abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:29:21 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27167406
Emoties, wie kent ze niet, het zijn net saboteurs, ze breken stilletjes in, en voordat je 't weet nemen ze de tent over en stellen ze het rationele in je buiten werking.

Persoonlijk heb ik een hekel aan emoties, vooral de negatieve varianten. Ze maken me blind. Ik doe als ik emotioneel ben in negatieve zin meestal dingen waar ik achteraf spijt van heb.

Gelukkig heb ik inmiddels geleerd, na het lezen van vele boeken, om mezelf te beheersen. Negatieve emoties komen daarom zelden meer voor. Dat wil zeggen, het is mij gelukt om een mindset te creëren die voorkomt dat negatieve emoties uberhaupt ontstaan, ik hoef dus niets te onderdrukken.

Er zijn mensen (voornamelijk artiesten) die zeggen dat emoties fantastisch zijn. Ik zeg, emoties zelf zijn niet fantastisch, maar emoties uiten is wel zo gezond. Immers, anders slaan al die energieën die je opwekt tijdens een emotioneel moment nog op je spieren dan wel organen. Helaas weet niet iedereen hoe emoties op een redelijke manier te uiten. Sommigen doen het door ergens op te slaan, soms ook op mensen, en anderen schrijven een tekst of gaan naar de sportschool.

Hoe dan ook, buiten de gave om emoties op een juiste manier te uiten, bestaat er dus ook de gave om emoties niet eens tot manifestatie te laten komen.

Na het besef van het bovenstaande, vraag ik mij af, hoe blij bent u met uw emoties? Zou u zich een leven zonder negatieve emoties kunnen voorstellen? Denkt u dat een dergelijke leven saai zal zijn? Of denkt u dat een dergelijk leven juist voor meer rust en vrede zal zorgen?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_27167950
Ik stop ze weg maar huil stiekum om hart in aktie, als niemand het ziet.
pi_27168543
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:29 schreef Hallulama het volgende:
Na het besef van het bovenstaande, vraag ik mij af, hoe blij bent u met uw emoties?
Niet. Heb ze weggestopt in een diep gat en daar blijven ze de komende tig jaren zitten . . .
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
pi_27170705
Ik zou wel eens willen weten hoe je kunt leren (negatieve) emoties niet te laten manifesteren. Kun je hier een korte samenvatting van geven??
pi_27170823
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 23:41 schreef Patrietsia het volgende:
Ik zou wel eens willen weten hoe je kunt leren (negatieve) emoties niet te laten manifesteren. Kun je hier een korte samenvatting van geven??
ik denk dat als je zelfvertrouwen hebt, dan krijg je sowieso minder negatieve emoties. En als je gevoelloos wordt, dan zullen je emoties er ook niet meer uit komen..

maar ik ben blij met m'n emoties, kon ze vroeger nooit uiten, nu gelukkig wel weer. En ook al komt het soms niet goed uit, het is beter dan helemaal geen emoties te hebben.
Strawberry Flavour..
pi_27170855
Bekeer je tot de stoa
Jupiler is goed
pi_27171038
maar er zijn genoeg negatieve emoties te noemen die niets met zelfvertrouwen te maken hebben; rouw, angst, medelijden, machteloosheid, verdriet om maar wat te noemen. Dat zijn menselijke reacties waarvan ik me niet kan voorstellen dat je ze helemaal kan voorkomen (onderdrukken dat wel, maar niet laten manifesteren?? no way).
pi_27171156
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 23:49 schreef Patrietsia het volgende:
maar er zijn genoeg negatieve emoties te noemen die niets met zelfvertrouwen te maken hebben; rouw, angst, medelijden, machteloosheid, verdriet om maar wat te noemen. Dat zijn menselijke reacties waarvan ik me niet kan voorstellen dat je ze helemaal kan voorkomen (onderdrukken dat wel, maar niet laten manifesteren?? no way).
onderdrukken is hetzelfde als niet laten manifesteren
Strawberry Flavour..
pi_27171171
Ik ben zeer content met mijn emoties!
pi_27171487
zie derde alinea TS; voor haar is onderdrukken niet hetzelfde als niet laten manifesteren (blijkbaar). Voor mij komt dat idd op hetzelfde neer.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:03:53 #11
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27171579
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 23:44 schreef -moi- het volgende:

[..]

ik denk dat als je zelfvertrouwen hebt, dan krijg je sowieso minder negatieve emoties. En als je gevoelloos wordt, dan zullen je emoties er ook niet meer uit komen..

maar ik ben blij met m'n emoties, kon ze vroeger nooit uiten, nu gelukkig wel weer. En ook al komt het soms niet goed uit, het is beter dan helemaal geen emoties te hebben.
Ik heb best veel zelfvertrouwen en sta dan ook zeker in het leven. Wel bemerk dat ik de laatste tijd vrij gevoelloos ben voor gejank van derden om mij heen. Eerlijk gezegd negeer ik het gewoon of zeg ik: wat is er? En daarna heel nonchalant te reageren. Maar ik zeg dat niet echt om medelijden maar meer uit fatsoen.

Heeft dit met elkaar te maken?
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_27171770
Ow heb niet zo'n probleem met m'n emoties omdat ik er een goeie controle over heb Eigenlijk nooit last van dus
In certain extreme situations, the law is inadequate.
In order to shame it's inadequacy,it is necessary to act outside the law to pursue natural justice.
pi_27171829
nee, niet direct volgens mij. Het is maar goed dat je die fatsoensnormen kan handhaven, ook al doet het je niet zo veel. Maar als je relatie kapot gaat, of er overlijd een dierbare, of je hebt een mega-irritante collega die je gruwelijk kwaad kan maken, dan is toch altijd sprake van negatieve emoties. Als je geen negatieve emoties hebt, en alleen de positieve laat manifesteren, dan verbind ik daar de conclusie aan dat je dus altijd (24/7) gelukkig bent, dat bestaat toch niet..
pi_27171835
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:03 schreef LaZZ het volgende:

[..]

Ik heb best veel zelfvertrouwen en sta dan ook zeker in het leven. Wel bemerk dat ik de laatste tijd vrij gevoelloos ben voor gejank van derden om mij heen. Eerlijk gezegd negeer ik het gewoon of zeg ik: wat is er? En daarna heel nonchalant te reageren. Maar ik zeg dat niet echt om medelijden maar meer uit fatsoen.

Heeft dit met elkaar te maken?
het is ook vaak zo, hoe meer zelfvertrouwen iemand heeft, hoe minder zin die persoon heeft om naar gejank van anderen te luisteren, dus dan zal dat het wel zijn
Strawberry Flavour..
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:18:32 #15
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27172022
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:12 schreef -moi- het volgende:

[..]

het is ook vaak zo, hoe meer zelfvertrouwen iemand heeft, hoe minder zin die persoon heeft om naar gejank van anderen te luisteren, dus dan zal dat het wel zijn
Meen je dat serieus? Aaai, ik voel me namelijk vrij gevoelloos op zo'n moment, maar ik heb dan zoiets van, mens zeik niet en ga weer aan 't werk.

Overigens bij echte dierbaren geef ik wel echte aandacht.

Dus ik ben toch niet zo gevoelloos als ik dacht?
pi_27172041
Het is knap als je met je emoties om kan gaan en jezelf kan beheersen, maar van binnen zal je ze toch altijd voelen. Een van de moeilijkste aspecten van het leven imo.... Je hebt er geen/nauwelijks controle over en mensen hebben graag de controle...
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:20:18 #17
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27172065
Inderdaad, helemaal waar. Vanbinnen vreet het aan je. Overigens heb ik dat heel m'n leven en uit ik vooral negatieve emoties minimaal. Positieve emoties uit ik daarentegen met plezier.
pi_27172069
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:12 schreef -moi- het volgende:

[..]

Oh, ik voel me best goed en redelijk vol zelfvertrouwen nu, maar als een ander gaat janken, jank ik mee Ligt er wel aan wie er jankt natuurlijk.
Tap tap tap
pi_27172140
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:20 schreef LaZZ het volgende:
Inderdaad, helemaal waar. Vanbinnen vreet het aan je. Overigens heb ik dat heel m'n leven en uit ik vooral negatieve emoties minimaal. Positieve emoties uit ik daarentegen met plezier.
Als ik in een kutbui ben, ga ik geen mensen opzoeken, ga ik lekker muziek luisteren tot ik me weer happier voel. Als ik vrolijk ben, zal iedereen het weten ook!! Komt gelukkig best vaak voor!! Als ik maar af en toe me eigen tijd heb, gaat alles okidoki
pi_27172179
Ik word heel sterk beïnvloed door mijn emoties, barst snel in tranen uit bijvoorbeeld. Ik ben daar niet altijd even blij mee, maar aan de andere kant is dat gewoon hoe ik ben en ik kan ermee leven, ik zou ook niet zonder kunnen eigenlijk. En huilen lucht op
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:27:53 #21
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27172251
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:23 schreef Rhoona het volgende:

[..]

Als ik in een kutbui ben, ga ik geen mensen opzoeken, ga ik lekker muziek luisteren tot ik me weer happier voel. Als ik vrolijk ben, zal iedereen het weten ook!! Komt gelukkig best vaak voor!! Als ik maar af en toe me eigen tijd heb, gaat alles okidoki
Helemaal waar dame. Waarom zou je iemand anders opschepen met al die shit. Gewoon je eigen plekkie hebben waar je tot rust kan komen en je bent al op de helft.
Ben overigens blij dat positiviteit in mijn leven overheerst. Komt misschien ook omdat ik een rasoptimist ben en overal het goede van inzie... whehehe.
pi_27172359

Party on!!!

Lijkt me trouwens best lastig als je je emoties niet goed in de hand kan houden. Een vriendin van me wordt ook om het minste geringste hysterisch of gaat kei hard janken... Kom op men... Suck it up..
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:35:37 #23
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27172426
Hehe, die Heineken doet je goed eh?

Inderdaad, been there, done that. Een ex van me was ook zo, maakte je maar even een opmerking die haar niet geheel aanstond was het me gelijk een orkaan van emoties. Met woede en het daaropvolgende gejank.
Chill girl, rationaliseer het voordat je gelijk gaat flippen...
pi_27172479
hehe halve fles champagne, glas wijn en toen kreeg ik zin in bier door een zekere topic (ernstige avond haha, maar ja normaal gesproken zit ik op donderdagavond in de kroeg)
pi_27172513
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:20 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Oh, ik voel me best goed en redelijk vol zelfvertrouwen nu, maar als een ander gaat janken, jank ik mee Ligt er wel aan wie er jankt natuurlijk.
ja maar ik denk als je zelf niet lekker in je vel zit, jank je met iedereen mee
Strawberry Flavour..
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:41:26 #26
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27172527
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:38 schreef Rhoona het volgende:
hehe halve fles champagne, glas wijn en toen kreeg ik zin in bier door een zekere topic (ernstige avond haha, maar ja normaal gesproken zit ik op donderdagavond in de kroeg)
In je eentje? !
Normaal is donderdagavond ook mijn stapavond inderdaad. Helaas ben ik de laatste tijd tot laat aan het werk en kan ik steeds minder genieten van het studentenleven.
pi_27172576
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:41 schreef LaZZ het volgende:

[..]

In je eentje? !
Normaal is donderdagavond ook mijn stapavond inderdaad. Helaas ben ik de laatste tijd tot laat aan het werk en kan ik steeds minder genieten van het studentenleven.
Sja is ook niet mijn usual evening hoorrrr haha...
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:48:17 #28
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27172642
Och och, ook een Amsterdammer zie ik, waarom ga je niet alsnog stappen, nog genoeg te doen hoor. Zou graag meegaan als ik niet al over 6 uur zou moeten opstaan.
pi_27172671
haha nee joh, moet morgen een heleboel doen, geen stapmaatje voor handen en zaterdag naar Arnhem, DJ Luna... Ff rustig aan
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:53:34 #30
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27172719
DJ Luna is cool,
En, , geen stapmaatje voor handen, er zijn toch wel meer mensen die je hier kent die gaan stappen?
Girl....
Slechte smoes hoor dat je veel te doen, behalve als je er natuurlijk ook vroeg uit moet zoals ik.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:54:58 #31
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27172743
Dames, heren,

Er is EERST de gedachte, en DAN pas de emotie.

Think about it.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 01:10:25 #32
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_27172965
Hallulama, ook als je tegen een deur loopt?
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  vrijdag 20 mei 2005 @ 01:14:48 #33
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27173013
Dat zijn reflexen.

Let wel, we spreken hier in Relaties & Psychologie, niet in Relaties & Biologie.

Maar, als je na het besef dat je tegen een deur bent gelopen nog steeds loopt te vloeken en te schelden dan tsja, get a grip, I suggest.

Een filosoof waarvan ik de naam ben vergeten vond woede getuigen van enige naïviteit.

"Denk je dan echt dat alles altijd zomaar goed gaat?".

Ik vermoed verder dat lachen om je eigen onoplettendheid (iets dat ook energie laat afvloeien) gezonder is dan vloeken om de deur zelve.

Hoe dan ook, nogmaals:

Again, think about it, it's very important.
pi_27173154
Klinkt best doordacht en wijs
  vrijdag 20 mei 2005 @ 01:32:00 #35
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27173202
Hmm, dat vind ik niet helemaal waar. Ik ben een positief ingesteld persoontje, maar als ik haast heb, veel moet doen en er dan ook nog zo'n klotedeur is kan ik die deur best wel een flinke schop geven. Bij dit soort zaken dus vaak eerst de emotie toch wel inderdaad.

Wel is het inderdaad een goede tip om eerst te denken en dan te doen. Overigens is er ook een gezegde in die trant van en sport dat ook wel redelijk met jouw zinnetje.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 01:32:56 #36
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27173212
Het zijn dus niet altijd reflexen, want bij mij gaat erbij dat soort gebeurtenissen toch wel een irritatiegevalletje door m'n hoofd dat kriebelt en zegt: klotedeur, je verdient een schop.
pi_27173279
Maar het lucht ook op om gewoon ff wat uit te schreeuwen (tegen die deur). kijk als je nou mensen helemaal de tering in gaat schelden, dan moet je eens na gaan denken, maar als je af en toe eens een autobestuurder vervloekt, of een deur schopt, doe je niemand kwaad en als je het niet doet, doe je op een gegeven moment iemand misschien wel kwaad.... Snap je?
  vrijdag 20 mei 2005 @ 01:43:09 #38
84524 Morwen
I got life
pi_27173281
Ik ben erg blij met mijn emoties.......anderen daarentegen

Op, neer, links, rechts, bergen, dalen...........De Amsterdamse kanalen

Emoties zijn cool, ze hebben alleen zelden een doel
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  vrijdag 20 mei 2005 @ 01:45:31 #39
104895 fayakill
echt werie
pi_27173292
ik block ze gewoon
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
  vrijdag 20 mei 2005 @ 01:48:05 #40
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27173308
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 01:42 schreef Rhoona het volgende:
Maar het lucht ook op om gewoon ff wat uit te schreeuwen (tegen die deur). kijk als je nou mensen helemaal de tering in gaat schelden, dan moet je eens na gaan denken, maar als je af en toe eens een autobestuurder vervloekt, of een deur schopt, doe je niemand kwaad en als je het niet doet, doe je op een gegeven moment iemand misschien wel kwaad.... Snap je?
Precies!
Wat ben ik het overigens weer veel eens met jou maargoed.
Het is inderdaad wel zo, ook als ik in de auto zit heb ik natuurlijk haast. Ookal heb ik geen haast heb ik toch haast, ik heb er namelijk een hekel ergens lang over te doen. Dan heb ik het dus ook regelmatig dat iets wel heel erg lang duurt. Stoplichten hier in Adam bijvoorbeeld, rampzalig. Of die bruggen. Nou het spijt me zeer, maar als die brug net dicht op het moment dat jij wilt oversteken sla ik toch wel even flink op de toeter . Nassauplein, anyone?
Beter doe je het dan op die manier dan dat je helemaal opgefokt ergens aankomt en dan dus je collega's/studiegenoten/vrienden afzeikt
  vrijdag 20 mei 2005 @ 03:12:07 #41
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_27173786
quote:

Gelukkig heb ik inmiddels geleerd, na het lezen van vele boeken, om mezelf te beheersen. Negatieve emoties komen daarom zelden meer voor. Dat wil zeggen, het is mij gelukt om een mindset te creëren die voorkomt dat negatieve emoties uberhaupt ontstaan, ik hoef dus niets te onderdrukken.
Wat verschrikkelijk lijkt me dat! Ikzelf heb gewoon, dat het voelt alsof ik de hele tijd een zelfdiscipline heb, die me in het gareel houdt. En een censor. Maar van tijd tot tijd ben ik dan ook wel blij dat het me niks kan schelen wat ik dan zeg of doe, omdat ik het gewoon niet de hele tijd vol *wil* houden. Dan laat ik mijn primitieve gevoelens gewoon opborrelen en uitbarsten
Daar kan ik dan later wel spijt van hebben, maar het houdt me tenminste wel nog een beetje menselijk...
pi_27173853
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:54 schreef Hallulama het volgende:
Dames, heren,

Think about it.
Soms denken mensen dat hun emotie hun 'gevoel' is wat spreekt maar veel vaker is het gewoon een uiting van het lichaam. Teveel gepieker, te weinig slaap. (Chronisch) vitaminentekort. Menstruatie. Hormonen. Teveel energie, te weinig.

Soms is er eerst een fysieke toestand en dan een emotie, think about that.
Jusqu'ici tout va bien...
  vrijdag 20 mei 2005 @ 08:07:54 #43
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_27174612
grrmbl, zonder up geen down en visa versa, ken je je goede gevoelens dan moet je je slechte gevoelens ook kennen.

dus een leven zonder negatieve gevoelens komt bij mij over als een leven dat beleeft word zonder besef van enige realiteitszin. Hoe weet je anders wat goede en slechte gevoelens zijn als je ze niet beide kent ? Het is in mijn beleving onmogeljik om een gevoel van rust en vrede te leren kennen zonder de andere kant te hebben gevoeld. En ja een leven zonder negatieve gevoelens lijkt mij dan ook heel saai, alleen dus al vanwege de bovenstaande reden.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  vrijdag 20 mei 2005 @ 08:40:36 #44
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_27174898
ik haatte emoties zo erg dat ik ze "uitgezet" had. je wordt onverschillig en niks interesseert je meer. in het begin voel je steken overal in je lichaam en dan word het koud en gevoelloos.

nu heb ik grotendeels van mijn emoties weer trug (vrijwillig) na 12 jaar en weet niet of ik zo blij mij ben eerlijk gezegd. maar ja je hebt ze nodig in het sociale aspect van je leven, want zonder humor e.d. kom je niet ver. en je kunt niet het ene zonder het andere hebben.

helaas maar waar
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
  vrijdag 20 mei 2005 @ 08:42:47 #45
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_27174933
Blij met mijn emoties, positief danwel negatief, ik kan ze niet missen en zal ze ook nooit negeren. Onverschilligheid wordt de ondergang van de mensheid.
power to the people
  vrijdag 20 mei 2005 @ 08:46:49 #46
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27174990
Erg blij, het lijkt me maar saai zonder. Sinds een tijdje merk ik ook dat m'n emoties golfbewegingen maken dus bij sterke negatieve emoties wordt ik er door de intensiteit juist aan herinnert dat de erna komende positieve emoties ook heel sterk zullen zijn.
Vampire Romance O+
  vrijdag 20 mei 2005 @ 08:48:35 #47
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27175018
Je kunt negatieve gevoelens trouwens ook gewoon als een rustpauze tussen positieve gevoelens zien.. het lijkt me dodelijk vermoeiend om continu lyrisch rond te lopen.
Vampire Romance O+
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:18:20 #48
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_27175520
Hallulama, hoe meer ik er over denk hoe enger het wordt...
Als je zo kil bent, dan kan je toch ook niet meer liefhebben?
Genieten van het leven?

Maar als jij kan leven zonder emotie... succes
Ecosia
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:38:15 #49
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27175951
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 08:42 schreef beestjuh het volgende:
Blij met mijn emoties, positief danwel negatief, ik kan ze niet missen en zal ze ook nooit negeren. Onverschilligheid wordt de ondergang van de mensheid.
Tot nu toe zijn het de emoties die vele doden en gewonden op hun geweten hebben.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:44:04 #50
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_27176081
Autorijden ook, dus moetten we maar stoppen met autorijden?
Ecosia
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:45:01 #51
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27176105
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 09:18 schreef Jumparound het volgende:
Hallulama, hoe meer ik er over denk hoe enger het wordt...
Als je zo kil bent, dan kan je toch ook niet meer liefhebben?
Genieten van het leven?
Ik heb 't voornamelijk over negatieve emoties, over positieve emoties ga ik niet eens nadenken, die zijn altijd welkom natuurlijk.

Echter, ook positieve emoties zijn interesting, je kunt je namelijk afvragen wat het nut daarvan is, anders dan een mens tijdelijk te vervullen met een lekker gevoel.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:45:57 #52
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27176128
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 09:44 schreef Jumparound het volgende:
Autorijden ook, dus moetten we maar stoppen met autorijden?
Als in vergelijking met onverschilligheid, dear Jumparound.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:48:00 #53
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_27176193
Dus onverschilligheid eist levens? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld denk ik
Ecosia
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:56:19 #54
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27176448
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 08:42 schreef beestjuh het volgende:
Beestjuh denkt dat onverschilligheid de ondergang van de mensheid wordt, en ik zeg, dat tot nu toe, emotie voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid.
pi_27176882
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 09:56 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Beestjuh denkt dat onverschilligheid de ondergang van de mensheid wordt, en ik zeg, dat tot nu toe, emotie voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid.
Kan je dat misschien wetenschappelijk onderbouwen?
  vrijdag 20 mei 2005 @ 10:12:29 #56
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_27176916
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 09:38 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Tot nu toe zijn het de emoties die vele doden en gewonden op hun geweten hebben.
Of slechts kille berekening en hebzucht.
(edit: Hebzucht zie ik niet als een emotie overigens maar als een verwerpelijk persoonlijk kenmerk)

[ Bericht 7% gewijzigd door beestjuh op 20-05-2005 10:18:36 ]
power to the people
  vrijdag 20 mei 2005 @ 10:16:24 #57
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27177009
Je kunt je altijd afvragen waar emoties vandaan komen, en waarom je een bepaald gevoel krijgt bij een bepaalde situatie. Wanneer je dat consequent doet, zul je vanzelf minder beinvloed worden door negatieve emoties. Vaak is het namelijk niet een situatie zelf, maar alles wat je er zelf bij associeert en verzint waardoor je zelf emoties oproept.

Neem verder geen beslissingen wanneer je weet dat je emotioneel bent. Wacht een paar dagen, en beslis dan.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:46:34 #58
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_27183648
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 00:54 schreef Hallulama het volgende:
Dames, heren,

Think about it.
Dat waag ik te betwijfelen.

Een externe gebeurtenis, waargenomen door de mens, legt in diens hersenen twee trajecten af.
De eerste loopt via de bekende route: via de neocortex waar rationele processen zich afspelen.
Het andere traject snijdt flink af en gaat meteen door naar het limbisch systeem, waar de emotionele en meer instinctieve processen zich afspelen. Omdat dit de korte route is, zal er eerst een emotionele respons komen, voordat de ratio helemaal begrepen heeft wat er aan de hand is.

De meeste mensen hebben wel de ervaring te schrikken van een insluiper in huis, wat bij nader inzien een schaduw van de kapstok blijkt te zijn. Op het moment dat je je dat realiseert, heb je de hartkloppingen al lang te pakken. Je reptielenbrein heeft dan de situatie snel, doch onnauwkeurig beoordeeld, terwijl je rationele neocortex de situatie meer accuraat doch langzamer evalueert.

Je kunt dat Biologie en niet relevant noemen, maar dan sla je imho de plank een beetje mis.
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_27195170
Persoonlijk ben ik vooral de afgelopen tijd er slecht te spreken over mijn emoties.

Door veel negatieve emoties, die ik niet kon/wilde/probeerde te uiten, kreeg ik fysieke klachten die nog steeds niet echt weg zijn. Ik kwam er pas laat achter dat dit dus iets psychisch was. ONdertussen had ik allerei artsen bezocht voor onderzoeken etc. tot ik ineens besefte dat het ook wel eens door stress en overige emoties zou kunnen komen.

Nu heb ik enkele boeken gelezen over het omgaan met negatieve emoties en een uitlaatklep heb gevonden in Yoga en schilderen voel ik me beter.

Al moet ik toegeven dat negatieve emoties ook fantastisch kunen zijn als je e iets artistieks mee doet. Een gedicht, tekst, verhaal, schilderij, liedje kunnen prachtige gevolgen zijn van negatieve emoties. Al is dat wellicht ook een uitlaatklep van deze emoties....
  vrijdag 20 mei 2005 @ 20:02:18 #60
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27196032
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 03:23 schreef Manono het volgende:

Soms denken mensen dat hun emotie hun 'gevoel' is wat spreekt maar veel vaker is het gewoon een uiting van het lichaam. Teveel gepieker, te weinig slaap. (Chronisch) vitaminentekort. Menstruatie. Hormonen. Teveel energie, te weinig.

Soms is er eerst een fysieke toestand en dan een emotie, think about that.
Aanvuling: "gevoel" is vaak een fysieke toestand (bang -> zweethandjes, blij/opgetogen -> adrenaline in je lijf, zenuwachtig -> buikpijn e.d.).
Emotie is dus ook níet hetzelfde als gevoel.

[ Bericht 7% gewijzigd door Moonah op 20-05-2005 20:17:14 (ik krijg het niet zo goed uitgelegd...) ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_27210096
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 20:02 schreef Moonah het volgende:
Aanvuling: "gevoel" is vaak een fysieke toestand (bang -> zweethandjes, blij/opgetogen -> adrenaline in je lijf, zenuwachtig -> buikpijn e.d.).
Emotie is dus ook níet hetzelfde als gevoel.
OK, je hebt lichamelijk gevoel en geestelijk gevoel. Bij dat laatste zijn sommige mensen minder emotioneel maar die piekeren bijv doorlopend, want dat gevoel moet ergens naar toe.

'Bang' vind ik dus geen lichamelijk gevoel, dat is een geestelijke toestand met lichanelijke signalen. Het kan imo wel zijn dat iemand sneller bang is doordat ie een lichamelijk tekort aan iets heeft. Dat was zo ongeveer de strekking van wat ik bedoelde te zeggen.
Jusqu'ici tout va bien...
  zaterdag 21 mei 2005 @ 12:45:42 #62
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27212752
Als vier basisemoties worden gezien:

- Angst
- Woede
- Smart
- Blijdschap

Over blijdschap stel ik geen vragen, maar die eerste drie kunnen wat mij betreft van de aardbodem verdwijnen, en zijn, nogmaals, meestal nergens op gebaseerd.

Emoties zijn primitief, overblijfselen van vroeger, vroeger hadden we emoties nodig om te kunnen communiceren aan onze omgeving hoe de zaken er voor stonden, nu niet meer, nu hebben we spraak.

Black_Tulip vroeg of ik wetenschappelijk kan onderbouwen dat emotie tot nu toe voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid. Dat hoeft niet eens wetenschappelijk, je hoeft maar een krant open te slaan en je hebt 't bewijs alweer voor je neus.

Zoals bijvoorbeeld de driedubbele moord plus zelfmoord in een supermarkt, wegens problemen in de relationele sfeer, of de agent die laatst z'n gezin en zichzelf afmaakte.

Voetbalrellen, verkeersruzies, vechtpartijen in kroegen, zinloos geweld, etc., Henry Kissinger die 't schopt tot een baan in het Witte Huis en indirect 3 miljoen Cambodjanen de dood helpt omdat hij zichzelf zo graag wil bewijzen nadat hij vroeger als klein jochie op school is gepest vanwege z'n Joodse afkomst en z'n grote neus.

Etc.

Overigens, ik begrijp heus dat je emoties niet zomaar kunt afzetten, maar waar ik van overtuigd ben is dat mensen meer informatie zouden moeten krijgen, al tijdens de schooltijd, over wat emoties zijn, waarom ze er zijn, hoe ze getriggerd worden, en hoe je dit triggeren kunt voorkomen.

Als simpel voorbeeld, aan iemand die kwaad wordt wanneer iemand anders lul tegen hem zegt vraag je: Vind je ZIJN mening over JOU dan belangrijker dan JOUW EIGEN mening over JEZELF?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 12:55:31 #63
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27213018
Angst is ook zo'n leuke emotie die indirect kan leiden tot veel narigheid. Bijvoorbeeld, iemand maakt een fout, is te beschimmeld om deze fout toe te geven, probeert te zaak weg te moffelen, en uiteindelijk barst de bom alsnog.

Daar komt nog bij, de angst voor de angst, dit zorgt voor antwoorden zoals slechts "ja" of "nee", zonder argumenten, wanneer je met iemand in discussie bent over een geschil. De persoon is dan bang om toe te geven dat hij bang is, heel grappig, heel droevig, en absoluut onnodig
pi_27214400
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 12:45 schreef Hallulama het volgende:
Over blijdschap stel ik geen vragen, maar die eerste drie kunnen wat mij betreft van de aardbodem verdwijnen, en zijn, nogmaals, meestal nergens op gebaseerd.
Natuurlijk zijn ze wel ergens op gebaseerd. Een mens is nooit zomaar bang, boos of verdrietig. Overigens ben ik blij met de emoties van de mens; als alles kil en rationeel beredeneerd zou worden, zonder medeleven, heeft de mens geen leven meer.
quote:
Emoties zijn primitief, overblijfselen van vroeger, vroeger hadden we emoties nodig om te kunnen communiceren aan onze omgeving hoe de zaken er voor stonden, nu niet meer, nu hebben we spraak.
Spraak hebben we niet alleen om informatie over te brengen, maar ook om over te brengen op elkaar hoe je je voelt. Spraak maakt emotie niet overbodig.
quote:
Black_Tulip vroeg of ik wetenschappelijk kan onderbouwen dat emotie tot nu toe voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid. Dat hoeft niet eens wetenschappelijk, je hoeft maar een krant open te slaan en je hebt 't bewijs alweer voor je neus.
Dat is geen wetenschappelijke onderbouwing. Maar ik stel mijn stelling even bij: onverschilligheid is geen oorzaak, maar een katalysator. Misdaden die door kunnen gaan door onverschilligheid zul je niet vaak in de krant aantreffen, omdat niemand erom geeft.
quote:
Overigens, ik begrijp heus dat je emoties niet zomaar kunt afzetten, maar waar ik van overtuigd ben is dat mensen meer informatie zouden moeten krijgen, al tijdens de schooltijd, over wat emoties zijn, waarom ze er zijn, hoe ze getriggerd worden, en hoe je dit triggeren kunt voorkomen.
Laat een mens gewoon mens zijn.. De ene mens hecht meer aan zijn ratio dan aan zijn emoties, de ander andersom. Dat maakt de een niet slechter dan de ander, naar mijn mening.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 14:15:26 #65
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27215065
Ik zeg dat de mens meer vredelievend mens kan zijn wanneer we meer te weten komen over onze emoties, hoe ze werken, waarom ze er zijn, hoe ze ons beinvloeden, etc., en wanneer dit gewoon op school wordt geleerd, in plaats van tijdens een studie psychologie die niet voor iedereen is weggelegd.

Ik heb 't hier dus slechts over uitbreiding van onze kennis met betrekking tot emoties, iets wat naar mijn idee flinke gevolgen kan hebben voor de toekomst van de mens, en dan wel in positieve zin.

Als jij zegt dat we de mens gewoon de mens moeten laten zijn, wat bedoel je daar dan mee? Dat we niets meer bij hoeven te leren?

In dat geval sta je staat stil, maar ik betwijfel of dat echt is wat je bedoelt.

Lees nog even wat ik net tikte, maar wat je weg liet uit je reactie:
quote:
Zoals bijvoorbeeld de driedubbele moord plus zelfmoord in een supermarkt, wegens problemen in de relationele sfeer, of de agent die laatst z'n gezin en zichzelf afmaakte.

Voetbalrellen, verkeersruzies, vechtpartijen in kroegen, zinloos geweld, etc., Henry Kissinger die 't schopt tot een baan in het Witte Huis en indirect 3 miljoen Cambodjanen de dood helpt omdat hij zichzelf zo graag wil bewijzen nadat hij vroeger als klein jochie op school is gepest vanwege z'n Joodse afkomst en z'n grote neus.
Wil jij beweren dat negatieve emoties bij deze zaken niet significant van toepassing zijn?

Wat misschien ook nog van belang is om te melden, is dat onverschilligheid uiteindelijk niet de bedoeling is, ik gooi 't meer op liefde. Liefde voor elkaar, voor de eigen leefomgeving, met alles en iedereen dat daar bij hoort. Dan zul je zien dat men niet onverschillig is, maar slechts liefdevol door gebrek aan negatieve en verblindende emoties.

Een emotioneel mens heeft zichzelf nauwelijks onder controle, het is voornamelijk de natuur die de emotionele mens controleerd, met behulp van diverse chemische stofjes die na bepaalde gedachtengangen, met dank aan een orgaan in de hersenen, in de bloedbaan worden gelanceerd en de cellen mobiliseren.

Deze gedachtengangen kunnen we dus aanpakken, door mensen meer te onderwijzen op dat vlak.
pi_27215549
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 14:15 schreef Hallulama het volgende:
Ik zeg dat de mens meer vredelievend mens kan zijn wanneer we meer te weten komen over onze emoties, hoe ze werken, waarom ze er zijn, hoe ze ons beinvloeden, etc., en wanneer dit gewoon op school wordt geleerd, in plaats van tijdens een studie psychologie die niet voor iedereen is weggelegd.
Hoe wil je dit in de praktijk brengen? En denk je dat dit niet min of meer al een onderdeel is (of wellicht eerder hoort te zijn) van de opvoeding van een kind?
quote:
Ik heb 't hier dus slechts over uitbreiding van onze kennis met betrekking tot emoties, iets wat naar mijn idee flinke gevolgen kan hebben voor de toekomst van de mens, en dan wel in positieve zin.
Dat is prima, maar ik denk dat je geen stap vooruit komt door enkele emoties bij voorbaat al af te wijzen. Ik geloof werkelijk dat alle emoties, mits in geschikte situaties, nuttig of zelfs vitaal kunnen zijn.
quote:
Als jij zegt dat we de mens gewoon de mens moeten laten zijn, wat bedoel je daar dan mee? Dat we niets meer bij hoeven te leren?
Ik bedoel dat je niet meer waarde moet hechten aan de ratio dan aan emoties. Of andersom.
quote:
Wil jij beweren dat negatieve emoties bij deze zaken niet significant van toepassing zijn?
Natuurlijk zijn ze van toepassing en ik keur het dan ook niet goed.
quote:
Wat misschien ook nog van belang is om te melden, is dat onverschilligheid uiteindelijk niet de bedoeling is, ik gooi 't meer op liefde. Liefde voor elkaar, voor de eigen leefomgeving, met alles en iedereen dat daar bij hoort. Dan zul je zien dat men niet onverschillig is, maar slechts liefdevol door gebrek aan negatieve en verblindende emoties.
En liefde is geen gevoel of emotie?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:37:14 #67
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_27218697
Zoals ik al eens gezegd heb, ik streef een constant gevoel van meditatie na. En het begint te werken. Ik wil liever helemaal niets voelen dan stromingen aan energie waar ik geen zak aan heb. Kwestie om alle energie te laten wegvloeien naar het niets. Na lang oefenen gaat het vanzelf en ben ik dus meteen van zinloze gedachtes en emoties af. Lekker leeg overal. Leegte, rust, zalig.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:46:47 #68
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27218923
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 14:15 schreef Hallulama het volgende:

Deze gedachtengangen kunnen we dus aanpakken, door mensen meer te onderwijzen op dat vlak.
Zullen we dat maar aan de psychiatrie overlaten?
Die kunnen bepalen bij wie en in hoeverre het nodig zou zijn.
En dan is het dus geen onderwijs, maar gewoon therapie.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:01:56 #69
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27219368
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:46 schreef Moonah het volgende:

Zullen we dat maar aan de psychiatrie overlaten?
Die kunnen bepalen bij wie en in hoeverre het nodig zou zijn.
En dan is het dus geen onderwijs, maar gewoon therapie.
Als het THERAPIE is, dan is het reeds TE LAAT.

Vandaar dus, vertel er over in het onderwijs, leg uit hoe het werkt, hoe wij mensen in elkaar steken, niet alleen op biologisch gebied, maar ook op psychologisch gebied.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:04:28 #70
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_27219437
Ik ben heel blij met mijn emoties tegenwoordig. Op m'n 19/20e was ik er juist helemaal niet blij mee, omdat ze altijd in een wervelstormtempo door mijn hoofd heen raasden en ik ze in de tussentijd niet kon benoemen en verwerken.
Dat kan ik nu wel en echt elke emotie die ik ervaar weet ik herleiden naar een oorzaak of gebeurtenis, wat me veel meer rust geeft. (behalve dan als ik ongesteld moet worden, want dan word ik alsnog een achtbaan van emoties zonder duidelijke reden )

Al zou ik ook wel willen leren me af en toe meer te ontspannen en even niks te voelen. Ik kan stress ook heel moeilijk van me afzetten en dat is wel eens lastig. Kortom: meditatie (of yoga of iets anders zweverigs) zou voor mij misschien ook wel helpen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:09:01 #71
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27219551
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 14:34 schreef Black_Tulip het volgende:

Hoe wil je dit in de praktijk brengen? En denk je dat dit niet min of meer al een onderdeel is (of wellicht eerder hoort te zijn) van de opvoeding van een kind?
Dat wat de ouders niet weten, kunnen ze ook hun kinderen niet leren.

Iemand moet aan de bel trekken, iemand moet er mee beginnen.
quote:
Dat is prima, maar ik denk dat je geen stap vooruit komt door enkele emoties bij voorbaat al af te wijzen. Ik geloof werkelijk dat alle emoties, mits in geschikte situaties, nuttig of zelfs vitaal kunnen zijn.
Noem mij één voorbeeld waarin angst, woede of jaloezie gewenst is.
quote:
Ik bedoel dat je niet meer waarde moet hechten aan de ratio dan aan emoties. Of andersom.
Ik hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.
quote:
Natuurlijk zijn ze van toepassing en ik keur het dan ook niet goed.
Laten we er meer aan proberen te doen dan het slechts afkeuren.
quote:
En liefde is geen gevoel of emotie?
Ik heb 't al de hele tijd over slechts de NEGATIEVE emoties.

Mensen worden trouwens ook geëxploiteerd op basis van emotie.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:10:47 #72
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27219600
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:37 schreef Dromenvanger het volgende:
Zoals ik al eens gezegd heb, ik streef een constant gevoel van meditatie na. En het begint te werken. Ik wil liever helemaal niets voelen dan stromingen aan energie waar ik geen zak aan heb. Kwestie om alle energie te laten wegvloeien naar het niets. Na lang oefenen gaat het vanzelf en ben ik dus meteen van zinloze gedachtes en emoties af. Lekker leeg overal. Leegte, rust, zalig.
Exact! En dat is dus absoluut de toekomst, dat is de weg vooruit!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:15:47 #73
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_27219714
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:10 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Exact! En dat is dus absoluut de toekomst, dat is de weg vooruit!

Zolang het vooruit gaat qua welzijn en goed voelen is het goed. Achteruitgang is waardeloos, stilstand ook niet fijn.

Ik merk dat ik door stilstand in mijn hoofd ( rust) beter vooruit kom op persoonlijk vlak. In ieder geval leer ik mezelf kennen en kan ik beter handelen. Rust is het sleutelwoord, rust in alles. Maar toch op tijd kunnen anticiperen.

Ik merk dat ik zelf lichter zie, ik maak alles bewuster mee. Puur omdat mijn hoofd leeg is. En ik erger me niet meer. En nog meer. Ik oefen dus in de tuin en neem wat ik buiten ophaal terug naar andere momenten , ook ga ik terug naar het verleden om gebeurtenissen terug te halen en te analyseren. Maar vooral oefen ik erop om energie-stromingen in het niets te laten verdwijnen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:26:44 #74
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27219993
Waarom zou je iedereen moeten "onderwijzen" terwijl het met het meerdendeel van de mensen wel los zal lopen?
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:09 schreef Hallulama het volgende:
...
Ik hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.
...

Als je negatieve emoties weg haalt zijn de positive emoties niet meer positief; gevolg zou zijn dat iedereen altijd neutraal is qua emotie, dat lijkt me een enorme beperking van je gevoelens. Er valt dus ook niet meer te genieten van "positieve" emoties, omdat je het verschil niet kent. Dan krijg je een soort mensen zoals die punt-oortjes in startrek.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:33:42 #75
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_27220150
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:26 schreef Frezer het volgende:
Waarom zou je iedereen moeten "onderwijzen" terwijl het met het meerdendeel van de mensen wel los zal lopen?
[..]

Als je negatieve emoties weg haalt zijn de positive emoties niet meer positief; gevolg zou zijn dat iedereen altijd neutraal is qua emotie, dat lijkt me een enorme beperking van je gevoelens. Er valt dus ook niet meer te genieten van "positieve" emoties, omdat je het verschil niet kent. Dan krijg je een soort mensen zoals die punt-oortjes in startrek.
Valt wel mee, je bent dan eerder gewoon optimaal in conditie. Kunt zeker plezier beleven in alles. Zeker als je van te voren weet hoe het voelde om je klote te voelen. Je voelt je eerder helder en puur en vrij als je vrij bent van alle negatieve zaken in je hoofd en lichaam.

Niet alles is zwart wit in te delen denk ik. De wereld is ook in kleuren in te delen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:35:55 #76
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27220215
Ga eens praten met iemand als Dromenvanger, en vraag hem hoe ERG het is om vrijwel zonder negatieve emoties door het leven te gaan.

Ik ben er ook al een poos mee bezig en ik vermaak me uitstekend.

Let op, ik kan nog steeds erg hard lachen om De Dierenwinkel van Jiskefet, en pink tevens nog steeds een traantje weg tijdens ontroerende zaken, zie bijvoorbeeld bepaalde fragmenten van Ice Age

Daar heb je gelijk 't bewijs dat je helemaal niet plotseling gevoelloos wordt als je deze richting eenmaal bent ingeslagen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:38:30 #77
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27220285
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:01 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Als het THERAPIE is, dan is het reeds TE LAAT.

Vandaar dus, vertel er over in het onderwijs, leg uit hoe het werkt, hoe wij mensen in elkaar steken, niet alleen op biologisch gebied, maar ook op psychologisch gebied.
Nee hoor.
Therapie is voor mensen die vastlopen. Voor wie de opvoeding en opgedane levenservaring niet afdoende is. Niks mis mee. Maar om onderwijs te geven in emotieregulering gaat mij echt te ver.
Je kunt niet alle aspecten van het leven preventief in het onderwijs stoppen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:38:38 #78
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_27220289
Ik onderga ze... positief of negatief.
Natuurlijk laat ik liever mijn positieve zien dan de negatieve maar de mensen die dicht bij me staan voelen het wel aan. Positieve emoties laat ik lekker gaan waar en wanneer dan ook. De negatieve emoties behandel ik met muziek. Een betere genezing is er eigenlijk niet.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:38:49 #79
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27220293
Een ander effect is dat je vaker een verbaast "Waarom?" dan een kwaad "Godverdomme!" slaakt.

"Waarom?" is de zaak bij de wortel aanpakken, "Godverdomme!" is slechts symptoombestrijding.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:40:43 #80
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27220337
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 12:55 schreef Hallulama het volgende:
Angst is ook zo'n leuke emotie die indirect kan leiden tot veel narigheid. Bijvoorbeeld, iemand maakt een fout, is te beschimmeld om deze fout toe te geven, probeert te zaak weg te moffelen, en uiteindelijk barst de bom alsnog.

Daar komt nog bij, de angst voor de angst, dit zorgt voor antwoorden zoals slechts "ja" of "nee", zonder argumenten, wanneer je met iemand in discussie bent over een geschil. De persoon is dan bang om toe te geven dat hij bang is, heel grappig, heel droevig, en absoluut onnodig
Een gezonde angst is heus niet zo erg hoor.
Het zorgt er ook voor dat je alert bent. Bv als je op de rand van een afgrond loopt is angst er nuttig.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:45:21 #81
114120 gigant
bringt Bewegung in die Sache
pi_27220475
Emoties zijn net als drugs, dat verklaard ook het kijken naar Dr. Phill.
"Gigant ist kein Luxus, aber immer ein Vergnügen."
"Ich mach Menschen glücklicher!"
"Komm nach Haus ins Gigant-Land!"
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:47:03 #82
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_27220513
Therapie is voor mensen die zelf geen uitweg vinden in hun problemen. Onderwijs geven ook in principe. Van nature zou ieder individu zelf de weg moeten kunnen bepalen die de levensloop heet. Zonder extern advies.

Maar das mijn mening. Ik heb het niet zo op bijdehante meningen van anderen die denken mij te kunnen doorgronden. En zo zal ik blijven. Ik neem dus niet snel iets van anderen aan, noem het maar eigenwijs. Of noem het een eigen wil.

Ik doe het liever zelf. Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:48:23 #83
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27220567
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:38 schreef Moonah het volgende:

Nee hoor.
Therapie is voor mensen die vastlopen. Voor wie de opvoeding en opgedane levenservaring niet afdoende is. Niks mis mee. Maar om onderwijs te geven in emotieregulering gaat mij echt te ver.
Je kunt niet alle aspecten van het leven preventief in het onderwijs stoppen.
Dus is het te laat, ze zijn dan immers AL VASTGELOPEN.

Ik zeg dus dat het mogelijk is om er voor te zorgen dat er minder mensen vastlopen door ze in hun jeugd bepaalde bagage mee te geven die hen van een prettiger, vrolijker en vrijer leven verzekert.

Het onderwijs in de huidige vorm zorgt er voornamelijk voor dat de gemiddelde mens zo snel mogelijk arbeidsklaar is, en ik zeg je dat dat niet genoeg is, en ook best gemeen tegenover onze kinderen, er zijn namelijk meer dingen in het leven die de aandacht behoeven dan slechts de competentie wat betreft het vakgebied.

Algemene ontwikkeling? Ja, die hebben we ook nog. En ik denk echer dat 't waardevoller is om te leren over emoties dan over de slag bij Waterloo. Emoties kom je namelijk dagelijks tegen, Waterloo alleen als je er toevallig op vakantie gaat.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:49:36 #84
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27220607
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Therapie is voor mensen die zelf geen uitweg vinden in hun problemen. Onderwijs geven ook in principe. Van nature zou ieder individu zelf de weg moeten kunnen bepalen die de levensloop heet. Zonder extern advies.
In principe heb je wel gelijk ja. Maar in onze huidige maatschappij wordt het wel een beetje lastig zonder onderwijs, lijkt me.
quote:
Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
Hoefde jij daar niet voor naar school???
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:50:28 #85
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27220637
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:40 schreef Moonah het volgende:

Een gezonde angst is heus niet zo erg hoor.
Het zorgt er ook voor dat je alert bent. Bv als je op de rand van een afgrond loopt is angst er nuttig.
Sorry hoor, maar ik krijg dat ook voor elkaar door gewoon helder na te denken, daar heb ik geen angst voor nodig.

Angst zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je zo bezig bent met het in de afgrond storten, dat je er nog daadwerkelijk in stort ook.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:52:15 #86
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27220691
quote:
Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
Omdat het je werd voorgedaan, men gaf het de aandacht.

Als men het je niet had voorgedaan, zou je het wellicht nooit of misschien veel later hebben geleerd.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:52:47 #87
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27220709
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:48 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Dus is het te laat, ze zijn dan immers AL VASTGELOPEN.
Ja, dat snapte ik de eerste keer dat je het zei ook al hoor.
quote:
Ik zeg dus dat het mogelijk is om er voor te zorgen dat er minder mensen vastlopen door ze in hun jeugd bepaalde bagage mee te geven die hen van een prettiger, vrolijker en vrijer leven verzekert.
Verzekeren kan dus nooit. Maar ik vind het veel te ver gaan om voor een minderheid die vastloopt, de hele meerderheid een preventief programma te laten doorlopen. Het merendeel lopt nl niet vast op de punten die jij noemt. En voor hen die dat wel doen is er dus therapie.
En zo erg is het niet hoor, om eens vast te lopen. ook daar kun je weer van leren. Waarom zou het leven altijd maar leuk en makkelijk moeten zijn?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:53:36 #88
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27220733
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:50 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar ik krijg dat ook voor elkaar door gewoon helder na te denken, daar heb ik geen angst voor nodig.

Angst zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je zo bezig bent met het in de afgrond storten, dat je er nog daadwerkelijk in stort ook.
Toch zit daar angst achter.
Da's nl een natuurlijke reactie.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:58:11 #89
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27220873
Jullie kunnen idd genieten van positive emoties omdat je de negative varianten ook kent.
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:38 schreef Hallulama het volgende:
Een ander effect is dat je vaker een verbaast "Waarom?" dan een kwaad "Godverdomme!" slaakt.

"Waarom?" is de zaak bij de wortel aanpakken, "Godverdomme!" is slechts symptoombestrijding.
Ik vraag me alleen af hoe lang je zulke dingen gaat volhouden. Ik neem aan dat het niet je bedoeling is negatieve gevoelens te onderdrukken en op te kroppen, maar ik krijg op de een of andere manier toch vaak dat idee dat mensen zoals jij daar mee bezig zijn. Kan ik mis hebben hoor .

Negative emoties hebben echt wel functies; boosheid kan voor opluchting zorgen, in bepaalde situaties kan het van pas komen dat ook anderen zien dat je boos (op hen) bent. Ook wat Moonah zei over angst, Het is niet voor niets allemaal in het beestje terech gekomen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:58:19 #90
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_27220876
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:49 schreef Moonah het volgende:

[..]

In principe heb je wel gelijk ja. Maar in onze huidige maatschappij wordt het wel een beetje lastig zonder onderwijs, lijkt me.
[..]
Persoonlijke problemen, ik snap niet dat anderen je daar mee kunnen helpen. Moed inpraten okey, zeggen van....kom op doorzetten. Maar voor de rest is het puur een indivueel probleem waar je zelf een uitweg moet in vinden.

Ik heb therapie ook nooit gehad, ik weet niet hoe ze dat doen. Of ze je gaan doorgronden, persoonlijk hou ik niet van mensen die me teveel vragen stellen. Ik stel mezelf wel de juiste vragen op het juiste moment. Ik weet zelf ook wel wat ik met die eventuele antwoorden aanmoet of niet.

Ik vind dus gewoon dat mensen eigenlijk "makkelijk" hun problemen moeten kunnen oplossen. Makkelijk tussen vette aanhalingstekens. Omdat het leven toch in principe eigenlijk niet zo heel moeilijk is als je het onder de knie hebt

Gewoon niet druk maken, iedere dag nemen zoals hij is en vooral blijven adem halen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:59:44 #91
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27220914
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:52 schreef Moonah het volgende:
Ja, dat snapte ik de eerste keer dat je het zei ook al hoor.
Je zei anders net in je reactie "Nee hoor.".
quote:
Verzekeren kan dus nooit. Maar ik vind het veel te ver gaan om voor een minderheid die vastloopt, de hele meerderheid een preventief programma te laten doorlopen. Het merendeel lopt nl niet vast op de punten die jij noemt. En voor hen die dat wel doen is er dus therapie.
En zo erg is het niet hoor, om eens vast te lopen. ook daar kun je weer van leren. Waarom zou het leven altijd maar leuk en makkelijk moeten zijn?
Verzekeren kan wel, ik zeg toch prettiger, niet prettig alszijnde 100% prettig.

Men hoeft trouwens niet compleet vast te lopen, men kan ook een verkeerde richting in gaan zonder het te beseffen, zo'n verkeerde richting sluipt er in en brengt de kwaliteit van het leven omlaag.

Hoe ik dat weet? Nou, ik denk dat de wereld er heel wat liefdevoller en opener uit kan zien, als we er wat aandacht aan besteden tenminste.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:04:07 #92
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27221048
quote:

Maar das mijn mening. Ik heb het niet zo op bijdehante meningen van anderen die denken mij te kunnen doorgronden. En zo zal ik blijven. Ik neem dus niet snel iets van anderen aan, noem het maar eigenwijs. Of noem het een eigen wil.

Ik doe het liever zelf. Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
Zonder "externe adviezen" zouden we niet echt ver komen. Zeker als je jong bent kun je niet overleven zonder advies en sturing door anderen.

Ook dat lopen, heb je dat wel helemaal zelf gedaan? je ziet het in elk geval anderen doen, maar kinderen worden ook actief aangespoord om te gaan lopen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:10:25 #93
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_27221239
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 18:04 schreef Frezer het volgende:

[..]

Zonder "externe adviezen" zouden we niet echt ver komen. Zeker als je jong bent kun je niet overleven zonder advies en sturing door anderen.

Ook dat lopen, heb je dat wel helemaal zelf gedaan? je ziet het in elk geval anderen doen, maar kinderen worden ook actief aangespoord om te gaan lopen.
Misschien dat je het voorbeeld overneemt, of hoe het zou moeten misschien? Hoe het zou moeten op geestelijk gebied, das denk ik vaak een ideaal beeld. Je wilt je goed voelen. En daar werk je naartoe. Kostte wat het kost in mijn eigen geval.

Met lopen is het denk ik voorbeeld overnemen weet ik niet zeker. Ik kan me niet veel herinneren van voor mijn 5e levensjaar
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:15:29 #94
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27221390
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:58 schreef Frezer het volgende:
Jullie kunnen idd genieten van positive emoties omdat je de negative varianten ook kent.
Onzin, positieve stofjes maken blij, of je de negatieve stofjes nou wel of niet kent.

Het contrast zal slechts wat minder zijn, maar blij is blij.

Je hoeft ook niet altijd blij te zijn, dan raak je aan die stofjes gewend namelijk, verslaafd zelfs, verzadigd, en heb je steeds meer nodig om blij te zijn.

Mensen vervlakken sowieso qua emoties naarmate ze ouder worden, dus zo'n enorm probleem is het niet.

Je kan prima genieten terwijl je normaal gesproken in balans verkeerd, en zo nu en dan een positieve uitschieter hebt.
quote:
Ik vraag me alleen af hoe lang je zulke dingen gaat volhouden. Ik neem aan dat het niet je bedoeling is negatieve gevoelens te onderdrukken en op te kroppen, maar ik krijg op de een of andere manier toch vaak dat idee dat mensen zoals jij daar mee bezig zijn. Kan ik mis hebben hoor .
Ik noem nogmaals het voorbeeld:

Er zijn mensen die kwaad worden als iemand ze uitscheldt.

Waarom?

Omdat ze waarde hechten aan iemand anders die hen uitscheldt.

Waarom?

Ik heb geen flauw idee. Misschien omdat ze bang zijn dat ze dan gezichtsverlies lijden t.o.v. de rest van de groep?

Dit terwijl de groep slechts denkt "Hee, waar gaat dat over?", en dat zou de persoon in kwestie ook beter kunnen denken.
quote:
Negative emoties hebben echt wel functies; boosheid kan voor opluchting zorgen, in bepaalde situaties kan het van pas komen dat ook anderen zien dat je boos (op hen) bent. Ook wat Moonah zei over angst, Het is niet voor niets allemaal in het beestje terech gekomen.
De opluchting is dan nodig omdat je voordat je boos werd al enigszins gestresst of gefrustreerd was, en je hoeft het niet zover te laten komen. En als de bom barst, dan is er intern teveel energie opgebouwd. Die energie kun je kwijtraken door ergens op te slaan, door je stem te verheffen, door 20 push-ups te doen, door te gaan hardlopen, etc.

Maar nogmaals, het hoeft niet zover te komen, dat kan je dus leren. Het is dan niet zo dat je het onderdrukt, je mindset zorgt er gewoon voor dat datgene waar je vroeger gestresst of gefrustreerd door werd je nu niet eens meer raakt.

Wat je zegt over dat het niet voor niets in het beestje terecht is gekomen is een HEEL interessant punt.

We hebben een instinct, dit houdt ons gaande, en dit zorgt voor een natuurlijk evenwicht. Echter, de "vooruitgang" van de mens is ZO enorm snel gegaan de laatste paar duizend jaar, denk je echt dat de natuurlijke evolutie ons bij heeft kunnen benen? Ik denk het niet. Ik denk dat ons design gewoon keihard verouderd is. Vroeger hadden we calorierijk voedsel nodig om te overleven, de natuur maakte dit voor ons wat makkelijker door ons het lekker te laten vinden. Helaas vinden we calorierijk voedsel NU nog steeds erg lekker, terwijl we er in deze tijd aan dood gaan door een gebrek aan beweging dankzij onze "vooruitgang".

Dat bedoel ik met verouderd design.

We leven in een tijd waarin het dierlijke steeds minder bijdraagt, steeds minder waarde heeft, toch blijven we dieren totdat we leren begrijpen hoe we in elkaar steken, om er voor te zorgen dat we wat meer met het dierlijke in ons om kunnen leren gaan, en om ons wat meer te beheersen om zo beter in pas te leren lopen in de moderne, snelle, drukke wereld, en om deze moderne, snelle, drukke wereld tegelijkertijd misschien eens wat af te laten koelen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 19:18:47 #95
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27223262
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:59 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Je zei anders net in je reactie "Nee hoor.".
Ehm.. ja. Maar ik kan je toch snappen maar het niet met je eens zijn.
pi_27223292
Vroeger kon ik juist emoties niet herkennen en kon dus dingen ook niet echt plaatsen na therapie bij mij is dat beter geworden en ben ik er ook blijer mee dat ik ze nu wel leer herkennen en mee om leer te gaan. Juist omdat ik vroeger emoties niet herkende kon ik ook moeilijk met situaties omgaan en nu kan ik gelukkig de situatie leren analiseren en mezelf dus meer redden uit bepaalde situaties.
We are the weirdo's mr - The Craft
  zaterdag 21 mei 2005 @ 20:11:26 #97
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27224794
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 18:10 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Misschien dat je het voorbeeld overneemt, of hoe het zou moeten misschien? Hoe het zou moeten op geestelijk gebied, das denk ik vaak een ideaal beeld. Je wilt je goed voelen. En daar werk je naartoe. Kostte wat het kost in mijn eigen geval.

Met lopen is het denk ik voorbeeld overnemen weet ik niet zeker. Ik kan me niet veel herinneren van voor mijn 5e levensjaar
Klopt, in principe werkt iedereen daar naar toe, desondanks denk ik dat het "optimale" geluk niet haalbaar is.

Mja, ik ging ook er van uit wat ik zo om me heen zie gebeuren, ik herinner me ook niet bepaald veel . Kinderen worden ook op twee benen gezet door de ouders, dat soort dingen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 20:24:28 #98
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27225174
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 18:15 schreef Hallulama het volgende:

Onzin, positieve stofjes maken blij, of je de negatieve stofjes nou wel of niet kent.
In de situatie dat je nooit die negatieve stofjes hebt gekend heb je niks aan die positieve stofjes, omdat ze geen extra betekenis voor je hebben.
quote:
Het contrast zal slechts wat minder zijn, maar blij is blij.

Je hoeft ook niet altijd blij te zijn, dan raak je aan die stofjes gewend namelijk, verslaafd zelfs, verzadigd, en heb je steeds meer nodig om blij te zijn.
Das al een beetje genuanceerder.

Om ook terug te komen op een eerdere opmerking van je, wist je dat mensen die zich niet zo lekker of neutraal voelen beter beslissingen kunnen overdenken. Lijkt me toch een positieve eigenschap van negative emoties. Aan de andere kant, als je je heel erg lekker voelt ben je veel sneller geneigt naar stereotypen te grijpen als je iemand inschat.
quote:
Dat bedoel ik met verouderd design.
Ik zie er niet zo veel design aan, maar das een andere discussie. Maar ik denk dat het niet veel zin heeft jezelf in de richting van een eutopisch wereldbeeld te pushen.
pi_27232271
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:09 schreef Hallulama het volgende:
Dat wat de ouders niet weten, kunnen ze ook hun kinderen niet leren.

Iemand moet aan de bel trekken, iemand moet er mee beginnen.
Dan vraag ik je wederom hoe je dit in de praktijk wil brengen.
quote:
Angst: het besef van gevaar als je op een richel staat. Woede als in verontwaardiging, bijvoorbeeld over slechte omstandigheden in arme gezinnen, met als volgt de overtuiging dat daar iets aan gedaan moet worden. Jaloezie... Ik weet niet of het volgende voorbeeld ook in de realiteit relevant is, maar ik moet denken aan het spel Civilization, waarin iedere beschaving, ook de computergedreven beschavingen, uit jaloezie jegens andere beschavingen trachten de vooruitgang van hun eigen beschaving te bevorderen.
quote:
k hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.
Soms is het juist de emotie die helder denken bevordert
quote:
Laten we er meer aan proberen te doen dan het slechts afkeuren.
Maar natuurlijk. Maar waarom wilde je hier eigenlijk iets aan doen? Is dat niet uit woede, Hallulama?
quote:
Jij zegt enkele basisemoties af te keuren terwijl ik denk dat ze alle in gepaste situaties nuttig kunnen zijn.
quote:
Que?
  zondag 22 mei 2005 @ 02:29:57 #100
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27236684
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 23:34 schreef Black_Tulip het volgende:

Dan vraag ik je wederom hoe je dit in de praktijk wil brengen.
Dat heb ik al een aantal maal uitgelegd, blader even terug en zeg me of je 't hebt begrepen of niet.

(en laat je niet tegenhouden door de emotie angst wat deze betreft)
quote:
Angst: het besef van gevaar als je op een richel staat. Woede als in verontwaardiging, bijvoorbeeld over slechte omstandigheden in arme gezinnen, met als volgt de overtuiging dat daar iets aan gedaan moet worden. Jaloezie... Ik weet niet of het volgende voorbeeld ook in de realiteit relevant is, maar ik moet denken aan het spel Civilization, waarin iedere beschaving, ook de computergedreven beschavingen, uit jaloezie jegens andere beschavingen trachten de vooruitgang van hun eigen beschaving te bevorderen.
1. Hoe kom je uberhaupt op die richel terecht? En zou ratio je niet genoeg kunnen helpen in die benarde situatie?

2. Liefde kan je ook doen inzetten voor gezinnen in slechte omstandigheden.

3. Welke vooruitgang is er ooit door een beschaving gebracht zonder welke wij het als mensheid absoluut niet zouden hebben kunnen redden? Wat jij bedoelt is competitie volgens mij. Competitie heeft te maken met voortplantingsdrang.
quote:
Soms is het juist de emotie die helder denken bevordert
Noem een voorbeeld waarin emotie helder denken bevorderd.
quote:
Maar natuurlijk. Maar waarom wilde je hier eigenlijk iets aan doen? Is dat niet uit woede, Hallulama?
Door een drang diep van binnen om te begrijpen wat er zoal gebeurt hier op aarde. Door het stellen van de vraag "Waarom?", een vraag die niet vaak genoeg gesteld kan worden.
quote:
Jij zegt enkele basisemoties af te keuren terwijl ik denk dat ze alle in gepaste situaties nuttig kunnen zijn.
Show me the way, and I'll follow.
quote:
Que?
Jamba. Heb je deze coole ringtone al?

0906-0666 voor hete meiden.

Enough said?
  zondag 22 mei 2005 @ 02:35:01 #101
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27236759
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 20:24 schreef Frezer het volgende:

In de situatie dat je nooit die negatieve stofjes hebt gekend heb je niks aan die positieve stofjes, omdat ze geen extra betekenis voor je hebben.
Onzin, het niet kennen van negatieve stofjes doet niets af aan het lekkere gevoel van positieve stofjes. Het contrast is wellicht kleiner omdat je niet gaat van negatieve stofjes naar positieve stofjes, maar van neutrale stofjes naar positieve stofjes.
quote:
Om ook terug te komen op een eerdere opmerking van je, wist je dat mensen die zich niet zo lekker of neutraal voelen beter beslissingen kunnen overdenken. Lijkt me toch een positieve eigenschap van negative emoties. Aan de andere kant, als je je heel erg lekker voelt ben je veel sneller geneigt naar stereotypen te grijpen als je iemand inschat.
Dat geldt wanneer mensen het totale plaatje niet kunnen overzien, maar ik wil ook zaken als gevoel in de zin van intuïtie lostrekken van het soort emoties waar wij het hier over hebben.
quote:
Ik zie er niet zo veel design aan, maar das een andere discussie. Maar ik denk dat het niet veel zin heeft jezelf in de richting van een eutopisch wereldbeeld te pushen.
Wat vertel je me nu? Dat ik moet stoppen met dromen? Kortom, de aarde is plat en hij blijft plat?
pi_27239544
quote:
Op zondag 22 mei 2005 02:29 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Dat heb ik al een aantal maal uitgelegd, blader even terug en zeg me of je 't hebt begrepen of niet.
Ik heb teruggescrold, maar ik heb vooralsnog geen duidelijke, concrete uitleg gezien over hoe een basisschool deze speciale training zou moeten aanpakken.
quote:
1. Hoe kom je uberhaupt op die richel terecht? En zou ratio je niet genoeg kunnen helpen in die benarde situatie?
Mits je niet onoplettend zou zijn, zou je inderdaad niet op die richel terecht komen, uit angst eraf te vallen en gruwelijke verwondingen op te lopen c.q. dood te gaan. Ik denk dat het denken van de mens veel meer een combinatie is van ratio en gevoel dan je denkt.

Sterker nog, je kunt zelfs zeggen dat als dit handelen niet zo beïnvloed zou zijn door emotie, je zonder problemen op die richel terecht zou kunnen komen. Bij de aanblik van een richel in de verte weet je immers nooit wat erachter ligt en op de richel staan hoeft nog geen gevaar op te leveren. Wie weet is er wel iets wat zorgt voor een ongevaarlijke, zachte landing, zoals een meertje (al hangt dat wel af van de hoogte, en de diepte van het meertje en moet je goed kunnen duiken). Een mens zou echter koste wat kost voorkomen op die richel terecht te komen.
quote:
2. Liefde kan je ook doen inzetten voor gezinnen in slechte omstandigheden.
Flikker op.. Geen mens is in staat te houden van onbekenden. Nee, zelfs gelovigen niet
quote:
3. Welke vooruitgang is er ooit door een beschaving gebracht zonder welke wij het als mensheid absoluut niet zouden hebben kunnen redden? Wat jij bedoelt is competitie volgens mij. Competitie heeft te maken met voortplantingsdrang.
Geen. Echter, zonder die vooruitgang zouden we nog steeds in hutjes hebben geleefd, op jacht naar wilde dieren en op zoek naar vruchtjes. Het is maar net wat je leuk vindt. Bovendien zou de mensheid veel en veel kleiner zijn, omdat dergelijk bestaan een mens niet in staat stelt zich in groten getale voort te planten.
quote:
Noem een voorbeeld waarin emotie helder denken bevorderd.
Al genoemd.
quote:
Door een drang diep van binnen om te begrijpen wat er zoal gebeurt hier op aarde. Door het stellen van de vraag "Waarom?", een vraag die niet vaak genoeg gesteld kan worden.
Is die vraag niet gebaseerd op angst? Waarom moet de mens zo nodig begrijpen wat er gebeurt op aarde? Waarom emmert die niet voort?
quote:
Show me the way, and I'll follow.
Voila. Al zal je me niet volgen, want je bent het niet met me eens.
quote:
Jamba. Heb je deze coole ringtone al?

0906-0666 voor hete meiden.

Enough said?

-edit- *scrollt terug* Nee ok. Nog steeds geen schitterend voorbeeld, zeker niet zonder de context waar het toe behoort

[ Bericht 3% gewijzigd door Black_Tulip op 22-05-2005 11:47:13 ]
  zondag 22 mei 2005 @ 13:16:44 #103
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27241766
We brengen het in de praktijk door er over te onderwijzen.

Wat angst betreft, ik vermoed dat je een lichaam vol adrenaline verward met helder nadenken.

Er zijn mensen die van alles en iedereen kunnen houden, en alles en iedereen even open en met respect en interesse behandelen. Mensen die begaan, nieuwsgierig en verwonderd zijn betreffende alles wat er om hen heen gebeurt. Het merendeel kan het tot nu toe echter geen drol schelen, maar daar kunnen we aan werken door de wereld eens op een andere manier te leren bekijken. Voor meer informatie hierover zie bijvoorbeeld de oosterse mystiek.

De mens die zich in grote getale voortplant heeft tot nu toe geleid tot pak 'm beet 30% meer mensen op aarde dan onze planeet kan dragen (zie Living Planet Report).

De vraag "Waarom?" is niet gebaseerd op angst, de vraag "Waarom?" is gebaseerd op nieuwsgierigheid en betrokkenheid, me dunkt.

Wat betreft exploitatie op basis van emotie, zie de afdeling marketing & communicatie, reclame, etc.
pi_27245304
quote:
Op zondag 22 mei 2005 13:16 schreef Hallulama het volgende:
We brengen het in de praktijk door er over te onderwijzen.
Hoe? Stel, Hallulama, dat jij een directeur/directrice van een basisschool bent, die van de overheid te horen krijgt dat jij een proefprogramma moet opstarten om kinderen meer te onderwijzen over hun emoties, wat voor concrete opdrachten zou jij geven aan jouw werknemers, dus de leerkrachten? Hoe zou dat programma eruit zien? Ik ga nog verder: stel dat jij een leerkracht bent die van de directeur opdrachten heeft gekregen om de kinderen te onderwijzen over hun emoties. Wat is jouw persoonlijke invulling? Hoe denk jij te kunnen voorkomen dat die invulling gekleurd wordt door jouw leven, jouw ervaring, en, onvermijdelijk, jouw emoties, jouw normen en waarden? Zou jij, zoals je eerder hebt gesuggereerd, kinderen van een jaar of zes leren dat angst, verdriet, etc. altijd slecht is? Hoe denk je dat dit in de praktijk zal uitpakken?
quote:
Wat angst betreft, ik vermoed dat je een lichaam vol adrenaline verward met helder nadenken.
Niet per sé. Angst hoeft namelijk niet te betekenen dat je hele lichaam erdoor beheerst wordt. Zoals ik al zei, ben je eigenlijk al bang als je naar de richel kijkt, nog niet eens als je er al op staat, maar het is juist die angst die je ervan weerhoudt om naar de richel toe te lopen. Ik denk werkelijk dat het vermijden van risico's niets heeft te maken met de ratio. Het vermijden van risico's is afhankelijk van de situatie soms wel en soms juist niet verstandig. Wat dat betreft denk ik dat het juist handig is dat de mensheid bestaat uit groepen die graag wel risico's opzoeken om te beoordelen of ze daadwerkelijk gevaarlijk zijn (en als ze gevaarlijk zijn, ondervinden ze daar de gevolgen van) en groepen die angstvallig ieder risico vermijden. Het is die mix van persoonlijkheden die heeft verzekerd dat de mensheid overleeft en zich voortplant (helaas, zoals je zegt, ten koste van het milieu) en eigenlijk wantrouw ik elk initiatief die mix van persoonlijkheden te veranderen.
quote:
Er zijn mensen die van alles en iedereen kunnen houden, en alles en iedereen even open en met respect en interesse behandelen. Mensen die begaan, nieuwsgierig en verwonderd zijn betreffende alles wat er om hen heen gebeurt.
Door de mensen die mij kennen word ik lief genoemd, naïef, zelfs volgzaam en hebbende een innerlijke drang om zoveel mogelijk te leren, maar voor geen enkel mens staan alle ramen naar de wereld wijd open. Het menselijk oog werkt niet als een camera en noteert slechts waar de persoon zelf voor open staat. Zo is de mens.
quote:
Het merendeel kan het tot nu toe echter geen drol schelen
Ook dat durf ik onzin te noemen. De mens is een sociaal dier en is in staat om om anderen te geven. Zelfs als hij mensen niet kent, kan hij nog woedend en verdrietig worden door de aanblik van erbarmelijke omstandigheden.
quote:
maar daar kunnen we aan werken door de wereld eens op een andere manier te leren bekijken. Voor meer informatie hierover zie bijvoorbeeld de oosterse mystiek.
Denk jij werkelijk dat het een verbetering voor de mensheid is als zij zich uniform, met zijn allen, werpt op 1 enkele levensbeschouwing?
quote:
De vraag "Waarom?" is niet gebaseerd op angst, de vraag "Waarom?" is gebaseerd op nieuwsgierigheid en betrokkenheid, me dunkt.
Waarom is er lijden? - woede Wat gebeurt er met de mens na de dood? - angst En nog een vraag, geen waarom vraag, maar wel een vaak gestelde: Is er iets levends tussen hemel en aarde wat machtiger dan ons is wat wij niet kunnen waarnemen? - eveneens angst.
quote:
Wat betreft exploitatie op basis van emotie, zie de afdeling marketing & communicatie, reclame, etc.
Dat ik het een slecht voorbeeld vond, betekent niet dat ik je niet snapte.
  zondag 22 mei 2005 @ 17:32:56 #105
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27248824
Dear Black_Tulip, kinderen slechts vertellen dat angst, verdriet, etc. altijd slecht is, is geen onderwijs, en riekt naar indoctrinatie. Ik hoop dat je begrijpt dat dat nooit de bedoeling kan zijn. Jammer dat je het zo opvat, ik moet duidelijk werken aan mijn communicatie, of jouw perceptie is een tikje ongezond, wie zal het zeggen.

Tevens jammer dat je over het woord "bijvoorbeeld" heen leest, er zomaar vanuit gaat dat ik me slechts op 1 enkele levensbeschouwing wil werpen, en dat je daar nog een prachtige smiley voor zet ook.

Wat minder jammer maar wel erg interessant is, is dat jij van mijn algemene vraag "Waarom?" (zonder onderwerp) maakt "Waarom is er lijden?" en "Wat gebeurt er met de mens na de dood?" (zonder dat ik het hier over heb gehad) en er vervolgens vanuit gaat dat de vraag "Waarom?" per definitie te maken heeft met angst.

Please elaborate on this...

(ik ben wel blij dat je snapt dat mensen dikwijls worden geëxploiteerd op basis van emoties)
pi_27249166
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:32 schreef Hallulama het volgende:
Dear Black_Tulip, kinderen slechts vertellen dat angst, verdriet, etc. altijd slecht is, is geen onderwijs, en riekt naar indoctrinatie. Ik hoop dat je begrijpt dat dat nooit de bedoeling kan zijn. Jammer dat je het zo opvat, ik moet duidelijk werken aan mijn communicatie, of jouw perceptie is een tikje ongezond, wie zal het zeggen.
Ik denk een combinatie van slechte uitdrukking en slechte perceptie. In ieder geval, het is wat je suggereerde, al meende ik al te begrijpen dat het niet je bedoeling was. Daarom vroeg ik ook wat het wel is. Je hebt het voor alsnog nog steeds niet beantwoord.
quote:
Tevens jammer dat je over het woord "bijvoorbeeld" heen leest, er zomaar vanuit gaat dat ik me slechts op 1 enkele levensbeschouwing wil werpen, en dat je daar nog een prachtige smiley voor zet ook.
Excuus voor die smiley Maar wat wil je dan? Waar denk je dat de mensheid 'juiste' of 'meest gunstige' overtuigingen vandaan kan halen en als jij niet vindt dat ze allemaal hetzelfde moeten geloven, namelijk wat volgens jou goed is, wat wil je dan?
quote:
Wat minder jammer maar wel erg interessant is, is dat jij van mijn algemene vraag "Waarom?" (zonder onderwerp) maakt "Waarom is er lijden?" en "Wat gebeurt er met de mens na de dood?" (zonder dat ik het hier over heb gehad) en er vervolgens vanuit gaat dat de vraag "Waarom?" per definitie te maken heeft met angst.
Ik meende dat jij met jouw 'waarom' vraag de typische levensvragen bedoelde die ieder mens op een gegeven moment bezig houden en ik gaf enkele voorbeelden van dergelijke levensvragen om aan te geven dat ik inderdaad denk dat levensvragen vaak voortkomen uit angst, of in ieder geval het gevolg zijn van een emotie.
  zondag 22 mei 2005 @ 17:56:47 #107
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27249493
Op dit moment is voor mij nog de vraag "Is het wenselijk?" en niet "Hoe gaan we het doen?", ook al heb ik daar wel ideeën over, de zaak is nog in ontwikkeling, en voel je vrij om mee te denken, ik sta open voor alle input.

Wat ik wil komt neer op horizonverbreeding, een frisse wind, de zaken eens vanaf de andere kant bekijken.

Ik heb 't nooit over levensvragen gehad, dus het hele verhaal betreffende "Waarom?" = Angst slaat nergens op.

Het soort "Waarom?" waar ik op doelde is meer zoiets als: "Waarom scheldt hij me uit? Scheelt er iets aan? Doe ik iets fout? Heeft hij hulp nodig?".

Om beter te begrijpen waar ik naar toe wil moet je misschien de film "What the bleep do we know?!" eens bekijken.

Verder bevat het werk van de filosoof Alan Watts ook heel wat prima ideeën betreffende die "frisse wind".
  zondag 22 mei 2005 @ 18:05:35 #108
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27249726
quote:
Op zondag 22 mei 2005 02:35 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Onzin, het niet kennen van negatieve stofjes doet niets af aan het lekkere gevoel van positieve stofjes. Het contrast is wellicht kleiner omdat je niet gaat van negatieve stofjes naar positieve stofjes, maar van neutrale stofjes naar positieve stofjes.
Dat vind ik dus geen onzin . Ik geef je er wel gelijk in dat het contrast tussen positief en negatief niet te groot moet zijn, maar op dat moment kunnen mensen dus ook hulp krijgen. Ik zelf heb totaal geen probleem met mijn gevoelens, soms voel ik me idd niet okke, maar dat geeft me een goede aanwijjzing dat er ergens iets mis is. Ik zou me geen leven kunnen en willen voorstellen zonder ook negatieve gevoelens.
quote:
[..]

Dat geldt wanneer mensen het totale plaatje niet kunnen overzien, maar ik wil ook zaken als gevoel in de zin van intuïtie lostrekken van het soort emoties waar wij het hier over hebben.
En het is dus uit onderzoek naar voren gekomen dat mensen die gelukkig zijn minder oog hebben voor het totale plaatje. (en erg ongelukkige ook)
quote:
[..]

Wat vertel je me nu? Dat ik moet stoppen met dromen? Kortom, de aarde is plat en hij blijft plat?
Je droomt maar verder hooor, ik ben de laatste die je tegen zal houden, . Ik heb alleen zelf geen behoefte om zo te dromen, het verband met een platte aarde begrijp ik niet. Je hoeft niet te dromen om uit te vinden dat 'i rond is.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:11:29 #109
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27249866
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:05 schreef Frezer het volgende:
Ik zelf heb totaal geen probleem met mijn gevoelens, soms voel ik me idd niet okke, maar dat geeft me een goede aanwijjzing dat er ergens iets mis is. Ik zou me geen leven kunnen en willen voorstellen zonder ook negatieve gevoelens.
Toch zou jij, samen met vele anderen, volgens Hallulama, een onderwijsprogramma moeten volgen om gelukkig te worden.
Ja, ik chargeer...
quote:
het verband met een platte aarde begrijp ik niet. Je hoeft niet te dromen om uit te vinden dat 'i rond is.
De aarde is rond, de wereld is plat.
(c) Ad Visser
pi_27249928
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:56 schreef Hallulama het volgende:
Op dit moment is voor mij nog de vraag "Is het wenselijk?" en niet "Hoe gaan we het doen?", ook al heb ik daar wel ideeën over, de zaak is nog in ontwikkeling, en voel je vrij om mee te denken, ik sta open voor alle input.
Ik ga er niet over mee denken, want het lijkt me uberhaupt niet wenselijk. Echter, ook bij de vraag of het wenselijk is denk ik dat je moet denken aan de mogelijke praktijkuitvoering. Je kunt namelijk bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat het plan in de praktijk niet haalbaar is, dus dat het niet wenselijk is om er naar te streven.
quote:
Ik heb 't nooit over levensvragen gehad, dus het hele verhaal betreffende "Waarom?" = Angst slaat nergens op.
Dat is dan een misinterpretatie van mijn kant.
quote:
Het soort "Waarom?" waar ik op doelde is meer zoiets als: "Waarom scheldt hij me uit? Scheelt er iets aan? Doe ik iets fout? Heeft hij hulp nodig?".
Ok... Dit voorbeeld zie ik als een mengeling van verbazing, licht gebrek aan zelfvertrouwen, lichte verontwaardiging omdat zijn schelden abnormaal is, medeleven, wellicht een behoefte er zelf iets aan te doen, dus het verlangen zelf iets te kunnen betekenen.. Al met al heel veel emotie Ik wil niet ontkennen dat een dergelijke gebalanceerde reactie rationeel wenselijker is dan blinde verontwaardiging, maar al met al bestaat het toch uit emotie.
quote:
Wat ik wil komt neer op horizonverbreeding, een frisse wind, de zaken eens vanaf de andere kant bekijken.
Om beter te begrijpen waar ik naar toe wil moet je misschien de film "What the bleep do we know?!" eens bekijken.
Verder bevat het werk van de filosoof Alan Watts ook heel wat prima ideeën betreffende die "frisse wind".
Misschien doe ik dat wel eens
  zondag 22 mei 2005 @ 18:30:43 #111
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27250344
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:14 schreef Black_Tulip het volgende:

Misschien doe ik dat wel eens
Hou me op de hoogte.
pi_27250503
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:30 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Hou me op de hoogte.
En verder zie je echt niets meer om op te reageren?
  zondag 22 mei 2005 @ 18:46:21 #113
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27250783
Nee, ik probeer je uit je bestaande denkkader te helpen breken maar 't gaat me niet erg gemakkelijk af, ik vind je erg zwart/wit, je trekt te snel conclusies, vandaar de tip, bekijk die film eens, daar komen ook plaatjes in voor, misschien helpt dat

Je bent 't gewoon niet eens met mijn idee over dat het vak psychologie best op de basisschool zou kunnen worden geintroduceerd, in een soort Fisher Price editie, dus dan houdt het op.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:46:30 #114
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27250794
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:11 schreef Moonah het volgende:

[..]

Toch zou jij, samen met vele anderen, volgens Hallulama, een onderwijsprogramma moeten volgen om gelukkig te worden.
Ja, ik chargeer...
"Moeten" wekt negative emoties bij me op, .
  zondag 22 mei 2005 @ 18:49:18 #115
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27250873
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:56 schreef Hallulama het volgende:

De kritieken zijn anders niet bepaald uitnodigend...
  zondag 22 mei 2005 @ 18:52:38 #116
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27250969
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:49 schreef Frezer het volgende:

De kritieken zijn anders niet bepaald uitnodigend...
Find out for yourself then, of kom gratis hier kijken, ik nodig je uit!
  zondag 22 mei 2005 @ 18:55:46 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27251043
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef Hallulama het volgende:
Je bent 't gewoon niet eens met mijn idee over dat het vak psychologie best op de basisschool zou kunnen worden geintroduceerd, in een soort Fisher Price editie, dus dan houdt het op.
Het vak psychologie is theoretisch. Je leert over de psyche.
Therapie laat je eea doorvoelen.

En als je bedoelt dat er aandacht moet zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, dan kan ik je verblijden: Die is er al lang op de basisschool. Methodes genoeg.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:55:55 #118
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27251049
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:11 schreef Moonah het volgende:

Ja, ik chargeer...
Zeg eeh, het is anders ook slim om de verkeersregels te kennen voordat je aan het verkeer deelneemt.

Wil niet zeggen dat het je zonder kennis van de verkeersregels niet lukt om van A naar B te komen, maar wanneer je de verkeersregels kent zal dit no doubt stukken makkelijker zijn.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:58:02 #119
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27251101
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:55 schreef Moonah het volgende:

En als je bedoelt dat er aandacht moet zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, dan kan ik je verblijden: Die is er al lang op de basisschool. Methodes genoeg.
Weet je de namen van enkele van die methodes?
  zondag 22 mei 2005 @ 19:05:56 #120
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27251331
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:58 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Weet je de namen van enkele van die methodes?
Ik zal morgen eens voor je kijken als ik eraan denk.
Wij hebben iig de PAD-methode gebruikt (programma alternatieve denkstrategieën). Vast iets over te vinden op google. De kanjertraining wordt op de school van een vriendin van me gebruikt.
  zondag 22 mei 2005 @ 19:11:47 #121
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27251521
Hee, dat spul klinkt goed!

Is dit standaard materiaal? Verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten in of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?
  zondag 22 mei 2005 @ 19:23:11 #122
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27251830
Grappig, dit komt van zo'n PAD website:
( http://www.sbodeschalm.nl/padles.htm )

---

Voorbeeld:

STANDAARD:
- Piet is kwaad op Henk, omdat deze op zijn voet heeft gestapt.
- Piet reageert door Henk uit te schelden. Deze gaat daarom nogmaals op zijn voet staan. Een heftige ruzie volgt.

PAD:
- Piet loopt bij Henk weg en gaat padden om rustig te worden.
- Daarna bedenkt hij dat hij Henk gaat vragen om in het vervolg beter uit te kijken, want hij heeft pijn.
- Als hij dit heeft gedaan, reageert Henk door te zeggen dat het niet expres kwam en biedt hij zijn excuses aan.
- Het probleem is opgelost.

---

Je kunt je afvragen of padden niet gelijk staat aan opkroppen in dit geval.

Ik zou liever zoiets zien als:

- Piet wordt niet kwaad op Henk omdat Henk op z'n voet heeft gestapt, Piet snapt namelijk dat ongelukjes kunnen gebeuren, Piet slaakt echter wel een kreet om de pijn te uiten en vraagt EVENTUEEL aan Henk of hij voortaan beter op wil passen (alsof Henk dit niet al lang had begrepen door de kreet die Piet slaakte, maar goed).
pi_27253897
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef Hallulama het volgende:
Nee, ik probeer je uit je bestaande denkkader te helpen breken maar 't gaat me niet erg gemakkelijk af
Ik probeer hetzelfde bij jou en het lukt mij ook niet
quote:
ik vind je erg zwart/wit
We staan hier dan ook als zwart tegen wit tegenover elkaar, lijkt het
quote:
je trekt te snel conclusies, vandaar de tip, bekijk die film eens, daar komen ook plaatjes in voor, misschien helpt dat
Misschien kan een wat uitgewerktere versie van jouw plan me wel overtuigen.
quote:
Het zou misschien wel kunnen, maar ik vraag me af of het verantwoord is om kinderen op zulke jonge leeftijd met psychologie te confronteren. Mijn confrontaties met psychologie op jonge leeftijd hebben in ieder geval geen prettige gevolgen gehad, al was dat op een totaal andere manier.

Bovendien denk ik dat je een denkfout maakt. Corrigeer me als ik het mis heb, maar uit jouw posts trek ik de conclusie dat je de ratio boven de emotie stelt en dat volgens jou een mens rationele beslissingen kan nemen zonder emoties, maar ik denk dat ten eerste de emotie voorafgaat aan de ratio (wat in een andere post door iemand anders al in een biologisch kader uiteen is gezet; jij hebt er niet op gereageerd, waarom niet?) en ten tweede dat emoties noodzakelijk zijn voor rationele beslissingen, op voorwaarde dat geen enkele emotie de overhand krijgt. Zonder emoties is de mens, imho, geen mens.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:17:32 #124
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27255652
Tsja, in een andere topic hebben we 't over "vrije wil", en dat is absoluut een discussiepunt ja, ik denk dat hoe beter de mens zichzelf kan beheersen, hoe meer vrije wil een mens heeft.

Hoe dan ook, je weet toch dat gedachten een mens gek kunnen maken, kwaad, jaloers, verdrietig, etc.?

Dat bedoel ik met er is EERST de gedachte, en DAN de emotie.

Dat het denken zelf ook continu aan emotie onderhevig is snap ik. Als je bang bent, en je houdt je gedachte gefocust op datgene waar je bang voor bent, dan blijf je bang of word je nog banger, het is een lus.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:42:04 #125
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27256491
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:52 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Find out for yourself then, of kom gratis hier kijken, ik nodig je uit!
Nou, een reclame film voor een sekte komt niet bepaald hoog op mijn "zien" lijstje. Evengoed bedankt voor het aanbod, .
pi_27256844
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:17 schreef Hallulama het volgende:
Tsja, in een andere topic hebben we 't over "vrije wil", en dat is absoluut een discussiepunt ja, ik denk dat hoe beter de mens zichzelf kan beheersen, hoe meer vrije wil een mens heeft.
En om ervoor te zorgen dat de mens zichzelf kan beheersen, moeten alle kinderen maar intensieve emotionele training krijgen?
quote:
Hoe dan ook, je weet toch dat gedachten een mens gek kunnen maken, kwaad, jaloers, verdrietig, etc.?
Natuurlijk, maar aan die gedachtes gaan emoties vooraf.
quote:
Dat bedoel ik met er is EERST de gedachte, en DAN de emotie.
Dat vind ik, nog steeds, je reinste onzin. Gedachten kunnen hoogstens werken als katalysator of beheerser van die emoties.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:55:08 #127
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257072
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef Frezer het volgende:

Nou, een reclame film voor een sekte komt niet bepaald hoog op mijn "zien" lijstje. Evengoed bedankt voor het aanbod, .
Hoe kom je in hemelsnaam aan dergelijke onzin? Wat geeft het nou dat er een dame in de film aan het woord komt (naast diverse wetenschappers) die toevallig werkt voor de Ramtha School of Enlightenment? Je hebt haar boodschap niet eens gehoord!

Wie of wat heeft jou zo op de kast gejaagd dat je van te voren de deur al dichtgooit zonder er ook maar van geproefd te hebben?

I mean, come on man !
pi_27257233
Nee, ben niet blij met mijn emoties. Word zo moe van mezelf, ik begrijp er niets meer van. Gevoelens van verdriet, verwarring, ontevredenheid...pfff
Het is zo raar. Er is iemand en die ken ik nog vrij kort(ken hem via-via) De laatste tijd gaan we echter veel met elkaar om. Doen van alles en lullen uren, tot diep in de nacht, met elkaar over van alles. Dat voelt zo vertrouwd... Maar tegelijkertijd is het zo gek, je kent iemand pas kort. En nu maak ik me kwaad als hij geen sms-je terugstuurt of geen e-mail beantwoordt. Ik begrijp mezelf echt niet...
  zondag 22 mei 2005 @ 22:00:15 #129
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257293
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:50 schreef Black_Tulip het volgende:

En om ervoor te zorgen dat de mens zichzelf kan beheersen, moeten alle kinderen maar intensieve emotionele training krijgen?
Nou ga je WEER te kort door de bocht. Kun je hier eens mee ophouden? Die overdreven insinuaties van jou. Ik weet anders ECHT niet wat voor zin het heeft om nog met jou te discussiëren.

En wat is PAD dan? Is dat onzin? En Kanjertraining? Allemaal flauwekul? Het slaat schijnbaar wel aardig aan.
  zondag 22 mei 2005 @ 22:07:35 #130
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257586
Black_Tulip, what about this:

Denk je niet dat als je kennis van dusdanig niveau is, dat je de processing dan kunt reguleren? Beheersen? De boel op de rails houden? En zou dat de moeite waard zijn denk je? (zie reactie van -Petor-)
  zondag 22 mei 2005 @ 22:08:19 #131
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27257621
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:55 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Hoe kom je in hemelsnaam aan dergelijke onzin? Wat geeft het nou dat er een dame in de film aan het woord komt (naast diverse wetenschappers) die toevallig werkt voor de Ramtha School of Enlightenment? Je hebt haar boodschap niet eens gehoord!

Wie of wat heeft jou zo op de kast gejaagd dat je van te voren de deur al dichtgooit zonder er ook maar van geproefd te hebben?

I mean, come on man !
Ik zit niet op de kast, maar elke recentie die ik tot nu toe ben tegen gekomen en een commentaar in mijn krant komen daar op neer. Dat doet mij dan besluiten dat ik er geen geld en energie voor over heb. Jij gaat toch ook niet naar een film die je niets lijkt?

Misschien ga ik hem wel zien hoor, mocht 'i ooit op tv langs komen als ik niets te doen heb. En idd dan kan ik zelf pas echt oordelen over die film.
  zondag 22 mei 2005 @ 22:09:32 #132
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257667
Jah, da's alles wat ik bedoel, dat laatste stukje, over dat oordelen

Ik heb die film al enige tijd in huis, en iedereen die ik 'm laat zien is er laaiend enthousiast over, dus ik begrijp die recenties niet zo, I guess...
  zondag 22 mei 2005 @ 22:16:19 #133
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27257955
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:00 schreef Hallulama het volgende:

En wat is PAD dan? Is dat onzin? En Kanjertraining? Allemaal flauwekul? Het slaat schijnbaar wel aardig aan.
Hier heb je het volgens mij over de lesmethoden op basisscholen? Maar het lijkt me vrij logisch dat ze daar aandacht besteden aan hoe je met elkaar moet omgaan. Tegenwoordig is project werk op scholen ook heel populair (al schieten ze daar wat in door in mijn beleving) dat zijn ook zaken die er voor zorgen dat ze met elkaar om leren gaan. Met elkaar omgaan betekend vanzelfsprekend ook leren niet meteen te ontploffen als er iets niet volgens jou verwachtingen gebreurd. Bovendien, maar dat weet Moonah waarschijnlijk beter als ik, krijgen leerkrachten ook wel training om in te springen bij gevalletjes waar het mis drijgt te lopen. Wat wil je dan nog toevoegen?

Ik krijg een beetje de indruk dat je af en toe wat aangebrand bent
  zondag 22 mei 2005 @ 22:21:53 #134
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27258198
Ja, nee, ik was niet onder de indruk dat 't al in zo'n ver gevorderd stadium was, met dat hele PAD/Kanjertraining gebeuren, ik vind 't dan ook erg cool.

Ik ben niet aangebrand hoor, wel verbaasd afentoe.
pi_27262051
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:00 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Nou ga je WEER te kort door de bocht. Kun je hier eens mee ophouden? Die overdreven insinuaties van jou.
Het is polemisch bedoeld, met als doel een reactie van jou uit te lokken dat je het echt niet zo bedoelde.
quote:
Nee, vast niet, maar voor al die projectjes geldt dat ik er niet over heb gehoord. Wat ik echter in jouw posts lees lijkt heel ver te gaan en een soort verplicht project te zijn voor alle scholieren, en gecombineerd met jouw waardeoordelen over enkele basisemoties en jouw uitspraak dat de gedachte altijd voor de emotie komt, heb ik het niet zo op een uitvoering van jouw plannen.
pi_27262204
Hallullama zit jij bij een of andere sekte of zo?
Je bent zo fanatiek aan het prediken hier.

Oh en af en toe vloeken is gewoon lekker, om daar nu een hele theorie over negatieve emoties blocken over af te steken ....
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 23 mei 2005 @ 00:34:50 #137
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27262212
Dat bedoel ik ook niet, het enige dat mij fantastisch lijkt is wanneer er meer aandacht voor komt, en dan mogen de mensen met verstand van zaken het verder uitwerken.

En schijnbaar is er al meer aandacht voor, of groeit de aandacht in iedergeval, ik wacht nog op een reactie van Moonah.
pi_27262892
Hmm...

Alles in deze wereld draait om gevoel en emotie. Het zou enorm fout zijn wanneer je dit weg zou proberen te stoppen of het te veel wil gaan controleren. Emotie moet je de vrije loop kunnen laten gaan. Je hebt ze niet voor niets... Zonder emoties ben je in feite al dood...

Iedereen doet het, maar excessief onderdrukken van gevoelen zal uiteindelijk zonder twijvel toch op een bepaald moment met een eruptie naar boven komen! Niet goed dus... In die zin ga je volgens mij dus echt te ver door kinderen op jonge leeftijd gevoelens te laten onderdrukken. Gevaarlijke materie in mijn ogen...

Persoonlijk ben ik net als ieder mens ook lang niet altjd even blij met al mijn emoties, maar ik zou ze voor geen bedrag te wereld willen missen!

[ Bericht 0% gewijzigd door -Jay-20- op 23-05-2005 01:22:07 ]
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  maandag 23 mei 2005 @ 01:22:26 #139
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263119
-Jay-20-, we hebben het hier helemaal niet over het ONDERDRUKKEN van emoties.
pi_27263144
Nee, actief controleren wat in veel gevallen dus op het zelfde neer komt...
  maandag 23 mei 2005 @ 01:27:44 #141
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263199
Nee toch? Dat kan je best nuanceren lijkt me
pi_27263251
Als je kinderen op jonge leeftijd alle nagatieve gevoelens actief laat controleren is het volgens mij onvermijdelijk dat deze gevoelens op latere leeftijd volledig onderdrukt zullen worden.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:34:59 #143
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263290
Als je 't hebt over PAD, ik moest wel even denken aan Amerikaanse praktijken ja, daarom vroeg ik me ook af of dat wel helemaal 100% in orde is, padden lijkt mij teveel op onderdrukken.

Maar zo hoeft 't niet te lopen, lees even wat ik eerder tikte:

- Piet wordt niet kwaad op Henk omdat Henk op z'n voet heeft gestapt, Piet snapt namelijk dat ongelukjes kunnen gebeuren, Piet slaakt echter wel een kreet om de pijn te uiten en vraagt EVENTUEEL aan Henk of hij voortaan beter op wil passen (alsof Henk dit niet al lang had begrepen door de kreet die Piet slaakte, maar goed).

Als Piet snapt dat ongelukjes kunnen gebeuren, dan zal hij de energie opgewekt door het gevoel van pijn niet richten op Henk, maar op de lucht.

In dat geval onderdruk je dus helemaal NIETS, toch? Je draagt het kind ook niets op, je leert hem alleen maar dat ongelukjes kunnen gebeuren, that's all.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:38:44 #144
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27263356
Inderdaad Hallulama, je hebt gewoon gelijk, klaar.
Negatieve gevoelens moet je gewoon geleiden en relativeren, zeker bij een bovenstaand voorbeeld.
pi_27263392
I agree. Maar dat is natuurlijk een normaal leerproces. In die situatie wordt er gewoon uitgelegd hoe er met bepaalde situaties het beste omgegaan zou moeten worden. Dit staat los van het onderdrukken of controleren van gevoelens. Het gaat idd om relativeren.

Het zou fout zijn wanneer pietje geleerd zou worden dat woede toch niets uit haalt en dat hij er per definitie niet naar zou moeten handelen, want die indruk kreeg ik dat je op wou namelijk... Zo, niet dan heb ik je verkeerd begrepen.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:44:13 #146
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263427
Nou, die indruk krijg ik dus ook als men het heeft over "padden", vandaar dat ik Moonah nu echt begin te missen, maar ja, het is natuurlijk wel inmiddels 01:44
pi_27263607
Leuk topic, goeie discussie. (tvp)
  maandag 23 mei 2005 @ 09:49:10 #148
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27266042
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:34 schreef Hallulama het volgende:

Als Piet snapt dat ongelukjes kunnen gebeuren, dan zal hij de energie opgewekt door het gevoel van pijn niet richten op Henk, maar op de lucht.
Piet snapt best wel dat ongelukjes kunnen gebeuren, dat heetf 'i echt wel van ouders en school geleerd. Desondanks zal piet boos reageren, alleen al uit reflex. Daar vind ik ook niet zo gek veel mee mis, zolang Piet Henk niet gaat aftuigen (wat hem ook al lang geleerd is dat 'i dat niet moet doen).

Ik zie de "verbetering" niet die je voorsteld. Zoals ik al eerder zei, ik krijg erg vaak het gevoel dat mensen die met dit soort dingen (extreem) bezig zijn gevoelens onderdrukken (ondanks dat ze het zelf niet willen zien); risico is dat op een gegeven moment de bom barst. En dan is het feest.

Geef mij maar mijn negatieve emoties , een probaat middel tegen het opkroppen van frustraties. Pijn gaat ook gepaard met negatieve gevoelens, wil je dat ook er uit hebben?
  maandag 23 mei 2005 @ 12:04:03 #149
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27270016
Dat is anders niet de PAD methode, dat is mijn methode.

Hieronder zie je hoe het volgens PAD zou moeten gaan:

- Piet loopt bij Henk weg en gaat padden om rustig te worden.
- Daarna bedenkt hij dat hij Henk gaat vragen om in het vervolg beter uit te kijken, want hij heeft pijn.
- Als hij dit heeft gedaan, reageert Henk door te zeggen dat het niet expres kwam en biedt hij zijn excuses aan.
- Het probleem is opgelost.

Padden, padden? Wat is padden? In je schulp kruipen? Op je tanden bijten? Daar lijkt het op, brrr!

DAT lijkt me nou WEL onderdrukken.

Het komt tevens zeer geacteerd over, like I said, Amerikaanse praktijken.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:30:42 #150
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27282953
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:05 schreef Moonah het volgende:
Ik zal morgen eens voor je kijken als ik eraan denk.
quote:
Op maandag 23 mei 2005 00:34 schreef Hallulama het volgende:
ik wacht nog op een reactie van Moonah.
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:44 schreef Hallulama het volgende:
Nou, die indruk krijg ik dus ook als men het heeft over "padden", vandaar dat ik Moonah nu echt begin te missen, maar ja, het is natuurlijk wel inmiddels 01:44
Goh Hallulama, tegen een kind in de klas zou ik zeggen dattie niet zo ongeduldig hoeft te zijn. "De juf is je echt niet vergeten hoor..."

We zijn ons binnen het team nu aan het oriënteren op de methode "Klets". Alleen ben ik nog niet aan proeflessen toegekomen in mijn groep, dus daar kan ik je nog niet zoveel over melden.

PAD beviel ons dus niet. Te gemaakt. En de lessen waren niet prettig.
Dat zgn padden is niet bedoeld als opkroppen of wegduwen, maar om alles even laten bezinken. Dat zou je juíst moeten aanspreken. Immers, na een bezinking is de primaire emotie wat gezakt en kan het kind weer vanuit zijn ratio reageren.

Oh, en fyi, de juf heeft vanavond nog iets anders te doen...
  maandag 23 mei 2005 @ 18:38:49 #151
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27283158
Is sociaal-emotionele ontwikkeling nou verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten qua of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?

In het kiezen van de methode zelf is men klaarblijkelijk vrij.
pi_27301716
quote:
Hoe blij bent u met uw emoties? Zou u zich een leven zonder negatieve emoties kunnen voorstellen? Denkt u dat een dergelijke leven saai zal zijn? Of denkt u dat een dergelijk leven juist voor meer rust en vrede zal zorgen?
Enorm rustig en vredig. Geen gezeik aan m'n kop.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_27301843
ik zou niet zonder mijn emoties willen. ook niet zonder de "negatieve". ik zet negatieve bewust tussen aanhalingstekens, omdat ik geloof dat er geen negatieve emoties bestaan. je moet jezelf gewoon afleren om ze te beoordelen, maar ze gewoon voelen.

ik vind het wel wat hebben, die achtbaan van emoties. stukken beter dan een flatline.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 11:49:27 #154
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27303294
Heb je wel eens een "flatline" ervaren, Byte_Me?

Volgens mij zijn de meeste mensen die zweren bij "achtbanen van emoties" niet bekend met "flatlines" namelijk.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 11:52:42 #155
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27303393
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 11:49 schreef Hallulama het volgende:

Volgens mij zijn de meeste mensen die zweren bij "achtbanen van emoties" niet bekend met "flatlines" namelijk.
Ik ben het iig wel met hem eens. Ik denk dat een achtbaan en de flatline beiden uitersten zijn, maar ik weet wel dat ik me prettiger voel als ik emoties voel, dan dat ik vrijwel niets voel.

En natuurlijk, over-emotioneel zijn kan net zo goed onprettig zijn als in het geheel geen emoties voelen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 12:15:12 #156
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27304004
Eeh, tsja, wijs, de waarheid ligt uiteraard in het midden, da's zo.

Ik vraag me af of het aantal psychische patienten in Nederland toeneemt of afneemt.
pi_27306990
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:15 schreef Hallulama het volgende:
Eeh, tsja, wijs, de waarheid ligt uiteraard in het midden, da's zo.

Ik vraag me af of het aantal psychische patienten in Nederland toeneemt of afneemt.
Gokje: het aantal psychische patiënten ter wereld neemt toe naarmate de technologische 'vooruitgang' van de maatschappij toeneemt. Maar dat is volledig off-topic.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:10:13 #158
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27307858
Grappig, religie neemt toe na periodes van technologische vooruitgang.

How interesting, but yeah, off-topic.

Technologische vooruitgang hypnotiseert de mens vermoedelijk een beetje, of verlamt, en 't kost dan weer even tijd om te ontwaken into pure being.

Sommigen gaan langs bij de shrink, anderen vinden wat ze zoeken in religie, filosofie of mystieke stromingen.

Daarom moet 't onderwijsstelsel op de schop, om een gulde middenweg te vinden, om te voorkomen dat mensen knettergek worden van al die snelheid & dynamiek om hun heen.

Geef eens wat aandacht aan reflectie ofzo.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:12:09 #159
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27307925
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:10 schreef Hallulama het volgende:
Grappig, religie neemt toe na periodes van technologische vooruitgang.

How interesting, but yeah, off-topic.

Technologische vooruitgang hypnotiseert de mens vermoedelijk een beetje, of verlamt, en 't kost dan weer even tijd om te ontwaken into pure being.

Sommigen gaan langs bij de shrink, anderen vinden wat ze zoeken in religie, filosofie of mystieke stromingen.

Daarom moet 't onderwijsstelsel op de schop, om een gulde middenweg te vinden, om te voorkomen dat mensen knettergek worden van al die snelheid & dynamiek om hun heen.

Geef eens wat aandacht aan reflectie ofzo.
Het heeft er denk ik eerder mee te maken dat de vraag of je psychische problemen heeft vooral afhankelijk is van het feit of je er zelf last van hebt. Bij welvaart ligt de lat van "ergens problemen mee hebben" een stuk lager dan wanneer er gemiddeld minder welvaart is.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:25:28 #160
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27308356
Ja, omdat wanneer alles voor de wind gaat er minder aandacht is voor reflectie, I guess?

De gemiddelde mens begint pas na te denken als het FOUT gaat, en komt dan achter een flinke hoeveelheid extra fouten die niet eerder zichtbaar waren. Of is dat de emotie weer welke de visie vertroebelt?

Het goede en het foute hypnotiseren dan allebei. M.a.w. positieve emoties en negatieve emoties leiden af van de werkelijkheid, het midden, de balans?

Gaat het goed dan denkt men te weinig, gaat het fout dan denkt men te veel? Wat een grap.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:29:04 #161
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27308488
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:25 schreef Hallulama het volgende:
Ja, omdat wanneer alles voor de wind gaat er minder aandacht is voor reflectie, I guess?
Nee, eerder dat je relatief gezien eerder ervaart dat iets een probleem is.
quote:
De gemiddelde mens begint pas na te denken als het FOUT gaat, en komt dan achter een flinke hoeveelheid extra fouten die niet eerder zichtbaar waren. Of is dat de emotie weer welke de visie vertroebelt?
Ik weet niet. Hoe goed je ook nadenkt, fouten zijn er altijd wel. Hoe je daarmee omgaat kun je zelf voor kiezen. Je kunt het zien als een falen en jezelf de put in werken, je kunt het ook zien als een leermoment en het zien als een verrijking.
quote:
Het goede en het foute hypnotiseren dan allebei. M.a.w. positieve emoties en negatieve emoties leiden af van de werkelijkheid, het midden, de balans?
Voor zover een werkelijkheid is wel. Emoties geven echter wel aan hoe jij kiest iets te ervaren, en daarmee kun je jezelf heel goed leren kennen, en is het waarschijnlijk zelfs een afdruk van wie je bent.
quote:
Gaat het goed dan denkt men te weinig, gaat het fout dan denkt men te veel? Wat een grap.
Dat lijkt mij niet, maar misschien bedoel je met denken iets anders dan wat er normaal gesproken mee bedoeld wordt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:35:01 #162
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27308694
Ja, wellicht, denken als in kritisch zijn?
pi_27308885
Zeg Hallulama, ik wil hier best over verder discussiëren, maar vind je het eigenlijk niet jammer dat je meehelpt aan het 'kapen' van je eigen topic? Ik bedoel, wat vind je ervan dat we nu van onderwerp veranderen?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:49:16 #164
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27309202
Laat ik die vraag beantwoorden met een tegenvraag, ben jij ERG strikt qua persoonlijkheid, Black_Tulip?

(kapen klinkt wel weer erg drastisch namelijk)
pi_27313164
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:49 schreef Hallulama het volgende:
Laat ik die vraag beantwoorden met een tegenvraag, ben jij ERG strikt qua persoonlijkheid, Black_Tulip?
Hoe bedoel je?
quote:
kapen klinkt wel weer erg drastisch namelijk
Kapen is de letterlijke vertaling van het woord 'hijacking' wat op Engelstalige forums regelmatig wordt gebruikt om aan te tonen dat in de discussie plotseling op een ander onderwerp wordt overgegaan. Het interessante in dit topic is dat je er zelf aan meewerkt, hoewel meerdere fora een beleid hebben tegen 'hijacking', omdat dat niet leuk is voor de TS.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:32:45 #166
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27314776
1. Er staat nog een vraag open:

"Is sociaal-emotionele ontwikkeling nou verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten qua of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?

In het kiezen van de methode zelf is men klaarblijkelijk vrij."

2. Everything's connected.

Is wellicht een beetje afhankelijk ook van wat men verwacht van een forum, ik verwacht algemene uitwisseling van meningen en kennis.

Maar okay, als iemand opeens in deze topic over auto's of voetbal zou beginnen te praten dan zou me dat NET iets te ver gaan ja
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:49:11 #167
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27315258
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:32 schreef Hallulama het volgende:

"Is sociaal-emotionele ontwikkeling nou verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten qua of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?

Moonah heeft gelijk, je bent ongeduldig, . Een negatieve emotie, ik zou er maar snel eens wat aan gaan doen!
pi_27315601
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 11:49 schreef Hallulama het volgende:

Ik heb jarenlang bijna alle emoties weggeduwd. kan helaas niet zeggen dat dat een gelukkige tijd was.

bovendien hoeft een achtbaan natuurlijk niet meteen super extreem te zijn. er zijn ook wat rustigere achtbanen.

mijn idee van een flatline is dat je geen referentiepunten meer hebt. geen ups, geen downs, helemaal niets. dus dan weet je ook niet waar die flatline ligt.
Mijn ervaring was dat die flatline veranderde in een neergaande spiraal, totdat ik me realiseerde dat ik helemaal niet gelukkig was.

bovendien helpen emoties je keuzes te maken. stel jij vind je baan kut. maar jij duwt dat kutgevoel weg, negeert het, relativeert het, wat dan ook. dan zou je dus bij wijze van spreken je hele leven een kutbaan kunnen hebben. terwijl je met een beetje emotie waarschijnlijk wel over de streep was geduwd om een andere baan te gaan zoeken. waarmee je misschien wel veel gelukkiger zou zijn.

mijn ervaring is dus dat je maar beter wel die emoties kunt beleven, zodat je er iets mee kunt doen. uitzoeken waar ze vandaan komen, wat de oorzaak is en die aanpakken.

[ Bericht 21% gewijzigd door Byte_Me op 24-05-2005 18:09:30 ]
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:11:34 #169
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27317709
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:49 schreef Frezer het volgende:

Moonah heeft gelijk, je bent ongeduldig, . Een negatieve emotie, ik zou er maar snel eens wat aan gaan doen!
Ongeduldig? Of enthousiast?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:13:11 #170
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27317757
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:02 schreef Byte_Me het volgende:

mijn ervaring is dus dat je maar beter wel die emoties kunt beleven, zodat je er iets mee kunt doen. uitzoeken waar ze vandaan komen, wat de oorzaak is en die aanpakken.
Dat is precies wat ik wil zeggen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:38:20 #171
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27318484
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 19:11 schreef Hallulama het volgende:
Ongeduldig? Of enthousiast?
Je enthousiasme uit zich nogal door ongeduld... Beetje minder pushen zou prettig zijn.
quote:

In hoeverre het verplicht is weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat een goede soc.-emot. ontwikkeling een basisvoorwaarde is om tot leren te kunnen komen. Dus een goede school heeft geen wettelijke verplichting nodig....
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:10 schreef Hallulama het volgende:
Onzin. Als mensen uit 'een goed nest' komen, met liefde, aandacht en een beetje oké (consequente) opvoeding dan is dat voor het merendeel afdoende. School voegt wat toe op dat vlak.
Maar school laten verworden tot een Psychologisch Vormingscentrum....
En ik hecht juíst enorm veel waarde aan de soc emot. ontw. van kinderen, maar jouw plannen vind ik echt zwaar overtrokken.
pi_27319355
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 19:38 schreef Moonah het volgende:

[..]

Je enthousiasme uit zich nogal door ongeduld... Beetje minder pushen zou prettig zijn.
[..]

In hoeverre het verplicht is weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat een goede soc.-emot. ontwikkeling een basisvoorwaarde is om tot leren te kunnen komen. Dus een goede school heeft geen wettelijke verplichting nodig....
[..]

Onzin. Als mensen uit 'een goed nest' komen, met liefde, aandacht en een beetje oké (consequente) opvoeding dan is dat voor het merendeel afdoende. School voegt wat toe op dat vlak.
Maar school laten verworden tot een Psychologisch Vormingscentrum....
En ik hecht juíst enorm veel waarde aan de soc emot. ontw. van kinderen, maar jouw plannen vind ik echt zwaar overtrokken.
het probleem is dat er de laatste tientallen jaren een grote nadruk op leren en denken is gekomen. dat moet in balans worden gehouden met het "voelen". Door steeds maar de nadruk op het leren en denken te leggen, verschuift automatisch de aandacht van je gevoelsleven weg. het zou mijns inziens erg goed zijn als er ook aandacht komt voor het sociaal emotionele. Of dat nou vanuit school moet komen laat ik in het midden.

kijk bijvoorbeeld naar japan. dat is een land met een extreem hoge druk op presteren. hard leren, hoge cijfers halen, daarna hard werken en carriere maken. De mensen zijn compleet vervreemd van hun gevoelsleven. Vandaar dat er nergens zoveel mensen zelfmoord plegen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Byte_Me op 24-05-2005 20:15:08 ]
pi_27319599
quote:
2. Everything's connected.

Is wellicht een beetje afhankelijk ook van wat men verwacht van een forum, ik verwacht algemene uitwisseling van meningen en kennis.

Maar okay, als iemand opeens in deze topic over auto's of voetbal zou beginnen te praten dan zou me dat NET iets te ver gaan ja
quote:
Mijn theorie: Technologische vooruitgang veroorzaakt verregaande en razendsnelle verandering in de omgeving van de mens. Het gevolg is een identiteitscrisis, aangezien de omgeving mede de identiteit bepaalt. De persoonlijkheid en gevoeligheid voor verandering bepaalt waartoe de mens toevlucht neemt om deze verandering van de omgeving te neutraliseren door een vaste, rustgevende factor.
quote:
Een andere oplossing is een vertraging van die vooruitgang, maar dat is zeker vloeken in de kerk Technologische vooruitgang betekent overigens niet dat alles plotseling beter gaat. Sterker nog, technologische vooruitgang is de directe aanleiding voor sociologische achteruitgang, namelijk groeiende ongelijkheid.
quote:
Hoe goed je ook nadenkt, fouten zijn er altijd wel. Hoe je daarmee omgaat kun je zelf voor kiezen. Je kunt het zien als een falen en jezelf de put in werken, je kunt het ook zien als een leermoment en het zien als een verrijking.

[...]

Emoties geven echter wel aan hoe jij kiest iets te ervaren, en daarmee kun je jezelf heel goed leren kennen, en is het waarschijnlijk zelfs een afdruk van wie je bent.
Eensch.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:24:54 #174
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27319930
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:06 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

het probleem is dat er de laatste tientallen jaren een grote nadruk op leren en denken is gekomen. dat moet in balans worden gehouden met het "voelen". Door steeds maar de nadruk op het leren en denken te leggen, verschuift automatisch de aandacht van je gevoelsleven weg. het zou mijns inziens erg goed zijn als er ook aandacht komt voor het sociaal emotionele. Of dat nou vanuit school moet komen laat ik in het midden.
Ehm.... vergelijk onderwijs eens met een eeuw geleden. En óf er dan meer aandacht is gekomen voor de soc-emot. ontw. Een gulden middenweg is oké. Maar de rollen moeten niet worden omgedraaid. Primair ligt die verantwoordelijkheid bij de ouders.
quote:
kijk bijvoorbeeld naar japan. dat is een land met een extreem hoge druk op presteren. hard leren, hoge cijfers halen, daarna hard werken en carriere maken. De mensen zijn compleet vervreemd van hun gevoelsleven. Vandaar dat er nergens zoveel mensen zelfmoord plegen.
Ik heb een kind in de klas met een Japanse moeder en een Nederlandes, maar Amerikaans geöriënteerde vader. Ze hebben daar ook gewoond. Mijn hemel.... Enorm triest zoals dat kind wordt 'opgevoed'..
Als hij ook maar één foutje heeft raakt hij al in paniek. Ouders willen alleen maar (en nóg veel meer) aandacht voor prestaties. Letterlijk: "We vinden het jammer dat er niet meer academische vorming is op school." Hálloooo! We zijn een basisschool. Anyway, kind is op soc.-emot. vlak compleet 'misvormd'. Ouders zien niet dat hij daarin te weinig is ontwikkeld, vinden dat ook totaal niet belangrijk. We hebben tig gesprekken met ze gehad, totdat er door hen werd getwijfeld aan mijn professionaliteit ( "I assume you are educated to be a teacher?" ). Als ouders weer komen klagen, adviseert mijn directeur ze een andere school te zoeken die beter aansluit bij hun ideeën.
Maar in- en intriest voor zo'n manneke. Hij is echt onhebbelijk, en daar kan hij niet eens iets aan doen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:26:12 #175
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27319962
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 19:38 schreef Moonah het volgende:

Gek, toch ben ik echt niet ongeduldig, maar goed, da's weer de afdeling communicatie en de afdeling perceptie.

Je LAAT je gewoon pushen joh!
quote:
Wat zijn mijn plannen dan? Ik weet zelf nog niet eens wat mijn plannen zijn.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:27:53 #176
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320008
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:24 schreef Moonah het volgende:

Ehm.... vergelijk onderwijs eens met een eeuw geleden. En óf er dan meer aandacht is gekomen voor de soc-emot. ontw. Een gulden middenweg is oké. Maar de rollen moeten niet worden omgedraaid. Primair ligt die verantwoordelijkheid bij de ouders.
Wat de ouders niet weten kunnen ze ook het kind niet leren.
quote:
Mijn hemel.... Enorm triest zoals dat kind wordt 'opgevoed'..
Vandaar dus... onderwijs!
pi_27320037
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:26 schreef Hallulama het volgende:
Juist omdat jij het nog niet op een rijtje hebt, moeten wij afgaan op wat je tot nu toe in de thread hebt gezegd en eerlijk gezegd vind ik die dingen weinig rustgevend.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:29:52 #178
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27320064
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:26 schreef Hallulama het volgende:
Je LAAT je gewoon pushen joh!
You got me!
Want dat dacht ik idd nog toen ik het typte...
quote:
Oké, dan hebben we nog genoeg mogelijkheden om ze bij te stellen...
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:33:06 #179
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27320145
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:27 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Wat de ouders niet weten kunnen ze ook het kind niet leren.
Dat klopt. Maar laat ze dan op oudercursus gaan.
quote:
[..]

Nee. Onderwijs is er voor om kinderen wegwijs te maken in de maatschappij. Dat we de soc.emot. taak erbij hebben gekregen is bittere noodzaak. Dus nogmaals, we moeten de rollen niet omdraaien.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:34:12 #180
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320184
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:28 schreef Black_Tulip het volgende:

Juist omdat jij het nog niet op een rijtje hebt, moeten wij afgaan op wat je tot nu toe in de thread hebt gezegd en eerlijk gezegd vind ik die dingen weinig rustgevend.
Het is toch leuk om hierover te babbelen of na te denken?

En als je vindt dat er niets verandert hoeft te worden dan mag je daar ook melding van maken.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:35:45 #181
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320225
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:33 schreef Moonah het volgende:

Dat klopt. Maar laat ze dan op oudercursus gaan.
Da's helaas ook nog steeds niet verplicht. Telkens als ik daar over begin noemen m'n vrienden me een fascist.
quote:
Nee. Onderwijs is er voor om kinderen wegwijs te maken in de maatschappij. Dat we de soc.emot. taak erbij hebben gekregen is bittere noodzaak. Dus nogmaals, we moeten de rollen niet omdraaien.
Ja, maar is de realiteit niet anders dan?

En wellicht dat als je 't nu onderdeel van het onderwijs maakt, dat je het over 20 jaar weer kan afschaffen?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:36:14 #182
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27320236
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:27 schreef Hallulama het volgende:

Om te beginnen krijgt 'i al onderwijs, en jou speerpunt maakt er blijkbaar nog deel van uit ook. Dat zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de missers van die ouders in de opvoeding goed te maken. Als je als kind van twee kanten complleet tegenstrijdige zaken te horen krijgt gaat dat niet werken.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:38:33 #183
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27320295
btw, als je nu eerst eens bewijs zou hebben dat het zo veel "slechter" is gesteld met de kids op dit vlak als 20 jaar geleden (of 200 voor mijn part).
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:40:56 #184
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27320348
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:36 schreef Frezer het volgende:
Als je als kind van twee kanten complleet tegenstrijdige zaken te horen krijgt gaat dat niet werken.
Kijk, daar hebben we een punt. Voor kinderen idd heel lastig als ze bv. op school dingen moeten oplossen door te praten en moeder zegt: "Ge sloat er maar op!". Want wat de juf zegt is heilig, maar aan hun ouders zijn ze (uiteraard) loyaal. Dus ja... wat moet je dan kiezen/geloven, waarop kun je vertrouwen als kind?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:42:13 #185
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320370
Dat bewijs heb ik niet, daarom vroeg ik al hoe 't zit met het aantal psychiatrische patienten, en ik kreeg te horen dat die hoeveelheid toeneemt naarmate de technologische vooruitgang dat ook doet.

Wel kreeg ik van een vriendin te horen dat van het aantal opnamen op de afdeling psychiatrie van het ziekenhuis waar zij werkt, het bij rond 80% van dat aantal met grote zekerheid te zeggen was dat de problemen zijn ontstaan in de vroege jeugd.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:43:30 #186
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320406
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:40 schreef Moonah het volgende:

Kijk, daar hebben we een punt. Voor kinderen idd heel lastig als ze bv. op school dingen moeten oplossen door te praten en moeder zegt: "Ge sloat er maar op!". Want wat de juf zegt is heilig, maar aan hun ouders zijn ze (uiteraard) loyaal. Dus ja... wat moet je dan kiezen/geloven, waarop kun je vertrouwen als kind?
Daarom ben ik dus voor verplichte opvoedcursussen, en pas aan kinderen beginnen als je met jezelf klaar bent.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:44:19 #187
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320428
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:43 schreef Hallulama het volgende:

Daarom ben ik dus voor verplichte opvoedcursussen, en pas aan kinderen beginnen als je met jezelf klaar bent.
Helaas is (veel) kinderen hebben natuurlijk nog steeds een maatstaf voor succes

Ook iets wat kan worden afgeleerd op school.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:46:07 #188
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320461
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:44 schreef Hallulama het volgende:

Ook iets wat kan worden afgeleerd op school.
En daar komt bijvoorbeeld de oosterse mystiek om de hoek kijken, een stroming die ons kan leren om andere zaken meer te waarderen, zaken die wellicht waarachtiger zijn.

En zo is de cirkel rond.

Nogmaals, everything's connected
pi_27320471
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:38 schreef Frezer het volgende:
btw, als je nu eerst eens bewijs zou hebben dat het zo veel "slechter" is gesteld met de kids op dit vlak als 20 jaar geleden (of 200 voor mijn part).
meer jeugdcriminaliteit
meer kinderen/jongeren met psychische problemen
meer mensen met een burnout/overspannenheid op latere leeftijd

ik heb geen harde cijfers, maar die zijn vast wel te vinden. ik ben er van overtuigd dat bovenstaande punten waar zijn.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:46:43 #190
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27320475
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:43 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Ik heb daar ook wel eens een discussie over gehad. Omdat ik daar dus in zekere mate voor ben. Maar 'verplicht' is niet de oplossing.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:50:39 #191
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320568
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Moonah het volgende:

Ik heb daar ook wel eens een discussie over gehad. Omdat ik daar dus in zekere mate voor ben. Maar 'verplicht' is niet de oplossing.
Ja, veel mensen hebben moeite met zaken die verplicht zijn, maar met de verkeersregels valt 't wel mee.

Omdat we daar aan gewend zijn misschien?

Ieder mens wil verder graag over het algemeen genomen de beste zijn he, zichzelf wijs maken dat alles onder controle is, en dat hij of zij prima bezig is, dat is iets wat ons instinct ons laat doen, een vleugje psychologie (dissonantie reductie) er bij, zie daar maar eens onderuit te komen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:53:02 #192
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320624
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Byte_Me het volgende:

meer jeugdcriminaliteit
meer kinderen/jongeren met psychische problemen
meer mensen met een burnout/overspannenheid op latere leeftijd

ik heb geen harde cijfers, maar die zijn vast wel te vinden. ik ben er van overtuigd dat bovenstaande punten waar zijn.
Ja ja, welkom in de moderne seculiere westerse samenleving.

En al die pressie van ons richting het Midden-Oosten omdat we daar al onze energie vandaan willen halen (olie) zorgt er ook nog eens voor dat die arme religieuze mensen daar compleet doorslaan van angst als ze onze moderne seculiere westerse bullshit op zich af zien komen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:04:38 #193
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27320924
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Byte_Me het volgende:

meer jeugdcriminaliteit - zou best kunnen
meer kinderen/jongeren met psychische problemen - er zijn er meer bekend ja, maar tot pak 'em beet 100 jaar geleden werd daar zo goed als niets aan gedaan
meer mensen met een burnout/overspannenheid op latere leeftijd - vroeger had men zich rond die leeftijd letterlijk het graf in gewerkt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:06:40 #194
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27320983
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Moonah het volgende:

[..]

probleem is idd een grens bepalen, en is het wel ethisch verantwoord dat op te leggen aan anderen. Ik denk dat het zo goed als onmogelijk is hiervoor een eerlijk en degelijk systeem te ontwikkelen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:07:10 #195
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27320999
In welke vakgebieden vind je burnouts voornamelijk? Is dat fysieke of mentale arbeid?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:08:56 #196
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27321040
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:06 schreef Frezer het volgende:

probleem is idd een grens bepalen, en is het wel ethisch verantwoord dat op te leggen aan anderen. Ik denk dat het zo goed als onmogelijk is hiervoor een eerlijk en degelijk systeem te ontwikkelen.
Je hoeft niet per se te focussen op wat ouders WEL moeten doen, je kan beter focussen op wat ouders vooral NIET moeten doen.

We gaan je niet vertellen wat de beste manier is, we vertellen je alleen dat de manieren zus en zo NIET in orde blijken te zijn, want dit of dat.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:09:16 #197
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27321048
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:44 schreef Hallulama het volgende:

Is dat zo?
In niet-seculiere samenlevingen in elk geval wel (of vele malen sterker als hier)
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:11:09 #198
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27321102
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:08 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Je hoeft niet per se te focussen op wat ouders WEL moeten doen, je kan beter focussen op wat ouders vooral NIET moeten doen.

We gaan je niet vertellen wat de beste manier is, we vertellen je alleen dat de manieren zus en zo NIET in orde blijken te zijn, want dit of dat.
denk je dat dat helpt?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:14:23 #199
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27321188
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:09 schreef Frezer het volgende:

Is dat zo?
In niet-seculiere samenlevingen in elk geval wel (of vele malen sterker als hier)
Dat zijn dan de verkeerde niet-seculiere samenlevingen, waar armoede heerst en geen sociale voorzieningen zijn, daar doen ze 't puur vanwege overlevingsredenen, en 't komt ook wegens gebrek aan voorbehoedsmiddelen, so I reckon.
pi_27321191
Om antwoord te geven op de vraag - soms absoluut niet.
Af en toe heb ik hele periodes van spiralen die alleen maar naar beneden gaan en later vervloek je je emoties. Maar bijvoorbeeld echt geluk voelen als je iets heel moois ziet of hoort, dat wil ik niet missen. En, emoties maken je tenslotte mens, denk ik.
Dus hoewel ik soms wilde dat ik ze wat meer in controle kon houden... geen problemen met emoties.
Tralalalaaa
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:14:43 #201
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27321193
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:11 schreef Frezer het volgende:

denk je dat dat helpt?
Wellicht, wat denk jij?
pi_27321393
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:34 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Het is toch leuk om hierover te babbelen of na te denken?
Ja hoor.
quote:
En als je vindt dat er niets verandert hoeft te worden dan mag je daar ook melding van maken.
Ik zit niet in het onderwijs (in ieder geval niet aan de onderwijzende kant ) Wie weet zou ik wel willen dat er dingen veranderd zouden moeten worden als ik dat wel was.
pi_27321473
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:35 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Da's helaas ook nog steeds niet verplicht. Telkens als ik daar over begin noemen m'n vrienden me een fascist.
Vind je het gek? Als je iedereen verplicht een oudercursus te volgen, verplicht je alle ouders hun kinderen op te voeden zoals jij denkt dat het hoort. Als dat geen schending van vrijheid is, of het opleggen van je eigen normen aan iedereen, weet ik het niet meer.
pi_27321595
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:08 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Die tactiek werkt niet. Dat heb ik gister nog mogen ervaren Als je iemand zegt dat 'ie het vooral niet moet doen, wordt het aantrekkelijker om het juist wel te doen.

Ik moest met twee andere studiegenoten een powerpoint presentatie maken. Als achtergrond wilde ik op advies van iemand die er verstand van heeft geen blauw gebruiken, omdat dat slaap zou promoten (die 'expert' heeft me een alternatieve opmaak aangeboden die ik mooi vond). Hoe meer ik erop hamerde dat we geen blauw moesten gebruiken, deste opstandiger werden mijn studiegenoten om vervolgens alsnog voor licht lavendelblauw te kiezen "Maar het is paars!" Jaja
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:35:31 #205
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27321723
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:14 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Dat zijn dan de verkeerde niet-seculiere samenlevingen, waar armoede heerst en geen sociale voorzieningen zijn, daar doen ze 't puur vanwege overlevingsredenen, en 't komt ook wegens gebrek aan voorbehoedsmiddelen, so I reckon.
Vele religies zien het als een goede zaak zo veel mogelijk kindekes te maken, maar de omstandigheden die jij op noemt hebben er ook debet aan ja.
pi_27322039
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:04 schreef Frezer het volgende:

[..]

meer jeugdcriminaliteit - zou best kunnen
meer kinderen/jongeren met psychische problemen - er zijn er meer bekend ja, maar tot pak 'em beet 100 jaar geleden werd daar zo goed als niets aan gedaan
meer mensen met een burnout/overspannenheid op latere leeftijd - vroeger had men zich rond die leeftijd letterlijk het graf in gewerkt.
ik heb het niet over 100 jaar, maar over enkele 10tallen jaren
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:51:04 #207
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27322096
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:35 schreef Frezer het volgende:

Vele religies zien het als een goede zaak zo veel mogelijk kindekes te maken, maar de omstandigheden die jij op noemt hebben er ook debet aan ja.
Of dat komt door de pure religie zelf of door de instituten die er voor zorgden dat we bepaalde zaken letterlijk begonnen te nemen, de boel naar hun hand zetten, en er voor zorgden dat we alles blindelings gingen opvolgen is de vraag.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:51:44 #208
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27322112
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:25 schreef Black_Tulip het volgende:

Vind je het gek? Als je iedereen verplicht een oudercursus te volgen, verplicht je alle ouders hun kinderen op te voeden zoals jij denkt dat het hoort. Als dat geen schending van vrijheid is, of het opleggen van je eigen normen aan iedereen, weet ik het niet meer.
En verkeersregels dan?
pi_27322155
Ik vind wat Hallulama zegt erg overeenkomen met wat mij geleerd wordt tijdens Aikido-les. Namelijk, een aanvaller is nooit gelukkig. Iemand die aanvalt reageert altijd uit woede/jaloezie/verdriet.
Er wordt nadruk gelegd op een heldere geest en ontspanning en hier zijn emoties absoluut uit den boze (omdat je verkrampt door bijv. angst).

Zolang je je hoofd helder houdt heb je nergens (negatieve) emoties voor nodig. Hoe komt het anders dat niemand moeite heeft een evenwitchbalk te trotseren als deze 5 cm. hoog is, een ander verhaal wordt het als deze 10 meter boven de grond hangt. De angst om te vallen zorgt ervoor dat je verkrampt en (hoogstwaarschijnlijk) toch valt.

Het is net als angst om te sterven, iedereen weet dat je op een dag moet gaan en dit kan ook morgen zijn. Heeft het dan zin om daarom elke dag in angst te leven? De bereidheid om te sterven brengt erg veel rust met zich mee.

Ik heb zelf altijd erg veel last ondervonden van mijn negatieve emoties en ben er nog lang niet van af maar ik probeer dit wel te overwinnen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:55:21 #210
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27322200
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:30 schreef Black_Tulip het volgende:

Die tactiek werkt niet. Dat heb ik gister nog mogen ervaren Als je iemand zegt dat 'ie het vooral niet moet doen, wordt het aantrekkelijker om het juist wel te doen.
Dat geldt voor mensen die het door wat voor verleden dan ook niet trekken wanneer iemand ze vertelt wat ze MOETEN doen, ongeacht de waarheid van de boodschap. Met dat soort lui maken we natuurlijk korte metten.
quote:
Ik moest met twee andere studiegenoten een powerpoint presentatie maken. Als achtergrond wilde ik op advies van iemand die er verstand van heeft geen blauw gebruiken, omdat dat slaap zou promoten (die 'expert' heeft me een alternatieve opmaak aangeboden die ik mooi vond). Hoe meer ik erop hamerde dat we geen blauw moesten gebruiken, deste opstandiger werden mijn studiegenoten om vervolgens alsnog voor licht lavendelblauw te kiezen "Maar het is paars!" Jaja
Ik was er niet bij, ik ken jouw communicatie skills niet. Dat de tactiek voor jou niet werkt wil niet zeggen dat de tactiek uberhaupt niet werkt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:55:28 #211
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27322203
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:48 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ik heb het niet over 100 jaar, maar over enkele 10tallen jaren
In die periode is de aandacht voor die problemen alleen maar groter geworden, dus vinden ze ook nu meer als 10 jaar geleden.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 21:56:23 #212
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27322224
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:51 schreef Hallulama het volgende:

[..]

En verkeersregels dan?
Houdt iedereen zich daar aan dan?
Verkeersregels zijn natuurlijk ook niet zo zwaar beladen als dit onderwerp, en een stuk eenvoudiger te implementeren.
pi_27322256
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:55 schreef Frezer het volgende:

[..]

In die periode is de aandacht voor die problemen alleen maar groter geworden, dus vinden ze ook nu meer als 10 jaar geleden.
houdt niet in dat de problemen zelf niet groter zijn geworden.
pi_27322351
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:56 schreef Frezer het volgende:

[..]

Verkeersregels zijn natuurlijk ook niet zo zwaar beladen als dit onderwerp, en een stuk eenvoudiger te implementeren.
Bovendien kan een ongeluk direct herleidbaar zijn tot iemand die zich niet aan de verkeersregels heeft gehouden. Bij een ontspoorde jongere is de directe oorzaak een stuk moeilijker te ontdekken. Het hoeven niet eens de ouders te zijn trouwens.
pi_27322468
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:55 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Dat geldt voor mensen die het door wat voor verleden dan ook niet trekken wanneer iemand ze vertelt wat ze MOETEN doen, ongeacht de waarheid van de boodschap. Met dat soort lui maken we natuurlijk korte metten.
Wat ik zei is een pedagogisch gerespecteerde mening waarvan ik dacht dat hij wijd geaccepteerd was. Kinderen moet je niet opvoeden door dingen te verbieden, maar door positieve alternatieven aan te bieden en te verklaren waarom de gevolgen van die acties beter zijn.
quote:
Ik was er niet bij, ik ken jouw communicatie skills niet. Dat de tactiek voor jou niet werkt wil niet zeggen dat de tactiek uberhaupt niet werkt.
Wat er fout is gegaan is dat mijn alternatief bij voorbaat al is afgewezen en ik geen nieuwe kon verzinnen. Aangezien niets anders beter leek dan blauw hebben ze uiteindelijk maar voor blauw gekozen en ben ik ermee akkoord gegaan omdat we anders over twee uur daar nog zouden zitten te ruziën over de te gebruiken kleur voor de achtergrond.
pi_27322498
quote:
voor 99.9% wel ja. iedereen rijdt toch rechts, er wordt links ingehaald, voorrang verleend, etc. ga maar eens kijken in landen als india of egypte, dan zie je wat voor puinhoop het wordt als er geen regels zijn/niemand zich er aan houdt. tuurlijk, hier rijdt er weleens iemand te hard, er wordt weleens vergeten voorrang te verlenen, maar over het algemeen worden de verkeersregels gewoon goed nageleefd.

het is natuurlijk wel de vraag of dat ook zou zijn zonder controle. waarschijnlijk niet (kijk maar naar bovengenoemde landen). dat is dus ook wel van toepassing op die oudercursussen. van de andere kant denk ik niet dat je op zo'n ouder opleiding mensen regels moet leren. het gaat er meer om dat je ze gaat laten zien wat en goede houding is, ze motiveren om betrokken te zijn bij de opvoeding van hun kind (dus niet zoals die engelse moeder op de FP, die de school van de dochters verantwoordlijk achtte voor het feit dat deze alledrie tienermoeder waren).
  dinsdag 24 mei 2005 @ 22:46:24 #217
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27323425
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 22:07 schreef Black_Tulip het volgende:

Wat ik zei is een pedagogisch gerespecteerde mening waarvan ik dacht dat hij wijd geaccepteerd was. Kinderen moet je niet opvoeden door dingen te verbieden, maar door positieve alternatieven aan te bieden en te verklaren waarom de gevolgen van die acties beter zijn.
We hadden 't over de ouders in dit geval he, wel opletten
  dinsdag 24 mei 2005 @ 22:49:42 #218
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27323533
quote:

Verkeersregels niet zwaar beladen? Stel je even voor, van het moment zonder verkeersregels naar het moment met verkeersregels.

Opeens mogen mensen bepaalde straten niet meer in met de auto, of alleen vanaf één richting, opeens moeten ze voor verkeerslichten wachten wanneer ze op rood staan, terwijl er niemand aankomt vanaf de kruisende wegen, etc.

M.a.w., als er een opvoedbewijs zou komen, dan zouden mensen er gewoon aan moeten wennen en daarna is er niets meer aan de hand, behalve dat de kosten betreffende criminaliteit en zorg flink dalen (ik verwijs je nu ook naar 't verhaal over het verplichten van peuterspeelzalen om die redenen).

Ik blijf van mening dat 't belachelijk is dat je een rijbewijs moet halen voor het rijden van een auto, terwijl je zonder enige voorbereiding een kind mag nemen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Hallulama op 24-05-2005 22:55:30 ]
pi_27328417
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 22:46 schreef Hallulama het volgende:

[..]

We hadden 't over de ouders in dit geval he, wel opletten
Dezelfde tactiek werkt ook bij volwassenen Anders heb je last van het 'verboden vrucht' verhaal.
  woensdag 25 mei 2005 @ 09:36:19 #220
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27330192
Bij mij niet hoor, als je mij gewoon in alle redelijkheid uitlegt dat iets niet werkt, en daar argumenten voor geeft, dan ben ik niet zo stom om het TOCH te gaan proberen.

Je doet het nu overkomen alsof iets uitleggen NOOIT zin heeft. Alsof de gemiddelde mens juist wanneer hem of haar wordt verteld dat iets GEEN goed idee is, en WAAROM iets geen goed idee is, dat iets juist WEL uitvoert.

Ik kan me niet voorstellen dat DAT is wat je bedoelt.
pi_27334874
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 09:36 schreef Hallulama het volgende:
Bij mij niet hoor, als je mij gewoon in alle redelijkheid uitlegt dat iets niet werkt, en daar argumenten voor geeft, dan ben ik niet zo stom om het TOCH te gaan proberen.

Je doet het nu overkomen alsof iets uitleggen NOOIT zin heeft. Alsof de gemiddelde mens juist wanneer hem of haar wordt verteld dat iets GEEN goed idee is, en WAAROM iets geen goed idee is, dat iets juist WEL uitvoert.

Ik kan me niet voorstellen dat DAT is wat je bedoelt.
Nee, dat is het ook niet. Natuurlijk heeft uitleggen zin, sterker nog, wat ik zei maar blijkbaar niet is overkomen is dat uitleg de factor is die er doorgaans voor kan zorgen dat regeltjes worden nageleefd. Bij negatieve regels zoals 'je zult niet dit en je zult niet dat' ontbreekt die uitleg vaak. Het aanbieden van positieve alternatieven met uitleg is nog beter.
  woensdag 25 mei 2005 @ 12:18:28 #222
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27335392
Ja, eeh, dan zijn we 't toch eens, of niet?
pi_27342519
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 12:18 schreef Hallulama het volgende:
Ja, eeh, dan zijn we 't toch eens, of niet?
Uhh...
quote:
quote:
... Nee?
  woensdag 25 mei 2005 @ 15:58:52 #224
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27343297
"Natuurlijk heeft uitleggen zin" zeg je.

Je zegt ook: "Het aanbieden van positieve alternatieven met uitleg is nog beter."

Vind ik ook prima!
pi_27348033
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 15:58 schreef Hallulama het volgende:
"Natuurlijk heeft uitleggen zin" zeg je.

Je zegt ook: "Het aanbieden van positieve alternatieven met uitleg is nog beter."

Vind ik ook prima!
Je merkte op dat mensen vooral moest worden geleerd wat ze niet moesten doen. Nou ja, zolang je van plan bent daar uitleg bij te geven is dat prima (maar is het niet altijd genoeg), maar ik kreeg niet de indruk dat je dat van plan was doordat je zei korte metten te maken met mensen die niet naar die regels wilden luisteren. Wat bedoel je precies met korte metten?
  donderdag 26 mei 2005 @ 00:17:22 #226
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27361062
Daarmee bedoelde ik dat mensen die zich niet laten vertellen wat ze (in hun ogen) "moeten" doen meestal een verleden hebben dat er voor zorgt dat ze zich niets laten opdragen, onafhankelijk van het onderwerp of de argumenten, en dat we die mensen vast wel bij de hand kunnen nemen om ze te laten zien dat 't helemaal niet erg is wanneer iemand tegen ze zegt "dit moet" (in andere woorden: "dit is een goed idee").

Mensen die enkel zeggen dat iets "moet" zonder argumenten of uitleg te geven zijn zelf verder sowieso rijp voor een cursus communicatie.
pi_27361271
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 00:17 schreef Hallulama het volgende:
Daarmee bedoelde ik dat mensen die zich niet laten vertellen wat ze (in hun ogen) "moeten" doen meestal een verleden hebben dat er voor zorgt dat ze zich niets laten opdragen, onafhankelijk van het onderwerp of de argumenten, en dat we die mensen vast wel bij de hand kunnen nemen om ze te laten zien dat 't helemaal niet erg is wanneer iemand tegen ze zegt "dit moet" (in andere woorden: "dit is een goed idee").
Dat weet ik niet en daar durf ik ook niets over te zeggen.
quote:
Mensen die enkel zeggen dat iets "moet" zonder argumenten of uitleg te geven zijn zelf verder sowieso rijp voor een cursus communicatie.
Ik heb van de regering welgeteld drie foldertjes ontvangen over de Europese Grondwet, maar nog niet een over de argumentatie achter ons rechtssysteem
  donderdag 26 mei 2005 @ 00:25:38 #228
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27361304
Well, there you go
pi_27361391
De sporten waar je negatieve emoties in kwijt kan, zijn voetbal en vechtsporten bij uitstek.
Je laat ze dan automatisch los, maar dat lijkt me logisch met sporten. Iig zijn deze sporten daar uitzonderlijk goed voor.

dit weekend even eurosport gekeken met soort olympische vechtsporten zoals karakte, aikido, taikwando, etc etc, erg mooi en erg effectief, dat zeiden de masters ook

En om de vraag te beantwoorden, emoties zijn net als leren fietsen, als je maar in balans blijft .
En als je de ene keer meer doorschiet naar een andere kant, dan is het de kunst om weer in balans te komen. Maar daar zijn (ook) emoties een oefenmiddel bij uitstek voor, leerzaam. Want wat doe je ermee?
  donderdag 26 mei 2005 @ 00:31:37 #230
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27361457
Hé, jou ken ik, en jij mij niet, onder deze account althans. !
pi_27361621
Nou heb ik nog niet de vraag beantwoord .

Emoties, ja blij mee. Verschil is wel, emoties waar je zelf om vraagt en emoties waar je niet om vraagt. Al is de tweede dus soms ook een vraag . Want leerzaam kan het ook weer zijn. Iig, in het eerste geval bijv. als ik zin heb in drama een lekkere jankfilm kijken, al prefereer ik dan soms meer zwijmelromantiek . Maar kom maar op dan emoties. In het tweede geval, tja, denk dat veel emoties te scharen vallen onder onzekerheid wat dat betreft. Dat doorzien scheelt vaak al een hoop.

Maar je hebt een berg aan emoties. Laatst was ik er wat mee aan het experimenteren, tenminste het voel-gedeelte, had ik ergens gelezen, even een klote-situatie waar je niks mee kan, kent het wel die mensen die voor schut proberen te zetten waar anderen bij zijn. Dus voelen ipv onderdrukken of tegenhouden of iets dergelijks, en oei dat voel je wel hoor. Maar daarna voelde ik me erg vreemd, maar wel lekker. Alsof ik juist gehandeld had voor mezelf en tegelijkertijd voor de ander. En het frappante was dat daarna diegene begon te slijmen . Bizar, maar erg opmerkelijk om op te merken.

Dat soort dingen zijn soms het moeilijkst, maar wel het mooist, vind ik .
En volgens mij groei je er ook nog geestelijk van ipv dat je stagneert ofzo.
pi_27361673
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 00:31 schreef LaZZ het volgende:
Hé, jou ken ik, en jij mij niet, onder deze account althans. !
Hé, wat wie
  donderdag 26 mei 2005 @ 00:41:44 #233
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27361694
Dat maakt verder niet uit, hehehehe. Je wilde in een ander topic ook al weten wie ik was, dat was toen onder een andere account, aangezien... ach, ik ga me niet verlullen ook.
pi_27361794
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 00:41 schreef LaZZ het volgende:
Dat maakt verder niet uit, hehehehe. Je wilde in een ander topic ook al weten wie ik was, dat was toen onder een andere account, aangezien... ach, ik ga me niet verlullen ook.
Sweetgirly snapt er weer geen jojo van

en moppelt iets over incognito gaan ofzo maar en welk topic, niet nieuwsgierig is, maar wel benieuwd. En doe nou maar wel , anders krijgen we hier boze en/of gefrustreerde emoties en dat moeten we niet hebben natuurlijk. Nee schudt en streng kijkt .
  donderdag 26 mei 2005 @ 00:47:41 #235
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27361816
Het begint nu op een soap te lijken hier...

*KUCH*
pi_27361877
Ja vind ik ook!

Wou net zeggen, wat is je andere account dan en Hallulama zeg jij er even wat van.
Maar dat heb je al gedaan .

goed, ik ga pitten, die mannen ook van tegenwoordig
  donderdag 26 mei 2005 @ 00:54:44 #237
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27361933
Die account ga ik niet noemen ivm met "privézaken", klaar.

Slaap lekker overigens dame.
pi_27368632
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 00:25 schreef Hallulama het volgende:
Well, there you go
Is de regering rijp voor een cursus communicatie?
pi_27626797
heeee
wat piet of henk allebei moeten kunnen is:
- voelen wanneer iemand iets doet wat je niet fijn vindt
- dat duidelijk kunnen maken aan de ander

en ik zou dat zo onderhand ook weleens gewoon willen mogen van mezelf
vind het zo damn moeilijk om tegen iemand te zeggen als ik er moeite mee heb.

voorbeeld: vandaag was ik met vriendin van me in de bieb. zij heeft abbo, ik niet. we gaan allebei andere kant uit (lekker om in je eentje rond te kijken) en zeggen: zie je over half uurtje bij de balie. sta ik na half uur bij de balie: geen vriendin. okay, ik kijk wel effe naar wat foldertjes. duurt wel lang. waar blijft ze nou? ik ga bijna aan mezelf twijfelen, we hadden toch iets afgesproken? uiteindleijk zie ik haar staan, loop naar haar toe en zeg: ik stond op je te wachten. zegt zei: oh, okay.
denk ik : grrrrrrr
maar..... ik zeg niks
en .... ik blijf ermee zitten

wat moet ik nu leren? (damn, ik heb dit echt nooit geleerd, voel me net een klein kind....)
en......HOE kan ik dat leren?
pi_27630018
Gewoon zeggen dat jullie wat hadden afgesproken en dat je het haar kwalijk neemt dat ze niet op tijd komt opdagen.. Denk ik dan.. Gewoon zeggen wat je denkt
  zaterdag 4 juni 2005 @ 12:02:57 #241
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27630447
Ja, in plaats van te denken "grrrrrrr", zou ik vragen "Waarom reageer je nou zo kill, is er iets?"
pi_27630539
maar hallulama, dan gaat het over haar, in plaats van over mij.
zeggen wat ik voel, ja hi hi....voel me soms net zo'n klein verlegen meisje.....
thanx black tulip

ennuh...kan ik er nu nog op terug komen bij haar?? of valt dat onder hoofdstuk 'oude koeien'
pi_27631456
Pffff, emoties...kut hersens af en toe

zondag 5 juni 2005 @ 02:25:58 #244
100933 Zjenitha
Vertel eens iets leuks
pi_27636289
Ik ben op dit moment echt niet blij met mijn emoties... het gaat echt kut. Hopenlijk kan hier iemand mij misschien advies geven.

Ik ben al heel lang verliefd op een jongen die ik ongeveer 1x per maand zie... en ja, natuurlijk heeft hij een vriendin.
Een tijd geleden was ik hem gaan haten.... je kent dat wel, dat doe je gewoon om jezelf dan te beschermen omdat het dan makkelijker word om met de situatie om te gaan. Op een gegeven moment dacht ik zelfs dat ik niet meer verliefd op hem was en ben ik een relatie begonnen met een vriend van hem waar ik het ook goed mee kon vinden ook al was hij dan second choice..

Maar nu heb ik hem toennet gezien... en hij was zo aardig tegen me... ik wil mijn vriend van nu niet meer,.. terwijl ik nog niet eens 3 weken met hem heb. Ik word er echt gek van.. ik wil nu alleen maar de waarheid aan mijn vriend vertellen omdat ik me ook zo schuldig voel en alles ook opbiechten aan de jongen waar ik van hou...

Maar dit is natuurlijk de verkeerde manier
Well, Dude, we just don't know.
  zondag 5 juni 2005 @ 03:05:13 #245
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27636612
  zondag 5 juni 2005 @ 03:14:34 #246
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_27636675
quote:
hoe blij bent u met uw emoties?
Kan ik ze ergens inleveren? Heb er niet veel aan, degene die ik heb doen toch nooit wat ik wil.
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 5 juni 2005 @ 03:26:13 #247
84524 Morwen
I got life
pi_27636762
quote:
Op zondag 5 juni 2005 03:14 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Kan ik ze ergens inleveren? Heb er niet veel aan, degene die ik heb doen toch nooit wat ik wil.
Nee, dat kan niet en degene die je hebt zijn prima alleen jij snapt ze niet........das wat anders

Alles wat je voelt is zowiezo goed anders voelde je het niet. Wat je ermee doet is wat anders en een keuze die net zo min goed of fout is.

Yay.............vaag
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  zondag 5 juni 2005 @ 05:38:30 #248
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_27637249
Rechtlijnig denken is mijn streven. Alles op ..........> 1 lijn.

Emoties zorgen voor aftakkingen en twijfel plus chaos. De hersens zijn ingewikkeld, allerlei signalen gaan continu door het hoofd. Ik probeer dus steeds door training om een constant niveau te halen. En oefening baart kunst blijkt hier. 1 gedachte is prettig en dat heb ik vaker. Met 1 ding tegelijk bezig kunnen zijn zonder afgeleid te worden door zinloze emoties.

Ik zie het als een soort van computer dat hele denken. Een computer die getraind moet worden om te kunnen functioneren. Trainen kan dan door opleiding in de wiskunde of economie maar verder ook op persoonlijk vlak en qua geheugen.

Een simpele oefening als muziek terug halen, een nummer proberen in het geheugen te krijgen. Of proberen door al het overbodige dat in het hoofd afspeelt te deleten om zo te komen tot een optimaal bewustzijn.

Optimaal is wellicht utopie, maar ik vertik het om ongewenste en overbodige gedachtes toe te laten die me alleen maar afleiden. Ik wil 24/7 controle hebben over mijn denken.

Mijn ideale bewustzijn is helder zonder gedachtes. Een leeg gevoel maar toch kunnen denken en het geheugen optimaal kunnen gebruiken. Alles meemaken.

Meditatie doe ik dus vaker maar het is eerder gedachtes afbreken, iedere ongewenste gedachte afbreken zodat er uiteindelijk niets overblijft. Ik merk dus dat gedachtes en emoties een herhalend karakter hebben, breek je steeds een bepaalde ongewenste emotie of gedachte af, dan wordt hij zwakker en uiteindelijk wordt hij zo zwak dat hij niet meer overheerst. Wat ertoe leidt dat het eerder genoemde lege en voor mij prettige gevoel overheerst.

Toevoeging. Het is meer het stop zetten van het denken, kan simpelweg gebeuren door " Stop " te zeggen, de gedachte afbreken. Misschien blijft er helemaal geen gedachte meer over. Dat er alleen gedenkt wordt op commando.

Stop....ga weg gedachte. Leegte, helderheid, concentratie.

[ Bericht 10% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 05-06-2005 05:51:14 ]
pi_27638555
klinkt mij nog heel klinisch dromenvanger
en bij welke gedachtes stop je het denken?
en begint dan het voelen?

als mij iets dwars zit, probeer ik steeds meer om ervoor te gaan zitten. dan vraag ik mezelf:wat voel ik nou? want ik heb veel te lang ook gevoelens weg proberen te stoppen. dus nu extra werk om ze opnieuw te ontdekken.
en dan mag idd ieder gevoel er zijn, want het is er. een soort van ultieme zelf-acceptatie ook.

de boeddhisten zeggen dat je je pijn moet toelaten, moet omarmen
en ik voel daar wel wat voor
  zondag 5 juni 2005 @ 11:40:14 #250
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27639239
Als je goed kijkt kom je nooit zoiets tegen als 'denken'. Het is geen ding, het is een proces; geen ding, maar eerder een horde. Er zijn afzonderlijke gedachten, maar ze bewegen zich zo vlug dat je de ruimte ertussen niet kunt zien.

Besef dat jij je gedachten niet bent.

Je gedachten komen en gaan, maar jij blijft.

Jij bent de hemel, je gedachten zijn de wolken, de wolken komen en gaan, maar de hemel blijft.

Probeer de lege ruimten tussen de verschillende wolken te vinden, vind de blauwe hemel en concentreer je daarop.

Probeer dus nooit om het denken stil te krijgen. Als je dat doet ben je van het begin af aan met iets onmogelijks bezig. Concentreer je op de lege ruimten tussen de gedachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')