te kauwenquote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:51 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Ik kan niet exact een vraag uit je post halen maar doe een poging.![]()
Met brok heb je iets dat uit elkaar valt als een koekje, veel hele kleine stukjes die aan de tanden blijven plakken. Vers daarintegen kan dit niet. (door het vochtgehalte)
De mate van tandplak is dan ook veel groter bij brokkenbeesten dan bij KVV of barf beestjes.
Ik wil dus helemaal niet stoppen met BARF onderdelen geven, hij zou nu op zich nog genoeg binnen moeten krijgen en ik houd z'n groei/gewicht bij (hij is nog maar 5 maanden), hij krijgt evenveel voer als z'n grote broer van 1.5 jaar/5.5 kilo. Hij heeft niks te willen voorlopig.quote:dEUS zal idd het barfvoedsel lekkerder vinden dan zijn KVV, probeer het eens uit door te stoppen met barf en enkel KVV te voeren. Met een weekje of twee is ie weer de oude gok ik.
Sluit hem desnoods in een aparte ruimte op als de anderen (dat haal ik uit je verhaal) hun maaltijd krijgen.
Wij hebben ook gemerkt dat barf bij onze beestjes de voorkeur geniet boven KVV, ze weigerden gewoon te eten.............(misschien instinct oid?
)
We hebben zelfs in het begin hartjes e.d. vermalen maar dat is ongebruikt de kliko ingegaan.....
Klopt als een bus.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 09:34 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Mijn vraag ligt ietsjes anders; op KVV hoeven ze toch niet echt te kauwen, tenminste op kattencarnibest praktisch niet, dat is superfijn gemalen (ik heb gehoord dat in de hondenversie stukjes zitten) omdat dan meer katten het accepteren. Als je echt Barf geeft, dus hele stukken (ipv zelf samenstellen en dan alsnog door de vleesmolen), worden hun tanden daar niet schoner van dan van KVV? Om de analogie maar door te trekken; van een bakje appelmoes zullen je tanden niet viezer worden zoals bij een koekje, maar ook niet schoner. Van flink knagen op dat kippenpootje wel.
quote:
Jij dacht zeker; een kat eet wel een vogeltje op wat hij gevangen heeft zonder te koken, maar kip kan niet ?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:12 schreef Ardenlyn het volgende:
Dus katten mogen wel bv kipfilet, kippehartjes, kippeniertjes, kiplevertjes?
Ik las altijd dat het slecht is en niet mag want dat is slecht voor de maag.
Vond het altijd al raar dat het niet mag.
Ja hoor, dat kan gewoon. Wat wel slecht is, is om je kat hele dagen alleen maar orgaanvlees of iets dergelijks te geven, ze hebben namelijk van een prooidier van alle delen een beetje nodig, dus én bot, én spier, én orgaan. Van alleen vlees krijgt je kat "all meat syndrome", botafwijkingen vanwege tekort aan calcium, dat krijgen ze normaal binnen door botten in hun voeding (of krijt in sommig voer).quote:Dus gewoon kipfilet kopen of zoiets en dan kan ik gewoon een stukje geven waar ze lekker op kunnen kauwen?
Bij de AH hebben ze vaak niertjes, hartje en levertjes te koop van een kip. Die mogen ze gewoon opeten zovder te koken?
Het was meer een 'waar ik niet aan kan verdienen, kraak ik lekker af'. Het schijnt namelijk niet of nauwelijks te verkopen, nou was hij ook wel extreem duur hoor.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:43 schreef hollander172 het volgende:
Het is met dit echt weer "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".![]()
De meesten hebben echt de ballen verstand van voeding en weten alleen af van wat de (sponsorende) fabrikanten ze leren.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 15:37 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Het was meer een 'waar ik niet aan kan verdienen, kraak ik lekker af'.
Ik neem aan dat je het over hartjes, levertjes etc. hebt? Invriezen is zoals gezegd geen probleem. (wij halen 2 tot 300 kg per keer aan kip, rund, lam etc. en dat gaat ook de vriezer in)quote:Op donderdag 6 oktober 2005 15:12 schreef Ardenlyn het volgende:
Zodra ik in de buurt kom van bv AH neem ik gelijk wat voor ze mee.
Mag je vlees ook bv eerst invriezen en later aan ze geven?
Mijn antwoord terug:quote:Geachte ***,
Wij bedanken u voor de getoonde interesse.
Tolerant Petfood is een geheel nieuwe lijn vriesvers-diervoeding voor hond en kat. Op dit moment zijn wij bezig met de uitrol van ons concept/produkt.
Om de goede verkrijgbaarheid te realiseren willen wij ons produkt aanbieden via het supermarktkanaal en de betere dierenspeciaalzaak. Maar een nieuw produkt wordt niet zomaar geaccepteerd en in het assortiment opgenomen, daar gaat een heel traject aan vooraf. Middels een pilot willen wij de supermarktorganisaties in Nederland overtuigen van Tolerant vries-vers diervoeding, het "vers" antwoord op de wensen van U, de moderne consument.
.
Wij zijn gestartstart met een 15 tal verkooppunten in het oosten van het land, ± 15 PLUS supermarkten en een aantal dierenspeciaal zaken.
De adressen (helaas nog niet in Leeuwarden) kunt u vinden op onze website. Wij verwachten spoedig uitbreiding van het aantal verkooppunten en houden u daarvan op de hoogte via onze website: www.tolerant.nl/actueel
Tot zover.
Wedervraag: Wat heeft uw belangstelling getrokken in Tolerant vries-vers diervoeding?
Met vriendelijke groet,
quote:Hallo mijnheer ***,
"Wedervraag: Wat heeft uw belangstelling getrokken in Tolerant vries-vers diervoeding?"
Mijn honden krijgen al een hele tijd alleen nog maar verse voeding, te weten Carnibest (en af en toe gewoon vers vlees met bot). Ik ben er van overtuigd dat er in brokken vooral rommel zit en ik merk het postieve effect van vers voer (minder ontlasting, betere vacht, gezonder dier) Ik heb echter geen auto en Carnibest wordt niet in de buurt verkocht. Ik moet dus eens in de zoveel tijd een grote hoeveelheid bestellen en iemand regelen om het voor me op te halen, maar ik vind dat niet ideaal. Vandaar dat ik momenteel Smuldier voer, dat wél in de supermarkt verkrijgbaar is. Hier zitten echter granen (maïs) in en mijn ene hond doet het er niet goed op. Net als toen ze nog brokken kreeg, begint ze zich kaal te krabben op haar flanken. De afgelopen dagen heb ik daarom Rodi gekocht, maar dat is erg duur en ik heb het idee dat er kleurstoffen aan toegevoegd zijn. Een makkelijker verkrijgbaar alternatief voor Carnibest zou dus zeer welkom zijn. Tolerant lijkt vergelijkbaar te zijn met Carnibest (afgaande op wat ik op de site lees). Bovendien vind ik het erg handig dat het in kleine brokken is. Carnibest zijn 'worsten' van een kilo en dat is niet heel handig bij het verdelen in porties.
Met vriendelijke groeten,
Onwennig.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:36 schreef Ardenlyn het volgende:
Ben echt zeer benieuwd hoe ze zullen reageren
Gelijk je hele vriezer volstoppen is ook een beetje drastisch. Wat invriezen betreft, daar ben ik juist voor, gaan sommige beestjes die je niet wil hebben toch van dood. Zalm bijvoorbeeld kan een parasiet bevatten, die na twee weken vriezer zeker het loodje legt.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:36 schreef Ardenlyn het volgende:
Bedankt voor alle tips!
Ik ga eerst wel even wat halen bij AH en later ga ik wel eens op zoek naar een slager.
Ben echt zeer benieuwd hoe ze zullen reageren
Heb je echt alles al geprobeerd ? Een paar dagen geen brokken meer geven, mengen met blik, met brokjes, met je vinger voeren, op z'n poten smeren (niet te dik want dan schudt 'ie het in het rond) etc ? Katten kunnen ook zulke ongelofelijke mutsen zijn als het op eten aankomt.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als dat Tolerant hier verkrijgbaar wordt, ga ik dat ook maar eens proberen met mijn Maine Coon. Die eikel wil alléén maar brokken eten.
Zoals ik al zei, mutsen zijn hetquote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, ik heb álles geprobeerd.
quote:Geen eten geven mag je niet te lang doen bij een kat ivm de kans op leververvetting.
Ik heb 'm wel een keer twee dagen niets gegeven, maar volgens mij hongert hij zich nog liever dood.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 21:04 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Maar een dag of twee kan wel hoor. Ik had ook wel eens gelezen dat twee dagen al te lang zou zijn, maar toen ik dat bij de dierenarts zei vorige week toen dEUS niks at moesten ze er een beetje om lachen.
Serieusquote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Alleen verse vis lust hij, maar dat is nou juist weer niet zo gezond voor een kat.
Het schijnt niet zo goed voor ze te zijn, zeker niet als vast bestanddeel van het dieet. Er zit wat in: er is geen enkele wilde kattensoort die regelmatig vis op het menu heeft (behalve de ocelot geloof ik). Ik geloof dat er ook een verhaal over vis staat ergens op Barfplaats.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 17:17 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Serieus? Hoe niet gezond? Ik geef Yian namelijk regelmatig een vers visje van de visboer, maar niet meer doen dan?
quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 17:32 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Vis breekt vitamine B af, en daar kunnen ze neurologische probleempjes van krijgen. Verder is tonijn in water nogal populair bij katten, sommige katten krijgen het ineens in hun hoofd om ander voer te gaan weigeren en alleen nog tonijn te accepteren, plus dat tonijn nogal veel kwik bevat.
Als je niet overdrijft en het alleen als tussendoortje geeft zal het wel geen kwaad kunnen. Ik geef af en toe een blikje Snoezepoes, tonijn of hele sprotjes, vinden ze heerlijk !
Alleen in grote hoeveelheden hoor, ik zou me nog maar geen zorgen maken. Voor zover ik ben tegengekomen wordt meestal geadviseerd niet vaker dan 1x per week vis, dat is op zich toch niet zo weinig.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 20:39 schreef Bluezz het volgende:
[..]![]()
Dat wist ik niet van die vit.B afbraak. Hier krijgt ze eens per maand/2 maanden een stukje gekookt afgekoeld kabeljauwfilet waar ze dan 2 dagen over doet. Heerlijk vindt ze het, maar echt goed is het dus niet
Ik zwoer altijd bij Royal Canin, is toch geen supergoedkoop voer dus ik dacht dat ik het wel goed deed, het werd goed gegeten en de katten deden het er ook wel goed op. Maar nu ik achter al die Ethoxyquine, graan/mais/bietenpulp en blaasgruistoestanden ben, ben ik achteraf eigenlijk best wel een beetje kwaadquote:En ik schrik ook van die posts over brokjes van de supermarkt.
Toch maar eens proberen op het vers te krijgen.
quote:Staking
'Pim,' zegt Pom, 'we staken.
Zo is dat een keer.'
'Staken?' vraagt Pim. 'Staken?
Wat is dat nou weer?'
'Staken is niks doen meer,
je zet alles stop.
Pas als je je zin krijgt
houdt de staking op.'
'Hoi!' roept Pim. 'We staken.
Ik doe niks meer, Pom'
'Mooi,' knikt Pom, 'maar staken
doe je ergens om.
't Gaat mij om het eten,
om dat voer uit blik.
Is dat voer voor heertjes
zoals jij en ik ?
Of er nergens vers voer
meer te vinden is:
hart en nier en lapjes
of een mooie vis.
Dagenlang zo'n blikje
met zo'n kliederkliek.
Kattenkameraden,
staken! Houd je ziek!'
Stokstijf gaan ze samen
naast hun bakje staan.
Kijk, daar komt de vrouw al.
'Ach, wat scheelt eraan?
Kijk eens: vers uit 't blikje!
Eet nou toch. Toe nou!'
Pom zegt: 'Geef mijn portie
maar aan Fikkie, vrouw.'
'Wil je dan iets anders?
Vleesje dan of vis?'
vraagt ze en ze zoekt al
of er nog iets is.
'Hier...en kippenboutje
en een stukje bief.
O, en wacht...sardientjes...
Eet toch, alsjeblieft!'
Hoi! Het regent lekkers
om hun hongerkop.
Daarmee houdt de staking
- dik gewonnen - op.
Mooi dat ze rauw vlees in ieder geval lekker vindt, dan zal ze Carnibest hopelijk ook wel lekker vinden. En als ze wat geoefend heeft kan ze die drumsticks mischien net zo eten als de katten hier, die gaan er helemaal in, dat geeft een gekraak van jewelste als de botjes opgekauwd worden (er zit merg in, vinden ze zo lekker), er blijft altijd alleen maar een klein stukje bot over. De kittens krijgen dat nog niet zo voor elkaar, maar als ze groter zijn vast wel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 21:26 schreef Miss_B het volgende:
thanks voor de infoHeb eerst maar even een drumstickje neer gelegd, want ze eet wel normale stukjes kip.
Ze werd helemaal wild van de drumstick en bleef er maar aan likken en daarna mij zielig aankijken omdat ze niet 'verder' kon eten.
En zo goed en lief als ik natuurlijk benHeb ik bijna het hele drumstickje in grove stukken gesneden. Dat viel wel in goede aarde, er is alleen nog vlees aan het bot vast en dat blijft voorlopig nog wel vast zitten. Ze moest in ieder geval moeite doen om de grove stukken toch enigzins in stukken te bijten/kauwen.
In de AH hier in de buurt, die is enorm groot, hebben ze alleen Rodi voor honden in een klein vrieskastje.
Dus ik ga maandag even kijken bij de Dierenspeciaalzaak in Leidschendam of ze daar wel Carnibest voor katten hebben, maar heb het alleen nog maar gezien voor honden.
Ik leg volgende week wel nog wel een keer een drumstick neer voor beide katten en misschien steekt Spetter inderdaad nog iets op van Smokey.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:50 schreef miss_dynastie het volgende:
Yian heeft nergens last van, vindt zijn voer heerlijk, dus we hebben geen problemen (had daar eigenlijk niet op durven hopen!). Heb hem nog maar eens een kippenvleugeltje aangeboden, maar als je kat dat ding vervolgens naar de oven sleept, zegt dat denk ik wel genoeg![]()
Maak je nu een grapje ? Maar voor de zekerheid dan, het ging om het geven van hondencarnibest aan katten. Schijnt prima te gaan, alleen geven de meeste mensen er dan geloof ik nog extra rood vlees voor de taurine bij.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 23:04 schreef quincy het volgende:
Ehhhh waarom zou een hond nou weer niet op Carnibest kunnen leven. Zolang je maar de complete versie geeft is er niets aan de hand en krijgt je hond/ kat alles binnen wat hij nodig heeft
![]()
Ik maak geen grapje hoor, ben gewoon serieus maar vond het een beetje een vreemde opmerking. Een kat zou wel kunnen leven op brokken wat dus ook compleet is maar niet op een complete versvleesvoeding. Compleet is compleet of het nou brokken of vlees isquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 23:10 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Maak je nu een grapje ? Maar voor de zekerheid dan, het ging om het geven van hondencarnibest aan katten. Schijnt prima te gaan, alleen geven de meeste mensen er dan geloof ik nog extra rood vlees voor de taurine bij.
Die sleept hem dus naar de oven (al weet ik niet hoe ik dat dus moet interpreteren, want volgens Quincy kan het arme ding niet denkenquote:Op zondag 9 oktober 2005 11:40 schreef Miss_B het volgende:
Wat doen die van jou er dan mee miss_dynastie ?
het lag er nog toen ik wegging vanochtendquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 08:52 schreef Miss_B het volgende:
En Uhmmie.. Hebben ze er nu wel al wat van gegeten? Of ligt ie nu gewoon nog te liggen?
Ben wel zwaar benieuwd namelijk...
Denk dat ik zon eendagskuiken ga geven als de Kitten er ook is, en dan alleen als ze beide al wat meer gewend zijn
Je kunt eigenlijk van alles wel geven. Lamsvlees, rundvlees, konijn...quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 11:23 schreef Ardenlyn het volgende:
Nou heb al kippelevertjes/hartjes en filet getest maar 2 dames Carmen en Piglet hier hoeven niets van dat alles.
Vleugeltjes waren er niet meer dus dat koop ik een andere keer.
Wie heeft nog meer ideen voor vlees voor de 2 dames? Wie weet houden hun 2en niet van kip
En wat lachen om te lezen dat katten zelf naar de oven lopen
In het begin kan dat, als ze er niet aan gewend zijn. Op een gegeven moment gaat dat over en krijg je juist harde poep. En vooral: erg weinig poep. Omdat van versvoer rond de 90% verteerd word (van brokken rond de 60%). Dit is wetenschappelijk aangetoond.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:16 schreef Ardenlyn het volgende:
Is het normaal dat ze wat aan de dunne zijn als je ze rauw vlees geeft?
Het is niet heel erge diarree maar wil het even zeker weten.
Als je het voor elkaar krijgt dat alle katten vers lusten, dan kan het best hoor. Je moet ook niet te lief voor ze zijn. Alleen zou ik dan wel kant en klaar versvlees aanraden.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 13:22 schreef Ardenlyn het volgende:
Ik ga hem later bekijken die video. Ben blij dat je hem nog heb gepost
Maar echt 100% over gaan op vers zou mij echt niet lukken. Krijg dikke ruzie met de katten. Ze moeten en zullen persee hun brok en blik krijgen en anders is het ruzie.
Ookal zijn ze vol van bv vers vlees dan nog gaan ze vragen om blik en brokken.
Poelier bijvoorbeeld. Nekken zijn juist wel goed voor 'beginners'. Vrij zacht enzo.quote:Waar haal je eendenek? Bij de slager? En kan ik dat nu ook geven of is dat meer voor een ervaren versvleesetendekat?
quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:34 schreef TechXP het volgende:
read more: http://www.vegetarismus.ch/vegepet/tyke.htm
quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:28 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Interessant verhaal, jammer van de bijbelpropaganda en het heen-en-weer gesleep met zo'n "wonderdier".
Ik vind het persoonlijk walgelijk dat dit verhaal van een leeuw die jaren voortijdig aan haar einde is gekomen wordt gebruikt om te doen alsof vegetarisch eten voor katten goed is. Ja, ze is er niet gelijk dood op neergevallen, maar in het wild worden leeuwen zo'n 15-20 jaar en in gevangenschap meestal 10 jaar ouder, deze leeuw werd 9 jaar oud. Vind ik persoonlijk eerder een voorbeeld van hoe het niet moet. Maar hun andere argumenten om hun vegetarisch eten voor katten in poedervormaan te prijzen zijn al net zo goed: ja, vegetarisch eten voor katten is onnatuurlijk, maar brokjes zijn ook onnatuurlijk.
Wat betreft dat laatste stukje, daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind vegetarisch voeren van een kat een grove ontkenning van wat het dier is en het opleggen van jouw denkbeelden aan een dier dat zich daar dan maar naar moet schikken terwijl het tegen het wezen van dat dier ingaat. Als ik alleen al zie hoeveel plezier mijn katten hebben van een echt stukje vlees of een eendagskuiken ipv een bakje brokjes, dan wil ik ze die astronautenvoeding echt niet aan doen, ik laat ze liever een zo natuurlijk mogelijk gedrag vertonen, ze worden daar al genoeg in beperkt als huisdier.quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:12 schreef TechXP het volgende:
[..]
In gevangenschap zijn er leeuwen die 10 jaar ouder worden en die minder oud worden. Ligt een beetje aan de situatie.
Daarnaast is het verhaal gewoon interessant om te lezen. Niet zozeer om iets aan te prijzen lijkt me.
Katten op vegetarisch/vegan voeding worden even oud (gemiddeld) als katten op ander voer. Zolang ze gewoon de voedingsstoffen binnen krijgen. Maar goed.. andere discussie denk ik
Het was vooral bedoeld als een verzoek richting TechXP hoor. Ik ken hem een beetje en hij is in staat om het hele topic vol te praten met ellenlange betogen waarom het beter zou zijn om je hond of kat vegetarisch te voeren (je geeft je konijn toch ook geen biefstuk?quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:27 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Mmm ik had hem hiermee naartoe genomen vanuit dierennieuws omdat ik daar niet teveel offtopic wilde gaan en ik dacht dat de mensen hier wel wat dieper op de materie zouden kunnen ingaan. Open hier een apart topic over en de gemiddelde persoon heeft zich nooit erg veel verdiept in huisdiervoer. Sorry.
Dat is heel gewoon, dat worden alle honden van versvoer.quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:55 schreef ondeugend het volgende:
Mijn pup krijgt 6 dagen brokken en de 7e dag energigue. Dit op aanraden van de fokker.
Ik vind het naar niets ruiken maar het beest wordt helemaal wild als ik een schoteltje ontdooide schijven klaar heb staan.
even offtopic hoorquote:Op donderdag 19 januari 2006 14:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
(je geeft je konijn toch ook geen biefstuk?).
Maak je maar niet druk hoor, er is meer dan kip in de wereld.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:08 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Weet hier iemand iets over hoe dat gaat werken met de verkrijgbaarheid van vlees wanneer de pleuris (lees vogelgriep) hier uitbreekt ? Ik geef iedere dag eendagskuikens, die worden niet meer uitgebroed natuurlijk wanneer er een transportverbod wordt ingesteld op een gegeven moment. Dan zit ik waarschijnlijk met een hongerstakende (want kuikenverslaafde) dEUS.
Toen er vogelpest heerste waren er ook transportverboden, maar toen maar in bepaalde gebieden, en kip was gewoon verkrijgbaar. Waar kwam die toen ook alweer vandaan ? En hoe zou dat gaan met de fabrikanten van KVV ? Ik ga zo zelf even wat mensen mailen, de uitslag daarvan zal ik hier wel neerzetten.
Ik moest toch CB bestellen, als ik de vriezer volprop met 45 kilo kunnen we weer 4 maanden vooruit, dus dat is het probleem niet. Ik kan dan nog maar 30 kilo CB kwijt voor de hond van m'n broertjes vriendin, en dat is in een maand op. Maar die hond gaat acuut aan de race als hij brokken moet eten, dus dat kan wel een probleem worden.
Ik zie het allemaal niet zo somber in als het misschien lijkt door zo'n berichtje, maar hoop wel wat praktische probleempjes voor te kunnen zijn.
Ik voer dat ook wel een beetje, maar het zit me toch niet helemaal lekker bij katten. Rundvlees is geloof ik allergieverwekker nr 1 bij katten (wat betreft vlees dan hequote:Op zaterdag 18 februari 2006 19:10 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Maak je maar niet druk hoor, er is meer dan kip in de wereld.![]()
Lam, schaap, kalf, rund en de wat meer exotische vleessoorten.
quote:Voor de fabrikanten maakt het weinig uit overigens, hoogstens zullen ze bij langdurige "droogte" de prijzen moeten verhogenmaar vergeet niet dat vlees uit deze categorie heel anders beoordeeld wordt als echt consumentenvlees.
De heren zouden het nog wel kunnen, maar Mimoos zou volgens mij omkomen van de hongerquote:Desnoods stuur je ze zelf op jacht.![]()
Rund is idd niet echt ideaal, sorry had niet gezien dat het om katten ging. (associeer het altijd met honden dat hele barf en kvv gedoe.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 19:30 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik voer dat ook wel een beetje, maar het zit me toch niet helemaal lekker bij katten. Rundvlees is geloof ik allergieverwekker nr 1 bij katten (wat betreft vlees dan he) en ze leven normaal gesproken toch ook alleen van muisjes en klein gevogelte, kip is eigenlijk al een beetje groot. Ik voer qua BARF het meest kip, eend en konijn, en van eend en konijn zijn de botten al te hard, dus daar hebben ze qua calcium al niks aan. Moet ik toch een koffiemolentje op de kop tikken en eierschalen gaan poederen, wat een gedoe. Dat is dan weer een voordeel van honden.
Bij productie van KVV wordt gewoon slachtafval aangevoerd en direct verwerkt, hierna wordt het opgeslagen in vriesruimten.quote:IK heb geen idee hoe dat precies gaat met dat KVV, ik moet eigenlijk zelf een keer gaan halen in Ermelo zodat ik in de fabriek kan rondkijken, maar ik had het idee dat ze daar toch midden tussen de pluimveebedrijven zitten en daar waarschijnlijk ook zo hun grondstoffen van betrekken, ik kan me voorstellen dat als er geen kip getransporteerd mag worden er ook niks geslacht wordt en dat ze dan ook geen aanvoer van grondstoffen hebben, en dat de voorraad beperkt zal zijn omdat daar vriesruimte voor nodig is, of is dat te ver gedacht ?
Ach onze "grote jager" staat ook raar te kijken als ie wat levends achterna zit en "het" stopt ineens, gaat ie er aan likken.quote:De heren zouden het nog wel kunnen, maar Mimoos zou volgens mij omkomen van de hongerZou ik geen muizenfarm kunnen opzetten op m'n balkon
![]()
60,4 kg schoon aan de haak op dit moment en volop in de pubertijd.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 21:48 schreef Pitbulleke het volgende:
Hey Hollander172, long time no see - hoe is je Dogo aan het uitgroeien? Heb je ergens op Fok foto's staan?
Valt mee hoor.quote:On topic: verrek ik had er ook nog helemaal niet bij stil gestaan dat de vogelgriep wel eens gevolgen kan hebben voor de productie van Carnibest..![]()
Da's dus een behoorlijk manneke geworden! Ik heb hem al ergens in een topic gespot maar meer foto's is altijd beter en een avondvullende film natuurlijk helemaalquote:Op dinsdag 21 februari 2006 22:43 schreef hollander172 het volgende:
[..]
60,4 kg schoon aan de haak op dit moment en volop in de pubertijd.
Ontopicquote:Op woensdag 22 februari 2006 09:30 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Da's dus een behoorlijk manneke geworden! Ik heb hem al ergens in een topic gespot maar meer foto's is altijd beter en een avondvullende film natuurlijk helemaal![]()
Ja dat was de foto die ik bedoelde: ferme Dogo hoor! Oké dan ook mijn carnivoor op de foto, eet al vanaf pup vers vlees en is nu anderhalf jaar oud. Volgens mij is een foto van een versvleeshond wel on topicquote:Op woensdag 22 februari 2006 16:26 schreef hollander172 het volgende:
Ontopicdit is dus een hond die enkel leeft op vers vlees.
Krijg nou tieten: bij mij werkt ie wel?quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Gele kikker. ImageShack werkt niet op Fok.
Er zijn allerlei andere gratis image servers die wel werken. http://tinypic.com/ werkt dacht ik wel.quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:56 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Krijg nou tieten: bij mij werkt ie wel?Wat nu?
quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Er zijn allerlei andere gratis image servers die wel werken. http://tinypic.com/ werkt dacht ik wel.
quote:Op woensdag 22 februari 2006 16:58 schreef Uhmmie het volgende:
dus dat is wat er gebeurd als je je teckel vers vlees voert?
Af en toe. Ik geef momenteel ook Energique nummer 4, heeft ongeveer dezelfde samenstelling als CB en is voor mij wat makkelijker te verkrijgen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:02 schreef Pitbulleke het volgende:
Haal jij ook nog steeds je voer bij onze vaste voerboer? Ik wel![]()
Dank je! Heeft ie van z'n baasjequote:Op woensdag 22 februari 2006 21:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Af en toe. Ik geef momenteel ook Energique nummer 4, heeft ongeveer dezelfde samenstelling als CB en is voor mij wat makkelijker te verkrijgen.
Ik vind je hond erg mooi.
De gewone Energique ben ik ook niet weg van. Maar nummer 4 bevat geen tarwe. Ik geloof dat tarwe zo ongeveer de nummer 1 oorzaak is van huidallergieën...quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:00 schreef Pitbulleke het volgende:
Dank je! Heeft ie van z'n baasje![]()
Ik heb Energique gegeven toen ie een pup was maar ik vond hem toen waanzinnig jeukerig en zijn vacht werd erg dun op bepaalde plaatsen. Het is uiteindelijk CB geworden met de ene dag Kip en de andere dag Lam en tweemaal per week een dag Kruidenmix er door, dat bevalt me het best zo.
Hmmm ja maar volgens mij moet je rundvlees ook niet uitvlakken, daar willen honden ook raar op reageren. Maar die van mij is gewoon gevoelig. Zomers is ie op z'n mooist, lekker in de zon en in huis geen centrale verwarming aan is het allerbestquote:Op woensdag 22 februari 2006 22:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
De gewone Energique ben ik ook niet weg van. Maar nummer 4 bevat geen tarwe. Ik geloof dat tarwe zo ongeveer de nummer 1 oorzaak is van huidallergieën...
Een vriendin van me rijdt altijd.quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:09 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Hmmm ja maar volgens mij moet je rundvlees ook niet uitvlakken, daar willen honden ook raar op reageren. Maar die van mij is gewoon gevoelig. Zomers is ie op z'n mooist, lekker in de zon en in huis geen centrale verwarming aan is het allerbest![]()
P.S. maar als ik eens CB voor je moet meenemen dan geef je maar een gil, ik rijd er toch wel af en toe heen
quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Een vriendin van me rijdt altijd.
Geef je geen gewoon vlees tussendoor?quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:00 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Dank je! Heeft ie van z'n baasje![]()
Ik heb Energique gegeven toen ie een pup was maar ik vond hem toen waanzinnig jeukerig en zijn vacht werd erg dun op bepaalde plaatsen. Het is uiteindelijk CB geworden met de ene dag Kip en de andere dag Lam en tweemaal per week een dag Kruidenmix er door, dat bevalt me het best zo.
Die hangt volgens mij nog weleens rond op het hondenforum, kom er zelf bijna nooit tenzij er hulp nodig maar dacht weleens plaatjes te hebben gezien.quote:Hé Hollander, bedankt hèIk mis Greatdane trouwens - leeft die nog?
Oh ok hij eet driemaal daags (jaja) en 's ochtends gaat er trias omega olie en een schepje zeewier door zijn voer en 's avonds ook weer een schepje zeewier. Schapenvet gaf ik ook regelmatig, in blokjes of bijvoorbeeld een koeienhoefje gevuld met schapenvet. Dat zal ik weer eens doen! Maar inderdaad, hij krijgt verder alleen Lam/Rijst en Kip/Rijst. Ik zal ook eens een makreeltje of wat sardientjes halen inderdaad.quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:12 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Geef je geen gewoon vlees tussendoor?Of een beetje schapenvet e.d.? Sardines werken ook prima voor de vacht en duur is het niet te noemen.
Euh... wat bedoel je nou precies hahaquote:Die hangt volgens mij nog weleens rond op het hondenforum, kom er zelf bijna nooit tenzij er hulp nodig maar dacht weleens plaatjes te hebben gezien.
Ik heb betaalde hosting dus als je een accountje wil, heb trouwens ook een uploadmodule in de (inactieve) site ingebouwd die je kan gebruiken, username en pass mag je zelf weten.![]()
Waar is het zeewier voor?quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:22 schreef Pitbulleke het volgende:
Oh ok hij eet driemaal daags (jaja) en 's ochtends gaat er trias omega olie en een schepje zeewier door zijn voer en 's avonds ook weer een schepje zeewier. Schapenvet gaf ik ook regelmatig, in blokjes of bijvoorbeeld een koeienhoefje gevuld met schapenvet. Dat zal ik weer eens doen! Maar inderdaad, hij krijgt verder alleen Lam/Rijst en Kip/Rijst. Ik zal ook eens een makreeltje of wat sardientjes halen inderdaad.
Oh heb zelf een domein en hosting dus daar kan je plaatjes parkeren als je wil, was idd wat woorden vergeten tussendoor dus leesbaar?quote:Euh... wat bedoel je nou precies hahaIk lees het morgen wel, duik er nu in voor Lupa ons afstraft wegens slow chat en mijn wekker is morgenochtend weer onverbiddelijk om 6 uur
![]()
Waarom voer je dan niet gewoon KVV ? Dat is toch compleet en makkelijk in het gebruik en je kunt het altijd nog op je gemakje uitbouwen naar BARF. De katten hier krijgen iedere dag per kat gemiddeld twee eendagskuikens als ontbijt, 50 gram Carnibest of zo'n 60 gram iets anders (iets te knagen of soms vis of blik) aan het begin van de avond en 50 gram Carnibest voordat wij naar bed gaan. Als de eerste maaltijd van de avond dan nog niet op is krijgen ze de tweede maaltijd niet, ik voer af en toe nog teveel.quote:Op donderdag 23 februari 2006 08:55 schreef Uhmmie het volgende:
btw hollander.. hoeveel moet jij nou per dag voern?
heb er weleens over gedacht om mn katten te laten barfen
maar ben bang dat ik niet de tijd heb.. om 100% zeker te zin dat ze alles binnenkrijgen
dus nu hou ik het maar op kippenorganen in het weekend.. en doordeweeks brokken
merk alleen dat ik een half kalende kat heb..
waarvan ik bang ben dat het weleens aan het voer kan liggen.. dus dan kan ik weer op zoek naar wat nieuws
(en dus misschien net zo goed over op echt vlees.. alleen je vloer word er zo ranzig van! en ik heb een open keuken.. dus even de deur dicht is geen optie)
Geef zelf schapenvet voor de vacht, krijg het toch gratis in porties van een kg of 3 a 4 per keer.quote:Op donderdag 23 februari 2006 08:55 schreef Uhmmie het volgende:
zeewier is volgens mij voor de vacht ook toch?
Wil je dat echt weten?quote:btw hollander.. hoeveel moet jij nou per dag voern?
Wij hebben laminaat en dweilen elke dag 1 of 2 keer en dat gaat prima.quote:(en dus misschien net zo goed over op echt vlees.. alleen je vloer word er zo ranzig van! en ik heb een open keuken.. dus even de deur dicht is geen optie)
Hier in Zeeland is er geen één Carnibest verkooppuntquote:Op donderdag 23 februari 2006 09:39 schreef Uhmmie het volgende:
omdat ik in een of ander achtergesteld dorpswijkje woon.. waar ze dus geen carnibest verkopen bij de dierenwinkel
en ik het nu laat bezorgen.. maar die dat dus ook niet verkopen
en ik boveniden geen hele grote vriezer heb.. dus grof inslaan is ook geen optie
Ze hoeven ook niet per se kuikens te eten, ik geef ze vooral omdat het zo makkelijk is, ze er goed op moeten kauwen en omdat dEUS er zo gek op is. En als je echt wil dat ze ze eten zal je misschien een handje moeten helpen, Flynn snapte in het begin ook niet hoe een "dicht" kuiken op te eten, toen sneed ik altijd van twee kuikens de buikjes open voor hem, inmiddels eet hij z'n eerste kuiken gewoon en moet kuiken nr 2 ingesneden worden (omdat het zo hoort, kattenquote:en kuikens vinden ze maar niks.. dat moet ik ze nog eens aanleren vrees ik
zak van liggen.. maar eten ho maar
heb er wel een leuk filmpje van
(al was ik te laat met filmen begonnen.. dus het echte gooi en smijtwerk staat er niet op)
http://dot.kelder.net/gallery/view_photo.php?set_albumName=album32&id=Poes_en_het_Kuiken
tis alleen flink groot filmpje... dus even geduld
wil het nog weleens proberen.. maar heb vriendje dat kuikeningewanden smerig vind..
en ik wil gewoon dat ze het hele kuiken op gaan eten
dus geen hulp van de blender of iets dergelijks
en dan vrees ik dat ik aanvankelijk toch even iets zal moeten "lonken" met vrije ingewandjes
dat ruikt vast beter dan een plukje veren
Hoeveel zooi denk je dat een stuk lever van een kilo geeft?quote:Op donderdag 23 februari 2006 09:58 schreef Uhmmie het volgende:
mja 1x per dag dweilen zie ik echt nog niet gebeuren laat staan 2x per dag
ik ben 12 uur per dag van huis omdat ik nogal stukje van huis werk
zijn we weer terug op het "ik heb geen tidj voor barfen" excuus
ik heb ook laminaat hoor.. maar poesjes moet lekker kunnen eten als ik de deur uit ga
en dan nog een keer als ik weer thuis kom
en idd.. in het weekend na de kip moet er altijd hoognodig gedweild worden
Doe eens een nekje, dat is pas knaagwerk.quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:59 schreef Uhmmie het volgende:
mja voor het kauwen krijgen ze dus maagje snu
das ook redelijk knaagwerk
Nekjes en karkassen kosten ook nog eens bijna niks. Voor grotere honden bijv. is een lamsstaart wel leuk, zelfde idee als het nekje maar dan op formaat.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:25 schreef Uhmmie het volgende:
hmm kan ik weleens proberen ja
of een vleugeltje ofzo
maarja.. komend weekend geen markt voor mj.. dus ook geen poelier
Ooooh okquote:Op donderdag 23 februari 2006 08:35 schreef hollander172 het volgende:
Oh heb zelf een domein en hosting dus daar kan je plaatjes parkeren als je wil, was idd wat woorden vergeten tussendoor dus leesbaar?
"Slager, heeft u varkenspootjes?"quote:Op vrijdag 3 maart 2006 17:18 schreef Uhmmie het volgende:
hollander: leuk bedacht.. maar laatste keer dat ik er bij de slager in de buurt om vroeg.. was deze alles behalve gecharmeerd
werd zowat de winkel uitgekickt
(leek me toch niet zo'n idiote vraag?)
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 22:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hoe flauw.
Maar de meeste slagers hebben dat soort spul dus niet meer, tenzij je een zelfslachtende slager treft. De meeste andere slagers krijgen alles kant en klaar aangeleverd...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |