Wat vooraf ging:quote:Claudia en kindjes slechts met bladeren bedekt
ALPHEN/CHAAM - De 33-jarige Zoetermeerder Richard H., die deze week bekende zijn vrouw en twee dochtertjes te hebben omgebracht, heeft hen begraven in een bos bij het Noord-Brabantse dorpje Alphen. Hij reed ruim honderd kilometer met zijn dode gezin, voordat hij hen dumpte in een uitgestrekt natuurgebied.
De politie trof de ontzielde lichamen van zijn vrouw Claudia (31) en zijn kinderen Marieke (5) en Charlotte (3) vrijdagmiddag aan in een ondiep graf aan de rand van een wandelpaadje.
Een politieman wijst de plek in het bos aan waar Zoetermeerder
Richard H. zijn vrouw en twee dochtertjes na een rit van ruim
honderd kilometer heeft begraven.
Foto: persbureau van eijndhoven
Richard H. was zelf niet aanwezig bij de opgravingen. Hij had de rechercheurs uitgetekend waar zij de lichamen konden vinden. Getuigen zagen vrijdagmiddag dat een helikopter urenlang boven het bos hing. Om halfvier 's middags werden beide kleuters en hun moeder ontdekt.
De politie toonde gisteren het graf dat in feite niet meer dan een licht uitgraven kuil in een heuveltje was. De lichamen waren volgens een woordvoerder slechts lichtelijk toegedekt met wat aarde en bladeren.
Richard H. verborg zijn gezin nabij de Oude Gilzerbaan, een zandpad. Uit angst voor ramptoerisme besloot de politie deze nauwelijks begaanbare weg, op een steenworp afstand van een camping, af te sluiten.
© 1996-2005 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
quote:Verdwijning modelgezin blijft een groot mysterie
De verdwijning van de 31-jarige moeder Claudia Harteveld-van Veen en haar dochtertjes Marieke (5) en Charlotte (3) uit Zoetermeer, wordt met de dag mysterieuzer. Zeker nu blijkt dat het gezin Harteveld, met aan het hoofd vader Richard (33), een smetteloze modelfamilie is.
Claudia en Richard op hun trouwdag in 1998.
De politie Haaglanden zit met de handen in het haar. Het korps heeft weliswaar vijftig tips binnengekregen en tien rechercheurs op de zaak gezet, maar moest gisteren na uitvoerig onderzoek een streep zetten door de belangrijkste tip waaraan het team zich vasthield.
Volkomen onduidelijk is nog steeds welk lot dit gezin heeft getroffen. Claudia en Richard staan te boek als voorbeeldige ouders.
De twee zijn zeven jaar getrouwd, goed opgeleid, hebben een prima baan en bezitten een koopappartement. Hun blonde dochtertjes Marieke en Charlotte gaan keurig naar de kleuterschool en de peutersoos. Het gezin is dol op de golden retriever Jack.
De zusjes Charlotte en Marieke(r).
Richard sloeg maandag alarm toen hij uit zijn werk kwam en zijn gezin niet thuis aantrof. Hij is tot dusver de laatste die Claudia en de kinderen heeft gezien: ’s morgens om half acht trok hij de voordeur achter zich dicht.
Claudia zou de kinderen naar school brengen, maar kwam daar nooit aan. Na uitvoerig politieonderzoek werd duidelijk dat de drie evenmin op station Palenstein in Zoetermeer zijn geweest, zoals eerder werd getipt.
De moeder en de kinderen verdwenen zonder spullen. Zelfs haar gsm lag nog in huis. Waar Claudia’s sleutels zijn, kon de politie gisteren niet vertellen. De vriendinnen van Claudia zijn gehoord, maar ook zij hebben de politie niet kunnen helpen.
Claudia schetste enkele maanden geleden op internet eigenhandig het beeld van een gelukkige moeder en echtgenote.
"Na de havo heb ik de pabo gedaan. Ben direct gaan werken op een school in Leidschendam. Ik ben getrouwd met Richard en we hebben samen 2 mooie dochters. Marieke van (toen nog, red.) 4 jaar en Charlotte van 3 jaar", schreef de brunette op de website schoolbank. nl. Zij werkt als onderwijzeres op de rooms-katholieke basisschool Maria Bernadette in Leidschendam, waar zij op dinsdag en vrijdag lesgeeft aan groep 1/2c.
Ook Richard, die inmiddels langdurig is verhoord door de politie maar niet als verdachte zou worden beschouwd, gaf er ongeveer twee jaar geleden blijk van een gelukkig mens te zijn: "M’n hobby’s zijn computers, auto’s, sporten en lekkere vakanties in het buitenland en niet te vergeten vissen… Het stappen is er een beetje uit de laatste tijd… Ik heb verder twee prachtige dochters van (toen nog, red.) 2 en 3 jaar oud en ben alweer 5 jaar getrouwd."
Bij het fotootje van zijn kroost schreef hij: "M’n 2 lieve schatten van dochters!!!" De technicus werkt als ict’er op de Hoge Hotelschool in Den Haag. De studenten kregen gisteren een mailtje met een fototje en de mededeling dat Richards vrouw en kinderen worden vermist.
In hun trouwjaar 1998 kochten Richard en Claudia voor 117.500 euro het appartement aan de Haverakker in Zoetermeer. Enorme hypotheekschulden kunnen er niet zijn voor de tweeverdieners.
Zowel Richard als zijn vader, die elke dinsdag op zijn twee kleinkinderen past, wil niets kwijt over de vermissing van het gezin. Ook een woordvoerder van de Maria Bernadette hult zich in stilzwijgen. "Wij mogen van de familie en de politie niet op vragen ingaan."
Volgens buren is de familie Harteveld een doorsnee-gezin. Een buurtbewoonster die bang is om met haar naam in de krant te komen vertelt:
"Iedereen is geschrokken maar niemand weet iets. En hoe ze weg is gegaan weet ook niemand. Niet op haar fiets, want die staat met een lekke band naast de voordeur."
quote:Man bekent moord op vrouw en kinderen
ZOETERMEER - De Zoetermeerse vrouw en haar kinderen van 5 en 3 jaar die sinds vorige week maandag werden vermist, zijn om het leven gebracht. Dat heeft persofficier A. Rijsdorp vrijdagavond bekendgemaakt. De man heeft bekend dat hij zijn vrouw en kinderen heeft gedood.
De lichamen van de drie zijn vrijdagmiddag gevonden. De politie wil niet zeggen waar, maar in ieder geval niet in hun woonplaats Zoetermeer. De lichamen waren begraven. De verdachte heeft tegen de politie gezegd dat hij zijn gezinsleden al op de avond van 6 april heeft omgebracht. Ook liet hij weten op welke manier dat is gebeurd, maar de politie doet daar in het belang van het onderzoek geen mededelingen over. Het motief van de man is nog niet bekend.
Bloemen en knuffels bij de voordeur.
De 31-jarige Zoetermeerse Claudia en haar dochters Marieke en Charlotte verdwenen vorige week maandag. De echtgenoot deed aangifte van de vermissing. In eerste instantie verhoorde de politie hem uitgebreid, maar ze zag hem daarna niet meer als verdachte. De man vertelde de politie dat hij zijn vrouw en kinderen 's morgens vroeg voor het laatst had gezien en dat sindsdien elk spoor van hen ontbrak.
Donderdag werd de echtgenoot toch aangehouden wegens betrokkenheid bij de verdwijning.
Als het verhaal van de man klopt, waren Claudia en de kinderen al bijna een week dood toen hij aangifte deed van hun vermissing. De politie zag de man aanvankelijk niet als verdachte, ook niet toen zij naar aanleiding van de aangifte onderzoek deed in de woning van het gezin. "We zijn zelfs in de kruipruimte geweest", zei de bureauchef van de politie in Zoetermeer. Toen in de loop van het onderzoek bleek dat het alibi en bepaalde punten in zijn verklaring niet klopten, besloot de politie tot een sporenonderzoek in de woning.
Tijdens dat onderzoek vonden rechercheurs donderdag bloedsporen in de slaapkamers, in de kofferbak van de auto en op de plek bij het huis waar de auto geparkeerd stond. Daarop hield de politie de echtgenoot aan. Donderdagavond bekende de man dat hij zijn vrouw en dochters had omgebracht.
Garage en auto.
Rijsdorp benadrukte dat het gezin niet bij de politie als problematisch bekendstond. "Op het oog leek het een heel gewoon gezin." Politie en justitie willen niet bekendmaken waar de lichamen zijn gevonden, mede om die plaats delict te beschermen. De verdachte zou de dode lichamen met de auto hebben vervoerd.
Zoetermeer werd in januari ook al opgeschrikt door een familiedrama. De vermoorde Marieke en Charlotte gingen volgens burgemeester Waaijer van Zoetermeer naar dezelfde katholieke basisschool De Spelevaert als twee kinderen die in januari door hun moeder werden gedood. De moeder pleegde daarna zelfmoord door voor de trein te springen.
quote:'Ik heb hem nog hulp aangeboden'
door René van Leusden
ZOETERMEER | Vrijdagmiddag 16.00 uur op de Haverakker in Zoetermeer. De mobiele politiepost, die er sinds de vorige dag staat, is zojuist op een vrachtwagen geladen die nu langzaam wegrijdt. Ook de groene schermen, waarmee het door de recherche onderzochte huis aan het oog werd onttrokken, worden verwijderd. Later op deze middag zal blijken dat het de eerste tekenen zijn, dat de vermissingszaak tot een ontknoping is gekomen.
Bewoners praten, net als de vorige dag, in groepjes op het speelplantsoen, terwijl kinderen in het zonverwarmde zand spelen.
Een van de buurtbewoonsters vertelt dat ze Claudia Harteveld op dinsdag 5 april, zes dagen voordat ze als vermist werd opgegeven, nog heeft gezien.
"Claudia liep met haar jongste dochtertje Charlotte (3) naar peuteropvang 't Zwanenest. Charlotte reed op een peuterfietsje met van die zijwieltjes. De laatste twintig meter liepen we samen, want ik bracht mijn zoontje ook naar 't Zwane-nest. Claudia was vrolijk, ze heeft altijd een lach op haar gezicht."
De buurtbewoonster, die niet met haar naam in de krant wil, zegt gehoord te hebben dat Charlotte op donderdag 7 april zou zijn ziekgemeld. Ze vindt het erg toevallig dat Claudia's oudste dochtertje Marieke (5) van basisschool De Spelevaert omstreeks dezelfde tijd ook werd ziekgemeld.
De buurtbewoonster vertelt ook dat ze de verdachte vader vorige week donderdag (14 april) nog heeft gezien, terwijl hij zijn hond uitliet. "Dat was dus nadat de vermissing al bekend was. Hij stond dromerig te kijken. Ik liet ook m'n hond uit, maar omdat ik hem niet wilde ontmoeten, wandelde ik terug en liet ik mijn man de hond uitlaten. M'n man passeerde hem even later. Die ander stond net mobiel te bellen en groette mijn man alleen met een knikje. Ik heb later nog een briefje in zijn brievenbus gedaan om hem sterkte te wensen. Tja, en ik heb hem nog hulp aangeboden als dat nodig was."
Parkeergarage
Ze vertelt dat een andere buurtbewoonster de vorige avond een schok kreeg bij het zien van tv-beelden waarop de donkerblauwe Opel Astra van de verdachte voor sporenonderzoek werd weggesleept.
De buurtbewoonster herinnerde zich plotseling dat ze op zondag 10 april, één dag voor de vermissing, in de parkeergarage van de Haverakker een voor haar onbekende vrouw zag die met een emmertje sop en een stofzuiger de achterbak van die auto onder handen nam. Ze heeft de informatie doorgespeeld naar de politie. Ab Klein van de recherche in Zoetermeer: "We hebben die informatie nagetrokken, maar het leverde niets op."
quote:Richard H. bedroog Claudia
Door Annelieke Dijkstra en Marc Kruyswijk
Richard H. uit Zoetermeer, die zijn vrouw Claudia en dochtertjes Charlotte (3) en Marieke (5) vermoordde en in een Brabants bos begroef, had al jarenlang relaties met vrouwen die hij ontmoette via internet. Dit blijkt uit onderzoek van deze krant.
Richard H. gaf zijn vrouw en kinderen in april op als vermist, waarna vrienden en familie een zoekactie begonnen. Na tien dagen deed de politie huiszoeking bij H., vond bloedsporen en pakte de Zoetermeerder op. Die bekende dat hij zijn gezin had omgebracht.
Justitie doet nog onderzoek naar zijn motief. Of de relaties te maken hebben met de moord, wil het Openbaar Ministerie niet zeggen. H. had verschillende e-mailadressen en zeker twee mobiele telefoonnummers, waarvan één bestemd was voor zijn buitenechtelijke relaties. Hij kwam in elk geval drie jaar geleden al via de chatbox van msn in contact met vrouwen, met wie hij in eerste instantie vriendschappelijk afsprak maar wat meestal meer werd. ,,We zagen elkaar tijdens kantooruren'', zegt één van de vriendinnen van H. ,,Dan kneep hij er een paar uur tussenuit en kwam naar me toe.''
H. werkte als automatiseringsmedewerker op de Haagse hotelschool. Het chatten deed hij ook vaak in kantoortijd, hoewel het programma msn-messenger daar verboden is. Op zijn werk vertelde hij geregeld dat hij naar zijn moeder ging die in Den Haag woont. Maar achteraf bleek hij daar niet te zijn geweest. Hij sprak ook wel 's avonds af met vrouwen. Zo vertelde hij zijn echtgenote een keer dat hij met een collega naar de bioscoop was, maar dat bedrog kwam uit toen hij door zijn werk werd gebeld voor een computerstoring.
,,Claudia en Richard hadden veel ruzie, vooral aan de telefoon'', aldus een vriend. Daar leek overigens geen geweld aan te pas te komen. H. wordt getypeerd als een rustige jongen die 'zelfs als hij dronken is' niet agressief wordt. Wel zou hij snel van zijn stuk gebracht worden door kleine dingen. Als iemand boos op hem is, kan hij er dagen over tobben, verklaart een vriendin. Volgens één van de ex-minnaressen voelde H. zich bekneld in zijn huwelijk. ,,Hij hield niet van zijn vrouw en wilde meer vrijheid. Hij was voortdurend op zoek naar andere sociale contacten. Echte vrienden met wie hij uitging had hij niet, alleen met jongens van zijn werk dronk hij soms een biertje'', aldus de vrouw die de relatie uiteindelijk verbrak omdat ze wroeging kreeg. Waarom hij geen scheiding aanvroeg, weet ze niet. ,,Hij zei dat hij dat wel wilde, maar hij heeft het nooit doorgezet.'' Een andere vriendin dreigde H.'s escapades bekend te maken aan Claudia, waarop hij meteen een van zijn e-mailadressen ophief en het contact verbrak. Of Claudia van de affaires wist is onbekend.
Claudia's zus Jacqueline heeft nooit iets gemerkt van spanningen in de relatie. ,,Claudia was wel een sociaal iemand, maar in wezen was ze zeer gesloten. Ze sprak niet over die dingen.'' Jacqueline is geschokt over de buitenechtelijke escapades van de katholieke Richard. ,,Naar buiten toe was hij iemand die zich gedroeg volgens fatsoenlijke normen en waarden. Het is vreselijk dat hij een andere kant heeft en zich kennelijk bezig hield met dit soort dingen.''
Opvallend is dat H. ongeveer twee weken voor de moorden zijn complete contactenlijst van het msn-chatprogramma wiste. Alle contacten op die lijst kregen bericht dat H. hen uit zijn adressenbestand had gehaald.
quote:Ik heb gehoord dat de vader en een vriendin uit Brabant van Richard H. ook opgepakt zijn. Het blijkt dus dat die twee mee hebben geholpen de sporen van de moord te verwijderen. De vader heeft Claudia+kids samen met Richard naar het bos gereden en de vriendin heeft de auto staan schoonmaken --> dan was het toch die vreemde vrouw, waar in de eerste instantie men ervan uitging dat ze met de moord te maken had, daarna de buurman er 100% zeker van was dat het zijn eigen vrouw was die hun auto stond te soppen en later de data niet bleken te kloppen en toen werd dit stukje in de doofpot gestopt. Waarschijnlijk had die onbekende vrouw er dan toch mee te maken en was het toch die vriendin van Richard. Wellicht weet iemand iets meer?
Dan is het mijn fout. Dan zie ik twee verschillende vrouwen aan voor éénquote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:56 schreef milagro het volgende:
Wacht even, over welke vriendin hebben we het hier
Die vriendin met wie hij zat te knuffelen op de bank, was volgens mij een getrouwde vriendin, wiens man ook bevriend was met het gezin, en die naar ik begrepen heb ook zelf postte op dat andere forum (baby brabbel of zoiets).
Mijn 2 cent:quote:Op zaterdag 21 mei 2005 13:15 schreef milagro het volgende:
Edit, al beantwoord dus
Dat er een vriendin bij betrokken is (al dan niet achteraf ) neem ik zo aan, maar Opa H. ?
Richard door Claudia mishandeld!!!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
2# Richard heeft zijn vader een hele tijd vol ziten proppen met allemaal leugens over Claudia (bijv. dat hij mishandeld wordt of dat ze een vervelend mens is of i.d.) en nu dus de ware heeft.
zoals ik al zei in het vorige deel, ALS opa er mee te maken heeft, dan heeft ms Richard hem na de moorden in paniek gebeld ' pa, kom gauw, er is iets gebeurd' en heeft hij gedacht zijn zoon te moeten helpen door alle sporen te wissen, hem zo tenminste een kans te geven een jarenlange celstraf te ontwijken, wat niet betekent perse dat de moorden hem niets deden, of hij zijn zoon niet zelf veroordeeld... meer een geval van ' het is nu eenmaal gebeurd, laten we dan in godsnaam maar proberen het beste er van te maken, en dat is dus NIET dat jij (Richard) voor jaren achter de tralies verdwijnt' ..... zoiets.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
Mijn 2 cent:
1# Misschien dat die vriendin samen met hem dit plan heeft gesmeden en opa pas in paniek opgebeld werd met het verhaal dat zijn vrouw en kinderen dood waren en dus uit solidariteit met zijn zoon hem hielp --> zo vader, zo zoon (zo'n zieke geest vader, zo'n zieke geest zoon)
2# Richard heeft zijn vader een hele tijd vol ziten proppen met allemaal leugens over Claudia (bijv. dat hij mishandeld wordt of dat ze een vervelend mens is of i.d.) en nu dus de ware heeft. Dat is dan een reden voor hun om haar te vermoorden plus de kinderen. Vader gunt een mooi leven voor zijn zoon en besluit dus Claudia en haar gevolg (kids) uit te roeien, zodat er geen enkel stukje Claudia meer in zijn leven is.
In ieder geval, die twee hadden een sterke band met elkaar: een vader die zijn zoon door dik en dun steunt, maar dan hiertoe bereid is...
quote:Moordenaar Richard H. was vreemdganger
De man uit Zoetermeer die vastzit voor de moord op zijn vrouw en twee dochtertjes, de 33-jarige Richard H., ging al jaren volop vreemd, zo blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad. H. had verschillende e-mailadressen en zeker twee mobiele telefoonnummers, waarvan één bestemd was voor zijn buitenechtelijke affaires. Hij kwam zeker drie jaar geleden al via de chatbox van MSN in contact met vrouwen, met wie hij in eerste instantie vriendschappelijk afsprak. Meestal werd dat vriendschappelijk echter meer. ''We zagen elkaar tijdens kantooruren. Dan kneep hij er een paar uur tussenuit en kwam naar me toe'', zegt één van H's voormalige vriendinnen in het AD.
Bekenden van H. omschrijven hem als een rustige jongen die 'zelfs als hij dronken is' niet agressief wordt. Wel zou hij snel van zijn stuk gebracht worden door kleine dingen. Als iemand boos op hem is, kon hij er dagen over tobben. Volgens één van de ex-minnaressen voelde H. zich bekneld in zijn huwelijk. ''Hij hield niet van zijn vrouw en wilde meer vrijheid. Hij was voortdurend op zoek naar andere sociale contacten. Echte vrienden met wie hij uitging had hij niet, alleen met jongens van zijn werk dronk hij soms een biertje''.
Richard H. gaf zijn vrouw en kinderen in april op als vermist. Na speurwerk van de politie werd hij zelf aangehouden waarna hij vlot bekende zijn vrouw, Claudia Harteveld-Van Veen (31), en zijn kinderen Marieke (5) en Charlotte (3) te hebben vermoord. Hij bleek ze in een bos te hebben begraven.
De zus van Claudia, Jacqueline, reageert in het AD geschokt op het nieuws over de buitenechtelijke escapades van de katholieke Richard. ''Naar buiten toe was hij iemand die zich gedroeg volgens fatsoenlijke normen en waarden. Het is vreselijk dat hij een andere kant heeft en zich kennelijk bezig hield met dit soort dingen.''
Justitie doet nog steeds onderzoek naar het motief voor de 3-voudige moord. Of de relaties te maken hebben met de moord, wil het Openbaar Ministerie niet zeggen. Opvallend is overigens dat Richard H. zo'n 14 dagen voor de moorden zijn complete contactenlijst van het MSN-chatprogramma heeft gewist.
Bron: Algemeen Dagblad
Hetgeen bevestigd dat iemand uit de nabije omgeving van het gezin (opa H paste op de kinderen 2 dagen per week) RH. van een alibi heeft voorzien, of iig een verhaal heeft opgehangen waardoor RH in eerste instantie niet verdacht werd.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 13:15 schreef milagro het volgende:
Dat er een vriendin bij betrokken is (al dan niet achteraf ) neem ik zo aan, maar Opa H. ?
Klopt, RIchard H. is opgepakt omdat dat alibi niet bleek te kloppen. Als dat alibi gegeven is door Opa, en Opa opgepakt zou zijn, dan is dat iig niet direct gebeurd, want Opa H. en Oma waren op de begrafenis.quote:Op zondag 22 mei 2005 04:17 schreef Cosma-Shiva het volgende:
[..]
Hetgeen bevestigd dat iemand uit de nabije omgeving van het gezin (opa H paste op de kinderen 2 dagen per week) RH. van een alibi heeft voorzien, of iig een verhaal heeft opgehangen waardoor RH in eerste instantie niet verdacht werd.
quote:Op zondag 22 mei 2005 00:18 schreef Barcelona het volgende:
Dat Richard zijn vader en die vriendin uit Brabant zijn opgepakt vind ik echt te bizar gewoon!!! Geen woorden voor!
Zijn vader was zelfs bij de uitvaartdienst!! brrrr... niet normaal![]()
Alleen het idee dat deze mensen hiervan af hebben geweten, mooi weer hebben gespeeld, ongelooflijk.![]()
Ik ben benieuwd wat die twee voor straf gaan krijgen.
Het blijkt niet waar te zijn heb ik gelezen. Opa heeft er dus niets mee te maken waarschijnlijk.quote:Op maandag 23 mei 2005 12:21 schreef Marietje_34 het volgende:
Dit was toch maar een gerucht tot nu toe? Of heb ik iets gemist?
Ah ok. Gelukkig maar. Dat zou het -zo mogelijk- nog gruwelijker maken. Valt me overigens wel op hoe snel iets als 'feit' wordt doorverteld en hoe je binnen no-time de meest vieze roddels leest.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:39 schreef Barcelona het volgende:
[..]
Het blijkt niet waar te zijn heb ik gelezen. Opa heeft er dus niets mee te maken.
Omdat het van twee bronnen kwam, klonk het in eerste instantie vrij aannemelijk.quote:Op maandag 23 mei 2005 14:54 schreef Marietje_34 het volgende:
Valt me overigens wel op hoe snel iets als 'feit' wordt doorverteld en hoe je binnen no-time de meest vieze roddels leest.
Waar staat dat opa een vriendin heeft??quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:27 schreef Toadette het volgende:
Wat een roddeltantes hierzo.
Opa zoals jullie hem hier noemen zit gewoon thuis en heeft helemaal geen vriendin.
dat werd ook gezegd, maar met al die wijzigingen staat het er nu niet meer bijquote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:31 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
Waar staat dat opa een vriendin heeft??
ik ga niet beginnen aan een wellus nietus spelletje.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:05 schreef Barcelona het volgende:
Dat is nooit gezegd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |