bronquote:Gezinsmoordenaar Richard H. wil af van levenslang
Richard H. (35) uit Zoetermeer, die zijn vrouw Claudia (31) en zijn dochtertjes Charlotte (3) en Marieke (5) heeft gewurgd, wil van zijn levenslange gevangenisstraf af.
„’t Is omdat ik nog steeds niets van mezelf begrijp”, zei hij gisteren voor het gerechtshof in Den Haag op de vraag waarom hij in hoger beroep is gekomen. „En omdat de straf die me is opgelegd me geen enkel perspectief biedt.”
Drie van vier zielkundige experts hebben gerapporteerd dat met moordenaar H. psychisch eigenlijk niet veel mis was toen hij begin april 2005 vrouw en kroost het leven benam ’om weer vrij te zijn’, en vooral om met zijn Poolse internetchat- en webcamliefje Joanna – ’Ik was helemaal debiel van haar. Gek en bezéten’ – een nieuw leven te kunnen beginnen. Vandaar dat zijn beide advocaten nu in de appelprocedure met succes hemel en aarde hebben bewogen om een op eigen houtje aangezochte psychologische expert als mevr. prof.dr. C. de Ruiter naar voren te schuiven, die als voorlopige en zeer afwijkende conclusie heeft genoteerd dat H. sterk verminderd toerekeningsvatbaar moet zijn geweest.
Liefdesnestje
Wat de gruwelijke gebeurtenissen zelf betreft neemt Richard H. ten overstaan van hofpresidente mevr. mr. Bea Stoker overigens geen woord terug van zijn gedetailleerde bekentenis: na een avond op de kartbaan had hij thuis na een uurtje tv-kijken eerst nog een uur liggen woelen in bed voordat hij tot de conclusie was gekomen dat Claudia, na zeven jaar huwelijk en bekoelde harstocht, dood moest omdat Joanna nu eenmaal per autobus uit Polen zou aankomen om bij hem, als in een liefdesnestje, een paar nachten ongestoord te komen genieten. „Hoe zit je dan met je gevoel..?” wilde presidente mr. Stoker weten toen Richard had verteld over de vrijpartij met Joanna na de moordpartij. H.’s antwoord: „Dat is weg op zo’n moment. Ik ging helemaal óp in Joanna.”
In de drukbezette Haagse rechtszaal passeerde zijn dubbelleven in vogelvlucht de revue: hoe hij er buitenechtelijke relaties met twee à drie vrouwen tegelijk op na hield, wetend wat Claudia hem had bezworen: „Als je zoiets doet pluk ik je helemaal kaal, en dan zie je de kinderen ook nooit meer.” Hij kon ’t niet laten: „’t Was de spanning van het stiekeme. ” Het proces wordt in maart hervat.
het gore lef idd, misselijkmakend.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:37 schreef schatje het volgende:
[..]
bron
Weer die slachtofferrol met z'n 'omdat ik het nog steeds niet van mezelf begrijp' en 'de straf die me is opgelegd biedt me geen enkel perspectief'. Ja Richard, daar had je aan moeten denken voordat je je vrouw en kinderen de hersens in sloeg.![]()
![]()
![]()
En daarom, rare Richard, zit jij terecht de rest van jouw leven vast.quote:„’t Is omdat ik nog steeds niets van mezelf begrijp”, zei hij gisteren voor het gerechtshof in Den Haag op de vraag waarom hij in hoger beroep is gekomen. „En omdat de straf die me is opgelegd me geen enkel perspectief biedt.”
Het is een glibberig terrein: het dilemma van de vrije wil tijdens een delict als deze.....ik kijk er niet van op dat vaak in dergelijke gevallen strijdige visies volgens op de vraag of verdacht wel of niet geheel toerekeningsvatbaar is geweest ten tijde van het misdrijf.....quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:37 schreef schatje het volgende:
[..]
bron
Weer die slachtofferrol met z'n 'omdat ik het nog steeds niet van mezelf begrijp' en 'de straf die me is opgelegd biedt me geen enkel perspectief'. Ja Richard, daar had je aan moeten denken voordat je je vrouw en kinderen de hersens in sloeg.![]()
![]()
![]()
Aan de andere kant zou ontoerekeningsvatbaar eigenlijk juist een argument kunnen zijn om deze man voor levenslang vast te houden i.p.v. strafvermindering toe te passen. Als je zoals jij al zegt volledig bij zinnen bent als je dit soort dingen doet dan ben je een ziek persoon. Aan de andere kant, als hij niet volledig bij zinnen was ten tijde van deze handelingen, wie zegt dat hij dit dan niet weer doet als hij 15 jaar in de gevangenis heeft gezeten. We hebben immers al gezien hoe deskundig de psychologen zijn bij TBS gevallen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is een glibberig terrein: het dilemma van de vrije wil tijdens een delict als deze.....ik kijk er niet van op dat vaak in dergelijke gevallen strijdige visies volgens op de vraag of verdacht wel of niet geheel toerekeningsvatbaar is geweest ten tijde van het misdrijf.....
Ik blijf het wel een bizar verhaal vinden....Je moet echt niet goed bij je hoofd zijn geweest, als je zoiets overhoop haalt....Mischien moeten ze die man maar opnieuw gaan onderzoeken. Mogelijk dat er toch sprake is van een of meer mentale stoornissen die mogelijk toch ten tijde van het misdrijf de vrije wil van verdacht min of meer hebben aangetast....
Zorgvuldigheid voor alles. Een levenslange straf is feitelijk onmenselijk voor iemand van 35 jaar. Alleen daarom zou het verstandig zijn om het nog eens goed te bekijken...Voor je de ultieme straf weer vordert....
tja, mocht idd blijken dat er geen psychische factoren een rol hebben gespeeld, dan vind ik de straf weer wel terecht...Immers verdacht was dan idg volledig bij zinnen en zou dan puur het kwade wil hebben gehandeld. Dan zou de ultieme straf naar mijn idee passend zijn...
Ontoerekeningsvatbaarheid en de mate waarin, ligt een psychiatrische aandoening cq een persoonlijkheidsstoornis aan ten grondslag......quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:59 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Aan de andere kant zou ontoerekeningsvatbaar eigenlijk juist een argument kunnen zijn om deze man voor levenslang vast te houden i.p.v. strafvermindering toe te passen.
Nee, dat is feitelijk onjuist. Als je volledig bij zinnen bent, waarmee ik bedoel dat iemands keuze vrijheid niet wordt gehinderd door een evt psychisch ongemak , kan niet ziek zijn...quote:Als je zoals jij al zegt volledig bij zinnen bent als je dit soort dingen doet dan ben je een ziek persoon.
Dat is in geen enkel geval uit te sluiten. Recidive kan ook plaatsvinden bij delinquenten zonder een psychische aandoening....Net zo goed dat iemand zonder strafblad ook niet de garantie heeft nooit in de fout te zullen gaan...quote:Aan de andere kant, als hij niet volledig bij zinnen was ten tijde van deze handelingen, wie zegt dat hij dit dan niet weer doet als hij 15 jaar in de gevangenis heeft gezeten.
dat er incidenten zijn, wil niet zeggen dat je de hele professie onder curatele zou moeten zetten...Ik heb vooralsnog genoeg vertrouwen in de professie, al kunnen en moeten een aantal zaken idd wel worden verbeterd.quote:We hebben immers al gezien hoe deskundig de psychologen zijn bij TBS gevallen.
Vanavond om 22:00 uur op Nederland 1.quote:22.00-23.00 uur
FAMILIEDRAMA VAN ZOETERMEER
Het ontroerende en meeslepende verhaal
van nabestaanden en slachtoffers van
de gezinsmoord in Zoetermeer die
Nederland in april 2005 schokte.
Richard H.,ogenschijnlijk een
doodgewone man,vermoordde zijn vrouw
Claudia en zijn twee dochtertjes van
vijf en drie jaar.Hij dumpte hen in een
kuil in een bos bij het Brabantse Chaam
en gaf ze daarna als vermist op.
Twee weken later werd hij ontmaskerd
als de moordenaar.Richard H.bleek een
een dubbelleven te leiden.
Inderdaad, die klootzak moet weer opnieuw aan een gezin kunnen beginnen? WTF?quote:Op maandag 5 april 2010 22:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik hoor het weer met verbijstering aan.
Ik heb al vaker gezegd dat het strafrecht in Nederland teveel gericht is op reclassering. Natuurlijk komen ze niet terug als hij levenslang heeft ipv 20 jaar en TBS, maar er bestaat ook nog zoiets als rechtvaardigheid gevoel. En je merkt nu ook dat de nabestaanden er nu nog mee bezig zijn door de lagere strafmaat in hoger beroep. Met levenslang hadden ze er ondertussen misschien meer vrede mee gehad.quote:Op maandag 5 april 2010 22:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad, die klootzak moet weer opnieuw aan een gezin kunnen beginnen? WTF?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |