Niet. Heb ze weggestopt in een diep gat en daar blijven ze de komende tig jaren zitten . . .quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:29 schreef Hallulama het volgende:
Na het besef van het bovenstaande, vraag ik mij af, hoe blij bent u met uw emoties?
ik denk dat als je zelfvertrouwen hebt, dan krijg je sowieso minder negatieve emoties. En als je gevoelloos wordt, dan zullen je emoties er ook niet meer uit komen..quote:Op donderdag 19 mei 2005 23:41 schreef Patrietsia het volgende:
Ik zou wel eens willen weten hoe je kunt leren (negatieve) emoties niet te laten manifesteren. Kun je hier een korte samenvatting van geven??
onderdrukken is hetzelfde als niet laten manifesterenquote:Op donderdag 19 mei 2005 23:49 schreef Patrietsia het volgende:
maar er zijn genoeg negatieve emoties te noemen die niets met zelfvertrouwen te maken hebben; rouw, angst, medelijden, machteloosheid, verdriet om maar wat te noemen. Dat zijn menselijke reacties waarvan ik me niet kan voorstellen dat je ze helemaal kan voorkomen (onderdrukken dat wel, maar niet laten manifesteren?? no way).
Ik heb best veel zelfvertrouwen en sta dan ook zeker in het leven. Wel bemerk dat ik de laatste tijd vrij gevoelloos ben voor gejank van derden om mij heen. Eerlijk gezegd negeer ik het gewoon of zeg ik: wat is er? En daarna heel nonchalant te reageren. Maar ik zeg dat niet echt om medelijden maar meer uit fatsoen.quote:Op donderdag 19 mei 2005 23:44 schreef -moi- het volgende:
[..]
ik denk dat als je zelfvertrouwen hebt, dan krijg je sowieso minder negatieve emoties. En als je gevoelloos wordt, dan zullen je emoties er ook niet meer uit komen..
maar ik ben blij met m'n emoties, kon ze vroeger nooit uiten, nu gelukkig wel weer. En ook al komt het soms niet goed uit, het is beter dan helemaal geen emoties te hebben.
het is ook vaak zo, hoe meer zelfvertrouwen iemand heeft, hoe minder zin die persoon heeft om naar gejank van anderen te luisteren, dus dan zal dat het wel zijnquote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:03 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Ik heb best veel zelfvertrouwen en sta dan ook zeker in het leven. Wel bemerk dat ik de laatste tijd vrij gevoelloos ben voor gejank van derden om mij heen. Eerlijk gezegd negeer ik het gewoon of zeg ik: wat is er? En daarna heel nonchalant te reageren. Maar ik zeg dat niet echt om medelijden maar meer uit fatsoen.
Heeft dit met elkaar te maken?
Meen je dat serieus? Aaai, ik voel me namelijk vrij gevoelloos op zo'n moment, maar ik heb dan zoiets van, mens zeik niet en ga weer aan 't werk.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:12 schreef -moi- het volgende:
[..]
het is ook vaak zo, hoe meer zelfvertrouwen iemand heeft, hoe minder zin die persoon heeft om naar gejank van anderen te luisteren, dus dan zal dat het wel zijn
Oh, ik voel me best goed en redelijk vol zelfvertrouwen nu, maar als een ander gaat janken, jank ik meequote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:12 schreef -moi- het volgende:
[..]
het is ook vaak zo, hoe meer zelfvertrouwen iemand heeft, hoe minder zin die persoon heeft om naar gejank van anderen te luisteren, dus dan zal dat het wel zijn
Als ik in een kutbui ben, ga ik geen mensen opzoeken, ga ik lekker muziek luisteren tot ik me weer happier voel. Als ik vrolijk ben, zal iedereen het weten ook!!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:20 schreef LaZZ het volgende:
Inderdaad, helemaal waar. Vanbinnen vreet het aan je. Overigens heb ik dat heel m'n leven en uit ik vooral negatieve emoties minimaal. Positieve emoties uit ik daarentegen met plezier.
Helemaal waar dame. Waarom zou je iemand anders opschepen met al die shit. Gewoon je eigen plekkie hebben waar je tot rust kan komen en je bent al op de helft.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:23 schreef Rhoona het volgende:
[..]
Als ik in een kutbui ben, ga ik geen mensen opzoeken, ga ik lekker muziek luisteren tot ik me weer happier voel. Als ik vrolijk ben, zal iedereen het weten ook!!Komt gelukkig best vaak voor!! Als ik maar af en toe me eigen tijd heb, gaat alles okidoki
ja maar ik denk als je zelf niet lekker in je vel zit, jank je met iedereen meequote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:20 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Oh, ik voel me best goed en redelijk vol zelfvertrouwen nu, maar als een ander gaat janken, jank ik meeLigt er wel aan wie er jankt natuurlijk.
In je eentje?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:38 schreef Rhoona het volgende:
hehe halve fles champagne, glas wijn en toen kreeg ik zin in bier door een zekere topic (ernstige avond haha, maar ja normaal gesproken zit ik op donderdagavond in de kroeg)
Sja is ook niet mijn usual evening hoorrrr haha...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:41 schreef LaZZ het volgende:
[..]
In je eentje?!
Normaal is donderdagavond ook mijn stapavond inderdaad. Helaas ben ik de laatste tijd tot laat aan het werk en kan ik steeds minder genieten van het studentenleven.![]()
Precies!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 01:42 schreef Rhoona het volgende:
Maar het lucht ook op om gewoon ff wat uit te schreeuwen (tegen die deur). kijk als je nou mensen helemaal de tering in gaat schelden, dan moet je eens na gaan denken, maar als je af en toe eens een autobestuurder vervloekt, of een deur schopt, doe je niemand kwaad en als je het niet doet, doe je op een gegeven moment iemand misschien wel kwaad.... Snap je?
Wat verschrikkelijk lijkt me dat! Ikzelf heb gewoon, dat het voelt alsof ik de hele tijd een zelfdiscipline heb, die me in het gareel houdt. En een censor. Maar van tijd tot tijd ben ik dan ook wel blij dat het me niks kan schelen wat ik dan zeg of doe, omdat ik het gewoon niet de hele tijd vol *wil* houden. Dan laat ik mijn primitieve gevoelens gewoon opborrelen en uitbarstenquote:Op donderdag 19 mei 2005 22:29 schreef Hallulama het volgende:
Gelukkig heb ik inmiddels geleerd, na het lezen van vele boeken, om mezelf te beheersen. Negatieve emoties komen daarom zelden meer voor. Dat wil zeggen, het is mij gelukt om een mindset te creëren die voorkomt dat negatieve emoties uberhaupt ontstaan, ik hoef dus niets te onderdrukken.
Soms denken mensen dat hun emotie hun 'gevoel' is wat spreekt maar veel vaker is het gewoon een uiting van het lichaam. Teveel gepieker, te weinig slaap. (Chronisch) vitaminentekort. Menstruatie. Hormonen. Teveel energie, te weinig.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:54 schreef Hallulama het volgende:
Dames, heren,
Er is EERST de gedachte, en DAN pas de emotie.
Think about it.
Tot nu toe zijn het de emoties die vele doden en gewonden op hun geweten hebben.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 08:42 schreef beestjuh het volgende:
Blij met mijn emoties, positief danwel negatief, ik kan ze niet missen en zal ze ook nooit negeren. Onverschilligheid wordt de ondergang van de mensheid.
Ik heb 't voornamelijk over negatieve emoties, over positieve emoties ga ik niet eens nadenken, die zijn altijd welkom natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:18 schreef Jumparound het volgende:
Hallulama, hoe meer ik er over denk hoe enger het wordt...
Als je zo kil bent, dan kan je toch ook niet meer liefhebben?
Genieten van het leven?
Als in vergelijking met onverschilligheid, dear Jumparound.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:44 schreef Jumparound het volgende:
Autorijden ook, dus moetten we maar stoppen met autorijden?
Beestjuh denkt dat onverschilligheid de ondergang van de mensheid wordt, en ik zeg, dat tot nu toe, emotie voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 08:42 schreef beestjuh het volgende:
Blij met mijn emoties, positief danwel negatief, ik kan ze niet missen en zal ze ook nooit negeren. Onverschilligheid wordt de ondergang van de mensheid.
Kan je dat misschien wetenschappelijk onderbouwen?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:56 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Beestjuh denkt dat onverschilligheid de ondergang van de mensheid wordt, en ik zeg, dat tot nu toe, emotie voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid.
Of slechts kille berekening en hebzucht.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:38 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn het de emoties die vele doden en gewonden op hun geweten hebben.
Dat waag ik te betwijfelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:54 schreef Hallulama het volgende:
Dames, heren,
Er is EERST de gedachte, en DAN pas de emotie.
Think about it.
Aanvuling: "gevoel" is vaak een fysieke toestand (bang -> zweethandjes, blij/opgetogen -> adrenaline in je lijf, zenuwachtig -> buikpijn e.d.).quote:Op vrijdag 20 mei 2005 03:23 schreef Manono het volgende:
Soms denken mensen dat hun emotie hun 'gevoel' is wat spreekt maar veel vaker is het gewoon een uiting van het lichaam. Teveel gepieker, te weinig slaap. (Chronisch) vitaminentekort. Menstruatie. Hormonen. Teveel energie, te weinig.
Soms is er eerst een fysieke toestand en dan een emotie, think about that.
OK, je hebt lichamelijk gevoel en geestelijk gevoel. Bij dat laatste zijn sommige mensen minder emotioneel maar die piekeren bijv doorlopend, want dat gevoel moet ergens naar toe.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:02 schreef Moonah het volgende:
Aanvuling: "gevoel" is vaak een fysieke toestand (bang -> zweethandjes, blij/opgetogen -> adrenaline in je lijf, zenuwachtig -> buikpijn e.d.).
Emotie is dus ook níet hetzelfde als gevoel.
Natuurlijk zijn ze wel ergens op gebaseerd. Een mens is nooit zomaar bang, boos of verdrietig. Overigens ben ik blij met de emoties van de mens; als alles kil en rationeel beredeneerd zou worden, zonder medeleven, heeft de mens geen leven meer.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:45 schreef Hallulama het volgende:
Over blijdschap stel ik geen vragen, maar die eerste drie kunnen wat mij betreft van de aardbodem verdwijnen, en zijn, nogmaals, meestal nergens op gebaseerd.
Spraak hebben we niet alleen om informatie over te brengen, maar ook om over te brengen op elkaar hoe je je voelt. Spraak maakt emotie niet overbodig.quote:Emoties zijn primitief, overblijfselen van vroeger, vroeger hadden we emoties nodig om te kunnen communiceren aan onze omgeving hoe de zaken er voor stonden, nu niet meer, nu hebben we spraak.
Dat is geen wetenschappelijke onderbouwing. Maar ik stel mijn stelling even bij: onverschilligheid is geen oorzaak, maar een katalysator. Misdaden die door kunnen gaan door onverschilligheid zul je niet vaak in de krant aantreffen, omdat niemand erom geeft.quote:Black_Tulip vroeg of ik wetenschappelijk kan onderbouwen dat emotie tot nu toe voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid. Dat hoeft niet eens wetenschappelijk, je hoeft maar een krant open te slaan en je hebt 't bewijs alweer voor je neus.
Laat een mens gewoon mens zijn.. De ene mens hecht meer aan zijn ratio dan aan zijn emoties, de ander andersom. Dat maakt de een niet slechter dan de ander, naar mijn mening.quote:Overigens, ik begrijp heus dat je emoties niet zomaar kunt afzetten, maar waar ik van overtuigd ben is dat mensen meer informatie zouden moeten krijgen, al tijdens de schooltijd, over wat emoties zijn, waarom ze er zijn, hoe ze getriggerd worden, en hoe je dit triggeren kunt voorkomen.
Wil jij beweren dat negatieve emoties bij deze zaken niet significant van toepassing zijn?quote:Zoals bijvoorbeeld de driedubbele moord plus zelfmoord in een supermarkt, wegens problemen in de relationele sfeer, of de agent die laatst z'n gezin en zichzelf afmaakte.
Voetbalrellen, verkeersruzies, vechtpartijen in kroegen, zinloos geweld, etc., Henry Kissinger die 't schopt tot een baan in het Witte Huis en indirect 3 miljoen Cambodjanen de dood helpt omdat hij zichzelf zo graag wil bewijzen nadat hij vroeger als klein jochie op school is gepest vanwege z'n Joodse afkomst en z'n grote neus.
Hoe wil je dit in de praktijk brengen? En denk je dat dit niet min of meer al een onderdeel is (of wellicht eerder hoort te zijn) van de opvoeding van een kind?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:15 schreef Hallulama het volgende:
Ik zeg dat de mens meer vredelievend mens kan zijn wanneer we meer te weten komen over onze emoties, hoe ze werken, waarom ze er zijn, hoe ze ons beinvloeden, etc., en wanneer dit gewoon op school wordt geleerd, in plaats van tijdens een studie psychologie die niet voor iedereen is weggelegd.
Dat is prima, maar ik denk dat je geen stap vooruit komt door enkele emoties bij voorbaat al af te wijzen. Ik geloof werkelijk dat alle emoties, mits in geschikte situaties, nuttig of zelfs vitaal kunnen zijn.quote:Ik heb 't hier dus slechts over uitbreiding van onze kennis met betrekking tot emoties, iets wat naar mijn idee flinke gevolgen kan hebben voor de toekomst van de mens, en dan wel in positieve zin.
Ik bedoel dat je niet meer waarde moet hechten aan de ratio dan aan emoties. Of andersom.quote:Als jij zegt dat we de mens gewoon de mens moeten laten zijn, wat bedoel je daar dan mee? Dat we niets meer bij hoeven te leren?
Natuurlijk zijn ze van toepassing en ik keur het dan ook niet goed.quote:Wil jij beweren dat negatieve emoties bij deze zaken niet significant van toepassing zijn?
En liefde is geen gevoel of emotie?quote:Wat misschien ook nog van belang is om te melden, is dat onverschilligheid uiteindelijk niet de bedoeling is, ik gooi 't meer op liefde. Liefde voor elkaar, voor de eigen leefomgeving, met alles en iedereen dat daar bij hoort. Dan zul je zien dat men niet onverschillig is, maar slechts liefdevol door gebrek aan negatieve en verblindende emoties.
Zullen we dat maar aan de psychiatrie overlaten?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:15 schreef Hallulama het volgende:
Deze gedachtengangen kunnen we dus aanpakken, door mensen meer te onderwijzen op dat vlak.
Als het THERAPIE is, dan is het reeds TE LAAT.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:46 schreef Moonah het volgende:
Zullen we dat maar aan de psychiatrie overlaten?
Die kunnen bepalen bij wie en in hoeverre het nodig zou zijn.
En dan is het dus geen onderwijs, maar gewoon therapie.
Dat wat de ouders niet weten, kunnen ze ook hun kinderen niet leren.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:34 schreef Black_Tulip het volgende:
Hoe wil je dit in de praktijk brengen? En denk je dat dit niet min of meer al een onderdeel is (of wellicht eerder hoort te zijn) van de opvoeding van een kind?
Noem mij één voorbeeld waarin angst, woede of jaloezie gewenst is.quote:Dat is prima, maar ik denk dat je geen stap vooruit komt door enkele emoties bij voorbaat al af te wijzen. Ik geloof werkelijk dat alle emoties, mits in geschikte situaties, nuttig of zelfs vitaal kunnen zijn.
Ik hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.quote:Ik bedoel dat je niet meer waarde moet hechten aan de ratio dan aan emoties. Of andersom.
Laten we er meer aan proberen te doen dan het slechts afkeuren.quote:Natuurlijk zijn ze van toepassing en ik keur het dan ook niet goed.
Ik heb 't al de hele tijd over slechts de NEGATIEVE emoties.quote:En liefde is geen gevoel of emotie?
Exact! En dat is dus absoluut de toekomst, dat is de weg vooruit!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:37 schreef Dromenvanger het volgende:
Zoals ik al eens gezegd heb, ik streef een constant gevoel van meditatie na. En het begint te werken. Ik wil liever helemaal niets voelen dan stromingen aan energie waar ik geen zak aan heb. Kwestie om alle energie te laten wegvloeien naar het niets. Na lang oefenen gaat het vanzelf en ben ik dus meteen van zinloze gedachtes en emoties af. Lekker leeg overal. Leegte, rust, zalig.
quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:10 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Exact! En dat is dus absoluut de toekomst, dat is de weg vooruit!
Als je negatieve emoties weg haalt zijn de positive emoties niet meer positief; gevolg zou zijn dat iedereen altijd neutraal is qua emotie, dat lijkt me een enorme beperking van je gevoelens. Er valt dus ook niet meer te genieten van "positieve" emoties, omdat je het verschil niet kent. Dan krijg je een soort mensen zoals die punt-oortjes in startrek.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:09 schreef Hallulama het volgende:
Noem mij één voorbeeld waarin angst, woede of jaloezie gewenst is.
...
Ik hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.
...
Ik heb 't al de hele tijd over slechts de NEGATIEVE emoties.
Mensen worden trouwens ook geëxploiteerd op basis van emotie.
Valt wel mee, je bent dan eerder gewoon optimaal in conditie. Kunt zeker plezier beleven in alles. Zeker als je van te voren weet hoe het voelde om je klote te voelen. Je voelt je eerder helder en puur en vrij als je vrij bent van alle negatieve zaken in je hoofd en lichaam.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:26 schreef Frezer het volgende:
Waarom zou je iedereen moeten "onderwijzen" terwijl het met het meerdendeel van de mensen wel los zal lopen?
[..]
Als je negatieve emoties weg haalt zijn de positive emoties niet meer positief; gevolg zou zijn dat iedereen altijd neutraal is qua emotie, dat lijkt me een enorme beperking van je gevoelens. Er valt dus ook niet meer te genieten van "positieve" emoties, omdat je het verschil niet kent. Dan krijg je een soort mensen zoals die punt-oortjes in startrek.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:01 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Als het THERAPIE is, dan is het reeds TE LAAT.
Vandaar dus, vertel er over in het onderwijs, leg uit hoe het werkt, hoe wij mensen in elkaar steken, niet alleen op biologisch gebied, maar ook op psychologisch gebied.
Een gezonde angst is heus niet zo erg hoor.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:55 schreef Hallulama het volgende:
Angst is ook zo'n leuke emotie die indirect kan leiden tot veel narigheid. Bijvoorbeeld, iemand maakt een fout, is te beschimmeld om deze fout toe te geven, probeert te zaak weg te moffelen, en uiteindelijk barst de bom alsnog.
Daar komt nog bij, de angst voor de angst, dit zorgt voor antwoorden zoals slechts "ja" of "nee", zonder argumenten, wanneer je met iemand in discussie bent over een geschil. De persoon is dan bang om toe te geven dat hij bang is, heel grappig, heel droevig, en absoluut onnodig
Dus is het te laat, ze zijn dan immers AL VASTGELOPEN.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:38 schreef Moonah het volgende:
Nee hoor.
Therapie is voor mensen die vastlopen. Voor wie de opvoeding en opgedane levenservaring niet afdoende is. Niks mis mee. Maar om onderwijs te geven in emotieregulering gaat mij echt te ver.
Je kunt niet alle aspecten van het leven preventief in het onderwijs stoppen.
In principe heb je wel gelijk ja. Maar in onze huidige maatschappij wordt het wel een beetje lastig zonder onderwijs, lijkt me.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Therapie is voor mensen die zelf geen uitweg vinden in hun problemen. Onderwijs geven ook in principe. Van nature zou ieder individu zelf de weg moeten kunnen bepalen die de levensloop heet. Zonder extern advies.
Hoefde jij daar niet voor naar school???quote:Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
Sorry hoor, maar ik krijg dat ook voor elkaar door gewoon helder na te denken, daar heb ik geen angst voor nodig.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:40 schreef Moonah het volgende:
Een gezonde angst is heus niet zo erg hoor.
Het zorgt er ook voor dat je alert bent. Bv als je op de rand van een afgrond loopt is angst er nuttig.
Omdat het je werd voorgedaan, men gaf het de aandacht.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
Ja, dat snapte ik de eerste keer dat je het zei ook al hoor.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:48 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Dus is het te laat, ze zijn dan immers AL VASTGELOPEN.
Verzekeren kan dus nooit. Maar ik vind het veel te ver gaan om voor een minderheid die vastloopt, de hele meerderheid een preventief programma te laten doorlopen. Het merendeel lopt nl niet vast op de punten die jij noemt. En voor hen die dat wel doen is er dus therapie.quote:Ik zeg dus dat het mogelijk is om er voor te zorgen dat er minder mensen vastlopen door ze in hun jeugd bepaalde bagage mee te geven die hen van een prettiger, vrolijker en vrijer leven verzekert.
Toch zit daar angst achter.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:50 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar ik krijg dat ook voor elkaar door gewoon helder na te denken, daar heb ik geen angst voor nodig.
Angst zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je zo bezig bent met het in de afgrond storten, dat je er nog daadwerkelijk in stort ook.
Ik vraag me alleen af hoe lang je zulke dingen gaat volhouden. Ik neem aan dat het niet je bedoeling is negatieve gevoelens te onderdrukken en op te kroppen, maar ik krijg op de een of andere manier toch vaak dat idee dat mensen zoals jij daar mee bezig zijn. Kan ik mis hebben hoorquote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:38 schreef Hallulama het volgende:
Een ander effect is dat je vaker een verbaast "Waarom?" dan een kwaad "Godverdomme!" slaakt.
"Waarom?" is de zaak bij de wortel aanpakken, "Godverdomme!" is slechts symptoombestrijding.
Persoonlijke problemen, ik snap niet dat anderen je daar mee kunnen helpen. Moed inpraten okey, zeggen van....kom op doorzetten. Maar voor de rest is het puur een indivueel probleem waar je zelf een uitweg moet in vinden.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
In principe heb je wel gelijk ja. Maar in onze huidige maatschappij wordt het wel een beetje lastig zonder onderwijs, lijkt me.
[..]
Je zei anders net in je reactie "Nee hoor.".quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:52 schreef Moonah het volgende:
Ja, dat snapte ik de eerste keer dat je het zei ook al hoor.
Verzekeren kan wel, ik zeg toch prettiger, niet prettig alszijnde 100% prettig.quote:Verzekeren kan dus nooit. Maar ik vind het veel te ver gaan om voor een minderheid die vastloopt, de hele meerderheid een preventief programma te laten doorlopen. Het merendeel lopt nl niet vast op de punten die jij noemt. En voor hen die dat wel doen is er dus therapie.
En zo erg is het niet hoor, om eens vast te lopen. ook daar kun je weer van leren. Waarom zou het leven altijd maar leuk en makkelijk moeten zijn?
Zonder "externe adviezen" zouden we niet echt ver komen. Zeker als je jong bent kun je niet overleven zonder advies en sturing door anderen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Therapie is voor mensen die zelf geen uitweg vinden in hun problemen. Onderwijs geven ook in principe. Van nature zou ieder individu zelf de weg moeten kunnen bepalen die de levensloop heet. Zonder extern advies.
Maar das mijn mening. Ik heb het niet zo op bijdehante meningen van anderen die denken mij te kunnen doorgronden. En zo zal ik blijven. Ik neem dus niet snel iets van anderen aan, noem het maar eigenwijs. Of noem het een eigen wil.
Ik doe het liever zelf. Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
Misschien dat je het voorbeeld overneemt, of hoe het zou moeten misschien? Hoe het zou moeten op geestelijk gebied, das denk ik vaak een ideaal beeld. Je wilt je goed voelen. En daar werk je naartoe. Kostte wat het kost in mijn eigen geval.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:04 schreef Frezer het volgende:
[..]
Zonder "externe adviezen" zouden we niet echt ver komen. Zeker als je jong bent kun je niet overleven zonder advies en sturing door anderen.
Ook dat lopen, heb je dat wel helemaal zelf gedaan? je ziet het in elk geval anderen doen, maar kinderen worden ook actief aangespoord om te gaan lopen.
Onzin, positieve stofjes maken blij, of je de negatieve stofjes nou wel of niet kent.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:58 schreef Frezer het volgende:
Jullie kunnen idd genieten van positive emoties omdat je de negative varianten ook kent.
Ik noem nogmaals het voorbeeld:quote:Ik vraag me alleen af hoe lang je zulke dingen gaat volhouden. Ik neem aan dat het niet je bedoeling is negatieve gevoelens te onderdrukken en op te kroppen, maar ik krijg op de een of andere manier toch vaak dat idee dat mensen zoals jij daar mee bezig zijn. Kan ik mis hebben hoor.
De opluchting is dan nodig omdat je voordat je boos werd al enigszins gestresst of gefrustreerd was, en je hoeft het niet zover te laten komen. En als de bom barst, dan is er intern teveel energie opgebouwd. Die energie kun je kwijtraken door ergens op te slaan, door je stem te verheffen, door 20 push-ups te doen, door te gaan hardlopen, etc.quote:Negative emoties hebben echt wel functies; boosheid kan voor opluchting zorgen, in bepaalde situaties kan het van pas komen dat ook anderen zien dat je boos (op hen) bent. Ook wat Moonah zei over angst, Het is niet voor niets allemaal in het beestje terech gekomen.
Ehm.. ja. Maar ik kan je toch snappen maar het niet met je eens zijn.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:59 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Je zei anders net in je reactie "Nee hoor.".
Klopt, in principe werkt iedereen daar naar toe, desondanks denk ik dat het "optimale" geluk niet haalbaar is.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:10 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Misschien dat je het voorbeeld overneemt, of hoe het zou moeten misschien? Hoe het zou moeten op geestelijk gebied, das denk ik vaak een ideaal beeld. Je wilt je goed voelen. En daar werk je naartoe. Kostte wat het kost in mijn eigen geval.
Met lopen is het denk ik voorbeeld overnemen weet ik niet zeker. Ik kan me niet veel herinneren van voor mijn 5e levensjaar
In de situatie dat je nooit die negatieve stofjes hebt gekend heb je niks aan die positieve stofjes, omdat ze geen extra betekenis voor je hebben.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:15 schreef Hallulama het volgende:
Onzin, positieve stofjes maken blij, of je de negatieve stofjes nou wel of niet kent.
Das al een beetje genuanceerder.quote:Het contrast zal slechts wat minder zijn, maar blij is blij.
Je hoeft ook niet altijd blij te zijn, dan raak je aan die stofjes gewend namelijk, verslaafd zelfs, verzadigd, en heb je steeds meer nodig om blij te zijn.
Ik zie er niet zo veel design aan, maar das een andere discussie. Maar ik denk dat het niet veel zin heeft jezelf in de richting van een eutopisch wereldbeeld te pushen.quote:Dat bedoel ik met verouderd design.
Dan vraag ik je wederom hoe je dit in de praktijk wil brengen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:09 schreef Hallulama het volgende:
Dat wat de ouders niet weten, kunnen ze ook hun kinderen niet leren.
Iemand moet aan de bel trekken, iemand moet er mee beginnen.
Angst: het besef van gevaar als je op een richel staat. Woede als in verontwaardiging, bijvoorbeeld over slechte omstandigheden in arme gezinnen, met als volgt de overtuiging dat daar iets aan gedaan moet worden. Jaloezie...quote:Noem mij één voorbeeld waarin angst, woede of jaloezie gewenst is.
Soms is het juist de emotie die helder denken bevordertquote:k hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.
Maar natuurlijk. Maar waarom wilde je hier eigenlijk iets aan doen? Is dat niet uit woede, Hallulama?quote:Laten we er meer aan proberen te doen dan het slechts afkeuren.
Jij zegt enkele basisemoties af te keuren terwijl ik denk dat ze alle in gepaste situaties nuttig kunnen zijn.quote:Ik heb 't al de hele tijd over slechts de NEGATIEVE emoties.
Que?quote:Mensen worden trouwens ook geëxploiteerd op basis van emotie.
Dat heb ik al een aantal maal uitgelegd, blader even terug en zeg me of je 't hebt begrepen of niet.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 23:34 schreef Black_Tulip het volgende:
Dan vraag ik je wederom hoe je dit in de praktijk wil brengen.
1. Hoe kom je uberhaupt op die richel terecht? En zou ratio je niet genoeg kunnen helpen in die benarde situatie?quote:Angst: het besef van gevaar als je op een richel staat. Woede als in verontwaardiging, bijvoorbeeld over slechte omstandigheden in arme gezinnen, met als volgt de overtuiging dat daar iets aan gedaan moet worden. Jaloezie...Ik weet niet of het volgende voorbeeld ook in de realiteit relevant is, maar ik moet denken aan het spel Civilization, waarin iedere beschaving, ook de computergedreven beschavingen, uit jaloezie jegens andere beschavingen trachten de vooruitgang van hun eigen beschaving te bevorderen.
Noem een voorbeeld waarin emotie helder denken bevorderd.quote:Soms is het juist de emotie die helder denken bevordert![]()
Door een drang diep van binnen om te begrijpen wat er zoal gebeurt hier op aarde. Door het stellen van de vraag "Waarom?", een vraag die niet vaak genoeg gesteld kan worden.quote:Maar natuurlijk. Maar waarom wilde je hier eigenlijk iets aan doen? Is dat niet uit woede, Hallulama?![]()
Show me the way, and I'll follow.quote:Jij zegt enkele basisemoties af te keuren terwijl ik denk dat ze alle in gepaste situaties nuttig kunnen zijn.
Jamba. Heb je deze coole ringtone al?quote:Que?
Onzin, het niet kennen van negatieve stofjes doet niets af aan het lekkere gevoel van positieve stofjes. Het contrast is wellicht kleiner omdat je niet gaat van negatieve stofjes naar positieve stofjes, maar van neutrale stofjes naar positieve stofjes.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 20:24 schreef Frezer het volgende:
In de situatie dat je nooit die negatieve stofjes hebt gekend heb je niks aan die positieve stofjes, omdat ze geen extra betekenis voor je hebben.
Dat geldt wanneer mensen het totale plaatje niet kunnen overzien, maar ik wil ook zaken als gevoel in de zin van intuïtie lostrekken van het soort emoties waar wij het hier over hebben.quote:Om ook terug te komen op een eerdere opmerking van je, wist je dat mensen die zich niet zo lekker of neutraal voelen beter beslissingen kunnen overdenken. Lijkt me toch een positieve eigenschap van negative emoties. Aan de andere kant, als je je heel erg lekker voelt ben je veel sneller geneigt naar stereotypen te grijpen als je iemand inschat.
Wat vertel je me nu? Dat ik moet stoppen met dromen? Kortom, de aarde is plat en hij blijft plat?quote:Ik zie er niet zo veel design aan, maar das een andere discussie. Maar ik denk dat het niet veel zin heeft jezelf in de richting van een eutopisch wereldbeeld te pushen.
Ik heb teruggescrold, maar ik heb vooralsnog geen duidelijke, concrete uitleg gezien over hoe een basisschool deze speciale training zou moeten aanpakken.quote:Op zondag 22 mei 2005 02:29 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Dat heb ik al een aantal maal uitgelegd, blader even terug en zeg me of je 't hebt begrepen of niet.
Mits je niet onoplettend zou zijn, zou je inderdaad niet op die richel terecht komen, uit angst eraf te vallen en gruwelijke verwondingen op te lopen c.q. dood te gaan. Ik denk dat het denken van de mens veel meer een combinatie is van ratio en gevoel dan je denkt.quote:1. Hoe kom je uberhaupt op die richel terecht? En zou ratio je niet genoeg kunnen helpen in die benarde situatie?
Flikker op.. Geen mens is in staat te houden van onbekenden. Nee, zelfs gelovigen nietquote:2. Liefde kan je ook doen inzetten voor gezinnen in slechte omstandigheden.
Geen. Echter, zonder die vooruitgang zouden we nog steeds in hutjes hebben geleefd, op jacht naar wilde dieren en op zoek naar vruchtjes. Het is maar net wat je leuk vindt. Bovendien zou de mensheid veel en veel kleiner zijn, omdat dergelijk bestaan een mens niet in staat stelt zich in groten getale voort te planten.quote:3. Welke vooruitgang is er ooit door een beschaving gebracht zonder welke wij het als mensheid absoluut niet zouden hebben kunnen redden? Wat jij bedoelt is competitie volgens mij. Competitie heeft te maken met voortplantingsdrang.
Al genoemd.quote:Noem een voorbeeld waarin emotie helder denken bevorderd.
Is die vraag niet gebaseerd op angst? Waarom moet de mens zo nodig begrijpen wat er gebeurt op aarde? Waarom emmert die niet voort?quote:Door een drang diep van binnen om te begrijpen wat er zoal gebeurt hier op aarde. Door het stellen van de vraag "Waarom?", een vraag die niet vaak genoeg gesteld kan worden.
Voila. Al zal je me niet volgen, want je bent het niet met me eens.quote:Show me the way, and I'll follow.
quote:Jamba. Heb je deze coole ringtone al?
0906-0666 voor hete meiden.
Enough said?
Hoe? Stel, Hallulama, dat jij een directeur/directrice van een basisschool bent, die van de overheid te horen krijgt dat jij een proefprogramma moet opstarten om kinderen meer te onderwijzen over hun emoties, wat voor concrete opdrachten zou jij geven aan jouw werknemers, dus de leerkrachten? Hoe zou dat programma eruit zien? Ik ga nog verder: stel dat jij een leerkracht bent die van de directeur opdrachten heeft gekregen om de kinderen te onderwijzen over hun emoties. Wat is jouw persoonlijke invulling? Hoe denk jij te kunnen voorkomen dat die invulling gekleurd wordt door jouw leven, jouw ervaring, en, onvermijdelijk, jouw emoties, jouw normen en waarden? Zou jij, zoals je eerder hebt gesuggereerd, kinderen van een jaar of zes leren dat angst, verdriet, etc. altijd slecht is? Hoe denk je dat dit in de praktijk zal uitpakken?quote:Op zondag 22 mei 2005 13:16 schreef Hallulama het volgende:
We brengen het in de praktijk door er over te onderwijzen.
Niet per sé. Angst hoeft namelijk niet te betekenen dat je hele lichaam erdoor beheerst wordt. Zoals ik al zei, ben je eigenlijk al bang als je naar de richel kijkt, nog niet eens als je er al op staat, maar het is juist die angst die je ervan weerhoudt om naar de richel toe te lopen. Ik denk werkelijk dat het vermijden van risico's niets heeft te maken met de ratio. Het vermijden van risico's is afhankelijk van de situatie soms wel en soms juist niet verstandig. Wat dat betreft denk ik dat het juist handig is dat de mensheid bestaat uit groepen die graag wel risico's opzoeken om te beoordelen of ze daadwerkelijk gevaarlijk zijn (en als ze gevaarlijk zijn, ondervinden ze daar de gevolgen van) en groepen die angstvallig ieder risico vermijden. Het is die mix van persoonlijkheden die heeft verzekerd dat de mensheid overleeft en zich voortplant (helaas, zoals je zegt, ten koste van het milieu) en eigenlijk wantrouw ik elk initiatief die mix van persoonlijkheden te veranderen.quote:Wat angst betreft, ik vermoed dat je een lichaam vol adrenaline verward met helder nadenken.
quote:Er zijn mensen die van alles en iedereen kunnen houden, en alles en iedereen even open en met respect en interesse behandelen. Mensen die begaan, nieuwsgierig en verwonderd zijn betreffende alles wat er om hen heen gebeurt.
Ook dat durf ik onzin te noemen. De mens is een sociaal dier en is in staat om om anderen te geven. Zelfs als hij mensen niet kent, kan hij nog woedend en verdrietig worden door de aanblik van erbarmelijke omstandigheden.quote:Het merendeel kan het tot nu toe echter geen drol schelen
quote:maar daar kunnen we aan werken door de wereld eens op een andere manier te leren bekijken. Voor meer informatie hierover zie bijvoorbeeld de oosterse mystiek.
Waarom is er lijden? - woede Wat gebeurt er met de mens na de dood? - angst En nog een vraag, geen waarom vraag, maar wel een vaak gestelde: Is er iets levends tussen hemel en aarde wat machtiger dan ons is wat wij niet kunnen waarnemen? - eveneens angst.quote:De vraag "Waarom?" is niet gebaseerd op angst, de vraag "Waarom?" is gebaseerd op nieuwsgierigheid en betrokkenheid, me dunkt.
Dat ik het een slecht voorbeeld vond, betekent niet dat ik je niet snapte.quote:Wat betreft exploitatie op basis van emotie, zie de afdeling marketing & communicatie, reclame, etc.
Ik denk een combinatie van slechte uitdrukking en slechte perceptie. In ieder geval, het is wat je suggereerde, al meende ik al te begrijpen dat het niet je bedoeling was. Daarom vroeg ik ook wat het wel is. Je hebt het voor alsnog nog steeds niet beantwoord.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:32 schreef Hallulama het volgende:
Dear Black_Tulip, kinderen slechts vertellen dat angst, verdriet, etc. altijd slecht is, is geen onderwijs, en riekt naar indoctrinatie. Ik hoop dat je begrijpt dat dat nooit de bedoeling kan zijn. Jammer dat je het zo opvat, ik moet duidelijk werken aan mijn communicatie, of jouw perceptie is een tikje ongezond, wie zal het zeggen.
Excuus voor die smileyquote:Tevens jammer dat je over het woord "bijvoorbeeld" heen leest, er zomaar vanuit gaat dat ik me slechts op 1 enkele levensbeschouwing wil werpen, en dat je daar nog een prachtige smiley voor zet ook.
Ik meende dat jij met jouw 'waarom' vraag de typische levensvragen bedoelde die ieder mens op een gegeven moment bezig houden en ik gaf enkele voorbeelden van dergelijke levensvragen om aan te geven dat ik inderdaad denk dat levensvragen vaak voortkomen uit angst, of in ieder geval het gevolg zijn van een emotie.quote:Wat minder jammer maar wel erg interessant is, is dat jij van mijn algemene vraag "Waarom?" (zonder onderwerp) maakt "Waarom is er lijden?" en "Wat gebeurt er met de mens na de dood?" (zonder dat ik het hier over heb gehad) en er vervolgens vanuit gaat dat de vraag "Waarom?" per definitie te maken heeft met angst.
Dat vind ik dus geen onzinquote:Op zondag 22 mei 2005 02:35 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Onzin, het niet kennen van negatieve stofjes doet niets af aan het lekkere gevoel van positieve stofjes. Het contrast is wellicht kleiner omdat je niet gaat van negatieve stofjes naar positieve stofjes, maar van neutrale stofjes naar positieve stofjes.
En het is dus uit onderzoek naar voren gekomen dat mensen die gelukkig zijn minder oog hebben voor het totale plaatje. (en erg ongelukkige ook)quote:[..]
Dat geldt wanneer mensen het totale plaatje niet kunnen overzien, maar ik wil ook zaken als gevoel in de zin van intuïtie lostrekken van het soort emoties waar wij het hier over hebben.
Je droomt maar verder hooor, ik ben de laatste die je tegen zal houden,quote:[..]
Wat vertel je me nu? Dat ik moet stoppen met dromen? Kortom, de aarde is plat en hij blijft plat?
Toch zou jij, samen met vele anderen, volgens Hallulama, een onderwijsprogramma moeten volgen om gelukkig te worden.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:05 schreef Frezer het volgende:
Ik zelf heb totaal geen probleem met mijn gevoelens, soms voel ik me idd niet okke, maar dat geeft me een goede aanwijjzing dat er ergens iets mis is. Ik zou me geen leven kunnen en willen voorstellen zonder ook negatieve gevoelens.
De aarde is rond, de wereld is plat.quote:het verband met een platte aarde begrijp ik niet. Je hoeft niet te dromen om uit te vinden dat 'i rond is.
Ik ga er niet over mee denken, want het lijkt me uberhaupt niet wenselijk. Echter, ook bij de vraag of het wenselijk is denk ik dat je moet denken aan de mogelijke praktijkuitvoering. Je kunt namelijk bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat het plan in de praktijk niet haalbaar is, dus dat het niet wenselijk is om er naar te streven.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:56 schreef Hallulama het volgende:
Op dit moment is voor mij nog de vraag "Is het wenselijk?" en niet "Hoe gaan we het doen?", ook al heb ik daar wel ideeën over, de zaak is nog in ontwikkeling, en voel je vrij om mee te denken, ik sta open voor alle input.
Dat is dan een misinterpretatie van mijn kant.quote:Ik heb 't nooit over levensvragen gehad, dus het hele verhaal betreffende "Waarom?" = Angst slaat nergens op.
Ok... Dit voorbeeld zie ik als een mengeling van verbazing, licht gebrek aan zelfvertrouwen, lichte verontwaardiging omdat zijn schelden abnormaal is, medeleven, wellicht een behoefte er zelf iets aan te doen, dus het verlangen zelf iets te kunnen betekenen.. Al met al heel veel emotiequote:Het soort "Waarom?" waar ik op doelde is meer zoiets als: "Waarom scheldt hij me uit? Scheelt er iets aan? Doe ik iets fout? Heeft hij hulp nodig?".
Misschien doe ik dat wel eensquote:Wat ik wil komt neer op horizonverbreeding, een frisse wind, de zaken eens vanaf de andere kant bekijken.
Om beter te begrijpen waar ik naar toe wil moet je misschien de film "What the bleep do we know?!" eens bekijken.
Verder bevat het werk van de filosoof Alan Watts ook heel wat prima ideeën betreffende die "frisse wind".
"Moeten" wekt negative emoties bij me op,quote:Op zondag 22 mei 2005 18:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
Toch zou jij, samen met vele anderen, volgens Hallulama, een onderwijsprogramma moeten volgen om gelukkig te worden.
Ja, ik chargeer...
De kritieken zijn anders niet bepaald uitnodigend...quote:Op zondag 22 mei 2005 17:56 schreef Hallulama het volgende:
Om beter te begrijpen waar ik naar toe wil moet je misschien de film "What the bleep do we know?!" eens bekijken.
Find out for yourself then, of kom gratis hier kijken, ik nodig je uit!quote:Op zondag 22 mei 2005 18:49 schreef Frezer het volgende:
De kritieken zijn anders niet bepaald uitnodigend...
Het vak psychologie is theoretisch. Je leert over de psyche.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef Hallulama het volgende:
Je bent 't gewoon niet eens met mijn idee over dat het vak psychologie best op de basisschool zou kunnen worden geintroduceerd, in een soort Fisher Price editie, dus dan houdt het op.
Zeg eeh, het is anders ook slim om de verkeersregels te kennen voordat je aan het verkeer deelneemt.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:11 schreef Moonah het volgende:
Toch zou jij, samen met vele anderen, volgens Hallulama, een onderwijsprogramma moeten volgen om gelukkig te worden.
Ja, ik chargeer...
Weet je de namen van enkele van die methodes?quote:Op zondag 22 mei 2005 18:55 schreef Moonah het volgende:
En als je bedoelt dat er aandacht moet zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, dan kan ik je verblijden: Die is er al lang op de basisschool. Methodes genoeg.
Ik zal morgen eens voor je kijken als ik eraan denk.quote:Op zondag 22 mei 2005 18:58 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Weet je de namen van enkele van die methodes?
Ik probeer hetzelfde bij jou en het lukt mij ook nietquote:Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef Hallulama het volgende:
Nee, ik probeer je uit je bestaande denkkader te helpen breken maar 't gaat me niet erg gemakkelijk af
We staan hier dan ook als zwart tegen wit tegenover elkaar, lijkt hetquote:ik vind je erg zwart/wit
Misschien kan een wat uitgewerktere versie van jouw plan me wel overtuigen.quote:je trekt te snel conclusies, vandaar de tip, bekijk die film eens, daar komen ook plaatjes in voor, misschien helpt dat
Het zou misschien wel kunnen, maar ik vraag me af of het verantwoord is om kinderen op zulke jonge leeftijd met psychologie te confronteren. Mijn confrontaties met psychologie op jonge leeftijd hebben in ieder geval geen prettige gevolgen gehad, al was dat op een totaal andere manier.quote:Je bent 't gewoon niet eens met mijn idee over dat het vak psychologie best op de basisschool zou kunnen worden geintroduceerd, in een soort Fisher Price editie, dus dan houdt het op.
Nou, een reclame film voor een sekte komt niet bepaald hoog op mijn "zien" lijstje. Evengoed bedankt voor het aanbod,quote:Op zondag 22 mei 2005 18:52 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Find out for yourself then, of kom gratis hier kijken, ik nodig je uit!
En om ervoor te zorgen dat de mens zichzelf kan beheersen, moeten alle kinderen maar intensieve emotionele training krijgen?quote:Op zondag 22 mei 2005 21:17 schreef Hallulama het volgende:
Tsja, in een andere topic hebben we 't over "vrije wil", en dat is absoluut een discussiepunt ja, ik denk dat hoe beter de mens zichzelf kan beheersen, hoe meer vrije wil een mens heeft.
Natuurlijk, maar aan die gedachtes gaan emoties vooraf.quote:Hoe dan ook, je weet toch dat gedachten een mens gek kunnen maken, kwaad, jaloers, verdrietig, etc.?
Dat vind ik, nog steeds, je reinste onzin. Gedachten kunnen hoogstens werken als katalysator of beheerser van die emoties.quote:Dat bedoel ik met er is EERST de gedachte, en DAN de emotie.
Hoe kom je in hemelsnaam aan dergelijke onzin? Wat geeft het nou dat er een dame in de film aan het woord komt (naast diverse wetenschappers) die toevallig werkt voor de Ramtha School of Enlightenment? Je hebt haar boodschap niet eens gehoord!quote:Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef Frezer het volgende:
Nou, een reclame film voor een sekte komt niet bepaald hoog op mijn "zien" lijstje. Evengoed bedankt voor het aanbod,.
Nou ga je WEER te kort door de bocht. Kun je hier eens mee ophouden? Die overdreven insinuaties van jou. Ik weet anders ECHT niet wat voor zin het heeft om nog met jou te discussiëren.quote:Op zondag 22 mei 2005 21:50 schreef Black_Tulip het volgende:
En om ervoor te zorgen dat de mens zichzelf kan beheersen, moeten alle kinderen maar intensieve emotionele training krijgen?
Ik zit niet op de kast, maar elke recentie die ik tot nu toe ben tegen gekomen en een commentaar in mijn krant komen daar op neer. Dat doet mij dan besluiten dat ik er geen geld en energie voor over heb. Jij gaat toch ook niet naar een film die je niets lijkt?quote:Op zondag 22 mei 2005 21:55 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Hoe kom je in hemelsnaam aan dergelijke onzin? Wat geeft het nou dat er een dame in de film aan het woord komt (naast diverse wetenschappers) die toevallig werkt voor de Ramtha School of Enlightenment? Je hebt haar boodschap niet eens gehoord!
Wie of wat heeft jou zo op de kast gejaagd dat je van te voren de deur al dichtgooit zonder er ook maar van geproefd te hebben?
I mean, come on man !
Hier heb je het volgens mij over de lesmethoden op basisscholen? Maar het lijkt me vrij logisch dat ze daar aandacht besteden aan hoe je met elkaar moet omgaan. Tegenwoordig is project werk op scholen ook heel populair (al schieten ze daar wat in door in mijn beleving) dat zijn ook zaken die er voor zorgen dat ze met elkaar om leren gaan. Met elkaar omgaan betekend vanzelfsprekend ook leren niet meteen te ontploffen als er iets niet volgens jou verwachtingen gebreurd. Bovendien, maar dat weet Moonah waarschijnlijk beter als ik, krijgen leerkrachten ook wel training om in te springen bij gevalletjes waar het mis drijgt te lopen. Wat wil je dan nog toevoegen?quote:Op zondag 22 mei 2005 22:00 schreef Hallulama het volgende:
En wat is PAD dan? Is dat onzin? En Kanjertraining? Allemaal flauwekul? Het slaat schijnbaar wel aardig aan.
Het is polemisch bedoeld, met als doel een reactie van jou uit te lokken dat je het echt niet zo bedoelde.quote:Op zondag 22 mei 2005 22:00 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Nou ga je WEER te kort door de bocht. Kun je hier eens mee ophouden? Die overdreven insinuaties van jou.
Nee, vast niet, maar voor al die projectjes geldt dat ik er niet over heb gehoord. Wat ik echter in jouw posts lees lijkt heel ver te gaan en een soort verplicht project te zijn voor alle scholieren, en gecombineerd met jouw waardeoordelen over enkele basisemoties en jouw uitspraak dat de gedachte altijd voor de emotie komt, heb ik het niet zo op een uitvoering van jouw plannen.quote:En wat is PAD dan? Is dat onzin? En Kanjertraining? Allemaal flauwekul? Het slaat schijnbaar wel aardig aan.
Piet snapt best wel dat ongelukjes kunnen gebeuren, dat heetf 'i echt wel van ouders en school geleerd. Desondanks zal piet boos reageren, alleen al uit reflex. Daar vind ik ook niet zo gek veel mee mis, zolang Piet Henk niet gaat aftuigen (wat hem ook al lang geleerd is dat 'i dat niet moet doen).quote:Op maandag 23 mei 2005 01:34 schreef Hallulama het volgende:
- Piet wordt niet kwaad op Henk omdat Henk op z'n voet heeft gestapt, Piet snapt namelijk dat ongelukjes kunnen gebeuren, Piet slaakt echter wel een kreet om de pijn te uiten en vraagt EVENTUEEL aan Henk of hij voortaan beter op wil passen (alsof Henk dit niet al lang had begrepen door de kreet die Piet slaakte, maar goed).
Als Piet snapt dat ongelukjes kunnen gebeuren, dan zal hij de energie opgewekt door het gevoel van pijn niet richten op Henk, maar op de lucht.
quote:Op zondag 22 mei 2005 19:05 schreef Moonah het volgende:
Ik zal morgen eens voor je kijken als ik eraan denk.
quote:Op maandag 23 mei 2005 00:34 schreef Hallulama het volgende:
ik wacht nog op een reactie van Moonah.
Goh Hallulama, tegen een kind in de klas zou ik zeggen dattie niet zo ongeduldig hoeft te zijn. "De juf is je echt niet vergeten hoor..."quote:Op maandag 23 mei 2005 01:44 schreef Hallulama het volgende:
Nou, die indruk krijg ik dus ook als men het heeft over "padden", vandaar dat ik Moonah nu echt begin te missen, maar ja, het is natuurlijk wel inmiddels 01:44
Enorm rustig en vredig. Geen gezeik aan m'n kop.quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:29 schreef Hallulama het volgende:
Hoe blij bent u met uw emoties? Zou u zich een leven zonder negatieve emoties kunnen voorstellen? Denkt u dat een dergelijke leven saai zal zijn? Of denkt u dat een dergelijk leven juist voor meer rust en vrede zal zorgen?
Ik ben het iig wel met hem eens. Ik denk dat een achtbaan en de flatline beiden uitersten zijn, maar ik weet wel dat ik me prettiger voel als ik emoties voel, dan dat ik vrijwel niets voel.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:49 schreef Hallulama het volgende:
Heb je wel eens een "flatline" ervaren, Byte_Me?
Volgens mij zijn de meeste mensen die zweren bij "achtbanen van emoties" niet bekend met "flatlines" namelijk.
Gokje: het aantal psychische patiënten ter wereld neemt toe naarmate de technologische 'vooruitgang' van de maatschappij toeneemt. Maar dat is volledig off-topic.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:15 schreef Hallulama het volgende:
Eeh, tsja, wijs, de waarheid ligt uiteraard in het midden, da's zo.
Ik vraag me af of het aantal psychische patienten in Nederland toeneemt of afneemt.
Het heeft er denk ik eerder mee te maken dat de vraag of je psychische problemen heeft vooral afhankelijk is van het feit of je er zelf last van hebt. Bij welvaart ligt de lat van "ergens problemen mee hebben" een stuk lager dan wanneer er gemiddeld minder welvaart is.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 14:10 schreef Hallulama het volgende:
Grappig, religie neemt toe na periodes van technologische vooruitgang.
How interesting, but yeah, off-topic.
Technologische vooruitgang hypnotiseert de mens vermoedelijk een beetje, of verlamt, en 't kost dan weer even tijd om te ontwaken into pure being.
Sommigen gaan langs bij de shrink, anderen vinden wat ze zoeken in religie, filosofie of mystieke stromingen.
Daarom moet 't onderwijsstelsel op de schop, om een gulde middenweg te vinden, om te voorkomen dat mensen knettergek worden van al die snelheid & dynamiek om hun heen.
Geef eens wat aandacht aan reflectie ofzo.
Nee, eerder dat je relatief gezien eerder ervaart dat iets een probleem is.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 14:25 schreef Hallulama het volgende:
Ja, omdat wanneer alles voor de wind gaat er minder aandacht is voor reflectie, I guess?
Ik weet niet. Hoe goed je ook nadenkt, fouten zijn er altijd wel. Hoe je daarmee omgaat kun je zelf voor kiezen. Je kunt het zien als een falen en jezelf de put in werken, je kunt het ook zien als een leermoment en het zien als een verrijking.quote:De gemiddelde mens begint pas na te denken als het FOUT gaat, en komt dan achter een flinke hoeveelheid extra fouten die niet eerder zichtbaar waren. Of is dat de emotie weer welke de visie vertroebelt?
Voor zover een werkelijkheid is wel. Emoties geven echter wel aan hoe jij kiest iets te ervaren, en daarmee kun je jezelf heel goed leren kennen, en is het waarschijnlijk zelfs een afdruk van wie je bent.quote:Het goede en het foute hypnotiseren dan allebei. M.a.w. positieve emoties en negatieve emoties leiden af van de werkelijkheid, het midden, de balans?
Dat lijkt mij niet, maar misschien bedoel je met denken iets anders dan wat er normaal gesproken mee bedoeld wordt.quote:Gaat het goed dan denkt men te weinig, gaat het fout dan denkt men te veel? Wat een grap.
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 14:49 schreef Hallulama het volgende:
Laat ik die vraag beantwoorden met een tegenvraag, ben jij ERG strikt qua persoonlijkheid, Black_Tulip?
Kapen is de letterlijke vertaling van het woord 'hijacking' wat op Engelstalige forums regelmatig wordt gebruikt om aan te tonen dat in de discussie plotseling op een ander onderwerp wordt overgegaan. Het interessante in dit topic is dat je er zelf aan meewerkt, hoewel meerdere fora een beleid hebben tegen 'hijacking', omdat dat niet leuk is voor de TS.quote:kapen klinkt wel weer erg drastisch namelijk
Moonah heeft gelijk, je bent ongeduldig,quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:32 schreef Hallulama het volgende:
1. Er staat nog een vraag open:
"Is sociaal-emotionele ontwikkeling nou verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten qua of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?
In het kiezen van de methode zelf is men klaarblijkelijk vrij."
Ik heb jarenlang bijna alle emoties weggeduwd. kan helaas niet zeggen dat dat een gelukkige tijd was.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:49 schreef Hallulama het volgende:
Heb je wel eens een "flatline" ervaren, Byte_Me?
Volgens mij zijn de meeste mensen die zweren bij "achtbanen van emoties" niet bekend met "flatlines" namelijk.
Ongeduldig? Of enthousiast?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:49 schreef Frezer het volgende:
Moonah heeft gelijk, je bent ongeduldig,. Een negatieve emotie, ik zou er maar snel eens wat aan gaan doen!
Dat is precies wat ik wil zeggen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:02 schreef Byte_Me het volgende:
mijn ervaring is dus dat je maar beter wel die emoties kunt beleven, zodat je er iets mee kunt doen. uitzoeken waar ze vandaan komen, wat de oorzaak is en die aanpakken.
Je enthousiasme uit zich nogal door ongeduld... Beetje minder pushen zou prettig zijn.quote:
In hoeverre het verplicht is weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat een goede soc.-emot. ontwikkeling een basisvoorwaarde is om tot leren te kunnen komen. Dus een goede school heeft geen wettelijke verplichting nodig....quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:32 schreef Hallulama het volgende:
1. Er staat nog een vraag open:
"Is sociaal-emotionele ontwikkeling nou verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten qua of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?
In het kiezen van de methode zelf is men klaarblijkelijk vrij."
Onzin. Als mensen uit 'een goed nest' komen, met liefde, aandacht en een beetje oké (consequente) opvoeding dan is dat voor het merendeel afdoende. School voegt wat toe op dat vlak.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 14:10 schreef Hallulama het volgende:
Daarom moet 't onderwijsstelsel op de schop, om een gulde middenweg te vinden, om te voorkomen dat mensen knettergek worden van al die snelheid & dynamiek om hun heen.
het probleem is dat er de laatste tientallen jaren een grote nadruk op leren en denken is gekomen. dat moet in balans worden gehouden met het "voelen". Door steeds maar de nadruk op het leren en denken te leggen, verschuift automatisch de aandacht van je gevoelsleven weg. het zou mijns inziens erg goed zijn als er ook aandacht komt voor het sociaal emotionele. Of dat nou vanuit school moet komen laat ik in het midden.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Je enthousiasme uit zich nogal door ongeduld... Beetje minder pushen zou prettig zijn.
[..]
In hoeverre het verplicht is weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat een goede soc.-emot. ontwikkeling een basisvoorwaarde is om tot leren te kunnen komen. Dus een goede school heeft geen wettelijke verplichting nodig....
[..]
Onzin. Als mensen uit 'een goed nest' komen, met liefde, aandacht en een beetje oké (consequente) opvoeding dan is dat voor het merendeel afdoende. School voegt wat toe op dat vlak.
Maar school laten verworden tot een Psychologisch Vormingscentrum....![]()
![]()
En ik hecht juíst enorm veel waarde aan de soc emot. ontw. van kinderen, maar jouw plannen vind ik echt zwaar overtrokken.
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:32 schreef Hallulama het volgende:
2. Everything's connected.
Is wellicht een beetje afhankelijk ook van wat men verwacht van een forum, ik verwacht algemene uitwisseling van meningen en kennis.
Maar okay, als iemand opeens in deze topic over auto's of voetbal zou beginnen te praten dan zou me dat NET iets te ver gaan ja
Mijn theorie: Technologische vooruitgang veroorzaakt verregaande en razendsnelle verandering in de omgeving van de mens. Het gevolg is een identiteitscrisis, aangezien de omgeving mede de identiteit bepaalt. De persoonlijkheid en gevoeligheid voor verandering bepaalt waartoe de mens toevlucht neemt om deze verandering van de omgeving te neutraliseren door een vaste, rustgevende factor.quote:Technologische vooruitgang hypnotiseert de mens vermoedelijk een beetje, of verlamt, en 't kost dan weer even tijd om te ontwaken into pure being.
Sommigen gaan langs bij de shrink, anderen vinden wat ze zoeken in religie, filosofie of mystieke stromingen.
Een andere oplossing is een vertraging van die vooruitgang, maar dat is zeker vloeken in de kerkquote:Daarom moet 't onderwijsstelsel op de schop, om een gulde middenweg te vinden, om te voorkomen dat mensen knettergek worden van al die snelheid & dynamiek om hun heen.
Eensch.quote:Hoe goed je ook nadenkt, fouten zijn er altijd wel. Hoe je daarmee omgaat kun je zelf voor kiezen. Je kunt het zien als een falen en jezelf de put in werken, je kunt het ook zien als een leermoment en het zien als een verrijking.
[...]
Emoties geven echter wel aan hoe jij kiest iets te ervaren, en daarmee kun je jezelf heel goed leren kennen, en is het waarschijnlijk zelfs een afdruk van wie je bent.
Ehm.... vergelijk onderwijs eens met een eeuw geleden. En óf er dan meer aandacht is gekomen voor de soc-emot. ontw. Een gulden middenweg is oké. Maar de rollen moeten niet worden omgedraaid. Primair ligt die verantwoordelijkheid bij de ouders.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:06 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
het probleem is dat er de laatste tientallen jaren een grote nadruk op leren en denken is gekomen. dat moet in balans worden gehouden met het "voelen". Door steeds maar de nadruk op het leren en denken te leggen, verschuift automatisch de aandacht van je gevoelsleven weg. het zou mijns inziens erg goed zijn als er ook aandacht komt voor het sociaal emotionele. Of dat nou vanuit school moet komen laat ik in het midden.
Ik heb een kind in de klas met een Japanse moeder en een Nederlandes, maar Amerikaans geöriënteerde vader. Ze hebben daar ook gewoond. Mijn hemel.... Enorm triest zoals dat kind wordt 'opgevoed'..quote:kijk bijvoorbeeld naar japan. dat is een land met een extreem hoge druk op presteren. hard leren, hoge cijfers halen, daarna hard werken en carriere maken. De mensen zijn compleet vervreemd van hun gevoelsleven. Vandaar dat er nergens zoveel mensen zelfmoord plegen.
Gek, toch ben ik echt niet ongeduldig, maar goed, da's weer de afdeling communicatie en de afdeling perceptie.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:38 schreef Moonah het volgende:
Je enthousiasme uit zich nogal door ongeduld... Beetje minder pushen zou prettig zijn.
Wat zijn mijn plannen dan? Ik weet zelf nog niet eens wat mijn plannen zijn.quote:En ik hecht juíst enorm veel waarde aan de soc emot. ontw. van kinderen, maar jouw plannen vind ik echt zwaar overtrokken.
Wat de ouders niet weten kunnen ze ook het kind niet leren.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:24 schreef Moonah het volgende:
Ehm.... vergelijk onderwijs eens met een eeuw geleden. En óf er dan meer aandacht is gekomen voor de soc-emot. ontw. Een gulden middenweg is oké. Maar de rollen moeten niet worden omgedraaid. Primair ligt die verantwoordelijkheid bij de ouders.
Vandaar dus... onderwijs!quote:Mijn hemel.... Enorm triest zoals dat kind wordt 'opgevoed'..
Juist omdat jij het nog niet op een rijtje hebt, moeten wij afgaan op wat je tot nu toe in de thread hebt gezegd en eerlijk gezegd vind ik die dingen weinig rustgevend.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:26 schreef Hallulama het volgende:
Wat zijn mijn plannen dan? Ik weet zelf nog niet eens wat mijn plannen zijn.![]()
You got me!quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:26 schreef Hallulama het volgende:
Je LAAT je gewoon pushen joh!
Oké, dan hebben we nog genoeg mogelijkheden om ze bij te stellen...quote:Wat zijn mijn plannen dan? Ik weet zelf nog niet eens wat mijn plannen zijn.![]()
Dat klopt. Maar laat ze dan op oudercursus gaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:27 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wat de ouders niet weten kunnen ze ook het kind niet leren.
Nee. Onderwijs is er voor om kinderen wegwijs te maken in de maatschappij. Dat we de soc.emot. taak erbij hebben gekregen is bittere noodzaak. Dus nogmaals, we moeten de rollen niet omdraaien.quote:[..]
Vandaar dus... onderwijs!
Het is toch leuk om hierover te babbelen of na te denken?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:28 schreef Black_Tulip het volgende:
Juist omdat jij het nog niet op een rijtje hebt, moeten wij afgaan op wat je tot nu toe in de thread hebt gezegd en eerlijk gezegd vind ik die dingen weinig rustgevend.
Da's helaas ook nog steeds niet verplicht. Telkens als ik daar over begin noemen m'n vrienden me een fascist.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:33 schreef Moonah het volgende:
Dat klopt. Maar laat ze dan op oudercursus gaan.
Ja, maar is de realiteit niet anders dan?quote:Nee. Onderwijs is er voor om kinderen wegwijs te maken in de maatschappij. Dat we de soc.emot. taak erbij hebben gekregen is bittere noodzaak. Dus nogmaals, we moeten de rollen niet omdraaien.
Om te beginnen krijgt 'i al onderwijs, en jou speerpunt maakt er blijkbaar nog deel van uit ook. Dat zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de missers van die ouders in de opvoeding goed te maken. Als je als kind van twee kanten complleet tegenstrijdige zaken te horen krijgt gaat dat niet werken.quote:
Kijk, daar hebben we een punt. Voor kinderen idd heel lastig als ze bv. op school dingen moeten oplossen door te praten en moeder zegt: "Ge sloat er maar op!". Want wat de juf zegt is heilig, maar aan hun ouders zijn ze (uiteraard) loyaal. Dus ja... wat moet je dan kiezen/geloven, waarop kun je vertrouwen als kind?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:36 schreef Frezer het volgende:
Als je als kind van twee kanten complleet tegenstrijdige zaken te horen krijgt gaat dat niet werken.
Daarom ben ik dus voor verplichte opvoedcursussen, en pas aan kinderen beginnen als je met jezelf klaar bent.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:40 schreef Moonah het volgende:
Kijk, daar hebben we een punt. Voor kinderen idd heel lastig als ze bv. op school dingen moeten oplossen door te praten en moeder zegt: "Ge sloat er maar op!". Want wat de juf zegt is heilig, maar aan hun ouders zijn ze (uiteraard) loyaal. Dus ja... wat moet je dan kiezen/geloven, waarop kun je vertrouwen als kind?
Helaas is (veel) kinderen hebben natuurlijk nog steeds een maatstaf voor succesquote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:43 schreef Hallulama het volgende:
Daarom ben ik dus voor verplichte opvoedcursussen, en pas aan kinderen beginnen als je met jezelf klaar bent.
En daar komt bijvoorbeeld de oosterse mystiek om de hoek kijken, een stroming die ons kan leren om andere zaken meer te waarderen, zaken die wellicht waarachtiger zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:44 schreef Hallulama het volgende:
Helaas is (veel) kinderen hebben natuurlijk nog steeds een maatstaf voor succes
Ook iets wat kan worden afgeleerd op school.
meer jeugdcriminaliteitquote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:38 schreef Frezer het volgende:
btw, als je nu eerst eens bewijs zou hebben dat het zo veel "slechter" is gesteld met de kids op dit vlak als 20 jaar geleden (of 200 voor mijn part).
Ik heb daar ook wel eens een discussie over gehad. Omdat ik daar dus in zekere mate voor ben. Maar 'verplicht' is niet de oplossing.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:43 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Daarom ben ik dus voor verplichte opvoedcursussen, en pas aan kinderen beginnen als je met jezelf klaar bent.
Ja, veel mensen hebben moeite met zaken die verplicht zijn, maar met de verkeersregels valt 't wel mee.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Moonah het volgende:
Ik heb daar ook wel eens een discussie over gehad. Omdat ik daar dus in zekere mate voor ben. Maar 'verplicht' is niet de oplossing.
Ja ja, welkom in de moderne seculiere westerse samenleving.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Byte_Me het volgende:
meer jeugdcriminaliteit
meer kinderen/jongeren met psychische problemen
meer mensen met een burnout/overspannenheid op latere leeftijd
ik heb geen harde cijfers, maar die zijn vast wel te vinden. ik ben er van overtuigd dat bovenstaande punten waar zijn.
meer jeugdcriminaliteit - zou best kunnenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Byte_Me het volgende:
ik heb geen harde cijfers, maar die zijn vast wel te vinden. ik ben er van overtuigd dat bovenstaande punten waar zijn.
probleem is idd een grens bepalen, en is het wel ethisch verantwoord dat op te leggen aan anderen. Ik denk dat het zo goed als onmogelijk is hiervoor een eerlijk en degelijk systeem te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik heb daar ook wel eens een discussie over gehad. Omdat ik daar dus in zekere mate voor ben. Maar 'verplicht' is niet de oplossing.
Je hoeft niet per se te focussen op wat ouders WEL moeten doen, je kan beter focussen op wat ouders vooral NIET moeten doen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:06 schreef Frezer het volgende:
probleem is idd een grens bepalen, en is het wel ethisch verantwoord dat op te leggen aan anderen. Ik denk dat het zo goed als onmogelijk is hiervoor een eerlijk en degelijk systeem te ontwikkelen.
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:44 schreef Hallulama het volgende:
Helaas is (veel) kinderen hebben natuurlijk nog steeds een maatstaf voor succes
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:08 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Je hoeft niet per se te focussen op wat ouders WEL moeten doen, je kan beter focussen op wat ouders vooral NIET moeten doen.
We gaan je niet vertellen wat de beste manier is, we vertellen je alleen dat de manieren zus en zo NIET in orde blijken te zijn, want dit of dat.
Dat zijn dan de verkeerde niet-seculiere samenlevingen, waar armoede heerst en geen sociale voorzieningen zijn, daar doen ze 't puur vanwege overlevingsredenen, en 't komt ook wegens gebrek aan voorbehoedsmiddelen, so I reckon.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:09 schreef Frezer het volgende:Is dat zo?
In niet-seculiere samenlevingen in elk geval wel (of vele malen sterker als hier)
Ja hoor.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:34 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Het is toch leuk om hierover te babbelen of na te denken?
Ik zit niet in het onderwijsquote:En als je vindt dat er niets verandert hoeft te worden dan mag je daar ook melding van maken.
Vind je het gek? Als je iedereen verplicht een oudercursus te volgen, verplicht je alle ouders hun kinderen op te voeden zoals jij denkt dat het hoort. Als dat geen schending van vrijheid is, of het opleggen van je eigen normen aan iedereen, weet ik het niet meer.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:35 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Da's helaas ook nog steeds niet verplicht. Telkens als ik daar over begin noemen m'n vrienden me een fascist.
Die tactiek werkt niet. Dat heb ik gister nog mogen ervarenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:08 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Je hoeft niet per se te focussen op wat ouders WEL moeten doen, je kan beter focussen op wat ouders vooral NIET moeten doen.
We gaan je niet vertellen wat de beste manier is, we vertellen je alleen dat de manieren zus en zo NIET in orde blijken te zijn, want dit of dat.
Vele religies zien het als een goede zaak zo veel mogelijk kindekes te maken, maar de omstandigheden die jij op noemt hebben er ook debet aan ja.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:14 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Dat zijn dan de verkeerde niet-seculiere samenlevingen, waar armoede heerst en geen sociale voorzieningen zijn, daar doen ze 't puur vanwege overlevingsredenen, en 't komt ook wegens gebrek aan voorbehoedsmiddelen, so I reckon.
ik heb het niet over 100 jaar, maar over enkele 10tallen jarenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:04 schreef Frezer het volgende:
[..]
meer jeugdcriminaliteit - zou best kunnen
meer kinderen/jongeren met psychische problemen - er zijn er meer bekend ja, maar tot pak 'em beet 100 jaar geleden werd daar zo goed als niets aan gedaan
meer mensen met een burnout/overspannenheid op latere leeftijd - vroeger had men zich rond die leeftijd letterlijk het graf in gewerkt.
Of dat komt door de pure religie zelf of door de instituten die er voor zorgden dat we bepaalde zaken letterlijk begonnen te nemen, de boel naar hun hand zetten, en er voor zorgden dat we alles blindelings gingen opvolgen is de vraag.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:35 schreef Frezer het volgende:
Vele religies zien het als een goede zaak zo veel mogelijk kindekes te maken, maar de omstandigheden die jij op noemt hebben er ook debet aan ja.
En verkeersregels dan?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:25 schreef Black_Tulip het volgende:
Vind je het gek? Als je iedereen verplicht een oudercursus te volgen, verplicht je alle ouders hun kinderen op te voeden zoals jij denkt dat het hoort. Als dat geen schending van vrijheid is, of het opleggen van je eigen normen aan iedereen, weet ik het niet meer.
Dat geldt voor mensen die het door wat voor verleden dan ook niet trekken wanneer iemand ze vertelt wat ze MOETEN doen, ongeacht de waarheid van de boodschap. Met dat soort lui maken we natuurlijk korte metten.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:30 schreef Black_Tulip het volgende:
Die tactiek werkt niet. Dat heb ik gister nog mogen ervarenAls je iemand zegt dat 'ie het vooral niet moet doen, wordt het aantrekkelijker om het juist wel te doen.
Ik was er niet bij, ik ken jouw communicatie skills niet. Dat de tactiek voor jou niet werkt wil niet zeggen dat de tactiek uberhaupt niet werkt.quote:Ik moest met twee andere studiegenoten een powerpoint presentatie maken. Als achtergrond wilde ik op advies van iemand die er verstand van heeft geen blauw gebruiken, omdat dat slaap zou promoten (die 'expert' heeft me een alternatieve opmaak aangeboden die ik mooi vond). Hoe meer ik erop hamerde dat we geen blauw moesten gebruiken, deste opstandiger werden mijn studiegenoten om vervolgens alsnog voor licht lavendelblauw te kiezen"Maar het is paars!" Jaja
In die periode is de aandacht voor die problemen alleen maar groter geworden, dus vinden ze ook nu meer als 10 jaar geleden.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:48 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ik heb het niet over 100 jaar, maar over enkele 10tallen jaren
Houdt iedereen zich daar aan dan?quote:
houdt niet in dat de problemen zelf niet groter zijn geworden.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:55 schreef Frezer het volgende:
[..]
In die periode is de aandacht voor die problemen alleen maar groter geworden, dus vinden ze ook nu meer als 10 jaar geleden.
Bovendien kan een ongeluk direct herleidbaar zijn tot iemand die zich niet aan de verkeersregels heeft gehouden. Bij een ontspoorde jongere is de directe oorzaak een stuk moeilijker te ontdekken. Het hoeven niet eens de ouders te zijn trouwens.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:56 schreef Frezer het volgende:
[..]
Houdt iedereen zich daar aan dan?
Verkeersregels zijn natuurlijk ook niet zo zwaar beladen als dit onderwerp, en een stuk eenvoudiger te implementeren.
Wat ik zei is een pedagogisch gerespecteerde mening waarvan ik dacht dat hij wijd geaccepteerd was. Kinderen moet je niet opvoeden door dingen te verbieden, maar door positieve alternatieven aan te bieden en te verklaren waarom de gevolgen van die acties beter zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:55 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Dat geldt voor mensen die het door wat voor verleden dan ook niet trekken wanneer iemand ze vertelt wat ze MOETEN doen, ongeacht de waarheid van de boodschap. Met dat soort lui maken we natuurlijk korte metten.
Wat er fout is gegaan is dat mijn alternatief bij voorbaat al is afgewezen en ik geen nieuwe kon verzinnen. Aangezien niets anders beter leek dan blauw hebben ze uiteindelijk maar voor blauw gekozen en ben ik ermee akkoord gegaan omdat we anders over twee uur daar nog zouden zitten te ruziën over de te gebruiken kleur voor de achtergrond.quote:Ik was er niet bij, ik ken jouw communicatie skills niet. Dat de tactiek voor jou niet werkt wil niet zeggen dat de tactiek uberhaupt niet werkt.
voor 99.9% wel ja. iedereen rijdt toch rechts, er wordt links ingehaald, voorrang verleend, etc. ga maar eens kijken in landen als india of egypte, dan zie je wat voor puinhoop het wordt als er geen regels zijn/niemand zich er aan houdt. tuurlijk, hier rijdt er weleens iemand te hard, er wordt weleens vergeten voorrang te verlenen, maar over het algemeen worden de verkeersregels gewoon goed nageleefd.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:56 schreef Frezer het volgende:
We hadden 't over de ouders in dit geval he, wel oplettenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:07 schreef Black_Tulip het volgende:
Wat ik zei is een pedagogisch gerespecteerde mening waarvan ik dacht dat hij wijd geaccepteerd was. Kinderen moet je niet opvoeden door dingen te verbieden, maar door positieve alternatieven aan te bieden en te verklaren waarom de gevolgen van die acties beter zijn.
Verkeersregels niet zwaar beladen? Stel je even voor, van het moment zonder verkeersregels naar het moment met verkeersregels.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:56 schreef Frezer het volgende:
Verkeersregels zijn natuurlijk ook niet zo zwaar beladen als dit onderwerp, en een stuk eenvoudiger te implementeren.
Dezelfde tactiek werkt ook bij volwassenenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:46 schreef Hallulama het volgende:
[..]
We hadden 't over de ouders in dit geval he, wel opletten![]()
Nee, dat is het ook niet. Natuurlijk heeft uitleggen zin, sterker nog, wat ik zei maar blijkbaar niet is overkomen is dat uitleg de factor is die er doorgaans voor kan zorgen dat regeltjes worden nageleefd. Bij negatieve regels zoals 'je zult niet dit en je zult niet dat' ontbreekt die uitleg vaak. Het aanbieden van positieve alternatieven met uitleg is nog beter.quote:Op woensdag 25 mei 2005 09:36 schreef Hallulama het volgende:
Bij mij niet hoor, als je mij gewoon in alle redelijkheid uitlegt dat iets niet werkt, en daar argumenten voor geeft, dan ben ik niet zo stom om het TOCH te gaan proberen.
Je doet het nu overkomen alsof iets uitleggen NOOIT zin heeft. Alsof de gemiddelde mens juist wanneer hem of haar wordt verteld dat iets GEEN goed idee is, en WAAROM iets geen goed idee is, dat iets juist WEL uitvoert.
Ik kan me niet voorstellen dat DAT is wat je bedoelt.
Uhh...quote:Op woensdag 25 mei 2005 12:18 schreef Hallulama het volgende:
Ja, eeh, dan zijn we 't toch eens, of niet?
quote:Die tactiek werkt niet. Dat heb ik gister nog mogen ervaren Als je iemand zegt dat 'ie het vooral niet moet doen, wordt het aantrekkelijker om het juist wel te doen.
... Nee?quote:Dat geldt voor mensen die het door wat voor verleden dan ook niet trekken wanneer iemand ze vertelt wat ze MOETEN doen, ongeacht de waarheid van de boodschap. Met dat soort lui maken we natuurlijk korte metten.
Je merkte op dat mensen vooral moest worden geleerd wat ze niet moesten doen. Nou ja, zolang je van plan bent daar uitleg bij te geven is dat prima (maar is het niet altijd genoeg), maar ik kreeg niet de indruk dat je dat van plan was doordat je zei korte metten te maken met mensen die niet naar die regels wilden luisteren. Wat bedoel je precies met korte metten?quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:58 schreef Hallulama het volgende:
"Natuurlijk heeft uitleggen zin" zeg je.
Je zegt ook: "Het aanbieden van positieve alternatieven met uitleg is nog beter."
Vind ik ook prima!
Dat weet ik niet en daar durf ik ook niets over te zeggen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 00:17 schreef Hallulama het volgende:
Daarmee bedoelde ik dat mensen die zich niet laten vertellen wat ze (in hun ogen) "moeten" doen meestal een verleden hebben dat er voor zorgt dat ze zich niets laten opdragen, onafhankelijk van het onderwerp of de argumenten, en dat we die mensen vast wel bij de hand kunnen nemen om ze te laten zien dat 't helemaal niet erg is wanneer iemand tegen ze zegt "dit moet" (in andere woorden: "dit is een goed idee").
Ik heb van de regering welgeteld drie foldertjes ontvangen over de Europese Grondwet, maar nog niet een over de argumentatie achter ons rechtssysteemquote:Mensen die enkel zeggen dat iets "moet" zonder argumenten of uitleg te geven zijn zelf verder sowieso rijp voor een cursus communicatie.
Hé, wat wiequote:Op donderdag 26 mei 2005 00:31 schreef LaZZ het volgende:
Hé, jou ken ik, en jij mij niet, onder deze account althans.!
Sweetgirly snapt er weer geen jojo vanquote:Op donderdag 26 mei 2005 00:41 schreef LaZZ het volgende:
Dat maakt verder niet uit, hehehehe. Je wilde in een ander topic ook al weten wie ik was, dat was toen onder een andere account, aangezien... ach, ik ga me niet verlullen ook.
Kan ik ze ergens inleveren? Heb er niet veel aan, degene die ik heb doen toch nooit wat ik wil.quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:29 schreef Hallulama het volgende:
hoe blij bent u met uw emoties?
Nee, dat kan niet en degene die je hebt zijn prima alleen jij snapt ze niet........das wat andersquote:Op zondag 5 juni 2005 03:14 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Kan ik ze ergens inleveren? Heb er niet veel aan, degene die ik heb doen toch nooit wat ik wil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |