abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27300601
quote:
Als ik zo iets aan mijn hond voorleg (buurman is slager, die wil nog wel eens wat meenemen voor me) wordt ze ontzettend agressief. Hoe voorkom ik dat ?
pi_27300656
Tinkerbell schreef:
quote:
Als ik zo iets aan mijn hond voorleg (buurman is slager, die wil nog wel eens wat meenemen voor me) wordt ze ontzettend agressief. Hoe voorkom ik dat ?
Waarom wil je het voorkomen? Het is in feite heel natuurlijk, kijk maar eens hoe wolven zich gedragen bij een prooi. Ze verdedigt gewoon haar eten, niks mis mee. Maar het is wel af te leren door steeds met haar te ruilen. Je biedt haar iets anders aan en neemt het oorspronkelijke stuk vlees/bot van haar af. Even later geef je het weer terug. Ze moet weten dat ze het altijd weer terug krijgt en dat jij het niet wilt afpakken. Als het ruilen eenmaal goedgaat, kun je voorzichtig proberen om het af te nemen zonder er iets voor in de plaats te geven. Altijd weer teruggeven, steeds iets langer bij je houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 24-05-2005 10:33:59 ]
  dinsdag 24 mei 2005 @ 10:28:15 #4
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_27300754
Tink, kun je Ayla haar botjes niet gewoon geven op een rustige plek? Waar geen katten bijkunnen. Kan ze het op haar gemakkie opknagen zonder ongelukken.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_27300846
Voor mij maakt het niks uit, ik ben niet bang (ik schreef het trouwens ) voor d'r uiteraard.

Ik moet alleen 4 katten bij haar uit de buurt houden die het allemaal ook erg interessant vinden. (nou ja, andersom moet dat ook als de katten iets lekkers krijgen).

Het punt is dat ze agressief blijft zelfs als het al op is. Dan loopt ze minstens nog een uur d'r tanden te ontbloten om niks en jaagt iedereen bij d'r weg.
pi_27300907
Oh, foutje, Tinkerbell dus.

Een rustige plek is misschien inderdaad het handigst dan, want met het verdedigen tegen de katten zal ze niet zo snel ophouden.
pi_27300979
Ayla d'r ontlasting is trouwens sterk verbeterd inmiddels, zie vorig deel

Ik zag dat jouw hond ook zo'n diarree had vorige week Lupa. De mijne ook, ik denk dat ze iets van de straat geplukt heeft of zo, ze is 2 dagen aan de spuiterij geweest
pi_27301680
Ja, Doerak vreet van alles van de straat op, met name stront. Ik overweeg om haar maar te wennen aan het wandelen met een muilbandje om, want dit is niet de eerste keer dat ze er ziek van was. Ik zit nou niet echt te springen om een badkamer vol met meurende bagger...
pi_27301721
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Mijn Doerak had gisteren en vandaag diarree, geen idee wat de oorzaak was, maar het was errug! Ze heeft vannacht uit voorzorg in de badkamer geslapen en ze had de héle badkamer ondergescheten. Ze heeft vandaag gevast en ze is nu 'leeg'. En erg moe. Morgen voorzichtig weer een beetje eten. Ze drinkt gelukkig wel goed en is ook vrolijk, dus ik maak me weinig zorgen.
Misschien kun je beter op brokvoer overstappen

P.S. volgens mij zijn versvleeshonden nóg ergere poephappers dan brokhonden
Leave it to me. We're checking out.
pi_27301772
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 10:59 schreef Pitbulleke het volgende:
Misschien kun je beter op brokvoer overstappen

P.S. volgens mij zijn versvleeshonden nóg ergere poephappers dan brokhonden
Doerak heeft echt een strontobsessie, niet normaal gewoon! Had ze ook al toen ze nog op brok stond. Het gaat in vlagen. Maandenlang niet, en dan ineens doet ze tijdens het wandelen niets dan fanatiek strontzoeken.
pi_27302630
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 11:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Doerak heeft echt een strontobsessie, niet normaal gewoon! Had ze ook al toen ze nog op brok stond. Het gaat in vlagen. Maandenlang niet, en dan ineens doet ze tijdens het wandelen niets dan fanatiek strontzoeken.
En heb je het idee dat het met "kruidenmix" (lees: lammetjespoep) van c-best iets minder wordt... of dat het juist stimuleert, motiveert en enthousiasmeert om nog meer van die gebakjes onderweg te smikkelen
pi_27303350
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 11:29 schreef Pitbulleke het volgende:
En heb je het idee dat het met "kruidenmix" (lees: lammetjespoep) van c-best iets minder wordt... of dat het juist stimuleert, motiveert en enthousiasmeert om nog meer van die gebakjes onderweg te smikkelen
Ze vindt het gewoon enorm lekker, ik denk niet dat er iets is dat haar van deze gewoonte af zou brengen...
pi_27304265
Ik kom net terug van m'n vaste DSZ, hij kon wel Prins voor me bestellen, maar daarna kwam het: waarom wil je dat dan ? Hij deed wel een beetje of ik een of andere gekke fanaticus was. Kuikentjes zijn ook niet goed voor je katten, zit veel te veel magnesium in.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 12:47:51 #14
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_27305040
Op de website van Carnibest zie ik dat er nu ook een verkooppunt hier bij ons in het durrep is Straks even mailen voor meer info.
pi_27313885
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:24 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik kom net terug van m'n vaste DSZ, hij kon wel Prins voor me bestellen, maar daarna kwam het: waarom wil je dat dan ? Hij deed wel een beetje of ik een of andere gekke fanaticus was. Kuikentjes zijn ook niet goed voor je katten, zit veel te veel magnesium in.
Túúrlijk, misschien als je een kat op een dieet van alléén maar kuikentjes zet... Verwacht niet al te veel kennis van de gemiddelde DSZ-houder.
pi_28577293
Ik heb dus een hond. Ja okee ik heb er 4. Maar een kreeg ik toen hij 5 jaar was. Zijn gebit was heel erg bruin. Sommige tanden zelfs donkerbruin. Tandvlees ook donkerrood tot paars.
Hij had tot die tijd altijd brokken gegeten. Ik heb toen zijn gebit laten reinigen bij de dierenarts. Toen was ik een flinke bom duiten armer.
Heb hem zodra ik hem kreeg over gezet op versvlees voeding.
En nu 2 jaar later heeft hij een puntgaaf gebitje. Alle tanden zijn blakend wit. Tandvlees mooi roze. En hij is nu dus al 7!
Ik moet altijd wel lachen als ik bij de dierenarts kom en ik complimenten krijg over de gebitten van mijn honden. Als ze dan vragen wat ik voer en daarop "versvleesvoeding" antwoord, kijken ze wel wat vreemd Zo van:"Geen brokken?"

Okee nu nog even waarom ze nu geen tandsteen meer hebben:
In brokken zitten zoals iedereen wel weet heel veel granen. Granen in combinatie met speeksel levert een flinke aanslag op de tanden op.
Rauw vlees in combinatie met speeksel doet dit niet.
Daarnaast knagen ze hier ook veel op verse rauw botten waardoor hun tandjes ook mooi gaaf blijven.

Okee, nou ik had ff zin dit te sharen!
Dus iedereen nu gauw versvlees voor zijn hondjes kopen hoor!
pi_28577583
ben je knetterstoned?
wie post nou zoiets om 02.46

o.t. mijn staffordje krijgt al sinds zijn geboorte eucanuba, en eucanuba blijft het

edit: naja niet sinds zijn geboorte natuurlijk... eerst moest-ie aan de tiet
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
  donderdag 7 juli 2005 @ 03:22:25 #18
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_28577614
Wat maakt die tijd nou uit... duh! dan ben ik zeker helemaal knetterstoned ( NOT!)
TS.. goed punt hoor
Mijn hondje krijgt ook veel versvlees.. super goed voor ze.. ik geef er wel brokken naast zeg maar.. beetje de afwisseling, maar meer versvlees.. enne lekkere botte, maar ook groente en fruit en haar tanden zien er ook top uit.. ( met alleen brokken kreeg ze van die randen idd)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_28577651

[ Bericht 100% gewijzigd door Blues op 07-07-2005 06:26:27 (niet doen hier) ]
Bismillahi rahmani rahim
Alhamdu lillahi rabbi al-'alamien
Arahmani rahim
Maliki yawmi-din
  donderdag 7 juli 2005 @ 03:29:47 #20
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_28577668

[ Bericht 100% gewijzigd door Blues op 07-07-2005 06:27:20 (opm al weg) ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_28577948
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_28578035
opgeschoond.
Er bestaat een topic wat geheel gaat over vers vlees voor je dieren en wat de voor- en nadelen daarvan zijn.
Kan het alleen niet vinden
  donderdag 7 juli 2005 @ 07:20:04 #23
95059 Diego27
Keep up the good work
pi_28578113
Hoe zit dat dan met katten hebben die dan ook last van dat tandbederf als je ze geen vers vlees eet.

Ik heb een raskat een bengaal, en die kan niet anders eten dan brokken omdat ie van nat eten/vless direct aan de schijt gaat.

Iemand info over de katten...
  donderdag 7 juli 2005 @ 07:43:07 #24
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_28578194
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 03:18 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
ben je knetterstoned?

Nuh maar ik wel ... ennuh ik ben al sinds 2 uur gisterenmiddag wakker
pi_28578231
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 07:20 schreef Diego27 het volgende:
Hoe zit dat dan met katten hebben die dan ook last van dat tandbederf als je ze geen vers vlees eet.

Ik heb een raskat een bengaal, en die kan niet anders eten dan brokken omdat ie van nat eten/vless direct aan de schijt gaat.

Iemand info over de katten...
er is een duidelijk verschil tussen vers vlees (barfen) en nat eten

nat eten is uit blik
60% water, 30% granen, 3% vlees en de rest is euh.. toevoegingen ofzo?

vers vlees is gewoon vlees, groenten, ei, zuivel en dat soort dingen

het is lichter verteerbaar, bevat meer vocht dan brokken en het lijkt erop.. dat veel huisdieren er toch gezonder van worden
maar dat is een dicussie die al heel lang loopt
heb het zelf ook nog niet aangedurfd omdat het gewoon meer werk is
je moet het tenslotte halen bij een slager/slachter en daarna ook nog eens zorgen dat het enigzins uitgebalanceerd is

een hand brokken in de bak blijft makkelijker natuurlijk
maar ik geef nu ook al regelmatig vis, kip, varkensvlees heel soms, zuivel en rauwe eieren
vinden ze erg lekker.. en het is gezond

je moet er alleen wel op letten dat er een redelijke tijd (12 uur ongeveer) zit tussen vers en brokken

maar ovlgens mij zitten hier ook een aantal mensen die het wel fulltime doen
jobensaskia.nl
pi_28578302
Mijn hond krijgt al bijna 9 jaar brokken en 2 keer per jaar een groot bot (geperste bot en geen echt bot) en heeft ook nog steeds een erg mooi en gezond gebit , slechts op 1 tand een beetje aanslag nu , dus weer tijd voor een botje :-)

Wat ik me wel afvraag is wat voor vlees je dan koopt vakens / rund of kip?
pi_28578389
vanalles

ik heb overigens alleen gekeken naar voer voor katten.. en in mindere mate voor honden

maar als je googlet op "barfen" zal je er stapels over vinden vrees ik

maar in feite krijgen ze allerlei vlees omdat ze toch variatie nodig hebben
en normaal bij prooidieren.. eten ze ook de maaginhoud
dus ze moeten ook groenten en zuivel eten
jobensaskia.nl
pi_28578424
quote:
BARF. Dit is eigenlijk de afkorting voor Bones and Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food. Het is een kreet die min of meer gelanceerd is door de Australische dierenarts Ian Billinghurst. Inmiddels gebruiken we de term voor het zelf samenstellen van rauwe/verse voeding. Op Barfplaats houden wij ons voor een belangrijk deel bezig met het zelf samen stellen van voeding voor onze honden en katten. We voeren de honden met rauwe (geschikte!) vleesbotten, rauw vlees, rauw orgaanvlees, rauwe gepureerde groentes, etc.

Beginnende of geintereseerde in BARF kunnen het beste beginnen met het lezen van de volgende documentatie:

*Om meer te weten te komen over het geven van geschikte rauwe vleesbotten, lees dan dit artikel (rauwe vleesbotten maken een belangrijk deel uit van de zelf samengestelde voeding voor de hond):
http://www.barfplaats.nl/(...)display;threadid=801

*Om meer te weten te komen over het overzetten van brokken naar BARF kun je dit artikel lezen:
http://www.barfplaats.nl/(...)display;threadid=789

*Om meer te weten te komen over het voeren volgens de BARF methode van Ian Billinghurst kun je dit artikel lezen: http://www.barfplaats.nl/(...)display;threadid=788

*Wanneer je boeken wilt lezen over rauwe/verse voeding, dan staat hier een lijst van de meeste boektitels die verkrijgbaar zijn. Vooral de boeken van Mogens Eliasen (1 ervan is vertaald in het Nederlands!), Ian Billinghurst en Kymythy Schultze zijn erg handig ter ondersteuning van de beginnende barfer: http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.php?board=11;action=display;threadid=2303&start=0

*Wanneer je wilt weten wat je allemaal aan ingredienten kunt kopen om zelf samen te stellen, dan is hier een behoorlijke complete lijst van wat honden wel en niet mogen eten: http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=4451

*Twee van onze leden hebben artikelen over BARF geschreven voor hun hondenclub. Deze gaan in het algemeen over BARF en zijn interessant om te lezen. Hier kun je ze vinden: http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=5307

en

http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=2503

*Hier vind je een lijst van voedingsmiddelen die je NIET aan je hond moet voeren: http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=4697

*Wanneer je wilt gaan samenstellen, dan is het een goed idee om dit volgens een bepaald principe te doen en bijv. de percentages van Ian Billinghurst te hanteren. Hier kun je een beschrijving vinden van hoe je percentages moet berekenen (bijvoorbeeld: hoe bereken je hoeveel 60% rauwe vleesbotten is. Of 15% groentemix): http://www.barfplaats.nl/(...)isplay;threadid=5670

aarnaast hebben wij een handleiding tot BARF gemaakt op onze ondersteunde site BARFCLUB. Hier kun je een samenvatting vinden van de voedingsmiddelen die je moet voeren, inclusief foto's van de voedingsmiddelen: http://www.barfclub.nl/een_handleding_tot_barf2.htm
van barfplaats.nl dus
jobensaskia.nl
pi_28578757
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 06:30 schreef Bluezz het volgende:
opgeschoond.
Er bestaat een topic wat geheel gaat over vers vlees voor je dieren en wat de voor- en nadelen daarvan zijn.
Kan het alleen niet vinden
Versvleesvoeding voor je huisdieren.
Versvleesvoeding voor je huisdieren deel 2
pi_28578930
tnxx tink
pi_28580079
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 08:21 schreef Uhmmie het volgende:
vanalles

ik heb overigens alleen gekeken naar voer voor katten.. en in mindere mate voor honden

maar als je googlet op "barfen" zal je er stapels over vinden vrees ik

maar in feite krijgen ze allerlei vlees omdat ze toch variatie nodig hebben
en normaal bij prooidieren.. eten ze ook de maaginhoud
dus ze moeten ook groenten en zuivel eten
Je weet dat varkensvlees een bacterie kan bevatten waaraan je hond dood kan gaan?
pi_28580841
like i said... ik heb geen honden

en mijn kat eet al jaren allerhande vlees zonder ziek te worden
ook varkensvlees dus
alleen niet rauw in het geval van varkensvlees

maar er zijn zoveel dingen waar ie dood aan kan gaan
bijvoorbeeld buiten onder een auto komen

die kans is groter dan van een stukje varkensvlees hoor
toch heeft nieman dproblemen met het feit dat zn kat buiten loopt
beetje vreemd toch
jobensaskia.nl
pi_28580946
en dan hebben we het nog nie tover het feit dat ze van droge brokken sneller blaasgruis en nierproblemen krijgen

ook dat is volkomen geaccepteerd

ik weet het niet.. maar.. je kan moeilijk rekening houden met alles
jobensaskia.nl
pi_28581289
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 10:40 schreef Uhmmie het volgende:
en dan hebben we het nog nie tover het feit dat ze van droge brokken sneller blaasgruis en nierproblemen krijgen

ook dat is volkomen geaccepteerd

ik weet het niet.. maar.. je kan moeilijk rekening houden met alles
Klopt.

"mijn" dierenarts adviseerde juist brokjes ivm tand(vlees)problemen.
En blaas-en nierproblemen zou je voorkomen door de juiste merken brokjes aan te bieden.
pi_28582756
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 10:34 schreef Uhmmie het volgende:
like i said... ik heb geen honden

en mijn kat eet al jaren allerhande vlees zonder ziek te worden
ook varkensvlees dus
alleen niet rauw in het geval van varkensvlees

maar er zijn zoveel dingen waar ie dood aan kan gaan
bijvoorbeeld buiten onder een auto komen

die kans is groter dan van een stukje varkensvlees hoor
toch heeft nieman dproblemen met het feit dat zn kat buiten loopt
beetje vreemd toch
Ja, wacht even maar katten zijn carnivoren, honden niet dus qua eten kun je die twee eigenlijk niet vergelijken.
pi_28586498
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 11:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, wacht even maar katten zijn carnivoren, honden niet dus qua eten kun je die twee eigenlijk niet vergelijken.
Honden zijn wel degelijk carnivoren!
Ze worden alleen gevoed alsof het herbivoren of omnivoren zijn. Maar het zijn wel degelijk voornamelijk vleeseters!
pi_28586616
mja dierenartsen hebben het nooit zo op vers voer
zeggen rustig dat het juist slecht is voor je huisdieren
terwijl ik nou diverse mensen gesproken heb.. waar juist de blaasproblemen waren opgelost nadat men vers voer ging geven
dit door de zuurtegraad
de juiste merken brokjes doen precies hetzelfde.. alleen betaal je dan ineens tig euro per kg

enneh.. mja.. ook het tand/tandvlees verhaal heb ik al vaker gehoord
brokjes zijn wel goed voor de tandjes an sich.. verhaal klopt prima
maar bij vers voeren.. voer je je huisdieren dus ook botten
effect: exact hetzelfde als de brokjes wederom

enneh.. m-tijger: dat deed ik ook niet.. eimand anders vond mijn kat ineens een hond
daarbij kunnen honden ook prima op vers voer leven. je moet alleen wel opletten dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen
maar dat geld voor katten net zo hard natuurlijk
jobensaskia.nl
pi_28586696
Hoe komt iedereen erbij dat brokken goed zijn voor de tanden? Die koolhydraten leveren een enorme aanslag op de tanden op! En dat blijkt ook wel. Kijk maar eens bij een willekeurige hond van 4 jaar of ouder in de bek. Allemaal gele/bruine tanden en rood tandvlees.
pi_28586744
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 03:18 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
ben je knetterstoned?

o.t. mijn staffordje krijgt al sinds zijn geboorte eucanuba, en eucanuba blijft het

edit: naja niet sinds zijn geboorte natuurlijk... eerst moest-ie aan de tiet
Eukanuba!
Grappig.
Maar het feit dat je daarmee je hond tekort doet boeit je dus niet?
pi_28587169
mja mijn katje heb ook ontstoken tandvlees nu
heeft ie in 15 jaar nog nooit gehad.. en nu wel nou ie brokken eet

maar dat barfen kost zoveel tijd.. en je moet je vlees ook nog ergen svandaan halen
en ik lijk in een buurt te wonen waar er geowon niet echt een slager zit :S

nahja.. binnekort weer een fiets. dan heb ik wat meer iwnkels onder handbereik
islamitsiche slagerij zou wonderen doen denk ik
jobensaskia.nl
pi_28588757
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 13:36 schreef Uhmmie het volgende:
mja mijn katje heb ook ontstoken tandvlees nu
heeft ie in 15 jaar nog nooit gehad.. en nu wel nou ie brokken eet

maar dat barfen kost zoveel tijd.. en je moet je vlees ook nog ergen svandaan halen
en ik lijk in een buurt te wonen waar er geowon niet echt een slager zit :S

nahja.. binnekort weer een fiets. dan heb ik wat meer iwnkels onder handbereik
islamitsiche slagerij zou wonderen doen denk ik
Waarom geef je geen Carnibest/Duck/Bibi/AHV ofzo dan? Dat is toch heel makkelijk?
pi_28589509
Pfff, wat een hoop ruis om doorheen te lezen. Mijn vrouw is eigenlijk beter bekend met dit onderwerp, maar ik wil het niet laten lopen.

1. Er is weinig wetenschappelijke ondersteuning voor het voeren van rauw vlees. Desalniettemin ben ik ervan overtuigd dat het beter is. Levend bewijs is onze Duitse herder die het er 1000x beter op doet dan op brokken of wat dan ook.

2. Huisdiervoedsel producten zijn gemaakt van het restafval dat bij veevoerproductie overblijft. Dit wordt aangevuld met vitaminen, preparaten en wat al niet meer. Om een beetje vulling te geven bij de dieren wordt het volume bereikt door graanproducten, hetgeen niet tot de natuurlijke voeding van honden of katten hoort.

3. Kijk de volgende keer eens om je heen bij de dierenarts. Vraag je eens af waarom daar producten van één merk staan en denk eens aan het woord "sponsoring". En denk daar nog eens bij na als de dierenart een bepaalde voedingswijze aanbeveelt en/of niks weet van vers vlees voeding. (Ook leuk als aanvulling bij topic "Dierenartsen te commercieel?")

4. Dierenartsopleidingen zijn vnl gericht op de begeleiding van productiedieren in de landbouw en niet zo zeer op het welzijn van die productiedieren of huisdieren. De weinige vakken over voeding worden verzorgd door de diervoeder fabrikanten.

5. Al eerder genoemd in dit topic, als je serieus geinteresseerd bent in versvleesvoeding, check www.barfplaats.nl. Mijn waarschuwing: als je niet serieus geinteresseerd bent in het welzijn van de huisdier en er geen tijd en aandacht aan wil bestend, niet aan beginnen.

6. Hoewel dit tegen 5 ingaat, check www.carnibest.nl Da's zo'n beetje het beste van twee werelden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Martin2005 op 07-07-2005 15:08:16 (typo's) ]
pi_28594418
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 13:25 schreef Quickie_Bat het volgende:

[..]

Eukanuba!
Grappig.
Maar het feit dat je daarmee je hond tekort doet boeit je dus niet?
Wat een gelul. Snap je niet dat de opmerking "jij doet je hond tekort" erg grof en kortzichtig is?
Voel je je superieur omdat je je hond versvoeding geeft...?

Naja wat denken jullie van dit argument
De makes van brokvoeding determineren in speciale laboratoria de exacte verhoudingen van verschillende voedingsstoffen die de hond nodig heeft.
Dat kan jij NOOIT zelfs maar bij benadering bereiken.
Honden zijn HELEMAAL geen vleeseters.
Hoe kan jij bepalen wat voor dieet "natuurlijk" is voor een dier dat niet een bestaat in de natuur.
Ik twijfel er niet over dat de honden zelf liever vers vlees eten dan brokken... Maar mijn hond heeft nooit vers vlees gegeten, dus is hij dolgelukkig.
Sta jij wel stil bij dingen zoals aderversmalling door al dat vet in vers vlees? Vers vlees is misschien beter voor 't gebit (niet dat ik daar van overtuigd ben maar ja), maar voor 't lichaam echt niet.
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
pi_28594851
dan geef je minder vet vlees toch?
dat was nou net het idee van vers voeren lieve superieure vlaming

maar ik geloof niet dat iemand zich hier superieur voelt anyway
en zeggen dat eukanuba kutvoer is... is mijns inziens geowon onzin
ben er zelf geen fan van.. maar dat ligt meer richting geruchten/feiten over dierproeven
(waarvan ik me terdege bewust ben dat andere voeders dat ook doen.. maar kennelijk op zn minst minder opvallend)
zeggen dat vers voeren kut is.. is net zo hard onzin

en zowel katten als honden.. eten geen puur vlees. daar waren we al achter.. dus ook daar niets nieuws onder de zon.. daar hou je rekening mee als je vers voer geeft
zuivel en groentes behoren daar ook toe.. anders doet je hond/kat het inderdaad niet zo best op vers voer

de reden waarom ik geen prince/carnibest voer.. is dat de dierenwinkel hier het gewoon niet verkoopt overigens
daarbij.. is prince nou niet echt in grootverpakking verkijgbaar voor zover ik het wel gezien heb

prince is overigens ook volledig versvoer
dus netjes afgewogen in laboratoria
het nadeel van brokken uit zulke laboratoria is dat een deel van die brokken geowon eigenlijk heel niet nodig zijn voor de hond/kat maar slechts vulling zijn
met vers voer.. poepen ze dus ook minder omdat er geowon minder overblijft van wat ze eten
(in het geval van kattenbakken dus niet geheel onprettig)

ik ken inmiddels genoeg dieren die al hun hele leven op aldi voer goed doen
net als dat dieren het prima kunnen doen op pedigree, whiskas of eukanuba of willekeurig wat voor merk
maar ook inmiddels al paar keer nare vasthoudende kwaaltjes zien genezen met behulp van vers voer.. waar speciaal dierenarts-voer (om het zo maar even te noemen) dus niet wilde baten

daarbi jheeft mijn poesje erfelijke aanleg voor een dodelijke ziekte.. dus toen ben ik me eens in vers voer gaan verdiepen
en het lijtk me best een optie
overigens.. de kans is nog steeds net zo hard aanwezig dat ze die ziekte krijgt.. maar je gaat gewoon een stuk bewuster nadenken over voeding omdat je natuurlijk je beestje zo lang mogelijk wil houden

en misschien is met vers voer de kans wel groter dat het gebeurd.. je moet het tenslotte ook nog wel even goed uit zien te balanceren
maar gezien de zuurtegraad die een kat opbouwt met behulp van vers voer (veel zuurder dan met blik of brokken) is het misschien nog best de moeite van het proberen waard
jobensaskia.nl
pi_28595722
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 17:48 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Honden zijn HELEMAAL geen vleeseters.
Hoe kan jij bepalen wat voor dieet "natuurlijk" is voor een dier dat niet een bestaat in de natuur.
Waarom hebben ze dan een carnivorengebit en geen omnivorengebit?
En natuurlijk bestaan ze wel in de natuur, ze stammen immers af van de wolf en kunnen zich nog steeds onderling voortplanten.
...
pi_28595755
Zou dat ook bij mij werken
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_28598052
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 18:34 schreef The_Lizard_Queen het volgende:

[..]

Waarom hebben ze dan een carnivorengebit en geen omnivorengebit?
En natuurlijk bestaan ze wel in de natuur, ze stammen immers af van de wolf en kunnen zich nog steeds onderling voortplanten.
Ze hebben een carnivorengebit omdat ze van wolven afstammen, maar dat zijn ze nu niet meer. Je kan een hond niet kruisen met een wolf.
Ze bestaan niet in de natuur, de mens heeft ze afgekweekt van wolven. En ja natuurlijk kunnen ze zich onderling voortplanten.
pi_28598615
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 19:39 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:

[..]

Ze hebben een carnivorengebit omdat ze van wolven afstammen, maar dat zijn ze nu niet meer. Je kan een hond niet kruisen met een wolf.
Ze bestaan niet in de natuur, de mens heeft ze afgekweekt van wolven. En ja natuurlijk kunnen ze zich onderling voortplanten.
Met "onderling voortplanten" bedoelde ik het kruisen van honden en wolven, wat wel kan. Ze zijn in principe nog steeds dezelfde diersoort, anders zou dat kruisen niet kunnen. Ook (afstammelingen van) tamme honden komen in de natuur voor, denk maar aan de dingo's, die zijn ontstaan uit honden die de mens naar Australie heeft gebracht.
En omdat de mens de hond heeft gedomesticeerd, betekent niet ineens dat ze geen carnivoren meer zijn.
...
pi_28599338
Mijn honden zijn ook grotendeels van hun tandsteen af sinds de overschakeling op vers. En ze krijgen niet eens BARF, maar gewoon kant-en-klaar.
pi_28599490
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 17:48 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
De makes van brokvoeding determineren in speciale laboratoria de exacte verhoudingen van verschillende voedingsstoffen die de hond nodig heeft.
Kleine correctie: hondenvoerfabrikanten testen in laboratoria hoe weinig goede voedingsstoffen ze in een brok kunnen stoppen zonder dat het dier er al te duidelijk ongezond of ziek van wordt. De zogenaamde hongertesten zijn berucht. Misschien kun je eens op eigen houtje de ingrediënten van je voer bekijken en je afvragen welke van die ingrediënten nou werkelijk goed zouden zijn voor je hond (vraag je ook af wat de fabrikanten voor dit afval per kilo zouden betalen en wat jij er uiteindelijk voor moet neertellen). En houd daarbij in gedachten dat het verteringsstelsel van een hond exact, maar dan ook exact hetzelfde functioneert als dat van een wolf. En wolven eten alleen maar vlees en botten (evt. maaginhoud), tenzij ze bijna omkomen van de honger.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 07-07-2005 20:29:09 ]
pi_28599659
Jezus, een hondeneigenaar die denkt dat honden en wolven niet gekruist kunnen worden... Nee, dan begrijp ik dat je geen verstand van voeding hebt.

Er zijn zelfs rassen gefokt uit hond x wolf, zoals de Saarloos Wolfhond.
pi_28599726
Onder BARF-ers staat Eukanuba trouwens bekend als Jeukanuba, en met goede redenen...
pi_28599983
Mijn honden krijgen trouwens momenteel Smuldier, omdat ik even geen vervoer heb om Carnibest te kunnen gaan halen. Ik ben er tevreden over, ondanks het feit dat er volgens mij toch wel wat granen in zitten. Maar de stront ziet er net zo goed uit als bij CB.
pi_28600026
twee topics gemerged.
pi_28600126
Ik zag het ja
  donderdag 7 juli 2005 @ 21:00:39 #56
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_28601036
Grappig al die reacties wij zijn al een tijdje met echt barfen bezig en bij sommigen denk ik dan ook: "probeer het eens en zie het verschil".

W.b. tandplak ben ik heel mooie quote ergens tegengekomen, kan hem niet letterlijk navertellen maar het is een goede poging: Eet zelf eens een liga en de dag later een biefstuk en bekijk beide dagen vlak daarna je eigen tanden eens.

Honden zijn overduidelijk carnivoren, hun hele bouw is daarop gestoeld, het gebit, de korte darmen etc. Ze zijn echt niet in staat om bijv. vezels van groenten e.d. af te breken. Als je me niet gelooft, voer ze een keer wat mais en bekijk de volgende dag de poep maar eens. Je zal zien dat de mais er in 1 gedeelte weer uitkomt, bijna hetzelfde als het er in is gegaan. (mais is niet direct goed voor ze maar voor een dergelijk "onderzoekje" prima geschikt vanwege de kleur en vorm)

Brokken zijn overigens niet gemaakt voor de voedingswaarde maar vooral voor de lange houdbaarheid. Koop maar eens een klein zakje brokken en laat deze openstaan, desnoods in de volle zon. Die zooi weigert gewoon te bederven............. Kan je nagaan wat er aan conserveringsmiddelen inzit.

(en ja dit hebben wij echt geprobeerd, 2 maanden verder ben je dat ook zat en hadden wij onze conclusies wel getrokken)
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_28601277
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 21:00 schreef hollander172 het volgende:
W.b. tandplak ben ik heel mooie quote ergens tegengekomen, kan hem niet letterlijk navertellen maar het is een goede poging: Eet zelf eens een liga en de dag later een biefstuk en bekijk beide dagen vlak daarna je eigen tanden eens.
Zoiets heb ik een keer gezegd in een van deze topics. Maar ik had het weer ergens anders vandaan.
  donderdag 7 juli 2005 @ 21:35:06 #58
17709 hollander172
pi_28602428
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Zoiets heb ik een keer gezegd in een van deze topics. Maar ik had het weer ergens anders vandaan.
Beter kan ik het ook niet uitleggen. (quote is niet helemaal hoe die hoort te zijn maar het idee is er. )

Je ziet het zelf snel genoeg overigens, bekijk de hond zijn gebit maar eens net nadat die gegeten heeft. (reageert ie aggressief daarop dan heb je nog wat op te voeden/corrigeren. )
Verder is het ook gewoon een kwestie van nadenken, brokken zijn droog en vallen uiteen in kruimels als de hond erop kauwt/bijt, logisch dat dit blijft plakken net als een koekje bij mensen.
Brokken zijn ook droog en hechten zich daardoor aan natte oppervlakken, vers vlees is van zichzelf "nat" en zal deze neiging niet hebben.

Een (zacht) bot verhelpt dit maar de "nep" botten kunnen ook aan de tanden en kiezen blijven plakken bij grotere hondensoorten en zullen dit alleen maar verergeren i.p.v. verhelpen. (berucht vind ik die Dentasticks ) Als je dit op wil lossen kan je het beste zachte echte botten geven van bijv. kip, lam of kalf. Het geeft een zooi maar het scheelt je een pittige rekening bij de DA.
pi_28602498
Ik geef zelf altijd runderhuid en die bestel ik bij FarmFood.
  donderdag 7 juli 2005 @ 21:39:49 #60
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_28602607
Sinds mijn honden op KVV staan glimmen ze zo mooi Vooral Smekkie, hij lijkt wel van fluweel.
pi_29149146
Ik heb vandaag contact gehad met iemand van Mulder (Smuldier). In hun complete voer zitten granen en ik wilde weten wat voor granen en in welke percentages. Er zit ontsloten maïs in, maar slechts een procent of twee. Dat is dus al heel wat anders dan de gemiddelde brok met minimaal 50% granen (en dan ook nog tarwe; zeer slecht). Hij liet me ook weten dat in de complete versie geen botten verwerkt zijn. In de kipversie zitten wel kipkarkassen.
pi_29150438
hmm fulltime barfen zit er hier nog steeds niet in

maar wel 2 katten en 2 baardagamen die zwaar aan de kippehartjes zaten
(en ja.. tot mijn verbazing vonden de baardagamen het ook lekker..)
jobensaskia.nl
pi_30146857
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 21:39 schreef Spindizzy het volgende:
Sinds mijn honden op KVV staan glimmen ze zo mooi Vooral Smekkie, hij lijkt wel van fluweel.
Mijn kat Ernesto heeft dat na een paar maandjes KVV ook, ik wil steeds aan 'm zitten, vind 'ie gelukkig niet erg. Zaterdag komt "de Carnibestman" voor het eerst en kunnen de brokjes uiteindelijk helemaal de deur uit. (heb net 3 kilo in m'n kittenpakketen gehad, dus dat moet ik nog opmaken)

Gisteren heb ik het hele spul allemaal een eendagskuiken gegeven op het balkon. De kittens kregen bij de fokster naast brokjes en KVV ook kippenvleugeltjes en drumsticks, dat ging allemaal prima, ze hadden daar ook 1x kuikens geprobeerd dus ik was benieuwd hoe het nu zou gaan. dEUS (4 maanden oud) had nog niet zoveel gegeten dus die begon gelijk fanatiek te knauwen, Flynn (3 maanden oud) liep met dat kuiken in z'n bekje keihard grommend heen en weer, hij klonk als een klein hondje ! Ernesto en Mimosa zaten vol verbazing naar hem te kijken, hun eigen hapjes vergeten. dEUS had z'n kuiken op en besloot die van Mimoos te gaan stelen. Zij snapt helaas nog niks van ongemalen vlees dus zij krijgt altijd alleen maar iets voor de vorm. Ernesto begon zijn kuiken ook op te eten. Flynn z'n kuiken ben ik maar even gaan inknippen (yuk) hij likte wel het struif eruit maar verder snapte hij het nog niet zo geloof ik. dEUS had inmiddels kuiken nr 2 op en bewoog zich voorzichtig naar het kuiken van Flynn. Hij mocht hem hebben. Na een paar hapjes bleek dat dEUS toch al wel een beetje vol zat en mocht Ernesto zich over de rest ontfermen. (voor de mensen die nog nooit eendagskuikens gegeten hebben zien worden; ze gaan helemaal op, inclusief snavel, pootjes etc, zelfde verhaal met drumsticks, geen spoor van terug te vinden nadat Ernesto ermee klaar is)

Ik merk dat ik echt veel lol beleef aan het geven van vers vlees en het bewuster met hun eten bezig ben in plaats van maar een hoeveelheid brokjes in die bak te pleuren. Het zag er een tijdje naar uit dat Mimosa niet zo aan de KVV wou, voor haar was ik al aan het uitkijken naar ecologische brokjes, (zonder kankerverwekkende conserveringsmiddelen) maar sinds een paar dagen reageert mevrouw ineens heel enthousiast op de KVV en gaat dat bakje schoon leeg. Nu maar hopen dat ze Carnibest ook zo lekker vindt. Wanneer dat allemaal redelijk goed gaat wil ik misschien ook nog wel echt gaan BARF-en. Ik geef nu in ieder geval een paar keer per week iets waarop ze kunnen knagen.
pi_30155558
Bedankt voor je verhaal.

Eén van mijn katten vertikt het helaas, de ander is dol op alles wat vlees is.
pi_30155705
hmm tja.. die kuikens gaan er hier ook niet in
hoop andere zooi wel tho
jobensaskia.nl
pi_30155787
Die kat van mij blieft 't KVV niet eens. Hij vreet echt alléén maar die rotbrokken, wat ik ook probeer. Eigenwijs beest. Gelukkig zijn de honden verzot op alle soorten vlees en KVV.
pi_30156009
mja ik moet even kijken voor die worsten en hamburgers van de rodi
dat schijnt erg fijn spul te zijn
jobensaskia.nl
pi_30180650
Ik heb vandaag toevallig Rodi gegeven omdat ik even niks anders kon krijgen. Spul ziet er érg goed uit, maar is wel vreselijk duur vind ik. Je moet er ook heel veel van geven.

Ik zit nu nog altijd op de Smuldier, maar het lijkt alsof Lurch weer last van haar vacht begint te krijgen. Zou dat dan toch door die 2% maïs kunnen komen...?
  donderdag 1 september 2005 @ 21:56:21 #69
17709 hollander172
pi_30181156
quote:
Op donderdag 1 september 2005 21:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb vandaag toevallig Rodi gegeven omdat ik even niks anders kon krijgen. Spul ziet er érg goed uit, maar is wel vreselijk duur vind ik. Je moet er ook heel veel van geven.

Ik zit nu nog altijd op de Smuldier, maar het lijkt alsof Lurch weer last van haar vacht begint te krijgen. Zou dat dan toch door die 2% maïs kunnen komen...?
Lijkt me sterk. Denk dat je het eerder in de (wel heel erg) wisselende temperatuur moet zoeken. Dat is bij ons althans bij de argentino ook het euvel.
pi_30181425
quote:
Op donderdag 1 september 2005 21:56 schreef hollander172 het volgende:
Lijkt me sterk. Denk dat je het eerder in de (wel heel erg) wisselende temperatuur moet zoeken. Dat is bij ons althans bij de argentino ook het euvel.
Vraag het me af. Wat Lurch altijd had (tot ik op KVV overstapte) was dat ze zich op haar zij/rug kaalkrabde. Voor het oog leek er niets mis met haar huid en ook uit onderzoeken kwam nooit iets, maar ze had altijd twee plekken aan weerszijden van haar rug die kaal waren. Ik heb het idee dat ze weer aan het krabben is, maar misschien is het ook wel inbeelding. Ik wacht het even af.

Worden honden ook gestoken door muggen? Doerak heeft nogal wat rodige plekjes en jeuk, maar vlooien heeft ze absoluut niet. Vraag me dus af of het niet misschien gewoon muggenbulten zijn.
  donderdag 1 september 2005 @ 23:10:08 #71
17709 hollander172
pi_30183967
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vraag het me af. Wat Lurch altijd had (tot ik op KVV overstapte) was dat ze zich op haar zij/rug kaalkrabde. Voor het oog leek er niets mis met haar huid en ook uit onderzoeken kwam nooit iets, maar ze had altijd twee plekken aan weerszijden van haar rug die kaal waren. Ik heb het idee dat ze weer aan het krabben is, maar misschien is het ook wel inbeelding. Ik wacht het even af.
Kan het verkeerd hebben maar door het wisselende weer lijkt het me dat honden meer of minder huidvet gaan aanmaken en dat gaat irriteren als het weer warmer wordt. Misschien dat het daarin zit?
quote:
Worden honden ook gestoken door muggen? Doerak heeft nogal wat rodige plekjes en jeuk, maar vlooien heeft ze absoluut niet. Vraag me dus af of het niet misschien gewoon muggenbulten zijn.
Zonder foto of blik op het beestje zelf kan ik niks zeggen maar je beschrijft exact de vlooienallergie die onze dogo heeft. Hij heeft geen vlooien, er zijn zelfs geen (tot weinig, je ziet ze bijna niet) vlooien in huis maar buiten zitten er zat te wachten die dit kunnen veroorzaken.
Muggenbulten wordt lastig, muggen zoeken vooral kale stukken huid op maar onmogelijk is het niet.

Onze dogo heeft naarmate het warmer wordt steeds meer last ervan, dit uit zich in ronde bultjes en kleine krabplekjes. As we speak heeft ie het aan 1 kant van zijn borst echt heel erg. Zit echt vol met kleine bultjes, wondjes etc. en we kunnen er echt helemaal niks tegen doen.
pi_30192016
Het is vooral op de haarloze plekken dat ze het heeft. En ze heeft vrij veel plekken met weinig of geen haar. Een groot deel van haar buik is bijna helemaal kaal. En ik heb echt zelfs niet één vlo kunnen ontdekken... Maar goed, het zal vanzelf wel weer overgaan; ze heeft er niet héél veel last van.
pi_30247904
Vandaag is de "Carnibestman" langsgeweest

De heren hiet eten het niet, ze vreten het ! De enige dame bliefde het niet (vleesmix), maar toen ik er een beetje voer van Prins doormengde at ze het wel gelijk. De brokken blijven vanaf vanavond in de kast, morgen Carnibest bij het ontbijt.

Tjongejonge, wat is dat lekker !

En dan lekker slapen met je volle buikje:
pi_30248365
Ow wat heerlijk.. die oogjes dicht met eten en dan uitbuiken, pure poezenpoëzie
pi_30251772
Oh, ik wou dat die van mij er zo dol op waren! Wat een mooie katten!
  zondag 4 september 2005 @ 21:13:52 #76
17709 hollander172
pi_30269953
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 07:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het is vooral op de haarloze plekken dat ze het heeft. En ze heeft vrij veel plekken met weinig of geen haar. Een groot deel van haar buik is bijna helemaal kaal. En ik heb echt zelfs niet één vlo kunnen ontdekken... Maar goed, het zal vanzelf wel weer overgaan; ze heeft er niet héél veel last van.
Wordt het minder naarmate het kouder is of is het een consequent probleem?
pi_30285843
Dat weet ik niet, want ze heeft het nooit eerder gehad.
  maandag 5 september 2005 @ 13:32:24 #78
17709 hollander172
pi_30286415
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat weet ik niet, want ze heeft het nooit eerder gehad.
Hou het even in de gaten, heb zelf meerdere honden gehad met vlooienallergie en geen enkele keer waren de symptomen hetzelfde. Nu bij de argentino krijgt ie alleen maar kleine wondjes niet groter dan een speldeknop. Vorige hond vrat zijn hele achterkant kaal. Anderen zaten daar weer iets tussenin maar de oorzaak was hetzelfde.

Enige overeenkomst die duidelijk aanwezig was was dat het temperatuursafhankelijk was en altijd binnen het vlooienseizoen.
pi_30325493
Ik blijf het in de gaten houden. Ze lijkt er niet echt veel last van te hebben, dus ik laat 't eerst maar even zo.
pi_30334802
MIjn Duitse Herder (bijna 3 jaar) krijgt ongeveer 4 keer in de week een bakje vers vlees van smuldier met 6/7 plakken volkorenbrood en spercieboontjes uit een pot erdoor. De resterende dagen krijgt ze dan cavom brokken wat ook heel natuurlijk voer is.

Ze doet het er prima op, ze is prima op gewicht en zowel gebit als ontlasting is goed.

Ook krijg ik steeds complimenten dat haar vacht zo mooi is
pi_30343424
'k Durf het bijna niet te zeggen, maarreh... Dat brood kun je net zo goed weglaten. Het gaat er van voren in en van achteren weer uit. Hoe minder granen, hoe beter.

Waarom voer je haar eigenlijk niet volledig met Smuldier?
pi_30343624
mwah ik denk dat er wel IETS in zit.. gezien mijn hond het 19 jaar lang op advies van de dierenarts heeft gegeten
ok.. met gekookt lamshart maar toch
jobensaskia.nl
pi_30343742
quote:
Op woensdag 7 september 2005 07:30 schreef Uhmmie het volgende:
mwah ik denk dat er wel IETS in zit.. gezien mijn hond het 19 jaar lang op advies van de dierenarts heeft gegeten
ok.. met gekookt lamshart maar toch
Heb je het nu over het voeren van brood aan honden?
pi_30345818
quote:
Op woensdag 7 september 2005 07:44 schreef Quickie_Bat het volgende:

[..]

Heb je het nu over het voeren van brood aan honden?
zo klinkt het wel he
jobensaskia.nl
  woensdag 7 september 2005 @ 10:12:44 #85
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_30345903
6/7 boterhammen Zoveel eet mijn man er niet eens en die vreet als een bootwerker. Sperziebonen worden toch alleen gegeven als opvuller voor honden die niet echt vol raken van hun maaltijd?
pi_30346990
mja.. daar kan het brood ook best voor gebruikt zijn ofzo
ik weet het ook niet
maar ik weet wel dat ze er prima oud op kunnen worden
jobensaskia.nl
pi_30347532
quote:
Op woensdag 7 september 2005 10:52 schreef Uhmmie het volgende:
mja.. daar kan het brood ook best voor gebruikt zijn ofzo
ik weet het ook niet
maar ik weet wel dat ze er prima oud op kunnen worden
Op zich zegt dat weinig. Er zijn ook mensen die met roken 90 worden, maar gezond is het niet. De hond heeft er gewoon niets aan, poept het weer uit. Misschien dat een heel klein percentage verteerd wordt, maar het is geen waardevolle voeding.
pi_30348319
nou kijk
mijn hond heeft 19 jaar lang op een speciaal nierdieet gestaan
dus ik blijf erbij.. het lijkt me HEEL sterk dat het slecht is voor je hond

gezien die nieren het toch al niet al te best deden en hij dus speciaal daarvoor gekookt hart met BROOD kreeg
en dan met halfbakken nieren nog 19 jaar oud worden.. lijkt me niet slecht
jobensaskia.nl
pi_30349001
Dat hij daar nog zo oud op geworden is betekent niet dat dat voor alle honden gezond is natuurlijk, het was waarschijnlijk meer wat er voor een hond met zijn ziekte het beste was.

Eiwitten zijn toch niet goed voor nierpatienten ? Misschien dat dan inderdaad dat brood een soort van vulling was in plaats van vlees zodat hij minder eiwitten binnen zou krijgen ? (dit is maar wat zo in mijn hoofd opkomt hoor, ik heb geen verstand van hondenvoer)
pi_30350160
nee.. maar het betekend wel dat het nie tper defintie slecht is om aan je hond te voeren

en dan kan iedereen het wel beter weten dan ik
maar nierpatienten hebben normaal een beduidend korter leven dan normale honden
en dan een rashond van 19 jaar oud.. das in gezonde toestand al bijzonder
jobensaskia.nl
pi_30350906
Het is niet zozeer 'slecht' alswel nutteloos. Je hond heeft er gewoon niets aan, aangezien hij het nauwelijks verteert. Het vormt dus alleen maar een extra belasting van het verteringsstelsel. Het zou zoiets zijn als wanneer ik boomschors ga eten. Ik ga er vast niet dood aan, maar ik heb er ook weinig aan.
pi_30353811
het uvlt de maag?

daarbij krijg je van boomschors redelijk kramp in je maag volgens mij
jobensaskia.nl
pi_30355057
Het is ook niet het beste voorbeeld. Maïs is misschien een beter voorbeeld. Dat vind je meestal de volgende dag gewoon weer in de plee in de vorm van gele stippen in je poep.
pi_30355629
mja ken wel meer mesnend ie af en toe hun hond brood geven
of van dat cheapass brood met een laag boter

goed voor de vacht enzo

al is dat meer de boter dan het brood
jobensaskia.nl
pi_30355662
Ja, als je het om de vacht doet kun je beter gewoon wat (consumptie)olie door het voer doen.
pi_30355769
mja ik heb geen hond.. en ze krijgen bij mij dat beauty & fit spul van RC waar ze ook mooi van in hun haar gaan zitten
en gewoon af en toe wat los voeder

which reminds me.. dat dat shoppen vanavond niet echt uit komt qua beestjesvoer
had net kippehartjes uit de vriezer gehaald voor vanavond :/
maar die eten ze niet op als ik ze niet in 2en knip
en bovendien moet er een deel naar de baardagamen.. die het enkel uit "de hand" eten
jobensaskia.nl
pi_30365766
Nog een reden waarom granen slecht zijn voor een hond: tandaanslag. In brood zitten veel koolhydraten welke in combinatie met speeksel voor aanslag zorgen. Rauw vlees doet dat niet.

Verder wat Lupa al zegt: mijn opa werd ook 90 terwijl hij rookte (niet waar trouwens; hij werd maar 50 OMDAT hij rookte ).
Je gaat wolven toch ook geen brood voeren? Het zijn geen eendjes
pi_30367355
quote:
Op woensdag 7 september 2005 20:49 schreef Quickie_Bat het volgende:
Je gaat wolven toch ook geen brood voeren? Het zijn geen eendjes
Ik vind dat volkomen logisch. Maar de producent van Smuldier vertelde mij dat er in hun consumentenvariant maïs zit omdat de consument dat (granen in het voer) per se wil. In hun kennelvariant zitten in het geheel geen granen, omdat de kennelhouders wel weten dat dat er aan de achterkant net zo hard weer uit komt.
pi_30367788
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik vind dat volkomen logisch. Maar de producent van Smuldier vertelde mij dat er in hun consumentenvariant maïs zit omdat de consument dat (granen in het voer) per se wil. In hun kennelvariant zitten in het geheel geen granen, omdat de kennelhouders wel weten dat dat er aan de achterkant net zo hard weer uit komt.
Gunst.....
  woensdag 7 september 2005 @ 21:43:42 #100
17709 hollander172
pi_30368230
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Daarnaast overvoeren veel mensen hun honden en in combinatie met weinig beweging zorgt dat anders voor overgewicht.
Is gewoon een simpel trucje, hond blij, baas blij, mulder nog blijer. (kostprijs vrijwel nul)
pi_30368358
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:43 schreef hollander172 het volgende:
Daarnaast overvoeren veel mensen hun honden en in combinatie met weinig beweging zorgt dat anders voor overgewicht.
Is gewoon een simpel trucje, hond blij, baas blij, mulder nog blijer. (kostprijs vrijwel nul)
Nou ja, het is in Smuldier maar 2%...
pi_30368425
Over overvoeren gesproken: ik heb sterk het idee dat de hoeveelheden die op verpakkingen worden aangegeven doorgaans veel te groot zijn. Ik heb altijd veel minder gevoerd toen ik nog brokken had. Nu van Smuldier voer ik iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid en ze blijven mooi op gewicht.
  woensdag 7 september 2005 @ 21:50:50 #103
17709 hollander172
pi_30368574
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nou ja, het is in Smuldier maar 2%...
Ben er zelf over de vloer geweest, weet je wat die gasten afzetten op een dag.........

Die 2% tikt aan hoor, geloof mij maar.
pi_30368638
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:50 schreef hollander172 het volgende:
Ben er zelf over de vloer geweest, weet je wat die gasten afzetten op een dag.........

Die 2% tikt aan hoor, geloof mij maar.
Da's waar. Ik kan de kennelvariant jammer genoeg niet krijgen hier...
pi_30373522
De kennelvariant van Smuldier, heet dat Stawi ? De vleesvariant daarvan heb ik weleens bij de Agriland gekocht toen mijn versvlees dreigde op te raken, Ernesto vrát het en Mimosa wanneer ik er Rodi lamshart doorheen mengde. Toen las ik op de site dat dat hetzelfde was als Smuldier, ik drie pakjes Smuldier vlees bij de supermarkt gekocht (goh, dat is wel goedkoop) ontdooid en onmiddelijk weggeflikkerd. Die Stawi ziet er veel beter uit en ruikt ook beter.

En Lupa, ik geloof ook dat die hoeveelheden die op het pak staan te groot zijn, van de aanbevolen hoeveelheid Royal Canin minus 25% vanwege castratie werden de katten nog hartstikke dik.

Vandaag hebben de katten voor het eerst kippennekjes gekregen. Op barfplaats wordt aanbevolen die dingen eerst plat te slaan, ik probeer het de eerste keer altijd zo, en warempel: Ernesto stopte zijn nekje en die van Mimosa zo in z'n holle kies (Mimosa weet helaas nog niet eens hoe ze kipfilet moet kauwen), dEUS knaagde met veel moeite de kantjes eraf en Flynn knabbelde een halve op. Flynn bleef nog met de overgebleven anderhalve nek in de weer, en verdedigde ze zelfs tegen Ernesto. Mimosa begint de Carnibest gelukkig steeds beter te eten, de laatste dagen hoeft er niet per sé meer iets doorheen van mevrouw. Vanochtend zat ze me volgens mij voor de gek te houden, ze wou zogenaamd niet, ik meng 4! brokjes erdoor en toen at ze alles en likte haar bakje erbij uit !
pi_30377391
Stawi inderdaad. Smuldier ziet er idd wat viezig uit, maar volgens mij komt dat doordat er veel pens in zit. Het stinkt ook verschrikkelijk. Maar mijn honden zijn er wel dol op.
pi_31167332
Mijn ene hond doet het dus niet goed op Smuldier. Ze begint zich weer kaal te krabben op haar flanken. Ik ben ervan overtuigd dat dat tóch veroorzaakt wordt door de granen (maïs) erin, want met Carnibest was het helemaal over, terwijl ze het al haar leven lang had. Weer op CB dus.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:29:59 #108
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_31168158
Heb dit en het vorige topic met interesse gelezen en wil het ook eens gaan proberen met mijn kat. Eerst maar eens kijken of ze wel rauw vlees lust.

Waarmee kan ik het beste beginnen en met welke hoeveelheden? Nu krijgt ze nog brokjes (onbeperkt) en een maaltijdzakje Whiskas (puur vergif volgens jullie).

Carnibest kan ik hier in de buurt halen, maar wil eerst eens rustig gaan beginnen om te kijken of ze het wel lust.
pi_31168882
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:29 schreef Black-Hole het volgende:
Waarmee kan ik het beste beginnen en met welke hoeveelheden? Nu krijgt ze nog brokjes (onbeperkt) en een maaltijdzakje Whiskas (puur vergif volgens jullie).
Zo erg zijn van die maaltijdzakjes niet hoor, er zit alleen veel onzin/vulling in en weinig waardevolle voedingsstoffen. Voordeel is dat je kat extra vocht binnenkrijgt en in ieder geval niet die nare anti-oxidanten die in brokjes zitten.
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:35 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Rauwe kip? Lijkt me sterk, salmonella en zo.
Gewone brok of blik kan ook salmonella bevatten. ( http://www.njboxers.com/Question.htm )

Wanneer je brokken en vlees naast elkaar geeft, het liefst 8 uur ertussen houden, zodat de spijsvertering van je kat niet teveel in de war geschopt wordt. Niks koken dus, vooral botten niet, dat is echt gevaarlijk ! Hoeveelheden: als je een compleet voer (Carnibest, Prins etc) geeft kun je dat aftrekken van de hoeveelheid brokjes, losse onderdelen reken ik zelf altijd als extraatje. Compleet voer is én vlees, én bot, én orgaanvlees in de verhouding waarin het ook in een proodier voorkomt. Eendagskuikens zijn compleet. Voor echt uitgebreide informatie verwijs ik je naar Barfplaats.nl.

Wat erg makkelijk is om te proberen is lamshart, dat kan je in gemalen vorm (hamburgertjes) bij praktisch iedere supermarkt kopen, in de diepvries, merk Rodi. Sommige slagers hebben ook hele lamshartjes, die kun je zo groot snijden als je zelf wilt, het is vrij taai dus als je een groot stuk geeft kan je kat lekker kauwen. Je kunt bij de supermarkt of de poelier op de markt ook kippenlevertjes en kippenhartjes kopen, vinden de meeste katten ook erg lekker. Of gewoon een stukje kipfilet. Je kunt ook drumstickjes, kippenvleugeltjes, kippennekjes (sommige slagers) of eendagskuikens (dierenzaak met reptielen) geven als je kat begrijpt hoe ze moet kauwen. Dit is natuurlijk allemaal geen compleet voer, je zou door deze onderdelen in de juiste verhouding te geven wel een complete voeding kunnen samenstellen.

Als je gewoon een pondje Carnibest kunt kopen om te proberen lijkt me dat ook wel heel makkelijk, dat is heel fijn gemalen, dus ook katten die niet van kauwen houden accepteren dat vrij makkelijk. Sommige dierenwinkels hebben ook Prins Totalcare kattenvoer in de diepvries, daar zou je ook een doosje van kunnen proberen. Bepaalde varianten versvoer voor honden (Rodi, Smuldier, Stawi en Energique) kun je ook aan je kat geven, je kunt onderscheid maken tussen enkelvoudig voer, dan staat er een vleessoort op zoals "hart" of "lever", dat moet je dus aanvullen met andere vleessoorten, en je hebt compleet voer ("compleet" dus), alleen zit er in hondenvoer vaak nogal wat graan, en daar kan je kat niks mee.

Sommige katten die altijd brokjes hebben gegeten moeten wel erg wennen aan rauw en/of kauwen, ze halen hun neus ervoor op of gaan achteraf spugen. Je kunt het voer dan in het begin eventjes koken en dan steeds steeds rauwer geven of mengen met blikvoer (of whiskas maaltijdzakje ) In sommige merken brok (zoals Purina one) zitten nogal veel smaakstoffen waardoor je kat die véél lekkerder vindt dan vlees. Het kan ook even uitvogelen zijn wat je kat lekker vindt. Mimosa at in het begin alleen maar gemalen voer, en het liefste Rodi lamshart, dus als ik haar moest overtuigen iets nieuws te eten mengde ik het met lamshart of sneed het in kleine fliebertjes. Twee weken geleden kaande mevrouw plotseling een kippennek naar binnen, en van de Carnibest jat ze de plasticjes uit de vuilnisbak om ze helemaal schoon te likken. Het heeft 3 weken geduurd maar mevrouw is druk doende een echte BARF-poes te worden.

[ Bericht 17% gewijzigd door pumpkin_Ruby op 04-10-2005 11:19:00 ]
pi_31171722
mja de poezen hier snappen hele kuikesn nog niet
maar daarentegen doen ze een moord voor kippehartjes

dus denk dat ik binnenkort maar eens semi-ontlede kuikens ga geven
dnk dat de geur het snel genoeg duidelijk maakt
jobensaskia.nl
pi_31172800
Je kunt het buikje opensnijden, daar zit een soort eierdooier in. Vinden ze erg lekker om op te likken en als ze dan toch al met hun snoetje erin zitten dan is het al wat logischer om in de rest te happen blijkbaar, voor Mimosa deed ik het zo. Ernesto en dEUS snapten gelukkig gelijk wat ze met een kuiken moesten, Mimosa begint het door te krijgen en Flynn loopt er heel stoer mee rond, maar eten ho maar, terwijl hij bij de fokker al wel een keer kuiken gegeten heeft.

Ernesto met kuiken (alleen spelen hoor, niks bloederigs) 101_5292.MOV
pi_31212764
Uit een ander topic:
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:31 schreef miss_dynastie het volgende:

Voor jou is er geen middenweg: versvlees voeren, en anders vergiftig je je dier. Nou, lekker. Moge duidelijk zijn dat er voor mij wel degelijk een middenweg is.
Ik weet dat deze niet aan mij gericht was, maar een middenweg tussen het voeren van brokken met BHA, BHT of Ethoxyquine (wat dus een landbouwgif is) en het voeren van vers is het voeren van brokjes zonder dat soort anti-oxidanten, die zijn er ook. Ik neem aan dat dat ook jouw oplossing is ?
pi_31212815
Ik geloof dat geperste brokken vrij goed zijn. Maar die zijn weer extreem zwaar verteerbaar en ik weet niet of er ethoxyquine en andere troep in zit.

Je hebt 'Yarrah' biologisch voer, maar dat is bagger. En ja, ik heb het geprobeerd. Het is erg slecht voer dat diarree veroorzaakte bij mijn dieren.
pi_31212884
*ga meteen vrolijk even mee hierheen*

overigens.. ik voer mijn katten ook brokjes.. maar OOk vers
en niet alleen omdat ze het lekker vinden
maar ook omdat ik toch er vanuit ga dat ze zelf wel hadden geleerrd brokjes te maken en graan te oogsten als dat zo verschrikkelijk goed was geweest voor ze
(of een magnetron ergens ingebouwd ofzo)

maar fulltime vers voeren vind ik nog steeds hoop werk
vooral de variatie erin houden is hier erg lastig
het si vrij lastig om het juiste vlees te vinden en dergelijke
want die stomme slager hier vertikt het om dingen goedkoper dan biefstuk te verkopen!!!
(ok.. overdrijven is ook een vak.. maar hij vertikt het serieus om wat afval voor mij te bewaren dus)
en continu carnibest voeren is ook wel aardig (en stuk haalbaarder)
maar ik denk dat de carnibest voor honden niet geheel volwaardig is voor katten toch
en wederom si dat het enige wat ze hier verkopen :/

dus nu eten ze regelmatig verse kip, restjes van vlees dat ik voor mezelf gekocht heb.. kippehartjes, lever en euh.. eieren
en soms wat gekookte groente
gelukkig vinden ze dat beide erg lekker
maarja.. volwaardig dieet is het niet
dus dan "vergiftig" ik mn katten liever met wat granen.. dan ze moedwillig incompleet voer te geven
jobensaskia.nl
pi_31212931
Kun je geen kant en klaar versvoer krijgen dan Uhmmie? Barfen is idd vrij bewerkelijk en je moet dan echt goed weten wat je doet.
pi_31213373
mja alleen carnibest dogfood dus

en dierenwinkel hier is schreeuwend duur

ik woon in redelijk luxe wijk... in een goedkoop huisje...
heeft aantal enorme voordelen
het is bijv. een van de weinige wijken in r'dam zonder junks
geen rondhangende jongeren voor de deur
nette buurt etc

maar als je hier dus in de buurt wat wil kopen.. dna merk je dat ook wel aan de prijzen

het is iher zelfs zo erg dat het bij de AH drukker is dan bij de aldi op zaterdag
vond het erg apart
(en hop mensen die dus de "luxe" dingen als vis en dergelijke.. bij de aldi halen.. en de dagelijkse dingen bij de AH)
raar wijkej hier

maar qua vers voeren.. is het erg vervelend
want euh.. je gaat met je goeie salaris toch niet moeilijk staan doen voor goed voer?
je koopt geowon het duurste dat je kan vinden.. en dat is dus goed
want het is duur

:S

(en ik bestel tegenwoordig maar bij pets dinner service.. die is vrij goedkoop, doet in grootverpakkingen EN bezorgt aan huis.. maar die doen dus niet aan vers voer )
jobensaskia.nl
pi_31213444
Je kunt wel CB hond kopen maar niet CB kat? Bij wie koop je het dan, want diegene moet gemakkelijk ook wat CB kat kunnen bestellen. Het komt immers van dezelfde leverancier.
pi_31213537
hmm volgens mij heeft poes meegelezen.. want meneer vertikt spontaan zn brokken te eten en wil kip
*voer poes ook maar wat stukjes kip dan*

btw.. ja ik wee tdat dat bietsen ind e hand werkt.. maar toch

en ik weet niet of ze willen bestellen
kan het wel keer proberne op zich

[ Bericht 27% gewijzigd door Uhmmie op 05-10-2005 20:07:29 ]
jobensaskia.nl
pi_31213774
Het zou geen extra moeite moeten zijn voor ze.

Bietsen vind ik niet erg. Mijn honden schooien enorm. Terwijl ze toch hoogste zelden iets krijgen (hooguit stukje fruit ofzo).
pi_31213974
mja dunno.. officieel si het een duivenspeciaalzaak
onofficieel merk je dat vooral als je er voor staat en het bord kan lezen
en als je dus duivendingen nodig hebt.. want dat staat achter in het magazijn
rest van de winkel is helemaal ingericht op de normale huisdieren

op zich is he twel fijne winkel
verkoopt geen onzin en dergelijke
vorige keer zocht ik iets dat misschien zou helpen tegen stijve gewrichten
en met dat jonge mormel erbij.. voelt wup ze extra lijkt het
(zal iets zijn met dat ie wel mee wil spelen )
maar werd toen meteen vertelt dat ik dat alleen hoefde te kopen als ik echt ruzie had met mn geld
ik heb het niet zo op rotterdammers.. maar de no nonsense houding kan ik wel waarderen
jobensaskia.nl
pi_31215249
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geloof dat geperste brokken vrij goed zijn. Maar die zijn weer extreem zwaar verteerbaar en ik weet niet of er ethoxyquine en andere troep in zit.

Je hebt 'Yarrah' biologisch voer, maar dat is bagger. En ja, ik heb het geprobeerd. Het is erg slecht voer dat diarree veroorzaakte bij mijn dieren.
Yarrah zat in mijn kittenpakket, is één en al granen zag ik op de verpakking, dus dat zou ik ook nooit geven.

Ik ken iemand die geeft half vers en half een mix van brokken zonder anti-oxidanten. Felidae, Solid Gold, Almo Nature, Innova, California natural, Nature's variety, Artemis, Serengeti, Evolve, dat soort voer. Ik heb daar dus zelf verder geen ervaring mee, maar als ik geen versvoer had kunen krijgen was ik hier op overgestapt. Er zitten minder granen en meer vlees in en geen kankerverwekkende anti-oxidanten. Zou je van brokjes met landbouwgif erin - Ethoxyquine dus - mogen zeggen dat het gif is zonder voor doorgeslagen uitgemaakt te worden ?
pi_31215469
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:16 schreef Uhmmie het volgende:
mja dunno.. officieel si het een duivenspeciaalzaak
onofficieel merk je dat vooral als je er voor staat en het bord kan lezen
en als je dus duivendingen nodig hebt.. want dat staat achter in het magazijn
rest van de winkel is helemaal ingericht op de normale huisdieren

op zich is he twel fijne winkel
verkoopt geen onzin en dergelijke
vorige keer zocht ik iets dat misschien zou helpen tegen stijve gewrichten
en met dat jonge mormel erbij.. voelt wup ze extra lijkt het
(zal iets zijn met dat ie wel mee wil spelen )
maar werd toen meteen vertelt dat ik dat alleen hoefde te kopen als ik echt ruzie had met mn geld
ik heb het niet zo op rotterdammers.. maar de no nonsense houding kan ik wel waarderen
Bedoelde je glucosamine ? Er is een nieuw versvoer op de markt (Tolerant) dat in supermarkten verkocht gaat worden, daar zit geloof ik al standaard glucosamine in. Dat lijkt me een marketingtrucje, maar het zag er verder als goed voer uit.

Ik neem aan dat die dierenwinkel zelf CB haalt, dus als jij katten CB bestelt en belooft dat allemaal van hen te kopen moet dat toch kunnen ? Ik heb zaterdag tot mijn grote verbazing 24 kilo in mijn vriezer gepropt gekregen (en dan hebben we zelf ook nog eten ), het zit ook lekker efficient verpakt.
pi_31215517
Blijkbaar niet. Want 'die fabrikanten hebben er verstand van en zullen heus wel weten wat ze doen'.

Het is ook gewoon hartstikke logisch dat mensen dat denken. Ze hebben niet door wat een big business de petfood-industrie is. Ik kwam zelf ook pas op het spoor na de aflevering van Keuringsdienst van Waarde over petfood.

Maar goed, degenen die zelf werkelijk op zoek gaan, kunnen op internet genoeg informatie vinden die vrij overtuigend is als het gaat om de troep die in diervoeders gestopt wordt.

Ik denk dat de meeste dieren het prima doen op brokken. Maar je weet niet hoeveel kwalen e.d. voorkomen hadden kunnen worden door écht goed voer. Ik heb al zoveel verhalen gehoord van 'wonderbaarlijke' genezingen na overstappen op versvoer. En dan kun je 'fanatisme' roepen, maar het is gewoon common sense. Iedereen die de ingrediënten van commercieel diervoeder analyseert, kan niet anders dan zich realiseren dat het niet bestaat uit zaken die een kat / hond in de natuur zou eten. Het meest duidelijke bewijs hiervan zit in stront. Stap over op versvoer en je dier gaat na korte tijd tot 75% minder schijten. Oftewel, hij neemt het voer ook daadwerkelijk op. Mijn honden zijn van viermaal per dag een enorme hoop (vrij dunne) stront gegaan naar een kleine, stevige keutel die elastisch is. Zo hoort het ook bij een roofdier.
pi_31215560
Heeft dat Tolerant een website?
pi_31216557
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Blijkbaar niet. Want 'die fabrikanten hebben er verstand van en zullen heus wel weten wat ze doen'.

Het is ook gewoon hartstikke logisch dat mensen dat denken. Ze hebben niet door wat een big business de petfood-industrie is. Ik kwam zelf ook pas op het spoor na de aflevering van Keuringsdienst van Waarde over petfood.
Ik ook, ik had die aflevering gezien, ben gaan lezen en uiteindelijk overgestapt.
quote:
Maar goed, degenen die zelf werkelijk op zoek gaan, kunnen op internet genoeg informatie vinden die vrij overtuigend is als het gaat om de troep die in diervoeders gestopt wordt.

Ik denk dat de meeste dieren het prima doen op brokken. Maar je weet niet hoeveel kwalen e.d. voorkomen hadden kunnen worden door écht goed voer. Ik heb al zoveel verhalen gehoord van 'wonderbaarlijke' genezingen na overstappen op versvoer. En dan kun je 'fanatisme' roepen, maar het is gewoon common sense. Iedereen die de ingrediënten van commercieel diervoeder analyseert, kan niet anders dan zich realiseren dat het niet bestaat uit zaken die een kat / hond in de natuur zou eten. Het meest duidelijke bewijs hiervan zit in stront. Stap over op versvoer en je dier gaat na korte tijd tot 75% minder schijten. Oftewel, hij neemt het voer ook daadwerkelijk op. Mijn honden zijn van viermaal per dag een enorme hoop (vrij dunne) stront gegaan naar een kleine, stevige keutel die elastisch is. Zo hoort het ook bij een roofdier.
Gore versvoerders altijd met hun poepverhalen ! We zijn van 2 naar 4 katten gegaan en het bezoek snapt er niks van, ze ruiken nog steeds niks ! (en ik schep de bak niet iedere dag uit )En we wonen op een appartementje ! Ik heb een kennis die zelf katten heeft zelfs al eens tussen de kattenbakken laten staan, hij heeft gelijk een doos voer meegenomen !

De website van Tolerant is http://www.tolerant.nl
Tolerant , hoe komen ze erop !
  † In Memoriam † woensdag 5 oktober 2005 @ 21:34:46 #126
43556 miss_dynastie
pi_31216673
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:35 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Uit een ander topic:
[..]

Ik weet dat deze niet aan mij gericht was, maar een middenweg tussen het voeren van brokken met BHA, BHT of Ethoxyquine (wat dus een landbouwgif is) en het voeren van vers is het voeren van brokjes zonder dat soort anti-oxidanten, die zijn er ook. Ik neem aan dat dat ook jouw oplossing is ?
Nee hoor, mijn oplossing is (althans, wordt, want het is nu eindelijk te koop in de regio) Carnibest, omdat ik de voordelen van versvlees zeer zeker wel in zie, daar ging het ook helemaal niet om. Ik zou alleen zelf niet durven stellen 'ik doe het goed en de rest doet het helemaal fout'. Oke, versvlees is ook voor mijn kat het beste, naar mijn inzichten dan, maar ik zie het niet zo als 'versvlees goed' <-> 'al het andere fout'. En zo kwam het wel degelijk op mij over.
pi_31216914
Om eerlijk te zijn is het wmb ook zo, m_d. Brokken zijn in mijn ogen gewoon bagger. Maar het heeft weinig nut om tegen mensen te gaan zeggen dat ze slecht bezig zijn en dat ze hun dier mishandelen. Het is een kwestie van onwetendheid. Mensen hebben doorgaans de beste bedoelingen. Maar dit vergt blijkbaar een omslag in het denken. Brokken worden immers speciaal voor dieren gemaakt, dierenartsen raden ze aan, dus het móet wel goed zijn allemaal...
pi_31217039
Dat Tolerant ziet er goed uit! Ik wil dat spul ook hier in de suup! Het is volgens mij zo'n beetje hetzelfde als CB. En in handige blokjes!
  woensdag 5 oktober 2005 @ 21:49:14 #129
17709 hollander172
pi_31217144
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
dierenartsen raden ze aan, dus het móet wel goed zijn allemaal...
Die verdienen aan de verkoop van brokken. Tuurlijk is het dan topspul!
  † In Memoriam † woensdag 5 oktober 2005 @ 21:54:02 #130
43556 miss_dynastie
pi_31217276
Wat me trouwens te binnen schiet, nu ik Lupa's reactie lees over onwetendheid:
Laatst kreeg ik in een dierenwinkel waar ik kwam vragen om een pakje vers vlees stond aangeplakt dat ze dat hadden, maar was dus niet zo te horen dat ik mijn kat met vers vlees zou mishandelen, voornamelijk zijn tanden, die zouden dat niet aan kunnen en dat zou waardeloos zijn. Bovendien bevat het niet wat nodig is. Toen noemde ik Carnibest, en dat was dan toevallig (jaja ) een merk dat je wel kon geven, maar toch, iemand die gek was op zijn dieren moest het maar bij brokjes houden, want ik hielp de tanden van mijn beest om zeep. Tja, daar sta je dan. Overigens is voor mij het belangrijkste argument dat mijn vorige kat maar kort gehad en al ziek gekregen is overleden aan nierfalen, dat naar mijn idee voorkomen had kunnen worden door beter voer hij kreeg Aldi blikvoer , en ik denk dat dit voor een kattenras dat bekend staat om zwakkere nieren (al is de hele stamboom volledig gezond, dus directe reden voor zorgen is er niet) het beste is. Dus meer om mogelijke problemen voor te zijn dan dat ik denk dat Yian nu tekort komt. En nu maar hopen dat meneertje het lust, want zoals ik in het andere topic al zei, rauw ei en rauwe kippenvleugels hoeft ie niet. Ach, als ik het op mijn eigen bord leg vindt ie het vast interessant
pi_31217282
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:49 schreef hollander172 het volgende:
Die verdienen aan de verkoop van brokken. Tuurlijk is het dan topspul!
Maar de meeste mensen weten niet hoe het er op de dierenartsenopleiding aan toegaat en dat alle voedingsinfo van de fabrikanten komt in plaats van echte voedingsdeskundigen. Ik geloofde dat zelf ook pas toen ik het uit de eerste hand hoorde. Ik dacht dat dierenartsen dat vak uitoefenden uit idealisme en niet uit winstbejag. Nou zijn er best dierenartsen die tot de eerste categorie behoren natuurlijk, maar ze lijken redelijk zeldzaam.
pi_31217333
Het tandenverhaal wordt in dierenwinkels nogal eens geroepen. Terwijl brokken juist veel slechter zijn voor de tanden. Mijn honden hebben nu helemaal geen tandplak meer en dat hadden ze nog wel toen ze brokken aten.
pi_31218538
Laten we het dan maar houden op Brokken -> Goed, Ecologische brokken -> Beter, Vers -> Best. Klinkt stukken positiever. Zelf scheid ik vers nog in KVV, makkelijk maar helaas helemaal fijne prut (ik weet dat er merken met stukjes zijn maar die kan ik niet krijgen) en BARF, lekker knagen en iedere dag weer een verrassingsmenu, vinden ze echt wel leuk.

Mijn dierenwinkelmeneer weet niet zoveel van vers, zijn vrouw is "voedingsdeskundige" voor honden, is alleen geen beschermde titel (ik denk dat ik dat ook maar in mijn ondertitel zet ), maar ze is wel fan van vers voor honden. Maar ik moet het dus met meneer uitvechten want hij gaat over het bestellen, hij verkoopt dus wel Energique voor honden maar voor m'n katten vond hij het onzin, Carnibest kende hij niet maar als het niet via alle dierenwinkels te koop was kon het nooit wat zijn.

Ik ben trouwens bij mijn oude dierenarts weg, de feeks , daar heb ik m'n mond nog niet durven opendoen over voer. Nu was ik met dEUS naar de nieuwe geweest, ik vertelde dat ik vers voerde, zij vroeg of het een compleet voer was, dat is zo, dus dan was het goed. Voegt ze er ineens aan toe: Is wel lekker hé, met drie katers heb je zo wel veel minder kans op blaasgruis ! Ik stond echt met mijn oren te klapperen. Toen ik de dag erna nog een keer belde omdat dEUS weer gestopt was met eten en ook niet had gedronken zei ze: je voert toch vers ? Hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat hij uitdroogt, wat hij heeft gegeten is toch tweederde vocht. Ik weer blij. (en niet te vergeten dat ik hem een beetje had laten eten door het op z'n poten te smeren, probeer dat eens met brokjes)
pi_31218602
Toffe dierenarts! Ze zijn er wel.
pi_31218853
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het tandenverhaal wordt in dierenwinkels nogal eens geroepen. Terwijl brokken juist veel slechter zijn voor de tanden. Mijn honden hebben nu helemaal geen tandplak meer en dat hadden ze nog wel toen ze brokken aten.
Heb jij dan enig idee hoe dat dan zit als je alleen KVV geeft ? Ik vind het zo fijn, ze kunnen het bijna naar binnen slurpen. Daarom geef ik er nog iedere avond iets te kluiven bij, is ook al een beetje een BARF oefening voor zowel de katten als voor mij. Vandaag kregen ze allemaal een kippenlevertje en een stuk lamshart, het was een orgaandag.

dEUS mocht van mij eten wat 'ie wou toen hij ziek was (uiteindelijk niks), maar nu denkt hij dat hij dat nog steeds voor elkaar kan krijgen volgens mij. Hij eet 's middags z'n KVV niet meer, en 's avonds vreet 'ie z'n BARFdingetjes op en gaat ze daarna van de rest jatten. En ik me weer zorgen maken, maar ik weet inmiddels dat 'ie me gewoon voor het lapje houdt, als hij 's middags z'n KVV weigert probeert hij doodleuk het eten voor 's avonds te roven als ik de koelkast opendoe.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:43:49 #136
17709 hollander172
pi_31219110
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar de meeste mensen weten niet hoe het er op de dierenartsenopleiding aan toegaat en dat alle voedingsinfo van de fabrikanten komt in plaats van echte voedingsdeskundigen. Ik geloofde dat zelf ook pas toen ik het uit de eerste hand hoorde. Ik dacht dat dierenartsen dat vak uitoefenden uit idealisme en niet uit winstbejag. Nou zijn er best dierenartsen die tot de eerste categorie behoren natuurlijk, maar ze lijken redelijk zeldzaam.
Ook DA's hebben een redenerend vermogen.

Brok tegen vers? Wat vreten wij zelf? Dat is toch ook geen brok of ander "spacevoedsel"?
Ik geloof best dat ze het goed bedoelen en die brokken zullen voor een brok ook prima voldoen maar de belangenverstrengeling is gewoon te groot om een subjectief oordeel te verwachten van een DA.
De onze voert toevallig ook vers (barf) maar de andere is er dus helemaal wars van. Voor een consult vragen we dan ook wie we krijgen, die lamlul schuift echt alles op de voeding omdat we vers voeren. Consult is dan ook nutteloos met wat voor (eventuele) klachten we binnenkomen.

Wat betreft het tanden verhaal.
Geinig, brokken die beter zijn voor tanden dan vers................
Probeer het eens uit zou ik zeggen of bekijk de gebitten van honden/katten die brokken eten en die van diegene die vers eten en trek je conclusies.
Het is met dit echt weer "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".
pi_31219280
mja ik heb hier ooit iemand horen roepen dat je het verschil tussen brokken en vers
qua gebit
kunt vergelijken met liga en biefstuk

liga kruimelt...blijft op je tanden zitten
het schuurt misshcien wel beetje.. maar het plakt ook

en vlees en botjes.. "schuren" ook op de tandne.. alleen blijft het niet plakken

wup hier heeft past last van zn gebit sinds hij brokken krijgt
maarja.. hij ging na 3 maanden continu dwangvoeren ineens vrijwillig brokken eten
nahja.. dan wil je wel hoor
3 maanden continu geemmer met amper eten, eten onder dwang, alles weer uitkotsen
dan bne je dus blij met alles wat hij vrijwillig eet.. en enigzins binnen wil blijven
gelukkig gaat hij wel steeds meer dingen eten.. vnadaag moest meneer ineens perse kip ipv brokken
tja.. dan krijgt ie dat uiteindelijk toch
althans.. een beetj edan.. want eignelijkw as het normaal-voer dag
morgen is het weer tijd voor kippehartjes (en dan zal je zien.. moet meneer ze niet.. eigenwijs stuk ****)
maar dingen zoals ei en zuivel lust ie ook prima
nou nog die kuikens er een keer in
denk dat ik toch mara een keer een stevige blender of zo'n magic bullet moet gaan halen
jobensaskia.nl
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:51:18 #138
17709 hollander172
pi_31219397
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:37 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
knip*
Ik kan niet exact een vraag uit je post halen maar doe een poging.

Met brok heb je iets dat uit elkaar valt als een koekje, veel hele kleine stukjes die aan de tanden blijven plakken. Vers daarintegen kan dit niet. (door het vochtgehalte)
De mate van tandplak is dan ook veel groter bij brokkenbeesten dan bij KVV of barf beestjes.

dEUS zal idd het barfvoedsel lekkerder vinden dan zijn KVV, probeer het eens uit door te stoppen met barf en enkel KVV te voeren. Met een weekje of twee is ie weer de oude gok ik.
Sluit hem desnoods in een aparte ruimte op als de anderen (dat haal ik uit je verhaal) hun maaltijd krijgen.

Wij hebben ook gemerkt dat barf bij onze beestjes de voorkeur geniet boven KVV, ze weigerden gewoon te eten............. (misschien instinct oid? )
We hebben zelfs in het begin hartjes e.d. vermalen maar dat is ongebruikt de kliko ingegaan.....
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:54:03 #139
17709 hollander172
pi_31219506
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:48 schreef Uhmmie het volgende:
mja ik heb hier ooit iemand horen roepen dat je het verschil tussen brokken en vers
qua gebit
kunt vergelijken met liga en biefstuk

liga kruimelt...blijft op je tanden zitten
het schuurt misshcien wel beetje.. maar het plakt ook
Dat was ik.

Wat is eigenlijk de vraag of strekking van het verhaal?
pi_31221584
Ik geef ook regelmatig iets om op te kauwen. Meestal runderhuid. Ik kan hier in de buurt nergens fatsoenlijke barf-spullen krijgen en ik heb geen auto. Ze krijgen wel regelmatig een kippenbout uit de supermarkt.
pi_31223016
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:51 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Ik kan niet exact een vraag uit je post halen maar doe een poging.

Met brok heb je iets dat uit elkaar valt als een koekje, veel hele kleine stukjes die aan de tanden blijven plakken. Vers daarintegen kan dit niet. (door het vochtgehalte)
De mate van tandplak is dan ook veel groter bij brokkenbeesten dan bij KVV of barf beestjes.
Mijn vraag ligt ietsjes anders; op KVV hoeven ze toch niet echt te kauwen , tenminste op kattencarnibest praktisch niet, dat is superfijn gemalen (ik heb gehoord dat in de hondenversie stukjes zitten) omdat dan meer katten het accepteren. Als je echt Barf geeft, dus hele stukken (ipv zelf samenstellen en dan alsnog door de vleesmolen), worden hun tanden daar niet schoner van dan van KVV? Om de analogie maar door te trekken; van een bakje appelmoes zullen je tanden niet viezer worden zoals bij een koekje, maar ook niet schoner. Van flink knagen op dat kippenpootje wel.
quote:
dEUS zal idd het barfvoedsel lekkerder vinden dan zijn KVV, probeer het eens uit door te stoppen met barf en enkel KVV te voeren. Met een weekje of twee is ie weer de oude gok ik.
Sluit hem desnoods in een aparte ruimte op als de anderen (dat haal ik uit je verhaal) hun maaltijd krijgen.

Wij hebben ook gemerkt dat barf bij onze beestjes de voorkeur geniet boven KVV, ze weigerden gewoon te eten............. (misschien instinct oid? )
We hebben zelfs in het begin hartjes e.d. vermalen maar dat is ongebruikt de kliko ingegaan.....
Ik wil dus helemaal niet stoppen met BARF onderdelen geven, hij zou nu op zich nog genoeg binnen moeten krijgen en ik houd z'n groei/gewicht bij (hij is nog maar 5 maanden), hij krijgt evenveel voer als z'n grote broer van 1.5 jaar/5.5 kilo. Hij heeft niks te willen voorlopig.

Onze poes MImosa lijkt verzadigd te raken, zij verdedigt grommend haar bakje als iemand daar wat uit wil jatten, maar als ze vol is laat ze gewoon staan. Ook leek ze nooit te snappen hoe ze moest kauwen, maar sinds anderhalve week duwt ze de kippennekjes etc zo naar binnen. Na haar sterilisatie begon ze flink aan te komen, ze kreeg 45 gram brokjes per dag en zeurde altijd om eten, nu krijgt ze 125 gram en laat af en toe staan, ik kan haar ribben nog niet voelen maar ze valt af
pi_31223043
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 09:34 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Mijn vraag ligt ietsjes anders; op KVV hoeven ze toch niet echt te kauwen , tenminste op kattencarnibest praktisch niet, dat is superfijn gemalen (ik heb gehoord dat in de hondenversie stukjes zitten) omdat dan meer katten het accepteren. Als je echt Barf geeft, dus hele stukken (ipv zelf samenstellen en dan alsnog door de vleesmolen), worden hun tanden daar niet schoner van dan van KVV? Om de analogie maar door te trekken; van een bakje appelmoes zullen je tanden niet viezer worden zoals bij een koekje, maar ook niet schoner. Van flink knagen op dat kippenpootje wel.
Klopt als een bus.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 10:28:11 #143
17709 hollander172
pi_31224053
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 09:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Klopt als een bus.
Sorry dat ik de vraag even niet goed bedreep.
pi_31227997
Dus katten mogen wel bv kipfilet, kippehartjes, kippeniertjes, kiplevertjes?
Ik las altijd dat het slecht is en niet mag want dat is slecht voor de maag.
Vond het altijd al raar dat het niet mag.
Dus gewoon kipfilet kopen of zoiets en dan kan ik gewoon een stukje geven waar ze lekker op kunnen kauwen?
Bij de AH hebben ze vaak niertjes, hartje en levertjes te koop van een kip. Die mogen ze gewoon opeten zovder te koken?
pi_31229381
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:12 schreef Ardenlyn het volgende:
Dus katten mogen wel bv kipfilet, kippehartjes, kippeniertjes, kiplevertjes?
Ik las altijd dat het slecht is en niet mag want dat is slecht voor de maag.
Vond het altijd al raar dat het niet mag.
Jij dacht zeker; een kat eet wel een vogeltje op wat hij gevangen heeft zonder te koken, maar kip kan niet ?
quote:
Dus gewoon kipfilet kopen of zoiets en dan kan ik gewoon een stukje geven waar ze lekker op kunnen kauwen?
Bij de AH hebben ze vaak niertjes, hartje en levertjes te koop van een kip. Die mogen ze gewoon opeten zovder te koken?
Ja hoor, dat kan gewoon. Wat wel slecht is, is om je kat hele dagen alleen maar orgaanvlees of iets dergelijks te geven, ze hebben namelijk van een prooidier van alle delen een beetje nodig, dus én bot, én spier, én orgaan. Van alleen vlees krijgt je kat "all meat syndrome", botafwijkingen vanwege tekort aan calcium, dat krijgen ze normaal binnen door botten in hun voeding (of krijt in sommig voer).

Als je geluk hebt vinden je katten het gelijk lekker, anders kun je het vlees koken, en daarna geleidelijk steeds rauwer geven. Voordat ik rauw gaf was gekookte lever het lievelingskostje van mijn katten. Waarom geef ik het dan nu rauw ? Van koken gaan de waardevolle voedingsstoffen kapot. Als je katten kauwen een beetje moeilijk vinden kun je het vlees kleinsnijden of desnoods malen.

Als je iets met botjes wil geven het vlees absoluut niet verhitten, dan worden de botten keihard van en hartstikke gevaarlijk. Rauwe botten van klein pluimvee is zacht genoeg, dat mogen ze wel, kip zou normaal gezien te hard zijn, maar de kippen hier in nederland zijn eigenlijk nog kuikens als ze geslacht worden en hebben nog lekker zachte botjes waar je kat ook wel weg mee kan.
pi_31231438
Tja weet ik veel ik gokte het er niet op om ze rauw vlees te geven
Maar ik bleef het raar vinden dat het niet zou mogen.
Maar geweldig. Kan ik ze eindelijk eens verwennen met echt eten haha
Zodra ik in de buurt kom van bv AH neem ik gelijk wat voor ze mee.

Mag je vlees ook bv eerst invriezen en later aan ze geven?

Ik weet nu al een paar katten van ons die ervan gaan genieten. En ik weet ook een paar die het links zullen laten liggen maar dat geeft niets.
We hebben 8 katten en dan heb je nou eenmaal verschillende smaken

Ben heel blij dat ik dit gevonden heb.
  † In Memoriam † donderdag 6 oktober 2005 @ 15:37:09 #147
43556 miss_dynastie
pi_31232102
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:43 schreef hollander172 het volgende:
Het is met dit echt weer "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".
Het was meer een 'waar ik niet aan kan verdienen, kraak ik lekker af'. Het schijnt namelijk niet of nauwelijks te verkopen, nou was hij ook wel extreem duur hoor.
Overigens beweerde mijn dierenarts hetzelfde, maar dan m.b.t. blikvoer <-> brokjes. Hoe hij tegenover Carnibest staat weet ik niet.

Morgen wordt mijn ladinkje dus bezorgd. Nou heb ik de richtlijnen m.b.t. invoeren gelezen, maar hebben jullie uit eigen ervaring nog tips voor me?
pi_31233643
Als ze het lekker vinden kun je gewoon ineens overstappen eigenlijk. Brokken en vers door elkaar voeren schijnt zelfs niet zo'n goed idee te zijn omdat de twee heel anders verteren.

Ardenlyn, invriezen is geen enkel probleem. Carnibest en andere kant- en klare versvoeders koop je in bevroren toestand. Misschien moet je eens kijken of je ook Carnibest of een ander versmerk kunt krijgen?
pi_31233700
Dieren kunnen trouwens wel korte tijd ontgiftingsverschijnselen krijgen naar 't schijnt (diarree e.d.), maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat dat ook werkelijk gebeurde.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:21:19 #150
17709 hollander172
pi_31235732
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:37 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Het was meer een 'waar ik niet aan kan verdienen, kraak ik lekker af'.
De meesten hebben echt de ballen verstand van voeding en weten alleen af van wat de (sponsorende) fabrikanten ze leren.

Niet samen met brokken geven, voer gewoon 2 keer per dag als dat mogelijk is. Geef dan 's ochtends vers en 's avonds brok. (dan zit je niet 's ochtends vroeg als je moet haasten naar je werk met diarree troep e.d. als het toch niet helemaal soepeltjes gaat)
Hou goed het drinkgedrag in de gaten en let op de ontlasting.
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:12 schreef Ardenlyn het volgende:
Zodra ik in de buurt kom van bv AH neem ik gelijk wat voor ze mee.

Mag je vlees ook bv eerst invriezen en later aan ze geven?
Ik neem aan dat je het over hartjes, levertjes etc. hebt? Invriezen is zoals gezegd geen probleem. (wij halen 2 tot 300 kg per keer aan kip, rund, lam etc. en dat gaat ook de vriezer in)

Andere tip, laat appie lekker links liggen en trek even een poelier aan zijn shirt. Wij betalen voor levertjes, hartjes, maagjes bijv. maar 1,75 per kg en daar kan appie niet aan tippen. (nou nemen wij wel enorme hoeveelheden af maar voor 2,50 per kg moet je toch wel kunnen slagen )
Scoor ook wat karkasjes of nekjes voor nog geen euro per kilo.
Voor ander spul (weet niet of dat nou zo katgeschikt is) kan je ook de islamiet even lastig vallen, wij krijgen geheel gratis elke week een kg of 5 a 6 aan lamsonderdelen bijv. Wat je niet kan gebruiken kan je altijd nog weggooien.

Laatste tip, hoewel het nu afkoelt qua temperatuur, doe het wel eerst in een zak die je dicht kan knopen. Maden in/uit je prullebak is niet fijn.
pi_31235911
Had een mailtje gestuurd aan Tolerant. Dit was het antwoord:
quote:
Geachte ***,

Wij bedanken u voor de getoonde interesse.
Tolerant Petfood is een geheel nieuwe lijn vriesvers-diervoeding voor hond en kat. Op dit moment zijn wij bezig met de uitrol van ons concept/produkt.
Om de goede verkrijgbaarheid te realiseren willen wij ons produkt aanbieden via het supermarktkanaal en de betere dierenspeciaalzaak. Maar een nieuw produkt wordt niet zomaar geaccepteerd en in het assortiment opgenomen, daar gaat een heel traject aan vooraf. Middels een pilot willen wij de supermarktorganisaties in Nederland overtuigen van Tolerant vries-vers diervoeding, het "vers" antwoord op de wensen van U, de moderne consument.
.
Wij zijn gestartstart met een 15 tal verkooppunten in het oosten van het land, ± 15 PLUS supermarkten en een aantal dierenspeciaal zaken.
De adressen (helaas nog niet in Leeuwarden) kunt u vinden op onze website. Wij verwachten spoedig uitbreiding van het aantal verkooppunten en houden u daarvan op de hoogte via onze website: www.tolerant.nl/actueel

Tot zover.

Wedervraag: Wat heeft uw belangstelling getrokken in Tolerant vries-vers diervoeding?

Met vriendelijke groet,

Mijn antwoord terug:
quote:
Hallo mijnheer ***,

"Wedervraag: Wat heeft uw belangstelling getrokken in Tolerant vries-vers diervoeding?"

Mijn honden krijgen al een hele tijd alleen nog maar verse voeding, te weten Carnibest (en af en toe gewoon vers vlees met bot). Ik ben er van overtuigd dat er in brokken vooral rommel zit en ik merk het postieve effect van vers voer (minder ontlasting, betere vacht, gezonder dier) Ik heb echter geen auto en Carnibest wordt niet in de buurt verkocht. Ik moet dus eens in de zoveel tijd een grote hoeveelheid bestellen en iemand regelen om het voor me op te halen, maar ik vind dat niet ideaal. Vandaar dat ik momenteel Smuldier voer, dat wél in de supermarkt verkrijgbaar is. Hier zitten echter granen (maïs) in en mijn ene hond doet het er niet goed op. Net als toen ze nog brokken kreeg, begint ze zich kaal te krabben op haar flanken. De afgelopen dagen heb ik daarom Rodi gekocht, maar dat is erg duur en ik heb het idee dat er kleurstoffen aan toegevoegd zijn. Een makkelijker verkrijgbaar alternatief voor Carnibest zou dus zeer welkom zijn. Tolerant lijkt vergelijkbaar te zijn met Carnibest (afgaande op wat ik op de site lees). Bovendien vind ik het erg handig dat het in kleine brokken is. Carnibest zijn 'worsten' van een kilo en dat is niet heel handig bij het verdelen in porties.

Met vriendelijke groeten,

pi_31236096
Bedankt voor alle tips!
Ik ga eerst wel even wat halen bij AH en later ga ik wel eens op zoek naar een slager.
Ben echt zeer benieuwd hoe ze zullen reageren
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:52:32 #153
17709 hollander172
pi_31237989
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:36 schreef Ardenlyn het volgende:
Onwennig. In het begin snappen ze er geen hol van waarschijnlijk, gaan ze je aan zitten kijken van: "ja leuk maar waar blijft mijn eten nou?"

Verdere tips of trucs schieten me even niet te binnen, mocht me nog wat te binnen schieten dan plemp ik het hier wel neer.
pi_31238047
Als dat Tolerant hier verkrijgbaar wordt, ga ik dat ook maar eens proberen met mijn Maine Coon. Die eikel wil alléén maar brokken eten.
pi_31239140
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:36 schreef Ardenlyn het volgende:
Bedankt voor alle tips!
Ik ga eerst wel even wat halen bij AH en later ga ik wel eens op zoek naar een slager.
Gelijk je hele vriezer volstoppen is ook een beetje drastisch. Wat invriezen betreft, daar ben ik juist voor, gaan sommige beestjes die je niet wil hebben toch van dood. Zalm bijvoorbeeld kan een parasiet bevatten, die na twee weken vriezer zeker het loodje legt.

Invriezen is ook het handigst qua bewaren, ik maak nooit een heel pakje kippenlevertjes in een keer op (heb ook geen 8 katten), ik maak gewoon porties van 4 levers per keer, wikkel die in een stukje keukenfolie en gooi dat in de vriezer. Je kan ook een "orgaanmixje" maken zo, doe je per kat een lever, 2 hartjes en een maagje invriezen ofzo. Het geboefte heeft hier gisteren toevallig ook orgaan gehad, ieder een kwart lamshartje en een kippenlever.

Wat ik zelf inschat als vlees met een hoog acceptatiegehalte voor de eerste keer is Rodi lamshart, (hebben ze ook bij de AH maar bij andere supers zeker goedkoper) is rauw maar wel gemalen, en lamshart daar kun je niet gauw teveel van geven, als ze het allemaal zouden lusten zijn 2 van die burgertjes wel een redelijke portie als lekkernij voor 8 katten.
pi_31239523
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als dat Tolerant hier verkrijgbaar wordt, ga ik dat ook maar eens proberen met mijn Maine Coon. Die eikel wil alléén maar brokken eten.
Heb je echt alles al geprobeerd ? Een paar dagen geen brokken meer geven, mengen met blik, met brokjes, met je vinger voeren, op z'n poten smeren (niet te dik want dan schudt 'ie het in het rond) etc ? Katten kunnen ook zulke ongelofelijke mutsen zijn als het op eten aankomt. Toen we nog half brok, half vers gaven liet Mimosa haar verse maaltijd soms doodleuk staan, toen we volledig vers gingen geven stribbelde ze in het begin best wel tegen, maar de laatste week is ze een rasechte versvoerfundi geworden. Ze is normaal gesproken een timide dametje, nu eet ze grommend, probeert af en toe de bakjes van de rest leeg te jatten en als ik 's nachts de keukendeur openlaat plundert ze de vuilnisbak om bij lege Carnibestverpakkingen en ontdooizakjes te komen. Dan ligt er 's ochtends overal brandschoon pastic. Hollanders madenverhaal zie ik hier dus niet zo gauw gebeuren, ook omdat een vlieg het hier in huis niet lang genoeg overleeft om eitjes te leggen, trouwens.
pi_31239840
Ja, ik heb álles geprobeerd. Geen eten geven mag je niet te lang doen bij een kat ivm de kans op leververvetting. Maar verder heb ik echt allerlei toeren uitgehaald. Hij blieft het gewoon niet. Alleen verse vis lust hij, maar dat is nou juist weer niet zo gezond voor een kat.
pi_31240066
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, ik heb álles geprobeerd.
Zoals ik al zei, mutsen zijn het Doe je je best...
quote:
Geen eten geven mag je niet te lang doen bij een kat ivm de kans op leververvetting.

Maar een dag of twee kan wel hoor. Ik had ook wel eens gelezen dat twee dagen al te lang zou zijn, maar toen ik dat bij de dierenarts zei vorige week toen dEUS niks at moesten ze er een beetje om lachen.
pi_31240146
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:04 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Maar een dag of twee kan wel hoor. Ik had ook wel eens gelezen dat twee dagen al te lang zou zijn, maar toen ik dat bij de dierenarts zei vorige week toen dEUS niks at moesten ze er een beetje om lachen.
Ik heb 'm wel een keer twee dagen niets gegeven, maar volgens mij hongert hij zich nog liever dood.
pi_31240368
Wow, dat zouden die van mij echt nooit volgehouden hebben ! Wat een karakter.
pi_31240461
Hij is dan ook Zijne Koninklijke Hoogheid McStripes of the Phantom of Maine en hij doet wat hij wil.
pi_31248020
ben dus wel benieuwd hoe lang je kat nou zonder eten kan/mag?

toch wel iets waar ik normaal rekening mee hou dat het echt niet langer dan paar dagen mag zijn namelijk

nou eten ze altijd wel IETS hier
maar soms gewoon onwijs weinig

dat tolerant ziet er idd wel nice uit
maarja.. dat is net zo verkrijgbaar als de rest van het verhaal hier
zelfs de AH vertikt hte hier om rodi te verkopen zag ik overigens
(komt misschien doordat het klein buurtalbertheijntje is ofzo?)
jobensaskia.nl
pi_31248439
Ja, de AH bepaalt het assortiment naar vloeroppervlak. Ik check net even Albert.nl en die verkopen ook geen Rodi. Ik haal de Rodi altijd bij de EmTé, daar is het bijna 50 cent goedkoper als bij de AH. Ook dingen als kippenlevertjes/maagjes/hartjes heeft niet iedere AH, de AH in Middelburg heeft alleen lever, de AH XL in Vlissingen heeft álles.

Tolerant is nog maar net op de markt, ze zijn nog aan het proefdraaien. Maar hopen dat het een beetje verkoopt dus, dan ligt het volgend jaar misschien in elke super.

Heeft iemand hier weleens Duck geprobeerd trouwens ? Is dat een beetje wat ?
pi_31248722
hmm staat me bij dat ik er wel goeie verhalen over heb gehoord
maar zou geen uitspraken uit eigen ervaring durven doen
jobensaskia.nl
pi_31250184
Ik heb wat kippehartjes opgehaald en voordat ik je tip las over porties maken had ik dat zelf al gedaan
Ik heb steeds in 1 zakje 8 hartjes gedaan. Ik weetr nu al dat sommige het niet zullen eten maar dan wil de ander het er wel bij hebben.
Helaas was er geen niertje of levertje meer te vinden allemaal uitverkocht, Maar ach heb ook nog kipfilet in de vriezer liggen.
Ik stap niet helemaal over op vers want dat weigeren ze toch.
Ookal stop ik ze overdag vol met allemaal lekkers ze eisen gewoon dat ze 1x per dag (met het avondeten) blikvlees krijgen.
Net zo met brokken het is niet te doen met deze ettertjes
Maar ach ik kan ze nu iets geven waar ze lekker op kunnen kauwen.
Ik maak het wel eerst klein maar elke keer wil ik het grover snijden. Soms vind ik ze al mietjes omdat 1 madam wil het blivlees het liefst zo klein mogelijk geprakt hebben.

ow nog een vraag: Zalm moet dus 2 weken in de vriezer blijven. Hoe zit het dan met bv kipfilet en hartjes/niertjes/levertjes?
En bv een stukje biekstuk. Mogen ze dat ook? En moet dat ook een bepaalde tijd in de vriezer liggen?
pi_31250369
hmm mja ik haal het op zaterdag bij de poelier op de markt
meestal voor 50ct smullen alle dieren hier mee
2 katten en 2 baardagamen
die laatste 2 vinden het nmelijk ook erg lekker
dat krijgen ze overigens gewoon vers van de poelier
want hartjes in de vriezer werd laatst bij mij gewoon vieze drap
en het stonk
(en de poezen moesten het spontaan ook niet meer dus)
jobensaskia.nl
pi_31251141
vreemd want ik heb wel eens vaker hartjes in de vriezer gedaan en het werd geen drap.
pi_31252000
Hier ook niet, bljven hartstikke stevig. Mijn katten hebben er nog flink wat werk aan om een kippenhartje op te kauwen en die zijn toch wel iets gewend.

Voor zover ik weet hoef je vlees niet per sé in te vriezen, ik vind het zelf een prettiger idee. Je mag je katten in principe allerlei soorten vlees geven, maar géén rauw varkensvlees (ik geef zelf liever helemaal geen varkensvlees) want dat kan het virus van Aujeszky bevatten. In Nederland geproduceerd vlees zou Aujeszky-vrij moeten zijn, maar ik riskeer het niet want als ze het binnenkrijgen gaan ze gewoon dood.

Ik had er ook zo eentje waar ik alles voor moest prakken, het liefste zou ze het gepureerd krijgen volgens mij. Als ik haar een heel klein stukje kipfilet gaf ging ze er heel zielig mee doen, helemaal aflikken om te demonstreren dat ze het wel wilde eten maar niet kon. Tot ik haar eens een keer een stukje hertenbiefstuk gaf, dat was ineens weg !
pi_31258161
mja voor hertenbiefstuk zou ik het ook wel doen
jobensaskia.nl
  † In Memoriam † vrijdag 7 oktober 2005 @ 17:17:27 #170
43556 miss_dynastie
pi_31258949
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Alleen verse vis lust hij, maar dat is nou juist weer niet zo gezond voor een kat.
Serieus ? Hoe niet gezond? Ik geef Yian namelijk regelmatig een vers visje van de visboer, maar niet meer doen dan?
pi_31259044
Nou niet denken dat ik hertenbiefstuk koop voor m'n katten, hé ? Ik werk dus bij de AH en koop op de dag voor feestdagen altijd veel van dat dure vlees wat én afgeprijsd én in de aanbieding is, dan is voor een habbekrats de vriezer weer gevuld, en als wij dan zitten te smullen mogen de katten voor een keertje ook weleens een stukje.

Was het maar weer vast kerst, hertenbiefstuk met cranberrychutney, yum.
pi_31259130
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 17:17 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Serieus ? Hoe niet gezond? Ik geef Yian namelijk regelmatig een vers visje van de visboer, maar niet meer doen dan?
Het schijnt niet zo goed voor ze te zijn, zeker niet als vast bestanddeel van het dieet. Er zit wat in: er is geen enkele wilde kattensoort die regelmatig vis op het menu heeft (behalve de ocelot geloof ik). Ik geloof dat er ook een verhaal over vis staat ergens op Barfplaats.
pi_31259462
Vis breekt vitamine B af, en daar kunnen ze neurologische probleempjes van krijgen. Verder is tonijn in water nogal populair bij katten, sommige katten krijgen het ineens in hun hoofd om ander voer te gaan weigeren en alleen nog tonijn te accepteren, plus dat tonijn nogal veel kwik bevat.

Als je niet overdrijft en het alleen als tussendoortje geeft zal het wel geen kwaad kunnen. Ik geef af en toe een blikje Snoezepoes, tonijn of hele sprotjes, vinden ze heerlijk !
  † In Memoriam † vrijdag 7 oktober 2005 @ 17:40:09 #174
43556 miss_dynastie
pi_31259689
Hij krijgt het inderdaad niet als hoofdvoer, gewoon af en toe als extraatje een haring, en hij is er erg gek op, vandaar dat ik er ook liever niet mee stop.
pi_31259718
Zo af en toe kan idd weinig kwaad.
  † In Memoriam † vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:48:58 #176
43556 miss_dynastie
pi_31261747
Ik heb me weer druk gemaakt om niks, meneertje zit heerlijk te smikkelen van zijn eerste portie Uiteraard wel voor kieskeurige katten, maar ik neem aan dat de andere soorten ook geen probleem zullen opleveren dan
pi_31261782
Sommige katten vinden het meteen lekker (zoals mijn Brit) en anderen moeten er helemaal niets van hebben (zoals mijn Maine Coon )... Valt geen peil op te trekken, zoals wel vaker met poezels.
pi_31265160
Gefeliciteerd dat het zo goed gaat, dat hoor je weleens anders !

Bij die van mij lijkt het ze geen verschil te maken wat ze krijgen, ik had de eerste keer natuur, vlees en lammix besteld, plus wat frettenmix (zit extra lamsvlees/vet in en is in theorie lekkerder). Ik had ook een hele strategie bedacht; ik zou eerst de als minst lekker bekend staande soorten geven, als ze dat niet wilden lammix, en als ze dat ook niet wilden had ik altijd nog frettenmix. Nou, mooi dat ze de eerste avond samen een pond ! vleesmix hebben gegeten. Mimosa moest het toen nog niet zo, maar die is nu helemaal naar de andere kant doorgeslagen. Ehmm, OK, terwijl ik dit schrijf hoor ik en hoop gebrom van de overloop komen, bedenk ik me dat daar nog een boodschappentas stond, maar ik dacht dat ik alle spullen van de koeling al had opgeruimd. Nou niet dus, Mimosa was rundergehakt aan het smikkelen Ben ik nog blij dat ik nooit half-om-half koop.
pi_31265355
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 17:32 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Vis breekt vitamine B af, en daar kunnen ze neurologische probleempjes van krijgen. Verder is tonijn in water nogal populair bij katten, sommige katten krijgen het ineens in hun hoofd om ander voer te gaan weigeren en alleen nog tonijn te accepteren, plus dat tonijn nogal veel kwik bevat.

Als je niet overdrijft en het alleen als tussendoortje geeft zal het wel geen kwaad kunnen. Ik geef af en toe een blikje Snoezepoes, tonijn of hele sprotjes, vinden ze heerlijk !

Dat wist ik niet van die vit.B afbraak. Hier krijgt ze eens per maand/2 maanden een stukje gekookt afgekoeld kabeljauwfilet waar ze dan 2 dagen over doet. Heerlijk vindt ze het, maar echt goed is het dus niet

En ik schrik ook van die posts over brokjes van de supermarkt.
Toch maar eens proberen op het vers te krijgen.

haha ruby, stelletje plunderaars
pi_31268181
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 20:39 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dat wist ik niet van die vit.B afbraak. Hier krijgt ze eens per maand/2 maanden een stukje gekookt afgekoeld kabeljauwfilet waar ze dan 2 dagen over doet. Heerlijk vindt ze het, maar echt goed is het dus niet
Alleen in grote hoeveelheden hoor, ik zou me nog maar geen zorgen maken. Voor zover ik ben tegengekomen wordt meestal geadviseerd niet vaker dan 1x per week vis, dat is op zich toch niet zo weinig.
quote:
En ik schrik ook van die posts over brokjes van de supermarkt.
Toch maar eens proberen op het vers te krijgen.
Ik zwoer altijd bij Royal Canin, is toch geen supergoedkoop voer dus ik dacht dat ik het wel goed deed, het werd goed gegeten en de katten deden het er ook wel goed op. Maar nu ik achter al die Ethoxyquine, graan/mais/bietenpulp en blaasgruistoestanden ben, ben ik achteraf eigenlijk best wel een beetje kwaad
pi_31268926
Leuk dat ze het lekker vonden, Ardenlyn ! Tevreden poezels

Ik had nog iets toepasselijks gevonden, mijn vriend werkt in een boekhandel en leest alles wat met katten te maken heeft, sinds kort hebben wij Pim en Pom ontdekt en we zijn fan ! Mies Bouhuys schreef en Fiep Westendorp tekende de avonturen van deze twee katten in de jaren zestig voor het Parool. In die tijd was de kattenbrok nog niet zo ingeburgerd, het toppunt van gemak was het blik en de rest van het kattenvoer kwam van een man die vlees voor huisdieren langs de deuren verkocht, de slager en de visboer. In dit versje tonen Pim en Pom zich ware BARFers:
quote:
Staking

'Pim,' zegt Pom, 'we staken.
Zo is dat een keer.'
'Staken?' vraagt Pim. 'Staken?
Wat is dat nou weer?'
'Staken is niks doen meer,
je zet alles stop.
Pas als je je zin krijgt
houdt de staking op.'

'Hoi!' roept Pim. 'We staken.
Ik doe niks meer, Pom'
'Mooi,' knikt Pom, 'maar staken
doe je ergens om.
't Gaat mij om het eten,
om dat voer uit blik.
Is dat voer voor heertjes
zoals jij en ik ?

Of er nergens vers voer
meer te vinden is:
hart en nier en lapjes
of een mooie vis.
Dagenlang zo'n blikje
met zo'n kliederkliek.
Kattenkameraden,
staken! Houd je ziek!'

Stokstijf gaan ze samen
naast hun bakje staan.
Kijk, daar komt de vrouw al.
'Ach, wat scheelt eraan?
Kijk eens: vers uit 't blikje!
Eet nou toch. Toe nou!'
Pom zegt: 'Geef mijn portie
maar aan Fikkie, vrouw.'

'Wil je dan iets anders?
Vleesje dan of vis?'
vraagt ze en ze zoekt al
of er nog iets is.
'Hier...en kippenboutje
en een stukje bief.
O, en wacht...sardientjes...
Eet toch, alsjeblieft!'

Hoi! Het regent lekkers
om hun hongerkop.
Daarmee houdt de staking
- dik gewonnen - op.
pi_31270227
Ik kan me er ook behoorlijk kwaad om maken. Brokken zijn een relatief nieuw verschijnsel en ondanks het feit dat honden en katten tegenwoordig meer kwaaltjes hebben en volgens mij ook minder oud worden dan toen ze nog met de pot mee aten, zijn mensen ervan overtuigd dat brokken het juiste voedsel voor hun dier zijn. Maar iedereen die een heel klein beetje kennis heeft over roofdieren, moet zich wel een hoedje schrikken als hij de ingredienten van het gemiddelde voer leest... Meestal minimaal 60% granen en/of graanafval... Het is toch logisch dat dat niet goed is voor een roofdier? Magoed, ik had dat eerst ook niet zo door. Als het gemaakt wordt voor die dieren, zal het ook wel goed voor ze zijn, toch? Maar het gaat allemaal om het grote geld. Brokken worden gemaakt voor mensen en niet voor dieren.
pi_31287101
Hmmm....
Ik lees nu al een paar dagen deze 'discussie' mee, want was toch wel erg nieuwsgierig.
Mijn poes Spetter is nu al 7 jaar en eet eigenlijk haar hele leven niets anders dan brokken met (veel, handig zo'n Cat-it fonteintje) water en nu heel af en toe een zakje whiskas voeding zeg maar.

Nu ik dit zo lees heb ik meer het gevoel dat ik mijn kat alleen maar aan het vetmesten ben met stoffen die toch niet zo goed zijn voor haar.
Graag zou ik willen overstappen naar versvlees voeding, maar ik weet niet zo goed of ze dat wel 'aankan' zeg maar.

Vandaag bij een dierenwinkel wat gedroogde tongfilets gekocht, ze was heel enthousiast bij de geur van het zakje, rukte nog net niet uit me hand.
Ik geef haar een stukje, ze kijkt ernaar likt er aan en kijkt me een beetje zielig aan. Het ligt nu al een paar uur naast haar bakje met brokken en volgens mij weet ze dus gewoon niet wat ze er mee aan moet.

Volgend weekend krijg ik er ook een kitten bij (ragdoll kitten --> Smokey )
En hem wil ik ook niet echt dan brokjes geven waar toch 60% graan ofzo inzit...

Vind het alleen ook zo moeilijk om ermee te beginnen, aangezien mevrouw hier niet eens een stukje gedroogd tongfilet naar binnen kan werken...

Ik heb trouwens wel een site gevonden van natuurlijke diervoeding die o.a. ook Carnibest verkoopt (www.natuurlijkediervoeding.nl) wat is dan het beste om mee te beginnen?

Alvast sorry voor de vele vragen over het voederen van mijn (straks 2) lieve poezebeesten
=^.^=
pi_31287723
mja die gedroogde filet vinden ze hier ook niet te eten hoor
alleen die kleine gooit ze het hele huis door.. wnat het is wel ideaal speelgoed vind ze
en die knaagt graag.. dus dan krijgt ze nog wel wat binnen
maar het overgrote deel gooi ik gewoon weg (lees: ik was niet van plan het nog eens te kpoen.. maar dat zakje komt NIET op)

ze lusten daarentegen wel gewoon rauw vlees en gekookte vis
zit ook wat meer geur aan... dus het verleidt sneller tot eten
jobensaskia.nl
pi_31288087
Ik zou even checken op www.carnibest.nl of er een verkooppunt bij je in de buurt is. Je zou kunnen overwegen om (deels) te gaan BARF-en, maar dat is wel iets waarin je je eerst moet verdiepen, zeker bij katten. Op www.barfplaats.nl en www.barf-natuurlijk.nl vind je veel info. Er lopen wel aardig wat redelijk gestoorde BARF-fundi's rond, maar die moet je verder maar negeren.
pi_31288366
Ik heb ook weleens van die gedroogde (plat) visjes gegeven, weet niet of het tong was, maar Ernesto had er nog een hele kluif aan, en dat is de superknager hier in huis. Na een tijdje liet hij dat ding dan ergens liggen omdat het meneer teveel moeite was. Mimosa had altijd precies hetzelfde als jouw kat, ze snapte niet wat ze ermee moest.

Als je een KVV als Carnibest gaat geven is het al zo fijn gemalen dat ze het bij wijze van spreken naar binnen kunnen slurpen, dus dan hoef je je over kauwen nog niet zoveel zorgen te maken, daar kun je dan naast het KVV nog mee oefenen door steeds grotere stukjes te geven, of eerst zachte dingen en dan steeds hardere. Het is dan eerst een kwestie of ze het KVV wel blieft, in sommige brokken zitten nogal veel geur- en smaakstoffen en daar kan het vlees dan zo gauw niet tegenop. Ruik maar eens aan gehakt of een rauwe kipfilet en dan aan brokjes, dan zal je echt opvallen dat er een behoorlijke (onnatuurlijke) walm van die brokjes afkomt. Ook kan het zijn dat het lijfje van je kat helemaal gewend is geraakt aan het verwerken van granen en ontzettend schrikt van al dat vlees (eiwitten) in ene, met spugen tot gevolg. Als je het hele topic nog eens doorleest zul je nog wel tips vinden voor het overzetten en je kunt het altijd hier of op Barfplaats.nl vragen.

Als je wilt dat ze ook echt dingen lekker gaat kauwen is het een kwestie van gewoon proberen. Probeer eerst eens of ze snapt hoe ze zacht vlees zoals een stukje kipfilet moet eten als het niet letterlijk in hapklare brokken wordt aangeboden. (dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat ze het visje liet liggen, ook al wilde ze het) Lukt dat niet, begin dan met kleinere stukjes. Toont ze helemaal geen interesse, geen likken enzo, kook het vlees dan een beetje en geef het later steeds rauwer.

Wat je kitten betreft zou ik gewoon alles gelijk proberen, mijn kittens vinden ook alles vanzelfsprekend en nu lusten ze nog alles dus zo leren ze het het best. Je leest soms bijvoorbeeld dat je grotere dingen als drunsticks of eendagskuiken de eerste keer platgeslagen of in stukjes moet aanbieden, ik geef alles altijd de eerste keer helemaal en meestal gaat het dan gelijk. Je hebt dan ook nog kans dat je poes nog wat opsteekt van dat kleintje.
pi_31292363
thanks voor de info Heb eerst maar even een drumstickje neer gelegd, want ze eet wel normale stukjes kip.
Ze werd helemaal wild van de drumstick en bleef er maar aan likken en daarna mij zielig aankijken omdat ze niet 'verder' kon eten.
En zo goed en lief als ik natuurlijk ben Heb ik bijna het hele drumstickje in grove stukken gesneden. Dat viel wel in goede aarde, er is alleen nog vlees aan het bot vast en dat blijft voorlopig nog wel vast zitten. Ze moest in ieder geval moeite doen om de grove stukken toch enigzins in stukken te bijten/kauwen.

In de AH hier in de buurt, die is enorm groot, hebben ze alleen Rodi voor honden in een klein vrieskastje.
Dus ik ga maandag even kijken bij de Dierenspeciaalzaak in Leidschendam of ze daar wel Carnibest voor katten hebben, maar heb het alleen nog maar gezien voor honden.

Ik leg volgende week wel nog wel een keer een drumstick neer voor beide katten en misschien steekt Spetter inderdaad nog iets op van Smokey.
=^.^=
pi_31292452
Je kunt ze ook best af en toe Rodi geven hoor. En Carnibest voor honden kan ook prima. Ze kunnen er alleen niet op leven.
pi_31292489
Als het goed is staan trouwens alle verkooppunten op de site van Carnibest. Prins moet ook nog een vriesvoer voor katten hebben (Prins TotalCare), maar dat heb ik nog nooit ergens gezien...
pi_31292821
Ik zag inderdaad een aantal verkooppunten op de site van Carnibest staan. Volgens mij zijn het voornamelijk particulieren?
Maar ik ga er denk ik maandag eentje bellen of mailen voor de prijs enzo.

Ik wist niet dat Rodi of Carnibest voor honden ook voor katten kon? In ieder geval zoals je al zegt kunnen ze er niet op leven, maar ik kan dan in ieder geval al proberen om te kijken / polsen of ze dat dan wel lust.

En ik ga ook eens kijken op www.barfplaats.nl had er al op gekeken, maar ik zag wel al dat sommige mensen inderdaad fanatiek hierin zijn. Ik ben nog niet zover dat ik een gehaktmolen ga aanschaffen hihi

thanks voor de tip
=^.^=
pi_31293294
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 21:26 schreef Miss_B het volgende:
thanks voor de info Heb eerst maar even een drumstickje neer gelegd, want ze eet wel normale stukjes kip.
Ze werd helemaal wild van de drumstick en bleef er maar aan likken en daarna mij zielig aankijken omdat ze niet 'verder' kon eten.
En zo goed en lief als ik natuurlijk ben Heb ik bijna het hele drumstickje in grove stukken gesneden. Dat viel wel in goede aarde, er is alleen nog vlees aan het bot vast en dat blijft voorlopig nog wel vast zitten. Ze moest in ieder geval moeite doen om de grove stukken toch enigzins in stukken te bijten/kauwen.

In de AH hier in de buurt, die is enorm groot, hebben ze alleen Rodi voor honden in een klein vrieskastje.
Dus ik ga maandag even kijken bij de Dierenspeciaalzaak in Leidschendam of ze daar wel Carnibest voor katten hebben, maar heb het alleen nog maar gezien voor honden.

Ik leg volgende week wel nog wel een keer een drumstick neer voor beide katten en misschien steekt Spetter inderdaad nog iets op van Smokey.
Mooi dat ze rauw vlees in ieder geval lekker vindt, dan zal ze Carnibest hopelijk ook wel lekker vinden. En als ze wat geoefend heeft kan ze die drumsticks mischien net zo eten als de katten hier, die gaan er helemaal in, dat geeft een gekraak van jewelste als de botjes opgekauwd worden (er zit merg in, vinden ze zo lekker), er blijft altijd alleen maar een klein stukje bot over. De kittens krijgen dat nog niet zo voor elkaar, maar als ze groter zijn vast wel.

Als die dierenwinkel Carnibest voor honden heeft kunnen ze ook de kattenvariant wel voor je bestellen. Rodi lamshart is mijn absolute favoriet uit de supermarkt, het zijn makkelijke burgertjes, de katten vinden het heerlijk en lamshart is hartstikke gezond voor ze ook. Het zit tjokvol taurine, dat is een stofje wat katten zelf niet kunnen maken en de reden dat rood vlees erg gezond voor ze is. In dat rode vlees om het botje van een drumstick zit ook lekker veel taurine, dat was dus een goede keus, veel beter dan kipfilet.

Carnibest wordt inderdaad vooral verkocht door particulieren, ik geloof dat er niet zoveel winst op te maken valt als op brokjes, dus de dierenwinkels die het verkopen doen dat meestal omdat ze het gewoon een erg goed voer vinden. Als particulier ga je Carnibest geven, je koopt toch al een extra vriezer en op meer dan 100 of 250 kilo krijg je grootverbruikerskorting, dus dan haal je dat en verkoop je dat door voor de adviesprijs, dan heb je toch maar mooi je eigen voer gratis. Ik krijg ook een tweedehands vriezer in de schuur, bestel al Carnibest voor de fokker van mijn kittens, binnenkort misschien voor mijn beste vriendin, en misschien ook nog wat mensen uit de omgeving. Ik haal het dan niet zelf maar het wordt hier (middelburg) gebracht door een meneer uit Brabant, ik verkoop het gewoon door voor wat hij me rekent.

[ Bericht 15% gewijzigd door pumpkin_Ruby op 08-10-2005 22:12:40 ]
  † In Memoriam † zaterdag 8 oktober 2005 @ 22:50:42 #192
43556 miss_dynastie
pi_31294790
Yian heeft nergens last van, vindt zijn voer heerlijk, dus we hebben geen problemen (had daar eigenlijk niet op durven hopen!). Heb hem nog maar eens een kippenvleugeltje aangeboden, maar als je kat dat ding vervolgens naar de oven sleept, zegt dat denk ik wel genoeg
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 23:01:06 #193
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_31295076
Ik geef mijn katten wel eens een stukje kip, maar de gein is dat 1 v/d 2 katten er niets van moet hebben.
Overigens vinden ze tonijn allebei lekker, dat was bijna knokken
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_31295178
Ehhhh waarom zou een hond nou weer niet op Carnibest kunnen leven . Zolang je maar de complete versie geeft is er niets aan de hand en krijgt je hond/ kat alles binnen wat hij nodig heeft
pi_31295203
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 22:50 schreef miss_dynastie het volgende:
Yian heeft nergens last van, vindt zijn voer heerlijk, dus we hebben geen problemen (had daar eigenlijk niet op durven hopen!). Heb hem nog maar eens een kippenvleugeltje aangeboden, maar als je kat dat ding vervolgens naar de oven sleept, zegt dat denk ik wel genoeg
Een kat kan niet nadenen
pi_31295306
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 23:04 schreef quincy het volgende:
Ehhhh waarom zou een hond nou weer niet op Carnibest kunnen leven . Zolang je maar de complete versie geeft is er niets aan de hand en krijgt je hond/ kat alles binnen wat hij nodig heeft
Maak je nu een grapje ? Maar voor de zekerheid dan, het ging om het geven van hondencarnibest aan katten. Schijnt prima te gaan, alleen geven de meeste mensen er dan geloof ik nog extra rood vlees voor de taurine bij.
pi_31295365
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 23:10 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Maak je nu een grapje ? Maar voor de zekerheid dan, het ging om het geven van hondencarnibest aan katten. Schijnt prima te gaan, alleen geven de meeste mensen er dan geloof ik nog extra rood vlees voor de taurine bij.
Ik maak geen grapje hoor, ben gewoon serieus maar vond het een beetje een vreemde opmerking. Een kat zou wel kunnen leven op brokken wat dus ook compleet is maar niet op een complete versvleesvoeding. Compleet is compleet of het nou brokken of vlees is
pi_31295960
Compleet voor honden is toch niet hetzelfde als compleet voor katten ? Want nogmaals, het ging hier om het geven van Carnibest voor honden aan katten. Bij Barf maak je ook een groentemix voor je hond, dat is dus echt geen onderdeel van een kattendieet.
pi_31302350
De reden dat CB voor honden niet compleet genoeg is voor katten, zat 'm geloof ik in de taurine, maar ik weet het niet zeker. Op Barfplaats weten ze dat wel.
pi_31302578
Nou vanmorgen heb ik toch even gekeken hoe het stond met de Drumstick
Ze heeft alle grove stukken vlees opgegeten en zelfs het bot was verplaatst. Waarschijnlijk heeft ze daar toch geprobeerd iets mee te doen.
Altijd leuk om te zien hihi..

Na het weekend ga ik eens kijken naar CB voor katten en kijken hoe ze daarop reageert
=^.^=
pi_31302588
In elk geval vermaakt ze zich ermee!
  † In Memoriam † zondag 9 oktober 2005 @ 10:59:45 #202
43556 miss_dynastie
pi_31303803
Nou, miss_b, die van jou weet er dus beter raad mee dan die van mij Leuk hoor
pi_31304397
Ben er allang blij mee dat ze uberhaupt rauw vlees eet..
En dat ze nog niet weet wat ze nu precies moet doen met het bot.. Dat komt vanzelf wel goed denk ik. Er zit namelijk nog een stukje vlees aan..
DUs eens kan ze de verleiding niet weerstaan denk ik

Wat doen die van jou er dan mee miss_dynastie ?
=^.^=
pi_31304611
Op Barfplaats wordt altijd geadviseerd dit soort vlees met botten de eerste keer of keren plat te slaan met een hamer of een vleesbijltje. Dat heb ik trouwens ook nog nooit gedaan, maar dat schijnt te helpen bij het eten van bot, en zo leren ze ook dat er merg inzit, denk ik.
pi_31304661
Is idd wel handig om het in elk geval even door midden te breken, dan ruiken en proeven ze het merg.
pi_31305334
Kan het bot van een drumstick echt geen kwaad? (bedoelen jullie die grote drumsticks of die kleintjes?)
Sommige katten bij ons zijn niet echt snugger of zijn te gulzig. Ben een beetje bang dat ze zich verslikken in die botstukken of zoiets.
pi_31305627
Dat valt wel wat mee. Alle kip die jij in de supermarkt koopt is feitelijk mestkuiken van zes weken oud. Dat bot is behoorlijk zacht.
pi_31305805
en jullie bedoelen gewoon die grote drumsticks? niet die kleine tvsticks?
pi_31306064
Vleugeltjes zijn wel goed om mee te beginnen.
pi_31306177
Ga ze morgen meteen halen Heb er nu al zin in haha. Ik krijg er wel lol in!
Alleen in die vleugeltjes zit ook zo'n dun scherp botje. Die kan ook geen kwaad?
Ik weet ik vraag veel maar jullie hebben er meer verstand van dan ik vandaar
pi_31306258
Nee, het kan geen kwaad. Je kunt het eventueel met een hamer verbrijzelen als je dat veiliger vindt.
  † In Memoriam † zondag 9 oktober 2005 @ 13:32:52 #212
43556 miss_dynastie
pi_31306607
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:40 schreef Miss_B het volgende:
Wat doen die van jou er dan mee miss_dynastie ?
Die sleept hem dus naar de oven (al weet ik niet hoe ik dat dus moet interpreteren, want volgens Quincy kan het arme ding niet denken )... ik blijf het aanbieden, maar als hij niet wil, dan doe ik hem gewoon in de oven (en haal het vlees er dus af, want ik heb begrepen dat botten anders gevaarlijk zijn, klopt toch Lupa??)
pi_31306975
Ja, botten worden hard door verhitting en gaan dan splinteren.
pi_31331559
Na een paar maanden Smuldier zijn mijn beide honden dus 4 kilo te zwaar (Doerak 15 -> 19, Lurch 20 -> 24), zo ontdekte ik vanmorgen bij de dierenarts. Terwijl ik minder gaf dan de aanbevolen hoeveelheid... Voorlopig dus dieet. En absoluut geen Smuldier meer, want ik ben er helemaal niet tevreden over. Lurch is weer enorm aan het krabben en Doerak ook, alleen weet ik niet of het bij Doerak door het voer komt of door vlooienallergie. In elk geval krijgen ze voorlopig Rodi en zodra ik weer wat geld heb, ga ik een flinke voorraad CB inslaan.
pi_31339540
ok.. de poezen en het eendagskuiken
u begrijpt dat ik hier wel enige lol in kon zien
voor ik begon te filmen is het kuiken van keuken naar kamer gevlogen
ong. op een meter hoogte ofzo
maar toen lag de cam nog even zonder batterijen
in de kamer dus dit filmpje gemaakt: http://dot.kelder.net/gallery/view_photo.php?set_albumName=album32&id=Poes_en_het_Kuiken
en tja.. geen daverend succes dus so far
maar... we geven niet op
jobensaskia.nl
pi_31339952
Leuk filmpje Uhmmie...

Zoals je 2 poezen ermee omgaan geweldig.. Ik weet nu wel dat ik het dan toch nog even bij de drumstick hou in grove stukken gesneden hihi, tenzij ik zin heb in een melige bui

Succes
=^.^=
pi_31340200
nouja.. er is dus nog geen hap van gegeten he
ik laat het maar even liggen. want ze eten vaker pas ruim nadat ik het eten neer gezet heb

maar normaal krijgen ze dat hier ook niet echt hoor
alleen tijdje terug zo'n zak gehaald ind e dierenwinkel
kost bijna niks
maar ik geloof dat de kippehartjes een groter succes zijn
die gaan OOK de hele kamer door.. maar die vind je daarna in ieder geval niet meer terug
jobensaskia.nl
pi_31352466
En Uhmmie.. Hebben ze er nu wel al wat van gegeten? Of ligt ie nu gewoon nog te liggen?
Ben wel zwaar benieuwd namelijk...
Denk dat ik zon eendagskuiken ga geven als de Kitten er ook is, en dan alleen als ze beide al wat meer gewend zijn
=^.^=
pi_31355307
Nou heb al kippelevertjes/hartjes en filet getest maar 2 dames Carmen en Piglet hier hoeven niets van dat alles.
Vleugeltjes waren er niet meer dus dat koop ik een andere keer.
Wie heeft nog meer ideen voor vlees voor de 2 dames? Wie weet houden hun 2en niet van kip

En wat lachen om te lezen dat katten zelf naar de oven lopen
pi_31355553
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 08:52 schreef Miss_B het volgende:
En Uhmmie.. Hebben ze er nu wel al wat van gegeten? Of ligt ie nu gewoon nog te liggen?
Ben wel zwaar benieuwd namelijk...
Denk dat ik zon eendagskuiken ga geven als de Kitten er ook is, en dan alleen als ze beide al wat meer gewend zijn
het lag er nog toen ik wegging vanochtend
denk dat ik het vanavond maar weg ga mikken
tenzij er per ongeluk iemand het heeft opgegeten.. maar dat zal wel niet
jobensaskia.nl
pi_31358749
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 11:23 schreef Ardenlyn het volgende:
Nou heb al kippelevertjes/hartjes en filet getest maar 2 dames Carmen en Piglet hier hoeven niets van dat alles.
Vleugeltjes waren er niet meer dus dat koop ik een andere keer.
Wie heeft nog meer ideen voor vlees voor de 2 dames? Wie weet houden hun 2en niet van kip

En wat lachen om te lezen dat katten zelf naar de oven lopen
Je kunt eigenlijk van alles wel geven. Lamsvlees, rundvlees, konijn...
pi_31381012
Is het normaal dat ze wat aan de dunne zijn als je ze rauw vlees geeft?
Het is niet heel erge diarree maar wil het even zeker weten.
pi_31381303
Nee, ze hebben hier juist keiharde poep. Ze kunnen wel last krijgen van ontgiftingsverschijnselen als ze compleet op vers staan, maar van een beetje... dat hoort denk ik niet.
pi_31381439
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:16 schreef Ardenlyn het volgende:
Is het normaal dat ze wat aan de dunne zijn als je ze rauw vlees geeft?
Het is niet heel erge diarree maar wil het even zeker weten.
In het begin kan dat, als ze er niet aan gewend zijn. Op een gegeven moment gaat dat over en krijg je juist harde poep. En vooral: erg weinig poep. Omdat van versvoer rond de 90% verteerd word (van brokken rond de 60%). Dit is wetenschappelijk aangetoond.
pi_31381610
Ja, dat zou ook nog kunnen, dat al die eiwitten een beetje wennen zijn. Over dat verteringsverhaal: op Barfplaats stond een geweldige foto van iemand met een brokkenhond en een barfhond, een hele grote hoop mest van de ene en van die kleine wit uitgeslagen keuteltjes van de andere. De katten hier hebben kleine donkere keutels. Ik dacht vanwege wat de buurtkatten in de tuin deponeerden altijd dat katten van die zachte kledders poepten.

Wat fotootjes:

dEUS met een eendennek (was toch wel erg veel werk):

Pootje erop:

Mimosa trekt een gekke bek:
pi_31381663
In die aflevering van de Keuringsdienst van Waarde wordt ook gesproken over de hoeveelheid poep. Ik link 'm nog ff voor de 'nieuwe' mensen:

http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=362
pi_31382562
Ik ga hem later bekijken die video. Ben blij dat je hem nog heb gepost
Maar echt 100% over gaan op vers zou mij echt niet lukken. Krijg dikke ruzie met de katten. Ze moeten en zullen persee hun brok en blik krijgen en anders is het ruzie.
Ookal zijn ze vol van bv vers vlees dan nog gaan ze vragen om blik en brokken.

Waar haal je eendenek? Bij de slager? En kan ik dat nu ook geven of is dat meer voor een ervaren versvleesetendekat?
pi_31382612
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 13:22 schreef Ardenlyn het volgende:
Ik ga hem later bekijken die video. Ben blij dat je hem nog heb gepost
Maar echt 100% over gaan op vers zou mij echt niet lukken. Krijg dikke ruzie met de katten. Ze moeten en zullen persee hun brok en blik krijgen en anders is het ruzie.
Ookal zijn ze vol van bv vers vlees dan nog gaan ze vragen om blik en brokken.
Als je het voor elkaar krijgt dat alle katten vers lusten, dan kan het best hoor. Je moet ook niet te lief voor ze zijn. Alleen zou ik dan wel kant en klaar versvlees aanraden.
quote:
Waar haal je eendenek? Bij de slager? En kan ik dat nu ook geven of is dat meer voor een ervaren versvleesetendekat?
Poelier bijvoorbeeld. Nekken zijn juist wel goed voor 'beginners'. Vrij zacht enzo.
pi_31382652
Als je ze voldoende vers zou gaan geven om op te leven, moet je er trouwens zeker geen brokken meer bij geven. Het is ook mogelijk dat dieren te veel binnen krijgen. Dus dan moet je het houden op vers als extraatje.
pi_31382761
Dat is dan ook mijn bedoeling gewoon lekker als extra. Om de zoveel tijd ff wat lekkers geven inplaatst van die snoepjes.

Ok nu misschien een domme vraag maar is een poelier en een slager hetzelfde?
pi_31383184
Een poelier is gespecialiseerd in gevogelte. Op de markt vind je er meestal wel één. Kippennekken worden hier goed gegeten, die eendennekken vonden de katten een beetje moeilijk, maar het was ook nog maar de eerste keer dat ze die kregen.
pi_31404771
Ahh ok dankjewel:)
pi_31475366
Net even als verassing weer wat kippehartjes gegeven
Vind het vooral zo fijn voor Zalty dat hij eindelijk iets lust. Normaal hoeft hij geen snoepjes of wat dan ook behalve zijn brokken en natvoer. En begint hij zelfs te grommen als een ander zij stukjes hart wil afjatten

Carmen en Piglet hoeven die hartjes niet maar die krijgen dan maar gewone snoepjes en daar zij ze heel blij mee.
Ik wil binnen kort onszelf verwennen met biefstuk en dan neem ik voor hun ook gelijk wat biefstuk mee ben zeer benieuwd of Carmen en Piglet dat misschien willen eten.
pi_31497853
hmm hier was het van het weekend tijd voor kippenmaagjes ipv hartjes
en ik oet zeggen.. ze gaat er een stuk beter in
het is ook beter speelgoed.. maar het is ook wel allemaal op gegaan in no time
die hartjes duurt altijd wel paar uur
jobensaskia.nl
pi_31588407
Hier snij ik de hartjes in stukjes maar dat komt ook omdat een paar van onze katten niet echt snugger zijn en ze geheel willen doorslikken.
Voor de ene helft snij ik ze doormidden.
Voor eentje doe ik kleinere stukjes want hij krijgt het nog niet goed weg en het is en blijft een pietlut soms.Maar hij vind het wel heerrrrrlijk!!!
En tja helaas, de anderen lusten het niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Danny op 07-01-2023 12:41:21 ]
pi_31589796
mja ik knip de hartjes door de midden
maar met de maagjes was dat heel niet nodig.. dat werd zo opgesmikkeld
en dat is notabene toch nog net ff taaier
jobensaskia.nl
pi_31590771
Die maagjes moet ik nog proberen maar kon ze zo snel niet vinden in de AH. Wie weet dat ik zaterdag ff op de markt kijk
pi_31597640
Bij de AH zul je die ook niet vinden denk ik.
pi_31601121
Bij de AH XL verkopen ze wel maagjes, misschien alleen bij de grotere AH's ? Ik heb ze nog nooit geprobeerd, zal ik toch eens doen.

De katten hadden van de week voor het eerst eendeboutjes (ik had vleugeltjes besteld, maar daar lijkt het toch niet op). In tegenstelling tot de eendennekken was dit wel een groot succes.

Flynn:

Een erg geconcentreerde Ernesto, dit boutje was echt zo op, er was niet eens meer een stukje bot van over:

Ik zag dat ze bij de Lidl een hele eend in stukken verkopen, maar helaas was dat weer gekruid, dus dan geef ik het liever niet aan de katten.
pi_31601474
Ik heb vaak genoeg maagjes gezien in een AH. Maar ach heb nog heel wat hartjes in de vriezer en nog wat niertjes. Ze hebben nog genoeg.
Maar ik hoop dat wij voor Carmen en Piglet ook iets lekkers zullen vinden.

Mooie foto's
pi_31603033
mja ik haal meestal kip voor de poezen op de markt
heb ik voor 0,50 - 1e een aardig zakje
jobensaskia.nl
  † In Memoriam † maandag 19 december 2005 @ 19:06:26 #242
43556 miss_dynastie
pi_33222669
Vandaag voor de tweede keer de mevrouw van Carnibest aan de deur gehad.
Yian vindt het allemaal heerlijk. Van de week was ik vergeten het vlees te ontdooien ( ), en dacht ik: ik geef even wat Whiskas, maar daar trapte meneertje mooi niet in, dat hoeft hij echt niet meer Verder kreeg hij ook een zakje kattenknabbels cadeau. Hij is nu al een kwartier bezig met een zo'n knabbelding
pi_33224232
komen ze de carnibest brengen?
jobensaskia.nl
  † In Memoriam † maandag 19 december 2005 @ 22:52:55 #244
43556 miss_dynastie
pi_33230711
Ja, voor twee euro, is dus veel praktischer dan het zelf halen (op de brommer).
pi_33230853
Da's nog eens ideaal, zo'n bezorgservice.

Yian is dus een fijnproever geworden.
pi_33236536
hmm daar doet mijn bezorgventje niet aan volgens mij
nog eens gluren straks
jobensaskia.nl
pi_34220217
quote:
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:28 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Interessant verhaal, jammer van de bijbelpropaganda en het heen-en-weer gesleep met zo'n "wonderdier".

Ik vind het persoonlijk walgelijk dat dit verhaal van een leeuw die jaren voortijdig aan haar einde is gekomen wordt gebruikt om te doen alsof vegetarisch eten voor katten goed is. Ja, ze is er niet gelijk dood op neergevallen, maar in het wild worden leeuwen zo'n 15-20 jaar en in gevangenschap meestal 10 jaar ouder, deze leeuw werd 9 jaar oud. Vind ik persoonlijk eerder een voorbeeld van hoe het niet moet. Maar hun andere argumenten om hun vegetarisch eten voor katten in poedervorm aan te prijzen zijn al net zo goed: ja, vegetarisch eten voor katten is onnatuurlijk, maar brokjes zijn ook onnatuurlijk.
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:12 schreef TechXP het volgende:

[..]

In gevangenschap zijn er leeuwen die 10 jaar ouder worden en die minder oud worden. Ligt een beetje aan de situatie.

Daarnaast is het verhaal gewoon interessant om te lezen. Niet zozeer om iets aan te prijzen lijkt me.

Katten op vegetarisch/vegan voeding worden even oud (gemiddeld) als katten op ander voer. Zolang ze gewoon de voedingsstoffen binnen krijgen. Maar goed.. andere discussie denk ik
Wat betreft dat laatste stukje, daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind vegetarisch voeren van een kat een grove ontkenning van wat het dier is en het opleggen van jouw denkbeelden aan een dier dat zich daar dan maar naar moet schikken terwijl het tegen het wezen van dat dier ingaat. Als ik alleen al zie hoeveel plezier mijn katten hebben van een echt stukje vlees of een eendagskuiken ipv een bakje brokjes, dan wil ik ze die astronautenvoeding echt niet aan doen, ik laat ze liever een zo natuurlijk mogelijk gedrag vertonen, ze worden daar al genoeg in beperkt als huisdier.

Verder zal een kat misschien wel kunnen leven op een vegetarische voeding (hoewel ik er dus echt niet van overtuigd ben dat het gezond is en dat zo'n kat even oud wordt), brokjes zoals die heden ten dage gegeven worden zijn ten slotte ook voor een groot gedeelte van plantaardige in plaats van dierlijke oorsprong, maar ik wil het beste voor mijn dieren en dat is voor een obligate carnivoor toch echt vlees. Voedingsstoffen uit planten zijn moeilijker opneembaar voor hen en het verteren van plantaardig materiaal kost veel meer moeite, het is een soort slijtageslag. Het verschil in conditie van mijn katten op brokjes en vervolgens op vers is al spectaculair, ook al leken ze het op brokjes geweldig te doen, hetzelfde geldt vast en zeker ook voor vegetarisch voeren, ze zullen er wel op blijven leven, maar wat mij betreft is dat alleen te weinig voor een diervoeding. Heb je ook bewijs of argumenten uit een onafhankelijke bron dat vegetarisch net zo goed is als een complete rauwvlees voeding ?
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:28:45 #248
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_34224042
ok.. zal over tijdje reageren pas. Nu geen tijd. Maar hier een link voor je alvast:

http://www.biteback.be/library/detail_art.php?artid=487

tvp
pi_34234132
TechXP, even voor de duidelijkheid: dit topic gaat over versvleesvoeding voor je huisdieren en niet over vegetarische voeding voor je huisdieren. Ik zou je dan ook willen verzoeken om een betoog achterwege te laten. Dan open je er maar een topic over.

Wmb valt het voeren van vegetarisch voer aan een carnivoor onder dierenmishandeling. Dan neem je maar een cavia ofzo.
pi_34236360
Mmm ik had hem hiermee naartoe genomen vanuit dierennieuws omdat ik daar niet teveel offtopic wilde gaan en ik dacht dat de mensen hier wel wat dieper op de materie zouden kunnen ingaan. Open hier een apart topic over en de gemiddelde persoon heeft zich nooit erg veel verdiept in huisdiervoer. Sorry.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:55:16 #251
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_34237212
Mijn pup krijgt 6 dagen brokken en de 7e dag energigue. Dit op aanraden van de fokker.
Ik vind het naar niets ruiken maar het beest wordt helemaal wild als ik een schoteltje ontdooide schijven klaar heb staan.

Over het poep eten....
Het zou af te leren moeten zijn. Je kunt het proberen door in beide handen een snoepje te houden en hem te leren dat hij uit een hand niet mag pakken dmv het commando don't. Als hij het wel probeert dan de andere hand laten zien en pak maar zeggen. Als de hond dat door heeft zou je de snoepjes op de grond kunnen leggen. Als het goed is, zal de hond bij don't niets pakken. Natuurlijk beloon je het niet pakken met een snoepje uit de hand. Zodra de hond tijdens het lopen aan een 'heerlijk' geurende drol wil snuffelen/eten zou het commando genoeg moeten zijn.
Dit commando kan de hond trouwens ook behoeden voor het eten van giftige dingen.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_34239914
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:27 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Mmm ik had hem hiermee naartoe genomen vanuit dierennieuws omdat ik daar niet teveel offtopic wilde gaan en ik dacht dat de mensen hier wel wat dieper op de materie zouden kunnen ingaan. Open hier een apart topic over en de gemiddelde persoon heeft zich nooit erg veel verdiept in huisdiervoer. Sorry.
Het was vooral bedoeld als een verzoek richting TechXP hoor. Ik ken hem een beetje en hij is in staat om het hele topic vol te praten met ellenlange betogen waarom het beter zou zijn om je hond of kat vegetarisch te voeren (je geeft je konijn toch ook geen biefstuk? ). Zou ik persoonlijk een beetje zonde van dit topic vinden...
pi_34240020
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:55 schreef ondeugend het volgende:
Mijn pup krijgt 6 dagen brokken en de 7e dag energigue. Dit op aanraden van de fokker.
Ik vind het naar niets ruiken maar het beest wordt helemaal wild als ik een schoteltje ontdooide schijven klaar heb staan.
Dat is heel gewoon, dat worden alle honden van versvoer. Je zou de pup ook gewoon alleen maar Energique kunnen geven, nog veel beter voor 'm. Eén dag lijkt mij niet zoveel zoden aan de dijk zetten. Het verschil merk je pas bij alleen maar of vooral vers.

Ik ben er trouwens van de week achter gekomen dat Energique ook een variant zonder tarwe heeft. Energique nr. 4 dus (bedoeld voor honden 'met huid- en of darmproblemen'). Deze Energique-variant heeft ongeveer dezelfde samenstelling als Carnibest. Ben d'r erg blij mee, want Carnibest halen is altijd nogal een geregel voor me.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 22-02-2006 09:46:07 ]
pi_34254660
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

(je geeft je konijn toch ook geen biefstuk? ).
even offtopic hoor

vleesetend konijn
pi_35225618
Weet hier iemand iets over hoe dat gaat werken met de verkrijgbaarheid van vlees wanneer de pleuris (lees vogelgriep) hier uitbreekt ? Ik geef iedere dag eendagskuikens, die worden niet meer uitgebroed natuurlijk wanneer er een transportverbod wordt ingesteld op een gegeven moment. Dan zit ik waarschijnlijk met een hongerstakende (want kuikenverslaafde) dEUS.

Toen er vogelpest heerste waren er ook transportverboden, maar toen maar in bepaalde gebieden, en kip was gewoon verkrijgbaar. Waar kwam die toen ook alweer vandaan ? En hoe zou dat gaan met de fabrikanten van KVV ? Ik ga zo zelf even wat mensen mailen, de uitslag daarvan zal ik hier wel neerzetten.

Ik moest toch CB bestellen, als ik de vriezer volprop met 45 kilo kunnen we weer 4 maanden vooruit, dus dat is het probleem niet. Ik kan dan nog maar 30 kilo CB kwijt voor de hond van m'n broertjes vriendin, en dat is in een maand op. Maar die hond gaat acuut aan de race als hij brokken moet eten, dus dat kan wel een probleem worden.

Ik zie het allemaal niet zo somber in als het misschien lijkt door zo'n berichtje, maar hoop wel wat praktische probleempjes voor te kunnen zijn.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 18:10:52 #256
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_35227756
hehe

ik dacht dat het om echt vers vlees ging.
dus iets als dit:
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
pi_35227793
JIj bedoelt nog levend cq versgevangen neem ik aan ? Bij honden en katten is dat een beetje overbodig, die lusten het ook wel uit de vriezer.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 19:10:57 #258
17709 hollander172
pi_35229966
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 17:08 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Weet hier iemand iets over hoe dat gaat werken met de verkrijgbaarheid van vlees wanneer de pleuris (lees vogelgriep) hier uitbreekt ? Ik geef iedere dag eendagskuikens, die worden niet meer uitgebroed natuurlijk wanneer er een transportverbod wordt ingesteld op een gegeven moment. Dan zit ik waarschijnlijk met een hongerstakende (want kuikenverslaafde) dEUS.

Toen er vogelpest heerste waren er ook transportverboden, maar toen maar in bepaalde gebieden, en kip was gewoon verkrijgbaar. Waar kwam die toen ook alweer vandaan ? En hoe zou dat gaan met de fabrikanten van KVV ? Ik ga zo zelf even wat mensen mailen, de uitslag daarvan zal ik hier wel neerzetten.

Ik moest toch CB bestellen, als ik de vriezer volprop met 45 kilo kunnen we weer 4 maanden vooruit, dus dat is het probleem niet. Ik kan dan nog maar 30 kilo CB kwijt voor de hond van m'n broertjes vriendin, en dat is in een maand op. Maar die hond gaat acuut aan de race als hij brokken moet eten, dus dat kan wel een probleem worden.

Ik zie het allemaal niet zo somber in als het misschien lijkt door zo'n berichtje, maar hoop wel wat praktische probleempjes voor te kunnen zijn.
Maak je maar niet druk hoor, er is meer dan kip in de wereld.
Lam, schaap, kalf, rund en de wat meer exotische vleessoorten.

Voor de fabrikanten maakt het weinig uit overigens, hoogstens zullen ze bij langdurige "droogte" de prijzen moeten verhogen maar vergeet niet dat vlees uit deze categorie heel anders beoordeeld wordt als echt consumentenvlees.

Desnoods stuur je ze zelf op jacht.
pi_35230760
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 19:10 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Maak je maar niet druk hoor, er is meer dan kip in de wereld.
Lam, schaap, kalf, rund en de wat meer exotische vleessoorten.
Ik voer dat ook wel een beetje, maar het zit me toch niet helemaal lekker bij katten. Rundvlees is geloof ik allergieverwekker nr 1 bij katten (wat betreft vlees dan he ) en ze leven normaal gesproken toch ook alleen van muisjes en klein gevogelte, kip is eigenlijk al een beetje groot. Ik voer qua BARF het meest kip, eend en konijn, en van eend en konijn zijn de botten al te hard, dus daar hebben ze qua calcium al niks aan. Moet ik toch een koffiemolentje op de kop tikken en eierschalen gaan poederen, wat een gedoe. Dat is dan weer een voordeel van honden.
quote:
Voor de fabrikanten maakt het weinig uit overigens, hoogstens zullen ze bij langdurige "droogte" de prijzen moeten verhogen maar vergeet niet dat vlees uit deze categorie heel anders beoordeeld wordt als echt consumentenvlees.

IK heb geen idee hoe dat precies gaat met dat KVV, ik moet eigenlijk zelf een keer gaan halen in Ermelo zodat ik in de fabriek kan rondkijken, maar ik had het idee dat ze daar toch midden tussen de pluimveebedrijven zitten en daar waarschijnlijk ook zo hun grondstoffen van betrekken, ik kan me voorstellen dat als er geen kip getransporteerd mag worden er ook niks geslacht wordt en dat ze dan ook geen aanvoer van grondstoffen hebben, en dat de voorraad beperkt zal zijn omdat daar vriesruimte voor nodig is, of is dat te ver gedacht ?
quote:
Desnoods stuur je ze zelf op jacht.
De heren zouden het nog wel kunnen, maar Mimoos zou volgens mij omkomen van de honger Zou ik geen muizenfarm kunnen opzetten op m'n balkon
  zaterdag 18 februari 2006 @ 19:45:00 #260
17709 hollander172
pi_35231298
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 19:30 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik voer dat ook wel een beetje, maar het zit me toch niet helemaal lekker bij katten. Rundvlees is geloof ik allergieverwekker nr 1 bij katten (wat betreft vlees dan he ) en ze leven normaal gesproken toch ook alleen van muisjes en klein gevogelte, kip is eigenlijk al een beetje groot. Ik voer qua BARF het meest kip, eend en konijn, en van eend en konijn zijn de botten al te hard, dus daar hebben ze qua calcium al niks aan. Moet ik toch een koffiemolentje op de kop tikken en eierschalen gaan poederen, wat een gedoe. Dat is dan weer een voordeel van honden.
Rund is idd niet echt ideaal, sorry had niet gezien dat het om katten ging. (associeer het altijd met honden dat hele barf en kvv gedoe. )
Lam en kalf zouden redelijk safe moeten zijn, hoe jonger het dier hoe beter.
Calcium is ook toe te voegen in de vorm van poeders e.d. alhoewel dat niet mijn voorkeur zou hebben, is beendermeel misschien een idee?
quote:
IK heb geen idee hoe dat precies gaat met dat KVV, ik moet eigenlijk zelf een keer gaan halen in Ermelo zodat ik in de fabriek kan rondkijken, maar ik had het idee dat ze daar toch midden tussen de pluimveebedrijven zitten en daar waarschijnlijk ook zo hun grondstoffen van betrekken, ik kan me voorstellen dat als er geen kip getransporteerd mag worden er ook niks geslacht wordt en dat ze dan ook geen aanvoer van grondstoffen hebben, en dat de voorraad beperkt zal zijn omdat daar vriesruimte voor nodig is, of is dat te ver gedacht ?
Bij productie van KVV wordt gewoon slachtafval aangevoerd en direct verwerkt, hierna wordt het opgeslagen in vriesruimten.
quote:
De heren zouden het nog wel kunnen, maar Mimoos zou volgens mij omkomen van de honger Zou ik geen muizenfarm kunnen opzetten op m'n balkon
Ach onze "grote jager" staat ook raar te kijken als ie wat levends achterna zit en "het" stopt ineens, gaat ie er aan likken. Als de nood hoog is pakken ze wel wat hoor, geen enkel probleem. Honger overwint alles.
pi_35345127
Hey Hollander172, long time no see - hoe is je Dogo aan het uitgroeien? Heb je ergens op Fok foto's staan?

On topic: verrek ik had er ook nog helemaal niet bij stil gestaan dat de vogelgriep wel eens gevolgen kan hebben voor de productie van Carnibest..
  dinsdag 21 februari 2006 @ 22:43:15 #262
17709 hollander172
pi_35347556
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 21:48 schreef Pitbulleke het volgende:
Hey Hollander172, long time no see - hoe is je Dogo aan het uitgroeien? Heb je ergens op Fok foto's staan?
60,4 kg schoon aan de haak op dit moment en volop in de pubertijd.

Hij gaat nu duidelijk de breedte in, ik houd mijn hart vast als ik naar hem kijk, het is echt een monster aan het worden.
Zal even wat foto's zoeken voor je, net van provider gewisseld dus alles is pleite maar ik heb genoeg beeldmateriaal om een avondje discovery te vullen.
quote:
On topic: verrek ik had er ook nog helemaal niet bij stil gestaan dat de vogelgriep wel eens gevolgen kan hebben voor de productie van Carnibest..
Valt mee hoor. Vlees van deze categorie mag nog steeds getransporteerd worden, zodra dat niet meer het geval is licht ik jullie wel in.
pi_35349130
Bij Carnibest zeggen ze extra grondstoffen opgeslagen te hebben zodat de productie nog even vooruit kan, en mijn vriezer wordt 4 maart weer gevuld.
pi_35356830
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 22:43 schreef hollander172 het volgende:

[..]

60,4 kg schoon aan de haak op dit moment en volop in de pubertijd.
Da's dus een behoorlijk manneke geworden! Ik heb hem al ergens in een topic gespot maar meer foto's is altijd beter en een avondvullende film natuurlijk helemaal
  woensdag 22 februari 2006 @ 16:26:52 #265
17709 hollander172
pi_35369562
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 09:30 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Da's dus een behoorlijk manneke geworden! Ik heb hem al ergens in een topic gespot maar meer foto's is altijd beter en een avondvullende film natuurlijk helemaal
Ontopic dit is dus een hond die enkel leeft op vers vlees.

pi_35370908
dus dat is wat er gebeurd als je je teckel vers vlees voert?

*kijk evil*

mooi beestje hollander
jobensaskia.nl
pi_35372960
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:26 schreef hollander172 het volgende:

Ontopic dit is dus een hond die enkel leeft op vers vlees.
Ja dat was de foto die ik bedoelde: ferme Dogo hoor! Oké dan ook mijn carnivoor op de foto, eet al vanaf pup vers vlees en is nu anderhalf jaar oud. Volgens mij is een foto van een versvleeshond wel on topic

pi_35373050
Gele kikker. ImageShack werkt niet op Fok.
pi_35373139
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 17:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Gele kikker. ImageShack werkt niet op Fok.
Krijg nou tieten: bij mij werkt ie wel? Wat nu?
pi_35373188
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 17:56 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Krijg nou tieten: bij mij werkt ie wel? Wat nu?
Er zijn allerlei andere gratis image servers die wel werken. http://tinypic.com/ werkt dacht ik wel.
pi_35373355
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 17:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Er zijn allerlei andere gratis image servers die wel werken. http://tinypic.com/ werkt dacht ik wel.
Kan ik weer een account onthouden bah wat lastig. Inmiddels is mijn hond door bijwerkingen van het versvleesdieet ook op mijn beeldscherm gemuteerd tot een gele kikker

Nou ja ik zal eens kijken en anders mail ik hem wel naar Hollander

Haal jij ook nog steeds je voer bij onze vaste voerboer? Ik wel
  woensdag 22 februari 2006 @ 19:00:22 #272
17709 hollander172
pi_35375731
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:58 schreef Uhmmie het volgende:
dus dat is wat er gebeurd als je je teckel vers vlees voert?
huhu, wel minimaal een kilo vlees per dag voeren he?

Kan alleen niet beloven dat ie hetzelfde kleurtje krijgt.

Pitbulleke:

Barferdebarf. Kippies!

....en biefstuk. Je let even niet op en jawel hoor..........

Kuikentje. Onherkenbaar.

.....en netjes tandjes poetsen met een bot(je)

pi_35383127
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 18:02 schreef Pitbulleke het volgende:
Haal jij ook nog steeds je voer bij onze vaste voerboer? Ik wel
Af en toe. Ik geef momenteel ook Energique nummer 4, heeft ongeveer dezelfde samenstelling als CB en is voor mij wat makkelijker te verkrijgen.

Ik vind je hond erg mooi.
pi_35384504
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 21:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Af en toe. Ik geef momenteel ook Energique nummer 4, heeft ongeveer dezelfde samenstelling als CB en is voor mij wat makkelijker te verkrijgen.

Ik vind je hond erg mooi.
Dank je! Heeft ie van z'n baasje

Ik heb Energique gegeven toen ie een pup was maar ik vond hem toen waanzinnig jeukerig en zijn vacht werd erg dun op bepaalde plaatsen. Het is uiteindelijk CB geworden met de ene dag Kip en de andere dag Lam en tweemaal per week een dag Kruidenmix er door, dat bevalt me het best zo.

Hé Hollander, bedankt hè Ik mis Greatdane trouwens - leeft die nog?
pi_35384594
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:00 schreef Pitbulleke het volgende:

Ik heb Energique gegeven toen ie een pup was maar ik vond hem toen waanzinnig jeukerig en zijn vacht werd erg dun op bepaalde plaatsen. Het is uiteindelijk CB geworden met de ene dag Kip en de andere dag Lam en tweemaal per week een dag Kruidenmix er door, dat bevalt me het best zo.
De gewone Energique ben ik ook niet weg van. Maar nummer 4 bevat geen tarwe. Ik geloof dat tarwe zo ongeveer de nummer 1 oorzaak is van huidallergieën...
pi_35384937
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

De gewone Energique ben ik ook niet weg van. Maar nummer 4 bevat geen tarwe. Ik geloof dat tarwe zo ongeveer de nummer 1 oorzaak is van huidallergieën...
Hmmm ja maar volgens mij moet je rundvlees ook niet uitvlakken, daar willen honden ook raar op reageren. Maar die van mij is gewoon gevoelig. Zomers is ie op z'n mooist, lekker in de zon en in huis geen centrale verwarming aan is het allerbest

P.S. maar als ik eens CB voor je moet meenemen dan geef je maar een gil, ik rijd er toch wel af en toe heen
pi_35385014
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:09 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Hmmm ja maar volgens mij moet je rundvlees ook niet uitvlakken, daar willen honden ook raar op reageren. Maar die van mij is gewoon gevoelig. Zomers is ie op z'n mooist, lekker in de zon en in huis geen centrale verwarming aan is het allerbest

P.S. maar als ik eens CB voor je moet meenemen dan geef je maar een gil, ik rijd er toch wel af en toe heen
Een vriendin van me rijdt altijd.
pi_35385111
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Een vriendin van me rijdt altijd.

Ik doe samen met een buurman.
  woensdag 22 februari 2006 @ 22:12:20 #279
17709 hollander172
pi_35385121
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:00 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Geef je geen gewoon vlees tussendoor? Of een beetje schapenvet e.d.? Sardines werken ook prima voor de vacht en duur is het niet te noemen.
quote:
Hé Hollander, bedankt hè Ik mis Greatdane trouwens - leeft die nog?
Die hangt volgens mij nog weleens rond op het hondenforum, kom er zelf bijna nooit tenzij er hulp nodig maar dacht weleens plaatjes te hebben gezien.

Ik heb betaalde hosting dus als je een accountje wil, heb trouwens ook een uploadmodule in de (inactieve) site ingebouwd die je kan gebruiken, username en pass mag je zelf weten.
pi_35385720
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:12 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Geef je geen gewoon vlees tussendoor? Of een beetje schapenvet e.d.? Sardines werken ook prima voor de vacht en duur is het niet te noemen.
Oh ok hij eet driemaal daags (jaja) en 's ochtends gaat er trias omega olie en een schepje zeewier door zijn voer en 's avonds ook weer een schepje zeewier. Schapenvet gaf ik ook regelmatig, in blokjes of bijvoorbeeld een koeienhoefje gevuld met schapenvet. Dat zal ik weer eens doen! Maar inderdaad, hij krijgt verder alleen Lam/Rijst en Kip/Rijst. Ik zal ook eens een makreeltje of wat sardientjes halen inderdaad.
quote:
Die hangt volgens mij nog weleens rond op het hondenforum, kom er zelf bijna nooit tenzij er hulp nodig maar dacht weleens plaatjes te hebben gezien.

Ik heb betaalde hosting dus als je een accountje wil, heb trouwens ook een uploadmodule in de (inactieve) site ingebouwd die je kan gebruiken, username en pass mag je zelf weten.
Euh... wat bedoel je nou precies haha Ik lees het morgen wel, duik er nu in voor Lupa ons afstraft wegens slow chat en mijn wekker is morgenochtend weer onverbiddelijk om 6 uur
pi_35385832
Dit is mijn subforum niet hoor, dus ik straf niet zomaar mensen af hier. Zoiets mag je heus wel ff tussendoor bespreken.
  donderdag 23 februari 2006 @ 08:35:33 #282
17709 hollander172
pi_35396006
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:22 schreef Pitbulleke het volgende:
Oh ok hij eet driemaal daags (jaja) en 's ochtends gaat er trias omega olie en een schepje zeewier door zijn voer en 's avonds ook weer een schepje zeewier. Schapenvet gaf ik ook regelmatig, in blokjes of bijvoorbeeld een koeienhoefje gevuld met schapenvet. Dat zal ik weer eens doen! Maar inderdaad, hij krijgt verder alleen Lam/Rijst en Kip/Rijst. Ik zal ook eens een makreeltje of wat sardientjes halen inderdaad.
Waar is het zeewier voor? Tegen poep eten oid?
quote:
Euh... wat bedoel je nou precies haha Ik lees het morgen wel, duik er nu in voor Lupa ons afstraft wegens slow chat en mijn wekker is morgenochtend weer onverbiddelijk om 6 uur
Oh heb zelf een domein en hosting dus daar kan je plaatjes parkeren als je wil, was idd wat woorden vergeten tussendoor dus leesbaar?
pi_35396208
zeewier is volgens mij voor de vacht ook toch?

gaf het mijn hond vroeger ook altijd
vond het ook erg lekker omdat het beetje zoutig is

btw hollander.. hoeveel moet jij nou per dag voern?

heb er weleens over gedacht om mn katten te laten barfen
maar ben bang dat ik niet de tijd heb.. om 100% zeker te zin dat ze alles binnenkrijgen
dus nu hou ik het maar op kippenorganen in het weekend.. en doordeweeks brokken

merk alleen dat ik een half kalende kat heb..
waarvan ik bang ben dat het weleens aan het voer kan liggen.. dus dan kan ik weer op zoek naar wat nieuws
(en dus misschien net zo goed over op echt vlees.. alleen je vloer word er zo ranzig van! en ik heb een open keuken.. dus even de deur dicht is geen optie )
jobensaskia.nl
pi_35396787
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 08:55 schreef Uhmmie het volgende:

heb er weleens over gedacht om mn katten te laten barfen
maar ben bang dat ik niet de tijd heb.. om 100% zeker te zin dat ze alles binnenkrijgen
dus nu hou ik het maar op kippenorganen in het weekend.. en doordeweeks brokken

merk alleen dat ik een half kalende kat heb..
waarvan ik bang ben dat het weleens aan het voer kan liggen.. dus dan kan ik weer op zoek naar wat nieuws
(en dus misschien net zo goed over op echt vlees.. alleen je vloer word er zo ranzig van! en ik heb een open keuken.. dus even de deur dicht is geen optie )
Waarom voer je dan niet gewoon KVV ? Dat is toch compleet en makkelijk in het gebruik en je kunt het altijd nog op je gemakje uitbouwen naar BARF. De katten hier krijgen iedere dag per kat gemiddeld twee eendagskuikens als ontbijt, 50 gram Carnibest of zo'n 60 gram iets anders (iets te knagen of soms vis of blik) aan het begin van de avond en 50 gram Carnibest voordat wij naar bed gaan. Als de eerste maaltijd van de avond dan nog niet op is krijgen ze de tweede maaltijd niet, ik voer af en toe nog teveel.
Bij elkaar geef ik 4 katten dus iedere dag 7 eendagskuikens, 400 gram CB of 200 gram CB en ongeveer 250 gram BARF (of soms blik), maar dat is eigenlijk nog te royaal.

Misschien kun je je katten zo gek krijgen op een zeiltje te eten ? Op de markt kun je van dat vinyl tafelzeil kopen, dat gebruik ik hier ook weleens. Gewoon niet toestaan dat ze hun hapjes ergens anders mee naartoe nemen. In het begin ben ik nog weleens onaangenaam verrast omdat er ineens een stuk eendkarkas op de fatboy was gelegd, of een kippenpoot in een mandje

[ Bericht 10% gewijzigd door pumpkin_Ruby op 23-02-2006 09:36:04 ]
pi_35396959
omdat ik in een of ander achtergesteld dorpswijkje woon.. waar ze dus geen carnibest verkopen bij de dierenwinkel
en ik het nu laat bezorgen.. maar die dat dus ook niet verkopen
en ik boveniden geen hele grote vriezer heb.. dus grof inslaan is ook geen optie
en kuikens vinden ze maar niks.. dat moet ik ze nog eens aanleren vrees ik
zak van liggen.. maar eten ho maar

heb er wel een leuk filmpje van
(al was ik te laat met filmen begonnen.. dus het echte gooi en smijtwerk staat er niet op )

http://dot.kelder.net/gallery/view_photo.php?set_albumName=album32&id=Poes_en_het_Kuiken
tis alleen flink groot filmpje... dus even geduld

wil het nog weleens proberen.. maar heb vriendje dat kuikeningewanden smerig vind..
en ik wil gewoon dat ze het hele kuiken op gaan eten
dus geen hulp van de blender of iets dergelijks
en dan vrees ik dat ik aanvankelijk toch even iets zal moeten "lonken" met vrije ingewandjes
dat ruikt vast beter dan een plukje veren
jobensaskia.nl
pi_35396987
maareh.. dat zeiltje.. dat gaat niet lukken nu
ik heb 1 kat die het liefst vers vlees ontvoert naar de slaapkamer (slaapkamerdeur kan helaas voor poes wel dicht)
en 1tje die eet het liefst onder de tafel

dus dat word een zeiltje huiskamergrootte *grin*

in het filmpje het trouwens gedaan op een stuk karton van een verhuisdoos
daar begon het kuiken.. eindigde het kuiken
en ondertussen had het al de hele keuken en huiskamer gezien
jobensaskia.nl
  donderdag 23 februari 2006 @ 09:48:03 #287
17709 hollander172
pi_35397098
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 08:55 schreef Uhmmie het volgende:
zeewier is volgens mij voor de vacht ook toch?
Geef zelf schapenvet voor de vacht, krijg het toch gratis in porties van een kg of 3 a 4 per keer.
quote:
Wil je dat echt weten?

Tussen de 1,5 & 2 kg per dag... Voor 2 honden.
quote:
Wij hebben laminaat en dweilen elke dag 1 of 2 keer en dat gaat prima.
pi_35397273
mja 1x per dag dweilen zie ik echt nog niet gebeuren laat staan 2x per dag

ik ben 12 uur per dag van huis omdat ik nogal stukje van huis werk

zijn we weer terug op het "ik heb geen tidj voor barfen" excuus
ik heb ook laminaat hoor.. maar poesjes moet lekker kunnen eten als ik de deur uit ga
en dan nog een keer als ik weer thuis kom
en idd.. in het weekend na de kip moet er altijd hoognodig gedweild worden
jobensaskia.nl
pi_35398251
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 09:39 schreef Uhmmie het volgende:
omdat ik in een of ander achtergesteld dorpswijkje woon.. waar ze dus geen carnibest verkopen bij de dierenwinkel
en ik het nu laat bezorgen.. maar die dat dus ook niet verkopen
en ik boveniden geen hele grote vriezer heb.. dus grof inslaan is ook geen optie
Hier in Zeeland is er geen één Carnibest verkooppunt Maar zonder een beetje vriezer wordt versvoeren al gauw wat moeilijker en duurder omdat in grote hoeveelheden kopen goedkoper is natuurlijk. Maar er zijn natuurlijk nog wel andere merken KVV dan Carnibest, Bibi bijvoorbeeld, of Prins, dat kunnen de meeste dierenwinkels wel bestellen (ik heb ook nog een tijdje Prins gevoerd).Ik ken zelfs mensen die Duck of Energique voeren, of Rodi, dat is bij iedere supermarkt verkrijgbaar, die laatste drie merken zijn wel officieel voor de hond maar als je de taurine goed aanvult (met rood vlees bv) kan het ook prima voor de kat.
quote:
en kuikens vinden ze maar niks.. dat moet ik ze nog eens aanleren vrees ik
zak van liggen.. maar eten ho maar

heb er wel een leuk filmpje van
(al was ik te laat met filmen begonnen.. dus het echte gooi en smijtwerk staat er niet op )

http://dot.kelder.net/gallery/view_photo.php?set_albumName=album32&id=Poes_en_het_Kuiken
tis alleen flink groot filmpje... dus even geduld

wil het nog weleens proberen.. maar heb vriendje dat kuikeningewanden smerig vind..
en ik wil gewoon dat ze het hele kuiken op gaan eten
dus geen hulp van de blender of iets dergelijks
en dan vrees ik dat ik aanvankelijk toch even iets zal moeten "lonken" met vrije ingewandjes
dat ruikt vast beter dan een plukje veren
Ze hoeven ook niet per se kuikens te eten, ik geef ze vooral omdat het zo makkelijk is, ze er goed op moeten kauwen en omdat dEUS er zo gek op is. En als je echt wil dat ze ze eten zal je misschien een handje moeten helpen, Flynn snapte in het begin ook niet hoe een "dicht" kuiken op te eten, toen sneed ik altijd van twee kuikens de buikjes open voor hem, inmiddels eet hij z'n eerste kuiken gewoon en moet kuiken nr 2 ingesneden worden (omdat het zo hoort, katten ) Mimosa krijgt een in stukjes gesneden kuiken, anders wordt ze helemaal gefrustreerd omdat ze weet dat het voedsel is maar ze niet weet hoe ze het moet opeten. Die krijgt het ook nog weleens door.

En je vriendje moet niet zeuren, het grootste deel van de mensen die ik ken die Barfen met hun katten zijn vegetarisch, en die doen ook niet zo flauw over dooie beestjes en hun inhoud
pi_35398448
Xena krijgt af en toe hart, ongekookt, en ze is er wild van
pi_35398672
mja voor het kauwen krijgen ze dus maagje snu
das ook redelijk knaagwerk
en daarbij eten ze het alsof hun leven er vanaf hangt.. en word er druk gegromd en gedreigd als er iemand in de buurt van het maagje komt

en idd.. ik was van plan idd even te gaan snijden in het keuken
de geur van kip kennen ze prima.. dus ik denk dat het dan wel moet lukken
en ze krijgen ook wel rauw ei.. dat vinden ze ook lekker
en allerhandje stukjes vlees die gewoon overschieten
(zegmaar de vetrandjes.. en dan wat royaler afgesneden)
vooralsngo.. is het vooral voor het lekker (en de tandjes)
ongekookte kippenhartjes lusten ze ook trouwens.. no problemo
poelier weet dat ik altijd voor de katten haal.. die vind het maar wat leuk geloof ik *grin*
jobensaskia.nl
  donderdag 23 februari 2006 @ 11:03:59 #292
17709 hollander172
pi_35398831
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 09:58 schreef Uhmmie het volgende:
mja 1x per dag dweilen zie ik echt nog niet gebeuren laat staan 2x per dag

ik ben 12 uur per dag van huis omdat ik nogal stukje van huis werk

zijn we weer terug op het "ik heb geen tidj voor barfen" excuus
ik heb ook laminaat hoor.. maar poesjes moet lekker kunnen eten als ik de deur uit ga
en dan nog een keer als ik weer thuis kom
en idd.. in het weekend na de kip moet er altijd hoognodig gedweild worden
Hoeveel zooi denk je dat een stuk lever van een kilo geeft? Dweilen is bij ons een dusdanig vaak terugkerend ritueel dat we de huiskamer en keuken binnen 5 minuten gedaan hebben.
  donderdag 23 februari 2006 @ 11:12:33 #293
17709 hollander172
pi_35399086
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 10:59 schreef Uhmmie het volgende:
mja voor het kauwen krijgen ze dus maagje snu
das ook redelijk knaagwerk
Doe eens een nekje, dat is pas knaagwerk.
pi_35399541
hmm kan ik weleens proberen ja
of een vleugeltje ofzo

maarja.. komend weekend geen markt voor mj.. dus ook geen poelier
jobensaskia.nl
  donderdag 23 februari 2006 @ 12:31:21 #295
17709 hollander172
pi_35402010
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:25 schreef Uhmmie het volgende:
hmm kan ik weleens proberen ja
of een vleugeltje ofzo

maarja.. komend weekend geen markt voor mj.. dus ook geen poelier
Nekjes en karkassen kosten ook nog eens bijna niks. Voor grotere honden bijv. is een lamsstaart wel leuk, zelfde idee als het nekje maar dan op formaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door hollander172 op 23-02-2006 13:44:59 ]
pi_35654671
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 08:35 schreef hollander172 het volgende:

Oh heb zelf een domein en hosting dus daar kan je plaatjes parkeren als je wil, was idd wat woorden vergeten tussendoor dus leesbaar?
Ooooh ok Nou als ik weer eens wat ga plaatsen dan toeter ik wel
pi_35685036
hollander: leuk bedacht.. maar laatste keer dat ik er bij de slager in de buurt om vroeg.. was deze alles behalve gecharmeerd
werd zowat de winkel uitgekickt
(leek me toch niet zo'n idiote vraag?)

dus nu haal ik het op de markt
"heeft u nog kippemaagjes?"
"ja hoor.. een handje weer?"
klinkt toch veel leuker
jobensaskia.nl
pi_35693535
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 17:18 schreef Uhmmie het volgende:
hollander: leuk bedacht.. maar laatste keer dat ik er bij de slager in de buurt om vroeg.. was deze alles behalve gecharmeerd
werd zowat de winkel uitgekickt
(leek me toch niet zo'n idiote vraag?)
"Slager, heeft u varkenspootjes?"

"Ja, die heb ik"

"Goh wat zult u dan moeilijk lopen"
pi_35693567
Hoe flauw.

Maar de meeste slagers hebben dat soort spul dus niet meer, tenzij je een zelfslachtende slager treft. De meeste andere slagers krijgen alles kant en klaar aangeleverd...
  zaterdag 4 maart 2006 @ 00:28:45 #300
17709 hollander172
pi_35698059
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 22:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hoe flauw.

Maar de meeste slagers hebben dat soort spul dus niet meer, tenzij je een zelfslachtende slager treft. De meeste andere slagers krijgen alles kant en klaar aangeleverd...
Misschien makkelijk praten voor mij omdat ik me diverse slachthuizen ingeluld heb maar ook als ik bij gewone slagers en poeliers ergens om vroeg vonden ze dat niet raar?

Okee de meesten wisten echt niet waar ik het over had maar zoals diverse kip- en lamsonderdelen konden ze achteraf moeiteloos leveren. Pens bijv. is wel een probleem. Dit kan niet kant en klaar aangeleverd worden maar de rest is ook voor een slager of poelier gewoon een kwestie van vragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')