abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30368358
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:43 schreef hollander172 het volgende:
Daarnaast overvoeren veel mensen hun honden en in combinatie met weinig beweging zorgt dat anders voor overgewicht.
Is gewoon een simpel trucje, hond blij, baas blij, mulder nog blijer. (kostprijs vrijwel nul)
Nou ja, het is in Smuldier maar 2%...
pi_30368425
Over overvoeren gesproken: ik heb sterk het idee dat de hoeveelheden die op verpakkingen worden aangegeven doorgaans veel te groot zijn. Ik heb altijd veel minder gevoerd toen ik nog brokken had. Nu van Smuldier voer ik iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid en ze blijven mooi op gewicht.
  woensdag 7 september 2005 @ 21:50:50 #103
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_30368574
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nou ja, het is in Smuldier maar 2%...
Ben er zelf over de vloer geweest, weet je wat die gasten afzetten op een dag.........

Die 2% tikt aan hoor, geloof mij maar.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_30368638
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:50 schreef hollander172 het volgende:
Ben er zelf over de vloer geweest, weet je wat die gasten afzetten op een dag.........

Die 2% tikt aan hoor, geloof mij maar.
Da's waar. Ik kan de kennelvariant jammer genoeg niet krijgen hier...
pi_30373522
De kennelvariant van Smuldier, heet dat Stawi ? De vleesvariant daarvan heb ik weleens bij de Agriland gekocht toen mijn versvlees dreigde op te raken, Ernesto vrát het en Mimosa wanneer ik er Rodi lamshart doorheen mengde. Toen las ik op de site dat dat hetzelfde was als Smuldier, ik drie pakjes Smuldier vlees bij de supermarkt gekocht (goh, dat is wel goedkoop) ontdooid en onmiddelijk weggeflikkerd. Die Stawi ziet er veel beter uit en ruikt ook beter.

En Lupa, ik geloof ook dat die hoeveelheden die op het pak staan te groot zijn, van de aanbevolen hoeveelheid Royal Canin minus 25% vanwege castratie werden de katten nog hartstikke dik.

Vandaag hebben de katten voor het eerst kippennekjes gekregen. Op barfplaats wordt aanbevolen die dingen eerst plat te slaan, ik probeer het de eerste keer altijd zo, en warempel: Ernesto stopte zijn nekje en die van Mimosa zo in z'n holle kies (Mimosa weet helaas nog niet eens hoe ze kipfilet moet kauwen), dEUS knaagde met veel moeite de kantjes eraf en Flynn knabbelde een halve op. Flynn bleef nog met de overgebleven anderhalve nek in de weer, en verdedigde ze zelfs tegen Ernesto. Mimosa begint de Carnibest gelukkig steeds beter te eten, de laatste dagen hoeft er niet per sé meer iets doorheen van mevrouw. Vanochtend zat ze me volgens mij voor de gek te houden, ze wou zogenaamd niet, ik meng 4! brokjes erdoor en toen at ze alles en likte haar bakje erbij uit !
pi_30377391
Stawi inderdaad. Smuldier ziet er idd wat viezig uit, maar volgens mij komt dat doordat er veel pens in zit. Het stinkt ook verschrikkelijk. Maar mijn honden zijn er wel dol op.
pi_31167332
Mijn ene hond doet het dus niet goed op Smuldier. Ze begint zich weer kaal te krabben op haar flanken. Ik ben ervan overtuigd dat dat tóch veroorzaakt wordt door de granen (maïs) erin, want met Carnibest was het helemaal over, terwijl ze het al haar leven lang had. Weer op CB dus.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:29:59 #108
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_31168158
Heb dit en het vorige topic met interesse gelezen en wil het ook eens gaan proberen met mijn kat. Eerst maar eens kijken of ze wel rauw vlees lust.

Waarmee kan ik het beste beginnen en met welke hoeveelheden? Nu krijgt ze nog brokjes (onbeperkt) en een maaltijdzakje Whiskas (puur vergif volgens jullie).

Carnibest kan ik hier in de buurt halen, maar wil eerst eens rustig gaan beginnen om te kijken of ze het wel lust.
pi_31168882
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:29 schreef Black-Hole het volgende:
Waarmee kan ik het beste beginnen en met welke hoeveelheden? Nu krijgt ze nog brokjes (onbeperkt) en een maaltijdzakje Whiskas (puur vergif volgens jullie).
Zo erg zijn van die maaltijdzakjes niet hoor, er zit alleen veel onzin/vulling in en weinig waardevolle voedingsstoffen. Voordeel is dat je kat extra vocht binnenkrijgt en in ieder geval niet die nare anti-oxidanten die in brokjes zitten.
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:35 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Rauwe kip? Lijkt me sterk, salmonella en zo.
Gewone brok of blik kan ook salmonella bevatten. ( http://www.njboxers.com/Question.htm )

Wanneer je brokken en vlees naast elkaar geeft, het liefst 8 uur ertussen houden, zodat de spijsvertering van je kat niet teveel in de war geschopt wordt. Niks koken dus, vooral botten niet, dat is echt gevaarlijk ! Hoeveelheden: als je een compleet voer (Carnibest, Prins etc) geeft kun je dat aftrekken van de hoeveelheid brokjes, losse onderdelen reken ik zelf altijd als extraatje. Compleet voer is én vlees, én bot, én orgaanvlees in de verhouding waarin het ook in een proodier voorkomt. Eendagskuikens zijn compleet. Voor echt uitgebreide informatie verwijs ik je naar Barfplaats.nl.

Wat erg makkelijk is om te proberen is lamshart, dat kan je in gemalen vorm (hamburgertjes) bij praktisch iedere supermarkt kopen, in de diepvries, merk Rodi. Sommige slagers hebben ook hele lamshartjes, die kun je zo groot snijden als je zelf wilt, het is vrij taai dus als je een groot stuk geeft kan je kat lekker kauwen. Je kunt bij de supermarkt of de poelier op de markt ook kippenlevertjes en kippenhartjes kopen, vinden de meeste katten ook erg lekker. Of gewoon een stukje kipfilet. Je kunt ook drumstickjes, kippenvleugeltjes, kippennekjes (sommige slagers) of eendagskuikens (dierenzaak met reptielen) geven als je kat begrijpt hoe ze moet kauwen. Dit is natuurlijk allemaal geen compleet voer, je zou door deze onderdelen in de juiste verhouding te geven wel een complete voeding kunnen samenstellen.

Als je gewoon een pondje Carnibest kunt kopen om te proberen lijkt me dat ook wel heel makkelijk, dat is heel fijn gemalen, dus ook katten die niet van kauwen houden accepteren dat vrij makkelijk. Sommige dierenwinkels hebben ook Prins Totalcare kattenvoer in de diepvries, daar zou je ook een doosje van kunnen proberen. Bepaalde varianten versvoer voor honden (Rodi, Smuldier, Stawi en Energique) kun je ook aan je kat geven, je kunt onderscheid maken tussen enkelvoudig voer, dan staat er een vleessoort op zoals "hart" of "lever", dat moet je dus aanvullen met andere vleessoorten, en je hebt compleet voer ("compleet" dus), alleen zit er in hondenvoer vaak nogal wat graan, en daar kan je kat niks mee.

Sommige katten die altijd brokjes hebben gegeten moeten wel erg wennen aan rauw en/of kauwen, ze halen hun neus ervoor op of gaan achteraf spugen. Je kunt het voer dan in het begin eventjes koken en dan steeds steeds rauwer geven of mengen met blikvoer (of whiskas maaltijdzakje ) In sommige merken brok (zoals Purina one) zitten nogal veel smaakstoffen waardoor je kat die véél lekkerder vindt dan vlees. Het kan ook even uitvogelen zijn wat je kat lekker vindt. Mimosa at in het begin alleen maar gemalen voer, en het liefste Rodi lamshart, dus als ik haar moest overtuigen iets nieuws te eten mengde ik het met lamshart of sneed het in kleine fliebertjes. Twee weken geleden kaande mevrouw plotseling een kippennek naar binnen, en van de Carnibest jat ze de plasticjes uit de vuilnisbak om ze helemaal schoon te likken. Het heeft 3 weken geduurd maar mevrouw is druk doende een echte BARF-poes te worden.

[ Bericht 17% gewijzigd door pumpkin_Ruby op 04-10-2005 11:19:00 ]
pi_31171722
mja de poezen hier snappen hele kuikesn nog niet
maar daarentegen doen ze een moord voor kippehartjes

dus denk dat ik binnenkort maar eens semi-ontlede kuikens ga geven
dnk dat de geur het snel genoeg duidelijk maakt
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_31172800
Je kunt het buikje opensnijden, daar zit een soort eierdooier in. Vinden ze erg lekker om op te likken en als ze dan toch al met hun snoetje erin zitten dan is het al wat logischer om in de rest te happen blijkbaar, voor Mimosa deed ik het zo. Ernesto en dEUS snapten gelukkig gelijk wat ze met een kuiken moesten, Mimosa begint het door te krijgen en Flynn loopt er heel stoer mee rond, maar eten ho maar, terwijl hij bij de fokker al wel een keer kuiken gegeten heeft.

Ernesto met kuiken (alleen spelen hoor, niks bloederigs) 101_5292.MOV
pi_31212764
Uit een ander topic:
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:31 schreef miss_dynastie het volgende:

Voor jou is er geen middenweg: versvlees voeren, en anders vergiftig je je dier. Nou, lekker. Moge duidelijk zijn dat er voor mij wel degelijk een middenweg is.
Ik weet dat deze niet aan mij gericht was, maar een middenweg tussen het voeren van brokken met BHA, BHT of Ethoxyquine (wat dus een landbouwgif is) en het voeren van vers is het voeren van brokjes zonder dat soort anti-oxidanten, die zijn er ook. Ik neem aan dat dat ook jouw oplossing is ?
pi_31212815
Ik geloof dat geperste brokken vrij goed zijn. Maar die zijn weer extreem zwaar verteerbaar en ik weet niet of er ethoxyquine en andere troep in zit.

Je hebt 'Yarrah' biologisch voer, maar dat is bagger. En ja, ik heb het geprobeerd. Het is erg slecht voer dat diarree veroorzaakte bij mijn dieren.
pi_31212884
*ga meteen vrolijk even mee hierheen*

overigens.. ik voer mijn katten ook brokjes.. maar OOk vers
en niet alleen omdat ze het lekker vinden
maar ook omdat ik toch er vanuit ga dat ze zelf wel hadden geleerrd brokjes te maken en graan te oogsten als dat zo verschrikkelijk goed was geweest voor ze
(of een magnetron ergens ingebouwd ofzo)

maar fulltime vers voeren vind ik nog steeds hoop werk
vooral de variatie erin houden is hier erg lastig
het si vrij lastig om het juiste vlees te vinden en dergelijke
want die stomme slager hier vertikt het om dingen goedkoper dan biefstuk te verkopen!!!
(ok.. overdrijven is ook een vak.. maar hij vertikt het serieus om wat afval voor mij te bewaren dus)
en continu carnibest voeren is ook wel aardig (en stuk haalbaarder)
maar ik denk dat de carnibest voor honden niet geheel volwaardig is voor katten toch
en wederom si dat het enige wat ze hier verkopen :/

dus nu eten ze regelmatig verse kip, restjes van vlees dat ik voor mezelf gekocht heb.. kippehartjes, lever en euh.. eieren
en soms wat gekookte groente
gelukkig vinden ze dat beide erg lekker
maarja.. volwaardig dieet is het niet
dus dan "vergiftig" ik mn katten liever met wat granen.. dan ze moedwillig incompleet voer te geven
jobensaskia.nl
pi_31212931
Kun je geen kant en klaar versvoer krijgen dan Uhmmie? Barfen is idd vrij bewerkelijk en je moet dan echt goed weten wat je doet.
pi_31213373
mja alleen carnibest dogfood dus

en dierenwinkel hier is schreeuwend duur

ik woon in redelijk luxe wijk... in een goedkoop huisje...
heeft aantal enorme voordelen
het is bijv. een van de weinige wijken in r'dam zonder junks
geen rondhangende jongeren voor de deur
nette buurt etc

maar als je hier dus in de buurt wat wil kopen.. dna merk je dat ook wel aan de prijzen

het is iher zelfs zo erg dat het bij de AH drukker is dan bij de aldi op zaterdag
vond het erg apart
(en hop mensen die dus de "luxe" dingen als vis en dergelijke.. bij de aldi halen.. en de dagelijkse dingen bij de AH)
raar wijkej hier

maar qua vers voeren.. is het erg vervelend
want euh.. je gaat met je goeie salaris toch niet moeilijk staan doen voor goed voer?
je koopt geowon het duurste dat je kan vinden.. en dat is dus goed
want het is duur

:S

(en ik bestel tegenwoordig maar bij pets dinner service.. die is vrij goedkoop, doet in grootverpakkingen EN bezorgt aan huis.. maar die doen dus niet aan vers voer )
jobensaskia.nl
pi_31213444
Je kunt wel CB hond kopen maar niet CB kat? Bij wie koop je het dan, want diegene moet gemakkelijk ook wat CB kat kunnen bestellen. Het komt immers van dezelfde leverancier.
pi_31213537
hmm volgens mij heeft poes meegelezen.. want meneer vertikt spontaan zn brokken te eten en wil kip
*voer poes ook maar wat stukjes kip dan*

btw.. ja ik wee tdat dat bietsen ind e hand werkt.. maar toch

en ik weet niet of ze willen bestellen
kan het wel keer proberne op zich

[ Bericht 27% gewijzigd door Uhmmie op 05-10-2005 20:07:29 ]
jobensaskia.nl
pi_31213774
Het zou geen extra moeite moeten zijn voor ze.

Bietsen vind ik niet erg. Mijn honden schooien enorm. Terwijl ze toch hoogste zelden iets krijgen (hooguit stukje fruit ofzo).
pi_31213974
mja dunno.. officieel si het een duivenspeciaalzaak
onofficieel merk je dat vooral als je er voor staat en het bord kan lezen
en als je dus duivendingen nodig hebt.. want dat staat achter in het magazijn
rest van de winkel is helemaal ingericht op de normale huisdieren

op zich is he twel fijne winkel
verkoopt geen onzin en dergelijke
vorige keer zocht ik iets dat misschien zou helpen tegen stijve gewrichten
en met dat jonge mormel erbij.. voelt wup ze extra lijkt het
(zal iets zijn met dat ie wel mee wil spelen )
maar werd toen meteen vertelt dat ik dat alleen hoefde te kopen als ik echt ruzie had met mn geld
ik heb het niet zo op rotterdammers.. maar de no nonsense houding kan ik wel waarderen
jobensaskia.nl
pi_31215249
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geloof dat geperste brokken vrij goed zijn. Maar die zijn weer extreem zwaar verteerbaar en ik weet niet of er ethoxyquine en andere troep in zit.

Je hebt 'Yarrah' biologisch voer, maar dat is bagger. En ja, ik heb het geprobeerd. Het is erg slecht voer dat diarree veroorzaakte bij mijn dieren.
Yarrah zat in mijn kittenpakket, is één en al granen zag ik op de verpakking, dus dat zou ik ook nooit geven.

Ik ken iemand die geeft half vers en half een mix van brokken zonder anti-oxidanten. Felidae, Solid Gold, Almo Nature, Innova, California natural, Nature's variety, Artemis, Serengeti, Evolve, dat soort voer. Ik heb daar dus zelf verder geen ervaring mee, maar als ik geen versvoer had kunen krijgen was ik hier op overgestapt. Er zitten minder granen en meer vlees in en geen kankerverwekkende anti-oxidanten. Zou je van brokjes met landbouwgif erin - Ethoxyquine dus - mogen zeggen dat het gif is zonder voor doorgeslagen uitgemaakt te worden ?
pi_31215469
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:16 schreef Uhmmie het volgende:
mja dunno.. officieel si het een duivenspeciaalzaak
onofficieel merk je dat vooral als je er voor staat en het bord kan lezen
en als je dus duivendingen nodig hebt.. want dat staat achter in het magazijn
rest van de winkel is helemaal ingericht op de normale huisdieren

op zich is he twel fijne winkel
verkoopt geen onzin en dergelijke
vorige keer zocht ik iets dat misschien zou helpen tegen stijve gewrichten
en met dat jonge mormel erbij.. voelt wup ze extra lijkt het
(zal iets zijn met dat ie wel mee wil spelen )
maar werd toen meteen vertelt dat ik dat alleen hoefde te kopen als ik echt ruzie had met mn geld
ik heb het niet zo op rotterdammers.. maar de no nonsense houding kan ik wel waarderen
Bedoelde je glucosamine ? Er is een nieuw versvoer op de markt (Tolerant) dat in supermarkten verkocht gaat worden, daar zit geloof ik al standaard glucosamine in. Dat lijkt me een marketingtrucje, maar het zag er verder als goed voer uit.

Ik neem aan dat die dierenwinkel zelf CB haalt, dus als jij katten CB bestelt en belooft dat allemaal van hen te kopen moet dat toch kunnen ? Ik heb zaterdag tot mijn grote verbazing 24 kilo in mijn vriezer gepropt gekregen (en dan hebben we zelf ook nog eten ), het zit ook lekker efficient verpakt.
pi_31215517
Blijkbaar niet. Want 'die fabrikanten hebben er verstand van en zullen heus wel weten wat ze doen'.

Het is ook gewoon hartstikke logisch dat mensen dat denken. Ze hebben niet door wat een big business de petfood-industrie is. Ik kwam zelf ook pas op het spoor na de aflevering van Keuringsdienst van Waarde over petfood.

Maar goed, degenen die zelf werkelijk op zoek gaan, kunnen op internet genoeg informatie vinden die vrij overtuigend is als het gaat om de troep die in diervoeders gestopt wordt.

Ik denk dat de meeste dieren het prima doen op brokken. Maar je weet niet hoeveel kwalen e.d. voorkomen hadden kunnen worden door écht goed voer. Ik heb al zoveel verhalen gehoord van 'wonderbaarlijke' genezingen na overstappen op versvoer. En dan kun je 'fanatisme' roepen, maar het is gewoon common sense. Iedereen die de ingrediënten van commercieel diervoeder analyseert, kan niet anders dan zich realiseren dat het niet bestaat uit zaken die een kat / hond in de natuur zou eten. Het meest duidelijke bewijs hiervan zit in stront. Stap over op versvoer en je dier gaat na korte tijd tot 75% minder schijten. Oftewel, hij neemt het voer ook daadwerkelijk op. Mijn honden zijn van viermaal per dag een enorme hoop (vrij dunne) stront gegaan naar een kleine, stevige keutel die elastisch is. Zo hoort het ook bij een roofdier.
pi_31215560
Heeft dat Tolerant een website?
pi_31216557
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Blijkbaar niet. Want 'die fabrikanten hebben er verstand van en zullen heus wel weten wat ze doen'.

Het is ook gewoon hartstikke logisch dat mensen dat denken. Ze hebben niet door wat een big business de petfood-industrie is. Ik kwam zelf ook pas op het spoor na de aflevering van Keuringsdienst van Waarde over petfood.
Ik ook, ik had die aflevering gezien, ben gaan lezen en uiteindelijk overgestapt.
quote:
Maar goed, degenen die zelf werkelijk op zoek gaan, kunnen op internet genoeg informatie vinden die vrij overtuigend is als het gaat om de troep die in diervoeders gestopt wordt.

Ik denk dat de meeste dieren het prima doen op brokken. Maar je weet niet hoeveel kwalen e.d. voorkomen hadden kunnen worden door écht goed voer. Ik heb al zoveel verhalen gehoord van 'wonderbaarlijke' genezingen na overstappen op versvoer. En dan kun je 'fanatisme' roepen, maar het is gewoon common sense. Iedereen die de ingrediënten van commercieel diervoeder analyseert, kan niet anders dan zich realiseren dat het niet bestaat uit zaken die een kat / hond in de natuur zou eten. Het meest duidelijke bewijs hiervan zit in stront. Stap over op versvoer en je dier gaat na korte tijd tot 75% minder schijten. Oftewel, hij neemt het voer ook daadwerkelijk op. Mijn honden zijn van viermaal per dag een enorme hoop (vrij dunne) stront gegaan naar een kleine, stevige keutel die elastisch is. Zo hoort het ook bij een roofdier.
Gore versvoerders altijd met hun poepverhalen ! We zijn van 2 naar 4 katten gegaan en het bezoek snapt er niks van, ze ruiken nog steeds niks ! (en ik schep de bak niet iedere dag uit )En we wonen op een appartementje ! Ik heb een kennis die zelf katten heeft zelfs al eens tussen de kattenbakken laten staan, hij heeft gelijk een doos voer meegenomen !

De website van Tolerant is http://www.tolerant.nl
Tolerant , hoe komen ze erop !
  † In Memoriam † woensdag 5 oktober 2005 @ 21:34:46 #126
43556 miss_dynastie
pi_31216673
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:35 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Uit een ander topic:
[..]

Ik weet dat deze niet aan mij gericht was, maar een middenweg tussen het voeren van brokken met BHA, BHT of Ethoxyquine (wat dus een landbouwgif is) en het voeren van vers is het voeren van brokjes zonder dat soort anti-oxidanten, die zijn er ook. Ik neem aan dat dat ook jouw oplossing is ?
Nee hoor, mijn oplossing is (althans, wordt, want het is nu eindelijk te koop in de regio) Carnibest, omdat ik de voordelen van versvlees zeer zeker wel in zie, daar ging het ook helemaal niet om. Ik zou alleen zelf niet durven stellen 'ik doe het goed en de rest doet het helemaal fout'. Oke, versvlees is ook voor mijn kat het beste, naar mijn inzichten dan, maar ik zie het niet zo als 'versvlees goed' <-> 'al het andere fout'. En zo kwam het wel degelijk op mij over.
pi_31216914
Om eerlijk te zijn is het wmb ook zo, m_d. Brokken zijn in mijn ogen gewoon bagger. Maar het heeft weinig nut om tegen mensen te gaan zeggen dat ze slecht bezig zijn en dat ze hun dier mishandelen. Het is een kwestie van onwetendheid. Mensen hebben doorgaans de beste bedoelingen. Maar dit vergt blijkbaar een omslag in het denken. Brokken worden immers speciaal voor dieren gemaakt, dierenartsen raden ze aan, dus het móet wel goed zijn allemaal...
pi_31217039
Dat Tolerant ziet er goed uit! Ik wil dat spul ook hier in de suup! Het is volgens mij zo'n beetje hetzelfde als CB. En in handige blokjes!
  woensdag 5 oktober 2005 @ 21:49:14 #129
17709 hollander172
pi_31217144
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
dierenartsen raden ze aan, dus het móet wel goed zijn allemaal...
Die verdienen aan de verkoop van brokken. Tuurlijk is het dan topspul!
  † In Memoriam † woensdag 5 oktober 2005 @ 21:54:02 #130
43556 miss_dynastie
pi_31217276
Wat me trouwens te binnen schiet, nu ik Lupa's reactie lees over onwetendheid:
Laatst kreeg ik in een dierenwinkel waar ik kwam vragen om een pakje vers vlees stond aangeplakt dat ze dat hadden, maar was dus niet zo te horen dat ik mijn kat met vers vlees zou mishandelen, voornamelijk zijn tanden, die zouden dat niet aan kunnen en dat zou waardeloos zijn. Bovendien bevat het niet wat nodig is. Toen noemde ik Carnibest, en dat was dan toevallig (jaja ) een merk dat je wel kon geven, maar toch, iemand die gek was op zijn dieren moest het maar bij brokjes houden, want ik hielp de tanden van mijn beest om zeep. Tja, daar sta je dan. Overigens is voor mij het belangrijkste argument dat mijn vorige kat maar kort gehad en al ziek gekregen is overleden aan nierfalen, dat naar mijn idee voorkomen had kunnen worden door beter voer hij kreeg Aldi blikvoer , en ik denk dat dit voor een kattenras dat bekend staat om zwakkere nieren (al is de hele stamboom volledig gezond, dus directe reden voor zorgen is er niet) het beste is. Dus meer om mogelijke problemen voor te zijn dan dat ik denk dat Yian nu tekort komt. En nu maar hopen dat meneertje het lust, want zoals ik in het andere topic al zei, rauw ei en rauwe kippenvleugels hoeft ie niet. Ach, als ik het op mijn eigen bord leg vindt ie het vast interessant
pi_31217282
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:49 schreef hollander172 het volgende:
Die verdienen aan de verkoop van brokken. Tuurlijk is het dan topspul!
Maar de meeste mensen weten niet hoe het er op de dierenartsenopleiding aan toegaat en dat alle voedingsinfo van de fabrikanten komt in plaats van echte voedingsdeskundigen. Ik geloofde dat zelf ook pas toen ik het uit de eerste hand hoorde. Ik dacht dat dierenartsen dat vak uitoefenden uit idealisme en niet uit winstbejag. Nou zijn er best dierenartsen die tot de eerste categorie behoren natuurlijk, maar ze lijken redelijk zeldzaam.
pi_31217333
Het tandenverhaal wordt in dierenwinkels nogal eens geroepen. Terwijl brokken juist veel slechter zijn voor de tanden. Mijn honden hebben nu helemaal geen tandplak meer en dat hadden ze nog wel toen ze brokken aten.
pi_31218538
Laten we het dan maar houden op Brokken -> Goed, Ecologische brokken -> Beter, Vers -> Best. Klinkt stukken positiever. Zelf scheid ik vers nog in KVV, makkelijk maar helaas helemaal fijne prut (ik weet dat er merken met stukjes zijn maar die kan ik niet krijgen) en BARF, lekker knagen en iedere dag weer een verrassingsmenu, vinden ze echt wel leuk.

Mijn dierenwinkelmeneer weet niet zoveel van vers, zijn vrouw is "voedingsdeskundige" voor honden, is alleen geen beschermde titel (ik denk dat ik dat ook maar in mijn ondertitel zet ), maar ze is wel fan van vers voor honden. Maar ik moet het dus met meneer uitvechten want hij gaat over het bestellen, hij verkoopt dus wel Energique voor honden maar voor m'n katten vond hij het onzin, Carnibest kende hij niet maar als het niet via alle dierenwinkels te koop was kon het nooit wat zijn.

Ik ben trouwens bij mijn oude dierenarts weg, de feeks , daar heb ik m'n mond nog niet durven opendoen over voer. Nu was ik met dEUS naar de nieuwe geweest, ik vertelde dat ik vers voerde, zij vroeg of het een compleet voer was, dat is zo, dus dan was het goed. Voegt ze er ineens aan toe: Is wel lekker hé, met drie katers heb je zo wel veel minder kans op blaasgruis ! Ik stond echt met mijn oren te klapperen. Toen ik de dag erna nog een keer belde omdat dEUS weer gestopt was met eten en ook niet had gedronken zei ze: je voert toch vers ? Hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat hij uitdroogt, wat hij heeft gegeten is toch tweederde vocht. Ik weer blij. (en niet te vergeten dat ik hem een beetje had laten eten door het op z'n poten te smeren, probeer dat eens met brokjes)
pi_31218602
Toffe dierenarts! Ze zijn er wel.
pi_31218853
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het tandenverhaal wordt in dierenwinkels nogal eens geroepen. Terwijl brokken juist veel slechter zijn voor de tanden. Mijn honden hebben nu helemaal geen tandplak meer en dat hadden ze nog wel toen ze brokken aten.
Heb jij dan enig idee hoe dat dan zit als je alleen KVV geeft ? Ik vind het zo fijn, ze kunnen het bijna naar binnen slurpen. Daarom geef ik er nog iedere avond iets te kluiven bij, is ook al een beetje een BARF oefening voor zowel de katten als voor mij. Vandaag kregen ze allemaal een kippenlevertje en een stuk lamshart, het was een orgaandag.

dEUS mocht van mij eten wat 'ie wou toen hij ziek was (uiteindelijk niks), maar nu denkt hij dat hij dat nog steeds voor elkaar kan krijgen volgens mij. Hij eet 's middags z'n KVV niet meer, en 's avonds vreet 'ie z'n BARFdingetjes op en gaat ze daarna van de rest jatten. En ik me weer zorgen maken, maar ik weet inmiddels dat 'ie me gewoon voor het lapje houdt, als hij 's middags z'n KVV weigert probeert hij doodleuk het eten voor 's avonds te roven als ik de koelkast opendoe.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:43:49 #136
17709 hollander172
pi_31219110
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar de meeste mensen weten niet hoe het er op de dierenartsenopleiding aan toegaat en dat alle voedingsinfo van de fabrikanten komt in plaats van echte voedingsdeskundigen. Ik geloofde dat zelf ook pas toen ik het uit de eerste hand hoorde. Ik dacht dat dierenartsen dat vak uitoefenden uit idealisme en niet uit winstbejag. Nou zijn er best dierenartsen die tot de eerste categorie behoren natuurlijk, maar ze lijken redelijk zeldzaam.
Ook DA's hebben een redenerend vermogen.

Brok tegen vers? Wat vreten wij zelf? Dat is toch ook geen brok of ander "spacevoedsel"?
Ik geloof best dat ze het goed bedoelen en die brokken zullen voor een brok ook prima voldoen maar de belangenverstrengeling is gewoon te groot om een subjectief oordeel te verwachten van een DA.
De onze voert toevallig ook vers (barf) maar de andere is er dus helemaal wars van. Voor een consult vragen we dan ook wie we krijgen, die lamlul schuift echt alles op de voeding omdat we vers voeren. Consult is dan ook nutteloos met wat voor (eventuele) klachten we binnenkomen.

Wat betreft het tanden verhaal.
Geinig, brokken die beter zijn voor tanden dan vers................
Probeer het eens uit zou ik zeggen of bekijk de gebitten van honden/katten die brokken eten en die van diegene die vers eten en trek je conclusies.
Het is met dit echt weer "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".
pi_31219280
mja ik heb hier ooit iemand horen roepen dat je het verschil tussen brokken en vers
qua gebit
kunt vergelijken met liga en biefstuk

liga kruimelt...blijft op je tanden zitten
het schuurt misshcien wel beetje.. maar het plakt ook

en vlees en botjes.. "schuren" ook op de tandne.. alleen blijft het niet plakken

wup hier heeft past last van zn gebit sinds hij brokken krijgt
maarja.. hij ging na 3 maanden continu dwangvoeren ineens vrijwillig brokken eten
nahja.. dan wil je wel hoor
3 maanden continu geemmer met amper eten, eten onder dwang, alles weer uitkotsen
dan bne je dus blij met alles wat hij vrijwillig eet.. en enigzins binnen wil blijven
gelukkig gaat hij wel steeds meer dingen eten.. vnadaag moest meneer ineens perse kip ipv brokken
tja.. dan krijgt ie dat uiteindelijk toch
althans.. een beetj edan.. want eignelijkw as het normaal-voer dag
morgen is het weer tijd voor kippehartjes (en dan zal je zien.. moet meneer ze niet.. eigenwijs stuk ****)
maar dingen zoals ei en zuivel lust ie ook prima
nou nog die kuikens er een keer in
denk dat ik toch mara een keer een stevige blender of zo'n magic bullet moet gaan halen
jobensaskia.nl
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:51:18 #138
17709 hollander172
pi_31219397
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:37 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
knip*
Ik kan niet exact een vraag uit je post halen maar doe een poging.

Met brok heb je iets dat uit elkaar valt als een koekje, veel hele kleine stukjes die aan de tanden blijven plakken. Vers daarintegen kan dit niet. (door het vochtgehalte)
De mate van tandplak is dan ook veel groter bij brokkenbeesten dan bij KVV of barf beestjes.

dEUS zal idd het barfvoedsel lekkerder vinden dan zijn KVV, probeer het eens uit door te stoppen met barf en enkel KVV te voeren. Met een weekje of twee is ie weer de oude gok ik.
Sluit hem desnoods in een aparte ruimte op als de anderen (dat haal ik uit je verhaal) hun maaltijd krijgen.

Wij hebben ook gemerkt dat barf bij onze beestjes de voorkeur geniet boven KVV, ze weigerden gewoon te eten............. (misschien instinct oid? )
We hebben zelfs in het begin hartjes e.d. vermalen maar dat is ongebruikt de kliko ingegaan.....
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:54:03 #139
17709 hollander172
pi_31219506
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:48 schreef Uhmmie het volgende:
mja ik heb hier ooit iemand horen roepen dat je het verschil tussen brokken en vers
qua gebit
kunt vergelijken met liga en biefstuk

liga kruimelt...blijft op je tanden zitten
het schuurt misshcien wel beetje.. maar het plakt ook
Dat was ik.

Wat is eigenlijk de vraag of strekking van het verhaal?
pi_31221584
Ik geef ook regelmatig iets om op te kauwen. Meestal runderhuid. Ik kan hier in de buurt nergens fatsoenlijke barf-spullen krijgen en ik heb geen auto. Ze krijgen wel regelmatig een kippenbout uit de supermarkt.
pi_31223016
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:51 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Ik kan niet exact een vraag uit je post halen maar doe een poging.

Met brok heb je iets dat uit elkaar valt als een koekje, veel hele kleine stukjes die aan de tanden blijven plakken. Vers daarintegen kan dit niet. (door het vochtgehalte)
De mate van tandplak is dan ook veel groter bij brokkenbeesten dan bij KVV of barf beestjes.
Mijn vraag ligt ietsjes anders; op KVV hoeven ze toch niet echt te kauwen , tenminste op kattencarnibest praktisch niet, dat is superfijn gemalen (ik heb gehoord dat in de hondenversie stukjes zitten) omdat dan meer katten het accepteren. Als je echt Barf geeft, dus hele stukken (ipv zelf samenstellen en dan alsnog door de vleesmolen), worden hun tanden daar niet schoner van dan van KVV? Om de analogie maar door te trekken; van een bakje appelmoes zullen je tanden niet viezer worden zoals bij een koekje, maar ook niet schoner. Van flink knagen op dat kippenpootje wel.
quote:
dEUS zal idd het barfvoedsel lekkerder vinden dan zijn KVV, probeer het eens uit door te stoppen met barf en enkel KVV te voeren. Met een weekje of twee is ie weer de oude gok ik.
Sluit hem desnoods in een aparte ruimte op als de anderen (dat haal ik uit je verhaal) hun maaltijd krijgen.

Wij hebben ook gemerkt dat barf bij onze beestjes de voorkeur geniet boven KVV, ze weigerden gewoon te eten............. (misschien instinct oid? )
We hebben zelfs in het begin hartjes e.d. vermalen maar dat is ongebruikt de kliko ingegaan.....
Ik wil dus helemaal niet stoppen met BARF onderdelen geven, hij zou nu op zich nog genoeg binnen moeten krijgen en ik houd z'n groei/gewicht bij (hij is nog maar 5 maanden), hij krijgt evenveel voer als z'n grote broer van 1.5 jaar/5.5 kilo. Hij heeft niks te willen voorlopig.

Onze poes MImosa lijkt verzadigd te raken, zij verdedigt grommend haar bakje als iemand daar wat uit wil jatten, maar als ze vol is laat ze gewoon staan. Ook leek ze nooit te snappen hoe ze moest kauwen, maar sinds anderhalve week duwt ze de kippennekjes etc zo naar binnen. Na haar sterilisatie begon ze flink aan te komen, ze kreeg 45 gram brokjes per dag en zeurde altijd om eten, nu krijgt ze 125 gram en laat af en toe staan, ik kan haar ribben nog niet voelen maar ze valt af
pi_31223043
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 09:34 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Mijn vraag ligt ietsjes anders; op KVV hoeven ze toch niet echt te kauwen , tenminste op kattencarnibest praktisch niet, dat is superfijn gemalen (ik heb gehoord dat in de hondenversie stukjes zitten) omdat dan meer katten het accepteren. Als je echt Barf geeft, dus hele stukken (ipv zelf samenstellen en dan alsnog door de vleesmolen), worden hun tanden daar niet schoner van dan van KVV? Om de analogie maar door te trekken; van een bakje appelmoes zullen je tanden niet viezer worden zoals bij een koekje, maar ook niet schoner. Van flink knagen op dat kippenpootje wel.
Klopt als een bus.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 10:28:11 #143
17709 hollander172
pi_31224053
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 09:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Klopt als een bus.
Sorry dat ik de vraag even niet goed bedreep.
pi_31227997
Dus katten mogen wel bv kipfilet, kippehartjes, kippeniertjes, kiplevertjes?
Ik las altijd dat het slecht is en niet mag want dat is slecht voor de maag.
Vond het altijd al raar dat het niet mag.
Dus gewoon kipfilet kopen of zoiets en dan kan ik gewoon een stukje geven waar ze lekker op kunnen kauwen?
Bij de AH hebben ze vaak niertjes, hartje en levertjes te koop van een kip. Die mogen ze gewoon opeten zovder te koken?
pi_31229381
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:12 schreef Ardenlyn het volgende:
Dus katten mogen wel bv kipfilet, kippehartjes, kippeniertjes, kiplevertjes?
Ik las altijd dat het slecht is en niet mag want dat is slecht voor de maag.
Vond het altijd al raar dat het niet mag.
Jij dacht zeker; een kat eet wel een vogeltje op wat hij gevangen heeft zonder te koken, maar kip kan niet ?
quote:
Dus gewoon kipfilet kopen of zoiets en dan kan ik gewoon een stukje geven waar ze lekker op kunnen kauwen?
Bij de AH hebben ze vaak niertjes, hartje en levertjes te koop van een kip. Die mogen ze gewoon opeten zovder te koken?
Ja hoor, dat kan gewoon. Wat wel slecht is, is om je kat hele dagen alleen maar orgaanvlees of iets dergelijks te geven, ze hebben namelijk van een prooidier van alle delen een beetje nodig, dus én bot, én spier, én orgaan. Van alleen vlees krijgt je kat "all meat syndrome", botafwijkingen vanwege tekort aan calcium, dat krijgen ze normaal binnen door botten in hun voeding (of krijt in sommig voer).

Als je geluk hebt vinden je katten het gelijk lekker, anders kun je het vlees koken, en daarna geleidelijk steeds rauwer geven. Voordat ik rauw gaf was gekookte lever het lievelingskostje van mijn katten. Waarom geef ik het dan nu rauw ? Van koken gaan de waardevolle voedingsstoffen kapot. Als je katten kauwen een beetje moeilijk vinden kun je het vlees kleinsnijden of desnoods malen.

Als je iets met botjes wil geven het vlees absoluut niet verhitten, dan worden de botten keihard van en hartstikke gevaarlijk. Rauwe botten van klein pluimvee is zacht genoeg, dat mogen ze wel, kip zou normaal gezien te hard zijn, maar de kippen hier in nederland zijn eigenlijk nog kuikens als ze geslacht worden en hebben nog lekker zachte botjes waar je kat ook wel weg mee kan.
pi_31231438
Tja weet ik veel ik gokte het er niet op om ze rauw vlees te geven
Maar ik bleef het raar vinden dat het niet zou mogen.
Maar geweldig. Kan ik ze eindelijk eens verwennen met echt eten haha
Zodra ik in de buurt kom van bv AH neem ik gelijk wat voor ze mee.

Mag je vlees ook bv eerst invriezen en later aan ze geven?

Ik weet nu al een paar katten van ons die ervan gaan genieten. En ik weet ook een paar die het links zullen laten liggen maar dat geeft niets.
We hebben 8 katten en dan heb je nou eenmaal verschillende smaken

Ben heel blij dat ik dit gevonden heb.
  † In Memoriam † donderdag 6 oktober 2005 @ 15:37:09 #147
43556 miss_dynastie
pi_31232102
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:43 schreef hollander172 het volgende:
Het is met dit echt weer "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".
Het was meer een 'waar ik niet aan kan verdienen, kraak ik lekker af'. Het schijnt namelijk niet of nauwelijks te verkopen, nou was hij ook wel extreem duur hoor.
Overigens beweerde mijn dierenarts hetzelfde, maar dan m.b.t. blikvoer <-> brokjes. Hoe hij tegenover Carnibest staat weet ik niet.

Morgen wordt mijn ladinkje dus bezorgd. Nou heb ik de richtlijnen m.b.t. invoeren gelezen, maar hebben jullie uit eigen ervaring nog tips voor me?
pi_31233643
Als ze het lekker vinden kun je gewoon ineens overstappen eigenlijk. Brokken en vers door elkaar voeren schijnt zelfs niet zo'n goed idee te zijn omdat de twee heel anders verteren.

Ardenlyn, invriezen is geen enkel probleem. Carnibest en andere kant- en klare versvoeders koop je in bevroren toestand. Misschien moet je eens kijken of je ook Carnibest of een ander versmerk kunt krijgen?
pi_31233700
Dieren kunnen trouwens wel korte tijd ontgiftingsverschijnselen krijgen naar 't schijnt (diarree e.d.), maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat dat ook werkelijk gebeurde.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:21:19 #150
17709 hollander172
pi_31235732
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:37 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Het was meer een 'waar ik niet aan kan verdienen, kraak ik lekker af'.
De meesten hebben echt de ballen verstand van voeding en weten alleen af van wat de (sponsorende) fabrikanten ze leren.

Niet samen met brokken geven, voer gewoon 2 keer per dag als dat mogelijk is. Geef dan 's ochtends vers en 's avonds brok. (dan zit je niet 's ochtends vroeg als je moet haasten naar je werk met diarree troep e.d. als het toch niet helemaal soepeltjes gaat)
Hou goed het drinkgedrag in de gaten en let op de ontlasting.
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:12 schreef Ardenlyn het volgende:
Zodra ik in de buurt kom van bv AH neem ik gelijk wat voor ze mee.

Mag je vlees ook bv eerst invriezen en later aan ze geven?
Ik neem aan dat je het over hartjes, levertjes etc. hebt? Invriezen is zoals gezegd geen probleem. (wij halen 2 tot 300 kg per keer aan kip, rund, lam etc. en dat gaat ook de vriezer in)

Andere tip, laat appie lekker links liggen en trek even een poelier aan zijn shirt. Wij betalen voor levertjes, hartjes, maagjes bijv. maar 1,75 per kg en daar kan appie niet aan tippen. (nou nemen wij wel enorme hoeveelheden af maar voor 2,50 per kg moet je toch wel kunnen slagen )
Scoor ook wat karkasjes of nekjes voor nog geen euro per kilo.
Voor ander spul (weet niet of dat nou zo katgeschikt is) kan je ook de islamiet even lastig vallen, wij krijgen geheel gratis elke week een kg of 5 a 6 aan lamsonderdelen bijv. Wat je niet kan gebruiken kan je altijd nog weggooien.

Laatste tip, hoewel het nu afkoelt qua temperatuur, doe het wel eerst in een zak die je dicht kan knopen. Maden in/uit je prullebak is niet fijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')