Wat vooraf ging:quote:Claudia en kindjes slechts met bladeren bedekt
ALPHEN/CHAAM - De 33-jarige Zoetermeerder Richard H., die deze week bekende zijn vrouw en twee dochtertjes te hebben omgebracht, heeft hen begraven in een bos bij het Noord-Brabantse dorpje Alphen. Hij reed ruim honderd kilometer met zijn dode gezin, voordat hij hen dumpte in een uitgestrekt natuurgebied.
De politie trof de ontzielde lichamen van zijn vrouw Claudia (31) en zijn kinderen Marieke (5) en Charlotte (3) vrijdagmiddag aan in een ondiep graf aan de rand van een wandelpaadje.
Een politieman wijst de plek in het bos aan waar Zoetermeerder
Richard H. zijn vrouw en twee dochtertjes na een rit van ruim
honderd kilometer heeft begraven.
Foto: persbureau van eijndhoven
Richard H. was zelf niet aanwezig bij de opgravingen. Hij had de rechercheurs uitgetekend waar zij de lichamen konden vinden. Getuigen zagen vrijdagmiddag dat een helikopter urenlang boven het bos hing. Om halfvier 's middags werden beide kleuters en hun moeder ontdekt.
De politie toonde gisteren het graf dat in feite niet meer dan een licht uitgraven kuil in een heuveltje was. De lichamen waren volgens een woordvoerder slechts lichtelijk toegedekt met wat aarde en bladeren.
Richard H. verborg zijn gezin nabij de Oude Gilzerbaan, een zandpad. Uit angst voor ramptoerisme besloot de politie deze nauwelijks begaanbare weg, op een steenworp afstand van een camping, af te sluiten.
© 1996-2005 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
quote:Verdwijning modelgezin blijft een groot mysterie
De verdwijning van de 31-jarige moeder Claudia Harteveld-van Veen en haar dochtertjes Marieke (5) en Charlotte (3) uit Zoetermeer, wordt met de dag mysterieuzer. Zeker nu blijkt dat het gezin Harteveld, met aan het hoofd vader Richard (33), een smetteloze modelfamilie is.
Claudia en Richard op hun trouwdag in 1998.
De politie Haaglanden zit met de handen in het haar. Het korps heeft weliswaar vijftig tips binnengekregen en tien rechercheurs op de zaak gezet, maar moest gisteren na uitvoerig onderzoek een streep zetten door de belangrijkste tip waaraan het team zich vasthield.
Volkomen onduidelijk is nog steeds welk lot dit gezin heeft getroffen. Claudia en Richard staan te boek als voorbeeldige ouders.
De twee zijn zeven jaar getrouwd, goed opgeleid, hebben een prima baan en bezitten een koopappartement. Hun blonde dochtertjes Marieke en Charlotte gaan keurig naar de kleuterschool en de peutersoos. Het gezin is dol op de golden retriever Jack.
De zusjes Charlotte en Marieke(r).
Richard sloeg maandag alarm toen hij uit zijn werk kwam en zijn gezin niet thuis aantrof. Hij is tot dusver de laatste die Claudia en de kinderen heeft gezien: ’s morgens om half acht trok hij de voordeur achter zich dicht.
Claudia zou de kinderen naar school brengen, maar kwam daar nooit aan. Na uitvoerig politieonderzoek werd duidelijk dat de drie evenmin op station Palenstein in Zoetermeer zijn geweest, zoals eerder werd getipt.
De moeder en de kinderen verdwenen zonder spullen. Zelfs haar gsm lag nog in huis. Waar Claudia’s sleutels zijn, kon de politie gisteren niet vertellen. De vriendinnen van Claudia zijn gehoord, maar ook zij hebben de politie niet kunnen helpen.
Claudia schetste enkele maanden geleden op internet eigenhandig het beeld van een gelukkige moeder en echtgenote.
"Na de havo heb ik de pabo gedaan. Ben direct gaan werken op een school in Leidschendam. Ik ben getrouwd met Richard en we hebben samen 2 mooie dochters. Marieke van (toen nog, red.) 4 jaar en Charlotte van 3 jaar", schreef de brunette op de website schoolbank. nl. Zij werkt als onderwijzeres op de rooms-katholieke basisschool Maria Bernadette in Leidschendam, waar zij op dinsdag en vrijdag lesgeeft aan groep 1/2c.
Ook Richard, die inmiddels langdurig is verhoord door de politie maar niet als verdachte zou worden beschouwd, gaf er ongeveer twee jaar geleden blijk van een gelukkig mens te zijn: "M’n hobby’s zijn computers, auto’s, sporten en lekkere vakanties in het buitenland en niet te vergeten vissen… Het stappen is er een beetje uit de laatste tijd… Ik heb verder twee prachtige dochters van (toen nog, red.) 2 en 3 jaar oud en ben alweer 5 jaar getrouwd."
Bij het fotootje van zijn kroost schreef hij: "M’n 2 lieve schatten van dochters!!!" De technicus werkt als ict’er op de Hoge Hotelschool in Den Haag. De studenten kregen gisteren een mailtje met een fototje en de mededeling dat Richards vrouw en kinderen worden vermist.
In hun trouwjaar 1998 kochten Richard en Claudia voor 117.500 euro het appartement aan de Haverakker in Zoetermeer. Enorme hypotheekschulden kunnen er niet zijn voor de tweeverdieners.
Zowel Richard als zijn vader, die elke dinsdag op zijn twee kleinkinderen past, wil niets kwijt over de vermissing van het gezin. Ook een woordvoerder van de Maria Bernadette hult zich in stilzwijgen. "Wij mogen van de familie en de politie niet op vragen ingaan."
Volgens buren is de familie Harteveld een doorsnee-gezin. Een buurtbewoonster die bang is om met haar naam in de krant te komen vertelt:
"Iedereen is geschrokken maar niemand weet iets. En hoe ze weg is gegaan weet ook niemand. Niet op haar fiets, want die staat met een lekke band naast de voordeur."
quote:Man bekent moord op vrouw en kinderen
ZOETERMEER - De Zoetermeerse vrouw en haar kinderen van 5 en 3 jaar die sinds vorige week maandag werden vermist, zijn om het leven gebracht. Dat heeft persofficier A. Rijsdorp vrijdagavond bekendgemaakt. De man heeft bekend dat hij zijn vrouw en kinderen heeft gedood.
De lichamen van de drie zijn vrijdagmiddag gevonden. De politie wil niet zeggen waar, maar in ieder geval niet in hun woonplaats Zoetermeer. De lichamen waren begraven. De verdachte heeft tegen de politie gezegd dat hij zijn gezinsleden al op de avond van 6 april heeft omgebracht. Ook liet hij weten op welke manier dat is gebeurd, maar de politie doet daar in het belang van het onderzoek geen mededelingen over. Het motief van de man is nog niet bekend.
Bloemen en knuffels bij de voordeur.
De 31-jarige Zoetermeerse Claudia en haar dochters Marieke en Charlotte verdwenen vorige week maandag. De echtgenoot deed aangifte van de vermissing. In eerste instantie verhoorde de politie hem uitgebreid, maar ze zag hem daarna niet meer als verdachte. De man vertelde de politie dat hij zijn vrouw en kinderen 's morgens vroeg voor het laatst had gezien en dat sindsdien elk spoor van hen ontbrak.
Donderdag werd de echtgenoot toch aangehouden wegens betrokkenheid bij de verdwijning.
Als het verhaal van de man klopt, waren Claudia en de kinderen al bijna een week dood toen hij aangifte deed van hun vermissing. De politie zag de man aanvankelijk niet als verdachte, ook niet toen zij naar aanleiding van de aangifte onderzoek deed in de woning van het gezin. "We zijn zelfs in de kruipruimte geweest", zei de bureauchef van de politie in Zoetermeer. Toen in de loop van het onderzoek bleek dat het alibi en bepaalde punten in zijn verklaring niet klopten, besloot de politie tot een sporenonderzoek in de woning.
Tijdens dat onderzoek vonden rechercheurs donderdag bloedsporen in de slaapkamers, in de kofferbak van de auto en op de plek bij het huis waar de auto geparkeerd stond. Daarop hield de politie de echtgenoot aan. Donderdagavond bekende de man dat hij zijn vrouw en dochters had omgebracht.
Garage en auto.
Rijsdorp benadrukte dat het gezin niet bij de politie als problematisch bekendstond. "Op het oog leek het een heel gewoon gezin." Politie en justitie willen niet bekendmaken waar de lichamen zijn gevonden, mede om die plaats delict te beschermen. De verdachte zou de dode lichamen met de auto hebben vervoerd.
Zoetermeer werd in januari ook al opgeschrikt door een familiedrama. De vermoorde Marieke en Charlotte gingen volgens burgemeester Waaijer van Zoetermeer naar dezelfde katholieke basisschool De Spelevaert als twee kinderen die in januari door hun moeder werden gedood. De moeder pleegde daarna zelfmoord door voor de trein te springen.
quote:'Ik heb hem nog hulp aangeboden'
door René van Leusden
ZOETERMEER | Vrijdagmiddag 16.00 uur op de Haverakker in Zoetermeer. De mobiele politiepost, die er sinds de vorige dag staat, is zojuist op een vrachtwagen geladen die nu langzaam wegrijdt. Ook de groene schermen, waarmee het door de recherche onderzochte huis aan het oog werd onttrokken, worden verwijderd. Later op deze middag zal blijken dat het de eerste tekenen zijn, dat de vermissingszaak tot een ontknoping is gekomen.
Bewoners praten, net als de vorige dag, in groepjes op het speelplantsoen, terwijl kinderen in het zonverwarmde zand spelen.
Een van de buurtbewoonsters vertelt dat ze Claudia Harteveld op dinsdag 5 april, zes dagen voordat ze als vermist werd opgegeven, nog heeft gezien.
"Claudia liep met haar jongste dochtertje Charlotte (3) naar peuteropvang 't Zwanenest. Charlotte reed op een peuterfietsje met van die zijwieltjes. De laatste twintig meter liepen we samen, want ik bracht mijn zoontje ook naar 't Zwane-nest. Claudia was vrolijk, ze heeft altijd een lach op haar gezicht."
De buurtbewoonster, die niet met haar naam in de krant wil, zegt gehoord te hebben dat Charlotte op donderdag 7 april zou zijn ziekgemeld. Ze vindt het erg toevallig dat Claudia's oudste dochtertje Marieke (5) van basisschool De Spelevaert omstreeks dezelfde tijd ook werd ziekgemeld.
De buurtbewoonster vertelt ook dat ze de verdachte vader vorige week donderdag (14 april) nog heeft gezien, terwijl hij zijn hond uitliet. "Dat was dus nadat de vermissing al bekend was. Hij stond dromerig te kijken. Ik liet ook m'n hond uit, maar omdat ik hem niet wilde ontmoeten, wandelde ik terug en liet ik mijn man de hond uitlaten. M'n man passeerde hem even later. Die ander stond net mobiel te bellen en groette mijn man alleen met een knikje. Ik heb later nog een briefje in zijn brievenbus gedaan om hem sterkte te wensen. Tja, en ik heb hem nog hulp aangeboden als dat nodig was."
Parkeergarage
Ze vertelt dat een andere buurtbewoonster de vorige avond een schok kreeg bij het zien van tv-beelden waarop de donkerblauwe Opel Astra van de verdachte voor sporenonderzoek werd weggesleept.
De buurtbewoonster herinnerde zich plotseling dat ze op zondag 10 april, één dag voor de vermissing, in de parkeergarage van de Haverakker een voor haar onbekende vrouw zag die met een emmertje sop en een stofzuiger de achterbak van die auto onder handen nam. Ze heeft de informatie doorgespeeld naar de politie. Ab Klein van de recherche in Zoetermeer: "We hebben die informatie nagetrokken, maar het leverde niets op."
quote:Richard H. bedroog Claudia
Door Annelieke Dijkstra en Marc Kruyswijk
Richard H. uit Zoetermeer, die zijn vrouw Claudia en dochtertjes Charlotte (3) en Marieke (5) vermoordde en in een Brabants bos begroef, had al jarenlang relaties met vrouwen die hij ontmoette via internet. Dit blijkt uit onderzoek van deze krant.
Richard H. gaf zijn vrouw en kinderen in april op als vermist, waarna vrienden en familie een zoekactie begonnen. Na tien dagen deed de politie huiszoeking bij H., vond bloedsporen en pakte de Zoetermeerder op. Die bekende dat hij zijn gezin had omgebracht.
Justitie doet nog onderzoek naar zijn motief. Of de relaties te maken hebben met de moord, wil het Openbaar Ministerie niet zeggen. H. had verschillende e-mailadressen en zeker twee mobiele telefoonnummers, waarvan één bestemd was voor zijn buitenechtelijke relaties. Hij kwam in elk geval drie jaar geleden al via de chatbox van msn in contact met vrouwen, met wie hij in eerste instantie vriendschappelijk afsprak maar wat meestal meer werd. ,,We zagen elkaar tijdens kantooruren'', zegt één van de vriendinnen van H. ,,Dan kneep hij er een paar uur tussenuit en kwam naar me toe.''
H. werkte als automatiseringsmedewerker op de Haagse hotelschool. Het chatten deed hij ook vaak in kantoortijd, hoewel het programma msn-messenger daar verboden is. Op zijn werk vertelde hij geregeld dat hij naar zijn moeder ging die in Den Haag woont. Maar achteraf bleek hij daar niet te zijn geweest. Hij sprak ook wel 's avonds af met vrouwen. Zo vertelde hij zijn echtgenote een keer dat hij met een collega naar de bioscoop was, maar dat bedrog kwam uit toen hij door zijn werk werd gebeld voor een computerstoring.
,,Claudia en Richard hadden veel ruzie, vooral aan de telefoon'', aldus een vriend. Daar leek overigens geen geweld aan te pas te komen. H. wordt getypeerd als een rustige jongen die 'zelfs als hij dronken is' niet agressief wordt. Wel zou hij snel van zijn stuk gebracht worden door kleine dingen. Als iemand boos op hem is, kan hij er dagen over tobben, verklaart een vriendin. Volgens één van de ex-minnaressen voelde H. zich bekneld in zijn huwelijk. ,,Hij hield niet van zijn vrouw en wilde meer vrijheid. Hij was voortdurend op zoek naar andere sociale contacten. Echte vrienden met wie hij uitging had hij niet, alleen met jongens van zijn werk dronk hij soms een biertje'', aldus de vrouw die de relatie uiteindelijk verbrak omdat ze wroeging kreeg. Waarom hij geen scheiding aanvroeg, weet ze niet. ,,Hij zei dat hij dat wel wilde, maar hij heeft het nooit doorgezet.'' Een andere vriendin dreigde H.'s escapades bekend te maken aan Claudia, waarop hij meteen een van zijn e-mailadressen ophief en het contact verbrak. Of Claudia van de affaires wist is onbekend.
Claudia's zus Jacqueline heeft nooit iets gemerkt van spanningen in de relatie. ,,Claudia was wel een sociaal iemand, maar in wezen was ze zeer gesloten. Ze sprak niet over die dingen.'' Jacqueline is geschokt over de buitenechtelijke escapades van de katholieke Richard. ,,Naar buiten toe was hij iemand die zich gedroeg volgens fatsoenlijke normen en waarden. Het is vreselijk dat hij een andere kant heeft en zich kennelijk bezig hield met dit soort dingen.''
Opvallend is dat H. ongeveer twee weken voor de moorden zijn complete contactenlijst van het msn-chatprogramma wiste. Alle contacten op die lijst kregen bericht dat H. hen uit zijn adressenbestand had gehaald.
quote:Ik heb gehoord dat de vader en een vriendin uit Brabant van Richard H. ook opgepakt zijn. Het blijkt dus dat die twee mee hebben geholpen de sporen van de moord te verwijderen. De vader heeft Claudia+kids samen met Richard naar het bos gereden en de vriendin heeft de auto staan schoonmaken --> dan was het toch die vreemde vrouw, waar in de eerste instantie men ervan uitging dat ze met de moord te maken had, daarna de buurman er 100% zeker van was dat het zijn eigen vrouw was die hun auto stond te soppen en later de data niet bleken te kloppen en toen werd dit stukje in de doofpot gestopt. Waarschijnlijk had die onbekende vrouw er dan toch mee te maken en was het toch die vriendin van Richard. Wellicht weet iemand iets meer?
Dan is het mijn fout. Dan zie ik twee verschillende vrouwen aan voor éénquote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:56 schreef milagro het volgende:
Wacht even, over welke vriendin hebben we het hier
Die vriendin met wie hij zat te knuffelen op de bank, was volgens mij een getrouwde vriendin, wiens man ook bevriend was met het gezin, en die naar ik begrepen heb ook zelf postte op dat andere forum (baby brabbel of zoiets).
Mijn 2 cent:quote:Op zaterdag 21 mei 2005 13:15 schreef milagro het volgende:
Edit, al beantwoord dus
Dat er een vriendin bij betrokken is (al dan niet achteraf ) neem ik zo aan, maar Opa H. ?
Richard door Claudia mishandeld!!!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
2# Richard heeft zijn vader een hele tijd vol ziten proppen met allemaal leugens over Claudia (bijv. dat hij mishandeld wordt of dat ze een vervelend mens is of i.d.) en nu dus de ware heeft.
zoals ik al zei in het vorige deel, ALS opa er mee te maken heeft, dan heeft ms Richard hem na de moorden in paniek gebeld ' pa, kom gauw, er is iets gebeurd' en heeft hij gedacht zijn zoon te moeten helpen door alle sporen te wissen, hem zo tenminste een kans te geven een jarenlange celstraf te ontwijken, wat niet betekent perse dat de moorden hem niets deden, of hij zijn zoon niet zelf veroordeeld... meer een geval van ' het is nu eenmaal gebeurd, laten we dan in godsnaam maar proberen het beste er van te maken, en dat is dus NIET dat jij (Richard) voor jaren achter de tralies verdwijnt' ..... zoiets.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
Mijn 2 cent:
1# Misschien dat die vriendin samen met hem dit plan heeft gesmeden en opa pas in paniek opgebeld werd met het verhaal dat zijn vrouw en kinderen dood waren en dus uit solidariteit met zijn zoon hem hielp --> zo vader, zo zoon (zo'n zieke geest vader, zo'n zieke geest zoon)
2# Richard heeft zijn vader een hele tijd vol ziten proppen met allemaal leugens over Claudia (bijv. dat hij mishandeld wordt of dat ze een vervelend mens is of i.d.) en nu dus de ware heeft. Dat is dan een reden voor hun om haar te vermoorden plus de kinderen. Vader gunt een mooi leven voor zijn zoon en besluit dus Claudia en haar gevolg (kids) uit te roeien, zodat er geen enkel stukje Claudia meer in zijn leven is.
In ieder geval, die twee hadden een sterke band met elkaar: een vader die zijn zoon door dik en dun steunt, maar dan hiertoe bereid is...
quote:Moordenaar Richard H. was vreemdganger
De man uit Zoetermeer die vastzit voor de moord op zijn vrouw en twee dochtertjes, de 33-jarige Richard H., ging al jaren volop vreemd, zo blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad. H. had verschillende e-mailadressen en zeker twee mobiele telefoonnummers, waarvan één bestemd was voor zijn buitenechtelijke affaires. Hij kwam zeker drie jaar geleden al via de chatbox van MSN in contact met vrouwen, met wie hij in eerste instantie vriendschappelijk afsprak. Meestal werd dat vriendschappelijk echter meer. ''We zagen elkaar tijdens kantooruren. Dan kneep hij er een paar uur tussenuit en kwam naar me toe'', zegt één van H's voormalige vriendinnen in het AD.
Bekenden van H. omschrijven hem als een rustige jongen die 'zelfs als hij dronken is' niet agressief wordt. Wel zou hij snel van zijn stuk gebracht worden door kleine dingen. Als iemand boos op hem is, kon hij er dagen over tobben. Volgens één van de ex-minnaressen voelde H. zich bekneld in zijn huwelijk. ''Hij hield niet van zijn vrouw en wilde meer vrijheid. Hij was voortdurend op zoek naar andere sociale contacten. Echte vrienden met wie hij uitging had hij niet, alleen met jongens van zijn werk dronk hij soms een biertje''.
Richard H. gaf zijn vrouw en kinderen in april op als vermist. Na speurwerk van de politie werd hij zelf aangehouden waarna hij vlot bekende zijn vrouw, Claudia Harteveld-Van Veen (31), en zijn kinderen Marieke (5) en Charlotte (3) te hebben vermoord. Hij bleek ze in een bos te hebben begraven.
De zus van Claudia, Jacqueline, reageert in het AD geschokt op het nieuws over de buitenechtelijke escapades van de katholieke Richard. ''Naar buiten toe was hij iemand die zich gedroeg volgens fatsoenlijke normen en waarden. Het is vreselijk dat hij een andere kant heeft en zich kennelijk bezig hield met dit soort dingen.''
Justitie doet nog steeds onderzoek naar het motief voor de 3-voudige moord. Of de relaties te maken hebben met de moord, wil het Openbaar Ministerie niet zeggen. Opvallend is overigens dat Richard H. zo'n 14 dagen voor de moorden zijn complete contactenlijst van het MSN-chatprogramma heeft gewist.
Bron: Algemeen Dagblad
Hetgeen bevestigd dat iemand uit de nabije omgeving van het gezin (opa H paste op de kinderen 2 dagen per week) RH. van een alibi heeft voorzien, of iig een verhaal heeft opgehangen waardoor RH in eerste instantie niet verdacht werd.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 13:15 schreef milagro het volgende:
Dat er een vriendin bij betrokken is (al dan niet achteraf ) neem ik zo aan, maar Opa H. ?
Klopt, RIchard H. is opgepakt omdat dat alibi niet bleek te kloppen. Als dat alibi gegeven is door Opa, en Opa opgepakt zou zijn, dan is dat iig niet direct gebeurd, want Opa H. en Oma waren op de begrafenis.quote:Op zondag 22 mei 2005 04:17 schreef Cosma-Shiva het volgende:
[..]
Hetgeen bevestigd dat iemand uit de nabije omgeving van het gezin (opa H paste op de kinderen 2 dagen per week) RH. van een alibi heeft voorzien, of iig een verhaal heeft opgehangen waardoor RH in eerste instantie niet verdacht werd.
quote:Op zondag 22 mei 2005 00:18 schreef Barcelona het volgende:
Dat Richard zijn vader en die vriendin uit Brabant zijn opgepakt vind ik echt te bizar gewoon!!! Geen woorden voor!
Zijn vader was zelfs bij de uitvaartdienst!! brrrr... niet normaal![]()
Alleen het idee dat deze mensen hiervan af hebben geweten, mooi weer hebben gespeeld, ongelooflijk.![]()
Ik ben benieuwd wat die twee voor straf gaan krijgen.
Het blijkt niet waar te zijn heb ik gelezen. Opa heeft er dus niets mee te maken waarschijnlijk.quote:Op maandag 23 mei 2005 12:21 schreef Marietje_34 het volgende:
Dit was toch maar een gerucht tot nu toe? Of heb ik iets gemist?
Ah ok. Gelukkig maar. Dat zou het -zo mogelijk- nog gruwelijker maken. Valt me overigens wel op hoe snel iets als 'feit' wordt doorverteld en hoe je binnen no-time de meest vieze roddels leest.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:39 schreef Barcelona het volgende:
[..]
Het blijkt niet waar te zijn heb ik gelezen. Opa heeft er dus niets mee te maken.
Omdat het van twee bronnen kwam, klonk het in eerste instantie vrij aannemelijk.quote:Op maandag 23 mei 2005 14:54 schreef Marietje_34 het volgende:
Valt me overigens wel op hoe snel iets als 'feit' wordt doorverteld en hoe je binnen no-time de meest vieze roddels leest.
Waar staat dat opa een vriendin heeft??quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:27 schreef Toadette het volgende:
Wat een roddeltantes hierzo.
Opa zoals jullie hem hier noemen zit gewoon thuis en heeft helemaal geen vriendin.
dat werd ook gezegd, maar met al die wijzigingen staat het er nu niet meer bijquote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:31 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
Waar staat dat opa een vriendin heeft??
ik ga niet beginnen aan een wellus nietus spelletje.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:05 schreef Barcelona het volgende:
Dat is nooit gezegd.
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:23 schreef Toadette het volgende:
[..]
ik ga niet beginnen aan een wellus nietus spelletje.
die opa zit gewoon thuis en dat kwam ik melden.
waarom en hoe ik dat weet ga ik niet vermelden, want dat zijn vast weer nieuwe handvaten voor vette roddels.![]()
Lees het topic de volgende keer eerst eens goed door zou ik zeggen, einde discussie.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:23 schreef Toadette het volgende:
ik ga niet beginnen aan een wellus nietus spelletje.
dat mensen erover discussieren en zich proberen te verplaatsen in de gedachten van de verschillende betrokkenen rond het hele drama kan ik begrijpen, maar het is ziekelijk als je gaat posten dat iemand is opgepakt terwijl dat nergens op gebaseerd is.quote:
Dat was gebaseerd op diverse meldingen EN werd in twijfel getrokken door de andere posters.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:36 schreef Toadette het volgende:
[..]
dat mensen erover discussieren en zich proberen te verplaatsen in de gedachten van de verschillende betrokkenen rond het hele drama kan ik begrijpen, maar het is ziekelijk als je gaat posten dat iemand is opgepakt terwijl dat nergens op gebaseerd is.
Door Sonja op Donderdag 9 juni - 11:36:quote:Kan iemand mij vertellen of deze vrouw Anne heette???
ZOETERMEER | Was de auto die op zondagmiddag 17 april in de gemeenschappelijke parkeergarage aan de Haverakker in Zoetermeer door een vrouw werd gewassen, van de 33-jarige man die ervan wordt verdacht zijn gezin te hebben vermoord of van diens buurman? De buurman is er 'honderd procent' van overtuigd dat het zijn auto en vrouw waren die door een buurtbewoonster zijn gezien. De buurtbewoonster durft er niets meer over te zeggen, sinds ze de recherche op bezoek heeft gehad. "Ik heb gezien wat ik heb gezien", is alles wat ze er nog over kwijt wil. De buurman van de verdachte gelooft er niets van. Hij heeft ook een Opel Astra, zij het geen donkerblauwe maar een grijze. "Mijn vrouw heeft die middag onze auto gewassen en gestofzuigd. Dus ik weet eigenlijk wel zeker dat die mevrouw haar heeft gezien." De buurman gelooft evenmin dat de voordeur van de Hartevelds open stond. Hij vertelt dat onder anderen de vader van de verdachte in die woning was: "In het huishouden van de Hartevelds speelden op dat moment heel andere dingen. Niemand van die familie zal hebben gedacht: 'Ik ga even de auto wassen'." Het signalement dat de getuige opgaf van de poetsende vrouw kwam deels overeen met dat van de buurvrouw.
Door anoniem op Zondag 12 juni - 02:31:quote:Beste Anoniem, ik zou je dat opzich best wel kunnen vertellen, maar ik ben erg benieuwd waarom je dat wil weten?
Door Sonja op Zondag 12 juni - 12:54:quote:omdat ik weet dat anne iets met de moord te maken heeft, tenminste dat heb ik gehoord, en hoe dat kan ik je helaas niet vertellen, Anne was op de avond daar, de ruzie begon over dat Richard de band van Claudia's fiest niet wilde plakken.
Anne is erbij gekomen om de ruzie te sussen, en toen escaleerde het.
Anne heeft geholpen dus met de moord en ze heeft mee geholpen om de auto schoon te maken, alle sporen moesten worden uitgewist.
dit zegt toch genoeg.
groetjes anoniem
quote:Wacht even, ik snap iets niet. Eerst vraag je of iemand jou kan vertellen of "deze" vrouw Anne heet en nu zeg je te weten dat Anne iets met de moord te maken heeft. Ben trouwens ook wel benieuwd (net als Ingrid) of je al bij politie bent geweest en als dit niet het geval is waarom je dat niet doet?
Het is een helderziende.quote:Op zondag 12 juni 2005 18:31 schreef cpcpb het volgende:
lijkt mij gewoon een onruststoker..
quote:Er zijn op deze wereld ook mensen die een gave hebben, die contact kunnen hebben met de dode.
Claudia's verhaal heeft me aangegrepen, en die van haar kids, het was zo gruwelijk wat ze me allemaal vertelde, dat ik idd wilde weten of er een Anne bestaat die haar buurvrouw moest zijn geweest, en die regelmatig daar over de vloer kwam.
Maar ik begrijp jullie reacties wel hoor, en ik ga het er hier bij laten.
Kan een moderator mijn berichten wissen, ooit hoop ik op een andere wijze bevestiging te krijgen.
Sorry lieve mensen, ik zal me hier niet meer laten zien.
Groetjes Anoniempje
( en anoniem is niet Anne )
Telegraaf.nlquote:Zitting Zoetermeers familiedrama in augustus
DEN HAAG - De rechtbank in Den Haag behandelt op 5 augustus de voor het eerst in het openbaar de zaak van Zoetermeerder Richard H., de man die heeft bekend in april zijn vrouw en twee dochtertjes om het leven te hebben gebracht. Volgens een woordvoerster is nog onduidelijk of de rechtbank de zaak op die datum inhoudelijk behandelt.
Richard H. gaf op 11 april zijn vrouw Claudia (31) en hun dochtertjes van drie en vijf jaar als vermist op. De politie zette direct een zoekactie op, waarbij ze onder meer gebruik maakte van landelijke en regionale media. Gedurende het onderzoek bleek dat diverse zaken uit H.'s verklaringen niet klopten. De politie hield hem aan en de man bekende zijn gezin op de avond van 6 april te hebben gedood.
De lichamen van de vrouw en de kinderen had H. begraven in een bosgebied in de gemeente Alphen-Chaam in Noord-Brabant. De politie vond de stoffelijke overschotten op 22 april op aanwijzingen van de verdachte. Het Openbaar Ministerie (OM) legt de man moord ten laste. Waarom H. zijn vrouw en kinderen ombracht, is nog niet bekend
quote:Van moord verdachte vader naar Pieter Baan
DEN HAAG | ZOETERMEER | De 33-jarige Zoetermeerder die heeft bekend dat hij zijn vrouw en dochtertjes heeft omgebracht, is voor psychologisch en psychiatrisch onderzocht opgenomen in het Pieter Baan Centrum. Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) meegedeeld. Het is niet duidelijk hoe lang de verdachte in de justitiële observatiekliniek in Utrecht blijft. Naar alle waarschijnlijkheid is het rapport over de man op 5 augustus nog niet af. Dat is de datum van de eerste openbare terechtzitting in de zaak van het familiedrama. Tot een inhoudelijke behandeling van de rechtszaak zal het dan nog niet komen.
Bron: Haagsecourant-zoetermeer regionieuws 21-6-2005
Ah, het Pieter Baan Centrum. Dat is toch de plek waar excuses voor misdaden worden verzonnen?quote:
Zo normaal was die gast niet hoor. For Christ sake, hij was systeembeheerder.quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:32 schreef Laniboekje het volgende:
Is natuurlijk altijd heel erg interessant voor psychiaters om erachter te komen waarom een 'normaal' iemand ineens aan het moorden slaat.
En dat hopen ze dan duidelijk te krijgen in het PBC.
Een zeer krappe planning van meneer. Wetende dat je Poolse vriendin komt en dan nog even snel je gezin voordien vermoorden..pfieuw.quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:14 schreef Zephyrus het volgende:
Motief moord Zoetermeers gezin in relatiesfeer
woensdag 13 juli 2005
ZOETERMEER - De 33-jarige Zoetermeerder, die ervan wordt verdacht zijn vrouw Claudia (31) en hun dochters Charlotte (3) en Marieke (5) om het leven te hebben gebracht, onderhield een relatie met een Poolse vrouw. Dat heeft de verdachte verklaard tijdens verhoor. De Zoetermeerder heeft bevestigd dat het motief om zijn gezin in de nacht van 6 op 7 april te vermoorden in de relatiesfeer ligt.
In januari dit jaar zou de Zoetermeerder tegen de Poolse hebben gezegd dat hij getrouwd was en twee kinderen had, maar dat zijn gezin al enkele jaren werd vermist. De Poolse bezocht de Zoetermeerder nog in het weekend van 9 en 10 april in zijn woning in Zoetermeer. Na dit bezoek deed de man op 11 april aangifte van vermissing van zijn vrouw en kinderen.
Uit sectie is gebleken dat de drie gezinsleden zijn gewurgd. De bloedsporen die de politie in het huis van het gezin aan de Haverakker had aangetroffen blijken van Claudia te zijn. Zij was eerst op het hoofd geslagen en daarna door verwurging om het leven gebracht.
Bron: RTV West
http://www.nu.nl/news/556(...)ouw_en_kinderen.htmlquote:Verdachte gezinsdrama wurgde vrouw en kinderen
Uitgegeven: 13 juli 2005 12:52
Laatst gewijzigd: 13 juli 2005 13:31
DEN HAAG - De man die ervan wordt verdacht begin april zijn vrouw en twee kinderen in Zoetermeer te hebben gedood, heeft hen gewurgd. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) woensdag bekendgemaakt. Zijn motief lag "mede in de relatiesfeer". De man had een buitenechtelijke relatie met een Poolse vrouw, aldus justitie.
De verdachte, Richard H., gaf op 11 april zijn vrouw Claudia (31) en zijn dochtertjes Marieke (5) en Charlotte (3) op als vermist. De politie begon direct een grote zoekactie. Gaandeweg het politieonderzoek bleken diverse zaken in de verklaringen van H. niet te kloppen.
Op 21 april arresteerde de politie H. Hij bekende al snel dat hij zijn gezin op 6 april, vijf dagen voordat hij het als vermist opgaf, had gedood. De politie vond de slachtoffers langs een bospad in de Noord-Brabantse gemeente Alphen-Chaam, op aanwijzing van H.
Vermissing
Begin dit jaar zou de verdachte tegen de Poolse vrouw gezegd hebben dat hij getrouwd was en twee kinderen had, maar dat zijn gezin al enkele jaren werd vermist. De Poolse heeft de verdachte in het weekeinde van 9 en 10 april in Zoetermeer bezocht, nog geen twee dagen na het drama. Een dag na het vertrek van zijn vriendin deed H. bij de politie aangifte van vermissing.
Volgens justitie heeft onderzoek uitgewezen dat de vriendin van de man op geen enkele wijze betrokken is geweest bij het misdrijf. De politie trof bloed aan in de woning in Zoetermeer. Dat was afkomstig van de vrouw. H. had haar eerst op haar hoofd geslagen en daarna gewurgd.
Op 5 augustus vindt in de rechtbank in Den Haag de eerste openbare zitting plaats in deze zaak. Er vindt dan nog geen openbare behandeling plaats, stelt het OM, omdat de psychologische en psychiatrische rapportages dan nog niet gereed zullen zijn.
Ms is zij ook de vrouw die gezien is door een buurvrouw.quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:28 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Een zeer krappe planning van meneer. Wetende dat je Poolse vriendin komt en dan nog even snel je gezin voordien vermoorden..pfieuw.
dat was toch al opgehelderd? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat weer een andere buurvrouw haar eigen -zelfde type- auto had staan wassen, en dat het dus niet om de auto van Richard H ging.quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:40 schreef milagro het volgende:
[..]
Ms is zij ook de vrouw die gezien is door een buurvrouw.
Ze meende toch een dame gezien te hebben die de auto stond te wassen?
Die poolse dame moet nu toch makkelijk te achterhalen zijn.
Ik denk dat we nu in ieder geval wel kunnen zeggen dat Richard H. niet onder invloed van een psychose heeft gehandeld, maar alles netjes heeft gepland en geregeld. Nog even snel vrouw en kinderen opruimen voordat de maitresse komt en daarna rustig toneelspelen alsof ze vermist zijn, zoals hij al eerder tegen haar had gezegd. De ijskoudbloedigheid zelve.quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:14 schreef Zephyrus het volgende:
Motief moord Zoetermeers gezin in relatiesfeer
woensdag 13 juli 2005
ZOETERMEER - De 33-jarige Zoetermeerder, die ervan wordt verdacht zijn vrouw Claudia (31) en hun dochters Charlotte (3) en Marieke (5) om het leven te hebben gebracht, onderhield een relatie met een Poolse vrouw. Dat heeft de verdachte verklaard tijdens verhoor. De Zoetermeerder heeft bevestigd dat het motief om zijn gezin in de nacht van 6 op 7 april te vermoorden in de relatiesfeer ligt.
In januari dit jaar zou de Zoetermeerder tegen de Poolse hebben gezegd dat hij getrouwd was en twee kinderen had, maar dat zijn gezin al enkele jaren werd vermist. De Poolse bezocht de Zoetermeerder nog in het weekend van 9 en 10 april in zijn woning in Zoetermeer. Na dit bezoek deed de man op 11 april aangifte van vermissing van zijn vrouw en kinderen.
Uit sectie is gebleken dat de drie gezinsleden zijn gewurgd. De bloedsporen die de politie in het huis van het gezin aan de Haverakker had aangetroffen blijken van Claudia te zijn. Zij was eerst op het hoofd geslagen en daarna door verwurging om het leven gebracht.
Bron: RTV West
Men weet (dacht ik) al wie die poolse dame is. Ik meen gehoord te hebben op het NOS journaal dat mevrouw er niks mee te maken had, echter het zal ook mogelijk zijn dat Richard dat mens aan het werk heeft gezet, van joh, maak jij de auto eens schoon, hij is nogal vies. Die vrouw maakt de auto schoon niet wetende wat voor drama er heeft afgespeeld pakweg 3 dagen geledenquote:Op woensdag 13 juli 2005 13:40 schreef milagro het volgende:
[..]
Ms is zij ook de vrouw die gezien is door een buurvrouw.
Ze meende toch een dame gezien te hebben die de auto stond te wassen?
Die poolse dame moet nu toch makkelijk te achterhalen zijn.
quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:05 schreef milagro het volgende:
deze minnares wist echter vn het bestaan van vrouw en kids af.... en toch kwam ze over, gaat naar zijn huis, vrouw en kids afwezig (want vermoord al) , en daags na haar bezoek geeft meneer ze pas als vermist op...
is dat dan op haar instigatie gedaan? heeft hij haar wel bekend dat hij ze vermoord heeft en was het haar idee om ze als vermist op te geven?
quote:In januari dit jaar zou de Zoetermeerder tegen de Poolse hebben gezegd dat hij getrouwd was en twee kinderen had, maar dat zijn gezin al enkele jaren werd vermist.
Richard H. heeft een verhouding met de Poolse, waarschijnlijk vanaf begin dit jaar, want toen vertelde ie dus dat zijn vrouw en kinderen al enkele jaren vermist zijn (waarschijnlijk om moeilijkheden te voorkomen). In de tussentijd onderhoud hij contact met haar, ze spreken af dat P in het weekend van 9 en 10 april op bezoek komt. P weet niet dat RH vrouw +kids thuis heeft zitten, want die waren immers 'vermist'.quote:deze minnares wist echter vn het bestaan van vrouw en kids af.... en toch kwam ze over, gaat naar zijn huis, vrouw en kids afwezig (want vermoord al) , en daags na haar bezoek geeft meneer ze pas als vermist op...
is dat dan op haar instigatie gedaan? heeft hij haar wel bekend dat hij ze vermoord heeft en was het haar idee om ze als vermist op te geven?
zoiets was het inderdaad ja. Hij had haar verteld dat ze vermist was, of overleden, weet ik niet meer, terwijl ze toen gewoon nog gezond en zwanger thuis op hem zat te wachten. En later heeft hij haar echt vermoordquote:Op woensdag 13 juli 2005 16:56 schreef sijkweiv het volgende:
@marietje34...Idd daar lijkt het heel veel op, ook hij vertelde aan zijn minnares dat zijn brouw vermist was toch? En later bleek hij haar zelf vermoord te hebben inclusief ongeboren kind. Lafbekken...
Lijkt mij een beetje naief gedacht van H.quote:Op woensdag 13 juli 2005 17:14 schreef Zephyrus het volgende:
Om het verhaal toch compleet te maken, vermoord hij dus Clau+kids, die zijn dus niet meer thuis in dat weekend. Mevrouw gaat terug naar Polen of waar dan ook, en R geeft vrouw+kids als vermist op, zodat mocht het plan lukken zij als vermist staan geregistreerd en als mevrouw uit Polen weer terug komt ze samen het leven kunnen vervolgen.
ik zie het nu idd.quote:
Ik denk dat die vrouw gewoon aanneemt dat vrouw en kinderen verdwenen zijn (sinds enkele jaren). Zij gelooft Richard gewoon dat ze weg zijn. Maar inderdaad, ze zou er op den duur wel achter komen. Mochten ze een tijd later samen zijn gaan wonen, dan staat er ook steeds politie voor de deur en ik denk dat mevrouw toch wel even op onderzoek uitgaat wat er is gebeurt met zijn (ex-)vrouw en kids.quote:Op woensdag 13 juli 2005 17:23 schreef APK het volgende:
[..]
Lijkt mij een beetje naief gedacht van H.
Er is een groot verschil tussen een paar jaar vermist en vermist nadat hij die Poolse had leren kennen.
Daar zou ze echt wel achter komen lijkt mij.
www.lacipeterson.comquote:Op woensdag 13 juli 2005 17:22 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
zoiets was het inderdaad ja. Hij had haar verteld dat ze vermist was, of overleden, weet ik niet meer, terwijl ze toen gewoon nog gezond en zwanger thuis op hem zat te wachten. En later heeft hij haar echt vermoord
Och, als je ego maar groot genoeg is, denk je dat alle anderen door jou te bedotten zijn en dat je overal mee weg kunt komen. En als zij daarachter was gekomen, was haar misschien wel 'een ongelukje' overkomen.quote:Op woensdag 13 juli 2005 17:23 schreef APK het volgende:
Lijkt mij een beetje naief gedacht van H.
Er is een groot verschil tussen een paar jaar vermist en vermist nadat hij die Poolse had leren kennen.
Daar zou ze echt wel achter komen lijkt mij.
ik denk het toch wel, Loeder, want anders had ze wel geweten dat de man gewoon getrouwd met kindjes was, lijkt me zo.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:37 schreef Loedertje het volgende:
Neem aan dat die hij die Poolse achter het raam heeft leren kennen?
Bedoel, je gaat niet ff 2 dagen naar NL om iemand te ontmoeten..
Voor een driedubbele moord is 10 jaar wel erg weinig.quote:Op woensdag 13 juli 2005 21:21 schreef sijkweiv het volgende:
Het doet er niet zo veel toe waarom hij het gedaan heeft (wel voor de nabestaanden natuurlijk, want die willen altijd het waarom weten) het is gewoon een krankzinnige eikel. Ben benieuwd welke straf hij krijgt van de rechter (zal wel iets zijn van 10 jaar en TBS ofzo)
Doorgaans schermen klanten hun privéleven af. Richard moest eerst nog ff opruimen alvorens hij haar een weekendje meenam naar zijn huisquote:Op donderdag 14 juli 2005 11:40 schreef milagro het volgende:
[..]
ik denk het toch wel, Loeder, want anders had ze wel geweten dat de man gewoon getrouwd met kindjes was, lijkt me zo.
Dat hoeft helemaal niet; er werken tegenwoordig tienduizenden Polen in Nederland, ook (jonge) vrouwen, die hier wekenlang wonen in pensions en af en toe naar Polen gaan. Ik woon in de Bollenstreek en daar wemelt het ervan.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:37 schreef Loedertje het volgende:
Neem aan dat die hij die Poolse achter het raam heeft leren kennen?
Bedoel, je gaat niet ff 2 dagen naar NL om iemand te ontmoeten..
Precies. Om er nu gelijk vanuit te gaan dat ze achter het raam zat omdat ze Pools is ..quote:Op donderdag 14 juli 2005 21:45 schreef emmy het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet; er werken tegenwoordig tienduizenden Polen in Nederland, ook (jonge) vrouwen, die hier wekenlang wonen in pensions en af en toe naar Polen gaan. Ik woon in de Bollenstreek en daar wemelt het ervan.
Zitten d'r lekkere meiden tussen?quote:Op donderdag 14 juli 2005 21:45 schreef emmy het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet; er werken tegenwoordig tienduizenden Polen in Nederland, ook (jonge) vrouwen, die hier wekenlang wonen in pensions en af en toe naar Polen gaan. Ik woon in de Bollenstreek en daar wemelt het ervan.
Het zal wel een informaticus van niks zijn, hij heeft het wel klungelig aangepakt allemaal....quote:
Eens. Ze was niet netjes genoeg, hij voelde zich niet meer op de eerste plaats staan toen er eenmaal koters waren, en met oud en nieuw zoende ze nog een ander ookquote:Op maandag 26 september 2005 14:53 schreef Meaghan het volgende:
Not at all surprising dat zijn 'eigen verhaal' bol staat van zelfmedelijden. HIj geeft zijn vrouw ook nog eens een trap na met dat kulverhaal over die zoen, en dat uit de mond van casanova himself met z'n meerdere verhoudingen tegelijk![]()
Tja zo kan je natuurlijk alles verklaren en of goed praten...... Er zijn zo ongekend veel mensen die in hun jeugd wat naars hebben meegemaakt en als die allemaal zouden los gaan, dan zou het 1 grote puinhoop zijn in de wereld.quote:Op maandag 26 september 2005 13:04 schreef Marietje_34 het volgende:
De rechtbank nam maandagochtend minutieus de levensloop van H. door. Bepalend daarvoor was, onder meer, de scheiding van zijn ouders in 1984.
Ze was ook al een paar keer naar Nederland gekomen.quote:Op maandag 26 september 2005 20:02 schreef Ciurlizza het volgende:
Die Poolse zat overigens gewoon in Polen. Hij was daar al een paar keer wezen doppen.
http://www.rtl.nl/(/actue(...)drama_zoetermeer.xmlquote:Richard H. zag 'geen uitweg meer'
Richard H. uit Zoetermeer, zag geen uitweg meer dan zijn vrouw Claudia en dochtertjes te vermoorden. Dat bleek bij het begin van het proces tegen de 34-jarige computerdeskundige.
Proces gruwelmoorden Zoetermeer
Verslaggever bij rechtbank
Ruzies
Zijn huwelijk was sinds 2001 in emotioneel opzicht over. Althans, dat vond hij. Zijn vrouw Claudia dacht er anders over. En iedereen om hen heen had eveneens een andere indruk: Richard en Claudia, ouders van gezonde dochters van 3 en 5 jaar oud, leken het goed voor elkaar te hebben. Niemand wist iets van ruzies, niemand wist iets van de steeds talrijker wordende buitenechtelijke relaties van Richard
Moord
De Zoetermeerder staat deze week terecht voor de moord op Claudia en zijn twee dochtertjes, Marieke en Charlotte. H. heeft bekend dat hij hen in de nacht van 6 op 7 april in zijn woning heeft gedood. Hun lichamen begroef hij direct daarna in een zelfgedolven graf in een bos bij het Brabantse Alphen-Chaam.
Ondervraging
De Haagse rechtbank besteedde een volle dag aan de ondervraging van H. Kernpunt daarbij was: verkeerde H. tijdens die fatale nacht in april in paniek, zoals hij zelf beweert, of is de afschuwelijke drievoudige moord het uiterst dramatische slotakkoord van een wanstaltige berekening?
Betrapt
H. heeft verklaard dat de liefde voor zijn vrouw definitief over was toen hij haar betrapte op overspelig gedrag tijdens de oudejaarsnacht van 2001. Claudia zou toen hebben gezoend met H.'s beste vriend. Het heeft er alle schijn van dat H. dit 'zoenincident' heeft verzonnen dan wel opgeblazen tot sterk overdreven proporties.
Affaires
Hoe dan ook, daarna 'walgde' hij van zijn vrouw. H. stortte zich in de jaren daarna in de ene affaire na de andere. Deze verhoudingen werden veelal in stand gehouden via e-mail, chatboxen en sms. In 2004 stuitte hij via een sekssite op internet op Joanna, een Poolse die door middel van een webcam te bewonderen was. H. legde contact met haar, bezocht haar enkele malen in Polen en ontving haar in Nederland. Zijn echtgenote wist van dit alles niets.
Toekomst
Naar eigen zeggen droomde H. over een toekomst met deze Poolse. Zijn gezin stond hem daarbij echter in de weg. In het weekend van 9 en 10 april zou Joanna bij H. op bezoek komen. Bij eerdere gelegenheden had hij de vrouw en zichzelf ondergebracht in vakantiehuisjes, deze keer zou het samenzijn in H.'s woning moeten plaatsvinden. Hij had Joanna wijsgemaakt dat zijn vrouw en kinderen al geruime tijd vermist werden.
Gewurgd
Drie dagen voordat Joanna zou arriveren, pakte H. 's avonds laat een honkbalknuppel, waarmee hij Claudia op het hoofd sloeg. Daarna wurgde hij haar. Vervolgens begaf hij zich naar de slaapkamers van zijn dochtertjes, die hij eveneens wurgde dan wel smoorde. In het weekend na de moorden leefde H. zich uit met zijn geheel onwetende Poolse minnares. Buitengewoon navrant detail is dat hij seks met haar had in het bed waar hij nauwelijks 48 uur eerder zijn vrouw doodde. Bloedspatten bij dat bed die hij niet had kunnen wegpoetsen, dekte hij af met tekeningen van zijn kinderen.
Dubbelleven
Op 22 april arresteerde de politie H. Rechercheurs hadden lucht gekregen van zijn dubbelleven en vonden bloedsporen in zowel zijn woning als zijn auto, waarin hij zijn dode familieleden had vervoerd. Een psycholoog en een psychiater die H. onderzochten, kwamen tot verschillende conclusies. Volgens de psycholoog heeft H. een persoonlijkheidsstoornis, is hij verminderd toerekeningsvatbaar en moet hij verpleegd worden in een tbs-kliniek.
Emotioneel
De psychiater heeft die stoornis niet kunnen ontdekken. Wel vinden beiden dat H. 'emotioneel onaangedaan' is over het drama. Het verschil van inzicht tussen de deskundigen leidt mogelijk tot meer onderzoek naar de psyche van H. De zaak wordt morgen voortgezet.
quote:Volgens de psycholoog heeft H. een persoonlijkheidsstoornis, is hij verminderd toerekeningsvatbaar en moet hij verpleegd worden in een tbs-kliniek.
ziekquote:Op maandag 26 september 2005 21:53 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ze was ook al een paar keer naar Nederland gekomen.
En ze hebben ook, doodleuk, sex gehad in het bed waar hij zijn vrouw heeft vermoord.
[..]
http://www.rtl.nl/(/actue(...)drama_zoetermeer.xml
Misschien had ie alleen recht op het hele huis en alle spullen als de levensverzekering werd uitgekeerd...quote:Maar wat dan ook vreemd is, waarom hij niet gewoon is gaan scheiden van haar?? De rechtbank is daar nog niet helemaal achter, werd verteld in die uitzending....
Ik had vroeger buren en de buurvrouw kwam ook uit polen. Via zo'n fotoboek ofzo had de man haar leren kennen. Vrouwtje sprak vrij snel een aardig mondje nederlands. Zocht werk, huis netjes, kindjes netjes. Na 5 jaar ofzo nederlands paspoort en dááág manquote:Op maandag 26 september 2005 16:36 schreef JohnDope het volgende:
Die poolse en bulgaarse dames zijn vaak ook niet achterlijk. De mannen uit het westen hebben de illusie dat ze die oostblok dames dom kunnen houden voor in huis.
Meestal gaat dat niet op, de dame uit het oostblok begint eerst rustig de taal te leren en als ze dat kan, gaat ze zich verder ontplooien en als ze ver genoeg is, dumpt ze die - vaak vieze - oudere westerling voor een normale nederlander
'Gevalletje levenslang' dan maar?quote:Richard H. niet psychisch gestoord
Richard H. uit Zoetermeer, die ervan wordt verdacht dat hij vorig jaar zijn vrouw en twee dochtertjes heeft gedood, is volledig toerekeningsvatbaar.
Geen tbs
Deskundigen van het Pieter Baan Centrum hebben geen psychische stoornis kunnen ontdekken bij de 34-jarige verdachte. Volgens het PBC is er geen aanleiding om H. tbs op te leggen. Dat bleek tijdens de voortzetting van de strafzaak voor de Haagse rechtbank.
Knuppel
Dit maakt de kans op een lange celstraf groter. H. zou zijn vrouw met een honkbalknuppel hebben doodgeslagen. Daarna wurgde hij zijn dochters van 3 en 5.
Vermist
De man gaf zijn gezinsleden destijds als vermist op. Na tien dagen was het voor de politie duidelijk dat H. de hand heeft gehad in de dood van zijn vrouw en kinderen. Hun stoffelijke overschotten werden gevonden in een door H. gedolven graf in de bossen bij het Brabantse Chaam. H. heeft een volledige bekentenis afgelegd, zij het in telkens wisselende verklaringen.
Ja graagquote:Op maandag 27 februari 2006 12:37 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gaan we hier verder (nu de rechtszaak is begonnen)?
http://www.rtl.nl/(/actue(...)te_niet_gestoord.xml
[..]
'Gevalletje levenslang' dan maar?
quote:Op maandag 27 februari 2006 12:47 schreef bozewolf het volgende:
Gelukkig geen TBS. TBS is een vertroetelbehandeling door linkse bolwerken
http://www.mesdagkliniek.nl/index.php?id=1335quote:Op maandag 27 februari 2006 12:47 schreef bozewolf het volgende:
Gelukkig geen TBS. TBS is een vertroetelbehandeling door linkse bolwerken, waarna je na verloop van tijd weer wordt vrijgelaten als genezen (gaat daarna in de meeste gevallen weer fout)
Narcistische mega egocentrische egoïst, maar voor de rest ze normaal allemaal op een rij.quote:Op maandag 27 februari 2006 17:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Maar goed... hij is kennelijk helemaal in orde in zijn bovenkamer.
Ja, dat kun je wel stellen. Hij heeft inmiddels ook een nieuwe vriendin en kijkt met smart uit naar het moment dat hij weer vrijkomtquote:Op maandag 27 februari 2006 13:40 schreef Marietje_34 het volgende:
Deze vent is gewoon een ijskouwe moordenaar.
bronquote:Zoetermeerder (35) 'volstrekt normaal'
Richard H. voelde zich goed na moord op gezin
De man die vorige zomer in Zoetermeer zijn vrouw en dochtertjes vermoordde voor een Poolse webcamgirl, heeft alweer een nieuwe vriendin. Richard H. blijkt een intieme correspondentie te hebben opgezet met ene Daniële, een Nederlandse vrouw die een straf in Duitsland uitzit.
Dat blijkt uit brieven die de politie heeft onderschept. In het schrijven aan zijn nieuwe penvriendin zegt de moordvader met smart uit te zien naar het moment dat hij weer vrijkomt. De correspondentie kwam gisteren aan de orde tijdens het vervolg van de rechtszaak tegen Richard H. (35), die in april zijn gezin uitmoordde en in een natuurgebied begroef. Hij gaf ze op als 'vermist'.
De gezinsmoord nam ook deze zitting opnieuw een angstaanjagende wending. Volgens onderzoekers van het Pieter Baan Centrum (PBC) is de Zoetermeerse computerspecialist namelijk "volstrekt normaal".
Uit het onderzoek van de afgelopen maanden is gebleken dat hij geen psychische afwijking heeft en dat hij volledig toerekeningsvatbaar is. Het enige dat volgens de onderzoekers naar voren komt, is dat "grijze muis" Richard H. conflicten liever uit de weg gaat.
Bloedspatten
H. bekende al in september voor de rechters dat hij zijn vrouw Claudia en zijn dochtertjes Marieke (5) en Charlotte (3) vermoordde omdat hij bezoek zou krijgen van de webcamgirl Joanna. Hij sloeg zijn slapende vrouw in bed met een knuppel dood en wurgde zijn dochters in hun bedjes. "Ik zag geen andere uitweg." Nadat hij de lichamen had verstopt, hing hij kindertekeningen over de bloedspatten. In het weekend daarop ontving hij de Poolse en bedreef in het bed de liefde.
Richard H. vertelde gisteren snikkend hoe hij zijn gezin had gedumpt in de bossen bij Chaam, nabij een camping waar hij vroeger met zijn ouders kwam. "Ik heb als een bezetene het graf gegraven. Eerst heb ik Claudia in het gat gelegd, toen ben ik Marieke gaan halen. Ten slotte heb ik Charlotte erin gelegd, met haar knuffelhondje. Ik ben er even blijven zitten. Ik was verdrietig, maar het was ook goed zo."
De dagen na de moord op zijn gezin bleef dat gevoel, zei Richard H. "Ik reed met een goed gevoel naar huis. Het verdween pas toen ik werd opgepakt." Ook de vermissing die hij verzon, had hij als fijn ervaren. "Ik ging er zelf ook in geloven. Al die aandacht deed me goed. Ik kreeg H. veel steun van mijn ouders en schoonouders en ik kon af en toe eens huilen."
Richard H. beweert dat hij uit paniek heeft gehandeld. Uit onderzoek blijkt juist het tegenovergestelde. Zo ging H. zeer doordacht te werk. Hij meldde zijn kinderen en vrouw ziek. De dag waarop hij ze als vermist bij de politie opgaf, zette hij nog de kinderbordjes met broodkruimels in de keuken, alsof ze die ochtend thuis hadden gegeten.
Gedurende het onderzoek in het PBC maakte H. een vriendelijke indruk. In de gesprekken met zijn onderzoekers zei hij dat hij na het doodslaan van Claudia zelfmoord had overwogen. "Maar toen kwam de gedachte aan Joanna weer in mijn hoofd, en zij gaf me kracht. Daarna ben ik naar de slaapkamer van Marieke en Charlotte gegaan." Hij weet de gezinsmoord aan een gevoel van beklemming. "Ik wilde gewoon vrij zijn, geen verantwoordelijkheden afleggen."
Zijn nieuwe penvriendin schreef hij de afgelopen maanden brieven met zijn diepe gevoelens over de zaak en zijn verlangen naar vrijheid. Justitie maakt komende vrijdag de strafeis tegen Richard H. bekend.
of ze gaan in een TBS-kliniek werken en daar fijn ff van huppekee met gedetineerden. Vieze wijvenquote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:28 schreef milagro het volgende:
Ja, dat zie je wel vaker, deedeetee, ook Dutroux heeft fans, allemaal vrouwen
Blijkbaar windt het ze op of zo
ach je hebt van die mensen die geloven in het goede in ieder mens, en in vergeving en een tweede kans voor iedereen, ongeacht wat de man gedaan heeft.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:42 schreef deedeetee het volgende:
ieuw
Ik weet dat er vrouwen zijn die een zwak hebben voor * zielige vals beschuldigde mannen * maar in dit geval is de man duidelijk heel erg wél schuldig. Dan deug je toch niet als je je daar mee afgeeft.......
Ze zit zelf ook in de bak. In Duitsland.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:42 schreef deedeetee het volgende:
ieuw
Ik weet dat er vrouwen zijn die een zwak hebben voor * zielige vals beschuldigde mannen * maar in dit geval is de man duidelijk heel erg wél schuldig. Dan deug je toch niet als je je daar mee afgeeft.......
quote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ze zit zelf ook in de bak. In Duitsland.
Ik ben niet gauw agressief, maar als ik dit lees krijg ik letterlijk moordneigingen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 06:25 schreef schatje het volgende:
[...]
Eerst heb ik Claudia in het gat gelegd, toen ben ik Marieke gaan halen. Ten slotte heb ik Charlotte erin gelegd, met haar knuffelhondje.
[...]
De dag waarop hij ze als vermist bij de politie opgaf, zette hij nog de kinderbordjes met broodkruimels in de keuken, alsof ze die ochtend thuis hadden gegeten.
Vreselijk.quote:Ook de vermissing die hij verzon, had hij als fijn ervaren. "Ik ging er zelf ook in geloven. Al die aandacht deed me goed. Ik kreeg H. veel steun van mijn ouders en schoonouders en ik kon af en toe eens huilen."
wacht nu maar af eerst, zou ik zeggen... hij is toerekeningsvatbaar en heeft drie moorden met voorbedachte rade gepleegd, en ook nog eens geprobeerd ermee weg te komen, volkomen koelbloedig dus.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:28 schreef deedeetee het volgende:
Rechters........
Die spreken geen * recht * meer maar voeren de lettertjes van de wet uit en dat heeft met recht weinig te maken.
Dattie maar levenslang mag krijgen.quote:Uitspraak in moordzaak Richard H.
DEN HAAG - De rechtbank in Den Haag doet vrijdag uitspraak in de strafzaak tegen Zoetermeerder Richard H., die heeft bekend dat hij in de nacht van 6 op 7 april van het vorig jaar zijn vrouw en twee dochtertjes heeft vermoord. H. begroef de lijken van zijn gezinsleden in de bossen nabij het Brabantse Alphen-Chaam.
Het Openbaar Ministerie eiste begin deze maand een levenslange gevangenisstraf tegen H. Volgens officier van justitie J. Beliën tart de zaak elke beschrijving. H. heeft de moorden met voorbedachten rade en op zeer koelbloedige wijze gepleegd, aldus Beliën, en daarmee heeft hij een "onvoorstelbaar grote schok" in de samenleving teweeggebracht.
Honkbalknuppel
Tijdens de bewuste nacht sloeg H. zijn vrouw Claudia (31) met een honkbalknuppel op het hoofd, terwijl zij in het echtelijk bed lag te slapen. Vervolgens wurgde hij haar. Direct daarna wurgde hij zijn beide dochtertjes van drie en vijf jaar oud. Ook de kinderen lagen te slapen.
Webcamgirl
Het motief voor zijn gruweldaad was een relatie met een Poolse vrouw, die hij op internet als webcamgirl had leren kennen. H. had al enige tijd een verhouding met haar. Hij wilde de vrouw thuis in Zoetermeer kunnen ontvangen, zijn gezin stond hem daarbij in de weg.
Vermist
Enkele dagen na de moorden gaf H. zijn gezin als vermist op. In het weekend dat daaraan vooraf ging, deed hij voorkomen alsof hij met Claudia en de kinderen op stap was. In werkelijkheid beleefde hij een romantisch weekend met zijn Poolse vriendin. Het paar bedreef de liefde in het bed waar Claudia was vermoord. Uiterst luguber detail was dat H. bloedspatten op de slaapkamermuur had afgedekt met tekeningen die zijn kinderen hadden gemaakt.
Tien dagen na zijn melding van vermissing viel H. door de mand, door verklaringen van hemzelf en getuigen en dankzij bloedsporen bij zijn woning en in zijn auto. De man bleek er na zijn arrestatie meerdere dubbellevens op na te houden, gevuld met buitenechtelijke verhoudingen. Gedragsdeskundigen verschilden van mening over de vraag of H. volledig toerekeningsvatbaar is. Officier Beliën meent van wel.
Levenslang dusquote:Levenslang familiedrama Zoetermeer
` In Den Haag is een man uit Zoetermeer
tot levenslang veroordeeld.De rechtbank
achtte bewezen dat Richard H. (34) zijn
vrouw (31) en twee dochtertjes van drie
en vijf jaar vermoord heeft.Het OM had
ook levenslang geëist.
Richard H. doodde de drie in hun slaap
en begroef hen in de Brabantse bossen
bij Alphen-Chaam.Enkele dagen daarna
gaf hij zijn gezin als vermist op.
H. had een geheime verhouding met een
Poolse vrouw die hij via internet had
leren kennen.Zij wilde onverwacht naar
Zoetermeer komen en daarom wilde H. van
zijn gezin af.Hij werd gearresteerd via
bloedsporen in zijn huis en zijn auto.
bron: teletext
De enige juiste straf. Gerechtigheid!quote:
Psychopaatje eerste klas. Wat hem niet zielig, maar extra gevaarlijk maakt. Iemand die doodleuk kindertekeningen over hun eigen bloedspatten ophangt, die...tja...onderbuik...impalementquote:Op vrijdag 31 maart 2006 15:21 schreef CartWOman het volgende:
![]()
Hier valt dan ook geen enkele verzachtende omstandigheid voor te bedenken. Die tekeningen van z'n kinderen over de bloedvlekken...![]()
Ben je mal, van die vent zijn ze in de bak óók vies hoorquote:
Ja, hij gaat dus in hoger beroep.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 16:33 schreef deedeetee het volgende:
Dat is een wijs besluit om die man levenslang te geven. Maaja we zijn er nog niet hij zal wel in hoger beroep gaan......
nu ja, hij heeft niets te verliezen, dus vanuit zijn oogpunt snap ik dit nog wel, we hebben hier tenslotte te maken met een egocentrische egoistische klootzak, die geen berouw in zijn systeem heeft zitten, enkel slachtofferisme.quote:Op dinsdag 18 april 2006 18:37 schreef schatje het volgende:
[..]
Ja, hij gaat dus in hoger beroep.
bron
bronquote:Gezinsmoordenaar Richard H. wil af van levenslang
Richard H. (35) uit Zoetermeer, die zijn vrouw Claudia (31) en zijn dochtertjes Charlotte (3) en Marieke (5) heeft gewurgd, wil van zijn levenslange gevangenisstraf af.
„’t Is omdat ik nog steeds niets van mezelf begrijp”, zei hij gisteren voor het gerechtshof in Den Haag op de vraag waarom hij in hoger beroep is gekomen. „En omdat de straf die me is opgelegd me geen enkel perspectief biedt.”
Drie van vier zielkundige experts hebben gerapporteerd dat met moordenaar H. psychisch eigenlijk niet veel mis was toen hij begin april 2005 vrouw en kroost het leven benam ’om weer vrij te zijn’, en vooral om met zijn Poolse internetchat- en webcamliefje Joanna – ’Ik was helemaal debiel van haar. Gek en bezéten’ – een nieuw leven te kunnen beginnen. Vandaar dat zijn beide advocaten nu in de appelprocedure met succes hemel en aarde hebben bewogen om een op eigen houtje aangezochte psychologische expert als mevr. prof.dr. C. de Ruiter naar voren te schuiven, die als voorlopige en zeer afwijkende conclusie heeft genoteerd dat H. sterk verminderd toerekeningsvatbaar moet zijn geweest.
Liefdesnestje
Wat de gruwelijke gebeurtenissen zelf betreft neemt Richard H. ten overstaan van hofpresidente mevr. mr. Bea Stoker overigens geen woord terug van zijn gedetailleerde bekentenis: na een avond op de kartbaan had hij thuis na een uurtje tv-kijken eerst nog een uur liggen woelen in bed voordat hij tot de conclusie was gekomen dat Claudia, na zeven jaar huwelijk en bekoelde harstocht, dood moest omdat Joanna nu eenmaal per autobus uit Polen zou aankomen om bij hem, als in een liefdesnestje, een paar nachten ongestoord te komen genieten. „Hoe zit je dan met je gevoel..?” wilde presidente mr. Stoker weten toen Richard had verteld over de vrijpartij met Joanna na de moordpartij. H.’s antwoord: „Dat is weg op zo’n moment. Ik ging helemaal óp in Joanna.”
In de drukbezette Haagse rechtszaal passeerde zijn dubbelleven in vogelvlucht de revue: hoe hij er buitenechtelijke relaties met twee à drie vrouwen tegelijk op na hield, wetend wat Claudia hem had bezworen: „Als je zoiets doet pluk ik je helemaal kaal, en dan zie je de kinderen ook nooit meer.” Hij kon ’t niet laten: „’t Was de spanning van het stiekeme. ” Het proces wordt in maart hervat.
het gore lef idd, misselijkmakend.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:37 schreef schatje het volgende:
[..]
bron
Weer die slachtofferrol met z'n 'omdat ik het nog steeds niet van mezelf begrijp' en 'de straf die me is opgelegd biedt me geen enkel perspectief'. Ja Richard, daar had je aan moeten denken voordat je je vrouw en kinderen de hersens in sloeg.![]()
![]()
![]()
En daarom, rare Richard, zit jij terecht de rest van jouw leven vast.quote:„’t Is omdat ik nog steeds niets van mezelf begrijp”, zei hij gisteren voor het gerechtshof in Den Haag op de vraag waarom hij in hoger beroep is gekomen. „En omdat de straf die me is opgelegd me geen enkel perspectief biedt.”
Het is een glibberig terrein: het dilemma van de vrije wil tijdens een delict als deze.....ik kijk er niet van op dat vaak in dergelijke gevallen strijdige visies volgens op de vraag of verdacht wel of niet geheel toerekeningsvatbaar is geweest ten tijde van het misdrijf.....quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:37 schreef schatje het volgende:
[..]
bron
Weer die slachtofferrol met z'n 'omdat ik het nog steeds niet van mezelf begrijp' en 'de straf die me is opgelegd biedt me geen enkel perspectief'. Ja Richard, daar had je aan moeten denken voordat je je vrouw en kinderen de hersens in sloeg.![]()
![]()
![]()
Aan de andere kant zou ontoerekeningsvatbaar eigenlijk juist een argument kunnen zijn om deze man voor levenslang vast te houden i.p.v. strafvermindering toe te passen. Als je zoals jij al zegt volledig bij zinnen bent als je dit soort dingen doet dan ben je een ziek persoon. Aan de andere kant, als hij niet volledig bij zinnen was ten tijde van deze handelingen, wie zegt dat hij dit dan niet weer doet als hij 15 jaar in de gevangenis heeft gezeten. We hebben immers al gezien hoe deskundig de psychologen zijn bij TBS gevallen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is een glibberig terrein: het dilemma van de vrije wil tijdens een delict als deze.....ik kijk er niet van op dat vaak in dergelijke gevallen strijdige visies volgens op de vraag of verdacht wel of niet geheel toerekeningsvatbaar is geweest ten tijde van het misdrijf.....
Ik blijf het wel een bizar verhaal vinden....Je moet echt niet goed bij je hoofd zijn geweest, als je zoiets overhoop haalt....Mischien moeten ze die man maar opnieuw gaan onderzoeken. Mogelijk dat er toch sprake is van een of meer mentale stoornissen die mogelijk toch ten tijde van het misdrijf de vrije wil van verdacht min of meer hebben aangetast....
Zorgvuldigheid voor alles. Een levenslange straf is feitelijk onmenselijk voor iemand van 35 jaar. Alleen daarom zou het verstandig zijn om het nog eens goed te bekijken...Voor je de ultieme straf weer vordert....
tja, mocht idd blijken dat er geen psychische factoren een rol hebben gespeeld, dan vind ik de straf weer wel terecht...Immers verdacht was dan idg volledig bij zinnen en zou dan puur het kwade wil hebben gehandeld. Dan zou de ultieme straf naar mijn idee passend zijn...
Ontoerekeningsvatbaarheid en de mate waarin, ligt een psychiatrische aandoening cq een persoonlijkheidsstoornis aan ten grondslag......quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:59 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Aan de andere kant zou ontoerekeningsvatbaar eigenlijk juist een argument kunnen zijn om deze man voor levenslang vast te houden i.p.v. strafvermindering toe te passen.
Nee, dat is feitelijk onjuist. Als je volledig bij zinnen bent, waarmee ik bedoel dat iemands keuze vrijheid niet wordt gehinderd door een evt psychisch ongemak , kan niet ziek zijn...quote:Als je zoals jij al zegt volledig bij zinnen bent als je dit soort dingen doet dan ben je een ziek persoon.
Dat is in geen enkel geval uit te sluiten. Recidive kan ook plaatsvinden bij delinquenten zonder een psychische aandoening....Net zo goed dat iemand zonder strafblad ook niet de garantie heeft nooit in de fout te zullen gaan...quote:Aan de andere kant, als hij niet volledig bij zinnen was ten tijde van deze handelingen, wie zegt dat hij dit dan niet weer doet als hij 15 jaar in de gevangenis heeft gezeten.
dat er incidenten zijn, wil niet zeggen dat je de hele professie onder curatele zou moeten zetten...Ik heb vooralsnog genoeg vertrouwen in de professie, al kunnen en moeten een aantal zaken idd wel worden verbeterd.quote:We hebben immers al gezien hoe deskundig de psychologen zijn bij TBS gevallen.
Vanavond om 22:00 uur op Nederland 1.quote:22.00-23.00 uur
FAMILIEDRAMA VAN ZOETERMEER
Het ontroerende en meeslepende verhaal
van nabestaanden en slachtoffers van
de gezinsmoord in Zoetermeer die
Nederland in april 2005 schokte.
Richard H.,ogenschijnlijk een
doodgewone man,vermoordde zijn vrouw
Claudia en zijn twee dochtertjes van
vijf en drie jaar.Hij dumpte hen in een
kuil in een bos bij het Brabantse Chaam
en gaf ze daarna als vermist op.
Twee weken later werd hij ontmaskerd
als de moordenaar.Richard H.bleek een
een dubbelleven te leiden.
Inderdaad, die klootzak moet weer opnieuw aan een gezin kunnen beginnen? WTF?quote:Op maandag 5 april 2010 22:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik hoor het weer met verbijstering aan.
Ik heb al vaker gezegd dat het strafrecht in Nederland teveel gericht is op reclassering. Natuurlijk komen ze niet terug als hij levenslang heeft ipv 20 jaar en TBS, maar er bestaat ook nog zoiets als rechtvaardigheid gevoel. En je merkt nu ook dat de nabestaanden er nu nog mee bezig zijn door de lagere strafmaat in hoger beroep. Met levenslang hadden ze er ondertussen misschien meer vrede mee gehad.quote:Op maandag 5 april 2010 22:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad, die klootzak moet weer opnieuw aan een gezin kunnen beginnen? WTF?
Levenslang zonder tbs is voldoende. Dan komt ie toch niet meer vrij.quote:Op dinsdag 6 april 2010 08:47 schreef nummer_zoveel het volgende:
Hoe kunnen ze hem nu toerekeningsvatbaar hebben verklaard?
Als je een ander hebt dan kun je toch scheiden van je vrouw, je vermoordt haar en je kinderen toch niet? Had ie vantevoren niet kunnen bedenken dat de kans dat men erachter zou komen groot zou zijn?
Waarom wilde hij niet scheiden, te duur misschien?
Maar een gezond mens doet zoiets niet. Hij verdient in ieder geval levenslang, met of zonder TBS.
TBS betekent toch dat zo iemand ook wordt onderzocht? Denk dat dat in dit geval nooit verkeerd is hoor. Maar goed, dat hebben ze al gedaan.quote:Op dinsdag 6 april 2010 08:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Levenslang zonder tbs is voldoende. Dan komt ie toch niet meer vrij.
Ik zou daar ook wel benieuwd naar zijn.quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:24 schreef Ryan3 het volgende:
Vraag me aan de andere kant ook af of je er achter kan komen wat de dader beweegd heeft, toch.
Waarom nog geld uitgeven die toch levenslang blijft zitten? Vooral lekker in z'n cel laten zitten en niet behandelen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
TBS betekent toch dat zo iemand ook wordt onderzocht? Denk dat dat in dit geval nooit verkeerd is hoor. Maar goed, dat hebben ze al gedaan.
Hij moet wel kortsluiting gehad hebben, ik kan niets bedenken, waarop hij niet 30 jaar cel had gekregen en dat weet hij zelf ook.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zou daar ook wel benieuwd naar zijn.
Vanavond om 21:20 uur een herhaling op Nederland 1.quote:Op maandag 5 april 2010 20:24 schreef Arcee het volgende:
22.00-23.00 uur
FAMILIEDRAMA VAN ZOETERMEER
Het ontroerende en meeslepende verhaal
van nabestaanden en slachtoffers van
de gezinsmoord in Zoetermeer die
Nederland in april 2005 schokte.
Richard H.,ogenschijnlijk een
doodgewone man,vermoordde zijn vrouw
Claudia en zijn twee dochtertjes van
vijf en drie jaar.Hij dumpte hen in een
kuil in een bos bij het Brabantse Chaam
en gaf ze daarna als vermist op.
Twee weken later werd hij ontmaskerd
als de moordenaar.Richard H.bleek een
een dubbelleven te leiden.
Vanavond om 22:00 uur op Nederland 1.
http://player.omroep.nl/?aflID=10812499quote:Vijf jaar na lugubere gezinsmoord praten ouders, naaste familieleden, buren, vrienden, collega's en rechercheurs over deze zwarte bladzijde in hun leven en onherstelbare gevolgen van het drama voor alle betrokkenen.
Datum uitzending: 05-04-2010. Tijdsduur: 49'18"
Dat is echt levenslang.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar hij heeft dus levenslang? Is dat ook echt levenslang, of zou ie toch over een paar jaar weer op vrije voeten kunnen zijn?
Hij heeft geen levenslang!quote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar hij heeft dus levenslang? Is dat ook echt levenslang, of zou ie toch over een paar jaar weer op vrije voeten kunnen zijn?
Precies, gewoon om te kotsen. Gisteren echt zitten janken bij de verhalen van de achtergebleven familieleden, zoooo zieligquote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:26 schreef Mercer het volgende:
[..]
Hij heeft geen levenslang!
In hoger beroep heeft hij een lagere straf, 20 jaar cel + tbs, gekregen. Dus over 8 jaar gaat hij een tbs kliniek in. "Een professor in de psychologie: de dader moet nog een kans krijgen om kinderen te krijgen".
Vanaf 40.30 min: http://player.omroep.nl/?aflID=10812499
Dus dan heeft ie wel TBS gekregen. Hopelijk verlengen ze dat steeds.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:26 schreef Mercer het volgende:
[..]
Hij heeft geen levenslang!
In hoger beroep heeft hij een lagere straf, 20 jaar cel + tbs, gekregen. Dus over 8 jaar gaat hij een tbs kliniek in. "Een professor in de psychologie: de dader moet nog een kans krijgen om kinderen te krijgen".
Vanaf 40.30 min: http://player.omroep.nl/?aflID=10812499
Inderdaad, ik vind het ook erg vreemd. Ze hadden het bij levenslang moeten laten.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:21 schreef Redux het volgende:
tbs heeft als doel de tbs-gestelde weer terug te laten keren in de maatschappij.
Deze man heeft wat mij betreft geen recht meer op een maatschappij.
Nog eens kans krijgen om kinderen te krijgen?WTFquote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dus dan heeft ie wel TBS gekregen. Hopelijk verlengen ze dat steeds.
Gelukkig dat wij dat niet kunnen begrijpen.Anders zouden we hetzelfde als hem zijnquote:Op dinsdag 6 juli 2010 22:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
ik begrijp niet dat je je kinderen kan doden en begraven, en vervolgens vrolijk met je nieuwe liefde kan gaan liggen vozen..
Kan zo iemand wel toerekeningsvatbaar zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |