Niet. Heb ze weggestopt in een diep gat en daar blijven ze de komende tig jaren zitten . . .quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:29 schreef Hallulama het volgende:
Na het besef van het bovenstaande, vraag ik mij af, hoe blij bent u met uw emoties?
ik denk dat als je zelfvertrouwen hebt, dan krijg je sowieso minder negatieve emoties. En als je gevoelloos wordt, dan zullen je emoties er ook niet meer uit komen..quote:Op donderdag 19 mei 2005 23:41 schreef Patrietsia het volgende:
Ik zou wel eens willen weten hoe je kunt leren (negatieve) emoties niet te laten manifesteren. Kun je hier een korte samenvatting van geven??
onderdrukken is hetzelfde als niet laten manifesterenquote:Op donderdag 19 mei 2005 23:49 schreef Patrietsia het volgende:
maar er zijn genoeg negatieve emoties te noemen die niets met zelfvertrouwen te maken hebben; rouw, angst, medelijden, machteloosheid, verdriet om maar wat te noemen. Dat zijn menselijke reacties waarvan ik me niet kan voorstellen dat je ze helemaal kan voorkomen (onderdrukken dat wel, maar niet laten manifesteren?? no way).
Ik heb best veel zelfvertrouwen en sta dan ook zeker in het leven. Wel bemerk dat ik de laatste tijd vrij gevoelloos ben voor gejank van derden om mij heen. Eerlijk gezegd negeer ik het gewoon of zeg ik: wat is er? En daarna heel nonchalant te reageren. Maar ik zeg dat niet echt om medelijden maar meer uit fatsoen.quote:Op donderdag 19 mei 2005 23:44 schreef -moi- het volgende:
[..]
ik denk dat als je zelfvertrouwen hebt, dan krijg je sowieso minder negatieve emoties. En als je gevoelloos wordt, dan zullen je emoties er ook niet meer uit komen..
maar ik ben blij met m'n emoties, kon ze vroeger nooit uiten, nu gelukkig wel weer. En ook al komt het soms niet goed uit, het is beter dan helemaal geen emoties te hebben.
het is ook vaak zo, hoe meer zelfvertrouwen iemand heeft, hoe minder zin die persoon heeft om naar gejank van anderen te luisteren, dus dan zal dat het wel zijnquote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:03 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Ik heb best veel zelfvertrouwen en sta dan ook zeker in het leven. Wel bemerk dat ik de laatste tijd vrij gevoelloos ben voor gejank van derden om mij heen. Eerlijk gezegd negeer ik het gewoon of zeg ik: wat is er? En daarna heel nonchalant te reageren. Maar ik zeg dat niet echt om medelijden maar meer uit fatsoen.
Heeft dit met elkaar te maken?
Meen je dat serieus? Aaai, ik voel me namelijk vrij gevoelloos op zo'n moment, maar ik heb dan zoiets van, mens zeik niet en ga weer aan 't werk.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:12 schreef -moi- het volgende:
[..]
het is ook vaak zo, hoe meer zelfvertrouwen iemand heeft, hoe minder zin die persoon heeft om naar gejank van anderen te luisteren, dus dan zal dat het wel zijn
Oh, ik voel me best goed en redelijk vol zelfvertrouwen nu, maar als een ander gaat janken, jank ik meequote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:12 schreef -moi- het volgende:
[..]
het is ook vaak zo, hoe meer zelfvertrouwen iemand heeft, hoe minder zin die persoon heeft om naar gejank van anderen te luisteren, dus dan zal dat het wel zijn
Als ik in een kutbui ben, ga ik geen mensen opzoeken, ga ik lekker muziek luisteren tot ik me weer happier voel. Als ik vrolijk ben, zal iedereen het weten ook!!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:20 schreef LaZZ het volgende:
Inderdaad, helemaal waar. Vanbinnen vreet het aan je. Overigens heb ik dat heel m'n leven en uit ik vooral negatieve emoties minimaal. Positieve emoties uit ik daarentegen met plezier.
Helemaal waar dame. Waarom zou je iemand anders opschepen met al die shit. Gewoon je eigen plekkie hebben waar je tot rust kan komen en je bent al op de helft.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:23 schreef Rhoona het volgende:
[..]
Als ik in een kutbui ben, ga ik geen mensen opzoeken, ga ik lekker muziek luisteren tot ik me weer happier voel. Als ik vrolijk ben, zal iedereen het weten ook!!Komt gelukkig best vaak voor!! Als ik maar af en toe me eigen tijd heb, gaat alles okidoki
ja maar ik denk als je zelf niet lekker in je vel zit, jank je met iedereen meequote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:20 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Oh, ik voel me best goed en redelijk vol zelfvertrouwen nu, maar als een ander gaat janken, jank ik meeLigt er wel aan wie er jankt natuurlijk.
In je eentje?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:38 schreef Rhoona het volgende:
hehe halve fles champagne, glas wijn en toen kreeg ik zin in bier door een zekere topic (ernstige avond haha, maar ja normaal gesproken zit ik op donderdagavond in de kroeg)
Sja is ook niet mijn usual evening hoorrrr haha...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:41 schreef LaZZ het volgende:
[..]
In je eentje?!
Normaal is donderdagavond ook mijn stapavond inderdaad. Helaas ben ik de laatste tijd tot laat aan het werk en kan ik steeds minder genieten van het studentenleven.![]()
Precies!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 01:42 schreef Rhoona het volgende:
Maar het lucht ook op om gewoon ff wat uit te schreeuwen (tegen die deur). kijk als je nou mensen helemaal de tering in gaat schelden, dan moet je eens na gaan denken, maar als je af en toe eens een autobestuurder vervloekt, of een deur schopt, doe je niemand kwaad en als je het niet doet, doe je op een gegeven moment iemand misschien wel kwaad.... Snap je?
Wat verschrikkelijk lijkt me dat! Ikzelf heb gewoon, dat het voelt alsof ik de hele tijd een zelfdiscipline heb, die me in het gareel houdt. En een censor. Maar van tijd tot tijd ben ik dan ook wel blij dat het me niks kan schelen wat ik dan zeg of doe, omdat ik het gewoon niet de hele tijd vol *wil* houden. Dan laat ik mijn primitieve gevoelens gewoon opborrelen en uitbarstenquote:Op donderdag 19 mei 2005 22:29 schreef Hallulama het volgende:
Gelukkig heb ik inmiddels geleerd, na het lezen van vele boeken, om mezelf te beheersen. Negatieve emoties komen daarom zelden meer voor. Dat wil zeggen, het is mij gelukt om een mindset te creëren die voorkomt dat negatieve emoties uberhaupt ontstaan, ik hoef dus niets te onderdrukken.
Soms denken mensen dat hun emotie hun 'gevoel' is wat spreekt maar veel vaker is het gewoon een uiting van het lichaam. Teveel gepieker, te weinig slaap. (Chronisch) vitaminentekort. Menstruatie. Hormonen. Teveel energie, te weinig.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:54 schreef Hallulama het volgende:
Dames, heren,
Er is EERST de gedachte, en DAN pas de emotie.
Think about it.
Tot nu toe zijn het de emoties die vele doden en gewonden op hun geweten hebben.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 08:42 schreef beestjuh het volgende:
Blij met mijn emoties, positief danwel negatief, ik kan ze niet missen en zal ze ook nooit negeren. Onverschilligheid wordt de ondergang van de mensheid.
Ik heb 't voornamelijk over negatieve emoties, over positieve emoties ga ik niet eens nadenken, die zijn altijd welkom natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:18 schreef Jumparound het volgende:
Hallulama, hoe meer ik er over denk hoe enger het wordt...
Als je zo kil bent, dan kan je toch ook niet meer liefhebben?
Genieten van het leven?
Als in vergelijking met onverschilligheid, dear Jumparound.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:44 schreef Jumparound het volgende:
Autorijden ook, dus moetten we maar stoppen met autorijden?
Beestjuh denkt dat onverschilligheid de ondergang van de mensheid wordt, en ik zeg, dat tot nu toe, emotie voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 08:42 schreef beestjuh het volgende:
Blij met mijn emoties, positief danwel negatief, ik kan ze niet missen en zal ze ook nooit negeren. Onverschilligheid wordt de ondergang van de mensheid.
Kan je dat misschien wetenschappelijk onderbouwen?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:56 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Beestjuh denkt dat onverschilligheid de ondergang van de mensheid wordt, en ik zeg, dat tot nu toe, emotie voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid.
Of slechts kille berekening en hebzucht.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:38 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn het de emoties die vele doden en gewonden op hun geweten hebben.
Dat waag ik te betwijfelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:54 schreef Hallulama het volgende:
Dames, heren,
Er is EERST de gedachte, en DAN pas de emotie.
Think about it.
Aanvuling: "gevoel" is vaak een fysieke toestand (bang -> zweethandjes, blij/opgetogen -> adrenaline in je lijf, zenuwachtig -> buikpijn e.d.).quote:Op vrijdag 20 mei 2005 03:23 schreef Manono het volgende:
Soms denken mensen dat hun emotie hun 'gevoel' is wat spreekt maar veel vaker is het gewoon een uiting van het lichaam. Teveel gepieker, te weinig slaap. (Chronisch) vitaminentekort. Menstruatie. Hormonen. Teveel energie, te weinig.
Soms is er eerst een fysieke toestand en dan een emotie, think about that.
OK, je hebt lichamelijk gevoel en geestelijk gevoel. Bij dat laatste zijn sommige mensen minder emotioneel maar die piekeren bijv doorlopend, want dat gevoel moet ergens naar toe.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:02 schreef Moonah het volgende:
Aanvuling: "gevoel" is vaak een fysieke toestand (bang -> zweethandjes, blij/opgetogen -> adrenaline in je lijf, zenuwachtig -> buikpijn e.d.).
Emotie is dus ook níet hetzelfde als gevoel.
Natuurlijk zijn ze wel ergens op gebaseerd. Een mens is nooit zomaar bang, boos of verdrietig. Overigens ben ik blij met de emoties van de mens; als alles kil en rationeel beredeneerd zou worden, zonder medeleven, heeft de mens geen leven meer.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:45 schreef Hallulama het volgende:
Over blijdschap stel ik geen vragen, maar die eerste drie kunnen wat mij betreft van de aardbodem verdwijnen, en zijn, nogmaals, meestal nergens op gebaseerd.
Spraak hebben we niet alleen om informatie over te brengen, maar ook om over te brengen op elkaar hoe je je voelt. Spraak maakt emotie niet overbodig.quote:Emoties zijn primitief, overblijfselen van vroeger, vroeger hadden we emoties nodig om te kunnen communiceren aan onze omgeving hoe de zaken er voor stonden, nu niet meer, nu hebben we spraak.
Dat is geen wetenschappelijke onderbouwing. Maar ik stel mijn stelling even bij: onverschilligheid is geen oorzaak, maar een katalysator. Misdaden die door kunnen gaan door onverschilligheid zul je niet vaak in de krant aantreffen, omdat niemand erom geeft.quote:Black_Tulip vroeg of ik wetenschappelijk kan onderbouwen dat emotie tot nu toe voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid. Dat hoeft niet eens wetenschappelijk, je hoeft maar een krant open te slaan en je hebt 't bewijs alweer voor je neus.
Laat een mens gewoon mens zijn.. De ene mens hecht meer aan zijn ratio dan aan zijn emoties, de ander andersom. Dat maakt de een niet slechter dan de ander, naar mijn mening.quote:Overigens, ik begrijp heus dat je emoties niet zomaar kunt afzetten, maar waar ik van overtuigd ben is dat mensen meer informatie zouden moeten krijgen, al tijdens de schooltijd, over wat emoties zijn, waarom ze er zijn, hoe ze getriggerd worden, en hoe je dit triggeren kunt voorkomen.
Wil jij beweren dat negatieve emoties bij deze zaken niet significant van toepassing zijn?quote:Zoals bijvoorbeeld de driedubbele moord plus zelfmoord in een supermarkt, wegens problemen in de relationele sfeer, of de agent die laatst z'n gezin en zichzelf afmaakte.
Voetbalrellen, verkeersruzies, vechtpartijen in kroegen, zinloos geweld, etc., Henry Kissinger die 't schopt tot een baan in het Witte Huis en indirect 3 miljoen Cambodjanen de dood helpt omdat hij zichzelf zo graag wil bewijzen nadat hij vroeger als klein jochie op school is gepest vanwege z'n Joodse afkomst en z'n grote neus.
Hoe wil je dit in de praktijk brengen? En denk je dat dit niet min of meer al een onderdeel is (of wellicht eerder hoort te zijn) van de opvoeding van een kind?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:15 schreef Hallulama het volgende:
Ik zeg dat de mens meer vredelievend mens kan zijn wanneer we meer te weten komen over onze emoties, hoe ze werken, waarom ze er zijn, hoe ze ons beinvloeden, etc., en wanneer dit gewoon op school wordt geleerd, in plaats van tijdens een studie psychologie die niet voor iedereen is weggelegd.
Dat is prima, maar ik denk dat je geen stap vooruit komt door enkele emoties bij voorbaat al af te wijzen. Ik geloof werkelijk dat alle emoties, mits in geschikte situaties, nuttig of zelfs vitaal kunnen zijn.quote:Ik heb 't hier dus slechts over uitbreiding van onze kennis met betrekking tot emoties, iets wat naar mijn idee flinke gevolgen kan hebben voor de toekomst van de mens, en dan wel in positieve zin.
Ik bedoel dat je niet meer waarde moet hechten aan de ratio dan aan emoties. Of andersom.quote:Als jij zegt dat we de mens gewoon de mens moeten laten zijn, wat bedoel je daar dan mee? Dat we niets meer bij hoeven te leren?
Natuurlijk zijn ze van toepassing en ik keur het dan ook niet goed.quote:Wil jij beweren dat negatieve emoties bij deze zaken niet significant van toepassing zijn?
En liefde is geen gevoel of emotie?quote:Wat misschien ook nog van belang is om te melden, is dat onverschilligheid uiteindelijk niet de bedoeling is, ik gooi 't meer op liefde. Liefde voor elkaar, voor de eigen leefomgeving, met alles en iedereen dat daar bij hoort. Dan zul je zien dat men niet onverschillig is, maar slechts liefdevol door gebrek aan negatieve en verblindende emoties.
Zullen we dat maar aan de psychiatrie overlaten?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:15 schreef Hallulama het volgende:
Deze gedachtengangen kunnen we dus aanpakken, door mensen meer te onderwijzen op dat vlak.
Als het THERAPIE is, dan is het reeds TE LAAT.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:46 schreef Moonah het volgende:
Zullen we dat maar aan de psychiatrie overlaten?
Die kunnen bepalen bij wie en in hoeverre het nodig zou zijn.
En dan is het dus geen onderwijs, maar gewoon therapie.
Dat wat de ouders niet weten, kunnen ze ook hun kinderen niet leren.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:34 schreef Black_Tulip het volgende:
Hoe wil je dit in de praktijk brengen? En denk je dat dit niet min of meer al een onderdeel is (of wellicht eerder hoort te zijn) van de opvoeding van een kind?
Noem mij één voorbeeld waarin angst, woede of jaloezie gewenst is.quote:Dat is prima, maar ik denk dat je geen stap vooruit komt door enkele emoties bij voorbaat al af te wijzen. Ik geloof werkelijk dat alle emoties, mits in geschikte situaties, nuttig of zelfs vitaal kunnen zijn.
Ik hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.quote:Ik bedoel dat je niet meer waarde moet hechten aan de ratio dan aan emoties. Of andersom.
Laten we er meer aan proberen te doen dan het slechts afkeuren.quote:Natuurlijk zijn ze van toepassing en ik keur het dan ook niet goed.
Ik heb 't al de hele tijd over slechts de NEGATIEVE emoties.quote:En liefde is geen gevoel of emotie?
Exact! En dat is dus absoluut de toekomst, dat is de weg vooruit!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:37 schreef Dromenvanger het volgende:
Zoals ik al eens gezegd heb, ik streef een constant gevoel van meditatie na. En het begint te werken. Ik wil liever helemaal niets voelen dan stromingen aan energie waar ik geen zak aan heb. Kwestie om alle energie te laten wegvloeien naar het niets. Na lang oefenen gaat het vanzelf en ben ik dus meteen van zinloze gedachtes en emoties af. Lekker leeg overal. Leegte, rust, zalig.
quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:10 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Exact! En dat is dus absoluut de toekomst, dat is de weg vooruit!
Als je negatieve emoties weg haalt zijn de positive emoties niet meer positief; gevolg zou zijn dat iedereen altijd neutraal is qua emotie, dat lijkt me een enorme beperking van je gevoelens. Er valt dus ook niet meer te genieten van "positieve" emoties, omdat je het verschil niet kent. Dan krijg je een soort mensen zoals die punt-oortjes in startrek.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:09 schreef Hallulama het volgende:
Noem mij één voorbeeld waarin angst, woede of jaloezie gewenst is.
...
Ik hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.
...
Ik heb 't al de hele tijd over slechts de NEGATIEVE emoties.
Mensen worden trouwens ook geëxploiteerd op basis van emotie.
Valt wel mee, je bent dan eerder gewoon optimaal in conditie. Kunt zeker plezier beleven in alles. Zeker als je van te voren weet hoe het voelde om je klote te voelen. Je voelt je eerder helder en puur en vrij als je vrij bent van alle negatieve zaken in je hoofd en lichaam.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:26 schreef Frezer het volgende:
Waarom zou je iedereen moeten "onderwijzen" terwijl het met het meerdendeel van de mensen wel los zal lopen?
[..]
Als je negatieve emoties weg haalt zijn de positive emoties niet meer positief; gevolg zou zijn dat iedereen altijd neutraal is qua emotie, dat lijkt me een enorme beperking van je gevoelens. Er valt dus ook niet meer te genieten van "positieve" emoties, omdat je het verschil niet kent. Dan krijg je een soort mensen zoals die punt-oortjes in startrek.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:01 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Als het THERAPIE is, dan is het reeds TE LAAT.
Vandaar dus, vertel er over in het onderwijs, leg uit hoe het werkt, hoe wij mensen in elkaar steken, niet alleen op biologisch gebied, maar ook op psychologisch gebied.
Een gezonde angst is heus niet zo erg hoor.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:55 schreef Hallulama het volgende:
Angst is ook zo'n leuke emotie die indirect kan leiden tot veel narigheid. Bijvoorbeeld, iemand maakt een fout, is te beschimmeld om deze fout toe te geven, probeert te zaak weg te moffelen, en uiteindelijk barst de bom alsnog.
Daar komt nog bij, de angst voor de angst, dit zorgt voor antwoorden zoals slechts "ja" of "nee", zonder argumenten, wanneer je met iemand in discussie bent over een geschil. De persoon is dan bang om toe te geven dat hij bang is, heel grappig, heel droevig, en absoluut onnodig
Dus is het te laat, ze zijn dan immers AL VASTGELOPEN.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:38 schreef Moonah het volgende:
Nee hoor.
Therapie is voor mensen die vastlopen. Voor wie de opvoeding en opgedane levenservaring niet afdoende is. Niks mis mee. Maar om onderwijs te geven in emotieregulering gaat mij echt te ver.
Je kunt niet alle aspecten van het leven preventief in het onderwijs stoppen.
In principe heb je wel gelijk ja. Maar in onze huidige maatschappij wordt het wel een beetje lastig zonder onderwijs, lijkt me.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Therapie is voor mensen die zelf geen uitweg vinden in hun problemen. Onderwijs geven ook in principe. Van nature zou ieder individu zelf de weg moeten kunnen bepalen die de levensloop heet. Zonder extern advies.
Hoefde jij daar niet voor naar school???quote:Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
Sorry hoor, maar ik krijg dat ook voor elkaar door gewoon helder na te denken, daar heb ik geen angst voor nodig.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:40 schreef Moonah het volgende:
Een gezonde angst is heus niet zo erg hoor.
Het zorgt er ook voor dat je alert bent. Bv als je op de rand van een afgrond loopt is angst er nuttig.
Omdat het je werd voorgedaan, men gaf het de aandacht.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
Ja, dat snapte ik de eerste keer dat je het zei ook al hoor.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:48 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Dus is het te laat, ze zijn dan immers AL VASTGELOPEN.
Verzekeren kan dus nooit. Maar ik vind het veel te ver gaan om voor een minderheid die vastloopt, de hele meerderheid een preventief programma te laten doorlopen. Het merendeel lopt nl niet vast op de punten die jij noemt. En voor hen die dat wel doen is er dus therapie.quote:Ik zeg dus dat het mogelijk is om er voor te zorgen dat er minder mensen vastlopen door ze in hun jeugd bepaalde bagage mee te geven die hen van een prettiger, vrolijker en vrijer leven verzekert.
Toch zit daar angst achter.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:50 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar ik krijg dat ook voor elkaar door gewoon helder na te denken, daar heb ik geen angst voor nodig.
Angst zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je zo bezig bent met het in de afgrond storten, dat je er nog daadwerkelijk in stort ook.
Ik vraag me alleen af hoe lang je zulke dingen gaat volhouden. Ik neem aan dat het niet je bedoeling is negatieve gevoelens te onderdrukken en op te kroppen, maar ik krijg op de een of andere manier toch vaak dat idee dat mensen zoals jij daar mee bezig zijn. Kan ik mis hebben hoorquote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:38 schreef Hallulama het volgende:
Een ander effect is dat je vaker een verbaast "Waarom?" dan een kwaad "Godverdomme!" slaakt.
"Waarom?" is de zaak bij de wortel aanpakken, "Godverdomme!" is slechts symptoombestrijding.
Persoonlijke problemen, ik snap niet dat anderen je daar mee kunnen helpen. Moed inpraten okey, zeggen van....kom op doorzetten. Maar voor de rest is het puur een indivueel probleem waar je zelf een uitweg moet in vinden.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
In principe heb je wel gelijk ja. Maar in onze huidige maatschappij wordt het wel een beetje lastig zonder onderwijs, lijkt me.
[..]
Je zei anders net in je reactie "Nee hoor.".quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:52 schreef Moonah het volgende:
Ja, dat snapte ik de eerste keer dat je het zei ook al hoor.
Verzekeren kan wel, ik zeg toch prettiger, niet prettig alszijnde 100% prettig.quote:Verzekeren kan dus nooit. Maar ik vind het veel te ver gaan om voor een minderheid die vastloopt, de hele meerderheid een preventief programma te laten doorlopen. Het merendeel lopt nl niet vast op de punten die jij noemt. En voor hen die dat wel doen is er dus therapie.
En zo erg is het niet hoor, om eens vast te lopen. ook daar kun je weer van leren. Waarom zou het leven altijd maar leuk en makkelijk moeten zijn?
Zonder "externe adviezen" zouden we niet echt ver komen. Zeker als je jong bent kun je niet overleven zonder advies en sturing door anderen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Therapie is voor mensen die zelf geen uitweg vinden in hun problemen. Onderwijs geven ook in principe. Van nature zou ieder individu zelf de weg moeten kunnen bepalen die de levensloop heet. Zonder extern advies.
Maar das mijn mening. Ik heb het niet zo op bijdehante meningen van anderen die denken mij te kunnen doorgronden. En zo zal ik blijven. Ik neem dus niet snel iets van anderen aan, noem het maar eigenwijs. Of noem het een eigen wil.
Ik doe het liever zelf. Zoals ik ook zelf heb leren lopen.
Misschien dat je het voorbeeld overneemt, of hoe het zou moeten misschien? Hoe het zou moeten op geestelijk gebied, das denk ik vaak een ideaal beeld. Je wilt je goed voelen. En daar werk je naartoe. Kostte wat het kost in mijn eigen geval.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:04 schreef Frezer het volgende:
[..]
Zonder "externe adviezen" zouden we niet echt ver komen. Zeker als je jong bent kun je niet overleven zonder advies en sturing door anderen.
Ook dat lopen, heb je dat wel helemaal zelf gedaan? je ziet het in elk geval anderen doen, maar kinderen worden ook actief aangespoord om te gaan lopen.
Onzin, positieve stofjes maken blij, of je de negatieve stofjes nou wel of niet kent.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:58 schreef Frezer het volgende:
Jullie kunnen idd genieten van positive emoties omdat je de negative varianten ook kent.
Ik noem nogmaals het voorbeeld:quote:Ik vraag me alleen af hoe lang je zulke dingen gaat volhouden. Ik neem aan dat het niet je bedoeling is negatieve gevoelens te onderdrukken en op te kroppen, maar ik krijg op de een of andere manier toch vaak dat idee dat mensen zoals jij daar mee bezig zijn. Kan ik mis hebben hoor.
De opluchting is dan nodig omdat je voordat je boos werd al enigszins gestresst of gefrustreerd was, en je hoeft het niet zover te laten komen. En als de bom barst, dan is er intern teveel energie opgebouwd. Die energie kun je kwijtraken door ergens op te slaan, door je stem te verheffen, door 20 push-ups te doen, door te gaan hardlopen, etc.quote:Negative emoties hebben echt wel functies; boosheid kan voor opluchting zorgen, in bepaalde situaties kan het van pas komen dat ook anderen zien dat je boos (op hen) bent. Ook wat Moonah zei over angst, Het is niet voor niets allemaal in het beestje terech gekomen.
Ehm.. ja. Maar ik kan je toch snappen maar het niet met je eens zijn.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:59 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Je zei anders net in je reactie "Nee hoor.".
Klopt, in principe werkt iedereen daar naar toe, desondanks denk ik dat het "optimale" geluk niet haalbaar is.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:10 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Misschien dat je het voorbeeld overneemt, of hoe het zou moeten misschien? Hoe het zou moeten op geestelijk gebied, das denk ik vaak een ideaal beeld. Je wilt je goed voelen. En daar werk je naartoe. Kostte wat het kost in mijn eigen geval.
Met lopen is het denk ik voorbeeld overnemen weet ik niet zeker. Ik kan me niet veel herinneren van voor mijn 5e levensjaar
In de situatie dat je nooit die negatieve stofjes hebt gekend heb je niks aan die positieve stofjes, omdat ze geen extra betekenis voor je hebben.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:15 schreef Hallulama het volgende:
Onzin, positieve stofjes maken blij, of je de negatieve stofjes nou wel of niet kent.
Das al een beetje genuanceerder.quote:Het contrast zal slechts wat minder zijn, maar blij is blij.
Je hoeft ook niet altijd blij te zijn, dan raak je aan die stofjes gewend namelijk, verslaafd zelfs, verzadigd, en heb je steeds meer nodig om blij te zijn.
Ik zie er niet zo veel design aan, maar das een andere discussie. Maar ik denk dat het niet veel zin heeft jezelf in de richting van een eutopisch wereldbeeld te pushen.quote:Dat bedoel ik met verouderd design.
Dan vraag ik je wederom hoe je dit in de praktijk wil brengen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:09 schreef Hallulama het volgende:
Dat wat de ouders niet weten, kunnen ze ook hun kinderen niet leren.
Iemand moet aan de bel trekken, iemand moet er mee beginnen.
Angst: het besef van gevaar als je op een richel staat. Woede als in verontwaardiging, bijvoorbeeld over slechte omstandigheden in arme gezinnen, met als volgt de overtuiging dat daar iets aan gedaan moet worden. Jaloezie...quote:Noem mij één voorbeeld waarin angst, woede of jaloezie gewenst is.
Soms is het juist de emotie die helder denken bevordertquote:k hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.
Maar natuurlijk. Maar waarom wilde je hier eigenlijk iets aan doen? Is dat niet uit woede, Hallulama?quote:Laten we er meer aan proberen te doen dan het slechts afkeuren.
Jij zegt enkele basisemoties af te keuren terwijl ik denk dat ze alle in gepaste situaties nuttig kunnen zijn.quote:Ik heb 't al de hele tijd over slechts de NEGATIEVE emoties.
Que?quote:Mensen worden trouwens ook geëxploiteerd op basis van emotie.
Dat heb ik al een aantal maal uitgelegd, blader even terug en zeg me of je 't hebt begrepen of niet.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 23:34 schreef Black_Tulip het volgende:
Dan vraag ik je wederom hoe je dit in de praktijk wil brengen.
1. Hoe kom je uberhaupt op die richel terecht? En zou ratio je niet genoeg kunnen helpen in die benarde situatie?quote:Angst: het besef van gevaar als je op een richel staat. Woede als in verontwaardiging, bijvoorbeeld over slechte omstandigheden in arme gezinnen, met als volgt de overtuiging dat daar iets aan gedaan moet worden. Jaloezie...Ik weet niet of het volgende voorbeeld ook in de realiteit relevant is, maar ik moet denken aan het spel Civilization, waarin iedere beschaving, ook de computergedreven beschavingen, uit jaloezie jegens andere beschavingen trachten de vooruitgang van hun eigen beschaving te bevorderen.
Noem een voorbeeld waarin emotie helder denken bevorderd.quote:Soms is het juist de emotie die helder denken bevordert![]()
Door een drang diep van binnen om te begrijpen wat er zoal gebeurt hier op aarde. Door het stellen van de vraag "Waarom?", een vraag die niet vaak genoeg gesteld kan worden.quote:Maar natuurlijk. Maar waarom wilde je hier eigenlijk iets aan doen? Is dat niet uit woede, Hallulama?![]()
Show me the way, and I'll follow.quote:Jij zegt enkele basisemoties af te keuren terwijl ik denk dat ze alle in gepaste situaties nuttig kunnen zijn.
Jamba. Heb je deze coole ringtone al?quote:Que?
Onzin, het niet kennen van negatieve stofjes doet niets af aan het lekkere gevoel van positieve stofjes. Het contrast is wellicht kleiner omdat je niet gaat van negatieve stofjes naar positieve stofjes, maar van neutrale stofjes naar positieve stofjes.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 20:24 schreef Frezer het volgende:
In de situatie dat je nooit die negatieve stofjes hebt gekend heb je niks aan die positieve stofjes, omdat ze geen extra betekenis voor je hebben.
Dat geldt wanneer mensen het totale plaatje niet kunnen overzien, maar ik wil ook zaken als gevoel in de zin van intuïtie lostrekken van het soort emoties waar wij het hier over hebben.quote:Om ook terug te komen op een eerdere opmerking van je, wist je dat mensen die zich niet zo lekker of neutraal voelen beter beslissingen kunnen overdenken. Lijkt me toch een positieve eigenschap van negative emoties. Aan de andere kant, als je je heel erg lekker voelt ben je veel sneller geneigt naar stereotypen te grijpen als je iemand inschat.
Wat vertel je me nu? Dat ik moet stoppen met dromen? Kortom, de aarde is plat en hij blijft plat?quote:Ik zie er niet zo veel design aan, maar das een andere discussie. Maar ik denk dat het niet veel zin heeft jezelf in de richting van een eutopisch wereldbeeld te pushen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |