Ik heb 't voornamelijk over negatieve emoties, over positieve emoties ga ik niet eens nadenken, die zijn altijd welkom natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:18 schreef Jumparound het volgende:
Hallulama, hoe meer ik er over denk hoe enger het wordt...
Als je zo kil bent, dan kan je toch ook niet meer liefhebben?
Genieten van het leven?
Als in vergelijking met onverschilligheid, dear Jumparound.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:44 schreef Jumparound het volgende:
Autorijden ook, dus moetten we maar stoppen met autorijden?
Beestjuh denkt dat onverschilligheid de ondergang van de mensheid wordt, en ik zeg, dat tot nu toe, emotie voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 08:42 schreef beestjuh het volgende:
Blij met mijn emoties, positief danwel negatief, ik kan ze niet missen en zal ze ook nooit negeren. Onverschilligheid wordt de ondergang van de mensheid.
Kan je dat misschien wetenschappelijk onderbouwen?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:56 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Beestjuh denkt dat onverschilligheid de ondergang van de mensheid wordt, en ik zeg, dat tot nu toe, emotie voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid.
Of slechts kille berekening en hebzucht.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:38 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn het de emoties die vele doden en gewonden op hun geweten hebben.
Dat waag ik te betwijfelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:54 schreef Hallulama het volgende:
Dames, heren,
Er is EERST de gedachte, en DAN pas de emotie.
Think about it.
Aanvuling: "gevoel" is vaak een fysieke toestand (bang -> zweethandjes, blij/opgetogen -> adrenaline in je lijf, zenuwachtig -> buikpijn e.d.).quote:Op vrijdag 20 mei 2005 03:23 schreef Manono het volgende:
Soms denken mensen dat hun emotie hun 'gevoel' is wat spreekt maar veel vaker is het gewoon een uiting van het lichaam. Teveel gepieker, te weinig slaap. (Chronisch) vitaminentekort. Menstruatie. Hormonen. Teveel energie, te weinig.
Soms is er eerst een fysieke toestand en dan een emotie, think about that.
OK, je hebt lichamelijk gevoel en geestelijk gevoel. Bij dat laatste zijn sommige mensen minder emotioneel maar die piekeren bijv doorlopend, want dat gevoel moet ergens naar toe.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:02 schreef Moonah het volgende:
Aanvuling: "gevoel" is vaak een fysieke toestand (bang -> zweethandjes, blij/opgetogen -> adrenaline in je lijf, zenuwachtig -> buikpijn e.d.).
Emotie is dus ook níet hetzelfde als gevoel.
Natuurlijk zijn ze wel ergens op gebaseerd. Een mens is nooit zomaar bang, boos of verdrietig. Overigens ben ik blij met de emoties van de mens; als alles kil en rationeel beredeneerd zou worden, zonder medeleven, heeft de mens geen leven meer.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:45 schreef Hallulama het volgende:
Over blijdschap stel ik geen vragen, maar die eerste drie kunnen wat mij betreft van de aardbodem verdwijnen, en zijn, nogmaals, meestal nergens op gebaseerd.
Spraak hebben we niet alleen om informatie over te brengen, maar ook om over te brengen op elkaar hoe je je voelt. Spraak maakt emotie niet overbodig.quote:Emoties zijn primitief, overblijfselen van vroeger, vroeger hadden we emoties nodig om te kunnen communiceren aan onze omgeving hoe de zaken er voor stonden, nu niet meer, nu hebben we spraak.
Dat is geen wetenschappelijke onderbouwing. Maar ik stel mijn stelling even bij: onverschilligheid is geen oorzaak, maar een katalysator. Misdaden die door kunnen gaan door onverschilligheid zul je niet vaak in de krant aantreffen, omdat niemand erom geeft.quote:Black_Tulip vroeg of ik wetenschappelijk kan onderbouwen dat emotie tot nu toe voor meer vernietiging heeft gezorgd dan onverschilligheid. Dat hoeft niet eens wetenschappelijk, je hoeft maar een krant open te slaan en je hebt 't bewijs alweer voor je neus.
Laat een mens gewoon mens zijn.. De ene mens hecht meer aan zijn ratio dan aan zijn emoties, de ander andersom. Dat maakt de een niet slechter dan de ander, naar mijn mening.quote:Overigens, ik begrijp heus dat je emoties niet zomaar kunt afzetten, maar waar ik van overtuigd ben is dat mensen meer informatie zouden moeten krijgen, al tijdens de schooltijd, over wat emoties zijn, waarom ze er zijn, hoe ze getriggerd worden, en hoe je dit triggeren kunt voorkomen.
Wil jij beweren dat negatieve emoties bij deze zaken niet significant van toepassing zijn?quote:Zoals bijvoorbeeld de driedubbele moord plus zelfmoord in een supermarkt, wegens problemen in de relationele sfeer, of de agent die laatst z'n gezin en zichzelf afmaakte.
Voetbalrellen, verkeersruzies, vechtpartijen in kroegen, zinloos geweld, etc., Henry Kissinger die 't schopt tot een baan in het Witte Huis en indirect 3 miljoen Cambodjanen de dood helpt omdat hij zichzelf zo graag wil bewijzen nadat hij vroeger als klein jochie op school is gepest vanwege z'n Joodse afkomst en z'n grote neus.
Hoe wil je dit in de praktijk brengen? En denk je dat dit niet min of meer al een onderdeel is (of wellicht eerder hoort te zijn) van de opvoeding van een kind?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:15 schreef Hallulama het volgende:
Ik zeg dat de mens meer vredelievend mens kan zijn wanneer we meer te weten komen over onze emoties, hoe ze werken, waarom ze er zijn, hoe ze ons beinvloeden, etc., en wanneer dit gewoon op school wordt geleerd, in plaats van tijdens een studie psychologie die niet voor iedereen is weggelegd.
Dat is prima, maar ik denk dat je geen stap vooruit komt door enkele emoties bij voorbaat al af te wijzen. Ik geloof werkelijk dat alle emoties, mits in geschikte situaties, nuttig of zelfs vitaal kunnen zijn.quote:Ik heb 't hier dus slechts over uitbreiding van onze kennis met betrekking tot emoties, iets wat naar mijn idee flinke gevolgen kan hebben voor de toekomst van de mens, en dan wel in positieve zin.
Ik bedoel dat je niet meer waarde moet hechten aan de ratio dan aan emoties. Of andersom.quote:Als jij zegt dat we de mens gewoon de mens moeten laten zijn, wat bedoel je daar dan mee? Dat we niets meer bij hoeven te leren?
Natuurlijk zijn ze van toepassing en ik keur het dan ook niet goed.quote:Wil jij beweren dat negatieve emoties bij deze zaken niet significant van toepassing zijn?
En liefde is geen gevoel of emotie?quote:Wat misschien ook nog van belang is om te melden, is dat onverschilligheid uiteindelijk niet de bedoeling is, ik gooi 't meer op liefde. Liefde voor elkaar, voor de eigen leefomgeving, met alles en iedereen dat daar bij hoort. Dan zul je zien dat men niet onverschillig is, maar slechts liefdevol door gebrek aan negatieve en verblindende emoties.
Zullen we dat maar aan de psychiatrie overlaten?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:15 schreef Hallulama het volgende:
Deze gedachtengangen kunnen we dus aanpakken, door mensen meer te onderwijzen op dat vlak.
Als het THERAPIE is, dan is het reeds TE LAAT.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:46 schreef Moonah het volgende:
Zullen we dat maar aan de psychiatrie overlaten?
Die kunnen bepalen bij wie en in hoeverre het nodig zou zijn.
En dan is het dus geen onderwijs, maar gewoon therapie.
Dat wat de ouders niet weten, kunnen ze ook hun kinderen niet leren.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:34 schreef Black_Tulip het volgende:
Hoe wil je dit in de praktijk brengen? En denk je dat dit niet min of meer al een onderdeel is (of wellicht eerder hoort te zijn) van de opvoeding van een kind?
Noem mij één voorbeeld waarin angst, woede of jaloezie gewenst is.quote:Dat is prima, maar ik denk dat je geen stap vooruit komt door enkele emoties bij voorbaat al af te wijzen. Ik geloof werkelijk dat alle emoties, mits in geschikte situaties, nuttig of zelfs vitaal kunnen zijn.
Ik hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.quote:Ik bedoel dat je niet meer waarde moet hechten aan de ratio dan aan emoties. Of andersom.
Laten we er meer aan proberen te doen dan het slechts afkeuren.quote:Natuurlijk zijn ze van toepassing en ik keur het dan ook niet goed.
Ik heb 't al de hele tijd over slechts de NEGATIEVE emoties.quote:En liefde is geen gevoel of emotie?
Exact! En dat is dus absoluut de toekomst, dat is de weg vooruit!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:37 schreef Dromenvanger het volgende:
Zoals ik al eens gezegd heb, ik streef een constant gevoel van meditatie na. En het begint te werken. Ik wil liever helemaal niets voelen dan stromingen aan energie waar ik geen zak aan heb. Kwestie om alle energie te laten wegvloeien naar het niets. Na lang oefenen gaat het vanzelf en ben ik dus meteen van zinloze gedachtes en emoties af. Lekker leeg overal. Leegte, rust, zalig.
quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:10 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Exact! En dat is dus absoluut de toekomst, dat is de weg vooruit!
Als je negatieve emoties weg haalt zijn de positive emoties niet meer positief; gevolg zou zijn dat iedereen altijd neutraal is qua emotie, dat lijkt me een enorme beperking van je gevoelens. Er valt dus ook niet meer te genieten van "positieve" emoties, omdat je het verschil niet kent. Dan krijg je een soort mensen zoals die punt-oortjes in startrek.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:09 schreef Hallulama het volgende:
Noem mij één voorbeeld waarin angst, woede of jaloezie gewenst is.
...
Ik hecht waarde aan helder kunnen denken. Emoties werken helder denken tegen.
...
Ik heb 't al de hele tijd over slechts de NEGATIEVE emoties.
Mensen worden trouwens ook geëxploiteerd op basis van emotie.
Valt wel mee, je bent dan eerder gewoon optimaal in conditie. Kunt zeker plezier beleven in alles. Zeker als je van te voren weet hoe het voelde om je klote te voelen. Je voelt je eerder helder en puur en vrij als je vrij bent van alle negatieve zaken in je hoofd en lichaam.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:26 schreef Frezer het volgende:
Waarom zou je iedereen moeten "onderwijzen" terwijl het met het meerdendeel van de mensen wel los zal lopen?
[..]
Als je negatieve emoties weg haalt zijn de positive emoties niet meer positief; gevolg zou zijn dat iedereen altijd neutraal is qua emotie, dat lijkt me een enorme beperking van je gevoelens. Er valt dus ook niet meer te genieten van "positieve" emoties, omdat je het verschil niet kent. Dan krijg je een soort mensen zoals die punt-oortjes in startrek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |