quote:
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:28 schreef pumpkin_Ruby het volgende:Interessant verhaal, jammer van de bijbelpropaganda en het heen-en-weer gesleep met zo'n "wonderdier".
Ik vind het persoonlijk walgelijk dat dit verhaal van een leeuw die jaren voortijdig aan haar einde is gekomen wordt gebruikt om te doen alsof vegetarisch eten voor katten goed is. Ja, ze is er niet gelijk dood op neergevallen, maar in het wild worden leeuwen zo'n 15-20 jaar en in gevangenschap meestal 10 jaar ouder, deze leeuw werd 9 jaar oud. Vind ik persoonlijk eerder een voorbeeld van hoe het niet moet. Maar hun andere argumenten om hun vegetarisch eten voor katten in poedervorm
![]()
aan te prijzen zijn al net zo goed: ja, vegetarisch eten voor katten is onnatuurlijk, maar brokjes zijn ook onnatuurlijk.
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:12 schreef TechXP het volgende:[..]
In gevangenschap zijn er leeuwen die 10 jaar ouder worden en die minder oud worden. Ligt een beetje aan de situatie.
Daarnaast is het verhaal gewoon interessant om te lezen. Niet zozeer om iets aan te prijzen lijkt me.
Katten op vegetarisch/vegan voeding worden even oud (gemiddeld) als katten op ander voer. Zolang ze gewoon de voedingsstoffen binnen krijgen. Maar goed.. andere discussie denk ik
![]()
Wat betreft dat laatste stukje, daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind vegetarisch voeren van een kat een grove ontkenning van wat het dier is en het opleggen van jouw denkbeelden aan een dier dat zich daar dan maar naar moet schikken terwijl het tegen het wezen van dat dier ingaat. Als ik alleen al zie hoeveel plezier mijn katten hebben van een echt stukje vlees of een eendagskuiken ipv een bakje brokjes, dan wil ik ze die astronautenvoeding echt niet aan doen, ik laat ze liever een zo natuurlijk mogelijk gedrag vertonen, ze worden daar al genoeg in beperkt als huisdier.
Verder zal een kat misschien wel kunnen leven op een vegetarische voeding (hoewel ik er dus echt niet van overtuigd ben dat het gezond is en dat zo'n kat even oud wordt), brokjes zoals die heden ten dage gegeven worden zijn ten slotte ook voor een groot gedeelte van plantaardige in plaats van dierlijke oorsprong, maar ik wil het beste voor mijn dieren en dat is voor een obligate carnivoor toch echt vlees. Voedingsstoffen uit planten zijn moeilijker opneembaar voor hen en het verteren van plantaardig materiaal kost veel meer moeite, het is een soort slijtageslag. Het verschil in conditie van mijn katten op brokjes en vervolgens op vers is al spectaculair, ook al leken ze het op brokjes geweldig te doen, hetzelfde geldt vast en zeker ook voor vegetarisch voeren, ze zullen er wel op blijven leven, maar wat mij betreft is dat alleen te weinig voor een diervoeding. Heb je ook bewijs of argumenten uit een onafhankelijke bron dat vegetarisch
net zo goed is als een complete rauwvlees voeding ?